» «
רדיו
איך משדרים ברדיו?



כיום רדיו משודר באינטרנט וקל לקלוט אותו במחשב שלנו, בכל מקום בעולם. אבל עד לפני כמה שנים היית חייב להיות מצויד במכשיר רדיו עם אנטנה, כדי לקלוט את תחנת הרדיו האהובה עליך. אם לא היית מתגורר בטווח השידור של התחנה - לא יכולת לקלוט את שידוריה ולהאזין להם..

איך זה עובד? איך תחנות רדיו משדרות שידורים למכשיר הרדיו שלנו?

ובכן, תחנת הרדיו משדרת בתדר שבחרה לה, באמצעות אנטנת שידור, את גלי הרדיו עם התכניות שלה. כל מכשיר רדיו שכוון לתדר של התחנה, קולט דרך האנטנה שלו את גלי הרדיו עם שידורי התחנה ואנו יכולים לשמוע את שידוריה במכשיר.


הנה סרטון שמציג את התהליך של שידור הרדיו:

http://youtu.be/4K7PloSKXGU
רדיו
מי לא ראה סיכוי שהרדיו יכניס כסף?



"לתיבת הנגינה האלחוטית אין שום ערך מסחרי. מי ישלם עבור הודעה שנשלחה אישית לאף אחד?" אמרו שותפיו של דוד סארנוף בתגובה להפצרותיו להשקעה ברדיו בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

וזה די נכון. הרדיו לא עשה הרבה כסף.. הוא עשה המון כסף! יש בעולם מעל 44,000 תחנות רדיו וזה אפילו ללא תחנות רדיו אינטרנט!

רק האינטרנט הוא שמאיים היום על תעשיית הרדיו ויש רבים שחוששים שהתחנות האישיות, אתרי האינטרנט שמתאימים מוסיקה לטעם האישי של המאזין ושירותי הסטרימינג הפופולאריים, עלולים להרוס את תחנות הרדיו.


הנה ראיון עם בכיר ברדיו שמתאר את החשש שהאינטרנט יהרוס את הרדיו ומה יאפשר לו להתקיים:

http://youtu.be/8L-96cQRBL8
גוליילמו מרקוני
איך המציא מרקוני את הרדיו?



איש צנום ישב יום אחד והדגים המצאה ששינתה את העולם. הוא יצר קשר באמצעות מכשיר משונה, עם ספינה שנמצאה במרחק של כמעט 5000 קילומטרים ממנו! - והוא עשה זאת ללא חוטים או חיבור כלשהו אל הספינה. הרדיו ותקשורת האלחוט הומצאו על ידו.

קראו לו גוליילמו מרקוני ואת הרדיו שאנו מכירים הוא המציא ואף זכה על תרומתו בפרס נובל לפיזיקה. עד להמצאתו שודרו מסרים רק באמצעות חוטים, אך הוא התבסס על תיאוריות קודמות ושידר בשנת 1901 מסר אלחוטי ראשון שחצה את האוקיינוס האטלנטי, אל אותה ספינה בים.

ההמצאה של מרקוני היתה מדהימה מפני שעד אז כל שידורי הטלגרף עברו בחוטים והיתה זו הוכחה לכך שצורתו העגולה של כדור הארץ לא חייבת להפריע לשידור של טלגרף אלחוטי. לאחר מכן הפכה ההמצאה החדשה למכשיר הרדיו שאנו מכירים, ששימש לשידור להמונים של בידור, מוסיקה, חדשות ומידע. כל כך הרבה המצאות נגזרו מהמצאתו של הגאון האיטלקי הזה, עד שניתן בהחלט לומר שהוא אחד מהממציאים החשובים בכל הזמנים.

מצד שני, מרקוני הוא לא ממציא הרדיו הרשמי. זה שוב גאון ההמצאות ניקולה טסלה, שהקדים אותו ולאחר מותו זכה לאישור הרשמי על בכורתו בהמצאת הרדיו.


הנה המצאת הרדיו לילדים:

http://youtu.be/XzJNnr6-Wn0


מכשיר מרקוני משנת 1938:

https://youtu.be/RwtqX0IOPMA


תולדות הרדיו:

https://youtu.be/qgkepUUED7k


וסרטון ארוך על המצאת הרדיו של מרקוני:

http://youtu.be/g57z0qFdPdQ?long=yes
רדיו סבתא
מהו רדיו סבתא?



פעם, כשעוד לא הייתה הטלוויזיה, הרדיו היה מכשיר הפלא וסמל הבורגנות. הוא היה ניצב במרכז הסלון ואנשים האזינו לו, בדיוק כמו שהבדור הבא החלו בוהים כולם במסך הטלוויזיה.

הרדיו הישן, שכיום מכנים אותו "רדיו סבתא" או "רדיו מנורות", היה מכשיר ענקי ובנוי מעץ, מלא בשפופרות-ריק, שכונו אז "מנורות". שפופרות אלה האירו באור כתום-צהוב ולקח להן זמן להתחמם. הן היו הסיבה שהיה פרק זמן מההדלקה שלו ועד שהחלו לשמוע צלילים.

בהמשך הוחלפו שפופרות הריק בטרנזיסטורים, אותם רכיבי אלקטרוניקה קטנים, שיאפשרו לכווץ את הרדיו לממדים של טלפון סלולארי של היום, מה שנקרא "רדיו טרנזיסטור".

אבל בחזרה לרדיו של סבתא - הוא קלט תחנות קרובות ורחוקות. הרדיו הגדול היה מצויד ביכולת לקלוט גלים קצרים, מה שאפשר לאנשים לשמוע שידורי רדיו מארצות רחוקות מאד. על הרדיו עצמו היו מסומנות תחנות מפורסמות כמו הביביסי מאנגליה, רדיו ברלין ועוד. הפלא שלו היה נעוץ ביכולת לסובב את החוגה ולהגיע בשניה לשידורי רדיו מארצות רחוקות.


הנה רדיו של פעם וסיפורו:

http://youtu.be/7087hbv6aFA


כך מתקנים רדיו סבתא ישן:

http://youtu.be/46QAdRvBGg0

רדיו

טרנזיסטור
מהו הטרנזיסטור?



הטְרַנזיסְטוֹר (Transistor) הוא רכיב אלקטרוני המשמש כמתג אלקטרוני. הטרנזיסטור בנוי מחומר מוליך למחצה. הוא אחד מהמרכיבים החשובים בתעשיית האלקטרוניקה המודרנית ובטכנולוגיה העולמית בכלל. הוא החליף את שפופרת הריק, ששימשה את תעשיית האלקטרוניקה עד שנות ה-60 של המאה הקודמת. כך היה לרכיב מפתח בכל תעשיית האלקטרוניקה המודרנית.

