» «
הפצצות אוויר
מה היו המפציצים הראשונים בהיסטוריה?



היה זה רק 8 שנים אחרי הטיסה הממונעת הראשונה של האחים רייט, בשנת 1911, כשהשליך טייס איטלקי רימוני-יד על חיילים עותמאנים בלוב. זה היה הרמז הראשון ליכולת ההפצצה של האווירון, הטכנולוגיה החדשה של תחילת המאה ה-20. אבל עם תחילת מלחמת העולם הראשונה עתיד להתחיל עידן חדש בתעופה - עידן הפצצות האוויר. אז נולדו המפציצים הראשונים בהיסטוריה, במקביל ללידת מטוס הקרב.

ממש כמו אותם רימונים שהושלכו מהמטוס ההוא, המפציצים הראשונים שהפציצו במלחמת העולם ה-1 היו מטוסים רגילים שמהם השליכו פצצות אל הקרקע. לא היו שם מערכות חכמות של אחסון ושחרור הפצצות, אלא השלכה, פצצה פצצה, ברגע שהטייס הביא את המטוס מעל היעד.

כך, למעשה, החליפו מטוסי ההפצצה את הצפלינים המפציצים, שבהם השתמשו עד אז רק הגרמנים. המעניין הוא שמבחינת מכשיר הפצצה היו הצפלינים יעילים הרבה יותר מהמטוס של אותם ימים. הן הטווח היעיל שלהם והן יכולת ההעמסה של הצפלין, היו טובים פי כמה מאלו של מטוסי מלחמת העולם הראשונה, מטוסים קלים ובעלי כושר נשיאה מוגבל. הצפלינים נשאו בקלות כמות פצצות גדולה יותר, מגרמניה אל בריטניה.

הצפלינים היו משוכללים ונוחים מאד לשימוש מלחמתי ואיתם הניחו הגרמנים במלחמת העולם הראשונה, את היסודות להפצצה האסטרטגית, שמשמעותה הפצצת הערים והתשתיות הכלכליות של האויב.

אבל היעילות של הצפלין לקתה בפגיעות היחסית שלו. מעצם היותו גדול מאד ואיטי, ביחס למטוס, הייתה יכולת לפגוע בו בקלות יחסית. זו הסיבה שהפצצות הצפלינים על לונדון, למשל, התבצעו בעיקר בלילות, אבל מרגע שאותר עקב האכילס של הצפלין, זה היה עניין של זמן עד שיחול המעבר למטוסים מפציצים.

ואכן, הגרמנים היו הראשונים להפציץ ערי אויב ממטוסים. בעקבות המעבר שלהם לשימוש במפציצים, למדו גם מדינות ההסכמה והלכו בעקבותיהם. כולם החלו ליצור מפציצים דו-כנפיים, בעלי כמה מנועים, שהיו מיועדים להפצצה אסטרטגית על יעדי האוייב, ברוב המקרים יעדים אזרחיים ובעיקר ריכוזי אוכלוסיה גדולים.


הנה סיפור המפציצים שנוצרו אז כדי להפציץ:

https://youtu.be/qhjQlxaiJms


והנה המפציץ הגרמני הראשון - גוטה:

https://youtu.be/pPsfUiv6_Tc


האם כך נראה הגוטה:

https://youtu.be/FDvEDjJFa2Q


ובחיוך, טיסני הגוטה של ימינו:

https://youtu.be/taRPf9H1sJw
מבצר מעופף
מהו המבצר המעופף B17?



המפציץ כבד מתוצרת ארה"ב, B-17 שכונה "מבצר מעופף" היה כלי הטיס הטוב ביותר במלחמת העולם השנייה. הוא שימש להפצצות כבדות על יעדי האויב והיה מהגורמים החשובים לנצחונן של בנות הברית ובראשן ארה"ב במלחמה כולה. למעט פצצות האטום שהוטלו במלחמה על ערי יפאן, היווה המבצר המעופף את גורם ההרס הגדול ביותר - הוא הטיל במהלך המלחמה כולה מעל 600 אלף טון של פצצות על המתקנים והערים של מעצמות הציר ובראשן גרמניה הנאצית.

המבצר המעופף היה חדשני לזמנו בכך שהיה המפציץ הראשון עם 4 מנועים. היה בו כוח אש עצום, כיוון שהיה בכל מטוס B17 גם מאגר עצום של פצצות וגם צריחי מקלעים ששימשו את הטייסים להגנה עליו מפני מטוסי היירוט של האויב.

