» «
פרארי 250 GT
מה נחשק במכונית הפרארי 250GT?



המכונית הקלאסית פרארי 250GT קליפורניה ספיידר היא אחת המכוניות החשובות בהיסטוריה האיטלקית. זוהי גם אחת המכוניות המיוחדות בעבר המפואר של היצרנית הנחשקת בעולם.

הפרארי 250GT ספיידר קליפורניה נולדה ב-1959. היא הייתה המכונית שיצרה את החיבור בין מסלול המירוצים לנסיעה רגילה, או במילים אחרות, הביאה את מכוניות המירוץ אל כבישי הארץ לאנשים רגילים, כמובן כאלה שיש להם ממון רב.

את העיצוב המדהים שלה, עם החלק האחורי שלה המוטה לאחור, יצר המעצב פינינפארינה. הוא שאב השראה מדגם שנות ה-40 של הפרארי, הקסטילייה 202.


הנה האגדה בסרטים:

http://youtu.be/yZjZL_UmsfE


בנסיעה:

http://youtu.be/AVuSf6tkfpQ


עוד מהאגדה:

http://youtu.be/JitnDHuU8TE


ומכירה פומבית שבה נמכרת אחת ב-6 מיליון דולר:

http://youtu.be/6pSuED_S7v0
פורשה 911
מה מיוחד בפורשה 911?



הפורשה 911 (Porsche 911) היא מכונית הספורט הידועה ביותר של חברת פורשה. זוהי מכונית קלאסית, שנולדה אי שם, על בסיס מכונית משנות ה-30 ועם הנדסה גאונית של בן למשפחת מהנדסים גרמנית ומבריקה.

יצר אותה בנו של פרדיננד פורשה האב, אותו פורשה שידוע בעיקר כמפתח החיפושית - מכונית העם שהיטלר הורה לייצר עבור הגרמנים הפשוטים. עבור הדגם הקודם של החברה, הפורשה 356, התבסס הבן על המנוע מקורר האוויר של החיפושית שהורכב בחלקה האחורי של המכונית, זה שממנו הונעו הגלגלים האחוריים ישירות. אבל כשפיתח את הפורשה 911, בתחילת שנות ה־60, השתחרר הבן המהנדס מהטכנולוגיות שפיתח אביו המת ופיתח את ה־911 בצלמו ובדמותו. המעולים, יש לציין.

אז זה התחיל במנוע חזק יחסית לתקופה, של 6 צילינדרים, עדיין מקורר אוויר, ונמשך בדגמים מתקדמים במהלך העשור ההוא, עם מנוע קדמי ובעל קירור מים. בסוף שנות ה־70 חשבו בחברה לסיים את הדגם, אבל האהבה של אנשי החברה אליו וההצלחה הרבה שלו, הובילו לכך שהוא קיים עד ימינו, בכתיבת הערך כבר מעל ל-50 שנה.

זה המשיך בשנות השמונים, עם שיפורים ומתיחות פנים, שיפורים בעיצוב ועיצוב מחדש ב-1984, מכלולים רבים שהוחלפו ושודרגו וה-911, שכבר מזמן הייתה לאגדה, כבשה עוד ועוד פסגות ולבבות.

בימינו, היא נחשבת ובצדק רב סוג של אייקון מוטורי בלתי מעורער. זה החל אז, כשבצד המוניטין שלה כמכונית פרטית שימושית, אמינה ואיכותית, היא הופיעה בסרטים, ניצחה במירוצי מכוניות, בשטח ועל אספלט וזכתה גם למעמד של מכונית ספורט מדהימה.

אגב, במקור היא תוכננה להיקרא פורשה 901, אבל אחרי איומים משפטיים מחברת פיג'ו הצרפתית, שונה שם הדגם ל־911. לא שזה קלקל את הצלחתו.

בתחילת שנות התשעים, נולדו דגמי הפורשה 911 החדשים והמרשימים. הם נחשבים לאחרונים שיוצרו ברוח ה-911 האגדית. גם אם מאז יצאו דגמים נוספים ומרשימים ביותר, רבים רואים בהם דגמים שאינם ברוח ה-911 המקורי.


הנה ההיסטוריה של פורשה 911:

https://youtu.be/TybXNQfS1tU


ההתפתחות של הפורש 911 לאורך השנים:

https://youtu.be/Pz8IGLgFE2s


השינויים שעבר העיצוב שלה:

https://youtu.be/2Krxf4dDshs


כך היא מכרה:

https://youtu.be/UdvI81Sw2BI


ואחד מהדגמים החדשניים שלה מ-2017:

https://youtu.be/zGJjeeK01us
מרצדס F 015
מהי המכונית האוטונומית של מרצדס?



על אף שרבים חושבים עליה כחברה שמרנית ועשירה, אחת שלא צריכה להתאמץ, חברת המכוניות הגרמנית מרצדס היא אחת החברות החדשניות בעולם.

מכונית הקונספט שלה, מכונית שפותחה כדי לבחון טכנולוגיות ועיצוב לעתיד כלי הרכב של החברה, היא F 015 המעניינת.

מרצדס F015 הוא רכב אוטונומי, רכב ללא נהג. רכב כזה יודע להסיע נוסעים באמצעות יכולותיו הטכנולוגיות ויכולות הבינה המלאכותית המוטמעות במערכות שבו.

