» «
העיקרון הפיטרי
מה זה העיקרון הפיטרי?
מהו העיקרון הפיטרי?
על מה מדבר העיקרון הפיטרי?


תארו לכם שאתם מנכ"לים של חברה ואחד המנהלים פרש. אתם צריכים למנות במקומו מנהל. את מי תבחרו להחליפו מבין שני הבאים בתור לקידום? את המצטיין או את הבינוני? - רוב הסיכויים שתבחרו את העובד הטוב משניהם, נכון?

יתכן שעשיתם טעות...

העיקרון הפיטרי (Peter Principle) הוא טענה צינית, לא מדעית בשום צורה, שאומרת שעובד טוב יקודם על ידי האירגון עוד ועוד ויטפס במעלה התפקידים. עד שייעצר בתפקיד שהוא לא טוב בו. שמעתם נכון, קידומו של העובד ייעצר דווקא בתפקיד שאותו הוא לא ממלא טוב!

את העיקרון הזה גילה וניסח לורנס ג'יי פיטר ב-1968 בספרו "העיקרון הפיטרי". התוצאה לפי פיטר היא שהארגון נוטה דווקא לתקוע עובדים בתפקידים שאינם מתאימים להם וזה לא טוב לו. ממש לא טוב, כי לטווח הארוך עלול להיווצר מצב שברוב התפקידים ייתקעו אנשים לא מתאימים. אז את מי תבחרו לקידום עכשיו? - לא שזה פשוט, כי גם לבחור את הבינוני עלול להיות בעייתי..


הנה הסבר על עיקרון הפיטרי:

https://youtu.be/FsCo68jTBZc?t=10s


איך לא להתקע בעיקרון הפיטרי:

https://youtu.be/5lnd8M2kirA


ודמות אנימציה שמסבירה את זה, אבל נראית כאילו היא עצמה נתקעה במקום שלא ממש מתאים לה:

https://youtu.be/Uptw9GKt1og


מרצה שמסביר את הבעיה:

https://youtu.be/74IhVxcBMu0
חוק מרפי
מהו חוק מרפי?



בפשטות, חוק מרפי אומר ש"אם דבר מה עלול להשתבש - הוא אכן ישתבש!" או במילים אחרות, "כל מה שיכול להשתבש, אכן ישתבש!"

באמצעות החוק עם הקריצה הזה, מסבירים אנשים את העובדה שגם אחרי שאנו עושים הכנות מעמיקות לקראת משהו, ובטוחים שהכל מוכן ויתנהל ללא בעיות, תמיד יצוצו בעיות, תקלות והנחתות שיקלקלו את הביצוע המושלם שהוכן בקפידה..

החוק נקרא על שם אדוארד א. מרפי ג'וניור, מהנדס טילים אמריקאי, שניסח את העיקרון לאחר שזיהה את הסינדרום הזה ואמר על מישהו מהצוות שלו ש"אם יהיה סיכוי שיעשה טעות, הוא אכן יעשה אותה!".

"חוק מרפי" הוא כל כך מדויק ושכיח, עד כדי כך שהפך מעין "כלי עבודה" בחיי האדם המודרני - צוותים ואנשים מתכוננים לתקלות בנוסח חוק מרפי, מכינים תכניות אלטרנטיביות (Plan B) למקרים של תקלות, מכינים ציוד גיבוי ועוד.

אנו נסכם ונאמר שבעולם המודרני, אם לוקחים בחשבון את חוק מרפי, ניתן להצליח במילוי המשימות המורכבות והקשות ביותר, כי "ככל שנזהה מראש שדבר מה יכול להשתבש, נוכל להקטין את הסיכוי לשיבוש כזה".


הנה סרטון חביב על "חוק מרפי" ועל זה שהוא לא סוף העולם..

http://youtu.be/dkSnubkt0RU
ג'ק מא
כיצד נכשל ג'ק מא עד שהצליח?


הוא מהאנשים העשירים בעולם ועומד בראש אימפריה שלא מפסיקה לגדול. ג'ק מא (Jack Ma) הוא המייסד המנהל של אימפריית עליבאבא הסינית, ענקית הקמעונות שהיא גם בעלת חברות שונות אחרות ומצליחות מאד.

אבל לא כל חייו היו הצלחה שכזו. מא רינג, זה שמו כילד, נולד בשנת 1964 בעיר האנגזו שבצפון מזרח סין. הוא נולד בסין אחרת לחלוטין. התקופה היא תקופת "המהפכה התרבותית" של מאו דזה טונג ומא גילה שהוא בצד של הרעים. הסיבה? - סבו היה בעל שטח קרקע משלו. השטח לא היה גדול, אבל זה הספיק כדי להפוך אותו בעיני המשטר הקומוניסטי לאדם רע ואת משפחתו לכזו...

בשנות ה-70 החליט מא הילד להתפרנס וכבר בגיל צעיר הוא החל להדריך תיירים אמריקאים, דוברי אנגלית, שהגיעו אז במספרים גדולים, בהמשך לביקורו של נשיא ארה"ב ריצ'ארד ניקסון בעיר.

במשך 9 שנים הדריך הילד את התיירים. לא רק כסף יצא לו מזה, אלא גם השכלה. בראיונות הוא שב ומספר ש"הם לימדו אותי דברים שונים מאד מאלה שלמדתי בבית הספר ובבית הורי... מאז אני מפעיל את השכל".

את שמו המערבי, ג'ק, הוא אימץ אז, כמו שעושים סינים רבים שבאים במגע עם זרים. את ההצעה להיקרא "ג'ק" תרמה לו תיירת, שאמרה לו שיהיה קל לדוברי אנגלית להגותו ושאביה ובעלה נקראים כך...

כבחור צעיר ידע הסיני השאפתן בעיקר אכזבות וכישלונות. כשביקש להיות שוטר, הוא נדחה. כשניסה לעבוד ברשת KFC ועל אף האנגלית הטובה שלו, הוא היחיד שנדחה "מתוך 24 אנשים שכולם התקבלו והייתי הנכשל היחידי". כשניסה ללמוד באוניברסיטה נדחה בסין וכשפנה להרווארד האמריקאית, הוא הגיש מועמדות לא פחות מ-10 פעמים לפני שהבין שהוא לא מספיק מוכשר כדי ללמוד שם...