גם את חיל האוויר הישראלי שימשו 3 מטוסי מבצר מעופף, שנרכשו והופעלו במהלך מלחמת השחרור. אחד מהם אף הפציץ את ארמון המלך המצרי פארוק.


הנה סרטון על ה-B17, המבצר המעופף, בסרטון נדיר ממלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/zp1teqL-TLc?t=30s


הנה סרטון אנימציה המדמה את קרבות האוויר והפעולות של ה-B17 במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/d3S5CAXDtdk


הנה מבצר מעופף לאספנים:

http://youtu.be/wOzYR6ZRMnw


והנה קדימון לסרט על טייסת של "מבצר מעופף" במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/gRjhgTqOuU4
טופולב ANT-20
מהו המפציץ הרוסי האימתני טופולב ANT-20?



מטוס הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול ביותר שנבנה לפני מלחמת העולם השנייה. הוא תוכנן ונבנה על ידי אנדריי טופולב, מהנדס המפציצים הכבדים המצטיין של ברית המועצות. למטוס ה-ANT-20 היו לא פחות משמונה מנועים, שהניעו מכונת מלחמה כבדה וענקית.


הנה סרטונים אמיתיים של המפציץ טופולב ANT-20:

http://youtu.be/SARwg6kYOn8


והנה סרטונים נוספים של המפציץ הרוסי הענקי:

http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
B-2 ספיריט
מה הופך מפציץ למפציץ חמקן?



מטוס B-2 ספיריט הוא מפציץ חמקן שפותח באמריקה במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת. מטוס חמקן הוא מטוס שמסוגל להתחמק בקלות מעינו הבוחנת של מכ"ם האויב. לכך מסייעים שלל פיתוחים טכנולוגיים, כמו גם צורתו המיוחדת והבלתי רגילה, שנראית לעיתים ככלי טייס מעולמות אחרים.

כמפציץ הוא כלי טיס שמסוגל לשאת את כל סוגי החימוש והפצצות, כולל נשק גרעיני וטילי שיוט שמוצאים את דרכם אל המטרה בעצמם.

המפציץ החמקן B-2 ספיריט הוא המטוס היקר בהיסטוריה. בממוצע עלה כל מטוס כזה כמעט מיליארד דולר!


הנה המפציץ החמקן B-2 ספיריט:

https://youtu.be/IdbpMOWGYGk


כך הוא ממריא ונוחת:

https://youtu.be/cbmS0_UC6hc


הנה הפצצה שלו:

https://youtu.be/lfPymtfbWXs


המפציץ החמקן בתדלוק אווירי ממטוס התדלוק:

https://youtu.be/77G8NZv4kY8


מפציצים שונים בפעולה:

https://youtu.be/phzRY0DdRXk


וסרט תיעודי על המפציץ החמקני:

https://youtu.be/godifMGvf6c?long=yes

מפציצים

הורטן 229
האם להיטלר היה מטוס חמקן?



הפרשה הזו מדהימה בכל קנה מידה ובעיקר קל ללמוד ממנה איזה מזל שהיטלר וגרמניה הנאצית הובסו במלחמת העולם השנייה ולא זכו לעוד כמה שנים. מסתבר ששנה לפני סיומה של מלחמת העולם השנייה, הצליחו שני האחים הגרמנים הורטן, מהנדסי מטוסים גאונים, לפתח אבטיפוס של מטוס קרב סילוני שהיה בעל תכונות מתקדמות וחסרות תקדים בשדה הקרב האווירי של אותה תקופה.

המטוס הזה הקדים בחצי מאה את המטוסים האמריקאים החמקנים. הוא היה בעל כנף משולשת, עשויה עץ ופלדה, שהקנתה לו יכולת לחמוק מהרדאר הבריטי. היו בו תותחים הרסניים והנעתו הסילונית הייתה חדשנית ופורצת דרך. בעת הנחיתה הופעלו בו מצנחים שבלמו אותו והיה בו גם כיסא מפלט לטייס. הוא היה העתיד של התעופה הצבאית.

הפיתוח של האחים הורטן נענה לאתגר שהציב שנה קודם לכן מפקד הלופטוואפה הרמן גרינג, הסגן של היטלר, מנהל חיל האוויר הגרמני ומבכירי המשטר הנאצי. גרינג רצה במטוס קרב סילוני שיוכל לחמוק מהרדאר הבריטי, להגיע אל מפקדות בעלות הברית עם משקל רב של חומרי נפץ ולהשמידן.

