» «
אשליות אופטיות
איך העין מטעה מזווית צילום שונה?



קוראים לו אורן לביא. הוא הציג וידאו קליפ שצולם באנמציית סטופ מושן על גבי מיטה, מלמעלה. הדמויות נראות בו כשהן מהלכות ונעות, כאילו צולמו מהצד. זה עבד נהדר וזכה למחמאות מכל כיוון. הקליפ הזה הוא אחד המוצלחים בתולדות הווידאו קליפים.

גם אמני במה עושים זאת לעתים, על ידי הקרנה של סרט על הבמה ותנועה מעליה. זה נראה נהדר אם התנועה מדויקת ומדמה גם היא מבט מהצד.

גם אמנים משתמשים לעתים בנקודת המבט, או בזווית הראיה, כדי ליצור יצירות מרתקות, שמזוויות אחרות נראות כמו בלגן מוחלט, אבל בנקודה הנכונה, הדברים ברורים ומהפנטים מרוב דיוק.


אז הנה הנה סטופ מושן שמשתמש בצילום מלמעלה שמדמה תנועה בממד אחר:

https://youtu.be/2_HXUhShhmY


הכוריאוגרף הנודע באסבי ברקלי השתמש בזוויות צילום יצירתיות כמו צילום עילי או צילום מתוך מעגל כמו כאן בסרט Dames:

https://youtu.be/9bVJol3-XLo


העין קולטת גם צבעים בצורה מבלבלת:

https://youtu.be/_jRiV7pJO1E


ויש אמנים שבונים פסלים ויצירות שניתן להבינם רק מנקודת מבט אחת:

https://youtu.be/BorcaCtjmog
מדרגות פוטיומקין
מהי האשליה של מדרגות פוטיומקין?



סרגיי איינשטיין הוא מהבימאים הגדולים בתולדות הקולנוע. גאון קולנוע מוקדם, יהודי רוסי שעשה סרטים מתקדמים לתקופתם, הסתבך עם סטלין, השלים איתו ופגש שוב ושוב את ההיסטוריה - גם בסרטיו וגם בחייו שלו.

את מדרגות פוטיומקין (Potemkin Stairs) שבעיר אודסה מכירים רבים מחובבי הקולנוע, בזכות "אוניית הקרב פוטיומקין" - סרטו האילם של סרגיי אייזנשטיין מ-1925.

בסצנה המפורסמת ביותר מהסרט מתרחש על גבי המדרגות הללו טבח, בידי חיילי הצאר שטובחים באזרחים, נשים וילדים, בירי רובים - תוך ירידה במדרגות בשורות מסודרות ודורסניות.

אבל יש במדרגות הללו משהו נוסף ומעניין לא פחות. מדובר באשליה אופטית, שבה מטעה מבנה המדרגות את העין של מי שעומד ממש למרגלות המדרגות. האדם שלמטה רואה גרם מדרגות אחיד ובלי משטחי המנוחה, הפודסטים שחוצצים בין כל קבוצת מדרגות. יש 10 פודסטים שכאלה ופשוט לא רואים אותם מלמטה.

העומדות למעלה, אגב, ממש במרומי המדרגות, רואות בדיוק ההיפך. מלמעלה נראים רק הפודסטים, ללא אף מדרגה רגילה.

אגב, לאשליה מצטרפות גם שגיאות אופטיות לעיני העומדים מלמטה, שכל המדרגות הן אחידות בעומק שלהן, בעוד שלמעשה המדרגות התחתונות עמוקות מהעליונות. בנוסף, גרם המדרגות נראה מלמטה הרבה יותר ארוך מאורכו האמיתי שהוא 142 מטרים בלבד.


הנה מדרגות פוטיומקין והאשלייה שבהן:

https://youtu.be/kQImr5LolLE


המדרגות המפורסמות מהאוויר:

https://youtu.be/MW7GlW3a3X8


והסצנה שפרסמה את המדרגות הללו - נפילת העגלה במדרגות, מתוך הסרט "אוניית הקרב פוטיומקין":

https://youtu.be/s71vmKc6HkE
אשליה אופטית
מהן אשליות אופטיות?



אשליות אופטיות (Optical illusion) הן אשליות ראיה, או תעתועי ראיה. אלה הן תמונות או דברים שבנויים כך שהם "ירמו" את העין האנושית. כל אימת שקיים ניגוד, בין מה שאנו חושבים שאנו רואים לבין מה שהוא באמת, אנו חוזים באשליה אופטית, בתעתוע חזותי.

אשליה אופטית יכולה לבלבל את המוח בצורות שונות. יש כאלה שמציגות תמונה, שבה למעשה נסתרים מרכיבים נוספים, ההולכים ומתגלים במבט בוחן. אחרות מבלבלות את העין והמוח בהצגת דברים שלא קיימים, על ידי ניצול של חולשות המוח האנושי. יש אשליות גודל, אשליות של תנועה, של עומק, אשליות המשלבות מראות, כאלה שיוצרות בלבול בין תלת ממד לדו-ממד של התמונה, כאלה שמבט בוחן יגלה שמסתתרות בה דמויות שמרכיבות את המראה הראשוני שראינו וכך הלאה.

