» «
דוברה
מה זו דוברה?



דוֹבְרָה (Barge), או אַרְבָּה, היא כלי שיט בעל סיפון שטוח, שמשמש לרוב להסעת מטענים כבדים. לדוברה בדרך כלל אין הנעה עצמית ומושכת אותה סירה, אם כי בעידן המודרני יותר יותר דוברות זוכות להנעה משלהן.

לרוב משמשות דוברות לשיט והסעת מטענים על פני נהרות, תעלות, ביצות ואגמים.

במקורה הייתה הדוברה כלי שיט פשוט יחסית, שנבנה מבולי עץ או אלומות קנים הקשורים יחדיו.


הנה דוברה שמסיעה משאיות על פני הנהר:

http://youtu.be/9GRzjd1Len0


דוברה בהולנד:

http://youtu.be/S_x0koWwmCM


דוברות מלון הן דוברות חדישות עם מנוע שמסיעות תיירים על פני נהרות ומהן הם יורדים לטייל:

http://youtu.be/Nwvfd_0EKhY


והנה דוברה סולארית חדישה, שמקבלת אנרגיה מקרני השמש:

http://youtu.be/Ou9JYE5BVZY
רחפת
איך הרחפת מרחפת מעל המים?



רחפת היא סוג של ספינה שאינה שטה אלא מרחפת על פני המים. כריות אוויר מאפשרות את הריחוף מעל המים וכך מקטינות את החיכוך במים ומאפשרות לרחפת להגיע למהירות שיט גדולה יותר.

רחפות הן אמצעי מהיר לצלוח בזמן קצר מרחקים לא גדולים בים, אבל בגלל האופן שבו היא נוסעת, כדאי להיות בעלי קיבה חזקה כשנוסעים ברחפת, במיוחד אם היא קטנה. הרחפות נוטות לגרום לחלק מהנוסעים להקיא ולהרגיש לא טוב.

בזכות שיטת כרית-האוויר שנוצרת על ידי המשאבות, רחפת יכולה לנוע גם על פני האדמה.


הנה סרטון שבו רואים כיצד הרחפת מגיעה מהים, ממשיכה לרחף מעל הקרקע ונוחתת:

http://youtu.be/8ddvSMUzNs8


הנה רחפת ענקית שמעבירה אנשים וכלי רכב:

http://youtu.be/Y8I3aK5A13U


הנה סרטון שמראה רחפת צבאית מגיעה אל החוף:

http://youtu.be/UMj7DGN1yD4


הנה רחפת שנבנתה בבית:

http://youtu.be/qfqTtbA-NUQ
נושאת מטוסים
כמה גדולה היא נושאת מטוסים?



נושאת המטוסים פותחה לראשונה במלחמת העולם השנייה והיוותה חלק משמעותי ביתרון הצבאי של צבא ארה"ב במלחמה נגד יפאן. זוהי אוניית מלחמה עצומה במימדיה, שכל מטרתה הצבאית היא להוות שדה תעופה נייד לכלי טיס צבאיים. אורכן של נושאות המטוסים המודרניות הוא בין 100 מטרים ועד ליותר מ־300 מטרים.

נושאות המטוסים האמריקניות הן כיום הגדולות והמשוכללות בעולם. הן מהוות ערים צפות, כשעליהן אלפי מלחים ואנשי צוות אוויר ויש בהן את כל השירותים שניתן לחשוב עליהם בעיר קטנה, כולל אולמות קולנוע, כלי תקשורת מקומיים, בתי תפילה לדתות השונות ועוד. יש בעולם כ-20 נושאות מטוסים, כשחצי מהן אמריקניות. כל נושאת מטוסים מלווה במשחתות ואף בצוללות ששומרות עליה מתקיפות של האויב.


הנה סרטון על תולדות נושאות המטוסים המודרניות:

https://youtu.be/k4Ia8ps3uBA


האם ידעתם שפעם גם בנו נושאות מטוסים שטסות באוויר?

https://youtu.be/3onJvDndRyI


נושאת מטוסים באילת:

http://youtu.be/zu-S6h_hjdE?t=6s


הנימיץ, נושאת המטוסים הגדולה בעולם שנשאה גם מטוסים עם נשק גרעיני:

https://youtu.be/DAx8sFALGTQ
מעבורת
מהי המעבורת?



ספינה שמעבירה מכוניות על פני המים קרויה 'מעבורת' (Ferry). המעבורות הן ספינות גדולות שמשמשות להעברת אנשים וכלי רכב למרחקים קצרים, בין גדות נהרות ובין איים, חופים לא רחוקים וכדומה. יש גם מעבורות למרחקים גדולים יותר, אך הן גדולות הרבה יותר.

