» «
ספורט אתגרי
למה אנשים נהנים מדברים מסוכנים ומפחידים?



באנג'י, קפיצות מצוקים, נסיעה ברכבת הרים וספורט אתגרי ומסוכן - כל אלה גורמים לאנשים הנאה רבה. בני אדם מוכנים לשלם הרבה כסף כדי ליהנות מהפחד והסיפוק שבצליחתו. כיצד זה מושך אותם כל כך?

גורם הקסם בסכנה הוא האדרנלין. ככל שאנו פוחדים ומתרגשים מהעניין המפחיד שאנו עומדים לבצע, משתחרר הורמון האדרנלין באופן מואץ בגופנו. בזכותו אנו נדרכים ומתרכזים בהישרדות. לכן כל כך הרבה ספורטאים שעושים תרגילים מפחידים שלא יאומנו, צריכים להתרכז לפני הביצוע.

רגע אחרי ביצוע ה"תרגיל", מתפוגג המתח של הספורטאי או האדם שעשה אותו ומשתחרר בגוף הורמונים אחרים שנקראים אנדורפינים. הם גורמים להרגשה הנפלאה של אחרי ביצוע משהו נועז, מפחיד, הישרדותי. כך מספק האדם לעצמו חוויות עמוסות אנדורפינים ועתירות הנאה מהפחד ומהתעוזה ללכת על הסכנה, ללא חשש וללא מורא.

איזה כיף לפחד, לא?!?


הנה הסבר לכיף שאנו מוצאים בפחד (מתורגם):

https://youtu.be/oetVvR5RQUs


הנה הסכנה שבספורט האתגרי ואנשים שמכורים לה:

https://youtu.be/7kJQ_H2G-ro


האדרנלין מאפשר לנו לעשות דברים שלא יאומנו:

https://youtu.be/ra-9ioNWCdU


הסכנה גם היא מחזקת את היכולת והאדרנלין בשמיים:

https://youtu.be/tQlv5bxsVcE
ניגריה
מי שרד טיסה על גלגל של מטוס?



נער ניגרי בשם דניאל איהקינה הצליח לעשות את הלא-יאומן ולברוח ממשפחתו, כשהוא תלוי על גלגל מטוס ולאחר מכן מתחבא בתוך כן-הנסע. רבים ניסו זאת בעבר ומתו במהלך הנסיון לטוס כך, בסתר. מעולם לא דווח קודם לכן על מקרה דומה של נוסע ששרד טיסה כזו.

הסיבה שטיסה כזו אינה אפשרית היא הקור הקיצוני שיש בגבהים שבהם טסים מטוסים מסחריים כאלה. מייחסים את ההצלחה של הנער לשרוד את הטיסה הזו, למרחק הקצר שעשה המטוס - זו הייתה טיסה בת 35 דקות בלבד.

המדהים ביותר הוא שנוסעים ראו את הנער עוד בשדה התעופה בניגריה, כשהוא רץ, נתלה על הגלגל ומטפס דרכו אל כן הנסע. הטייסים שקיבלו את הדיווח העדיפו להמשיך בהמראה והנער האמיץ והלא-חכם הזה, אך בעל המזל הרב כל כך, נעצר מיד עם הנחיתה בנמל התעופה בלאגוס, העיר המרכזית בניגריה.


הנה סיפורו של דניאל - השני מתוך 5 ששרדו טיסה כזו:

https://youtu.be/86ysR_n9RoU


אחריו הצליח לדאוג נער בן 16 טיסה של יותר מ-5 שעות כך:

https://youtu.be/BLkE8mX52Jg


וב-2017 שרד מישהו טיסה כזו בת 11 שעות:

https://youtu.be/bY2SlUvinLM
ניק וולנדה
מי חצה את הגרנד קניון על חבל?



הליכה על חבל נחשבת לאחד מהפעלולים המפחידים והקשים שיש. אם מוסיפים להליכה כזו מרחק גדול ומסירים כל אמצעי ביטחון מקבלים התגרות מיותרת במוות.

האקרובט האמריקני ניק וולנדה (Nik Wallenda), דור שביעי למשפחת אקרובטים, שכבר 200 שנה הולכים על חבל, הוא המלך הבלתי מעורער של ההולכים על חבל.

אחרי שפסע על חבל מעל מפלי הניאגרה ולפני שצעד על חבל שנמתח בין שני גורדי שחקים בגובה של 180 מטרים בשיקאגו, וולנדה האדם הראשון שחצה על חבל את הגרנד קניון של אמריקה.

ויותר מזה - וולנדה חצה את הקניון הענק של ארצות הברית, בהליכה על חבל ללא רשת ביטחון ובלי קשירת אבטחה כלשהי.

באירוע שהועבר בשידור חי לכל העולם, החל וולנדה, שמכנה את עצמו "מלך ההליכה על החבל", לחצות את המרחק של 427 מטר, בגובה של 457 מטרים, כשנהר הקולורדו הסוער זורם מתחתיו.

