» «
שיתוף פעולה
למה לא לריב אלא לעבוד ביחד?



שיתוף פעולה ועבודה ביחד הם דרך מצוינת להצליח בדברים שאנחנו עושים. כשאדם לבדו, הרבה יותר קשה לו לעשות דברים. כשכמה ילדים מתחברים ביחד, כל אחד תורם את הדברים שהוא טוב בהם וכך יוצרים קבוצה יעילה מאד.

עבדו ביחד - זה כדאי!


הנה סרטון בשם "שניים על גשר" שמציג מה קורה אם לא משתפים פעולה:

http://youtu.be/jwpygjVPoAI


הנה סרטון שמדגים מקרים שונים של שיתוף פעולה בטבע וכמה שהוא חשוב:

http://youtu.be/n4tiEnJ5yCs


הנה מצגת וידאו על שיתופיות ושיתוף פעולה:

http://youtu.be/DtJEVogh7Ww
עזרה לזולת
למה כדאי לסייע זה לזה ולעבוד ביחד?



עבודת הצוות היא דבר חשוב מאד, שכן היא מאפשרת להגיע ביחד להישגים נפלאים, לעומת עבודה לחוד וללא שיתוף פעולה. פעמים רבות ניתן לראות זאת אצל צוותים טובים של ילדים או מבוגרים, שעובדים ביחד ומשיגים דברים מדהימים. אבל מסתבר שעבודת הצוות מתבצעת בטבע באופן כמעט תמידי, כדי לחזק את הקבוצה למול טורפים או אויבים אפשריים, כדי להקל עליה בהשגת מזון וצרכי מחיה אחרים, כדי להקל את גידול הצאצאים ועוד.


הנה היתרונות של עבודת צוות:

https://youtu.be/yg-a2SpGQBk


נמלים בונים גשר. רק כך הן יוכלו לחצות את המרחק שבין הענפים:

http://youtu.be/_5Eokd5TC5A


עבודת הצוות של אווזי הבר מסייעת להם לנדוד למרחקים כפולים ממה שהיו מצליחים לבדם:

http://youtu.be/VLpvHlYDDAU


וסרטון אנימציה על מה אפשר לעשות ביחד, כנגד אויב משותף:

http://youtu.be/jop2I5u2F3U
דולפינים
איך הדולפינים פועלים ביחד?



הדולפינים ידועים בשיתוף הפעולה שלהם עם דייגים ברחבי העולם, לצורך ציד ותמורת חלקם בדגה. אבל שיתוף הפעולה אצלם הוא הרבה יותר מפותח משהיה ידוע. מסתבר שדולפינים צדים באופן קבוצתי תמיד. הם פועלים ביחד כדי לצוד דגים והתיאום שלהם מפותח מאד. מבנה מוחם וגודלו, יכולת הסונאר שלהם ליצור תמונה תלת-ממדית של מה שמסביבם והתפיסה המהירה שלהם - כל אלה מסייעים להם לגבש שיטות עבודה קבוצתיות, שבהן לכל אחד יש תפקיד שתורם לפעולה הקבוצתית.

ביחד צדים הדולפינים מזון וביחד הם ממלאים משימות כמו הצלת חיים של בני אדם ובעלי חיים, סיוע לדייגים בתמורה לחלק משלל הדיג ועוד.


הנה שיתוף פעולה של הדולפינים כדי לצוד דגים באמצעות מלכודות חול שהם יוצרים:

http://youtu.be/-xm9PjKdf00


כאן הם צדים אפילו על החוף:

https://youtu.be/FE49xEU_z7g


וכאן הם מצילים בני אדם ביחד:

http://youtu.be/pWpCZsIoDtw


והנה דולפיני האורקה מצילים טובעים ומגנים עליהם מהכרישים שמגיעים לטרוף:

http://youtu.be/r1ZkkHesyjg
התמחות
למה התמחות טובה לכלכלה?



התמחות (Specialization) היא התרכזות בתחום מסוים ושיפור מתמיד כדי להפוך בו למומחה. תורת הכלכלה מקדשת את חלוקת העבודה. התמחות מאפשרת חלוקת עבודה יעילה ופחות בזבוז של זמן או אנרגיה. כשאנשים מתמחים בעבודות מסוימות הם יעשו אותן טוב יותר מאשר אם ינסו לעשות דברים שבהם הם מבינים פחות. כך יוכל כל אחד מהם להחליף את המוצרים שיצר במומחיותו במוצרים שיצרו אחרים, איש איש והתמחותו. בספרו "עושר העמים" ציין אדם סמית שאם הייצור יתנהל בחלוקת עבודה והתמחות יגדל פריון העבודה. הישגי המדינות המודרניות במאתיים השנים האחרונות מוכיחות זאת היטב.

