» «
פוקימון
כיצד תרם האוטיזם של סטושי טג'ירי לפיתוח הפוקימון?



פוקימון (באנגלית: Pokémon) הוא משחק מבוסס "מפלצות כיס", שפותח בשנות ה-90, על ידי חברת נינטנדו, כמשחק וידאו עבור קונסולת המשחקים הניידת גיימבוי.

יוצר המשחק, סטושי טג'ירי, שבילדותו אסף חרקים כתחביב, בנה מעין עולם שבו המשחקים מאמנים "פוקימונים", מפלצות כיס, להילחם זה בזה. זה היה ממש כמו בקרבות החרקים הפופולאריים שנערכים ביפאן. מטרת הפוקימון אגב, היא להמם את הפוקימון היריב וכך לנצחו.

היופי הוא שממציא הפוקימון שאב את היצירתיות ליצירת מה שהפך לסדרת המשחקים השנייה בפופולאריות שלה בכל הזמנים, מהאוטיזם שלו.

כבעל תסמונת אספרגר נמצא הממציא על הספקטרום האוטיסטי. הוא עצמו העיד שאהבתו לחרקים וגם האוטיזם שלו תרמו שניהם ליצירת סדרת המשחקים המצליחה כל כך, שהפכה לאחד המותגים המצליחים בכל הזמנים ומכרה מאות מיליוני עותקים.

היה רגע שבו הוא דמיין חרק שמהלך על פני כבל שמחבר שני מכשירי גיימבוי וכך עלה הרעיון למפלצות זעירות שנלחמות זו בזו במכשיר.

בתקופת ההצלחה של המשחק הפך המותג פוקימון לאחד המותגים החזקים בתחום המרצ'נדייז (מוצרים נלווים). מגוון המוצרים שיצאו בעקבות ההצלחה הגדולה הוא עצום.

מדהימה גם הצלחתו של הפוקימון להפוך לתופעה תרבותית. חוץ מהמרצ'נדייז, כמו מוצרים לבית ספר, משחקים לילדים וקלפים לאיסוף, הוא הפך גם לסדרת אנימציה מצליחה ולחוברות מאנגה רבות, עם קומיקס יפני, מהנמכרות ביותר אז.

מקור השם פוקימון הוא הוא מקיצור לשם המותג "פוקטו מונסוטה" ביפנית "מפלצות כיס".


הנה ההיסטוריה של פוקימון:

http://youtu.be/CgiA_Ulvs5A?t=41s


סיפורו של ממציא המשחק:

http://youtu.be/0F_NW8yzd64?t=25s


והמפתח של הפוקימון, סטושי טג'ירי, בראיון:

http://youtu.be/UVKCkB4Dta8
קינקט
מהי מהפכת הקינקט?



הקינקט (Kinect) נולד מסטאראפ ישראלי בשם פריימסנס, שפיתח חיישן תלת-ממד שעמד בלב מה שקיבל את השם "פרוייקט נטאל". חברת מיקרוסופט שקינאה בהצלחה של טכנולוגיית ה-WII החליטה גם היא להוסיף ל-Xbox שלה רכיבים של "הזזת עצמים בחלל". הטכנולוגיה הזו שמאפשרת לבחור או להפעיל משחק באמצעות מחוות ידיים הייתה העתיד של משחקי המחשב הללו ומנהלי המחלקה של האקסבוקס החליטו שגם הם חייבים להיות שם.

מיקרוסופט חכרה את זכות השימוש בטכנולוגיה הישראלית ונטאל הפך למוצר שזכה לשם "קינקט". השם הוא שילוב של המילים חיבור (Connect) וקינטי (Kinetic), שפירושו "תנועה". מי שראה את הסרט "דו"ח מיוחד" (Minority Report), זוכר ודאי את השחקן טום קרוז מעביר תמונות באמצעות הזזת הידיים באוויר. זו ההשראה אבל זו רק ההתחלה של הקינקט..

מערכת הקינקט מכילה חיישנים ומצלמות שמזהים את האדם העומד מולם, באמצעות אור אינפרא-אדום שבו מציפה המערכת החדר. חשבו רגע על עטלפים והסונאר שבאמצעותו הם מזהים מכשולים וקירות. גם לקינקט יש מערכת דמויית סונאר שמזהה כל מחווה של השחקן, כל הבעת פנים, תנועת גוף ואפילו קולות של שחקנים ופקודות שהם נותנים למערכת.

