» «
דאון
מהו הדאון?



דאונים הם מטוסים ללא מנוע. אלו הם כלי טיס כבדים מן האוויר, שלא כוללים מנוע או אמצעי הנעה אחר משלהם. הדאון ממריא בעזרת מטוס או כלי רכב שגוררים אותו, כדי להתחיל את הטיסה, או גולש ממישור גבוה ומשופע לעבר עמק.

הדאון שומר על יכולתו להמשיך ולעוף בזכות משקלו הקל ויכולתו של הטיס לתפוס זרמי אוויר חם. אוויר חם תמיד שואף לעלות למעלה ולכן זרמי האוויר החמים הללו הם שמעלים את הדאון כלפי מעלה ומאפשרים לו לטוס כך זמן רב ולמרחקים ארוכים יחסית.

לדאונים יש כנפיים גדולות ביחס לגוף הדאון. מבנה זה מאפשר לדאון לנסוק למעלה, על אף מהירותו הנמוכה. על אף המסורת, מוצעים כיום גם דאונים חדישים עם מנוע קטן שמאפשר להמריא או לסייע לדאון בטיסות ארוכות.

במלחמת העולם השנייה השתמשו בדאונים כדי לשלוח אספקה לכוחות המנותקים מהכוח העיקרי או כדי להנחית חיילים בשטח אויב. אך הדאון התגלה ככלי טיס מוגבל ביכולותיו הצבאיות והסתבר שקל לאויב לפגוע בו. החיילים נהגו אז לכנות אותו "ארון קבורה מעופף". לכן לא משתמשים בימינו בדאונים בצבא וכיום הם משמשים בעיקר לספורט והנאה.


הנה כתבה על חובבי הדאונים בישראל (עברית):

http://youtu.be/jt8nwED1vxo


סרטון שמראה כיצד מרימים את הדאון לאוויר:

http://youtu.be/KlovGBcJSBA


טיסה בדאון מודרני:

http://youtu.be/kqawMYEHW2c


הדאון במלחמת העולם השנייה:

http://youtu.be/YpttD-LXYuo


וכך נראית הטיסה בתוך דאון:

http://youtu.be/vLAbjLFnw6E
סטיב פוסט
מי המיליארדר סטיב פוסט ששבר שיאי טיס ונעלם?



האדם הראשון שטס טיסת יחיד מסביב העולם בכדור פורח היה המיליארדר האמריקאי ההרפתקן וחובב הטיס סטיב פוסט (Steve Fossett). כבר מנעוריו הוא אהב הרפתקאות ואתגרים, כשטיפס על הרים ונהג לצאת לשחיות ארוכות בים הפתוח. בבגרותו הפך פוסט לאדם עשיר במסחר בורסאי בשווקים הפיננסיים ואז החל להגשים חלומות אתגריים.

הטיסה המופלאה על הכדור הפורח התרחשה בשנת 2002. אבל היא הייתה רק הישג אחד מרבים של פוסט, שכן הוא היה טייס שהחזיק בלא פחות מ-116 שיאים עולמיים בכדורים פורחים, מפרשיות, דאונים ומטוסים!

אבל בספטמבר 2007 הכל הסתיים עבור האיש האמיץ ושובר השיאים הנועז. בעת שטס במטוסו מעל מדינת נבאדה שבארצות הברית, נעלם פוסט והחל מסע ארוך ומורכב למצוא אותו. רק בשנה שאחריה נמצאו שרידי מטוסו של פוסט ואחדות מעצמותיו.


הנה מפעל חייו של סטיב פוסט, הטייס ששבר מעל 100 שיאי תעופה:

https://youtu.be/pk0hOK4MZdQ


פוסט אחרי חציית האוקיינוס השקט לבדו בכדור פורח:

https://youtu.be/Xb-2a5eWHbo


הקפת העולם על ידיו בדאון "גלובל פרייר" ('Global Flyer'):

https://youtu.be/pk0hOK4MZdQ?t=1m29s


קדימון לתכנית על אובדן מטוסו, החיפושים ומציאת שרידיו של המיליארדר הטייס:

https://youtu.be/UprV0hdyYkQ


ומציאת מטוסו ב-2008:

https://youtu.be/jBgfZ2qNosY
מצנח רחיפה
איך זה לטוס במצנח רחיפה?



מצנח רחיפה (Paraglider) הוא כלי הטיס הפשוט והזול ביותר. הוא מעין מצנח, לרוב ללא מנוע, שניתן לטוס בו כמו במטוס קטן. זהו דאון שמצליח לטוס בעזרת לחץ האוויר שנכנס לפנים המצנח, כשהאוויר דוחף את המצנח לעלות מעלה.