בזמן הנסיעה יודעת המכונית האוטונומית של מרצדס לחולל הרבה קסמים נוספים. מזיהוי הולכי רגל שרוצים לחצות את הכביש והקרנה של פסי מעבר חצייה זמניים על הכביש, דרך מערכות תקשורת ואינטרנט, עם מסכי מגע שמתמזגים עם הדלתות, כורסאות סלון מסתובבות ומתכווננות, מתקנים שמזנקים מכל כיוון ובעת הצורך ועוד.


הנה מכונית העתיד האוטונומית של מרצדס בעיר לאס וגאס:

http://youtu.be/VfbJYWrXS9I


וכך היא נוסעת ועוצרת להולכי רגל שרוצים לחצות כבישים:

http://youtu.be/_cVN1yMJgWs
קוניגסג אגרה
מהי הקוניגסג אגרה משבדיה?



הכל התחיל כשכריסטיאן פון קוניגסג, נער שוודי נמרץ, החליט שבבגרותו הוא ייצר את מכונית הספורט הטובה בעולם. רבים שוכחים את חלומות הנעורים, או מתקשים לממש אותם, אבל במקרה של פון קוניגסג, הכל התרחש לפי התכנית. הוא הקים את קוניגסג (Koenigsegg), חברה שוודית לייצור מכוניות ספורט, המתמחה ביצור של מכוניות-על יקרות ובעלות ביצועים גבוהים במיוחד.

קוניגסג אגרה (Koenigsegg Agera) היא מכונית הדגל של קוניגסג. שמה בא מהמילה השוודית "אגירה", שפירושה "לפעול". מחיר הדגם הנוכחי שלה הקוניגסג אגירה, דגם S הוא 4.2 מיליון דולר. היא מאיצה מאפס ל-100 קילומטרים לשעה בתוך 2.8 שניות ובתוך 20 שניות היא נמדדה כמגיעה למהירות של 439 קילומטרים לשעה.

המכונית הזו, מספרים כולם, מצדיקה כל מיליון דולר שלה. היא מייצרת לא פחות מ-1,160 כוחות סוס ומגיעה למהירות של 430 קילומטרים לשעה. השלדה שלה קלה ביותר, בעיקר בזכות התרכובת של סיבי הפחמן והקוולר שמהם היא עשויה. מעבר לקלות המשקל שלה, החומרים הללו מעניקים לאגרה חוזק רב ועמידות גדולה מכל הרכב חומרים ידוע אחר. לקוניגסג אגרה גג קשיח הניתן לפירוק וכנף אחורית נשלפת. בכלל, היא מהווה שילוב מטורף של יופי, מבנה אירודינמי מוצלח וביצועים וטכנולוגיה העולה על כל דמיון.

החברה יצרה מספר דגמים של האגרה. מדגם ה-R, דרך ה-S, ה-One וה-RS המוצלח, שהחברה הודיעה שייוצרו 25 יחידות ממנו. כולן, אגב, מוזמנות ומשולמות מראש - כמו תמיד במקרה של המכוניות של קוניגסג ורבות ממתחרותיהן, מכוניות העל המוכרות.


המייסד מסביר על הקוניגסג אגרה:

https://youtu.be/cFWKzeRObS0


הנה קוניגסג אגרה:

https://youtu.be/6QcYs2yZHLM


סקירה של ה-BBC:

https://youtu.be/jPeveGmeYLk


תחרות בין הקוניגסג אגרה לפרארי

https://youtu.be/qjkK5jSw4VA


תחרות בין הקוניגסג אגרה לפורשה 918 והמקלארן P1 - מי תנצח?

https://youtu.be/ByTjSCrZSus


האם היא מהירה מהבוגאטי:

https://youtu.be/RUfkyMCDYhU


וסרט תיעודי קצר על האגרה:

https://youtu.be/qp_qxKWMsVw?long=yes

עיצוב מכוניות

סיטרואן DS
מהו העיצוב האגדי של סיטרואן די אס?



היא נבחרה ל"מוצר המאה" והוכרה כ"מכונית היפה ביותר שיוצרה מאז ומעולם", אבל דמיינו מכונית שברגע שמציתים את המנוע שלה, היא מקיצה לחיים ומזדקפת. ראשון מתרומם החלק האחורי שלה, כמו אצל חיה מוכנה לריצה. אחר כך עולה גם חלקה הקדמי והמכונית מתיישרת. כמו מטוס בהמראה, היא זוקפת את חרטומה למעלה ומתחילה לנסוע, אל האושר כנראה.

כי כבר בשנות ה-50, עת הוצגה לראשונה, נחשבה מכונית הסיטרואן DS לכלי הרכב החדשני והמהפכני ביותר של התקופה. העיצוב המדהים של מכונית הסיטרואן מדגם DS (בצרפתית Citron DS) הוא מהמפורסמים בתולדות עולם הרכב. כשהוצגה בתערוכת הרכב של פאריס ב-1955, כל כך התלהב הקהל הרב שפקד את האירוע, עד שבמהלך 45 הדקות הראשונות הוזמנו 750 יחידות ממנה. עד תום אותו יום הוזמנו 12 אלף יחידות ממכונית שאיש לא נסע בה!

ואכן, המכונית הזו עשתה לה שם בעיצוב העתידני הייחודי שלה, פרי כשרונו של הפסל האיטלקי פלמיניו ברטוני. במרוצת השנים היא זכתה בפרסים רבים בתחום העיצוב. אך בנוסף לתשבחות על העיצוב שלה, בלטה ה-DS גם בחידושים הטכנולוגיים הרבים שהוטמעו בה.