גם החברה המודרנית וההייטק העולמי משתמשים בהתמחות כדי לייצר ולשווק מוצרים מדהימים, שאיש אינו מבין לגמרי. בעזרת המומחיות שלו, תורם כל אחד בתהליך הייצור את חלקו הקטן לפיתוח ושיווק המוצר. התוצאות מתבררות שוב ושוב כמדהימות. כבר בימי קדם השתמשה שיטת סחר החליפין בהתמחות של אנשים, שמכרו זה לזה או החליפו את תוצרתם המיוחדת, האחד עם השני. מגדל החסה נתן את החסות הגדולות והיפות שלו לרפתן, שמצידו גידל פרות בריאות ומסר לו חלב מצוין לשתייה וכך הלאה.

גם בימינו ההתמחות הביאה להישגים מדהימים. הרי אם נחשוב על כל מוצר שאנו קונים עכשיו, יש המונים שייצרו אותו. מהוגה הרעיון, המהנדסים, המפתחים, מעצבים, מתכנתים, טכנאים, מובילים, פרסומאים, משווקים, מפיצים ועוד ועוד - כל אחד מהם מומחה בעבודתו ועושה אותה הרבה יותר טוב מאשר זה שמנסה לייצר את הכל בעצמו.

כך גם בשירותים. אם היינו מנסים לטפל בכל התקלות והבעיות שיש לנו בבית, גם לתקן כל מכשיר וגם תקלות חשמל וביוב וצנרת ובינוי, היינו מזמן קורסים או שהבית היה מתמוטט על ראשנו. הרי כל בעלי המקצוע מתמחים איש איש בעבודתו. כל אחד מגיע למומחיות בתחומו. ההתמחות מאפשרת לו לעשות עבודה טובה יותר בתחום, מאשר מישהו שמנסה לעשות הכל.


הנה דוגמה פשוטה לשני אנשים מתמחים ומחליפים:

http://youtu.be/L90IsEykPfU


הנה הסבר של ההתמחות ויתרונותיה הכלכליים:

http://youtu.be/e0H7r_Dl1CQ

שיתוף פעולה

דואט
מה זה דואט?



דואט (Duet) הוא קטע או יצירה, לרוב מוסיקליים, שמבצעים שניים. מרבית הדואטים מיוחסים לשני זמרים או שני נגני פסנתר המנגנים ביחד על אותו כלי (נגינה ב-4 ידיים). כינוי אחר לדואט בשפת המוסיקה, איטלקית, הוא דואו.


הנה דואט בין גדול מוסיקאי הפופ במאה ה-20 ו"הבוס" של אמריקה - פול מקרטני וברוס ספרינגסטין:

https://youtu.be/kDAMRMQr48g


דואט גיטרות:

https://youtu.be/PT9hvyDvKHA


דואט מפורסם בין שני סגנונות - זמרת הפופ דידו וכוכב הראפ אמינם:

https://youtu.be/8WqSOXpacjE


ודואט בין שני נגני גיטרה גדולים, אל דימיולה ופאקו דה לוצ'יה:

https://youtu.be/v35YhhzCrYk


ועשרה מהדואטים הטובים שנוצרו:

https://youtu.be/YAV5i6DObfM?long=yes
קוד פתוח
מה זה קוד פתוח?



קוד פתוח (Open Source) הוא תוכנה שקוד המקור שלה פתוח ונגיש להפצה לקהילת המפתחים. ניתן ומותר לערוך וליצור גרסאות חדשות של התוכנה, כשהכל בחינם וללא תשלום עבור התוכנה או רישיון השימוש בה.

תוכנת קוד-פתוח היא הדרך היחידה שבה ניתן היה ליצור תוכנות ברמה גבוהה, כמו לינוקס, מערכת הפעלה שנכתבה בתחילה על ידי מפתח יחיד בשם לינוס טורוולדס, שפתח אותה בשלב מסוים לאלפי מהנדסים, מתכנתים ומפתחים מכל קצווי העולם. כולם עבדו כדי לפתח אותה במשותף, בשעות הפנאי שלהם ודרך האינטרנט, מבלי שנפגשו מעולם.

מומחים שונים הופתעו מהצלחת הקוד הפתוח. אחד מהם בשם ראימונד כתב פעם שהאמין תמיד שהתוכנות החשובות, כמו מערכות הפעלה למשל, יש לבנות כקתדרלות, בזהירות ועל ידי "קוסמים בודדים או קבוצות קוסמים" העובדים בבדידות מזהרת, מבלי לפרסם דבר לפני שהגרסה הסופית מוכנה. אבל אז הופתע לגלות שהקוד הפתוח נהג ההיפך מבניית קתדרלה והצליח. כמו בזאר גדול ורועש, עם עמדות וגישות שונות של מפתחים רבים ומגוונים, הצמיח הקוד הפתוח מערכת הפעלה עקבית ויציבה כמו לינוקס, תוכנה שלמראית עין יכולה הייתה לצמוח רק על ידי נסים.

גם אם היא הראשונה והמוכרת מבין תוכנות הקוד הפתוח, מערכת ההפעלה לינוקס אינה היחידה שפותחה כך. דפדפן האינטרנט מוזילה פיירפוקס, חבילת האופיס "אופן אופיס", אנדרואיד וכרום OS, מערכות ההפעלה שנולדו מלינוקס ועוד אלפי תוכנות קוד פתוח אחרות שהבשילו, כולן נכתבו בקוד פתוח. עשרות אלפי פרויקטים אחרים של קוד פתוח נמצאים גם הם בשלבי פיתוח שונים.

