שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
פוגה
מי רודף אחרי הפוגה המוסיקלית?
פוּגָה (Fugue) היא שיטת הלחנה פוליפונית לכמה קולות, שנולדה בתקופת הרנסאנס והגיעה לשיא בתקופת הבארוק. גם אחרי תקופת הבארוק ממשיכה הפוגה להופיע, מפוגות בתקופה הקלאסית ועד לפוגות מהתקופה הרומנטית ובמאה ה-20.
בתחילת הפוגה מנוגן הנושא הראשי ובהמשך הוא מושמע שוב ושוב, כשבכל פעם הוא "עובר" לקול אחר, בין הקולות השונים. אך בכל קול הוא מנוגן בשינויים מסוימים. לעתים השינוי מלודי, כלומר במנגינה שלו, ולעתים הוא ריתמי, בקצב שלו. כך הוא מתאים לקולות האחרים ולסולמות השונים.
חוץ מהנושא הראשי, יש בפוגה גם נושאים משניים וקטעי מעבר, שמושמעים כל הזמן למולו, כנושאים נגדיים או מקבילים. קצת כמו שיחה שבה ניתן להבין את דברי כולם, על אף שהם מדברים ביחד וממש בו-זמנית - כך הקולות בפוגה עצמאיים ועדיין יש ביניהם שילוב הרמוני המשתלב היטב לכדי שלמות אחת. בכך הפוגה שונה מצורות מוסיקליות אחרות שלא מבוססות על קונטרפונקט.
יצירות שנכתבו בטכניקת הפוגה נקראות במרבית המקרים גם הן "פוגה". פוגות כאלה יכולות להיכתב לכלי יחיד, לרוב כלי מקלדת כמו פסנתר, להרכבים כליים וקוליים, דוגמת רביעיית מיתרים, תזמורת מלאה או מקהלה.
פוגות מפורסמות ניתן למצוא בסימפוניה השלישית של בטהובן, בקטע ה"אמן" מתוך הרקוויאם של מוצרט, וברבות מיצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך.
כך נראית פוגה:
https://youtu.be/95gLT7NzHAM
הנה הפוגה הגדולה בסול מינור של באך קכל 542:
https://youtu.be/4WhPUqpaRp4
פוגת "אמן" מתוך הרקוויאם של מוצרט:
https://youtu.be/-IfB7VmGaNQ
הפוגה מפרק רביעי בסימפוניה השלישית של בטהובן:
https://youtu.be/ZkP3XVkLxL4
סרט תיעודי שמסביר את הפוגה:
https://youtu.be/vAFETgpt9PA?long=yes
הסבר נוסף ומעמיק על הפוגה והצד המתמטי שלה:
https://youtu.be/ZG4SKgCpppE?long=yes
ו"אמנות הפוגה" של באך בביצוע הפסנתרן גלן גולד:
https://youtu.be/exD8bhJP1eo?long=yes
פוּגָה (Fugue) היא שיטת הלחנה פוליפונית לכמה קולות, שנולדה בתקופת הרנסאנס והגיעה לשיא בתקופת הבארוק. גם אחרי תקופת הבארוק ממשיכה הפוגה להופיע, מפוגות בתקופה הקלאסית ועד לפוגות מהתקופה הרומנטית ובמאה ה-20.
בתחילת הפוגה מנוגן הנושא הראשי ובהמשך הוא מושמע שוב ושוב, כשבכל פעם הוא "עובר" לקול אחר, בין הקולות השונים. אך בכל קול הוא מנוגן בשינויים מסוימים. לעתים השינוי מלודי, כלומר במנגינה שלו, ולעתים הוא ריתמי, בקצב שלו. כך הוא מתאים לקולות האחרים ולסולמות השונים.
