שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך נראה ריקוד פלמנקו ספרדי?
המחול הספרדי של הפלמנקו מתחיל בעמידה בוטחת ומתפרץ לשילוב של ריקוד סוחף, מסוגנן ומלא רגש, חופשי בצורתו עם שירה ומאולתר על ידי הרקדנים. הוא מלווה בנגינת גיטרה מלהיבה ומשלב רקיעת הרגליים שיוצרת שילובים קצביים אופייניים ומיוחדים לו. שכן במהלך הריקוד מודגשים מקצבי הפלמנקו במחיאות כפיים וברקיעות עקבי הרקדנים ובתנועות הייחודיות והמאולתרות ברובן של זרועות וידי הרקדנים.
הפלמנקו הוא סגנון מוסיקלי שנולד באנדלוסיה שבדרום ספרד. הוא נוצר ככל הנראה מהצוענים ומשירת הרועים של ההרים. הפלמנקו התפתח בתקופה שבה חיו בה עמים שונים, כמו הצוענים, המוסלמים, היהודים וכמובן הספרדים. תור הזהב של הפלמנקו החל בסוף המאה ה-18 ובהדרגה הפך מסגנון שביטא עצב וסבל לריקוד ממוסחר שסוף המאה ה-19 השתלב באולמות מופעים, בארים ובתי קפה בספרד. בהדרגה השתנה גם אופיו והוא קיבל את האופי החושני והמפתה שלו.
המוסיקה והתרבות של כל העמים שחיו באזור השפיעה ונספגה בפלמנקו, שהפך לסגנון מרתק, מורכב ומגוון. נגינת הגיטרה שנוספה לו בהמשך, מחיאות הכפיים והרקיעות הקצביות - כל אלה הפכו אותו לסגנון ייחודי ואהוד בעולם כולו. כלי הנגינה המרכזיים הם צלילי נגינת הפלמנקו של הגיטרה הספרדית, נקישות הקסטנייטות היחודיות ותוף הפלמנקו, הנקרא קחון. הרקדנים מקבלים השראה בביצוע ובהמצאה משירת הזמרים ונגני הגיטרה.
הלבוש האופייני לריקוד הפלמנקו כולל נעלי עקב, שמלות שופעות או חצאיות, תסרוקות מקושטות, עגילים גדולים. לא פעם אוחזת הרקדנית בידה קסטנייטות, צעיף או מניפה.
מקור המלה 'פלמנקו' לא ברור לחלוטין. חלק רואים בצליל של המלה 'אש', בלטינית Flema, כמוביל למלה Flamenco - בזכות הרגש והחום שמביע הריקוד.
הנה ריקוד פלמנקו זוגי:
http://youtu.be/3VljOe_DxsA
פלמנקו קלאסי:
http://youtu.be/mjQ3jQtFu-k
הרקדן המפורסם חוסה פורסל בריקוד זוגי:
http://youtu.be/IOgcHM7JaQs
ומודוס פריגי, מהלכים הרמוניים מאנדלוסיה והשפעות צועניות - הנה המוסיקה של הפלמנקו:
https://youtu.be/XYgTkW4WK80?long=yes
המחול הספרדי של הפלמנקו מתחיל בעמידה בוטחת ומתפרץ לשילוב של ריקוד סוחף, מסוגנן ומלא רגש, חופשי בצורתו עם שירה ומאולתר על ידי הרקדנים. הוא מלווה בנגינת גיטרה מלהיבה ומשלב רקיעת הרגליים שיוצרת שילובים קצביים אופייניים ומיוחדים לו. שכן במהלך הריקוד מודגשים מקצבי הפלמנקו במחיאות כפיים וברקיעות עקבי הרקדנים ובתנועות הייחודיות והמאולתרות ברובן של זרועות וידי הרקדנים.
הפלמנקו הוא סגנון מוסיקלי שנולד באנדלוסיה שבדרום ספרד. הוא נוצר ככל הנראה מהצוענים ומשירת הרועים של ההרים. הפלמנקו התפתח בתקופה שבה חיו בה עמים שונים, כמו הצוענים, המוסלמים, היהודים וכמובן הספרדים. תור הזהב של הפלמנקו החל בסוף המאה ה-18 ובהדרגה הפך מסגנון שביטא עצב וסבל לריקוד ממוסחר שסוף המאה ה-19 השתלב באולמות מופעים, בארים ובתי קפה בספרד. בהדרגה השתנה גם אופיו והוא קיבל את האופי החושני והמפתה שלו.
המוסיקה והתרבות של כל העמים שחיו באזור השפיעה ונספגה בפלמנקו, שהפך לסגנון מרתק, מורכב ומגוון. נגינת הגיטרה שנוספה לו בהמשך, מחיאות הכפיים והרקיעות הקצביות - כל אלה הפכו אותו לסגנון ייחודי ואהוד בעולם כולו. כלי הנגינה המרכזיים הם צלילי נגינת הפלמנקו של הגיטרה הספרדית, נקישות הקסטנייטות היחודיות ותוף הפלמנקו, הנקרא קחון. הרקדנים מקבלים השראה בביצוע ובהמצאה משירת הזמרים ונגני הגיטרה.
הלבוש האופייני לריקוד הפלמנקו כולל נעלי עקב, שמלות שופעות או חצאיות, תסרוקות מקושטות, עגילים גדולים. לא פעם אוחזת הרקדנית בידה קסטנייטות, צעיף או מניפה.
מקור המלה 'פלמנקו' לא ברור לחלוטין. חלק רואים בצליל של המלה 'אש', בלטינית Flema, כמוביל למלה Flamenco - בזכות הרגש והחום שמביע הריקוד.