יתרונותיהם העיקריים של הטרנזיסטורים היו גודלם הזעיר, ההספק החשמלי הנמוך שהם צרכו והאמינות הרבה שלהם, בעיקר בהשוואה ל"מנורות" (שמן העממי של שפופרות הריק), שנשרפו והיו זקוקות להחלפה מעת לעת. גם פשטות הייצור הנמוך של הרכיבים הטרנזיסטוריים, שאיפשרה ייצור בכמויות אדירות ומחיר נמוך מאד, אפשרו לתעשיית האלקטרוניקה לייצר מכשירים זולים, קטנים ואיכותיים יותר ובכמויות אדירות. התהליך הוביל לתפוצה עצומה של מכשירים אלקטרוניים, פריחה בתעשיות שקשורות באלקטרוניקה בהמשך גם למהפכת המחשב האישי וכל מה שבא בעקבותיה.

תפקידיו האלקטרוניים של הטרנזיסטור השתנו במהלך התפתחות הטכנולוגיה. אם במעגלים אנלוגיים הוא שימש להגברה, ליצירת תנודות, לייצוב מתח, לאיפנון ולעירבול, במעגלים הדיגיטליים הוא משמש כמתג חשמלי מהיר, מרכיב יסודי בבנייה של שערים לוגיים, זיכרון גישה אקראית (RAM) והתקנים אלקטרוניים אחרים.

שם הרכיב "טרנזיסטור" מורכב משילוב של המלים מוליך, או מעביר (טרנס) ומתנגד (רזיסט). הוא הפך בשנות השישים גם לכינוי של "רדיו הטרנזיסטור", אותו מקלט רדיו נייד וזעיר, שהיה מהפכני ביחס למכשירי הרדיו הגדולים שלפניו (אלו שהיום נהוג לכנות "רדיו סבתא").

המזעור של מכשירים אלקטרוניים הלך והתגבר והתאפשר בזכות הטרנזיסטורים ששימשו בהם כרכיבים האלקטרוניים הפעילים, במקום שפופרות הריק. המזעור של הטרנזיסטורים הגיע לממדים שלא יאומנו. נתון אחד, כדי לסבר את העין - בטלפון החכם של ימינו יש מעל 2 מיליארד טרנזיסטורים!


הנה הטרנזיסטור, ששינה את העולם:

https://youtu.be/OwS9aTE2Go4


כך תורם הטרנזיסטור למחשוב האישי:

https://youtu.be/WhNyURBiJcU


סרטון שמספר את סיפורו של הטרנזיסטור:

https://youtu.be/u4bJab9Brm4


כך עובד הטרנזיסטור:

https://youtu.be/IcrBqCFLHIY


כך חזו כבר ב-1953 את המהפכה שיעשו הטרנזיסטורים:

http://youtu.be/V9xUQWo4vN0


הסבר מדעי של פעולת הטרנזיסטור:

http://youtu.be/9CrcRabTQ0s


על כל אחד מהשבבים שהחליפו את הטרנזיסטור יש יותר ממיליארד טרנזיסטורים:

https://youtu.be/AlGchpqSbJA
תסכית
מה היו תסכיתי הרדיו?



בעולם שלפני הטלוויזיה היה הרדיו המלך הבלתי מעורער של הבידור הביתי. בעולם כזה עוד לא היו סדרות טלוויזיה ותכניות ריאליטי, אבל היו תסכיתים.

התסכית היה מחזה רדיופוני, מעין תאטרון קולי, שבו מחליפים צלילים וקולות את התמונות והסרט. בתסכית שמוקלט באולפן בקולות בלבד, הדמיון הוא שעובד והיכולת לחזות בו היא באמצעותו. השחקנים מקריינים את המחזה ואפקטים קוליים, צלילי רקע, מאפשרים לדמיין את מה שקורה בעלילה המקורינת.

במשך שנים רבות היו התסכיתים פופולאריים בעולם וגם בישראל. דור ההורים והוריהם גדלו על תסכיתי מתח, צחוק, תסכיתים לנוער ותסכיתים לילדים. בשעה היעודה היינו מתיישבים ליד הרדיו, התסכית היה מתחיל והדמיון נפתח.

לקראת סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, עם נצחונה הסופי של הטלוויזיה כאמצעי הבידור הביתי המוביל, הפסיקו להקליט ולהשמיע תסכיתים ברדיו. הם זכו אמנם לעדנה מסוימת באינטרנט של השנים האחרונות, כפודקאסטים הניתנים להורדה ולהאזנה בנגנים ניידים וסלולאריים, אך לעת עתה נראה שימי התהילה של התסכית הסתיימו.


הנה סיפורם של תסכיתי הרדיו בישראל:

http://youtu.be/Sdh9mplwrvA?t=1m5s


הנה שחזור של תסכית מפעם:

http://youtu.be/-F7Jg996vbs


והנה האות המוסיקלי לתכנית הילדים של קול ישראל:

http://youtu.be/sP-3rqUG5yk


וגם זה:

http://youtu.be/-fLC1w3bInQ
אלקטרומגנטיות
מהי אלקטרומגנטיות?


אֱלֶקְטְרוֹמַגְנֵטִיּוּת (Electromagnetism) היא הקשר המיוחד שבין חשמל למגנטיות. זהו תחום בפיזיקה שעוסק בתופעות הקשורות למטען חשמלי.

אֱלֶקְטְרוֹמַגְנֵט הוא מגנט שנוצר מזרם חשמלי. אלקטרומגנט ניתן ליצור באמצעות כל תיל (חוט) שבו עובר זרם חשמלי, המייצר מסביבו שדה מגנטי.

איך יוצרים אלקטרומגנט? - ניקח את הסילונית, שהיא פיסת תיל מבודד, כלומר שיש בידוד מסביבו. אם זרם חשמלי עובר דרך הסילונית וכל עוד עובר בה זרם, תתנהג הסילונית כמגנט. כלומר, יהיה לה שדה חשמלי חזק, שיש בו קוטב דרומי וקוטב צפוני.

אגב, אם מפזרים אבקת ברזל סביב תיל, ניתן לראות שכשהזרם החשמלי מופעל ועובר בו, חלקיקי אבקת הברזל יסתדרו במעגלים, לפי השדה המגנטי שהתיל יוצר.