האיש האמיץ הזה העיד שחציית הקניון בת 22 הדקות ו-54 השניות הייתה מותחת ומפחידה והוא לא פסק לרגע מתפילות במהלכה, אך עדיין הירשה לעצמו להתפעל מהנוף עוצר הנשימה..


הנה החצייה האמיצה של וולנדה את הגרנד קניון:

https://youtu.be/0q39BRs8yi8


ודיווח על החצייה בטלוויזיה:

https://youtu.be/MX_jFK9Zf5k
פעלולנים
מה עושים פעלולנים?



פעלולן (Stunt) הוא אדם שמבצע למטרות בידור פעלולים מסוכנים ומעשי להטוטים שדורשים אומץ רב. זהו מקצוע מסוכן שאמנם יש מי שרואים בו סוג של ספורט, אך הוא מסכן את העוסקים בו כל הזמן.

בצילומים של סרטי פעולה בקולנוע מעסיקים פעלולנים רבים. הללו מבצעים פעולות מסוכנות שמחייבות מיומנות וניסיון רב, בדרך כלל ככפילי פעולה של הכוכבים.

אבל אזהרה לצעירים - זהירות מלנסות משהו מהדברים שבעלי המקצוע הללו עושים. צריכים ללמוד ולתרגל המון עד שמגיעים למקצוענות שכזו!


הנה גדול הפעלולנים קופץ ממטוס למטוס:

http://youtu.be/KuaGTR0-AOQ


פעלולנים בסרטים בתרגילים גדולים במיוחד:

http://youtu.be/oVm1qoGWGxk


כך הם מתאמנים:

http://youtu.be/no8um8i6PzI?t=16s


פעלולן אופנועים:

http://youtu.be/JojJnnGOv_4


טום קרוז, מהכוכבים היחידים שלא משתמש בפעלולנים בסרטיו:

https://youtu.be/I720xCnnPUY?long=yes


וכמה מהפעלולים המרשימים והפופולריים בסרטים:

https://youtu.be/vvRatTEJ0rY?long=yes

סכנה

דר רובינסון
מי נהג אל התהום בקניון הגדול?



קראו לו דר רובינסון והוא היה אחד מגדולי הפעלולנים בעולם. בספטמבר 1980 האיץ רובינסון את מכוניתו במעלה שיפוע שנבנה על שפת הקניון ונסע במהירות אל התהום. כשהרכב עבר את שפת הקניון וצלל היישר לתהום, הוא זינק החוצה וצנח במצנח רחיפה אל הקרקעית. זה היה תרגיל מושלם ומדויק, שהסתיים בניצחונו על הגובה והפחד. חוץ ממכונית מרוסקת, הוא הצליח לגמרי!


הנה הביצוע של רובינסון בקניון הגדול:

http://youtu.be/Dz0YxCHufx0?t=2m23s
פארקור
איך נולד הפארקור?



הפארקור, אותה אמנות דילוגים מסוכנת ונועזת, הפך כבר מזמן לאחד מסוגי הספורט הלא תחרותי והאורבני, כלומר עירוני, הפופולריים ביותר בקרב צעירים.

ראשונים פיתחו את הפארקור שני צעירים צרפתים בשם סבסטיאן פוקן ודוד בל. זה היה בשנות ה-90, כשהם מתבססים על תרגילי מעבר על מכשולים שפיתח הקומנדו של צבא צרפת. בתרגילים המקוריים נדרשו חיילי הקומנדו לעבור מסלולים קשים, במהירות, יעילות ועם יכולות גופניות כדוגמת טיפוס והתמודדות עם גבהים, זריזות, תגובה מהירה והרבה גמישות.

אבל את הפארקור החל, לפחות רעיונית, ג'ורג' הברט, מורה צרפתי בתקופת מלחמת העולם הראשונה. את המילה הצרפתית "פארקור" הציע האיש מהמשמעות של "מסלול מכשולים". ממנה גם נגזרו ה"טראקור" (traceur) הגברי וה"טראקוס" (traceuse) הנשי, למי שעושים פארקור. שני פעלים בצרפתית שמשמעותם "סולל דרך" ו"סוללת דרך".

הברט קיבל השראה משבטי ילידים באפריקה, אותם פגש כשטייל ביבשת השחורה. מהם הוא הגה רעיון לשיטה אתלטית שתביא את החיילים לגמישות, סיבולת וזריזות שיעניקו להם יתרון בקרב, תוך שילוב עם תכונות אופי כמו אומץ ואלטרואיזם, נתינה ונדיבות לחבריהם.

ג'ורג' הברט פיתח בשיטתו שלושה כישורים הכרחיים - כושר גופני מעולה, במיוחד בשרירים ובנשימה, אנרגיה, המתבטאת בכוח רצון ואומץ, ומוסר, שיבוא לידי ביטוי בכבוד ובסיוע לחברים.