הנה ריקוד פלמנקו זוגי:
http://youtu.be/3VljOe_DxsA
פלמנקו קלאסי:
http://youtu.be/mjQ3jQtFu-k
הרקדן המפורסם חוסה פורסל בריקוד זוגי:
http://youtu.be/IOgcHM7JaQs
ומודוס פריגי, מהלכים הרמוניים מאנדלוסיה והשפעות צועניות - הנה המוסיקה של הפלמנקו:
https://youtu.be/XYgTkW4WK80?long=yes
מהי מוסיקת הפלמנקו?
פְלַמֶנְקוֹ (Flamenco) הוא סגנון מוסיקלי ספרדי-צועני, שבמרכזו גיטרה בדרך כלל, ביחד עם שירה וריקוד.
הסגנון, המתאפיין במחיאות-כף וברקיעות רגליים, התפתח והפך לסמל ספרדי אהוב ומוכר בעולם כולו. רקדני הפלמנקו שואבים השראה ומתאימים את עצמם אל הגיטריסט וה-Cantador, זמר או זמרת הפלמנקו.
סגנונות שונים יש לפלמנקו, כשכמעט כל סגנון מקושר לאחד האזורים בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד, האזור בו הפלמנקו התפתח. כך לדוגמה ה"אלגרייס" מאזור קדיס, או ה"בולריאס" שבא מאזור חרס-דה-לה-פרונטרה.
מקורו ההיסטורי של השם "פלמנקו" לא ידוע. יש הקושרים את המילה ל"פלאח", איכר בערבית. חוקרים אחרים דווקא סבורים שהאנרגיות והרגש שמבוטאים בריקוד שבו קושרים אותו למילה הלטינית "פלמה", שפירושה אש, או להבה.
#תולדות הפלמנקו
מקור הפלמנקו בשירת הרועים מהרי אנדלוסיה. לצד ה"פאלמאס", מחיאות הכפיים הקצובות ולצד רקיעות הרגליים האנרגטיות, החל עם הזמן ללוות את השירה הזו כלי הנגינה הפופולרי של אותם ימים - הגיטרה.
מקור הפְלַמֶנְקוֹ בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד, בו המוסיקה הושפעה ושאבה מהתרבויות המוסיקליות של צוענים נודדים, של מתיישבים יהודים ספרדים, סוחרים מרחבי אגן הים התיכון, ואפילו מהערבים והבֶּרְבֵּרִים של צפון אפריקה, הידועים בשם "מוּרים" ושלטו פעם בדרום ספרד.
בתחילת המאה ה-19, הפלמנקו בוצע בעיקר על ידי צוענים עניים. עם הזמן החלו יותר ויותר מוסיקאים לא-צוענים לבצע את המוסיקה הזו לפרנסתם.
במהלך המאה ה-19 הפך הפלמנקו לאמנות מוכרת ופופולרית בספרד. הנגינה והשירה הצטרף ריקוד הפלמנקו ונוצר השילוש המפורסם, עם שירה, גיטרה וריקוד (Cante, Guitarra y Baile).
בשנות השבעים של המאה ה-20, מצורף תוף הפלמנקו, הנקרא "קחון".
התפתחות ז'אנר מוזיקת העולם הביאה ברבע האחרון של המאה ה-20 להיווצרות הפלמנקו המודרני. זה היה כשהגיטריסט המוביל בפלמנקו פאקו דה לוסיה וחבריו הכניסו לסגנון כלים מוזיקליים מודרניים, כולל הבאס החשמלי, גיטרה חשמלית, חליל צד ואפילו סקסופון.
ביחד עם השינויים הללו נכנסו לפלמנקו מרכיבים והשפעות של מוסיקת הג'אז, מה שיצר דיונים ואף מתח, בין המעוניינים לשמר את הסגנון המקורי של הפלמנקו, לבין אלה הדוגלים ב"פיוז'ן", תמהיל עם סגנונות אחרים.
#הפלמנקו כמוסיקה
כסגנון מוזיקלי, הפלמנקו הוא סגנון מורכב, בעל מעל 50 סוגי מקצב, חלק מהמקצבים הם מורכבים ביותר, ממקצבים המורכבים מ-12 פעימות ולעתים כאלה המבוססים על 6,4,2 או 5.
לכל אחד מסגנונות הפלמנקו קצב משלו והרמוניות אופייניות. הסולמות הנהוגים בהם בדרך כלל הם מז'ור, מינורי ומודוס פריגי.
בין המוסיקאים המפורסמים בעולם הפלמנקו ידועים היו במיוחד הגיטריסט פאקו דֶה לוּצ'יה, ראמון מונטויה וטומטיטו.
הנה נגני פלמנקו עם רקדנית פלמנקו:
https://youtu.be/AwcOCgBRZZ4
המקור של הפלמנקו:
https://youtu.be/dndGALvKTyk
פאקו דה לוסיה:
https://youtu.be/jxodluTaz4g
"אני אוהב אותך כרמן" - הסרט שהביא את הפלמנקו לקולנוע:
https://youtu.be/siz4Cjp6nmk
פלמנקו פוגש ג'אז:
https://youtu.be/v35YhhzCrYk
מתמודד בריאליטי מנגן פרשנות משלו:
https://youtu.be/pfAw7IwUq3E
ובאזורים המסקרנים הללו צמח הפלמנקו (מתורגם):
https://youtu.be/_J2-mTbItwM?long=yes
פְלַמֶנְקוֹ (Flamenco) הוא סגנון מוסיקלי ספרדי-צועני, שבמרכזו גיטרה בדרך כלל, ביחד עם שירה וריקוד.
הסגנון, המתאפיין במחיאות-כף וברקיעות רגליים, התפתח והפך לסמל ספרדי אהוב ומוכר בעולם כולו. רקדני הפלמנקו שואבים השראה ומתאימים את עצמם אל הגיטריסט וה-Cantador, זמר או זמרת הפלמנקו.