כבר שנים רבות שאמנים מייצרים אשליות אופטיות, אם למטרות בידור ואם למטרות חינוכיות, מחקריות וכדומה. למעשה, התגלתה האשליה האופטית כבר ביוון העתיקה. האמנים פרהסיוס וזאוקסיס היו מהראשונים לחקור את הרעיון של אמנות שמטעה את חושינו והם התחרו ביניהם על יצירת אשליות ויזואליות מעולות. העדות הכתובה מספרת על אחד מהם שצייר ענבים באופן כה נאמן למציאות עד שגרמו לציפורים לנסות ולנקרם... השני הזמין את רעו והראה לו ציור מכוסה בווילון. משניסה החבר להרים את הוילון, גילה שהווילון הוא בעצם וילון מצוייר. כך הוא הודה בניצחון יריבו שהצליח להטעות לא רק את הציפורים אלה גם אותו כאמן.


הנה עולם האשליות האופטיות (עברית):

https://youtu.be/vi9Opd8LS5I


עוד הסבר על אשליות אופטיות, כולל כאלה שמזיקות לנו (מתורגם):

https://youtu.be/rfdJyDfIHIc


כמה מהאשליות האופטיות המרתקות ביותר:

https://youtu.be/-IWk5NkxQF8


אשליית חדר איימס המפורסמת, שבה אנו רואים אנשים רגילים כענקים וגמדים:

http://youtu.be/Ttd0YjXF0no


עוד דוגמה?

https://youtu.be/EPkJd67HmPk


והרצאת טד שמסבירה איך העין מטעה כל כך (מתורגם):

https://youtu.be/mf5otGNbkuc?long=yes
תמונות מטעות
מהן התמונות המטעות?



מדי פעם כל האינטרנט והרשתות החברתיות מוצפים בשיתופים של עוד תמונה כזו, תמונה עם טריק, עם משהו שלא הגיוני בה או יותר "חמור" - משהו שאנו רואים ולא קיים או עיוות שאין לו בסיס במציאות.

מדובר בתמונות מטעות, המבוססות על אשליות אופטיות (Optical illusion). התמונות הללו נוצרו כך שהן "יבלבלו" את העין האנושית. הן מצליחות לחולל שינוי בתפיסה הוויזואלית שלנו, בשל הפער שבין מה שהמוח שלנו חושב שהוא רואה ובין מה שהוא רואה באמת.

יש מהתמונות הללו כאלה שמבלבלות את העין והמוח שלנו, על ידי יצירת אשליה שאנו רואים דברים שלא קיימים, אחרות מנצלות את חולשות המוח שלנו, בכדי שלא יראה דברים שמופיעים בה ורק במבט בוחן, ניתן להתחיל ולזהותם. יש מהן שיוצרות אשליות של תנועה, של גודל, של עומק, כאלה שמבלבלות אותנו בין תלת-ממד לדו-ממד ועוד ועוד.


הנה הסבר קצר על תמונות האשליות האופטיות (עברית):

https://youtu.be/mszKg7ezd98?t=8s&end=4m21s


תמונות שמייצרות אנימציה בהזזת דף:

https://youtu.be/lvvcRdwNhGM


כך למשל נייצר תמונה הנראית כאילו יש בה תנועה:

https://youtu.be/4v8605UpmbI


ועוד תמונות שמטעות את העין והמוח:

https://youtu.be/0FywFsT0R58

אשליות אופטיות

אשליית גלגל העגלה
למה גלגל בנסיעה נראה כאילו הוא מסתובב לאחור?



שמתם לב שכשגלגל של כלי רכב נע קדימה במהירות רבה, בשלב כלשהו הוא נראה כאילו הוא מסתובב לאחור לאט ל א ט?

ובכן, זוהי אשליה. כמובן שהגלגל מסתובב עדיין קדימה ואף יותר מהר מאשר קודם. אבל לנו נראה כאילו הוא מסתובב בניגוד לכיוון האמיתי שבו הוא באמת מסתובב.

קוראים לאשליה האופטית הזו "אשליית גלגל העגלה" (Wagon-wheel effect). ישנם שני מצבים שבהם האשליה הזו מתרחשת. הראשון הוא בסרטים והשני הוא במציאות. בעוד שההסבר לאשליה הזו, כשאנו מביטים בגלגל אמיתי, אינו מוסכם לחלוטין והחוקרים ממשיכים להציע לו תיאוריות, את אשליית הגלגל בסרטים יודעים להסביר היטב.

הסיבה לכך היא שסרט הוא בעצם רצף של תמונות סטילס, תמונות דוממות השונות זו מזו במעט. התמונות הללו מתחלפות כל כך מהר, שהעין האנושית לא מסוגלת לקלוט אותן כבר כתמונות סטטיות, שלא זזות. לכן נוצרת אצלנו אשליה שאנו רואים תנועה. זהו הסרט, באנגלית "מובי", נע.

מכיוון שמספר התמונות המצולמות בשניה הוא כ-24 תמונות, כל תמונה תמצא את הגלגל במקום קצת שונה. כשהמהירות גבוהה מאד, נוצר לא פעם מצב שהתמונית קולטות את הגלגל במקום שהוא מעט לפני המקום זהו הוא היה בתמינה הקודמת. מכיוון שמהירות הגלגל היא קבועה באותן שניות, נוצרת סדרה של תמונות שכל אחת מראה את הגלגל בנקודה שקצת קודמת לתמינה הקודמת. אנו רואים את זה כאילו הגלגל מסתובב לאחור.