אז הוא הקים, בלי גרוש בכיסו, את עליבאבא, לאחר שבביקור בארצות הברית בשנות ה-90, התוודע אצל חבר לאינטרנט והקים אתר שכלל הסברים על סין. חצי שעה אחר כך הוא קיבל 5 אי-מיילים מאנשים ששמחו לגלות שמישהו בנה אתר על סין. אבל הוא לא ידע מה זה אימייל.

כששב לסין הוא הקים אל המיזם שלו. מא סיפר שבחר בשם עליבאבא כי חיפש שם גלובלי, שכל אחד יכיר וכששאל באמריקה מה זה עלי-באבא, כולם ידעו את התשובה. כיום מנהל "הכישלון הסיני" שלא התקבל ל-KFC, את חברת הענק הגדולה שלו. הוא האסטרטג המוביל שלה, מנהל המשא ומתן ובעל החזון העיקרי בה.

היום ג'ק מא הוא האיש העשיר באסיה ותוך כמה שנים מנבאים שהוא עשוי להיות האיש העשיר בעולם. לעבוד במכירת עופות צלויים הוא אולי לא מספיק מוכשר, אבל לנהל את תאגיד המסחר הגדול בסין, הוא איכשהו מצליח... שלא לדבר על להיות היחיד בעולם שמתחרה ראש בראש באימפריה של J אחר, ג'ף בזוס, שייסד את אמזון ומאיים להביא אותה לכל פינה בו. אז כנראה שמא, שלא התקבל להרווארד, יוכל בכל עת, אם רק ימצא מעט זמן לכך, פשוט להרצות שם...

מא לא התייאש כשב-2001 ביקש להנפיק בארה"ב את עליבאבא ונדחה, כי אמרו לו שאמזון ו-eBay טובות יותר. היום החברה שהטא הקים ומנהל, בלי ללמוד בהרוורד, גדולה מ-IBM, מ-HP, מוול-מארט ומ-eBay וסתם כדי להמחיש כמה שהוא לא מוכשר, נציין שהיא אחת מ-15 החברות הגדולות ביותר בעולם.

לפני שנים אחדות הוביל ג'ק מא את עליבאבא, להנפקת הענק שביצעה בניו-יורק. עליבאבא, אז כבר ענקית בינלאומית, שמיום ליום הופכת יותר ויותר גדולה, הונפקה לפי שווי של 160 מיליארד דולר. זו הייתה ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה ועשה אותה מישהו שנכשל בבחינת הקבלה למשטרה.

אז בפעם הבאה שמזלזלים בכם או דוחים אתכם, אל תתרגשו. קחו את זה למקום הנכון. חישבו ג'ק מא והתחילו להמריא. אתם גדולים כמה שתרצו להיות ולא כמה שאומרים לכם שאתם.


סיפורו של ג'ק מא:

https://youtu.be/kYCVAyKXIIQ


קיצור תולדות האיש:

https://youtu.be/PssJN9nZN-E


כך הוא לימד את עצמו להתמודד עם דחיות:

https://youtu.be/U3fZKqnDpbY


נותן טיפים לצעירים:

https://youtu.be/U2FwbeLHNfA
אפקט הות'ורן
מהם ניסויי הות'ורן ואפקט הות'ורן?



ניסויי הות'ורן נקראים על שם המפעל שבו בוצעו ובו התגלו דברים חשובים על עולם העבודה - הם הראו שעובדים מגיבים לשינויים ולתשומת לב ולא רק לשכר ולכסף.

הכל החל בניסוי שנערך במפעל הות'ורן (Hawthorne) של חברת Bell לייצור מרכזיות טלפוניה בארצות הברית. במסגרת הניסוי שנערך בשנות ה-20 ניסו החוקרים לגלות מהם השינויים שיש לבצע בסביבת העבודה בכדי להגדיל את תפוקת העובדים. אך התצפיות הראו דבר מפתיע - כל שינוי שנערך בניסוי הביא להגדלת התפוקה - גם כשהגדילו את כמות האור בשטח הייצור וגם כשהקטינו אותה..

כך התברר שלא השינויים בסביבת העבודה הם שהביאו להגברת התפוקה, אלא העובדה שהעובדים ידעו שהם משתתפים בניסוי, מה שהגביר את התפוקה והגשים את נבואת הניסוי. הסתבר שעצם השינויים בסביבת העבודה, הם שיצרו שינוי בתפוקת העובדים.

מכאן גם נולד המושג אפקט הות'ורן. זוהי התופעה שהתגלתה בניסוי ובתחום המחקר התצפיתי על קבוצות: כשהמשתתפים במחקר מודעים לו, עשויה התנהגותם להשתנות, גם אם הם לא יודעים את פרטי המחקר, רק בשל תשומת הלב שהם זוכים לה והשינויים שמתרחשים בסביבת עבודתם.


הנה הסבר של הניסויים של הות'ורן והות'ורן אפקט:

http://youtu.be/8wSH0cYwixA


הנה סרטון היסטורי על ניסויי הות'ורן והמשמעות שלהם:

http://youtu.be/W7RHjwmVGhs?t=2m9s


הנה מצגת וידאו שמסבירה את אפקט הות'ורן:

http://youtu.be/mV9Wj8ohT0k


והנה הרצאת לוח על האפקט של הות'ורן:

http://youtu.be/EEwCWR5Vkpw

ניהול

פרויקט ה-20%
מהו פרויקט ה-20 אחוז?



חברת גוגל מאפשרת כבר שנים רבות לעובדיה, להקדיש חלק מזמנם לפרויקטים אישיים שהם חולמים לעשות. זה נקרא "פרויקט 20%" ובמסגרתו החברה, שמבינה שהיא מחזיקה אנשים עם מוחות מהטובים בעולם ורוצה להמשיך ולהעסיק אותם, מאפשרת להם יצירתיות והמצאה עצמית, לצד העבודה "הרגילה" שלהם. את הרעיון לקחו שני מייסדי גוגל מאוניברסיטת סטנפורד שבה למדו, לפני שפיתחו את מנוע החיפוש שלהם והקימו את החברה.

במסגרת הפרויקט מאפשרת חברת גוגל לעובדים להקדיש יום בשבוע, 20% מזמנם, לפרויקטים מיוחדים וחדשניים שהם ממציאים לעצמם. כך מאפשרת גוגל לעובדים להקים מעין סטארטאפים בתוך חברת הענק ולחלום וליישם פיתוחים מעניינים, יצירתיים וחדשנים, שחברות גדולות לא היו מפתחות לעולם. ההמצאות והפיתוחים הטובים מפותחים לאחר מכן בתקציבי גוגל ומקנים לממציאים ולמפתחים שלהם, מקרב העובדים, תמלוגים והכנסות יפות.