מצורתה האווירודינמית הייחודית כל כך, דרך מערכת הידרו-פנאומטית יחודית של מתלים, הפנסים המסתובבים כשהרכב פונה ועוד שלל תכונות שנראו כאילו הן גזורות ממכוניות קונספט עתידיות. המכונית הזו הייתה ושבה לחיים, כשבסוף העשור הראשון של המאה ה-21 החלו לייצר דור המשך למותג המנצח הזה.

בסרטים כמו "בחזרה לעתיד" ובסדרת הטלוויזיה "פנטומס" משנות ה-80, מצאה את עצמה הדי אס לא פעם מתעופפת באוויר. אך לא פחות מכך היא עופפה בתחום המוזות. אם זה כשזכתה בשנת 1999 לתואר "המוצר של המאה ה-20", בתחרות של מגזין העיצוב האנגלי "FX". אז היא השאירה אבק למוצרים אייקוניים כמו מחשב המקינטוש של אפל ומטוס הבואינג 747. ב-2009 בחרו בה, על פי ויקיפדיה, 20 מעצבי הרכב החשובים בעולם בתור "המכונית היפה ביותר שיוצרה אי-פעם". הסיטרואן DS זכתה גם במקום השלישי והמכובד, אחרי הפורד מודל T והמיני מיינור, בתור "המכונית המשפיעה ביותר במאה ה-20".


הנה סיטרואן די אס בקצרה:

https://youtu.be/LkPfBBVH1MM?t=18s


על המהפכנות והחדשנות שהביאה הסיטרואן DS לשוק הרכב:

https://youtu.be/vGOgzy4Tz2c


פצצת העיצוב סיטרואן DS:

https://youtu.be/C5kS3a_Cgdo


על המערכת ההידרופנאומטית שלה:

https://youtu.be/lldWIPDVBQ4


בסרטים היא "התעופפה" לא פעם:

https://youtu.be/i1tLPnFzeq8


וסרט תיעודי על הציטרואן DS הצרפתית הנפלאה:

https://youtu.be/kzW_ERSgFRY?long=yes
מסרשמיט KR175
מה הייתה מכונית "הבועה"?



חברת מסרשמיט הגרמנית ייצרה את מטוסי הקרב הגרמניים במלחמת העולם השנייה. הנאצים טיפחו את החברה והיא הייתה יקירת היטלר ובכירי הנאצים. אבל עם התבוסה במלחמת העולם השנייה, לא הותר לחברה להמשיך ולייצר מטוסים.

מסרשמיט החליטה לעבור למוצרים אזרחיים, מהסוג שנדרש באותה תקופה בגרמניה המובסת והענייה. והיא אכן התאימה את עצמה והחלה לייצר מכונית תלת-גלגלית שנראתה כמו "בועה". שני דגמי הבועה של החברה היו מסרשמיט KR175 ומסרשמיט KR200. העיצוב של מכוניות הבועה נראה ממש כמו המטוסים של החברה וללא ספק הייתה כאן קריצה של המתכננים לכלי הטיס שהם כה אהבו וידעו לייצר.

הפשטות הטכנית של מכונית הבועה, מחירה הזול ודרישותיה הזעירות התאימו מאד לחברה של אחרי מלחמה. מהדגם הראשון יוצרו כ-15 אלף מכוניות. עד היום הן עדיין מבוקשות מאד בקרב האספנים.

מכונית הבועה הזעירה בממדיה הייתה בעלת מנוע פשוט וחסכוני. היה בה מקום לנהג ולנוסע יחיד שישב מאחוריו. היא הונעה בהנעה אחורית, כלומר הגלגל האחורי היה היחיד שחובר למנוע, בעוד שני הקדמיים רק שמרו על יציבותה.


הנה מכונית הבועה הראשונה שלהם - מסרשמיט KR175:

https://youtu.be/GWt64040fII


הפנים שלה והסבר מ-1954 על יתרונות הרכב הזעיר והחסכוני הזה:

https://youtu.be/iphWsbxATuA


מכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:

https://youtu.be/bZYvQAzMECM


הנה בעלים גאה של הקטנה הגרמנית מניע ונוסע בה עד היום:

https://youtu.be/SNrLkzD6MHI


והנה הממשיכה - מסרשמיט KR200 שכונתה "הבועה":

https://youtu.be/COHo_yWLAbQ?t=13s
מכונית קונספט
למה נועדו מכוניות קונספט ורכבי קונספט בכלל?



מכונית קונספט (Concept Car) היא אבטיפוס של מכונית שמיוצר במיוחד כדי לבחון עיצובים וטכנולוגיות חדשניות. כמעט כל יצרן רכב גדול מפתח מעת לעת דגמי קונספט ומציג אותם בתערוכות רכב. תצפיות ושיחות מאפשרות לבחון את הענות קהל הצרכנים המיועד לחידושים השונים שבמכונית הקונספט וכך יכול היצרן להבין מה מהרעיונות שבאבטיפוס כדאי לפתח למכונית מסחרית ומה יש לנטוש.

רכב הקונספט הוא "רכב רעיון", אבטיפוס שיוצר ביחידה אחת, כדי לבדוק את תגובת הציבור לרעיונות חדשים שהוכנסו בו. חלקם בתחום העיצוב ואחרים הם חידושי טכנולוגיה וצורות שימוש ברכב. פיתוח מכונית קונספט הוא יקר מאד, אבל זול הרבה יותר מתכנון, עיצוב, הנדסה ובניית פס ייצור מלא למכונית שתתגלה ככושלת מסחרית.

