» «
ריסוס אווירי
מה עושה מטוס ריסוס?



מטוס הריסוס הוא מטוס קל שמשמש בדרך כלל לריסוס של חומרי הדברה מעל השדות. במקומות שונים בעולם משתמשים במטוסי ריסוס גם לזריעה וגם לדישון ובמקרים מסוימים אפילו להשקייה של השדות. אף שיש מטוסים שהוסבו למטוסי ריסוס, בדרך כלל נבנים כלי טיס המיועדים לשימושים חקלאיים במיוחד לכך. באזורים המועדים לשריפות, יש אפילו מטוסים דו-שימושיים, שבנוסף לריסוס משמשים גם לצורכי כיבוי מהאוויר.

חומרי ההדברה שמרוססים על ידי המטוס מהאוויר נועדו להרחיק את החרקים והמזיקים שפוגעים ביבול. מטוס ריסוס כזה עושה עבודה מהירה ויעילה ומאפשר טיפול בשדות היבולים בתוך זמן קצר. במקרים שונים מעדיפים לרסס בלילה, מכיוון שהחרקים יוצאים החוצה וקל יותר להדבירם. ריסוס כזה מחייב פתרונות לבעיית הראיה של השטח שרוסס ולכן נוהגים לצרף חומר זרחני לחומרי ההדברה, כך שהטייס יוכל לראות את השטחים שרוססו.


הנה מטוס ריסוס בעבודה (עברית):

http://youtu.be/KGpMV8Rhw0I?t=08s


ומטוסי הריסוס נאבקים באויב קשה במיוחד - פעולות ריסוס הארבה בנגב (עברית):

http://youtu.be/hHrC3ZO3VZg


כך נראית הטיסה מתא טייס הריסוס (עברית):

http://youtu.be/mF2b_f1j5uY


למתגוררים בסמוך לשדות ופרדסים המרוססים כך (עברית):

https://youtu.be/tfP0Bo6xuZ4


ומתיחה טלפונית של מישהו שמבקש ללמוד להיות דייל למטוס ריסוס (עברית):

http://youtu.be/rIb_7Ko_mVU
מחלקה ראשונה
מהי מחלקה ראשונה במטוסים?



מחלקה ראשונה (First Class) בטיסות היא מחלקת הנוסעים היוקרתית ביותר במטוס נוסעים.

המחלקה הראשונה מציעה תנאים נוחים ומרווחים במיוחד, כולל מושבים מתכווננים לחלוטין, מיטות נוחות, מגוון רחב של אפשרויות מזון ושתייה, ושירות אישי מסור.

מושבי המחלקה הזו הם רחבים במיוחד, בהשוואה לשאר מושבי המטוס במחלקות האחרות. הם גם מושבים שלגמרי מתכווננים, כך שניתן להפוך אותם למיטה נוחה.

בחלק גדול מהמטוסים, המושבים כוללים גם מסכי מגע אישיים גדולים, מחשבים ניידים, ואפילו אמבטיות.

נוסעי מחלקה ראשונה נהנים גם ממגוון רחב של אפשרויות מזון ושתייה, לרוב שהתקבלו ממטבחי יוקרה. הם יכולים להזמין מנות מיוחדות בהתאם להעדפותיהם, ויש להם גם גישה למועדוני נוסעים פרטיים בשדה התעופה ובמטוס.

נוסעי מחלקה ראשונה מקבלים גם שירות אישי מסור. דייל או דיילת אישיים זמינים להם לכל בקשה, ויש להם גם גישה למועדוני נוסעים פרטיים בשדה התעופה ובמטוס.

מחלקה ראשונה היא אופציה יקרה וגם הזמינות בה מוגבלת, אבל היא מציעה חווית טיסה יוקרתית ומפנקת. אם היא מתאימה זה בעיקר לנוסעים שרוצים ליהנות מחופשה חלומית החל מהרגע שהם עולים למטוס.


בואו לביקור במחלקה הראשונה בטיסה:

https://youtu.be/xaPJOjDiMA8


הקשיבו להסבר:

https://youtu.be/sQ2JvwujP68


הסבר בעברית על תולדות המחלקה הראשונה ולמה היא עומדת להיעלם:

https://youtu.be/IlBtGy9I6wA


הפינוקים של המחלקות הראשונות המפנקות בעולם:

https://youtu.be/5VqhIzigk1s


יש מחלקות ראשונות שמציעות סוויטות שינה של ממש:

https://youtu.be/EMr0MsAoeLw


ויש גם כלבים שטסים בקביעות במחלקה ראשונה:

https://youtu.be/a5AzlCEagFY
DC3
כיצד שינה מטוס ה-DC3 את עולם התעופה?