בחלק גדול מהמעבורות נוהגים הנהגים עם מכוניותיהם היישר לתוך המעבורת וגם יורדים ממנה בנהיגה. המעבורת היא ספינה רחבה שמעבירה מכוניות ואנשים למרחקים קצרים יחסית. המכוניות והנוסעים עולים למעבורת דרך פתח ענקי בצידה הקדמי של המעבורת ואז היא ממשיכה מיד בדרכה.


הנה סרטון על המעבורות:

http://youtu.be/Kl3NCi43Crs


הפלגה במעבורת עם הרכב לאי יווני:

https://youtu.be/HIZxRjfq-RA


מעבורת מורידה נוסעים וכלי רכב:

https://youtu.be/-omtCVlkqMM


ומעבורות גדולות מעלות כלי רכב בנמל:

https://youtu.be/OYNsZeOQfT8

תחבורה ימית

גונדולה
מהי גונדולה?



גונדולות הן המוניות הימיות של ונציה. הגונדולה היא סירה צרה וארוכה שעשויה עץ ומשמשת כאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר בוונציה, כעין מעבורת או מונית המעבירה נוסעים בין התעלות והרחובות השונים של העיר. הגונדולות הן כלי התחבורה הנפוצים בעיר ונציה כיוון שהתעלות מלאות המים אינן מאפשרות תנועה בכלי רכב רגילים הנוסעים ביבשה.

כמו המוניות הצהובות של ניו-יורק, הגונדולות בוונציה צבועות בשחור, על פי המנהג המקומי. הנעת הגונדלה היא על ידי חתירה במשוט יחיד וארוך. בקיץ נמתחת מעליה יריעת בד להגנה מהשמש ובחורף יריעת ניילון המבודדת מגשם.


הנה סרטון על הגונדולות של ונציה:

http://youtu.be/YNk7xvq0Kc0


בואו להפלגת לילה בגונדולה:

http://youtu.be/8sf32GkIQGA


כך נראית ונציה מהגונדולה:

https://youtu.be/xplFCLKGArQ


סרטון תמונות של גונדולות מוונציה:

http://youtu.be/A7QxlC7mIrk


בואו לשוט בגונדולה ב-360 מעלות:

https://youtu.be/pwivE6bvD8w?qr=yes
סירה
מהי סירה?



סירה (Boat) היא כלי שיט קטן שאין לו סיפון. תקנות משרד התחבורה בישראל, למשל, מוגדרת הסירה ככלי שיט שאורכו אינה עולה באורכה על 7 מטרים. לפי הגדרות אלה מונעת הסירה בכוח מנוע, מפרשים או בעזרת משוטים.

קיימים בעולם סוגים שונים של סירות. ביניהם ניתן למצוא סירות כמו סירת גומי, סירת דיג, סירת הצלה, סירת מפרש, סירת פדלים לנופשים, סירת משוטים, סירת נצרים, סירות קאנו, סירת הקיאק וסירת מנוע.

מקור המילה "סירה" הוא, לפי רש"י, מהמילה סיר. זאת עקב קוטנה של הסירה, לעומת האנייה והספינה, מה שמזכיר סיר קטן.


הנה סרטון שמציג מגוון סירות שונות ומשונות:

https://youtu.be/Xn-uS1dL09A


סירת דיג:

https://youtu.be/zJsmZ-bcAtg


סירות מרוץ בתחרות:

https://youtu.be/-898l3Dcgno


הנה סירה עתיקה מלפני 2000 שנה, מתקופתו של ישו:

https://youtu.be/M_w5qPO99Ns


וסירה עתיקה של פרעה, שהתגלתה בקברו שבפירמידה:

https://youtu.be/5pCN7peywDw
צוללות
מי המציא את הצוללת?



האנגלי ויליאם בורן היה הראשון שתכנן אבטיפוס של צוללת, כבר בשנת 1578. גם לאונרדו דה וינצ׳י שרטט תכניות של צוללת באותה מאה. אבל בנייה של צוללת אמיתית המתינה לשנת 1620, כשהממציא ההולנדי קורנליוס דרבל, פיתח את הצוללת הראשונה. הוא עשה זאת במימון של מלך אנגליה דווקא. היה זה המלך האנגלי ג'יימס הראשון, שהזמין את הצוללת הראשונה עבור הצי הבריטי.

הצוללת של דרבל התבססה על העיצוב של בורן והתמודדה ופתרה היטב את הקשיים שהשאיר אחריו.