מרבית רכבי הקונספט שנוצרו במהלך השנים לא יצאו לבסוף בייצור המוני. גם אלו שנבטו והפכו למכוניות, לרוב נראו אחרת והיו מדגמים שונים מרכב הקונספט המקורי. הסיבה העיקרית לכך היא שגם כשרעיונות מקוריים שהוצגו ברכבי הקונספט אומצו על ידי היצרניות, לא תמיד התאימו גם העיצוב של רכב הקונספט או היבטים, טכנולוגיות ורעיונות אחרים שהיו בו ליישום.

באמצעות רכבי הקונספט בודקים אם כך יצרני הרכב חידושים טכנולוגיים פורצי-דרך, שימושים מקוריים, אביזרים חדשניים ורעיונות עיצוביים המלהיבים את הדימיון. אך כל אלה נבדקים לא רק ברושם שהם יוצרים על קהל הצרכנים המיועד, אלא גם עד כמה הפוטנציאל המסחרי שלהם גדול.


הנה מכוניות קונספט לעתיד:

https://youtu.be/rlasf0cUfzU


דגמי קונספט רשמיים של רכבי עתיד שהוצגו בשנים האחרונות:

https://youtu.be/agTfZpJ662o


כמה ממכוניות הקונספט המרתקות של העתיד:

https://youtu.be/Xl1nqcRuuCU


מכונית הקונספט שצוללת מתחת למים - הסקובה:

https://youtu.be/rNLL0fo9apc


אופנוע קונספט שלא נופל מבית BMW:

https://youtu.be/NXMGi9kQ3TE


אוסף מכוניות קונספט עתידניות לשנת 2020:

https://youtu.be/9--WRBxNYj0


וסרטון המציג שלל מכוניות קונספט של שנות ה-40 עד ה-60:

https://youtu.be/7f-9otKq1I8?long=yes
רכב העתיד
מהו רכב העתיד?



איש כמובן לא יודע כיצד תיראה המכונית של העתיד. כל העולם מדבר על המכונית האוטונומית, רכב ללא נהג שמפתחות חברות שונות כמו גוגל, מרצדס, טסלה ועוד. אבל ישנן מגמות לא פחות מעניינות שאליהן תוכל לפנות תעשיית הרכב העתידית.

ממכוניות מקושרות, דרך כלי רכב שנוסעים ללא נהג, כלי רכב מעופפים, רכבים עם אמצעי בטיחות מדהימים שישמרו על חיי הנוסעים ובטיחותם, כלי רכב ששטים בים, או כאלה המונעים בחשמל, מימן שבמים או דלקים חדשניים אחרים וכמובן רכבים שמעוצבים מחומרים חדשניים - הכל אפשרי בעתיד.

יצרניות הרכב מנסות כל העת לבדוק רעיונות חדשניים ועד כמה ניתן ליישם אותם ברכבים עתידיים שלהן. מכוניות קונספט שהן מייצרות כאבטיפוס, מאפשרות ליצרניות הרכב לבחון תכונות חדשניות, מערכות שיוכלו לשרת את נהגי ונוסעי העתיד ועיצובים המעוררים את הדמיון.

דגמי הקונספט הללו מוצגים בתערוכות רכב ויצרני הרכב בוחנים את תגובות הקהל, המומחים ומבקרי הרכב עליהם. המחקר בתחום הזה מטורף כי ברור לכולם שמכונית העתיד לא תהיה כמו הכרכרות הממונעות והפרימיטיביות יחסית, שאנו נוהגים ונוסעים בהן כיום.


האם כך תרגיש מכונית העתיד?

https://youtu.be/Fa_BPciMNLk


הרכב המעופף שדורות חלמו עליו:

https://youtu.be/JgeMJ1hX9KI


מה שיוכלו לעשות הנוסעים במושב האחורי של מכוניות עתיד:

http://youtu.be/mWISF_KzP0w?t=15s


ומחשבות על עיצוב הפנים של מכונית עתידנית:

http://youtu.be/ZX8I5wiFdLo


פרארי 250 GTO
מהי המכונית היקרה בהיסטוריה?



פרארי היא יצרנית מכוניות המרוץ הידועה של איטליה. הסמל המסחרי שלה הוא הצבע האדום. מכוניות פרארי ידועות בכל העולם מכוניות איכותיות ויקרות.

לא במפתיע גם המכונית הכי יקרה בהיסטוריה היא פרארי, מדגם 250 GTO. הדגם הקלאסי הזה הוא כבר שנים הפרארי הנחשקת ביותר של העשירים באמת. ה-Ferrari 250 GTO שיוצרה בשנת 1962 נמכרה על ידי בית המכירות הלונדוני בונהמס במחיר הלא יאומן של 38,115,000 דולרים.

אם נדמה לכם שמדובר במחיר יקר מדי עבור מכונית, כדאי אולי שתדעו שמרבית המומחים למכוניות יוקרה קלאסיות רואים במחיר הזה "מחיר מציאה". ההערכות המוקדמות לגבי מחירה של ה-250 GTO, שפרארי יצרה רק 36 מהן, היו כפולות!

ואגב, יש שמועות בחוגי העשירים-מאד, על 2 מכוניות מאותו דגם שנמכרו באופן פרטי במחיר הלא-יאומן של 52 מיליון דולר כל אחת..

