» «
דמוקריטוס
כיצד גילה דמוקריטוס היווני את האטום?



הוא היה מהפכן תודעתי, הקדים את זמנו, נתקל בהתנגדות לרעיונותיו, אבל בדיעבד זכה למעמד של "אבי המדע המודרני". קראו לו דמוקריטוס (Democritus) והוא הבין, 2000 שנה לפני הבא שיסכים איתו, שכל חומר ביקום מורכב מאטומים.

כן, מה שהיום נתפס כאמת מוחלטת, שאין עליה ערעור או ספק, פעם הייתה טענה שנתפסה כדימיונית.

כחמש מאות שנה לפני הספירה, נטש דמוקריטוס את חייו הנוחים ויצא לשוטט ברחבי העולם העתיק. הוא בילה שנים רבות באיסוף של ידע וחוכמה מפיהם של המלומדים והחכמים המובילים בתרבויות מצרים ופרס.

גם דמוקריטוס, מי שכונה "הפילוסוף הצוחק", על שום דבקותו בדרך השמחה כדרך המועדפת לניהול חיים טובים ועשירים, גם הוא הוטרד משאלה מדעית שהעלה 100 שנה לפניו תלס ממילטוס, פילוסוף יווני אחר. השאלה החשובה הזו הייתה "מהי מהות החומר?"

התשובה המבריקה שלו התבססה, ממש כמו מדען מודרני, על רעיון שנהגה על ידי מלומדים אחרים לפניו. דמוקריטוס טען שהעולם בנוי ממרכיבים זעירים. הוא קרא להם אטומים, כלומר a-tomos, שפירושו ביוונית "לא ניתן לחלוקה".

דמוקריטוס היה הראשון שהגה תיאוריה מנומקת ומסודרת היטב, שבמרכזה עמד האטום כמרכיב יסודי של העולם כולו. העולם לפיו עשוי ריק אינסופי, שבו נעים אין-ספור אטומים שכולם זהים ושלא מתחלקים לרכיבים קטנים יותר. אינסוף ההרכבים שהם יוצרים הם שיוצרים את החומרים המגוונים שבעולם. דרך הרכבתם ותנועתם של האטומים, הם שיוצרים את כל השינויים שבעולם.

תורת האטום של דמוקריטוס ניתנת לכימות וכפופה לחוקי המתמטיקה. לפיה הטבע הוא סוג של מנגנון מכני ענקי ומורכב.

דמוקריטוס, כמי שטען שהאדם הנבון לא מתלונן על מה שחסר לו אלא שואב הנאה ממה שיש בידיו, הגיע לגיל 90 ומת בשיבה טובה. הייתה לו אכן סיבה לצחוק...

אבל גורל התיאוריה שלו היה פחות מוצלח. הרעיון של עולם שבנוי מאטומים קטנים, מחוברים זה לזה וצפים בריק אינסופי, לא ממש התאים לעידן של סגידה לאלים שחיים על הר האולימפוס ושל אמונה בעל-טבעי. צל כבד הוטל על התיאוריה שלו, במשך יותר מאלפיים שנה.

רק במחצית הראשונה של המאה ה-19 לספירה תזכה תורת האטומיסטים, בראשם דמוקריטוס, לחנינה מהשיכחה שנכפתה עליה. אז ייתן לה כימאי ופיזיקאי בריטי בשם ג'ון דאלטון דחיפה ויהפוך אותה די מהר לגישה המדעית המקובלת על הכל. דמוקריטוס, רק אומרים, היה הראשון.


הנה סרטון על דמוקריטוס ועל היותו הראשון שהבין את האטום (מתורגם):

https://youtu.be/xazQRcSCRaY


חייו של דמוקריטוס, אבי המדע המודרני:

https://youtu.be/CFjrcekQkdU


מדברים עליו:

https://youtu.be/lHT4wWwBqQY


והוא כמובן פספס את מרכיביהם של האטומים (מתורגם):

https://youtu.be/yQP4UJhNn0I
חיים ויצמן
איך הציל חיים ויצמן את בריטניה ושכנע את בלפור להצהיר?



נשיא. פעיל ציבור. מדען. סדר ההגדרות לא חשוב כי כאן נספר לכם על איש שעשה את כל הדברים הללו באותה מידה של רצינות ולא מעט למען עמו ישראל.

ד"ר חיים ויצמן היה כימאי יהודי-בריטי מוכשר ומפורסם. לימים מי שעתיד להיבחר ולהיות הנשיא הראשון של מדינת ישראל, הוא ללא ספק מאבות הציונות ומהחשובים בתורים והאחראים לקום המדינה היהודית.

סיפורו של ויצמן מתחיל ברוסיה הלבנה, בה הוא נולד ב-1874. הוא למד פה ושם, עד להשלמת הדוקטורט שלו בשווייץ. בתחילת המאה ה-20 משתקע הכימאי הצעיר בעיר הבריטית מנצ'סטר ומתחיל לבצע מחקרים בכימיה.

ויצמן מתגלה די מהר כמדען מצליח. לזכותו עתידים להצטבר עם הזמן מעל 100 פטנטים. יהיו גם שלל תגליות מדעיות שייקשרו בשמו, אבל החשובה שבהן הפכה אותו לכוכב של ממש.

כי חוקר הכימיה היהודי ויצמן ידוע כאחד מחלוצי הביוטכנולוגיה המודרנית. במיוחד מסייעת לקריירה שלו שיטה שפיתח, להפקת אצטון מחומרים צמחיים, באמצעות שימוש בחיידקים. בהמצאה זו הוא עתיד לסייע משמעותית לניצחון של אימפריה.

למעשה, ההמצאה הזו נולדה במקרה. כמו רבים מהכימאים בתקופתו, ויצמן ניסה גם הוא בשלב מסוים בקריירה שלו לייצר גומי סינתטי. בניסוייו הוא השתמש בחיידקים מתסיסי סוכר כדי להפיק את האיזו-אמיל אלכוהול, אחד המרכיבים הנחוצים לגומי סינטטי. אבל בשלב מסוים הכימאי היהודי גילה שהחיידקים שלו מפיקים דווקא כמויות גדולות של כוהל בוטילי ואצטון.

זה לא היה מה שהוא חיפש ולכן הוא זנח וכמעט שכח את העניין. אך עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, בריטניה נזקקה בדחיפות לאצטון, אחד המרכיבים המשמעותיים בייצור קוֹרְדִיט (cordite) - תערובת הבעירה שמתחילה באותם ימים להחליף את אבק השריפה ההכרחי עד אז לירי תותחים.

מי שסיפקה לאנגליה עד אז את החומרים לייצור אציטון הייתה האויבת במלחמה הנוכחית - גרמניה. כשסיפק ויצמן אציטון לאנגליה ועוד בחינם, הוא פתר את בעיית ייצור הקרדיט לאימפריה כולה ותרם תרומה משמעותית לניצחון במלחמה כולה.

בזכות הישגיו המדעיים ובראשם ההתגייסות באספקת האצטון, העריכה ממשלת בריטניה את ויצמן מאוד. תגליתו, שאיפשרה לאימפריה הבריטית לייצר את האצטון החיוני וסייעה לה לנצח במלחמת העולם הראשונה, הקנתה לו יוקרה עצומה גם במסדרונות הפוליטיים שלה.

וכך, את הכבוד הרב שרחשה לו המנהיגות הבריטית וקשריו הרבים איתה, הצליח ויצמן לתעל בתבונה, לכיוון הפוליטי של תרומה למפעל הציוני.

ביחד עם אהרון אהרונסון, עוד מדען יהודי ומרגל מוערך על ידי הבריטים, ויצמן היה לאחד משני האחראים החשובים ביותר להבטחה הבריטית שנקראה "הצהרת בלפור".

היה זה בסך הכל מכתב קצר, ששלח בשנת 1917 שר החוץ הבריטי, ארתור ג'יימס בלפור, לנשיא ההסתדרות הציונית בבריטניה, הלורד ליונל רוטשילד. אבל המכתב הזה חולל תפנית והביא להתקדמות עצומה במאבק הציוני למדינה. במכתב הכירה אימפריה בינלאומית, לראשונה בהיסטוריה, בזכותם של היהודים על ארץ ישראל. ההצהרה של בלפור היוותה את הניצוץ הראשון של תמיכה רשמית בחלום המדינה היהודית. היא שהפכה את חלום הקמתה של מדינה כזו קרוב מאי-פעם.

