שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה היו המפציצים הראשונים בהיסטוריה?
היה זה רק 8 שנים אחרי הטיסה הממונעת הראשונה של האחים רייט, בשנת 1911, כשהשליך טייס איטלקי רימוני-יד על חיילים עותמאנים בלוב. זה היה הרמז הראשון ליכולת ההפצצה של האווירון, הטכנולוגיה החדשה של תחילת המאה ה-20. אבל עם תחילת מלחמת העולם הראשונה עתיד להתחיל עידן חדש בתעופה - עידן הפצצות האוויר. אז נולדו המפציצים הראשונים בהיסטוריה, במקביל ללידת מטוס הקרב.
ממש כמו אותם רימונים שהושלכו מהמטוס ההוא, המפציצים הראשונים שהפציצו במלחמת העולם ה-1 היו מטוסים רגילים שמהם השליכו פצצות אל הקרקע. לא היו שם מערכות חכמות של אחסון ושחרור הפצצות, אלא השלכה, פצצה פצצה, ברגע שהטייס הביא את המטוס מעל היעד.
כך, למעשה, החליפו מטוסי ההפצצה את הצפלינים המפציצים, שבהם השתמשו עד אז רק הגרמנים. המעניין הוא שמבחינת מכשיר הפצצה היו הצפלינים יעילים הרבה יותר מהמטוס של אותם ימים. הן הטווח היעיל שלהם והן יכולת ההעמסה של הצפלין, היו טובים פי כמה מאלו של מטוסי מלחמת העולם הראשונה, מטוסים קלים ובעלי כושר נשיאה מוגבל. הצפלינים נשאו בקלות כמות פצצות גדולה יותר, מגרמניה אל בריטניה.
הצפלינים היו משוכללים ונוחים מאד לשימוש מלחמתי ואיתם הניחו הגרמנים במלחמת העולם הראשונה, את היסודות להפצצה האסטרטגית, שמשמעותה הפצצת הערים והתשתיות הכלכליות של האויב.
אבל היעילות של הצפלין לקתה בפגיעות היחסית שלו. מעצם היותו גדול מאד ואיטי, ביחס למטוס, הייתה יכולת לפגוע בו בקלות יחסית. זו הסיבה שהפצצות הצפלינים על לונדון, למשל, התבצעו בעיקר בלילות, אבל מרגע שאותר עקב האכילס של הצפלין, זה היה עניין של זמן עד שיחול המעבר למטוסים מפציצים.
ואכן, הגרמנים היו הראשונים להפציץ ערי אויב ממטוסים. בעקבות המעבר שלהם לשימוש במפציצים, למדו גם מדינות ההסכמה והלכו בעקבותיהם. כולם החלו ליצור מפציצים דו-כנפיים, בעלי כמה מנועים, שהיו מיועדים להפצצה אסטרטגית על יעדי האויב, ברוב המקרים יעדים אזרחיים ובעיקר ריכוזי אוכלוסיה גדולים.
הנה ה"גותה" הגרמני - אחד המפציצים הראשונים במלחמת העולם הראשונה (עברית):
https://youtu.be/_La7x7HJwzE
המפציץ הגרמני הראשון - גוטה:
https://youtu.be/pPsfUiv6_Tc
האם כך נראה הגוטה:
https://youtu.be/FDvEDjJFa2Q
ובחיוך, טיסני הגוטה של ימינו:
https://youtu.be/taRPf9H1sJw
היה זה רק 8 שנים אחרי הטיסה הממונעת הראשונה של האחים רייט, בשנת 1911, כשהשליך טייס איטלקי רימוני-יד על חיילים עותמאנים בלוב. זה היה הרמז הראשון ליכולת ההפצצה של האווירון, הטכנולוגיה החדשה של תחילת המאה ה-20. אבל עם תחילת מלחמת העולם הראשונה עתיד להתחיל עידן חדש בתעופה - עידן הפצצות האוויר. אז נולדו המפציצים הראשונים בהיסטוריה, במקביל ללידת מטוס הקרב.
ממש כמו אותם רימונים שהושלכו מהמטוס ההוא, המפציצים הראשונים שהפציצו במלחמת העולם ה-1 היו מטוסים רגילים שמהם השליכו פצצות אל הקרקע. לא היו שם מערכות חכמות של אחסון ושחרור הפצצות, אלא השלכה, פצצה פצצה, ברגע שהטייס הביא את המטוס מעל היעד.
כך, למעשה, החליפו מטוסי ההפצצה את הצפלינים המפציצים, שבהם השתמשו עד אז רק הגרמנים. המעניין הוא שמבחינת מכשיר הפצצה היו הצפלינים יעילים הרבה יותר מהמטוס של אותם ימים. הן הטווח היעיל שלהם והן יכולת ההעמסה של הצפלין, היו טובים פי כמה מאלו של מטוסי מלחמת העולם הראשונה, מטוסים קלים ובעלי כושר נשיאה מוגבל. הצפלינים נשאו בקלות כמות פצצות גדולה יותר, מגרמניה אל בריטניה.
הצפלינים היו משוכללים ונוחים מאד לשימוש מלחמתי ואיתם הניחו הגרמנים במלחמת העולם הראשונה, את היסודות להפצצה האסטרטגית, שמשמעותה הפצצת הערים והתשתיות הכלכליות של האויב.
אבל היעילות של הצפלין לקתה בפגיעות היחסית שלו. מעצם היותו גדול מאד ואיטי, ביחס למטוס, הייתה יכולת לפגוע בו בקלות יחסית. זו הסיבה שהפצצות הצפלינים על לונדון, למשל, התבצעו בעיקר בלילות, אבל מרגע שאותר עקב האכילס של הצפלין, זה היה עניין של זמן עד שיחול המעבר למטוסים מפציצים.
ואכן, הגרמנים היו הראשונים להפציץ ערי אויב ממטוסים. בעקבות המעבר שלהם לשימוש במפציצים, למדו גם מדינות ההסכמה והלכו בעקבותיהם. כולם החלו ליצור מפציצים דו-כנפיים, בעלי כמה מנועים, שהיו מיועדים להפצצה אסטרטגית על יעדי האויב, ברוב המקרים יעדים אזרחיים ובעיקר ריכוזי אוכלוסיה גדולים.
הנה ה"גותה" הגרמני - אחד המפציצים הראשונים במלחמת העולם הראשונה (עברית):
https://youtu.be/_La7x7HJwzE
המפציץ הגרמני הראשון - גוטה:
https://youtu.be/pPsfUiv6_Tc
האם כך נראה הגוטה:
https://youtu.be/FDvEDjJFa2Q
ובחיוך, טיסני הגוטה של ימינו:
https://youtu.be/taRPf9H1sJw
מהו המבצר המעופף B17?
המפציץ כבד מתוצרת ארה"ב, B-17 שכונה "מבצר מעופף" היה כלי הטיס הטוב ביותר במלחמת העולם השנייה. הוא שימש להפצצות כבדות על יעדי האויב והיה מהגורמים החשובים לנצחונן של בנות הברית ובראשן ארה"ב במלחמה כולה.
למעט פצצות האטום שהוטלו במלחמה על ערי יפאן, היווה המבצר המעופף את גורם ההרס הגדול ביותר - הוא הטיל במהלך המלחמה כולה מעל 600 אלף טון של פצצות על המתקנים והערים של מעצמות הציר ובראשן גרמניה הנאצית.
המבצר המעופף היה חדשני לזמנו בכך שהיה המפציץ הראשון עם 4 מנועים. היה בו כוח אש עצום, כיוון שהיה בכל מטוס B17 גם מאגר עצום של פצצות וגם צריחי מקלעים ששימשו את הטייסים להגנה עליו מפני מטוסי היירוט של האויב.
גם את חיל האוויר הישראלי שימשו 3 מטוסי מבצר מעופף, שנרכשו והופעלו במהלך מלחמת השחרור. אחד מהם אף הפציץ את ארמון המלך המצרי פארוק.
הנה סיפורו של ה-B17, "המבצר המעופף" (עברית):
https://youtu.be/T_VsKsC-rVU
המבצר המעופף בסרטון נדיר ממלחמת העולם השניה:
http://youtu.be/zp1teqL-TLc?t=30s
על המטוס הזה התרחש אחד מביטויי הרעות וההקרבה מהיפים בהיסטוריה:
https://youtu.be/ddNAh3DCvZM
סרטון אנימציה המדמה את קרבות האוויר והפעולות של ה-B17 במלחמת העולם השניה:
http://youtu.be/d3S5CAXDtdk
מבצר מעופף לאספנים:
http://youtu.be/wOzYR6ZRMnw
וקדימון לסרט על טייסת של "מבצר מעופף" במלחמת העולם השניה:
http://youtu.be/gRjhgTqOuU4
המפציץ כבד מתוצרת ארה"ב, B-17 שכונה "מבצר מעופף" היה כלי הטיס הטוב ביותר במלחמת העולם השנייה. הוא שימש להפצצות כבדות על יעדי האויב והיה מהגורמים החשובים לנצחונן של בנות הברית ובראשן ארה"ב במלחמה כולה.