אז ברור שזה יקר מדי וחסר לכם כסף בשביל מכונית כל כך לא נגישה, אבל אם תרצו לחסוך ועדיין לקנות פרארי, אז לידיעתכם, הדגמים החדשים יותר של המותג היוקרתי בעולם הרכב עולים 2.5 מיליון דולר בלבד...


הנה הפרארי שהיא הרכב היקר בהיסטוריה:

https://youtu.be/n2j8ElGBzTU


בואו ניסע בה:

https://youtu.be/ewQaikxTUJs


הבה נביט בה מקרוב:

https://youtu.be/9ToxfGIuPzQ


והנה המכירה הפומבית למכירת הפרארי שהיא המכונית היקרה ביותר בהיסטוריה:

https://youtu.be/iff3XSMRpIQ
מה סוד הקסם של הפיאט 500?



מכונית הפיאט 500 (Fiat 500) צ'ינקווצ'נטו הייתה מכונית זעירה שפותחה באיטליה לנסיעה בעיר והפכה לאגדה. באיטלקית כינו את המכונית "צ'ינקווצ'נטו" (500 בשפה הזו) והיא יוצרה על ידי חברת פיאט בין השנים 1957-1975.

הפיאט צ'ינקווצ'נטו הזולה יצאה לשוק האיטלקי בעשור הקשה אחרי מלחמת העולם השנייה, תקופה שבה איטליה הייתה בקשיים כלכליים. המכונית הפשוטה בת שתי הדלתות ומנוע שתי בוכנות התאימה לתקופה ושאבה את העיצוב שלה מהחיפושית של פולקסווגן.

כמו מכוניות קלאסיות עממיות שונות, הציגה גם חברת פיאט במרץ 2007 דגם חדש. גם הוא נקרא פיאט 500 וכלל מרכיבים עיצוביים שנלקחו מה-500 המקורי. בשנים האחרונות התרבו הדגמים שלה וחלקם זולים, כמו ה-500 הקלאסית.


הנה סיפורה של הפיאט 500:

http://youtu.be/PUcAkucShzQ


הנה פרסומת קלאסית שלה:

http://youtu.be/cYXtPnhmdso


הנה החדשה פוגשת את הוותיקה:

http://youtu.be/yb8q8m5eyXY


כיום יש אפילו גרסת שטח רטרו שלה (עברית):

https://youtu.be/W66Sk9kufts


וסרט תיעודי על הפיאט 500 האגדית:

https://youtu.be/8eIW8vKzjYc?long=yes
מהו רכב האיכרים שהפך לאגדה?



לא הרבה מכוניות עממיות הפכו לאגדה, כמו המכונית הצרפתית סיטרואן דה שבו (Citroen 2CV).

מכונית "דה שבו" מתוצרת חברת סיטרואן הצרפתית הייתה רכב עגלגל, שנוצר כרכב עממי, שיאפשר לנסוע בקלות גם בשבילי הכפר. האיכרים אהבו מאד את הרכב הזול ובעל העבירות המצוינת, עם העיצוב היחודי שנותר כל השנים ללא שינוי והיכולת שהוא נתן להם להגיע הביתה בנוחות ובבטחה.

הדה שבו צויד במנוע שני כוחות סוס, שממנו זכה לשם "שני כוחות סוס", בצרפתית דה-שבו. הוא היה רכב ההנעה הקדמית הפופולרי הראשון. הסיטרואן דה-שבו הוצג לראשונה לאחר מלחמת העולם השנייה ובמשך 42 שנים הוא זכה להצלחה מסחררת בצרפת ובאירופה כולה.

מעל 2.5 מיליון מכוניות מהדגם הזה נמכרו בעולם.

הדה שבו התפרסמה בקולנוע מאד, במיוחד בסרטי "הגל החדש" הצרפתי, בהם היא נחשבה למכונית המצולמת ביותר. אבל גם בלי עולם הקולנוע, הדה שבו הציע הרבה ערך. עבור הצעירים, הרכב הזה התפרסם במיוחד בחסכון שהוא נתן לבעליו. זה התבטא גם בתחזוקה הזולה שלו וגם בצריכת הדלק הנמוכה באופן מדהים של הדה-שבו.

עד כמה נמוכה? - ב-3 ליטרים של דלק ניתן היה לנסוע 100 קילומטרים!


הנה הסיטרואן דה שבו, שבארץ יש מי שכינו "פחנוע" אבל גם אצלנו הייתה מוערכת:

http://youtu.be/1LNmnlDeKh0?t=6s


איפה יותר טבעי לנסוע בדה שבו אם לא בפאריס:

http://youtu.be/BUH5UQl2ehk


הדה שבו מככבת בסרטים של לואי דה פינס:

https://youtu.be/IerzAJbvTPE


כמו בסרטים המשוגעים של אשף הקומדיה הצרפתי לואי דה פינס:

https://youtu.be/Ls8oFvRUWZA


מצגת וידאו של מטיילי דה שבו שמוכיחים את העבירות המצוינת שלה בשטח:

http://youtu.be/-gTNkBLHJSo


והאיש שהפך את אחת ממכוניות הסיטרואן דה-שבו שלו לאופנוע ואת רעותה לסירה:

https://youtu.be/hFMWgSgB4sg
מהי מכונית המרצדס החץ הכסוף?