בהמשך הגיעו ריימונד בל, בן לחייל בוויטנאם ולאם מקומית, שיצר מסלול מתקדם לפיתוח היכולות הפיזיות שלו, ואחריו בנו, דויד בל, מי שרואים בו את מייסד הפארקור הרשמי.

דויד הקים סביבו קבוצה עם השם "יאמאקאסי", בצרפתית "אנרגיה גבוהה". חבריה העמידו את עצמם במבחנים קשים, פיזית ולא פחות מכך נפשית. חבריה, הטראקוריסטים הראשונים, ישנו על הרצפה ללא שמיכות, התאמנו בלי מים ואוכל ולהתלונן היה אסור.

במשך הזמן הקבוצה הלכה וגדלה, כשהמוטו נשאר - צניעות מרבית וללא התנשאות על "טראקוריסטים" חדשים.

בשנת 1997, הקבוצה מופיעה בטלוויזיה הצרפתית והפארקור צובר פופולריות רבה. בהמשך מופיעים החברים הוזמנה בסרטו של לוק בסון "טקסי 2" משנת 2000. ההצלחה מובילה לסרט שלם שהוא עושה עליהם ונותן לו את שם הקבוצה "יאמאקאסי".

מכאן עוזב דויד בל ביחד עם סבסטיאן פוקן שותפו את הקבוצה והם מקדישים את כל זמנם לפיתוח הפארקור, ההופך בהדרגה מאוד פופולרי.

מהמרדף בסרט הג'יימס בונד "קזינו רויאל", דרך טום הולנד בתור ספיידרמן ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", הפארקור משתלב בלא מעט סרטי אקשן ולא מעט במאים בז'אנר משלבים "טראקוריסטים" לפעלולים בסרטיהם.

גם במשחקי מחשב מבוססי אקשן הוא משתלב היטב. אם זה במשחקי Assassin's Creed ואם בסדרת Mirror's Edge, שפותחה כולה בהשראת הפארקור.

יש אפילו צבאות וחילות בצבא שמטמיעים כיום בחיילים קרביים יכולות פארקור, בכדי להעניק להם כישורי הישרדות בשדה הקרב המשתנה.

אגב, כשתקדיש רשת MTV לפארקור בשנת 2009 את תחרות הריאליטי "אתגר הפארקור האולטימטיבי", כבר ברור שהספורט השולי ו"אימת ההורים" כבר נכנס לזרם המרכזי ולתרבות הפופולרית בעולם והוא לא עומד להיעלם כל כך מהר.


הנה תולדות התחום, שמתחיל עם ריימונד בל הצרפתי שבא מווייטנאם ובנו דיוויד בל:

https://youtu.be/yY8Tcx_MrQQ


מצגת על התפתחות הפארקור:

https://youtu.be/22VDwJy2F10


דיוויד בל, מייסד הפארקור:

https://youtu.be/JUeHrPazTtY


וג'ורג' הבר שעוד בתחילת המאה נתן השראה לריימונד ולראשוני התחום:

https://youtu.be/WzTPd6RLfCA


וההיסטוריה של הפארקור באנימציה:

https://youtu.be/X7Uqm-8hDHY
פארקור
מה זה פארקור?



פארקוּר (Parkour) הוא ספורט לא תחרותי, אמנות דילוגים מסוכנת, שצעירים רבים מתפתים לעסוק בה בשנים האחרונות.

אמני הפארקור, המכונים "טרייסרים", המתמחים בספורט האתגרי והמסוכן הזה, עוסקים בשעות הפנאי שלהם בטיפוס על קירות, ניתורים מעל גבי מכשולים עירוניים מגוונים, זינוקים מהירים בין גגות הבתים, גלגולים, טיפוסי סולמות ועוד מגוון של תרגילים מהירים ונועזים, ללא כל ציוד בטיחות.

מטרת אמני הפארקור היא להגיע בצורה המהירה והיעילה האפשרית ממקום למקום, תוך כדי שימוש בגופם להתגברות על מכשולים בדרך. המיקוד בפארקור הוא ביופי התנועה ויעילותה, במהירות התנועה וזרימה שלה ובחשיבה המהירה בזמן אמת.

את הפארקור פיתחו שני צעירים צרפתים בשם סבסטיאן פוקן ודוד בל בשנות ה-90, כשהם מתבססים על תרגילי מעבר על מכשולים שפותחו בקומנדו הצרפתי של צבא צרפת.

מקור המונח "פארקור" הוא מהמילה Parcours שמשמעותה בצרפתית היא "דרך" או לחילופין "מסלול".


יש כינויים מקובלים לספורטאים שעושים פארקור. המתרגל את הפרקור נקרא "טראקור" (traceur) ומתרגלת אישה מכונה "טראקוס" (traceuse). מקור השם לשניהם הוא מהפועל בצרפתית של "סולל דרך" או "מסלול מכשולים".