השדה האלקטרומגנטי או שדה כוח אלקטרומגנטי מורכב משדה חשמלי ושדה מגנטי שנעים ביחד כשהם מצומדים. במילים אחרות, אובייקטים בעלי מטען חשמלי שנמצאים בתאוצה, מתפשטים יחד ומשפיעים זה על זה, מה שיוצר את השדה האלקטרומגנטי.

אלקטרומגנטיות היא תופעה מדהימה. כבר ב-1820 גילה הנס כריסטיאן ארסטד (Ørsted) פרופסור לפיזיקה וכימיה מדנמרק, שזרם חשמלי שזורם דרך תיל, גורם למחט של מצפן סמוך להסתובב ולסטות מהצפון. הוא היה הראשון שזיהה קשר כלשהו בין חשמל למגנטיות.

מייקל פאראדיי, מגלה האלקטרומגנטיות, היה הראשון שהבין שישנו שדה חשמלי שמקיף כל מטען חשמלי בעולם. השדה החשמלי הזה זז עם המטען החשמלי לכל מקום שבו נמצא המטען החשמלי הזה. פאראדיי שיער גם שטלטול של המטען החשמלי מייצר "קרינה אלקטרומגנטית". ב-1931 הוא מצא ששדה מגנטי משתנה, שיצר מגנט מתנועע, יכול להביא לזרימת חשמל בסליל מוליך. מכאן יווצרו הגנרטורים, מחוללים של חשמל, שמייצרים כיום חשמל בכמויות חשמל, על ידי כוח מגנטי משתנה, המניע אלקטרונים בתיל, בכיוון מסוים ובכך יוצרים זרם.

גם זרם חילופין יוצר שדה אלקטרומגנטי. זו אחת התרומות של ניקולה טסלה, ממציא זרם החילופין והאיש שלו אנו חייבים את מערכת החשמל המודרנית.

באמצעות הקרינה האלקטרומגנטית עובדים כיום מכשירים כמו הרדיו, הטלוויזיה, הטלפון הנייד, הרנטגן, המיקרוגל ועוד. הדבר המדהים שרובנו לא יודעים הוא שגם אור הוא קרינה אלקטרומגנטית.


הנה הסבר של האלקטרומגנטיות ואיך אנו חווים אותה ביום יום, באור, גלי הרדיו ועוד:

https://youtu.be/O0PawPSdk28


הדגמה של האלקטרומגנטיות:
פולקסאמפפנגר
מה היה הפולקסאמפפנגר, מכשיר הרדיו הנאצי?



זה החל מיד כשעלו הנאצים לשלטון. שר התעמולה החדש של היטלר, יוזף גבלס, היה מהראשונים בעולם שמבין את הפוטנציאל הגלום ברדיו בשביל השליטים. הרדיו, טכנולוגיה צעירה ואמצעי מדיה חדש שכוחו עוד לא נחשף. גבלס ממקד בו חלק ממאמציו להפוך את היטלר והנאצים למקובלים על העם הגרמני.

פולקְסְאֶמפּפנגֶר (Volksempfänger), בגרמנית "מקלט עממי", היה מכשיר רדיו גרמני שהזמין שר התעמולה גבלס לייצר לצורך שיווק לאזרחי גרמניה. מטרתו של גבלס הייתה להחדיר את הנאומים של היטלר והמסים הנאציים לתוך הבית הגרמני, היישר למקום המשפחתי. וכך, בתערוכת הרדיו הבינלאומית שהתקיימה בברלין ב-1933, השיקו הנאצים את הרדיו הגרמני המפואר.

למעשה, זו הייתה סדרה של מקלטי רדיו זולים, שפותחו ב-1933. הם נוצרו כדי להחדיר תעמולה נאצית לאזרחי גרמניה. גבלס, נחוש להחדיר את מקלט הרדיו החדש למירב הבתים בגרמניה, קבע לו מחיר זול במיוחד ופצח במבצע פרסום מקיף, שהדגיש לגרמנים כמה כדאי לקנות מכשיר כה חדשני במחיר כה זול. התוצאות היו מצוינות לשלטון הנאצי. בתוך שנים אחדות נמכרו מעל 7 מיליון מקלטי רדיו כאלה לציבור הגרמני. גם את מי שלא היה לו כסף גבלס לא שכח. הוא הנהיג לא פעם, מחוות שהוצגו כטוב לב של השלטון. אחת מהן הייתה חלוקה של אלפי מכשירי פולקְסְאֶמפּפנגֶר לנזקקים, לרגל ימי הולדת של בכירי המפלגה...

שר התעמולה הנאצי הצליח להכניס את היטלר לסלון המשפחתי של גרמניה. גם תקציבו של משרד התעמולה הוא גבוה מאד. כי גבלס הנהיג, כבר מלכתחילה, אגרת רדיו חודשית של 2 רייכסמארק לכל משפחה, אגרה שהלכה כולה לתקצוב פעולות של משרד התעמולה הנאצי עצמו...

אבל מה שהגרמנים לא ידעו בתחילה הוא שהמכשיר שקנו איפשר לקלוט רק תחנות גרמניות. לשם כך דרש גבלס מהמהנדס אוטו גריסינג, מפתח מכשירי הפולקְסְאֶמפּפנגֶר, שהם לא יקלטו שידורים בגלים קצרים. בגלים הללו שידרו תחנות שרצו שיקלטו אותן במקומות רחוקים. וכך, גם במכשירים הזולים ביותר לא ניתן היה לראות לאיזו תחנה מאזינים והבחירה הייתה "על עיוור" וגם במכשירים המתקדמים ובניגוד למקובל במכשירי רדיו של התקופה, לא סומנו התחנות הזרות על סקלת הכוונון של התחנות. במקומן סומנו רק תחנות גרמניות ולאחר השתלטות היטלר על אוסטריה, גם תחנות משם. כך היו התחנות הנאציות למוקד ההאזנה הבלעדי, אם לא העיקרי, של מרבית אזרחי גרמניה. בכך הצליח גבלס להבטיח שהגרמנים יאזינו רק לשידורי התעמולה הנאצית ויתקשו לקלוט שידורים בינלאומיים, כמו אלה של שירות השידור הבריטי, ה-BBC.

מכאן מתחיל גבלס לפעול כדי להגביר את ההאזנה לרדיו בקרב אזרחי גרמניה. הוא רוצה רייטינג גבוה במיוחד וברור לו ששידורי התעמולה יתקבלו טוב, אם יהיו משובצים בתכנים שהציבור אוהב. הוא מורה לתחנות הרדיו החדשות לשבץ לצד התעמולה גם מוסיקה קלאסית, ליד השידורים הפוליטיים. הוא קשוב לתלונות המאזינים על תעמולת יתר ברדיו ומבצע שינויים במינון התעמולה. את השידורים ממלאים תכניות בידור, קונצרטים ומשחקי ספורט רבים והתעמולה משובצת ביניהם במידה. כך היא מתקבלת היטב והציבור "אוהב" את מה שיצא.