"החץ הכסוף" (Silver Arrows) היא סדרת מכוניות המרוץ של היצרנית "מרצדס בנץ" בשנות ה-30. היא נקראה על שם צבע הכסף שלה, מה שיהפוך לסימן ההיכר של המרצדס הכסופה הזו. לא רבים יודעים שבמרוצים הללו היו צבעים מסורתיים לכל מדינה. אם לאיטלקים היה הצבע האדום, לצרפתים כחול ולבריטים ירוק, אז הגרמנים, שבתחילה השתמשו בעיקר בצבע לבן, נטלו אז את הצבע הכסוף.

רק 3 שנים יצרו ומכרו בחברת מרצדס בנץ (Mercedes-Benz) את דגם "החץ הכסוף" W25 Silberpfeil. ה-W25 הייתה מכונית מרוץ גרנד פרי משנת 1934, שהוצגה לראשונה בתחרות של אותה שנה. זו הייתה אותה תחרות גרנד פרי היסטורית, שלא נקבעו בה מנצחים.

אבל בשנה שאחריה הגיעה מרצדס "חץ כסוף" למקום הראשון. בתוכה ישב נהג המרוצים הגרמני האגדי רודולף קרקיולה, מי שניצח באותן שנים כמעט בכל תחרות גדולה ואף ניצח שלוש פעמים באליפות אירופה, שקדמה לפורמולה 1.

במרוצי הגרנד פרי של שנת 1937 לקחו מכוניות המרצדס בנץ W125 את כל ארבעת המקומות הראשונים. הן הפכו לאגדה. מאז, במשך שלושה עשורים, נחשבה המרצדס W125 Silver Arrow למכונית המרוץ החזקה ביותר בעולם. רק באמצע שנות השישים יחליפו אותה מכוניות מרוץ אמריקאיות שונות.

בשנת 1954 החזירה מכונית הפורמולה 1, מרצדס-בנץ W196 Silver Arrow את מרצדס למירוצי הגרנד פרי ב-1954, כשהיא משאירה את היריבים שלה המומים, גם מהביצועים המדהימים שלה וגם מהמראה הנפלא, שהקנתה לה הצביעה המיוחדת למסלולים מהירים.

כיום המכוניות הללו הן זכרונות מתוקים של חובבי תולדות מרוצים הגדולים. את "החצים הכסופים" החליפו עם השנים מכוניות הספורט והמרוצים מדגמי 300SL ו-SLR. עד ימינו נחשבות השתיים ההן למכוניות האספנות, מהנדירות והיקרות בתבל.


הנה סיפורה של סדרת המרוץ של מרצדס בנץ "החץ הכסוף":

https://youtu.be/RPrgPWKm5mU


עוד על החיצים הכסופים של מרצדס בנץ:

https://youtu.be/s2VweOS3YIM


והדגם W196 מכונית הפורמולה 1 שהחזירה ב-1954 את סדרת "החיצים הכסופים" של מרצדס בנץ למירוצי הגרנד פרי:

https://youtu.be/Zu19pg5vr1c


ומרצדס חץ כסוף קונספט, בן ימינו:

https://youtu.be/xK4tRhHI48A


גם היום, בין חובבי האספנות, הן עדיין סנסציה:

https://youtu.be/5Z5FCADOX_Q


וסט תיעודי על המכוניות המעולות הללו והשימוש בהן בתעמולה הנאצית:

https://youtu.be/E8bxqBEHE8A?long=yes
מהן מפלצות המהירות של בוגאטי?



בוגאטי ויירון (Bugatti Vayron) היא הייפרקאר, או מכונית-על. בתוך שנים ספורות היא הפכה לאייקון מוטורי נחשק וידוע בכל העולם. צוות התכנון של בוגאטי תכנן אותה בצורה אירודינמית שתאפשר לה להיות מהירה במיוחד ולייצר התנגדות מועטה. כמו כן פותחו בשבילה צמיגים מיוחדים ומערכת בלמים בקוטר גדול, כדי להאט בתום הנסיעה המטורפת שהיא יודעת לייצר. כך יכולה הייתה הבוגטי ויירון להגיע לשיאי מהירות בתקופתה והצליחה להגיע למהירות של 407 קילומטרים לשעה!

בשנים האחרונות יצאה לה מחליפה חדשה וייצור הוויירון הופסק. אבל את המפלצת הזו, על 1000 כוחות הסוס שלה, קשה לשכוח. במקומה יצאה לשוק מכונית-העל של העתיד - בוגאטי שירון. המפלצת המעודכנת הזו לוקחת את ההישגים של קודמתה ומציעה לא פחות מ-1500 כוחות סוס ומהירות בלתי נתפסת למכונית פרטית - 420 קילומטרים לשעה!


הנה הבוגאטי ויירון:

https://youtu.be/ah9pjWFmOSY


הנה הווירון בישראל:

https://youtu.be/UcE5jOo_AhA?t=9s


וכך אנשים מגיבים כשהם נוסעים במפלצת הויירון:

https://youtu.be/UylcIJrtamI


ועם המחליפה שלה, הבוגאטי שירון:

https://youtu.be/KHCLeRhlg1o
מהי המרצדס T80 האגדית?



מבין כל הפספוסים המגלומניים של המשטר הנאצי, ה"מרצדס T80" משנת 1939 (Mercedes T80) הייתה אולי הפספוס המוטורי הצורב מכולם.

המרצדס טי 80 תוכננה על-ידי פרדיננד פורשה והייתה אמורה להיות הרכב היבשתי המהיר ביותר אי-פעם. מכיוון שהייתה הוכחה לעליונות של ההנדסה הגרמנית, זכתה המכונית הזו לעידודו הנמרץ של הפיהרר הגרמני אדולף היטלר.

