» «

לני ריפנשטאל

לני ריפנשטאל
מי הקולנוענית שמכרה את נפשה לשטן?



בתולדות האמנות קשה למצוא הרבה אנשים שהיו כה מלאי סתירות כמו לני ריפנשטאל. מצד אחד קראו לה "בימאית השטן" ו"הדיווה של הרוע" ומצד שני, כל מי שמבין בקולנוע יודע שהיא גאון. היא הגתה חידושים מהפכניים בקולנוע ומנגד - היא הציגה בסרטיה את הטיעונים הפרימיטיביים ביותר שיש. היא עשתה עבודה טובה עבור הרע שבמשטרים והייתה אחד הגורמים החשובים שהעלו את האיש הכי סתמי בעולם לדרגה של שטן שכל העולם חושש ממנו.

דומה שאין רבים שיכולים להעיד יותר מהצלמת והבמאית הנאצית לני ריפנשטאל, על תקופת הרייך השלישי ועל עוצמת התעמולה הנאצית בגרמניה שלפני מלחמת העולם השנייה. זו הייתה תקופה שבה הודחו ונכלאו רבים מהאמנים הטובים והמשכילים של גרמניה. לעומתם, היא הייתה מאלה ששיתפו פעולה והצטיינו בכך.

לני ריפנשטאל נולדה בגרמניה של תחילת המאה ה-20. כבר בגיל צעיר הפכה לשחקנית בסרטים. היא הצטיינה כשחקנית בז'אנר של סרטי הרים והופיעה בסרטים עם שמות כמו "הטירוף הלבן" ו"ההר הקדוש". כנראה שהיטלר העריץ אותה כבר אז.

אבל ריפנשטאל המוכשרת החליטה להיות יותר משחקנית. די מהר היא הפכה לצלמת והיו לה רעיונות אמנותיים ויצירתיים להפליא. כשהחליטה לביים סרטים היא הצטיינה מיד. ב-1932 היא ביימה את סרטה הראשון "אור כחול" וזכתה במדליית הזהב בפסטיבל ונציה. כבר אז הבינו כולם שהיא חלוצה. מצילום בנסיעה, דרך צילום על עגורן (קריין) ועד לצילום בו-זמני במצלמות רבות - היא תמציא בסרטיה חידושים קולנועיים מהפכניים ופורצי-דרך.

בשלב הזה בקריירה שלה היא פגשה את היטלר ונכבשה. היטלר, שהיה לו עבר של אמן מתוסכל, לא הצליח לקשור קשרים עם אמנים איכותיים. בה הוא מצא בה בדיוק את מה שחיפש. היא הייתה מוכשרת להפליא, מוקסמת מדמותו ומוכנה לעשות הכל למען האידיאולוגיה שלו. העתיד היה של שניהם - היא הפכה ל"מוזה שלו" והוא לפטרון שלה.

בשנת 1936 ביימה ריפנשטאל את "אולימפיה", סרט שתעד את אולימפיאדת ברלין. כרקדנית לשעבר, היא העריצה את הגוף האנושי וצילמה את הספורטאים בצורה מעוררת השתאות. אחד ההישגים הקולנועיים שבו הייתה המצאה שהיום היא נפוצה ומוכרת מאד ואז הייתה חידוש אמנותי מרתק - הצגת מהלכים ספורטיביים בהילוך איטי. אגב, כדי להנציח את חברותה עם הפיהרר ולעלות את ערכה בעיני ההמונים, היא גם כללה בסרט קטע שבו היא מצולמת עם היטלר. אחרי המלחמה היא תכחיש כל קשר חברי איתו...

ריפנשטאל המשיכה לצלם ולביים סרטי תעמולה נאציים. מצד אחד הם היו חדשניים, מלאי המצאה ואף גאוניים ומצד שני הסרטים הללו העלו את הנאציזם בגרמניה ובמדינות רבות לדרגה של דת חדשה. האסתטיקה והחזון הקולנועי שלה היו כה מרשימים עד שהם הצליחו לחולל את הלא-יאומן ולהפוך פשיסט מתלהם לאחד האנשים הפופולאריים בעולם.