למעט פצצות האטום שהוטלו במלחמה על ערי יפאן, היווה המבצר המעופף את גורם ההרס הגדול ביותר - הוא הטיל במהלך המלחמה כולה מעל 600 אלף טון של פצצות על המתקנים והערים של מעצמות הציר ובראשן גרמניה הנאצית.
המבצר המעופף היה חדשני לזמנו בכך שהיה המפציץ הראשון עם 4 מנועים. היה בו כוח אש עצום, כיוון שהיה בכל מטוס B17 גם מאגר עצום של פצצות וגם צריחי מקלעים ששימשו את הטייסים להגנה עליו מפני מטוסי היירוט של האויב.
גם את חיל האוויר הישראלי שימשו 3 מטוסי מבצר מעופף, שנרכשו והופעלו במהלך מלחמת השחרור. אחד מהם אף הפציץ את ארמון המלך המצרי פארוק.
הנה סיפורו של ה-B17, "המבצר המעופף" (עברית):
https://youtu.be/T_VsKsC-rVU
המבצר המעופף בסרטון נדיר ממלחמת העולם השניה:
http://youtu.be/zp1teqL-TLc?t=30s
על המטוס הזה התרחש אחד מביטויי הרעות וההקרבה מהיפים בהיסטוריה:
https://youtu.be/ddNAh3DCvZM
סרטון אנימציה המדמה את קרבות האוויר והפעולות של ה-B17 במלחמת העולם השניה:
http://youtu.be/d3S5CAXDtdk
מבצר מעופף לאספנים:
http://youtu.be/wOzYR6ZRMnw
וקדימון לסרט על טייסת של "מבצר מעופף" במלחמת העולם השניה:
http://youtu.be/gRjhgTqOuU4
האם להיטלר היה מטוס חמקן?
הפרשה הזו מדהימה בכל קנה מידה ובעיקר קל ללמוד ממנה איזה מזל שהיטלר וגרמניה הנאצית הובסו במלחמת העולם השנייה ולא זכו לעוד כמה שנים.
מסתבר שכבר באמצע שנות ה-40, שנה לפני סיומה של מלחמת העולם השנייה, הצליחו שני האחים הגרמנים הורטן, מהנדסי מטוסים גאונים, לפתח אבטיפוס של מטוס קרב סילוני שהיה בעל תכונות מתקדמות וחסרות תקדים בשדה הקרב האווירי של אותה תקופה.
המטוס הזה הקדים בחצי מאה את המטוסים האמריקאים החמקנים. הוא היה בעל כנף משולשת, עשויה עץ ופלדה, שהקנתה לו יכולת לחמוק מהרדאר הבריטי. היו בו תותחים הרסניים והנעתו הסילונית הייתה חדשנית ופורצת דרך. בעת הנחיתה הופעלו בו מצנחים שבלמו אותו והיה בו גם כיסא מפלט לטייס. הוא היה העתיד של התעופה הצבאית.
הפיתוח של האחים הורטן נענה לאתגר שהציב שנה קודם לכן מפקד הלופטוואפה הרמן גרינג, הסגן של היטלר, מנהל חיל האוויר הגרמני ומבכירי המשטר הנאצי. גרינג רצה במטוס קרב סילוני שיוכל לחמוק מהרדאר הבריטי, להגיע אל מפקדות בעלות הברית עם משקל רב של חומרי נפץ ולהשמידן.
כמו החמקנים המודרניים התבסס המבנה עוצר הנשימה של המטוס החמקני שזכה לשם הורטן 229 (Horten 229) על כנף משולשת, הקונספט של מטוסים בעלי "גוף שלוב כנפיים", שבהמשך ישמש מטוסי לוחמה כמו "המפציץ החמקן", ה-B2 האמריקאי ולא מעט חמקנים נוספים.
ההורטן, מכל מקום, היה עשוי בחלקו מעץ משוח בדבק. כדי שיוכל לחמוק מהרדאר, ערבבו המהנדסים בדבק הזה אבקת פחם, שבולעת גלים אלקטרומגנטיים.
המטוס החמקן הנאצי היה גם מטוס לוחמה מצוין. במבחנים ותרגילים של פעולות אוויר שערך חיל האוויר הגרמני ב-1944 הוא הצליח להביס את מטוסי ה"מסרשמידט" מדגם Me 262, גאוות ההנדסה האווירית הגרמנית.
למזלן של בנות הברית הסתבכו העניינים בתחילת 1945. במקביל לתבוסתם המסתמנת של הגרמנים במלחמה, התרסק גם האבטיפוס הראשון של ההורטן 229 בטיסת ניסוי ועיכב את התהליך בזמן רב. האחים אמנם יבנו אבטיפוס נוסף אבל הנאצים ההולכים ומובסים כבר לא יספיקו להנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו.
ההורטן הוחבא עם התכניות בהאנגר סודי ומרוחק, שנתפס בגמר המלחמה על ידי הצבא האמריקאי. האבטיפוס והתכניות שלו הועברו לאמריקה וללא ספק היו חומר לימוד מצוין למהנדסי התעופה שם.
יותר מ-70 שנה אחר כך מככב בשמיים ה-B-2 המודרני, מטוס קרב חמקן ומפציץ אימתני שנראה ופועל ממש כמו ההורטן, אבל עם טכנולוגיות של המאה ה-21. בשנת 2009 סיים צוות חוקרים אמריקאי לבנות את ההורטן 229, על פי התכניות המקוריות שלו.
אמריקה למדה שוב עד כמה הקדימו האחים הורטן את עולם התעופה הצבאי של התקופה. הפרויקט הונצח בסרט תיעודי שנקרא "אצבעו של היטלר" והזכיר שוב את הגאונות הטכנולוגית הגרמנית ועד כמה היה העולם קרוב לגורל אחר לחלוטין מזה שבו זכינו במציאות.
הנה סיפורו של ההורטן 229 או החמקן הנאצי (עברית):
https://youtu.be/sGZkBj70rzQ
זה מה שהיה עלול לקרות אם היו הנאצים מספיקים לייצר אותו:
https://youtu.be/RtNr9mb6CZI
וסיפורה של הקבוצה שבנתה אותו 50 שנה אחרי:
https://youtu.be/KedwbUw6BDk
הפרשה הזו מדהימה בכל קנה מידה ובעיקר קל ללמוד ממנה איזה מזל שהיטלר וגרמניה הנאצית הובסו במלחמת העולם השנייה ולא זכו לעוד כמה שנים.
מסתבר שכבר באמצע שנות ה-40, שנה לפני סיומה של מלחמת העולם השנייה, הצליחו שני האחים הגרמנים הורטן, מהנדסי מטוסים גאונים, לפתח אבטיפוס של מטוס קרב סילוני שהיה בעל תכונות מתקדמות וחסרות תקדים בשדה הקרב האווירי של אותה תקופה.
המטוס הזה הקדים בחצי מאה את המטוסים האמריקאים החמקנים. הוא היה בעל כנף משולשת, עשויה עץ ופלדה, שהקנתה לו יכולת לחמוק מהרדאר הבריטי. היו בו תותחים הרסניים והנעתו הסילונית הייתה חדשנית ופורצת דרך. בעת הנחיתה הופעלו בו מצנחים שבלמו אותו והיה בו גם כיסא מפלט לטייס. הוא היה העתיד של התעופה הצבאית.
הפיתוח של האחים הורטן נענה לאתגר שהציב שנה קודם לכן מפקד הלופטוואפה הרמן גרינג, הסגן של היטלר, מנהל חיל האוויר הגרמני ומבכירי המשטר הנאצי. גרינג רצה במטוס קרב סילוני שיוכל לחמוק מהרדאר הבריטי, להגיע אל מפקדות בעלות הברית עם משקל רב של חומרי נפץ ולהשמידן.
כמו החמקנים המודרניים התבסס המבנה עוצר הנשימה של המטוס החמקני שזכה לשם הורטן 229 (Horten 229) על כנף משולשת, הקונספט של מטוסים בעלי "גוף שלוב כנפיים", שבהמשך ישמש מטוסי לוחמה כמו "המפציץ החמקן", ה-B2 האמריקאי ולא מעט חמקנים נוספים.
