» «
הרייר
כיצד מטוס הקרב הארייר ממריא ונוחת אנכית?



מטוס הקרב הבריטי הארייר (Harrier) יכול לנחות בצורה אנכית ללא תנופה, בדומה למסוקים. הוא גם יכול להמריא אנכית, או על מסלול קצר במיוחד. התכונות הללו הפכו אותו למטוס קרב יחודי ובעל שימושיות רבה במצבים צבאיים שונים.

ההארייר הוא מטוס תקיפה שפותח במקביל למדינות נוספות, שניסו לפתח אז מטוסי תקיפה וסיור בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית. מכל אלה היה ההרייר הפיתוח היחיד שהצליח והפך למטוס מבצעי. המהנדסים פיתחו בו מתקן שמסוגל להטות למטה את זרם הגזים שנפלט מהמנוע. כך הם אפשרו לו להמריא אנכית. הטיית הגזים בשיטה הזו אפשרה גם להטות את הגזים קדימה ובכך לעצור באוויר, או אפילו לטוס אחורה!

ההארייר פותח בשיא המלחמה הקרה, בשנות ה-60 של המאה ה-20. מרבית מטוסי ההרייר של חיל האוויר הבריטי הוצבו במערב גרמניה, להגנה במקרה של מתקפה צבאית מצד ברית המועצות. היתרון הגדול של ההרייר היה ביכולות ההמראה והנחיתה שלו, שאפשרו להציבו בבסיסים קטנים ופחות בולטים. יש בכך חשיבות עצומה, שכן ברור היה שבמקרה של מתקפה סובייטית, הבסיסים הגדולים יותקפו מיד. כך התאפשר לברית נאטו לשמור את המטוסים הללו כעתודה תמידית למטוסי הקרב האמריקנים שבבסיסים הגדולים וארוכי המסלולים.

הארייר כה הצליח עד שנרכש אפילו על ידי חיל הנחתים האמריקני, בשירותו כונה AV-8A. שם הוצבו כמטוסי חיל הנחתים על אוניות סער אמפיביות (שיכולות לצאת ולנסוע על היבשה), כך שבמהלך הקרב יוכלו לספק לכוחות המסתערים סיוע אווירי קרוב.

בשנות ה-70 פותח דגם חדש של ההרייר, הארייר ימי (Sea Harrier). הם הוצבו על גבי נושאות המטוסים החדשות של הצי המלכותי הבריטי ואף הצטיינו במלחמת פוקלנד ב-1982, כנגד ארגנטינה.

הוא היה מטוס מוצלח למדי, אך להארייר יצא גם שם של "יוצר האלמנות" (Widow maker). זאת בשל מספר תאונות טיסה שהתרחשו במטוסי הארייר מהדגמים הראשונים. עם כל זאת, המומחים טוענים שהוא לא מסוכן יותר ממטוס קרב רגיל.


הנה מטוס הקרב הבריטי הארייר בנחיתה אנכית והמראה:

https://youtu.be/94c3a7NXxVs


טייס הארייר שאיבד את גלגל החרטום שלו הצליח להנחיתו בנחיתה אנכית מדויקת, על דרגש שהוצב לו במיוחד:

https://youtu.be/pRtlM6IoH-Y


ומטוס הארייר "עומד באוויר":

https://youtu.be/3VFZaKowFNs
E-2 הוקאיי
מה סיפורו של מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב.

הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים. בפשטות זה אומר שמטוס הוקאיי מעל שמי אילת יכול לגלות מטוס סורי שחודר בצפון הארץ.

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון המוגבל במקום של נושאת המטוסים.


הנה מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


מטוס הביון הוקאיי בפעולה:

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


ממריא מנושאת המטוסים:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


המראה של הוקאיי מסיפון של נושאת מטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והטיסה בהוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
מטוסי מודיעין
מהם מטוסי המודיעין?



מטוסי מודיעין נועדו למטרות של התראה מוקדמת, לבקרה ולשליטה בשטח. בין המטרות החשובות של מטוסי המודיעין נמצאת ההתראה המוקדמת והגילוי המוקדם של מפציצים מנמיכי טוס, מטוסים שהמכ"ם הקרקעי מתקשה לגלות. לכן מותקנת על רובם אנטנה גדולה בצורת צלחת ענקית.