כך למשל הסרט "ניצחון הרצון", שבו הנציחה ריפנשטאל את העצרת הנאצית בנירנברג. זה היה סרט התעמולה הטוב ביותר שהיטלר יכול היה לחלום עליו. זוויות וטכניקות הצילום והעריכה היו כה מבריקים שהם הפכו את היטלר למנהיג שהגרמנים סגדו לו. ז'אן קוקטו, אחד מבמאי הקולנוע המפורסמים אמר לה אז "העלית את אמנות הקולנוע לגבהים שלא ייאמנו".

לאחר המלחמה ריפנשטאל הייתה כה מזוהה עם המשטר הנאצי שלא ניתן היה לראותה עושה דבר אחר. היא שינתה כיוון לחלוטין והחלה לצלם בעיקר במצלמת סטילס. היא התמקדה בעולמות רחוקים, שבה לא הכירו את עברה. מסרטים תיעודיים באפריקה ועד סרטים בעומק הים, כשרונה המשיך לנצוץ אך הצלחתה מעולם לא שבה להיות כבהתחלה.


הנה סיפור החיבור שלה עם היטלר:

https://youtu.be/UhKSUa-SMk0


קטעים מסרטה המפורסם "ניצחון הרצון":

https://youtu.be/oiZ1hw0cHNY


ריפנשטאל כשחקנית מעולה בתחילת הקריירה שלה:

https://youtu.be/A8mSFJDf_7U


עבודה שעשה ישראלי ובו שילב עדויות מהשואה עם האסתטיקה המדהימה של ריפנשטאל:

https://youtu.be/2AucSaE80B0


כאן היא מצלמת באפריקה:

https://youtu.be/MJdIM2rU_5o
ניצחון הרצון
באיזה סרט קולנוע השתתפו מיליון ניצבים?



הבימאית הגרמנית ומשרתת הנאצים לני ריפנשטאל היא מי שביימה את אחת ההצגות הגדולות בתולדות הקולנוע. השנה היא 1934 ומתוכנן צילום סרט התעמולה "ניצחון הרצון". הסרט נועד לפאר את הנאציזם ואת היטלר וליצור את הזיהוי של "היטלר הוא גרמניה וגרמניה היא היטלר". ריפנשטאל הבימאית התכוונה להעמיד את האמנות לשירות הפשיזם הנאצי. היא העריצה את אישיותו של הצורר והוא, חובב קולנוע ומאמין גדול בתעמולה, היה מעורב לחלוטין בתכנון המצעד, בבחירת הצועדים ואפילו בארגון הבמות, הגשרים ומגדלי המצלמות שבאתר הכינוסים של המפלגה הנאצית בנירנברג, שבו צפויה הייתה להיערך הקונגרס של המפלגה הנאצית.

לא פחות מכך הוא היה מצוי ומעורב בכל פרטי צילום הסרט, הבימוי והתפאורה. כל המפלגה הנאצית עמדה לרשות הבימאית וצוותה. היטלר עצמו ראה בסרט את הגורם החשוב ביותר לשלטונו באותה העת. הוא היה זקוק לכוח והבין שהסרט הוא כלי רב עוצמה, שיאפשר לו לזכות בפופולאריות והערצה. הסרט נועד להפוך אותו לאלוהים של הגרמנים, פיהרר.

אחדות, סדר ועוצמה גרמניים היו השחקנים הראשיים כאן. 30 מצלמות שפעלו ללא הפסק, ומיליון ניצבים היו כלי העבודה ששימשו לצילומי ההמונים ולתעמולת הנאצית. צלבי הקרס, המדים, סמלי המפלגה והדגלים המרובים פיארו את השלטון החדש. למול עשרות אלפי הדמויות הקטנות שבכל פריים הוצבו תצלומי תקריב של הפיהרר, שהפכו אותו לגדול וסמכותי בעיני הצופים. כשהראו תקריבים של הקהל, תמיד היו אלה פנים אריות, צעירות, בהירות, של הגרמנים "הנכונים" לפי תיאורית הגזע הנאצית.