משרד התעמולה הנאצי ניצח בקרב על התודעה. הזמינות של מכשירי הרדיו הנאציים הביאה לכך שבשנת 1939, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, החזיקה כל משפחה שנייה רדיו כזה. בהיעדר אלטרנטיבה שמשדרת אליו, הציבור הגרמני שומע את החדשות, את הפרשנות ואת הנימוקים הנאציים לנסיבות פרוץ המלחמה ברדיו. מי שאין לו רדיו בבית, מאזין לו במקומות ציבוריים. אחרי 6 שנות שלטון נאצי, נאומיו של היטלר בשלב הזה מתקבלים כדברי אלוהים חיים. לאזרחי גרמניה ברור שהמשטר הנאצי צודק ושהרייך הגרמני נגרר למלחמה שלא רצה בה. שום מסר אחר לא עובר את מסך הרדיו של גבלס.

עם פרוץ המלחמה היה הציבור הגרמני צמא למידע מן החזית ו"הרדיו העממי" סיפק לו אותן בשפע, כשהוא מציג את מעשי הצבא הגרמני כהירואיים. מעשי הגבורה של חיילי גרמניה הופכים אותם לגיבורי העם והציבור גומא בצמא את הנאומים של הפיהרר המשכנע שלו. בהדרגה, ככל שיובהר המצב האמיתי של המלחמה, יחפשו יותר ויותר גרמנים, תחנות זרות שיספרו להם את האמת.


הנה מכשיר הרדיו הנאצי:

https://youtu.be/RjxCIdqbpM8


השיר הגרמני "לילי מרלן" במכשיר הפולקסאמפפנגר:

https://youtu.be/kE8dj-HB2Eo


היום נקלטים שידורים אחרים בפולקסאמפפנגר:

https://youtu.be/DEAeR3cYFqs


ובמכשיר הרדיו הנאצי שמעו הגרמנים את ההודעה על מותו של היטלר ובסוף כמה מילים מיורשו, דוניץ:

https://youtu.be/w6GgXa23yLo


רדיו טרנזיסטור
איזו מהפכה עשה הרדיו טרנזיסטור?



רדיו הטרנזיסטור (Transistor Radio) נולד בשנות ה-60 של המאה הקודמת והיה לא פחות ממהפכה. מדובר במקלט רדיו זעיר ונייד, שהכיל רכיבים קטנטנים, "טרנזיסטורים". הטרנזיסטורים היו הרכיבים האלקטרוניים המרכזיים במכשירים אלו ושמשו במקום שפופרות-הריק, ה"מנורות" שבמכשירי הרדיו הישנים. הטרנזיסטורים הקטינו דרמטית את מקלטי הרדיו הגדולים והנייחים, שכיום מכונים בחיבה "רדיו סבתא" או "רדיו מנורות".

כשהטרנזיסטור נולד החלה מגמת המזעור בעולם האלקטרוניקה. הטרנזיסטור סימן את הדרך למכשירים קטנים וניידים רבים. אחד אחרי השני פותחו טרנזיסטור ה-MOS בשנת 1960, טרנזיסטור ה-CMOS ב-1967 וטכנולוגיית המעגלים המשולבים, שבה שימש כל מעגל משולב כזה לחיבור מיליוני טרנזיסטורים זעירים ביותר על גבי לוח פשוט להרכבה.

לעומת שפופרת הריק הגדולות והרגישות שקדמו לו, הטרנזיסטור שעמד בלב אותם מכשירי רדיו טרנזיסטור היה קל, עמיד והוא אפשר את המזעור של המכשירים. יתרונותיו היו גודלו הזעיר, אמינותו, צריכת ההספק הנמוכה שלו והייצור הזול שהוליד כמויות מכשירים אדירות במחיר נמוך.

הטרנזיסטורים הקטנים הללו חוללו במהלך השנים מהפכה בשימוש במכשירי אלקטרוניקה. רדיו הטרנזיסטור הנייד והקטן אפשר לאנשים לשאת עימם את הרדיו לכל מקום. מקלטי הרדיו הפכו קטנים והוכנסו במהירות מהסלון אל המטבח, לרכב, למילואים, לחופשה ולספורט. הם הפכו זולים, ניידים, מהירים, פשוטים להפעלה והכי חשוב - הם עבדו ללא דופי וכמעט ולא התקלקלו. אחריהם הגיעו רשמקולים, נגנים ניידים ומחשבים אישיים.

כיום ניתן למצוא טרנזיסטורים כמעט בכל מכשיר אלקטרוני, ממוחשב או מכני שמיוצר בעולם המתקדם. כל מטלה שאינה מכנית הוחלפה בידי הטרנזיסטורים ואפשרה ירידת מחירים של המכשירים, מזעורם ושיפור איכותם באופן משמעותי ביותר.


הנה מהפכת הרדיו טרנזיסטור:

https://youtu.be/_qxt3RUb5O0


אוסף של מכשירי רדיו טרנזיסטורים:

https://youtu.be/sfXfgnubJbA


הנה מכשיר הרדיו טרנזיסטור המסחרי הראשון שנמכר להמונים:

https://youtu.be/5KnxSE09EnQ
מהו כלוב פאראדיי?



כלוב פאראדיי הוא כלוב שקרינה חשמלית אינה חודרת אליו. בזכות החומר שממנו הוא עשוי, הכלוב מקטין את השדה החשמלי שבתוכו ל-0. כלוב הפאראדיי צריך להיות גוף סגור, שמורכב כולו מחומר מוליך חשמל, כמו ברזל, אלומיניום וכדומה.

העיקרון של כלוב פאראדיי נקרא על שם מגלה האלקטרומגנטיות מייקל פאראדיי, שהתבסס על תיאוריה של המדען הגרמני קרל פרידריך גאוס. האחרון הראה שמוליך חשמלי גורם לאיפוס של השדה החשמלי, כלומר אינו מאפשר לקרינה האלקטרומגנטית לעבור אותו. כשמייקל פאראדיי נתקל בחישוביו של גאוס הוא החליט לבנות מעין כלוב מתכת, שלא יאפשר לשדה האלקטרומגנטי שבחוץ לחדור פנימה ויחסום את הקרינה.

