» «
פלייסטיישן
מה סיפורו של הפלייסטיישן?



הפלייסטיישן (PlayStation) היא קונסולת המשחקים של חברת סוני, שסימן ההיכר שלה היא העיצוב בצורת הבומרנג. הפלייסטיישן נולד לאחר שנפלה התכנית של סוני לייצר קונסולת משחקים ביחד עם חברת נינטנדו. סוני שהושפלה פומבית על ידי נינטנדו, כשהאחרונה העדיפה לבחור בפיליפס לשותפה, החליטה להוציא את הפלייסטיישן לבדה ולהפוך למתחרה שלה. היא הקדימה את נינטנדו והפכה ללהיט.

היתרון של סוני היה המחיר של הפלייסטיישן, ההתבססות על משחקי התלת-ממד החדשניים שלה, כמות המשחקים המיידית שנוצרה לפלייסטיישן והדיסקים שעליהם רצו המשחקים, במקום קלטות המשחקים ששלטו עד אז אצל המתחרה.

הפלייסטיישן PS1 שיוצר לראשונה ב-1994 הפך להצלחה ומאז הוא הולך ומתפתח במהדורות מודרניות יותר.


הנה סיפורו של הפלייסטיישן:

http://youtu.be/tUc3uNTZ9hU


הנה תולדות ה-PSP:

http://youtu.be/Y0kpYoGJE0k


והנה הדור השני והמדהים של הפלייסטיישן:

http://youtu.be/2NovfVn9PBU
גיים בוי
למה הצליח הגיים בוי?



קונסולת המשחקים הניידת גיים בוי (Game Boy) היא למעשה סדרה של קונסולת משחקים ניידות, שפיתחה חברת נינטנדו היפאנית. עם יותר מ-220 מיליון מכשירים שנמכרו, הגיים בוי היא ממערכות המשחק הנמכרות ביותר אי-פעם. עד היום שומרות קונסולות הגיים בוי על פופולאריות רבה בקרב קהל הגיימרים בעולם.

את מכשיר הגיים בוי הראשון תכנן עובד חברת נינטנדו גוּנְפֶּיי יוֹקוֹי, שחלם על מערכת ניידת, קטנה וקלה, שהילד יוכל לשאת איתו לכל מקום. בנוסף, היא פותחה כך שתהיה זולה יחסית ומאד יציבה.

גרסאות שונות של הגיים בוי פותחו במהלך השנים, ביניהן ה"גיים בוי קולור" הצבעוני וגרסת "גיים בוי אדוונס", המתקדמת ביותר.


הנה סיפורו של הגיים בוי:

http://youtu.be/3i2cTrBa02g


הגיים בוי הוא הקונסולה הראשונה ובינתיים היחידה ששיחקו בה בחלל:

http://youtu.be/QL7IL42MQ1w


גיים בוי ענקי שמישהו בנה:

http://youtu.be/KoU6lyR2DIY


משחקי הגיימבוי הגדולים:

http://youtu.be/nCHiV0IMY4k


הנה תולדות הקונסולות הניידות:

http://youtu.be/S9lGO4XS8tA
קונסולת משחקים
מה הן קונסולות המשחקים הבולטות בהיסטוריה?



קונסולות המשחקים (Game Consoles) הן מכשירים ממוחשבים, שהחליפו את אולמות הארקייד, בכך שאפשרו הרצת משחקים בסלון הבית הפרטי. הן נולדו עם "הקופסה החומה" - הקונסולה הראשונה מ-1967, שאמנם לא הייתה מוצר מסחרי אך הייתה אבטיפוס של הקונסולות המסחריות.

"אם הקונסולות" המוכרת יותר נחשבת קונסולת האטארי, שנולדה בשנת 1972 והכניסה למעשה את המשחקים לטלוויזיה בבית. זה קרה עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. ההצלחה של הקונסולה ה'קדומה' הזו הייתה כה גדולה שבמשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה. צורת הבננה הפכה לסימן ההיכר שלה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולה הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה בעשור הנוכחי לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006, הייתה חדשנית מאד. לראשונה היא פנתה לקהל יעד שאינו קהל של גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. הייתה תקופה שבה קהלים חדשים הגיעו בזכותה לעולם המשחקים. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה תולדות הקונסולות לאורך השנים:

https://youtu.be/jGPd5vBHc90


הקונסולות הטובות ביותר בתולדות המשחקים:

http://youtu.be/hGpVs3FmeOA


הנה קונסולת הסופר נינטנדו שהסעירה פעם את חובבי המשחקים:

http://youtu.be/MTzyz2TgGls


כמה מוצרים לא מוצלחים בסדרת הפלייסטיישן:

http://youtu.be/FZDbhQ1mzdI


ובעידן הקינקט של מיקרוסופט, הנה השוואה עם המתחרה move של סוני:

http://youtu.be/ruHLfQjWDa8
Xbox
מה סיפורה של קונסולת המשחקים Xbox של מיקרוסופט?



