שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי המכונית המהירה בעולם?
המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.
דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.
הנה המכונית הכי מהירה בעולם:
http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s
המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.
דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.
הנה המכונית הכי מהירה בעולם:
http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s
מה הייתה מכונית הברוטוס?
מה קורה כשבונים מכונית עם מנוע של מפציץ מלחמתי? - מקבלים את ה"ברוטוס" האגדית - מכונית המירוץ שהתבססה על מנוע BMW V-12 המאיים ויורק הלהבות, שיצאו מהאגזוז שלה.
מכונית הברוטוס עם מנוע ה-BMW v12 הייתה שוברת השוויון של זמנה. המנוע בן 46 הליטרים, על מרכב של מכונית, היה מדהים לאותם הימים. לאגדה הוסיפה גם העובדה שהמנוע הזה הורכב בה, על שלד של מכונית כיבוי משנת 1907!
הנה מכונית הברוטוס BMW V12:
http://youtu.be/LexFQfHGA4k
הברוטוס BMW V12 בפעולה:
http://youtu.be/_8trwkCbZAY
ועל מסלול המירוצים:
http://youtu.be/mLyYYazGlx0
מה קורה כשבונים מכונית עם מנוע של מפציץ מלחמתי? - מקבלים את ה"ברוטוס" האגדית - מכונית המירוץ שהתבססה על מנוע BMW V-12 המאיים ויורק הלהבות, שיצאו מהאגזוז שלה.
מכונית הברוטוס עם מנוע ה-BMW v12 הייתה שוברת השוויון של זמנה. המנוע בן 46 הליטרים, על מרכב של מכונית, היה מדהים לאותם הימים. לאגדה הוסיפה גם העובדה שהמנוע הזה הורכב בה, על שלד של מכונית כיבוי משנת 1907!
הנה מכונית הברוטוס BMW V12:
http://youtu.be/LexFQfHGA4k
הברוטוס BMW V12 בפעולה:
http://youtu.be/_8trwkCbZAY
ועל מסלול המירוצים:
http://youtu.be/mLyYYazGlx0
מהו מרוץ חצאי המכוניות?
לא מעט אנשים בעולם אוהבים מכוניות וממציאים דרכים מצחיקות או מוזרות למירוצים שונים. אחד המוזרים שבהם מתקיים כל כמה חודשים בחבל בורגונדי שבצרפת. חבל הארץ הזה, שלרוב מוכר בתור חבל ארץ של יין משובח ונוף גבעות קסום, מכיל את אחד ממרוצי המכוניות המורכבים וההזויים בתבל. הנהגים במרוץ של חבל בורגונדי נוהגים בחצי מכונית.
התחביב המוזר של נהיגה בחצי מכונית הוא לרוב תחביב של מייקרים ומכונאים, שחותכים, פשוטו כמשמעו, כלי רכב. הם נוהגים על חצי רכב ושני גלגלים. מירוץ חצאי המכוניות של בורגונדי הוא אחד המצחיקים שבמירוצים הללו. זה אולי נשמע כמו נהיגה פשוטה ומשעשעת, אבל לנהוג חצי רכב זה ממש לא קל...
הנה מרוץ חצאי המכוניות:
http://youtu.be/ObY5eaK9e6w
כך חותכים מכונית באמצע הנסיעה:
http://youtu.be/O1m0gAs-AXQ
ולא תמיד זה עובד פשוט:
http://youtu.be/ktlvQgngq90
לא מעט אנשים בעולם אוהבים מכוניות וממציאים דרכים מצחיקות או מוזרות למירוצים שונים. אחד המוזרים שבהם מתקיים כל כמה חודשים בחבל בורגונדי שבצרפת. חבל הארץ הזה, שלרוב מוכר בתור חבל ארץ של יין משובח ונוף גבעות קסום, מכיל את אחד ממרוצי המכוניות המורכבים וההזויים בתבל. הנהגים במרוץ של חבל בורגונדי נוהגים בחצי מכונית.
התחביב המוזר של נהיגה בחצי מכונית הוא לרוב תחביב של מייקרים ומכונאים, שחותכים, פשוטו כמשמעו, כלי רכב. הם נוהגים על חצי רכב ושני גלגלים. מירוץ חצאי המכוניות של בורגונדי הוא אחד המצחיקים שבמירוצים הללו. זה אולי נשמע כמו נהיגה פשוטה ומשעשעת, אבל לנהוג חצי רכב זה ממש לא קל...
הנה מרוץ חצאי המכוניות:
http://youtu.be/ObY5eaK9e6w
כך חותכים מכונית באמצע הנסיעה:
http://youtu.be/O1m0gAs-AXQ
ולא תמיד זה עובד פשוט:
http://youtu.be/ktlvQgngq90
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?
טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.
אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.
הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:
https://youtu.be/hvV3KCjhAAo
וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:
https://youtu.be/bFu3RKOblMU
מכונית המירוץ האגדית מקרוב:
https://youtu.be/Oct76xXN9aI
היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:
https://youtu.be/iM_0qCQjZno
וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:
https://youtu.be/rIWdtE-__5M
טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.
אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.
הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:
https://youtu.be/hvV3KCjhAAo
וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:
https://youtu.be/bFu3RKOblMU
מכונית המירוץ האגדית מקרוב:
https://youtu.be/Oct76xXN9aI
היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:
https://youtu.be/iM_0qCQjZno
וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:
https://youtu.be/rIWdtE-__5M
מכוניות מרוץ
מהי המכונית הראשונה שעברה את מהירות הקול?
מכונית "הלהבה הכחולה" (The Blue Flame) הייתה רכב עם מנוע רקטי, כמו של חללית או מטוס סילון. בשנת 1970 שברה מכונית המירוץ האימתנית הזו את שיא המהירות לנסיעה על פני היבשה. באותה נסיעה עברה "הלהבה הכחולה" לראשונה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קילומטרים לשעה.
הנה הלהבה הכחולה:
https://youtu.be/fP8hEJxLjFc
והנה היא מוצגת במוזיאון:
https://youtu.be/oR0JbTd6ZT0
מכונית "הלהבה הכחולה" (The Blue Flame) הייתה רכב עם מנוע רקטי, כמו של חללית או מטוס סילון. בשנת 1970 שברה מכונית המירוץ האימתנית הזו את שיא המהירות לנסיעה על פני היבשה. באותה נסיעה עברה "הלהבה הכחולה" לראשונה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קילומטרים לשעה.
הנה הלהבה הכחולה:
https://youtu.be/fP8hEJxLjFc
והנה היא מוצגת במוזיאון:
https://youtu.be/oR0JbTd6ZT0
מהי מכונית היגואר שקמה לתחייה?
היגואר 7 קונספט היא מכונית קונספט של היצרנית "יגואר". היא חולקת כבוד לדגם D טייפ האגדי משנת 1955 של יגואר, מכוניות מעולות שהתחרו וניצחו בשנים 1956 ו-1957 והפכו למכוניות קלאסיות מבוקשות אצל האספנים. היא יוצרה ביחידה אחת בלבד.
דגם D טייפ ניצח 3 פעמים ברציפות את מרוץ ה-24 שעות של לה-מאן, מהמירוצים היוקרתיים של אותם זמנים. סימן ההיכר של דגם ה-D טייפ היה מסיט רוח מאחורי הנהג והוא שוחזר בדייקנות גם בדגם היגואר 7.