אחד הידועים שבמטוסי המודיעין הוא מטוס ה"הוקאיי" (Hawkeye), או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי. זהו מטוס שקל לזהות לפי הצלחת הגדולה שמעל גבו. זהו מטוס מודיעין אמריקאי, שגם בישראל השתמשו בו במשך שנים. טווח הסריקה והגילוי שלו הוא 460 קילומטרים.

מטוס ביון אחר הוא האווקאקס (AWACS), ראשי תיבות באנגלית של "מערכת מעופפת להתראה מוקדמת ופיקוח". זהו מטוס שמתבסס על הבואינג 707 ונחשב לאחד ממטוסי הלחימה היקרים והמשוכללים בעולם. טווח הגילוי שלו הוא "רק" 300 קילומטרים.

גם לרוסים יש את האיליושין איל 76 מיינסטי (Il-76 Mainstay) שלהם, מטוס ביון ומודיעין צבאי נוסף.



ההתחלה של מטוסי המודיעין הייתה צרה צרורה בשם ספאד SA (עברית):

https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds


מטוס התצפית המוהוק, שבישראל נקרא "עטלף", הפך את צה"ל אימפריה של מטוסי תצפית (עברית):

https://youtu.be/llgsVOZBgLE


כך פועל בימינו מטוס ההוקאיי:

https://youtu.be/OcxmdhmHHJg


מטוס המודיעין "הוקאיי":

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


מטוס ה"אוואקס" הבואינג E-3:

https://youtu.be/Wq0mYG1Rwzc


ומטוסי "הוק איי" בהמראות:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


ובנחיתות:

https://youtu.be/v6miGAokgZc
בואינג דרימליינר
מהו מטוס הנוסעים הממריא אנכית?
מהו מטוס הדרימליינר?


הדרימליינר (Boeing Dreamliner) החדש הוא מטוס בואינג משוכלל וחדשני במיוחד. עם יותר נוסעים מכל קודמיו, 280 ליתר דיוק, צריכת דלק קטנה בחמישית מהדגם הקודם של בואינג, טווח אדיר של 13 אלף קילומטרים ועוד המון תכונות קטנות ומתקדמות שהוטמעו בו, כמו תאורת נוסעים מתכוונת לנוחות כל נוסע ומבוססת לד, מערכת בידור עם מאות סרטים, הופעות, מוסיקה ומשחקי מחשב.

אבל התכונה הכי מעניינת של הבואינג 787-9 המכונה "הדרימליינר" היא של המראת המטוס בזווית כמעט אנכית, של 90 מעלות. המראה כמעט אנכית שכזו היא בדרך כלל נחלתן של חלליות או מטוסי קרב ולא של מטוסי נוסעים גדולים. מטוסי נוסעים כאלו אינם מתוכננים בדרך כלל לביצועים שכאלה.


הנה הדרימליינר ממריא אנכית:

https://youtu.be/KYbM-3E11Qo


מטוס הבואינג דרימליינר בעברית:

https://youtu.be/XJ7jUt4fJrA


ההמראה המדהימה של הדרימליינר מזווית אחרת:

https://youtu.be/GZRKm6PG918


כך בונים אותו:

https://youtu.be/IAWy3YHSYsI


בואו פנימה למטוס החדש:

https://youtu.be/N2MUsayyAgU


ועוד קצת מהמטוס המרשים הזה 787-9:

https://youtu.be/CwxGDdsI_bU

מטוסים מודרניים

יורופייטר טייפון
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


הנה היורופייטר טייפון המדהים (עברית):

https://youtu.be/TEbJDOcfizQ


הוא נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


ומצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk
פוגה מגיסטר
איך הפך מטוס הפוגה מדאון צרפתי למטוס קרב ישראלי?



מטוס הפוגה (Fouga CM-170 Magister) הצרפתי הוא אחד המטוסים המפתיעים ביותר. זה מטוס שפוצח לצרכי אימון של קורסי טיס צבאיים וצוותים אווירובטיים, שנודע בזנב בצורת ה-"V" הייחודי שלו, צורת זנב שזכתה לכינוי החיבה "פרפר".