כל אלה הפכו את תנועת הקוד הפתוח לאחד הכוחות החזקים בעולם המחשבים של ימינו. התנועה נתנה השראה לפרויקטים נוספים של שיתוף פעולה גלובלי, כמו ויקיפדיה שנכתבת על ידי כותבים מכל רחבי העולם, אתרי תוכן גולשים רבים ועוד.


הנה שיתוף הפעולה הגלובלי שמדגים את הקוד הפתוח:

https://youtu.be/yVpbFMhOAwE


סרטון אנימציה שמסביר את ההבדל בין הקוד הסגור, המסחרי, שמזמין משטרה למתחרים ובין הקוד הפתוח המשתף פעולה:

https://youtu.be/7NShpY_oSs4


הסבר של מושג הקוד הפתוח:

https://youtu.be/akAcajhnKzM


הנה רובוט שפותח בקוד פתוח והודפס במדפסת תלת-מימד:

https://youtu.be/H4Z09edx52E


סרטון מחוייך שמציג כיצד נער מתוודה בפני הוריו שהוא משתמש בקוד פתוח:

http://youtu.be/Oo-cIGVaOYE


ורעיונות הקוד הפתוח שנדדו לכיוון הניהול החברתי:

https://youtu.be/EGd5DngPQnM
דיג עם דולפינים
איך דולפינים עוזרים לדייגים?



רבים בעולם מעידים על שיתוף הפעולה של הדולפין, מהיצורים החכמים בטבע, עם האדם. כבר במיתולוגיה היוונית סופר על אפולו שלאחר שהתחפש לדולפין, הוא הוביל סירות מכרתים אל דלפי. ואכן, במשך מאות שנים האמיני הדייגים בים התיכון, שבמקרה של מצוקה בים ייחלצו דולפינים לעזרתם ויובילו את ספינותיהם בשלום אל נמל הבית.

חוקרים מצאו מגוון של סיפורים על דולפינים שמובילים להקות של דגים היישר אל רשתות הדייגים וזוכים לקבל מהדייגים בחזרה את חלקם בדיג. למשל הדולפינים במפרץ סנטה-קטרינה בברזיל שכבר משנת 1847 רועים את הדגים, כמו כלבי רועים נאמנים, לתוך רשתות הדייגים. ואם בברזיל יוזמים הדולפינים את הדיג המשותף, אצל בני האימראגן (Imragen) שבמאוריטניה שיתוף הפעולה הפוך. כאן הדייגים הם שמפעילים את הדולפינים. כל פעם, בתחילת הדיג, נוהגים דייגי האימראגן להכות בעזרת מקל על המים. רעש החבטות על המים מזעיק את הדולפינים והם מתחילים לדחוק להקות דגים לכיוון החוף. כל מה שנותר לדייגים שעל החוף הוא לאסוף את שלל הדגים מהרשתות שפרשו לפני כן. הדולפינים עצמם ממתינים בשקט, עד שהדייגים מותירים להם מעט מהדגים שנאספו ברשת - תמורה על עבודתם.

סימנים נוספים שמזכירים הימצאות של דגים לטרף, כמו הצלפה על החול שבקרקעית הים או התזת המים שמזכירה את הרעש של נחיתת הדגים שזינקו מהמים על פני הים - סימנים כאלה הם מעין "אות מוסכם" בין הדייגים לדולפינים ולמעשה הם הזמנה לשיתוף פעולה משתלם לשני הצדדים.

שיתופי פעולה דומים בין דייגים לדולפינים קיימים במקומות נוספים בעולם, כמו במוזמביק באפריקה, באיי פולינזיה שבאוקיינוס השקט ועוד. מסתבר שזה נפוץ משחשבו גם בצפון ודרום אמריקה, באוסטרליה ובסביבתה.


הנה שיתוף פעולה של הדולפינים עם הדייגים:

https://youtu.be/42MpfPqWkhk


והכל נובע מהתבונה של הדולפינים ויכולות הציד החכמות שלהם:

https://youtu.be/bzfqPQm-ThU
אורקה
מיהו הדולפין הטורף?



האורקה, או בשמו השגוי "הלווייתן הקטלן", הוא מהיצורים החכמים בטבע. כמו כל הדולפינים, גם האורקות מצוידים ביכולות שיתוף פעולה ובאינטליגנציה רגשית מדהימה. למעשה, הם בעלי רגשות שייתכן שהם אף יותר מפותחים משל בני האדם.

בניגוד למחשבה הנפוצה, האורקות אינם בדיוק לווייתנים. האורקה הוא דולפין גדול שחי בקבוצה. הקבוצה מאפשרת לאורקות לצוד ביעילות מתחת למים ושיתוף הפעולה ביניהם הוא מדהים ויעיל מעין כמותו. בזכותו יכולות האורקות להתגבר ואף להרוג לווייתנים ענקיים. האורקות מתמחים בציד של כלבי ים ודגים.