הדגם שיוצר למכירה נקרא יגואר F טייפ פרויקט 7. המספר 7 מציין את שבעת הניצחונות של יגואר במירוץ הלה-מאן.
הנה ה-D טייפ ליד היגואר 7:
http://youtu.be/OR0TtYdVEhg
חובבי מכוניות מדברים על גדולתה:
http://youtu.be/7nbgyUNkLK4
תחרות של יגוארים מדגם D טייפ:
http://youtu.be/Dpu3HjH8WK0
והיגואר F טייפ "פרויקט 7":
https://youtu.be/M0WKmsgboi0
היגואר 7 קונספט היא מכונית קונספט של היצרנית "יגואר". היא חולקת כבוד לדגם D טייפ האגדי משנת 1955 של יגואר, מכוניות מעולות שהתחרו וניצחו בשנים 1956 ו-1957 והפכו למכוניות קלאסיות מבוקשות אצל האספנים. היא יוצרה ביחידה אחת בלבד.
דגם D טייפ ניצח 3 פעמים ברציפות את מרוץ ה-24 שעות של לה-מאן, מהמירוצים היוקרתיים של אותם זמנים. סימן ההיכר של דגם ה-D טייפ היה מסיט רוח מאחורי הנהג והוא שוחזר בדייקנות גם בדגם היגואר 7.
הדגם שיוצר למכירה נקרא יגואר F טייפ פרויקט 7. המספר 7 מציין את שבעת הניצחונות של יגואר במירוץ הלה-מאן.
הנה ה-D טייפ ליד היגואר 7:
http://youtu.be/OR0TtYdVEhg
חובבי מכוניות מדברים על גדולתה:
http://youtu.be/7nbgyUNkLK4
תחרות של יגוארים מדגם D טייפ:
http://youtu.be/Dpu3HjH8WK0
והיגואר F טייפ "פרויקט 7":
https://youtu.be/M0WKmsgboi0
מה מיוחד בבנטלי בלוור?
מכונית המירוץ הקלאסית בנטלי בלוור מספר 1 (Bentley_Blower_No.1) נולדה בשנות ה-20 של המאה הקודמת. זוהי ללא ספק אגדה של מירוצים. הבנטלי הזו היא בעלת מנוע שמזכיר מנוע של מטוס של אותם הימים. הבלוואר 1 זכתה לתהילה כשניצחה במירוץ ה-24 שעות של לה מאן.
כיום היא נחשבת המכונית הבריטית הכי יקרה בכל הזמנים. זאת לאחר שבשנת 2012 היא נמכרה בסכום של יותר מ-5 מיליון לירות שטרלינג.
הנה היא למול המתחרה הגדולה שלה אז - BMW V12:
http://youtu.be/xzt_E90i0ho
כך זה לנסוע בתוך הפלא הממונע הזה של בנטלי:
http://youtu.be/h_jhoL9v_gs
יש אפילו משחק מחשב שמאפשר לנהוג בה:
http://youtu.be/CbAJRYPGzTU
הנה סרטון גרמני של אגדת המירוצים:
http://youtu.be/TUJN7h2ARXo
מכונית המירוץ הקלאסית בנטלי בלוור מספר 1 (Bentley_Blower_No.1) נולדה בשנות ה-20 של המאה הקודמת. זוהי ללא ספק אגדה של מירוצים. הבנטלי הזו היא בעלת מנוע שמזכיר מנוע של מטוס של אותם הימים. הבלוואר 1 זכתה לתהילה כשניצחה במירוץ ה-24 שעות של לה מאן.
כיום היא נחשבת המכונית הבריטית הכי יקרה בכל הזמנים. זאת לאחר שבשנת 2012 היא נמכרה בסכום של יותר מ-5 מיליון לירות שטרלינג.
הנה היא למול המתחרה הגדולה שלה אז - BMW V12:
http://youtu.be/xzt_E90i0ho
כך זה לנסוע בתוך הפלא הממונע הזה של בנטלי:
http://youtu.be/h_jhoL9v_gs
יש אפילו משחק מחשב שמאפשר לנהוג בה:
http://youtu.be/CbAJRYPGzTU
הנה סרטון גרמני של אגדת המירוצים:
http://youtu.be/TUJN7h2ARXo
מהן מכוניות מרוץ?
למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.
מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.
עלו על מכונית המרוץ וניסע:
http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes
כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:
https://youtu.be/w7BR0gwt46E
מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?
http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s
אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:
http://youtu.be/RC8H_gXPFS4
פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:
http://youtu.be/R69AsJnwqk4
ומכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:
http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s
למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.
מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.
עלו על מכונית המרוץ וניסע:
http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes
כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:
https://youtu.be/w7BR0gwt46E
מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?
http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s
אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:
http://youtu.be/RC8H_gXPFS4
פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:
http://youtu.be/R69AsJnwqk4
ומכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:
http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s
מהן מפלצות המהירות של בוגאטי?
בוגאטי ויירון (Bugatti Vayron) היא הייפרקאר, או מכונית-על. בתוך שנים ספורות היא הפכה לאייקון מוטורי נחשק וידוע בכל העולם. צוות התכנון של בוגאטי תכנן אותה בצורה אירודינמית שתאפשר לה להיות מהירה במיוחד ולייצר התנגדות מועטה. כמו כן פותחו בשבילה צמיגים מיוחדים ומערכת בלמים בקוטר גדול, כדי להאט בתום הנסיעה המטורפת שהיא יודעת לייצר. כך יכולה הייתה הבוגטי ויירון להגיע לשיאי מהירות בתקופתה והצליחה להגיע למהירות של 407 קילומטרים לשעה!
בשנים האחרונות יצאה לה מחליפה חדשה וייצור הוויירון הופסק. אבל את המפלצת הזו, על 1000 כוחות הסוס שלה, קשה לשכוח. במקומה יצאה לשוק מכונית-העל של העתיד - בוגאטי שירון. המפלצת המעודכנת הזו לוקחת את ההישגים של קודמתה ומציעה לא פחות מ-1500 כוחות סוס ומהירות בלתי נתפסת למכונית פרטית - 420 קילומטרים לשעה!
הנה הבוגאטי ויירון:
https://youtu.be/ah9pjWFmOSY
הנה הווירון בישראל:
https://youtu.be/UcE5jOo_AhA?t=9s
וכך אנשים מגיבים כשהם נוסעים במפלצת הויירון:
https://youtu.be/UylcIJrtamI
ועם המחליפה שלה, הבוגאטי שירון:
https://youtu.be/KHCLeRhlg1o
בוגאטי ויירון (Bugatti Vayron) היא הייפרקאר, או מכונית-על. בתוך שנים ספורות היא הפכה לאייקון מוטורי נחשק וידוע בכל העולם. צוות התכנון של בוגאטי תכנן אותה בצורה אירודינמית שתאפשר לה להיות מהירה במיוחד ולייצר התנגדות מועטה. כמו כן פותחו בשבילה צמיגים מיוחדים ומערכת בלמים בקוטר גדול, כדי להאט בתום הנסיעה המטורפת שהיא יודעת לייצר. כך יכולה הייתה הבוגטי ויירון להגיע לשיאי מהירות בתקופתה והצליחה להגיע למהירות של 407 קילומטרים לשעה!