זה יכול לקרות גם כשמביטים בריכוז על גלגל אמיתי. או על להבי מסוק, מדחפי מנוע של מטוס, מאוורר וכדומה. חלק מהחוקרים סבורים שזה קורה מכיוון שגם המוח שלנו מקבל את המידע מהעין בקצב מסוים ולעתים הקצב לא מסונכרן עם מהירות הסיבוב, מה שמשבש את מראה הגלגל המסתובב ומסובב אותו כביכול אחורנית. אבל כאן יש גם תיאוריות אחרות והמחלוקת בין החוקרים נמשכת.


הנה אשליית גלגל העגלה והגורמים לה:

https://youtu.be/6XwgbHjRo30


הדגמה מודרנית שלה:

https://youtu.be/SFbINinFsxk


הדגמת "אשליית גלגל העגלה":

https://youtu.be/VNftf5qLpiA?t=45s


והדגמה נוספת ומרתקת עוד יותר:

https://youtu.be/QOwzkND_ooU
ויקטור וסרלי
מהן האשליות של האמן ויקטור וסרלי?



ויקטור וסרלי (Victor Vasarely) הוא אמן שנודע בציורים הגיאומטריים המופשטים שלו, בצבע ובשחור-לבן, שמשתמשים באשליות אופטיות בכדי לעניין את המתבונן.

למעשה, וסרלי הוא מראשוני וממוביליה החשובים של תנועת ה"אופ-ארט" - סגנון אמנות העוסק באומנות אופטית, סוג של אמנות חזותית, בעיקר בתחום הציור, העושה שימוש באשליות אופטיות. בציוריו הוא יצר אפקטים מרתקים כמו תחושת תנועה שנוצרה כתוצאה מאשליות אופטיות שיצר, או צורות שמתקדמות ונסוגות, בזכות צבעים וצורות מחושבים היטב.

בזכות הישגיו החלוציים של וסרלי, במיוחד בשילוב אשליות אופטיות באמנות, הפכו אותו לאחד האמנים המובילים והמוכרים במאה ה-20.

כבר בשנות ה-30 עסק ויקטור וסרלי, אמן הונגרי שהיגר אז לצרפת, בציור גאומטרי. זאת בהשפעת האמנים קזימיר מלביץ' ופייט מונדריאן - החשובים בזרם המודרני של הציור המופשט גאומטרי. בסדרת הציורים "הרלקינים וזברות" שצייר אז בשחור לבן בלבד, הוא צמצם את הצורות לדגמים שחוזרים על עצמם ובכך יוצרים אשליה של תנועה.

עד שנות ה-50, הבשילו רעיונותיו והוא התמקד ברעיון ליצור אמנות דמוקרטית יותר. החזון שלו היה להפוך את האובייקט האמנותי לדמוקרטי ונגיש לכולם, שכן וסרלי סרב להשאיר את ההנאה מאמנות רק למבינים ולמומחים וגרס שגם להמונים יש זכות ליהנות מאמנות. הוא פרסם אז גילוי דעת, שזכה לשם "המניפסט הצהוב", שבו הציג את האמנות האופטית שלו כ"אמנות חדשה של צורות וצבעים מכניסטיים, שנגזרו על פי סטנדרטים קבועים".

במניפסט הוא הטעים במילים "האמנות של מחר תהיה אוצר לכולם או שתחדל להתקיים." בהמשך הוסיף "זה עצוב לעזוב ערכים ישנים לטובת חדשים מהם. אבל מצבנו השתנה והאתיקה שלנו, כמו גם האסתטיקה, זקוקות לשינוי. המיתוס של היחיד תם והגיע הזמן לשכפול ולהתרחבות".


מעבודותיו של וסרלי:

https://youtu.be/6AkiLQb7eQY


בואו לתערוכה שלו בציריך:

https://youtu.be/PpLTAG9IOQE


האמן משחזר את העבודה המפורסמת שלו "בו 1879":

https://youtu.be/TbNVeBqrayk


עבודות אופ ארט מפורסמות של ויקטור וסרלי ואחרים:

https://youtu.be/Lk2j7lJcGCU


עבודות אנימציה שנעשו על ידי בנו על יצירותיו של וסרלי:

https://youtu.be/ny1C-O37PCY


וסרט תיעודי קצר על הקשר בין סגנונות הפופ ארט והאופ ארט:

https://youtu.be/KV-z4chw7i4?long=yes
היסט
מהו היסט?



קרה לכם שנסעתם במכונית וראיתם מרחוק את ההרים? האם שמתם לב שבעוד שהעצים והמבנים הקרובים נעו במהירות אל מול עיניכם, ההרים זזו לאט?

לאשלייה הזו, שבה מה שרחוק נע לאט ומה שקרוב נע במהירות, קוראים פרלקס, או בעברית "היסט" (Parallax). אלו שמותיה של תופעה שבה הדברים הרחוקים נראים כאילו הם נעים לאט, בעוד שעצמים קרובים נעים מהר יותר.