דוגמה לעריכה מכוונת התעמולה בסרט "ניצחון הרצון":

https://youtu.be/oiZ1hw0cHNY


וכבר בשנות ה-40 השתמשו בעריכת סרטונים כדי ללעוג לנאצים:

https://youtu.be/XHtEKSg-ycQ
אתר הכינוסים של המפלגה הנאצית
מה יש היום באתר כינוסי הנאצים בנירנברג?



הכינוסים המפורסמים של המפלגה הנאצית שאנו רואים בסרטים היסטוריים התקיימו באתר שתכננו ובנו הנאצים במיוחד לשם כך. זהו אתר הכינוסים של המפלגה הנאצית שבעיר הגרמנית העתיקה נירנברג.

לאחר שעלו לשלטון, תכננו והתחילו היטלר ואנשיו לבנות אתר מגלומני, פרי שגעון גדלות, שמאדיר את המפלגה, את הרייך השלישי ואת גרמניה הנאצית ומגמד את האיש הקטן, האזרח שנועד להיות צייתן ללא גבול.

אתר הכינוסים היה רק חלק מתכנית ענק להפיכת נירנברג למופת לעיר גרמנית. הם תכננו זאת באמצעות שורה של מבנים שמבלבלים בקנה המידה שלהם ויוצרים תחושה של מקום פולחן אלוהי, על-אנושי. כמובן שבאתר הנאצי המיועד האל יהיה היטלר עצמו.

סרט התעמולה "ניצחון הרצון", שעשתה הבימאית הגרמנית לני ריפנשטאל, הנציח את הכינוסים הללו, והציג אותם ככינוסי הערצה למנהיג הנאצי, בעוד שהם היו מבוימים עד לפרטי פרטים ותוכננו על ידי המפלגה כתעמולה.

לאחר מלחמת העולם השנייה, הרסו כוחות בנות הברית את כל סמלי השלטון והנאציזם שבאתר והמקום נהרס ברובו. עם השנים נסלל על השדרה הרחבה ועל רחבת המסדרים כביש ולמולו, על רחבת המצעדים, נבנו בתי מגורים. חלק גדול מהשטח הפך לגן פורח ולפארק המשמש למסיבות, מופעים וירידים עליזים.

וכך הפך המקום.שנועד להיות אנדרטה לפושעים הנאציים שניסו לעשות הפיכה ב"פוטש של מרתף הבירה", לאנדרטה דווקא לנפגעיהם, האנשים החפים מפשע שנפגעו בהפיכה הכושלת של הנאצים.

על החפירות שאמורות היו להפוך לאצטדיון הגרמני קיים היום אגם קטן, שלידו טמונים הריסות העיר מהמלחמה. גם מנחת הצפלינים שנבנה במקום מוזנח לחלוטין ונותרה בו רק במה עלובה, שלא מזכירה בכלום את ההפקה המבוימת של אז.


הנה אתר הכינוסים הנאציים בנירנברג היום:

https://youtu.be/_4DLH8Nbslg


אז לעומת היום, בפינות שונות של האתר:

https://youtu.be/RCjAegT-280


הנה יומן קולנוע שמתעד את החורבן של המקום אחרי מלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/G9UkXUfNgJs


המקום הפך למקום להופעות לחיילי בנות הברית:

https://youtu.be/QyBWAQzJpw4


מרכיבי האתר של ימינו:

https://youtu.be/Rbju2cAXBDU


הנה האתרים של הנאצים בנירנברג - אז והיום:

https://youtu.be/Mw80n0M7J7s?long=yes
התעמולה הנאצית
מה היו שיטות התעמולה של הנאצים?



השואה לא נוצרה באקראי. במשך שנים הכינו הנאצים את הקרקע לרדיפה ולהשמדה של היהודים. הם עשו זאת באמצעות תעמולה שטנית כנגד היהודים. השטנה שהנאצים השתמשו בה בסרטי התעמולה שלהם היא בלתי נתפסת ושר התעמולה הנאצי יוזף גבלס השתמש בשיטות שונות כדי להמאיס את היהודים. תוך שימוש שממשיך עלילות והשמצות אנטישמיות בנות מאות שנים, הוצגו היהודים בתעמולה זו כחורשי מזימות, מושחתים, מכוערים, לא אנושיים, דוברי שפה מוזרה ושונים מ"הגזע הנבחר".

