שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי תורת הגזע הנאצית ומה האירוניה שבה?
תורת הגזע הנאצית (Nazi Race theory) הייתה חלק משמעותי באידאולוגיה הנאצית, ששלטה בגרמניה של היטלר. בבסיס התורה הזו עמדה אנטישמיות גזענית.
תורה זו הקפידה להציג את היהודים כניגוד של הגרמני הטהור, הנורדי סקנדינבי, כחול העיניים, בהיר השיער והמושלם בתכונותיו כולן. הגרמני הוא על-אדם, שתורם לעולם. מנגד, הוצגו היהודים כגזע נחות, המזיק לעמים התרבותיים והורס את התרבות ואין להרשות לו להתערבב עם הגזע הגרמני, שכן הוא תת-אדם.
הנאצים נטו לראות את תורתם כהמשך טבעי לתיאוריית האבולוציה של דארווין. לפי תפיסתם המעוותת של הנאצים, הגזעים הנחותים כמו הפולנים והצ'כים צריכים בעתיד להיות המשרתים של הגרמנים, שהם הגזע העליון ויוצר התרבות.
כשעלה היטלר לשלטון, הוא החל כמעט מיד במימוש חלומותיו המטורפים לנקות את גרמניה ובהמשך את אירופה כולה, מהיהודים.
היטלר ראה צורך ב"מרחב מחיה" לעם הגרמני. זאת מכיוון שלפי תפיסתו המעוותת העולם שרוי זה מכבר במלחמת גזעים המחייבת הכרעה. חיסול היהודים, הצוענים והמוגבלים, הוא לדעתו חסד שעושים הנאצים עם גרמניה ועושים הגרמנים עם העולם.
בתקופת השלטון הנאצי הוכפף הכל לתורת הגזע. היהודים, עוד הרבה לפני שיתחיל חיסולם המסיבי, במה שהנאצים יכנו "הפתרון הסופי", לא הורשו היהודים לעבוד או ללמוד, נשללו מהם כל הזכויות והם הפכו למוקצים. בהמשך יועברו לגטו סגור ומשם קצרה הדרך למחנות המוות וההשמדה.
מהיהודים גם נשללה ב"חוקי נירנברג" זכות ההצבעה בבחירות פוליטיות ונאסרה זוגיות בין גרמנים יהודים ולא-יהודים, שהוגדרה כ"ביזיון הדם" (Blutschande). גרמנים שנתפסו בקשרי זוגיות עם יהודים נענשו, ונישואים חדשים כאלה נאסרו לחלוטין.
בהמשך ינוסח גם מדרג של "דם יהודי", קטגוריות כמו "יהודי מלא" (Volljude), "חצי יהודי" (Halbjude) ו"רבע יהודי" (Vierteljude). הן יגדירו על מי חלים חוקי נירנברג ויתבססו על אילנות יוחסין. הקטגוריות הללו עתידות לקבוע בשנות השלטון הנאצי מי יחיו ומי ימותו וישפיעו על חיי רבים.
אגב, אחת הסיבות העיקריות למפלת הנאצים, שהתחילו את המלחמה כצבא החזק באירופה, הייתה למרבה האירוניה תורת הגזע שלהם. בגללה הם הפסידו את גדולי המוחות, שיכולים היו לייצר להם את הנשק הסופי בהחלט - את פצצת האטום.
כי נחשו מי היו החוקרים והמהנדסים המרכזיים שתרמו לפצצת האטום האמריקאית? - יהודים. אלה אותם היהודים שהיו יכולים להיות המפתח האפשרי לניצחון הנאצים ולהשתלטות שלהם על העולם. אבל בשל גזירות הנאצים והרדיפות שלהם, הם ברחו מאירופה הנאצית ופנו לארצות הברית, שם הפכו למוחות חשובים בפרויקט פצצת האטום.
אתם יכולים לשמוע את האירוניה ההיסטורית בצחקוק המגחך שלה? - רק עצוב שהיטלר, בזמן שהוא כורה את הקבר של הרייך השלישי ושלו עצמו, לקח עימו עוד 50 מיליון מתים ובתוכם 6 מיליון יהודים שלא עשו לו דבר.
הנה תורת הגזע הנאצית (עברית):
https://youtu.be/c7BemrjLtpo
העיקור שעשו הגרמנים תחולי נפש, לנכים ולבעלי פגמים גנטיים (מתורגם):
https://youtu.be/gz9_A1hicFM
וסרטון תיעודי על תורת הגזע של הנאצים (עברית):
https://youtu.be/ad3kObAJvXo?long=yes
תורת הגזע הנאצית (Nazi Race theory) הייתה חלק משמעותי באידאולוגיה הנאצית, ששלטה בגרמניה של היטלר. בבסיס התורה הזו עמדה אנטישמיות גזענית.
תורה זו הקפידה להציג את היהודים כניגוד של הגרמני הטהור, הנורדי סקנדינבי, כחול העיניים, בהיר השיער והמושלם בתכונותיו כולן. הגרמני הוא על-אדם, שתורם לעולם. מנגד, הוצגו היהודים כגזע נחות, המזיק לעמים התרבותיים והורס את התרבות ואין להרשות לו להתערבב עם הגזע הגרמני, שכן הוא תת-אדם.
הנאצים נטו לראות את תורתם כהמשך טבעי לתיאוריית האבולוציה של דארווין. לפי תפיסתם המעוותת של הנאצים, הגזעים הנחותים כמו הפולנים והצ'כים צריכים בעתיד להיות המשרתים של הגרמנים, שהם הגזע העליון ויוצר התרבות.
כשעלה היטלר לשלטון, הוא החל כמעט מיד במימוש חלומותיו המטורפים לנקות את גרמניה ובהמשך את אירופה כולה, מהיהודים.
היטלר ראה צורך ב"מרחב מחיה" לעם הגרמני. זאת מכיוון שלפי תפיסתו המעוותת העולם שרוי זה מכבר במלחמת גזעים המחייבת הכרעה. חיסול היהודים, הצוענים והמוגבלים, הוא לדעתו חסד שעושים הנאצים עם גרמניה ועושים הגרמנים עם העולם.
בתקופת השלטון הנאצי הוכפף הכל לתורת הגזע. היהודים, עוד הרבה לפני שיתחיל חיסולם המסיבי, במה שהנאצים יכנו "הפתרון הסופי", לא הורשו היהודים לעבוד או ללמוד, נשללו מהם כל הזכויות והם הפכו למוקצים. בהמשך יועברו לגטו סגור ומשם קצרה הדרך למחנות המוות וההשמדה.
מהיהודים גם נשללה ב"חוקי נירנברג" זכות ההצבעה בבחירות פוליטיות ונאסרה זוגיות בין גרמנים יהודים ולא-יהודים, שהוגדרה כ"ביזיון הדם" (Blutschande). גרמנים שנתפסו בקשרי זוגיות עם יהודים נענשו, ונישואים חדשים כאלה נאסרו לחלוטין.
בהמשך ינוסח גם מדרג של "דם יהודי", קטגוריות כמו "יהודי מלא" (Volljude), "חצי יהודי" (Halbjude) ו"רבע יהודי" (Vierteljude). הן יגדירו על מי חלים חוקי נירנברג ויתבססו על אילנות יוחסין. הקטגוריות הללו עתידות לקבוע בשנות השלטון הנאצי מי יחיו ומי ימותו וישפיעו על חיי רבים.
אגב, אחת הסיבות העיקריות למפלת הנאצים, שהתחילו את המלחמה כצבא החזק באירופה, הייתה למרבה האירוניה תורת הגזע שלהם. בגללה הם הפסידו את גדולי המוחות, שיכולים היו לייצר להם את הנשק הסופי בהחלט - את פצצת האטום.
כי נחשו מי היו החוקרים והמהנדסים המרכזיים שתרמו לפצצת האטום האמריקאית? - יהודים. אלה אותם היהודים שהיו יכולים להיות המפתח האפשרי לניצחון הנאצים ולהשתלטות שלהם על העולם. אבל בשל גזירות הנאצים והרדיפות שלהם, הם ברחו מאירופה הנאצית ופנו לארצות הברית, שם הפכו למוחות חשובים בפרויקט פצצת האטום.
אתם יכולים לשמוע את האירוניה ההיסטורית בצחקוק המגחך שלה? - רק עצוב שהיטלר, בזמן שהוא כורה את הקבר של הרייך השלישי ושלו עצמו, לקח עימו עוד 50 מיליון מתים ובתוכם 6 מיליון יהודים שלא עשו לו דבר.