ההורטן, מכל מקום, היה עשוי בחלקו מעץ משוח בדבק. כדי שיוכל לחמוק מהרדאר, ערבבו המהנדסים בדבק הזה אבקת פחם, שבולעת גלים אלקטרומגנטיים.
המטוס החמקן הנאצי היה גם מטוס לוחמה מצוין. במבחנים ותרגילים של פעולות אוויר שערך חיל האוויר הגרמני ב-1944 הוא הצליח להביס את מטוסי ה"מסרשמידט" מדגם Me 262, גאוות ההנדסה האווירית הגרמנית.
למזלן של בנות הברית הסתבכו העניינים בתחילת 1945. במקביל לתבוסתם המסתמנת של הגרמנים במלחמה, התרסק גם האבטיפוס הראשון של ההורטן 229 בטיסת ניסוי ועיכב את התהליך בזמן רב. האחים אמנם יבנו אבטיפוס נוסף אבל הנאצים ההולכים ומובסים כבר לא יספיקו להנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו.
ההורטן הוחבא עם התכניות בהאנגר סודי ומרוחק, שנתפס בגמר המלחמה על ידי הצבא האמריקאי. האבטיפוס והתכניות שלו הועברו לאמריקה וללא ספק היו חומר לימוד מצוין למהנדסי התעופה שם.
יותר מ-70 שנה אחר כך מככב בשמיים ה-B-2 המודרני, מטוס קרב חמקן ומפציץ אימתני שנראה ופועל ממש כמו ההורטן, אבל עם טכנולוגיות של המאה ה-21. בשנת 2009 סיים צוות חוקרים אמריקאי לבנות את ההורטן 229, על פי התכניות המקוריות שלו.
אמריקה למדה שוב עד כמה הקדימו האחים הורטן את עולם התעופה הצבאי של התקופה. הפרויקט הונצח בסרט תיעודי שנקרא "אצבעו של היטלר" והזכיר שוב את הגאונות הטכנולוגית הגרמנית ועד כמה היה העולם קרוב לגורל אחר לחלוטין מזה שבו זכינו במציאות.
הנה סיפורו של ההורטן 229 או החמקן הנאצי (עברית):
https://youtu.be/sGZkBj70rzQ
זה מה שהיה עלול לקרות אם היו הנאצים מספיקים לייצר אותו:
https://youtu.be/RtNr9mb6CZI
וסיפורה של הקבוצה שבנתה אותו 50 שנה אחרי:
https://youtu.be/KedwbUw6BDk
מתי הפציצו ספינות אוויר את בריטניה?
מרגע לידתה הייתה ספינת האוויר פלא אווירי. ממש כמו ספינות בים ומרכבות ביבשה, גם היא הייתה ההגשמה של חלום בן אלפי שנים לשייט בשמיים. אבל די מהר הבינו שיש לה סיכוי לעשות עוד מהפך - להיות ספינת קרב אווירית. ואכן, בשנת 1908, עוד בטרם הבשילה ההמצאה המופלאה, כבר היה מי שהעלה את הרעיון להשתמש בספינות האוויר כנושאות פצצות. זה היה בספרו של ג'ורג' ולס "המלחמה באוויר". תוארו שם בפירוט הפצצות אוויר של ערים אירופיות מספינות אוויר אדירות. 4 שנים לאחר מכן השתמש הצבא האיטלקי לראשונה בספינות האוויר לצורך הפצצת סיור באזור תורכיה.
שנת 1915 הייתה שנת ההפצצות הגרמניות על בריטניה. בעזרת ספינות האוויר הם הצליחו לעקוף את חיל הים הבריטי ובמשך שנתיים שימשו ספינות אוויר כמפציצים מבהילים, אם כי לא ממש מדויקים. הנזק שגרמו היה מועט וכללי. קשה היה לנווט אותם למטרה וקשה היה להם עוד יותר לפגוע במטרות של ממש. הם בעיקר הנחיתו פצצות על יעדים כלליים וקיוו להצלחה. מטוסים בריטיים ותותחים נגד מטוסים הרבו לפגוע בהם וכעבור שנתיים, בשנת 1917 הם סיימו את תפקידם ההיסטורי והלא ממש מוצלח כמפציצי קרב.
הנה סיפור ההפצצות של הצפלין על לונדון:
https://youtu.be/uZqqWSUirls
עוד תיאור:
http://youtu.be/e5eU7VJm9MM
וקרבות אוויר דמיוניים צולמו לקולנוע על מטוסים שמנסים לעצור ספינת אוויר בדרך להפצצה:
http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw
מרגע לידתה הייתה ספינת האוויר פלא אווירי. ממש כמו ספינות בים ומרכבות ביבשה, גם היא הייתה ההגשמה של חלום בן אלפי שנים לשייט בשמיים. אבל די מהר הבינו שיש לה סיכוי לעשות עוד מהפך - להיות ספינת קרב אווירית. ואכן, בשנת 1908, עוד בטרם הבשילה ההמצאה המופלאה, כבר היה מי שהעלה את הרעיון להשתמש בספינות האוויר כנושאות פצצות. זה היה בספרו של ג'ורג' ולס "המלחמה באוויר". תוארו שם בפירוט הפצצות אוויר של ערים אירופיות מספינות אוויר אדירות. 4 שנים לאחר מכן השתמש הצבא האיטלקי לראשונה בספינות האוויר לצורך הפצצת סיור באזור תורכיה.
שנת 1915 הייתה שנת ההפצצות הגרמניות על בריטניה. בעזרת ספינות האוויר הם הצליחו לעקוף את חיל הים הבריטי ובמשך שנתיים שימשו ספינות אוויר כמפציצים מבהילים, אם כי לא ממש מדויקים. הנזק שגרמו היה מועט וכללי. קשה היה לנווט אותם למטרה וקשה היה להם עוד יותר לפגוע במטרות של ממש. הם בעיקר הנחיתו פצצות על יעדים כלליים וקיוו להצלחה. מטוסים בריטיים ותותחים נגד מטוסים הרבו לפגוע בהם וכעבור שנתיים, בשנת 1917 הם סיימו את תפקידם ההיסטורי והלא ממש מוצלח כמפציצי קרב.
הנה סיפור ההפצצות של הצפלין על לונדון:
https://youtu.be/uZqqWSUirls
עוד תיאור:
http://youtu.be/e5eU7VJm9MM
וקרבות אוויר דמיוניים צולמו לקולנוע על מטוסים שמנסים לעצור ספינת אוויר בדרך להפצצה:
http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw
מפציצים
מהו המפציץ הרוסי האימתני טופולב ANT-20?
מטוס הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול ביותר שנבנה לפני מלחמת העולם השנייה. הוא תוכנן ונבנה על ידי אנדריי טופולב, מהנדס המפציצים הכבדים המצטיין של ברית המועצות. למטוס ה-ANT-20 היו לא פחות משמונה מנועים, שהניעו מכונת מלחמה כבדה וענקית.
הנה סרטונים אמיתיים של המפציץ טופולב ANT-20:
http://youtu.be/SARwg6kYOn8
והנה סרטונים נוספים של המפציץ הרוסי הענקי:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
מטוס הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול ביותר שנבנה לפני מלחמת העולם השנייה. הוא תוכנן ונבנה על ידי אנדריי טופולב, מהנדס המפציצים הכבדים המצטיין של ברית המועצות. למטוס ה-ANT-20 היו לא פחות משמונה מנועים, שהניעו מכונת מלחמה כבדה וענקית.
הנה סרטונים אמיתיים של המפציץ טופולב ANT-20:
http://youtu.be/SARwg6kYOn8
והנה סרטונים נוספים של המפציץ הרוסי הענקי:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
כיצד הפך מטוס המיראז' לאגרוף אווירי אדיר?
המיראז' (Mirage) מעולם לא היה מטוס אחד המיועד למטרה צבאית כלשהי ומתפתח אבולוציונית כמו מין זואולוגי.
נהפוך הוא - המיראז' הוא שמה של סדרת מטוסים צבאיים על-קוליים, סדרה שפותחה למטרות שונות וכללה סדרת מטוסי קרב, אך גם מטוסי תקיפה ואפילו מפציצים.
הסיפור שלו מתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה, כשצרפת, זו שבתחילת המאה ה-20 הייתה מעצמה ועכשיו ליקקה את הפצעים מהכיבוש הנאצי, זה שהיה התבוסה הכי גדולה שלה מאז הפלישה האנגלית אליה ב-1415.