כמו החמקנים המודרניים התבסס המבנה עוצר הנשימה של המטוס החמקני שזכה לשם הורטן 229 (Horten 229) על כנף משולשת. הוא היה עשוי בחלקו מעץ משוח בדבק. כדי שיוכל לחמוק מהרדאר, ערבבו המהנדסים בדבק הזה אבקת פחם, שבולעת גלים אלקטרומגנטיים.

המטוס החמקן הנאצי היה גם מטוס לוחמה מצוין. במבחנים ותרגילים של פעולות אוויר שערך חיל האוויר הגרמני ב-1944 הוא הצליח להביס את מטוסי ה"מסרשמידט" מדגם Me 262, גאוות ההנדסה האווירית הגרמנית.

למזלן של בנות הברית הסתבכו העניינים בתחילת 1945. במקביל לתבוסתם המסתמנת של הגרמנים במלחמה, התרסק גם האבטיפוס הראשון של ההורטן 229 בטיסת ניסוי ועיכב את התהליך בזמן רב. האחים יבנו אמנם אבטיפוס נוסף אבל הנאצים ההולכים ומובסים כבר לא יספיקו להנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו. ההורטן הוחבא עם התכניות בהאנגר סודי ומרוחק, שנתפס בגמר המלחמה על ידי הצבא האמריקאי. האבטיפוס והתכניות שלו הועברו לאמריקה וללא ספק היו חומר לימוד מצוין למהנדסי התעופה שם.

יותר מ-70 שנה אחר כך מככב בשמיים ה-B-2 המודרני, מטוס קרב חמקן ומפציץ אימתני שנראה ופועל ממש כמו ההורטן, אבל עם טכנולוגיות של המאה ה-21. בשנת 2009 סיים צוות חוקרים אמריקאי לבנות את ההורטן 229, על פי התכניות המקוריות שלו. אמריקה למדה שוב עד כמה הקדימו האחים הורטן את עולם התעופה הצבאי של התקופה. הפרויקט הונצח בסרט תיעודי שנקרא "אצבעו של היטלר" והזכיר שוב את הגאונות הטכנולוגית הגרמנית ועד כמה היה העולם קרוב לגורל אחר לחלוטין.


הנה סיפורו בעברית של ההורטן 229 או החמקן הנאצי:

https://youtu.be/sGZkBj70rzQ


זה מה שהיה עלול לקרות אם היו הנאצים מספיקים לייצר אותו:

https://youtu.be/RtNr9mb6CZI


סיפורה של הקבוצה שבנתה אותו 50 שנה אחרי:

https://youtu.be/KedwbUw6BDk


ומהחמקן ההוא הגיעו למפציץ B-2, אחד החמקנים החזקים בעולם כיום:

https://youtu.be/OR-vD386A-c?long=yes
אנולה גיי
מהו המטוס אנולה גיי?



אנולה גיי היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.

כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.


הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:

http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s


הנה סרטון שמספר את סיפורו של המפציץ אנולה גיי:

http://youtu.be/AgxTPFWvHjU
קלינין
מי היה קלינין והמבצר המעופף שלו?



מטוס המבצר המעופף קלינין KA-7 שנבנה בשנות ה-30 בברית המועצות, היה כנראה המטוס עם הכי הרבה מנועים אי-פעם. היו למטוס הניסויי הזה לא פחות מ-20 מנועים. מספרם הרב של המנועים שלו נבע מכך שעוד לא הומצא אז מנוע הסילון רב-הכוח. לכן נאלצו להתקין המון מנועי רוטור, שיוכלו להרים את המטוס עצום המידות הזה.

המבצר המעופף שתוכנן בידי המהנדס קלינין נחשב מהמפציצים הכבדים שתוכננו אי-פעם. הסודיות העצומה סביב הפיתוח שלו לא הותירה הרבה מידע אבל בשנים האחרונות מצליחים חובבי טיס רוסיים לשחזר לפחות תמונות שמציגות את פאר היצירה הזה.


הנה סיפורו של קלינין והמטוס שלו:

https://youtu.be/zVH2q_9eN30


הקלינין KA-7 בתמונות ישנות וחדשות:

http://youtu.be/_Iiwd-_uCLQ


הנה סרטון רוסי ישן עם צילומים אמיתיים שלו:

http://youtu.be/6C_8GGhY6kA


הנה סרטון אנימציה שלו:

http://youtu.be/xgGvt--8wbk
טיסה 19
מה קרה לטיסה 19?