הנה האורקה ויכולות שיתוף הפעולה שלו:

https://youtu.be/j6B6Jc3DY-w?t=2m25s&end=3m28s


הגורל של האורקה בשבי, כולל האלימות שהוא עלול לגלות בשבי האדם:

https://youtu.be/va7M-10LMFs


כדי להבין כמה הוא חזק, הנה אורקה מנצח כריש נמר:

https://youtu.be/uqimOYOQjJ8


דולפין האורקה באקווריום "עולם המים":

http://youtu.be/rwvzpU7JUs4


שלפוחן מצוי
מהי ספינת המלחמה הפורטוגזית?



השלפוחן המצוי, פיסליה פיסליס, הידוע גם בכינוי "ספינת הקרב הפורטוגזית" נראה כמו מדוזה. אך השלפוחן הזה הוא למעשה מושבה של יצורים הפועלים יחדיו כדי לצוד ולהתקיים. יש בה מדוזה בצורת שלפוחית, שממנה משתלשלים פוליפים עם זרועות ציד נושאי תאים צורבים. אורכם יכול להגיע ל-100 מטרים! - זוהי מושבה שיתופית שבה פועלים 4 יצורים זעירים ביחד, כאילו היו איברים של גוף אחד, כדי לצוד דגים זעירים ופלנקטון. כל אחד מהם מתמחה בפעולה אחרת שמסייעת למושבה - ציפה, אכילה, נשימה וציד.

השלפוחן אינו מסוכן לבני אדם. אמנם צריבות שלפוחן מצוי גורמות כאב אך הוא נעלם לרוב בתוך שעות אחדות ומלבד סימני נפיחות, שייעלמו תוך ימים אחדים, לא נגרם לאדם נזק בריאותי של ממש. רק מקרים מסוימים של תגובות אלרגיה קשות הם שפרסמו את המדוזה הזו כמסוכנת כל כך.

שמה של "ספינת המלחמה הפורטוגלית" נובע מדמיונו לקרוולה, ספינת המלחמה שבה השתמשו הפורטוגזים במאות ה-15-16. המצוף של השלפוחן המצוי, חלקו העליון, מזכירים את מפרשיה המשולשים של הקרוולה העתיקה ומכאן הכינוי הציורי.


הנה סרטון על השלפוחן המצוי המכונה "ספינת המלחמה הפורטוגלית":

http://youtu.be/xTgLTbXJrfM


והנה עוד על השלפוחן הפורטוגלי:

https://youtu.be/RBdCpcapB0s


הנה סרטון ובו צדה מדוזת "ספינת המלחמה הפורטוגלית" דג:

http://youtu.be/a-gpR6sGIJE


הנה סרטון של "ספינת המלחמה הפורטוגלית":

http://youtu.be/9rCHCU0UHQY


הנה סרטון של המדוזה הזו לאחר שנלכדה:

http://youtu.be/nDCA1nVEoYM
למה הדבורים עושות גלים?



מי שהיה פעם במגרש כדורגל יתכן שראה את המחזה המרהיב של "גל האוהדים", שאותו עושים אוהדי הספורט כדי לעודד את קבוצותיהם. פחות ידוע הוא שגם דבורים משתמשות באותה מחווה. אך בניגוד ל"גל האוהדים", אצל הדבורים זה נעשה כדי להזהיר תוקפים.

ההגיון במחזה המרהיב של גל הדבורים די מובן, אם זוכרים שדבורה שעוקצת מתה מיד. לכן מעדיפות הדבורים להזהיר את הפולש או את המאיים עליהן ולא לעקוץ אותו מיד. זו תופעה מקובלת בטבע, שבעלי חיים משנים את המראה שלהם כדי להרתיע יריב או בעל חיים מאיים. כשהדבורים עושות גלים אדירים של אלפי דבורים בבת אחת, מדובר במחזה נדיר ומשונה, ודאי גם מאיים לבעלי חיים שונים ונראה שהוא פשוט עובד להם. זוהי עוד אחת מהדוגמאות בטבע לשיתוף פעולה בקבוצה.


הנה תופעת "גל הדבורים" וכיצד היא מתרחשת:

https://youtu.be/ce24W6jM4gI


ההסבר המדעי לצורות המופלאות שיוצר הגל של הדבורים:

https://youtu.be/vll_2xH_SQY


מחקר שמתעד את ההרתעה של הדבורים באמצעות הגל:

https://youtu.be/Sp8tLPDMUyg


וכך זה נראה מהצד:

https://youtu.be/gxltqK8ZW1s
כיצד בונות נמלי האש רפסודה?



רובנו שמענו על נמלי אש (Fire ants) בקשר לעקיצות המכאיבות שלהן ולהגעה הרשלנית אל מדינת ישראל במשלוח אחד של עצים נגועים בהן. מה שאיננו בהכרח יודעים זה עד כמה נמלי האש הן נאמנות ושורדות וכיצד הטבע העניק להן את היכולת לבנות מבני הצלה, שבהם הנמלים הן גם הבנאיות וגם חומר הבנייה.

