» «
מנוע סילון
איך פועל מנוע סילון?



מנוע הסילון (Jet Engine) הוא אמצעי ההנעה של המטוס המודרני. המנוע הוא חלק מהמטוס. בעת שסילון הגזים החמים יוצא ממנו ונע לאחור, הוא גורם למנוע לנוע לכוון הפוך ממנו, כלומר קדימה. כך המטוס שאליו מחובר המנוע נע קדימה.

למנוע הסילון יש 5 חלקים עיקריים ובהם מתקיים התהליך שיוצר את סילון האוויר האחורי, אותו סילון אוויר הדוחף או מניע את המטוס קדימה. 5 השלבים של ההנעה הסילונית הם: הכונס, המדחס, תא השרפה, הטורבינה והנחיר.

זה עובד כך:

כשהמנוע עובד, נכנס אוויר דרך הכונס אל המנוע. כשמטוס מגביה טוס, נכנס למנוע אוויר דליל יותר. משום כך דוחס המדחס את האוויר, בכדי להפוך אותו לדחוס יותר. המדחס גם מאט את תנועת זרם האוויר שנכנס אל המנוע. האטת האוויר נובעת מכך שכשהמטוס טס במהירויות גבוהות, יש להאט את האוויר הנכנס למנוע, כך שהלהבה שבתא השרפה תתקיים בצורה יציבה. לאחר שהמדחס דחס את האוויר, הנפח שלו קטן משמעותית וכך הוא זורם במהירות אטית שבה הלהבה יציבה יותר בתא השרפה. אגב, פעולת הדחיסה גם מחממת את האוויר ומכאן שהוא נכנס אל תא השרפה כשהוא כבר מחומם.

מהמדחס יוצא האוויר אל תא השרפה. מכיוון שהשרפה מתרחשת רק בין דלק גזי לחמצן גזי, יש להפוך את הנפט לאדים לשם בערה. לשם כך מרוסס האוויר הדחוס בדלק סילוני - ממש כמו הנפט שבתנורי הנפט הביתיים שפעם היו נפוצים ברבים מבתי ישראל בחורף.

תהליך השרפה משחרר חום רב, שמגיע בקלות לטמפרטורה של 1500 מעלות צלזיוס ויותר. כדי למנוע בטמפרטורה כה גבוהה מהמטוס להישרף מהחום העצום הזה, מקררים אותו. זה נעשה על ידי הזרמת חלק מהאוויר שנלקח מהמדחס אל מחוץ לקירות תא השרפה לצורכי קירור. כשהאוויר מוזרם עד קצה תא השרפה הוא מקרר את גזי הסילון שנפלטים ממנו וזאת בכדי שהטורבינה לא תימס מהחום העצום.

בתחילה מוציאה הטורבינה מזרם האוויר, אנרגיה מספקת להפעלת המדחס (לשניים ציר משותף). כל שאר האנרגיה שנוצרת במטוס מניעה את המטוס.

לבסוף ייצא סילון הגזים החמים מהמנוע דרך הנחיר, שהוא החלק הפולט את הגזים הרותחים.


כך פועל מנוע הסילון:

https://youtu.be/eA699AKxT7s


בעברית על המבער האחורי, שהוא מנוע סילון אימתני, בהזרקת דלק מתפרצת:

https://youtu.be/12lNzR9JpOs


עוד הסבר לדרך פעולתו של מנוע הסילון:

https://youtu.be/kz5kv0RfeUc


כך בונים מטוס שמדגים כיצד דוחף את המטוס קדימה סילון האוויר היוצא מאחור:

https://youtu.be/Re6cgaFn3wE


הנה פעולתו של מנוע הסילון האמיתי:

https://youtu.be/KjiUUJdPGX0
הציפור השחורה
מהי הציפור השחורה?



"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.

כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.

אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...

ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.

בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.

בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!

רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו והציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.

כך יצאה הציפור השחורה משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030.


על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):

https://youtu.be/IYEopK6zLrY


הנה באנגלית:

https://youtu.be/dEp1RfsYfIk


קצת עובדות על ה-SR-71 Blackbird:

https://youtu.be/-woX-irB_tQ


המחליף שלו (בעברית):

https://youtu.be/ftOgaYeySRQ


סרטון תיעודי על הציפור השחורה ואויביו:

https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
בואינג X-51
מהו המטוס המהיר ביותר בעולם?



