» «
רכבת מהירה
איפה נמצא קו הרכבת הארוך בעולם לרכבת מהירה?



בסין נחנך בשנים האחרונות קו הרכבת המהירה הארוך בעולם. הוא מחבר בין בייג'ינג ובין העיר גואנג ג'ואו, מרחק של 2250 ק"מ. מהירות הרכבת 300 קילומטר לשעה ומשך הנסיעה בין שתי הערים הוא כ-8 שעות.


הנה סרטון קצר על קו הרכבת המהירה החדש והארוך בעולם של סין:

http://youtu.be/LJ83FLXPVyY
רכבת תחתית
מהי רכבת תחתית?



רכבת תחתית היא רכבת שנוסעת על מסילה שנמצאת במנהרות מתחת לאדמה. זוהי מעין רכבת קלה ותת-קרקעית. רכבת תחתית מצויה בעיקר בערים גדולות וצפופות בעולם, משום שבערים כאלה קשה לבנות פסי רכבת ולהפעיל רכבות ברחובות העמוסים.

בכל מקום הרכבת התחתית מכונה אחרת, בהתאם לשפת המקום. בצרפת היא נקראת מטרו, טיוב בניו יורק, אנדרגראונד בלונדון וכך הלאה.


הנה סרטון שמסביר על הרכבת התחתית לילדים:

http://youtu.be/FdJ8gilCpfA


המטרו של פאריס - הרכבת התחתית שעכשיו נוהגת אוטומטית ללא נהגים:

https://youtu.be/QoH-2g-j59A


וסרט הסבר של גלילאו:

https://youtu.be/jHy7zn6MWaU?t=8m55s&end=13m52s?long=yes
רכבת העמק
מה היתה רכבת העמק?



רכבת העמק היתה קו מסילת רכבת שחיבר את חיפה בתקופה העות'מנית למסילת הרכבת החיג'אזית. הרכבת נבנתה בתחילת המאה ה-20 וקישרה בין חיפה לסמח' ומשם לדמשק בירת סוריה. אמנם השם "רכבת העמק" לא היה שמה הרשמי של הרכבת הזו, אך השתמשו בכינוי כל כך הרבה ביישוב היהודי בארץ ישראל, שהוא הפך לשם המקובל על כולם.

רכבת העמק פעלה עד מלחמת השחרור. בחבלות של פלוגות ההגנה ב"ליל הגשרים" נהרסו גשרים רבים כדי למנוע את פלישת צבאות ערב למדינת ישראל הצעירה. היות ובחודשים שקדמו לפיצוץ היתה רכבת העמק לכלי המרכזי שבו נשלחו תגבורות לעזרת הלוחמים הערבים בקרבות מלחמת העצמאות, היה ברור שרק שיתוק קו הרכבת ימנע את התחזקות הכוחות הערביים ואף את נצחונם. מאז ועד היום לא הופעל הקו.

בשנים האחרונות מתבצעת הקמה של מסילה חדשה ל"רכבת העמק" והקו המודרני ייכנס לפעילות בקרוב.



הנה סרטון על ההיסטוריה של רכבת העמק:

http://youtu.be/LE1a10Hp0os




והנה סרטון המחשה של התכנון לרכבת העמק החדשה:

http://youtu.be/ZQLfFk5qk8k?t=5s
מנהרת האהבה
מהי מנהרת האהבה שבאוקראינה?



מנהרת האהבה אינה מערה או מנהרה אמיתית. היא פשוט קטע דרך במסילת רכבת, שעובר בתוך יער עבות באוקראינה. קטע המסילה זכה לכינוי "מנהרת האהבה" בזכות היופי של היער ה"חצוב" על ידי הרכבת, שככל שהיא נוסעת בו הוא שומר על צורת המנהרה שלו.

מנהרת האהבה של הכפר קלבן הפכה לאטרקציה חשובה באוקראינה וזוגות רבים מאוקראינה ומחו"ל באים למקום היפה הזה, כדי להצטלם ולזכור לנצח עד כמה יפה יכול הטבע להיות.


הנה מנהרת האהבה בכפר קלוואן שבאוקראינה:

http://youtu.be/B2Gk9ofWgKo


והנה עוד סרטון שמראה את מנהרת האהבה של אוקראינה בקיץ, עם אור מלא וצבעים אחרים:

http://youtu.be/-yBHxV0D6Ik

רכבות

פוניקולר
כיצד פוניקולר מטפס על הרים?