בשנים האחרונות יצאה לה מחליפה חדשה וייצור הוויירון הופסק. אבל את המפלצת הזו, על 1000 כוחות הסוס שלה, קשה לשכוח. במקומה יצאה לשוק מכונית-העל של העתיד - בוגאטי שירון. המפלצת המעודכנת הזו לוקחת את ההישגים של קודמתה ומציעה לא פחות מ-1500 כוחות סוס ומהירות בלתי נתפסת למכונית פרטית - 420 קילומטרים לשעה!
הנה הבוגאטי ויירון:
https://youtu.be/ah9pjWFmOSY
הנה הווירון בישראל:
https://youtu.be/UcE5jOo_AhA?t=9s
וכך אנשים מגיבים כשהם נוסעים במפלצת הויירון:
https://youtu.be/UylcIJrtamI
ועם המחליפה שלה, הבוגאטי שירון:
https://youtu.be/KHCLeRhlg1o
מהי מכונית המרצדס החץ הכסוף?
"החץ הכסוף" (Silver Arrows) היא סדרת מכוניות המרוץ של היצרנית "מרצדס בנץ" בשנות ה-30. היא נקראה על שם צבע הכסף שלה, מה שיהפוך לסימן ההיכר של המרצדס הכסופה הזו. לא רבים יודעים שבמרוצים הללו היו צבעים מסורתיים לכל מדינה. אם לאיטלקים היה הצבע האדום, לצרפתים כחול ולבריטים ירוק, אז הגרמנים, שבתחילה השתמשו בעיקר בצבע לבן, נטלו אז את הצבע הכסוף.
רק 3 שנים יצרו ומכרו בחברת מרצדס בנץ (Mercedes-Benz) את דגם "החץ הכסוף" W25 Silberpfeil. ה-W25 הייתה מכונית מרוץ גרנד פרי משנת 1934, שהוצגה לראשונה בתחרות של אותה שנה. זו הייתה אותה תחרות גרנד פרי היסטורית, שלא נקבעו בה מנצחים.
אבל בשנה שאחריה הגיעה מרצדס "חץ כסוף" למקום הראשון. בתוכה ישב נהג המרוצים הגרמני האגדי רודולף קרקיולה, מי שניצח באותן שנים כמעט בכל תחרות גדולה ואף ניצח שלוש פעמים באליפות אירופה, שקדמה לפורמולה 1.
במרוצי הגרנד פרי של שנת 1937 לקחו מכוניות המרצדס בנץ W125 את כל ארבעת המקומות הראשונים. הן הפכו לאגדה. מאז, במשך שלושה עשורים, נחשבה המרצדס W125 Silver Arrow למכונית המרוץ החזקה ביותר בעולם. רק באמצע שנות השישים יחליפו אותה מכוניות מרוץ אמריקאיות שונות.
בשנת 1954 החזירה מכונית הפורמולה 1, מרצדס-בנץ W196 Silver Arrow את מרצדס למירוצי הגרנד פרי ב-1954, כשהיא משאירה את היריבים שלה המומים, גם מהביצועים המדהימים שלה וגם מהמראה הנפלא, שהקנתה לה הצביעה המיוחדת למסלולים מהירים.
כיום המכוניות הללו הן זכרונות מתוקים של חובבי תולדות מרוצים הגדולים. את "החצים הכסופים" החליפו עם השנים מכוניות הספורט והמרוצים מדגמי 300SL ו-SLR. עד ימינו נחשבות השתיים ההן למכוניות האספנות, מהנדירות והיקרות בתבל.
הנה סיפורה של סדרת המרוץ של מרצדס בנץ "החץ הכסוף":
https://youtu.be/RPrgPWKm5mU
עוד על החיצים הכסופים של מרצדס בנץ:
https://youtu.be/s2VweOS3YIM
והדגם W196 מכונית הפורמולה 1 שהחזירה ב-1954 את סדרת "החיצים הכסופים" של מרצדס בנץ למירוצי הגרנד פרי:
https://youtu.be/Zu19pg5vr1c
ומרצדס חץ כסוף קונספט, בן ימינו:
https://youtu.be/xK4tRhHI48A
גם היום, בין חובבי האספנות, הן עדיין סנסציה:
https://youtu.be/5Z5FCADOX_Q
וסט תיעודי על המכוניות המעולות הללו והשימוש בהן בתעמולה הנאצית:
https://youtu.be/E8bxqBEHE8A?long=yes
"החץ הכסוף" (Silver Arrows) היא סדרת מכוניות המרוץ של היצרנית "מרצדס בנץ" בשנות ה-30. היא נקראה על שם צבע הכסף שלה, מה שיהפוך לסימן ההיכר של המרצדס הכסופה הזו. לא רבים יודעים שבמרוצים הללו היו צבעים מסורתיים לכל מדינה. אם לאיטלקים היה הצבע האדום, לצרפתים כחול ולבריטים ירוק, אז הגרמנים, שבתחילה השתמשו בעיקר בצבע לבן, נטלו אז את הצבע הכסוף.
רק 3 שנים יצרו ומכרו בחברת מרצדס בנץ (Mercedes-Benz) את דגם "החץ הכסוף" W25 Silberpfeil. ה-W25 הייתה מכונית מרוץ גרנד פרי משנת 1934, שהוצגה לראשונה בתחרות של אותה שנה. זו הייתה אותה תחרות גרנד פרי היסטורית, שלא נקבעו בה מנצחים.
אבל בשנה שאחריה הגיעה מרצדס "חץ כסוף" למקום הראשון. בתוכה ישב נהג המרוצים הגרמני האגדי רודולף קרקיולה, מי שניצח באותן שנים כמעט בכל תחרות גדולה ואף ניצח שלוש פעמים באליפות אירופה, שקדמה לפורמולה 1.
במרוצי הגרנד פרי של שנת 1937 לקחו מכוניות המרצדס בנץ W125 את כל ארבעת המקומות הראשונים. הן הפכו לאגדה. מאז, במשך שלושה עשורים, נחשבה המרצדס W125 Silver Arrow למכונית המרוץ החזקה ביותר בעולם. רק באמצע שנות השישים יחליפו אותה מכוניות מרוץ אמריקאיות שונות.
בשנת 1954 החזירה מכונית הפורמולה 1, מרצדס-בנץ W196 Silver Arrow את מרצדס למירוצי הגרנד פרי ב-1954, כשהיא משאירה את היריבים שלה המומים, גם מהביצועים המדהימים שלה וגם מהמראה הנפלא, שהקנתה לה הצביעה המיוחדת למסלולים מהירים.
כיום המכוניות הללו הן זכרונות מתוקים של חובבי תולדות מרוצים הגדולים. את "החצים הכסופים" החליפו עם השנים מכוניות הספורט והמרוצים מדגמי 300SL ו-SLR. עד ימינו נחשבות השתיים ההן למכוניות האספנות, מהנדירות והיקרות בתבל.
הנה סיפורה של סדרת המרוץ של מרצדס בנץ "החץ הכסוף":
https://youtu.be/RPrgPWKm5mU
עוד על החיצים הכסופים של מרצדס בנץ:
https://youtu.be/s2VweOS3YIM
והדגם W196 מכונית הפורמולה 1 שהחזירה ב-1954 את סדרת "החיצים הכסופים" של מרצדס בנץ למירוצי הגרנד פרי:
https://youtu.be/Zu19pg5vr1c
ומרצדס חץ כסוף קונספט, בן ימינו:
https://youtu.be/xK4tRhHI48A
גם היום, בין חובבי האספנות, הן עדיין סנסציה:
https://youtu.be/5Z5FCADOX_Q
וסט תיעודי על המכוניות המעולות הללו והשימוש בהן בתעמולה הנאצית:
https://youtu.be/E8bxqBEHE8A?long=yes
מהי המרצדס T80 האגדית?