צרפת שחוששת כמו כולם ממלחמת עולם שלישית, הפעם לצד ארצות הברית וכנגד ברית המועצות, רוצה לחזור ולהפוך למעצמה. היא מחליטה לפתח מטוס חדיש, שיחליף את המפציצים הכבדים והאיטיים ששלטו עד אז בתחום. החזון הצרפתי הוא של מטוס מהיר, נושא נשק גרעיני טקטי, שיגיע לאויב במהירות אדירה, יחדור את ההגנות שלו ויכה בו - כל זאת עוד לפני שהמפציצים הסובייטיים ייצאו להפציץ את צרפת.
חברת דאסו הצרפתית הציעה לממשלה הצרפתית מטוס תוצרת צרפת, שמהירותו 2 מאך, כלומר פי שניים ממהירות הקול, הטווח שלו 2,000 קילומטר ושיכול לתדלק באוויר. המנהל היהודי המבריק של החברה התכוון להתבסס על מטוס הקרב המהיר והמשוכלל שהחברה הייתה באמצע הפיתוח שלו - המיראז' 3.
חיל האוויר הצרפתי יצא מגדרו מהתלהבות ואישר את ההזמנה. בקיץ 1959 המריא המיראז' 4 לטיסת הבכורה שלו וימים ספורים אחר כך, הוא כבר שבר את השיא העולמי במהירות על מסלול סגור.
חיל האוויר הצרפתי חגג, עם מטות מטוסי קרב והפצצה משוכללים, שהתחזוקה והעמידות שלהם חלומיים ושהם לגמרי של צרפת. שארל דה-גול, הנשיא הנערץ של צרפת, בכלל התאהב במטוס שהחזיר לצרפת את הגאווה. הוא תלה בו את ציפיותיו לביסוס ההרתעה הצרפתית וראה בו את העתיד הביטחוני של צרפת במקרה חירום.
ואכן, המיראז' היה מטוס נהדר. בשלב מסוים הוא הפך אצלנו לנשר הישראלי והפציץ. מטוס המיראז' שימש את חיל האוויר שלנו כמטוס הקרב העיקרי שלה ולמשך תקופה ארוכה ומפוארת במיוחד. כשנשיא צרפת דה גול העניש את ישראל באמברגו מוחלט, היה מי שדאג להעביר את התכניות של המטוס והוקם יפעל ישראלי שיצר אותו כאן.
הנה סיפורו של המטוס שהחזיר את לצרפת את הביטחון, גם העצמי (עברית):
https://youtu.be/9A5BT_7wzjk
כך התערבבו מצוינות, שיתוף פעולה, אמברגו וריגול (עברית):
https://youtu.be/FmqK-zbV_hM
אחד מקרבות האוויר שבהם הוכיחו המיראז'ים את יכולותיהם ויכולות הטייסים שלנו (עברית):
https://youtu.be/ZLcZe1lzGDk
וסיפורו של המיראז' הצרפתי (עברית):
https://youtu.be/vbBTvmZ7j1c
המיראז' (Mirage) מעולם לא היה מטוס אחד המיועד למטרה צבאית כלשהי ומתפתח אבולוציונית כמו מין זואולוגי.
נהפוך הוא - המיראז' הוא שמה של סדרת מטוסים צבאיים על-קוליים, סדרה שפותחה למטרות שונות וכללה סדרת מטוסי קרב, אך גם מטוסי תקיפה ואפילו מפציצים.
הסיפור שלו מתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה, כשצרפת, זו שבתחילת המאה ה-20 הייתה מעצמה ועכשיו ליקקה את הפצעים מהכיבוש הנאצי, זה שהיה התבוסה הכי גדולה שלה מאז הפלישה האנגלית אליה ב-1415.
צרפת שחוששת כמו כולם ממלחמת עולם שלישית, הפעם לצד ארצות הברית וכנגד ברית המועצות, רוצה לחזור ולהפוך למעצמה. היא מחליטה לפתח מטוס חדיש, שיחליף את המפציצים הכבדים והאיטיים ששלטו עד אז בתחום. החזון הצרפתי הוא של מטוס מהיר, נושא נשק גרעיני טקטי, שיגיע לאויב במהירות אדירה, יחדור את ההגנות שלו ויכה בו - כל זאת עוד לפני שהמפציצים הסובייטיים ייצאו להפציץ את צרפת.
חברת דאסו הצרפתית הציעה לממשלה הצרפתית מטוס תוצרת צרפת, שמהירותו 2 מאך, כלומר פי שניים ממהירות הקול, הטווח שלו 2,000 קילומטר ושיכול לתדלק באוויר. המנהל היהודי המבריק של החברה התכוון להתבסס על מטוס הקרב המהיר והמשוכלל שהחברה הייתה באמצע הפיתוח שלו - המיראז' 3.
חיל האוויר הצרפתי יצא מגדרו מהתלהבות ואישר את ההזמנה. בקיץ 1959 המריא המיראז' 4 לטיסת הבכורה שלו וימים ספורים אחר כך, הוא כבר שבר את השיא העולמי במהירות על מסלול סגור.
חיל האוויר הצרפתי חגג, עם מטות מטוסי קרב והפצצה משוכללים, שהתחזוקה והעמידות שלהם חלומיים ושהם לגמרי של צרפת. שארל דה-גול, הנשיא הנערץ של צרפת, בכלל התאהב במטוס שהחזיר לצרפת את הגאווה. הוא תלה בו את ציפיותיו לביסוס ההרתעה הצרפתית וראה בו את העתיד הביטחוני של צרפת במקרה חירום.
ואכן, המיראז' היה מטוס נהדר. בשלב מסוים הוא הפך אצלנו לנשר הישראלי והפציץ. מטוס המיראז' שימש את חיל האוויר שלנו כמטוס הקרב העיקרי שלה ולמשך תקופה ארוכה ומפוארת במיוחד. כשנשיא צרפת דה גול העניש את ישראל באמברגו מוחלט, היה מי שדאג להעביר את התכניות של המטוס והוקם יפעל ישראלי שיצר אותו כאן.
הנה סיפורו של המטוס שהחזיר את לצרפת את הביטחון, גם העצמי (עברית):
https://youtu.be/9A5BT_7wzjk
כך התערבבו מצוינות, שיתוף פעולה, אמברגו וריגול (עברית):
https://youtu.be/FmqK-zbV_hM
אחד מקרבות האוויר שבהם הוכיחו המיראז'ים את יכולותיהם ויכולות הטייסים שלנו (עברית):
https://youtu.be/ZLcZe1lzGDk
וסיפורו של המיראז' הצרפתי (עברית):
https://youtu.be/vbBTvmZ7j1c
מי היה קלינין והמבצר המעופף שלו?
מטוס המבצר המעופף קלינין KA-7 שנבנה בשנות ה-30 בברית המועצות, היה כנראה המטוס עם הכי הרבה מנועים אי-פעם. היו למטוס הניסויי הזה לא פחות מ-20 מנועים. מספרם הרב של המנועים שלו נבע מכך שעוד לא הומצא אז מנוע הסילון רב-הכוח. לכן נאלצו להתקין המון מנועי רוטור, שיוכלו להרים את המטוס עצום המידות הזה.
זה היה מטוס מסוג "מבצר מעופף", שתוכנן בידי מהנדס אוקראיני בשם קלינין. האיש היה גאון הנדסה שהמציא כבר מספר מטוסים, ששיפרו את הבטיחות והטיסה באופן דרמטי. מטוסו הראשון היה הראשון שנבנה כולו בברית המועצות!
ה-KA7 נחשב מהמפציצים הכבדים שתוכננו אי-פעם. הסודיות העצומה סביב הפיתוח שלו לא הותירה הרבה מידע. ב-1933 התרחשה תאונה מסתורית שבה נפל המטוס והרג 15 איש. למרות שחקירה שנערכה סימנה חבלה מכוונת, הואשם הגאון במותם של ההרוגים. הוא המשיך לפתח דגם עוד יותר מרשים, ללא זנב, בשם KA-12 אבל בהמשך הרשיע אותו השליט סטלין בעצמו וקבע שהוא בוגד. הוא הוצא להורג, שנייה לפני שמתחילה מלחמת העולם השנייה וגאונים כמוהו יכולים היו לחסוך הרבה חיים של אזרחים בברית המועצות. עוד פשע של סטאלין, שמעולם לא שילם את מחיר פשעיו.
בשנים האחרונות מצליחים חובבי טיס רוסיים לשחזר לפחות תמונות שמציגות את פאר היצירה הזה. מוסכם על כל מומחי התעופה כיום שקלינין הקדים את זמנו וגם היה אביו הרוחני של המפציץ המודרני והיקר ביותר, B2 מסוג "חמקן". הוא הרי פיתח ראשון את הכנף המעופפת וסימן את הדרך למטוסים אולטרה-מודרניים שטסים בדרכו.
יחי הגאונות!