אזהרה: אנו מזהירים מלנסות משהו מהדברים שבעלי המקצוע הללו עושים! לפארקור יש להגיע באימון ארוך וזהיר, בהדרכת פארקוריסטים מנוסים.


הנה פארקוריסטים מספרים על התחביב שלהם (עברית):

https://youtu.be/1fqCBWDV2uw


פארקוריסטים שעושים דברים מדהימים:

http://youtu.be/NX7QNWEGcNI


פארקור מנקודת המבט של מי שעושה אותו:

http://youtu.be/jPhuefvauuk


היום גם רובוטים עושים פארקור:

https://youtu.be/tF4DML7FIWk


וחיוך עם פספוסי פרקור:

http://youtu.be/TaXjUaaHCPY
איבל קניבל
מי היה פעלולן האופנועים הגדול?



פעלולן האופנועים איבל קניבל (Evel Knievel), או איוול קניוול, היה מגדולי פעלולני האופנועים בסגנון הפריסטייל ומי שהתפרסם בפעלולים המסוכנים והנועזים שנהג לבצע אל מול כלי תקשורת רבים ולעיני כל אמריקה והעולם כולו.

קניבל, לא אוכל אדם אלא שם של בן אדם, היה חובב אמיתי של פעילות אקסטרים ופרסום. איש שהולך עד הסוף עם מה שהוא אוהב לעשות ומוכן לסכן את עצמו עד מוות, כדי לזכות בעוד ועוד תהילה והערצה.

וזו לא רק שלא איחרה לבוא, היא גם הפכה אותו לכוכב ובעיני דור שלם של צעירים גם לאייקון של גבורה ואומץ לב, דוגמה חיה של איש חובב אקסטרים. קיצוני, אמיץ ואדם שמתפקד הכי טוב כשהוא על הקצה, בלבוש מוחצן בו נהג להתהדר ועם אופנוע בצבוע בצבעי הדגל האמריקאי.

כבר מהתחלה איבל זיהה ומצא שהוא מתפקד היטב ודווקא כשהוא עובר את גבולות האומץ. האמת היא שהוא החל בפעלולים הללו בגיל מאוחר יחסית, אחרי שנכשל בעבודות בחברת ביטוח וניהול סוכנות למכירת אופנועים. לאחר שניסה להתחרות במרוצי מוטוקרוס והשיג תוצאות די בינוניות, הוא החליט שירוויח יותר אם יפנה לתחום הפעלולים.

כשהחל מתפרסם בפעלוליו הנועזים. על אף ההתרסקויות והכשלונות שלו לא פעם, בפעלולים שהלהיבו את הדמיון, הוא נהג תמיד לנסות לבצע אותם שוב, אל מול המצלמות, ובצורה עוד יותר נועזת ומפחידה.

הוא נודע בתרגילים מטורפים, כמו הקפיצה עם אופנוע, מעל שורה של 10 אוטובוסים, בתוך איצטדיון. או קפיצה מפורסמת אחרת, בה זינק באוויר למרחק רב ומעל מזרקת המים המפורסמת בלאס וגאס.

ילדי שנות ה-60 העריצו אותו וראו בו גיבור אמריקאי. הוא נכנס להיכל התהילה של תחום כלי הרכב הדו גלגליים בארה"ב ונחשב עד היום מנכסי צאן הברזל של התרבות האמריקאית.



אגב, איבל קניבל תמיד חלם לקפוץ מעל הגרנד קניון, אבל היה זה דווקא רובי קניבל, בנו, שביצע את הפעלול הזה ב-1999, עת זינק עם אופנועו, מעל קטע צר של הקניון ולמרחק של 69 מטרים.

רובי שבר שיא עולם לקפיצה למרחק על גבי אופנוע 500 סמ"ק, והגיע למהירות של כמעט 130 קילומטרים לשעה בנסיעה על גבי שיפוע. שדרני החדשות של תחנת הטלוויזיה פוקס הודיעו שאילו היה נכשל, הוא היה צונח אל מותו מגובה של 762 מטרים.


הנה סיפורו של איבל קניבל והצעצועים ששווקו למעריציו:

https://youtu.be/bJiJJUhs62U


קפיצת האופנוע ב-1975:

https://youtu.be/ywiqmD3j8xc


הקפיצה מעל 13 אוטובוסים באצטדיון וומבלי:

https://youtu.be/BJHol4wwGIo


התאונה המפורסמת בסיזרס פאלאס:

https://youtu.be/XX2XUESyXsI


הקפיצה על טיל אל נהר הנחשים:

https://youtu.be/2p1khN1xyBw


תיאור הקפיצה:

https://youtu.be/-toCdPlXd6I


תיאור הקפיצה בדיעבד:

https://youtu.be/Pghl2U0wVIw


הבן רובי קניבל שממשיך את דרכו ומגשים את חלומו של אביו לקפוץ מעל הגרנד קניון:

https://youtu.be/8SMr7XN9NBc


ומבחר מקפיצותיו המיתולוגיות של קניבל:

https://youtu.be/0CBpQnGMgaE


בוב ברנקוויסט
מי גלש בסקייטבורד אל הגרנד קניון?