בהמשך הפיתוח של קורנליוס פותחו דגמים מתקדמים של הצוללת והם נוסו בנהר התמזה שבלונדון, בין השנים 1620-1624. הצוללות היו אז מעין סירות גדולות מעץ, שהונעו על ידי משוטים וצופו בעור, כדי שישמור על איטום למים. לצוללות הללו היה מחובר צינור שעלה אל פני המים, כדי שהיושבים בצוללת יוכלו לקבל אוויר לנשימה.

אה, ועוד משהו... הצוללות הראשונות צללו לעומק של 4 מטרים בלבד...


הנה סרטון על התפתחות הצוללות:

http://youtu.be/BikIK4AY8oc


כך רוסיה משיקה צוללות מודרנית:

https://youtu.be/_WUx3kr95DY


וסרט תיעודי על ההיסטוריה של הצוללות:

https://youtu.be/a-O8VhKI6V4?long=yes
פריגטה
מה זו פריגטה?



פריגטה (Frigate) כיום היא כלי שיט, בדרך כלל אוניית מלחמה קטנה עד בינונית, מחומשת בחימוש לא כבד. אם "ימי הזוהר" של הפריגטה נחשבת התקופה שבין המאה ה-18 עד אמצע המאה ה-19, ימי השיא של הפריגטות היו במלחמות הנפוליאוניות שהתקיימו בתקופה זו.

בציי המעצמות הימיות של אירופה, בעידן אניות המפרשים, נחשבה הפריגטה לספינת סיור מהירה ובעלת יכולת לשהות תקופות ארוכות בים. כמו הפריגטה ההיסטורית "גליאת צ'ארלס" (HMS Charles Galley) של המלך האנגלי צ'ארלס השני שנשלחה למשימות במושבות האנגליות שבצפון אפריקה.

במאה ה-20 החלו להשתמש במונח פריגטה לאוניות מלחמה ממונעות, משחתות, ספינות ללוחמה נגד צוללות, אניות סיור המלוות כלי שיט מלחמתיים, ליווי והגנה על שיירות של אונייות סוחר וספינות טילים.

מעריכים שמקור המונח "פריגטה" הוא מהמלה האיטלקית "fregata".


הנה פריגטה מודרנית בפעולה:

http://youtu.be/irGyduOP_Sc


שחזור של הפריגטה העתיקה ששטה ב-1780 מצרפת כדי לסייע למושבות האמריקניות הנאבקות באנגליה:

http://youtu.be/AdTLOpGH8yA?t=23s


תולדות הפריגטות באמריקה:

http://youtu.be/NS8BLdsXrNM


והפריגטה "סורפרייז" (HMS Surprise) מהסרט "אדון ומפקד":

http://youtu.be/FkkgKb-J3ic


פריגטה רוסית עכשווית:

http://youtu.be/k2TyT54m23Q


פריגטה פיליפינית מודרנית שנרכשה מארצות הברית במאה ה-20

http://youtu.be/-JaeRJgJO5A


קאנו
מהי סירת הקאנו?



קאנו (Canoe) היא סירה אינדיאנית קטנה ומחודדת קצוות, לרוב עם משוטים. החתירה בקאנו היא על ידי "משוטים אינדיאניים", בעלי להב אחד או שניים, כשהחותרים פונים לכיוון הנסיעה (בסירה רגילה, יושבים החותרים אל נגד כיוון הנסיעה).

יש גם סירות קאנו שמונעות במפרשים. יש להן מפרשים בגדלים שונים. קאנו המפרשים הבינלאומי עם שטח מפרשים של 10 מטרים מרובעים, משמשים כדגמי תחרויות מהירים ביותר.


הנה סרטון של שיט בסירת קאנו:

http://youtu.be/_8H6x8OzjyQ


הנה ילדים מגלפים סירת קאנו ושטים עליה בשיעורי היסטוריה:

http://youtu.be/FPomd2KkI5M


הנה מצגת שמראה את ההיסטוריה של הקאנו בצפון אמריקה:

http://youtu.be/W5jl3PJg1k4
מה עשה תור הירדאל על הרפסודה קון טיקי?



קון טיקי הייתה רפסודה ששימשה במסעו האגדי של החוקר תור הירדאל (Thor Heyerdahl). הירדאל הפליג ברפסודה שבנה מעץ בלזה, דרך האוקיינוס השקט, מפרו ועד פולינזיה. הוא עשה זאת בניסיון להוכיח שבאמצעים דלים שכאלה ניתן היה בתקופה הפרה-היסטורית לחצות את המרחק הגדול באוקיינוס.