הלאה הרודנות!
הנה סיפורו של קלינין והמטוס שלו (עברית):
https://youtu.be/zVH2q_9eN30
סרטון רוסי ישן עם צילומים אמיתיים שלו:
http://youtu.be/6C_8GGhY6kA
והקלינין KA-7 בתמונות ישנות וחדשות:
https://youtu.be/44vniEeXmn8
מטוס המבצר המעופף קלינין KA-7 שנבנה בשנות ה-30 בברית המועצות, היה כנראה המטוס עם הכי הרבה מנועים אי-פעם. היו למטוס הניסויי הזה לא פחות מ-20 מנועים. מספרם הרב של המנועים שלו נבע מכך שעוד לא הומצא אז מנוע הסילון רב-הכוח. לכן נאלצו להתקין המון מנועי רוטור, שיוכלו להרים את המטוס עצום המידות הזה.
זה היה מטוס מסוג "מבצר מעופף", שתוכנן בידי מהנדס אוקראיני בשם קלינין. האיש היה גאון הנדסה שהמציא כבר מספר מטוסים, ששיפרו את הבטיחות והטיסה באופן דרמטי. מטוסו הראשון היה הראשון שנבנה כולו בברית המועצות!
ה-KA7 נחשב מהמפציצים הכבדים שתוכננו אי-פעם. הסודיות העצומה סביב הפיתוח שלו לא הותירה הרבה מידע. ב-1933 התרחשה תאונה מסתורית שבה נפל המטוס והרג 15 איש. למרות שחקירה שנערכה סימנה חבלה מכוונת, הואשם הגאון במותם של ההרוגים. הוא המשיך לפתח דגם עוד יותר מרשים, ללא זנב, בשם KA-12 אבל בהמשך הרשיע אותו השליט סטלין בעצמו וקבע שהוא בוגד. הוא הוצא להורג, שנייה לפני שמתחילה מלחמת העולם השנייה וגאונים כמוהו יכולים היו לחסוך הרבה חיים של אזרחים בברית המועצות. עוד פשע של סטאלין, שמעולם לא שילם את מחיר פשעיו.
בשנים האחרונות מצליחים חובבי טיס רוסיים לשחזר לפחות תמונות שמציגות את פאר היצירה הזה. מוסכם על כל מומחי התעופה כיום שקלינין הקדים את זמנו וגם היה אביו הרוחני של המפציץ המודרני והיקר ביותר, B2 מסוג "חמקן". הוא הרי פיתח ראשון את הכנף המעופפת וסימן את הדרך למטוסים אולטרה-מודרניים שטסים בדרכו.
יחי הגאונות!
הלאה הרודנות!
הנה סיפורו של קלינין והמטוס שלו (עברית):
https://youtu.be/zVH2q_9eN30
סרטון רוסי ישן עם צילומים אמיתיים שלו:
http://youtu.be/6C_8GGhY6kA
והקלינין KA-7 בתמונות ישנות וחדשות:
https://youtu.be/44vniEeXmn8
מה הופך מפציץ למפציץ חמקן?
מטוס B-2 ספיריט הוא מפציץ חמקן שפותח באמריקה במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת. אבל מה זה חמקן?
מטוס חמקן הוא מטוס שמסוגל להתחמק בקלות מעינו הבוחנת של מכ"ם האויב. הוא כמעט בלתי נראה במערכות שנועדו לאתר כלי טיס לאויב.
לחמקנות הזו מסייעים שלל פיתוחים טכנולוגיים, כמו גם צורתו המיוחדת והבלתי רגילה, שנראית לעיתים ככלי טייס מעולמות אחרים. הצורה הזו נקראת "גוף שלוב כנפיים", בו כנפי המטוס שלובות בגוף המטוס עד שנראה שהם בעלי גוף אחד.
כמפציץ, החמקן הוא כלי טיס שמסוגל לשאת את כל סוגי החימוש והפצצות, כולל נשק גרעיני וטילי שיוט שמוצאים את דרכם אל המטרה בעצמם.
המפציץ החמקן B-2 ספיריט הוא המטוס היקר בהיסטוריה. בממוצע עלה כל מטוס כזה כמעט מיליארד דולר!
האם החמקנים באמת לא יכולים להתגלות (עברית):
https://youtu.be/65v0HOi9MAo
המפציץ החמקן B-2 ספיריט:
https://youtu.be/IdbpMOWGYGk
כך הוא ממריא ונוחת:
https://youtu.be/cbmS0_UC6hc
הנה הפצצה שלו:
https://youtu.be/lfPymtfbWXs
המפציץ החמקן בתדלוק אווירי ממטוס התדלוק:
https://youtu.be/77G8NZv4kY8
מפציצים שונים בפעולה:
https://youtu.be/phzRY0DdRXk
וסרט תיעודי על המפציץ החמקני:
https://youtu.be/godifMGvf6c?long=yes
מטוס B-2 ספיריט הוא מפציץ חמקן שפותח באמריקה במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת. אבל מה זה חמקן?
מטוס חמקן הוא מטוס שמסוגל להתחמק בקלות מעינו הבוחנת של מכ"ם האויב. הוא כמעט בלתי נראה במערכות שנועדו לאתר כלי טיס לאויב.
לחמקנות הזו מסייעים שלל פיתוחים טכנולוגיים, כמו גם צורתו המיוחדת והבלתי רגילה, שנראית לעיתים ככלי טייס מעולמות אחרים. הצורה הזו נקראת "גוף שלוב כנפיים", בו כנפי המטוס שלובות בגוף המטוס עד שנראה שהם בעלי גוף אחד.
כמפציץ, החמקן הוא כלי טיס שמסוגל לשאת את כל סוגי החימוש והפצצות, כולל נשק גרעיני וטילי שיוט שמוצאים את דרכם אל המטרה בעצמם.
המפציץ החמקן B-2 ספיריט הוא המטוס היקר בהיסטוריה. בממוצע עלה כל מטוס כזה כמעט מיליארד דולר!
האם החמקנים באמת לא יכולים להתגלות (עברית):
https://youtu.be/65v0HOi9MAo
המפציץ החמקן B-2 ספיריט:
https://youtu.be/IdbpMOWGYGk
כך הוא ממריא ונוחת:
https://youtu.be/cbmS0_UC6hc
הנה הפצצה שלו:
https://youtu.be/lfPymtfbWXs
המפציץ החמקן בתדלוק אווירי ממטוס התדלוק:
https://youtu.be/77G8NZv4kY8
מפציצים שונים בפעולה:
https://youtu.be/phzRY0DdRXk
וסרט תיעודי על המפציץ החמקני:
https://youtu.be/godifMGvf6c?long=yes
במה התפרסם המטוס אנולה גיי?
אנולה גיי (Enola Gay) היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.
כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.
הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:
http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s
סיפורו של המפציץ אנולה גיי:
http://youtu.be/AgxTPFWvHjU
ושיר פופ אלקטרוני שהוקדש לו על ידי להקת הפופ "Orchestral Manoeuvres In The Dark":
https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo
אנולה גיי (Enola Gay) היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.
כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.
הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:
http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s
סיפורו של המפציץ אנולה גיי:
http://youtu.be/AgxTPFWvHjU
ושיר פופ אלקטרוני שהוקדש לו על ידי להקת הפופ "Orchestral Manoeuvres In The Dark":
https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo
מה היה מפציץ הקרב עשוי העץ שנקרא "מוסקיטו"?
המטוס הזה היה מטוס קרב, מטוס קומנדו, מטוס ריגול ואפילו מפציץ והוא היה קטן ועשוי מעץ. לא ברור איך מסתדר כל הבלגן הזה במטוס אחד, שהרג מצחוק את כל תעשיית המטוסים כשתוכנן, אבל עובדה...
דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) נולד כמטוס קרב בריטי, דו-מנועי, שהגוף שלו התבסס על גוף מעץ לבוד, תרזה ובלזה, בתקופה שבה שימוש בעץ נחשב מיושן. כך קשה היה ליירט אותו והוא היה מוגן בהרבה ממטוסי המתכת.
בזמן מלחמת העולם השנייה שרת המטוס, שטיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, בשלל תפקידים, עד שנת 1956. אגב, גם בחיל האוויר הישראלי, הוא שרת עד שנה זו.
עם טייס ונווט שיושבים זה לצד זה, המוסקיטו הרב-תכליתי נבנה לתפקידים שונים במהלך מלחמת העולם השנייה. הייתה גרסת מטוס הקרב, שצוידו ליום או ללילה, היה מטוס הסיור והצילום, מטוס המוסקיטו כמפציץ טקטי, מוסקיטו מפציץ, גרסת התקיפה הימית וכן הלאה.