הנה תורת הגזע הנאצית (עברית):
https://youtu.be/c7BemrjLtpo
העיקור שעשו הגרמנים תחולי נפש, לנכים ולבעלי פגמים גנטיים (מתורגם):
https://youtu.be/gz9_A1hicFM
וסרטון תיעודי על תורת הגזע של הנאצים (עברית):
https://youtu.be/ad3kObAJvXo?long=yes
מהי גזענות?
גזענות היא התייחסות או התנהגות שמפלה בין אנשים, בגלל צבעם, גזעם, הלאום או הדת שלהם. הנאצים, למשל, פיתחו תורת גזע גזענית שראתה ביהודים ובעמים אחרים, נחותים לעומת הגרמנים. הם גם הפכו את הגזענות הזו להשמדת-עם ליהודים, במהלך השואה, ולבני עמים רבים במלחמת העולם השניה.
להבדיל, גזענים בישראל עלולים לראות בבני הלאום הערבי נחותים מהיהודי, ביהודים מאפריקה נחותים לעומת יהודים שמוצאם מארצות אירופה וכדומה, או בילדים שמוצאם במדינות המזרח פחות ראויים ללמוד עם ילדים שמוצאם אשכנזי - כל אלה הן תפיסות גזעניות שראוי לגנות.
כל בני האדם שווים הם!
הנה ביטויי גזענות בישראל (עברית):
http://youtu.be/MXhWZVb-tcw
משל על גזענות ומה שהיא גורמת לנו:
http://youtu.be/htEtTra7rdw
גזענות בעיניים של ילד:
https://youtu.be/muy5zpqslRc
דוגמה לגזענות שמופנית כנגד אנשים דגולים (מתורגם):
https://youtu.be/dKku0AfTs0c
הביטוי הכי טוב לשינויים לטובה שההיסטוריה מביאה הוא בשיר הנפלא "שינוי עומד לבוא" של סם קוק:
https://youtu.be/wEBlaMOmKV4
ופרסומת של קבוצת כדורגל נגד הגזענות בכדורגל (עברית):
http://youtu.be/rcnUiMq53Fw
גזענות היא התייחסות או התנהגות שמפלה בין אנשים, בגלל צבעם, גזעם, הלאום או הדת שלהם. הנאצים, למשל, פיתחו תורת גזע גזענית שראתה ביהודים ובעמים אחרים, נחותים לעומת הגרמנים. הם גם הפכו את הגזענות הזו להשמדת-עם ליהודים, במהלך השואה, ולבני עמים רבים במלחמת העולם השניה.
להבדיל, גזענים בישראל עלולים לראות בבני הלאום הערבי נחותים מהיהודי, ביהודים מאפריקה נחותים לעומת יהודים שמוצאם מארצות אירופה וכדומה, או בילדים שמוצאם במדינות המזרח פחות ראויים ללמוד עם ילדים שמוצאם אשכנזי - כל אלה הן תפיסות גזעניות שראוי לגנות.
כל בני האדם שווים הם!
הנה ביטויי גזענות בישראל (עברית):
http://youtu.be/MXhWZVb-tcw
משל על גזענות ומה שהיא גורמת לנו:
http://youtu.be/htEtTra7rdw
גזענות בעיניים של ילד:
https://youtu.be/muy5zpqslRc
דוגמה לגזענות שמופנית כנגד אנשים דגולים (מתורגם):
https://youtu.be/dKku0AfTs0c
הביטוי הכי טוב לשינויים לטובה שההיסטוריה מביאה הוא בשיר הנפלא "שינוי עומד לבוא" של סם קוק:
https://youtu.be/wEBlaMOmKV4
ופרסומת של קבוצת כדורגל נגד הגזענות בכדורגל (עברית):
http://youtu.be/rcnUiMq53Fw
מה הייתה תכנית אותנסיה השטנית?
תכנית אותנסיה (Euthanasia), או "תכנית T4", הייתה אחת התכניות השטניות של הנאצים. באמצעותה הם החליטו להמית אנשים מוגבלים מבחינה נפשית ופיזית.
לפי האידיאולוגיה הנאצית, שראתה ב"ארים" אנשים מושלמים, ראו הנאצים באנשים מוגבלים, אנשים "א-סוציאליים", מי שעל פי האידיאולוגיה הנאצית אינם תורמים ומתאימים לחברה. הרעיון היה להמיתם, כך שלא יוולדו מהם עוד דורות א-סוציאליים.
בתחילה הנאצים החלו בסירוסם של המוגבלים, "כדי שלא יתרבו". אבל בהמשך הם החלו להרוג אותם. לשם כך הם משתמשים בגז וברעל. משידיעות על כך מתפשטות בציבור, מתנגדת הכנסיה לכך ומבקשת מהשלטון להפסיק בהריגה בגז. עדיין מהוססים משהו, מפסיקים הנאצים להשתמש בגז לחיסול המוגבלים, אך ממשיכים בהמתה בשיטות אחרות ובלי לפרסם זאת. הם מתחילים ללמוד שאת מעשיהם השטניים עליהם להסתיר היטב, מחשש לדעת קהל "בעייתית" להם. בחיסול היהודים בשואה הם יהפכו את השקר, המניפולציה וההסתרה לאמנות שטנית של ממש.
בשלב מסוים הנאצים מפסיקים את המבצע. זה לא קרה מכיוון שמישהו בממשל הנאצי התחרט. להיפך - אנשי הצוותים שעסקו בהמתת המוגבלים נשלחים לפולין, כדי שיקימו מחנות השמדה ליהודים. הרי הם כבר בעלי ניסיון בנושא ואחרי שרכשו אותו הם בשלים ליישם אותו בקנה מידה עצום.
הנה סיפורה של תכנית אותנסיה:
https://youtu.be/lA6m_kua2Ss
כך עיקרו הנאצים חולי נפש, נכים ובעלי פגמים גנטיים (מתורגם):
https://youtu.be/gz9_A1hicFM
והכל לפי תורת הגזע (מתורגם):
https://youtu.be/c7BemrjLtpo
תכנית אותנסיה (Euthanasia), או "תכנית T4", הייתה אחת התכניות השטניות של הנאצים. באמצעותה הם החליטו להמית אנשים מוגבלים מבחינה נפשית ופיזית.
לפי האידיאולוגיה הנאצית, שראתה ב"ארים" אנשים מושלמים, ראו הנאצים באנשים מוגבלים, אנשים "א-סוציאליים", מי שעל פי האידיאולוגיה הנאצית אינם תורמים ומתאימים לחברה. הרעיון היה להמיתם, כך שלא יוולדו מהם עוד דורות א-סוציאליים.
בתחילה הנאצים החלו בסירוסם של המוגבלים, "כדי שלא יתרבו". אבל בהמשך הם החלו להרוג אותם. לשם כך הם משתמשים בגז וברעל. משידיעות על כך מתפשטות בציבור, מתנגדת הכנסיה לכך ומבקשת מהשלטון להפסיק בהריגה בגז. עדיין מהוססים משהו, מפסיקים הנאצים להשתמש בגז לחיסול המוגבלים, אך ממשיכים בהמתה בשיטות אחרות ובלי לפרסם זאת. הם מתחילים ללמוד שאת מעשיהם השטניים עליהם להסתיר היטב, מחשש לדעת קהל "בעייתית" להם. בחיסול היהודים בשואה הם יהפכו את השקר, המניפולציה וההסתרה לאמנות שטנית של ממש.
בשלב מסוים הנאצים מפסיקים את המבצע. זה לא קרה מכיוון שמישהו בממשל הנאצי התחרט. להיפך - אנשי הצוותים שעסקו בהמתת המוגבלים נשלחים לפולין, כדי שיקימו מחנות השמדה ליהודים. הרי הם כבר בעלי ניסיון בנושא ואחרי שרכשו אותו הם בשלים ליישם אותו בקנה מידה עצום.
הנה סיפורה של תכנית אותנסיה:
https://youtu.be/lA6m_kua2Ss
כך עיקרו הנאצים חולי נפש, נכים ובעלי פגמים גנטיים (מתורגם):
https://youtu.be/gz9_A1hicFM
והכל לפי תורת הגזע (מתורגם):
https://youtu.be/c7BemrjLtpo
מי היו הארים והגזע הארי לפי הנאצים?
בבסיס תורת הגזע הנאצית עמד המושג של ה"ארים", או "הגזע הארי", שהוצמד לעם הקדום שממנו נוצרו השפות והאמונות ההודו-אירופיות.
אותם ארים היו לבנים שהיגרו דרומה מהקווקז, אל מישור ההינדו-גנגס במאה ה-18 לפני הספירה. האידיאולוגיה הנאצית ראתה בהם אנשים מושלמים.
לפי תורת הגזע מי שעמדו בראש הגזעים האנושיים הם הגרמנים ומכאן שהם מי צריכים לשלוט בכל אירופה. היהודים, לפי התורה המעוותת הזו, הם הנחותים שבגזעים.