הפוגה נולד בכלל בתור דאון. ולא סתם דאון אלא מה שנועד להיות הדאון הכי טוב בעולם, כלי טיס קל לשליטה, סופר-דאון שהוא גם סופר יעיל וגם יפה להפליא.

ב-1948 הבינו בחברה שההימור על דאונים לא מוכיח את עצמו והם התגלו כבעייתיים בבטיחות, גרועים בקרב ובעלי אמינות נמוכה למדי.

כשבחברה הבינו שיש להם זהב אבל איש לא רוצה בו, הדאון-הגאון קיבל מנוע והפך למטוס. לא סתם מטוס, אלא מטוס סילון תת-קולי בעל שני מנועים, כלומר דו-מנועי, מטוס נמוך, קל, מאוד בטוח ובטיחותי, סלחן לטעויות של טייסים ודו מושבי, בעל שני מושבים.

היצרנית "אייר פוגה" ייעדה אותו להיות בעיקר מטוס אימון בקורסי טיס צבאיים. כשישראל הצעירה בחרה בו לחיל האוויר שלה, היא התעקשה לסגור עם היצרנית שתאפשר לה לבנות את מטוסי הקרב הללו כאן ובעצמה. מכאן תיוולד, אגב, התעשייה האווירית של ישראל.

במהלך מלחמת ששת הימים, הפעיל חיל האוויר הישראלי מטוסי פוגה מגיסטר רבים למשימות תקיפה, כולל תקיפת מתחמי הצבא המצרי ברפיח, בבוקרו של היום הראשון למלחמה.

מטרת המבצע הזה הייתה לאפשר למטוסי חיל האוויר המשוכללים לפעול בעומק האויב, במבצע "מוקד". זה היה מבצע נועז, שמטרתו הייתה להשבית את חיל האוויר המצרי ע"י השמדת כל מטוסי חיל האוויר שלו, השכם בבוקר ובעודם על הקרקע.

כמו כל הצלחות מבצע "מוקד", הוכיח גם הפוגה את עצמו בהצטיינות, כשחשוב לזכור שהמטוס הזה לא אמור היה בשום שלב להיות מטוס קרב.

מכאן ובמשך שנים רבות חזר והשתמש חיל האוויר הישראלי בפוגות, בתור מטוס ההדרכה. חניכי קורס טיס זוכרים אותו, במיוחד בשלב טיסות הסולו.

על שמותיו בצה"ל מספרים שבן גוריון הוא שנתן לדור הראשון שלהן את השם העברי "סנונית". בסוף שנות ה-70 יגיע הדור השני של מטוסי ההדרכה הללו ויזכה לשם "צוקית". את הגרסה המשודרגת של המטוס הפעיל חיל האוויר שלנו עד שנת 2010.


הנה סיפורו של הפוגה, שהפך צוקית (עברית):

https://youtu.be/YiGo_hxPrOw


הצוקית בסרטון אילם של חיל האוויר:

https://youtu.be/e8TSuxrY8UE


זיכרונות מהפוגה (עברית):

https://youtu.be/mF69j3sRItI


וסרט תיעודי על הפוגה והצוקית הישראלית שיצאה ממנה (עברית):

https://youtu.be/dbfdZZZPr2A?long=yes
בואינג X-51
מהו המטוס המהיר ביותר בעולם?



עם מנוע ללא חלקים נעים ומהירות טיסה של יותר ממייל לשנייה, המטוס של חברת בואינג מדגם Waverider X51-A הוא כיום כלי הטיס הניסיוני הכי מהיר בעולם ואחד הסמנים הברורים של עתיד התעופה.

הווייבריידר הוא עדיין בשלבי פיתוח וניסוי ואינו טס באופן מסודר. המטוס ההיפרסוני החדשני והמהיר מאד הוא אחת מפיסות הטכנולוגיה החדשניות והמורכבות בעולם.

הוא מסוגל להגיע למהירות של פי שישה ממהירות הקול (מאך 6) וכשיושק בעתיד באופן מסחרי הוא צפוי לעשות את המרחק מלונדון אל ניו-יורק בפחות משעה!