רוב הילדים של היום מכירים את רכבת ההרים המפחידה שבגני השעשועים והלונה פארק. אבל רכבות ההרים לא היו תמיד רק מכשיר לריגוש ובילוי. פה ושם יש רכבת הרים שנועדה ממש להעלות ולהוריד אנשים בהרים. רבות מהן נקראות פוּנִיקוּלַר (Funicular).

הפוניקולר הוא למעשה קרון שמטפס על הרים ואין לו קטר. במקום קטר יש בפוניקולר כזה כבלים תחתיים המושכים אותו אל פסגת ההר, בכוח של מנוע המושך אותו למעלה. ביחד עם כוח המנוע, מסייע לו גם כוח הכבידה. כיצד זה קורה? - ממש כמו בנדנדה שבה המשקל של ילד אחד מעלה את הילד השני, כך מושך את הקרון בעליה, קרון נוסף היורד במורד ההר. בצורה כזו מושכים הקרון היורד והמנוע את הכבלים, שמעלים את הקרון העולה במעלה ההר.

יש פה ושם בעולם גם רכבות מעטות, שנועדו לטפס על הרים והן אינן פוניקולר. הן מצוידות בגלגלי שיניים שנאחזים בפסים המשוננים שבמעלה ההר ומסייעים לרכבת לטפס על ההר. אלה רכבות הרים אך הן נדירות מאד כיום, מחוץ לפארקי שעשועים.


הנה פוניקולר:

http://youtu.be/Jv2MATdUb58


המנוע שמושך את הפוניקולר למעלה:

http://youtu.be/TNkbRw-ZQy0


כך עולים בו ופוגשים את הפוניקולר היורד:

http://youtu.be/8A0WmvciC6o


ויש גם מיני פוניקולר:

http://youtu.be/6CmcPw7OewU
מונורייל
איך נוסע המונורייל?



בניית פסי רכבת היא פרויקט יקר מאד. לכן תכננו בעבר את המונורייל - רכבת שנוסעת על פס אחד בלבד. הבעיה הייתה שכמו שאופנוע יציב פחות ממכונית, גם פס אחד מקטין את היציבות של הרכבת. הפתרון שניתן לכך בטכנולוגיית המונורייל היה לתלות את הרכבת על הפס הבודד, במקום שהיא תיסע מעליו. ואכן, גלגליה של רכבת המונורייל הורכבו על גגה והיא נוסעת כשהיא תלויה על פסי הרכבת.

המונורייל הראשון הותקן והופעל בשנת 1824 בלונדון. אז היו אלה סוסים שגררו את הקרון התלוי. 70 שנה אחר-כך הופעל בצרפת המונורייל הראשון שהונע בידי קטר חשמלי.

הניסיונות להפעיל מונורייל שאינו תלוי נמשכו שנים רבות, אך לא צלחו. בשום מקום לא הצליחו לייצר מונורייל מסחרי מוצלח, שבו הרכבת נוסעת על גבי הפס ולא מתחתיו. כיום הטכנולוגיה הזו כן פועלת, אבל עולם הרכבות כבר דהר הרבה יותר קדימה - הוא מייצר רכבות ללא פסים..


הנה המונורייל התלוי:

https://youtu.be/n5eIl9eKjfA


עוד מונורייל תלוי באוויר:

https://youtu.be/STRz0gjCMsw


והיום יש גם מונורייל שאינו תלוי:

https://youtu.be/33KTUQ9XbRg
סקיי טראן
מהי סקיי-טראן, רכבת האוויר העירונית של העתיד?



"סקיי-טראן" (SkyTran), או סקייטראן, הוא מיזם שמפתח ביחד עם סוכנות החלל האמריקנית נאס"א, רכבת אוויר שתיסע בערים גדולות - מעל לכבישים.

אבל זו לא סתם רכבת שנעשה באוויר. כזו יש כבר מזמן בעיר בנגקוק שבתאילנד והיא נקראת סקיי טריין. אבל החידוש כאן הוא שמדובר בקפסולות קטנות, קרונות בצורת בועה שנעים באוויר. זוהי מערכת הסעה המונית המשתמשת בטכנולוגיית רחיפה מגנטית, מה שנקרא בעולם הרכבות "מגלב". המערכת של סקייטראן היא הראשונה מסוגה בעולם, שמיישמת את הטכנולוגיה הזו לרכבת אוויר.