גם מבלי להיכנס לכל הפרטים של התורה המעוותת הזו, נבהיר שתורת הגזע המעוותת שפיתחו הנאצים גרסה שגם הארים עצמם מחולקים לתתי-גזעים. בראש הרשימה או החלוקה הזו ניצבו העמים הגרמאנים והנורדים של צפון אירופה. אלו הוגדרו כבני הגזע העליון והמובחר.
כבר במהלך המאה ה-19 ועוד יותר לאחר מלחמת העולם הראשונה, פותחו תיאוריות על הלשונות והגזעים באירופה. במהלך התקופה הארוכה הזו אימצו אידאולוגים אירופים תיאוריות גזעניות ששימשו את האירופים להצדקת הקולוניאליזם הפושה אז בכל והגזענות שטרפה מדינות רבות ביבשת הזו.
כשהגיע השלטון הנאצי הוא השקיע המון משאבים בחינוך הגרמני לתורה זו. חוקים ומשאבים אדירים הושקעו בהוראת "תורת הגזע", במיוחד בקרב הנוער.
היסטוריונים רבים מעריכים שהתיאוריה הארית היא שהביאה לקשריו החמים של היטלר עם השאח הפרסי רזא ח'אן. היא גם האחראית למעמד הארי שזכו לו האיראנים אצל מנהיגות המשטר הנאצי ובהמשך - לפלישה הבריטית-סובייטית ב-1941 אל איראן.
אחרי מלחמת העולם השנייה חדלו המדענים להשתמש במונח "ארים", כדי לתאר ולחקור את התאוריה על העם הקדום עברו למושג "הודו-אירופים קדומים" (Proto-Indo-Europeans). רק בהמשך המאה העשרים שבו זרמים ניאו-נאצים מודרניים להשתמש בכינוי "ארים" ובתיאוריית הגזע הארי, בייחוד ברוסיה וארצות הברית.
החינוך הגרמני בתקופת הנאצים השליט את תורת הגזע בבתי הספר ובתנועות הנוער:
https://youtu.be/xMTqSqPIs5Q
יפה, נקי, תרבותי - כך הוצג הנוער הגרמני הארי:
https://youtu.be/g7u5Knj5Uj4
בגרמניה של היטלר חינכו את הנוער הגרמני לעליונות הגזע בבית הספר.
סרטון תיעודי על תורת הגזע של הנאצים (עברית):
https://youtu.be/ad3kObAJvXo?long=yes
גם בשיטת הקסטות של הודו יש משהו מהמורשת הארית (מתורגם):
https://youtu.be/8Nn5uqE3C9w?long=yes
והרצאת וידאו על שיטות התעמולה של הנאצים:
https://youtu.be/tEVJSS_SRHA?long=yes
בבסיס תורת הגזע הנאצית עמד המושג של ה"ארים", או "הגזע הארי", שהוצמד לעם הקדום שממנו נוצרו השפות והאמונות ההודו-אירופיות.
אותם ארים היו לבנים שהיגרו דרומה מהקווקז, אל מישור ההינדו-גנגס במאה ה-18 לפני הספירה. האידיאולוגיה הנאצית ראתה בהם אנשים מושלמים.
לפי תורת הגזע מי שעמדו בראש הגזעים האנושיים הם הגרמנים ומכאן שהם מי צריכים לשלוט בכל אירופה. היהודים, לפי התורה המעוותת הזו, הם הנחותים שבגזעים.
גם מבלי להיכנס לכל הפרטים של התורה המעוותת הזו, נבהיר שתורת הגזע המעוותת שפיתחו הנאצים גרסה שגם הארים עצמם מחולקים לתתי-גזעים. בראש הרשימה או החלוקה הזו ניצבו העמים הגרמאנים והנורדים של צפון אירופה. אלו הוגדרו כבני הגזע העליון והמובחר.
כבר במהלך המאה ה-19 ועוד יותר לאחר מלחמת העולם הראשונה, פותחו תיאוריות על הלשונות והגזעים באירופה. במהלך התקופה הארוכה הזו אימצו אידאולוגים אירופים תיאוריות גזעניות ששימשו את האירופים להצדקת הקולוניאליזם הפושה אז בכל והגזענות שטרפה מדינות רבות ביבשת הזו.
כשהגיע השלטון הנאצי הוא השקיע המון משאבים בחינוך הגרמני לתורה זו. חוקים ומשאבים אדירים הושקעו בהוראת "תורת הגזע", במיוחד בקרב הנוער.
היסטוריונים רבים מעריכים שהתיאוריה הארית היא שהביאה לקשריו החמים של היטלר עם השאח הפרסי רזא ח'אן. היא גם האחראית למעמד הארי שזכו לו האיראנים אצל מנהיגות המשטר הנאצי ובהמשך - לפלישה הבריטית-סובייטית ב-1941 אל איראן.
אחרי מלחמת העולם השנייה חדלו המדענים להשתמש במונח "ארים", כדי לתאר ולחקור את התאוריה על העם הקדום עברו למושג "הודו-אירופים קדומים" (Proto-Indo-Europeans). רק בהמשך המאה העשרים שבו זרמים ניאו-נאצים מודרניים להשתמש בכינוי "ארים" ובתיאוריית הגזע הארי, בייחוד ברוסיה וארצות הברית.
החינוך הגרמני בתקופת הנאצים השליט את תורת הגזע בבתי הספר ובתנועות הנוער:
https://youtu.be/xMTqSqPIs5Q
יפה, נקי, תרבותי - כך הוצג הנוער הגרמני הארי:
https://youtu.be/g7u5Knj5Uj4
בגרמניה של היטלר חינכו את הנוער הגרמני לעליונות הגזע בבית הספר.
סרטון תיעודי על תורת הגזע של הנאצים (עברית):
https://youtu.be/ad3kObAJvXo?long=yes
גם בשיטת הקסטות של הודו יש משהו מהמורשת הארית (מתורגם):
https://youtu.be/8Nn5uqE3C9w?long=yes
והרצאת וידאו על שיטות התעמולה של הנאצים:
https://youtu.be/tEVJSS_SRHA?long=yes
תורת הגזע
מה היו שיטות התעמולה של הנאצים?
השואה לא נוצרה באקראי. במשך שנים הכינו הנאצים את הקרקע לרדיפה ולהשמדה של היהודים. הם עשו זאת באמצעות תעמולה שטנית כנגד היהודים. השטנה שהנאצים השתמשו בה בסרטי התעמולה שלהם היא בלתי נתפסת ושר התעמולה הנאצי יוזף גבלס השתמש בשיטות שונות כדי להמאיס את היהודים. תוך שימוש שממשיך עלילות והשמצות אנטישמיות בנות מאות שנים, הוצגו היהודים בתעמולה זו כחורשי מזימות, מושחתים, מכוערים, לא אנושיים, דוברי שפה מוזרה ושונים מ"הגזע הנבחר".
פריץ היפלר, היוצר הנאצי של הסרט "היהודי הנצחי" מ-1940 נהג לחפש בגטאות פרצופי יהודים מכוערים, מעוותים ונכים, ולהציגם כפרצופים אופייניים של יהודים. הם הוצגו כנחותים, תת-אדם, מלוכלכים, חולים, טפילים, עצלים, שקרנים, תככנים, תאבי ממון וכוח. אורח החיים היהודי הוצג כחיי חרקים ועכברושים. בסרט הוצגה השחיטה היהודית כאכזרית והודגש שהיהודים אינם דומים כלל לגרמנים.
בסרט "היהודי זיס" חיזק גבלס את דמות היהודי הזומם, שמרקיד את העולם כולו בעזרת כספו ופוגע בתומתן של נערות גרמניות טהורות. הקריאה הנבואית שבסוף הסרט הייתה כמו הוראה לצופים: "על היהודי למות!"
בסרטוני התעמולה שלהם נהגו הנאצים לביים ללא בושה סצנות באיומי רובים וגרמו ליהודים לבצע דברים איומים, שהנאצים רצו להאשים בהם את הגזע היהודי. זו הייתה תעמולה אנטישמית, אלימה ואכזרית שנועדה להפחיד, לעורר דחייה ולהכין את הקרקע לרצח עם. לא פחות.
מנגד, צולמו הגרמנים תמיד כחרוצים, יפים, בהירים, ממושמעים, נקיים ומסודרים. החיילים הגרמנים הוצגו כצעירים יפים ומוצלחים. המסר שהועבר הוא שהגרמנים בונים, בעוד היהודים הורסים.