גם בחינוך יש בתי ספר שהעתיקו את הרעיון ונותנים את הזמן החופשי לילדים, כדי לפתח רעיונות ופרויקטים לימודיים שהם יוזמים.


הנה פרויקט ה-20% של גוגל:

https://youtu.be/wsnSBhWEyK4?t=2m22s&end=3m18s


וכך הפך פרויקט ה-20 אחוז לרעיון שמופץ הלאה:

https://youtu.be/UuyIWjbJ_IE


הנה מה שילדים עשו ב-20% שלהם:

https://youtu.be/xupHuEk8p7g


כך מתנהל היום יום של חברת גוגל:

https://youtu.be/pl9AhMWoMIg?long=yes
אסטרטגיה
למה צריך אסטרטגיה?



אסטרטגיה (Strategy) היא אוסף של פעולות והחלטות שבאמצעותן מתכננים אדם או ארגון להשיג את יעדיהם, מטרותיהם ואת החזון שלהם. האסטרטגיה היא בעצם תכנית פעולה שמתמקדת בהשגת המטרות והיעדים בטווחי זמן משמעותיים ואת הפעולות הנדרשות להשגתם.

לא הבנתם, נכון? - בואו נאמר שכל שאיפה, בין אם היא אישית, פוליטית או עסקית, לרוב מתחילה בחלום. כדי להגשים את החלום, יש לקבוע מטרות ולבצען. הדרך לעשות זאת היא האסטרטגיה.

הגנרל קרל פון קלאוזוביץ, מאבות תורת הלחימה המודרנית ואחד ההוגים הצבאיים החשובים בהיסטוריה, אמר פעם ש"טקטיקה היא תורת השימוש בכוחות לוחמים בקרב. אסטרטגיה היא תורת השימוש בקרבות לתכלית המלחמה." - ואכן, האסטרטגיה מכוונת להתנהלות לטווח ארוך ומבט על התמונה הכוללת, תמונת המלחמה, אם תרצו. לעומתה, הטקטיקה מדברת על הניצחון המיידי, בקרב הזה שאנו עומדים בפתחו ורוצים לנצח בו.

מקור המושג "אסטרטגיה" הוא מהשפה היוונית. הוא נולד בתחום הצבאי וממנו עבר לתחומים אחרים, כמו ניהול, פוליטיקה, קריירה ועוד.


הנה הסבר של המושג אסטרטגיה:

https://youtu.be/TD7WSLeQtVw


הסבר של האסטרטגיה העסקית:

https://youtu.be/9Bv0d-EawWk


אסטרטגיה יכולה להיות משעשעת:

https://youtu.be/wroQtTKeuks
תאוריית הצרכים
מהי הפירמידה של מאסלו?



פירמידת הצרכים של אברהם מאסלו (Maslow's hierarchy of needs), או היררכיית הצרכים של מאסלו, היא מודל העומד בבסיס תאוריית הצרכים, תאוריה פסיכולוגית אותה הגה אברהם מאסלו, מגדולי הפסיכולוגים מאז ומעולם ואבי הפסיכולגיה ההומניסטית.

תאוריית הצרכים מנתחת את הכוחות המניעים את האדם בחייו. והיא נוקטת בגישה פסיכולוגית שמעמידה במרכז את האדם ומנסה להבין מה מניע אותנו ולמה אנו משקיעים בחיים מאמצים כה גדולים על מנת להשיג ולהגשים את הרצונות שלנו.

תאוריית הצרכים מנסה לעשות לסדר ולארכן את הצרכים האנושיים בצורה היררכית במודל הנקרא "פירמידת הצרכים", הטענה היא שלכולנו אותם הצרכים שנשאף למלא במהלך חיינו. הפירמדיה מחלקת את הצרכים האנושיים לרמות שונות החל מהרמה הנמוכה ביותר שבה הבסיסיים ביותר, כמו הצרכים הגופניים דוגמת הצורך לאכול ולשתות, ועד לרמת הצרכים הגבוהה הנמצאת בראש הפירמידה ובה הצורך במימוש העצמי, שחלק גדול מהאנשים לא מגיע אליו כלל. לפי מסלאו, אי אפשר, למלא צורך אחד בלי שנמלא את הצורך שמתחתיו בפירמידה. לדוגמא, אדם רעב, לא יוכל להתמקד בלימודים, בעבודה, בכתיבה או ביצירה, לפני שיספק קודם את הצורך הבסיסי שלו לאכול.

הנה חמש הרמות של פירמידת הצרכים:

הרמה הראשונה והבסיסית - צרכים פיזיולוגיים
רמה שנייה - צורך בביטחון
רמה שלישית - צורך השתייכות
רמה רביעית - צורך בהערכה של החברה
רמה חמישית וגבוהה ביותר - צורך במימוש עצמי


הנה הסבר על פירמידת הצרכים של מאסלו:

https://www.youtube.com/watch?v=gbJJL-35Z1Y

האופן שבו ניתן להגשים את פירמידת הצרכים של מסלאו בכיתה ובבית ספר:

http://youtu.be/LOLEMxCbhFg

הנה אברהם מאסלו בראיון אישי שנערך איתו:

https://www.youtube.com/watch?v=MRd-ajUbN98
חוק פרקינסון
מהו חוק פרקינסון?



"חוק פרקינסון" (Parkinson's law) הוא חוק שקצת לועג אבל מדייק בהבחנה החברתית שלו על אופי מילוי המשימות, על ידי בני-האדם. ההיסטוריון האנגלי נורת'קוט פרקינסון טבע את "חוק פרקינסון" בשנת 1957 והוא מסביר בו, באופן מחוייך אך מדויק, שמשך הזמן שייקח למלא משימה, הוא משך הזמן שיוקצה לה.

כלומר, לבני אדם יש נטייה טבעית להגדיל את כמות הזמן שעליהם להשקיע בהשלמת המטלות שלהם, עד למיצוי הזמן העומד לרשות כל משימה.

משום כך, יש נטיה תמידית להגדיל את מספר העובדים הנדרש למילוי המשימה או הפרויקט. או במילים של פרקינסון "העבודה מתרחבת באופן כזה, שהיא מנצלת את כל הזמן המצוי לשם ביצועה".

מכאן נובע, על פי פרקינסון, ש"הביקוש לאמצעי כלשהו, תמיד יגדל כדי להתאים להיצע שלו" (אם יש היצע גדול - הביקוש יתיישר לפיו).


