» «
מדע
כיצד בנוי המדע מדורות של מדענים?



מדע הוא הידע שנרכש באמצעות המחקר האנושי. הידע המדעי מושג על ידי אנשי מדע, מדענים. במדע יש שיטה. השיטה מבטיחה שהידע שנרכש בה יהיה ידע שניתן יהיה ללמוד ממנו על העולם. זה לא אומר שאין ויכוחים ודעות שונות בין מדענים, אך השיטה המדעית מאפשרת לידע המדעי לגדול ולהשתנות בזכות תגליות ומחקרים חדשים, שמתבצעים כל הזמן ושמתבססים אחד על קודמיו. כל מחקר משתמש בידע שנרכש במחקרים קודמים ויוצא ממנו לגלות דברים חדשים. פעמים רבות מחקרים לוקחים על עצמם לבדוק שוב ניסויים ומחקרים שנעשו בעבר, כדי לוודא שאכן ניתן לשחזר את התוצאות שאליהן הגיעו. כך המדע ממצק את הישגיו ומתבסס ככל הניתן על ידע מוצק, שעבר תהליך של וידוא.

עקרון חשוב ובסיסי במדע הוא "האמן, אך הקפד לוודא". משמעותו היא שתוצאות מדעיות צריכות תמיד לבחון בניסויים. כלומר הניסוי הוא הדרך לבחון השערות מדעיות ולקדם את הידע המדעי בעולם. תודות לרעיון זה נוצר מאז המאה ה-17, זמן המהפכה המדעית והולדת המדע המודרני, ידע מדעי עצום וחשוב. ידע זה קידם את האנושות בצעדי ענק, שאין להם תקדים בהיסטוריה.

אחד מגדולי המדענים, אייזק ניוטון, אמר פעם את המשפט שמגדיר מצוין את עוצמתו של המדע: "אם הרחקתי לראות, הרי זה משום שעמדתי על כתפי נפילים". ואכן, ניוטון התבסס על ידע מדעי שתרמו קודמיו. חוקי הכבידה של ניוטון התבססו במידה רבה על ידע של שלושת החוקים של יוהנס קֶפְּלֶר, על תנועת גרמי השמיים. קֶפְּלֶר עצמו התבסס בתגלית זו, שאיפשרה לו לשרטט את מסלוליהם של כוכבי הלכת, על ידע מדעי שתרמו היוונים הקדמונים על האֶליפּסה.


הנה תצוגה יפה ופשוטה של המדע והדברים שעליהם הוא מתבסס:

https://youtu.be/de8OzOmUD7c


סיפורה של המהפכה המדעית שיצרה את המדע המודרני:

http://youtu.be/bx6J2D96mCw?t=44s


כמה מההישגים המדעיים הגדולים בתולדות המדע:

https://youtu.be/cbKH35MqOJc


יתכן שהראשון שהניח את היסודות לשיטה המדעית היה גלן מפרגמון, שניהל רשימות של ניסויים שעשה בריפוי גלדיאטורים:

https://youtu.be/-nAYmCimxhA


ושיעור מצולם על המהפכה המדעית:

https://youtu.be/-_2Pvr3OKVQ
אריסטו
מיהו אריסטו המדען הראשון?



אריסטו (Aristotle), או בשמו המלא אריסטוטלס, היה פילוסוף יווני, מהחשובים שבפילוסופים בעת העתיקה, ומאבות הפילוסופיה המערבית. הוא חי במאה ה-4 לפני הספירה והיה יליד מקדוניה שעבר בגיל 17 לאתונה. אריסטו היה תלמידו של אפלטון (השלישי בשרשרת המורים הפילוסופים שלימדו זה את זה: סוקרטס את אפלטון, שלימד את אריסטו).

אריסטו היה כנראה המדען הראשון בהיסטוריה. כבר בשנת 350 לפני הספירה, הוא היה הראשון שערך תצפיות בטבע עשה ניסויים בבעלי חיים וצמחים ותעד את ממצאיו. אריסטו היה גם הראשון שעשה את האבחנה בין תחומי הדעת השונים, אבחנה שנשארה עד ימינו ושהפכה בסיס למיון המודרני של המדע והידע האנושי. בין מפעליו החשובים של אריסטו היו דיוניו הפילוסופיים, תורת הלוגיקה שלו, מחקריו בביולוגיה ועוד.

בתור חכם גדול, אריסטו גם הוזמן להפוך למורהו הפרטי של המצביא אלכסנדר מוקדון, המכונה "אלכסנדר הגדול". כך הוא גם היה ממעצבי אישיותו ומנהיגותו החכמה של אחד מגדולי המצביאים בהיסטוריה.


הנה סרטון על אריסטו:

http://youtu.be/99MRwxWSoH0
ג'ורדנו ברונו
למה ג'ורדנו ברונו הוצא להורג על שצדק?



רבים רואים בו את "הקדוש של המדע". סיפורו של האסטרונום האיטלקי ג'ורדנו ברונו הוא אחד הסיפורים העצובים, של מדען שהקדים את זמנו ושילם בחייו על שהבין לפני כולם את מה שבדור הבא יבינו גדולי החוקרים.

בקרב יודעי דבר ברונו נחשב ל"קדוש הראשון של עולם המדע". בניגוד לקופרניקוס, בן זמנו הפולני, שאמר דברים דומים ואף הוכיח אותם מתמטית, לא רבים בציבור הרחב מכירים את שמו של ברונו, שהקדים את כולם בהבנת היקום ומקומנו בו - או במילים פשוטות - שכדור הארץ אינו מרכז העולם ושהיקום הוא אינסופי.

ברונו, מהעיר נפולי, הוא המדען הראשון שהקריב את חייו בשם המדע. ברונו הוצא להורג בשל "חלומות החלל" שחלם. הכל החל כשקרא ספר של לוקרציוס, שכתב 1500 שנה לפני כן שהיקום הוא אינסופי. לוקרציוס דימה איש שיורה חץ מקצה היקום החוצה. או שהחץ ממשיך לאינסוף או שהוא פוגע בקיר. אם זה קיר אז יוכל האיש לעמוד מעליו ולירות שוב.. כך זה חוזר והולך.. הוא חזה יקום עצום במידותיו ואף אינסופי. ברונו חלם בדיוק על יקום כזה, שהאדם וכדור הארץ תופסים בו מקום קטן ביותר.

ברונו החל להפיץ את רעיונותיו לגבי היקום העצום, שבו יש עוד עולמות רבים כמו שלנו. הוא הגיע למסקנה שהכוכבים שנראים בשמיים הם בעצם שמשות, שיש מסביבן כוכבים קטנים הסובבים אותן. בעיני בני תקופתו, המאמינים במרכזיות של כדור הארץ ביקום, זה היה הזוי. כל זרמי הכנסיה החרימו את ברונו ואת טענותיו וראו בו כופר. באנגליה שאליה נסע כדי להרצות על רעיונותיו, לעגו לו המדענים של התקופה בבוז. זמן לא רב אחרי שחזר לאיטליה, הוא הוכנס לכלא, בשל "רעיונותיו הנואלים". במשך 8 שנים עונה ג'ורדנו ברונו על ידי האינקוויזיציה, אך הוא סרב להכחיש את רעיונותיו ועמד על דעתו. לפיכך הוצא ג'ורדנו ברונו להורג על ידי הכנסיה.

10 שנים אחרי מותו יצפה גליליאו לראשונה בטלסקופ ויצטרף לרעיונותיו של ברונו, שהתבררו כמדוייקים. בהדרגה יבין העולם המדעי ובשלב מאוחר יותר גם הכנסיה, שכדור הארץ רחוק מלהיות מרכז היקום ושברונו צדק. כיום יש אוניברסיטאות על שמו ומכוני מחקר.