ואכן, בקינקט ניתן לשחק במשחקי מחשב מלהיבים ומרגשים. האפשרות לשחק כשבקר התנועה במשחק הוא גופך, הייתה ונשארה חוויה מרגשת ושונה מכל מה שהיה לפניה. אפשר לשחק בו עם כל אברי הגוף, לשחק גם ביחד, בקבוצה, עם החברים או עם בני המשפחה, לדמות פעולות במשחקי ספורט, פעולה וחלל, אפשר לבחור בדפדוף אמיתי, ממש כמו טום קרוז, בין הפריטים בספריית הסרטים שבכונן ואוספי תכנים אחרים, אפשר לשוחח עם חברים רחוקים ועוד.


הנה הסבר על הקינקט:

https://youtu.be/JhE2zKvcLr4


מהפכת המחוות של הקינקט:

https://youtu.be/p2qlHoxPioM


הפעילות הגופנית הייתה בעצם המשחקים:

https://youtu.be/4OMLjXRfaDQ?t=7s


כמה מהמשחקים הטובים לקינקט:

https://youtu.be/Pk4UVMV-uvU?t=2m26s


ותכנית ארוכה של טופ גיק שבוחנת את הקינקט של 2014:

https://youtu.be/Yw46TBQ-dcw?t=58s
רכבת חשמלית
מהי הרכבת החשמלית?



במשך שנים רבות רכבת חשמלית הייתה מהצעצועים הנחשקים ביותר שילד יכול היה לרצות. הרכבת החשמלית היא דגם של רכבת אמיתית והוא בנוי על פסי רכבת ונוסע ממש כמו הדבר האמיתי.

רכבות חשמליות משוכללות ויקרות יותר בנויות עם הרבה יותר מרכיבים, שמחקים את כל המתקנים, המבנים והאמצעים שיש במסילת רכבת אמיתית.


הנה המודל הגדול בעולם של רכבת חשמלית:

https://youtu.be/2mNhxi_D5kE


רכבת חשמלית בשולחן קפה:

http://youtu.be/kqRWwa1aC3w


סרטון מתוך תערוכת רכבות חשמליות:

http://youtu.be/-FJ-f8kQgNw


וכך מקימים את התערוכה:

http://youtu.be/FClJBlnpogU
לגו
מהו הסיפור של הבנייה בקוביות לגו?



הלגו הוא משחק המורכב מלבני משחק הניתנות להרכבה ונתפסות זו בזו היטב ומבלי להתנתק. את לבני הלגו המציא הנגר אולה קירק כריסטיאנסן מדנמרק. זו הייתה שנת 1932 והשם שניתן למוצר "leg godt" ניתן לו כבחירה אקראית. רק אחר כך שם לב הממציא שמשמעותו בשפה הדנית היא "שחק יפה" והשאר הפך להיסטוריה..

לבני המשחק שבשנים הראשונות היו עשויות מעץ, הפכו עם הזמן ללבני משחק עשויות פלסטיק. לצורות הבסיסיות והראשוניות של הלבנים התווספו עם השנים גם צורות מיוחדות, כמו אלכסונים, פינות ואנשים מבובות לגו.

בשנת 2015 ייצרה חברת לגו יותר מ-700 מליון דמויות לגו וכמות עצומה של כ-72 מיליארד לבני משחק! על פי הערכות החברה בשנה זו למעלה מ-100 מיליון ילדים ברחבי העולם שיחקו במשחקי ההרכבה מתוצרתה.

כיום נחשבת לגו ליצרנית הצעצועים הגדולה והמצליחה ביותר בעולם. לבני הלגו האמינות והחזקות הפכו למוצר הילדים המצליח ביותר מסוגו. אנשי מקצוע רבים, בתחומים כמו אדריכלות והנדסה, העידו במהלך השנים שהמשחק בלגו היה המקום שבו פגשו את העיסוק שהפך לקריירה שלהם.

גם העובדה שמוצרי לגו יצאו בסדרות וחבילות שהוקדשו לסדרות טלוויזיה, למקומות בעולם ולאירועים בתרבות העולמית, תרמה רבות להפיכתו של הלגו למוצר נפוץ ואהוב על ילדים בכל מקום בעולם.