עם מנוע ללא חלקים נעים ומהירות טיסה של יותר ממייל לשנייה, המטוס של חברת בואינג מדגם Waverider X51-A הוא כיום כלי הטיס הניסיוני הכי מהיר בעולם.

הווייבריידר הוא עדיין בשלבי פיתוח וניסוי ואינו טס באופן מסודר. המפציץ החדשני והמהיר מאד הוא אחת מפיסות הטכנולוגיה החדשניות והמורכבות בעולם.

הוא מסוגל להגיע למהירות של פי שישה ממהירות הקול (מאך 6) וכשיושק בעתיד באופן מסחרי הוא צפוי לעשות את המרחק מלונדון אל ניו-יורק בפחות משעה!


הנה הווייב ריידר, המטוס המהיר בעולם:

https://youtu.be/NDaU5PVDHOU


תכנון הניסוי של דגם ה-A שלו:

http://youtu.be/0aNsbb4_C9A


ועוד ניסוי:

http://youtu.be/VZUwKX3_uE4
בלוגה
מהו מטוס הלווייתן?



מטוס האיירבוס בלוגה, מטוס משא איירבוס A300-600ST, הוא מהמטוסים הגדולים בעולם. כדי שיוכל לשאת מטעני ענק, הוגדלה בטן המטוס שלו באופן משמעותי.

צורתו המיוחדת של המטוס, שכונה בעבר "סופר טראנספורטר”, מזכירה את הלווייתן הענקי והעניקה לו את השם החדש "בלוגה", על שם הלבנתן הלבן שבהשראתו הוא עוצב. הצורה הזו היא שמקנה לו את המראה המוכר, אם כי בישראל לא רואים אותו כלל.


הנה סרטון על מטוס הבלוגה:

http://youtu.be/xGyTj0D9Ck0


השוו את גדלים בין הבלוגה למטוסי קרב:

http://youtu.be/qrACOLUPln8


ובעברית - על מטוסי התובלה שהובילו אל הבלוגה:

https://youtu.be/5u22hiC_pes

מנוע סילון

טרסט 2
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?



טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.

אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.


הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:

https://youtu.be/hvV3KCjhAAo


וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:

https://youtu.be/bFu3RKOblMU


מכונית המירוץ האגדית מקרוב:

https://youtu.be/Oct76xXN9aI


היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:

https://youtu.be/iM_0qCQjZno



והנה ממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:

https://youtu.be/rIWdtE-__5M
מטוס חמקן
מהו המטוס החמקן?



מטוס חמקן הוא מטוס שלא מתגלה על ידי מערכות מכ"מ (רדאר), או לפחות מצליח להיעלם מרוב המכ"מ. במטוסים חמקניים הוטמעה היכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ לגבי מיקומו האמיתי של החמקן ומקטין את יכולת ההגנה למולו.

בשל הפיתוח היקר של מטוסים חמקנים, הם פותחו עד היום רק על ידי המעצמות. הראשונים היו הF-117A, המטוס החמקן הראשון של העת המודרנית, ה-F-22 ראפטור ומטוס הקרב F-35 לייטנינג II האמריקאי-בריטי, שפיתוחו נמשך עד היום, והמפציץ החמקן האמריקני הוותיק יותר B-2. בנוסף פותחו מטוסים חמקנים גם על ידי רוסיה וסין. יש סברה שהנאצים ניסו לייצר מטוס חמקן בעת מלחמת העולם השנייה ולא סיימו (ראו באאוריקה בתגית "הורטן 229").

מטוס הקרב החמקן אף 35 למשל, יכול לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו ולהפיל את מטוסי האויב בשלב מוקדם מאד, בטרם יתחיל קרב האוויר האמיתי.


הנה הסבר על החמקנות:

https://youtu.be/65v0HOi9MAo


המטוסים החמקנים ובמיוחד הראשונים שתוכננו לחמוק כך:

https://youtu.be/X5aytDSnuxk


כך הומצאו המטוסים החמקנים, כדי לחמוק מהרדאר:

https://youtu.be/As0Z5ror0BA


המפציץ החמקן B-2:

https://youtu.be/fpXtcZ4CHmg


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


החמקן הגדול בעולם, שרוסיה מתכננת לעתיד:

https://youtu.be/IfW4jdP4SXs


וסרט תיעודי על אחד החמקנים החזקים בעולם - YF 23 "אלמנה שחורה":

https://youtu.be/PYLiMYGBE2Q?long=yes
הורטן 229
האם להיטלר היה מטוס חמקן?