חוץ מהנושא הראשי, יש בפוגה גם נושאים משניים וקטעי מעבר, שמושמעים כל הזמן למולו, כנושאים נגדיים או מקבילים. קצת כמו שיחה שבה ניתן להבין את דברי כולם, על אף שהם מדברים ביחד וממש בו-זמנית - כך הקולות בפוגה עצמאיים ועדיין יש ביניהם שילוב הרמוני המשתלב היטב לכדי שלמות אחת. בכך הפוגה שונה מצורות מוסיקליות אחרות שלא מבוססות על קונטרפונקט.
יצירות שנכתבו בטכניקת הפוגה נקראות במרבית המקרים גם הן "פוגה". פוגות כאלה יכולות להיכתב לכלי יחיד, לרוב כלי מקלדת כמו פסנתר, להרכבים כליים וקוליים, דוגמת רביעיית מיתרים, תזמורת מלאה או מקהלה.
פוגות מפורסמות ניתן למצוא בסימפוניה השלישית של בטהובן, בקטע ה"אמן" מתוך הרקוויאם של מוצרט, וברבות מיצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך.
כך נראית פוגה:
https://youtu.be/95gLT7NzHAM
הנה הפוגה הגדולה בסול מינור של באך קכל 542:
https://youtu.be/4WhPUqpaRp4
פוגת "אמן" מתוך הרקוויאם של מוצרט:
https://youtu.be/-IfB7VmGaNQ
הפוגה מפרק רביעי בסימפוניה השלישית של בטהובן:
https://youtu.be/ZkP3XVkLxL4
סרט תיעודי שמסביר את הפוגה:
https://youtu.be/vAFETgpt9PA?long=yes
הסבר נוסף ומעמיק על הפוגה והצד המתמטי שלה:
https://youtu.be/ZG4SKgCpppE?long=yes
ו"אמנות הפוגה" של באך בביצוע הפסנתרן גלן גולד:
https://youtu.be/exD8bhJP1eo?long=yes
איך הפך מטוס הפוגה מדאון צרפתי למטוס קרב ישראלי?
מטוס הפוגה (Fouga CM-170 Magister) הצרפתי הוא אחד המטוסים המפתיעים ביותר. זה מטוס שפוצח לצרכי אימון של קורסי טיס צבאיים וצוותים אווירובטיים, שנודע בזנב בצורת ה-"V" הייחודי שלו, צורת זנב שזכתה לכינוי החיבה "פרפר".
הפוגה נולד בכלל בתור דאון. ולא סתם דאון אלא מה שנועד להיות הדאון הכי טוב בעולם, כלי טיס קל לשליטה, סופר-דאון שהוא גם סופר יעיל וגם יפה להפליא.
ב-1948 הבינו בחברה שההימור על דאונים לא מוכיח את עצמו והם התגלו כבעייתיים בבטיחות, גרועים בקרב ובעלי אמינות נמוכה למדי.
כשבחברה הבינו שיש להם זהב אבל איש לא רוצה בו, הדאון-הגאון קיבל מנוע והפך למטוס. לא סתם מטוס, אלא מטוס סילון תת-קולי בעל שני מנועים, כלומר דו-מנועי, מטוס נמוך, קל, מאוד בטוח ובטיחותי, סלחן לטעויות של טייסים ודו מושבי, בעל שני מושבים.
היצרנית "אייר פוגה" ייעדה אותו להיות בעיקר מטוס אימון בקורסי טיס צבאיים. כשישראל הצעירה בחרה בו לחיל האוויר שלה, היא התעקשה לסגור עם היצרנית שתאפשר לה לבנות את מטוסי הקרב הללו כאן ובעצמה. מכאן תיוולד, אגב, התעשייה האווירית של ישראל.
במהלך מלחמת ששת הימים, הפעיל חיל האוויר הישראלי מטוסי פוגה מגיסטר רבים למשימות תקיפה, כולל תקיפת מתחמי הצבא המצרי ברפיח, בבוקרו של היום הראשון למלחמה.
מטרת המבצע הזה הייתה לאפשר למטוסי חיל האוויר המשוכללים לפעול בעומק האויב, במבצע "מוקד". זה היה מבצע נועז, שמטרתו הייתה להשבית את חיל האוויר המצרי ע"י השמדת כל מטוסי חיל האוויר שלו, השכם בבוקר ובעודם על הקרקע.