תרומתו של ד"ר חיים ויצמן להצהרת בלפור והלחץ והשתדלנות הפוליטיים העצומים שלו נשאו פרי גם הלאה והובילו את האימפריה הבריטית לתמיכה מודרגת במפעל הציוני, גם אם הייתה נתונה ללא מעט נסיגות. מנהיגים בריטים התחלפו והיה שהגיעו ימים קשים לציונות, אבל ויצמן תמיד המשיך ברקע לפעול מאחורי הקלעים לריכוך עמדות המתנגדים לציונות ולהגשמת החלום.

לא רק הצהרת בלפור אלא כל פעילותו הציונית העצומה, הם שהובילו את המדען היהודי בריטי להפוך לימים, לנשיא הראשון של מדינת ישראל.


על חייו של חיים ויצמן (עברית):

https://youtu.be/pcqfUJJ-cPw


סיפורו של חיים וויצמן (עברית):

https://youtu.be/C8zOj6WaqYI


הבית שלו בעיר רחובות (עברית):

https://youtu.be/Hy0m_jYeSms


סיפורה של הצהרת בלפור, שהוצאה בזכותו (עברית):

http://youtu.be/OYDgWJqqtY8?t=7m18s&end=11m01s


מצגת וידאו על חיים ויצמן (עברית):

https://youtu.be/gYy9KYJyksU


ותכנית חינוכית בעברית על חיים וייצמן (עברית):

https://youtu.be/WGIXfvN8MNA?long=yes
אלכסנדר פון הומבולדט
מיהו הגאון הנשכח של המדע, פון הומבולדט?



קראו לו אלכסנדר פון הומבולדט (Alexander von Humboldt) וגם אם כמעט ולא זוכרים אותו בימינו, רבים מבני דורו ראו בו את "שייקספיר של המדע" או "נפוליאון של מדעי הטבע" ובמיוחד את “האיש הכי דגול מאז המבול“.

החוקר ומגלה הארצות הגרמני הזה היה סופר מחונן וחוקר אמיץ, גאון וצנוע בפשטותו. הוא חווה הרפתקאות מסעירות בעולם, כשטיפס וחקר לועות של הרי געש מהגדולים בעולם, ירד למעמקי מכרות עתיקים, דהר בערבות רוסיה מיפה נהרות שוצפים ושורצי תנינים ופילס דרכים בג'ונגלים העבותים של דרום אמריקה.

בימיו הומבולדט היה ונתפס בציבור כחוקר גאון ונוסע נועז, מי שרעיונותיו השפיעו על המהפכה של סימון בוליבר באמריקה הדרומית, שגתֶה העיד כי זמן קצר עימו שווה לידע שרכש בכמה שנים ועם נפוליון שהעיד שהוא מקנא בו. האיש סייר בעולם, בארבע יבשות, הרבה לכתוב ספרים וניהל רשת עצומה של התכתבויות ברחבי העולם.

מאמץ עיקרי שלו היה לפענוח של האחדות שביסוד מערכות הטבע בעולם ולהבנה של העיקרון המארגן את המחזוריות של הבריאה ורשת הקשרים המאחדת ומנהלת את עולם הטבע.

מורשתו של הומבולדט, כמי שנחשב לאבי איכות הסביבה המודרנית, שילבה טבע, אקולוגיה, בוטניקה, זואולוגיה ואבולוציה. עבודתו ותצפיותיו ממשיכים להשפיע על השקפות מדעיות גם בימינו. הוא נתן השראה לנשיאים ושליטי מדינות. מדענים ומשוררים שאבו ממנו רעיונות ושינויים ומהפכות בתחומי המדע נולדו מהגותו.

עבודתו של הומבולדט שינתה מהותית את האופן שבו אנו רואים את העולם הטבעי, והשפיעה על תחומי האקולוגיה, השינוי העולמי ומדעי הגיאוגרפיה.

הומבולדט היה אדם אוניברסלי, שניחן בזיכרון מופלא, היה בעל כישרונות גדולים וסקרנות חסרת גבולות, ותרומתו למדע ולהבנתנו את עולם הטבע נותרה משמעותית ביותר. רעיונותיו היוו את המבוא למסע ה"ביגל" ולהגותו של דארווין, בדרך לתורת האבולוציה וכפי שהועלתה בספרו "מוצא המינים".

האמונה שלו בקשר בין המרכיבים הרבים שבטבע והדגש שלו על חוויותיו האישיות הותירו מורשת מתמשכת בתפיסה הסביבתית המודרנית. מי ששאף להבין ולדעת הכל, כל כך הקדים בחשיבה שלו את זמנו, עד שרק בימינו העולם המדעי מדביק אותה.

העולם אולי שכח אותו מעט אך היטיב להנציחו. כי על שמו של הומבולדט קרויים שלל אתרי טבע, צמחים, בעלי חיים ומקומות, כולל בחלל - יותר מאשר על שמו של כל אדם אחר בהיסטוריה.


הנה סיפורו של אלכסנדר פון הומבולט (מתורגם):

https://youtu.be/EzakQuKqBeQ?t=12s


הומבולט בגוף ראשון:

https://youtu.be/nyVSKcZjcb8


סיפורו המלא:

https://youtu.be/fj7tRMdmOgs


וסרטון תיעודי על הומבולט:

https://youtu.be/pgvX0QdYI6M?long=yes
אלפרד וגנר
כיצד הוכיח וגנר את נדידת היבשות?



בשנת 1570 יצר אברהם אורטליוס את האטלס הראשון. אורטליוס היה האדם הראשון שהבחין בדמיון שבין קווי החוף של הצד המערבי של יבשת אפריקה והחוף המזרחי של אמריקה. הוא טען שאמריקה הייתה מחוברת בעבר הרחוק לאפריקה, אך לא היה בידו הידע שנדרש כדי להוכיח את הטענה הנועזת שלו.

הרעיון המשונה נשכח למשך זמן רב, אבל 200 שנה אחר כך, היה זה המדען הגרמני הרב-תחומי אלפרד וגנר (Alfred Wegener) שמצא לכך הוכחה מדעית. זה קרה כשהוא שם לב שמאובנים זהים נמצאו בשני צידי האוקיינוס האטלנטי.

וגנר הבין ותיאר מצב שבו בעבר הרחוק הייתה בעבר יבשת-על אחת בשם פנגיאה ושהיבשות המוכרות לנו כיום הן בעצם שברים שלה, שהתפצלו והלכו והתרחקו זו מזו, עד למצב הנוכחי של כדור הארץ.

כל הגאולוגים לעגו לאלפרד וגנר ולתיאוריה המוזרה שלו. הם טענו שבעלי החיים, שאת מאובניהם מצא וגנר, עברו מחוף אל חוף דרך הים. וגנר עצמו לא הצליח להסביר מדעית כיצד יכולות יבשות שלמות לנוע למרחקים של אלפי קילומטרים.

החוסר בהסבר מדעי לסוגיה הגאולוגית עשה את שלו והלעג, שהתבסס על זה שווגנר היה אסטרונום ומטאורולוג ולא מדען בעל הכשרה גאולוגית מספקת, המשיך. וגנר מת בגיל 50, כשאבד בשלג. גופתו לא נמצאה והוא נותר בזיכרון כספק-מדען כושל שפעם הגה רעיון משונה.

רק אחרי 30 שנה יגלה עולם הגאולוגיה שאכן וגנר דייק וצדק לחלוטין. זה קרה כשמארי תארפ וברוס היזן מיפו את קרקעית האוקיינוס וזיהו רכס הרים ארוך, שהיה בעל צורה מקבילה לחלוטין לזו של החופים הדומים של מערב אפריקה ומערב אמריקה.

הוכחה נוספת ניתנה כשהמדענים ראו שסלעי בלייה וולקנית עתיקים מאד, בני מיליוני שנים, שמקורם מלבה געשית, לא נמשכו לכיוון צפון כדור הארץ, כמו שצפוי היה שיקרה. הרי מחקרים רבים הראו בעבר שהמחצבים המגנטיים שבסלעים כאלה נוטים להסתדר בכיוון של הצפון המגנטי. כשחישבו המדענים את נטיית היבשות לפי תיאוריית הנדידה של היבשות, הם ראו לתדהמתם שממש כמו הסלעים הצעירים יותר, אחרי הסיבוב הכיווני של הנדידה, הסלעים העתיקים פונים בדיוק לצפון!

כך ניתנה ההוכחה הסופית שנדרשה כדי להראות שנדידת היבשות אכן התקיימה, בדיוק כמו שראו אותה אורטליוס ווגנר בעבר. בדיעבד, שנים אחרי שהושפל, זכה אלפרד וגנר לכבוד של לא-מדען שהיה בעצם מדען ושדווקא עושר התחומים שבהם עסק, הוא שתרם למדע המון. כך הוכר וגנר כמי שגילה את אחת התגליות המדעיות החשובות במאה ה-20, כנגד ועל אף הזלזול והלעג של מדענים אחרים.