כך, בשייט ברפסודה פשוטה, הצליח תור הירדאל להוכיח את השערתו שקיים סיכוי סביר שאיי פולינזיה יושבו במקור על ידי בני אדם שהיגרו אליה מאמריקה הדרומית.


הנה קדימון לסרט על הירדאל וההפלגה בקון טיקי:

https://youtu.be/rUnmjQJHRP4


תודות לתור הירדאל אנו יודעים היום על הישגי הפולינזים:

https://youtu.be/m8bDCaPhOek


מצגת וידאו של תמונות המשלחת:

http://youtu.be/ggqTOc4-fS4


והנה סרטון אמיתי מהמסע של הירדאל ואנשיו:

https://youtu.be/RBINmyBr-iY
איך צוללת שוקעת וצפה?



צוללת היא כלי שיט שנע ופועל מתחת לפני הים. יכולת הציפה של הצוללת מבוססת על חוק ארכימדס. כדי לצלול מתחת לפני הים מפעילות הצוללות רעיון שמשקל המים שהיא דוחה יהיה שווה למשקל שלה ולכן משקלה במים מתאפס. אם משקלה יהיה גדול יותר - היא תשקע לעומק הים, בעוד שאם המשקל שלה קטן יותר משל המים שהיא דוחה - היא תצוף.

כדי לרדת למעמקי הים יש בצוללת מיכלי כובד, שאותם ממלאים במים, כדי לצלול. אם רוצים לעשות את הדבר ההפוך, לעלות לפני הים, ממלאים את מכלי הכובד באוויר דחוס, שדוחק את המים החוצה ומקטין את משקל הצוללת וגורם לה לעלות לפני הים.

כמובן שלא כל שינוי בעומק של הצוללת מחייב מילוי מי ים במיכלי הכובד או ריקונם. כמו הגה הכיוון שמכוון את הצוללת ימינה ושמאלה, ישנם לצוללת גם הגאי עומק. הגאי העומק הם מעין כנפיים קטנות שביכולתן לשנות את זווית הצוללת כלפי מעלה ומטה ובכך לסייע לה לעלות ולרדת בעומקי הים.


הנה סרטון אנימציה שמסביר את שיטת הצלילה של הצוללות ואיך צוללות עולות ויורדות:

http://youtu.be/yb3e4IegeJ0


צוללות הענק מסוג טייפון ומראה איך צוללת עולה ויורדת במים:

http://youtu.be/Yfn19IxP18c?t=3s


צוללות הדולפין של ישראל:

http://youtu.be/pr5jcAu4HjA?t=10s


סרט תיעודי על החיים והתפקידים של הצוללת:

https://youtu.be/K7H7raZsuAs?long=yes
במה מתמחה שוברת קרח?



פעם ספינות שנקלעו לים קפוא היו עלולות להתקע בו עד להפשרתו באביב. היום יש פתרונות לכך. קוראים להם שוברות קרח ותפקידן לפתוח נתיבי שיט בים קפוא ולשמור אותם פתוחים לאוניות משא.

שוברת קרח (Icebreaker) היא ספינה שמטרתה לנוע באותם ימים המכוסים בקרח. גוף הספינה שוברת הקרח הוא חזק וצורתו מותאמת לשבירת הקרח ולפילוס הדרך בו. שוברת הקרח היא גם בעלת כוח רב, שמאפשר לה לדחוף את עצמה דרך הקרח. לצורך כך הן מצוידות במנוע חזק, כששוברות קרח הללו מתחלקות בין כאלה המונעות במנוע דיזל, לבעלות טורבינת גז, או מנוע גרעיני.

שוברות הקרח הן יקרות מאד לייצור ולתפעול. רבות מהן גם מצוידות במסוק שמסייר לפני האונייה כדי לאתר סכנות מראש.

ותא שהן נוחות לשיט. המבנה המקובל של שוברות הקרח גורם להן לתנודות רבות, גם כשהים די שקט. פילוס הדרך בתוך הקרח גורם גם הוא לאי-נוחות רבה, בשל הרעידות הרבות הרעש המתמיד בעת שבירת הקרח.


הנה הסבר על שוברת קרח:

https://youtu.be/vFd-QNipgR0


שוברת קרח פינית:

https://youtu.be/wSy2PM8_5CQ


שוברת הקרח מצליחה לשבור קרחון:

https://youtu.be/F2s4e4B4smM


וסרט תיעודי על שוברת הקרח הגדולה בעולם - טימופיי גוז'נקו:

https://youtu.be/ms_MK2dnGJ0?long=yes
מהי יאכטה?