שנות ה-30 היו עידן של פיתוח מואץ בפיתוח המכונית. מרוצי המכוניות והספורט המוטורי בכלל, יצרו בגרמניה מפלצות מוטוריות שעברו את מהירות ה-400 קילומטרים לשעה. אבל באותה. תקופה מי שהובילו בשיאי המהירות היו דווקא נהגים בריטיים שונים, כמו מלקולם קמפבל, ג'ורג' אייסטון וג'והן קוב. השיאים הללו נקבעו בארצות הברית. הנהגים הבריטיים הללו שברו אותם בדייטונה-ביץ' ובהמשך גם באגם המלח בונוויל שבמדינת יוטה.

היטלר, שרצה להפגין את העליונות הארית גם בתחום המוטורי עודד את החברות לפתח מכוניות מהירות במיוחד. בהמשך העשור הוא אף הנהיג ''שבוע מהירות'', שבו ניסו נהגי מרוצים לשבור את שיאי המהירות העולמיים, על האוטוסטרדות הגרמניות, שנסגרו לשם כך.

ככל שהפרויקט נמשך עלה יעד המהירות שלה, עד למהירות של 750 קמ''ש. המרכב שתוכנן עבורה על ידי מומחה לכלי טיס בשם יוזף מיקל, היה סופר-אוירודינמי. כדי שתהיה יציבה גם במהירויות אולטרא-גבוהות, הוא תכנן עבורה כנפיים משני הצדדים.

גם המנוע שנבחר להניע את 2.7 הטונות של ה-T80 היה עצום. הוא היה בעל נפח ענק של 44.5 ליטרים ולמעשה היה הגדלה של מנוע ה-V12 של מטוס-הקרב הגרמני, המסרשמידט 109.

ב-1939 הייתה המכונית המכונפת של מרצדס מוכנה. הגרמנים תכננו לערוך את אירוע שבירת השיא העולמי בשבוע המהירות של 1940 וכהרגלם להפוך את האירוע לחגיגה של תעמולה נאצית נלהבת. אבל פריצת המלחמה ב-1939 הובילה לכך שהאירוע מעולם לא התקיים מעולם.

היחידה הבודדת של ה-T80 שנבנתה אי פעם, הצליחה לשרוד את המלחמה, אך מעולם לא נבחנה יכולתה להגיע למהירות שעליה חלמו פרדיננד פורשה והצמרת הנאצית. כיום היא ניצבת במוזיאון מרצדס שבעיר שטוטגרט ונראית, כמו אז, יותר כחללית חוצנים מאשר כמכונית היסטורית שכמעט וזכתה בבכורה העולמית.


הנה סיפורה של המרצדס T80:

https://youtu.be/Q4lxZHDCd-w


מרצדס T80 בשלבי הניסוי:

https://youtu.be/cKNfGim6WeA


מצגת וידאו של תמונותיה:

https://youtu.be/_zvSJIV1hgg
מה הפך את הפורד מוסטנג לאגדה?



לא היו הרבה דגמי מכוניות שעוררו כל כך הרבה רגשות כמו פורד מוסטנג. זו הייתה מכונית מצליחה, שכבר ביומה הראשון נמכרו 22 אלף יחידות ממנה. שמה של המוסטנג נגזר משמם של סוסי הפרא ששעטו במרחבים של המערב הפרוע. היא אכן נתנה לרבים תחושה של חופש ועוצמה. זו הייתה אחת המכוניות המצליחות באמריקה והפכה לסמל של תקופה ולאייקון תרבותי ומוטורי. כבר בשנה הראשונה מכרה חברת פורד יותר מפי 4 ממה שתכננה למכור ובסך הכל נמכרו לאורך השנים מעל 9 מיליון רכבי מוסטנג. לאחרונה יצאו דגמים חדשים שלהם.

אגב, בשנים האחרונות, לרגל חגיגות ה-50 להולדת מכונית המוסטנג, הציבו מכונית כזו בקומה ה-86 של בניין האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק. היא פורקה והועלתה לקומה הגבוהה ושם הורכבה מחדש.


סרטון הפרסומת המקורי:

http://youtu.be/n0y-Ur7NU_0


הדגם החדש של הפורד מוסטנג:

http://youtu.be/Jr1sF0G2h8Y


כמה ביצועים מרהיבים של הפורד מוסטנג הישנה:

https://youtu.be/5qanlirrRWs
מהי המכונית הכי יקרה בעולם?



למכונית הבוגאטי 57 SC יש מראה מדהים, מהירות של כמעט 200 קילומטרים לשעה ומנוע של 200 כוחות סוס, שב-1936 נחשב מנוע חזק במיוחד.

הבוגאטי נחשבת מכונית-העל הראשונה בהיסטוריה, רכב ששילב יופי ייחודי וביצועי-על לתקופתו.

ה-57SC של בוגאטי היא המכונית היקרה בתבל. בתור אחת המכוניות היקרות בעולם, רק לאספנים בעלי ממון כבד יש אחת כזו.

מעצב העל האמריקני ראלף לורן החזיק את הבוגאטי היקרה ביותר שנמכרה אי-פעם, מדגם SC57 אטלנטיק, שיוצרו רק 3 ממנו. היא נמכרה לו במחיר של 40 מיליון דולר. זהו מחיר של 23 מכוניות בוגאטי וויירון החדשות ממנה, או 139 מכוניות פרארי נחשקות, או 2500 מכוניות משפחתיות רגילות.