הנה סיפורו של ג'ורדנו ברונו:

http://youtu.be/2j2NKHgZrGo


הנה הוא כחלק מהאבולוציה של הבנת היקום:

https://youtu.be/rIVkvrEiVm0


פודקאסט של "שעה היסטורית":

https://youtu.be/OZgpMdnsncc
גליליאו גליליי
מי היה גליליאו גליליי?



גלילאו גליליי היה פיזיקאי ואסטרונום איטלקי מהעיר פיזה. הוא נחשב לאחד מאנשי המדע הדגולים והמשפיעים ביותר בכל הזמנים. חשובים במיוחד הם המחקרים והתגליות שלו באסטרונומיה, כולל המאבק שניהל נגד תפיסותיה המדעיות השגויות של הכנסייה הקתולית. גלילאו היה האסטרונום הראשון שפרסם השערות מדעיות ותגליות המבוססות על תצפיות באמצעות טלסקופ. הוא עשה זאת באמצעות טלסקופ שהוא בנה בעצמו ובאמצעותו הוא חקר את השמיים והחלל. גלילאו לא היה רק אסטרונום מבריק אלא גם פיזיקאי, מתמטיקאי וממציא.

בשנת 1609 בנה גלילאו את הטלסקופ הראשון שלו. בתקופתו של גלילאו היו נפוצים טלסקופים אך הם היו פשוטים למדי ויכולת ההגדלה המקסימלית של הטובים שבהם הייתה רק פי 3. גלילאו רצה שיהיה לו טלסקופ עם יכולות הגדלה גבוהות יותר וחדות גבוהה יותר, באמצעותו הוא יוכל לערוך מחקרים ותצפיות אסטרונומיות. לטלסקופ הראשון שבנה גלילאו הייתה יכולת הגדלה פי 8, אך הוא המשיך לעבוד ולשכלל אותו ולפתח דגמים משוכללים יותר ובעלי יכולת הגדלה טובה יותר. גלילאו בנה למעלה מ-100 טלסקופים שונים כשלטובים בהם היית יכולת הגדלה פי 30, הרבה יותר מכל טלסקופ אחר שהומצא עד כה.

באמצעות הטלסקופ שפיתח בעצמו הצליח גלילאו לגלות את ארבעת ירחיו הגדולים של כוכב צדק. ירחים אלו נקראים כיום איו, אירופה, גנימד וקליסטו, ונהוג לכנותם "הירחים הגליליאניים" על שמו. כיום ידוע כי לצדק יש 67 ירחים, אך ניתן לצפות בהם רק באמצעות טלסקופים משוכללים ומתקדמים יותר מהטלסקופ שהיה לגלילאו.

גלילאו תרם רבות גם לפיזיקה ובפרט למכניקה ולחקר תנועתם של גופים. אחד העקרונות החשובים ביותר שהוא גילה הוא עיקרון התמדה ("אינרציה"), גלילאו ניסח עקרון זה כך: "גוף הנע על משטח אופקי ללא הפרעה חיצונית ימשיך לנוע באותו כיוון ובמהירות קבועה". עקרון זה הפך בהמשך להיות החוק הראשון מתוך שלושת חוקי התנועה של ניוטון. החדשנות הרבה של גלילאו בתחום הפיזיקה הייתה בכך שהוא העניק חשיבות רבה לביצוע ניסויים אמפיריים, ובכך ששילב מתמטיקה במחקריו הפיזיקליים ובך שניסה לתאר את חוקי הטבע באמצעות נוסחאות מתמטיות.

בגלל שרעיונותיו המדעיים עמדו בסתירה לתפיסה המדעית של הכנסייה הקתולית, נרדף גלילאו על ידי האינקוויזיציה, גוף אפל שכפה את דעותיה הדתיות של הכנסייה הקתולית. הוא נרדף מכיוון שפרסם ספרים המבססים שיטתו המדעית של קופרניקוס - לפיה כדור הארץ סובב סביב השמש והשמש עומדת במקומה. ולא כמו שהכנסייה טענה, שהשמש סובבת את כדור הארץ שנמצא במרכז היקום. הוא הועמד למשפט ונמצא אשם. נגזר עליו עונש של מאסר עולם בביתו ונדרש ממנו לכפור בדעותיו ולהצהיר בפומבי כי הוא מתכחש לפירסומיו הקודמים ותומך בטענה לפיה הארץ היא מרכז היקום והשמש סובבת סביבה. הוא הפסיק לכתוב ולפרסם כמעט לחלוטין כיוון שחשש לחייו. בכל זאת פרסם גם אז ספר אחד, שהוברח להולנד והודפס שם. אבל על ערש מותו, מספרת האגדה, הוא אמר את המשפט החשוב: "ואף על פי כן נוע תנוע", שבו התריס כנגד הכנסייה והצהיר שהארץ נעה סביב השמש, על אף שנאסר עליו לתמוך ברעיון זה, ובכך חזר בו מההכחשה הכפויה שנגזרה עליו. 350 שנה אחרי מותו זיכתה אותו הכנסייה מכל אשמה בנושא זה.

גלילאו היה ממניחי היסודות למחקר המדעי המודרני, בכך שהעמיד את הניסוי האמפירי כתנאי הכרחי במחקר המדעי, במקום רעיונות פילוסופיים או השקפת עולם דתית, ששימשו עד אז יסוד למדע.


הנה סרטון קצר בעברית על גליליאו גליליי ועל מאבקו באינקוויזיציה.

http://youtu.be/R75SJ5Lz2w4


על תגליתו הגדולה ועל הכעס שעוררה:

http://youtu.be/cTOJRU02QoY?t=10s


תולדות חייו של גליליאו בקצרה:

http://youtu.be/Rejbk1oJ2xg


וגם זה סיפורו:

http://youtu.be/NMM8vx9vDiE

תולדות המדע

קופרניקוס
מי היה קופרניקוס ומה תרם לתרבות האנושית?



ניקולאוס קופרניקוס היה אסטרונום, מתמטיקאי, כלכלן וכומר פולני. הוא היה הראשון בהיסטוריה שהציג תאוריה מדעית לפיה כדור ארץ ושאר כוכבי הלכת סובבים את השמש, כך שכדור הארץ אינו מרכז היקום כמו שסברו בני-האדם עוד מימי יוון העתיקה. הוא ניסח את התיאוריה שלו בצורה מעמיקה ומדעית ולמעשה פתח בכך את המהפכה המדעית המודרנית כולה.

חשוב לדעת שתפקידיו הרשמיים של קופרניקוס היו כאיש דת, מושל, משפטן, אסטרולוג ורופא, בעוד שאסטרונומיה היתה בשבילו תחביב ועיסוק צדדי.

התאוריה שלו לגבי מרכזיותה של השמש במה שייקרא אחריו מערכת השמש, היא ללא ספק אחת התגליות החשובות בהיסטוריה והיא השפיעה גם על תחומים רבים אחרים בתולדות האנושות.

התיאוריה של קופרניקוס נקראת התיאוריה ההליוצנטרית, שמעמידה את השמש במרכז מערכת השמש ואת כדור הארץ כסובב סביבה. תיאוריה זו נגדה את הגישה הגיאוצנטרית השלטת, שהעמידה את כדור הארץ במרכז היקום וגרסה שכוכבי הלכת והשמש הם שמקיפים אותנו.

למזלו של קופרניקוס, שמרה עליו תושייתו של בעל בית הדפוס שהדפיס את ספרו. הוא הוסיף לספר הקדמה קצרה, שציינה שהתורה של קופרניקוס היא רק כלי עזר מתמטי לחישוב תנועת גרמי השמיים. בזכות עובדה זו אישרה הכנסייה את הפצת ספרו ולא ראתה בו כמי שקורא תיגר על אלוהים. בכך הוא ניצל מגורל קשה שנכון היה אז למי שחשבו אחרת מהגישה הדתית השלטת, שלפיה כדור הארץ הוא מרכז היקום.