יאכטה היא סירה שנועדה לספורט והנאה. רבים ממחזיקי היאכטות נוהגים לצאת עימו לחופשות ולהפלגות נופש ברחבי הים. בעולם המודרני נחשבת היאכטה לסמל לעושר ולאיכות חיים של עשירים. יאכטות של עשירים הן לא פעם ספינות פאר ענקיות ומפנקות במיוחד, וילות צפות של ממש. חלק מהן עולה מאות מיליוני דולרים והוא ממש עיר פרטית ששטה בים, שיש בה צוות גדול של עובדים וכולו לשירות בעלי היאכטה ואורחיהם.

לרוב היאכטות יש מפרשים ולמעטות מהן מנוע בלבד. משיט היאכטה חייב להיות בעל הסמכה להשיטן והוא נקרא "סקיפר".


הנה החיים על היאכטות המודרניות:

http://youtu.be/A4FfCjP-dhY


סיור בתוך היאכטה היוקרתית A, שעוצבה על ידי פיליפ סטארק:

http://youtu.be/vbucJO3zDCE


היאכטות היקרות בעולם:

http://youtu.be/NEm3UtZtXKo


הנה תכנית לנאוטילוס 300 היכטה העתידנית:

http://youtu.be/ATudOc-nqTw


יאכטות העתיד:

http://youtu.be/U2kch87_Yxw


יכטות בעלות עיצובים נועזים:

http://youtu.be/L4C2f7raOHw


וסרט תיעודי על ה"סופר יכטות":

https://youtu.be/tcYVhrDwU_o?long=yes
מהי הצוללת הגדולה בעולם?



צוללת רוסית בשם אקולה (מבטאים את השם כמו "עפולה") נחשבת לצוללת הגדולה ביותר שיוצרה אי-פעם. מדובר בצוללת ענק שצוידה ב-200 ראשי חץ גרעיניים. במסגרת "המלחמה הקרה" כל הטילים וראשי החץ הללו כוונו לארה"ב.

כמו צוללות ענק אחרות, גם האקולה שקטה מאד. היא מונעת על ידי כור גרעיני משלה. היא גם מסוגלת לשהות במעמקי הים במשך 4 חודשים רצופים.

כיום אין אף צוללת אקולה בשירות מבצעי, אך אחת מהן עדיין שטה בים.


זוהי צוללת האקולה האימתנית:

http://youtu.be/DaHjPFn9ULM


והנה צוללת האקולה הענקית של ימינו שטה בים:

http://youtu.be/Hbu7fDzHNG8


מקבץ סרטונים של צוללת הטייפון - האקולה הרוסית הגדולה ביותר אי-פעם:

http://youtu.be/Yfn19IxP18c


הנה מה שהיה בתוך הצוללת הגדולה בעולם, שהייתה ידועה בכינוי "המלון הצף":

http://youtu.be/JrULRXlAlMU


צילומים מניסויים גרעיניים של שילוח טילים מהאקולה:

http://youtu.be/t7G0Ae4gQNQ


וסרט תיעודי על האקולה:

https://youtu.be/sdYbii9dAYU?long=yes
מהן סירות תעלה?



סירת תעלה (Canal Boat) היא סירה ארוכה וצרה שנועדה לעבור בתעלות הצרות שבאירופה. תעלות ארוכות אלה נועדו לרוב להובלה של סחורות בנפח גדול. סירות התעלה התרבו מהמאה ה-17. במקור לא היו להן מנועים הן נגררו על ידי סוסים ולעתים גם על ידי בני-אדם, שפסעו על שבילי ההליכה לסוסים והולכי רגל שנבנו לאורך כל התעלות. כמובן שעם המצאת המנוע, הונעו סירות התעלה במנועי קיטור ועם השנים בעזרת מנועי דיזל מודרניים.

התעלות הרבות באירופה נחפרו במשך מאות שנים לצורך הובלת חומרי גלם וסחורות. כבר בתקופת הרומאים החלו לחפור תעלות, כשמהמאה ה- 16 גברה המגמה לחפור תעלות כאלה, במיוחד באנגליה, סקוטלנד ואירלנד, אך גם במדינות כמו גרמניה, הולנד, בלגיה.