היטלר קיבל טיפול מיוחד. גבלס ייעץ לו לדבר כשהוא במרחק מהמיקרופון וכך יכול היה הצורר לשאוג את נאומיו, בהתאם לתדמית הלוחמת והסמכותית שהוא ביקש ליצור. בסרט "ניצחון הרצון" של לני ריפנשטאל צולם הפיהרר מלמטה ומקרוב ונראה כאל גדול מהחיים, בעוד שההמונים המריעים לו מרחוק הוצגו כאלפי בריות זעירות, הנשלטות על ידו. בנאומי הלילה של המנהיג הנאצי האירו אותו זרקורים מלמטה, לכיוון השמיים. כך יצרו לו מראה אלוהי, שכן האור שהמשיך ממנו אל השמיים הזכיר להמונים אפקט של כנסיות גותיות, שבהן האור "האלוהי" מציף מהחלונות הגדולים. כך הציגו הנאצים את עצמם כגזע הנבחר ואת היטלר כמנהיג היסטורי של הרייך בן אלף השנים.
בלט גם השימוש הנאצי הרחב ברדיו. חוץ ממערכות ההגברה שהשמיעו בחוזקה את נאומיו של היטלר משידורי הרדיו לקהל הרחב, דאגו הנאצים לייצר מקלטי רדיו "עממיים", שנמכרו בזול לציבור הגרמני. הללו שילשו, בתוך שנים ספורות, את מספר בתי האב שהחזיקו במקלטי רדיו. אבל המכשירים הללו היו חלשים במכוון, מכדי לקלוט שידורי רדיו ממדינות אחרות. כך שמע הציבור הגרמני בעיקר את נאומיו של היטלר וההסתה ממשרד התעמולה של גבלס.
כך הציגה התעמולה הנאצית את היהודים לעומת הגרמנים (מתורגם):
https://youtu.be/yYPCbcAwq38
זה מה שסיפרו לגרמנים על היהודים (מתורגם):
https://youtu.be/dHOXd5vYj_8
התעמולה הייתה מרכיב משמעותי בעליית הנאציזם לשלטון:
https://youtu.be/yEk6zGYwyhc
וגם ב"שכנוע" עמים לא להצטרף לבנות הברית נגדם במלחמה:
https://youtu.be/FhUwrON7Mto
הדרך בה "שיווקו" הנאצים לילדים סרטים מצוירים שהציגו את שיטת הפעולה שלהם:
https://youtu.be/Q8MUYCVD-VM
אחת הטקטיקות היעילות שלהם הייתה לחזור שוב ושוב על מסרים פשוטים של הסתה (מתורגם):
https://youtu.be/ByDPmu7gbfY
ותערוכה מודרנית של התעמולה הנאצית ותיאור היהודים:
https://youtu.be/kldkpX6gajI
השואה לא נוצרה באקראי. במשך שנים הכינו הנאצים את הקרקע לרדיפה ולהשמדה של היהודים. הם עשו זאת באמצעות תעמולה שטנית כנגד היהודים. השטנה שהנאצים השתמשו בה בסרטי התעמולה שלהם היא בלתי נתפסת ושר התעמולה הנאצי יוזף גבלס השתמש בשיטות שונות כדי להמאיס את היהודים. תוך שימוש שממשיך עלילות והשמצות אנטישמיות בנות מאות שנים, הוצגו היהודים בתעמולה זו כחורשי מזימות, מושחתים, מכוערים, לא אנושיים, דוברי שפה מוזרה ושונים מ"הגזע הנבחר".
פריץ היפלר, היוצר הנאצי של הסרט "היהודי הנצחי" מ-1940 נהג לחפש בגטאות פרצופי יהודים מכוערים, מעוותים ונכים, ולהציגם כפרצופים אופייניים של יהודים. הם הוצגו כנחותים, תת-אדם, מלוכלכים, חולים, טפילים, עצלים, שקרנים, תככנים, תאבי ממון וכוח. אורח החיים היהודי הוצג כחיי חרקים ועכברושים. בסרט הוצגה השחיטה היהודית כאכזרית והודגש שהיהודים אינם דומים כלל לגרמנים.
בסרט "היהודי זיס" חיזק גבלס את דמות היהודי הזומם, שמרקיד את העולם כולו בעזרת כספו ופוגע בתומתן של נערות גרמניות טהורות. הקריאה הנבואית שבסוף הסרט הייתה כמו הוראה לצופים: "על היהודי למות!"
בסרטוני התעמולה שלהם נהגו הנאצים לביים ללא בושה סצנות באיומי רובים וגרמו ליהודים לבצע דברים איומים, שהנאצים רצו להאשים בהם את הגזע היהודי. זו הייתה תעמולה אנטישמית, אלימה ואכזרית שנועדה להפחיד, לעורר דחייה ולהכין את הקרקע לרצח עם. לא פחות.
מנגד, צולמו הגרמנים תמיד כחרוצים, יפים, בהירים, ממושמעים, נקיים ומסודרים. החיילים הגרמנים הוצגו כצעירים יפים ומוצלחים. המסר שהועבר הוא שהגרמנים בונים, בעוד היהודים הורסים.
היטלר קיבל טיפול מיוחד. גבלס ייעץ לו לדבר כשהוא במרחק מהמיקרופון וכך יכול היה הצורר לשאוג את נאומיו, בהתאם לתדמית הלוחמת והסמכותית שהוא ביקש ליצור. בסרט "ניצחון הרצון" של לני ריפנשטאל צולם הפיהרר מלמטה ומקרוב ונראה כאל גדול מהחיים, בעוד שההמונים המריעים לו מרחוק הוצגו כאלפי בריות זעירות, הנשלטות על ידו. בנאומי הלילה של המנהיג הנאצי האירו אותו זרקורים מלמטה, לכיוון השמיים. כך יצרו לו מראה אלוהי, שכן האור שהמשיך ממנו אל השמיים הזכיר להמונים אפקט של כנסיות גותיות, שבהן האור "האלוהי" מציף מהחלונות הגדולים. כך הציגו הנאצים את עצמם כגזע הנבחר ואת היטלר כמנהיג היסטורי של הרייך בן אלף השנים.
בלט גם השימוש הנאצי הרחב ברדיו. חוץ ממערכות ההגברה שהשמיעו בחוזקה את נאומיו של היטלר משידורי הרדיו לקהל הרחב, דאגו הנאצים לייצר מקלטי רדיו "עממיים", שנמכרו בזול לציבור הגרמני. הללו שילשו, בתוך שנים ספורות, את מספר בתי האב שהחזיקו במקלטי רדיו. אבל המכשירים הללו היו חלשים במכוון, מכדי לקלוט שידורי רדיו ממדינות אחרות. כך שמע הציבור הגרמני בעיקר את נאומיו של היטלר וההסתה ממשרד התעמולה של גבלס.
כך הציגה התעמולה הנאצית את היהודים לעומת הגרמנים (מתורגם):
https://youtu.be/yYPCbcAwq38
זה מה שסיפרו לגרמנים על היהודים (מתורגם):
https://youtu.be/dHOXd5vYj_8
התעמולה הייתה מרכיב משמעותי בעליית הנאציזם לשלטון:
https://youtu.be/yEk6zGYwyhc
וגם ב"שכנוע" עמים לא להצטרף לבנות הברית נגדם במלחמה:
https://youtu.be/FhUwrON7Mto
הדרך בה "שיווקו" הנאצים לילדים סרטים מצוירים שהציגו את שיטת הפעולה שלהם:
https://youtu.be/Q8MUYCVD-VM
אחת הטקטיקות היעילות שלהם הייתה לחזור שוב ושוב על מסרים פשוטים של הסתה (מתורגם):
https://youtu.be/ByDPmu7gbfY
ותערוכה מודרנית של התעמולה הנאצית ותיאור היהודים:
https://youtu.be/kldkpX6gajI
מיהם הקו קלוקס קלאן?
קו קלוקס קלאן (Ku Klux Klan או בקיצור KKK) הוא ארגון ידוע לשמצה ורווי שנאה וגזענות שהתפתח בארצות הברית. חברי הארגון, לבנים אמריקאיים ושמרנים, מזוהים במצעדי הלפידים המאיימים שלהם, שהם עורכים בלילות כשהם עטויים בברדסים לבנים ובמעשי אלימות ופשע כנגד שחורים ובני מיעוטים.
חברי הארגון הגזעני "קו קלוקס קלאן" דגלו תמיד בעליונות הגזע הלבן. הארגון המוכר נוסד בשנת 1915, אך השתמש בשם של ארגון קודם בעל שם זהה, שפעל במאה ה-19. בארגון הראשון פעלו לבנים מהדרום, שזה עתה הובס במלחמת האזרחים האמריקאית. אז הם התנגדו לשיקום שכפה הצפון המנצח על הדרום והתמקדו במעשי טרור ורצח של אלפים מתושבי הצפון שהגיעו לסחור ולשקם את דרום ארה"ב ושל עבדים שזה עתה שוחררו מהעבדות.