מבין כל הפספוסים המגלומניים של המשטר הנאצי, ה"מרצדס T80" משנת 1939 (Mercedes T80) הייתה אולי הפספוס המוטורי הצורב מכולם.
המרצדס טי 80 תוכננה על-ידי פרדיננד פורשה והייתה אמורה להיות הרכב היבשתי המהיר ביותר אי-פעם. מכיוון שהייתה הוכחה לעליונות של ההנדסה הגרמנית, זכתה המכונית הזו לעידודו הנמרץ של הפיהרר הגרמני אדולף היטלר.
שנות ה-30 היו עידן של פיתוח מואץ בפיתוח המכונית. מרוצי המכוניות והספורט המוטורי בכלל, יצרו בגרמניה מפלצות מוטוריות שעברו את מהירות ה-400 קילומטרים לשעה. אבל באותה. תקופה מי שהובילו בשיאי המהירות היו דווקא נהגים בריטיים שונים, כמו מלקולם קמפבל, ג'ורג' אייסטון וג'והן קוב. השיאים הללו נקבעו בארצות הברית. הנהגים הבריטיים הללו שברו אותם בדייטונה-ביץ' ובהמשך גם באגם המלח בונוויל שבמדינת יוטה.
היטלר, שרצה להפגין את העליונות הארית גם בתחום המוטורי עודד את החברות לפתח מכוניות מהירות במיוחד. בהמשך העשור הוא אף הנהיג ''שבוע מהירות'', שבו ניסו נהגי מרוצים לשבור את שיאי המהירות העולמיים, על האוטוסטרדות הגרמניות, שנסגרו לשם כך.
ככל שהפרויקט נמשך עלה יעד המהירות שלה, עד למהירות של 750 קמ''ש. המרכב שתוכנן עבורה על ידי מומחה לכלי טיס בשם יוזף מיקל, היה סופר-אוירודינמי. כדי שתהיה יציבה גם במהירויות אולטרא-גבוהות, הוא תכנן עבורה כנפיים משני הצדדים.
גם המנוע שנבחר להניע את 2.7 הטונות של ה-T80 היה עצום. הוא היה בעל נפח ענק של 44.5 ליטרים ולמעשה היה הגדלה של מנוע ה-V12 של מטוס-הקרב הגרמני, המסרשמידט 109.
ב-1939 הייתה המכונית המכונפת של מרצדס מוכנה. הגרמנים תכננו לערוך את אירוע שבירת השיא העולמי בשבוע המהירות של 1940 וכהרגלם להפוך את האירוע לחגיגה של תעמולה נאצית נלהבת. אבל פריצת המלחמה ב-1939 הובילה לכך שהאירוע מעולם לא התקיים מעולם.
היחידה הבודדת של ה-T80 שנבנתה אי פעם, הצליחה לשרוד את המלחמה, אך מעולם לא נבחנה יכולתה להגיע למהירות שעליה חלמו פרדיננד פורשה והצמרת הנאצית. כיום היא ניצבת במוזיאון מרצדס שבעיר שטוטגרט ונראית, כמו אז, יותר כחללית חוצנים מאשר כמכונית היסטורית שכמעט וזכתה בבכורה העולמית.
הנה סיפורה של המרצדס T80:
https://youtu.be/Q4lxZHDCd-w
מרצדס T80 בשלבי הניסוי:
https://youtu.be/cKNfGim6WeA
מצגת וידאו של תמונותיה:
https://youtu.be/_zvSJIV1hgg
מבין כל הפספוסים המגלומניים של המשטר הנאצי, ה"מרצדס T80" משנת 1939 (Mercedes T80) הייתה אולי הפספוס המוטורי הצורב מכולם.
המרצדס טי 80 תוכננה על-ידי פרדיננד פורשה והייתה אמורה להיות הרכב היבשתי המהיר ביותר אי-פעם. מכיוון שהייתה הוכחה לעליונות של ההנדסה הגרמנית, זכתה המכונית הזו לעידודו הנמרץ של הפיהרר הגרמני אדולף היטלר.
שנות ה-30 היו עידן של פיתוח מואץ בפיתוח המכונית. מרוצי המכוניות והספורט המוטורי בכלל, יצרו בגרמניה מפלצות מוטוריות שעברו את מהירות ה-400 קילומטרים לשעה. אבל באותה. תקופה מי שהובילו בשיאי המהירות היו דווקא נהגים בריטיים שונים, כמו מלקולם קמפבל, ג'ורג' אייסטון וג'והן קוב. השיאים הללו נקבעו בארצות הברית. הנהגים הבריטיים הללו שברו אותם בדייטונה-ביץ' ובהמשך גם באגם המלח בונוויל שבמדינת יוטה.
היטלר, שרצה להפגין את העליונות הארית גם בתחום המוטורי עודד את החברות לפתח מכוניות מהירות במיוחד. בהמשך העשור הוא אף הנהיג ''שבוע מהירות'', שבו ניסו נהגי מרוצים לשבור את שיאי המהירות העולמיים, על האוטוסטרדות הגרמניות, שנסגרו לשם כך.
ככל שהפרויקט נמשך עלה יעד המהירות שלה, עד למהירות של 750 קמ''ש. המרכב שתוכנן עבורה על ידי מומחה לכלי טיס בשם יוזף מיקל, היה סופר-אוירודינמי. כדי שתהיה יציבה גם במהירויות אולטרא-גבוהות, הוא תכנן עבורה כנפיים משני הצדדים.
גם המנוע שנבחר להניע את 2.7 הטונות של ה-T80 היה עצום. הוא היה בעל נפח ענק של 44.5 ליטרים ולמעשה היה הגדלה של מנוע ה-V12 של מטוס-הקרב הגרמני, המסרשמידט 109.
ב-1939 הייתה המכונית המכונפת של מרצדס מוכנה. הגרמנים תכננו לערוך את אירוע שבירת השיא העולמי בשבוע המהירות של 1940 וכהרגלם להפוך את האירוע לחגיגה של תעמולה נאצית נלהבת. אבל פריצת המלחמה ב-1939 הובילה לכך שהאירוע מעולם לא התקיים מעולם.
היחידה הבודדת של ה-T80 שנבנתה אי פעם, הצליחה לשרוד את המלחמה, אך מעולם לא נבחנה יכולתה להגיע למהירות שעליה חלמו פרדיננד פורשה והצמרת הנאצית. כיום היא ניצבת במוזיאון מרצדס שבעיר שטוטגרט ונראית, כמו אז, יותר כחללית חוצנים מאשר כמכונית היסטורית שכמעט וזכתה בבכורה העולמית.
הנה סיפורה של המרצדס T80:
https://youtu.be/Q4lxZHDCd-w
מרצדס T80 בשלבי הניסוי:
https://youtu.be/cKNfGim6WeA
מצגת וידאו של תמונותיה:
https://youtu.be/_zvSJIV1hgg
מהי האסטון מרטין דלי-הפחם?