הפרשי גבהים חייבו את חופרי התעלות לפתח שיטות שונות בכדי להעלות ולהוריד את הסירות בין מפלסי השיט השונים של התעלות. בעזרת "תא ההצפה" למשל, נהגו להעלות או להוריד את סירה ממפלס למפלס, על ידי הצפת תא מלא במים שאליו היא הוכנסה. לעתים נחפרו גם מנהרות תת קרקעיות ארוכות שניתן היה לחצות בהן הרים, או גשרי סירות, מעין אקוואדוקטים שבהם שטו הסירות בתעלות מלאכותיות וכך חצו אפיקי נהרות. במאה ה-20 פותחו גם מעליות לסירות, שהם מתקני ענק המעלים ומורידים את הסירות ממש כמו במעלית רגילה.

החל מהמאה ה- 19 הפך השיט על התעלות גם צורת נופש. נופשים החלו לשוט בסירות תעלה ואפילו סירות מפרש. תופעה מודרנית נוספת נולדה במאה ה-20 כשרבים הפכו את סירות המטען הישנות לצימרים ואף לבתי מגורים קבועים שצפים על המים.


הנה סרטון על סירות התעלה:

https://youtu.be/UbRBF9sH_tA


סירות התעלה של אנגליה:

http://youtu.be/9_A4G_TDPn8



מהו אמודאי?



האמודאי הוא צוללן שלרוב מקבל את אספקת האוויר שלו באמצעות צינור מאנייה שלמעלה ולא מבקבוקי חמצן כמו הצוללנים המוכרים לנו. כך החלו הצוללנים לצלול אבל כיום האמודאים מתמחים בביצוע עבודות תת־ימיות שמחייבות זמן עבודה רב יותר ואספקת חמצן קבועה ולא מוגבלת. עבודות של תחזוקת אניות וכלי שיט וטיפול תת-מימי במתקנים ימיים, נעשות פעמים רבות באמצעות אמודאים. גם משימות מורכבות של משיית כלי שיט טבועים מבוצעות ברוב המקרים בעזרתם של אמודאים.

עוד בימי הרנסאנס המציא איש האשכולות לאונרדו דה וינצ'י חליפת צלילה לבני אדם, עשויה ברובה מעור ובעלת חלונות זכוכית לעיניים. לאונרדו תכנן שבבליטה מיוחדת מעל ז'קט העור יאוחסן האוויר ויועבר לנשימה באמצעות צינורות שיובילו עד לפה הצוללן. דה וינצ'י אפילו תכנן אזור לאגירת שתן בחליפה וכיסי כלים מיוחדים לכלי עבודה שיאפשרו לצוללן למלא את תפקידו.

במאה ה-20, המציאו המדען ז'ק קוסטו והמהנדס אמיל גנון את חליפת הצלילה המודרנית, הידועה בכינוייה ה"ריאה המימית". לא ידוע אם הכירו את תכניותיו של דה וינצי, אך הדמיון לחליפה שהוא תכנן הוא מדהים.


הנה אמודאי שנקלע לאי של פראים בקומדיה "הנווט" של באסטר קיטון משנת 1924:

http://youtu.be/aCrVY9BxT8U?t=32s


הנה אמודאים יורדים לעבודות תת-ימיות בצבא האמריקאי:

http://youtu.be/DZbMGkCDIwc


וצוללן שיורד לצלול עם כובע היסטורי של אמודאי:

https://youtu.be/eDXGiN5SZ8o
מהי מפלצת הים הכספי?



"מפלצת הים הכספי" היה הכינוי האמריקאי שניתן ל-KM, סוג של אקרנופלן (Ekranoplan) ענקי, מטוס אפקט הקרקע. אורכו היה 100 מטרים, משקל של 540 טון ומהירות שמגיעה ל-400 קילומטרים לשעה. צבא ברית המועצות השתמש באקרופלנים לתובלה מהירה של ציוד, כשעל אקרנופלן אחד ניתן היה להעמיס עד 100 טון של מטען.

האקרנופלן היא משפחה של כלי טיס הדומים למטוס, אך טסים בסמוך לפני המים או הקרח, בזכות כרית אוויר שנוצרת בין כלי הטיס לפני הקרקע. כלי הטיס הללו נועדו לנוע במהירות וביעילות על פני המים, ובגובה נמוך, כדי שלא להתגלות על ידי מערכות הרדאר של האוייב.

את "מפלצת הים הכספי", שלאחר המלחמה התגלתה כסוג של אקרנופלן, ראו תצפיות של האמריקאים במהלך המלחמה הקרה, באימוני הצבא הסובייטי בים הכספי. במודיעין האמריקאי צפו בעניין בעצמים ענקיים הנעים במהירות על פני המים ומישהו שראה את כלי הטיס המוזר והענקי שנראה כאילו כנפיו קוצצו, נתן לו את כינוי ה"מפלצת"..