הנה סיפורו של אלפרד וגנר ותגליתו הגדולה:

https://youtu.be/rDKiNwTwaNw


תולדות גילוי והוכחת תיאוריית נדידת היבשות:

https://youtu.be/mRqjo-N_TDU?t=14s


הרצאת וידאו קצרה על תגליתו וחייו העצובים:

https://youtu.be/nbU809Cyrao


ריקוד נדידת היבשות שכל העולם רוקד מהסרט "עידן הקרח":

https://youtu.be/uMuJxd2Gpxo


וסרט ארוך על נדידת יבשות העולם:

https://youtu.be/HrKTuCDierM?long=yes

מדענים גדולים

אולה רמר
איך הצליח אולה רמר למדוד את מהירות האור?



מהירות האור נמדדה נכון בפעם הראשונה על ידי האסטרונום אולה רמר (Ole Rømer). זה היה בשנת 1676, כשהחוקר מדנמרק הצליח למדוד את מהירות האור. גלילאו אמנם ניסה לפניו, אבל הוא מדד את מהירות האור על פני כדור הארץ, במרחקים קצרים מאד. זה הוביל אותו למסקנה המוגבלת שמהירות האור היא גדולה. עד כמה גדולה הוא לא ידע לומר...

השיטה של רמר התבססה על תצפיות של ליקויי איו - הירח של כוכב הלכת צדק. רמר ערך את התצפיות כדי להוכיח את טענתו שכמו כל דבר בעולם, גם מהירות האור היא סופית, טענה חדשנית ולא מקובלת באותם זמנים, בהם סברו שמהירות האור היא אינסופית.

רומר, שהצליח לצפות את המועדים שבהם יתרחש ליקוי של ירח איו, שם לב שהחישובים שלו מתחילים להכזיב. הוא שם-לב שלאורך חודשים הולך ההפרש בין התחזית שלו לבין הליקוי האמיתי וגדל. לאחר מכן הוא הולך ומצטמצם בחזרה, עד שהתחזיות חוזרות להיות מדויקות. די מהר רומר הבין את הקשר שבין דיוק התחזיות שלו למרחקו של צדק מכדור-הארץ. כך הבין רומר והוכיח שלא זו בלבד שלאור יש מהירות סופית, העיכובים שבליקויי הירח של צדק, קשורים למרחק שלנו בכדור הארץ מכוכב צדק.

הצעד הבא שלו היה להשתמש בידע שאסף על מסלוליהם של צדק ושל כדור-הארץ, כדי לקבוע שמהירות-האור היא 200 אלף קילומטרים לשניה.

50 שנה אחריו יגלה הפיזיקאי בראדלי (Bradley) התזוזה המתמדת של כדור-הארץ משנה את זווית האור שמגיע אלינו מהכוכבים. הסטיה הזו הביאה אותו לעדכן את מהירות-האור לכ-301 אלף קילומטרים לשניה. אחריו יבוא הפיזיקאי הצרפתי פיזו וימדוד את מהירות האור כ-313 אלף קילומרים לשניה ובשנת 1809 יקטין האסטרונום ז'אן בטיסט ז'וזף דלמבר את מהירות האור למעט יותר מ-300 אלף לשניה.

אחריו השתמש המדען לאון פוקו במראות מסתובבות כדי למדוד את מהירות האור. אחרי מחקרים של 50 שנה, בהן הלך ושיפר את המדידות שלו, הוא הגיע למהירות של 299,796 קילומטר לשניה. עוד שיפור קטן תרם ב-1958 הפיזיקאי האנגלי קית' דיווי פרום והתוצאה הפכה ל-299,792.5 קילומטר לשניה. כיום הפך ה-.5 שאחרי הנקודה ל-.45 וזו מהירותו הרשמית של האור.


הנה ההיסטוריה של מדידת מהירות האור, מהמחקר הראשון של גלילאו ועד לדיוק של ימינו:

https://youtu.be/YYNyneNqm0c


הדגמת המדידות של רמר:

https://youtu.be/XNJw0B1o8cQ


סיפור התגלית של רומר:

https://youtu.be/X2u8IZzycdM


והסבר החישוב האסטרונומי שלו:

https://youtu.be/JVN46dJdHP8
פריץ הבר
מיהו אבי הלוחמה הכימית שהציל את העולם?



פריץ הָבֶּר (Haber) היה מדען דגול ויהודי שהעולם כולו ואפילו היהודים לא זוכרים לטובה, על אף שכולנו חייבים לו הרבה וכנראה גם את חיינו.

בתחילת המאה ה-20 פיתח פריץ הבר שיטה לסינטזה יעילה של אמוניה, שהיתה נחוצה מאד כדי ליצור דשנים מלאכותיים שנדרש להם חנקן. מדובר היה בצורך חשוב ביותר לכל האנושות, שכן הגידולים החקלאיים נזקקו לדשנים והיה חשש סביר שרעב גדול עומד להתרגש על העולם, מחוסר חנקן הנחוץ לחקלאות.

הפיתוח הגאוני של הבר, ששופר עוד יותר על ידי עמיתו בוש, הציל את העולם מרעב גדול, שהיה עלול לחסל שליש מאוכלוסיית העולם.

אך בו בזמן שקד פריץ הבר, שהיה פטריוט גרמני, על פיתוח נשק הגז הראשון בהיסטוריה. בגאוניותו הוא הפך את מלחמת העולם הראשונה להיות "מלחמת הכימאים", שכן אחריו פיתחו במהירות המדענים של כל הצבאות נשקים כימיים אכזריים ביותר.

עשרות אלפי חיילים מתו ונפגעו וסבלו מכאבי תופת איומים בשל לוחמת הגזים שבאה בעקבות המצאתו.

הבר הפך לאחד האנשים השנואים באירופה ואף שזכה בפרס נובל, דבר שגם הוא לא עבר בשקט וגרר מחאות רבות, שמו הוכתם לתמיד ומעטים זוכרים לו כיום כיצד הציל את העולם.


הנה סיפורו של פריץ הבר - המלאך והשטן היהודי גרמני:

http://youtu.be/tdEE5uvFhOM


סיפורו של הבר, גז הכלורין ומסכות הגז:

https://youtu.be/vmir6SxYNII


סרטון תיעודי שהכינה ילדה על פריץ הבר:

http://youtu.be/B1zjHOoFJxA


ומצגת וידאו על חייו של הגאון שהציל הכי הרבה והרג המונים בהמצאתו:

https://youtu.be/Bv-BSBHpyNM
הרודוטוס
מיהו הרודוטוס אבי ההיסטוריה וכיצד תרם להבנת הדמוקרטיה?



הֶרוֹדוֹטוֹס (Herodotus), הידוע כ"אבי ההיסטוריה", הוא פילוסוף יווני בן המאה ה-5 לפני הספירה. האיש נחשב ל"אבי ההיסטוריה", על שום היותו הראשון שנקט בשיטות מחקריות לתיעוד וניתוח של אירועים שקרו בימיו.

מאז פרסום ספרו היחיד של האיש, שחי בהליקרנאסוס, שהייתה באזור בדרום התורכית של ימינו, הוא זוכה להערכה רבה ואף לפופולריות. בספר, שנקרא "היסטוריוֹת" תיאר הרודוטוס את הפלישה הפרסית ליוון של התקופה.

מאז ימי העת העתיקה ועד לימי הביניים לא חדלו להעתיק בכתב יד את ספרו של הרודוטוס, על גבי פפירוסים ומגילות קלף. גם בעת החדשה הרבו להדפיסו והוא תורגם לשפות רבות.

חשיבותו הגדולה של הרודוטוס נובעת מהעובדה שהוא חולל מהפכה חשיבתית, בהיותו הראשון שהבדיל בין המחקר השיטתי של מאורעות העבר לבין מיתוסים וסיפורים שנוהגים היו אז לספר על אירועים שהיום היינו מכנים כאירועים היסטוריים.

כך שלמעשה הרודוטוס היה ההיסטוריון הידוע הראשון ומי שניסח עקרונות בסיס של מה שייוודע לימים כתחום מדעי, שייקרא כשם ספרו היחיד "היסטוריה".

