שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איפה נמצא הכביש היפה בעולם?
הדרך האטלנטית בנורבגיה נחשבת לאחת הדרכים היפות בעולם, אם לא היפה שבהן.
הדרך הזו אינה רק כביש עם עיקולים חדים, שחודרים לתוך האוקיינוס האטלנטי. יש בה נופים מדהימים, לעיתים רואים בה לווייתנים וכלבי ים, היא עוברת בכפרים שלווים וכמובן - האיים הקסומים של הארכיפלג, בהם היא עוברת.
אורכה של הדרך האטלנטית קצת יותר מ-8 קילומטרים ומשולבים בה 8 גשרים שעוברים בין אי לאי.
הנה הדרך האטלנטית מהאוויר:
https://youtu.be/2Uk968i_97U
נסיעה בדרך האטלנטית ביום יפה:
http://youtu.be/z7k0ZUP_Hfg
ונסיעה חורפית מצולמת בדרך האטלנטית בנורבגיה:
http://youtu.be/4T4vc1QqiPM
הדרך האטלנטית בנורבגיה נחשבת לאחת הדרכים היפות בעולם, אם לא היפה שבהן.
הדרך הזו אינה רק כביש עם עיקולים חדים, שחודרים לתוך האוקיינוס האטלנטי. יש בה נופים מדהימים, לעיתים רואים בה לווייתנים וכלבי ים, היא עוברת בכפרים שלווים וכמובן - האיים הקסומים של הארכיפלג, בהם היא עוברת.
אורכה של הדרך האטלנטית קצת יותר מ-8 קילומטרים ומשולבים בה 8 גשרים שעוברים בין אי לאי.
הנה הדרך האטלנטית מהאוויר:
https://youtu.be/2Uk968i_97U
נסיעה בדרך האטלנטית ביום יפה:
http://youtu.be/z7k0ZUP_Hfg
ונסיעה חורפית מצולמת בדרך האטלנטית בנורבגיה:
http://youtu.be/4T4vc1QqiPM
מהי הדרך הגבוהה בעולם?
הדרך הכי גבוהה בעולם, או הכביש הגבוה בעולם, הוא הכביש שמטפס אל מעבר ההרים קארדונג-לה (khardung la), שבחבל לדאק בצפון הודו.
בשיא גובהו מתנשא הכביש, שמוביל מהעיר לה לעמק נובארה, לגובה מסחרר של 5,359 מטרים!
בחלקו הכביש הזה לא סלול, בחלקו בוצי וכלי הרכב נוסעים על קצה התהום, כשרק מזל ותקווה מפרידים בינם לבין התהום העמוקה שלידם.
הנה נסיעת אופניים בכביש:
https://youtu.be/rOT1CXEUQdw
עוד נסיעה בכביש הגבוה בתבל:
http://youtu.be/DwV-Im0kGqg?t=1m6s
ונסיעה בחורף:
https://youtu.be/GG1vNTelJGc
הדרך הכי גבוהה בעולם, או הכביש הגבוה בעולם, הוא הכביש שמטפס אל מעבר ההרים קארדונג-לה (khardung la), שבחבל לדאק בצפון הודו.
בשיא גובהו מתנשא הכביש, שמוביל מהעיר לה לעמק נובארה, לגובה מסחרר של 5,359 מטרים!
בחלקו הכביש הזה לא סלול, בחלקו בוצי וכלי הרכב נוסעים על קצה התהום, כשרק מזל ותקווה מפרידים בינם לבין התהום העמוקה שלידם.
הנה נסיעת אופניים בכביש:
https://youtu.be/rOT1CXEUQdw
עוד נסיעה בכביש הגבוה בתבל:
http://youtu.be/DwV-Im0kGqg?t=1m6s
ונסיעה בחורף:
https://youtu.be/GG1vNTelJGc
איפה נמצא השביל הכי מפחיד בעולם?
אם אתם באים לביקור בהר טיאנמן, שבמחוז חונאן בסין, תיאלצו כנראה "ללכת באוויר".
המעבר השקוף והמפחיד מאד, שתלוי על מצוק בגובה של 1.5 קילומטר, ייתן לכם את ההרגשה כאילו אתם פוסעים באוויר, או חלילה נופלים.
הנה סרטון מפחיד שמראה איך זה ללכת באוויר:
http://youtu.be/cWt90qtyKrc
וקצת תמונות של בניית המעבר השקוף או המרפסת הזו באוויר:
http://youtu.be/JtSXywkkqbE?t=12s
אם אתם באים לביקור בהר טיאנמן, שבמחוז חונאן בסין, תיאלצו כנראה "ללכת באוויר".
המעבר השקוף והמפחיד מאד, שתלוי על מצוק בגובה של 1.5 קילומטר, ייתן לכם את ההרגשה כאילו אתם פוסעים באוויר, או חלילה נופלים.
הנה סרטון מפחיד שמראה איך זה ללכת באוויר:
http://youtu.be/cWt90qtyKrc
וקצת תמונות של בניית המעבר השקוף או המרפסת הזו באוויר:
http://youtu.be/JtSXywkkqbE?t=12s
מהו כביש אגרה?
כביש אגרה הוא כביש שהנסיעה בו עולה כסף. כביש אגרה נבנה לרוב בכסף של משקיעים פרטיים. כביש אגרה הוא ברוב המקרים כביש מהיר, שמקצר את הדרך ומאפשר להגיע מהר יותר ממקום למקום. הנוסעים משלמים בכניסה אליו, או לפקיד או באמצעות מצלמות שמצלמות את מספר הרכב ומחייבות את בעליו או במכשיר המשדר את זהות הרכב.
בדרך כלל ממשלות מקימות כבישי אגרה בדרך שנקראת זיכיון. הן מאפשרות ליזמים לסלול כביש אגרה יקר ולגבות הכנסות ממנו במשך שנים, בתמורה לתחזוקה ופיתוח של הכביש ותשלום מיסים ותגמולים למדינה.
כביש 6 המכונה "חוצה ישראל" הוא כביש אגרה.
הנה שיטות התשלום בכביש אגרה:
http://youtu.be/KzUB3aHkSLY
וכביש 6, כביש האגרה של ישראל:
http://youtu.be/zX582mtj0d0
כביש אגרה הוא כביש שהנסיעה בו עולה כסף. כביש אגרה נבנה לרוב בכסף של משקיעים פרטיים. כביש אגרה הוא ברוב המקרים כביש מהיר, שמקצר את הדרך ומאפשר להגיע מהר יותר ממקום למקום. הנוסעים משלמים בכניסה אליו, או לפקיד או באמצעות מצלמות שמצלמות את מספר הרכב ומחייבות את בעליו או במכשיר המשדר את זהות הרכב.
בדרך כלל ממשלות מקימות כבישי אגרה בדרך שנקראת זיכיון. הן מאפשרות ליזמים לסלול כביש אגרה יקר ולגבות הכנסות ממנו במשך שנים, בתמורה לתחזוקה ופיתוח של הכביש ותשלום מיסים ותגמולים למדינה.
כביש 6 המכונה "חוצה ישראל" הוא כביש אגרה.
הנה שיטות התשלום בכביש אגרה:
http://youtu.be/KzUB3aHkSLY
וכביש 6, כביש האגרה של ישראל:
http://youtu.be/zX582mtj0d0
דרכים
מה יהיו הדרכים הסולאריות?
דרך סולארית (Solar road) היא רעיון "פורץ דרך", לדרך, שלכל אורכה תהיה מורכבת מפאנלים סולאריים, לוחות הקולטים את אור השמש וממירים אותו לחשמל. על הלוחות הסולאריים הללו ניתן לצעוד ולנסוע עם מכוניות ומשאיות, הם אינם נשברים בקלות, שכן הם מצופים בזכוכית מחוסמת שחוזקה הוא גדול בהרבה מאספלט של כבישים, מבטיחים לשרוד מיליארדי שנים ויש להם יתרונות שונים נוספים.
למשל העובדה שהם יכולים לכלול נורות לד, שיאירו את הדרך לכל אורכה, או החימום שמותקן בהם, בכדי למנוע הצטברות של שלג וקרח על הכביש בחורף. יש בהם יכולות תקשורת, בינם לבין עצמם, בינם לבין מרכזי בקרה ועם מכוניות שנוסעות עליהם.