במצנח הרחיפה יושב הטייס בריתמה שמחוברת עם טבעות ורצועות לכנפי הבד. גם כשאין מספיק רוח או כשדחיפת האוויר חלשה, יכול מצנח הרחיפה לרחף בבטחה ולנחות בבטיחות בשדה הנחיתה.

היתרון הגדול של מצנח הרחיפה הוא היכולת לשאת אותו מקופל בתיק ולהרכיבו בקלות יחסית, לפני הטיסה. מה שהופך אותו לסוג של "דאון כיס", שקל לשאת לכל מקום.


הנה מצנח הרחיפה הקל ביותר בעולם, שכולו מקופל לתוך תיק גב:

https://youtu.be/33nP5Rm0cu8


טיסה במצנח רחיפה בשמי ישראל (עברית):

http://youtu.be/fAovNEXssd0?t=9s


ומצנח הרחיפה מהזווית של הצנחן:

https://youtu.be/EmCoSWBE-VU


בואו לצנוח גם אתם:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes


ואם יש לכם אומץ לצנוח במצנח רחיפה עם הולנדי חמוד מצוק נישא:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
קלמנט אדר
מי הראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר?



בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים.

כך היה קלמנט אדר לראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר. אגב, הוא קרא למטוס שלו Avion ומכאן יתורגם שמו של המטוס לעברית, כשאיתמר בן יהודה, הבן של, יתן לו את השם אווירון.

על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.

הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.

אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.


זה עדיין לא מטוס לטווחים ארוכים אבל כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר (עברית):

https://youtu.be/TpXh3x7lB_E


סיפורו של קלמנט אדר:

https://youtu.be/089jC-_5nnM


על הטייס שהציל את נושאת המטוסים שלו:

https://youtu.be/FSgvPHBMV9w


וקלמנט אדר עם נושאות המטוסים שהמציא והפכו לנשק אסטרטגי בימינו (עברית):

https://youtu.be/751AD9TT01Q

דאונים

אוטו ליליינטל
מיהו אוטו ליליינטל שהמציא את הדאון?



"להמציא כלי תעופה זה כלום, לבנות כלי תעופה - זה משהו, אבל לעוף - זה הכל!" - כך אמר חלוץ התעופה הראשון שהצליח לבנות מכונת טיס שיכולה לדאות באוויר.

אוטו ליליינטל היה ממציא יהודי גרמני שהיה הראשון שהצליח לבנות כלי טיס ולטוס בו. זה היה כלי תעופה כבד מן האוויר, הראשון מסוגו בהיסטוריה שממש טס. זה לא היה אווירון אלא דאון מהפכני. בסוף המאה ה-19, החל מ-1891 הוא טס מעל 2000 פעם בדאונים שתכנן ובנה. בשנת 1896 הוא מצא את מותו בתאונת טיס שכזו.

"אין ברירה - חייבים להקריב קורבנות קטנים" היו מילותיו בעת שגסס לפני מותו.

הישגו של לילנטל היה חסר תקדים. לפניו, לא הצליח איש לדאות בכלי תעופה כבד מן האוויר. זה הפך אותו לחלוץ הטיסה והאיש החשוב ביותר עד אז בתחום התעופה. כיום מחשיבים רק את ההישג של האחים רייט כעולה על זה של לילנטל.


הנה ליליינטל ברצף ההמצאות של הטיסה הממוכנת:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


צילומים אמיתיים של טיסותיו על הדאון שלו:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


נסיון שנעשה בשנת 1971 לשחזר את הדאיה של ליליינטל בדאון מהסוג שפיתח:

http://youtu.be/t-XC0dxerYs


ושחזור מודרני:

https://youtu.be/_AZjozlvyZ4
אוטו ליליינטל
כיצד נהרג אוטו ליליינטל על הדאון שהמציא?



הממציא אוטו ליליינטל היה האדם הראשון שהצליח לעוף באוויר. ליליינטל תכנן ובנה גלשן אוויר שיכול היה לשאת אדם באוויר. הוא היה מהנדס גרמני ממוצא יהודי שהיה הראשון לדאות באוויר, כבר בשנת 1886.

לאחר ניסיונות מוצלחים לטוס, נהרג הטייס והמהנדס האמיץ, כתוצאה מרוח שחבטה במנגנון הגלישה באוויר שפיתח.

אבל מעבר להישגו האישי ואומץ ליבו המדהים, אוטו ליליינטל ייזכר בתולדות התעופה גם כמהנדס מוכשר ובמיוחד כמי שפיתח את עקרונות ההיגוי שעליהם מתבססים המטוסים עד ימינו.