בזכותו של הרודוטוס וברוח כתיבתו, המשיכו אנשים בתקופות שאחריו, לתעד ולשמר עדויות על האירועים שקרו בתקופתם. בכך הוא יצר מסורת מחקרית של עשיית סדר בידע האנושי על העבר או במילים אחרות - של ההִיסְטוֹרְיָה (History).

מאז "אבי ההיסטוריה" נוהגים ההיסטוריונים, כאנשי המדע, לעשות סדר שיטתי בידע שלנו על העבר. במקביל, מהמילה "היסטוריה" תיוולד עם השנים גם המילה האנגלית "Story", לסיפורים. ואגב, מעניין לציין שהניגוד וההשלמה בין התיעוד ההיסטורי והסיפורים המלווים את האירועים מלווים מאז את התחום. זאת משום שידוע שההיסטוריה נרשמת לרוב על ידי המנצחים וגרסתם לאירועים היא זו שנתפסת שנים רבות אחר כך לגרסה המקובלת, מה שלא פעם מעלה בעיה אמיתית לגבי אמינות המחקר ההיסטורי ומוביל היסטוריונים בעת החדשה לעודד כתיבת גרסאות שונות לאותן התרחשויות.


כך הוליד הרודוטוס את ההיסטוריה (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


וציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית עד אז ומאז (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc
גילוי מבנה ה-DNA
מהו הסליל הכפול, הדאבל הליקס?
מהו מבנה ההליקס הכפול של הדי אן איי?


"ההליקס הכפול", המחקר המדעי המפורסם על המבנה של הדי אן איי מ-1953 נכתב על ידי החוקרים פרנסיס קריק וג'יימס ווטסון. בהמשך הם גם זכו בפרס נובל ובתהילת עולם על התגלית.

השניים זיהו את מבנה המולקולה של ה-DNA, תגלית שנחשבת לאחת החשובות במאה ה-20. הם גילו שמבנה ה-DNA עשוי משני גדילים שמלופפים סביב אותו ציר. שני הגדילים משלימים זה את זה. הם דומים אך לא זהים.

מסופר על פאב ה'איגל' הנמצא בקיימברידג', שהיה המקום שבו התפרסמה לראשונה עובדת גילוי מבנה ה-DNA. זה קרה כשפרנסיס קריק נכנס אליו בתום יום העבודה, ולמול המדענים שנהגו להיפגש בו ולשתות, הוא הודיע חגיגית לכולם: "גילינו את סוד החיים!"

אך למרבה הבושה, שנים אחר כך הסתבר שהתגלית היא ברובה של רוזלינד פרנקלין, חוקרת שמתה זמן קצר לפני הפרסום של ההליקס הכפול. מעיון במחברות המחקר שלה נמצא ופורסם שהשניים הסתירו את התבססותם על ממצאיה. אלה הועברו לידיהם בתמימות של חוקר שעבד עימה וזמן קצר אחרי מותה הם זכו בתהילה ובפרס נובל. זו אחת הפרשות המבישות בתולדות המדע, שבו נשלל קרדיט ממדען על תגליותיו.

אגב, כ-20 שנה אחר כך ובלי קשר לתגלית החשובה הזו, ממציאים בישראל את הביסלי גריל שזכה לצורה של הליקס משולש דווקא, המזכירה את הפסטה "פוזילי" המסולסלת, לעומת ה-DNA שהוא הליקס כפול.


הנה השתלשלות התגלית של הסליל הכפול:

https://youtu.be/1vm3od_UmFg


סיפור נישולה המביש של המדענית רוזלינד פרנקלין מהתגלית:

https://youtu.be/JiME-W58KpU


מבנה ההליקס הכפול של ה-DNA (מתורגם):

https://youtu.be/vyeYEiWGtQ8


וכך הדי אן איי בנוי (מתורגם):

https://youtu.be/2BwEqpsDrCU


אייזק ניוטון
מה גילה המדען אייזק ניוטון במחקריו?



רבים אומרים שהוא גדול המדענים בהיסטוריה. כל כך הרבה מהמדע המודרני והטכנולוגיה שמשרתת אותנו התבססו ושאבו מתגליותיו. הבנת העולם והיקום בלעדיו פשוט אינם אפשריים ולכן נחשב הפיזיקאי והמתמטיקאי האנגלי אייזק ניוטון, בן המאה ה-17, לאחד המדענים הגדולים בכל הזמנים.

סיפורו מתחיל לא טוב. ניוטון היה נער מבית פשוט שאימו הייתה מאוד מתוסכלת כי היא לא קיבלה ממנו עזרה בבית. כשפנתה לקרוב משפחה שידבר עם בנה הסורר, שוחח עימו האיש והודיע לאם שהילד שלה גאון.

זה היה איבחון חשוב כי ניוטון הצעיר נשלח ללימודים בבית ספר בקיימברידג' ושם הפך לתלמיד מצטיין ולסטודנט מבריק.

האגדה מספרת שבגיל 23 הוא צפה בתפוח נופל מעץ בעיירה קיימברידג' והבין שכוח מסוים הוא שמושך אותו אל האדמה. מכאן הדרך קצרה לתיאוריה מסעירה ששינתה את כל מה שחשבו עד אז על הפיזיקה של כדור הארץ ועל חוקי התנועה של הגופים.

וכך, לפני 350 שנה בלבד, ניסח ניוטון את "חוק הכבידה העולמי", חוק מדעי שקבע שבין כל שני גופים חומריים, בעלי מסה, פועל כוח משיכה. התאוריה שלו אף קבעה שככל שהגופים הם קרובים זה לזה ומכפלת המסות שלהם גדולה יותר, כוח המשיכה ביניהם יהיה חזק יותר. קצת מזכיר עניינים שבינו לבינה, לא?

ניוטון היה המדען הראשון שתיאר את כוח הכבידה ואת שלושת חוקי התנועה ובכך יצר את הבסיס להנדסה המודרנית ולהישגים עצומים במכניקה והתעשייה של העולם המודרני. גם מי שלא מסכימים לכנותו המדען הגדול בכל הזמנים יסכימו שהוא לבטח מי שהניח את היסודות החשובים לחשיבה המדעית המודרנית.

אתם חושבים שזה הכל? - ממש לא. ניוטון תרם בשלל תגליות ובמחקר מעמיק בשלל תחומים כמו אופטיקה, אסטרונומיה ומתמטיקה. תרומתו עצומה להתפתחות הגישה המדעית ולהבנת היקום והחלל שמסביבנו.

אייזק ניוטון הוא אולי המדען שמבטא בצורה הטובה ביותר את הגאוניות של השיטה המדעית, המתבססת על תגליות וממצאי העבר, בדרך להתקדמות המדעית של ההווה והעתיד. ספרו הנודע, ה"פרינקיפיה", בו תיאר את הכוח הכבידה ומרכיביו, היה המעצב המרכזי של דרכי החשיבה המדעית והמחקר עד ימינו.

נדרשו אמנם שנים רבות עד שהספר והרעיונות שהציג בו ניוטון הפכו לאבני יסוד בעולם המדע, אבל השיטתיות והאופן בו חקר ניוטון וכתב את מחקריו הפכו למדע עצמו. שלושת הכרכים של הספר היו לתנ"ך של הכתיבה המדעית והשיטה המדעית, בה הטבע מתואר באופן מובנה, על בסיס מחקר מבוסס השערות שנבדקו בניסוי, בהתבסס על ממצאי ניסויים קודמים.

את צניעותו וגדלותו כאדם וכמדען ביטא מי שנחשב בעיני רבים כגדול המדענים בהיסטוריה בענווה גדולה, כשכתב לחבר במכתב את המשפט האלמותי: "אם הרחקתי לראות, הרי זה משום שעמדתי על כתפי נפילים".


ראו סרטון אנימציה קצר שמציג את התגליות של ניוטון בתחום הכבידה:

http://youtu.be/jwPc0kK9VHU


סיפורם של ניוטון וחוקי ניוטון (עברית):

https://youtu.be/G-YlfXtW7Yc


על שלושת חוקי התנועה של ניוטון (מתורגם):

https://youtu.be/JGO_zDWmkvk


הסבר 3 חוקי התנועה של ניוטון (מתורגם):

http://youtu.be/zCNSO002jfI


סרטון באנגלית לילדים על סיפורו של ניוטון:

https://youtu.be/h48BWDeBLno


ותכנית חינוכית על ניוטון ורעיונותיו (עברית):

https://youtu.be/uafbWJ26xNU?long=yes
מדוע נחשב דימיטרי מנדלייב גדול הכימאים?