הנה תרומתו המתורגמת של קופרניקוס לעולם:

https://youtu.be/J0WLdFCFYaI


סיפורו של קופרניקוס ותגליותיו:

https://youtu.be/IL1g1pgHKtI


סרטון קצר על התגלית של קופרניקוס:

http://youtu.be/iiBIFlvu-X0


וסרט תיעודי על סיפורו של קופרניקוס:

https://youtu.be/TxuvlPXvFqA?long=yes
מוחמד אבן מוסא אל-ח'ואריזמי
מי המציא את האלגוריתם?
מיהו ממציא האלגוריתם?


כל מי שהתחבר היום לאינטרנט ודאי יתעניין לדעת שחוקר ערבי מהמאה ה-9 הוא שהמציא את אחד הכלים החשובים בעידן המחשבים המודרניים של המאה ה-21. קראו לו מוחמד אבן מוסא אל-ח'ואריזמי (Muammad ibn Ms al-Khwrizm) והוא היה אחד מגדולי החוקרים במדע המוקדם. אמנם שפת אימו הייתה פרסית אך עבודתו המדעית נכתבה בערבית, שפת המדע בתקופתו. ספריו המתורגמים ללטינית היו מהמשפיעים והחשובים במדע האירופי וספר האלגברה שכתב היה מספרי הלימוד והמחקר החשובים באוניברסיטאות אירופה עד המאה ה-16.

המתמטיקאי, אסטרונום והגיאוגרף אל-חואריזמי נולד בשנת 780 בערך בעיר חיווה שבאוזבקיסטן של היום. משם עברה משפחתו להתגורר באזור בגדאד, שם פעל אל-ח'ואריזמי כל חייו ופרסם את רוב כתביו.

שיבוש שמו של אל-ח'ואריזמי בתרגום ללטינית הפך לאחד המושגים החשובים בתחום המחשבים המודרני - מושג האלגוריתם. הוא גם זה שפיתח את תורת האלגברה, עוד מילה שנולדה משיבוש שמו של ספרו "חיסאב אל-ג'אבר ואל-מוקאבלה" ("חשבון ההשלמה וההקבלה"). אל-ח'ואריזמי הוא שהפיץ את השימוש בספרה אפס ותרם בכך תרומה עצומה לשימוש בספרות המוכרות לנו כספרות החשבון, אלו הספרות ההודיות-ערביות שהחליפו את הספרות הרומיות.

כגיאוגרף פעיל הוא שכלל את מחקריו של תלמי היווני ויצר את מפת העולם הראשונה, בעזרת 70 גאוגרפים שעבדו תחתיו.

כאסטרונום חקר אל חואריזמי את האצטרולב ושעון השמש. לאות כבוד קראו על שמו את מכתש "אל-ח'ואריזמי" שעל הירח.


הנה סיפורו של ממציא האלגוריתם:

https://youtu.be/Ar7CNsJUm58
דימיטרי מנדלייב
מדוע נחשב דימיטרי מנדלייב גדול הכימאים?



דימיטרי מנדלייב (Dmitri Mendeleev) היה הכימאי שפיתח בשנת 1869 את הטבלה המחזורית, או המערכה המחזורית. הוא סידר בה את כל היסודות הידועים לו ועשה זאת על פי משקלם ותכונותיהם. זה נשמע אולי כמו עבודת פקידות מדעית אבל זו הייתה לאחת העבודות החשובות והמשפיעות בתולדות המדע. הרצינות, החזון, התבונה והיצירתיות של שהפגין מנדלייב בעבודתו היו לאבן דרך חשובה בתולדות המדע.

הטבלה המחזורית, או סידור היסודות באופן הגיוני, לא היה המצאה של מנדלייב. ניסו לפניו לעשות זאת חוקרים חשובים כמו לבואזיה, מייסד הכימיה, שסידר את היסודות לפי גזים ומתכות. אחריו ניסה גם ג'ון דלטון, שסידר אותם לפי המשקל שלהם. כימאי גרמני בשם דובריינר כבר שילב אותם בטבלה מסודרת, על פי תגובתם זה לזה. אך אף אחד מהם לא הצליח לעשות סדר כה ברור והגיוני, שאיפשר לכימאים לצאת מהחושך של הלא-ידוע אל הסדר וההגיון שנתן להם מנדלייב.

דימיטרי איוונוביץ' מנדלייב היה כה מבריק ויסודי במחקריו ובניסוח הטבלה המחזורית של הכימיה, עד שהטבלה המקורית שניסח חזתה אמנם את קיומם של 55 יסודות, אך היא הצליחה לחזות גם את משקלם האטומי ואת תכונותיהם של יסודות שלא היו קיימים בזמנו של גאון הכימיה הרוסי וכשהתגלו מאוחר יותר הסתבר כמה דייק במחקריו ובתחזיותיו!

מנדלייב לא זכה בחייו להכרה בהישגיו המדעיים המדהימים. איש לא יכול היה לחזות את המהפכה שהוא הוביל במדע הכימיה והוא לא זכה אפילו בפרס נובל - ההכרה של עולם המדע בתרומתו של מדען לאנושות. יתכן שאופיו והתנהגותו הם שמנעו ממנו את ההכרה שהיה ראוי לה. אך מדע הכימיה ידע להחזיר לו תודה וקרא על שמו את היסוד ה-101 שנוצר באמצעים מלאכותיים - היסוד מנדלביום.


הנה סרטון שמסביר את ההיסטוריה שהביאה להולדת הטבלה המחזורית:

http://youtu.be/O-48znAg7VE


הנה סיפור מנדלייב והטבלה המחזורית:

http://youtu.be/nsbXp64YPRQ


הנה סרטון ארוך יותר עם סיפור חייו ותגליתו של מנדלייב:

http://youtu.be/0RRVV4Diomg
לאונרדו דה וינצ'י
במה לאונרדו דה וינצ'י היה מיוחד?



לאונרדו דה וינצ'י היה אולי גדול האמנים ומגדולי הממציאים בכל הזמנים. מדובר באדם שעסק בשלל תחומים ובכולם הצטיין והבריק. לא היה בתולדות האנושות אדם שכה הפליא לחקור, ליצור, לגלות ולתכנן כמו לאונרדו דה וינצ'י. הוא האמין שאמנות, מדע וטבע קשורים בקשר הדוק ביניהם.

כך הוא גם ניהל את זמנו. בחייו עסק לאונרדו מהעיר וינצ'י בתחומים מגוונים והתבלט כצייר, פסל, מדען, מהנדס, מתמטיקאי, אנטומאי, ממציא, אדריכל ומוזיקאי מצטיין. רבים רואים בלאונרדו את איש הרנסאנס הקלאסי, שעוסק בתחומים מגוונים ולא בתחום אחד.

כממציא הוא המציא אינספור המצאות, רובן מהפכניות לתקופתו והקדימו את זמנן במאות שנים. ביניהן ניתן למצוא המצאות כמו אופניים, הליקופטר, צוללת, מצנח, טנק, מכונת טיסה, מתקני גלישה לסקי מים, חליפת צלילה, אביר מכני, תוף שמנגן לבד ועוד.

רבים רואים בלאונרדו את אחד הציירים הדגולים בתולדות האמנות. הוא צייר בקושי 20 ציורים אבל הותיר מורשת מופלאה בתולדות הציור ואת הציורים הנודעים ביותר בהיסטוריה. הבולט שבהם הוא כמובן "המונה ליזה" - הציור החשוב והמפורסם ביותר בעולם, שנמצא במוזיאון הלובר בפאריס. גם "הסעודה האחרונה", הציור שצייר לאונרדו על קיר חדר האוכל של מנזר בעיר מילאנו, נחשב לפנינה אמנותית מהחשובות בתקופת הרנסאנס.