הארגון החדש, שהוקם בהשראת הסרט הגזעני והחשוב "הולדתה של אומה", היה זהיר יותר אך עדיין מזוהה באנטישמיות שלו. בשנות ה-20 של המאה הקודמת, בשיא כוחו, הגיע הארגון למיליוני חברים ול-15 אחוזים מבעלי זכות ההצבעה בארה"ב ובהדרגה הוסיפו חברי ה-KKK לרשימת השנואים שלהם גם את הקתולים והמהגרים לארה"ב. אך במהלך "השפל הגדול" ומלחמת העולם השנייה הקו קלוקס קלאן הלך והדרדר, בין השאר בגלל תמיכת חלק ממנהיגיו בהיטלר ובאידיאולוגיה הנאצית.
כיום ישנן בארה"ב "קבוצות שנאה" רבות המזהות עצמן כ-KKK, אך הן פועלות עצמאית ואף מפוצלות ביניהן.
הנה הולדת הקו קלוקס קלאן:
https://youtu.be/5CTG58jIlNA
בסרט של האחים כהן "אחי, איפה אתה?":
https://youtu.be/VoIebIKNS4s
הקו קלוקס קלאן היום:
https://youtu.be/5VzKRI7JbVk
וכתבת טלוויזיה על האפרו-אמריקאי שהצליח להידבר איתם וליצור קשר טוב (עברית):
https://youtu.be/e1DRs3G7mko?long=yes
קו קלוקס קלאן (Ku Klux Klan או בקיצור KKK) הוא ארגון ידוע לשמצה ורווי שנאה וגזענות שהתפתח בארצות הברית. חברי הארגון, לבנים אמריקאיים ושמרנים, מזוהים במצעדי הלפידים המאיימים שלהם, שהם עורכים בלילות כשהם עטויים בברדסים לבנים ובמעשי אלימות ופשע כנגד שחורים ובני מיעוטים.
חברי הארגון הגזעני "קו קלוקס קלאן" דגלו תמיד בעליונות הגזע הלבן. הארגון המוכר נוסד בשנת 1915, אך השתמש בשם של ארגון קודם בעל שם זהה, שפעל במאה ה-19. בארגון הראשון פעלו לבנים מהדרום, שזה עתה הובס במלחמת האזרחים האמריקאית. אז הם התנגדו לשיקום שכפה הצפון המנצח על הדרום והתמקדו במעשי טרור ורצח של אלפים מתושבי הצפון שהגיעו לסחור ולשקם את דרום ארה"ב ושל עבדים שזה עתה שוחררו מהעבדות.
הארגון החדש, שהוקם בהשראת הסרט הגזעני והחשוב "הולדתה של אומה", היה זהיר יותר אך עדיין מזוהה באנטישמיות שלו. בשנות ה-20 של המאה הקודמת, בשיא כוחו, הגיע הארגון למיליוני חברים ול-15 אחוזים מבעלי זכות ההצבעה בארה"ב ובהדרגה הוסיפו חברי ה-KKK לרשימת השנואים שלהם גם את הקתולים והמהגרים לארה"ב. אך במהלך "השפל הגדול" ומלחמת העולם השנייה הקו קלוקס קלאן הלך והדרדר, בין השאר בגלל תמיכת חלק ממנהיגיו בהיטלר ובאידיאולוגיה הנאצית.
כיום ישנן בארה"ב "קבוצות שנאה" רבות המזהות עצמן כ-KKK, אך הן פועלות עצמאית ואף מפוצלות ביניהן.
הנה הולדת הקו קלוקס קלאן:
https://youtu.be/5CTG58jIlNA
בסרט של האחים כהן "אחי, איפה אתה?":
https://youtu.be/VoIebIKNS4s
הקו קלוקס קלאן היום:
https://youtu.be/5VzKRI7JbVk
וכתבת טלוויזיה על האפרו-אמריקאי שהצליח להידבר איתם וליצור קשר טוב (עברית):
https://youtu.be/e1DRs3G7mko?long=yes
מה הסיפור של שיר המחאה המצמרר "פרי מוזר"?
השיר "פרי מוזר" (Strange Fruit) הוא אחד משירי המחאה המצמררים שנכתבו אי-פעם. השיר, שיצא כנגד מעשי הלינץ' הגזעניים של לבנים בשחורים בדרום ארה"ב, נכתב בסוף שנות ה-30, על ידי חבר במפלגה הקומוניסטית בארצות הברית, לבן שראה במעשים הללו פשע זוועתי. הסיפור של השיר מעניין ויכול ללמד משהו גם על אחווה תוך אמריקאית באותם ימים נוראים.
מילותיו מתחילות כך:
"על עצי הדרום גדל פרי מוזר / דם על עליו ודם ספוג ונספג בשורשיו / גופות שחורים מתנדנדים ברוח דרומית / פרי מוזר על ענפי הצפצפה".
"פרי מוזר" התפרסם בביצוע המקורי והמשובח שלו בידי בילי הולידיי, שהוקלט ב 1939 ונחשב לביצוע הטוב ביותר שלו. במקור חיבר אותו אייבל מירופול, יהודי שראה תמונה בה נראו שני גברים שחורים, תלויים על עץ, לאחר שגזענים לבנים עשו בהם לינץ'.
מירופול, אמריקאי ובמקור מהגר יהודי מרוסיה, היה מורה ופזמונאי קומוניסט שלימד אנגלית בבי"ס ציבורי בברונקס. הוא פירסם שירים בשם העט לואיס אלן. מירופול עתיד להתפרסם בהמשך חייו גם בכך שהוא ורעייתו אימצו את שני ילדיהם של אתל ויוליוס רוזנברג, מי שהורשעו כמרגלי האטום והוצאו להורג.
לשיר ''פרי מוזר'', שבמקור נכתב ובוצע על ידיו כ"פרי מר" (Bitter Fruit), עתידה להיות השפעה רבה על הקהילה השחורה. לא מעט נכתב באותה תקופה נגד מעשי הלינץ' שנעשו בדרום, אבל הוא היה חזק יותר, אפקטיבי ונוגע. אולי היה זה הדימוי של אנשים תלויים על עץ כמעין פרי לא הגיוני ואולי זה בכלל הביצוע המצמרר של בילי הולידיי. היא לא הייתה הראשונה שבצעה אותו אבל ידעה משהו על להיות מודרת ומוזרה. תחושותיה וכאבה דיברו היטב בשיר. היא גם זו שהצליחה להכניס את קולה אל מכשירי הרדיו של הלבנים ולגעת בליבם. בטלוויזיה היא לא נראתה כמובן. בכל זאת שחורה...
בהמשך הקריירה של בילי הולידיי הפך "פרי מוזר" לשיר סיום קבוע בהופעותיה. יש מי שגורסים שבהדרגה השתלט משאו הכבד של שיר המחאה הזה עליה, העצים את דיכאונה של מלכת הבלוז והחיש את התאבדותה המסתורית.
נסיבות כתיבת השיר מעניינות גם קצת בקשר והסולידריות שבין יהודים לשחורים. באותם ימים איומים של מעשי לינץ' גזעניים באמריקה, מצאו עצמם שני הגזעים הללו באותה צרה. השנאה היום היא לא אותה שנאה אבל דומה שהגזענות והאכזריות ממתינות לפרוץ בכל רגע. רק תנו להם עץ והם ידאגו לשאר...
הנה השיר "פרי מוזר" בביצוע של מלכת הבלוז (מתורגם):
https://youtu.be/OfA7o5Kx83M
רמיקס שעשה גולש בין השיר לסצנות מסרט שהנציח את התקופה (לא לילדים רכים):
https://youtu.be/jq6hHew4yTc
פרי מוזר בביצוע של נינה סימון, הלוחמת הגדולה בגזענות נגד השחורים:
https://youtu.be/ah8PxUFhaGo
כך שרה אותו זמרת לבנה עם לב שחור - אנני לנוקס:
https://youtu.be/j_cGtRMK-7Y
הסיפור המלא של הפרי המוזר והלינץ' האכזר:
https://youtu.be/EZUoYgPe1Y4?long=yes
וסיפורו של אבל מירופול, כותב השיר:
https://youtu.be/OoBx1WnZKio?long=yes
השיר "פרי מוזר" (Strange Fruit) הוא אחד משירי המחאה המצמררים שנכתבו אי-פעם. השיר, שיצא כנגד מעשי הלינץ' הגזעניים של לבנים בשחורים בדרום ארה"ב, נכתב בסוף שנות ה-30, על ידי חבר במפלגה הקומוניסטית בארצות הברית, לבן שראה במעשים הללו פשע זוועתי. הסיפור של השיר מעניין ויכול ללמד משהו גם על אחווה תוך אמריקאית באותם ימים נוראים.