כמו כל הצלחות מבצע "מוקד", הוכיח גם הפוגה את עצמו בהצטיינות, כשחשוב לזכור שהמטוס הזה לא אמור היה בשום שלב להיות מטוס קרב.
מכאן ובמשך שנים רבות חזר והשתמש חיל האוויר הישראלי בפוגות, בתור מטוס ההדרכה. חניכי קורס טיס זוכרים אותו, במיוחד בשלב טיסות הסולו.
על שמותיו בצה"ל מספרים שבן גוריון הוא שנתן לדור הראשון שלהן את השם העברי "סנונית". בסוף שנות ה-70 יגיע הדור השני של מטוסי ההדרכה הללו ויזכה לשם "צוקית". את הגרסה המשודרגת של המטוס הפעיל חיל האוויר שלנו עד שנת 2010.
הנה סיפורו של הפוגה, שהפך צוקית (עברית):
https://youtu.be/YiGo_hxPrOw
הצוקית בסרטון אילם של חיל האוויר:
https://youtu.be/e8TSuxrY8UE
זיכרונות מהפוגה (עברית):
https://youtu.be/mF69j3sRItI
וסרט תיעודי על הפוגה והצוקית הישראלית שיצאה ממנה (עברית):
https://youtu.be/dbfdZZZPr2A?long=yes
מטוס הפוגה (Fouga CM-170 Magister) הצרפתי הוא אחד המטוסים המפתיעים ביותר. זה מטוס שפוצח לצרכי אימון של קורסי טיס צבאיים וצוותים אווירובטיים, שנודע בזנב בצורת ה-"V" הייחודי שלו, צורת זנב שזכתה לכינוי החיבה "פרפר".
הפוגה נולד בכלל בתור דאון. ולא סתם דאון אלא מה שנועד להיות הדאון הכי טוב בעולם, כלי טיס קל לשליטה, סופר-דאון שהוא גם סופר יעיל וגם יפה להפליא.
ב-1948 הבינו בחברה שההימור על דאונים לא מוכיח את עצמו והם התגלו כבעייתיים בבטיחות, גרועים בקרב ובעלי אמינות נמוכה למדי.
כשבחברה הבינו שיש להם זהב אבל איש לא רוצה בו, הדאון-הגאון קיבל מנוע והפך למטוס. לא סתם מטוס, אלא מטוס סילון תת-קולי בעל שני מנועים, כלומר דו-מנועי, מטוס נמוך, קל, מאוד בטוח ובטיחותי, סלחן לטעויות של טייסים ודו מושבי, בעל שני מושבים.
היצרנית "אייר פוגה" ייעדה אותו להיות בעיקר מטוס אימון בקורסי טיס צבאיים. כשישראל הצעירה בחרה בו לחיל האוויר שלה, היא התעקשה לסגור עם היצרנית שתאפשר לה לבנות את מטוסי הקרב הללו כאן ובעצמה. מכאן תיוולד, אגב, התעשייה האווירית של ישראל.
במהלך מלחמת ששת הימים, הפעיל חיל האוויר הישראלי מטוסי פוגה מגיסטר רבים למשימות תקיפה, כולל תקיפת מתחמי הצבא המצרי ברפיח, בבוקרו של היום הראשון למלחמה.
מטרת המבצע הזה הייתה לאפשר למטוסי חיל האוויר המשוכללים לפעול בעומק האויב, במבצע "מוקד". זה היה מבצע נועז, שמטרתו הייתה להשבית את חיל האוויר המצרי ע"י השמדת כל מטוסי חיל האוויר שלו, השכם בבוקר ובעודם על הקרקע.
כמו כל הצלחות מבצע "מוקד", הוכיח גם הפוגה את עצמו בהצטיינות, כשחשוב לזכור שהמטוס הזה לא אמור היה בשום שלב להיות מטוס קרב.