ולא מדובר רק בפתרון חדשני לתחבורה ציבורית, אלא גם במיזם קל יחסית להקמה, שיאיץ את התנועה בעיר הגדולה באופן דרמטי. הבועות של הסקייטרן, מעין קרוניות זעירות שיכילו את הנוסעים, יסיעו אותם מנקודה לנקודה, בתדירות גבוהה ובנסיעה מהירה - מעל לכבישים ומסילות הרכבות הקלות או התחתיות. כל בועה שכזו תנוע במסלול הייחודי שמביא את הנוסעים ליעד שאליו הם צריכים.

זה כמובן אומר שלפחות בשלב הראשון, נראה שהסקייטראן לא תהווה תחרות לרכבות ולאוטובוסים, אלא יותר יתחרה במוניות. הסיבה - כל קרון ברשת התחבורה הזו יוכל לפי התכניות לאכלס רק שני נוסעים. זה הופך את הקמת מסילות האוויר לקלה הרבה יותר. היזמים טענו בעבר שבמידת הצורך ניתן אף לחבר את המסילות של הסקייטראן אל עמודי החשמל הרגילים.

הסקייטראן תהיה אוטומטית לחלוטין. הנוסעים יזמינו קרון באמצעות אפליקציה בסמארטפון שלהם. הקרון ימתין להם בתחנה הקרובה ויסיע אותם ישירות ליעד, במסלול הכי מהיר ויעיל בשבילם.


הנה הסקייטראן כפי שתעבוד בעתיד:

https://youtu.be/OEMOpCRktm4


הסבר על המיזם העתידי:

https://youtu.be/EQtCBsoGUns


מצגת וידאו של המיזם:

https://youtu.be/qR2_3_kXyYI


וזו הסקייטריין של ימינו - רכבת האוויר הישנה של בנגקוק:

https://youtu.be/h7MEPyhgbDY
מנהרה
למה חופרים מנהרות לנסיעה?



את המנהרה חוצבים כדי לקצר את זמן הנסיעה של רכבות או כבישים, בנסיעה בהרים. נסיעה בין ההרים הייתה בעבר על כבישים מפותלים, שעלו וירדו מההרים. כיום מאפשרות המנהרות החצובות בהרים לקצר את זמן הנסיעה ולנסוע ישירות, מבלי לעלות ולרדת על ההרים, בדרכים מסוכנות.

בערים רבות נחצבו מנהרות מתחת לפני הקרקע ובהן עוברות מסילות הרכבת התחתית. כך ניתן להגיע במהירות ממקום למקום בערים צפופות, מבלי להתעכב ברמזורים ופקקי תנועה.

חציבת המנהרות כל כך התקדמה עד כדי כך שכיום חצובות מנהרות גם מתחת לים. כזו היא המנהרה שמחברת בין אנגליה לצרפת ועוברת מתחת לים.


הנה מנהרה שחצובה בהרים ותוביל את הרכבת החדשה לירושלים:

http://youtu.be/6VGjHPrCOBs


הנה חציבה של מנהרה:

http://youtu.be/zRmczNZMxo8


וכך פועלת מכונת החציבה האדירה:

http://youtu.be/79ZxTL7NXaM


שוק מקלונג
איפה יש שוק שלם על פסי רכבת?



בשוק מקלונג (Maeklong market) שבתאילנד, בעיר התאילנדית סמוט סונגקהרם, כשעה נסיעה מבנגקוק, אחת לכמה שעות, שמונה פעמים ביום, מקפלים המוכרים את כל הדוכנים והרכבת עוברת במרכז השוק, מעל לפירות ולירקות המונחים במקביל לפסים. דוכנים גבוהים מגולגלים על גלגלים לצדדים ואם מישהו שוכח - הדוכן הולך!

איך זה התחיל? - השוק היה שם קודם וכשהחליטו שפסי הרכבת יעברו שם, הוא פשוט לא עבר מקום והמוכרים התרגלו להתקפל לקראת בוא הרכבת ולחזור לעבודה, לאחר שהיא עוברת.


הנה סרטון של שוק מקלונג המעניין:

https://youtu.be/2sxuAm569IY


כך השוק מתארגן לקראת בוא הרכבת ואחריה:

http://youtu.be/UqUafue6vBE
מהו בית הקברות לרכבות?