שם משפחתו של לאונרדו לא היה שם משפחה, אלא שיוך לעיר שבה גדל: "לאונרדו מהעיר וינצ'י".


הנה סיפור חייו של לאונרדו:

https://youtu.be/DI-hs1yrZuQ


ראו סרטון על ההמצאות של לאונרדו דה וינצ'י:

http://youtu.be/vxeEH7kVxqI


והנה סקירה על חייו והאמנות שלו:

http://youtu.be/lFN5hRukDlo


כמה מההמצאות החשובות שלו:

https://youtu.be/PwOlIGGDVjE


הנה סרט תיעודי על מחקריו באנטומיה של לאונרדו:

https://youtu.be/Lccwek0HZ6w?long=yes


חמצן
מי גילה את החמצן שנותן לנו חיים?



היה זה הכומר ומדען החובב האנגלי ג’וזף פריסטלי שגילה לראשונה את קיומו של החמצן (Oxygen). זה קרה במהלך אחד הניסויים שערך מעת לעת להנאתו.

הזמן הוא אוגוסט 1774, כשפריסטלי מחמם אבקה אדומה, היום אנו מכירים אותה בתור כספית חמצנית. על פני הזכוכית של פעמון הזכוכית שבו ערך את הניסוי, הוא רואה שהחום יצר מעין קרום כסוף. זו כספית, הוא קבע לעצמו לאחר בדיקה מהירה.

אבל היה שם עוד משהו... את הגז שהשתחרר בחימום, לא הצליח פריסטלי לזהות. הסקרנות הובילה אותו לעשות כל מיני נסיונות, שבהם הוא בחן את התנהגות הגז, עם תגובות שהכיר מגזים ידועים.

לפתע, כשנר דולק הוכנס על ידו לתוך הגז, הבחין פריסטלי במשהו מרהיב - שלהבת הנר התלקחה בעוצמה. פריסטלי חשב שזה מעניין ועכשיו החליט לבדוק את השפעת הגז החדש שנוצר קודם, על עכבר שיכניס אל תוך הפעמון. העכבר החל לקפץ ולהתנועע בחדווה משמחת. זה לא רעיל, רשם לעצמו פריסטלי והחליט לנשום מעט מהגז הזה. גם הוא חש את ההשפעה המאוששת שלו. זה היה החמצן.

אגב, מעניין שלא פריסטלי היה הראשון שגילה את החמצן. זמן קצר לפניו ערך שולייה של רוקח בשוודיה, בחור בשם קארל שלה, ניסויים וגילה אותו. אבל "במדע, כמו במדע", עשית ולא פרסמת - לא עשית! - פריסטלי שמיהר לפרסם את קיומו של החמצן, זכה להיות מי שחתום על גילוי החמצן.

זמן קצר אחרי פריסטלי, עתיד חוקר צרפתי בשם לבואזיה לתת לגז החדש את השם "אוקסיג’ן", שפירושו ביוונית "יוצר חומצות". זה קרה לאחר שערך מחקרי המשך על הגז החדש שגילו ג’וזף פריסטלי וקארל שלה. בניסויים שעשה עם חומרים כמו פחמן וגופרית, מצא לבוזיאה שתוצרי הבעירה הללו נמסים במים ויוצרים חומצות, בכל מצב צבירה שהם נמצאים בו. לכן הוא נתן לגז את השם החדש.

איש לא ידע אז שבהמשך יתגלה החמצן, אותו יסוד גזי דו-אטומי, חסר צבע וריח, שיקבל את הסימן O, כגז החיים של כולנו. כיום אנו יודעים שהחמצן מהווה כ-20% מהאטמוספירה והוא היסוד הנפוץ ביותר בקרום כדור הארץ. אבל עוד יותר חשוב - בזכות החמצן יש חיים על פני הכוכב שלנו, כדור הארץ, ובלעדיו לא היינו חיים ולא ייתכנו חיים בעולם.


הנה סיפורו של החמצן בעברית:

https://youtu.be/pDy7bpafHDg


סיפור גילוי החמצן בידי פריסטלי:

https://youtu.be/T1vGBFIw7I0


כך עובדת מערכת הנשימה כדי לספק חמצן לגוף (מתורגם):

https://youtu.be/GVU_zANtroE


סיפורו של פריסטלי:

https://youtu.be/nQCEyhkVZmk


והצד הכימי של החמצן:

https://youtu.be/b4wveY2-lCo
מי היה ראשון הגאולוגים ומנבא האבולוציה ניקולס סטנו?



נִיקוֹלַאוֹס סְטֶנוֹ (Niels Stensen) הדני היה חוקר שהניח, בלי לדעת, יסודות חשובים לחשיבה המדעית. הוא היה ילד חולני שהפך לאנטומיסט וחקר את איברי הגוף שניתח. באופן מסוים הוא היה המייסד של מדעי המוח, תחום אופנתי כיום.. הוא לא הושפע מכתבים עתיקים אלא התייחס רק לממצאים מדעיים. הוא היה זה שזיהה, לאחר שחקר שיניים של כרישים, ששכבות הסלע נוצרו ממה שהיה בעבר משקעים מהים הקדמון. משקעים אלה של בעלי חיים מתים, התאבנו בשכבות - ככל ששכבה יותר למטה, היא יותר עתיקה. זו הייתה תיאוריה מהפכנית שהניחה את היסודות למדע הגאולוגיה.

סטפנו גם יצק את הבסיס לגישות במדע שיוכיחו בצורה מדעית שגילו של כדור הארץ הוא גדול יותר מ-6000 שנה, כפי שטענו אנשי הדת. כיום המחשבה המדעית המקובלת מייחסת לכדור הארץ גיל של כ-4.5 מיליארד שנים!

כך גם יצק סטנו את הבסיס למה שיהפוך לתורת האבולוציה, כי אם ניתן להשוות מאובנים שנמצאו בשכבות שונות ולראות מינים שנעלמו עם הזמן, לעומת מינים שהתפתחו עם הזמן ומינים ששרדו - כל אלה מאפשרים לאנשים כמו צ'ארלס דארווין לחשוב על מה שיהפוך להסבר המדעי של התפתחות המינים.


הנה סרטון מתורגם על ניקולס סטנו ותגליותיו:

http://youtu.be/If4I3aF1PRg?t=6s
מי היה יוהנס קפלר?



כשאתה ילד אומלל ובן למשפחה ענייה שהבורות שולטת בה, אם אתה נבון ושאפתן, תהיה חייב להביט למעלה כדי להגיע למשהו... בדיוק משם הגיע האסטרונום והמתמטיקאי הגרמני יוֹהָנֶס קֶפְּלֶר (Johannes Kepler) לתגליותיו הגדולות ויהפוך לאגדה מדעית.

הכל החל כשהיה בן 6. כמו רבים באותה תקופה, גם קפלר צפה נפעם בכוכב השביט הגדול שהופיע בשנת 1577. אבל בזמן שכולם ראו בשביט סימן לאסון מתקרב, הילד הצעיר והעני ראה דווקא את הכוכבים במלוא יופיים וסקרנותו גברה. אגב הסקרנות הזו נבעה גם מחיבתו לאסטרולוגיה, עיסוק צדדי שילווה אותו לאורך כל חייו.

אלה לא היו רק הבורות והעוני שהקיפו אותו. כבן לאב נוקשה ואלים, שבשלב מסוים נטש את המשפחה ולאם רעה ורכלנית, שהואשמה לא פעם בכישוף, הוא נאלץ לגבש לעצמו אופי אחר ושונה מהוריו.