דימיטרי מנדלייב (Dmitri Mendeleev) היה הכימאי שפיתח בשנת 1869 את הטבלה המחזורית, או המערכה המחזורית. הוא סידר בה את כל היסודות הידועים לו ועשה זאת על פי משקלם ותכונותיהם. זה נשמע אולי כמו עבודת פקידות מדעית אבל זו הייתה לאחת העבודות החשובות והמשפיעות בתולדות המדע. הרצינות, החזון, התבונה והיצירתיות של שהפגין מנדלייב בעבודתו היו לאבן דרך חשובה בתולדות המדע.

הטבלה המחזורית, או סידור היסודות באופן הגיוני, לא היה המצאה של מנדלייב. ניסו לפניו לעשות זאת חוקרים חשובים כמו לבואזיה, מייסד הכימיה, שסידר את היסודות לפי גזים ומתכות. אחריו ניסה גם ג'ון דלטון, שסידר אותם לפי המשקל שלהם. כימאי גרמני בשם דובריינר כבר שילב אותם בטבלה מסודרת, על פי תגובתם זה לזה. אך אף אחד מהם לא הצליח לעשות סדר כה ברור והגיוני, שאיפשר לכימאים לצאת מהחושך של הלא-ידוע אל הסדר וההגיון שנתן להם מנדלייב.

דימיטרי איוונוביץ' מנדלייב היה כה מבריק ויסודי במחקריו ובניסוח הטבלה המחזורית של הכימיה, עד שהטבלה המקורית שניסח חזתה אמנם את קיומם של 55 יסודות, אך היא הצליחה לחזות גם את משקלם האטומי ואת תכונותיהם של יסודות שלא היו קיימים בזמנו של גאון הכימיה הרוסי וכשהתגלו מאוחר יותר הסתבר כמה דייק במחקריו ובתחזיותיו!

מנדלייב לא זכה בחייו להכרה בהישגיו המדעיים המדהימים. איש לא יכול היה לחזות את המהפכה שהוא הוביל במדע הכימיה והוא לא זכה אפילו בפרס נובל - ההכרה של עולם המדע בתרומתו של מדען לאנושות. יתכן שאופיו והתנהגותו הם שמנעו ממנו את ההכרה שהיה ראוי לה. אך מדע הכימיה ידע להחזיר לו תודה וקרא על שמו את היסוד ה-101 שנוצר באמצעים מלאכותיים - היסוד מנדלביום.


הנה סרטון שמסביר את ההיסטוריה שהביאה להולדת הטבלה המחזורית (מתורגם):

http://youtu.be/O-48znAg7VE


סיפור מנדלייב והטבלה המחזורית:

http://youtu.be/nsbXp64YPRQ


וסיפור חייו ותגליתו של מנדלייב:

http://youtu.be/0RRVV4Diomg
מי היה ראשון הגאולוגים ומנבא האבולוציה ניקולס סטנו?



נִיקוֹלַאוֹס סְטֶנוֹ (Niels Stensen) הדני היה חוקר שהניח, מבלי לדעת, יסודות חשובים לחשיבה המדעית.

זה היה במאה ה-17, אבל הוא התחיל את דרכו כילד חולני שהפך בבגרותו לאנטומיסט, חוקר גוף האדם. הוא הרבה לחקור את איברי הגוף שניתח. באופן מסוים הוא היה המייסד של מדעי המוח, תחום אופנתי ואפילו לוהט בימינו.

סטנו לא הושפע מכתבים עתיקים אלא התייחס רק לממצאים מדעיים. הוא היה זה שזיהה, לאחר שחקר שיניים של כרישים, ששכבות הסלע נוצרו ממה שהיה בעבר משקעים מהים הקדמון.

סטנו זיהה שמשקעים אלה של בעלי חיים מתים, התאבנו בשכבות. הוא הבין שככל ששכבה נמצאת למטה יותר - היא יותר עתיקה. זו הייתה תיאוריה מהפכנית שהניחה את היסודות למדע הגאולוגיה.

סטנו גם יצק את הבסיס לגישות במדע שיוכיחו בצורה מדעית שגילו של כדור הארץ הוא גדול יותר מ-6,000 שנה, כפי שטענו אנשי הדת. כיום המחשבה המדעית המקובלת מייחסת לכדור הארץ גיל של כ-4.5 מיליארד שנים!

כך גם יצק סטנו את הבסיס למה שיהפוך לתורת האבולוציה. כי אם ניתן להשוות מאובנים שנמצאו בשכבות שונות ולראות מינים שנעלמו עם הזמן, לעומת מינים שהתפתחו עם הזמן ומינים ששרדו - כל אלה מאפשרים לאנשים כמו צ'ארלס דארווין לחשוב על מה שיהפוך להסבר המדעי של התפתחות המינים.


הנה ניקולס סטנו ותגליותיו (מתורגם):

http://youtu.be/If4I3aF1PRg?t=6s
מהו פרדוקס פרמי של החייזרים התבוניים?



פרדוקס פרמי (Fermi paradox) נולד אחרי מלחמת העולם השנייה, כשסעדו כמה פיזיקאים מפורסמים ביחד ושוחחו ביניהם. לפתע קפץ אחד מהם, אנריקו פרמי, ושאל "איפה הם?"

האמת שזו לא הייתה שאלה של ממש אלא שאלה רטורית, המזמינה למחשבה. פרמי התכוון לחייזרים תבוניים. הוא הניח שאם התנאים ביקום מאפשרים היווצרות של חיים תבוניים, אז מישהו מאותן תרבויות ביקום כבר היה אמור ליצור קשר עם המין האנושי. איתנו.

"אז איפה הם, החייזרים התבוניים האלו?" - פרמי שאל וקיבע בכך את מה שידוע מאז כ"פרדוקס פרמי".

כי הפרדוקס אומר או שואל איך, אם התרבות האנושית הצליחה, תוך 5,000 שנה מאז שהומצא הכתב, להגיע עם בני אדם אל הירח, וסביר די מהר יוקמו מושבות נוספות על כוכבי לכת נוספים, סביר שקצב ההתפשטות של הציוויליזציה יהיה מעריכי.

הערכתו שתרבות תבונית תכפיל כל כמה מאות שנים את מספר כוכבי הלכת שבהם היא שולטת. בחישוב פשוט הוא מגיע למסקנה שתוך 5 מיליוני שנים תגיע תרבות טכנולוגית כזו אל כל קצות הגלקסיה. היות וגיל הגלקסיה שלנו, שביל החלב, מוערך בכ-12 מיליארד שנים, אם הייתה תרבות טכנולוגית כלשהי על אחד מכוכבי הלכת שבגלקסיה, היא הייתה אמורה להגיע לכדור הארץ כבר מזמן. הפרדוקס, הזה הביא למחקר מואץ ולניסיונות ליצור קשר עם תרבויות אפשריות בחלל. קראו על כך בתגית "פרויקט סט"י".

אז מה דעתכם - אם אכן יש חיים תבוניים ביקום, אז איפה הם?


#אנריקו פרמי
פרמי עצמו, אגב, לא היה סתם פיזיקאי. מדובר במדען שאת פרס הנובל שלו הוא קיבל בגיל 37, גיל צעיר מאוד לזכות בפרס החשוב בעולם המדע. הפרס ניתן לו על מחקר שחשף ידע מהותי בתהליכים גרעיניים.

מדובר בשנות ה-30 של המאה הקודמת. פרמי, איטלקי במקור, היה נשוי ליהודיה. באותה תקופה יושמו באיטליה חוקי הגזע של המנהיג הפשיסט מוסוליני. לפרמי ברור היה שאשתו בסכנה ולכן, מיד לאחר זכייתו בפרס נובל בשנת 1938, הוא היגר עם משפחתו לאמריקה.

פרמי חקר בטכניקות מיוחדות ומקוריות. בעולם הפיזיקה היה האיש חוקר ייחודי שהעלה כל הזמן שאלות מפתיעות ולא שגרתיות. לרוב הוא נהג לפתור אותן שלב אחרי שלב ובאמצעות ניחושים ובדיקות.

שנה לאחר שהגיע לארצות הברית, גויס המדען המהולל לפרויקט של פיתוח פצצת האטום הראשונה.

דוגמה יפה לכך היא הדרך בה בחר למצוא את ההספק של הפצצה הגרעינית. זה היה מיד לאחר הפיצוץ הניסיוני של הפצצה האטומית הראשונה בהיסטוריה. רגע לפני הפיצוץ עצמו, פרמי עומד ומפזר פתקי נייר קטנים ומסומנים באוויר.