מפציצי המוסקיטו נשאו פצצות במשקל של כמעט 2 טון. מנגד, מטוסי הקרב היו בעלי כושר תמרון מטורף, שניצח לא מעט מטוסי קרב חד מנועיים. על המוסקיטו אמר פעם במרירות מפקד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, הרמן גרינג, ש:"דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו. אני הופך ירוק וצהוב מקנאה. דווקא הבריטים, שיש להם יותר אלומיניום מאיתנו, בונים מטוס יפה כזה מעץ במפעלי פסנתרים מקומיים ומקנים לו מהירות, שכל הזמן עולה..."
הנה סיפורו של המוסקיטו האגדי עשוי העץ (עברית):
https://youtu.be/MF1iztKmWg8
וממנו ועד "הציפור השחורה" - תולדות מטוסי הריגול (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM
המטוס הזה היה מטוס קרב, מטוס קומנדו, מטוס ריגול ואפילו מפציץ והוא היה קטן ועשוי מעץ. לא ברור איך מסתדר כל הבלגן הזה במטוס אחד, שהרג מצחוק את כל תעשיית המטוסים כשתוכנן, אבל עובדה...
דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) נולד כמטוס קרב בריטי, דו-מנועי, שהגוף שלו התבסס על גוף מעץ לבוד, תרזה ובלזה, בתקופה שבה שימוש בעץ נחשב מיושן. כך קשה היה ליירט אותו והוא היה מוגן בהרבה ממטוסי המתכת.
בזמן מלחמת העולם השנייה שרת המטוס, שטיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, בשלל תפקידים, עד שנת 1956. אגב, גם בחיל האוויר הישראלי, הוא שרת עד שנה זו.
עם טייס ונווט שיושבים זה לצד זה, המוסקיטו הרב-תכליתי נבנה לתפקידים שונים במהלך מלחמת העולם השנייה. הייתה גרסת מטוס הקרב, שצוידו ליום או ללילה, היה מטוס הסיור והצילום, מטוס המוסקיטו כמפציץ טקטי, מוסקיטו מפציץ, גרסת התקיפה הימית וכן הלאה.
מפציצי המוסקיטו נשאו פצצות במשקל של כמעט 2 טון. מנגד, מטוסי הקרב היו בעלי כושר תמרון מטורף, שניצח לא מעט מטוסי קרב חד מנועיים. על המוסקיטו אמר פעם במרירות מפקד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, הרמן גרינג, ש:"דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו. אני הופך ירוק וצהוב מקנאה. דווקא הבריטים, שיש להם יותר אלומיניום מאיתנו, בונים מטוס יפה כזה מעץ במפעלי פסנתרים מקומיים ומקנים לו מהירות, שכל הזמן עולה..."
הנה סיפורו של המוסקיטו האגדי עשוי העץ (עברית):
https://youtu.be/MF1iztKmWg8
וממנו ועד "הציפור השחורה" - תולדות מטוסי הריגול (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM
מה קרה לטיסה 19?
הסיפור של "טיסה 19" (Flight 19) היא אחת הפרשות המסתוריות בתולדות התעופה. מעולם לא נעלמה קבוצת מטוסים שלמה, בטיסה אחת ובלא להותיר עקבות או סימנים לגורלה.
טיסה 19 יצאה בדצמבר 1945 לטיסת אימון שגרתית. 5 מפציצים של הצבא האמריקני המריאו מבסיסם בפלורידה ולא שבו מעולם. מטוס נוסף מתוך 2 מטוסים שיצאו לחפש אותם אבד גם הוא. מהטיסה לא נותרו שרידים כלשהם שירמזו על גורל המטוסים והטייסים.
כנרא שאז החלה להיווצר אגדת "משולש ברמודה". היא נוצרה כשהצטברו הסימנים המוזרים לגבי הטיסה האבודה. הסתבר שהטייסים דיווחו על תופעות מוזרות במהלכה. דווח גם שמפקד הטיסה דיווח בקשר במהלכה, על תקלה במצפני המטוס.
הספר "משולש ברמודה" שפרסם הסופר צ'רלס בֶּרְליץ בשנת 1974 הוסיף הרבה עמימות לעניין. כשנזכרו שכבר במאה ה-15 דיווח כריסטופר קולומבוס ביומנו על סחרור במצפנים של ספינותיו בעת שעבר באזור ואפילו על להבת אש מסתורית שנראתה שם בשמיים, הועצמה האגדה והפכה למיתוס. הפרעות אלקטרומגנטיות שנרשמו באזור בזמן הטיסה האבודה הוסיפו למסתורין.
מיד החלו להתעורר כל מיני תיאוריות מוזרות. היו שגרסו שבאזור יש תעלת זמן מוזרה, אחרים ידעו לתאר כיצד חייזרים אורבים שם ליצורי אנוש תבוניים, טייסים הם בדרך כלל כאלה, כדי לחטוף אותם..
בשנת 1991 נמצאו שלדי מטוסים דומים ליד חופי פלורידה, אבל למרבה הצער כשבדקו את מספרי המנועים התגלה שמדובר במטוסים אחרים.
עד היום ניטש ויכוח אם העילמות של טייסים מתלמדים, שבראשם מפקד עם תקלה במערכת הניווט של מטוסו הוא אירוע אפשרי או שבכל זאת היו אמורים להימצא שרידים כלשהם של כלי הטיס.
יש מומחי תעופה שמתעקשים שבמשולש ברמודה אין יותר תקלות מכל אזור אחר באוקיינוס, בעוד אחרים מתעקשים שכן. המחלוקת נמשכת...
הנה סיפורה של טיסה 19:
http://youtu.be/p_ufz08ru08
וסרט קצר על גורלה וקצה חוט על טיסה תשע עשרה במשולש ברמודה:
http://youtu.be/FfsQBeXWktU
הסבר על ההיעלמות המסתורית הזו של 5 מטוסים שנעלמו בבת-אחת:
http://youtu.be/bcd0qqM_U-c
והטיסה האחרונה של מטוסי טיסה 19 לפרטיה:
http://youtu.be/ODwlTDOfvGE
הסיפור של "טיסה 19" (Flight 19) היא אחת הפרשות המסתוריות בתולדות התעופה. מעולם לא נעלמה קבוצת מטוסים שלמה, בטיסה אחת ובלא להותיר עקבות או סימנים לגורלה.
טיסה 19 יצאה בדצמבר 1945 לטיסת אימון שגרתית. 5 מפציצים של הצבא האמריקני המריאו מבסיסם בפלורידה ולא שבו מעולם. מטוס נוסף מתוך 2 מטוסים שיצאו לחפש אותם אבד גם הוא. מהטיסה לא נותרו שרידים כלשהם שירמזו על גורל המטוסים והטייסים.
כנרא שאז החלה להיווצר אגדת "משולש ברמודה". היא נוצרה כשהצטברו הסימנים המוזרים לגבי הטיסה האבודה. הסתבר שהטייסים דיווחו על תופעות מוזרות במהלכה. דווח גם שמפקד הטיסה דיווח בקשר במהלכה, על תקלה במצפני המטוס.
הספר "משולש ברמודה" שפרסם הסופר צ'רלס בֶּרְליץ בשנת 1974 הוסיף הרבה עמימות לעניין. כשנזכרו שכבר במאה ה-15 דיווח כריסטופר קולומבוס ביומנו על סחרור במצפנים של ספינותיו בעת שעבר באזור ואפילו על להבת אש מסתורית שנראתה שם בשמיים, הועצמה האגדה והפכה למיתוס. הפרעות אלקטרומגנטיות שנרשמו באזור בזמן הטיסה האבודה הוסיפו למסתורין.
מיד החלו להתעורר כל מיני תיאוריות מוזרות. היו שגרסו שבאזור יש תעלת זמן מוזרה, אחרים ידעו לתאר כיצד חייזרים אורבים שם ליצורי אנוש תבוניים, טייסים הם בדרך כלל כאלה, כדי לחטוף אותם..
בשנת 1991 נמצאו שלדי מטוסים דומים ליד חופי פלורידה, אבל למרבה הצער כשבדקו את מספרי המנועים התגלה שמדובר במטוסים אחרים.
עד היום ניטש ויכוח אם העילמות של טייסים מתלמדים, שבראשם מפקד עם תקלה במערכת הניווט של מטוסו הוא אירוע אפשרי או שבכל זאת היו אמורים להימצא שרידים כלשהם של כלי הטיס.
יש מומחי תעופה שמתעקשים שבמשולש ברמודה אין יותר תקלות מכל אזור אחר באוקיינוס, בעוד אחרים מתעקשים שכן. המחלוקת נמשכת...