מילותיו מתחילות כך:
"על עצי הדרום גדל פרי מוזר / דם על עליו ודם ספוג ונספג בשורשיו / גופות שחורים מתנדנדים ברוח דרומית / פרי מוזר על ענפי הצפצפה".
"פרי מוזר" התפרסם בביצוע המקורי והמשובח שלו בידי בילי הולידיי, שהוקלט ב 1939 ונחשב לביצוע הטוב ביותר שלו. במקור חיבר אותו אייבל מירופול, יהודי שראה תמונה בה נראו שני גברים שחורים, תלויים על עץ, לאחר שגזענים לבנים עשו בהם לינץ'.
מירופול, אמריקאי ובמקור מהגר יהודי מרוסיה, היה מורה ופזמונאי קומוניסט שלימד אנגלית בבי"ס ציבורי בברונקס. הוא פירסם שירים בשם העט לואיס אלן. מירופול עתיד להתפרסם בהמשך חייו גם בכך שהוא ורעייתו אימצו את שני ילדיהם של אתל ויוליוס רוזנברג, מי שהורשעו כמרגלי האטום והוצאו להורג.
לשיר ''פרי מוזר'', שבמקור נכתב ובוצע על ידיו כ"פרי מר" (Bitter Fruit), עתידה להיות השפעה רבה על הקהילה השחורה. לא מעט נכתב באותה תקופה נגד מעשי הלינץ' שנעשו בדרום, אבל הוא היה חזק יותר, אפקטיבי ונוגע. אולי היה זה הדימוי של אנשים תלויים על עץ כמעין פרי לא הגיוני ואולי זה בכלל הביצוע המצמרר של בילי הולידיי. היא לא הייתה הראשונה שבצעה אותו אבל ידעה משהו על להיות מודרת ומוזרה. תחושותיה וכאבה דיברו היטב בשיר. היא גם זו שהצליחה להכניס את קולה אל מכשירי הרדיו של הלבנים ולגעת בליבם. בטלוויזיה היא לא נראתה כמובן. בכל זאת שחורה...
בהמשך הקריירה של בילי הולידיי הפך "פרי מוזר" לשיר סיום קבוע בהופעותיה. יש מי שגורסים שבהדרגה השתלט משאו הכבד של שיר המחאה הזה עליה, העצים את דיכאונה של מלכת הבלוז והחיש את התאבדותה המסתורית.
נסיבות כתיבת השיר מעניינות גם קצת בקשר והסולידריות שבין יהודים לשחורים. באותם ימים איומים של מעשי לינץ' גזעניים באמריקה, מצאו עצמם שני הגזעים הללו באותה צרה. השנאה היום היא לא אותה שנאה אבל דומה שהגזענות והאכזריות ממתינות לפרוץ בכל רגע. רק תנו להם עץ והם ידאגו לשאר...
הנה השיר "פרי מוזר" בביצוע של מלכת הבלוז (מתורגם):
https://youtu.be/OfA7o5Kx83M
רמיקס שעשה גולש בין השיר לסצנות מסרט שהנציח את התקופה (לא לילדים רכים):
https://youtu.be/jq6hHew4yTc
פרי מוזר בביצוע של נינה סימון, הלוחמת הגדולה בגזענות נגד השחורים:
https://youtu.be/ah8PxUFhaGo
כך שרה אותו זמרת לבנה עם לב שחור - אנני לנוקס:
https://youtu.be/j_cGtRMK-7Y
הסיפור המלא של הפרי המוזר והלינץ' האכזר:
https://youtu.be/EZUoYgPe1Y4?long=yes
וסיפורו של אבל מירופול, כותב השיר:
https://youtu.be/OoBx1WnZKio?long=yes
מה היה משטר האפרטהייד של דרום אפריקה?
יש מי שיתקשו להאמין אולי שעד לפני זמן לא רב שרר בדרום אפריקה משטר גזעני להפליא. אפרטהייד (Apartheid) היא הפרדה של אנשים, על בסיס גזעי. ההפרדה הזו הייתה מוחלטת. היא הייתה הפרדה כלכלית, תרבותית, פוליטית, חברתית וחינוכית.
הדרום אפריקאים הלבנים הקצו לשחורים אזורי מגורים נפרדים משלהם ואסרו עליהם להתגורר בשכונות של לבנים. היו אוטובוסים לשחורים וללבנים בנפרד, בתי קפה, קולנוע וספסלים נפרדים ללבנים ושחורים, מקומות עבודה נפרדים, מקומות בילוי נפרדים וכך הלאה.
השחורים במשטר האפרטהייד הופלו לרעה בכל צורה אפשרית. היו מקצועות שנאסר ללמד בבתי הספר לתלמידים שחורים. נער שחור לא הורשה ללמוד מקצועות מסוימים. השחורים יועדו להיות המשרתים והמשרתות ולעבוד בשביל הלבנים בדרום אפריקה.
האפרטהייד היה חלק משיטת שלטון שהתבססה על החוק במדינה הדרום אפריקאית. החוק כמובן נחקק על ידי המיעוט הלבן והחזק, שרק הוא הורשה לבחור ולהיבחר לשלטון. כל ממד באפליה שהייתה נהוגה בין הלבנים והשחורים במדינה היה מעוגן בחוק זה, שכפה על השחורים את שליטת האדם הלבן.
סופו הרשמי של משטר האפרטהייד הגיע כשהנשיא הלבן פרדריק דה-קלרק עשה הסכם עם נלסון מנדלה ואנשיו, על ביטול האפרטהייד ובחירות דמוקרטיות בדרום אפריקה. כשהללו התקיימו הן הביאו לתום שלטונם של הלבנים בדרום אפריקה ולעלייתם של נלסון מנדלה ומפלגתו להנהגת המדינה.
עם זאת, גם היןם נמשכת ההפרדה בין לבנים ושחורים בדרום אפריקה, על בסיס כלכלי. שכונות הלבנים הם עשירות ומוגנות היטב, בעוד מרבית השחורים חיים בעוני מכמיר לב.
פירוש המילה "אפרטהייד" הוא הפרדה והיא נולדה משפות הלבנים של דרום אפריקה, הבורית וההולנדית.
הנה סיפור האפרטהייד בדרום אפריקה, כיצד החל וכיצד הובא לסופו (מתורגם):
https://youtu.be/ke4kVFycpYY
האפרטהייד באנגלית:
http://youtu.be/S7yvnUz2PLE
סרטונים מהתקופה שמתארים איך נראתה גזענות האפרטהייד:
http://youtu.be/2f2k6iDFCL4
המדיניות הזו נולדה ממיתוס "האדמה הריקה" שלטענתם מצאו הלבנים כשהגיעו והתיישבו בדרום אפריקה (מתורגם):
https://youtu.be/3GWqM-IoAgM
דוגמה לשוויון שאנו מעודדים (עברית):
http://youtu.be/Mmwj0Exby-I
ההפרדה בסטטוס כלכלי בין שכונות הלבנים והשחורים של דרום אפריקה:
https://youtu.be/NVH7JewfgJg?long=yes
תכנית חינוכית על האפרטהייד בדרום-אפריקה (עברית):
http://youtu.be/_t-JIHWv35k?long=yes
וסרט תיעודי על הניצחון על האפרטהייד הדרום אפריקאי:
http://youtu.be/IKDrRdfvUg8?long=yes
יש מי שיתקשו להאמין אולי שעד לפני זמן לא רב שרר בדרום אפריקה משטר גזעני להפליא. אפרטהייד (Apartheid) היא הפרדה של אנשים, על בסיס גזעי. ההפרדה הזו הייתה מוחלטת. היא הייתה הפרדה כלכלית, תרבותית, פוליטית, חברתית וחינוכית.
הדרום אפריקאים הלבנים הקצו לשחורים אזורי מגורים נפרדים משלהם ואסרו עליהם להתגורר בשכונות של לבנים. היו אוטובוסים לשחורים וללבנים בנפרד, בתי קפה, קולנוע וספסלים נפרדים ללבנים ושחורים, מקומות עבודה נפרדים, מקומות בילוי נפרדים וכך הלאה.
השחורים במשטר האפרטהייד הופלו לרעה בכל צורה אפשרית. היו מקצועות שנאסר ללמד בבתי הספר לתלמידים שחורים. נער שחור לא הורשה ללמוד מקצועות מסוימים. השחורים יועדו להיות המשרתים והמשרתות ולעבוד בשביל הלבנים בדרום אפריקה.
האפרטהייד היה חלק משיטת שלטון שהתבססה על החוק במדינה הדרום אפריקאית. החוק כמובן נחקק על ידי המיעוט הלבן והחזק, שרק הוא הורשה לבחור ולהיבחר לשלטון. כל ממד באפליה שהייתה נהוגה בין הלבנים והשחורים במדינה היה מעוגן בחוק זה, שכפה על השחורים את שליטת האדם הלבן.