לא רחוק מהעיר אויוני שבבוליביה יש בית קברות לרכבות ישנות. בעבר הייתה אויוני מרכז של רכבות להובלת מינרלים אל נמלי האוקיינוס השקט. בשנות ה-40 של המאה הקודמת התמוטטה תעשיית הכרייה של המינרלים ובעמק זה ננטשו רכבות רבות. בעבר הן היו מטרד, אבל בני המקום למדו שהתיירים מאד אוהבים את המסתורין והקסם של קרונות וקטרי הקיטור הישנים והמחלידים.


הנה סרטון של בית הקברות לרכבות:

http://youtu.be/7AFICftDaI4



הנה עוד בית עלמין לרכבות בבודפשט:

http://youtu.be/eTNHtzsFj5k



הנה מצגת וידאו של בית הקברות של הרכבות בבוליביה:

http://youtu.be/bDkxwbOLG1U
מהי רכבת קיטור?



רכבת קיטור (Steam Train) היא רכבת שנוסעת בכוח הקיטור שנפלט מדוד מים רותחים. השיטה פשוטה: בכל קטר של רכבת קיטור היה כבשן שהוסק בפחם וחימם דוד מים. הקיטור שנפלט מהדוד הניע את הבוכנות, ואלה הניעו את גלגלי הרכבת. תמיד היה הקרון הראשון של רכבת הקיטור קרון דלק ובו אוחסן הפחם ששימש במהלך הנסיעה להסקת התנור ולהנעת הרכבת.

לפי אחת הגרסאות, ההמצאה נולדה עם ריצ'רד טרוויתיק, שהמציא בשנת 1804 קטר שהוביל פחם אל מפעל מתכת בדרום ויילס שבבריטניה. בעזרתו הוא הצליח להוביל פחם על גבי מסילה באורך של כ-15 ק"מ ובמהירות של 8 קמ"ש.

גרסה אחרת נותנת את הבכורה לג'ורג' סטיפנסון, שפיתח בשנת 1812 את ההנעה באמצעות מכונת קיטור. הוא קיבל את ההשראה לכך מהמשאבה שהכיר ממכרות הפחם שבהם עבד, משאבה ששימשה לשאיבת מים במכרה. הקטר שבנה סטיפנסון משך את קרונות הפחם במכרה והצליח להחליף את הסוסים שעשו זאת עד אז.

גם אם לא היה הראשון, בעקבות ההישג המרשים הוזמן סטיפנסון לבנות רכבת על מסילת ברזל שתחבר בין הערים האנגליות ליברפול ומנצ'סטר. הוא הצליח להפוך את רכבת הקיטור לאמצעי תחבורה של ממש כשבשנת 1830 נפתח קו הרכבת הראשון של ליברפול-מנצ'סטר באופן רשמי.

האות ניתן לכיבוש העולם בידי רכבת הקיטור. בשנת 1850 היתה כבר רוב אירופה מרושתת במסילות ברזל ובשנת 1869 כבר נחנכה בארצות הברית מסילה שחיברה בין החוף המערבי לחוף המזרחי שלה.

במשך כמאה השנים הראשונות לקיומה של הרכבת הונעו הרכבות על ידי מנוע קיטור. אז נכנסו מנועי הדיזל שהחליפו אותם ברכבות המודרניות.


הנה רכבת עם קטר קיטור בדרום-מערב גרמניה:

http://youtu.be/UCGOXtA4_jE


כך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):

https://youtu.be/fsXpaPSVasQ


הנה רכבת קיטור שעדיין נוסעת באגם לואיז:

https://youtu.be/1Z8MIXXDPls


ורכבת קיטור עם מסכה משעשעת באוסטרליה:

https://youtu.be/qjpKQic9Wd0
מהו שוד הרכבות הגדול?



שוד הרכבות הגדול היה אחד ממבצעי השוד המפורסמים בהיסטוריה של הפשע. השוד שביצעה כנופיית פושעים בת 15 חברים, בשנת 1963 שאב את ההשראה מסרטי המערב הפרוע ובמיוחד מהמערבון הראשון בתולדות הקולנוע - "שוד הרכבת הגדול" של אדווין פורטר, סרט שבו הוצגה, אגב, כנראה לראשונה בתולדות הקולנוע, עריכה מקבילה - עריכת סרט המתארת בהצגה סינכרונית, מספר אירועים המתרחשים באותו זמן, אך במקומות שונים.