הנה טכנולוגיית הדרך הסולארית:
https://youtu.be/YQba3ENhlKA
הטכנולוגיה:
https://youtu.be/qlTA3rnpgzU
בצרפת היו הראשונים לסלול דרך סולארית:
https://youtu.be/I7H2qPZZwa4
החברה הזו כבר פיתחה את הקולטים הסולאריים כך שיציגו תמרורים וצבעים על הדרך:
https://youtu.be/-n7R6I5Q5uY
ויש גם שיטה מעניינת ליצירת חשמל מהנסיעה בכביש:
https://youtu.be/MraQUltjkQ8
דרך סולארית (Solar road) היא רעיון "פורץ דרך", לדרך, שלכל אורכה תהיה מורכבת מפאנלים סולאריים, לוחות הקולטים את אור השמש וממירים אותו לחשמל. על הלוחות הסולאריים הללו ניתן לצעוד ולנסוע עם מכוניות ומשאיות, הם אינם נשברים בקלות, שכן הם מצופים בזכוכית מחוסמת שחוזקה הוא גדול בהרבה מאספלט של כבישים, מבטיחים לשרוד מיליארדי שנים ויש להם יתרונות שונים נוספים.
למשל העובדה שהם יכולים לכלול נורות לד, שיאירו את הדרך לכל אורכה, או החימום שמותקן בהם, בכדי למנוע הצטברות של שלג וקרח על הכביש בחורף. יש בהם יכולות תקשורת, בינם לבין עצמם, בינם לבין מרכזי בקרה ועם מכוניות שנוסעות עליהם.
הנה טכנולוגיית הדרך הסולארית:
https://youtu.be/YQba3ENhlKA
הטכנולוגיה:
https://youtu.be/qlTA3rnpgzU
בצרפת היו הראשונים לסלול דרך סולארית:
https://youtu.be/I7H2qPZZwa4
החברה הזו כבר פיתחה את הקולטים הסולאריים כך שיציגו תמרורים וצבעים על הדרך:
https://youtu.be/-n7R6I5Q5uY
ויש גם שיטה מעניינת ליצירת חשמל מהנסיעה בכביש:
https://youtu.be/MraQUltjkQ8
מהו הכביש העתיק בעולם?
הדרך לפירמידות, שהיא דרך פעילה עד היום, היא אחת הדרכים העתיקות בעולם וללא ספק הכביש המרוצף העתיק בעולם. דרך הפירמידות, שמובילה מדרום קהיר אל הפירמידה של גיזה, היא בת 4,600 שנה ומשמשת ברצף לתנועה, מאז ימי מצרים העתיקה. על אותה דרך בת 12 קילומטרים הועברו פעם אבני הענק לבניית הפירמידות והיום נוסעים אוטובוסים עמוסי תיירים לאתר הפופולארי.
הנה הדרך העתיקה לפירמידות ולידן:
http://youtu.be/FRio6n8JIoY
הנה הפירמידות שאליהן מוביל הכביש:
https://youtu.be/7sT_MZxqK-Y
הדרך לפירמידות, שהיא דרך פעילה עד היום, היא אחת הדרכים העתיקות בעולם וללא ספק הכביש המרוצף העתיק בעולם. דרך הפירמידות, שמובילה מדרום קהיר אל הפירמידה של גיזה, היא בת 4,600 שנה ומשמשת ברצף לתנועה, מאז ימי מצרים העתיקה. על אותה דרך בת 12 קילומטרים הועברו פעם אבני הענק לבניית הפירמידות והיום נוסעים אוטובוסים עמוסי תיירים לאתר הפופולארי.
הנה הדרך העתיקה לפירמידות ולידן:
http://youtu.be/FRio6n8JIoY
הנה הפירמידות שאליהן מוביל הכביש:
https://youtu.be/7sT_MZxqK-Y
איפה נולדה האוטוסטרדה?
הדרך המהירה (Highway) הומצאה כדי שכלי רכב יוכלו לנסוע במהירות מכיר לעיר וללא רמזורים או תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך.
רשת הדרכים המהירות, כמו שאנו מכירים אותה, נולדה בגרמניה הנאצית. היא נקראה בגרמנית "אוטובאן". אבל ההמצאה היא לא נאצית. איטליה היא שהחלה, עוד בשנת 1924, בבנייה של כבישי אגרה מהירים שנקראו autostrade, באורך כ-515 קילומטרים. מכאן השם "אוֹטוֹסְטְרָדָה", שהוא איטלקי.
גם בגרמניה, עוד ברפובליקת וויימאר שלפני עליית היטלר לשלטון, נסלל כביש מהיר ראשון. אבל מי שיישמו את הכבישים המהירים באופן נרחב היו היטלר ויועציו. מרגע שעלה לשלטון, הורה היטלר על סלילה של דרכים מהירות בהיקפים אדירים, למטרות אזרחיות וצבאיות וכמובן לשם תעמולה.
כי העבודות על סלילת רשת הכבישים המהירים נתנו עבודה להמוני מובטלים. המשטר הנאצי קרא להם אז "כבישי הפיהרר" והם תוארו בפוסטרים ככבישים אל הנצח. בכך הכבישים הללו היו חלק מהדרך שבה זכו הנאצים להערצת ההמונים.
בישראל אכן השתמשו המון שנים דווקא במילה האיטלקית "אוטוסטרדה" (Otostrada) לכביש המהיר.
בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך מהירה צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. בניוד לצומת, אלה מאפשרים לכלי רכב לחצות אותה, מבלי לעכב את נוסעי הדרך המהירה.
גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה היא תמיד בעזרת מחלפים שבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים.
הנה האוטוסטרדה הגרמנית בשנת 1937 ונהג שמעיד שהוא נסע בה במהירות גבוהה של 80 קילומטרים לשעה!
http://youtu.be/WTAj60EdPZ8
וסרטונים מהאוטובן הראשון של גרמניה - הדרך המהירה מברלין אל וינה:
http://youtu.be/a502ydRBaVI
הדרך המהירה (Highway) הומצאה כדי שכלי רכב יוכלו לנסוע במהירות מכיר לעיר וללא רמזורים או תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך.
רשת הדרכים המהירות, כמו שאנו מכירים אותה, נולדה בגרמניה הנאצית. היא נקראה בגרמנית "אוטובאן". אבל ההמצאה היא לא נאצית. איטליה היא שהחלה, עוד בשנת 1924, בבנייה של כבישי אגרה מהירים שנקראו autostrade, באורך כ-515 קילומטרים. מכאן השם "אוֹטוֹסְטְרָדָה", שהוא איטלקי.
גם בגרמניה, עוד ברפובליקת וויימאר שלפני עליית היטלר לשלטון, נסלל כביש מהיר ראשון. אבל מי שיישמו את הכבישים המהירים באופן נרחב היו היטלר ויועציו. מרגע שעלה לשלטון, הורה היטלר על סלילה של דרכים מהירות בהיקפים אדירים, למטרות אזרחיות וצבאיות וכמובן לשם תעמולה.
כי העבודות על סלילת רשת הכבישים המהירים נתנו עבודה להמוני מובטלים. המשטר הנאצי קרא להם אז "כבישי הפיהרר" והם תוארו בפוסטרים ככבישים אל הנצח. בכך הכבישים הללו היו חלק מהדרך שבה זכו הנאצים להערצת ההמונים.
בישראל אכן השתמשו המון שנים דווקא במילה האיטלקית "אוטוסטרדה" (Otostrada) לכביש המהיר.
בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך מהירה צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. בניוד לצומת, אלה מאפשרים לכלי רכב לחצות אותה, מבלי לעכב את נוסעי הדרך המהירה.
גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה היא תמיד בעזרת מחלפים שבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים.
הנה האוטוסטרדה הגרמנית בשנת 1937 ונהג שמעיד שהוא נסע בה במהירות גבוהה של 80 קילומטרים לשעה!
http://youtu.be/WTAj60EdPZ8
וסרטונים מהאוטובן הראשון של גרמניה - הדרך המהירה מברלין אל וינה:
http://youtu.be/a502ydRBaVI
מה הופך את דרך המוות למסוכנת ביותר בעולם?
אם חשבתם שמסוכן לנסוע בכבישי ישראל, כדאי שתכירו את הדרך ההררית בבוליביה, זו המכונה "דרך המוות". זוהי ללא ספק הדרך המסוכנת ביותר בעולם. דרך צפון היונגאס, בשמה המדויק, היא דרך של כ-70 קילומטרים, שעוברת בין הערים לה פאס וקורויקו בבוליביה. מעל 200 נוסעים ומטיילים נהרגים בה מדי שנה. לאורך כל הדרך האיומה הזו נטועים צלבים ומצבות של נוסעים ורוכבי אופניים שנפלו בה לתהום.
את הדרך המפחידה הזו סללו בשנות ה-30 של המאה הקודמת שבויים מפראגוואי. יש בה ירידות מסוכנות מאד, פעמים רבות ברוחב של מסלול אחד, מה שאומר שאם שני כלי רכב באים משני הצדדים - הם בבעיה חמורה מאד!