הסיפור של "טיסה 19" (Flight 19) היא אחת הפרשות המסתוריות בתולדות התעופה. מעולם לא נעלמה קבוצת מטוסים שלמה, בטיסה אחת ובלא להותיר עקבות או סימנים לגורלה.

טיסה 19 יצאה בדצמבר 1945 לטיסת אימון שגרתית. 5 מפציצים של הצבא האמריקני המריאו מבסיסם בפלורידה ולא שבו מעולם. מטוס נוסף מתוך 2 מטוסים שיצאו לחפש אותם אבד גם הוא. מהטיסה לא נותרו שרידים כלשהם שירמזו על גורל המטוסים והטייסים.

כנרא שאז החלה להיווצר אגדת "משולש ברמודה". היא נוצרה כשהצטברו הסימנים המוזרים לגבי הטיסה האבודה. הסתבר שהטייסים דיווחו על תופעות מוזרות במהלכה. דווח גם שמפקד הטיסה דיווח בקשר במהלכה, על תקלה במצפני המטוס.

הספר "משולש ברמודה" שפרסם הסופר צ'רלס בֶּרְליץ בשנת 1974 הוסיף הרבה עמימות לעניין. כשנזכרו שכבר במאה ה-15 דיווח כריסטופר קולומבוס ביומנו על סחרור במצפנים של ספינותיו בעת שעבר באזור ואפילו על להבת אש מסתורית שנראתה שם בשמיים, הועצמה האגדה והפכה למיתוס. הפרעות אלקטרומגנטיות שנרשמו באזור בזמן הטיסה האבודה הוסיפו למסתורין.

מיד החלו להתעורר כל מיני תיאוריות מוזרות. היו שגרסו שבאזור יש תעלת זמן מוזרה, אחרים ידעו לתאר כיצד חייזרים אורבים שם ליצורי אנוש תבוניים, טייסים הם בדרך כלל כאלה, כדי לחטוף אותם..

בשנת 1991 נמצאו שלדי מטוסים דומים ליד חופי פלורידה, אבל למרבה הצער כשבדקו את מספרי המנועים התגלה שמדובר במטוסים אחרים. עד היום ניטש ויכוח אם העילמות של טייסים מתלמדים, שבראשם מפקד עם תקלה במערכת הניווט של מטוסו הוא אירוע אפשרי או שבכל זאת היו אמורים להימצא שרידים כשלהם של כלי הטיס. יש מומחי תעופה שמתעקשים שבמשולש ברמודה אין יותר תקלות משום אזור דומה באוקיינוס, בעוד אחרים מתעקשים שכן.


הנה סיפורה של טיסה 19:

http://youtu.be/p_ufz08ru08


ובהקשר רחב יותר:

https://youtu.be/IBfI3_la3K0


וסרט קצר על גורלה וקצה חוט על טיסה תשע עשרה במשולש ברמודה:

http://youtu.be/FfsQBeXWktU


הסבר על ההיעלמות המסתורית הזו של 5 מטוסים שנעלמו בבת-אחת:

http://youtu.be/bcd0qqM_U-c


הטיסה האחרונה של מטוסי טיסה 19 לפרטיה:

http://youtu.be/ODwlTDOfvGE


וסרט תיעודי על הטיסה שלא הסתיימה:

https://youtu.be/EAF0SnsoLfU?long=yes


הפצצות אוויר
מתי ניצחו המטוסים את ספינות האוויר?



תחילת המאה העשרים הייתה העידן של ספינות האוויר. הצפלינים של אותם ימים שטו בשמיים, עמוסי נוסעים עשירים, שלראשונה ראו את העולם מלמעלה. היה בהם משהו שדיבר לחלום האנושי העתיק כל כך, לעוף.

כמו ספינות נופש, החלו אז חברות תיירות להסיע בצפלינים את השמנה והסלתה של אירופה וצפון אמריקה, לטיולים ארוכים ומהנים. כמו בשיט תענוגות ימי, אבל באוויר. עם אוכל טוב, חדרים פרטיים והמון זמן פנוי למשחקים, שיחות ובילויים, לא הפסיקו המסודרים של התקופה, לבלות ולגלות את העולם. בנוחות בלתי נגמרת וברצף של חוויות חברתיות, הם שייטו להם בשמיים בהנאה, בדרך אל היעד הבא.