במהלך השוד פשטה הכנופיה על רכבת דואר שנשאה שטרות כסף שמיועדים להשמדה בלונדון. חברי הכנופיה הצליחו לקחת מהרכבת שלל בשווי של 2.6 מיליון ליש"ט - סכום דמיוני שהפך את השוד הזה לגדול ביותר במאה ה-20. מכונית שהמתינה ליד הגשר אספה אותם והסיעה לחווה עזובה בשם לזרסלייד שבה המתין להם מטוס. רק ילד אחד שמכר להם היה שם כדי לספר לשוטרים על "האנשים הנדיבים שהיו כאן.." ולגרום בכך לאיתור שמותיהם.

בשבועות שלאחר מכן נתפסו כל חברי הכנופיה, חוץ מנהג קטר ששכרו. המרכזיים שבהם נדונו לעונשי מאסר כבדים ומתוכם שניים נמלטו - צ'רלס ווילסון, שנרצח כעבור זמן קצר בספרד ורוני ביגס, שיברח לברזיל ויהפוך לגיבור תרבות נועז, מעין סלב מקומי, יינשא לאישה מקומית ויבלה שם שנים רבות. רק בזקנתו, חולה ומתגעגע, יחזור לאנגליה, ירצה מאסר קצר וישוחרר בשל מצבו הבריאותי.

רק חלק קטן מהכסף שנשדד נמצא. מי אמר שהפשע לא משתלם?


הנה סרטון על רוני ביגס, האסיר הנמלט של שוד הרכבות הגדול:

http://youtu.be/H5R5SoBYu_Y


הנה ביקור במקום שבו נשדדה הרכבת ב-1963:

http://youtu.be/Eb2AK-me1b8


והנה סרטו של אדווין פורטר משנת 1903 על שוד הרכבת הגדול מהמאה ה-19, שמהווה השראה לשודדי הרכבות:

http://youtu.be/Bc7wWOmEGGY
איפה נמצאת רכבת העננים?



"רכבת העננים" או "רכבת אל העננים" (בספרדית: Tren de las Nubes או Tren a las nubes, בהתאמה) היא הכינוי של קו הרכבת המחבר בין העיר סלטה שבצפון-מערב ארגנטינה לבין אובל לה פולבוריז'ה, שבהרי האנדים. הקו נוסע בגבהים של 4200 מטרים מעל פני הים.

מקור השם "רכבת העננים" הוא בסרט שצולם בשנות ה-60 על ידי שני סטודנטים מטוקומאן. לצורך הסרט הם ביקשו מנהג הקטר שישחרר קיטור לצילום של אחת הסצינות. מכיוון שהיה קר מאד, לקח זמן מה עד שהתפזר הקיטור ונוצרה אשליה של עננים. הסרט התיעודי שהפיקה חברת הרכבות מהחומר שצילמו הסטודנטים, נקרא "רכבת אל העננים" והשם נדבק לקו הרכבת הזה.


הנה סרטון על רכבת העננים:

http://youtu.be/vzmt1PBYqk8
איך ייראו רכבות העתיד?



יש סיכוי שרכבת העתיד היא רכבת המגלב שהפכה בשנים האחרונות לעובדה קיימת ביפאן, סין ובמקומות נוספים, אם כי מעטים בעולם. רכבות כאלה שאינן משתמשות בדלק הן רכבות חסכוניות ומהירות ביותר. אבל יש אפשרויות נוספות ומעניינות לא פחות, ביניהן רכבות שיסעו בתוך המסילה ולא מעליה, קרונות רכבת בודדים שייסעו במהירויות בלתי נתפסות במעין צינור מבוסס ואקום בשם הייפרלופ ועוד.


הנה רעיונות לרכבות העתיד, כולל רכבת מגלב שמגיעה ל-4000 קמ"ש:

http://youtu.be/nSJXvQu4hjw


הרעיון לרכבת על מעין צינורות שמקיפים את הרכבת:

http://youtu.be/2cShtEadkEc


קרונות ההיפרלופ שיגיעו למהירות של 6500 קמ"ש:

http://youtu.be/GiYb_0wOWqY


וסרט תיעודי על רכבות העתיד המהירות והמשוכללות:

https://youtu.be/tZJuqYk3YYE?long=yes
מהי הרכבת המגנטית המהירה בעולם?