עד היום משמשים כלובי פאראדיי בחיי היום יום שלנו. מכשירים רבים נבנו בתוך מארזי מתכת כדי למנוע שיבושים בשל השראה חשמלית של קרינה חשמלית מבחוץ. גם חוסר הקליטה הסלולארית שאנו מכירים מהמעלית למשל, הוא כלוב פאראדיי. גם המיקרוגל מונע מהקרינה לדלוף החוצה על ידי המבנה המתכתי שלו, שיוצר כלוב פאראדיי. מקומות שונים, כמו בתי חולים וחדרי ניתוח, מונעים קליטה סלולארית על ידי יצירה של כלוב פאראדיי זמני.


פעילות קצרה למחשבה:
האם תוכלו לחשוב על עוד כלובי פאראדיי שאתם מכירים מהעולם שמסביבנו? האם תוכלו לחשוב על בעיה שכלוב פאראדיי יוכל לפתור בעולם?


הנה הדגמה של כלוב פאראדיי:

http://youtu.be/XLrmq5IPvuw?t=31s


הנה אנשים בכלוב פאראדיי שנחשפים ולא נפגעים מחשמל מסוכן:

http://youtu.be/x7uCAvEhP1E


הסבר של כלובו של פאראדיי:

http://youtu.be/yHfgqDcEqfA


והדגמה של כלוב פאראדיי על בובה בכלוב אלומיניום:

http://youtu.be/WqvImbn9GG4
מה מיוחד בעיצוב של בראון?



חברת "בראון", שנוסדה בשנת 1921 על ידי המהנדס מקס בראון, החלה לייצר בשנת 1929 מכשירי רדיו. בשנת 1932 החלה "בראון" לייצר רדיו ופטיפון, משולבים במכשיר אחד.

בשנת 1951, לאחר שמייסד החברה מקס בראון מת, החלו שני בניו, ארתור וארווין, לנהל את חברת בראון. הם החלו ליישם תכנית עיצוב שיטתית, עם עיצוב מוצר מינימליסטי ושבמרכזה פשטות גאומטרית והדגשה ברורה של הפונקציונליות, התפקוד של המכשיר.

לרדיו-פטיפון SK4 משנת 1959 היה עיצוב חדשני ומצוין. מערכת הסטריאו הזו של חברת בראון (Braun SK4 Phonosuper) כונתה "הארון של שלגיה". זהו עיצוב משותף של המעצב הדגול דיטר ראמס והנס גוגלו.

כשמונה דיטר ראמס, בשנת 1961, כמנהל מחלקת העיצוב של "בראון", הוא עיצב ברוח האקדמיה לעיצוב באוהאוס. מראשית שנות ה-50 הוא וצוותו שמו לעצמם מטרה להמשיך עם העיצוב המודרני שהושפע כל כך מהבאוהאוס. ה-SK4, למשל, היה מכשיר בהיר ולבן, צבעים אהודים על המודרניסטים הגרמנים. העיצוב הנקי והבהיר של מוצרי בראון נבעו מחשיבה הגיונית ושאיפה להרמוניה עיצובית. במכשיר הזה היא הושגה לחלוטין והקו הזה ימשיך גם בדגמים הבאים, דוגמת ה-SK5 המרהיבה.


המערכת של בראון במוזיאון ה-MOMA בניו-יורק:

https://youtu.be/Ln-oBY1sIlg


מערכת BRAUN SK55 שהמשיכה את הקו העיצובי המיוחד הזה:

https://youtu.be/7guH-BxMkss


נערת פוסטר - הנה היא בפרסומת של מוזיאון העיצוב בלונדון:

https://youtu.be/flSB1wZuXwA


גם הצליל של ה-SK5 היה נפלא:

https://youtu.be/kQ5dyx1ZE04


והנה סרט תיעודי על העיצובים הגדולים של חברת Braun:

https://youtu.be/RVmQMe45-mY?long=yes
מהי מלחמת העולמות וכיצד נכנסה להיסטוריה?



הסיפור מתחיל עם ספר שנקרא "מלחמת העולמות" ושראה אור בשנת 1898. הספר הדמיוני נכתב על ידי סופר בריטי בן המאה ה-19, ה' ג' וולס. בספר הוא תאר סיפור שבו פולשים אנשי המאדים לכדור-הארץ ומשתלטים עליו באמצעות מכונות מלחמה משוכללות.

זה היה יכול להיות סתם עוד ספר בדיוני ומפחיד, אלמלא שודרה בשנת 1938 ברדיו, בערב ליל כל הקדושים המכונה גם "ליל השדים" תכנית מתח, שהתבססה על הסיפור הזה. מדובר בתסכית - מעין הצגת רדיו המושמעת בקולות בלבד.

תסכיתים רבים שודרו בימים ההם ברדיו. אבל התכנית הזו, בבימויו של אורסון ולס, היתה כל כך משכנעת, תיאור האירועים היה כל כך מדויק ומשוחק היטב, עד שהמאזינים נתקפו בבהלה עצומה. אלפי אמריקאים בכל רחבי ארצות-הברית היו משוכנעים שהפלישה מהמאדים החלה.. נרשמו תופעות קשות של פחד וחרדה ומנהלי התחנה נאלצו להפסיק את השידור..


הנה סיפור התסכית המפחיד בהיסטוריה:

http://youtu.be/nPEn5k55g-o


הנה קדימון לסרט שנעשה על "מלחמת העולמות" בשנת 1953:

http://youtu.be/P9T9f3UbGuo


והנה קדימון לגירסה החדשה של הסרט:

http://youtu.be/MJYnHA2OzfA


והנה מצגת וידאו עם תמונות מלחמת העולמות מלווים בשיר מתוך תקליט שהוקדש לסיפור:

http://youtu.be/pUTDUwALPPE
מהו פודקאסט?



פודקאסט (Podcast), בעברית הֶסְכֵּת, הוא תכנית רדיו (ולעתים גם וידאו), שמועברת אל כל העולם דרך האינטרנט. בניגוד לרדיו והטלוויזיה הרגילים, שהכריחו את המאזין לפתוח את מקלט הרדיו בשעה מסוימת וביום מסוים, את הפודקאסטים ניתן להוריד ולהאזין להם כשרוצים ויכולים. פרסום קבצי השמע והווידאו נעשה ברשת האינטרנט, ממנה מורידים את הפודקאסטים למחשב, לטלפון החכם או לנגן המוסיקה של המאזין.