מטוס ה-DC3 הוא אולי המטוס המעניין ביותר בתולדות התיירות. עד שהוא נולד הייתה הטיסה עניין יקר במיוחד, שרק עשירים מופלגים נהנו ממנו. המטוס הזה נולד בכלל מה-DC2 שהיה מטוס עמיד, מהיר ומוצלח מאוד. הייתה זו חברת תעופה שהזמינה אצל חברת מקדונלד - דאגלס, המתחרה הגדולה של בואינג המצליחה, מטוס נוסעים גדול ומהיר יותר.

התוצאה הייתה מטוס מהיר יותר, שהטיס כמעט פי 2 נוסעים מקודמו (22 לעומת 12 ב-DC2) ואגב כך, כמעט ולא הגדיל את תצרוכת הדלק שלו. מכאן באה ההצלחה הכלכלית האדירה של המטוס החדש. כרטיסי הטיסה הוזלו משמעותית בו, כי ניתן היה להטיס בו המון נוסעים ולעשות זאת במחיר כמעט זהה למתחריו וקודמיו. מכאן למעשה, הגיעה הטיסה גם למעמד הבינוני. המוני אנשים שבעבר לא יכולים היו לחלום על טיסה, לפתע מצאו את עצמם עם מזוודה על המטוס, בדרך לחופשה בארץ רחוקה.

אגב, מכאן גם נולד מקצוע הדיילת, עם ההצלחה של מטוס ה-DC3. בתור מטוס שהטיס יותר מפי 2 מהמתחרה היחיד שלו, היו צריכים מי שיטפל, יזין וישרת את 22 הנוסעים שבו. נשים רבות מצאו את עצמן במקצוע חדש לחלוטין - הדיילת. המקצוע הזה משך אליו המוני נשים שגם כך לא היו משופעות במקצועות שיכולות היו לעסוק בהם באותה תקופה. אולי לא פמיניזם, אבל בכל זאת התקדמות מסוימת לכיוונו.

גם גיבור מלחמה היה ה-DC3 הזה... כי במלחמת העולם השנייה הפכו האמריקאים את המטוס הפופולרי למטוס נושא גייסות. כאן הם יקראו לו דקוטה. גם כאן הוא הפך מיד להצלחה מסחררת, כי זה היה מטוס עמיד במיוחד, שכמעט שום דבר לא הפיל אותו והוא צלח מבחנים אינסופיים במצבים קשים וברגעי מלחמה.

כמובן שאחרי המלחמה נמכרו המוני דקוטות מעודפי הצבא, ליותר מ-100 מדינות שרכשו אותם בגרושים ונהנו מאוד מהמטוסים האמינים והמצוינים האלה. במקומות רבים בעולם הוא עדיין טס! בזכותו הפכו הטיסות לזולות מאי-פעם והתיירות העולמית החלה להמריא אל השמיים, תרתי משמע!

אז ניתן לומר בקלות שה-DC3 היה מטוס גבר, גיבור ומתגבר גם יחד!


הנה סיפורו של מטוס ה-DC3 (עברית):

https://youtu.be/E7PwRbbvZ_M
בואינג 747
מה הביא הבואינג 747 לעולם התעופה?



הבואינג 747 (Boeing 747), הידוע כמטוס הג'מבו הוא מטוס מהפכני לדורו, שהגיע לעולם כמעט בטעות, היצרנית לא האמינה בו. בדיעבד, אגב, הוא הציל אותה מפשיטת רגל.

כשנולד הבואינג 747 הענקי, הוא כונה ג'מבו, כמו הרבה דברים גדולים שנקראים כך, על שם פיל ענקי שהובא לגן חיות המאה ה-19 ושמו ג'ומבה, כינוי לצ'יף אפריקאי וכיאה למי שמותג כ"מלך הפילים". שמו עוות עם הזמן לג'מבו והציל הפכה לכינוי לדברים גדולים במיוחד.

כמו הבואינג הענקי הזה.

מטוס הנוסעים המפורסם היה גדול מכל מטוס נוסעים לפניו. יכולים היו לטוס בו לא פחות מ-366 נוסעים, מספר כפול מכל קודמיו בשוק התעופה האזרחית והרבה יותר נוסעים מכל מטוס נוסעים בעולם. למעשה, במשך יותר משלושים שנה הוא היה מטוס הנוסעים הגדול מסוגו בעולם.