בשאנגחאי שבסין נבנתה רכבת המגלב (קיצור של המילים MAGnetic LEVitation) המהירה ביותר בעולם. המגלב, רכבת הריחוף המגנטי, היא רכבת שבמקום לנסוע על פסי רכבת היא מרחפת מעל מסילת הרכבת, בלא שהיא זקוקה לגלגלים. הנעת הרכבת בשיטת ריחוף מגנטי היא בעזרת כוח אלקטרומגנטי. כוח זה נוצר באמצעות מגנטים ואלקטרומגנטים שדוחפים את הרכבת כלפי מעלה מהמסילה ואחרים שדוחפים את הרכבת קדימה, בהתאם להוראות נהגי הרכבת.

רכבת ריחוף מגנטי, שמפותחת בגרמניה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, נוסעת במהירות גבוהה יותר מרכבות רגילות שנוסעות על גלגלים ולכן היא הרכבת המהירה ביותר בעולם. בניסויים הגיעו רכבות מגלב למהירויות של כמעט 600 קמ"ש. העובדה שאין מגע פיזי בין הרכבת למסילה מונעת חיכוך ביניהן ולכן הנסיעה מהירה וחלקה מאד. חסרונה של רכבת זו שהיא גורמת רעש גדול יותר מבחוץ ובנייתה היא יקרה הרבה יותר.


הנה התכנית המקורית של הרכבת המהירה בתבל:

http://youtu.be/tOK1goFBWQM


על רכבת המגלב:

http://youtu.be/SUBUTo82EQw


נסיעה בתוכה:

http://youtu.be/PTo-krTSZBA


הטכנולוגיה של רכבת המגלב:

http://youtu.be/aIwbrZ4knpg
מה היו תחנות הרוחות של ברלין?



האם ידעתם שבברלין היו פעם תחנות רוחות?

אל תיבהלו. "תחנות הרוחות" (Ghost Stations) של ברלין היו תחנות רכבת סגורות ומסוגרות, שהיו מלאות בחיילי מזרח גרמניה. הללו מנעו מאנשי מזרח העיר לעלות על הרכבות שבאו ממערב ברלין ולברוח אל הצד המערבי והחופשי של העיר הקרועה לשניים. קראו להן בגרמנית "Geisterbahnhöfe".

הכל התחיל כשהוקמה חומת ברלין ב-1961. השלטון הקומוניסטי לא רצה שאזרחיו יבואו במגע עם תושבי מערב ברלין. כל מגע ביניהם היה מסגיר את השקר הגדול של הקומוניסטים והיה מראה לתושבי מזרח העיר, עד כמה הם עניים ולא-חופשיים, ביחס לתושבי מערב העיר, אלו שנהנו מחופש וממצב כלכלי הולך ומשתפר.

במקביל לבניית חומת ברלין, החליט השלטון הקומוניסטי של מזרח גרמניה, על ניתוק מערכת הרכבות העירונית, מערכת רכבות שהייתה מחוברת עד אז, לשתי רשתות רכבות נפרדות - אחת למזרח העיר ואחת למערבה.

אבל הייתה בעיה - מסלולי הרכבות של מערב ברלין עברו, גם לאחר הפיצול, במזרח העיר החצויה. המצב החדש שנוצר היה של רכבת מערב ברלין שחצתה מתחת למזרחה, אך לא נעצרה בתחנות שבמזרח. אלו עתידות לקבל את הכינוי "תחנות הרוחות".

הסיבה היא שמבחינה היסטורית, המצב שבו חצו חלק מהרכבות העירוניות המערביות את מזרח ברלין, הכריח את השלטון הקומוניסטי להציב בכל תחנות הרוחות הללו חיילים ושומרים חמושים. תפקידם היה להשגיח עם רובים ולעשות הכל כדי למנוע מתושבי מזרח ברלין מלקפוץ על הרכבות העוברות של מערב העיר ולברוח אל המערב ואל החופש. למרבה האירוניה, מי שמימן את השמירה הזו היו שלטונות מערב ברלין. הם נאלצו לשלם מיליוני מרקים למזרח גרמניה על המעבר בשטחם...

בשנות ה-90, לאחר איחוד העיר, אוחדו הרכבות התחתיות של שני חלקי העיר ברלין. בהדרגה נפתחו התחנות הנטושות, שהיו סגורות קרוב ל-20 שנה, לשימוש הציבור. כיום, בברלין המאוחדת, תחנות הרוחות לשעבר, הן תחנות פעילות ושוקקות אדם. רק מוזיאון זעיר וחופשי לכולם, מוצג על קירות תחנת נורדבנהוף (Nordbahnhof) שבעיר ומזכיר לכולם עד כמה החופש אינו מובן מאליו.