כל ערוץ פודקאסט מציע סדרת פרקים, פודקאסטים, שניתן להוריד או להאזין להם ישירות בכל זמן ומקום. הטכנולוגיה הזו מאפשרת למאזינים לבחור את התוכן שהם צורכים, מתי הם רוצים להאזין לו ומה הדרך המועדפת לכך - באמצעות המחשב, הטלפון החכם או נגן ה-MP3. ניתן להאזין לפודקאסט בכל מקום שיש בו גישה לאינטרנט, או ללא חיבור לאינטרנט, אם הורד ונשמר מראש במכשיר.

אחד השינויים שהביא עולם הפודקאסטים הוא היכולת שהוא נתן לכל אחד, להשמיע את קולו ולפרסם את דעותיו והמומחיות שלו, ללא הגבלה, צנזורה, או תלות בתאגידים, מוסדות ו"בעלי האמצעים".

מאזיני פודקאסט נוהגים לשלב את ההאזנה לפודקאסטים עם פעילויות נוספות, כמו בזמן הנהיגה, בחדר הכושר, בזמן עבודה או בנסיעה ברכבת ובאוטובוס. כך פותר הפודקאסט את בעיית השעמום ובו-בזמן מאפשר להאזין לתכנית שאוהבים, גם כשלא מחוברים. אפשרויות נוספות שכמובן אין בשידורי רדיו רגילים הן לעצור ולהמשיך להאזין מאוחר יותר, להריץ קדימה בקטעים משעממים, לחזור אחורה כדי לשמוע שוב וכדומה.

במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים, נוצרו רבבות פודקאסטים ברחבי הרשת. הקלות הגדולה של יצירת פודקאסט והפצתו לכל מקום בעולם, הביאה להצלחה גדולה של התחום. בשנת 2005 נבחרה המילה "פודקאסט" כמילת השנה על ידי המילון האנגלי של אוקספורד.

המילה "פודקאסט" נוצרה משתי מילים. הראשונה היא Pod שנגזר מהאייפוד, נגן המדיה של Apple, שבו בלטו הפודקאסטים להורדה. פודקאסט הוא השילוב שלו עם המילה "שידור" (Broadcast).


הנה תופעת הפודקאסט:

http://youtu.be/fM5lXOFD4Zg


כך עובד עולם הפודקאסטים:

http://youtu.be/oerm5Q_9u2A


וכך מסביר זאת בחור מבריק עם חוש הומור:

http://youtu.be/Wra7XFovzTo
מה המהירות של גלי הרדיו?



כמו כל הגלים האלקטרומגנטיים, גם גלי הרדיו מתפשטים במהירות האור.

זה אומר שאם אנו שולחים מסרים בגלי רדיו, לכוכב שנמצא 17 שנות אור מכדור הארץ, הם יגיעו אליו בעוד 17 שנים.

אגב, גלי רדיו גם לא זקוקים לחומר על מנת להתפשט בחלל, מכיוון שהם נעים בשדות אלקטרומגנטיים, גם בריק. כך יכולים האסטרופיזיקאים לחקור את החלל בעזרתם, כבר שנים רבות.

כי מאז שנות ה-60, מעבירים חוקרים אותות רדיו לחלל החיצון ובמקביל, משתמשים באנטנות מיוחדות, כדי "להאזין" לגלי רדיו מהחלל ולנסות לפענח אותות רדיו שנקלטים משם, אולי הם צופנים מסרים מציביליזציות רחוקות בכוכבים רחוקים.


כך פועלים גלי רדיו:

https://youtu.be/J_Ut2b84PLg


והנה הסבר על שימוש בקרינה אלקטרומגנטית לחקר החלל והיקום:

https://www.youtube.com/watch?v=i7930fj3T54
מהם גלי רדיו?



גלי רדיו (Radio waves) הם קרינה אלקטרומגנטית. גלים אלקטרומגנטיים מופיעים במקומות שונים בטבע. ביניהם ניתן למצוא את האור הנראה, קרני הרנטגן, וגלי הרדיו. כמו כל הגלים האלקטרומגנטיים, גם גלי הרדיו מתפשטים במהירות האור. למעשה גלי הרדיו הם הארוכים מבין כל הגלים האלקטרומגנטיים והתדר שלהם הוא הנמוך ביותר בספקטרום האלקטרומגנטי.

בעזרת גלי רדיו משדרות תחנות הרדיו למקלטי הרדיו שמהם אנו שומעים, הם גם מאפשרים למכשירי הקשר לקשר בין מקומות רחוקים.

גלי רדיו לא זקוקים לחומר על מנת להתפשט ונעים בשדות אלקטרומגנטיים גם בריק. זו הסיבה שהם נעים ברחבי היקום באופן חופשי ומאפשרים לאסטרופיזיקאים לחקור את החלל בעזרתם, כבר שנים רבות.

ואכן, מאז שנת 1960 מנסה האדם ללכוד גלי רדיו מכוכבים אחרים. המחקר משתמש בגלי רדיו מהחלל לחקר נושאים כמו היווצרות הכוכבים הראשונים, צפייה בפולסרים וכוכבים רחוקים ועוד. את כל אלה עושים על ידי מדידת גלי רדיו מהיקום הקדום.

במקביל, אנטנות מיוחדות בפינות שונות של העולם "מאזינות" כל העת לגלי רדיו מהחלל ומנסות לפענח בהן מסרים אפשריים שיתכן שהועברו בעזרתם מציביליזציות תבוניות בעולמות רחוקים.

ליצירת קשר כזה מנהל המין האנושי את פרויקט דיאנה, שבו הועבר מסר אנושי ראשון לחלל, באמצעות גלי רדיו. גל הרדיו הגיע בתוך שניה לירח, במהירות האור ושניה אחר כך חזר כהד לכדור הארץ.

כיום מתפשטים גלי הרדיו והטלוויזיה שלנו בכל רחבי החלל והם מגיעים לאלפי כוכבים רחוקים מאד, במהירות האור. אנו ממתינים שאולי בזכותם ייצרו עימנו קשר בני תרבויות תבוניות מכוכבים רחוקים.


הנה גלי הרדיו:

https://youtu.be/J_Ut2b84PLg


כך משודרים שידורי הרדיו:

https://youtu.be/4K7PloSKXGU


הנה הסבר על קרינה אלקטרומנטית באורכי גל שונים:

https://youtu.be/O0PawPSdk28


והסבר על שימוש בקרינה אלקטרומגנטית לחקר החלל והיקום:

https://www.youtube.com/watch?v=i7930fj3T54
מהו מסר הוואו שהתקבל מהחלל?