בתופעת ההיסט משתמשים כבר שנים רבות לחישוב מרחקים של עצמים מרוחקים. כך למשל ניתן לחשב בעזרת ההיסט את המרחק מאיתנו אל השמש או כוכבי הלכת.

רעיון הפרלקס מנוצל כיום במשחקי מחשב ובעיצוב אתרי אינטרנט כדי לתת אשליית עומק. בשיטה זו של גרפיקת מחשב מניעים את הרקע של המשחק או האתר לאט יותר ביחס לתוכן האתר או לדמויות העיקריות במשחק, מה שיוצר אפקט חזותי של עומק ותנועה שנראית כמו תלת מימד.


הכירו את ההיסט וכיצד הוא מאפשר מדידת מרחק אל כוכבים:

https://youtu.be/iwlMmJs1f5o


כך זה נראה במציאות:

https://youtu.be/ycQnsu_Cmko


פרלקס, כלומר היסט, אבל טכנולוגי:

https://youtu.be/-8u43gle_wE


ההסבר ההנדסי למציאת המרחק אל גרמי שמיים קרובים:

https://youtu.be/5hlyE6EDUe8


והסבר חישוב מרחקים עצומים בחלל בהיסט טריגונומטרי (מתורגם):

https://youtu.be/Op3AYaJc0Xw
חדר איימס
איך אנשים נראים כענקים בחדר איימס?



חדר איימס (Ames room) היא אשלייה מופלאה שחושפת את האופן שבו המוח שלנו מנתח את המידע הוויזואלי שמועבר אליו מהעיניים. כשאנו מביטים אל תוך חדר כזה, אנו רואים אנשים רגילים כענקים ולידם אנשים נוספים כגמדים. אבל האם באמת מדובר בענקים וגמדים?

איך זה עובד? - ובכן, חדר איימס הוא חדר בצורת טרפז, צורה מעוותת שמבלבלת את מוחנו. חדר כזה יוצר אצלנו אשליה אופטית, שיש בה שיבוש של תפיסת העומק שלנו וגורמת לנו לתפוש באופן שגוי את גודלם של עצמים שנמצאים בו.

אנשים בגודל זהה נראים בחדר איימס בגדלים שונים. המוח מתבסס על ההנחה ששני אנשים באותו חלל ובאותם מרחקים אמורים להיות זהים בגודלם. בחדר איימס יש צד קרוב וצד רחוק. החלונות שלו מעוותים כדי שהעין הצופה תטעה לחשוב שהחדר הוא אכן מרובע. וכך נתפס הדבר היחיד בו שאינו מעוות, האנשים, כמעוות. הרחוק נראה לנו קטן יותר, כיוון שהוא רחוק יותר מעין. בגלל שהחדר מעוות בכוונה, איננו יודעים שהוא רחוק מאיתנו ולכן הוא נראה קטן וזעיר, מבלי שהדברים אכן כאלה. השיפועים שהוכנסו לצורת החדר ולצורת החלונות שלו יוצרים למתבונן תמונה זהה לחדר רגיל, על אף שהוא אינו כזה.

בשולי הדברים נאמר שיתכן וזה משל לחברה נורמלית ואנשים לא נורמלים. האם יתכן שחברה לא נורמלית, כמו חדר איימס, מסוגלת לגרום לנו להרגיש שמי שהוא נורמלי הוא בעצם סוטה?

חדר איימס נקרא על שם ממציא האשלייה הזו, אדלברט איימס או איימז.


הנה אשליית חדר איימס:

http://youtu.be/Ttd0YjXF0no


והסבר מפורט של האשלייה החכמה הזו:

http://youtu.be/hCV2Ba5wrcs


חוק סנל
למה קשית בתוך כוס מים נראית כאילו היא שבורה?



כשהאור עובר דרך מים, הוא נשבר וכיוונו משתנה. לכן, קשית שמונחת בכוס עם נוזלים נראית כאילו היא שבורה. המתמטיקאי ההולנדי וילברורד סנל הסביר כבר במאה ה-17 שקרני האור נשברות, כשהן עוברות דרך תווך עם מהירות אור אחת לתווך בעל מהירות אור אחרת, במקרה הזה דרך המים. ההסבר זכה לשם המדעי "חוק סנל".

חוק סנל מסביר גם את הסיבה שכוכבים מנצנצים. גם קרני האור שלהם עוברות דרך תווך עם מהירות אור שונה, במקרה ההוא התווך הזה הוא אטמוספרת כדור הארץ.


הנה דוגמה לשבירה של קרני האור:

https://youtu.be/Bzmo-Zpek7M


על חוק סנל ושבירת קרני האור:

http://youtu.be/FH08Wlkb7I4


והסבר מפורט על חוק סנל, תוך ביצוע ניסויים שמדגימים אותו:

http://youtu.be/kc2o73FyN3I
מהי פאטה מורגנה?


פאטה מורגנה (Fata Morgana) היא מילה באיטלקית שמתארת צורה דמיונית שנראית מרחוק כגבוהה מאד, ושבעצם היא מורכבת מארבע בבואות, אחת מעל השניה, של אותו עצם מרוחק. בגלל הפאטה מורגנה העצם נראה גבוה הרבה יותר ממה שהוא. משום כך, נראה העצם כמגדל או צוק גבוה. הפאטה מורגנה נוצרת בתנאים אטמוספיריים מסוימים והיא תופעה אופטית נדירה שמופיעה לפרקי זמן קצרים.