הנה סיפורה של הבוגאטי 57 SC:

http://youtu.be/6vk16a8Cp1A


ומכונית הבוגאטי 57 SC אטלנטיק, של מעצב העל האמריקני ראלף לורן:

http://youtu.be/HUpoU0ZOhak
מהי מכונית היגואר שקמה לתחייה?



היגואר 7 קונספט היא מכונית קונספט של היצרנית "יגואר". היא חולקת כבוד לדגם D טייפ האגדי משנת 1955 של יגואר, מכוניות מעולות שהתחרו וניצחו בשנים 1956 ו-1957 והפכו למכוניות קלאסיות מבוקשות אצל האספנים. היא יוצרה ביחידה אחת בלבד.

דגם D טייפ ניצח 3 פעמים ברציפות את מרוץ ה-24 שעות של לה-מאן, מהמירוצים היוקרתיים של אותם זמנים. סימן ההיכר של דגם ה-D טייפ היה מסיט רוח מאחורי הנהג והוא שוחזר בדייקנות גם בדגם היגואר 7.

הדגם שיוצר למכירה נקרא יגואר F טייפ פרויקט 7. המספר 7 מציין את שבעת הניצחונות של יגואר במירוץ הלה-מאן.


הנה ה-D טייפ ליד היגואר 7:

http://youtu.be/OR0TtYdVEhg


חובבי מכוניות מדברים על גדולתה:

http://youtu.be/7nbgyUNkLK4


תחרות של יגוארים מדגם D טייפ:

http://youtu.be/Dpu3HjH8WK0


והיגואר F טייפ "פרויקט 7":

https://youtu.be/M0WKmsgboi0


מהי המכונית שהיטלר הציע לכל פועל?



החיפושית הייתה מכונית עממית שהמנהיג הנאצי היטלר הציע לעמו לרכוש בשנות ה-40 של המאה הקודמת. היא נחשבת עד היום לדגם הבודד הנמכר ביותר בעולם.

החיפושית נולדה בנאום שנשא הרודן הנאצי בשנת 1933. הוא קרא בנאום ליצרניות הרכב הגרמניות לייצר את הפולקסווגן (בגרמנית "מכונית העם"). ואכן, על אף הדרישות הלא סבירות של הרודן, למכונית עם צריכת דלק נמוכה, תג מחיר נמוך במיוחד וארבעה מקומות ישיבה לנוסעים, הצליח היצרן הגרמני פורשה לתכנן אותה ואף להגיע בה לביצועים יפים, כמו מהירות מרבית של 100 קילומטרים לשעה.

ב-1936 הושלם פיתוח "מכונית העם", הפולקסווגן. אך היטלר דרש ייצור של מיליון מכוניות בשנה ושום מפעל לא יכול היה לעמוד בכך. משום כך, החל הייצור רק בשנת 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה. עד אז נבנו רק כ-200 מכוניות כאלה, על-ידי מפעל מרצדס.

בסוף המלחמה, לאחר שהמשטר הנאצי הוכרע וגרמניה נוצחה, חזרו לייצר את החיפושית. זה היה בתמיכת בנות הברית שניצחו את גרמניה, שרצו להחיות את תעשיית הרכב הגרמנית וההרוסה, כמו כל המדינה המובסת במלחמת העולם.

המהלך הצליח והחיפושית החלה להימכר. בשנות ה-50 היא נמכרה יפה, אך הציבור היה עדיין מסויג ממכונית עם עבר נאצי. זה השתנה בשנות ה-60, כשהמכירות טיפסו והחיפושית הפכה ממש לסמל של דור ה"בייבי בום" האמריקאי, ילידי התקופה שלאחר המלחמה. בעשור שאחריו ההצלחה הפכה למסחררת וחיפושית הפולקסווגן יוצרה ונמכרה בהמוניה באירופה ובארצות הברית. בשנת 1979 פולקסווגן הפסיקה את מכירת החיפושיות, כשהייצור הוגבל רק למקסיקו ולאמריקה הלטינית.

מאז חזרה כמה פעמים חברת פולקסווגן לייצר ולמכור את החיפושית. היא שבה בעיצוב חדשני ועם מערכות מודרניות והופסקה ואז שבה. בשנת 2019, הוחלט שהיא תפסיק לייצר אותה סופית.

בסך הכל יוצרו מעל 21 מיליון יחידות של המכונית הזו. עד היום היא נחשבת לאחת החשובות בהיסטוריה של תעשיית הרכב העולמית ולמכונית המשפחתית האהודה במשך שנים רבות.


הנה תולדות החיפושית:

http://youtu.be/k3ahSLhnsqE


האייקון העיצובי שהייתה החיפושית:

http://youtu.be/fd0OCVUExCQ


הסיפור ההיסטורי של החיפושית של היטלר:

https://youtu.be/0BwT4ASJTL4


ההיסטוריה האפלה של פולקסווגן:

https://youtu.be/HhH-oWHzzvQ


דגם הרטרו החדש ולידו וינטג' - החיפושית הקלאסית של פעם:

http://youtu.be/H2bUm1T2DEs


כתבת טלוויזיה על אוהבי החיפושית (עברית):

https://youtu.be/L76jXP4Le5c?long=yes


וסרט מלא על החיפושית האגדית:

https://youtu.be/lU2KeBXsSVQ?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.