כך נראו "תחנות הרוחות" האסורות בברלין:

https://youtu.be/C0HAMfLMmqY


הנה התחנות ההן כיום:

https://youtu.be/4eSKOsHNkRA


סרטון תיעודי קצר עם תיעוד של תחנות הרוחות של מזרח ברלין:

https://youtu.be/x21In7YV9nQ?long=yes
מהי רכבת ההרים הכי מפחידה בעולם?



רכבת ההרים המפחידה ביותר בעולם היא אולי זו שיש לה הכי הרבה לולאות. היא נקראת "סמיילר" כיוון שממחקרים שנעשו מסתבר שבתוך סערת הרגשות שמעוררת החווייה, הרגש הברור ביותר של מי שחווים את רכבת ההרים הוא החיוך הלא-נגמר.


הנה סרטון של רכבת ההרים שיאנית גינס במספר הלולאות:

http://youtu.be/7UrqbWF9fJ8


והנה חוויית נסיעה ברכבת ההרים הזו:

http://youtu.be/qqN9PDS3hOc


אבל הנה רכבת הרים מפחידה במיוחד, לפחות את הנערה שבסרטון:

https://youtu.be/LwF5WiMkBXo


עלו לרכבת ההרים המפחידה:

http://youtu.be/Js_Jv5EzOv0?qr=yes


מהי רכבת?



רכבת היא כלי תחבורה שיש בו קטן שמושך קרונות רבים, על מסילת ברזל. הרכבת משמשת להובלה של נוסעים או מטען והיא מסוגלת לנסוע למרחקים גדולים מאד.


הנה הרכבת:

https://youtu.be/9x8SkBakj8I


והרכבת המהירה החדשה שמתוכננת לירושלים:

http://youtu.be/hRXsOlwU5Is?t=9s


רכבת נוסעת בהרים:

http://youtu.be/GaxP83FizJc


ורכבת נוסעת בשלג כבד:

http://youtu.be/6acPX_00M9Q
מהי רכבת הקליע היפאנית?



רכבת הקליע (Bullet Train) היא רכבת מהירה מאד שנוסעים בה כבר שנים רבות ביפאן. רכבות הקליע הגיעו למהירויות של 320 קילומטרים לשעה ויותר. רכבות הקליע משמשות כבר שנים רבות ברשת הרכבות היפאנית "שינקנסן" (Shinkansen). זוהי רשת הרכבות המהירות שהוצגה ביפאן כבר בשנת 1964.

כיום רכבת הקליע אינה המהירה ביותר ביפאן. בשנת 2014 הושק קו רכבות חדש ומתחרה שבו הרכבות מגיעות למהירות של 500 קילומטרים לשעה. זוהי רכבת ש"צפה על המסילה" בטכנולוגיית הריחוף המגנטית, הידועה בראשי התיבות "מגלב" (MAGLEV).

את השם "רכבות הקליע" קיבלו רכבות השינקנסן בזכות מהירותן הגדולה וכמובן בשל הצורה העגולה והמחודדת של הקרון המוביל, שמזכירה צורה של קליע.


הנה רכבות השינקנסן, רכבות הקליע של יפאן:

https://youtu.be/F2q9vXLHrmE


רכבת הקליע מגיעה למהירויות גבוהות:

https://youtu.be/VdFD2hy7kFM


כך נראות רכבות הקליע מגיעות לתחנה:

https://youtu.be/P07FchevFqE


רכבת הקליע מככבת בקרב הרכבות המהירות בתבל:

https://youtu.be/UUKvanezliM?long=yes
להיכן נעלמה רכבת הזהב הנאצית?



רכבת הזהב הנאצית (Nazi Gold Train) היא רכבת שעליה העמיסו הנאצים, על פי השמועות, טונות של זהב וחפצי ערך שנבזזו מהאסירים היהודים במחנות ההשמדה. זמן קצר לפני תום מלחמת העולם השנייה, כשהנאצים הבינו שהם בדרך לתבוסה, הם הסיעו אותה מפולין לעבר גרמניה.