הנה הסבר על חוק פרקינסון:

https://youtu.be/yJxOvzrCPyM


והנה בחור שמציע לנצל את חוק פרקינסון כדי להצליח:

https://youtu.be/o8kIkXtcbTs


סטיב ג'ובס
מיהו היזם שהפך לאלוהים של הטכנולוגיה?



זה היה יום שחור בחיי המנכ"ל האגדי הצעיר של אפל... הוא מצא את עצמו נזרק מהחברה שהקים. דירקטוריון החברה החליט שנוכחותו בה לא מסייעת יותר ואפילו מפריעה...

הכאב העצום והתסכול לא השתלטו עליו והוא החליט לקחת את אופיו הלא-פשוט ולהתחיל את הכל מחדש. בדרך הוא יקים את חברת המחשבים Next, שתפתח מחשבים מעולים, חדשניים ויקרים מאד. על אחד מהם ימציא טים ברנרס לי את מה שאנו מכירים כאינטרנט.

אבל לא רק מחשבים עניינו אותו. בדרך גם יקנה המיליארדר ההיפי, שוחר העיצוב, תורת הזן והסגנון, סטיב ג'ובס, חברת אנימציה שנקלעה לקשיים. בזכותו תהפוך החברה, פיקסאר שמה, לאימפריית אנימציה עולמית.

לא יעברו שנים רבות וחברת נעוריו הקורסת, Apple, תרכוש את Next, החברה החדשה שהקים. כך ימצא את עצמו ג'ובס שוב בחברת נעוריו, זוכה להצעה לנהל אותה שוב!

כך שבה חברת "אפל" אל ראש מעייניו של סטיב ג'ובס. חברת המחשבים שהקים בצעירותו, הודח ממנה על ידי בעלי המניות וחזר לנהל אותה, כשהגיעה לסף פשיטת הרגל. אגב, כשהוא חזר לנהל אותה, ג'ובס דרש על עבודתו שכר של דולר אחד בשנה.

מאז, בשורה של מהלכים מבריקים שנמשכו כעשור, הוא הפך אותה לחברה הגדולה והמצליחה בהיסטוריה האנושית.

היזם הטכנולוגי המסעיר ביותר במאה ה-20 היה ללא ספק סטיב ג'ובס, מייסד חברת "אפל". האדם שקיבל מחדש את הניהול שינה ארבע תעשיות לחלוטין הוא אולי המהפכן הטכנולוגי המסעיר ביותר שהכיר העולם. תעשיות המחשבים, המוסיקה, הקולנוע והטלפון - כולן זכו לניעור ששינה אותן לעד, באמצעות המוצרים שיצר סטיב ג'ובס עם החברות שהקים וניהל. חברות טכנולוגיות רבות שילמו את מחיר הגאונות והחדשנות שלו. חלקן נעלמו משווקים שבהן פעלו ואף הובילו!


הנה סרטון קצר על דרכו של סטיב ג'ובס, מייסד חברת אפל:

http://youtu.be/1u6-9drcDF0


והנה סטיב ג'ובס עצמו ואחריו כמה עדויות של אנשים שעבדו אתו:

http://youtu.be/l6gN3miXsVI


הנה סרטון זיכרון קצר שהעלתה חברת אפל לזכרו:

http://youtu.be/InCnExwcIR4


הנה תולדות חייו של ג'ובס:

https://youtu.be/5fI3zz2cp3k?long=yes


סרט תיעודי על האופי המרתק והדרך המופלאה של האיש והג'ובס:

https://youtu.be/pnoeSvHAJ9I?long=yes
מהו מונופול?



כשיש לחברה מסוימת, אדם או ארגון בעלות או שליטה בלעדית בתחום כלשהו בכלכלה או בחיים - זה נקרא "מונופול" (Monopoly). בכלכלה מדובר במצב שבו למוצר או לשירות מסוים יש רק ספק אחד בלבד. לאותו ספק או מוכר (הוא "בעל המונופול" או המונופוליסט) יש שליטה בתחום הפעילות הזה בשוק ופעמים רבות מגביל הדבר את התחרות בתחום.

מונופול אינו רצוי והוא נחשב ל"כשל שוק", שכן קיומו של מונופול גורם לשיבוש של התנהלות השוק החופשי והיוזמה הפרטית. לכן יכולה המדינה לאסור על הקמתו של מונופול, להטיל עליו מגבלות שונות או לפרק אותו.

"הרשות להגבלים עסקיים", גוף שממונה על אכיפת החוק בנושאים כאלה, נועדה להקשות על מונופולים כאלה באמצעות "הגבלים עסקיים" (Antitrust). היא יכולה למנוע רכישה של חברות על ידי חברות מאותו תחום כלכלי. במקרה שנוצר כבר מונופול כזה, יכולה הרשות להגביל את פעילותה של החברה מבלי לדרוש ממנה להתפצל, כמו שהוגבלה בזמנו חברת "מיקרוסופט". במקרים נדירים אך הכרחיים יכולה המדינה אף לדרוש את פירוק המונופול לחברות נפרדות ועצמאיות. חברות מונופוליסטיות שפורקו בצורה כזו היו לדוגמה חברת הטלפונים "בל", שפורקה ל-7 חברות וחברת התקשורת AT&T.

מונופול מוכר בישראל הוא חברת החשמל. היא הגורם היחיד המספק חשמל למשק. משום כך מוגבלים המחירים ומפוקחים על ידי הממשלה, כדי שלא תנצל חברת החשמל את התלות בחשמל שהיא מספקת ותקבע מחירים כרצונה, בידיעה שאין לאזרח הישראלי חלופה אחרת.

המילה מונופול היא חיבור של המילים ביוונית, מונו (יחיד) ופולין (למכור).


הנה הסבר של הלוחמה כנגד מונופולים:

https://youtu.be/mip1cd-YRY8


סרטון על ההגבלים העסקיים באמריקה:

https://youtu.be/5M4Ypcqcazw


טענה שחברה רכשה חברה אחרת ובכך היא הופכת למונופול:

http://youtu.be/X8uQh_9ZvLs
מהי טקטיקה?



אם אסטרטגיה היא תכנית הפעולה הכללית שלנו, להשגת היעד, הטקטיקה היא צעד כלשהו בדרך, שנועד להביא אותנו למימושה המלא. צעדים טקטיים רבים נדרשים בדרך אל היעד.