הפרשה הזו מדהימה בכל קנה מידה ובעיקר קל ללמוד ממנה איזה מזל שהיטלר וגרמניה הנאצית הובסו במלחמת העולם השנייה ולא זכו לעוד כמה שנים. מסתבר ששנה לפני סיומה של מלחמת העולם השנייה, הצליחו שני האחים הגרמנים הורטן, מהנדסי מטוסים גאונים, לפתח אבטיפוס של מטוס קרב סילוני שהיה בעל תכונות מתקדמות וחסרות תקדים בשדה הקרב האווירי של אותה תקופה.

המטוס הזה הקדים בחצי מאה את המטוסים האמריקאים החמקנים. הוא היה בעל כנף משולשת, עשויה עץ ופלדה, שהקנתה לו יכולת לחמוק מהרדאר הבריטי. היו בו תותחים הרסניים והנעתו הסילונית הייתה חדשנית ופורצת דרך. בעת הנחיתה הופעלו בו מצנחים שבלמו אותו והיה בו גם כיסא מפלט לטייס. הוא היה העתיד של התעופה הצבאית.

הפיתוח של האחים הורטן נענה לאתגר שהציב שנה קודם לכן מפקד הלופטוואפה הרמן גרינג, הסגן של היטלר, מנהל חיל האוויר הגרמני ומבכירי המשטר הנאצי. גרינג רצה במטוס קרב סילוני שיוכל לחמוק מהרדאר הבריטי, להגיע אל מפקדות בעלות הברית עם משקל רב של חומרי נפץ ולהשמידן.

כמו החמקנים המודרניים התבסס המבנה עוצר הנשימה של המטוס החמקני שזכה לשם הורטן 229 (Horten 229) על כנף משולשת. הוא היה עשוי בחלקו מעץ משוח בדבק. כדי שיוכל לחמוק מהרדאר, ערבבו המהנדסים בדבק הזה אבקת פחם, שבולעת גלים אלקטרומגנטיים.

המטוס החמקן הנאצי היה גם מטוס לוחמה מצוין. במבחנים ותרגילים של פעולות אוויר שערך חיל האוויר הגרמני ב-1944 הוא הצליח להביס את מטוסי ה"מסרשמידט" מדגם Me 262, גאוות ההנדסה האווירית הגרמנית.

למזלן של בנות הברית הסתבכו העניינים בתחילת 1945. במקביל לתבוסתם המסתמנת של הגרמנים במלחמה, התרסק גם האבטיפוס הראשון של ההורטן 229 בטיסת ניסוי ועיכב את התהליך בזמן רב. האחים יבנו אמנם אבטיפוס נוסף אבל הנאצים ההולכים ומובסים כבר לא יספיקו להנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו. ההורטן הוחבא עם התכניות בהאנגר סודי ומרוחק, שנתפס בגמר המלחמה על ידי הצבא האמריקאי. האבטיפוס והתכניות שלו הועברו לאמריקה וללא ספק היו חומר לימוד מצוין למהנדסי התעופה שם.

יותר מ-70 שנה אחר כך מככב בשמיים ה-B-2 המודרני, מטוס קרב חמקן ומפציץ אימתני שנראה ופועל ממש כמו ההורטן, אבל עם טכנולוגיות של המאה ה-21. בשנת 2009 סיים צוות חוקרים אמריקאי לבנות את ההורטן 229, על פי התכניות המקוריות שלו. אמריקה למדה שוב עד כמה הקדימו האחים הורטן את עולם התעופה הצבאי של התקופה. הפרויקט הונצח בסרט תיעודי שנקרא "אצבעו של היטלר" והזכיר שוב את הגאונות הטכנולוגית הגרמנית ועד כמה היה העולם קרוב לגורל אחר לחלוטין.


הנה סיפורו בעברית של ההורטן 229 או החמקן הנאצי:

https://youtu.be/sGZkBj70rzQ


זה מה שהיה עלול לקרות אם היו הנאצים מספיקים לייצר אותו:

https://youtu.be/RtNr9mb6CZI


סיפורה של הקבוצה שבנתה אותו 50 שנה אחרי:

https://youtu.be/KedwbUw6BDk


ומהחמקן ההוא הגיעו למפציץ B-2, אחד החמקנים החזקים בעולם כיום:

https://youtu.be/OR-vD386A-c?long=yes
קונקורד
מה היה מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד?