דווקא ילדותו הדווקנית למשפחתו הבעייתית, היא שתהפוך את המדען הצעיר לפורץ דרך ושובר מוסכמות ולמי שיתנער מהמחשבה השלטת, הגישה הדתית הצרה להבנת העולם והאמונות הטפלות. כשגדל, הוא למד באוניברסיטה ושם הוא שמע לראשונה על הרעיונות המהפכניים של קופרניקוס, לגבי מבנה מערכת השמש.

כך היה קפלר לאסטרונום, שהאמין בתיאוריה הקופרניקאית (של קופרניקוס). כמו קופרניקוס, גם הוא גרס שכדור הארץ הוא רק אחד מכוכבי הלכת ושכולם נעים סביב השמש. קפלר הפך לעוזרו ולתלמידו של האסטרונום המפורסם טיכו ברהה, אך זה מת שנה לאחר מכן. לאחר מותו של ברהה, ניתח קפלר את התצפיות המדויקות שערך מורו בחייו ופיתח תיאוריה משלו לגבי תנועת הכוכבים. כשפרסם את ספרו "אסטרונומיה חדשה", גילה עולם המדע שבניגוד לקופרניקוס ולגלילאו, גורס קפלר הצעיר, לפני כ-400 שנה, שתנועת הכוכבים סביב השמש אינה מעגלית אלא בצורת אליפסה (משהו כמו מעגל מעוך).

זו הייתה מהפכה במדע האסטרונומיה. העובדה שבניגוד למה שחשבו מאות שנים, סבור קפלר שהכוכבים נעים במסלולים אליפטיים, הפכה לעובדה מדעית מאז.

זה היה חידוש מרתק לאסטרונומים בני דורו, אבל תגליתו המפורסמת לגבי המסלול האליפטי של כוכבי הלכת המקיפים את השמש, אינה היחידה. הוא תיאר יפה גם את כוח המשיכה של השמש, הכוח שקובע את מסלוליהם של כוכבי הלכת וגם את העובדה ששינויי המרחק מהשמש משנים את מהירותם של כוכבי הלכת. חשובה גם התגלית לגבי הקשר בין מרחקו של כוכב מהשמש לזמן שבו הוא משלים מחזור הקפה שלם מסביבה.

כל אלו איפשרו לו לתאר את חוקי תנועת הכוכבים. הוא המשיך וניסח את שלושת "חוקי קפלר", חוקים מרכזיים בהבנת מערכת השמש, שהשפיעו מאז על כל גדולי האסטרונומים, כולל אייזיק ניוטון, אולי גדול המדענים בהיסטוריה.


הנה בקצרה על יוהנס קפלר:

https://youtu.be/tp1WkB7l-9k


חייו של קפלר:

https://youtu.be/VB3V36LJpGc


הנה מכונה שמדגימה אך רעיונותיו של יוהאנס קפלר:

https://youtu.be/drjtj9LFkA8


מצגת וידאו על קפלר ודרכו:

https://youtu.be/DLO_GDF0qq8


וסרט תיעודי על תגליותיו, אחרי אלה של קופרניקוס וברהה:

https://youtu.be/x3ALuycrCwI?long=yes
כיצד גילה גרגור מנדל את הגנטיקה?



גרגור מנדל (Gregor Mendel) היה גאון שהקדים את זמנו, מדען שהביא את מדע הגנטיקה אל העולם, מבלי שהעולם שם לב לכך...

גרגור יוהאן מנדל, נזיר גרמני, פרסם בחייו מאמר מדעי שכמעט ולא עורר תשומת לב. במאמר תאר מנדל את הניסיונות שערך בהכלאות של אפונים ואת המסקנות המהפכניות שאליהן הגיע באשר לכללי ההורשה של תכונות.

בניגוד למה שהאמינו עד אז, שהצאצאים מקבלים את ממוצע התכונות של האב והאם, הוא זיהה לראשונה את הגנים ואת התכונות הפעילות והרדומות וטען שהדרך בה מורישים האפונים את תכונותיהם דומה לזו שבה זה קורה אצל כל בעלי החיים, כולל כמובן האדם.

בחייו לא זכה מנדל להכרה על ההישג המדעי הכביר שבתגליותיו המדעיות. רק שנים לאחר מותו הוא קיבל את ההכרה המגיעה לו כמי שהיה אבי הגנטיקה ואחד מהחשובים שבחוקרים.


סיפור מחקרי האפונים של מנדל (עברית):

https://youtu.be/Astv7HswZLc


תגליותיו של מנדל ועולם הגנטיקה שהוא גילה (מתורגם):

http://youtu.be/Mehz7tCxjSE?t=13s


כך הבין מנדל את התכונות שלנו וכיצד הן מועברות אלינו מהורינו:

http://youtu.be/d4izVAkhMPQ


וסרטון מצויר שמספר על מחקריו של מנדל:

http://youtu.be/YxKFdQo10rE?t=8s
מה תרם למדע טיכו ברהה?



טיכו ברהה (Tycho Brahe) היה מלומד ואסטרונום דני מהמאה ה-16, שהיה אחרון האסטרונומים הגדולים שצפו בכוכבים בעין בלתי מזוינת, בעידן שלפני המצאת הטלסקופ. ברהה היה המדויק ביותר מבין האסטרונומים שלפני עידן הטלסקופ ואחד מהמדענים החשובים שתרמו למהפכה המדעית.

בנערותו ראה ברהה, בן אצילים, ליקוי לבנה. הליקוי התרחש לפי תחזיות האסטרונומים וטיכו כל כך התרשם ממנו, עד שהחליט להיות אסטרונום. בני משפחתו התנגדו, שכן טענו שלא יאה שבן אצילים כמוהו יעסוק במדע. הוא נשלח ללמוד משפטים, אבל המשיך ללמוד ולעסוק באסטרונומיה בסתר. בעת לימודיו באוניברסיטה השתתף ברהה בדו-קרב עם אציל אחר ואיבד בקרב את אפו. לאורך כל חייו הלך מאז, עם אף תותב ודבק ששימש להדביקו לפניו.

כוכבו של ברהה דרך לאחר שהוא מצא כוכב חדש והוכיח ש"הספירות השמימיות" משתנות, בניגוד למחשבה המקובלת עד אז, לפי התיאוריה האריסטוטלית השלטת, שאין שינויים בכוכבים. תגלית זו של ברהה, שגם קבע את המונח "נובה" לכוכב חדש, הכתה את העולם המדעי בשוק והפכה אותו לגמרי. הנובה של 1572 הוכיחה שעולם הכוכבים הקבועים משתנה ועוד איך. הברנש הדני הפך לאסטרונום בעל שם וזכה מעתה ליוקרה רבה.

מחקריו ותמיכת הפטרונים שלו הפכו את ברהה לאדם עשיר ומבוסס בתקופתו. הוא ביצע תצפיות מדויקות בכוכבי הלכת. את ממצאיו המשיך לחקור, אחרי מותו, עוזרו יוהנס קפלר, שיהפוך לאסטרונום ידוע גם הוא. קפלר גילה מהתצפיות של ברהה תגליות מרתקות, כמו זו שכוכבי הלכת מקיפים את השמש במסלול שצורתו אליפסה ולא עיגול, כמו שחשבו החוקרים לפניו.

לפי עדות קפלר, עוזרו הנאמן, מילותיו האחרונות של ברהה היו: "לא חייתי לשווא".


הנה סיפורו של טיכו ברהה:

https://youtu.be/7QDvKzY4aqA


וסקירה על חייו ותגליותיו של טיכו ברהה:

https://youtu.be/H4tZ9tyd_MM


מצגת וידאו על דמותו:

https://youtu.be/PPq9Tgshuro
איך גילה ואן לוונהוק את התאים והחיידקים?