סופו הרשמי של משטר האפרטהייד הגיע כשהנשיא הלבן פרדריק דה-קלרק עשה הסכם עם נלסון מנדלה ואנשיו, על ביטול האפרטהייד ובחירות דמוקרטיות בדרום אפריקה. כשהללו התקיימו הן הביאו לתום שלטונם של הלבנים בדרום אפריקה ולעלייתם של נלסון מנדלה ומפלגתו להנהגת המדינה.
עם זאת, גם היןם נמשכת ההפרדה בין לבנים ושחורים בדרום אפריקה, על בסיס כלכלי. שכונות הלבנים הם עשירות ומוגנות היטב, בעוד מרבית השחורים חיים בעוני מכמיר לב.
פירוש המילה "אפרטהייד" הוא הפרדה והיא נולדה משפות הלבנים של דרום אפריקה, הבורית וההולנדית.
הנה סיפור האפרטהייד בדרום אפריקה, כיצד החל וכיצד הובא לסופו (מתורגם):
https://youtu.be/ke4kVFycpYY
האפרטהייד באנגלית:
http://youtu.be/S7yvnUz2PLE
סרטונים מהתקופה שמתארים איך נראתה גזענות האפרטהייד:
http://youtu.be/2f2k6iDFCL4
המדיניות הזו נולדה ממיתוס "האדמה הריקה" שלטענתם מצאו הלבנים כשהגיעו והתיישבו בדרום אפריקה (מתורגם):
https://youtu.be/3GWqM-IoAgM
דוגמה לשוויון שאנו מעודדים (עברית):
http://youtu.be/Mmwj0Exby-I
ההפרדה בסטטוס כלכלי בין שכונות הלבנים והשחורים של דרום אפריקה:
https://youtu.be/NVH7JewfgJg?long=yes
תכנית חינוכית על האפרטהייד בדרום-אפריקה (עברית):
http://youtu.be/_t-JIHWv35k?long=yes
וסרט תיעודי על הניצחון על האפרטהייד הדרום אפריקאי:
http://youtu.be/IKDrRdfvUg8?long=yes
מה היו גני החיות האנושיים?
בשנת 1889, בתערוכה העולמית של פריז שהתקיימה בפארק "שאן דה מארס" (Champ de Marsׂ) שבפריז, הוצג מיצג אמנותי בצורת גן חיות אנושי. זה היה מיצג מעניין במיוחד, אבל מעט מטריד. הסיבה - בגן החיות הזה הוצגו בני אדם.
המחזה הזה לא היה יוצא דופן באותם ימים. קשה אולי להאמין אבל במאה ה-19 פעלו באירופה גני חיות אנושיים (Human zoo). כמו בגן חיות של ימינו, הוצגו לעיני הקהל בני אדם. בתצוגה מפוארת, לחללים המזכירים כלובים ובדומה למתחמי דובים או גורילות של ימינו, הוכנסו כל מי שלא היו אירופאים או בעלי מראה לבן.
אחת האטרקציות המרכזיות בגן החיות האנושי של פריז הייתה אז מה שמנהליו כינו "הכפר הכושי". הוא מנה 400 ילידים מאפריקה, שהציגו לפני קהל המבקרים את חייהם האותנטיים. באטרקציה הזו לבדה ביקרו כ-28 מיליון איש.
לא רק ילידים אפריקאים הוצגו באותם ימים בגני החיות האנושיים. גם אם רוב הילידים היו ממוצא אפריקאי, בגן חיות אנושי הוצגו אז גם אינדיאנים מאמריקה, אבוריג'ינים מאוסטרליה, אינואיטים מהקוטב ובני תרבויות אסייתיות שונות.
לראווה הוצגו אז כל מי שניתן היה להגדיר כ"ילידים", בני קבוצות אתניות שהוגדרו כאוכלוסיות טבעיות וראשוניות במקום מסוים על פני כדור הארץ.
באותה תקופה היו גני החיות האנושיים אטרקציה לאירופים הלבנים והגזענים, שראו במי שלא בא מקרבם אדם נחות ופרימיטיבי. זה היה חלק מהקולוניאליזם שראה את עצמו כמי שמביא את התרבות לשבטים נבערים שחיים כמו חיות בג'ונגלים.
מטרת התצוגות הללו, שנמשכו עד אמצע המאה ה-20, הייתה כמובן בידורית. אבל ממש כמו מופעי ה"פריק שואו" שהקרקסים הנודדים הרבו אז להציג, גם כאן הודגש האופי "הנחות" של הילידים הללו והשוני בינם לבין בני התרבות המערבית.
גני החיות האתנוגרפיים בדרך כלל התבססו על גזענות מדעית ודארוויניזם חברתי. הילידים הללו היו הניגוד לקדמה האנושית ולכן נחשבו כסוג של, אם תרצו," בני אדם מוקדמים". הביקור בגני החיות הללו היה עבור בני התקופה מעין ביקור במוזיאון או במכון מדעי ביזארי...
הנה סיפור הקמתם של גני חיות אנושיים:
https://youtu.be/hal8sxg0fvE?t=16s
עוד על גני החיות האנושיים:
https://youtu.be/i0VOb8HNlJo
בחיוך, אולי כולנו קצת חיות, בקטע טוב כמובן:
https://youtu.be/9fSgRKujZSo
סרטון תיעודי על הצד הזה של הקולוניאליזם:
https://youtu.be/_WFTSM8JppE?long=yes
גני החיות האנושיים בבירות אירופה:
https://youtu.be/JjU3Bob8IFA?long=yes
וגם באמריקה באו לראות שחורים בכלובים:
https://youtu.be/nY6Zrol5QEk?long=yes
בשנת 1889, בתערוכה העולמית של פריז שהתקיימה בפארק "שאן דה מארס" (Champ de Marsׂ) שבפריז, הוצג מיצג אמנותי בצורת גן חיות אנושי. זה היה מיצג מעניין במיוחד, אבל מעט מטריד. הסיבה - בגן החיות הזה הוצגו בני אדם.
המחזה הזה לא היה יוצא דופן באותם ימים. קשה אולי להאמין אבל במאה ה-19 פעלו באירופה גני חיות אנושיים (Human zoo). כמו בגן חיות של ימינו, הוצגו לעיני הקהל בני אדם. בתצוגה מפוארת, לחללים המזכירים כלובים ובדומה למתחמי דובים או גורילות של ימינו, הוכנסו כל מי שלא היו אירופאים או בעלי מראה לבן.
אחת האטרקציות המרכזיות בגן החיות האנושי של פריז הייתה אז מה שמנהליו כינו "הכפר הכושי". הוא מנה 400 ילידים מאפריקה, שהציגו לפני קהל המבקרים את חייהם האותנטיים. באטרקציה הזו לבדה ביקרו כ-28 מיליון איש.
לא רק ילידים אפריקאים הוצגו באותם ימים בגני החיות האנושיים. גם אם רוב הילידים היו ממוצא אפריקאי, בגן חיות אנושי הוצגו אז גם אינדיאנים מאמריקה, אבוריג'ינים מאוסטרליה, אינואיטים מהקוטב ובני תרבויות אסייתיות שונות.
לראווה הוצגו אז כל מי שניתן היה להגדיר כ"ילידים", בני קבוצות אתניות שהוגדרו כאוכלוסיות טבעיות וראשוניות במקום מסוים על פני כדור הארץ.
באותה תקופה היו גני החיות האנושיים אטרקציה לאירופים הלבנים והגזענים, שראו במי שלא בא מקרבם אדם נחות ופרימיטיבי. זה היה חלק מהקולוניאליזם שראה את עצמו כמי שמביא את התרבות לשבטים נבערים שחיים כמו חיות בג'ונגלים.
מטרת התצוגות הללו, שנמשכו עד אמצע המאה ה-20, הייתה כמובן בידורית. אבל ממש כמו מופעי ה"פריק שואו" שהקרקסים הנודדים הרבו אז להציג, גם כאן הודגש האופי "הנחות" של הילידים הללו והשוני בינם לבין בני התרבות המערבית.
גני החיות האתנוגרפיים בדרך כלל התבססו על גזענות מדעית ודארוויניזם חברתי. הילידים הללו היו הניגוד לקדמה האנושית ולכן נחשבו כסוג של, אם תרצו," בני אדם מוקדמים". הביקור בגני החיות הללו היה עבור בני התקופה מעין ביקור במוזיאון או במכון מדעי ביזארי...