לכאורה לא היה שום סיכוי למטוסים אז. הם היו אז רועשים, לא בטוחים, קטנים, דחוסים ומיהרו להגיע אל היעד. בטח לא משהו שמשתמשים בו לטיול תענוגות מתמשך ונינוח.

ובכל זאת, בתוך שנים ספורות הם עתידים להחליף את ספינות האוויר לחלוטין. כשהחלו הדגמים הראשונים של מטוסי הנוסעים לחצות את האוקיינוסים ולגמוע מרחקים ארוכים, הסתמנה המהירות שלהם כגורם מנצח. לפתע לא היית צריך, כמו בספינה, לשריין ימים ארוכים להפלגה לארץ אחרת. המטוס הביא אותך בתוך פחות מיממה, גם לארצות רחוקות, כמו אמריקה ואוסטרליה.

ממד אלים יותר למאבק הזה נוצר במהלך מלחמת העולם הראשונה, כשהמטוסים וספינות האוויר הגיעו לכדי עימותים צבאיים ביניהם וקרבות של ממש. קרוב ל־100 ספינות אוויר בנו הגרמנים לקראת ובמהלך המלחמה. הצפלינים הללו מילאו תפקיד משמעותי בפעילות המלחמתית, הן בהפצצות, בעיקר של לונדון, הבירה הבריטית, והן בתפקידי מודיעין וצילומים אוויריים של כוחות האוייב. אבל הבריטים הצליחו במהירות לשכלל את אמצעי הלוחמה נגדם, הן מצד מטוסיהם הקלים, שהשמידו ספינות אוויר גרמניות, בקלות יחסית והן במערכות הגנה אנטי־אווירית, שהפכו את השימוש הגרמני בצפלינים למסוכן ולא יעיל. כך הופסק השימוש בהם להפצצות, כמעט לחלוטין. גם בצד המודיעיני, החליפו יותר ויותר מטוסים קלים את הצפלינים, במשימות צילום ומעקב אחרי תנועת הכוחות.

וכך, מסומנת התקופה הזו, בהיסטוריה של התעופה, כמאבק איתנים בין שתי טכנולוגיות תעופה, שונות זו מזו לגמרי. מצד אחד, טכנולוגיה המציעה כלי טיס קלים מהאוויר, אך איטיים, מסורבלים ופגיעים יחסית. מנגד - כלי טיס כבדים מהאוויר, אך זריזים וקלי תנועה ובעיקר בעלי יכולת לוחמה שהולכת ומשתפרת במהירות.

גם אם הכף עוד נראתה כאילו היא נוטה סופית לצד ספינות האוויר, הדגימו אסונות אוויריים שבים וחוזרים שספינות האוויר לא צריכות מלחמה כדי לסבול מבעיות בטיחות חמורות. אבל אז בא האסון האווירי הגדול של שנות ה-30 והכריע, פסיכולוגית לפחות, את הכף.

זה קרה כשהצפלין "הינדנבורג", פאר תעשיית האוויר הגרמנית של התקופה, נשרף בעת נחיתה בארצות הברית, באסון הראשון שצולם ופורסם בכל העולם. ממש כמו הטיטאניק, הספינה הגדולה בהיסטוריה שטבעה כמה עשורים לפני כן, היה הצפלין "הינדנבורג", ספינת האוויר הגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם, למכונת קטל איומה. מה, אם כן, יגידו אזובי האוויר?

ואכן, "אסון ההינדנבורג", שהביא באסון של שנת 1937 למותם של 35 נוסעים ואנשי צוות, הדגים אז לראשונה את הסכנות המהותיות הטמונות בטיסה בספינות האוויר הללו. בבת אחת איבדו ספינות האוויר את הסיכוי שלהן לנצח בקרב על ההגמוניה האווירית. הן הלכו ונעלמו, בעוד המטוסים הולכים ומשתלטים על השמיים. בתוך מאה שנה בלבד, ישנו המטוסים את העולם, בעוד ספינות האוויר ישמשו בעיקר כבלוני פרסום גדולים ומרחפים, דוממים.


הנה סיפור המאבק בין ספינות האוויר והמטוסים:

https://youtu.be/VNOusZLO7y4


ההפצצות של הצפלין על לונדון:

https://youtu.be/uZqqWSUirls


קרבות אוויר קולנועיים, בין מטוסים לספינות אוויר, בדרכן להפצצה:

http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw


ועוד תיאור:

http://youtu.be/e5eU7VJm9MM
מה היה מפציץ הקרב עשוי העץ שנקרא "מוסקיטו"?