זה קרה כשהחלו להשתמש במיקרוסקופ במאה ה-17. החוקר ההולנדי אנטוני ואן לוונהוק (Antonie van Leeuwenhoek), מי שלימים ייחשב לחלוץ המיקרוסקופיה, החל לחקור במרץ את פלאי הטבע במיקרוסקופ. הוא גילה בעזרת המכשיר החדש, שהגדיל פי 3 בלבד, עולם ומלואו. משהבין שהסוד הוא בליטוש זכוכית לעדשות מגדילות, הוא התמסר לליטוש עדשות ורכש מיומנות רבה בכך. כך הוא שיפר את המיקרוסקופ עד לרמת הגדלה של פי 250 ויותר!

השיפורים שהכניס בעולם המיקרוסקופים היו עצומים. השינוי בסדרי הגודל שניתן לצפות בהם התגלה כדרמטי ואיפשר לו לראות התרחשויות שאיש לא שיער שמתקיימות בטבע. עולמות מופלאים של יצורים זעירים, שאיש לא חלם על קיומם, נגלו לעיניו במלוא קסמם.

חוקר שנשלח מהאגודה המלכותית של אנגליה, המוסד המדעי הנחשב בעולם באותה תקופה, לגלג בהתחלה על "הילד החוקר" מהעיר דלפט. אבל משראה את ממצאיו של הנער ביקש שישלח אליהם דו"חות. הדיווחים שלו היו ילדותיים אבל מרשימים והגאון הצעיר הפך בתוך שנים אחדות לחבר באגודה היוקרתית הזו למחקר.

למי שמעוניין להבין את גודל תגליתו של ואן לוונהוק נסביר שהוא היה הראשון בהיסטוריה שראה מיקרואורגניזמים. מעל 99 אחוז מהיצורים החיים על פני כדור הארץ הם מיקרו-אורגניזמים!

הוא החל פרסם את תוצאות התצפיות שערך, על דבר קיומם של יצורים חד-תאיים, בעלי תא אחד בודד. מתאי זרע ועד תאי דם, לוונהוק תיאר ורשם רבים מהם וניסה להבין אותם. ואן לוונהוק אמנם לא הבין את חשיבותם של היצורים הזעירים הללו ועד כמה גדולה עשויה להיות השפעתם על בעלי חיים גדולים כמו בני האדם, אבל תודות למחקריו תיכתב בהמשך התיאוריה של התא. לו גם חייב העולם את התיעוד הראשון של החיידקים, שגילה לראשונה כשצפה בטיפת גשם. הוא התלהב מהיצורים הארוכים שראה וחיפש היכן הם מופיעים בנוסף. בטיפת רוק שהוציא משיניו הוא מצא הרבה יותר מהם וברוק של קבצנים שלא צחצחו שיניים כלל, הוא איתר המונים מהם. כך הוא תעד והביא אותם למוקד העניין של הביולוגים שהמשיכו לחקור את החייידקים אחריו.


הנה סיפורו של אנטוני ואן לוונהוק:

https://youtu.be/mTzHxNMK0bU?t=14s


וחשיבות תגליתו של אנטוני ואן לוונהוק בתולדות מחקר התא:

https://youtu.be/4OpBylwH9DU?t=14s
כיצד הוכיח וגנר את נדידת היבשות?



בשנת 1570 יצר אברהם אורטליוס את האטלס הראשון. אורטליוס היה האדם הראשון שהבחין בדמיון שבין קווי החוף של הצד המערבי של יבשת אפריקה והחוף המזרחי של אמריקה. הוא טען שאמריקה הייתה מחוברת בעבר הרחוק לאפריקה, אך לא היה בידו הידע שנדרש כדי להוכיח את הטענה הנועזת שלו.

הרעיון המשונה נשכח למשך זמן רב, אבל 200 שנה אחר כך, היה זה המדען הגרמני הרב-תחומי אלפרד וגנר (Alfred Wegener) שמצא לכך הוכחה מדעית. זה קרה כשהוא שם לב שמאובנים זהים נמצאו בשני צידי האוקיינוס האטלנטי. וגנר הבין ותאר מצב שבו בעבר הרחוק הייתה בעבר יבשת-על אחת בשם פנגיאה ושהיבשות המוכרות לנו כיום, הם בעצם שברים שלה, שהתפצלו והלכו והתרחקו זו מזו, עד למצב הנוכחי של כדור הארץ.

כל הגאולוגים לעגו לאלפרד וגנר ולתיאוריה המוזרה שלו. הם טענו שבעלי החיים, שאת מאובניהם מצא וגנר, עברו מחוף אל חוף דרך הים. וגנר עצמו לא הצליח להסביר מדעית כיצד יכולות יבשות שלמות לנוע למרחקים של אלפי קילומטרים. החוסר בהסבר מדעי לסוגיה הגאולוגית עשה את שלו והלעג, שהתבסס על זה שווגנר היה אסטרונום ומטאורולוג ולא מדען בעל הכשרה גאולוגית מספקת, המשיך. וגנר מת בגיל 50, כשאבד בשלג. גופתו לא נמצאה והוא נותר בזיכרון כספק-מדען כושל שפעם הגה רעיון משונה...

רק אחרי 30 שנה יגלה עולם הגאולוגיה שאכן וגנר דייק וצדק לחלוטין. זה קרה כשמארי תארפ וברוס היזן מיפו את קרקעית האוקיינוס וזיהו רכס הרים ארוך, שהיה בעל צורה מקבילה לחלוטין לזו של החופים הדומים של מערב אפריקה ומערב אמריקה. הוכחה נוספת ניתנה כשהמדענים ראו שסלעי בלייה וולקנית עתיקים מאד, בני מיליוני שנים, שמקורם מלבה געשית, לא נמשכו לכיוון צפון כדור הארץ, כמו שצפוי היה שיקרה. הרי מחקרים רבים הראו בעבר שהמחצבים המגנטיים שבסלעים כאלה נוטים להסתדר בכיוון של הצפון המגנטי. כשחישבו המדענים את נטיית היבשות לפי תיאוריית הנדידה של היבשות, הם ראו לתדהמתם שממש כמו הסלעים הצעירים יותר, אחרי הסיבוב הכיווני של הנדידה, הסלעים העתיקים פונים בדיוק לצפון!

כך ניתנה ההוכחה הסופית שנדרשה כדי להראות שנדידת היבשות אכן התקיימה, בדיוק כמו שראו אותה אורטליוס ווגנר בעבר. בדיעבד, שנים אחרי שהושפל, זכה אלפרד וגנר לכבוד של לא-מדען שהיה בעצם מדען ושדווקא עושר התחומים שבהם עסק, הוא שתרם למדע המון. כך הוכר וגנר כמי שגילה את אחת התגליות המדעיות החשובות במאה ה-20, על אף הזלזול והלעג של מדענים אחרים.


הנה סיפורו של אלפרד וגנר ותגליתו הגדולה:

https://youtu.be/rDKiNwTwaNw


תולדות גילוי והוכחת תיאוריית נדידת היבשות:

https://youtu.be/mRqjo-N_TDU?t=14s


והרצאת וידאו קצרה על תגליתו וחייו העצובים:

https://youtu.be/nbU809Cyrao


הנה ריקוד נדידת היבשות שכל העולם רוקד מהסרט "עידן הקרח":

https://youtu.be/uMuJxd2Gpxo


וסרט ארוך על נדידת יבשות העולם:

https://youtu.be/HrKTuCDierM?long=yes
מי היה צ'ארלס דארווין ומהי תורת האבולוציה שהגה?



צ'ארלס דארווין היה חוקר טבע וגאולוג אנגלי. דארווין הוא אבי תורת האבולוציה, שאותה הוא פרסם לראשונה בספרו "מוצא המינים" - ספר שחולל מהפכה בעולם המדע. לפי תורה זו הוא הסביר שאב קדמון משותף אחד הוא שהתחיל את ההתפתחות של המינים ושבתהליך של מיליוני שנים, תהליך הנקרא "הברירה הטבעית" נוצרו מינים חדשים ונעלמו מינים חלשים ולא מתאימים.