כשיורד גשם במיוחד ונוצרים שטפונות המאיימים על קיומן של מושבות נמלי האש, הן אינן נבהלות.. כדי להציל את המלכה ואת המושבת הנמלים שלהן, נמלי האש של המושבה מתקבצות כולן ביחד ויוצרות מבנה שמזכיר רפסודה, שבעזרתו הן שטות על פני המים, עד שהן מגיעות לאזור יבש. גוף הנמלים משמש ככלונסאות בנייה, כשנמלי האש מחברות את הגפיים שלהן ומתחברות לגוף אחד, קל וחזק.

אבל לא מדובר בהפלגת נופש, אלא בהישרדות המושבה כולה. ה"רפסודה" עשויית הנמלים נועדה להשיט למקום יבש את המלכה ואת הגלמים של המושבה שניצבים איתה במרכז הרפסודה. רק כך תינצל המושבה ותמשיך לשרוד, שכן במהלך חייה המלכה תלד מיליוני נמלים חדשות שיאפשרו למושבה להמשיך להתקיים.

הדרך בתחתית הרפסודה מלאה בסכנות. מכיוון שבמים לא יכולות נמלי האש האכזריות לתקוף בחזרה, ייאכלו רוב הנמלים שבצידה התחתון על ידי הדגים ולא ישרדו את המסע ההירואי להצלת המושבה. אך במסע הקבוצתי הזה הנמלה הבודדת מקריבה את עצמה לטובת הקבוצה והשורדות ייבנו את המושבה מחדש.

הנה הרפסודה של נמלי האש:

http://youtu.be/L2ZysgGAABw


ופלא ההצלה של מלכת נמלי האש על ידי הפועלות של המושבה:

https://youtu.be/l_JypQmoL4I


ראו כמה חזקה ה"רפסודה" וכיצד היא שטה היטב ולא טובעת:

http://youtu.be/2bdry7_5qck


הן מהדקות את אחיזתן זן בזו כדי לחזק את ה"רפסודה":

http://youtu.be/0kijgfV86do


כך שומרת הדוברה של הנמלים את המלכה יבשה:

http://youtu.be/x6dXgPHMvu0


כך הן משלימות את המסע על פני השלוליות הגדולות:

http://youtu.be/A042J0IDQK4


או שלעתים הרפסודה של הנמלים נתקעת ולא זזה וזו בעיה:

http://youtu.be/x6dXgPHMvu0
מי מנקה את ההיפופוטם?



ודאי התהפכתם לא פעם על משכבכם ולא הצלחתם להירדם מרוב סקרנות, כשהשאלה החשובה ביותר ניקרה בראשכם - איך מתנקה ההיפופוטם מהלכלוך שעל גופו?

שאלה יפה... ובכן, שיטת הניקיון של ההיפופוטמים היא דוגמה להדדיות יפה בטבע, הדדיות המבוססת על שיתוף פעולה המכונה בשפה המדעית "סימביוזה".

השחקן השותף להיפופוטם בסימביוזה שכאן הוא דג השפם (Barbell). מדובר בדגים שעובדים אצל ההיפופוטם בשטיפת רכב, אופס, בשטיפת הגוף וניקיונו. אבל לא גופם שלהם, אלא גופו של ההיפופוטם.

דגי השפם מנקים את ההיפופוטמים מלכלוך שמצטבר על גופם ומטפילים שנצמדים אליהם. בתמורה סועדים דגי השפם את ליבם בטפילים הללו. כמו במקרה של הנקאי, שמנקה דגים תמורת הטפילים שהוא אוכל, תוך כדי הניקיון, גם שיתוף הפעולה הזה של דג השפם עם ההיפופוטם הוא מושלם. בעוד ההיפופוטם זוכה להיפטר מטפיליו המציקים, זוכים דגי השפם לארוחה דשנה.

כמובן שבתמורה לשירות הנפלא שהוא מקבל מדג השפם, ההיפופוטם, מבעלי החיים החזקים והמסוכנים בטבע, לא פוגע בו ובחבריו המנקים.

דגי השפם נפגשים עם ההיפופוטם לניקיונות הסימביוטיים הללו, בעיקר באגמים, הנהרות והביצות.


הנה סרטון על דגי השפם המנקים את ההיפופוטם:

https://youtu.be/q6q4uwefhDA


עוד מדגי השפם המנקים היפופוטמים:

https://youtu.be/8SJq2bnb1VA
מהי למידה מבוססת פרויקטים?



אם היו מציעים לכם ללמוד בעזרת משימות שכוללות קריאה, חקר וכתיבה ולאחר מכן הצגה בפני קהל, במקום לשנן ולרשום פרטי ידע שהמורה או הספר מזרימים אליכם ואז להיבחן עליהם - מה הייתם בוחרים?

למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning) היא שיטת הוראה מודרנית המהווה חלופה ראויה ללמידה המסורתית. הלמידה מבוססת הפרויקטים, המכונה בראשי התיבות שלה PBL, נתפסת בעיני רבים כנכונה ומתאימה לעידן שבו ידע נגיש בשניות לכל אחד ומידע וידע ספציפיים, המתייחסים לתחום דעת אחד, הם פחות רלוונטיים בחינוך. במקומם מציעה שיטה זו למידה מבוססת פרויקטים, שאלה ותוצר.