המטוס הזה היה מטוס קרב, מטוס קומנדו, מטוס ריגול ואפילו מפציץ והוא היה קטן ועשוי מעץ. לא ברור איך מסתדר כל הבלגן הזה במטוס אחד, שהרג מצחוק את כל תעשיית המטוסים כשתוכנן, אבל עובדה...

דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) נולד כמטוס קרב בריטי, דו-מנועי, שהגוף שלו התבסס על גוף מעץ לבוד, תרזה ובלזה, בתקופה שבה שימוש בעץ נחשב מיושן. כך קשה היה ליירט אותו והוא היה מוגן בהרבה ממטוסי המתכת.

בזמן מלחמת העולם השנייה שרת המטוס, שטיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, בשלל תפקידים, עד שנת 1956. אגב, גם בחיל האוויר הישראלי, הוא שרת עד שנה זו.

עם טייס ונווט שיושבים זה לצד זה, המוסקיטו הרב-תכליתי נבנה לתפקידים שונים במהלך מלחמת העולם השנייה. הייתה גרסת מטוס הקרב, שצוידו ליום או ללילה, היה מטוס הסיור והצילום, מטוס המוסקיטו כמפציץ טקטי, מוסקיטו מפציץ, גרסת התקיפה הימית וכן הלאה.

מפציצי המוסקיטו נשאו פצצות במשקל של כמעט 2 טון. מנגד, מטוסי הקרב היו בעלי כושר תמרון מטורף, שניצח לא מעט מטוסי קרב חד מנועיים. על המוסקיטו אמר פעם במרירות מפקד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, הרמן גרינג, ש:"דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו. אני הופך ירוק וצהוב מקנאה. דווקא הבריטים, שיש להם יותר אלומיניום מאיתנו, בונים מטוס יפה כזה מעץ, במפעלי פסנתרים מקומיים ומקנים לו מהירות, שכל הזמן עולה..."


הנה סיפורו של המוסקיטו האגדי עשוי העץ:

https://youtu.be/MF1iztKmWg8
מתי הפציצו ספינות אוויר את בריטניה?



מרגע לידתה הייתה ספינת האוויר פלא אווירי. ממש כמו ספינות בים ומרכבות ביבשה, גם היא הייתה ההגשמה של חלום בן אלפי שנים לשייט בשמיים. אבל די מהר הבינו שיש לה סיכוי לעשות עוד מהפך - להיות ספינת קרב אווירית. ואכן, בשנת 1908, עוד בטרם הבשילה ההמצאה המופלאה, כבר היה מי שהעלה את הרעיון להשתמש בספינות האוויר כנושאות פצצות. זה היה בספרו של ג'ורג' ולס "המלחמה באוויר". תוארו שם בפירוט הפצצות אוויר של ערים אירופיות מספינות אוויר אדירות. 4 שנים לאחר מכן השתמש הצבא האיטלקי לראשונה בספינות האוויר לצורך הפצצת סיור באזור תורכיה.

שנת 1915 הייתה שנת ההפצצות הגרמניות על בריטניה. בעזרת ספינות האוויר הם הצליחו לעקוף את חיל הים הבריטי ובמשך שנתיים שימשו ספינות אוויר כמפציצים מבהילים, אם כי לא ממש מדויקים. הנזק שגרמו היה מועט וכללי. קשה היה לנווט אותם למטרה וקשה היה להם עוד יותר לפגוע במטרות של ממש. הם בעיקר הנחיתו פצצות על יעדים כלליים וקיוו להצלחה. מטוסים בריטיים ותותחים נגד מטוסים הרבו לפגוע בהם וכעבור שנתיים, בשנת 1917 הם סיימו את תפקידם ההיסטורי והלא ממש מוצלח כמפציצי קרב.


הנה סיפור ההפצצות של הצפלין על לונדון:

https://youtu.be/uZqqWSUirls


ועוד תיאור:

http://youtu.be/e5eU7VJm9MM


קרבות אוויר דמיוניים צולמו לקולנוע על מטוסים שמנסים לעצור ספינת אוויר בדרך להפצצה:

http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw


סרט לא ארוך על הפצצות הצפלינים על לונדון:

https://youtu.be/e6-BZ2MzKMI?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.