מחקריו של דארווין במהלך מסע מחקר שערך בין השאר לאיי גלאפגוס, תרמו לגיבוש של תאוריית האבולוציה והברירה הטבעית (ראו באאוריקה בתגית "איי גלאפגוס"). תורת האבולוציה של דארווין שינתה את פני מדע הביולוגיה והיתה הבסיס לשינוי עצום בכל המחקר והעולם המדעי כולו.

מצד שני גרמה תורת האבולוציה להרבה מחלוקת עם הדתות, שרואות בה הסבר שאינו מסתדר עם תפקידו של אלוהים בבריאת האדם ומשך השנים שבהם התפתח האדם. כך למשל, בעוד שהדת רואה את גיל העולם כמספר אלפי שנים, גורסת תורת האבולוציה שהעולם קיים מיליוני שנים והיקום מיליארדי שנים. הדתות גם רואות את האדם כמי שנברא ישירות על ידי אלוהים, כמו סיפור אדם וחווה, בעוד שתורת האבולוציה יוצרת התפתחות ארוכה ואיטית שרק בסופה נוצר האדם.


על מסע הביגל אל איי גלאפגוס ותגלית האבולוציה (עברית):

https://youtu.be/6S_Shu4ykck


באנגלית על צ'ארלס דארווין ותרומתו לעולם:

http://youtu.be/XKnqj3YFXU8


מצגת וידאו בעברית על צ'ארלס דארווין ותורת האבולוציה:

http://youtu.be/ws7R0P3ydPw


כיצד הגיע דארווין להמצאת תורת האבולוציה:

http://youtu.be/pQp2lFcDEbw?t=9s


וסרטון על הקשר בין איי גלפגוס לדארווין:

http://youtu.be/ZFkUkALwnUU
מה גילה המדען אייזק ניוטון במחקריו?



רבים אומרים שהוא גדול המדענים בהיסטוריה. הפיזיקאי והמתמטיקאי האנגלי אייזק ניוטון, בן המאה ה-17, נחשב לאחד המדענים הגדולים בכל הזמנים. הוא היה נער מבית פשוט שאימו לא קיבלה ממנו עזרה בבית. כשפנתה לקרוב משפחה שידבר איתו, הוא שוחח עימו והודיע לה שהילד שלה גאון. ניוטון הצעיר נשלח ללימודים בבית ספר בקיימברידג' ושם הפך לתלמיד מצטיין ולסטודנט מבריק.

האגדה מספרת שכבר בגיל 23 הוא צפה בתפוח נופל מעץ בעיירה קיימברידג' והבין שכוח מסוים הוא שמושך אותו אל האדמה. מכאן הדרך קצרה הייתה לתיאוריה מסעירה ששינתה את כל מה שחשבו עד אז על הפיזיקה של כדור הארץ ועל חוקי התנועה של הגופים. ניוטון ניסח את "חוק הכבידה העולמי", חוק מדעי שקבע שבין כל שני גופים חומריים, בעלי מסה, פועל כוח משיכה. התאוריה שלו אף קבעה שככל שהגופים הם קרובים זה לזה ומכפלת המסות שלהם גדולה יותר, כוח המשיכה ביניהם יהיה חזק יותר.

ניוטון היה המדען הראשון שתיאר את כוח הכבידה ואת שלושת חוקי התנועה ובכך יצר את הבסיס להנדסה המודרנית ולהישגים עצומים במכניקה והתעשייה המודרניים. הוא היה אולי המדען הגדול בכל הזמנים ולבטח מי שהניח את היסודות החשובים לחשיבה המדעית המודרנית.

ניוטון תרם בתגליות ומחקר מעמיק גם באופטיקה, אסטרונומיה ומתמטיקה ותרם רבות להתפתחות הגישה המדעית ולהבנת היקום והחלל שמסביבנו.


ראו סרטון אנימציה קצר שמציג את התגליות של ניוטון בתחום הכבידה:

http://youtu.be/jwPc0kK9VHU


שלושת חוקי התנועה של ניוטון בעברית:

http://youtu.be/zCNSO002jfI


סרטון באנגלית קשה לילדים על סיפורו של ניוטון:

https://youtu.be/h48BWDeBLno


מה זה אטום וכיצד הוא התגלה?



האטום הוא החלקיק הקטן ביותר של יסוד כימי שבו נשמרות תכונות היסוד. האטום מורכב מחלקיקים קטנים יותר שאינם באים לידי ביטוי בתורה הכימית. בעבר חשבו המדענים שהאטום הוא חלקיק יסודי שלא ניתן לחלק אותו לחלקיקים קטנים יותר, אך מאוחר יותר התגלה שהאטום מורכב מחלקיקים קטנים יותר: גרעין שבו פרוטונים ונייטרונים (שגם הם מורכבים מחלקיקים נוספים), ומסביבו ענן של אלקטרונים.

למעשה, נולד עידן הטכנולוגיה הגרעינית נולד בשנת 1939, כשזוג החוקרים האן ושטרסמן גילו שבליעת נויטרונים על ידי גרעיני אורניום, עשויה לפרק אותם ליסודות קלים יותר תוך פליטה של אנרגיה. שחרור האנרגיה מהפירוק הזה הוא שקידם את הטכנולוגיה הגרעינית, הן לצורך ייצור של חשמל מכורים גרעיניים והן ליצירת פצצות אטום הרסניות, שמאיימות על שלום העולם.

המדע כיום יודע שרוב החומרים לא מורכבים מסוג אחד של אטומים, אלא ממולקולות, שהן מספר אטומים דומים או שונים, שקשורים זה לזה.

המילה אטום פירושה ביוונית "לא ניתן לחלוקה". טבע אותה דמוקריטוס, הפילוסוף היווני בן המאה ה-5 לפני הספירה, חוקר יווני שהגה אז את רעיון קיומם של האטומים - מרכיבי היסוד של כל מה שמקיף אותנו בעולם. הוא חשב שאטומים הם המרכיבים הקטנים ביותר בטבע. הוא צדק כמעט בכל אבל היום אנו יודעים שגם האטום מורכב מחלקים שונים...


הנה סרטון על התפתחות תיאוריית האטום:

http://youtu.be/bbQeJ8aPcjk


הנה ההיסטוריה של גילוי האטום:

http://youtu.be/xazQRcSCRaY?t=6s


כך נקשרים ביניהם אטומים לחלקיקים:

http://youtu.be/NgD9yHSJ29I?t=6s


וכך התפתח הרעיון של האטום עד לחומר האפל, שאת קיומו משערים כיום הרחק בחלל:

https://youtu.be/HneiEA1B8ks
מהו הסליל הכפול, הדאבל הליקס?
מהו מבנה ההליקס הכפול של הדי אן איי?


"ההליקס הכפול", המחקר המדעי המפורסם על המבנה של הדי אן איי מ-1953 נכתב על ידי החוקרים פרנסיס קריק וג'יימס ווטסון. בהמשך הם גם זכו בפרס נובל ובתהילת עולם על התגלית.

השניים זיהו את מבנה המולקולה של ה-DNA, תגלית שנחשבת לאחת החשובות במאה ה-20. הם גילו שמבנה ה-DNA עשוי משני גדילים שמלופפים סביב אותו ציר. שני הגדילים משלימים זה את זה. הם דומים אך לא זהים.

מסופר על פאב ה'איגל' הנמצא בקיימברידג', שהיה המקום שבו התפרסמה לראשונה עובדת גילוי מבנה ה-DNA. זה קרה כשפרנסיס קריק נכנס אליו בתום יום העבודה, ולמול המדענים שנהגו להיפגש בו ולשתות, הוא הודיע חגיגית לכולם: "גילינו את סוד החיים!"