וכשיש גשם או ערפל, הדרך הופכת מסוכנת עוד יותר, בעיקר בשל היותה בוצית ומחליקים בה בקלות והעובדה שקשה לראות בה הן את הדרך והן את כלי הרכב שבאים ממול.
פעילות בילוש
=========
צפו בתמונות שבביקור וירטואלי ונסו למצוא מקומות מפחידים במיוחד.
בקיצור, אם אתם רוצים להימנע מסכנות מיותרות, אל תבואו לבקר ב"דרך המוות" ותסתפקו בצפיה בסרטון הבא:
http://youtu.be/LPDsVeHfZko?t=4s
רוצים לנסוע על דרך המוות? - בבקשה נסו:
http://youtu.be/oInXb6mnY6g
אם חשבתם שמסוכן לנסוע בכבישי ישראל, כדאי שתכירו את הדרך ההררית בבוליביה, זו המכונה "דרך המוות". זוהי ללא ספק הדרך המסוכנת ביותר בעולם. דרך צפון היונגאס, בשמה המדויק, היא דרך של כ-70 קילומטרים, שעוברת בין הערים לה פאס וקורויקו בבוליביה. מעל 200 נוסעים ומטיילים נהרגים בה מדי שנה. לאורך כל הדרך האיומה הזו נטועים צלבים ומצבות של נוסעים ורוכבי אופניים שנפלו בה לתהום.
את הדרך המפחידה הזו סללו בשנות ה-30 של המאה הקודמת שבויים מפראגוואי. יש בה ירידות מסוכנות מאד, פעמים רבות ברוחב של מסלול אחד, מה שאומר שאם שני כלי רכב באים משני הצדדים - הם בבעיה חמורה מאד!
וכשיש גשם או ערפל, הדרך הופכת מסוכנת עוד יותר, בעיקר בשל היותה בוצית ומחליקים בה בקלות והעובדה שקשה לראות בה הן את הדרך והן את כלי הרכב שבאים ממול.
פעילות בילוש
=========
צפו בתמונות שבביקור וירטואלי ונסו למצוא מקומות מפחידים במיוחד.
בקיצור, אם אתם רוצים להימנע מסכנות מיותרות, אל תבואו לבקר ב"דרך המוות" ותסתפקו בצפיה בסרטון הבא:
http://youtu.be/LPDsVeHfZko?t=4s
רוצים לנסוע על דרך המוות? - בבקשה נסו:
http://youtu.be/oInXb6mnY6g
מהי הדרך הארוכה בעולם?
הכביש הפאן-אמריקאי (Pan-American Highway), המשתרע לאורך של כמעט 48,000 קילומטר, הוא הדרך הכי ארוכה בעולם. הוא עובר ב-15 מדינות לאורך כל האמריקות, מארגנטינה ועד לקנדה שבצפון. מדובר במערכת כבישים ארוכה להפליא, שמחברת בין הנקודות הקיצוניות בשתי יבשות אמריקה ומשמשת עורק חיים ותעבורה מהחשובים בעולם.
צעירים רבים באמריקה מתייחסים לנסיעה בכביש הזה כאל מסע התבגרות. מאז טייל בו צ'ה גווארה הצעיר על אופנוע, הוא זכה להילה מיוחדת בקרב הצעירים שמחפשים משמעות לחייהם ודרך, תרתי משמע.
הנה הכביש הפאן-אמריקאי:
https://youtu.be/uTWzA9J2u2A
על הכביש הפאן-אמריקאי באופנוע:
https://youtu.be/Up44Pj-w3w0
פרסומת לנסיעה למסע בכביש:
http://youtu.be/NmyRtR2kK0s
מהאוויר:
https://youtu.be/TaDfW9pj3qU
ומצגת וידאו של הכביש:
http://youtu.be/Q1SIZTkSYe4
הכביש הפאן-אמריקאי (Pan-American Highway), המשתרע לאורך של כמעט 48,000 קילומטר, הוא הדרך הכי ארוכה בעולם. הוא עובר ב-15 מדינות לאורך כל האמריקות, מארגנטינה ועד לקנדה שבצפון. מדובר במערכת כבישים ארוכה להפליא, שמחברת בין הנקודות הקיצוניות בשתי יבשות אמריקה ומשמשת עורק חיים ותעבורה מהחשובים בעולם.
צעירים רבים באמריקה מתייחסים לנסיעה בכביש הזה כאל מסע התבגרות. מאז טייל בו צ'ה גווארה הצעיר על אופנוע, הוא זכה להילה מיוחדת בקרב הצעירים שמחפשים משמעות לחייהם ודרך, תרתי משמע.
הנה הכביש הפאן-אמריקאי:
https://youtu.be/uTWzA9J2u2A
על הכביש הפאן-אמריקאי באופנוע:
https://youtu.be/Up44Pj-w3w0
פרסומת לנסיעה למסע בכביש:
http://youtu.be/NmyRtR2kK0s
מהאוויר:
https://youtu.be/TaDfW9pj3qU
ומצגת וידאו של הכביש:
http://youtu.be/Q1SIZTkSYe4
מי היו הראשונים שבנו דרכים ארוכות?
האימפריה הרומית הייתה עצומה ושלטה על שטחים גדולים בעולם העתיק. כדי להגיע ולהעביר כוחות צבא ממקום למקום בקלות וסחורות ועבדים בחזרה אל רומא, בנו עבדים של הרומאים אלפי קילומטרים של דרכים. "הדרך היא חיים" נהגו הרומאים לומר על רשת הדרכים העצומה שהם בנו. הקיסר אוגוסטוס הרחיב את רשת הדרכים הזו מאד. הוא הציב את אבן המייל הראשונה ברומא וממנה יצאו כל הדרכים, לכל הכיוונים. על דרכים אלה בדיוק יאמרו מאז "כל הדרכים מובילות לרומא".
ואנו כותבים "בנו דרכים" כיוון שזו לא הייתה סלילה של דרכים, אלא בנייה של אבן אחר אבן. החומר שבאמצעותו נבנו הדרכים של הרומאים היו אבנים של ממש. חלק מדרכים אלה ניתן לראות עד היום במקומות רבים בעולם והן נקראות "דרכים רומיות".
הנה ויה אפיה, "מלכת הדרכים" ברומא ודוגמה לדרכים הרומיות ששרדו:
https://youtu.be/Xhtx4cw7DKs
סיפורה של רשת הדרכים הרומיות:
https://youtu.be/i8jx6spROL8
רשת הדרכים הזו נועדה לצרכים צבאיים וכלכליים:
https://youtu.be/XrPe3aOM678
השכבות שיצרו הרומאים בדרכים עמידות לדורות:
https://youtu.be/W7agwv6287A
שיטת הבנייה של רשת הדרכים הרומיות שהפכה לאגדה:
https://youtu.be/K04DWasCnh0
וסרט תיעודי על מפעל הדרכים הרומיות המופלא:
https://youtu.be/KI_UiAOO-_0?long=yes
האימפריה הרומית הייתה עצומה ושלטה על שטחים גדולים בעולם העתיק. כדי להגיע ולהעביר כוחות צבא ממקום למקום בקלות וסחורות ועבדים בחזרה אל רומא, בנו עבדים של הרומאים אלפי קילומטרים של דרכים. "הדרך היא חיים" נהגו הרומאים לומר על רשת הדרכים העצומה שהם בנו. הקיסר אוגוסטוס הרחיב את רשת הדרכים הזו מאד. הוא הציב את אבן המייל הראשונה ברומא וממנה יצאו כל הדרכים, לכל הכיוונים. על דרכים אלה בדיוק יאמרו מאז "כל הדרכים מובילות לרומא".
ואנו כותבים "בנו דרכים" כיוון שזו לא הייתה סלילה של דרכים, אלא בנייה של אבן אחר אבן. החומר שבאמצעותו נבנו הדרכים של הרומאים היו אבנים של ממש. חלק מדרכים אלה ניתן לראות עד היום במקומות רבים בעולם והן נקראות "דרכים רומיות".
הנה ויה אפיה, "מלכת הדרכים" ברומא ודוגמה לדרכים הרומיות ששרדו:
https://youtu.be/Xhtx4cw7DKs
סיפורה של רשת הדרכים הרומיות:
https://youtu.be/i8jx6spROL8
רשת הדרכים הזו נועדה לצרכים צבאיים וכלכליים:
https://youtu.be/XrPe3aOM678
השכבות שיצרו הרומאים בדרכים עמידות לדורות:
https://youtu.be/W7agwv6287A
שיטת הבנייה של רשת הדרכים הרומיות שהפכה לאגדה:
https://youtu.be/K04DWasCnh0
וסרט תיעודי על מפעל הדרכים הרומיות המופלא:
https://youtu.be/KI_UiAOO-_0?long=yes
מהו כביש מהיר?