עם השנים הפך הג'מבו למבשר מהפכת הלואו-קוסט. וזה לא בגלל שהוא היה זול או זמין מדי. להיפך, כשחברות תעופה פחות עשירות לא יכולות היו לרכוש אותו, הם ביקשו משהו כמוהו אבל זול יותר. בואינג פיתחה את בואינג 737, מטוס דומה אבל קטן וזול יותר. עכשיו היא ממש קנתה את עולמה. מחברה בקשיים, שקודם פיטרה 60 אלף עובדים כי היא הייתה בקשיים, היא הפכה לחברת המטוסים המצליחה מכולן.

אז הכינוי הזה, ג'מבו, שרימז על גודלו ומעמדו של מלך המטוסים, עמד ביחס הפוך למה שהוא עשה לבסוף למחירי הטיסות בעולם - הוא היה מטוס גדול ויקר שבאופן מוזר איפשר ליצרנית שלו להוזיל את מחירי הטיסות.


הנה הבואינג 747 בעולם התעופה (עברית):

https://youtu.be/P-Eh35jsNZI


דגם מודרני של המטוס הזה במבחנים מתקדמים:

https://youtu.be/BWwUTJM3jbA


כך הופכים בימינו מטוס כזה שפרש משירות לבית מלון:

https://youtu.be/ivmqBizMu7w


כך הפך ה-747 למטוס צבאי בכינוי DC-10:

https://youtu.be/l-085TjhUPo?long=yes


ופרידה מענק התעופה האהוב (עברית):

https://youtu.be/n0LLGmFk8jE

תעופה אזרחית

ספינות מעופפות
מהן הספינות המעופפות?



ספינות מעופפות (Flying Boats) הן סוג של מטוסים ימיים גדולים, שהיו נפוצים בתחילת המאה ה-20. המטוסים הללו שימשו למשימות של סיור וריגול, אספקת ציוד ותחמושת למקומות מבודדים ולחילוץ אנשים.

ספינה מעופפת היא מטוס ימי שממש כמו אוניה, יכול לצוף על פני המים, באמצעות גוף המטוס עצמו. הספינות המעופפות בנויות בצורה כזו שבנחיתה על המים הן צפות ולכן מותקנים על כנפי הספינה המעופפת מצופים קטנים. הם מייצבים את המטוס על פני המים ומקנים לו שיווי משקל.

הספינה המעופפת הייתה רעיון הגיוני באותה תקופה. שדות ההמראה והנחיתה היו אז מסוכנים. גם הידע ההנדסי והטכנולוגי על יצירת שדות תעופה בטוחים היה עדיין מוגבל.

וכך, בניגוד למצב זה של שדות תעופה יבשתיים, המים, במיוחד מי האגמים השקטים, היו אז מקום הגיוני לנחות ולהמריא ממנו.


הנה סיפורה של אחת מסוגי הספינה המעופפת (עברית):

https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY


ספינה מעופפת מביאה צידה ליחידות אמריקניות במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/0RL9ZKTNHwY


כך המטוס הימי הזה ממריא:

https://youtu.be/ySczmKPLGOo


"הספינה המעופפת" DO X:

https://youtu.be/dwPRGFN-TVA?t=2m


ספינות מעופפות מסוג "הסאנדרלנד הקצר":

https://youtu.be/lFH2OZD-TcU


ותולדות הספינה המעופפת בסרטון תיעודי:

https://youtu.be/-f906Sy79hA?long=yes
בואינג 707
איזו מהפכה עשה מטוס הבואינג 707?



הבואינג 707 (Boeing 707) נולד בשנות ה-50 והיה מטוס מהפכני. המטוס הזה פתח את עידן הסילון בתעופה האזרחית. עידן הסילון הזה נראה ונשמע טוב. הוא היה מטוס חזק ושקט ביחס למטוסים בתקופתו, כמעט ולא היו בו רעידות והוא נחשב בטוח ונעים להפליא.

152 הנוסעים שטסו בו בכל טיסה, היו לחלק מאותה תקופה חדשה, שבה ניתן לפתע לחצות את האוקינוס האטלנטי, ללא חנייה ועם מגוון גדול של פינוקים שטיסות לא הציעו בעבר. בתקופה הזו גם יוולד הכינוי "חוג הסילון" לעשירים המרבים לטוס.