הנה סרטון אנימציה על המצאת הלגו והסיפור של המשחק המצליח הזה:

http://youtu.be/NdDU_BBJW9Y


פסלי הלגו של אמן לגו ששמו נתן סאווייה:

http://youtu.be/KA-aGYKj2HA?t=4s


והרצאה קצרה על כיצד הפכה לגו לחברה כל כך מצליחה:

https://www.youtube.com/watch?v=bDiQBSyPi0c

שעשועים

ברבי
איך נולדה ברבי?



את ברבי המציאה רות הנדלר, אימא אמריקאית, שראתה את בתה ברברה משחקת עם חברותיה בבובות נייר ושמה לב שהן מדמיינות את העתיד ואת החלומות שלהן כנשים קטנות.

בשנת 1959 נולדה בובת הברבי, כדי לאפשר לילדות לדמיין באמצעותה, לחלום, לטפל ולטפח דרכה את עצמן. הבובה אגב, נקראה על שם הבת ברברה.

במהירות רבה הפכה הבובה הדקיקה והמצודדת לאחד הצעצועים האהובים בעולם. היא עתידה עם השנים להפוך כל כך משפיעה עד שבשלב מסוים היא אפילו תיצור מודל יופי קשה להשגה. בנות ונשים ניסו להיראות כמו בובת הברבי שלהן.


#מטלה יזמית
נסו להביט באנשים שמסביבכם ולקלוט דברים מעניינים שהייתם יכולים להפוך למוצר. האם יש שם דברים שנותנים לכם רעיונות?


הנה סרטון על תולדות הבובה המפורסמת בעולם:

http://youtu.be/VIfJiqbgHDY


כך נולדה ברבי:

http://youtu.be/dj0hpSP-TEw


עיצוב הבגדים ואופנת ברבי - שוק ענקי של מרצ'נדייז (עברית):

https://youtu.be/pQbYyo7TUZo


ברבי גירל - בשיר שהפך את ברבי לתופעה מוזיקלית:

https://youtu.be/ZyhrYis509A


פרסומות ברבי לאורך השנים:

http://youtu.be/Ebr_n60umOI


ופרק מסדרת טלוויזיה שמוקדשות לה (עברית):

http://youtu.be/oLl-UngTiXA
Etch a Sketch
מי המציא את ה-Etch a Sketch?



משחק האץ' א סקץ' (Etch a Sketch) הוא אחד המשחקים הידועים בעולם. משחק הילדים הפופולארי שהוגדר "הצעצוע הנצחי של המאה ה-20" הומצא על ידי טכנאי החשמל אנדרה קאסאן, בסוף שנות ה-50. מעל 100 מיליון עותקים של המשחק נמכרו מאז ברחבי העולם.

Etch a Sketch הוא צעצוע שרטוט שבאמצעותו ציירו דורות של ילדים על משטח מכני, שאפשר להם למחוק לאחר מכן את הציורים ולהתחיל לצייר שוב.

מי לא מכיר את המסגרת האדומה והמסך האפור של הדגם הקלאסי של Etch a Sketch, עם שני הכפתורים הלבנים שבאמצעות סיבוב קדימה ואחורה מציירים בו בקלות? ומי לא התפלא על ניעור הצעצוע שהביא למחיקת הציור?

לא פלא שאגודת יצרני הצעצועים של ארצות הברית הגדירה אותו כ"אחד הצעצועים היצירתיים והנצחיים שיוצרו במאה ה-20". ב-1998 הוא גם צורף להיכל התהילה הלאומי לצעצועים של אמריקה.


הנה משחק ה-Etch a Sketch בפעולה:

https://youtu.be/6Ezblp8JRnw


כך מציירים את השחקן לברון ג'יימס על אץ' א סקץ':

https://youtu.be/nYM__s3R5q0


וכך עובד המשחק:

https://youtu.be/fLtzUdLywuo
ספינר
מה הוליד את היסטריית הספינר?



שגעון הספינרים שפקד את ישראל בשנת 2017 היה רק חלק ממה שהמשחק הזה חולל בעולם. האמת הוא שזה לא משחק חדש ובמשך זמן רב הוא לא הצליח יותר מדי. השינוי התרחש בספטמבר 2016 כשהחלו לצוץ באינטרנט יותר ויותר סרטונים של טריקים שאנשים עושים עם הספינר ואיכשהו, כמו תופעות אחרות שצמחו מהרשת, הספינר הפך להיט ענק.