בתרבות קשורה הפאטה מורגנה לעיתים קרובות לאנשים שהולכים במדבר ורואים חזיונות של בתים, עיר או מקומות מיושבים.

מקור השם "פאטה מורגנה" הוא ככל הנראה בדמותה האגדית של אחותו למחצה של המלך ארתור מאנגליה. יש סברות לגבי הקשר התרבותי המדויק בין התופעה האופטית לבין אותה מורגן, אבל נראה שהוא נוצר לפני מאות שנים, כשהתופעה נצפתה מספר פעמים במצר מסינה שבאיטליה, בסמוך להר אטנה, מקום משכנה באגדות של מורגן לה פיי.

אגב, הפאטה מורגנה שונה מתופעה אחרת של אשליה אופטית שנקראת מיראז' (השם המלא הוא מיראז' תחתון), שבה רואים במרחק מים על פני הקרקע או על הכביש מרחוק.


הנה מקרה שבו נראתה עיר מסתורית בשמיים של סין ועוררה המון סברות ותיאוריות קונספירציה:

https://youtu.be/pnshtR1FT7g


נסיון להציג פאטה מורגנה בקולנוע קצר:

http://youtu.be/D3c_hh18gQ0


ועוד פאטה מורגנה:

https://youtu.be/sIpZAKBk1ew
מהי רוח הרפאים של פפר?



אנחנו תופסים הולוגרמות כעניין חדשני, אבל גירסאות מוקדמות של הולוגרמות נוצרו כבר מזמן. הן ידועות כטריק הישן שזכה לשם "רוח הרפאים של פפר" (Pepper's ghost) ומבוסס על אשלייה אופטית. שיטת "רוח הרפאים" היא לשקף דברים חבויים מהעין, באמצעות הקרנה שלהם על רקע אחר.

הרעיון שיזכה לשם "רוח הרפאים של פפר" הומצא ככל הנראה כבר במאה ה- 16 אבל נשכח. באמצע המאה ה-19 השתמש בשיטה הזו הנרי דירקס, מהנדס אנגלי מליברפול שנתן לה את הכינוי "מקסם השווא של דירקס", אבל לא הבין את הפוטנציאל שלה.

את שמה הסופי, שהחזיק עד להולדת ההולוגרמה, קיבלה השיטה מהמדען ג'ון הנרי פפר, שגילה אותה בהמשך המאה ה-19 והשתמש בה במופעי קסמים, תיאטרון ואשליות אופטיות. על שמו היא כונתה מאז "רוח הרפאים של פפר".

איך זה עבד? - פפר הציב לוח זכוכית בין הקהל לשחקנים אבל הוא הציב את הזכוכית בזווית שיצרה אשלייה שאדם שנמצא בירכתי הבמה נראה כאילו הוא עומד על הבמה עצמה. אבל יותר מזה, הדמות נראתה כאילו היא מרחפת באוויר. כמובן שסייעו למראה ביצירת האשליה גם משחקי תאורה חכמים, שגרמו לדמות להופיע ולהיעלם מהבמה.

יש לשער, אגב, שאפקט הרחיפה הזה שמושג באמצעות ההשתקפות, נוצל בידי לא מעט נוכלים כדי להציג בבתים רדופי רוחות-רפאים כל מיני דמויות מרחפות ומפחידות, ששעשעו את האורחים האמיצים או הפחידו את השאר. בפארקי שעשועים של דיסני משתמשים כבר שנים ברוחות רפאים של פפר במצגי בידור שונים שלהם. מעניין אילו שימושים מרתקים צופן לנו העתיד עם רוחות פפר הללו.


כך מייצרים את הטריק הישן של "רוח הרפאים של פפר":

http://youtu.be/TcqyoYfHIFM


למעשה זו טכנולוגיית הולוגרמה עתיקה:

http://youtu.be/Q8ZdYe2blXU


שמשמשת לבידור ההמונים:

http://youtu.be/_FkM6ApeNTg


ואפשר ליישם גם בבית:

http://youtu.be/ygMXTx0fLqw
מהו מיראז'?



מיראז' (Mirage), או "מיראז' תחתון" כפי שהתופעה נקראת במדויק, היא תופעה של אשליה אופטית, שבה נדמה לנו שאנו רואים שלולית מים גדולה או אפילו אגם שנמצאים באופק. זוהי בבואה של השמיים, שמציגה כאילו השמיים משתקפים. היא נגרמת בשל האוויר החם שמרחף מעל פני הקרקע או הכביש.

לעיתים, כשאנו נוסעים על כביש זפת וחצץ, תופעת המיראז' גורמת גם למעין השתקפות של עצמים מרוחקים בשלולית המים הדמיונית שעל הכביש.


הנה הסבר לתופעת המיראז':

https://youtu.be/exm0gyxTrL8


תופעות מיראז' שצולמו במקומות שונים באיטליה:

http://youtu.be/Pxw9qJg_4nE


מיראז' תחתון נוסף, הפעם מעל לים:

http://youtu.be/JksLxrBOrxA


מיראז' המציג קרחון באוויר:

http://youtu.be/5mhzKJClTAI


ומומחה שמסביר את תופעת המיראז' בהרצאת וידאו קצרה:

https://youtu.be/6x52290in9w?long=yes
האם יש מפלים מתחת לפני הים?