סגנונות שונים יש לפלמנקו, כשכמעט כל סגנון מקושר לאחד האזורים בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד, האזור בו הפלמנקו התפתח. כך לדוגמה ה"אלגרייס" מאזור קדיס, או ה"בולריאס" שבא מאזור חרס-דה-לה-פרונטרה.
מקורו ההיסטורי של השם "פלמנקו" לא ידוע. יש הקושרים את המילה ל"פלאח", איכר בערבית. חוקרים אחרים דווקא סבורים שהאנרגיות והרגש שמבוטאים בריקוד שבו קושרים אותו למילה הלטינית "פלמה", שפירושה אש, או להבה.
#תולדות הפלמנקו
מקור הפלמנקו בשירת הרועים מהרי אנדלוסיה. לצד ה"פאלמאס", מחיאות הכפיים הקצובות ולצד רקיעות הרגליים האנרגטיות, החל עם הזמן ללוות את השירה הזו כלי הנגינה הפופולרי של אותם ימים - הגיטרה.
מקור הפְלַמֶנְקוֹ בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד, בו המוסיקה הושפעה ושאבה מהתרבויות המוסיקליות של צוענים נודדים, של מתיישבים יהודים ספרדים, סוחרים מרחבי אגן הים התיכון, ואפילו מהערבים והבֶּרְבֵּרִים של צפון אפריקה, הידועים בשם "מוּרים" ושלטו פעם בדרום ספרד.
בתחילת המאה ה-19, הפלמנקו בוצע בעיקר על ידי צוענים עניים. עם הזמן החלו יותר ויותר מוסיקאים לא-צוענים לבצע את המוסיקה הזו לפרנסתם.
במהלך המאה ה-19 הפך הפלמנקו לאמנות מוכרת ופופולרית בספרד. הנגינה והשירה הצטרף ריקוד הפלמנקו ונוצר השילוש המפורסם, עם שירה, גיטרה וריקוד (Cante, Guitarra y Baile).
בשנות השבעים של המאה ה-20, מצורף תוף הפלמנקו, הנקרא "קחון".
התפתחות ז'אנר מוזיקת העולם הביאה ברבע האחרון של המאה ה-20 להיווצרות הפלמנקו המודרני. זה היה כשהגיטריסט המוביל בפלמנקו פאקו דה לוסיה וחבריו הכניסו לסגנון כלים מוזיקליים מודרניים, כולל הבאס החשמלי, גיטרה חשמלית, חליל צד ואפילו סקסופון.
ביחד עם השינויים הללו נכנסו לפלמנקו מרכיבים והשפעות של מוסיקת הג'אז, מה שיצר דיונים ואף מתח, בין המעוניינים לשמר את הסגנון המקורי של הפלמנקו, לבין אלה הדוגלים ב"פיוז'ן", תמהיל עם סגנונות אחרים.
#הפלמנקו כמוסיקה
כסגנון מוזיקלי, הפלמנקו הוא סגנון מורכב, בעל מעל 50 סוגי מקצב, חלק מהמקצבים הם מורכבים ביותר, ממקצבים המורכבים מ-12 פעימות ולעתים כאלה המבוססים על 6,4,2 או 5.
לכל אחד מסגנונות הפלמנקו קצב משלו והרמוניות אופייניות. הסולמות הנהוגים בהם בדרך כלל הם מז'ור, מינורי ומודוס פריגי.
בין המוסיקאים המפורסמים בעולם הפלמנקו ידועים היו במיוחד הגיטריסט פאקו דֶה לוּצ'יה, ראמון מונטויה וטומטיטו.
הנה נגני פלמנקו עם רקדנית פלמנקו:
https://youtu.be/AwcOCgBRZZ4
המקור של הפלמנקו:
https://youtu.be/dndGALvKTyk
פאקו דה לוסיה:
https://youtu.be/jxodluTaz4g
"אני אוהב אותך כרמן" - הסרט שהביא את הפלמנקו לקולנוע:
https://youtu.be/siz4Cjp6nmk
פלמנקו פוגש ג'אז:
https://youtu.be/v35YhhzCrYk
מתמודד בריאליטי מנגן פרשנות משלו:
https://youtu.be/pfAw7IwUq3E
ובאזורים המסקרנים הללו צמח הפלמנקו (מתורגם):
https://youtu.be/_J2-mTbItwM?long=yes
מי הייתה זמרת הפלמנקו לולה פלורס?
לולה פלורס הייתה שחקנית, רקדנית וזמרת פלמנקו, אחת הזמרות הספרדיות האהובות והמוכרות ביותר בספרד בתקופתה.
היא נולדה בשנת 1923 למשפחה ענייה וכבר מגיל צעיר עזרה למשפחתה להתפרנס באמצעות כישרון השירה שלה, בהמשך עברה עם משפחתה למדריד, ומשם צמחה והפכה למוכרת ומוערכת.
היא ייצגה את סגנון הפלמנקו ואמנות ההופעה הצוענית אנדלוסית בפני קהל של מליוני מעריצים בספרד ובאמריקה הלטינית. בערוב ימיה הוענקה לפלורס מדליית זהב מאת ממשלת ספרד כהוקרה על מפעל חייה. בשנת 1995 היא נפטרה במדריד כשהיא בת 72.
הנה נגינה ושירת פלמנקו בכיכובה:
https://youtu.be/MMS3wbQXZXE
הנה קטע בו היא משחקת בסרט ספרדי:
https://www.youtube.com/watch?v=9Hn96uHkthU
ואותו השיר שנים רבות אחרי:
https://youtu.be/wjIiG1xghog
לולה פלורס הייתה שחקנית, רקדנית וזמרת פלמנקו, אחת הזמרות הספרדיות האהובות והמוכרות ביותר בספרד בתקופתה.
היא נולדה בשנת 1923 למשפחה ענייה וכבר מגיל צעיר עזרה למשפחתה להתפרנס באמצעות כישרון השירה שלה, בהמשך עברה עם משפחתה למדריד, ומשם צמחה והפכה למוכרת ומוערכת.