הכביש המהיר (Highway), או הדרך המהירה, הומצאו כדי שתהיה דרך המאפשרת להגיע במהירות אל היעד, בה ניתן יהיה לנסוע ללא תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך.
בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך כזו צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. יתרונם של גשרים ומחלפים על הצומת הוא בכך שהם מאפשרים לכלי רכב לחצות את הדרך המהירה, מבלי לעכב את נוסעיה.
גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה לא תהיה באמצעות צומת מרומזר שיעצור את התנועה, אלא בעזרת מחלפים הבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים ומאפשרים לתנועה לזרום במהירות, מבלי לעצור את כלי הרכב הנוסעים במהירות.
הנה תולדות הדרכים היבשתיות שהכביש המהיר שהוא הפסגה שלהן:
https://youtu.be/goJcv23vxrQ
המחלפים הם שאפשרו את המהפכה:
https://youtu.be/m2W8gW80BKk
האוטובן, הכביש המהיר המוביל בגרמניה מברלין אל וינה:
http://youtu.be/a502ydRBaVI
איך קובעים בכלל כמה מהר מותר לנסוע על כל כביש? (עברית)
https://youtu.be/nGxjLOAaO9k
כביש מהיר מהעבר:
http://youtu.be/WTAj60EdPZ8
כך נוהגים נכון בכביש מהיר (עברית):
https://youtu.be/YIaLBJ-OztU
וסיפורו של הכביש המהיר באמריקה שיהיה הבסיס לכל השאר:
https://youtu.be/OHZukqaRdoA?long=yes
הכביש המהיר (Highway), או הדרך המהירה, הומצאו כדי שתהיה דרך המאפשרת להגיע במהירות אל היעד, בה ניתן יהיה לנסוע ללא תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך.
בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך כזו צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. יתרונם של גשרים ומחלפים על הצומת הוא בכך שהם מאפשרים לכלי רכב לחצות את הדרך המהירה, מבלי לעכב את נוסעיה.
גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה לא תהיה באמצעות צומת מרומזר שיעצור את התנועה, אלא בעזרת מחלפים הבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים ומאפשרים לתנועה לזרום במהירות, מבלי לעצור את כלי הרכב הנוסעים במהירות.
הנה תולדות הדרכים היבשתיות שהכביש המהיר שהוא הפסגה שלהן:
https://youtu.be/goJcv23vxrQ
המחלפים הם שאפשרו את המהפכה:
https://youtu.be/m2W8gW80BKk
האוטובן, הכביש המהיר המוביל בגרמניה מברלין אל וינה:
http://youtu.be/a502ydRBaVI
איך קובעים בכלל כמה מהר מותר לנסוע על כל כביש? (עברית)
https://youtu.be/nGxjLOAaO9k
כביש מהיר מהעבר:
http://youtu.be/WTAj60EdPZ8
כך נוהגים נכון בכביש מהיר (עברית):
https://youtu.be/YIaLBJ-OztU
וסיפורו של הכביש המהיר באמריקה שיהיה הבסיס לכל השאר:
https://youtu.be/OHZukqaRdoA?long=yes
מי המציא את הכבישים?
האנגלי ג'ון מקאדם פיתח במאה ה-18 שיטה לסלילת כבישים. בתחילת המאה ה-19 איפשרה לו ממשלת אנגליה לסלול את הכבישים הראשונים במחוז בריסטול.
ההצלחה הייתה מיידית. מדרכים שרוצפו עד אז בטכנולוגיה של ימי הרומאים, באמצעות אבנים רחבות וכבדות, עברה כל אירופה לסלילה של כבישי אספלט על מצע של חצץ גס מלמטה ועדין מעליו. קראו לדרכים החדשות "דרכי מק-אדם".
הדרכים שסלל מקאדם קידמו את המהפכה התעשייתית והצמיחו את כלכלת אירופה במהירות. הם גם האריכו את חייהם של הסוסים, שעד אז לא שרדו יותר משלוש-ארבע שנים על הדרך.
הנה סרטון שמציג סלילה של דרך בשיטה שפיתח ג'ון לאודון מק-אדם:
http://youtu.be/LCXscdCoTjc
האנגלי ג'ון מקאדם פיתח במאה ה-18 שיטה לסלילת כבישים. בתחילת המאה ה-19 איפשרה לו ממשלת אנגליה לסלול את הכבישים הראשונים במחוז בריסטול.
ההצלחה הייתה מיידית. מדרכים שרוצפו עד אז בטכנולוגיה של ימי הרומאים, באמצעות אבנים רחבות וכבדות, עברה כל אירופה לסלילה של כבישי אספלט על מצע של חצץ גס מלמטה ועדין מעליו. קראו לדרכים החדשות "דרכי מק-אדם".
הדרכים שסלל מקאדם קידמו את המהפכה התעשייתית והצמיחו את כלכלת אירופה במהירות. הם גם האריכו את חייהם של הסוסים, שעד אז לא שרדו יותר משלוש-ארבע שנים על הדרך.
הנה סרטון שמציג סלילה של דרך בשיטה שפיתח ג'ון לאודון מק-אדם:
http://youtu.be/LCXscdCoTjc
מה הייתה דרך הבשמים?
דרך הבשמים (Incense route) הייתה אחת מדרכי המסחר החשובות בעולם העתיק. כחלק מרשת של דרכי מסחר בין אירופה והמזרח, הועברו בדרך הבשמים סחורות מדרום חצי האי ערב אל חופי הים התיכון שבארץ ישראל.
מי שהובילו את השיירות שעברו בדרך הבשמים היו הנַבַּטִים (Nabataeans), עם קדום של נוודים שהתפתח משבטים שהגיעו מחצי האי ערב לאזור ארץ ישראל במאה ה-4 לפני הספירה הנוצרית. יתרונם במדבר היה ביכולת לאתר מים במדבר ולשרוד בו.
הנבטים נהגו לחצות מדבריות בשיירות ענק שהכילו מאות גמלים. מתימן ועומאן הם הביאו סחורות בדרך המדברית, עד לנמל עזה. ממנו נשלחו הסחורות הללו למצרים, לעיבוד והפיכה לסחורה "ברמה אירופית". משם המשיכו הסחורות המעובדות לאירופה, כדי למכור אותן ביוון העתיקה ובאימפריה הרומית.
בין הסחורות שאותן העבירו הנבטים דרך המדבר היו בעיקר בשמים, משי, אבנים טובות, תבלינים מהודו, צבעים, בדים יקרים, מלח, חומרים ליצירת מומיות ועוד.
הנבטים שלטו בדרך זו לתקופה ארוכה ודאגו להקים בה תחנות מעבר כל כמה עשרות קילומטרים ולחפור בורות לאגירת מים, כדי לספק שתיה למלווים ולגמלים.
העיר פטרה שנמצאת כיום בירדן הייתה בירת ממלכתם של הנבטים וישבה על דרך הבשמים. בישראל הם הקימו עשרות ישובים וכפרים ושש ערים: עבדת, ממשית, ניצנה, שבטה, רחובות וחלוצה. חלק מהערים הללו שימשו כתחנת עצירה והתרעננות לשיירות המסחר שהגיעו מפטרה לעזה.
הנה סיפורה של דרך הבשמים (עברית):
https://youtu.be/azvsHnw4cRI
שרידי מואה הנבטית, שעל דרך הבשמים (עברית):
https://youtu.be/eFhJfMPPliU
העיר הנבטית ממשית, שנמצאת בנגב (עברית):
http://youtu.be/BmJOsVbh41M?t=3m14s
יצירה על שם דרך הבשמים של המוזיקאי יאיר דלאל:
https://youtu.be/39a9SOwj3k8
ומסע מודרני בחלק הירדני - ישראלי של הדרך (עברית):
https://youtu.be/gnp2DAJ_JP8?long=yes
דרך הבשמים (Incense route) הייתה אחת מדרכי המסחר החשובות בעולם העתיק. כחלק מרשת של דרכי מסחר בין אירופה והמזרח, הועברו בדרך הבשמים סחורות מדרום חצי האי ערב אל חופי הים התיכון שבארץ ישראל.
מי שהובילו את השיירות שעברו בדרך הבשמים היו הנַבַּטִים (Nabataeans), עם קדום של נוודים שהתפתח משבטים שהגיעו מחצי האי ערב לאזור ארץ ישראל במאה ה-4 לפני הספירה הנוצרית. יתרונם במדבר היה ביכולת לאתר מים במדבר ולשרוד בו.