הנה תכנון הניסוי של המטוס המהיר בעולם בדגם ה-A שלו:

http://youtu.be/0aNsbb4_C9A


ועוד ניסוי:

http://youtu.be/VZUwKX3_uE4
כלי טיס בלתי מאויש
מהו מל"ט או כטב"מ?



כמו המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס), גם מל"ט (מטוס ללא טייס), או בשמו הכולל כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש), הוא כלי טיס בלתי מאויש, מטוס ללא טייס.

אך המל"ט אינו זעיר אלא מטוס לכל דבר. ממדי המל"טים כיום מגיעים גם לגודל של מטוס קרב ולעיתים הם גם נושאים פצצות וטילים, כך שבנוסף ליכולת הרגילה של נשיאת מערכות מודיעין מתקדמות, הם מהווים כלי תקיפה אוויריים.

השימוש במל"טים ילך ויגבר בשנים הבאות, בעיקר בשל העובדה שהם אינם מסכנים אנשי צוות ומאפשרים ביצוע של משימות מסוכנות מאד ללוחמים, בלא חשש לנפילת שבויים או אבדות בנפש.

ההערכות מומחי תעופה אומרות שדור מטוסי הקרב שמסתיים פיתוחם כרגע הוא הדור האחרון של מטוסי קרב מאוישים. במובן הזה ברור שהמל"ט הוא מטוס הקרב העתידי, או לפחות מטוס הצבא של העתיד.

ישנם מל"טים בצורה של מטוסים וישנם כאלו שהם מסוקים.


כך הפכה ישראל למעצמה מובילה בתחום הכטב"מים (עברית):

https://youtu.be/EW1sI4qKBj0


מל"ט של התעשייה האווירית והשולטים בו מהקרקע:

https://youtu.be/fV6stX6hBv0


טייסת המל"טים ששומרים עלינו בישראל (עברית):

http://youtu.be/4i-jQmGjSQU


המל"ט העתידי של חיל האוויר - הרמס 900:

http://youtu.be/XyH8ULrAm44


וכתבת טלוויזיה על יחידת הכטב"מים של צה"ל (עברית):

https://youtu.be/0M99F0nOAnk?long=yes


כלי טיס בלתי מאויש
מהו מזל"ט?



המזל"ט הוא כלי טיס בלתי מאויש, כלומר אינו נושא עליו בני אדם ואינו מוטס על ידי טייסים. יתרונו הגדול הוא בגודלו הזעיר שמאפשר לו לבצע משימות מבלי שיתגלה על ידי הנמצאים על הקרקע או מערכות של האויב.

את המזל"ט המציאו בישראל. זו הייתה שנת 1969 והמזל"ט היה האמצעי הזול והיעיל שבאמצעותו יכולה הייתה מדינה קטנה, צעירה ומוקפת אויבים להשיג מידע מודיעיני. ואכן, השיטה הישראלית למודיעין מעולה בסיכון נמוך של בני אדם, התפשטה לעולם כולו.

כלי טיס כזה מופעל לרוב מרחוק, על ידי מערכת נשלטת רדיו, אם כי כיום יש גם מזל"טים ממוחשבים שיש להן מערכות מובנות שמקבלות משימות מראש והמזל"ט שולט למעשה בעצמו, עד לחזרתו למקום השילוח, לאחר ביצוע המשימה.

רוב כלי הטיס הללו הם בשימוש מודיעיני של צבאות, אבל גם משטרה, בקרת תנועה, מחקר ושירותי אבטחה משתמשים במזל"טים כדי לשפר את היכולות שלהם.

מזל"טים משמשים כיום במשימות ריגול והשגת ידיעות בעורף האויב, שכן הם מאפשרים ביצוע משימות מסוכנות, ללא סיכון של חיי אדם.


הנה תולדות המזל"ט בעולם (עברית):

https://youtu.be/cO2l4KlWUKc


סטודנטים להנדסה הבונים מזל"ט בעצמם (עברית):

http://youtu.be/kjG9ffT8oSA?t=10s


והימים בהם הומצא המזל"ט (עברית):

https://youtu.be/DTPyHH2Bmsc?long=yes
מהו הקונספט של המטוס האטומי?



המטוס האטומי (Atomic plane), הוא מטוס המונע על ידי מנוע גרעיני. מדובר בקונספט, כלומר רעיון שעלה ותוכנן בתקופת המלחמה הקרה.