חברת בואינג החלה לפתח אותו כבר משנת 1952. בתחילה נולד אב טיפוס למטוס נוסעים סילוני בעל 4 מנועים ובהמשך הוא הפך למספר עצום של מטוסים מסחריים ומוצלחים מאד. מרבית חברות התעופה הטובות בעולם הזמינו אותו די מהר ועולם התעופה נתן קפיצה נחשונית בתוך שנים אחדות. השמיים, תרתי משמע, היו הגבול.

עם השנים פיתחו גם חברת בואינג וגם מתחרותיה כמו איירבוס, מטוסי המשך מתקדמים, שה-707 היה הבסיס שלהם. בהדרגה יצאו מטוסי הבואינג 707 מהשירות וקיבלו תפקידים חדשים. חלק גדול מהם הפכו למטוסי שירות ומטוסים למשימות מיוחדות, כמו הטסת מעבורות החלל, מטוסי תידלוק צבאיים ועוד. ממשיכי ה-707 המיתולוגי ממלאים את השמיים בכל העולם.

בסך הכל יוצרו 1,011 יחידות של הבואינג 707, שרק מעטים מהם עדיין טסים.


הנה התנאים הנוחים והמפנקים שהביא הבואינג 707 לעולם התעופה:

https://youtu.be/bKqQgNZylLw


חברי צוות אוויר נזכרים בו בגעגוע:

https://youtu.be/Z1iOWJIdIRo


כך הוא הטיס את הנוסעים במהירות ונוחות לארצות רחוקות:

https://youtu.be/FUm9aG-xiBk


לכן אימצו אותו במהירות כל חברות התעופה:

https://youtu.be/BnBmBFAsOXA
מטוס מזג אוויר
מה עושה מטוס מזג האוויר?



מטוסי מזג אוויר או "ציידי הוריקנים" (Hurricane Hunters) הם מטוסים המאפשרים לחקור תופעות מזג אוויר שונות. מטוסי מזג אוויר מצוידים במכשירי מעקב, רדארים ומחשבים משוכללים והם מסוגלים לטוס לעין הסערה, כגון מרכז סערת ההוריקן שבה, למרבה הפליאה, ממש שקט.

בכך מאפשרים מטוסי מזג האוויר לחוקרים למדוד גורמים שונים כמו לחץ הרוחות ומהירותן. כך ניתן לחזות את התקדמות והתפתחות הסופות ומידת הנזק שהן עלולות לחולל. פעמים רבות נתונים אלה מאפשרים להזהיר את התושבים, באותם אזורים שבהם הסערה צפויה לפגוע. כך ניתן למנוע אסונות כבדים בנפש ולהקטין את הנזקים ברכוש.


הנה מטוס מזג האוויר שיוצא לטוס לתוך עין הסערה:

https://youtu.be/a-SnxC-BkPo


ומטוס "צייד הוריקנים" נוסף שטס לתוך הסערה:

https://youtu.be/MqzmrqRPyPQ
בלוגה
מהו מטוס המשא הלווייתן?



מטוס האיירבוס בלוגה, הוא מטוס משא שנקרא גם איירבוס A300-600ST, הוא מהמטוסים הגדולים בעולם.

כמטוס משא הוא מעלה לאוויר מטעני ענק, גם במשקלם וגם בנפח העצום שהוא מצליח לאחסן בבטן המטוס. כדי שיוכל לשאת מטעני ענק, הוגדלה במטוס הבלוגה בטן המטוס באופן משמעותי.

צורתו המיוחדת של המטוס, שכונה בעבר "סופר טראנספורטר”, מזכירה את הלווייתן הענקי והעניקה לו את השם החדש "בלוגה", על שם הלבנתן הלבן שבהשראתו הוא עוצב. הצורה הזו היא שמקנה לו את המראה המוכר, אם כי אנו בישראל לא כל כך רואים אותו בנמלי התעופה שלנו.


הנה סרטון על מטוס הבלוגה:

http://youtu.be/xGyTj0D9Ck0


השוו את גדלים בין הבלוגה למטוסי קרב:

http://youtu.be/qrACOLUPln8


ומטוסי התובלה שהובילו אל הבלוגה (עברית):

https://youtu.be/5u22hiC_pes


בואינג דרימליינר
מהו מטוס הנוסעים הממריא אנכית?
מהו מטוס הדרימליינר?