המונח טקטיקה מוזכר בהקשרים רבים, מלוחמה צבאית, משא ומתן ומדינאות ועד לתחומים כמו כלכלה, שיווק, ספורט, משחקי אסטרטגיה ועוד.

דוגמאות יש במגוון של תחומים. בכדורגל למשל, יכולה קבוצה לנצח טקטית ולהבקיע שער בהתקפה מתפרצת, בלי קשר לכך שתנחל הפסד במשחק כולו. במשחקים, כמו שחמט או דמקה, יקריב לא פעם שחקן חיילים, כדי לטמון פח ליריב. גם במשא ומתן קורה לא פעם שמוותרים על עניין חשוב, כדי להגיע להסכמה במשא ומתן כולו. זו המהות של פשרה.

בתחום הצבאי, בו טקטיקה ואסטרטגיה הן ברורות מאד, קורה לא פעם שצד מסוים יזכה בניצחון טקטי בקרב, אך יחווה הפסד אסטרטגי במלחמה. כך קרה כשהצבא המצרי הפתיעה את ישראל וצלח את תעלת סואץ ב-1973, אך ההפסד הטקטי של ישראל לא עצר את צה"ל מלנצח במלחמה. על מקרים (או מצרים...) כאלו נאמר הביטוי "ניצחו בקרב אך הפסידו במלחמה".

גם בכלכלה או בשיווק, עשוי מנהל לנצח את המתחרים במלחמת מחירים ולמכור הרבה יותר מהם, אך להפסיד אסטרטגית, מכיוון שהשחיקה ברווח של החברה תביא להפסד משמעותי במאזן השנתי ואולי אף תביא את החברה לפשיטת רגל.


הנה ההבדל בין אסטרטגיה לטקטיקה:

https://youtu.be/rZkaod95FHo


טקטיקה במדינאות:

https://youtu.be/INBrtfQFuGs


טקטיקה במשחק הכדורגל:

https://youtu.be/Lj101U8J-A0


טקטיקה בעסקים ובשיווק:

https://youtu.be/w3MrjF04Bs4


וטקטיקה צבאית, במקרה הזה - של "אדמה חרוכה", שבה נסוג הצבא בתוך ארצו, אך הורס כל דבר שעשוי לסייע לאויב להתקדם בכיבוש.

https://youtu.be/RGE8X-jHK80
מיהו וורן באפט ומה זה "האורקל מאומהה"?



המשקיע המכונה "האורקל מאומהה" הוא וורן באפט. הוא נחשב המשקיע הטוב בהיסטוריה האנושית - אדם שמרוויח את סכומי הכסף הגדולים ביותר בעולם מהשקעות ורכישות של חברות מסחריות. וורן באפט הוא אחד מעשירי העולם, בעל הון של 50 מיליארד דולר והכל תודות ליכולת המדהימה לניתוח חברות והחלטה על רכישות מצוינות.

מעבר לתכונותיו הטרומיות כאיש עסקים מבריק, מדובר באדם צנוע ביותר, בן יותר מ-80 שנוהג עד היום בעצמו במכונית חבוטה וגר בבית הצנוע שאותו רכש ב־1957 עם רעייתו. משרדיו השכורים של באפט שייכים לקבלן שהשכיר לו ושוכנים בבניין פשוט בנברסקה - מדינה חקלאית נידחת שבה הוא גר ושאת הפשטות שלה הוא מעריץ. הוא אינו אוכל במסעדות יוקרה ולרוב הוא מוצא את אושרו באכילת סטייק עם תפוחי אדמה ונשנוש של בוטנים, גלידה וממתקים. וכן, בלי קשר לבעלות על חמישית ממניות החברה, הוא שותה בקביעות קוקה קולה בטעם דובדבנים.

באפט מגדיר את ההשקעות שהוא אוהב כחברות פשוטות שקל להבין אותן, עם הנהלה טובה ועם מותג חיובי ואיכותי ברמה עולמית שנראה שעתידו הטוב לפניו.

בשנים האחרונות הודיע וורן באפט שבמותו ייתרמו 99% מנכסיו, כמעט כל הונו, לצדקה.


הנה סרטון על חוכמת ההשקעות של וורן באפט:

http://youtu.be/okdK9Ek8kEQ?t=3s


הנה ראיון עם באפט לרגל קניית חברת ישקאר הישראלית:

http://youtu.be/7LUKu00ZO_k?t=20s
מהו חוק פארטו ואיך הוא מאפשר התנהלות נכונה?



עיקרון פארטו או חוק פארטו הוא חוק שנקרא גם "חוק 80/20" ולפיו 20% מהפעולות שעושה אדם אחראיים ל-80% מהערך שהוא יוצר, בעוד שעבור 20% הנותרים של הערך הוא נאלץ להשקיע המון - 80% מהאנרגיה שלו. הרבה צעדי ייעול ותכנון עיסקי נגזרים מהחוק הזה, פרי הגותו של הכלכלן והסוציולוג וילפרדו פארטו.

האמת היא שפארטו ניסח לראשונה את העיקרון שלו בהקשר אחר לחלוטין. הוא ניסח מה שלימים ייקרא "חוק פארטו", בהקשר לאי-השוויון הכלכלי בחברה. פארטו הבחין ש-20% מאוכלוסיית איטליה מחזיקה ב-80% מהרכוש. יחס זה התגלה במקרים רבים נוספים ומאז משמש מדד פארטו למדידת אי השוויון בחלוקת הכנסה.

אבל בכל כך הרבה מקרים התגלה החוק של פארטו כנכון, עד שהוא הפך לעיקרון כללי, שמאפשר להבין ולנתח המון פעולות, כולל בתחומים כמו ייעול, התנהלות אישית, השקעות ועוד.

אחד מהדברים שחוק פארטו מאפשר לנו להבין הוא החשיבות של המיקוד - להיות ממוקד בדברים החשובים באמת, אלה שיוצרים את הערך ואת הניצול הטוב ביותר של הזמן שלנו, של הכסף שיש לנו, של האנרגיה והיצירתיות שלנו וכדומה.

מנהלי חברות יוכלו לשווק טוב יותר את המוצרים שלהם אם יטפחו למשל את 20% הטובים יותר מאנשי המכירות שלהם ויתעסקו פחות עם ה-80% הפחות מוצלחים. זניחת מוצרים שלא מצליחים במיוחד או שירותים כושלים, לטובת הגדלה בייצור של המוצרים הכי נמכרים והשירותים הכי מבוקשים, גם אלו יהיו פעולות נכונות להגדלת הרווח והצמיחה. חברות עסקיות רבות עושות זאת בקביעות.