מכאן ובמשך שנים רבות חזר והשתמש חיל האוויר הישראלי בפוגות, בתור מטוס ההדרכה. חניכי קורס טיס זוכרים אותו, במיוחד בשלב טיסות הסולו.
על שמותיו בצה"ל מספרים שבן גוריון הוא שנתן לדור הראשון שלהן את השם העברי "סנונית". בסוף שנות ה-70 יגיע הדור השני של מטוסי ההדרכה הללו ויזכה לשם "צוקית". את הגרסה המשודרגת של המטוס הפעיל חיל האוויר שלנו עד שנת 2010.
הנה סיפורו של הפוגה, שהפך צוקית (עברית):
https://youtu.be/YiGo_hxPrOw
הצוקית בסרטון אילם של חיל האוויר:
https://youtu.be/e8TSuxrY8UE
זיכרונות מהפוגה (עברית):
https://youtu.be/mF69j3sRItI
וסרט תיעודי על הפוגה והצוקית הישראלית שיצאה ממנה (עברית):
https://youtu.be/dbfdZZZPr2A?long=yes
איך יצר באך את המנחה המוסיקלית?
זה קרה בשנת 1747 כשבארמונו של פרידריך השני, מלך פרוסיה, ביקר "המלחין המאלתר" יוהן סבסטיאן באך. באך היה ידוע בחייו פחות כמלחין ויותר כנגן מצוין וכמאלתר בחסד, מי שיכול להמציא על הרגע, כלומר ממש במקום, מנגינות נעימות לאוזן ומתוחכמות ביותר.
המלך המארח החליט להשתעשע מעט וביקש מאורחו לנגן אילתורים על מנגינה שניגן לו. באך החל מיד לאלתר פוגה על המנגינה שניגן המלך. האילתור היה מוצלח ובאך קיבל הרבה מחיאות כפיים וכבוד מהמלך הנלהב.
מעט אחרי שחזר באך לביתו, הוא החליט להלחין על בסיס הנושא של המלך מספר פוגות וקנונים. הוא גם החל ליצור פוגה ב-6 קולות. כל הקטעים שיצר היו לחלק מיצירה חדשה שלו, יצירה מונומנטלית שזכתה לשם "המנחה המוסיקלית" (The Musical Offering).
הנה קטע מהמנחה המוסיקלית:
https://youtu.be/z4STsIzfBNI
עוד מ"המנחה המוזיקלית" בגיטרה:
https://youtu.be/WTdsBQhoCWk
וביצוע ארוך של חלקים מהמנחה המוסיקלית:
https://youtu.be/23yNGer9Wqs?long=yes
זה קרה בשנת 1747 כשבארמונו של פרידריך השני, מלך פרוסיה, ביקר "המלחין המאלתר" יוהן סבסטיאן באך. באך היה ידוע בחייו פחות כמלחין ויותר כנגן מצוין וכמאלתר בחסד, מי שיכול להמציא על הרגע, כלומר ממש במקום, מנגינות נעימות לאוזן ומתוחכמות ביותר.
המלך המארח החליט להשתעשע מעט וביקש מאורחו לנגן אילתורים על מנגינה שניגן לו. באך החל מיד לאלתר פוגה על המנגינה שניגן המלך. האילתור היה מוצלח ובאך קיבל הרבה מחיאות כפיים וכבוד מהמלך הנלהב.
מעט אחרי שחזר באך לביתו, הוא החליט להלחין על בסיס הנושא של המלך מספר פוגות וקנונים. הוא גם החל ליצור פוגה ב-6 קולות. כל הקטעים שיצר היו לחלק מיצירה חדשה שלו, יצירה מונומנטלית שזכתה לשם "המנחה המוסיקלית" (The Musical Offering).
הנה קטע מהמנחה המוסיקלית:
https://youtu.be/z4STsIzfBNI
עוד מ"המנחה המוזיקלית" בגיטרה:
https://youtu.be/WTdsBQhoCWk
וביצוע ארוך של חלקים מהמנחה המוסיקלית:
https://youtu.be/23yNGer9Wqs?long=yes