הדרימליינר (Boeing Dreamliner) החדש הוא מטוס בואינג משוכלל וחדשני במיוחד. עם יותר נוסעים מכל קודמיו, 280 ליתר דיוק, צריכת דלק קטנה בחמישית מהדגם הקודם של בואינג, טווח אדיר של 13 אלף קילומטרים ועוד המון תכונות קטנות ומתקדמות שהוטמעו בו, כמו תאורת נוסעים מתכוונת לנוחות כל נוסע ומבוססת לד, מערכת בידור עם מאות סרטים, הופעות, מוסיקה ומשחקי מחשב.

אבל התכונה הכי מעניינת של הבואינג 787-9 המכונה "הדרימליינר" היא של המראת המטוס בזווית כמעט אנכית, של 90 מעלות. המראה כמעט אנכית שכזו היא בדרך כלל נחלתן של חלליות או מטוסי קרב ולא של מטוסי נוסעים גדולים. מטוסי נוסעים כאלו אינם מתוכננים בדרך כלל לביצועים שכאלה.


הנה הדרימליינר ממריא אנכית:

https://youtu.be/KYbM-3E11Qo


מטוס הבואינג דרימליינר בעברית:

https://youtu.be/XJ7jUt4fJrA


ההמראה המדהימה של הדרימליינר מזווית אחרת:

https://youtu.be/GZRKm6PG918


כך בונים אותו:

https://youtu.be/IAWy3YHSYsI


בואו פנימה למטוס החדש:

https://youtu.be/N2MUsayyAgU


ועוד קצת מהמטוס המרשים הזה 787-9:

https://youtu.be/CwxGDdsI_bU
מהו מטוס הנוסעים הגדול בעולם?



מטוס הנוסעים הכי גדול בעולם הוא האיירבוס A380 הענקי. זהו "סופר-ג'מבו" שהוא גם המטוס המסחרי הגדול בעולם. במטוס ענק זה יש מחלקות ואפשרויות שאין במטוסים רגילים וניתן להוסיף לו מתקנים כמו חדרי ישיבות לאנשי עסקים, מזנון, מקלחות, בר, מתחם משחקים לילדים, מועדון ספורט וחדר כושר, חדרי תפילה, חנות דיוטי פרי וכדומה.

ה-A380 הוא מהמטוסים היקרים בהיסטוריה. מחירו של כל מטוס כזה הוא כמעט חצי מיליארד דולר. יש בו שתי קומות נפרדות לחלוטין. אם למטה יושבים הנוסעים הרגילים של מחלקת התיירים, בקומה העליונה של המטוס יושבים נוסעי המחלקה הראשונה והיוקרתית, שלא פוגשים כלל את נוסעי מחלקת התיירים.




הנה הנחיתה של מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם, האיירבוס A380:

https://youtu.be/mdls9UUlCPc


האיירבוס A380 מבפנים:

https://youtu.be/NVItPJAu_Fk


והמראה של ה-A380 הענקי:

https://youtu.be/-ZZazlLLbEc
מהם מטוסים ימיים?
מה זה מטוס ימי?
מהו מטוס ימי?


מטוס ימי הוא מטוס שממריא ונוחת בחופשיות מעל מקווה מים, כמו ים או אגם וכדומה.

ישנם מטוסים ימיים על מצופים. אלה הם מטוסים ימיים שממריאים ונוחתים על מצופים, במקום גלגלים. ישנן גם ספינות מעופפות. ספינה מעופפת היא מעין ספינת טיס שממריאה באוויר. וישנם גם מטוסים אמפיביים שמסוגלים לנחות הן על המים והן על היבשה.


הנה מטוסי המים:

http://youtu.be/CjtnVn2-bMs


המראות ונחיתות של מטוסים ימיים על מצופים:

http://youtu.be/zdso6aTtD7U


מטוס ימי בסרט טבע:

https://youtu.be/NcsFGs3Unqk


ומטוסים ימיים מודרניים:

https://youtu.be/gQ-QHDt_6L0?long=yes
איך חברות התעופה של הלואו-קוסט מצליחות להתקיים?