גם צעירים ואפילו ילדים, שילמדו לנהל את דרכם במחשבה על ה"פארטו", יוכלו להתרכז בעיקר ובחשוב ולא בשולי ובתפל. ילדים שיזהו את השעות שבהן הם מכינים את השיעורים בצורה הכי מהירה וקלה, יוכלו לסיים את שיעוריהם וללמוד את החומר טוב יותר, בהרבה פחות זמן ומאמץ. אם ילמדו בשעות אלה ולא בשעות הפחות פוריות שלהם, ההבנה, החשיבה והקליטה יהיו במיטבן!


הנה סרטון עם הצגה של חוק פארטו:

http://youtu.be/H0aUBqwZ9yI


הסבר מצוין של חוק פארטו:

http://youtu.be/wadm8AWIv5M


דוגמאות לריכוז מאמץ ב-20% שמייצרים את 80% מההצלחה:

http://youtu.be/V28B_xOJzK4


וכך חוק 80/20 יכול לסייע לך לשנות:

http://youtu.be/bBQtel7tYNg
מה זה קפיטליזם?



קפיטליזם (Capitalism) היא שיטה כלכלית וחברתית שבה גורמים פרטיים ויוזמה פרטית הם שמנהלים את הכלכלה, באופן עצמאי וחופשי, ולא בניהול הממשלה. בקפיטליזם השוק הוא חופשי וכל יזם, חברה וארגון פועלים בו כדי להרוויח כמה שיותר מההון שבידיהם. השוק הקפיטליסטי מתנהל לפי חוקים של היצע וביקוש ולא בהשפעה של חוקים ותקנות שחוקקו גורמים ממשלתיים.

דוגמה לכלכלה קפיטליסטית היתה כלכלת ארה"ב, שבה הממשלה אינה מרבה להתערב ונותנת ליוזמה העיסקית לנהל את רוב הכלכלה. התוצאות היו עושר מופלג של מי שהשקיעו כסף ומאמצים והרוויחו הרבה כסף ועוני מחפיר של החלשים בחברה, מבלי שהמדינה הצליחה לתמוך ברובם.

השיטה ההפוכה לקפיטליזם היא הסוציאליזם או הקומוניזם שדוגלת בשוויון ובדאגה מוחלטת של המדינה לצרכי הפרט.


כך הקפיטליזם עובד והחברה נהנית מהצמיחה שיוצרת בו היוזמה החופשית:

http://youtu.be/IDuLced3OFM


הקפיטליזם עדיין רק בתחילתו:

https://youtu.be/Yh_hRS15n_8


הנה הסבר מדוע הוא השיטה הכלכלית המוסרית ביותר:

https://youtu.be/fJr2RO7g7jI


סרט על תולדות הקפיטליזם:

https://youtu.be/dIuaW9YWqEU?long=yes
מה זה דיבידנד?



הדיבידנד הוא חלק ברווחי החברה, שניתן לבעל מניות בה.

המטרה העיקרית של חברה עסקית היא יצירה של רווחים עבור הבעלים ומחזיקי המניות שלה. כשחברה עסקית מרוויחה, היא יכולה לשלם חלק מהרווחים לבעלי המניות ותשלום זה נקרא "דיבידנד". דיבידנד הוא התשלום שמעבירה חברה מהרווחים שלה או מהעודפים הכספיים שהצטברו אצלה, לידי בעלי המניות שלה. מבחינת בעלי המניות אלה פירות השקעתם.

מקור המילה דיבידנד הוא מהמילה האנגלית Division - באנגלית "חילוק".


הנה סרטון שמסביר בפשטות את נושא הדיבידנדים:

http://youtu.be/aMZuFZ04Y98
איך הפסידה קודאק את השוק בו שלטה ופשטה רגל?



את הסיפור של חברת קודאק לומדים בבתי ספר לעסקים, בתור דוגמה מצוינת לחברה שלא קוראת השוק נכון ועד כמה עמוק הבור שאליו היא נופלת.

קודאק (Kodak), שנוסדה בסוף המאה ה-19, הייתה לאחת החברות המצליחות בהיסטוריה של המאה ה-20, הייתה אולי החברה המצליחה ביותר של עולם הצילום. היא המציאה בין השאר את גליל הפילם, יצרה את ה"קודאכרום" - סרט הצילום הצבעוני הראשון וכללית, הייתה חברת הצילום החשובה בעולם האנלוגי.

הטרגדיה העסקית של חברת הענק החלה בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כשסטיבן ססון, אחד ממהנדסיה, המציא את המצלמה הדיגיטלית והפך את החברה לפורצת דרך בתיאוריה. בשנות ה-80 הומצא בקודאק גם החיישן הראשון שהיה מסוגל לקלוט יותר ממגה-פיקסל.

אבל בזה תמה החדשנות של ענקית הצילום, בשנות ה-90 היא הצליחה לפספס את השלב שבו המצלמות הדיגיטליות הפכו להיט. זה התחיל כשבקודאק ראו את הרמה הנמוכה של התמונות הדיגיטליות ולא האמינו שאלה יחליפו את הצילומים האנלוגיים האיכותיים של אותם זמנים. כך, בעוד חברות יפאניות פיתחו מצלמות שהולכות ומשתפרות, קודאק המשיכה להאמין בפילם ופיתחה מצלמות עם טכנולוגיות עלובות. החברה שהייתה סמל החדשנות בעולם הצילום השתרכה מאחור.

בתחילת שנות ה-2000 הפכו סרטי הצילום של קודאק למיותרים. בשל חוסר ביקוש נאלצה החברה להפסיק לייצר מצלמות פילם והפסיקה בהדרגה את ייצור הפילם. וכאילו להוסיף מלח על פצעיה האנלוגיים, הייתה זו חברת פוג'י היפאנית, המתחרה הגדולה של קודאק, שהםכה לכוכבת שוק הצילום הדיגיטלי. היא הלכה והתחזקה, על חשבון נתח השוק של קודאק כמובן. בעיניים כלות ראתה הנהלת "קודאק" כיצד הצילום הדיגיטלי, שנולד במעבדותיה שלה, הולך ומשתלט על עולם הצילום והיא נותרת מאחור.

בשלב מסוים נראה היה שקודאק מצליחה לחזור לשוק. היא פיתחה חיישנים משוכללים למצלמות דיגיטליות, אבל מחיריה היקרים אל מול היצרנים המתחרים מהמזרח הרחוק, לא עשו לה טוב.