זה רגע מסעיר וההיסטוריה מדברת. פרמי מביט מרחוק בפצצת האטום הראשונה שיצר המין האנושי. כשהיא מתפוצצת ומגיע גל ההלם עד אליו, מועפים הפתקים למרחק מסוים. דקות אחרימ כן, פרמי מתעד את מיקומו החדש של כל פתק ומחשב את המסה שלו, את המרחק שעבר ואת התנגדות האוויר.

מתוך כך מחשב הפיזיקאי את ההספק של הפצצה הגרעינית הזו והנתון שהוא מקבל, 10 אלפים טון של TNT, הוא קרוב במונחים פיזיקליים להספק האמיתי של הפצצה שבהמשך השנים נמצא במדויק שהוא כ-19 אלף טון.


הנה ההסבר של פרדוקס פרמי (מתורגם):

https://youtu.be/sNhhvQGsMEc


ופתרונות אפשריים לפרדוקס של פרמי (מתורגם):

https://youtu.be/1fQkVqno-uI
מהו סיפור חייו של סטיבן הוקינג?



דמיינו את האיש החכם ביותר בעולם וסובל מהנכות והמחלה הקשות ביותר שיש. אם מישהו היה כותב על זה ספר או עושה על זה סרט, זה היה נשמע כמו בדיה מוחלטת, אבל במקרה של פרופסור סטיבן הוקינג (Stephen Hawking) זו הייתה מציאות חייו.

הוקינג היה הפיזיקאי המפורסם ביותר בעולם ומי שרבים החשיבו כ"אדם החכם בעולם". גם אם יש בכך הגזמה מסוימת, עדיין הוא היה בעל המוגבלויות המפורסם ביותר בהיסטוריה ומהמבריקים שבהם.

רבים ראו וממשיכים לראות בו דוגמה ומופת לרצון האנושי ומה שניתן להשיג בכוח רצון ומחשבה בהירה. על אף שהוא סובל משיתוק מוחלט, הגיע הוקינג להישגים מרשימים בתחום המדעי. יש שיאמרו שהם היו גבוהים משל מרבית חבריו הבריאים. בנוסף לכיסא הגלגלים הממונע שלו, הוא נעזר במחשב ובסינטסייזר קולי להעברת הרצאותיו ולמחקרים שהוא עורך. הוא היה "כותב" באמצעות תוכנה שפענחה את מבטו המופנה אל אותיות, אפשרה כך את יצירת הטקסט, שלאחר מכן הוקרא על ידי רכיב הקול הממוחשב שבה וכך הוא "דיבר".

ודווקא משום הנכות והשונות הבולטות כל כך שלו, המדהים ביותר הוא שבצד פעילותו המחקרית והמדעית המדהימה, המדען והאדם המיוחד הזה היה לגיבור תרבות של ממש. כי על אף שתחום העיסוק העיקרי של הוקינג הוא בתחום הפיזיקה התאורטית ובסוף חייו הוא היה לסמכות העליונה בתחום זה, הוא הפך לאייקון תרבות של ממש, שהופיע בין השאר בסדרות וסרטים, הבולטים שבהם היו "משפחת סימפסון" ו"מסע בין כוכבים: הדור הבא".

עם התמודדות של למעלה מ-50 שנות המחלה, הוקינג, שמת בגיל 76 בשנת 2018, נחשב לפלא רפואי לכל דבר. במצב הרגיל מתים מרבית החולים במחלה שלו, תוך שנים בודדות. הוא לעומתם היה מוגבל, דיבר רק באמצעות מחשב עם סינתייזר קולי והיה כמעט חסר תנועה לחלוטין. ועדיין - "בתוך מוחי", הוא אמר פעם בהתרסה, "אני חופשי".

הוקינג התפרסם בעולם כולו בזכות ספר המדע הפופולרי "קיצור תולדות הזמן" שכתב בשנת 1988 ושהפך לרב-מכר שנמכר, החזיקו חזק, במיליארד עותקים. הספר הצליח, על אף שלא היה כתוב בצורה פשוטה מדי. בעצת המוציאים לאור שלו, הוקינג לא פרסם בו נוסחאות והוא אכן נמכר כלחמניות טריות, גם אם רבים מהקונים לא הבינו הרבה ממנו. הספר תיאר בצורה מובנת לכל את התפתחות היקום, החל מרגע המפץ הגדול. נוסחה אחת בכל זאת פורסמה בו: נוסחת E=mc2 המפורסמת של אלברט איינשטיין.

הוקינג תרם רבות למדע הפיזיקה. העיסוק והדיון שהוא עורר בחורים השחורים הובילו את החוקרים להבנה בצורך לאחד את התורות הבסיסיות במדע ובמיוחד בפיזיקה. יותר מכל פיזיקאי תיאורטי אחר, מחקריו של הוקינג על חורים שחורים ועל מקורו של היקום, קידמו את הפיזיקאים לעבר מה שמכונה "תיאוריה אחת של הכול", כשם הסרט שעשו עליו - התיאוריה שתצליח ליישב בין חוקי הפיזיקה, בדגש על תורת הכבידה של איינשטיין ותורת הפיזיקה הקוונטית.

סטיבן הוקינג גרס ש"כשאנו צופים ביקום, אנו רואים אותו כפי שהיה בעבר". הוא גם אמר ששום דבר אינו מושלם ושאנו, המין האנושי, קיימים בזכות אי-השלמות. הוא התכוון ודאי לאבולוציה ואנחנו חושבים שהוא עצמו ההוכחה לתרומת אי-השלמות לרוח האדם.

לשאלת מראיין הוא אמר פעם, בשנינות ובסרקזם המפורסמים שלו, ש"לא ארגיש שאני אייקון תרבות עד שאופיע ב'משפחת קרדשיאן' ".


הנה תקציר עולמו של המדען המופלא, בסרטון אנימציה מקסים שהוקדש ליום הולדתו ה-80 (מתורגם):

https://youtu.be/Isim0ysZ6X4


נקודות מסיפור חייו של הוקינג בכתבה אחרי מותו (עברית):

https://youtu.be/EhTFWCIJHUI


מילד עצלן לאחד מגדולי המדע - סיפורו של הוקינג (עברית):

https://youtu.be/aeBgykg9nn0


סרטון קצר עם ראיון של סטיבן הוקינג:

http://youtu.be/2MkPhChp1Sc


ותודתו של הוקינג לטכנולוגיה שמסייעת לו ולנו, עם פנים אחרות של אנשים:

http://youtu.be/2Tel9UvJfws
מי המציא את האלגוריתם?
מיהו ממציא האלגוריתם?


כל מי שמתחבר היום לאינטרנט ודאי יתעניין לדעת שחוקר ערבי מהמאה ה-9 הוא שהמציא את אחד הכלים החשובים בעידן המחשבים המודרניים של המאה ה-21.

קראו לו מוחמד אבן מוסא אל-ח'ואריזמי (Muammad ibn Ms al-Khwrizm) והוא היה אחד מגדולי החוקרים במדע המוקדם. אמנם שפת אימו הייתה פרסית אך עבודתו המדעית נכתבה בערבית, שפת המדע בתקופתו. ספריו המתורגמים ללטינית היו מהמשפיעים והחשובים במדע האירופי וספר האלגברה שכתב היה מספרי הלימוד והמחקר החשובים באוניברסיטאות אירופה עד המאה ה-16.

מתמטיקאי, אסטרונום וגיאוגרף, אל-חואריזמי נולד בשנת 780 בערך בעיר חיווה שבאוזבקיסטן של היום. משם עברה משפחתו להתגורר באזור בגדאד, שם פעל אל-ח'ואריזמי כל חייו ופרסם את רוב כתביו.

שיבוש שמו של אל-ח'ואריזמי בתרגום ללטינית הפך לאחד המושגים החשובים בתחום המחשבים המודרני - מושג האלגוריתם. הוא גם זה שפיתח את תורת האלגברה, עוד מילה שנולדה משיבוש שמו של ספרו "חיסאב אל-ג'אבר ואל-מוקאבלה" ("חשבון ההשלמה וההקבלה").

אל-ח'ואריזמי הוא שהפיץ את השימוש בספרה אפס ותרם בכך תרומה עצומה לשימוש בספרות המוכרות לנו כספרות החשבון. כן, ספרות החשבון שמשמשות אותנו הן הספרות ההודיות-ערביות שהחליפו את הספרות הרומיות העתיקות.

כגיאוגרף פעיל הוא שכלל את מחקריו של תלמי היווני ובהמשך יצר את מפת העולם הראשונה, בעזרת 70 גאוגרפים שעבדו תחתיו.

כאסטרונום חקר אל חואריזמי את האצטרולב ושעון השמש. לאות כבוד קראו על שמו את מכתש "אל-ח'ואריזמי" שעל הירח.