היא ייצגה את סגנון הפלמנקו ואמנות ההופעה הצוענית אנדלוסית בפני קהל של מליוני מעריצים בספרד ובאמריקה הלטינית. בערוב ימיה הוענקה לפלורס מדליית זהב מאת ממשלת ספרד כהוקרה על מפעל חייה. בשנת 1995 היא נפטרה במדריד כשהיא בת 72.
הנה נגינה ושירת פלמנקו בכיכובה:
https://youtu.be/MMS3wbQXZXE
הנה קטע בו היא משחקת בסרט ספרדי:
https://www.youtube.com/watch?v=9Hn96uHkthU
ואותו השיר שנים רבות אחרי:
https://youtu.be/wjIiG1xghog
מהי חצאית הפלמנקו?
חצאית הפלמנקו השופעת עשויה שכבות בד רבות. הן בדרך כלל בגווני אדום אופייניים, אך לא פעם הרקדניות רוקדות בצבעים אחרים, כל עוד החצאית, לעיתים אלו שמלות של ממש, היא שופעת ומתרחבת בצורת פעמון גדול, כשהרקדנית מרימה את שוליה בידה.
חצאיות ושמלות הפלמנקו הן רק חלק מהלבוש האופייני לריקוד הפלמנקו, שכולל גם נעלי עקב, עגילים גדולים ותסרוקות מקושטות. לא פעם אוחזת הרקדנית בידה קסטנייטות, צעיף או מניפה.
החצאית הזו משרתת היטב את ריקוד הפלמנקו והרקדנית משתמשת בה בריקוד, כחלק מאביזרי הריקוד. האופן שבו הבד מתנופף הוא חלק מהקסם הויזואלי של הפלמנקו.
ריקוד הפלמנקו המבוסס על סגנון מוסיקלי שנולד באנדלוסיה שבדרום ספרד. את הריקוד החושני והמפתה נוהגים לרקוד באולמות, בארים ובתי קפה בספרד.
יתכן שצורת החצאית הזו מתאימה לפירוש המקובל של מקור המלה "פלמנקו", שיתכן ונולד מהמלה 'אש', בלטינית Flema.
הנה ריקוד בחצאית פלמנקו קלאסית:
http://youtu.be/hgitRq_0410
ריקוד פלמנקו זוגי:
http://youtu.be/3VljOe_DxsA
חלק מהרקדניות המודרניות של הפלמנקו החליפו את החצאית המסורתית:
http://youtu.be/69EuqPV-laM
חצאית הפלמנקו השופעת עשויה שכבות בד רבות. הן בדרך כלל בגווני אדום אופייניים, אך לא פעם הרקדניות רוקדות בצבעים אחרים, כל עוד החצאית, לעיתים אלו שמלות של ממש, היא שופעת ומתרחבת בצורת פעמון גדול, כשהרקדנית מרימה את שוליה בידה.
חצאיות ושמלות הפלמנקו הן רק חלק מהלבוש האופייני לריקוד הפלמנקו, שכולל גם נעלי עקב, עגילים גדולים ותסרוקות מקושטות. לא פעם אוחזת הרקדנית בידה קסטנייטות, צעיף או מניפה.
החצאית הזו משרתת היטב את ריקוד הפלמנקו והרקדנית משתמשת בה בריקוד, כחלק מאביזרי הריקוד. האופן שבו הבד מתנופף הוא חלק מהקסם הויזואלי של הפלמנקו.
ריקוד הפלמנקו המבוסס על סגנון מוסיקלי שנולד באנדלוסיה שבדרום ספרד. את הריקוד החושני והמפתה נוהגים לרקוד באולמות, בארים ובתי קפה בספרד.
יתכן שצורת החצאית הזו מתאימה לפירוש המקובל של מקור המלה "פלמנקו", שיתכן ונולד מהמלה 'אש', בלטינית Flema.
הנה ריקוד בחצאית פלמנקו קלאסית:
http://youtu.be/hgitRq_0410
ריקוד פלמנקו זוגי:
http://youtu.be/3VljOe_DxsA
חלק מהרקדניות המודרניות של הפלמנקו החליפו את החצאית המסורתית:
http://youtu.be/69EuqPV-laM
פלמנקו
מהן הקסטנייטות?
קסטנייטות (Castanets) הן מכלי הנקישה העתיקים בעולם. כבר אלפי שנים שהן קיימות, עוד במצרים העתיקה, בה הקסטנייטות היו עשויות בדרך כלל ממתכת ברונזה.
לפי התיעוד בספרד, החל מהמאה ה-18 ועד ה-20 כבר יוצרים את הקסטנייטות המוצלחות ביותר לרקדנים מעץ קשה, כמו הגרנאדילו. אבל הן נטו להישבר עם השימוש המקצועי הרב.
כך החלו הספרדים לייצר קסטנייטות טובות יותר מטלה - חומר סינתטי קשה במיוחד שקצת דמה לעור, יוצר משביבי זכוכית ומשי וצבעו חום בהיר, שהלך והתכהה תוך כדי שימוש ועם הזמן. פיתח את השיטה הזו מי שנחשב לבונה הקסטנייטות הגדול של המאה ה-20, הבנאי האומן, סניור דון גליאנו.
בהמשך התפתחו גם הקסטנייטות עשויות הפיברה השחורה והחומה. עם הזמן והתעשייה, נכנס גם הפלסטיק לייצור זול שלהן, אך מקצוענים לא משתמשים בהן.
כיום, קסטנייטות עשויות עץ הן נדירות מאוד ומיוצרות רק בהזמנה. הקסטנייטות הזמינות לקנייה הן כמעט אך ורק מחומרים סינתטיים. יתרונן הגדול הוא בהיותן כמעט בלתי-שבירות. הן גם לא מגיבות לשינויי מזג האוויר, כפי שקורה בדרך כלל עם קסטנייטות עשויות עץ.