הנבטים נהגו לחצות מדבריות בשיירות ענק שהכילו מאות גמלים. מתימן ועומאן הם הביאו סחורות בדרך המדברית, עד לנמל עזה. ממנו נשלחו הסחורות הללו למצרים, לעיבוד והפיכה לסחורה "ברמה אירופית". משם המשיכו הסחורות המעובדות לאירופה, כדי למכור אותן ביוון העתיקה ובאימפריה הרומית.
בין הסחורות שאותן העבירו הנבטים דרך המדבר היו בעיקר בשמים, משי, אבנים טובות, תבלינים מהודו, צבעים, בדים יקרים, מלח, חומרים ליצירת מומיות ועוד.
הנבטים שלטו בדרך זו לתקופה ארוכה ודאגו להקים בה תחנות מעבר כל כמה עשרות קילומטרים ולחפור בורות לאגירת מים, כדי לספק שתיה למלווים ולגמלים.
העיר פטרה שנמצאת כיום בירדן הייתה בירת ממלכתם של הנבטים וישבה על דרך הבשמים. בישראל הם הקימו עשרות ישובים וכפרים ושש ערים: עבדת, ממשית, ניצנה, שבטה, רחובות וחלוצה. חלק מהערים הללו שימשו כתחנת עצירה והתרעננות לשיירות המסחר שהגיעו מפטרה לעזה.
הנה סיפורה של דרך הבשמים (עברית):
https://youtu.be/azvsHnw4cRI
שרידי מואה הנבטית, שעל דרך הבשמים (עברית):
https://youtu.be/eFhJfMPPliU
העיר הנבטית ממשית, שנמצאת בנגב (עברית):
http://youtu.be/BmJOsVbh41M?t=3m14s
יצירה על שם דרך הבשמים של המוזיקאי יאיר דלאל:
https://youtu.be/39a9SOwj3k8
ומסע מודרני בחלק הירדני - ישראלי של הדרך (עברית):
https://youtu.be/gnp2DAJ_JP8?long=yes
מהו הפולדר ההולנדי?
פולדר (Polder) קוראים בהולנדית לאדמה המוקפת סכרים, באופן מלאכותי. זהו אזור שבאופן טבעי היה מכוסה במים, אך על ידי הקפתו בסכרים ייצר האדם שקע סגור ויבש ממים.
למעשה, פולדר הוא אדמה מיובשת מן הים. מדובר באזור של אדמה שנלקחה מהים, מביצה או מאגם, על ידי ייבושה וכיום היא נמצאת מתחת לגובה פני הים. האזורים הנמוכים הללו נקראים בהולנד "The Lowland".
את הפולדר המודרני החלו ההולנדים ליצור, אחרי אסון שהתרחש במדינה בשנת 1953, שעה ששיטפונות מהים הצפוני הציפו את הולנד והרגו כ-2000 נפשות.
בעבר, היה חלק מהולנד מכוסה במי ים. למעשה, כ-40% משטחה של הולנד היה מכוסה פעם במי ים. עם הזמן הביאה צפיפות האוכלוסין לצורך ההולנדי, להגדיל את השטחים למחיה ולחקלאות, על ידי ייבוש חלק ממי הים.
כך מאפשר היום הפולדר, עם מערכת הסכרים שיצרו ההולנדים, לשלוט ברמת המים באופן מלאכותי. מערכת הסכרים הזו נשלטת באופן הידראולי, באמצעות מנועים. אם המנועים הללו הופעלו בעבר על ידי טחנות רוח או תחנות קיטור, כיום רובם פועלים על חשמל או בהנעה מכנית.
הפולדר ההולנדי, שמגן על המדינה מהצפה על ידי הים, הוא הישג של ממש להולנדים. זו הסיבה שהם נוהגים לומר "אלוהים ברא את העולם, אבל ההולנדים בראו את הולנד".
הנה מערכת הסכרים המודרנית:
https://youtu.be/25LW_PG2ZuI
הפולדר שבהולנד:
https://youtu.be/n3Dzz0vSabI
כך הוא נולד היסטורית, כדי למנוע הצפה של הולנד:
https://youtu.be/i6DRRHXt-PA
תולדות ההגנה ההולנדית על ארצם בעזרת הפולדר:
https://youtu.be/8ir1Vj1D930?long=yes
וסרט תיעודי על המאבק ההולנדי בים:
https://youtu.be/VG-hObU5-0c?long=yes?t=29s
פולדר (Polder) קוראים בהולנדית לאדמה המוקפת סכרים, באופן מלאכותי. זהו אזור שבאופן טבעי היה מכוסה במים, אך על ידי הקפתו בסכרים ייצר האדם שקע סגור ויבש ממים.
למעשה, פולדר הוא אדמה מיובשת מן הים. מדובר באזור של אדמה שנלקחה מהים, מביצה או מאגם, על ידי ייבושה וכיום היא נמצאת מתחת לגובה פני הים. האזורים הנמוכים הללו נקראים בהולנד "The Lowland".
את הפולדר המודרני החלו ההולנדים ליצור, אחרי אסון שהתרחש במדינה בשנת 1953, שעה ששיטפונות מהים הצפוני הציפו את הולנד והרגו כ-2000 נפשות.
בעבר, היה חלק מהולנד מכוסה במי ים. למעשה, כ-40% משטחה של הולנד היה מכוסה פעם במי ים. עם הזמן הביאה צפיפות האוכלוסין לצורך ההולנדי, להגדיל את השטחים למחיה ולחקלאות, על ידי ייבוש חלק ממי הים.
כך מאפשר היום הפולדר, עם מערכת הסכרים שיצרו ההולנדים, לשלוט ברמת המים באופן מלאכותי. מערכת הסכרים הזו נשלטת באופן הידראולי, באמצעות מנועים. אם המנועים הללו הופעלו בעבר על ידי טחנות רוח או תחנות קיטור, כיום רובם פועלים על חשמל או בהנעה מכנית.
הפולדר ההולנדי, שמגן על המדינה מהצפה על ידי הים, הוא הישג של ממש להולנדים. זו הסיבה שהם נוהגים לומר "אלוהים ברא את העולם, אבל ההולנדים בראו את הולנד".
הנה מערכת הסכרים המודרנית:
https://youtu.be/25LW_PG2ZuI
הפולדר שבהולנד:
https://youtu.be/n3Dzz0vSabI
כך הוא נולד היסטורית, כדי למנוע הצפה של הולנד:
https://youtu.be/i6DRRHXt-PA
תולדות ההגנה ההולנדית על ארצם בעזרת הפולדר:
https://youtu.be/8ir1Vj1D930?long=yes
וסרט תיעודי על המאבק ההולנדי בים:
https://youtu.be/VG-hObU5-0c?long=yes?t=29s
כיצד נסלל כביש 66 כדי לסייע למובטלים?
כביש 66 (Route 66), או דרך 66 המפורסמת, הם שמותיה של דרך סלולה הנמתחת בין שיקגו לוס-אנג'לס וזכתה לשלל כינויים. מיד עם תום סלילתה, הדרך הזו הוגדרה כ"מיין סטריט אוף אמריקה", שזה משהו כמו "הרחוב הראשי של אמריקה".
למעשה, Route 66 ההיסטורית היא האוטוסטרדה הראשונה באמריקה. בסוף שנות העשרים במאה שעברה, החלו לסלול בארצות הברית דרכים ראשיות כאלו. עם תחילתו של המשבר הכלכלי ב-1929 ובשל הצורך לספק תעסוקה למיליוני המצטרפים לשורת המובטלים, נוצרה תכנית "הניו-דיל", תכנית כלכלית שנועדה לתת תנופה עצומה לכלכלה האמריקאית. במסגרת היו-דיל מימן הממשל האמריקאי פרויקטים ענקיים, ביניהם את סלילתם של כבישים פדרליים ענקיים. אז נסללה ומיד הפכה הדרך הידועה כ"כביש 66" לדרך המלך.
דרך 66 איבדה זה מכבר את חשיבותה הגיאוגרפית. היא הוחלפה על ידי הכביש המודרני "אינטרסטייט 40" ונותרה בעיקר כביש שירותים איטי ורומנטי משהו. הכביש הדו-מסלולי הזה חוצה היום את אמריקה האחרת, הנידחת. בנהיגה אינסופית בו הוא מתפתל בין שטחים חקלאיים למישורים אינסופיים, פוגש תיבות דואר בודדות, הניצבות בצמתים קטנות ושייכות לחוות רחוקות מהכביש. בדרכו משיקאגו אל האוקינוס השקט, חוצה רוט 66 לא פחות מ-8 מדינות שונות, כולל את מדינות מיזורי, קנזס, אוקלהומה, טקסס, ניו-מקסיקו ואריזונה.