בשנת 2017 היה הספינר (Fidget spinner), על המשולש המעוגל שלו, היוצר ארבעה עיגולים, את הטרנד הצעצועי החזק ביותר.

בעצם השעשוע הפופולארי הזה נועד להקל על הלחץ של המשתמש ולהפיג את השעמום שלו.

יש הטוענים, כולל מי מהיבואנים של הספינר, שהספינרים טובים ומועילים לאנשים וילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, מהיפראקטיביות, אוטיזם קלאסי או סתם מחרדות.

בקיץ 2017 לא התפרסמו עדיין מחקרים שמצאו נתונים מדעיים שהעידו על כך, אבל רבים מצאו שהוא מסייע להם וטוב שכך. בינתיים עברה ההתלהבות מהצעצוע הטרנדי והוא חלף אבל מי שנהנו ממנו כל כך לא ישכחו את ההנאה שהוא הסב להם.


על שגעון הספינר (עברית):

https://youtu.be/orvuu0A-VUA


כך אפשר לגרום לספינר לרחף באוויר:

https://youtu.be/bC0mordYpZA


הספינר כסגנון חיים - לא נסחפנו?

https://youtu.be/67AzghKb8QU


וממשרד החיוך ותלמה ילין - הנה מה שיוצא מזה:

https://youtu.be/JEWBVSVWLAA
טמגוצ'י
לאיפה נעלמה חיית המחמד הווירטואלית טמגוצ'י?



חיית מחמד וירטואלית? - גם אם אף פעם לא ראיתם דבר כזה, פעם הוא היה נפוץ מאד. תתפלאו -זה היה להיט!

אחד הלהיטים הגדולים שכבשו את בני הנוער והילדים בשנות ה-90 היה סוג של חיה וירטואלית שנקראה טמגוצ'י (Tamagotchi). זה היה צעצוע דיגיטלי שהכיל יצור מדומה ןעשוי פיקסלים שנזקק לטיפול, חינוך, אוכל, ניקיון, אהבה ובריאות.

חיית המחמד הוירטואלית הזו הייתה מתוצרת יפאן. היא שווקה על גבי מכשיר אלקטרוני נייד. הטיפול בה הכריח את הילד לחזור שוב ושוב כדי להאכיל ולהשקות ולתת אהבה וחום אנושי. אם היית שוכח, זה יכול היה להיגמר במוות וירטואלי ובהרבה דמעות, ממש לא וירטואליות, של ילד אמיתי וחדור רגשות אשם.

הטמגוצ'י יצא לשוק בשנת 1996 וחולל סערה. מגור כלבים, גור חתולים ועד גורי דינוזאורים - כל טמגוצ'י הציג חיית מחמד שונה. לחיצה על כפתור אפשרה לבעלים הדואג להאכיל את הטמגוצ'י שלו, לדאוג לצרכיו ולהעניק לו אהבה.

מיליונים רבים של צעצועי מחמד כאלו נמכרו בעולם, עד שהטרנד של הטמגוצ'י הסתיים.

בשנים האחרונות מבטיחים לנו אחת לזמן שהטמגוצי אוטוטו חוזר בגרסת האפליקציה. היה שלב שהוא חזר בדמות צעצועים שזכו לשם "החברים של טמגוצ'י" (Tamagotchi Friends). הוא לא כל כך הצליח, אבל סביר שהנסיונות יימשכו.

אם החיה הזו תצליח לחזור ולכבוש את הנוער של המאה ה-21, הפעם בגרסת הסמארטפון, זה לא ממש יפתיע. הטכנולוגיות שניתן היום להוסיף לה מעניינות ומבטיחה. מרשת חברתית מקוונת של טמגוצ'ים, דרך קירוב המכשירים זה לזה, כדי "להפגיש אותם" ועוד.


הנה הטמגוצ'י של הניינטיז כפי שהוצג אז (עברית):

https://youtu.be/7EJaw_auryo


באנגלית:

https://youtu.be/YueDmq-w9X8


ילדים של היום משחקים בו:

https://youtu.be/e_dNuxW3X0w


סיפורו של הטמגוצ'י:

https://youtu.be/81IQrYSvzqs


והלהיט של התקופה חוזר... אנבוקסינג ל"טמגוצ'י" (עברית):

https://youtu.be/nfPvnRh0yU0


מכוניות מתנגשות
מה סוד הקסם של המכוניות המתנגשות?