עם הגה ודוושות, אסטון מרטין A3 "דלי הפחם" הייתה מהמכוניות המודרניות הראשונות שקיבלו מבנה שיהפוך למקובל ונפוץ במכוניות שנוצרו מאז. קדילאק ואסטון מרטין מדגם "דלי הפחם" (Coal scuttle Aston Martin), בדגם של שנת 1914, נחשבות המכוניות המודרניות הראשונות בעולם.
המכונית של חברת "אסטון מרטין" מדגם "דלי פחם" הייתה גם מראשונות מכוניות המרוץ בעולם. לחברת אסטון-מרטין היסטוריה עשירה במירוצים ו"דלי הפחם" הייתה המכונית שהתחילה את המסורת המפוארת הזו.
אסטון-מרטין נוסדה ב-1913 כדי לייצר מכוניות ספורט ומרוצים. רבים בעולם מכירים את החברה מאז כמי שמספקת את המכוניות לדמותו הקולנועית של ג'יימס בונד. ברבות השנים היא זכתה בקרב חובבי המכוניות לתדמית של יצרנית אקזוטית של מכוניות ספורט ו-GT.
הנה מכונית אסטון מרטין איי 3 "דלי הפחם":
https://youtu.be/-Vcvk3h8u2w
עוד מ"דלי הפחם":
https://youtu.be/1YD8DCWoaHw?t=7s
ותולדות היצרנית - אז והיום:
https://youtu.be/4BED-tXpvpQ
עם הגה ודוושות, אסטון מרטין A3 "דלי הפחם" הייתה מהמכוניות המודרניות הראשונות שקיבלו מבנה שיהפוך למקובל ונפוץ במכוניות שנוצרו מאז. קדילאק ואסטון מרטין מדגם "דלי הפחם" (Coal scuttle Aston Martin), בדגם של שנת 1914, נחשבות המכוניות המודרניות הראשונות בעולם.
המכונית של חברת "אסטון מרטין" מדגם "דלי פחם" הייתה גם מראשונות מכוניות המרוץ בעולם. לחברת אסטון-מרטין היסטוריה עשירה במירוצים ו"דלי הפחם" הייתה המכונית שהתחילה את המסורת המפוארת הזו.
אסטון-מרטין נוסדה ב-1913 כדי לייצר מכוניות ספורט ומרוצים. רבים בעולם מכירים את החברה מאז כמי שמספקת את המכוניות לדמותו הקולנועית של ג'יימס בונד. ברבות השנים היא זכתה בקרב חובבי המכוניות לתדמית של יצרנית אקזוטית של מכוניות ספורט ו-GT.
הנה מכונית אסטון מרטין איי 3 "דלי הפחם":
https://youtu.be/-Vcvk3h8u2w
עוד מ"דלי הפחם":
https://youtu.be/1YD8DCWoaHw?t=7s
ותולדות היצרנית - אז והיום:
https://youtu.be/4BED-tXpvpQ
מהי מכונית המרוץ הראשונה של פורד?
מכונית הפורד מודל טי ספידסטר (Ford Model T Speedster) נולדה זמן קצר אחרי שנכנס לייצור מודל ה-T, המכונית שתשנה את כל עולם המכוניות וקצת פחות ממאה השנה אחר כך תיבחר למכונית החשובה במאה ה-20. גם אם היא הייתה הצלחה גדולה, הפורד טי הייתה רכב משעמם וסטנדרטי. כבר אז חשו חובבי מהירות שניתן לקבל מכונית מרגשת יותר, שנוסעת מהר יותר.
הפורד טי מדגם ספידסטר נועד בשבילם. מתחת למבנה היה לה אותו מנוע של הפורד טי הרגיל, אבל שינויים במבנה אפשרו לה לנצל את המנוע טוב יותר, לקבל תכונות אירו דינמיות טובות יותר ולפתח מהירות יותר מאשר הדגם המוכר של הפורד טי.
המבנה של הספידסטר נועד למירוצים. שווה לדעת שהרבה לפניה כבר בנו מכוניות מהירות באמריקה, אבל לא כאלה משבאו ממפעל פורה ומוכר כמו פורד. הפורד ספידסטר טי היה חלומם של אותם נהגים שחלמו לשעוט במרחבים ללא סוף, אבל לא עם סוס אלא עם כלי רכב מנועי. היא הייתה למכונית הפופולארית המהירה של אמריקה באותה תקופה.
הנה המודל טי ספידסטר מקרוב:
https://youtu.be/V7dni5Z-k2E
הנה פורד מודל טי ספידסטר בנסיעה:
https://youtu.be/TXMIsEWFO7Q
והנה החקיינית שלה, ביואיק ספידסטר:
https://youtu.be/a_5Sb50LKJg
והנה מפגש של ספידסטרים שונים:
https://youtu.be/QoiKY4w8TS8
מכונית הפורד מודל טי ספידסטר (Ford Model T Speedster) נולדה זמן קצר אחרי שנכנס לייצור מודל ה-T, המכונית שתשנה את כל עולם המכוניות וקצת פחות ממאה השנה אחר כך תיבחר למכונית החשובה במאה ה-20. גם אם היא הייתה הצלחה גדולה, הפורד טי הייתה רכב משעמם וסטנדרטי. כבר אז חשו חובבי מהירות שניתן לקבל מכונית מרגשת יותר, שנוסעת מהר יותר.
הפורד טי מדגם ספידסטר נועד בשבילם. מתחת למבנה היה לה אותו מנוע של הפורד טי הרגיל, אבל שינויים במבנה אפשרו לה לנצל את המנוע טוב יותר, לקבל תכונות אירו דינמיות טובות יותר ולפתח מהירות יותר מאשר הדגם המוכר של הפורד טי.
המבנה של הספידסטר נועד למירוצים. שווה לדעת שהרבה לפניה כבר בנו מכוניות מהירות באמריקה, אבל לא כאלה משבאו ממפעל פורה ומוכר כמו פורד. הפורד ספידסטר טי היה חלומם של אותם נהגים שחלמו לשעוט במרחבים ללא סוף, אבל לא עם סוס אלא עם כלי רכב מנועי. היא הייתה למכונית הפופולארית המהירה של אמריקה באותה תקופה.
הנה המודל טי ספידסטר מקרוב:
https://youtu.be/V7dni5Z-k2E
הנה פורד מודל טי ספידסטר בנסיעה:
https://youtu.be/TXMIsEWFO7Q
והנה החקיינית שלה, ביואיק ספידסטר:
https://youtu.be/a_5Sb50LKJg
והנה מפגש של ספידסטרים שונים:
https://youtu.be/QoiKY4w8TS8
מהו מרוץ דראג?
מרוצי המכוניות דראג (Drag cars) הם מרוצי מכוניות מהירים וקצרים לחציית קו המטרה. הם נמשכים בדרך כלל כמה מאות מטרים והמכוניות מתחרות בהן להאצה מקסימלית בזמן קצר.
מרוצי דראג כוללים בדרך כלל מכוניות שהותאמו למרוצים או מכוניות מצחיקות מסוגים שונים והם הפכו לפופולריים מאד בשנים האחרונות.
הנה מרוץ מכוניות דראג:
https://youtu.be/Ii3Jn_aKZvU
הבה נצטרף למרוץ מכוניות:
http://youtu.be/LD4XfM2TZ2k?qr=yes
מרוצי המכוניות דראג (Drag cars) הם מרוצי מכוניות מהירים וקצרים לחציית קו המטרה. הם נמשכים בדרך כלל כמה מאות מטרים והמכוניות מתחרות בהן להאצה מקסימלית בזמן קצר.