נסיעה בכביש הזה היא כמו טיסה במכונת זמן לאמריקה של פעם, זו של סרטי הקולנוע הישנים מהוליווד. את הדרך מעטרים מדי פעם עיירות וכפרים ציוריים, תחנות דלק שנראות נטושות ומוסכים אקראיים. לצד בתים מאבן חול, דיינרים משפחתיים ונדיבים ושלטים בגופנים של פעם, תגלו שגעגוע יתעורר בכם, לאמריקה של פעם, אפילו אם לא הייתם בה מעולם.
ב-1946 נכנס הכביש לתרבות האמריקאית והפך לאייקון אמריקאי רשמי. זה קרה כשהזמר בובי טרופס כתב את הלהיט "Getting kicks from Route 66", המתנגן גם היום. אחר כך באה גם סדרת טלוויזיה מצליחה בשם הדרך, שרוב ההתרחשויות בה היו בתחנת דלק אופיינית לכביש. רוט 66 אמנם כבר לא מלאה במכוניות ענק אמריקאיות, אבל היא עדיין הדבר האמיתי.
הנה סיפורה של דרך 66:
https://youtu.be/qy_EFQfylw8
נסיעה בדרך:
https://youtu.be/QgkmiGHJau8
פינות קסם ובילויים שפוגשים בטיול על הדרך:
https://youtu.be/pCb1U2z0Bxo
קפיצות זמן בדרך 66:
https://youtu.be/ufx-_98fmCU
תמונות מהדרך המפורסמת:
https://youtu.be/x-JW0x4W9sw
חוויות של משפחה ישראלית על הכביש:
https://youtu.be/yh8f5LIs5EU
להיט הענק של ה"רולינג סטונס" שהוקדש לכביש 66:
https://youtu.be/BE36QIwwkOc
סטנדרט ג'אז מפורסם שהוקדש לו:
https://youtu.be/9nuDE1SJlPo
וסרט ארוך של שבועיים נסיעה ב"רחוב הראשי של אמריקה":
https://youtu.be/H0bA72fjHMQ?long=yes
כביש 66 (Route 66), או דרך 66 המפורסמת, הם שמותיה של דרך סלולה הנמתחת בין שיקגו לוס-אנג'לס וזכתה לשלל כינויים. מיד עם תום סלילתה, הדרך הזו הוגדרה כ"מיין סטריט אוף אמריקה", שזה משהו כמו "הרחוב הראשי של אמריקה".
למעשה, Route 66 ההיסטורית היא האוטוסטרדה הראשונה באמריקה. בסוף שנות העשרים במאה שעברה, החלו לסלול בארצות הברית דרכים ראשיות כאלו. עם תחילתו של המשבר הכלכלי ב-1929 ובשל הצורך לספק תעסוקה למיליוני המצטרפים לשורת המובטלים, נוצרה תכנית "הניו-דיל", תכנית כלכלית שנועדה לתת תנופה עצומה לכלכלה האמריקאית. במסגרת היו-דיל מימן הממשל האמריקאי פרויקטים ענקיים, ביניהם את סלילתם של כבישים פדרליים ענקיים. אז נסללה ומיד הפכה הדרך הידועה כ"כביש 66" לדרך המלך.
דרך 66 איבדה זה מכבר את חשיבותה הגיאוגרפית. היא הוחלפה על ידי הכביש המודרני "אינטרסטייט 40" ונותרה בעיקר כביש שירותים איטי ורומנטי משהו. הכביש הדו-מסלולי הזה חוצה היום את אמריקה האחרת, הנידחת. בנהיגה אינסופית בו הוא מתפתל בין שטחים חקלאיים למישורים אינסופיים, פוגש תיבות דואר בודדות, הניצבות בצמתים קטנות ושייכות לחוות רחוקות מהכביש. בדרכו משיקאגו אל האוקינוס השקט, חוצה רוט 66 לא פחות מ-8 מדינות שונות, כולל את מדינות מיזורי, קנזס, אוקלהומה, טקסס, ניו-מקסיקו ואריזונה.
נסיעה בכביש הזה היא כמו טיסה במכונת זמן לאמריקה של פעם, זו של סרטי הקולנוע הישנים מהוליווד. את הדרך מעטרים מדי פעם עיירות וכפרים ציוריים, תחנות דלק שנראות נטושות ומוסכים אקראיים. לצד בתים מאבן חול, דיינרים משפחתיים ונדיבים ושלטים בגופנים של פעם, תגלו שגעגוע יתעורר בכם, לאמריקה של פעם, אפילו אם לא הייתם בה מעולם.
ב-1946 נכנס הכביש לתרבות האמריקאית והפך לאייקון אמריקאי רשמי. זה קרה כשהזמר בובי טרופס כתב את הלהיט "Getting kicks from Route 66", המתנגן גם היום. אחר כך באה גם סדרת טלוויזיה מצליחה בשם הדרך, שרוב ההתרחשויות בה היו בתחנת דלק אופיינית לכביש. רוט 66 אמנם כבר לא מלאה במכוניות ענק אמריקאיות, אבל היא עדיין הדבר האמיתי.
הנה סיפורה של דרך 66:
https://youtu.be/qy_EFQfylw8
נסיעה בדרך:
https://youtu.be/QgkmiGHJau8
פינות קסם ובילויים שפוגשים בטיול על הדרך:
https://youtu.be/pCb1U2z0Bxo
קפיצות זמן בדרך 66:
https://youtu.be/ufx-_98fmCU
תמונות מהדרך המפורסמת:
https://youtu.be/x-JW0x4W9sw
חוויות של משפחה ישראלית על הכביש:
https://youtu.be/yh8f5LIs5EU
להיט הענק של ה"רולינג סטונס" שהוקדש לכביש 66:
https://youtu.be/BE36QIwwkOc
סטנדרט ג'אז מפורסם שהוקדש לו:
https://youtu.be/9nuDE1SJlPo
וסרט ארוך של שבועיים נסיעה ב"רחוב הראשי של אמריקה":
https://youtu.be/H0bA72fjHMQ?long=yes
למה סללו הרומאים כל כך הרבה דרכים?
האימפריה הרומית הייתה הראשונה שהבינה את חשיבות הדרכים לניהול יעיל של האימפריה ולשליטה צבאית בעמים שכבשה. הדרכים הרומיות שנסללו בכל רחבי האימפריה היו ארוכות מאד וכוסו באבנים שטוחות.
בסוף המאה ה-1 לפני הספירה שופרו הדרכים עוד יותר. אז גם הציב הקיסר אוגוסטוס בלב הפורום הרומי את אבן המייל הראשונה, אבן המייל המוזהבת. מאבן זו נמדדו כל המרחקים, עד לקצווי האימפריה הרומית. לא היה דבר שהמחיש בצורה ברורה וקבועה יותר את כוחה, גודלה, וחשיבותה של רומא בעולם הקדום.
ואכן, הדרכים הראשיות שנסללו מרומא הובילו אל כל רחבי הפרובינציות הרומאיות. כל דרך כזו סומנה באבני מייל, שסימנו את המרחקים. הדרכים שהם סללו איפשרו ניוד של כוחות צבא, מסחר, חומרים, שירותים וכל הנדרש לתחזוקת האימפריה הגדולה שלהם בכל פינותיה. בדרכים הללו הניעו כמובן גם את השלל והעבדים מהמקומות שכבשו אל רומא הבירה.
הדרכים הרומיות נבנו בצורה איכותית וחזקה במיוחד. התכנון והביצוע של סלילתן היו כל כך טובים, עד שגם בתקופתנו ניתן עדיין למצוא במקומות רבים דרכים רומיות וישנן גם כאלה שעודן בשימוש, עד היום.
הנה הדרכים הרומיות:
http://youtu.be/K04DWasCnh0
ויה אפיה שברומא היא הדרך הראשית הרומית הגדולה הראשונה:
https://youtu.be/FAiCXVRseto
כך נבנו הדרכים של הרומים:
https://youtu.be/W7agwv6287A
האימפריה הרומית הייתה הראשונה שהבינה את חשיבות הדרכים לניהול יעיל של האימפריה ולשליטה צבאית בעמים שכבשה. הדרכים הרומיות שנסללו בכל רחבי האימפריה היו ארוכות מאד וכוסו באבנים שטוחות.