הקונקורד היה מטוס נוסעים סילוני. הוא חצה את מהירות הקול, היחיד מבין מטוסי הנוסעים, לצד מטוס הטופולב Tu-144 הרוסי, שעשה זאת. הקונקורד פותח בשנות ה-60 על ידי בריטניה וצרפת, והופעל בשנים 1976-2003 בחברות תעופה מסוימות באירופה, בעיקר הבריטית והצרפתית. מרבית טיסותיו הופעלו בקווים מלונדון ומפריז לניו יורק ולוושינגטון.

מטוס הקונקורד היה שיא ההישגים של התעופה האזרחית, עד להתרסקות של מטוס הקונקורד בטיסה 4590 של אייר פראנס. הטיסה התרסקה ב-25 ביולי 2000 לתוך בית מלון בצרפת וכל הנוסעים ואנשי הצוות נספו. זו הייתה התאונה הקטלנית היחידה שבה היה מעורב הקונקורד אבל היא גרמה לכך שבעקבות ההתרסקות הופסק לחלוטין השימוש במטוסי הקונקורד.

למעשה, מה שגרם להפסקת השימוש והפיתוח של הקונקורד היה ההשקעה המטורפת בתחזוקה שלו. בגלל המהירויות המטורפות שהוא הגיע אליהן הוא עבר בלאי מטורף. בשיא המהירות שלו, התארך גוף המטוס ביותר מחצי מטר. כשהקונקורד מאט את מהירותו, הוא מתקצר לגודל המקורי. אבל התהליך שוחק אותו מאד ומייקר את התחזוקה שלו. בשלב מסוים הובן שפשוט לא שווה להחזיק את הקונקורד, מה גם שהבטיחות שלו הייתה גרועה.


הנה הקונקורד המיתולוגי בעברית:

https://youtu.be/qFfNzFfbUOA


על כשלון מטוס הנוסעים העל-קולי הגדול ביותר:

https://youtu.be/a_wuykzfFzE


סופו של פרויקט הקונקורד:

https://youtu.be/mAj2-mLZ0f8


בתחילה היה מטוס הקונקורד אחד ההישגים הגדולים של התעופה המודרנית:

http://youtu.be/v9bVFkDhGPE


המראה של מטוס הקונקורד:

https://youtu.be/5MCETiKCLhc


טיסן דמוי מטוס קונקורד - זה מה שנשאר:

http://youtu.be/2ZeGylHqo7M


סרט תיעודי על תולדות הקונקורד:

https://youtu.be/b6OCuJZ9bX4?long=yes


מסרשמיט Me-262
מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?



מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!

המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.


הנה סיפורו של המסרשמיט Me 262:

https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk


והנה המסרשמיט Me-262 מפיל מפציץ B-17:

http://youtu.be/aReAJ4t_ShU


מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:

https://youtu.be/wDlN8zMwKJs


קטע מסרט קולנוע ובו מטוסי מסרשמיט Me-262 מפילים מטוסי מוסטנג P-51:

https://youtu.be/TWKJrYSSoL8


וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes
כיצד מטוס הקרב הארייר ממריא ונוחת אנכית?



מטוס הקרב הבריטי הארייר (Harrier) יכול לנחות בצורה אנכית ללא תנופה, בדומה למסוקים. הוא גם יכול להמריא אנכית, או על מסלול קצר במיוחד. התכונות הללו הפכו אותו למטוס קרב יחודי ובעל שימושיות רבה במצבים צבאיים שונים.

ההארייר הוא מטוס תקיפה שפותח במקביל למדינות נוספות, שניסו לפתח אז מטוסי תקיפה וסיור בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית. מכל אלה היה ההרייר הפיתוח היחיד שהצליח והפך למטוס מבצעי. המהנדסים פיתחו בו מתקן שמסוגל להטות למטה את זרם הגזים שנפלט מהמנוע. כך הם אפשרו לו להמריא אנכית. הטיית הגזים בשיטה הזו אפשרה גם להטות את הגזים קדימה ובכך לעצור באוויר, או אפילו לטוס אחורה!