הנה סיפורו של ממציא האלגוריתם:

https://youtu.be/oRkNaF0QvnI


הרצאת וידאו קצרה על האיש:

https://youtu.be/Ar7CNsJUm58


ודוגמה לאלגוריתם שפותר בעיה של שידוך בין שני צדדים, אלגוריתם השידוך היציב (עברית):

https://youtu.be/-sdjDmS-hCw
כיצד גילה גרגור מנדל את הגנטיקה?



גרגור מנדל (Gregor Mendel) היה גאון שהקדים את זמנו, מדען שהביא את מדע הגנטיקה אל העולם, מבלי שהעולם שם לב לכך...

גרגור יוהאן מנדל, נזיר גרמני, פרסם בחייו מאמר מדעי שכמעט ולא עורר תשומת לב. במאמר תאר מנדל את הניסיונות שערך בהכלאות של אפונים ואת המסקנות המהפכניות שאליהן הגיע באשר לכללי ההורשה של תכונות.

בניגוד למה שהאמינו עד אז, שהצאצאים מקבלים את ממוצע התכונות של האב והאם, הוא זיהה לראשונה את הגנים ואת התכונות הפעילות והרדומות וטען שהדרך בה מורישים האפונים את תכונותיהם דומה לזו שבה זה קורה אצל כל בעלי החיים, כולל כמובן האדם.

בחייו לא זכה מנדל להכרה על ההישג המדעי הכביר שבתגליותיו המדעיות. רק שנים לאחר מותו הוא קיבל את ההכרה המגיעה לו כמי שהיה אבי הגנטיקה ואחד מהחשובים שבחוקרים.


הנה סיפור מחקרי האפונים של מנדל (עברית):

https://youtu.be/Astv7HswZLc


תגליותיו של מנדל ועולם הגנטיקה שהוא גילה (מתורגם):

http://youtu.be/Mehz7tCxjSE?t=13s


כך הבין מנדל את התכונות שלנו וכיצד הן מועברות אלינו מהורינו:

http://youtu.be/d4izVAkhMPQ


וסרטון מצויר שמספר על מחקריו של מנדל:

http://youtu.be/YxKFdQo10rE?t=8s
מי היה צ'ארלס דארווין ומהי תורת האבולוציה שהגה?



צ'ארלס דארווין (Charles Darwin) היה חוקר טבע וגאולוג אנגלי. דארווין הוא אבי תורת האבולוציה, שאותה הוא פרסם לראשונה בספרו "מוצא המינים" - ספר שחולל מהפכה בעולם המדע.

לפי תורה זו הוא הסביר שאב קדמון משותף אחד הוא שהתחיל את ההתפתחות של המינים ושבתהליך של מיליוני שנים, תהליך הנקרא "הברירה הטבעית", נוצרו מינים חדשים ונעלמו מינים חלשים ולא מתאימים.

מחקריו של דארווין במהלך מסע מחקר שערך על אוניית הביגל, בין השאר לאיי גלאפגוס, תרמו לגיבוש של תאוריית האבולוציה והברירה הטבעית (ראו באאוריקה בתגית "איי גלאפגוס"). תורת האבולוציה של דארווין שינתה את פני מדע הביולוגיה והיתה הבסיס לשינוי עצום בכל המחקר והעולם המדעי כולו.

מצד שני גרמה תורת האבולוציה להרבה מחלוקת עם הדתות, הרואות בה הסבר שאינו מסתדר עם תפקידו של אלוהים בבריאת האדם ומשך השנים שבהם התפתח האדם. כך למשל, בעוד שהדת רואה את גיל העולם כמספר אלפי שנים, גורסת תורת האבולוציה שהעולם קיים מיליוני שנים והיקום מיליארדי שנים.

הדתות גם רואות את האדם כמי שנברא ישירות על ידי אלוהים, כמו סיפור אדם וחווה, בעוד שתורת האבולוציה יוצרת התפתחות ארוכה ואיטית שרק בסופה נוצר האדם.


על מסע הביגל אל איי גלאפגוס ותגלית האבולוציה (עברית):

https://youtu.be/6S_Shu4ykck


הרגע בגאלאפגוס בו עלה בראשו של דרווין רעיון האבולוציה:

https://youtu.be/03YKT7ytJdE


צ'ארלס דארווין ותרומתו לעולם:

http://youtu.be/XKnqj3YFXU8


מצגת וידאו על צ'ארלס דארווין ותורת האבולוציה (עברית):

http://youtu.be/ws7R0P3ydPw


כיצד הגיע דארווין להמצאת תורת האבולוציה:

http://youtu.be/pQp2lFcDEbw?t=9s


והוויכוח בין הדת לאבולוציה - האם הוא רלוונטי? (עברית)

https://youtu.be/DnAs3qAq5jE
מי היה אלברט איינשטיין?



שמו של אלברט איינשטיין הפך למילה נרדפת לגאונות. האיש שאמר שדמיון חשוב יותר מאשר ידע, היה גדול המדענים במאה ה-20 ואולי בכל הזמנים. הוא היה פיזיקאי יהודי שלצד אייזק ניוטון, אבי המכניקה הקלאסית, נחשב לגדול התאורטיקנים בכל הזמנים.

איינשטיין זכה לפרסום ברבע הראשון של המאה ה-20 בזכות תורת היחסות אותה הגה, ששינתה את כל אשר היה ידוע עד אז על טיבם של הזמן, המרחב, המסה, התנועה וכוח הכבידה. תגליותיו פרצו דרכים חדשות להבנת העולם, האנרגיה והחלל. בזכותו נעשתה קפיצה אדירה בהבנת היקום.

הנוסחה המפורסמת שלו E=MC2, שבה קשר בין חומר לאנרגיה והסביר שאנרגיה עצומה אצורה בחומר, פרצה את הדרך לפיתוח תחום האנרגיה הגרעינית ולהישגים יוצאי דופן, גם בתחום האזרחי ובתחום החלל וגם בתחום הצבאי. הוא גם נודע בזכות תרומותיו ליסודות מכניקת הקוונטים, למכניקה סטטיסטית ולהסברת האפקט הפוטואלקטרי (עליה קיבל פרס נובל לפיזיקה ב-1921) ועוד.

מלבד השפעתו העצומה והמהפכנית בתחומי המדע, הייתה לאיינשטיין גם תרומה מכריעה לניצחון על הנאצים, בזכות השימוש שנעשה בנשק גרעיני במלחמת העולם השנייה. זאת בשל תמיכתו ביוזמה שקידמה את פיתוח פצצת האטום בארצות הברית, על אף שהגדיר עצמו כפציפיסט. הסיבה - איינשטיין הבין שאם ארצות הברית לא תפתח נשק כזה שיאפשר את סיום המלחמה, יעשו זאת אויבותיה כנגדה וכנגד העולם החופשי. משהבין שניצחון של דיקטטורות כאלה יביא לסופו של העולם החופשי, הוא נקט עמדה ותרם תרומה גדולה לניצחון הדמוקרטיות.

איינשטיין אהב את מדינת ישראל ותמך בציונות מאד. עם הקמת המדינה הוצע לו התפקיד של נשיא מדינת ישראל הראשון, אך הוא לא ראה עצמו עוזב את המחקר ונאלץ לוותר על התפקיד ההיסטורי והחשוב לטובת המדע שכל כך אהב.


הנה שנת 1905 המופלאה שבה הפציץ איינשטיין ב-4 מאמרים גאוניים (מתורגם):

https://youtu.be/91XI7M9l3no?t=7s


תולדות חייו של איינשטיין:

http://youtu.be/ZMVKvO-gTs8


אלברט איינשטיין עצמו:

http://youtu.be/l-1Z2wi2uSA


שחקן בדמותו של איינשטיין מסביר על התפשטות היקום והמפץ הגדול (עברית):

http://youtu.be/_gRfgWOBg1A


לאן היקום מתפשט (מתורגם):

https://youtu.be/6PiyUjVxukI


התממשות התיאוריה של איינשטיין לגבי נסיעה בזמן (מתורגם):

http://youtu.be/7H3ksmxwpWc


ותכנית חינוכית בעברית על איינשטיין (עברית):

https://youtu.be/V4YRfaJ1atY?long=yes


מי היה זיגמונד פרויד ומה תרומתו לנפש האדם?



הרופא והפסיכולוג היהודי החשוב זיגמוּנד פרויד (Sigmund Freud) היה נוירולוג וחוקר בתחום הפסיכולוגיה. הוא חי בעיר וינה, ממש בשכנות למייסד וחוזה מדינת ישראל, בנימין זאב הרצל.