בסוף המאה ה-1 לפני הספירה שופרו הדרכים עוד יותר. אז גם הציב הקיסר אוגוסטוס בלב הפורום הרומי את אבן המייל הראשונה, אבן המייל המוזהבת. מאבן זו נמדדו כל המרחקים, עד לקצווי האימפריה הרומית. לא היה דבר שהמחיש בצורה ברורה וקבועה יותר את כוחה, גודלה, וחשיבותה של רומא בעולם הקדום.
ואכן, הדרכים הראשיות שנסללו מרומא הובילו אל כל רחבי הפרובינציות הרומאיות. כל דרך כזו סומנה באבני מייל, שסימנו את המרחקים. הדרכים שהם סללו איפשרו ניוד של כוחות צבא, מסחר, חומרים, שירותים וכל הנדרש לתחזוקת האימפריה הגדולה שלהם בכל פינותיה. בדרכים הללו הניעו כמובן גם את השלל והעבדים מהמקומות שכבשו אל רומא הבירה.
הדרכים הרומיות נבנו בצורה איכותית וחזקה במיוחד. התכנון והביצוע של סלילתן היו כל כך טובים, עד שגם בתקופתנו ניתן עדיין למצוא במקומות רבים דרכים רומיות וישנן גם כאלה שעודן בשימוש, עד היום.
הנה הדרכים הרומיות:
http://youtu.be/K04DWasCnh0
ויה אפיה שברומא היא הדרך הראשית הרומית הגדולה הראשונה:
https://youtu.be/FAiCXVRseto
כך נבנו הדרכים של הרומים:
https://youtu.be/W7agwv6287A
מהו שביל אורגון שהוביל אל המערב הפרוע?
שביל אורגון (Oregon Trail) הוא שמה של דרך היסטורית בארצות הברית, נתיב עגלות, שהוביל אל מערב ארצות הברית. זהו בעצם הנתיב העיקרי של האמריקאים הלבנים בכיבוש המערב, ששימש אותם במסע של 2900 קילומטרים.
הכל מתחיל בשנת 1843, כשבמזרח ארצות הברית החלו לספר אנשים סיפורים על אזור פראי ושופע שנמצא בקצה הרחוק של היבשת, אי-שם במערב. זה היה בהמשך לתגליות של לואיס וקלרק שחקרו את מערב אמריקה הצפונית.
זו הייתה עבור האמריקאים כמו "ארץ מובטחת". משפחות ויחידים רבים התקבצו לקבוצות והחלו לצאת למסע ארוך, ההרפתקה בת 2000 מייל, על נתיב שיוביל בין נהר המיזורי לעמקי מדינת אורגון ויזכה לשם "שביל אורגון".
עבור האמריקאים שעל השביל, המסע המיתולוגי היה אל אורגון והתיישבויות נוספות שהתקיימו וצמחו בחוף המערבי של ארצות הברית. החוף המערבי נדמה לחלוצים באותה תקופה כגן העדן שבקצה היבשת. אז הוא היה ארוך וכרוך בסבל וקשיים נוראים. היום הוא זוכה למשחקי מחשב, סרטים וסדרות טלוויזיה והוא עצמו לא פעיל.
כי השימוש בשביל הלך וירד, בעיקר לאחר השלמת מסילת הברזל הטרנס-יבשתית הראשונה ב-1869, מה שקיצר את זמן הנסיעה מערבה, הפך אותה לזולה ובטוחה יותר. עם הזמן גם נוספו גם כבישים מהירים ומצוינים שייתרו את השימוש בשביל אורגון.
הנה סיפורו בקצרה של שביל אורגון:
https://youtu.be/tHYW1kNSNBU?si=RlJMVEZeoPKDWeD4
על הקרקע כמעט ואינו נראה, אך המראה של שביל או דרך אורגון נראה עד היום מהאוויר:
https://youtu.be/m4qGnEI2-Wg?si=roye83MMPnMfDNNV
פארק לאומי שהוקדש לדרך אורגון מאפשר כיום צעידה על השביל ההיסטורי לאורגון:
https://youtu.be/zoEr-RUvBFI?si=VdGQdZehsVnGVuPC
שיר על הנתיב למערב:
https://youtu.be/_bY07s5VcPo?si=ahtfT_mC8UQPGHAe
קדימון לסרט על נתיב אורגון:
https://youtu.be/dfo2Dr7X_s8?si=u_KrmyuswtXGdAcN
משחק נינטנדו שהוקדש לדרך אורגון:
https://youtu.be/Q623BxXOM0o?si=1YeBTtVhCYgtVL5s
וסרטון לילדים על שביל אורגון והמסעות לקליפורניה:
https://youtu.be/_uLFDDzeqBE?long=yes
שביל אורגון (Oregon Trail) הוא שמה של דרך היסטורית בארצות הברית, נתיב עגלות, שהוביל אל מערב ארצות הברית. זהו בעצם הנתיב העיקרי של האמריקאים הלבנים בכיבוש המערב, ששימש אותם במסע של 2900 קילומטרים.
הכל מתחיל בשנת 1843, כשבמזרח ארצות הברית החלו לספר אנשים סיפורים על אזור פראי ושופע שנמצא בקצה הרחוק של היבשת, אי-שם במערב. זה היה בהמשך לתגליות של לואיס וקלרק שחקרו את מערב אמריקה הצפונית.
זו הייתה עבור האמריקאים כמו "ארץ מובטחת". משפחות ויחידים רבים התקבצו לקבוצות והחלו לצאת למסע ארוך, ההרפתקה בת 2000 מייל, על נתיב שיוביל בין נהר המיזורי לעמקי מדינת אורגון ויזכה לשם "שביל אורגון".
עבור האמריקאים שעל השביל, המסע המיתולוגי היה אל אורגון והתיישבויות נוספות שהתקיימו וצמחו בחוף המערבי של ארצות הברית. החוף המערבי נדמה לחלוצים באותה תקופה כגן העדן שבקצה היבשת. אז הוא היה ארוך וכרוך בסבל וקשיים נוראים. היום הוא זוכה למשחקי מחשב, סרטים וסדרות טלוויזיה והוא עצמו לא פעיל.
כי השימוש בשביל הלך וירד, בעיקר לאחר השלמת מסילת הברזל הטרנס-יבשתית הראשונה ב-1869, מה שקיצר את זמן הנסיעה מערבה, הפך אותה לזולה ובטוחה יותר. עם הזמן גם נוספו גם כבישים מהירים ומצוינים שייתרו את השימוש בשביל אורגון.
הנה סיפורו בקצרה של שביל אורגון:
https://youtu.be/tHYW1kNSNBU?si=RlJMVEZeoPKDWeD4
על הקרקע כמעט ואינו נראה, אך המראה של שביל או דרך אורגון נראה עד היום מהאוויר:
https://youtu.be/m4qGnEI2-Wg?si=roye83MMPnMfDNNV
פארק לאומי שהוקדש לדרך אורגון מאפשר כיום צעידה על השביל ההיסטורי לאורגון:
https://youtu.be/zoEr-RUvBFI?si=VdGQdZehsVnGVuPC
שיר על הנתיב למערב:
https://youtu.be/_bY07s5VcPo?si=ahtfT_mC8UQPGHAe
קדימון לסרט על נתיב אורגון:
https://youtu.be/dfo2Dr7X_s8?si=u_KrmyuswtXGdAcN
משחק נינטנדו שהוקדש לדרך אורגון:
https://youtu.be/Q623BxXOM0o?si=1YeBTtVhCYgtVL5s
וסרטון לילדים על שביל אורגון והמסעות לקליפורניה:
https://youtu.be/_uLFDDzeqBE?long=yes
למה בונים גשרים?
גשר בונים כדי לחצות מעל נהרות, כבישים או עמקים, מבלי לגרום לכביש לרדת אליהם.
לעיתים, כמו במקרה של נחלים או נהרות, אין אפשרות אלא לעבור מעליהם בגשר.
במקרים של גשר מעל כביש, הוא נועד לחסוך לנהגים זמן רב של המתנה בצומת ולמנוע פקקי תנועה בשעות העומס.
תרגיל חשיבה - איך אתם הייתם בונים גשר טוב? (עברית)
http://youtu.be/6BBuWN71p6o
כך בונים גשר:
http://youtu.be/Rn9RPAOcQ_0
בניה בהילוך מהיר של גשר עצום מעל סכר הובר:
http://youtu.be/fu4_gY5TFOY
סרטון דומה של גשר מעל נהר:
http://youtu.be/8gvgUdQo9LM
מעל הים:
http://youtu.be/8RTWMEouKdw
ושיר על הגשר המתמוטט של לונדון:
http://youtu.be/JUke3Hnv8o4
גשר בונים כדי לחצות מעל נהרות, כבישים או עמקים, מבלי לגרום לכביש לרדת אליהם.