קונסולת המשחקים Xbox (אקס-בוקס) של חברת מיקרוסופט היא המתחרה הצעירה בשוק הקונסולות. ה-Xbox יצאה לראשונה בנובמבר 2001 ובתוך זמן קצר ושיפורים שהוכנסו בה, היא הפכה לקונסולה איכותית מאד ומהמצליחות בתעשייה.

בזכות החומרה החזקה שלה, למעשה ה-Xbox היא מחשב לכל דבר, היא הפכה מיד עם יציאתה לאחת המובילות בין קונסולות המשחק והתמקמה במקום השני בשוק הקונסולות העולמי, אחרי הפלייסטיישן 2 של סוני שהובילה אותו, ולפני ה"גיימקיוב", הקונסולה של נינטנדו הוותיקה והמצליחה.

בין המשחקים ל-xBox שהפכו להצלחות אדירות ניתן למנות את סדרת המשחקים האגדית Halo, משחק היריות ההומוריסטי Conker: Live and Reload ומשחקי המרוצים בסדרת Project Gotham.

אבל על אף הצלחת ה-XBox, שליטתה של סוני בתעשייה המשיכה להיות מוחלטת. בשנת 2005 החליטה מיקרוסופט ליצור את קונסולת הדור הבא. היא השיקה את קונסולת Xbox 360, שהציעה גם חיבור לאינטרנט, לגלישה וצפייה בסרטים, משחקים נגד שחקני Xbox 360 אחרים ועוד.

בעקבות הצלחת קונסולת ה-Wii של נינטנדו פותחו כמה קונסולות חדשניות בכיוונים דומים לה. מיקרוסופט יצרה אז עבור ה-Xbox את התקן הקינקט שהקפיץ אותה בעשור השני של האלף לחזית התחום. חיישנים ייעודיים איפשרו לקינקט זיהוי תנועה של השחקן ולמעשה גופו של השחקן הפך לקונסולה החדשה שלו. יכולתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף של המשתמש וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר, הפכו את הקינקט והאקסבוקס 360 להצלחה אדירה, שהלכה והתפוגגה בהמשך.


הנה סיפורו של האקס בוקס:

http://youtu.be/-oG7_cg_0wY


כך נכנסה חברת המחשבים לתעשיית קונסולות המשחקים:

http://youtu.be/9nXukaDXNLc


הצגת הקונסולה של מיקרוסופט בגירסתה המתקדמת Xbox 360:

http://youtu.be/p2qlHoxPioM


זו הדרך שה-Xbox עשה ב-10 שנים:

http://youtu.be/bdK2D8tEvs8


וסרט תיעודי על תולדות האקסבוקס בדרך לפסגת התעשייה:

http://youtu.be/GtejBKHVppU?long=yes

משחקי וידאו

קינקט
מהי מהפכת הקינקט?



הקינקט (Kinect) נולד מסטאראפ ישראלי בשם פריימסנס, שפיתח חיישן תלת-ממד שעמד בלב מה שקיבל את השם "פרוייקט נטאל". חברת מיקרוסופט שקינאה בהצלחה של טכנולוגיית ה-WII החליטה גם היא להוסיף ל-Xbox שלה רכיבים של "הזזת עצמים בחלל". הטכנולוגיה הזו שמאפשרת לבחור או להפעיל משחק באמצעות מחוות ידיים הייתה העתיד של משחקי המחשב הללו ומנהלי המחלקה של האקסבוקס החליטו שגם הם חייבים להיות שם.

מיקרוסופט חכרה את זכות השימוש בטכנולוגיה הישראלית ונטאל הפך למוצר שזכה לשם "קינקט". השם הוא שילוב של המילים חיבור (Connect) וקינטי (Kinetic), שפירושו "תנועה". מי שראה את הסרט "דו"ח מיוחד" (Minority Report), זוכר ודאי את השחקן טום קרוז מעביר תמונות באמצעות הזזת הידיים באוויר. זו ההשראה אבל זו רק ההתחלה של הקינקט..

מערכת הקינקט מכילה חיישנים ומצלמות שמזהים את האדם העומד מולם, באמצעות אור אינפרא-אדום שבו מציפה המערכת החדר. חשבו רגע על עטלפים והסונאר שבאמצעותו הם מזהים מכשולים וקירות. גם לקינקט יש מערכת דמויית סונאר שמזהה כל מחווה של השחקן, כל הבעת פנים, תנועת גוף ואפילו קולות של שחקנים ופקודות שהם נותנים למערכת.

ואכן, בקינקט ניתן לשחק במשחקי מחשב מלהיבים ומרגשים. האפשרות לשחק כשבקר התנועה במשחק הוא גופך, הייתה ונשארה חוויה מרגשת ושונה מכל מה שהיה לפניה. אפשר לשחק בו עם כל אברי הגוף, לשחק גם ביחד, בקבוצה, עם החברים או עם בני המשפחה, לדמות פעולות במשחקי ספורט, פעולה וחלל, אפשר לבחור בדפדוף אמיתי, ממש כמו טום קרוז, בין הפריטים בספריית הסרטים שבכונן ואוספי תכנים אחרים, אפשר לשוחח עם חברים רחוקים ועוד.