כשפרויד הרופא הגיע למסקנה שחלק מתלונות חוליו על כאבים גופניים מקורם בקשיים נפשיים שהם חווים, אך לא מודעים להם - הוא החל לחקור את הנושא. מכאן הגיע לפסיכולוגיה והצטיין בה. הוא אגב, חשב שבבסיס ההתנהגות האנושית נמצא היצר המיני.

פרויד היה אחד ההוגים החשובים ביותר בתחום תורת האישיות ואחד המדענים הבולטים והמשפיעים במאה העשרים. הוא אבי תורת הפסיכואנליזה, שעסקה במבנה האישיות הכולל של האדם, על התפתחותה, פגמיה ודרכי הריפוי שלה.

השפעת המחקרים שלו והתיאוריה שהגה על המאה ה-20 היא אדירה. היא משתרעת על פני תחומים רבים, מהאמנות, השיווק, יחסי הציבור, תעמולה פוליטית ומדינאות, ועד לטיפול בהלומי קרב, היחסים בחברה, המדיה ואפילו תרבות הסלפי והאינדבדואליזם הקיצוני של הפרט במאה ה-21.

פרויד חקר רבות את הלא-מודע ואת החלומות, כעתירי סמלים הקשורים בחייו של החולם. הוא הגדיר את עצמו כ"כובש של הנפש" ובתפיסתו את מחקריו ותפקידו במדע הוא ראה את עצמו כגיבור שחושף את סודות הנפש.

כשניתח את התודעה, גרס פרויד שיש בנפשנו 3 אזורי תודעה:
1. הלא מודע - שתופס את החלק הגדול ביותר של הנפש.
2. תת-המודע - בו מאופסן מידע זמין.
3. המודע - כל מה שאנו מודעים לו ברגע נתון. זהו החלק הקטן ביותר של הנפש.

פרויד חקר גם את הדת והנפש, את ההומור, הפסיכולוגיה של ההמון ואת הדחפים והמיניות האנושית. הוא פיתח את הרעיון שהוריש ניטשה, שהמוח הוא הטייס המכוון את הלב האנושי.

במהלך חייו פיתח פרויד שיטת טיפול חדשה שבה משוחח המטופל עם המטפל, בפגישות קבועות. המטפל מסייע לו בחשיבה מחודשת על עצמו, חשיבה שמסייעת לו לפתור את הקשיים הנפשיים והגופניים שמהם הוא סובל. היום שיטת הטיפול הזו וכמובן שיטת הפסיכואנליזה, שפירושה בחינת הנפש של המטופל, נתפסות כבסיס של הפסיכולוגיה המודרנית.

לא בהכל פרויד צדק, אבל ההשפעה שלו היא בלתי נתפסת והתרומה שלו לעולם הפסיכולוגיה והעולם המודרני היא בלתי נתפסת במונחים של אדם יחיד, שאינו דיקטטור או אלברט איינשטיין.


הנה זיגמונד פרויד והפסיכותרפיה (מתורגם):

https://youtu.be/mQaqXK7z9LM


חייו של זיגמונד פרויד:

https://youtu.be/L1ya3HFN2bM


מה ההיסטוריה אומרת עליו (מתורגם):

https://youtu.be/mKG-PEVYOR8


פרויד בחייו והקלטה שלו מתאר את תגליותיו ותורתו:

http://youtu.be/sj2JFI4BsRQ


שיר שמוקדש לו (עברית):

https://youtu.be/xqwJqgatuD8


שיעור ארוך על פרויד (עברית):

https://youtu.be/O0iIbUvREaI?long=yes


ותכנית טלוויזיה על זיגמונד פרויד (עברית):

https://youtu.be/XwqEbWvWaao?long=yes
מי היה קופרניקוס ומה תרם לתרבות האנושית?



ניקולאוס קוֹפֶּרניקוּס (Nicolaus Copernicus), או מיקולאי קופרניקוס בפולנית, היה אסטרונום, מתמטיקאי, כלכלן, משפטן וכומר פולני. הוא היה איש רב תחומי, חכם מאין כמותו ומתוחכם בהתנהלותו המדעית. עוד מעט תבינו עד כמה, אבל בינתיים נאמר שבתגליתו המדהימה הוא היה האיש שהניע את המהפכה שיצרה את העולם המודרני על שלל הידע והפיתוחים שנוצרו בו - היא המהפכה המדעית.

קופרניקוס היה הראשון בהיסטוריה שהציג תאוריה מדעית לפיה כדור ארץ ושאר כוכבי הלכת סובבים את השמש, כך שכדור הארץ אינו מרכז היקום כמו שסברו בני-האדם עוד מימי יוון העתיקה. הוא הגיע לתיאוריה שלו לאחר בחינת הנתונים שלו ושל חוקרים קודמים ושלילת ההיגיון הפנימי בתיאוריה הקיימת, שכדור הארץ הוא מרכז היקום ומערכת השמש.

לאחר מכן הוא ניסח את התיאוריה שלו, המסתדרת עם הנתונים הללו, בצורה מעמיקה ומדעית. בכך הוא פתח, למעשה, את המהפכה המדעית המודרנית כולה.

מבלי דעת הוא לימד את המדענים כיצד צריך מדען להתנהל. להטיל ספק ולשלול תיאוריות שאינן מגובות בנתונים מדעיים המסתדרים איתן.

המדהים הוא שמקצועותיו ותפקידיו הרשמיים של קופרניקוס היו בכלל של איש דת, מושל, משפטן, אסטרולוג ורופא.

אסטרונומיה היתה בשבילו רק תחביב ועיסוק צדדי...

התאוריה שלו לגבי מרכזיותה של השמש במה שייקרא אחריו מערכת השמש, היא ללא ספק אחת התגליות החשובות בהיסטוריה והיא השפיעה גם על תחומים רבים אחרים בתולדות האנושות.

התיאוריה של קופרניקוס נקראת התיאוריה ההליוצנטרית, שמעמידה את השמש במרכז מערכת השמש ואת כדור הארץ כסובב סביבה.

תיאוריה זו נגדה את הגישה הגיאוצנטרית השלטת, בה תמכה באותה תקופה הכנסייה הקתולית, הגוף החזק והשולט באירופה. היא תמכה באמונה הקדומה שגרסה שכוכבי הלכת והשמש הם שמקיפים את כדור הארץ ובכך העמידה את כדור הארץ במרכז היקום.

לא ברור אם פקחותו או מזלו של קופרניקוס שמרו עליו. לפי המסופר תושייתו של המדפיס ובעל בית הדפוס שהדפיס את ספרו היא שמנעה ממנו הסתבכות איומה ומסוכנת עם הכנסייה החזקה כל כך. המדפיס הוסיף לספרו של קופרניקוס הקדמה קצרה, בה צויין שהתורה של קופרניקוס היא רק כלי עזר מתמטי לחישוב תנועת גרמי השמיים. הוא אף הקדיש את הספר לאפיפיור...

בזכות מחווה זו אישרה הכנסייה את הפצת ספרו ולא ראתה בו כמי שקורא תיגר על אלוהים. בכך ניצל גדול המדע הזה מגורל קשה שצפוי היה אז למי שחשבו אחרת מהגישה הדתית השלטת, שלפיה כדור הארץ הוא מרכז היקום. ממה ניצל? - ככל הנראה מפגישה כואבת ומלאת עינויים עם האינקוויזיציה הנוצרית ובמידה יהיה מתעקש על ממצאיו גם מהוצאה כואבת להורג.


הנה תרומתו המתורגמת של קופרניקוס לעולם (מתורגם):

https://youtu.be/GPBB5thPgQE


כך שמרה פקחותו על חייו ותגליותיו המופלאות של התוכן המופלא:

https://youtu.be/y6gG_lY5spY


המהפכה התודעתית שבתיאוריה ההליוצנטרית שלו נגדה את כל מה שהאמינו בו אז:

https://youtu.be/ZpZ3xY5_4ng


סיפורו של קופרניקוס ותגליותיו:

https://youtu.be/IL1g1pgHKtI


בכך החל קופרניקוס את המהפכה המדעית שממנה אנו נהנים בעידן המודרני (מתורגם):

https://youtu.be/bx6J2D96mCw?t=45s


סרט תיעודי על סיפורו של קופרניקוס:

https://youtu.be/TxuvlPXvFqA?long=yes


ופרופסור הר-סגור ההיסטוריון מספר עליו (עברית):

https://youtu.be/Xpot0FEeaD8?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.