אם רוצים תשובה כיצד המדע מתמודד על המסתורין שבטבע, הסיפור על מסר הוואו יכול להיות הסבר מעולה. הוא העסיק את החוקרים במשך 40 שנה, עד שבא מדען, שיער השערה, עשה עבודה יסודית של מחקר בנתונים, דעתו התחזקה, הוא בחן את ההשערה בתנאים המתאימים וקיבל אישוש, כלומר אימות, של השערתו. כך הוא פתר את העניין.

אבל משהו "מסר הוואו"?

רבים שואלים את עצמם אם יש עוד תרבויות או אנושיות ביקום. מכון סט"י עוסק לא מעט וגם בימינו, בניסיונות למצוא מסרי רדיו של תרבויות כאלה. בחודש אוגוסט 1977 איתר המדען ג'רי אהמן, מסר רדיו מעניין. זה קרה בעת שישב ופענח את אותות הרדיו שהתקבלו על ידי טלסקופ הרדיו הענקי של פרויקט סט"י שבנאס"א הממוקם באוניברסיטת אוהיו.

באותו יום התקבל בטלסקופ הרדיו, שמקבל כל העת תשדורות מהחלל ומנסה לאבחן תופעות מעניינות, מסר שונה. זו הייתה פעילות חזקה שלא נראתה כתופעה טבעית מוכרת, מעין מסר חד פעמי, שנמשך 72 שניות ובניתוח שלו נראה מלאכותי, תוצר של ישות חכמה.

המסר, שלא חזר על עצמו שוב ושאת מקורו ומיקומו לא ניתן היה לקבוע, הדהים את אהמן מאד. ליד המסר רשם המדען את המילה "וואו!" ומאז מכנים אותו "מסר הוואו!".

עד לאחרונה, על אף הניסיונות שנעשו מאז להבין ולחקור את מהות המסר, לא הצליחו החוקרים לפצח אותו. הנועזים שבהם רואים בו מסר מתרבות תבונית חוצנית, בעוד שאחרים נוטים לחשוב שיש כאן אולי מקריות או אפילו תופעת טבע שייצרה גלי רדיו מסודרים.

לאחרונה התגלה ההסבר ה"פשוט", לטענת המדענים. הם גורסים שהאפקט שהוביל לקליטת האותות נוצר על ידי כוכבי שביט. במוקד התגלית עומד פרופסור בשם אנטוניו פריס, ממכללת סיינט פיטרסברג שבפלורידה.

פרופסור פריס גילה בתיעוד ארכיוני אסטרונומי ששני כוכבי שביט, שהתגלו רק בשנת 2006, חלפו באותו יום על פני כדור הארץ. הוא האמין שהם שיצרו את ה"מסר", שעליו נכתב על ידי ד"ר אהמן "וואו". פרופ' פריס גם שיער שהשפעתו של ענן של גז מימן שנפלט מכוכבי השביט, היא שהובילה ליצירת האותות שנקלטו בכדור הארץ.

שנה לאחר שהעלה את ההשערה, הוא מדד את המסרים, ממש כשעברו כוכבי השביט הללו שוב על פני כדור הארץ וגילה, לא להפתעתו, שהם אכן הפיקו את אותם האותות שנקלטו אז והמסתורין, שהחזיק 40 שנה, הופג לתמיד.


הנה סיפור קבלת מסר הוואו:

http://youtu.be/0JxAmKw5ip0


התהיות שהוא מעלה:

http://youtu.be/ZxrJlLgitnc


הנה צלילי הרדיו של מסר הוואו, כפי שהתקבלו ב-1977 בפרויקט סט"י:

http://youtu.be/OkycNvrpjCs


עוד סרטון קצר על המסר המסתורי שהתקבל מהחלל:

http://youtu.be/2Neo_1LGVqE


כך התגלה הפתרון של המסר המדהים:

https://youtu.be/KFLTbn21IMg


עוד על פתרון המסתורין:

http://youtu.be/kAgKNA1IVSA
מהו טלסקופ הרדיו הגדול ביותר בעולם?
איפה נמצא טלסקופ הרדיו הכי גדול בעולם?


טלסקופ הרדיו הגדול בעולם הוא הטלסקופ הרוסי שנקרא RATAN-600. הקוטר של האנטנה של הטלסקופ "רטן 600" הוא לא פחות מ-576 מטרים!

טלסקופ רדיו הוא מתקן תצפית אסטרונומי, שצופה בעצמים שבחלל בעזרת קרינת רדיו.

ב-2018 תושלם בסין בנייתו של טלסקופ רדיו גדול עוד יותר. טלסקופ הרדיו החדש של הסינים FAST יהיה הרדיו טלסקופ בעל הצלחת הגדולה בעולם. 500 מטרים יהיה הקוטר שלו!


הנה סרטון על טלסקופ הרדיו הגדול ביותר בעולם שלפניו - טלסקופ-הרדיו של פורטו ריקו:

http://youtu.be/ZxPMJ41yTW0


למה משמשים הלוויינים?



הלוויין הוא כל גוף בשמיים המלווה כוכב אחר, כלומר נע במסלול מסביב לכוכב. לכדור הארץ למשל, יש את הירח - הוא הלוויין הטבעי שלנו. אבל מוכרים יותר הם הלוויינים המלאכותיים, מעשה ידי אדם. כיום יש מעל 3000 לוויינים מלאכותיים בחלל. לוויינים כאלה מפותחים ומיוצרים למטרות שונות.

הנה כמה סוגי לוויינים בחלל:

לווייני תקשורת - נושאים ציוד המיועד לתקשורת, העברת שיחות טלפון, ערוצי טלוויזיה ורדיו ועוד.

לווייני מחקר - נושאי ציוד שמטרתו מחקר מדעי ותעשייתי.

לווייני ריגול - שמצלמים ועוקבים אחרי תנועות צבא ותעשייה של מדינות שונות בעולם, כדי לרגל ולהשיג מידע שקשה להשיג באמצעים אחרים.

לווייני למעקב אחרי מזג האוויר - הם מספקים את תחזיות מזג האוויר, עוקבים אחרי תופעות מזג אוויר והשפעות של האדם על מזג האוויר.


הנה סרטון באנגלית על ההיסטוריה של הלוויינים:

http://youtu.be/DFIXfcL43_4?t=8s


והנה בעברית, הלוויין הישראלי אופק 9 ששוגר לפני כמה שנים:

http://youtu.be/BNIPBe1h6NQ


הנה סרטון על הלוויינים שפותחו לצורך מעקב וחיזוי מזג האוויר:

http://youtu.be/pgnpZ9SnEAw
מהם מבצרי מונסל?