דמיינו שאתם ישובים במטוס ומביטים למטה אל הים. לפתע מתגלים לעיניכם צוקי ענק, הנראים מתחת לפני המים, צוקים מרשימים במיוחד, שמזכירים מפלים גבוהים ונישאים.

המפלים הללו, הנמצאים כאמור מתחת לפני הים, אינם מפלי מים. אבל במקום אחד בעולם יש אשליה כזו. היא נוצרת כשמביטים מהאוויר על שוניות האלמוגים שבמעמקי הים הסמוכים לאי מאוריציוס.

היות וכל האזור כולו הוא מתחת לפני הים, ברור שמים אינם נופלים במפלים הללו. אבל המראה מטעה, עד שהם נראים כל כך זורמים, שהעין נוטה לראות שם את המפל הלא-קיים.


הנה סרטון שמספר על המפלים התת ימיים שליד האי מאוריציוס:

http://youtu.be/31hBKv6mAQU


ומעט מהאי מאוריציוס היפה עצמו:

http://youtu.be/ecRy6PUWyC0
מדוע הכוכבים מנצנצים?



למעשה הכוכבים אינם מנצנצים. כשקרני האור שלהם מגיעות אלינו, הן נשברות באטמוספרה של כדור הארץ, תופעה שנקראת "שבירת אור באטמוספרה" (Atmospheric refraction). כשהאטמוספרה שוברת את קרני האור המגיעות מהכוכבים, היא גורמת להן להגיע לעינינו כשהן שבורות או מקוטעות. לפיכך נראה לנו שהכוכבים מנצנצים.

את ההסבר המדעי לכך נתן חוק סנל, שניסח במאה ה-17 המתמטיקאי ההולנדי וילברורד סנל. הוא הסביר שהסיבה לכך היא שבירת קרני האור, כשהן עוברות דרך תווך עם מהירות אור אחת לתווך בעל מהירות אור אחרת.


הנה הסבר פשוט שכולל הדגמה בעזרת מים, של האור המנצנץ עם שבירת קרני האור:

http://youtu.be/_-GfIT6jK44


הסבר פשוט לילדים:

https://youtu.be/KeDmhFoJPU0


הסבר מדעי של נצנוץ הכוכבים על פי חוק סנל בפיזיקה:

http://youtu.be/kc2o73FyN3I?t=7m23s


וזו גם הסיבה שהשמש נראית כך בשקיעה:

https://youtu.be/sPBuZ_DNKT4
מה זה פנטזמגוריה בתולדות הקולנוע?



הפנטזמגוריה (Phantasmagoria) הייתה אשליה של תנועה על המסך, שאפשרה בעבר להקרין על המסך לא רק תמונות קפואות, שאינן זזות.

ממציאי הפנטזמגוריה היו אטיין רוברטסון הבלגי ופיליפשטל מאנגליה שפיתחו את הטכנולוגיות הללו החל משנת 1790. הם הפכו את הפנטסמגוריה לצורת בידור של מעין סרטי אימה מוקדמים, שזכו להצלחה רבה בפאריס של סוף המאה ה-18. שלדים, גולגלות ואנשים מפחידים - כל אלו ריתקו את דמיונם של הפאריזאים והיו כנראה הסוג המוקדם של סרטי האימה שאנו מכירים כל כך טוב בימינו.


הנה תולדות האנימציה כשהפנטזמגוריה היא כבר בתחילתה:

https://youtu.be/z6TOQzCDO7Y


סרטון שמדגים את הפנטזמגוריה:

http://youtu.be/S9hVVLOHdTI


סרט הפנטזמגוריה של אמיל קול (Émile Cohl) מ-1908:

https://youtu.be/o1d28X0lkJ4


והרצאה על הפנטזמגוריה:

https://youtu.be/hJVhhh6t_LI?long=yes
איך יוצר אמן האשליות ג'ון פיו?



ג'ון פיו (John Pugh) הוא צייר שמצייר על בניינים ציורי אשליה תלת ממדיים. בציוריו ניתן למצוא אשליות כמו אקווריום ענקי, מבנים שנהרסו ברעידת אדמה, גלים ענקיים ועוד.

פיו מגדיר את עצמו כאמן אשליות שמחבר בציורי הקיר שלו בין אמנות לאדריכלות ובין מציאות ואשליה.


הנה עבודותיו של ג'ון פיו:

http://youtu.be/3J5mkLalhc0


כך ג'ון פיו עובד על ציור קיר ומסביר את רעיונותיו:

http://youtu.be/XafCwc0rKRs


ועוד מעבודותיו:

http://youtu.be/eYl2CGZzK8o
כיצד מופיעות 3 שמשות בשמיים?



בסצנה מ"מלחמת הכוכבים", שכל מעריץ חייב לזכור, ויש כאלה אינספור, צועד לוק סקייווקר על אדמת כוכב הלכת טטואין ובאופק שמאחוריו ניתן לראות שתי שמשות.