מרוצי דראג כוללים בדרך כלל מכוניות שהותאמו למרוצים או מכוניות מצחיקות מסוגים שונים והם הפכו לפופולריים מאד בשנים האחרונות.
הנה מרוץ מכוניות דראג:
https://youtu.be/Ii3Jn_aKZvU
הבה נצטרף למרוץ מכוניות:
http://youtu.be/LD4XfM2TZ2k?qr=yes
מה מיוחד באלוף המרוצים ג'ון סורטיס?
ג'ון סורטיס היה האדם הראשון שהיה אלוף גם במרוצי האופנועים וגם במרוצי המכוניות החשובים ביותר בעולם. הוא האדם היחיד אי-פעם שזכה באליפויות בשני התחומים הללו גם יחד!
סורטיס היה רוכב מרוצי אופנועים ונהג מרוצי מכוניות אנגלי, שזכה שבע פעמים בתואר אלוף העולם במרוצי האופנועים של ה"גרנד פרי". זה קרה בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת. הוא גם זכה פעם אחת בתואר אלוף העולם במרוץ המכוניות "פורמולה 1" ב-1964.
הנה סרטון שמראה את ג'ון סורטיס מנסה מכוניות מרוץ:
http://youtu.be/5MnlIAPCukU
מירוץ אופנועים ב-1959 שג'ון סורטיס מנצח בו:
http://youtu.be/RjgJsw515q4
ג'ון סורטיס בגיל מבוגר בשנת 1995 ממשיך להתחרות:
http://youtu.be/bpPTxAa3hJ0
וראיון איתו בבגרותו:
https://youtu.be/2lMtvNjmBqE
ג'ון סורטיס היה האדם הראשון שהיה אלוף גם במרוצי האופנועים וגם במרוצי המכוניות החשובים ביותר בעולם. הוא האדם היחיד אי-פעם שזכה באליפויות בשני התחומים הללו גם יחד!
סורטיס היה רוכב מרוצי אופנועים ונהג מרוצי מכוניות אנגלי, שזכה שבע פעמים בתואר אלוף העולם במרוצי האופנועים של ה"גרנד פרי". זה קרה בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת. הוא גם זכה פעם אחת בתואר אלוף העולם במרוץ המכוניות "פורמולה 1" ב-1964.
הנה סרטון שמראה את ג'ון סורטיס מנסה מכוניות מרוץ:
http://youtu.be/5MnlIAPCukU
מירוץ אופנועים ב-1959 שג'ון סורטיס מנצח בו:
http://youtu.be/RjgJsw515q4
ג'ון סורטיס בגיל מבוגר בשנת 1995 ממשיך להתחרות:
http://youtu.be/bpPTxAa3hJ0
וראיון איתו בבגרותו:
https://youtu.be/2lMtvNjmBqE
מה זו אווירודינמיות?
אווירודינמיות (Aerodynamics), או אירודינמיות, היא תכונה שמאפשרת לגוף נייד, כמו מטוס, ציפור, מכונית או אפילו דג, להתגבר על התנגדות האוויר בעת התנועה.
כללית, צורת הכנף היא שמאפשרת למטוסים מטוס ולא ליפול. צורת הכנף יוצרת כוח עילוי בזכות המשטח המקומר שלה. צורת הכנפיים היא שגורמת ללחץ האוויר שמתחת להן לגדול יותר מלחץ האוויר שמעליהן וזה מה שדוחף את הכנפיים וביחד איתן את המטוס כולו, כלפי מעלה.
אווירודינמיות מתאפשרת לרוב גם תודות לצורה מעוגלת בקצה האחד של הגוף ומחודדת בקצה האחר. תורם לה גם שטח הפנים החלק והאחיד שלו, שמזכיר צורה של טיפה.
את תכונת האווירודינמיות ניתן למצוא בטבע בצורתם של ציפורים ודגים. היא אומצה בהנדסה המודרנית לגופים נעים, כמו מטוסים, מכוניות, צוללות וכדומה.
ארבעה כוחות פועלים על המטוס. השילוב ביניהם וההתגברות על כוח הכבידה, הם שמאפשרים לו לטוס ולא ליפול.
ארבעת הכוחות הללו הם עילוי, דחף, גרר ומשקל. המשקל הוא כוח הכבידה כמובן והוא דווקא מושך אותו לאדמה. העילוי מאפשר לו להידחף כלפי מעלה, הדחף שמושג בזכות המנועים דוחף את המטוס קדימה והגרר הוא ההתנגדות המסוימת וההכרחית לתנועה קדימה.
אז ברור שהמנועים דוחפים אותו קדימה, אבל צורת הכנפיים של המטוס היא שמחזיקה אותו למעלה. מבנה הכנפיים גורם לדחיפת האוויר שמתחת לכנף כלפי מעלה, בזכות לחץ האוויר הגבוה יותר מתחת לכנף. זה יוצר את כוח העילוי, כלומר גורם לכך שהמטוס "מורם" למעלה על ידי האוויר. גאוני.
הנה הסבר על האווירודינמיות שמקנה למטוס את יכולת הטיסה (מתורגם):
https://youtu.be/Gg0TXNXgz-w
כך מטוסים טסים בזכותה:
https://youtu.be/YyeX6ArxCYI
ולא רק טסים אלא גם טסים הפוך ולא נופלים (עברית):
https://youtu.be/e-zSVhCCUng
על טייס שהצליח להטיס ולהנחית פנטום פגוע ללא חרטום ובניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):
https://youtu.be/daEt-KhS3xY
גם מכוניות מרוץ ובכלל מתוכננות עם אווירודינמיות:
https://youtu.be/TKH1DyV9vNU
וסרטון הסבר על הכוחות שפועלים על המטוס ומאפשרים לו לטוס במקום ליפול:
https://youtu.be/5ltjFEei3AI?long=yes
אווירודינמיות (Aerodynamics), או אירודינמיות, היא תכונה שמאפשרת לגוף נייד, כמו מטוס, ציפור, מכונית או אפילו דג, להתגבר על התנגדות האוויר בעת התנועה.
כללית, צורת הכנף היא שמאפשרת למטוסים מטוס ולא ליפול. צורת הכנף יוצרת כוח עילוי בזכות המשטח המקומר שלה. צורת הכנפיים היא שגורמת ללחץ האוויר שמתחת להן לגדול יותר מלחץ האוויר שמעליהן וזה מה שדוחף את הכנפיים וביחד איתן את המטוס כולו, כלפי מעלה.
אווירודינמיות מתאפשרת לרוב גם תודות לצורה מעוגלת בקצה האחד של הגוף ומחודדת בקצה האחר. תורם לה גם שטח הפנים החלק והאחיד שלו, שמזכיר צורה של טיפה.
את תכונת האווירודינמיות ניתן למצוא בטבע בצורתם של ציפורים ודגים. היא אומצה בהנדסה המודרנית לגופים נעים, כמו מטוסים, מכוניות, צוללות וכדומה.
ארבעה כוחות פועלים על המטוס. השילוב ביניהם וההתגברות על כוח הכבידה, הם שמאפשרים לו לטוס ולא ליפול.
ארבעת הכוחות הללו הם עילוי, דחף, גרר ומשקל. המשקל הוא כוח הכבידה כמובן והוא דווקא מושך אותו לאדמה. העילוי מאפשר לו להידחף כלפי מעלה, הדחף שמושג בזכות המנועים דוחף את המטוס קדימה והגרר הוא ההתנגדות המסוימת וההכרחית לתנועה קדימה.