על אף הנסיונות הרבים של צבא ברית המועצות, הסתבר שפיתוח האקרנופלנים אינו כדאי מבחינה כלכלית והם לא שרדו למול המטוסים וכלי הטיס הרגילים.

האקרנופלן טס בזכות אפקט הקרקע, שלפיו מואט קצב הירידה של המטוס, קצת לפני הנגיעה בקרקע, בשל כרית אוויר הנוצרת בינו לבין הקרקע.


הנה סיפורו של אקרנופלן, או "מפלצת הים הכספי" בעברית:

https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY


כך פותח האקרנופלן על ידי הסובייטים:

http://youtu.be/Wy0UNvL37vo


האקרנופלן שכונה על ידי האמריקאים "המפלצת של הים הכספי":

http://youtu.be/V8Nu94khHoo


וסרט תיעודי רוסי שמציג את "המפלצת" ואת מפתחיה:

http://youtu.be/VjyY3EFzXJI


מאיפה באה סירת הקיאק?



קיאק היא סירת עור שהאסקימואים בנו לצורך דיג וציד כלבי ים. את הקייאק מניעים בחתירה והיא עשויה עור וסגורה בצדה העליון. הקיאק הומצא על ידי שבטי האינואיטים והאלוטים, סוגים של אסקימואים מאזור הקוטב הצפוני. השם "קיאק" ניתן על ידם והתפשט מהשפה האינואיטית (האינואיטים הם האסקימואים של גרינלנד), אל אירופה והעולם כולו.

הקיאק אומץ על ידי שוחרי הרפתקאות וספורטאים בכל העולם. בשבילם פותחו עם הזמן קיאקים מודרניים, המשמשים לשיט ספורטיבי, לטיולים ולשיט פנאי בנהרות ובים הפתוח. לרוב הם מהירים וחזקים יותר מהקיאק המסורתי והם עשויים פלסטיק או פיברגלס. לקיאקים שינויים שונים, בהתאם לשימושים שלהם, אך כולם דומים בצורתם לקיאק האסקימואי. כך למשל, קיאק שהחותר יושב בתוכו הוא מקצועי, מהיר ויעיל הרבה יותר מקיאק רחב, שהחותר יושב עליו.


הנה הקיאקים של האינואיטים, האסקימואים:

https://youtu.be/rTFxQ514MQE


סרטון של שיט בסירות הקיאק:

https://youtu.be/QjcnNd1uRks?t=11


מצגת וידאו של ההיסטוריה של סירות הקיאק:

https://youtu.be/F4nPg8IwaNo


שייטי קיאקים מנוסים יודעים לעשות איתם דברים:

https://youtu.be/eCjbmODtv4U


וכך בונים קיאק אצל האינואיטים (אסקימואים):

https://youtu.be/bxRriRM-l58
מהו רכב אמפיבי?



כלי רכב אמפיבי (Amphibious vehicle) הוא כלי רכב שמסוגל לנוע ביבשה ולצלוח מכשולי מים. בדרך כלל צולחים כלי רכב אמפיביים מכשולי מים רדודים, שאינם עמוקים מדי. ישנם גם כלי רכב אמפיביים כמו הרחפת, שמרחפים על כריות אוויר ונעים בחופשיות, הן על היבשה והן על פני הים.

כלי הרכב האמפיבי הראשון, לפחות כרעיון, נבנה בתחילת המאה ה-19. הממציא היה בחור בשם אוליבר אוונס, שכינה אותו ״אורוקטר אמפיבולוס״ (Orukter Amphibolos). לא ברור אם הצליח להסיעו על היבשה, אך במים הוא הצליח להשיטו יפה. זה היה בשנת 1805 ושנה אחר כך כבר בנתה חברת פרנץ׳ פורניה בצרפת כלי רכב דמוי אופניים, שבסיסו דמה לסירה. הוא נחשב כלי הרכב האמפיבי הראשון.

מי שמשתמש מאז בכלי רכב אמפיביים היו בעיקר צבאות. קציני הצבא מצאו את כלי הרכב שיכולים לנוע על היבשה ולצלוח מכשולי מים, שימושיים מאד. במיוחד השתמשו בהם במהלך מלחמות וקרבות בתוואי קרקע קשים.

בין הכלים האמפיביים המפורסמים בהיסטוריה הצבאית של המאה ה-20 היו משאית אמפיבית אמריקאית בשם DUKW, שכונתה פשוט ״דאק״ ("ברווז"). גם חברת פורשה בנתה לצבא גרמניה ב-1938 את ה״״שווימוואגן״, בתרגום פשוט ״הרכב השוחה״. במלחמת וייטנאם העביר צבא ארצות הברית אספקה, דרך התעלות הרבות ושדות האורז המוצפים בעזרת רכב אמפיבי שנקרא ״גאמא גוט״ (Gama Goat).