התאריך נקבע ל-23 במרץ שנת 2006. ההכנות נמשכו שבועות ונבנה מבנה מיוחד, שיאפשר אותו. כבר משעות הבוקר התכונן הפעלולן בוב ברנקוויסט לגלוש בסקייטבורד שלו לעבר הגרנד קניון, הקניון הגדול של אמריקה.

לאחר שבדקו את המבנה שהוכן לקראת הגלישה המסוכנת, התכונן ברנקוויסט לפעולה והתרכז. הוא לקח נשימה ענקית והחל לגלוש על הסקטבורד במעלה שיפוע עד גובה של 12 מטרים, ממנו החליק אל מסלול צר בגובה של 457 מטרים מעל קרקעית הקניון. בסוף המסלול הוא הועף אל עבר הקניון על גבי הסקטבורד, עם מצנח שאמור היה להיפתח בדיוק בזמן..

כדי להתכונן לפעלול, הוא צנח פעמיים ממסוק באותו המיקום. הוא עשה הכל כדי לזהות את התזמון המדויק של כל שלב ולמד היטב את סדר הפעולות. האם הוא הצליח?


הנה סיפור הגלישה של בוב ברנקוויסט אל התהום:

http://youtu.be/2ijzj2mPtq0
מהו סקי אתגרי?



עולם הסקי משופע בגולשים מיומנים ומקצועיים. אבל דומה שבשיא מחזיקים אותם גולשים שמתעקשים לעשות סקי מסוכן במיוחד - סקי אתגרי (Extreme Ski). הם גולשים במורדות תלולים, במה שנראה כנפילה חופשית במורד ומזנקים מעל גושי סלע, נוחתים עשרות מטרים אחריהם, לאחר התעופפות מסוכנת בגובה של מאות מטרים מהתהום.

כל טעות שלהם יכולה בקלות להסתיים במוות או בפציעה אנושה.

כדי לבצע את התרגילים הללו חייבים גולשי הסקי האתגרי להכין היטב את המסלולים שלהם. במהירות גלישה כה גדולה, כל טעות קלה בכיוון, בזווית או בפניה עלולה להסתיים באסון.


הנה הסקי האתגרי המפחיד ומעורר ההשתאות:

https://youtu.be/iNTX55Rpk8w


חבורת גולשי סקי מנוסים בתרגילים שלא ניתן לתפוס:

https://youtu.be/OMflBAXJJKc


ג'וליאן לופז הוא מקצוען אמיץ במיוחד:

https://youtu.be/6IrEDHx5hhw


לעתים גם אצלו זה מסתיים בתאונת סקי:

https://youtu.be/mOvBVmQrexM


בואו נראה מה זה לעשות סקי וצניחה מצוק:

https://youtu.be/SwbP9WLX3fY


וכך מצלמים את הסקי האתגרי:

https://youtu.be/wov1DA-Jtjc
מה עושים פעלולני אופניים?



אל תנסו את זה בבית, אבל פעלולי האופניים של המקצוענים הם כה מדהימים שקשה לתפוס.


להטוטני אופניים בתרגילים מסוכנים מדי:

https://youtu.be/fL19G-HfFJg?t=6s


הנה פעלולן אופניים בסרטון ערוך היטב (הפספוסים בסוף מראים עד כמה):

https://youtu.be/HhabgvIIXik


ובני נוער עם פעלולי אופניים:

https://youtu.be/Ek4Qf9E74gg?t=37s
באיזה אי אפשר לראות את הגלים המשובצים?



האי רה (Ile de Re) שבמערב צרפת הוא אחד מאתרי התיירות הנפלאים הרבים שיש לרפובליקה הזו להציע לנופשים. הוא ממוקם במפרץ ביסקאיה, בקרבת החוף של האוקיינוס האטלנטי. גשר איל דה רה בן כ-3 הקילומטרים, מחבר אותו לבירת המחוז, עיר הנמל לה רושל.

כיף לצרפתים לבלות באי האטלנטי היפה והקרוב ליבשת הזה. אבל לא פעם מוצאים את עצמם המבקרים באי עדים לתופעה מרתקת. כשהם עומדים במקום גבוה, כמו המגדלור של האי למשל, הם רואים לפניהם את הים שנראה כמו רשת של גלים, או לוח משובץ המשתרע למרחקים. ריבועים ריבועים מסתדרים להם הגלים על פני המים ויוצרים מראה מסעיר ונדיר שאין כמוהו בעולם.

מהו בדיוק הכוח שיכול לגרום לגלים ליצור את התבנית המרתקת הזו?

אז ראשית, זו לא מתיחה, לא קסם ולא עיבוד פוטושופ של צילום של ים. מדובר בתופעה הרבה יותר מדעית משאולי נדמה. תופעת הגלים המרובעים (square waves), או הים החצוי, שמתרחשת מול חופי האי צרפתי איל דה רה, היא אחד המקרים המופלאים שבהם אפשר לראות פיזיקה בהתגלמות.