הצלחתן המסחררת של חברות התעופה הזולות (Low cost), במיוחד בתקופה שבה סובלות חברות תעופה רבות מקשיים להתקיים, היא עובדה מדהימה. חברות אלה מציעות פחות שירותים במחיר הכרטיס ומצליחות להציע מחירי כרטיסים נמוכים מאד, לעתים ממש מצחיקים. הן טסות לנמלי תעופה משניים וזולים, לעיתים בסבסוד משמעותי של גופי תיירות מקומיים, מפעילות מטוסים קטנים יותר, רק סוג אחד שלהם (מה שמוזיל את התחזוקה מאד), מטוסים מתוחכמים ומפנקים הרבה פחות, שורות המושבים בהם דחוסות מעט יותר ויש ניצול מרבי של חלל המטוס, אבל הנוסעים מצביעים בהמוניהם לטובתן - במקום טיסה כמותרות, הנוסעים בסך הכל רוצים לטוס ולהגיע, כמו באוטובוס או ברכבת, ממקום למקום.

הסיבה ההיסטורית להיוולדן של חברות התעופה הללו, בשיטת ה"לואו קוסט" נעוצה באירועי תחילת האלף החדש. אחרי הפיגועים ב-9/11 בארצות הברית, הלכו הטיסות והתייקרו. הדרישות הבטיחותיות הקשו על חברות התעופה והפכו את הטיסות לחו"ל ליקרות יותר ויותר. נוסעים רבים לא עמדו בעלויות הטיסה לחו"ל וצמצמו את מספר ההזמנות באופן דרסטי. לא מעט מחברות התעופה נקלעו בעקבות כך לקשיים וחלקן אף נסגרו.

בתנאים אלה נולדו חברות חדשות שהבטיחו טיסות לואו קוסט, שהן טיסות חסכוניות וזולות לנוסעים. חברות תעופה אלה היו חסכוניות במיוחד. הן קנו המון מטוסים מיצרניות המטוסים הוותיקות, שבגלל המשבר הכלכלי שלהן וירידת מספר הנוסעים, נתקעו עם מטוסים שלא הופעלו. המטוסים הללו, שקודם לא נמצאו להם קונים, נחטפו בגרושים על ידי חברות הלואו-קוסט, שמצידן הציעו כרטיסי טיסה זולים מאד, בתנאי טיסה מפנקים פחות. הורדת תנאי הטיסה והפינוקים, שעד אז נתפסו כחובה בטיסות כאלה, כמו גם הקטנת המשכורות לאנשי צוות המטוס בחברות אלה, לעומת אלה של אנשי הצוות בחברות התעופה הרגילות - כל אלו הורידו את ההוצאות ולכן אפשרו גם את צמצום עלויות הטיסות לנוסעים והורדת מחיר הכרטיס לרצפה.

וכך, צמצום התנאים שניתנים לנוסעים, העובדה שלכל מטוס דוחסים יותר מושבים ושתנאי הטיסה בסיסיים יותר, מכירת התוספות לנוסעים, כמו אוכל ושתייה בטיסה, או תשלום לבעלי מזוודות גדולות ואפילו טיסה במהירות איטית יותר ממה שהמטוס יכול, כדי לחסוך בהוצאות הדלק - כל אלה הורידו את מחיר הכרטיסים הבסיסיים ואפשרו להמוני אנשים להצטרף למעגל הנוסעים השנתי לחופשה בחו"ל.


הנה הדרך שבה עובדות חברות תעופה זולות:

https://youtu.be/069y1MpOkQY


החיסכון בטיסה איטית יותר (עברית):

https://youtu.be/NUtXCUkqGfQ


הבטיחות שלהן, לדברי המומחים, לא נפגעת בשל המחירים הזולים:

https://youtu.be/C9cBlGR-Uck


ומסתבר שיש בהן גם סכנות (עברית):

https://youtu.be/aP1PXIc_Hi0
איך יוכלו להיות מטוסי הנוסעים של העתיד?



מטוסי נוסעים אינם משתנים כל כך מהר. התכנון שלהם כה יקר ומורכב שדגמים חדשים הם עניין של שנים רבות.

מטוסי העתיד, ניתן לשער, יתפתחו לכיוונים שונים, גם בטכנולוגיה וגם בנוחות הנוסעים. יתכן שהמהנדסים יבנו מטוסי נוסעים בעלי כמה קומות, קצת כמו בית מלון או בניין דירות.

מערכות הגנה ובטיחות שעושות שימוש בטכנולוגיות שחלקן אינן קיימות עדיין ומפותחות ופותחו בעתיד, ישמשו להגעה בטוחה ומהירה ליעד.

מערכות תקשורת ובידור משוכללות יכללו מציאות מדומה ומידע בזמן אמת, בשילוב עם מציאות רבודה וכמובן - להעצמת החוויה.