לא תאמינו אבל באזורי הצפון הקרים ובקרבת הקוטב הצפוני של כדור הארץ, יש מחזה שבו רואים מראה לא יאומן - מדובר בתופעה הנקראת "שמש פנטום" (Phantom Sun), או "שמש רפאים", שבה רואים בשמיים של לא פחות מ-3 שמשות.

שלוש השמשות נראות בשמיים בזכות תופעה של שבירת קרני השמש באטמוספרה. הקרניים משתקפות באטמוספרה וההשתקפות הזו מציגה בשמיים עוד שתי שמשות. הללו, ביחד עם השמש, יוצרות מראה מהמם של 3 שמשות בשמי הקוטב הצפוני ואזורים קרים וצפוניים אחרים בעולם.

לעיתים נדירות מתרחשת התופעה גם במקומות קרים אחרים בעולם, כמו מונגוליה, ארצות סקנדינביה, סין ורוסיה. כשלמשך פרק זמן של מקסימום שעה מופיעה השמש ובצידיה שתי "השמשות קטנות", צלליות של השמש האמיתית.

התופעה נוצרת רק בתנאים מסוימים מאד. רק כשאור השמש עובר דרך גבישי קרח זעירים שמכילים ענני נוצה הנמצאים בגובה רב ורק כשענני הנוצה הם דקים דיים כך שהאור מצליח לחדור דרכם. לבסוף, אז ניתן לראות מזווית מסוימת מאד את שמש הפנטום, או את השמשות המדומות הללו.


הנה 3 שמשות ברוסיה:

http://youtu.be/UlPnmTQBLik


מצגת וידאו של שמשות הרפאים:

http://youtu.be/5W8dMCiqSKU


והסבר לתופעה של "שמשות רפאים":

http://youtu.be/14o2x9cT7Oc


מי הקוסם שהצליח להעלים את פסל החירות?



הקוסם-להטוטן ואמן האשליות האמריקאי-יהודי דייוויד קופרפילד נחשב כבר שנים רבות לאחד הקוסמים המצליחים בעולם. קופרפילד הצליח לייצר כמה מופעי אשליה בלתי נשכחים והוא עוטף אותם בסיפורים מלאי-עניין שהופכים את החוויה בעיני הקהל הצופה לחד-פעמית ובלתי-נתפסת.

בין הקסמים שעשה, ידועים מופעי אשליה שבהם התרחשו דברים כמו העלמה של מכונית, העלמת קרון של רכבת "האוריינט אקספרס" המפורסמת ואפילו העלמה של מטוס סילון קטן.

אבל המופע הבלתי נשכח של קופרפילד הוא העלמת פסל החירות אל מול עיני קהל רב ומצלמות טלוויזיה. רק לאחר כמה ימים נחשף ה"טריק" שבו השתמש כדי להעלים את פסל החירות. את הקהל הושיב הקוסם על במה עם עמודים גבוהים. כשכבו האורות הסתובבה הבמה עם הצופים, באיטיות בלתי מורגשת. משהדליקו את זוג הזרקורים הנוסף שהמתין בצד השני לא ראה הקהל, כמו גם מיליוני הצופים בטלוויזיה, את הפסל הענקי.

בפעמים אחרות עשה דברים כמו ריחוף מעל הגרנד קניון (הקניון הגדול של אמריקה), מעבר הלוך וחזור דרך קירות החומה הסינית, בריחה מהכלא הידוע לשמצה "אלקטרז", בריחה מגורד שחקים שמפוצץ כחלק מהתכנית וריחוף מעל קהל חי... ממש קוסם שעף על עצמו.


הנה קופרפילד עובר דרך החומה הסינית:

http://youtu.be/JpG7w_EaUFY


הסבר לדרך שבה דייוויד קופרפילד מחביא את פסל החירות:

http://youtu.be/EDehBet2Tpg


כך הוא מדגים קסם:

https://youtu.be/Nc6t0nqmVnA


כאן הוא נעשה בלתי נראה:

https://youtu.be/YAjKUvDJplw


כך הוא עושה קסם אחר שלו:

https://youtu.be/px8mGoYwID0


ומותר לצחוק ממתיחה טובה על היעלמות של ילד:

http://youtu.be/7QQCQQYv0p8
מהו עיקרון התמדת הראייה?



שמתם לב שלפעמים העין ממשיכה “לראות” אור, זמן קצר אחרי שהוא נעלם בפועל? - זהו עיקרון שנקרא עיקרון התמדת הראייה (Persistence of Vision או בקיצור POV). כל אמנות הקולנוע והצילום של תנועה מבוסס עליו.

עיקרון התמדת הראייה, או עיקרון התמדת המראה, אומר שאם מוקרנת שורה של תמונות בודדות במהירות ובין אחת לשנייה מוקרן חושך, נוצרת אשליה של תנועה רציפה.

הבסיס של עקרון התמדת הראייה נובע מהפירוש שהמוח נותן לסדרת תמונות קפואות שמוצגות בזו אחר זו במהירות. המוח תופס את סדרת התמונות הזו כאילו היו תמונה אחת, תמונה של תנועה. כיום התפיסה היא שזה קורה במוח, אבל פעם סברו שהסיבה לכך היא שהתמונה הקודמת נשארת ומתמידה (מכאן "התמדת הראייה") לחלקיק שנייה על גבי רשתית העין - אותו חלק שאחראי על המרת האור לאותות העצביים שמשודרים למוח.