פריץ היפלר, היוצר הנאצי של הסרט "היהודי הנצחי" מ-1940 נהג לחפש בגטאות פרצופי יהודים מכוערים, מעוותים ונכים, ולהציגם כפרצופים אופייניים של יהודים. הם הוצגו כנחותים, תת-אדם, מלוכלכים, חולים, טפילים, עצלים, שקרנים, תככנים, תאבי ממון וכוח. אורח החיים היהודי הוצג כחיי חרקים ועכברושים. בסרט הוצגה השחיטה היהודית כאכזרית והודגש שהיהודים אינם דומים כלל לגרמנים.

בסרט "היהודי זיס" חיזק גבלס את דמות היהודי הזומם, שמרקיד את העולם כולו בעזרת כספו ופוגע בתומתן של נערות גרמניות טהורות. הקריאה הנבואית שבסוף הסרט הייתה כמו הוראה לצופים: "על היהודי למות!"

בסרטוני התעמולה שלהם נהגו הנאצים לביים ללא בושה סצנות באיומי רובים וגרמו ליהודים לבצע דברים איומים, שהנאצים רצו להאשים בהם את הגזע היהודי. זו הייתה תעמולה אנטישמית, אלימה ואכזרית שנועדה להפחיד, לעורר דחייה ולהכין את הקרקע לרצח עם. לא פחות.

מנגד, צולמו הגרמנים תמיד כחרוצים, יפים, בהירים, ממושמעים, נקיים ומסודרים. החיילים הגרמנים הוצגו כצעירים יפים ומוצלחים. המסר שהועבר הוא שהגרמנים בונים, בעוד היהודים הורסים.

היטלר קיבל טיפול מיוחד. גבלס ייעץ לו לדבר כשהוא במרחק מהמיקרופון וכך יכול היה הצורר לשאוג את נאומיו, בהתאם לתדמית הלוחמת והסמכותית שהוא ביקש ליצור. בסרט "ניצחון הרצון" של לני ריפנשטאל צולם הפיהרר מלמטה ומקרוב ונראה כאל גדול מהחיים, בעוד שההמונים המריעים לו מרחוק הוצגו כאלפי בריות זעירות, הנשלטות על ידו. בנאומי הלילה של המנהיג הנאצי האירו אותו זרקורים מלמטה, לכיוון השמיים. כך יצרו לו מראה אלוהי, שכן האור שהמשיך ממנו אל השמיים הזכיר להמונים אפקט של כנסיות גותיות, שבהן האור "האלוהי" מציף מהחלונות הגדולים. כך הציגו הנאצים את עצמם כגזע הנבחר ואת היטלר כמנהיג היסטורי של הרייך בן אלף השנים.

בלט גם השימוש הנאצי הרחב ברדיו. חוץ ממערכות ההגברה שהשמיעו בחוזקה את נאומיו של היטלר משידורי הרדיו לקהל הרחב, דאגו הנאצים לייצר מקלטי רדיו "עממיים", שנמכרו בזול לציבור הגרמני. הללו שילשו, בתוך שנים ספורות, את מספר בתי האב שהחזיקו במקלטי רדיו. אבל המכשירים הללו היו חלשים במכוון, מכדי לקלוט שידורי רדיו ממדינות אחרות. כך שמע הציבור הגרמני בעיקר את נאומיו של היטלר וההסתה ממשרד התעמולה של גבלס.


כך סיפרו לגרמנים על היהודים:

https://youtu.be/dHOXd5vYj_8


הנה שיטות התעמולה של הנאצים:

https://youtu.be/Af44Slin7lg


הנה היהודים בסרטי התעמולה הנאציים:

https://youtu.be/oVurfhMw1UU


כך תואר היהודי בסרטים מצוירים לילדים:

https://youtu.be/pPJUGqa4ofY


כך "שיווקו" הנאצים לילדים בסרטים מצוירים שהציגו את שיטת הפעולה שלהם:

https://youtu.be/Q8MUYCVD-VM


בעברית על תערוכה של התעמולה הנאצית ותיאור היהודים:

https://youtu.be/kldkpX6gajI


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.