הנה קטע פלמנקו של גיטרה וקסטנייטות:
https://youtu.be/TuHHUDnFSO0
כך מנגנים בקסטנייטות:
https://youtu.be/mbDFptb35LM
בונה הקסטנייטות:
https://youtu.be/XxTmv7EAtgU
מוסיקה עם קסטנייטות:
https://youtu.be/tZt-CpiDCHQ
וקסטנייטות עם גיטרה וריקוד ביצירה אסטוריאס:
https://youtu.be/SRLq-G7BmGc
קסטנייטות (Castanets) הן מכלי הנקישה העתיקים בעולם. כבר אלפי שנים שהן קיימות, עוד במצרים העתיקה, בה הקסטנייטות היו עשויות בדרך כלל ממתכת ברונזה.
לפי התיעוד בספרד, החל מהמאה ה-18 ועד ה-20 כבר יוצרים את הקסטנייטות המוצלחות ביותר לרקדנים מעץ קשה, כמו הגרנאדילו. אבל הן נטו להישבר עם השימוש המקצועי הרב.
כך החלו הספרדים לייצר קסטנייטות טובות יותר מטלה - חומר סינתטי קשה במיוחד שקצת דמה לעור, יוצר משביבי זכוכית ומשי וצבעו חום בהיר, שהלך והתכהה תוך כדי שימוש ועם הזמן. פיתח את השיטה הזו מי שנחשב לבונה הקסטנייטות הגדול של המאה ה-20, הבנאי האומן, סניור דון גליאנו.
בהמשך התפתחו גם הקסטנייטות עשויות הפיברה השחורה והחומה. עם הזמן והתעשייה, נכנס גם הפלסטיק לייצור זול שלהן, אך מקצוענים לא משתמשים בהן.
כיום, קסטנייטות עשויות עץ הן נדירות מאוד ומיוצרות רק בהזמנה. הקסטנייטות הזמינות לקנייה הן כמעט אך ורק מחומרים סינתטיים. יתרונן הגדול הוא בהיותן כמעט בלתי-שבירות. הן גם לא מגיבות לשינויי מזג האוויר, כפי שקורה בדרך כלל עם קסטנייטות עשויות עץ.
הנה קטע פלמנקו של גיטרה וקסטנייטות:
https://youtu.be/TuHHUDnFSO0
כך מנגנים בקסטנייטות:
https://youtu.be/mbDFptb35LM
בונה הקסטנייטות:
https://youtu.be/XxTmv7EAtgU
מוסיקה עם קסטנייטות:
https://youtu.be/tZt-CpiDCHQ
וקסטנייטות עם גיטרה וריקוד ביצירה אסטוריאס:
https://youtu.be/SRLq-G7BmGc
מה הסיפור העצוב של הקונצ'רטו דה ארנחואז?
קונצ'רטו דה ארנחואז, או בשמו הספרדי "קונסיירטו דה ארנחואס" (Concierto de Aranjuez), היא היצירה המפורסמת ביותר בעולם לגיטרה. אין עוד יצירה מוסיקלית שכה אהובה על שומעיה. גם מי מהם שמתקשים להאזין למוסיקה קלאסית, שומעים את היצירה הספרדית העמוקה ומלאת הרגש הזו ומתאהבים בה מיד.
פרט מעניין כאן הוא שהמלחין הספרדי הצנוע חואקין רודריגו היה עיוור. אבל מה שמדהים ביצירה הזו שהוא בכלל היה פסנתרן, מה שמסביר למה העמיד את הגיטרה במרכז קונצ'רטו, מה שכמעט ולא העיזו לעשות לפניו. אבל רודריגו גם החליט לכתוב קונצ'רטו לגיטרה, מבלי שהוא עצמו ניגן בגיטרה. ולא רק שהוא הצליח להעביר את הגיטרה במיטבה - הוא הצליח לכתוב את יצירת הגיטרה החשובה ביותר והמצליחה אי-פעם!
המנגינה הפיוטית של הפרק השני והקצב הספרדי המשגע ומהדהד, הפלמנקו של הגיטרה לאורך הקונצ'רטו, הדיאלוג של הגיטרה הקטנה-גדולה של הסולן, עם התזמורת הגדולה ומלטפת שכתב רודריגו, כמו גם הטמפרמנט שלה, אותו אופי ספרדי נלהב, מלא תשוקה, רגש, חום ושמחה גם ובמיוחד כשהוא עצוב - כל אלה הפכו את ארנחואז ליצירה שכבשה כל לב.
אבל לא רבים יודעים על הנסיבות העצובות שבהן נכתב הקונצ'רטו לארנחואז. המיתוס מספר שרודריגו כתב את היצירה, במיוחד את הפרק השני העצוב, לאחר הפצצת גרניקה בשנת 1937. אבל המציאות היא שונה. היצירה נכתבה בצל אסון אישי כבד בחייו של המלחין - הוא החל לכתוב אותה מיד לאחר שאיבדו הוא ואשתו ויקטוריה את בנם הראשון, שזה עתה נולד.
כן, כמו שקורה לא פעם לאמנים גדולים, דווקא בשיא הכאב הם יוצרים את יצירותיהם הגדולות ביותר. רודריגו השבור ישב להלחין מתוך עצב והלם רגשי גדול. דווקא מתוך היגון הפרטי והכאב הבלתי נתפס על אובדן בנו הראשון, הוא הצליח להוליד את אותה יצירה נוגעת ללב כולם, יצירה שתפרוס כנפיים לכל העולם ולכל האוזניים ותזכה להיות החשובה בקריירה שלו ואחת הטובות שיצאו מספרד.