השיטה מתבססת על שאלה פוריה, שמניעה את הפרויקט. אז מחליטים על תוצר שאותו מייצרים והוא יניע את תהליך הלמידה. לאחר מכן מתחילות קבוצות הלמידה לבצע את החקר. האמצעים מגוונים - מאינטרנט, ספרות וכתבי עת ועד לפגישות עם מומחים. במהלך הלמידה מגישים התלמידים תוצרי ביניים ומציגים לתלמידים האחרים, שמהם הם לומדים, באמצעות משוב, מה יש לשפר בהמשך המחקר. הלימוד הוא גם לגבי הדרך לקבל ולתת משוב איכותי ומכבד. בסוף התהליך כולו מציגים התלמידים את התוצר בפני הקהל כולו - מהכיתה ועד ההורים, מורים, מומחים שפגשו במהלך העבודה וכדומה.

למידה מבוססת פרויקטים (בראשי תיבות PBL) מעודדת יוזמה של התלמידים ומפתחת את החקר השיטתי. הלומדים רוכשים באמצעותה כישורים רלוונטיים למאה ה-21, כולל יכולת לעבוד בצוות, יכולות טיפול במידע ורכישת ידע, יישום של תהליכי חקר, הפקת תוצרים ברמה גבוהה ולבסוף - רכישת היכולת להציג את רעיונותיהם אל מול קהל - בפרזנטציה (הצגה פומבית בפני קהל), שבה הם מסבירים את התוצר, מגנים עליו ומבצעים רפלקציה, שפירושה שיקוף על תהליך הלמידה.

בתהליך זה משתנה גם מעמדו של המורה. במקום להיות מוסרי הידע לתלמידים, הופכים המורים למורים אוטונומיים, הבונים תכניות לימודים שמעניינות אותם ואת התלמידים. הם הופכים למנחים של למידה פעילה מצד התלמידים, למידת חקר, שבה החשיבה ושיתוף הפעולה מחליפים את שפיכת הידע מהמורה לתלמיד ואל המחברת ולשינון לקראת מבחן.

זה גם אומר שלימוד כזה לא בוחן רק את תוצרי הלמידה אלא גם את תהליך הלמידה עצמו. לכל אורך הלמידה מוגשות ונבחנות טיוטות וסקיצות, מתבצעים תהליכי רפלקציה ומשוב וכדומה. כל אלה נותנים תמונה טובה ומדויקת יותר על הלמידה והתהליך שעובר הלומד.

PBL הם ראשי התיבות באנגלית של 3 שיטות שונות:
למידה מבוססת פרויקטים (Project), למידה מבוססת שאלה (Problem) ולמידה מבוססת תוצר (Product).


הנה הסבר של שיטת הלמידה מבוססת הפרויקטים:

https://youtu.be/L6vBiFxeQCs


המבנה של הלמידה מבוססת הפרויקטים:

https://youtu.be/jBngtrOCHUk


כך התלמידים והמורים מדווחים על המודל:

https://youtu.be/l6IguH-aOlQ


ובעברית, למי שצריך:

https://youtu.be/Aizd6YOnqg8


אפילו בגיל הרך PBL עובד - עם שטוזים, שטויות בחרוזים:

https://youtu.be/EITXkXoI790


ההסבר של מושג ה-PBL - למידה מבוססת פרויקטים:

https://youtu.be/UrK_G5050yI?t=1s


בית ספר מדווח על הלמידה שמתבססת על פרויקטים ומה היא מקנה לתלמיד:

https://youtu.be/PgjTiNDci3s


ופרויקט PBL מהוואי שהתמקד בתחום המדעי להצלת כדור הארץ:

https://youtu.be/LMVkjBYWQos?long=yes
איך הפרפרים והפרחים תורמים זה לזה?



רוב הפרפרים מוצצים צוף מתוק ומזין מהפרחים וכך הם ניזונים. הפרפר אוכל על ידי תעופה מפרח לפרח ומציצה של הצוף מכל פרח. כך, תודות לתזונת הפרפר הוא גם מאפשר לגרגרי האבקה של פרח אחד, להגיע אל צלקת העלי בפרח הבא שאליו יעוף.

אבל יש כאן יותר מסתם ארוחה לפרפרים. זהו שיתוף אמיתי, כי בזמן שהפרפר ניזון מהפרחים, הוא גם מאביק אותם. כשהוא עף מפרח לפרח כדי לאכול, הפרפר גם מעביר ביניהם את גרגרי האבקה שנדבקים אליו ובכך הוא מסייע לפרחים להפרות את עצמם ולהתרבות.

בהאבקה של הפרחים הפרפר נושא עימו בלי לדעת, גרגרי אבקה מהאיבר הזכרי של הצמח אל האיבר הנקבי של אותו צמח או של צמח אחר שהוא יעוף אליו וכך מאפשר לו להתרבות.


הנה הפרפר מאביק פרח אחרי פרח:

https://youtu.be/06Q0yBLPfsk


פרפרים על פרחים:

https://youtu.be/aBfJtTm_XD4


והפרפרים לא לבד - גם דבורים הן מאביקות מצטיינות:

https://youtu.be/ggAVxD6apZE
מהי סימביוזה?