אז ברור שהמנועים דוחפים אותו קדימה, אבל צורת הכנפיים של המטוס היא שמחזיקה אותו למעלה. מבנה הכנפיים גורם לדחיפת האוויר שמתחת לכנף כלפי מעלה, בזכות לחץ האוויר הגבוה יותר מתחת לכנף. זה יוצר את כוח העילוי, כלומר גורם לכך שהמטוס "מורם" למעלה על ידי האוויר. גאוני.
הנה הסבר על האווירודינמיות שמקנה למטוס את יכולת הטיסה (מתורגם):
https://youtu.be/Gg0TXNXgz-w
כך מטוסים טסים בזכותה:
https://youtu.be/YyeX6ArxCYI
ולא רק טסים אלא גם טסים הפוך ולא נופלים (עברית):
https://youtu.be/e-zSVhCCUng
על טייס שהצליח להטיס ולהנחית פנטום פגוע ללא חרטום ובניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):
https://youtu.be/daEt-KhS3xY
גם מכוניות מרוץ ובכלל מתוכננות עם אווירודינמיות:
https://youtu.be/TKH1DyV9vNU
וסרטון הסבר על הכוחות שפועלים על המטוס ומאפשרים לו לטוס במקום ליפול:
https://youtu.be/5ltjFEei3AI?long=yes
מהם מרוצי מכוניות?
מרוצי המכוניות נהוגים בכל העולם. כמו בכל מרוץ, במרוץ מכוניות נוסעים כלי רכב מהירים במיוחד ומנסים להגיע ראשונים.
בין מרוצי המכוניות בעולם נחשב המרוץ "פורמולה 1" למרוץ המכוניות החשוב ביותר. מתקיימת בו סדרה של 19 מרוצים ברחבי העולם. בסיומם של כל המרוצים מוכרז הנהג המהיר ביותר בעולם.
מרוצי מכוניות בישראל (עברית):
https://youtu.be/NmrwSWnYN70
מרוץ מכוניות דראג:
https://youtu.be/Ii3Jn_aKZvU
מרוץ מכוניות עם מנוע סילון:
https://youtu.be/YLMn4iYjvR0
אלוף המרוצים של המזרח התיכון:
https://youtu.be/gXvnGe-JL9I
ומרוצי המכוניות המוזרים של... (עברית)
https://youtu.be/KN8iqlFoENY
הבה נצטרף למרוץ מכוניות:
http://youtu.be/LD4XfM2TZ2k?qr=yes
ותכנית חינוכית על מרוצי מכוניות (עברית):
https://youtu.be/Gnx_MsDno3k?long=yes
מרוצי המכוניות נהוגים בכל העולם. כמו בכל מרוץ, במרוץ מכוניות נוסעים כלי רכב מהירים במיוחד ומנסים להגיע ראשונים.
בין מרוצי המכוניות בעולם נחשב המרוץ "פורמולה 1" למרוץ המכוניות החשוב ביותר. מתקיימת בו סדרה של 19 מרוצים ברחבי העולם. בסיומם של כל המרוצים מוכרז הנהג המהיר ביותר בעולם.
מרוצי מכוניות בישראל (עברית):
https://youtu.be/NmrwSWnYN70
מרוץ מכוניות דראג:
https://youtu.be/Ii3Jn_aKZvU
מרוץ מכוניות עם מנוע סילון:
https://youtu.be/YLMn4iYjvR0
אלוף המרוצים של המזרח התיכון:
https://youtu.be/gXvnGe-JL9I
ומרוצי המכוניות המוזרים של... (עברית)
https://youtu.be/KN8iqlFoENY
הבה נצטרף למרוץ מכוניות:
http://youtu.be/LD4XfM2TZ2k?qr=yes
ותכנית חינוכית על מרוצי מכוניות (עברית):
https://youtu.be/Gnx_MsDno3k?long=yes
מהם מרוצי הפורמולה 1?
על אף שמירוצי המכוניות הללו הושקו עוד בתחילת המאה הקודמת, המרוץ הראשון של פורמולה 1 התקיים בשנת 1948. מאז ועד היום הם נחשבים לענף הספורט המוטורי הנחשק בעולם, אבל מה זה בעצם פורמולה אחת?
"פורמולה 1" (Formula one) הוא השם שניתן למרוצי המכוניות החד-מושביות, מכוניות המרוץ המקצועיות ביותר. למעשה פורמולה 1 היא סדרת מרוצים במסלולים מיוחדים, שנועדו למרוצי מכוניות, שבצידה מוענקים תוארי אליפות העולם השנתיים לנהגים ולקבוצות מרוץ. כל מירוץ בפורמולה 1 זוכה לרייטינג עולמי שנתי של 700 מיליון צופים, יותר מחצי מהם צופים בו בשידור ישיר!
הפורמולה 1 הוא לא מרוץ אחד, אלא סבב מרוצים והוא נחשב ליוקרתי ביותר בעולם. הוא עד כדי כך יוקרתי שעלות מרוץ בודד בו מגיעה לרבע מיליארד דולר. זוהי תעשיית ענק עולמית שמגלגלת יותר מ-4 מיליארד דולר בעונה והיא הסיבה שהפורמולה 1 נחשב לענף הספורט היקר ביותר בעולם.
סבב הפורמולה 1 התחיל באירופה, אבל במהלך השנים הוא חדר למזרח הרחוק, במדינות כמו יפאן, סין, מלזיה, סינגפור ודרום קוריאה, לנסיכויות העשירות של המפרץ הפרסי, כמו בחריין ואבו דאבי. כיום הוא התפרש כמעט לכל העולם. יש בו כיום 19 מירוצים והם מתקיימים ב-4 יבשות.
הנה העולם של פורמולה 1:
https://youtu.be/hFHmYFlbFn8
עובדות מדהימות על סבב מרוצי הפורמולה 1:
https://youtu.be/V7WBJ5sD5FE
חידושי הפורמולה אחת:
https://youtu.be/4NG3qZHx1jM?long=yes
ותיקי הפורמולה 1 - קבוצת פרארי שהשתתפה בכל התחרויות עד היום:
https://youtu.be/U-0_Fvlhdpk?long=yes
על אף שמירוצי המכוניות הללו הושקו עוד בתחילת המאה הקודמת, המרוץ הראשון של פורמולה 1 התקיים בשנת 1948. מאז ועד היום הם נחשבים לענף הספורט המוטורי הנחשק בעולם, אבל מה זה בעצם פורמולה אחת?
"פורמולה 1" (Formula one) הוא השם שניתן למרוצי המכוניות החד-מושביות, מכוניות המרוץ המקצועיות ביותר. למעשה פורמולה 1 היא סדרת מרוצים במסלולים מיוחדים, שנועדו למרוצי מכוניות, שבצידה מוענקים תוארי אליפות העולם השנתיים לנהגים ולקבוצות מרוץ. כל מירוץ בפורמולה 1 זוכה לרייטינג עולמי שנתי של 700 מיליון צופים, יותר מחצי מהם צופים בו בשידור ישיר!