הכל החל להסתיים בשנת 2009. אז הודיעה קודאק על הפסקת ייצור ה"קודאכרום". בעבר זה היה סרט הצילום הצבעוני והנמכר בעולם, הפילם שהיה לסמל הצילום האנלוגי הפופולארי, זה שהיא המציאה ושהמליך אותה בעבר על התעשייה כולה. בשנת 2012 הגישה החברה בקשה לפשיטת רגל ונפטרה ממרבית נכסיה.


הנה סיפור עלייתה ונפילתה של חברת קודאק:

https://youtu.be/zkwdwcl0EAE


כך המציא טכנאי בקודאק את המצלמה הדיגיטלית, שתביא לחורבנה של קודאק עצמה:

http://youtu.be/CpS-DKbyQEI


כך הלכה והדרדרה חברת קודאק, לאחר שלא קראה נכון את מהפכת הצילום הדיגיטלי:

https://youtu.be/wwfwr8eYP50
מי האיש שהפך את הפי.סי. למחשב הנמכר בעולם?



הבחור הצעיר שנסע בחזרה אל משרדי החברה הקטנה שהקים, כבר ידע שההתחייבות שנתן לחברת יבמ, לספק מערכת הפעלה למחשב האישי החדש שהם עומדים להוציא לשוק, היא בעייתית.. הרי אין לו מערכת הפעלה שכזה והוא לא מפתח אותה! אבל החוצפה וההעזה הצליחו לו.. הוא רכש בגרושים מטכנאי ומתכנת שהכיר, את מערכת ההפעלה החובבנית שהוא פיתח. כך הוא הפך אותה למערכת ההפעלה DOS, שתהיה המפרש והרוח של מהפכת המחשב האישי!

ביל גייטס, יזם אמריקאי שהקים את חברת "מיקרוסופט", היה לאחד מהמנהלים החזקים בעולם ולאיש העשיר בעולם. בפיקחותו הוא דאג שבהסכם עם IBM לא ייכלל סעיף בלעדיות. כך, רגע אחרי שמחשב ה-IBM PC יצא לשוק וחולל סערה, הוא החל למכור את מערכת ההפעלה שלו לעשרות יצרני מחשבים "תואמי IBM" והפך את מיקרוסופט, חברת התוכנה שהקים יחד עם פול אלן, לחברה החזקה בעולם הטכנולוגיה. במשך שנים רבות הוא כיהן כמנכ"ל ואדריכל התוכנה הראשי של החברה וגם כיום הוא פעיל בה מאד.

כיום גייטס הוא נדבן שהקים קרן צדקה שמאפשרת למיליארדרים שמוכנים לתרום חצי מהונם לצדקה להתחייב לעשות זאת. ביל ומלינדה גייטס רעייתו שייסדו את קרן הצדקה הענקית כבר הודיעו שבמותם ייתרם 95% מהונם לצדקה.


הנה סרטון על הצלחתו של ביל גייטס:

http://youtu.be/y3FDcT6h_mc


עוד על מפעל חייו של ביל גייטס:

http://youtu.be/ynGwwfsYA-U


כמה עשיר ביל גייטס:

http://youtu.be/IvRM4fHKTQI


וסרט תיעודי על חייו של גייטס:

https://youtu.be/saQK8Y4h2uM?long=yes


מה מלמד סיפורה המדהים של הספינה ואסה?


בשנים האחרונות מדברים בעולם ההייטק והעסקים יותר ויותר על ספינת מלחמה עתיקה, שהזמין מלך שוודיה לפני 400 שנה, עבור הצי שלו. אבל מה בדיוק מעסיק את אנשי העתיד בספינה מלפני זמן כה רב?

ובכן, האונייה ואסה אינה רק היסטוריה אלא גם סיפור ומשל חשוב להתנהלות בפיתוח נכון, לתכנון וביצוע איכותיים ולעקרונות של ניהול נכון, שהם נכונים תמיד, או לפחות כמעט תמיד.

הכל התחיל כשהחליט גוסטבוס אדולפוס, מלך שוודיה במאה ה-17, לבנות צי של אוניות מלחמה, שכמותן טרם נראו באירופה. שוודיה אז הייתה במלחמה עם פולניה והאונייה הראשונה שנבנתה בפקודתו הייתה "ואסה". 3 שנים לקח לבנות אותה והעלות הייתה של 4% מהתוצר הלאומי של הממלכה - סכום בלתי נתפס באותם זמנים.

באורך "עצום" של 69 מטרים וגובה של בניין בן 12 קומות, ממדי ה"ואסה" היו רק חלק מהתמונה. לדרישת המלך, שתוך כדי הבנייה לא הפסיק להתערב ו"להגדיל", ממש כמו במקדונלדס, את ספינת המלחמה שלו, נבנו 2 קומות תותחים, כפול מהמקובל בלוחמה הימית של אותם ימים ומהתכנון המוקדם של האונייה.

סביר שהיו מהנדסים שהתריעו על השגיאה החמורה, של הוספת גובה בשלב שבו לא ניתן לשנות את אורך ה"ואסה". אולי היו גם פועלים שראו את חוסר ההיגיון בהחלטה וודאי היה מי שלחש למלך שראוי לחשוב שוב ואולי אף שילם על כך. אבל כמו בעולם המודרני, החלטת ההנהלה, במקרה הזה המלך, היא שקבעה. לה הרי שמורה תמיד המלה האחרונה...

כך התנהלה בניית האונייה, כשמדי פעם מתערב המלך ו"מנחית" שינויים והוראות חדשות. לבסוף הבנייה הסתיימה וב-10 לאוגוסט 1628, ביום שמש סקנדינבי, עמדו אלפי שבדים בנמל שטוקהולם וחגגו את השקת ספינת המלחמה הגדולה והטובה אי-פעם.

היא אכן הייתה מדהימה וכשהחלה להפליג, התרחב ליבם של הנוכחים. היסטוריה בפעולה. שוודיה עומדת עתה להפוך לאימפריה ימית של ממש. אבל אבוי, אחרי כמה מטרים של הפלגה, בעודה עדיין בתחומי הנמל, הביא חוסר היציבות את הספינה העצומה והמרשימה לנטות הצידה, להתמלא במים ולרדת אל קרקעית הים, כשבתוכה אלפי טונות של עץ, ברונזה ואפילו זהב. אבל הכי חשוב - בתוכה טבעו 150 אנשי צוות שרגע לפני כן עמדו בגאווה על סיפון הטיטאניק של המלחמות, ספינת המלחמה החזקה ביותר אי-פעם, פאר התעשייה הימית של שוודיה.