הנה הסבר על הקינקט:

https://youtu.be/JhE2zKvcLr4


הנה מהפכת המחוות של הקינקט:

https://youtu.be/p2qlHoxPioM


הפעילות הגופנית הייתה בעצם המשחקים:

https://youtu.be/4OMLjXRfaDQ?t=7s


וכמה מהמשחקים הטובים לקינקט:

https://youtu.be/Pk4UVMV-uvU?t=2m26s


וכמובן שהקינקט יצר גם לא מעט פיספוסים:

https://youtu.be/kgK3Hx7VWfQ?t=15s&end=3m18s


והנה תכנית ארוכה של טופ גיק שבוחנת את הקינקט של 2014:

https://youtu.be/Yw46TBQ-dcw?t=58s
קונסולת משחקים
איך הביאה קונסולת המשחקים את המשחקים לטלוויזיה?



בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.

משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.

אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה ההיסטוריה של הקונסולות:

https://youtu.be/b_T7-OQqFw8


הנה הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג:

http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8


כמה מהגרועות שבקונסולות:

http://youtu.be/5ejj0vLt1bw


וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל:

http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
הקופסה החומה
מי המציא את קונסולת המשחקים?



קראו לה "הקופסה החומה" (Brown box) והיא נחשבת לקונסולת המשחקים הראשונה בהיסטוריה. פיתח אותה ראלף בר, שבדיעבד יצר סוג של אבטיפוס לקונסולה המסחרית הראשונה שתיוולד ממנה.

אותו ראלף בר היה איש חברת "סאנדרס אסוסיאייטס". הוא פיתח ב-1967 את "הקופסה החומה". זו הייתה קונסולה דיגיטלית, עם יציאה אנלוגית, כדי שתוכל להתחבר למסך טלוויזיה אופייני של אותם ימים. בקרוב היא תהפוך לאב הטיפוס של הקונסולה הפופולארית הראשונה בהיסטוריה - האודיסי.

את זכויות הייצור והשיווק של הטכנולוגיה של "הקופסה החומה", מכרה חברת סאנדרס למגנווקס. האחרונה הייתה חברת אלקטרוניקה חדשנית שנחשבת לחלוצה בתחום האלקטרוניקה. בשנת 1917 היא חידשה בתחום הרמקולים וב-1960 הוציאה את מסכי הפלזמה הראשונים. בשנת 1972 המשיכה מגנווקס את רוח החדשנות שלה והוציאה את קונסולת משחקי הוידאו הראשונה אי פעם - האודיסי.

המשחק היחיד על האודיסי היה פונג. הקונסולה הזו אמנם לא הפכה להצלחה של ממש, אבל יצרה תעשייה חדשה של קונסולות חיקוי, עם חומרה דומה לאודיסי ומשחק אחד בלבד. את כל הקונסולות הללו כינו אז "קונסולות פונג" וכולן נאלצו לשלם תמלוגים, לאחר שנתבעו בבתי משפט, על ידי מגנווקס, והפסידו.


הנה סיפורו של מפתח קונסולת משחקי המחשב הראשונה בעולם:

http://youtu.be/-I73oK9q-jk


כאן הוא משחק 'פונג' עם עמית לעבודה:

http://youtu.be/1LsRGUODHlQ


הנה סיפורה של "הקופסה החומה":

http://youtu.be/44i4LQbCIzM


האודיסי פורצת הדרך שתיוולד ממנה:

https://youtu.be/0MnRkPvIjKE


והשושלת המפוארת שתצמח מהקופסה החומה:

http://youtu.be/URgpO3mHgWQ
ארכיון האינטרנט
מהו ארכיון המשחקים הישנים?



ארכיון משחקי הרטרו הוא אתר שמציג אלפי משחקי מחשב מפעם, שעברו המרה כדי שניתן יהיה לשחק בהם באינטרנט. מדובר בפרויקט של ארכיון אינטרנט למשחקי העבר, שהשיק מאגר עצום של אלפי משחקים ישנים שניתן לשחק בהם מהדפדפן, ללא צורך בהורדה.

עם משחקים שברובם עובדים מעולה, אפשר ממש להרגיש את הימים של פעם, שחוזרים.. האתר הזה הוא חלק קטן מארכיון האינטרנט, גוף אמריקאי מסן פרנסיסקו, שמפעיל אתר להיסטוריה של המחשבים והאינטרנט. הארכיון מעוניין לשמור את כל תולדות הרשת, כל אתרי האינטרנט שהיו כאן, למען העתיד. קצת כמו הספריה של אלכסנדריה, אבל בגירסה הממוחשבת.


הנה מעט ממשחקי הרטרו המקוונים, עם הצלילים האופייניים של פעם:

http://youtu.be/aAJPtJTNa-I


סקירה של הארכיון:

http://youtu.be/Wx4Py7-WK7k


הנה סיפורו של ארכיון האינטרנט:

http://youtu.be/ArYd01plrPo


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.