סימביוזה פירושה יחסי גומלין שיתופיים בין מינים שונים של אורגניזמים, שתלויים זה בזה. הסימביוזה מתרחשת כשהם חיים בשיתופיות ותלויים אחד בשני.

יש לא מעט דוגמאות לסימביוזה בטבע. כמו למשל השושנון (המכונה גם "דג הליצן" על שום צבעיו) ושושנת הים. הוא מגן עליה לבל יאכלו אותה דגים והיא שומרת עליו מטורפים באמצעות זרועות הציד שלה. דוגמה נוספת היא של הנקאי שעושה עבודת ניקוי של דגים גדולים שלא פוגעים בו. הוא נהנה ממזון מבלי להסתכן בהשגתו והם זוכים לניקוי בחינם. עוד דוגמה היא ציפור הסיקסק המזהירה מטורפים שמתקרבים.

מקור המלה "סימביוזה" הוא במילה היוונית סימיוזיס, שפירושה "לחיות יחדיו". 


הנה דוגמאות בטבע לשיתוף פעולה וסימביוזה בין בעלי חיים שונים בטבע:

http://youtu.be/M3qnggG8Tx4


הנה דג הנקאי שנכנס לפיות של דגים גדולים, כדי לאכול ובו בזמן לנקות:

https://youtu.be/96MaKRaznio?t=1m17s&end=1m40s
למה הסוריקטה משאירים זקיף?



הסוריקטה (Meerkat) הזקופים הם השומרים של מדבר קלהארי בדרום אפריקה. לסוריקטה הקטנים יש אויבים וטורפים כמו העיט, שמעוניינים לטרוף אותם. לכן כשהם מחוץ למחילה מחפשים אחר מזון, תמיד ניצב לפחות אחד מחברי הלהקה במקום גבוה, כדי לצפות על האזור. פעמים רבות ניתן לראותם צופים לכיוון של איום או צליל מאיים.

כשהצופה של הסוריקטה מבחין בראייתו החדה בעיט, הוא משמיע קריאת אזעקה וכל הסוריקטים רצים להסתתר במחילותיהם.


כך ניצבים הזקיפים בעת סכנה במשפחת הסוריקטה שבמדבר קלהרי:

https://youtu.be/er9gET5m8RU


להקות הסוריקטה השומרים:

http://youtu.be/D8JKXlTY70g


כך נראים הגורים של הסוריקטה:

https://youtu.be/X_eVEW_Y02o


ציפור מערימה על הסוריקטות:

https://youtu.be/tEYCjJqr21A


צלם טבע מספר חוויות מהמפגש עם החיה המקסימה הזו:

https://youtu.be/tGC888FfsMM


סרט תיעודי על המירקט של מדבר הקלהארי:

https://youtu.be/yQqq15bzo2Q?long=yes
כיצד מתרחשת הסימביוזה בים?



מאות יצורים חיים בים בקירבה יתרה זה לזה. קירבה זו גורמת לתחרות או לטריפה ביניהם, אך גם לשיתוף פעולה. שיתוף הפעולה הידוע ביותר הוא הניקוי. דגים שאין להם אצבעות וידיים שיכולות לנקות את הגוף, או בין השיניים והזימים נזקקים לעזרה מבחוץ. ישנם בעלי חיים שזהו בדיוק תפקידם – נקאים. הם ניזונים בעיקר מטפילים ורקמות עור של דגים או יצורי ים אחרים ובכך הם משרתים את "לקוחותיהם".

דגים וסרטנים נקאים הנמצאים במקומות קבועים הנקראים "תחנות ניקוי" מושכים אליהם דגים גדולים, מהם טורפים מובהקים כמו הזהרון שמשנים את תנוחת גופם – פוערים את פיהם וחושפים את שיני הטרף שלהם למנקים. אלה מרגישים בטחון בחלל הפה של הטורף ויש מהם הישנים בלילה בחלל פיהם של לקוחותיהם.

לצידם יש חקיינים הדומים לנקאים, אך במקום לנקות הם נושכים את הדגים ומציקים להם.


הסרטון הבא מציג סימביוזה בין זהרון שטורף דגים, אך מתיר לנקאי להכנס לפיו ולמכסה הזימים, כדי לנקותם:

http://youtu.be/-LTEmoKax2A


כך חיים דגים קטנים בין קוציהם של קיפודים ושושנות ים:

http://youtu.be/8rSlA_ywEec


הנה נקאי נכנס לפה של צוללן כדי "לנקות" שם ולאכול שאריות מזון:

http://youtu.be/TOa8y95khK8


והנה נקאי וחקיין בתחנת ניקוי מול נתחן צהוב שבא להתנקות ובמקום זאת הותקף על ידי החקיין:

http://youtu.be/gkPoOXQGpQE


מה טוב בעבודת צוות?