הנה סרטון על המצאת הדאון בידי אוטו לילנטל:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


סרט אנימציה שנוצר מתמונות מקוריות שצולמו בטיסה הראשונה של לילנטל:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


קטע מסרט המשחזר את טיסתו של ראשון הדואים אוטו ליליינטל:

https://youtu.be/mpDrGLF51SY


שיר עליו עם תמונות וקטעים מפעילות התעופה של אוטו לילינטל:

https://youtu.be/tUEn5WCvbuY


ושחזור של הטיסה של לילנטל על ידי מעריציו שגולשים בגלשני אוויר כמו שלו:

https://youtu.be/PNWtzzvwtac
עקרון ברנולי
מהו חוק ברנולי?



חוק ברנולי או עקרון ברנולי גורס שכשחומר מסוים נע במהירות, הלחץ שלו נמוך יותר ביחס לחומר שזורם אך נע לאט, או לא זז בכלל.

החוק הזה מיושם בהמון הקשרים, החל מהפליט (הספריי של פעם) שמתיז חומר בלחץ ועד למטוסים שמבנה הכנפיים שלהם עושה שימוש בעיקרון ברנולי ליצירה של "כוח עילוי" - כוח שדוחף את המטוס כלפי מעלה בעת שהוא נע קדימה – וכך מאפשר למטוסים, ציפורים ודאונים לעוף באוויר.

בסרטון הראשון תראו שכשנושפים אוויר ליד נייר למשל, הנייר ינוע לעבר מקור הנשיפה של האוויר, במקום להתרחק ממנו כמו שאולי היינו מצפים ממנו. הסיבה לתופעה המוזרה היא שהאוויר שננשף ונע במהירות הוא בלחץ נמוך יותר מאשר האוויר הנמצא בצידו השני של הנייר והפרש הלחצים הזה ממש דוחף את הנייר אל האוויר שנע בנשיפה, שהוא אזור עם לחץ הנמוך. וזה עובד בדיוק על פי חוק ברנולי.

את ההוכחה המתמטית לעקרון ברנולי נתן המתמטיקאי השווייצרי דניאל ברנולי במשוואה שנקראת גם היא על שמו "משוואת ברנולי".


הנה סרטון של חוק ברנולי עם ניסוי של מאוורר שגורם לבלון להישאר כל הזמן מעליו, בזכות הלחץ הנמוך שהוא יוצר ושמושך את הבלון (עברית):

http://youtu.be/p-sJMzSHNPk


ילדים מציגים את עקרון ברנולי בפעולה על טיסני נייר:

https://youtu.be/1yIPEm7hh_8


כך מאפשר עקרון ברנולי למטוסים לטוס:

https://youtu.be/5ltjFEei3AI
לואי בלריו
כיצד בלריו חצה ראשון את הים בטיסה?



טיסה מעל הים הייתה פעם מעשה מפחיד. זה היה בראשית ימי התעופה, כשהמטוסים היו חלשים ולא יציבים ואמינים מספיק. באותה תקופה טסו המטוסים לטווחים קצרים מאוד.

הראשון שצלח את הים במטוס, חצה למעשה רק את תעלת למנש, שמפרידה בין צרפת לאנגליה. אבל בשנת 1909 זה הספיק לו כדי לעשות היסטוריה ולזכות בפרס של 1,000 לירות שטרלינג שהבטיח עיתון הדיילי מייל לראשון שיצליח במשימה זו.

קראו לו לואי בלריו (Louis Bleriot) והוא היה מהנדס וטייס שהאמין במטוס שלו. הוא ידע שהמונופלן, המטוס החד-כנפי שבנה, יוכל לעשות את הלא-יאומן באותה תקופה והחליט להעז ולחצות את תעלת למנש.

בתוך 37 דקות בלבד מרגע שהמריא בצרפת, הצליח הטייס הצרפתי הנועז לחצות את התעלה במונופלן ולהגיע לאי הבריטי. באותם ימים זה היה הישג של ממש ופריצת דרך אמיתית.

ההישג של בלריו מרשים עוד יותר בהתחשב בעובדה שהוא עשה אותו רק 6 שנים לאחר טיסתם הראשונה של חלוצי הטיסה, האחים רייט.


הנה סרטון על ההישג של לואי בלריו - צולח הים הראשון בטיסה:

http://youtu.be/JLUG_ZR9a0U


מטוס הבלריו 4, אגב, היה גם המטוס הראשון שטייס העז לטוס בו הפוך (עברית):

https://youtu.be/e-zSVhCCUng


בלריו בסרטון שצולם בסיום הטיסה:

http://youtu.be/Acn-KHEM9_0


מצגת וידאו על לואי בלריו:

http://youtu.be/t_67MJdRL20


ושחזור של האווירון של בלריו:

http://youtu.be/ATbV2i9cfQE


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.