ההארייר פותח בשיא המלחמה הקרה, בשנות ה-60 של המאה ה-20. מרבית מטוסי ההרייר של חיל האוויר הבריטי הוצבו במערב גרמניה, להגנה במקרה של מתקפה צבאית מצד ברית המועצות. היתרון הגדול של ההרייר היה ביכולות ההמראה והנחיתה שלו, שאפשרו להציבו בבסיסים קטנים ופחות בולטים. יש בכך חשיבות עצומה, שכן ברור היה שבמקרה של מתקפה סובייטית, הבסיסים הגדולים יותקפו מיד. כך התאפשר לברית נאטו לשמור את המטוסים הללו כעתודה תמידית למטוסי הקרב האמריקנים שבבסיסים הגדולים וארוכי המסלולים.

הארייר כה הצליח עד שנרכש אפילו על ידי חיל הנחתים האמריקני, בשירותו כונה AV-8A. שם הוצבו כמטוסי חיל הנחתים על אוניות סער אמפיביות (שיכולות לצאת ולנסוע על היבשה), כך שבמהלך הקרב יוכלו לספק לכוחות המסתערים סיוע אווירי קרוב.

בשנות ה-70 פותח דגם חדש של ההרייר, הארייר ימי (Sea Harrier). הם הוצבו על גבי נושאות המטוסים החדשות של הצי המלכותי הבריטי ואף הצטיינו במלחמת פוקלנד ב-1982, כנגד ארגנטינה.

הוא היה מטוס מוצלח למדי, אך להארייר יצא גם שם של "יוצר האלמנות" (Widow maker). זאת בשל מספר תאונות טיסה שהתרחשו במטוסי הארייר מהדגמים הראשונים. עם כל זאת, המומחים טוענים שהוא לא מסוכן יותר ממטוס קרב רגיל.


הנה מטוס הקרב הבריטי הארייר בנחיתה אנכית והמראה:

https://youtu.be/94c3a7NXxVs


טייס הארייר שאיבד את גלגל החרטום שלו הצליח להנחיתו בנחיתה אנכית מדויקת, על דרגש שהוצב לו במיוחד:

https://youtu.be/pRtlM6IoH-Y


הארייר עומד באוויר:

https://youtu.be/3VFZaKowFNs
מהו מטוס המיני קונקורד?



המבוגרים ודאי זוכרים את מטוס הנוסעים הסילוני "קונקורד". הוא היה מטוס הנוסעים הסופר סוני הראשון בעולם, כלומר מטוס הנוסעים הראשון שחצה את מהירות הקול וכמעט היחיד שהגיע למהירות כה גבוהה.

בשנות ה-70 הפך הקונקורד ממיזם דמיוני ומעורר השראה לעובדה קיימת ומרגשת, שגמעה מרחקים במהירות שיא. אך בו בזמן היה הקונקורד גם אתגר טכני לא פשוט ופרויקט כלכלי יקר ומורכב. לבסוף הוא גם נמצא כלא רווחי ובתחילת שנות ה-2000 הפסיקו להשתמש בו לתמיד. מרבית מטוסי הקונקורד מצאו את דרכם למוזיאונים בעולם ומאז לא נוצר מטוס על-קולי נוסף.

כיום, מסתבר שיש חדש בתחום התעופה המסחרית העל-קולית. ריצ'רד ברנסון, יזם תעופה ומיליארדר בעל הישגים רבים, מי שגם מתכנן להוציא טיסות לחלל, הציג את חברת Boom שהוא הקים ואת מטוס ה"בייבי בום" - מטוס על-קולי שהוא מעין מיני-קונקורד.

הבייבי בום אמור להטיס נוסעים בעלי יכולת בקווים ארוכים. תמורת כרטיס שצפוי לעלות כ-5,000 דולר, למשל, הוא יחצה את האוקיינוס האטלנטי בקצת יותר מ-3 שעות!


הנה מטוס Boom XB-1 שעליו מתבססת היוזמה:

https://youtu.be/OM8Z2qbI3FU


הכרזתו של ריצ'רד ברנסון על המיזם התעופתי החדשני:

https://youtu.be/nfg1uYQGjzY


ה"בייבי בום" או המיני קונקורד, בתהליך התכנון והייצור שלו:

https://youtu.be/c-HbJn3LAHc


מטוס הקונקורד עליו השלום:

http://youtu.be/v9bVFkDhGPE
מהו בום על-קולי?