הנה סיפורה של טיסה 19:
http://youtu.be/p_ufz08ru08
וסרט קצר על גורלה וקצה חוט על טיסה תשע עשרה במשולש ברמודה:
http://youtu.be/FfsQBeXWktU
הסבר על ההיעלמות המסתורית הזו של 5 מטוסים שנעלמו בבת-אחת:
http://youtu.be/bcd0qqM_U-c
והטיסה האחרונה של מטוסי טיסה 19 לפרטיה:
http://youtu.be/ODwlTDOfvGE
מתי ניצחו המטוסים את ספינות האוויר?
תחילת המאה העשרים הייתה העידן של ספינות האוויר. הצפלינים של אותם ימים שטו בשמיים, עמוסי נוסעים עשירים, שלראשונה ראו את העולם מלמעלה. היה בהם משהו שדיבר לחלום האנושי העתיק כל כך, לעוף.
כמו ספינות נופש, החלו אז חברות תיירות להסיע בצפלינים את השמנה והסלתה של אירופה וצפון אמריקה, לטיולים ארוכים ומהנים. כמו בשיט תענוגות ימי, אבל באוויר. עם אוכל טוב, חדרים פרטיים והמון זמן פנוי למשחקים, שיחות ובילויים, לא הפסיקו המסודרים של התקופה, לבלות ולגלות את העולם. בנוחות בלתי נגמרת וברצף של חוויות חברתיות, הם שייטו להם בשמיים בהנאה, בדרך אל היעד הבא.
לכאורה לא היה שום סיכוי למטוסים אז. הם היו אז רועשים, לא בטוחים, קטנים, דחוסים ומיהרו להגיע אל היעד. בטח לא משהו שמשתמשים בו לטיול תענוגות מתמשך ונינוח.
ובכל זאת, בתוך שנים ספורות הם עתידים להחליף את ספינות האוויר לחלוטין. כשהחלו הדגמים הראשונים של מטוסי הנוסעים לחצות את האוקיינוסים ולגמוע מרחקים ארוכים, הסתמנה המהירות שלהם כגורם מנצח. שלא כמו בספינה, לפתע לא היית צריך לשריין ימים ארוכים להפלגה לארץ אחרת. המטוס הביא אותך בתוך פחות מיממה גם לארצות רחוקות כמו אמריקה ואוסטרליה.
ממד אלים יותר למאבק הזה נוצר במהלך מלחמת העולם הראשונה, כשהמטוסים וספינות האוויר הגיעו לכדי עימותים צבאיים ביניהם וקרבות של ממש. קרוב ל־100 ספינות אוויר בנו הגרמנים לקראת ובמהלך המלחמה. הצפלינים הללו מילאו תפקיד משמעותי בפעילות המלחמתית, הן בהפצצות, בעיקר של לונדון, הבירה הבריטית. אבל היה להם גם שימוש בתפקידי מודיעין, בעיקר באמצעות צילומים אוויריים של כוחות האוייב.
אבל הבריטים הצליחו במהירות לשכלל את אמצעי הלוחמה נגדם, הן מצד מטוסיהם הקלים, שהשמידו ספינות אוויר גרמניות בקלות יחסית והן במערכות הגנה אנטי־אווירית, שהפכו את השימוש הגרמני בצפלינים למסוכן ולא יעיל.
כך הופסק השימוש בצפלינים להפצצות, כמעט לחלוטין. גם בצד המודיעיני נוצר שינוי, כשיותר ויותר מטוסים קלים החליפו את הצפלינים. המטוסים הללו החלו למלא במקומם משימות של צילום ומעקב אחרי תנועת הכוחות.
וכך, מסומנת התקופה הזו בהיסטוריה של התעופה, כמאבק איתנים בין שתי טכנולוגיות תעופה. אלה היו טכנולוגיות שונות זו מזו לחלוטין. מצד אחד הצפלינים - טכנולוגיה המציעה כלי טיס קלים מהאוויר, אך איטיים, מסורבלים ופגיעים יחסית. מנגד המטוסים הקלים - שהם בכל זאת כלי טיס כבדים מהאוויר, אך זריזים וקלי תנועה ובעיקר בעלי יכולת לוחמה שהולכת ומשתפרת במהירות.
גם אם נראה בהתחלה שהכף נוטה לצד ספינות האוויר, הדגימו יותר ויותר אסונות אוויריים שספינות האוויר לא צריכות מלחמה כדי לסבול מבעיות בטיחות חמורות. אבל אז בא האסון האווירי הגדול של שנות ה-30 והכריע, פסיכולוגית לפחות, את הכף.
זה קרה כשהצפלין "הינדנבורג", פאר תעשיית האוויר הגרמנית של התקופה, נשרף בעת נחיתה בארצות הברית. זה היה האסון הראשון מסוגו, שהוסרט וצולם ופורסם בכל העולם. ממש כמו הטיטאניק, הספינה הגדולה בהיסטוריה שטבעה כמה עשורים לפני כן, היה הצפלין "הינדנבורג", ספינת האוויר הגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם, למכונת קטל איומה.
מה, אם כן, יגידו אזובי האוויר?
ואכן, "אסון ההינדנבורג", שהביא באסון של שנת 1937 למותם של 35 נוסעים ואנשי צוות, הדגים אז לראשונה את הסכנות המהותיות הטמונות בטיסה בספינות האוויר הללו. בבת אחת איבדו ספינות האוויר את הסיכוי שלהן לנצח בקרב על ההגמוניה האווירית.
בעוד המטוסים הולכים ומשתלטים על השמיים, הלכו ספינות האוויר ונעלמו. בתוך מאה שנה בלבד עתידים המטוסים לשנות את העולם. ספינות האוויר לעומתם ישמשו שנים רבות בעיקר כבלוני פרסום גדולים ומרחפים. דוממים, שותקים ומפרסמים מוצרים ושירותים...
הנה סיפור המאבק בין ספינות האוויר והמטוסים:
https://youtu.be/VNOusZLO7y4
ההפצצות של הצפלין על לונדון:
https://youtu.be/uZqqWSUirls
קרבות אוויר קולנועיים, בין מטוסים לספינות אוויר, בדרכן להפצצה:
http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw
ועוד תיאור:
http://youtu.be/e5eU7VJm9MM
תחילת המאה העשרים הייתה העידן של ספינות האוויר. הצפלינים של אותם ימים שטו בשמיים, עמוסי נוסעים עשירים, שלראשונה ראו את העולם מלמעלה. היה בהם משהו שדיבר לחלום האנושי העתיק כל כך, לעוף.
כמו ספינות נופש, החלו אז חברות תיירות להסיע בצפלינים את השמנה והסלתה של אירופה וצפון אמריקה, לטיולים ארוכים ומהנים. כמו בשיט תענוגות ימי, אבל באוויר. עם אוכל טוב, חדרים פרטיים והמון זמן פנוי למשחקים, שיחות ובילויים, לא הפסיקו המסודרים של התקופה, לבלות ולגלות את העולם. בנוחות בלתי נגמרת וברצף של חוויות חברתיות, הם שייטו להם בשמיים בהנאה, בדרך אל היעד הבא.
לכאורה לא היה שום סיכוי למטוסים אז. הם היו אז רועשים, לא בטוחים, קטנים, דחוסים ומיהרו להגיע אל היעד. בטח לא משהו שמשתמשים בו לטיול תענוגות מתמשך ונינוח.
ובכל זאת, בתוך שנים ספורות הם עתידים להחליף את ספינות האוויר לחלוטין. כשהחלו הדגמים הראשונים של מטוסי הנוסעים לחצות את האוקיינוסים ולגמוע מרחקים ארוכים, הסתמנה המהירות שלהם כגורם מנצח. שלא כמו בספינה, לפתע לא היית צריך לשריין ימים ארוכים להפלגה לארץ אחרת. המטוס הביא אותך בתוך פחות מיממה גם לארצות רחוקות כמו אמריקה ואוסטרליה.
ממד אלים יותר למאבק הזה נוצר במהלך מלחמת העולם הראשונה, כשהמטוסים וספינות האוויר הגיעו לכדי עימותים צבאיים ביניהם וקרבות של ממש. קרוב ל־100 ספינות אוויר בנו הגרמנים לקראת ובמהלך המלחמה. הצפלינים הללו מילאו תפקיד משמעותי בפעילות המלחמתית, הן בהפצצות, בעיקר של לונדון, הבירה הבריטית. אבל היה להם גם שימוש בתפקידי מודיעין, בעיקר באמצעות צילומים אוויריים של כוחות האוייב.