כשהמכוניות המתנגשות (Bumper cars) מציעות חוויה כיפית ועתירת התרגשות והנאה, אין פלא שרבים רואים במכוניות הפגוש הללו פעילות חברתית שהיא גם מהנה לילדים ומבוגרים וגם חינוכית.

כי החוויה של הנהיגה במכוניות מתנגשות הלונה פארק היא ייחודית, ביכולת שהיא מציעה לנהיגה שכזו לקטנים, תוך התנגשות באחרים ובו בזמן ללא ההשלכות החמורות שנובעות בחיים האמיתיים מהתנגשויות שכאלה.

וזה אכן מספק תחושת התרגשות ופליאה לנוסעים ולנוהגים, מה שלרוב מושך במיוחד את הצעירים שבילדים.

מנקודת מבט חינוכית, מסייעות מכוניות פגוש לפתח אצל ילדים מיומנויות חשובות. למשל תיאום עין-יד, זמן תגובה ומודעות מרחבית. מעבר להיותן חשובות לנהיגה, מיומנויות אלו חשובות לפעילויות רבות ונוספות בחיים.

מכוניות הפגוש יכולות גם ללמד ילדים על סיבה ותוצאה, שכן הנהיגה בהן מלמדת שלמעשיהם ולהחלטות שהם מקבלים יש השלכות על תנועת המכונית.

במכוניות פגוש יכולים החבר'ה לקיים אינטראקציה זה עם זה ובו בזמן ללמוד ולחזק מיומנויות חברתיות. בין השיעורים החשובים שילדים יכולים ללמוד כאן יש הוגנות וספורטיביות ויכולות חברתיות דוגמת תקשורת, תחרות בריאה ושיתוף פעולה.

גם סבלנות וחברתיות נלמדים היטב כאן. זה מתחיל בהמתנה בתור וממשיך בשמירה על כללים, התחשבות ב"רכב" אחר והבעת פנים נבוכה, מתנצלת, מחביאה חיוך או צוחקת בקול, אחרי התנגשות.

כך טמון, אם כן, הקסם והערך החינוכי של המכוניות המתנגשות, ביכולת שלהן לספק חוויה מהנה ומסעירה, שתוך כדי כך גם מקנה יכולות ומיומנויות חשובות, שניתנים ליישום בהמשך החיים.

ואפילו כישורי ניווט מתפתחים בזירת המכוניות המתנגשות, כשעליך להוביל את מכונית הפגוש ברחבה, מבלי להתנגש - גם אם זה כיף...

ואולי לא מפתיע שיש גם יזמים שהפכו את חוויית מכוניות הפגוש לממש בית ספר לנהיגה לילדים. "הנהגים הקטנים" מתנסים בו בנהיגה עצמאית ולומדים את ההתנהגות בכביש ואת חוקי התנועה, התמרורים, הנתיבים, רמזורים ומעברי החצייה. בסוף הם יכולים לקבל אפילו "רשיון נהיגה", הדומה לזה של ההורים ומכיל את הפרטים ואת תמונתו של הילד.


הנה "בית ספר לנהיגה", במה שהפך מתקן המכוניות המתנגשות בלונה פארק תל אביב:

https://youtu.be/Ig-tZR-sscg?t=7


ודוגמה מעניינת מהעיר אילת:

https://youtu.be/9Ec7aavlJwQ
איפה נולד השעשוע העתיק של קרוסלת הסוסים?



קרוסלה (Carousel), בעברית סחַרחֶרֶת או סחרחרה (Merry-Go-Round), היא מתקן שעשועים אהוב מאד על ילדים. הם מתחברים מיד לשמחה הטהורה של המסע הרכוב על בעלי החיים, בסיבובי בקרוסלה התמימה. כיף לראות אותם צוהלים, כשהם ישובים ורכובים על סוסי העץ המסתובבים במעגל שלא נגמר.