לעיתים, כמו במקרה של נחלים או נהרות, אין אפשרות אלא לעבור מעליהם בגשר.
במקרים של גשר מעל כביש, הוא נועד לחסוך לנהגים זמן רב של המתנה בצומת ולמנוע פקקי תנועה בשעות העומס.
תרגיל חשיבה - איך אתם הייתם בונים גשר טוב? (עברית)
http://youtu.be/6BBuWN71p6o
כך בונים גשר:
http://youtu.be/Rn9RPAOcQ_0
בניה בהילוך מהיר של גשר עצום מעל סכר הובר:
http://youtu.be/fu4_gY5TFOY
סרטון דומה של גשר מעל נהר:
http://youtu.be/8gvgUdQo9LM
מעל הים:
http://youtu.be/8RTWMEouKdw
ושיר על הגשר המתמוטט של לונדון:
http://youtu.be/JUke3Hnv8o4
איך בונים דרכי צוקים להליכה?
הבנאים שבונים דרכים בהרים הגבוהים של סין הם אנשים אמיצים במיוחד. הם מסוגלים לבצע משימות של בניה בתנאי גובה מפחידים במיוחד ובסיכון בלתי רגיל. את רוב העבודה עם עושים ללא קשירה וללא מעקה בינם לבין התהום. מספיק תנועה לא אחראית או איבוד של שווי המשקל ואסון יכול לקרות.
הבנאים הללו מסבירים שהצעירים מסרבים לעבוד בעבודה זו, מכיוון שהיא כרוכה בניתוק מהמשפחה לשבועות, חודשים ואף שנים. איש מהם לא מציין שהם חוששים לחייהם..
כך בונים את שביל ההרים הבנוי בסין:
https://youtu.be/aYzRYcMnGgU
וכך נראית בדרך כלל התוצאה - ב"מאה המדרגות הבנויות בשמיים":
https://youtu.be/da3OccOoAWY
הבנאים שבונים דרכים בהרים הגבוהים של סין הם אנשים אמיצים במיוחד. הם מסוגלים לבצע משימות של בניה בתנאי גובה מפחידים במיוחד ובסיכון בלתי רגיל. את רוב העבודה עם עושים ללא קשירה וללא מעקה בינם לבין התהום. מספיק תנועה לא אחראית או איבוד של שווי המשקל ואסון יכול לקרות.
הבנאים הללו מסבירים שהצעירים מסרבים לעבוד בעבודה זו, מכיוון שהיא כרוכה בניתוק מהמשפחה לשבועות, חודשים ואף שנים. איש מהם לא מציין שהם חוששים לחייהם..
כך בונים את שביל ההרים הבנוי בסין:
https://youtu.be/aYzRYcMnGgU
וכך נראית בדרך כלל התוצאה - ב"מאה המדרגות הבנויות בשמיים":
https://youtu.be/da3OccOoAWY
מהו שביל הפילוסופים בקיוטו?
"שביל הפילוסופים" או "דרך הפילוסוף" (Philosopher's walk) שבעיר היפאנית קיוטו, הוא דרך פסטורלית ומרוצפת אבן באורך של 2 קילומטרים, המתפתלת דרך מקדשים שלווים. היא יוצאת מ"מקדש הכסף", או בשמו הבינלאומי "פביליון הכסף" ולאורכה עצי דובדבן רבים ותעלת מים. לבסוף היא מגיעה למתחם המקדשים ננזנשי, המוקף בגנים רחבים ונעימים.
את שמה קיבלה הדרך מהפילוסוף היפאני קיטארו נישידה. בחייו הוא נהג להלך לאורכה תוך כדי מדיטציה ומחשבות שלוות. המנהג האישי הזה של הפילוסוף המקומי, הפך לסמל ליפאנים רבים ולקבוצות תיירים מהעולם, הבאים להלך בין עצי הדובדבן ולחשוב על ענייניהם שלהם.
הנה שביל הפילוסופים של קיוטו:
https://youtu.be/VPKk-GvJHK4
הסבר על דרך הפילוסופים:
https://youtu.be/L6kvoYyVHj4
בואו נצעד על השביל ביחד:
https://youtu.be/iWLl3h8NMH0
ומצגת וידאו של שביל הפילוסוף:
https://youtu.be/DqD-53LTZY8
"שביל הפילוסופים" או "דרך הפילוסוף" (Philosopher's walk) שבעיר היפאנית קיוטו, הוא דרך פסטורלית ומרוצפת אבן באורך של 2 קילומטרים, המתפתלת דרך מקדשים שלווים. היא יוצאת מ"מקדש הכסף", או בשמו הבינלאומי "פביליון הכסף" ולאורכה עצי דובדבן רבים ותעלת מים. לבסוף היא מגיעה למתחם המקדשים ננזנשי, המוקף בגנים רחבים ונעימים.
את שמה קיבלה הדרך מהפילוסוף היפאני קיטארו נישידה. בחייו הוא נהג להלך לאורכה תוך כדי מדיטציה ומחשבות שלוות. המנהג האישי הזה של הפילוסוף המקומי, הפך לסמל ליפאנים רבים ולקבוצות תיירים מהעולם, הבאים להלך בין עצי הדובדבן ולחשוב על ענייניהם שלהם.
הנה שביל הפילוסופים של קיוטו:
https://youtu.be/VPKk-GvJHK4
הסבר על דרך הפילוסופים:
https://youtu.be/L6kvoYyVHj4
בואו נצעד על השביל ביחד:
https://youtu.be/iWLl3h8NMH0
ומצגת וידאו של שביל הפילוסוף:
https://youtu.be/DqD-53LTZY8
מהי דרך המשי?
דרך המשי (Silk road) היא אוסף דרכים יבשתיות וימיות שקישרה בין סין (העיר שי-אן של ימינו) לבין טורקיה (העיר אנטיוכיה). הדרך החלה לפעול בשנת 35 לפני הספירה והיא תרמה רבות לעוצמת האימפריות העתיקות של הרומים, הסינים וההודים. בדרך המשי עברו נתיבי המסחר העיקריים בין המזרח הרחוק ואירופה.
דרך המשי הייתה נתיב המסחר המוכר והמשמעותי ביותר בעולם העתיק. לאורך הדרך עברו כמובן סחורות ומוצרים, אך עברו בה גם של מגוון רחב של רעיונות תרבותיים, ידע מדעי, המצאות חדשניות, ואמונות ומנהגים דתיים. שהופצו ושותפו דרכה בין תרבויות שונות, ממלכות שונות ועמים שונים.
שם הדרך מיוחס למסחר במשי שעבר בדרך זו מהמזרח למערב ואת טביעת השם מייחסים לגאוגרף הגרמני פרדיננד פון ריכטהופן שחי במאה ה-19.
הנה סיפורה של דרך המשי (מתורגם):
http://youtu.be/vn3e37VWc0k
תולדות דרך המשי:
https://youtu.be/Ccxl9yigi90
על דרך המשי כיום (עברית):
http://youtu.be/y32skvh-hWc
וסרט תיעודי על דרך המשי מאז ועד ימינו:
https://youtu.be/nXptcteCeqg?long=yes
דרך המשי (Silk road) היא אוסף דרכים יבשתיות וימיות שקישרה בין סין (העיר שי-אן של ימינו) לבין טורקיה (העיר אנטיוכיה). הדרך החלה לפעול בשנת 35 לפני הספירה והיא תרמה רבות לעוצמת האימפריות העתיקות של הרומים, הסינים וההודים. בדרך המשי עברו נתיבי המסחר העיקריים בין המזרח הרחוק ואירופה.
דרך המשי הייתה נתיב המסחר המוכר והמשמעותי ביותר בעולם העתיק. לאורך הדרך עברו כמובן סחורות ומוצרים, אך עברו בה גם של מגוון רחב של רעיונות תרבותיים, ידע מדעי, המצאות חדשניות, ואמונות ומנהגים דתיים. שהופצו ושותפו דרכה בין תרבויות שונות, ממלכות שונות ועמים שונים.
שם הדרך מיוחס למסחר במשי שעבר בדרך זו מהמזרח למערב ואת טביעת השם מייחסים לגאוגרף הגרמני פרדיננד פון ריכטהופן שחי במאה ה-19.
הנה סיפורה של דרך המשי (מתורגם):
http://youtu.be/vn3e37VWc0k
תולדות דרך המשי:
https://youtu.be/Ccxl9yigi90
על דרך המשי כיום (עברית):
http://youtu.be/y32skvh-hWc
וסרט תיעודי על דרך המשי מאז ועד ימינו:
https://youtu.be/nXptcteCeqg?long=yes