אבל הבריטים הצליחו במהירות לשכלל את אמצעי הלוחמה נגדם, הן מצד מטוסיהם הקלים, שהשמידו ספינות אוויר גרמניות בקלות יחסית והן במערכות הגנה אנטי־אווירית, שהפכו את השימוש הגרמני בצפלינים למסוכן ולא יעיל.
כך הופסק השימוש בצפלינים להפצצות, כמעט לחלוטין. גם בצד המודיעיני נוצר שינוי, כשיותר ויותר מטוסים קלים החליפו את הצפלינים. המטוסים הללו החלו למלא במקומם משימות של צילום ומעקב אחרי תנועת הכוחות.
וכך, מסומנת התקופה הזו בהיסטוריה של התעופה, כמאבק איתנים בין שתי טכנולוגיות תעופה. אלה היו טכנולוגיות שונות זו מזו לחלוטין. מצד אחד הצפלינים - טכנולוגיה המציעה כלי טיס קלים מהאוויר, אך איטיים, מסורבלים ופגיעים יחסית. מנגד המטוסים הקלים - שהם בכל זאת כלי טיס כבדים מהאוויר, אך זריזים וקלי תנועה ובעיקר בעלי יכולת לוחמה שהולכת ומשתפרת במהירות.
גם אם נראה בהתחלה שהכף נוטה לצד ספינות האוויר, הדגימו יותר ויותר אסונות אוויריים שספינות האוויר לא צריכות מלחמה כדי לסבול מבעיות בטיחות חמורות. אבל אז בא האסון האווירי הגדול של שנות ה-30 והכריע, פסיכולוגית לפחות, את הכף.
זה קרה כשהצפלין "הינדנבורג", פאר תעשיית האוויר הגרמנית של התקופה, נשרף בעת נחיתה בארצות הברית. זה היה האסון הראשון מסוגו, שהוסרט וצולם ופורסם בכל העולם. ממש כמו הטיטאניק, הספינה הגדולה בהיסטוריה שטבעה כמה עשורים לפני כן, היה הצפלין "הינדנבורג", ספינת האוויר הגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם, למכונת קטל איומה.
מה, אם כן, יגידו אזובי האוויר?
ואכן, "אסון ההינדנבורג", שהביא באסון של שנת 1937 למותם של 35 נוסעים ואנשי צוות, הדגים אז לראשונה את הסכנות המהותיות הטמונות בטיסה בספינות האוויר הללו. בבת אחת איבדו ספינות האוויר את הסיכוי שלהן לנצח בקרב על ההגמוניה האווירית.
בעוד המטוסים הולכים ומשתלטים על השמיים, הלכו ספינות האוויר ונעלמו. בתוך מאה שנה בלבד עתידים המטוסים לשנות את העולם. ספינות האוויר לעומתם ישמשו שנים רבות בעיקר כבלוני פרסום גדולים ומרחפים. דוממים, שותקים ומפרסמים מוצרים ושירותים...
הנה סיפור המאבק בין ספינות האוויר והמטוסים:
https://youtu.be/VNOusZLO7y4
ההפצצות של הצפלין על לונדון:
https://youtu.be/uZqqWSUirls
קרבות אוויר קולנועיים, בין מטוסים לספינות אוויר, בדרכן להפצצה:
http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw
ועוד תיאור:
http://youtu.be/e5eU7VJm9MM
איך הניצחון במלחמת ששת הימים היה לגדול בהיסטוריה המודרנית?
את הניצחון הגדול בהיסטוריה המודרנית מייחסים לניצחונו של צה"ל במלחמת ששת הימים. זה קרה אחרי תקופת המתנה ארוכה ומאיימת על ישראל, עידן של חשש גדול מכוחן העדיף והנשק הרוסי החדיש של מדינות ערב. בתוך 6 ימים בלבד עשו חיילי צה"ל את הלא-יאומן וניצחו צבאות של שבע ממדינות ערב, כבשו שטחים נרחבים מאד, החזירו את מזרח ירושלים והכותל המערבי והפכו לאחד הצבאות המדוברים בעולם.
במיוחד זכה לכבוד חיל האוויר הישראלי שהצליח להשמיד את חילות האוויר של האויב בתוך שעות ספורות, כבר ביום הראשון של המלחמה.
דווקא לאחר המלחמה החלו הדברים להסתבך, כשמנהיגי ישראל החלו לנהוג באופן שחצני ובוטח ובתוך 6 שנים בלבד נפתחה מלחמה שבה הפתיעו צבאות מצרים וסוריה את צה"ל וגרמו לכמעט חורבן של מדינת ישראל הצעירה. אנו לומדים מזה שצריך להיזהר מלנוח על זרי הדפנה של המנצחים ולשמור על עצמנו, גם אחרי ניצחון.
הנה הכרונולוגיה שהובילה למלחמת ששת הימים (עברית):
https://youtu.be/c5rWz5vv-qM
הטעות הגדולה של מלך ירדן:
https://youtu.be/7vuJKjJcsZQ
תקציר מהלכי המלחמה:
https://youtu.be/TXcW66XMYxE
עוד הסבר על המלחמה המפוארת של צה"ל:
http://youtu.be/u1GMqat6jSw
להצלחה הגדולה תרמו מפציצי הווטור שכל העולם התייאש מהם ורק בצה"ל הפכו לפיצוץ (עברית):
https://youtu.be/pVcKBDgEZQw
שידורי התעמולה המצריים במלחמה:
http://youtu.be/zEYTaQ4Ah2Y
מעט מהמראות שאחרי הניצחון הגדול:
http://youtu.be/hs3ZeoV3u98
תמונות מהניצחון הגדול של מלחמת 6 הימים:
http://youtu.be/GfIRtrpxan8
המציאות של ישראל בעיני העולם, שנתיים לאחר המלחמה:
http://youtu.be/FN6_SVuxolg
סיפורו של הניצחון שנלמד בבתי הספר ללוחמה בכל העולם (מתורגם):
https://youtu.be/KqS8BQDjYpw?long=yes
וסרט תיעודי על המלחמה:
https://youtu.be/mxEXGA0RU5c?long=yes
את הניצחון הגדול בהיסטוריה המודרנית מייחסים לניצחונו של צה"ל במלחמת ששת הימים. זה קרה אחרי תקופת המתנה ארוכה ומאיימת על ישראל, עידן של חשש גדול מכוחן העדיף והנשק הרוסי החדיש של מדינות ערב. בתוך 6 ימים בלבד עשו חיילי צה"ל את הלא-יאומן וניצחו צבאות של שבע ממדינות ערב, כבשו שטחים נרחבים מאד, החזירו את מזרח ירושלים והכותל המערבי והפכו לאחד הצבאות המדוברים בעולם.
במיוחד זכה לכבוד חיל האוויר הישראלי שהצליח להשמיד את חילות האוויר של האויב בתוך שעות ספורות, כבר ביום הראשון של המלחמה.
דווקא לאחר המלחמה החלו הדברים להסתבך, כשמנהיגי ישראל החלו לנהוג באופן שחצני ובוטח ובתוך 6 שנים בלבד נפתחה מלחמה שבה הפתיעו צבאות מצרים וסוריה את צה"ל וגרמו לכמעט חורבן של מדינת ישראל הצעירה. אנו לומדים מזה שצריך להיזהר מלנוח על זרי הדפנה של המנצחים ולשמור על עצמנו, גם אחרי ניצחון.
הנה הכרונולוגיה שהובילה למלחמת ששת הימים (עברית):
https://youtu.be/c5rWz5vv-qM
הטעות הגדולה של מלך ירדן:
https://youtu.be/7vuJKjJcsZQ
תקציר מהלכי המלחמה:
https://youtu.be/TXcW66XMYxE
עוד הסבר על המלחמה המפוארת של צה"ל:
http://youtu.be/u1GMqat6jSw
להצלחה הגדולה תרמו מפציצי הווטור שכל העולם התייאש מהם ורק בצה"ל הפכו לפיצוץ (עברית):
https://youtu.be/pVcKBDgEZQw
שידורי התעמולה המצריים במלחמה:
http://youtu.be/zEYTaQ4Ah2Y
מעט מהמראות שאחרי הניצחון הגדול:
http://youtu.be/hs3ZeoV3u98
תמונות מהניצחון הגדול של מלחמת 6 הימים:
http://youtu.be/GfIRtrpxan8
המציאות של ישראל בעיני העולם, שנתיים לאחר המלחמה:
http://youtu.be/FN6_SVuxolg
סיפורו של הניצחון שנלמד בבתי הספר ללוחמה בכל העולם (מתורגם):
https://youtu.be/KqS8BQDjYpw?long=yes
וסרט תיעודי על המלחמה:
https://youtu.be/mxEXGA0RU5c?long=yes