אבל מה מהנה כל כך בזה? - הכיף הגדול הוא כשאנו מאבדים את שיווי המשקל בסיבובים, העליות והירידות של קרוסלת הסוסים המסתובבת. חוץ ממי שמקבלים בחילה מהקרוסלה וכדאי שיימנעו ממנה, למרבית הילדים וההורים הקרוסלה היא שעשוע מרגש וחווייתי של ממש.


#היסטוריה
הקרוסלה נולדת איפה שהוא במאה ה-12. במזרח התיכון היא הייתה מעין אמצעי לתרגול רכיבה ששיפר את כישורי הפרשים הערביים ונועד להכין אותם לקרב.

לאירופה הם הובאו על ידי הצלבנים, ששבו ממסעי הצלב ואימצו את הרעיון. בספרד קראו לזה קארוסלה (carosella), מילה שמשמעותה "קרב קטן". הקרוסלות משמשות גם כאן את הרוכבים לצורכי אימון ושעשוע.

בסביבות המאה ה-16 מתפשט המשחק לצרפת וגם בצרפת מתחילים בעלי מלאכה בגילוף של סוסי עץ. בהמשך יתווספו לסוסים המקובעים על הבמה המסתובבת בעלי-חיים נוספים, כמו חזירים ואיילים ובאמריקה גם זברות, חסידות, כלבים, עיזים ו... צפרדעים. בשלב מסוים היו מי שמיתגו אותן כ"קרוסלת גן חיות"... (Zoo carousel)

מקורן של הקרוסלות המודרניות בסוף המאה ה-19. לשיא הפופולריות שלהן מגיעות הקרוסלות הצבעוניות בתחילת המאה ה-20. באותם ימים אפשר היה למצוא אותן בכל פינה ברחבי ארצות הברית, כולל לונה פארק, בפארק העירוני, פארקי שעשועים ואתרי נופש וטיילות על שפת הים.

כיום, הופכות יצירות האמנות הקינטיות והקלאסיות הללו לנדירות יותר. אירופה ממשיכה באופן יחסי את המסורת של הסחרחרות עם קרוסלות העץ בעבודת יד, אבל במדינות אחרות הולכים ונעלמים בהדרגה הריגושים התמימים הללו.


הנה תולדות קרוסלת הסוסים המסתובבת:

https://youtu.be/0dR1zMR9vj0


האנשים שמייצרים את סוסי הקרוסלה מעץ:

https://youtu.be/xIJ_jWXHRGA


קרוסלת הסוסים מסתובבת (ללא מילים):

https://youtu.be/TaF_JrvYGRQ


קרוסלת גן חיות:

https://youtu.be/U91jI2qLO60


קרוסלת מרוץ למבוגרים:

https://youtu.be/OBvIyxW5-20


ובחיוך, כשהופכים את הקרוסלה למסלול מירוצי סוסים...

https://youtu.be/suVGm1g2Ak0
מהו חדר בריחה?



חדר בריחה (Escape room), חדר מילוט, או "אסקייפ רום", הוא משחק חברה שבו אנשים ננעלים בחדר בקבוצה וצריכים להשתמש בחפצים שנמצאים בחדר וברמזים שהם מוצאים, כדי להעלות רעיונות, לפתור חידות ולמצוא פתרונות לצפנים - כל אלה כדי להימלט מהחדר בתוך זמן מוגבל, בדרך כלל בן שעה אחת, או לפחות סביב ה-60 דקות.

למעשה, לוקחים חדרי משחק האלה את הקוואסטים של פעם אל העולם האמיתי. בדרך כלל מאורגן כל חדר בריחה מסביב לנושא מוגדר. יש לנושא סיפור מסגרת שמכיל את העלילה של החדר. משתתפי המשחק, הכלואים בחדר, מקבלים בתחילתו הדרכה שנועדה לספר להם את סיפור המסגרת ועל פיו הם מתנהלים בניסיונות ההיחלצות שלהם ממנו. בחיבור מתעתע בין עולם המשחקים ועולם הריאליטי, של משימות בסגנון "האח הגדול", מחייב הקווסט "האמיתי" הזה לעמוד במשימה אחת בלבד ומאד מדידה - לצאת מחדר ההיחלצות מהר ולעשות זאת בתוך פחות מ-60 דקות.