הנה סיפור הקמתם של גני חיות אנושיים:
https://youtu.be/hal8sxg0fvE?t=16s
עוד על גני החיות האנושיים:
https://youtu.be/i0VOb8HNlJo
בחיוך, אולי כולנו קצת חיות, בקטע טוב כמובן:
https://youtu.be/9fSgRKujZSo
סרטון תיעודי על הצד הזה של הקולוניאליזם:
https://youtu.be/_WFTSM8JppE?long=yes
גני החיות האנושיים בבירות אירופה:
https://youtu.be/JjU3Bob8IFA?long=yes
וגם באמריקה באו לראות שחורים בכלובים:
https://youtu.be/nY6Zrol5QEk?long=yes
מהו הכתב הרוני הקדום של הוויקינגים?
אבנים עתיקות, שזכו בקרב החוקרים לשם "האבנים הרוּנִיוֹת" או "אבני רונות", פזורות ברחבי ארצות סקנדינביה. על האבנים הללו, מעין מצבות שנפוצו באזור החל מהמאה ה-4 ועד המאה ה-11 לספירה, חרוטות כתובות עתיקות בשפה מוזרה.
מי שכתבו היישר בסלע היו הסקנדינבים של ימי קדם, כנראה ויקינגים. ואכן, השפה בה חרוטים הכיתובים שעל האבנים הללו היא שפה סקנדינבית עתיקה שנקראה "רוּנִית". השורש רון (rún) בא מנורדית עתיקה. בשפות גרמאניות עתיקות משמעותו היא סוד, לחידה או מסתורין.
הכתב שעל האבנים כתוב באלפבית רוּני. המעניין הוא שהכתב הרוני מורכב רק מקווים אנכיים ואלכסוניים. אין בו כלל קווים אופקיים או מעוגלים. החוקרים סבורים שהסיבה לכך היא שהוויקינגים נהגו לחרוט בסכינים, את הרוּנוֹת על גבי כפיסי עץ. קווים אופקים מתלכדים עם הטקסטורה של העץ וקווים מעוגלים קשים לחריטה בסכין על עץ. לכן, בשפה הרונית הם נמנעו משניהם.
לחוקרים עדיין לא ברור לאיזה צורך ועל ידי מי פותח הכתב הרוני. בתרבות הסקנדינבית תפס הכתב האלפביתי הזה מקום מרכזי וארוך שנים.
הכתב הרוני הוא שימש החל מהמאה ה-1 לספירה את דוברי השפות הגרמאניות העתיקות, שפות של שבטים שעתידים להפוך לימים לאזרחי גרמניה, הולנד, אנגליה של ימינו ועוד. ממצאים ארכאולוגיים שכללו כתב רוני עתיק, נמצאו אפילו בארצות כמו רוסיה, פולין, רומניה והונגריה.
על אף ששימש רבים מהעמים העתיקים של צפון אירופה, הכתב הרוני נתפס בקרב רבים כאלפבית סקנדינבי. ואכן, בארצות סקנדינביה השתמשו בכתב הרוני עד סוף ימי הביניים - יותר מבכל תרבות אחרת. איפה פחות? - גם בגרמניה ובארצות השפלה ישמש הכתב הרוני, אבל עד המאה ה-7 בלבד. באנגליה יכתבו בו עד המאה ה-11.
אגב, בעידן המודרני אומצו פה ושם אותיות מהשפה הרונית כסמלים. בזמן מלחמת העולם השנייה למשל, אימצו הנאצים את האות אותלה כסמל לעליונות הגזע הארי.
משהו נעים יותר שתרמה הרונית למודרנה הוא סמל טכנולוגיית הבלוטות' (Bluetooth sign). הסמל המוזר הזה משלב שתי אותיות רוניות, המקבילות לאותיות H ו-B. האותיות הללו הן ראשי התיבות של שמו של האראלד בלוטות', המלך הדני הראשון ומי שאיחד את השבטים הוויקינגים באזור לממלכת דנמרק. הייתה לו חיבה מיוחדת לשיניים כחולות והוא חיבר בין שבטים, בדיוק כמו הטכנולוגיה שמחברת מכשירים דיגיטליים בימינו, באופן אלחוטי.
הנה סיפורו של הכתב הרוני והקשר המפתיע שלו לטכנולוגיה המודרנית:
https://youtu.be/wOcVy5dvwjs
אבן רונית שמהווה את סלע קיומה של דנמרק ושל טכנולוגיית הבלוטות' (מתורגם):
https://youtu.be/VdmQp9M9jUo
פירוש האותיות הרוניות:
https://youtu.be/oNkrPuFdXXQ
האבנים הרוניות:
https://youtu.be/rwCvYkJFD4U
אבנים כאלה פזורות לרוב בבתי קברות ויקינגיים:
https://youtu.be/nWBk2GsSg7Q
ואבנים רוניות בדנמרק:
https://youtu.be/txFkuMaHeBw
אבנים עתיקות, שזכו בקרב החוקרים לשם "האבנים הרוּנִיוֹת" או "אבני רונות", פזורות ברחבי ארצות סקנדינביה. על האבנים הללו, מעין מצבות שנפוצו באזור החל מהמאה ה-4 ועד המאה ה-11 לספירה, חרוטות כתובות עתיקות בשפה מוזרה.
מי שכתבו היישר בסלע היו הסקנדינבים של ימי קדם, כנראה ויקינגים. ואכן, השפה בה חרוטים הכיתובים שעל האבנים הללו היא שפה סקנדינבית עתיקה שנקראה "רוּנִית". השורש רון (rún) בא מנורדית עתיקה. בשפות גרמאניות עתיקות משמעותו היא סוד, לחידה או מסתורין.
הכתב שעל האבנים כתוב באלפבית רוּני. המעניין הוא שהכתב הרוני מורכב רק מקווים אנכיים ואלכסוניים. אין בו כלל קווים אופקיים או מעוגלים. החוקרים סבורים שהסיבה לכך היא שהוויקינגים נהגו לחרוט בסכינים, את הרוּנוֹת על גבי כפיסי עץ. קווים אופקים מתלכדים עם הטקסטורה של העץ וקווים מעוגלים קשים לחריטה בסכין על עץ. לכן, בשפה הרונית הם נמנעו משניהם.
לחוקרים עדיין לא ברור לאיזה צורך ועל ידי מי פותח הכתב הרוני. בתרבות הסקנדינבית תפס הכתב האלפביתי הזה מקום מרכזי וארוך שנים.
הכתב הרוני הוא שימש החל מהמאה ה-1 לספירה את דוברי השפות הגרמאניות העתיקות, שפות של שבטים שעתידים להפוך לימים לאזרחי גרמניה, הולנד, אנגליה של ימינו ועוד. ממצאים ארכאולוגיים שכללו כתב רוני עתיק, נמצאו אפילו בארצות כמו רוסיה, פולין, רומניה והונגריה.
על אף ששימש רבים מהעמים העתיקים של צפון אירופה, הכתב הרוני נתפס בקרב רבים כאלפבית סקנדינבי. ואכן, בארצות סקנדינביה השתמשו בכתב הרוני עד סוף ימי הביניים - יותר מבכל תרבות אחרת. איפה פחות? - גם בגרמניה ובארצות השפלה ישמש הכתב הרוני, אבל עד המאה ה-7 בלבד. באנגליה יכתבו בו עד המאה ה-11.
אגב, בעידן המודרני אומצו פה ושם אותיות מהשפה הרונית כסמלים. בזמן מלחמת העולם השנייה למשל, אימצו הנאצים את האות אותלה כסמל לעליונות הגזע הארי.
משהו נעים יותר שתרמה הרונית למודרנה הוא סמל טכנולוגיית הבלוטות' (Bluetooth sign). הסמל המוזר הזה משלב שתי אותיות רוניות, המקבילות לאותיות H ו-B. האותיות הללו הן ראשי התיבות של שמו של האראלד בלוטות', המלך הדני הראשון ומי שאיחד את השבטים הוויקינגים באזור לממלכת דנמרק. הייתה לו חיבה מיוחדת לשיניים כחולות והוא חיבר בין שבטים, בדיוק כמו הטכנולוגיה שמחברת מכשירים דיגיטליים בימינו, באופן אלחוטי.
הנה סיפורו של הכתב הרוני והקשר המפתיע שלו לטכנולוגיה המודרנית:
https://youtu.be/wOcVy5dvwjs
אבן רונית שמהווה את סלע קיומה של דנמרק ושל טכנולוגיית הבלוטות' (מתורגם):
https://youtu.be/VdmQp9M9jUo
פירוש האותיות הרוניות:
https://youtu.be/oNkrPuFdXXQ
האבנים הרוניות:
https://youtu.be/rwCvYkJFD4U
אבנים כאלה פזורות לרוב בבתי קברות ויקינגיים:
https://youtu.be/nWBk2GsSg7Q
ואבנים רוניות בדנמרק:
https://youtu.be/txFkuMaHeBw