התכנון היה לרתום את היכולת של אנרגיה גרעינית כדי להניע מטוס ובכך להציע פוטנציאל לטווח אדיר, כמעט בלתי מוגבל ולמשך טיסה ממושך.

הרעיון הבסיסי היה להתקין על סיפון המטוס כור גרעיני שיחמם אוויר. לאחר מכן יוזרם האוויר החם וייצר כוח דחף. התכנון היה שהכור יחליף בכך את הצורך בדלק רגיל ויאפשר למטוס לטוס לזמנים ממושכים וללא תדלוק.

על אף שהמטוס הזה יכול היה להיות מכונת מלחמה מטורפת, דיברו עליו אז כעושה שלום. זה אף זיכה אותו בכינוי "Peace Maker".

לידתו של הרעיון לפתח מטוס אטומי הייתה בשנות ה-40, כשבמהלך שנות ה-50 הוא הלך וצבר אחיזה. מדובר בתקופה בה הטכנולוגיה הגרעינית נבחנה לצרכים שונים. באותה תקופה האמינו תומכי הרעיון ששימוש באנרגיה גרעינית יוכל להתגבר על הצורך של מנועי סילון בתדלוק תכוף ועל טווח הטיסה המוגבל שלהם.

אף שהרעיון בתיאוריה נראה מבטיח, מנעו כמה אתגרים וחששות את פיתוח המטוס הגרעיני הזה. בין הסיכונים הבטיחותיים היו הימצאו של כור גרעיני על סיפון של כלי טיס, ההגנה ההכרחית על הצוות מקרינה (נדרש לכך מיגון כבד ומגושם) והחשש מתאונות או תאונה אפשרית שיביאו לזיהום גרעיני.

משעלו על היתרונותיו הפוטנציאליים הסיכונים והאתגרים הקשורים בכלי טיס גרעיני, הופסק הפרויקט לחלוטין. מה גם שבאותה תקופה התקדמה מאוד טכנולוגיית מנועי הסילון הרגילים. כך יצא שעם כל התכנונים והמחקרים בנושא, אף מטוס גרעיני לא נבנה, הוכנס לשירות או הפך מבצעי בצבא כלשהו בעולם.


הנה המטוס האטומי (עברית):

https://youtu.be/-C1uZxcoLQY


סיפורו של המטוס האטומי (עברית):

https://youtu.be/_9zsj2ZDj90


וסיפור פצצת הגרעין האבודה באוקיינוס השקט:

https://youtu.be/x5NZ0K0uff0?long=yes
מהו הופך את F-35 למטוס הקרב הטוב בעולם?



מטוס F-35 לייטנינג II הוא מטוס קרב חמקן שפותח באמריקה, ביחד עם בריטניה. פיתוחו נועד להחליף את מטוסי הקרב של הדור הנוכחי. הוא מכונה "מטוס תקיפה משותף" ועתיד להיכנס לשירות בצבאות ארצות הברית ובריטניה החל משנת 2015.

תכונת החמקנות של המטוס מתייחסת ליכולתו שלא להתגלות על ידי מערכות מכ"מ. זה לא שהוא שקוף לחלוטין למערכות זיהוי מטוסים שכאלה - אך יש לו יכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ של האוייב לגבי מיקומו האמיתי.

האף-35 הוא לא רק מטוס הקרב הכי טוב בעולם, אלא גם המטוס היקר ביותר בהיסטוריה, לפחות עד ימינו. עלות הרכישה של מטוס כזה, אם תכננתם רכישה כזו, היא כ-250 מיליון דולר, משהו כמו מיליארד שקלים.

האף 35 אמור לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו, להתחמק בקלות ממערכות מכ"מ של האוייב ולא להתגלות על ידן, אלא אחרי שיתקוף והכי חשוב - מטוס הקרב הכמעט דימיוני הזה יפיל את מטוסי האוייב הרבה לפני שהם יבינו שהם בקרב אוויר..

המומחים בענף התעופה גורסים שה-F-35 יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון. לפי הערכות בענף התעופה, אחרי ה-F-35 יפותחו למטרות קרב אך ורק כלי טיס בלתי מאוישים - מל"טים.