פתרון חידות ופזאלים, פענוח צפנים, הדלקת פנסים, איתור חפצים נעלמים ופתיחה של מנעולים - אלה רק חלק מהמשימות שבהם תצטרכו לעמוד אם תרצו לנצח את המשחק הזה. גם האווירות והסיפורים של כל חדר הם קולנועיים ומעוגני קווסטים: ממקדשים מצריים שבהם ננעלים, דרך מרתפים של רוצחים סדרתיים, חמיקה מבתי מרגלים, משימות חיפוש ואיתור של מטילי זהב או אוצר שהוטמן ואוטוטו השודדים ישובו לקחתו, עליכם לנצח פושעים אימתניים, לברוח מהכלא או להמלט ממתחם שפצצת זמן עומדת להרוס - מכל האפשרויות האלה ועד למשימה של לנצח מדען מטורף שעומד להשתלט על העולם ורק אתם תוכלו למנוע זאת ממנו. הכל על השולחן, או נכון יותר בחדר...

בשנים האחרונות חדרי הבריחה האלה זכו למיתוג מגוון ולשמות שונים, ביניהם אסקייפ רומז, חדרי מילוט, חדרי קווסט וחדרי היחלצות או חדרים למשחקי היחלצות. כולם עונים על צורך אנושי וקיומי לדור המילניאלס, דור ה-Y הממוחשב והאורבני - להצליח לנצח לפחות במשימה אחת, לפני שיודה בכישלון של המשימה האמיתית שלו, זו שלא תלויה רק בו, שהיא... אהמממ, אולי לקנות דירה?


הנה חדרי הבריחה שהוציאו את משחקי המחשב לחיים האמיתיים (עברית):

https://youtu.be/tj65NH7qIBA?t=1s


פרסומת לחדרי בריחה:

https://youtu.be/n0_2I8qhfBc


ויש מי שלעולם לא ייצאו משם... (עברית)

https://youtu.be/cHQ-DOe0ido
מהו תחביב הצלליות על הקיר?



כנראה שהשעשוע בצלליות נולד אי-שם בעידן הפרהיסטורי, בעידן המערות. מישהו בטח שם לב לפתע, שהצל שיוצרות ידיו על קיר המערה, לאורה של האש הבוערת, יוצר צורה של בעל חיים.

כך זה הפך לשעשוע של יצירת חיות ודברים שונים על גבי הקיר - מעין "פנס קסם" קדום וראשוני.

ואכן, לפני שנים רבות, עוד לפני עידן הטלוויזיה והמחשב, כשהיה יורד הלילה והחשיכה היתה משתלטת, היו הילדים וההורים משחקים מול האור בלעשות צלליות על הקיר.

משחקי הצלליות נעו בין חיקוי של חיות שונות באמצעות הצלליות ועד להצגות צלליות של סיפורים ידועים פחות או ידועים יותר. התחברות הייתה בין כולם, על הצלליות המדויקות, היצירתיות והמפתיעות ביותר.

נסו את זה בעצמכם. לשחק בצלליות זה לא כל כך קל כמו שזה נראה ודורש קצת אימון. כדאי לכם לנסות, כי זה כיף!


כך יוצרים בידיים צלליות של חיות:

https://youtu.be/J-3fHDUmnf0


קליפ צלליות בזמן אמת על שיר של לואי ארמסטרונג:

https://youtu.be/4yNK32GmhTk


מופע צלליות מקצועני:

https://youtu.be/CPFto6ghMV4


ומופע צלליות ישראלי:

http://youtu.be/51B7gq7p5qU
מהו משחק הספיירוגרף?



ספיירוגרף (Spirograph) היה משחק פופולארי פעם, שבו יצרנו צורות גיאומטריות מרהיבות, בעזרת דיסקיות מפלסטיק ועטים צבעוניים. התוצאה על הנייר הייתה שרטוטים גיאומטריים מדהימים, שנוצרו ללא מחשב אלא עם מאמץ ומעט יצירתיות ומחשבה.

כיום אפשר לצייר בספיירוגרף מקוון שנמצא כתוכנה באינטרנט.


כך מציירים בספיירוגרף:

https://youtu.be/l42Bc7CTLAs


וגם כך:

http://youtu.be/ZkNU3fvELFg


הנה הדרכה:

http://youtu.be/GczuhQwEZWg


וצורות שנוצרות מדיסקיות שונות:

http://youtu.be/LC5Pl5BKGu4


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.