מדובר במפגש בין שתי מערכות מזג אוויר שנפגשות ויוצרות גלים, הפוגשים אלו את אלו בזווית של בדיוק 90 מעלות. התוצאה המדהימה של המפגש הזה היא מערכת גלים ישרים, היוצרים את המראה הקסום של לוח השחמט על פני המים.

אגב, מהמם ככל שיהיה, המראה הזה הנדיר והמרהיב של הגלים הללו הוא גם די מסוכן. ספינות וסירות בנויות בדרך כלל להתמודד היטב עם גלים, כולל גלים גדולים מאוד, אבל בתנאי שהגלים הללו מגיעים מכיוון אחד. ברגע שהם מגיעים משני כיוונים שונים, היציבות של הסירה מתערערת והסיכוי שלה להתהפך גדל יותר.

אז אם תכננתם לשוט עם היכטה שלכם בסביבת האי רה, שימו לב לכך. יתכן שתרצו לשקול עיקוף קל. אולי תפסידו מראה מסעיר של ים משובץ שאפשר לשחק עליו דמקה, אבל תרוויחו את היכטה היוקרתית שקניתם ואולי אפילו את חייכם...


הנה הגלים המרובעים והמיוחדים לאי רה השייך לצרפת:

https://youtu.be/Na_hpWlyEoM


הסבר טלוויזיה לתופעת משבצות הגלים:

https://youtu.be/hS3jEcCEaHw


מצגת וידאו העוסקת בתופעה:

https://youtu.be/8_wlm8T6d9g


וסרטון הסבר על הסכנה בשחייה בים עם גלים כאלה:

https://youtu.be/tWdb5h9a-eQ?t=1m48s
מיהו "הציפור האנושית"?



הצנחן וקופץ הבסיס ג'ב קורליס, המכונה "הציפור האנושית", לוקה בנפשו בתשוקה מטורפת לחוות פחד. הוא עושה דברים כל כך מסוכנים שקשה לתפוס איך הוא עדיין חי! רק בשנה שעברה הוא נפצע קשה בצניחה, לאחר שקפץ מהר השולחן בקייפטאון שבדרום אפריקה. חברו הטוב דואיין ווסטון נהרג בתרגיל משותף שבו קפצו כדי לעבור מעל ומתחת לגשר רויאל ג'ורג'.

בעבר קורליס קפץ ממגדל אייפל בפריז וממרכז החלל בסיאטל ומלזיה, בחליפת הכנפיים שלו הוא עף דרך מפל מים, קפץ מהליקופטר ובמגדל האמפייר סטייט בניו יורק נעצר על נסיון לקפוץ מהקומה העליונה.

בשום אופן אל תעשו את מה שהוא עושה! זה מסוכן!


הנה סרטון שמראה קפיצה נועזת במיוחד שלו ב"חליפת מכנסיים":

http://youtu.be/TWfph3iNC-k


בואו לקפוץ גם אתם בחליפת כנפיים:

http://youtu.be/t99N223fqCo?qr=yes
למה צריך כפילים בקולנוע?



כשמצלמים סרטי קולנוע ישנם לא פעם קטעי פעולה מסוכנים מאד. רק כוכבי קולנוע מעטים מתעקשים לבצע בעצמם את הסצנות המסוכנות. רובם נמנעים מכך. במצבים כאלה נעזרים בדרך כלל בכפילים (Body double).

הכפילים הם פעלולנים, אנשים שהתמחו בפעלולים מסוכנים מאד, כמו קפיצות מסוכנות, מרדפים, פעילות בתוך אש וכדומה.

כל כפיל דומה לשחקן שהוא הכפיל שלו, במבנה גוף, בשיער וכדומה. לפעמים גם מאפרים, או אפילו מנתחים אותם, כדי להיות דומים להם יותר.

הפעולות הללו מחייבות דייקנות ומומחיות, כדי שלא ייפגעו. כדי שהפעלולים ייראו אמיתיים, הכפילים מתכננים ולומדים ביחד עם אנשי מקצוע כיצד עפים חפצים, כיצד הם נופלים, נשרפים וכדומה. כדי לשמור על חייהם ועל הבטיחות שלהם, הם חייבים למדוד ולחשב גם מרחקים וזמנים ולדייק כל פעולה שהם מצלמים.

נפילה מהגג תמיד תהיה על מזרן, שהצופים לא יראו בסרט אבל תשמור על חייו של הכפיל הנופל. אם מכונית טסה טל מעבר לצוק, מחשבים היטב את מהירותה ומשקלה כדי לזהות את מקום הנחיתה המדויק שלה.

אגב, יש בקולנוע מקרים נוספים שבהם משתמשים בכפילים, החל מקטעים המחייבים יכולת אמנותית או גופנית שאין לשחקנים ועד למקרים שבהם מעדיפים לצלם סצנות שניתן להשתמש בהם בכפילים, בכדי לחסוך זמן או כסף.