הפורמולה 1 הוא לא מרוץ אחד, אלא סבב מרוצים והוא נחשב ליוקרתי ביותר בעולם. הוא עד כדי כך יוקרתי שעלות מרוץ בודד בו מגיעה לרבע מיליארד דולר. זוהי תעשיית ענק עולמית שמגלגלת יותר מ-4 מיליארד דולר בעונה והיא הסיבה שהפורמולה 1 נחשב לענף הספורט היקר ביותר בעולם.
סבב הפורמולה 1 התחיל באירופה, אבל במהלך השנים הוא חדר למזרח הרחוק, במדינות כמו יפאן, סין, מלזיה, סינגפור ודרום קוריאה, לנסיכויות העשירות של המפרץ הפרסי, כמו בחריין ואבו דאבי. כיום הוא התפרש כמעט לכל העולם. יש בו כיום 19 מירוצים והם מתקיימים ב-4 יבשות.
הנה העולם של פורמולה 1:
https://youtu.be/hFHmYFlbFn8
עובדות מדהימות על סבב מרוצי הפורמולה 1:
https://youtu.be/V7WBJ5sD5FE
חידושי הפורמולה אחת:
https://youtu.be/4NG3qZHx1jM?long=yes
ותיקי הפורמולה 1 - קבוצת פרארי שהשתתפה בכל התחרויות עד היום:
https://youtu.be/U-0_Fvlhdpk?long=yes
מהם מרוצי הגרנד פרי?
"גרנד פרי" (Grand Prix) הוא סדרת מרוצים על כבישים רגילים. השם ניתן למרוצי "הפרס הגדול", מרוצי כביש בין ערים, שנולדו בשנת 1894 בצרפת ועם השנים התפתחו למרוצי סיבולת קשים יחסית.
מרוץ הגרנד פרי הראשון אורגן בשנת 1906 על ידי מועדון המכוניות של צרפת. הוא נערך במשך יומיים במסלול לה מאן, מרוץ בעל צורה משולשת. התחרו בו 32 מכוניות, מתוצרת של שניים עדר יצרני רכב באותה תקופה. במכונית רנו ניצח אז פרנק זייס ההונגרי וגמע הכי מהר את המרוץ בן 1,260 הקילומטרים.
בעשרים השנים הראשונות שלטו ונצחו ב"גרנד פרי" בעיקר מכוניות צרפתיות, כשהידועה בהן היא בוגאטי. בסוף שנות העשרים החלו לשלוט במרוץ המכוניות האיטלקיות, דוגמת המזראטי והאלפא רומיאו. שנות ה-30 היו בסימן שליטה של מכוניות המרוץ הגרמניות, בעלות ההנדסה היחודית והתמיכה של היטלר וכנופיית התעמולה הנאצית שלו. ב"גרנד פרי" כיכב אז דגם "הדמעה" של חברת בנץ, שהושק במרוצי הגרנד פרי האירופי של 1923.
לאחר מלחמת העולם השנייה חזרו האיטלקים להוביל את מרוצי הגרנד פרי, הן ברמת היצרנים והן בנהגי המרוץ המעולים שלהם. פירמות כמו מזרטי ופרארי החדשה הפכו למובילות של מרוצי "הפרס הגדול".
מאז התפתחו מרוצי הגרנד פרי מאד. העובדה שהמרוצים מתקיימים לרוב בכבישים רגילים ובדרכים ציבוריות, גרמה לא פעם לתאונות קטלניות. תאונות אלה פגעו הן בנהגים והן בצופים תמימים, שמצאו את עצמם לא פעם נפגעים ממכונית המשתתפת במרוץ.
הידועים ביותר בעולם הגרנד פרי הם מרוצי הגרנד פרי של המכוניות, אך יש גם מרוצי אופנועים גרנד פרי ועוד.
בלבול מסוים יש בעובדה שממרוצי הגרנד פרי למכוניות התפתחו מרוצי הפורמולה והפורמולה 1. משום כך נקרא עד היום כל סיבוב של אליפות העולם בפורמולה 1 בשם "גרנד פרי".
הנה תולדות מרוץ הגרנד פרי למכוניות - בתום מלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/p7eerMIGQUY
המרוץ החדש בסדרת הגרנד פרי - למכוניות חשמליות:
https://youtu.be/LyUYPxKBSwo
הבה נצטרף למרוץ מכוניות:
http://youtu.be/LD4XfM2TZ2k?qr=yes
וסרט תיעודי על הגרנד פרי של שנות ה-20 וה-30:
https://youtu.be/NCP_GJ8JBOE?long=yes
"גרנד פרי" (Grand Prix) הוא סדרת מרוצים על כבישים רגילים. השם ניתן למרוצי "הפרס הגדול", מרוצי כביש בין ערים, שנולדו בשנת 1894 בצרפת ועם השנים התפתחו למרוצי סיבולת קשים יחסית.
מרוץ הגרנד פרי הראשון אורגן בשנת 1906 על ידי מועדון המכוניות של צרפת. הוא נערך במשך יומיים במסלול לה מאן, מרוץ בעל צורה משולשת. התחרו בו 32 מכוניות, מתוצרת של שניים עדר יצרני רכב באותה תקופה. במכונית רנו ניצח אז פרנק זייס ההונגרי וגמע הכי מהר את המרוץ בן 1,260 הקילומטרים.
בעשרים השנים הראשונות שלטו ונצחו ב"גרנד פרי" בעיקר מכוניות צרפתיות, כשהידועה בהן היא בוגאטי. בסוף שנות העשרים החלו לשלוט במרוץ המכוניות האיטלקיות, דוגמת המזראטי והאלפא רומיאו. שנות ה-30 היו בסימן שליטה של מכוניות המרוץ הגרמניות, בעלות ההנדסה היחודית והתמיכה של היטלר וכנופיית התעמולה הנאצית שלו. ב"גרנד פרי" כיכב אז דגם "הדמעה" של חברת בנץ, שהושק במרוצי הגרנד פרי האירופי של 1923.
לאחר מלחמת העולם השנייה חזרו האיטלקים להוביל את מרוצי הגרנד פרי, הן ברמת היצרנים והן בנהגי המרוץ המעולים שלהם. פירמות כמו מזרטי ופרארי החדשה הפכו למובילות של מרוצי "הפרס הגדול".
מאז התפתחו מרוצי הגרנד פרי מאד. העובדה שהמרוצים מתקיימים לרוב בכבישים רגילים ובדרכים ציבוריות, גרמה לא פעם לתאונות קטלניות. תאונות אלה פגעו הן בנהגים והן בצופים תמימים, שמצאו את עצמם לא פעם נפגעים ממכונית המשתתפת במרוץ.
הידועים ביותר בעולם הגרנד פרי הם מרוצי הגרנד פרי של המכוניות, אך יש גם מרוצי אופנועים גרנד פרי ועוד.
בלבול מסוים יש בעובדה שממרוצי הגרנד פרי למכוניות התפתחו מרוצי הפורמולה והפורמולה 1. משום כך נקרא עד היום כל סיבוב של אליפות העולם בפורמולה 1 בשם "גרנד פרי".
הנה תולדות מרוץ הגרנד פרי למכוניות - בתום מלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/p7eerMIGQUY
המרוץ החדש בסדרת הגרנד פרי - למכוניות חשמליות:
https://youtu.be/LyUYPxKBSwo
הבה נצטרף למרוץ מכוניות:
http://youtu.be/LD4XfM2TZ2k?qr=yes
וסרט תיעודי על הגרנד פרי של שנות ה-20 וה-30:
https://youtu.be/NCP_GJ8JBOE?long=yes