הנה אדאג'יו, הפרק השני מהקונצ'רטו דה ארנחואז לגיטרה ולתזמורת:
https://youtu.be/ekznnxaGzNU
ביצוע של פאקו דה לוסיה, נגן הפלמנקו הנודע:
https://youtu.be/VBf2c0gKIi0
כאן שילב יוצר הג'אז המפורסם צ'יק קוריאה את ארנחואז ביצירתו "Spain":
https://www.youtube.com/watch?v=IWBkVucVMCY&t=84
וכך שרה אישתר את "שיר הקשת" שנכתב על מוסיקת הפרק המפורסם ההוא:
https://www.youtube.com/watch?v=HsGOedQq6qo
קונצ'רטו דה ארנחואז, או בשמו הספרדי "קונסיירטו דה ארנחואס" (Concierto de Aranjuez), היא היצירה המפורסמת ביותר בעולם לגיטרה. אין עוד יצירה מוסיקלית שכה אהובה על שומעיה. גם מי מהם שמתקשים להאזין למוסיקה קלאסית, שומעים את היצירה הספרדית העמוקה ומלאת הרגש הזו ומתאהבים בה מיד.
פרט מעניין כאן הוא שהמלחין הספרדי הצנוע חואקין רודריגו היה עיוור. אבל מה שמדהים ביצירה הזו שהוא בכלל היה פסנתרן, מה שמסביר למה העמיד את הגיטרה במרכז קונצ'רטו, מה שכמעט ולא העיזו לעשות לפניו. אבל רודריגו גם החליט לכתוב קונצ'רטו לגיטרה, מבלי שהוא עצמו ניגן בגיטרה. ולא רק שהוא הצליח להעביר את הגיטרה במיטבה - הוא הצליח לכתוב את יצירת הגיטרה החשובה ביותר והמצליחה אי-פעם!
המנגינה הפיוטית של הפרק השני והקצב הספרדי המשגע ומהדהד, הפלמנקו של הגיטרה לאורך הקונצ'רטו, הדיאלוג של הגיטרה הקטנה-גדולה של הסולן, עם התזמורת הגדולה ומלטפת שכתב רודריגו, כמו גם הטמפרמנט שלה, אותו אופי ספרדי נלהב, מלא תשוקה, רגש, חום ושמחה גם ובמיוחד כשהוא עצוב - כל אלה הפכו את ארנחואז ליצירה שכבשה כל לב.
אבל לא רבים יודעים על הנסיבות העצובות שבהן נכתב הקונצ'רטו לארנחואז. המיתוס מספר שרודריגו כתב את היצירה, במיוחד את הפרק השני העצוב, לאחר הפצצת גרניקה בשנת 1937. אבל המציאות היא שונה. היצירה נכתבה בצל אסון אישי כבד בחייו של המלחין - הוא החל לכתוב אותה מיד לאחר שאיבדו הוא ואשתו ויקטוריה את בנם הראשון, שזה עתה נולד.
כן, כמו שקורה לא פעם לאמנים גדולים, דווקא בשיא הכאב הם יוצרים את יצירותיהם הגדולות ביותר. רודריגו השבור ישב להלחין מתוך עצב והלם רגשי גדול. דווקא מתוך היגון הפרטי והכאב הבלתי נתפס על אובדן בנו הראשון, הוא הצליח להוליד את אותה יצירה נוגעת ללב כולם, יצירה שתפרוס כנפיים לכל העולם ולכל האוזניים ותזכה להיות החשובה בקריירה שלו ואחת הטובות שיצאו מספרד.
הנה אדאג'יו, הפרק השני מהקונצ'רטו דה ארנחואז לגיטרה ולתזמורת:
https://youtu.be/ekznnxaGzNU
ביצוע של פאקו דה לוסיה, נגן הפלמנקו הנודע:
https://youtu.be/VBf2c0gKIi0
כאן שילב יוצר הג'אז המפורסם צ'יק קוריאה את ארנחואז ביצירתו "Spain":
https://www.youtube.com/watch?v=IWBkVucVMCY&t=84
וכך שרה אישתר את "שיר הקשת" שנכתב על מוסיקת הפרק המפורסם ההוא:
https://www.youtube.com/watch?v=HsGOedQq6qo
איך התגלגל אסטוריאס של אלבניז לכל סגנון אפשרי?
"אסטוריאס" (Asturias) היא מהיצירות האהובות ביותר על נגני גיטרה. אבל לא רבים יודעים שהמלחין איזק אלבניז (Isaac Albéniz), מי שבגיל 4 כבר ניגן בקונצרטים לפסנתר כילד פלא, כתב אותה בכלל לפסנתר.
אז כן. את "אסטוריאס" הלחין המלחין הספרדי לפסנתר בסול מינור. השנה היא 1892 והיא התפרסמה אז בברצלונה כפרלוד מתוך שלוש פרקים של מה שנקרא אז "שירים מספרד" (Chants d'Espagne).
מי שהשכיל ראשון לזהות את מה שהיום מובן מאליו ולהעביר אותה לגיטרה היה הגיטריסט הספרדי פרנסיסקו טרגה (Francisco Tárrega). הנגן הקלאסי העביר אותה לסולם מי מינור הנהדר והאוורירי. זו הייתה הצלחה מיידית.
בפעם השנייה היא עובדה לגיטרה על ידי ענק הגיטרה הספרדי גם הוא, אנדרה סגובייה. העיבוד הזה הוא המפורסם והוא הפך מקובל הרבה יותר. הוא המוכר ביותר היום וגם זה שהכניס את "אסטוריאס" למקום מרכזי ברפרטואר הקלאסי לגיטרה.