השימוש במחשבים מאפשר כיום לצלם קטעי אקשן רבים גם ללא סיכון חיי כפילים ושחקנים. בעבר, לפני עידן המחשב, נזקקו לכפילים הרבה יותר, אך גם היום משתמשים בהם לא פעם, שכן פעולות מסוכנות וסצנות קשות לצילום או לחיקוי במחשב, תמיד יחייבו שימוש בכפילים.


כך עובד הכפיל של בראד פיט לקראת סצנות פעולה:

http://youtu.be/XB3HQNaXQa4


אנשים בהודו מנסים לחקות את כוכב הקולנוע ההודי טייגר שרוף, שלא משתמש בכפילים:

https://youtu.be/Ke8ROAGGSu4


כך הוא מתאמן לביצועים המטורפים שלו:

https://youtu.be/hnNUJbbvA3c


מנהיגים החוששים מהתנקשות ומשתמשים בכפילים:

https://youtu.be/k9H8RWQbKow


וכמה מביצועי הכפילים המרשימים בסרטי הקולנוע:

https://youtu.be/YkVcUy-ht0U?long=yes
מהי רדיואקטיביות ומהי קרינה רדיואקטיבית?



רדיואקטיביות (Radioactivity) היא התפרקות של גרעינים אטומיים מעצמם. ההתפרקות הזו גורמת לפליטת קרני אלפא (של גרעיני הליום), קרני ביתא (זרם של אלקטרונים) וקרני גמה (קרינה אלקטרומגנטית בעלת אורך גל קצר מאוד).

זו תופעה מרתקת שהכימאים לא מפסיקים להתעניין בה. היא נגרמת בשל מה שקרוי "כוח גרעיני חלש". הוא נגרם מאטומים בעלי איזוטופים עם גרעין לא יציב, מה שגורם לו לפלוט קרינה. איזוטופים שפולטים אנרגיה נקראים "איזוטופים רדיואקטיביים".


#הסכנה
יש אטומים המכילים איזוטופים עם גרעין שאינו יציב, מה שגורם לו לפלוט קרינה. והקרינה הזו, מאורכי גל קצרים כמו זה שמאפיין קרני רנטגן, קרני גמא ואור אולטרה סגול, יכולה להיות מסוכנת מאוד.

כל סוגי הקרינה עלולים לפגוע בתאים חיים, מה שמסכן בעלי חיים, כולל בני אדם, ממחלות ובעיות בריאות ותורשה ועד לפגיעה קטלנית וישירה.

הסיבה? - הקרינה הגרעינית לסוגיה מספיק חזקה בכדי לייצר פגיעה, בקריעת אלקטרונים מתוך האטומים שלהם. זה גורם לנזקים, החל מכוויות ולנזק גנטי בלתי הפיך ועד למוות כתוצאה מפגיעה חמורה אף יותר.


#סוגי הקרינה הרדיואקטיבית
קרני אלפא - זוהי קרינה חלשה מאוד, עם כושר חדירות מוגבל שאפילו דף נייר יאפשר לחסום אותה.

קרני ביתא - היא קרינה חזקה יותר, עם כושר חדירות גבוה משל קרני אלפא והוא יכולה לחדור, לעופרת למשל, לעומק של מילימטר אחד.

קרני גמא - מייצרות את הקרינה החזקה מאוד, שיכולה לחדור גם לעומק של 18 סנטימטרים של עופרת. קרני הגמא הן הקרניים החדירות ביותר והמסוכנות ביותר.


#היתרון הבריאותי
מצד שני, יש גם קרינה של קרני X, הנקראים גם קרני רנטגן. זהו סוג נוסף של קרינה, המסוגלת לחדור למוצקים, ליינן גזים ולחדור דרך רקמות הגוף - מה שהופך אותה לכלי איבחון רפואי והקרנות בחולי סרטן.

הקרנות שנעשות באמצעות קרינה כזו מאפשרות לרפא את הגוף. עושים זאת על ידי הקרנה על גידולים סרטניים, שאותם רוצים להשמיד בגוף. הקרנה מדויקת כזו פוגעת בגידול הסרטני ומחבלת בו עד לחיסולו, מבלי לפגוע ברקמות הגוף החיוניות.


הנה סיפורה של הרדיואקטיביות (מתורגם):

https://youtu.be/TJgc28csgV0


הקרנות או חשיפה לקרינה יכולה להשפיע על הגוף מאד - בנסיבות מסוימות להזיק ובזהירות המתבקשת לרפא (מתורגם):

https://youtu.be/zI2vRwFKnHQ


חיפוש מטורף אחרי כמוסה רדיואקטיבית בגודל של כדור אקמול שנפלה בכביש מהיר (עברית):

https://youtu.be/hlLY_pmk84E


הסבר על הקרינה הרדיו אקטיבית (עברית):

https://youtu.be/3AsMo7sBHec?long=yes


הרצאת וידאו קצרה על קרינה רדיואקטיבית שמקיפה אותנו (מתורגם):

https://youtu.be/TRL7o2kPqw0?long=yes


והסבר מקיף על מה שעומד מאחרי החשש מפני הקרינה של השדה האלקטרומגנטי של מכשירי החשמל, שאנו חוששים שיגרמו לנו לסרטן (מתורגם):

https://youtu.be/FfgT6zx4k3Q?long=yes
מהי צניחה חופשית?