רעיונות חדשניים כמו הקרנת נופי הטיסה על מסכים הפרושים לאורך ולגובה כל קירות המטוס, יספקו תחושה שתזכיר יותר ריחוף בשמיים מאשר טיסה בחלל סגור, כמו במטוסים של ימינו.


הנה מטוס הנוסעים העתידי המכונה "לווייתן השמיים":

https://youtu.be/CNKAx99cLFI


הנה מטוס הנוסעים האפשרי בואינג 949:

http://youtu.be/aORE7C8y1sw


מטוס נוסעים עתידני שתוכנן בידי סטודנט:

http://youtu.be/7LKgtdNFi-g


הנה סרט תיעודי על תעופת העתיד:

https://youtu.be/hX0S2SYxqSY?long=yes
מהו בית קברות למטוסים?



בתי הקברות למטוסים הם מקומות שבהם חונים מטוסים ישנים, שיצאו מכלל שימוש. מקומות כאלה נועדו פעמים רבות לאיחסון של שלדי המטוסים הללו, עד להחלטה לגבי עתידם. לעיתים קרובות ינצלו חלקים מהם לצרכים שונים של הצבא, כמו פירוק ומכירה של חלפים, אספקת חומרים למיחזור או אפילו מכירה לצבאות זרים.

חלק מהמטוסים עשויים לשמש בנסיבות של מלחמה, ככלי טיס פעילים. הם נשמרים למקרה שהצבא יצטרך ואז יוכנו במהירות למלחמה וייכנסו לפעילות. העובדה שבית הקברות למטוסים יהיה לרוב במדבר היבש, היא כדי למנוע חלודה ונזקים שגורמת הלחות למטוסים.


הנה בית קברות למטוסים של חיל האויר האמריקאי, רבים מהמטוסים ישופצו ויחזרו לשירות:

https://youtu.be/mYsOFXnfsCU


תמונות מהאוויר:

http://youtu.be/VK-HB95ZP3I


בית קברות למטוסים באנגליה:

https://youtu.be/ZN5VgxgAuO4


רוכב האופנוע רובי מדיסון, שמשתמש במטוסים הישנים שבבית הקברות הזה לצרכי ספורט:

http://youtu.be/_VHaQeY88po?t=1m32s


מיחזור של מטוסים כאלה:

http://youtu.be/UEPDgSUCVbw


איך יודעים מתי מטוסים צריכים לפרוש לבתי קברות למטוסים? (עברית)

https://youtu.be/Lw-Unl0OVOw


וכתבת טלוויזיה על ההמראה האחרונה של מטוס אל בית הקברות למטוסים:

https://youtu.be/AKzM9R21LZc?long=yes
מהו לווייתן השמיים?



מטוסי הענק של Airbus A380 מתוצרת איירבוס נראים לנו כיום גדולים. אבל יתכן בהחלט שהגודל שלהם ייראה בעתיד זעיר לעומת "לווייתן השמיים" ("Sky Whale"), מטוס נוסעים אימתני שרוצה להיות מטוס הנוסעים של העתיד.

מצויד בחלונות גדולים, כנפיים שמתקנות את עצמן, יכולת להמריא אנכית, "לווייתן השמיים של AWWA" הוא אמנם מטוס קונספט ורק אחת מההצעות של כלי הטיס העתידיים, אבל הוא מרשים ומבטיח במיוחד.

עם מקום ל-755 נוסעים, הלווייתן השמימי הוא מטוס נוסעים עצום ומתוכנן היטב. חוץ ממטוס שיטיס המוני נוסעים בבת-אחת, מטרת הפיתוח של מטוסים גדולים מסוגו הוא לטוס תוך חיסכון בעלויות הטיסה ובכך להוריד את מחירי הכרטיסים.

ה-AWWA Sky Whale מתוכנן בספרד. אמורים להיות לו שלושה סיפוני נוסעים והוא קצת מזכיר הכלאה ויזואלית בין מעבורת חלל לדג טרופי משונה.


הנה לווייתן השמיים:

https://youtu.be/CNKAx99cLFI


כך הוא ייראה בטיסה:

http://youtu.be/oDTO6Pibmfw


ומצגת וידאו שלו:

http://youtu.be/e621n7dtDYc
מה היה מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד?



הקונקורד היה מטוס נוסעים סילוני, שחצה את מהירות הקול. לצד מטוס הטופולב Tu-144 הרוסי, הוא היה היחיד מבין מטוסי הנוסעים שיכול היה לעשות זאת.