וכך, במה שהייתה הפלגת הבכורה הקצרה בתולדות הספנות ולבטח הכושלת ביותר בהיסטוריה הימית, טבעה ה"ואסה", דקות ספורות לאחר שיצאה להפלגה הראשונה שלה.

באופן אירוני, אותה קומת התותחים נוספת, שהגביהה את האונייה בכמה מטרים והוסיפה לה עשרות תותחים כבדים, הייתה אולי הגורם המרכזי באסון. ה"קילינג פיצ'ר" שלה, תרתי משמע, הרגה את ה"ואסה". היא הקטינה את האיזון והיציבות של האונייה, הגדילה את משקלה באופן לא מתוכנן והביאה לטביעתה.

אחר כך באו ועדות חקירה, בדיקות, מסמוס והאשמות, אבל איש לא מפנה אפילו רמז לאחריותו של המלך. העניין הלך ונשכח. במלחמה נגד פולין, אגב, שוודיה ניצחה בכל זאת, על אף שבניית האוניות הנוספות שתוכננו לצי בוטלה, בשל ההפסד הכספי של טביעת הוואסה.

עברו 350 שנה והאסון הפך היסטוריה רחוקה. לאחר שאותרה במעמקי הנמל, ה"ואסה" נשלתה האונייה מהים והסתבר שהיא נשמרה מצוין. היא טופלה בתהליך מושקע ויקר ומוצגת כיום במוזיאון "ואסה" בשטוקהולם. ה"ואסה" נחשבת לאונייה השמורה ביותר מכל הספינות הטבועות שנשלו מהים בעולם.

אז ה"ואסה" אולי לא ניצחה במלחמה, אבל היא חשובה דווקא בלקח שהעולם יכול ללמוד ממנה. גם בימינו אנו, יש חשיבות לתכנון המוקדם, להיוועצות מקצועית ולא סמכותית במומחים ולצניעות שצריכים לסגל לעצמם מנהלים חכמים, אל מול אנשי המקצוע הכפופים להם וחושבים אחרת. ולעובדים כאלה - לומר את דברם ללא חשש ולהטיל ספק בדברי בעלי המאה ומשרות הניהול.


הנה תקציר סיפורה של הוואסה:

https://youtu.be/Su69apBS81I


הסיפור והלקח של הספינה ואסה:

https://youtu.be/kmJ59yyYza4


והמוזיאון ללא מילים:

https://youtu.be/u2hbUq2rN_I
מיהו מארק צוקרברג מייסד פייסבוק?



באפריל 2018, כשמייסד פייסבוק והמנכ"ל שלה, מארק צוקרברג, הגיע לשימוע בקונגרס האמריקאי, זה נראה ממש מסוכן לעתידו. החנון, שהקים בעשור שלפני כן, את חברת האינטרנט הגדולה בהיסטוריה, הגיע כדי להגן על מקום עבודתו ועל משרתו. הוא ישב למול חברי קונגרס נבוכים, שראו לפניהם את העתיד. הבחור הצעיר והמבריק שישב מולם, הסביר להם בנחת ובבגרות את כל מה שקרה ונטל אחריות על המשגים שנעשו, כשמידע של יותר מ-80 מיליון משתמשי הרשת החברתית הודלף ממנה וגרם ככל הנראה לשינוי בתוצאות הבחירות בארצות הברית. הוא ענה על המוני שאלות של חברי הקונגרס, שבעיקר הראו עד כמה העולם הישן, של הפוליטיקאים, לא ממש מבין את רוח הזמן ואת העולם של המילניאלס, שצוקרברג הוא המנהיג הברור שלו, גם אם לא התכוון לכך.

המניה של פייסבוק בבורסה, גאתה באותו יום בכ-4.5%. היא הראתה שהמשקיעים נותנים אמון חד משמעי ביכולתו של צוקרברג להמשיך ולנהל את חברת הענק המצליחה, בת 2 מיליארד המשתמשים, שהקים בעצמו בגיל 20 ומשהו.

מדובר ללא ספק בחנון המצליח בכל הזמנים. מי שהיה סטודנט ומתכנת, יליד 1984, החליט בעשור שלפני, להקים אתר שבו אנשים יוכלו לראות ולדרג תמונות של סטודנטיות וגם קצת סטודנטים אחרים, אתר שהפך להצלחה מסחררת. צוקרברג הפך די מהר לאחד האנשים העשירים בתבל, עוד בטרם מלאו לו 30. אגב, עם לידת בתו הראשונה, הוא התחייב לתרום 99% מהמניות שלו בפייסבוק לצדקה. מדובר בעשרות מיליארדי דולרים...

אז מי שדחה בנימוס הצעת רכש של פייסבוק, בת מיליארד דולר מחברת יאהו, עוד בתחילת הדרך, ידע בדיוק מה הוא עושה. בהנהגתו הגיעה פייסבוק להיות חברת הפרסום השנייה בגודלה בעולם, עם הכנסות ענק ושליטה בכמעט כל היבט אפשרי בחברה העולמית, בכלכלת המידע ובפוליטיקה הבינלאומית, כולל הפלת ממשלות בעולם הערבי, העלאת דאעש לגדולה וככל הנראה גם שינוי שמו של הנשיא הנבחר באמריקה. עתידו של צוקרברג נראה שוב ורוד ונראה שאם לא יקרה משהו בלתי צפוי, הוא עתיד להפוך בעצמו ,ביום מן הימים, למנהיג ארצות הברית של אמריקה.


הנה תקציר דרכו של צוקרברג להיות אחד האנשים החזקים בעולם:

https://youtu.be/5ULR988bztQ


בסרט "הרשת החברתית" מתוארים החודשים הראשונים של פייסבוק:

http://youtu.be/lB95KLmpLR4?t=7s


מארק צוקרברג התחייב לתרום את מרבית הונו לצדקה:

https://youtu.be/8HTbwXJTCwY


הוא כבר הפך לדמות תרבותית שמקדישים לה שירים:

https://youtu.be/2_hkk6lFTb4


מילות השראה שלו:

https://youtu.be/0ZEklpXQB6g


ממנו צריכים ללמוד על פרטיות:

https://youtu.be/fT8_okDdg4c


והנה סיפור הקמת פייסבוק בסרט תיעודי ארוך:

https://youtu.be/5WiDIhIkPoM?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.