כך יכול רצף של תמונות בודדות ובהן סוס רץ להפוך לתמונה נעה, כשהן מוקרנות ברצף. את זה הראה הצלם מייברידג' ביצירת מה שייחשב לסרט הראשון בהיסטוריה (בתגית "אדוארד מייברידג'").

גם בקולנוע המצולם וגם בסרטי אנימציה משתמשים בעיקרון התמדת הראייה כדי ליצור אשליה של תנועה.

בקולנוע מה שיוצר את אשליית התנועה היא המצלמה. מצלמות הקולנוע, הן מצלמות הפילם של פעם והן מצלמות הווידאו, מצלמות בכל שנייה מספר רב של פריימים, כלומר תמונות בודדות. הצילום הוא של 24 פריימים בשנייה בפילם, ולפחות 25 פריימים בווידאו. אשליית התנועה נוצרת כשהפריימים הללו מוקרנים במהירות.

סרטי אנימציה נוצרים בצורה דומה אבל מורכבת יותר. האנימטורים יוצרים פריים אחד אחרי השני, כל אחד בנפרד. אשליית התנועה נוצרת בתהליך ארוך שבו מניעים עצמים על המסך, פריים אחרי פריים, לאט לאט. לכן נמשכת יצירתם של סרטי אנימציה כל כך הרבה זמן.


עיקרון התמדת הראייה הוא חלק מהקסם של האנימציה והקולנוע בכלל (מתורגם):

https://youtu.be/V8A4qudmsX0


הדגמה נהדרת של עיקרון התמדת הראייה:

https://youtu.be/YismwdgMIRc


כבר ביוון העתיקה עלו על העיקרון הזה:

https://youtu.be/1OGUkY2jfZg


מתקן שכבר בשנת 1860 הראה תנועה מדומה באמצעות עיקרון התמדת המראה:

http://youtu.be/6Ww2qFhW3Ws


וסרט תיעודי על עבודתו פורצת הדרך של מייברידג':

https://youtu.be/5Awo-P3t4Ho?long=yes
מיהו אוקטביו אוקמפו?



הצייר הסוריאליסטי המקסיקני אוקטביו אוקמפו (Octavio Ocampo) הוא אחד המעניינים שבאמני האשליות. במבט ראשון נראה לך אולי שהציור ברור והנושא שלו חד-משמעי, אבל תמיד יתגלו לפתע עוד עצמים בציור, שלא נראו קודם. אם אלה דמויות נסתרות שיוצרות דיוקן, או עצמים שמרכיבים עצמים ודמויות גדולות מהם. יש לאוקמפו ציורים רבי צדדים, שמזוויות ומרחקים שונים מקבלים פירושים שונים.

אמצעים כמו שזירת תמונות קטנות לתמונה הגדולה ושימוש בשקיפויות הם אלה שהופכים את הציורים שלו לכל כך פופולאריים ומעניינים. הוא קורא לסגנון שלו ציור מותמר, מטמורפי (metamorphic). הדיוקנאות שהוא יוצר הם פעמים רבות של אייקוני תרבות כמו מרילין מונרו או המונה ליזה וההומור שבשינוי שלהם הוא חלק מהקסם של העבודות הללו.


הנה עבודות של הצייר אוקטביו אוקמפו:

http://youtu.be/v7LNxnO-L9g


יצירותיו בשמות והדמיויות המפורסמות שבהן:

http://youtu.be/ry6xBg8I2BM


ומורפינג של יצירות אוקטביו אוקמפו:

http://youtu.be/kDyOcOgXcPA
איך נוצר "מפל האש" ביוסמיטי?



אחת לשנה מתרחשת בפארק יוסמיטי תופעה מדהימה המכונה "מפל האש" (Yosemite Firefall). מדי ערב "נשפכת" מאחד המפלים המרשימים שבפארק הזה מעין מדורה מדומה, הנראית כמו מפל אש זוהר. יש המכנים את המפל המופלא הזה "זנב הסוס".

זה קורה מדי שנה בחודש פברואר, כשרגע לפני שקיעת השמש, בזווית האור הנכונה ובתנאי שאין עננים, הופך המפל למפל מופלא של אש. בצבעי זהוב, אדום וכתום, "נופל" מפל האש המרהיב מגובה של 457 מטרים, היישר אל צוק "אל קפיטן" שמתחת.

השתקפות צבע האש שעל סלע הגרניט נוצרת מאור השמש האדמדם והעמום ומקרני האור פוגעות במי המפל.


הנה סיפורו של "מפל אש" בפארק יוסמיטי שבקליפורניה, ארצות הברית:

https://youtu.be/IVE6naG4pqw


חוויות של מבקרים ב"מפל האש" ביוסמיטי:

https://youtu.be/WSrhvs8WsNc


וכאן הם נראים כגחלים בסלע:

https://youtu.be/n1PjugGtteA
מהי טכנולוגיית הנוכחות מרחוק?
מדוע הירח נראה גדול יותר בזריחה?
מהי גבעה מגנטית והאם אפשר לגלוש לפסגת ההר?
למה דברים נראים הפוכים כשמביטים בהם דרך כוס נוזלים?
מתי הומצאה אשליית התנועה בצילום?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.