מבצרי מונסל מתרוממים מהים כמו סוג של חייזרים או מבנים חלליים חלודים מספרי המדע הבדיוני. המבצרים הללו נבנו בשנת 1942 כדי לאפשר הגנה על אנגליה - לפגוע בספינות אויב גרמניות ולהפיל מטוסים של חיל האוויר הגרמני. כל מבצר כזה הורכב ממגדל פיקוד עם שישה מגדלים מסביבו. הם נבנו ביבשה ואז הוצבו בים.

משלושת המבצרים, נפגע אחד מספינה שהתנגשה בו ופורק ונשארו שניים, ששימשו במהלך שנות ה-60 למתקנים של תחנות רדיו פיראטיות ששידרו לאנגליה. מאז נשמר מבצר "רד סנדס" והוא מתוחזק לשימור, בעוד שהמבצר השני, שיברינגסנדס, הולך ומתפורר ומחליד והוא כיום מסוכן לשהייה.

מבצרי מונסל ממוקמים בשפך התמזה באנגליה, בים הצפוני. הם נמצאים במים הטריטוריאליים של בריטניה ובניגוד למבצר "סילנד", שנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של בריטניה, הם שייכים לה.


הנה סרטון של מבצרי מונסל וכיצד כיום מתעניינים בהם רק תיירים וחובבי קפיצות צוקים:

http://youtu.be/0ExIdjw0tpo


הנה מבצרי המונסל מבפנים:

http://youtu.be/jueOjzZHVrM


הנה הסיפור של המבצרים במונסל:

http://youtu.be/HjiMUM_pHJ8


והנה קליפ של להקת פרודיג'י שצולם על מבצר רדסנדס:

http://youtu.be/zTugcViEndM


בואו נשוטט במבצרי מאונסל:

https://youtu.be/TmaPyJtGCf8
מה הייתה שפופרת הריק או שפופרת הוואקום?



שפופרת ריק, או שפופרת ואקום (Vacuum tube), היא רכיב אלקטרוני שמבוסס על שפופרת קתודית ומטרתו לשמש ליישור זרם חשמלי. שפופרת הריק הומצאה בתחילת המאה ה-20 על ידי הממציא לי דה פורסט.

על שפופרת הוואקום התבססו מכשירים אלקטרוניים בעידן שלפני המצאת הטרנזיסטור. אם תביטו לתוך "רדיו סבתא", אותו "רדיו מנורות" ישן, היה מכשיר שהתבסס על שפופרות-ריק, שכונו אז "מנורות".

שפופרות הוואקום נדלקו לאט ולקח להן זמן להתחמם, עד שפעלו. לכן גם לקח זמן מה מרגע ההדלקה של מכשירים שהתבססו עליהן ועד שהחלו לפעול.

שפופרות הוואקום ריק הוחלפו במשך הזמן בטרנזיסטורים, שהיו רכיבי אלקטרוניקה קטנים ומהירים. תודות להחלפתן בטרנזיסטורים הלכו וקטנו מכשירים אלקטרוניים ונולדו מכשירי הכיס. הראשון שבהם היה "רדיו הטרנזיסטור".


כך פעלה שפופרת ואקום:

https://youtu.be/nA_tgIygvNo


רדיו סבתא ישן עם שפופרות ואקום בתוכו:

https://youtu.be/WLFif73CYLw


בעולם הרוק מתגעגעים עד היום לסאונד החם של "מגברי המנורות":

https://youtu.be/cKgIsOA-G-Q


מי שממש מתגעגעים יכולים לקנות היום רדיו חדיש עם מנורות לד מדומות:

https://youtu.be/Nsh8hYwVkrw
איך איחדה לילי מרלן חיילים אויבים?



האם שמעתם על השיר שגרם לחיילים משני צידי המתרס לשיר אותו במלחמת העולם השניה?

זהו שיר שנכתב בידי חייל גרמני עוד בזמן מלחמת העולם הראשונה. הוא עוסק בנערתו של חייל, לילי מרלן שמה, הממתינה לו מתחת לפנס, עם הישלחו לחזית. הוא גם מדבר על געגועיו העזים של החייל לנערתו שממשיכה להמתין. השיר הולחן והוקלט בגרמניה בתור "הנערה מתחת לפנס". לאלה אנדרסון, זמרת שוודית שהופיעה במועדוני ברלין, שרה אותו כל ערב, אבל איש לא חשב שהשיר הקטן והנוגה יעשה היסטוריה.

הוא היה נשאר בזכרונם של מעטים ולא זוכה לכבוד כלשהו, אלמלא רצה הגורל ובמהלך מלחמת העולם השנייה, כבש הצבא הגרמני את בלגרד והתקליט עם השיר היה אחד היחידים מהתקליטים שהביאו עימם ושרדו את הלוחמה. הם החלו להשמיע אותו בשידורים לחיילים והשיר התחבב עליהם מאד.

תוך זמן קצר אהבו והכירו אותו חיילי הצדדים השונים למלחמה בתור "לילי מרלן" - שמה של גיבורת השיר. לא כל הנאצים אהבו את השיר והם אסרו על השמעתו ברדיו בתחילה, אך המפקד הנערץ הגנרל פלדמרשל ארווין רומל התלהב ממנו והורה לשלבו בתחנת השידור של הצבא הגרמני בחזית צפון אפריקה. בהדרגה הוא הפך לשיר המושמע ביותר בכל החזיתות.

כשגם הבריטים החלו לשדר את הגרסה שלהם באנגלית, הפך השיר הגרמני לפופולרי ביותר משני עברי החזית, במהלך המלחמה הארוכה. גם המסר הכל-כך קרוב לליבו של כל חייל, עם הגעגועים לבית ולאהובה שמחכה לו שם, אבל גם הלחן הנוגה והביצועים הנוגים של זמרות כמו מרלן דיטריך, לאלה אנדרסן ולוסי מלר הבריטית - כל אלה הפכו את השיר להמנון כמיהה לסיום המלחמה ולשיבה הביתה.

השיר הוקלט בגירסאות אין-ספור והייתה חברת תקליטים שהגדילה והוציאה את אחד האלבומים המשונים בהיסטוריה, שבו מוקלטות 195 גרסאות של השיר הזה, על גבי 7 דיסקים!


הנה השיר "לילי מרלן" בביצוע מרלן דיטריך:

http://youtu.be/ml_ueR763S8


והנה הביצוע של לאלה אנדרסן לשיר "לילי מרלן":

http://youtu.be/XdGwKt0tzgA
מהו פרויקט סט"י לחיפוש תרבויות בחלל החיצון?
איך עובד המכ"ם ולמה הוא שימושי?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.