אך למרבה הבושה, שנים אחר כך הסתבר שהתגלית היא ברובה של רוזלינד פרנקלין, חוקרת שמתה זמן קצר לפני הפרסום של ההליקס הכפול. מעיון במחברות המחקר שלה נמצא ופורסם שהשניים הסתירו את התבססותם על ממצאיה. אלה הועברו לידיהם בתמימות של חוקר שעבד עימה וזמן קצר אחרי מותה הם זכו בתהילה ובפרס נובל. זו אחת הפרשות המבישות בתולדות המדע, שבו נשלל קרדיט ממדען על תגליותיו.

אגב, כ-20 שנה אחר כך ובלי קשר לתגלית החשובה הזו, ממציאים בישראל את הביסלי גריל שזכה לצורה של הליקס משולש דווקא, המזכירה את הפסטה "פוזילי" המסולסלת, לעומת ה-DNA שהוא הליקס כפול.


הנה השתלשלות התגלית של הסליל הכפול:

https://youtu.be/1vm3od_UmFg


הנה סיפור נישולה המביש של המדענית רוזלינד פרנקלין מהתגלית:

https://youtu.be/JiME-W58KpU


מבנה ההליקס הכפול של ה-DNA:

https://youtu.be/vyeYEiWGtQ8


כך הדי אן איי בנוי:

https://youtu.be/2BwEqpsDrCU
מהי תורת היחסות?



אם היינו אומרים לכם שאתם נעים במהירות מטורפת של 800 אלף קילומטר לשעה ממש עכשיו, בעת שאתם קוראים את הערך הזה, האם הייתם מאמינים? - אז כן, זו מהירותנו כרגע על פני כדור הארץ שהוא חלק ממערכת השמש, שנעה במהירות זו סביב מרכז הגלקסיה שלנו. הסיבה שאיננו מרגישים בכך היא שאיננו משווים את מהירותנו ביחס לגוף אחר שעומד למשל במקום.

זו דוגמה שמראה את הבסיס לאחת התיאוריות המדעיות החשובות בהיסטוריה - תורת היחסות שהגה אלברט איינשטיין. למעשה יש 2 תורות יחסות: תורת היחסות הכללית ותורת היחסות הפרטית.

בתורת היחסות חזה איינשטיין למשל, שכוח הכבידה של גופים גדולים יוכל למשוך אפילו את קרני האור. אפילו גוף גדול כמו השמש יוכל, כך חזה איינשטיין, להטות את קרני האור העוברות קרוב אליו. המדהים הוא שחוקרים שבדקו את התחזית שלו, קבעו על פי מדידות מדויקות ביותר, שאכן קרני האור הוטו לכיוון השמש בעת שעברו בקרבתה!

אם תרצו ללמוד יותר על תורת היחסות - לחצו על אייקון ויקיפדיה שבערך והרחיבו את הידע שם. אנו נאמר רק שתורת היחסות הפרטית גורסת שמהירות האור קבועה בכל מערכת ייחוס. אחת התוצאות המפתיעות הנובעות מהנחה זו היא שאין זמן ומרחב מוחלטים - ככל שמערכת ייחוס נעה במהירות גבוהה יותר (עם מהירות האור כחסם עליון), ממד האורך של המערכת בכיוון התנועה מתכווץ ביחס לצופה נייח, והזמן המקומי שלה מתקדם לאט יותר מנקודת מבטו של אותו צופה.


הבנתם משהו? - אם לא אז הנה סרטון שמנסה להסביר בצורה פשוטה יותר את תורת היחסות:

http://youtu.be/NUAUZ1v4iAs


הנה סרטון קצר שמסביר את היחסות בצורה של 2 ברקים הפוגעים ברכבת:

http://youtu.be/wteiuxyqtoM?t=5s


הנה סרטון נוסף שמציג את התיאוריה של היחסיות שהגה אלברט איינשטיין:

http://youtu.be/uTO1kxxlkpw?t=6s


הנה סרט על היחס בין עבר, הווה ועתיד, המתקיימים זה לצד זה:

https://youtu.be/vrqmMoI0wks?long=yes
מי היה אלברט איינשטיין?



שמו של אלברט איינשטיין הפך למילה נרדפת לגאונות. האיש שאמר שדמיון חשוב יותר מאשר ידע, היה גדול המדענים במאה ה-20 ואולי בכל הזמנים. הוא היה פיזיקאי יהודי שלצד אייזק ניוטון, אבי המכניקה הקלאסית, נחשב לגדול התאורטיקנים בכל הזמנים.

איינשטיין זכה לפרסום ברבע הראשון של המאה ה-20 בזכות תורת היחסות אותה הגה, ששינתה את כל אשר היה ידוע עד אז על טיבם של הזמן, המרחב, המסה, התנועה וכוח הכבידה. תגליותיו פרצו דרכים חדשות להבנת העולם, האנרגיה והחלל. בזכותו נעשתה קפיצה אדירה בהבנת היקום.

הנוסחה המפורסמת שלו E=MC2, שבה קשר בין חומר לאנרגיה והסביר שאנרגיה עצומה אצורה בחומר, פרצה את הדרך לפיתוח תחום האנרגיה הגרעינית ולהישגים יוצאי דופן, גם בתחום האזרחי ובתחום החלל וגם בתחום הצבאי. הוא גם נודע בזכות תרומותיו ליסודות מכניקת הקוונטים, למכניקה סטטיסטית ולהסברת האפקט הפוטואלקטרי (עליה קיבל פרס נובל לפיזיקה ב-1921) ועוד.

מלבד השפעתו העצומה והמהפכנית בתחומי המדע, הייתה לאיינשטיין גם תרומה מכריעה לניצחון על הנאצים, בזכות השימוש שנעשה בנשק גרעיני במלחמת העולם השנייה. זאת בשל תמיכתו ביוזמה שקידמה את פיתוח פצצת האטום בארצות הברית, על אף שהגדיר עצמו כפציפיסט. הסיבה - איינשטיין הבין שאם ארצות הברית לא תפתח נשק כזה שיאפשר את סיום המלחמה, יעשו זאת אויבותיה כנגדה וכנגד העולם החופשי. משהבין שניצחון של דיקטטורות כאלה יביא לסופו של העולם החופשי, הוא נקט עמדה ותרם תרומה גדולה לניצחון הדמוקרטיות.

איינשטיין אהב את מדינת ישראל ותמך בציונות מאד. עם הקמת המדינה הוצע לו התפקיד של נשיא מדינת ישראל הראשון, אך הוא לא ראה עצמו עוזב את המחקר ונאלץ לוותר על התפקיד ההיסטורי והחשוב לטובת המדע שכל כך אהב.


הנה שנת 1905 המופלאה שבה הפציץ איינשטיין ב-4 מאמרים גאוניים (מתורגם):

https://youtu.be/91XI7M9l3no?t=7s


תולדות חייו של איינשטיין:

http://youtu.be/ZMVKvO-gTs8


אלברט איינשטיין עצמו:

http://youtu.be/l-1Z2wi2uSA


שחקן בדמותו של איינשטיין מסביר על התפשטות היקום והמפץ הגדול:

http://youtu.be/_gRfgWOBg1A


לאן היקום מתפשט:

https://youtu.be/6PiyUjVxukI


התממשות התיאוריה של איינשטיין לגבי נסיעה בזמן (מתורגם):

http://youtu.be/7H3ksmxwpWc


סרט תיעודי על הגאונות של אלברט איינשטיין:

https://youtu.be/Uvpw6Jh1WGQ?long=yes


ותכנית טלוויזיה על איינשטיין:

https://youtu.be/V4YRfaJ1atY?long=yes
מהו סיפור חייו של סטיבן הוקינג?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.