הקונקורד פותח בשנות ה-60 על ידי בריטניה וצרפת והופעל בשנים 1976-2003 בחברות תעופה מסוימות באירופה, בעיקר בתעופה הבריטית והצרפתית. מרבית טיסותיו הופעלו בקווים מלונדון ופריז לניו יורק ולוושינגטון.

עד להתרסקות של מטוס הקונקורד בטיסה 4590 של אייר פראנס, נחשב מטוס הקונקורד לשיא ההישגים של התעופה האזרחית.

טיסה 4590 התרסקה ב-25 ביולי 2000 לתוך בית מלון בצרפת וכל הנוסעים ואנשי הצוות שבה נספו. זו הייתה התאונה הקטלנית היחידה שבה היה מעורב הקונקורד, אבל היא הביאה לכך שבעקבות האסון הופסק לחלוטין השימוש במטוסי הקונקורד.

אך למעשה, מה שגרם להפסקת השימוש והפיתוח של הקונקורד היה ההשקעה המטורפת בתחזוקה שלו. בגלל המהירויות המטורפות שהוא הגיע אליהן עבר הקונקורד בלאי מטורף. כי בשיא המהירות שלו, התארך גוף הקונקורד ביותר מחצי מטר. כשהקונקורד מאט את מהירותו, הוא מתקצר לגודל המקורי.

התהליך הזה לבדו שוחק את הקונקורד מאד ומייקר את התחזוקה של מטוס כה גדול וחדשני. מכאן יצא שבשלב מסוים הבינו בחברות התעופה האירופיות שפשוט לא שווה להמשיך להחזיק ולהטיס את הקונקורד, מה גם שהבטיחות שלו גם היא לא הייתה מוצלחת במיוחד.


הנה סיפורו העצוב של הקונקורד המיתולוגי (בעברית):

https://youtu.be/qFfNzFfbUOA


על כשלון מטוס הנוסעים העל-קולי הגדול ביותר:

https://youtu.be/a_wuykzfFzE


סופו של פרויקט הקונקורד:

https://youtu.be/mAj2-mLZ0f8


בתחילה היה מטוס הקונקורד אחד ההישגים הגדולים של התעופה המודרנית:

http://youtu.be/v9bVFkDhGPE


המראה של מטוס הקונקורד:

https://youtu.be/5MCETiKCLhc


זה מה שנשאר - טיסן דמוי מטוס קונקורד:

http://youtu.be/2ZeGylHqo7M


וסרט תיעודי על תולדות הקונקורד:

https://youtu.be/b6OCuJZ9bX4?long=yes
איך ייראו החלונות במטוסי העתיד?



דמיינו מטוסים פתוחים שכמעט כל הקירות שלהם הם חלונות. לא מאמינים שהם יהיו חזקים מספיק? - אז דמיינו שהקירות הללו הם מסכי ענק באיכות וברזולוציה מדהימה.

דמיינו שאתם רואים את כל מה שבחוץ אבל בפנים ומרגישים שאתם מרחפים בשמיים וכמעט, אבל כמעט, נופלים.. עכשיו דמיינו שמישהו מחליף את הנוף ובשנייה אתם מוצאים את עצמכם טסים בחלל החיצון. דמיינו שאתם רואים על המסכים האלה חוויות תלת-ממדיות מהממות, אפשרויות של מוצרים לקנייה בדיוטי פרי (במקום העגלה החבוטה של הדיילים), דמיינו שאתם יכולים לבחור סרט שיוצג על חלק מהקיר שליד המושב שלכם. וזו רק ההתחלה, כי הדמיון והטכנולוגיה עשויים להיפגש מהר משאתם חושבים.

ולכו תדעו אם זו לא ההקדמה לבתים שקופים שבהם תוטמע הטלוויזיה בקירות ותאפשר לצפות בתכניות, אבל גם אם אם "לעבור" למקומות כמו אי בודד, לב יער או פנטהאוז יוקרתי במנהטן.


הנה אפשרות של מטוס הנוסעים מהעתיד ומבפנים:

http://youtu.be/cAGT5A589xE


מסכי ענק שמקרינים את השמיים שבחוץ או את החלל ועוד:

http://youtu.be/HvYsHOzWUY8


פרסומת לרעיון החדשני הזה:

http://youtu.be/afGL5GX6avs


והסבר בעברית:

https://youtu.be/xxFsf7tmUAk?t=4m18s&end=5m32s


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.