למרות שמה, אגב, היצירה לא מושפעת כלל מהמוסיקה העממית של מחוז אסטוריאס, אלא דווקא ממסורות הפלמנקו של אנדלוסיה. היצירה כתובה בסגנון שהביוגרף של אלבניז גם כינה "פלמנקו אנדלוסיני". היא נעה בין שני מקצבים, שמגיעים מהעולם של הפלמנקו. הראשון הוא סגנון ה"בולריאס" (Bulerías), של ריקוד צועני ספרדי. הסגנון הקצר שבאמצע הוא ה"מלגניה" (Malagueña).
הסיבה לסתירה בין השם לסגנון המוזיקלי שלה נעוץ בסיבה שיווקית בכלל. כי לא תמיד היצירה של אלבניז נקראה "אסטוריאס". את השם נתן לה, שנים אחרי מותו של אלבניז, מוציא לאור גרמני בכלל. היה זה המו"ל הופמייסטר (Hofmeister), שגם שילב אותה תחת השם "אגדה"(Leyenda) ב"סוויטה ספרדית" (Suite Española), שהוא פרסם אז לפסנתר.
הנה "אסטוריאס" של איסק אלבניז בגיטרה קלאסית:
https://youtu.be/inBKFMB-yPg
סולו בעיבוד של טרגה:
https://youtu.be/oEfFbuT3I6A
ביצוע פלמנקו עם רקדנית פלמנקו:
https://youtu.be/AwcOCgBRZZ4
ה-Doors מהרוק עם השיר הנהדר "שיירה ספרדית" שכולל אותו:
https://youtu.be/pZhORUIKWtQ
וירטואוז העוד והזמר המצרי פריד אל אטרש ביצע אותו עם תזמורת ערבית:
https://youtu.be/fViuhkOmzvI
מתמודד בריאליטי מנגן פרשנות פלמנקו משלו על גיטרה אקוסטית:
https://youtu.be/pfAw7IwUq3E
והפרלוד המקורי של אלבניז לפסנתר:
https://youtu.be/1sdsfVcxpC0
"אסטוריאס" (Asturias) היא מהיצירות האהובות ביותר על נגני גיטרה. אבל לא רבים יודעים שהמלחין איזק אלבניז (Isaac Albéniz), מי שבגיל 4 כבר ניגן בקונצרטים לפסנתר כילד פלא, כתב אותה בכלל לפסנתר.
אז כן. את "אסטוריאס" הלחין המלחין הספרדי לפסנתר בסול מינור. השנה היא 1892 והיא התפרסמה אז בברצלונה כפרלוד מתוך שלוש פרקים של מה שנקרא אז "שירים מספרד" (Chants d'Espagne).
מי שהשכיל ראשון לזהות את מה שהיום מובן מאליו ולהעביר אותה לגיטרה היה הגיטריסט הספרדי פרנסיסקו טרגה (Francisco Tárrega). הנגן הקלאסי העביר אותה לסולם מי מינור הנהדר והאוורירי. זו הייתה הצלחה מיידית.
בפעם השנייה היא עובדה לגיטרה על ידי ענק הגיטרה הספרדי גם הוא, אנדרה סגובייה. העיבוד הזה הוא המפורסם והוא הפך מקובל הרבה יותר. הוא המוכר ביותר היום וגם זה שהכניס את "אסטוריאס" למקום מרכזי ברפרטואר הקלאסי לגיטרה.
למרות שמה, אגב, היצירה לא מושפעת כלל מהמוסיקה העממית של מחוז אסטוריאס, אלא דווקא ממסורות הפלמנקו של אנדלוסיה. היצירה כתובה בסגנון שהביוגרף של אלבניז גם כינה "פלמנקו אנדלוסיני". היא נעה בין שני מקצבים, שמגיעים מהעולם של הפלמנקו. הראשון הוא סגנון ה"בולריאס" (Bulerías), של ריקוד צועני ספרדי. הסגנון הקצר שבאמצע הוא ה"מלגניה" (Malagueña).
הסיבה לסתירה בין השם לסגנון המוזיקלי שלה נעוץ בסיבה שיווקית בכלל. כי לא תמיד היצירה של אלבניז נקראה "אסטוריאס". את השם נתן לה, שנים אחרי מותו של אלבניז, מוציא לאור גרמני בכלל. היה זה המו"ל הופמייסטר (Hofmeister), שגם שילב אותה תחת השם "אגדה"(Leyenda) ב"סוויטה ספרדית" (Suite Española), שהוא פרסם אז לפסנתר.
הנה "אסטוריאס" של איסק אלבניז בגיטרה קלאסית:
https://youtu.be/inBKFMB-yPg
סולו בעיבוד של טרגה:
https://youtu.be/oEfFbuT3I6A
ביצוע פלמנקו עם רקדנית פלמנקו:
https://youtu.be/AwcOCgBRZZ4
ה-Doors מהרוק עם השיר הנהדר "שיירה ספרדית" שכולל אותו:
https://youtu.be/pZhORUIKWtQ
וירטואוז העוד והזמר המצרי פריד אל אטרש ביצע אותו עם תזמורת ערבית:
https://youtu.be/fViuhkOmzvI
מתמודד בריאליטי מנגן פרשנות פלמנקו משלו על גיטרה אקוסטית:
https://youtu.be/pfAw7IwUq3E
והפרלוד המקורי של אלבניז לפסנתר:
https://youtu.be/1sdsfVcxpC0
איפה נולדה הגיטרה הקלאסית?
גיטרה קלאסית (Classical Guitar) היא כלי פריטה שקט ואינטימי שבנוסף למוזיקה קלאסית הוא אהוד מאוד גם במוסיקה עממית ופופולרית.
לא מעט יצירות קלאסיות נכתבו עבור הגיטרה במאות האחרונות ולצידן נעשו הרבה עיבודים לגיטרה מיצירות שנכתבו במקור לכלים אחרים, ביניהן לא מעט מיצירותיו של באך, שנכתבו במקורן ללאוטה, הכלי שממנו נולדה הגיטרה.
נגני הגיטרה סֶגוֹביַה וג'וליאן ברים נחשבים לשניים מגדולי הגיטרה הקלאסית.