בטח שמעתם פעם רעש עז שנשמע בסביבה ומישהו אמר שזה קרה בשל בום על קולי של מטוס חיל האוויר, נכון? - אז זהו, שהבומים העל-קוליים הללו הם תופעה פיזיקלית מדהימה והם יכולים לגרום גם להדף שינפץ את החלונות.. לכן אסור לטייסים לעבור את מהירות הקול באזורים מיושבים, בזמן שלום.

בום על קולי מתרחש כשאובייקט כלשהו עובר את מהירות הקול. לא רק מטוסים יכולים לייצר בום על קולי כזה. גם רובים מסוימים ואפילו שוט שמכה באוויר במהירות מייצר את הבום העל-קולי שלו.. ואגב, המטוס משמיע את הבום הזה כל זמן שהוא מעבר למהירות הקול ולא רק ברגע המעבר של מהירות הקול.

ההסבר: כמו סירה ששטה יוצרת סביבה גלים קטנים וכשהיא מאיצה הגלים מצטופפים מלפניה ומתרווחים מאחוריה. אם היא תעבור את מהירות הגלים ותשיג אותם, הגלים יתאחדו מאחריה בשובל וייצרו גל די גדול בצורה של V. במטוס שמשמיע קול התופעה דומה - כשהוא עובר את מהירות הקול, עוברים גלי הקול שבאוויר ויוצרים צורת חרוט מאחריו. אגב, איננו יכולים לראות את החרוט הזה - התמונות עם הענן החרוטי שמאחרי המטוס מראות ענן התעבות קטן שהוא תוצאה של לחץ-אוויר נמוך. אבל כשאנחנו נשמע את הגל הזה, הוא יגיע אלינו בצורת בום. זהו הבום העל קולי.


הנה ההסבר של בום על-קולי:

https://youtu.be/JO4_VHM69oI


כך זה קורה:

http://youtu.be/XmDVvGNtgMg


מצגת וידאו שמסבירה את תופעת הבום העל קולי:

http://youtu.be/-d9A2oq1N38


התעבות האוויר מאחרי המטוס. היא דומה לבום על-קולי אבל בניגוד לו, ניתן לראותה בצילומים:

https://youtu.be/6B4IVcCuIZE


כך הביס טייס בריטי כוח עיראקי על ידי בום על קולי (בעברית):

https://youtu.be/sGoIcrMNsxc


ובואו לתא הטייס של מטוסי הקרב הללו:

http://youtu.be/NdZ02-Qenso?qr=yes
מהו מטוס הקרב הכי טוב בעולם?



מטוס F-35 לייטנינג II הוא מטוס קרב חמקן שפותח באמריקה, ביחד עם בריטניה. פיתוחו נועד להחליף את מטוסי הקרב של הדור הנוכחי. הוא מכונה "מטוס תקיפה משותף" ועתיד להיכנס לשירות בצבאות ארצות הברית ובריטניה החל משנת 2015. תכונת החמקנות של המטוס מתייחסת ליכולתו שלא להתגלות על ידי מערכות מכ"מ. זה לא שהוא שקוף לחלוטין למערכות זיהוי מטוסים שכאלה - אך יש לו יכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ של האוייב לגבי מיקומו האמיתי.

האף-35 הוא המטוס היקר ביותר בהיסטוריה. עלות הרכישה של מטוס כזה, אם חשבתם על זה, היא כ-250 מיליון דולר, משהו כמו מיליארד שקלים.

האף 35 אמור לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו, להתחמק בקלות ממערכות מכ"מ של האוייב ולא להתגלות על ידן, אלא אחרי שיתקוף והכי חשוב - מטוס הקרב הכמעט דימיוני הזה יפיל את מטוסי האוייב הרבה לפני שהם יבינו שהם בקרב אוויר..

המומחים בענף התעופה גורסים שה-F-35 יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון. לפי הערכות בענף התעופה, אחרי ה-F-35 יפותחו למטרות קרב אך ורק כלי טיס בלתי מאוישים - מל"טים.


הנה סיפורו של ה-F-35 בעברית:

https://youtu.be/6XbT4o0IMfU


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


ראיון עם מפקד הטייסת של ה-F35 בחיל האוויר:

https://youtu.be/t0pzmvEgZuw


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.