צניחה חופשית (freefall או Skydiving) היא ספורט אתגרי שבו אנשים קופצים ממטוסים ונופלים נפילה חופשית באוויר.

לאחר זמן מה הם פותחים את המצנחים ונוחתים על הקרקע בשלום.

חשוב לדעת שצניחה חופשית צריך לדעת לבצע וללמוד צניחה ואסור לקפוץ ממקומות גבוהים מבלי להיוועץ באדם מבוגר.


הנה סרטון שמציג צניחות חופשיות אמיצות מאד, מעל דובאי:

http://youtu.be/xFEN7BQ7Zus?t=28s


צניחה חופשית עם מכונית:

https://youtu.be/wRVXBeLe_vM


ובואו לצנוח גם אתם צניחה חופשית:

http://youtu.be/o5z8ZqaYRKQ?qr=yes
מיהו האופנוען הנועז רובי מדיסון?



הוא אחד מהאופנוענים האמיצים בעולם. האופנוען האוסטרלי רובי מדיסון (Robbie Maddison) בז בקביעות לכוח הכבידה וקופץ עם האופנוע שלו למקומות ולמרחקים שלא יאומנו. קוראים לזה אופנוענות פריסטייל מוטוקרוס והיא אחד מענפי הספורט המוטורי המפחידים והקשים לביצוע.

מדיסון שובר שוב ושוב את שיא העולם בקפיצה עם האופנוע לרוחק. השיא הנוכחי שלו נשבר במלבורן, אוסטרליה ושיפר בקפיצה אחת משיאו הקודם 98.34 מטר אל שיא עולמי חדש שלו - 104.42 מטר.

אבל זה רק שיא אחד. מדיסון קפץ עם האופנוע אל מעל שער הנצחון בפריז ומשם קפץ למטה בדהירה. הוא קפץ ועבר באופנוע שלו מעל תעלת קורינתוס שביוון, קפץ ועשה סלטה לאחור בגשר לונדון הפתוח ועוד.


הנה רובי מדיסון:

https://youtu.be/IGELQNSb_Ws


נגד כוח הכבידה:

https://youtu.be/lwaJwaTyOB4


רובי מדיסון קופץ מעל גשר לונדון הפתוח:

https://youtu.be/XcfkKtZd8tc


כשמשעמם לו הוא קופץ מעל שער הנצחון בפאריס:

https://youtu.be/MKbgKv9EFYY


רובי מדיסון חוצה את תעלה קורינתוס בקפיצה עם האופנוע:

https://youtu.be/NotrjliteBk


וראיון איתו:

https://youtu.be/7EU3fWom62Y


מה הופך את דרך המוות למסוכנת ביותר בעולם?



אם חשבתם שמסוכן לנסוע בכבישי ישראל, כדאי שתכירו את הדרך ההררית בבוליביה, זו המכונה "דרך המוות". זוהי ללא ספק הדרך המסוכנת ביותר בעולם. דרך צפון היונגאס, בשמה המדויק, היא דרך של כ-70 קילומטרים, שעוברת בין הערים לה פאס וקורויקו בבוליביה. מעל 200 נוסעים ומטיילים נהרגים בה מדי שנה. לאורך כל הדרך האיומה הזו נטועים צלבים ומצבות של נוסעים ורוכבי אופניים שנפלו בה לתהום.

את הדרך המפחידה הזו סללו בשנות ה-30 של המאה הקודמת שבויים מפראגוואי. יש בה ירידות מסוכנות מאד, פעמים רבות ברוחב של מסלול אחד, מה שאומר שאם שני כלי רכב באים משני הצדדים - הם בבעיה חמורה מאד!

וכשיש גשם או ערפל, הדרך הופכת מסוכנת עוד יותר, בעיקר בשל היותה בוצית ומחליקים בה בקלות והעובדה שקשה לראות בה הן את הדרך והן את כלי הרכב שבאים ממול.


פעילות בילוש
=========
צפו בתמונות שבביקור וירטואלי ונסו למצוא מקומות מפחידים במיוחד.


בקיצור, אם אתם רוצים להימנע מסכנות מיותרות, אל תבואו לבקר ב"דרך המוות" ותסתפקו בצפיה בסרטון הבא:

http://youtu.be/LPDsVeHfZko?t=4s


רוצים לנסוע על דרך המוות? - בבקשה נסו:

http://youtu.be/oInXb6mnY6g


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.