כלי הרכב האמפיבי מכונה בעברית "כלי רכב ימבשתי".


הנה רכב אמפיבי מתקופת מלחמת העולם השנייה:

http://youtu.be/QIzu7pM39HI


הנה סרטון של אוטו אמפיבי מודרני:

http://youtu.be/DUpdJJwOs-A?t=5s


והנה רכב אמפיבית מהיר לאנשים פרטיים:

http://youtu.be/2150iFXF5Vc


הנה כלי רכב אמפיביים צבאיים:

http://youtu.be/Q5FdBGjl_6s?t=4s
מהי הרחפת?



הרחפת (Hovercraft) היא ספינה שמרחפת על פני המים בעזרת כרית אוויר. גופה של הרחפת בעת שיט אינו שקוע במים. משאבות אוויר חזקות מאפשרות לרחפת ליצור "כרית" אוויר, שמפרידה בינה לבין פני המים.

כיום מסוגלות הרחפות לנוע מעל כל משטח חלק. ישנן רחפות שמרחפות מעל האדמה, מעל דשא ואפילו מעל גבי כביש.


הנה רחפת מרחפת:

https://youtu.be/ZOrqmQIMvuU?t=1m04s


"דג האוויר" החדשני, רחפת שפועלת אחרת:

https://youtu.be/svvfzETPmNg


והנה רחפת תוצרת בית:

https://youtu.be/EwVi03htl4A
מהי האוניה הכי גדולה שטבעה אי פעם?



האנייה "טיטאניק" הייתה האנייה הגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם (עד לזמנה) והיא גם האנייה הכי גדולה שטבעה. הכי מדהים הוא שזה קרה כבר בהפלגת הבכורה. בהפלגה הראשונה שלה, בלילה לאחר עוד ליל מסיבות פאר לעשירים ששטו בו, התנגשה הטיטאניק בקרחון עצום וטבעה.

טביעת הטיטאניק נחשבת הטביעה של אוניה הכי גדולה בהיסטוריה. היא נחשבה אז כחסינה מפני טביעה. האפשרות שתטבע הייתה כה לא סבירה בעיני מי שבנו אותה, שמספר סירות ההצלה על הספינה היה מועט מאד, ביחס למספר הנוסעים. רבים ירדו למצולות בשל עובדה זו.

בשנת 1985 נחשפו שרידי הספינה במעמקי הים, על ידי רוברט בלארד. במלאת 100 שנים לטביעת הספינה נסרקו שרידיה ונבנה מודל תלת ממדי המאפשר לראות כל חלק ובה.

המיתוס של ההפלגה הראשונה שמסתיימת בטביעה כה טראגית לא נגוז. פריטים הקשורים בה נחשבים למבוקשים במיוחד, כמו למשל הכינור שעליו ניגן הכנר וואלס הארטלי כששקעה הספינה, שנמכר במכירה פומבית עבור מיליון וחצי דולר. אפילו כרטיס מקורי להפלגת הבכורה של הטיטאניק נמכר בסכום לא נתפס של 56 אלף דולר!


הנה סיפורה של הטיטאניק ואחיותיה:

https://youtu.be/GDYKAkguApM?end=1m55s


תמונות אמיתיות מאניית הטיטאניק:

http://youtu.be/7kefVbJt0_s


סרטון שצולם לפני יציאתה להפלגה האחרונה:

http://youtu.be/ZFrDhpzigug


מודל תלת ממד שמראה את טביעת ושרידי הטיטאניק:

http://youtu.be/FSGeskFzE0s


קטע טביעת האוניה מהסרט "טיטאניק" משנת 1997:

http://youtu.be/EdmhVWkXASA


טענה מוזרה שמספרת שהטיטאניק מעולם לא טבעה באמת:

https://youtu.be/8im_dYE4e8Y


הנה סיפורה המלא של האונייה טיטאניק, מייצורה ועד טביעתה, מלווה בצלילים בלבד:

https://youtu.be/8QRvF_wnM1U?long=yes
איך בונים גונדולה?
מהי הספינה הסולארית?
איך שימשו סירות הגומא בעבר כדי לשוט על פני הנילוס?
איך לבנות רפסודה?
מי היה אמריגו וספוצ'י ולמה אמריקה נקראת על שמו?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.