עבודת צוות היא עבודה משותפת של כמה אנשים או בעלי חיים, שפועלים כולם ביחד לאותה מטרה. פסי ייצור בתעשיה, עם עובדי ייצור או עם רובוטים בתעשייה המודרנית, הם דוגמה לעבודת צוות שמצליחה לייצר מוצרים ברמות גבוהות שאף אדם בודד לא היה מתקרב אליהן. אבל גם בטבע משמשים קיני הנמלים ולהקות הציפורים דוגמאות חיות לעבודת צוות.


היתרונות של עבודת צוות הם:

הישגים - השגת יעדים הרבה יותר טובים.

השלמה - אנשים משלימים זה את זה וכל אחד מביא את הכשרונות שלו לטובת המשימה.

חיפוי - אנשים חזקים או מוכשרים יותר מחפים על חולשותיהם או המחלות של אחרים בצוות.

הגנה - אויבים או תוקפים יתקשו לפגוע בקבוצה, לעומת הפגיעה הפשוטה יחסית בבודדים.

הנאה - בקבוצה יש גם צד חברתי והנאה שתורמים להשתדלות ולהשגת היעדים.


כדאי ללמוד לפעול בצוות ובשיתוף פעולה. לימדו כיצד לעשות זאת וכשתגדלו תוכלו להגיע רחוק!


הנה סרטון שמדגים באופן יפה את היתרונות של עבודת הצוות בהגנה:

http://youtu.be/uL5mHE3H5wE
המשחק "פלונטר" - איך משחקים במשחק המעודד לעבודת צוות "פלונטר"?



כך משחקים את משחק החברה "פלונטר", המחייב את חברי הקבוצה להגיע לפתרון בדרך משותפת:

כל חברי הקבוצה עומדים בחלל החדר ונותנים אחד לשני ידיים באופן כזה שהם מסתבכים זה בזה. משימתם היא לצאת מאותו פלונטר שהם יצרו מבלי שאף אחד יעזוב ידיים. (למעלה, למטה ומכל הכיוונים..)
מה אוכל זרזיר הבקר?



זרזיר הבקר (Oxpecker) היא ציפור אפריקאית שמנקה את גופם של אנטילופות, פרים ופרות ויונקים גדולים רבים מהחרקים שנמצאים בתוך פרוותם. זוהי דוגמה לסימביוזה - שיתוף פעולה בטבע.

איך זה קורה? - היונק מתנקה על ידי זרזיר הבקר, שבעצם אוכל את החרקים המטרידים אותו ומתרכזים על גופו. כך מוצא לו הזרזיר אוכל מזין, על גוף הבהמה, בתמורה לעבודתו. הזרזירים הללו גם מנקים את פצעי החיות מהדם ולא פעם גם מזהמים בשל כך את הפצע, אבל מה לעשות - זה המחיר בטבע על טיפול רפואי חינם...


הנה סרטון על זרזיר הבקר והארוחות שלו:

http://youtu.be/Qqa0OPbdvjw


מנקים בופאלו:

http://youtu.be/5MfrsKJailo


וסרט תיעודי על זרזיר הבקר ושירותיו החשובים לחיות הגדולות:

http://youtu.be/CU8MHBBFPFE?long=yes
האם התנינן מנקה את שיני התנין?



לסימביוזה, שיתוף פעולה בטבע, יש לא מעט דוגמאות בטבע. אחת הראשונות שביניהן הייתה בדותה מדעית מימי יוון הקדומה. לפיה מתקיימת סימביוזה בין ציפור קטנה, תנינן מצרי (Egyptian plover), לבין תנין היאור האימתני.

זה היה ככל הנראה החוקר היווני פליניוס, ש"גילה" שכשהתנין פותח את פיו, נכנס התנינן היישר לפיו ומנקה את שיניו מחתיכות בשר ושיירי המזון שנותרו עליהן.

אבל האם יתכן שאחת הדוגמאות העתיקות לסימביוזה היא בדיה מדעית לכל דבר?

כיום יודעים הזואולוגים שבין תנינן מצרי לתנין היאור אין כל רמז לשיתוף פעולה של ממש. כך יצא שהאגדה, שאף העניקה לציפור את שמה העברי, לא נמצאה כנכונה. זה יכול להסתדר היטב עם העובדה שחוקרים מצאו שאותו פליניוס בדה לא מעט "עובדות מדעיות", שמצא לכאורה במחקריו.

וכך נוצרה אגדת עם, שנולדה בראשו של חוקר יווני לא רציני ובמשך אלפי שנים נתפסה כעובדה מדעית...


מיתוס סימביוזת התנינן עם תנין היאור הוליד פרסומת זו:

https://youtu.be/UIDdCihh5hU


הנה התנינן המצרי:

https://youtu.be/q4XyhlTOqsA


יש ציפורים שמקיימות יחסים סימביוטיים עם חיות גדולות:

https://youtu.be/Qqa0OPbdvjw


וזה גורלן של ציפורים שחיות בסביבת תנינים:

https://youtu.be/7YmfUXtN6og
איך איחד מלך הפופ את כולם לשיר אחד?
מהן נמלים גוזרות עלים?
מיהי מלכת הנמלים?
איך חיות הנמלים?
מה הדימוי הנפלא של אבוני אנד אייבורי?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.