הנה סיפורו של ה-F35 (עברית):

https://youtu.be/6XbT4o0IMfU


מה הופך את ה-F35 למטוס מעולה? (עברית)

https://youtu.be/Xoc6NDHs0Ys


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


וראיון עם מפקד הטייסת של ה-F35 בחיל האוויר (עברית):

https://youtu.be/t0pzmvEgZuw
מה הופך מפציץ למפציץ חמקן?



מטוס B-2 ספיריט הוא מפציץ חמקן שפותח באמריקה במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת. אבל מה זה חמקן?

מטוס חמקן הוא מטוס שמסוגל להתחמק בקלות מעינו הבוחנת של מכ"ם האויב. הוא כמעט בלתי נראה במערכות שנועדו לאתר כלי טיס לאויב.

לחמקנות הזו מסייעים שלל פיתוחים טכנולוגיים, כמו גם צורתו המיוחדת והבלתי רגילה, שנראית לעיתים ככלי טייס מעולמות אחרים. הצורה הזו נקראת "גוף שלוב כנפיים", בו כנפי המטוס שלובות בגוף המטוס עד שנראה שהם בעלי גוף אחד.

כמפציץ, החמקן הוא כלי טיס שמסוגל לשאת את כל סוגי החימוש והפצצות, כולל נשק גרעיני וטילי שיוט שמוצאים את דרכם אל המטרה בעצמם.

המפציץ החמקן B-2 ספיריט הוא המטוס היקר בהיסטוריה. בממוצע עלה כל מטוס כזה כמעט מיליארד דולר!


האם החמקנים באמת לא יכולים להתגלות (עברית):

https://youtu.be/65v0HOi9MAo


המפציץ החמקן B-2 ספיריט:

https://youtu.be/IdbpMOWGYGk


כך הוא ממריא ונוחת:

https://youtu.be/cbmS0_UC6hc


הנה הפצצה שלו:

https://youtu.be/lfPymtfbWXs


המפציץ החמקן בתדלוק אווירי ממטוס התדלוק:

https://youtu.be/77G8NZv4kY8


מפציצים שונים בפעולה:

https://youtu.be/phzRY0DdRXk


וסרט תיעודי על המפציץ החמקני:

https://youtu.be/godifMGvf6c?long=yes
מהו המטוס החמקן?



מטוס חמקן הוא מטוס שלא מתגלה על ידי מערכות מכ"מ (רדאר), או לפחות מצליח להיעלם מרוב המכ"מ. במטוסים חמקניים הוטמעה היכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ לגבי מיקומו האמיתי של החמקן ומקטין את יכולת ההגנה למולו.

בשל הפיתוח היקר של מטוסים חמקנים, הם פותחו עד היום רק על ידי המעצמות. הראשונים היו הF-117A, המטוס החמקן הראשון של העת המודרנית, ה-F-22 ראפטור ומטוס הקרב F-35 לייטנינג II האמריקאי-בריטי, שפיתוחו נמשך עד היום, והמפציץ החמקן האמריקני הוותיק יותר B-2. בנוסף פותחו מטוסים חמקנים גם על ידי רוסיה וסין. יש סברה שהנאצים ניסו לייצר מטוס חמקן בעת מלחמת העולם השנייה ולא סיימו (ראו באאוריקה בתגית "הורטן 229").

מטוס הקרב החמקן אף 35 למשל, יכול לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו ולהפיל את מטוסי האויב בשלב מוקדם מאד, בטרם יתחיל קרב האוויר האמיתי.


הנה הסבר על נושא החמקנות (עברית):

https://youtu.be/65v0HOi9MAo


הכירו את המטוסים החמקנים ובמיוחד את הראשונים שתוכננו לחמוק כך:

https://youtu.be/X5aytDSnuxk


כדי לחמוק מהרדאר - כך הומצאו המטוסים החמקנים:

https://youtu.be/As0Z5ror0BA


הכירו את המפציץ החמקן B2:

https://youtu.be/fpXtcZ4CHmg


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


ואחד החמקנים החזקים בעולם - YF 23 "אלמנה שחורה":

https://youtu.be/dPgm-4TZ9Kk


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.