זה היה באפריל שנת 1945. סמוך לעיר ורוצלאב שבמערב פולין נעלמה הרכבת עמוסת האוצרות, שאורכה כ-90 מטרים. עד היום לא התגלו עקבותיה וציידי אוצרות מנסים מאז למצוא את עקבותיה. ממשלת פולין העניקה במהלך השנים למספר צוותי חיפוש לנסות ולגלות את רכבת הזהב הנאצית אך ללא תוצאות.

בחודש אוגוסט 2015 טען אחד הצוותים שחיפשו את רכבת הזהב המסתורית, שהוא חשף את מיקום הרכבת הנעלמת של הנאצים. הוטל עליו לספק הוכחות לפני שאנשיו יקבלו רשות לחפור במקום. כשנשאלו מהיכן קיבלו מידע על הרכבת, טענו אנשי הצוות שקיבלו מידע מאדם שהיה בסביבה בזמן שהרכבת נעלמה. הם מקווים למצוא הוכחות לקיומה מתחת לפני האדמה בעזרת ציוד טכנולוגי משוכלל, הכולל בין השאר מצלמות תרמיות, גלאי מתכות משוכללים ורדארים חדישים.

הצוות הזה טען שגילה בעזרת רדאר משוכלל את הרכבת הקבורה. לדבריהם חפרו הנאצים תעלות תת-קרקעיות והניחו מסילות שהובילו את הרכבת היישר לתוכן. לאחר שהסירו את המסילות, כיסו הנאצים את הרכבת, בכוונה לחזור בעתיד ולהשתמש באוצרות שבה.

אך בספטמבר 2015 הודיע נציג ממשלת פולין שהדיווח על מציאת רכבת הזהב הנאצית היה מתיחה ואין שום מידע חדש בנושא. לא ברור האם אכן לא נמצא דבר, או שיתכן שהממשלה הפולנית מעדיפה שלא לחלק את המידע על מציאת האוצר הגדול בעולם עם בעלי הנכסים שברכבת. ככל הידוע, חלק גדול מהאוצר שברכבת האבודה, אם היא אכן קיימת, שייך ליורשיהם של יהודים שנגזלו בשואה ולמדינות שנכבשו על ידי הנאצים.


זהו סיפורה של רכבת הזהב הנאצית מסוף מלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/EDr2jGny-Uk


האם היא נמצאה:

https://youtu.be/bYYZl9tp4AY


ועוד דיווח על מציאתה של רכבת הזהב הנאצי:

https://youtu.be/7xmEMGpCHLI


ועוד כתבה על רכבת הזהב הקבורה בחול:

https://youtu.be/OxDcBsmEF28?t=17s


וסרט ארוך על ההיסטוריה של רכבת הזהב המסתורית של הנאצים:

https://youtu.be/4sX8sJjL5ck?long=yes
איפה נמצאת רכבת הילדים?



בהונגריה מופעלת מאז שנת 1948 רכבת נוסעים, שנוהגים אותה ילדים בגילאים 10-14. רכבת הילדים נוסעת על גבי מסילה באורך של 11 ק"מ ומסיעה נוסעים בכל גיל. רכבת הילדים הוקמה ב-1948 עבור תנועות הנוער הקומוניסטיות, כחלק מהליך חינוכי ומאז ועד היום עוברת הרכבת בנוף גבעות ירוק של אזור בודה (האזור שליד בודפשט הבירה).

נוסעי הרכבת יכולים לרדת בכל אחת מתחנות הביניים ולטייל ביערות ובשבילי הטיולים בטבע. בתחנה הסופית של הרכבת, בגבעת יאנוש, יוצאים רוב הנוסעים לטיול ותצפית מרהיבים על בודפשט.

חלק מקרונות הרכבת הם קרונות פתוחים והאווירה ברכבת היא מיוחדת, בגלל הכרטיסן ושאר בעלי התפקידים שהם ילדים. ולמען ההורים המודאגים - בקטר ועל המסילה ניצבים גם מבוגרים ששומרים על הבטיחות של הנסיעה ומוודאים שהילדים מתפקדים כמו מבוגרים..


הנה סרטון של רכבת הילדים של בודפשט:

http://youtu.be/J3lVTSMq7OQ?t=23s


והנה רכבות הילדים בנסיעה:

http://youtu.be/ZhlB5MgbNEA
איך חופרים מנהרות לכלי רכב ורכבות?
מהי רכבת המגלב?
מהו סימולטור הנהיגה?
מהי המנהרה הארוכה ביותר בעולם?
מה למדו מהנדסי רכבות מהשלדג?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.