המלחין הספרדי פרננדו סוֹר הקדיש את מרבית יצירתו לכלי זה, טורינה חיבר לה בין השאר את "סביליאנה", וכך גם טָרֶגַה ואלבניז שכתבו המון לגיטרה והמלחין רודריגו שכתב לה בין השאר את ה"קונצ'רטו דה ארנחוּאז" לגיטרה ולתזמורת - מהיצירות החשובות לכלי.
גם מלך הכנרים פּגניני היה נגן גיטרה ידוע, שכתב כמה יצירות לכלי זה, כולל את ששת הסונטות שלו לכינור וגיטרה.
במוסיקה העממית הספרדית הפכה הגיטרה לכלי מרכזי ובמיוחד היא מככבת במוסיקת הפלמנקו, סגנון שבמידה רבה מבוסס על צליליה.
מה שכן, הגיטרה הקלאסית אינה היחידה שיש. הכירו עוד סוגים בתגית "גיטרות".
הנה קטע לגיטרה קלאסית:
https://youtu.be/8ewDajPGhMA
ביקור אצל סבתא - גיטרה מלווה את העוד:
https://youtu.be/t6jlx6jAb-Q
מהיצירה "אסטוריאס" של אלבניז:
https://youtu.be/inBKFMB-yPg
ו"שיירה ספרדית" של ה-Doors שמצטטת מ"אסטורייס":
https://youtu.be/eszNKHrXxgY
גיטרה קלאסית (Classical Guitar) היא כלי פריטה שקט ואינטימי שבנוסף למוזיקה קלאסית הוא אהוד מאוד גם במוסיקה עממית ופופולרית.
לא מעט יצירות קלאסיות נכתבו עבור הגיטרה במאות האחרונות ולצידן נעשו הרבה עיבודים לגיטרה מיצירות שנכתבו במקור לכלים אחרים, ביניהן לא מעט מיצירותיו של באך, שנכתבו במקורן ללאוטה, הכלי שממנו נולדה הגיטרה.
נגני הגיטרה סֶגוֹביַה וג'וליאן ברים נחשבים לשניים מגדולי הגיטרה הקלאסית.
המלחין הספרדי פרננדו סוֹר הקדיש את מרבית יצירתו לכלי זה, טורינה חיבר לה בין השאר את "סביליאנה", וכך גם טָרֶגַה ואלבניז שכתבו המון לגיטרה והמלחין רודריגו שכתב לה בין השאר את ה"קונצ'רטו דה ארנחוּאז" לגיטרה ולתזמורת - מהיצירות החשובות לכלי.
גם מלך הכנרים פּגניני היה נגן גיטרה ידוע, שכתב כמה יצירות לכלי זה, כולל את ששת הסונטות שלו לכינור וגיטרה.
במוסיקה העממית הספרדית הפכה הגיטרה לכלי מרכזי ובמיוחד היא מככבת במוסיקת הפלמנקו, סגנון שבמידה רבה מבוסס על צליליה.
מה שכן, הגיטרה הקלאסית אינה היחידה שיש. הכירו עוד סוגים בתגית "גיטרות".
הנה קטע לגיטרה קלאסית:
https://youtu.be/8ewDajPGhMA
ביקור אצל סבתא - גיטרה מלווה את העוד:
https://youtu.be/t6jlx6jAb-Q
מהיצירה "אסטוריאס" של אלבניז:
https://youtu.be/inBKFMB-yPg
ו"שיירה ספרדית" של ה-Doors שמצטטת מ"אסטורייס":
https://youtu.be/eszNKHrXxgY
איך בונים גיטרה בעבודת יד?
לבנות גיטרה זה תהליך קשה, שדורש מומחיות רבה. בוני הגיטרות הם לרוב בעלי מקצוע מדויקים ומאד מיומנים. הגיטרה שהם בונים בעבודת יד היא מוצר מיוחד ואיכותי, בהתאם למומחיות של בונה הכלי.
משלב בחירת העץ, דרך הניסור, כיפוף, שיוף, חיתוך, עיטור, משיחת הלכה המיוחדת ועד חיבור המיתרים והכוונון המדויק - הכל בבניית גיטרה בעבודת יד מתבצע במומחיות שעוברת מאב לבן.
הנה בונה גיטרות ישראלי (עברית):
https://youtu.be/jO3RFHqje1M
כך בונה אומן גיטרות גיטרת פלמנקו בעבודת יד:
https://youtu.be/DAHzSysIweo
הנה תהליך ייצור הגיטרה כולו, בסרטון הבא:
http://youtu.be/R5AaECtDwWg?t=7
וכך בונים גיטרה פלמנקו:
https://youtu.be/fpfyF4gx3jw?long=yes
לבנות גיטרה זה תהליך קשה, שדורש מומחיות רבה. בוני הגיטרות הם לרוב בעלי מקצוע מדויקים ומאד מיומנים. הגיטרה שהם בונים בעבודת יד היא מוצר מיוחד ואיכותי, בהתאם למומחיות של בונה הכלי.
משלב בחירת העץ, דרך הניסור, כיפוף, שיוף, חיתוך, עיטור, משיחת הלכה המיוחדת ועד חיבור המיתרים והכוונון המדויק - הכל בבניית גיטרה בעבודת יד מתבצע במומחיות שעוברת מאב לבן.
הנה בונה גיטרות ישראלי (עברית):
https://youtu.be/jO3RFHqje1M
כך בונה אומן גיטרות גיטרת פלמנקו בעבודת יד:
https://youtu.be/DAHzSysIweo
הנה תהליך ייצור הגיטרה כולו, בסרטון הבא:
http://youtu.be/R5AaECtDwWg?t=7
וכך בונים גיטרה פלמנקו:
https://youtu.be/fpfyF4gx3jw?long=yes