» «
צילום בתלת ממד
איך ניתן לצלם בסמארטפון בתלת-ממד?



בימנו כבר לא נדרשות מצלמות מיוחדות לצילום תלת-ממדי. צילום כזה אפשרי אפילו בסמארטפון רגיל. גאדג'ט חדש מאפשר לצלם בתלת ממד בטלפונים סלולאריים ובמצלמות רגילות.

השיטה הנהדרת שפיתחו הממציאים מאפשרת למערכת של 4 מראות מכוונות היטב ללכוד 2 תמונות בזווית מעט שונה. העדשות של המתקן, המתלבש על הטלפון, הן במרחק דומה למרחק שבין שתי העיניים וכך הן מצלמות סרט, המדמה את מה שרואות העיניים האנושיות.

בעזרת אפליקציה שהחברה פיתחה משתלבות התמונות לתמונה תלת-ממדית, שנותנת את האשליית המוכרת של העומק. זה נעשה באמצעות שתי תמונות שונות במעט, המופיעות על מסך בסמארטפון.

כיום מוצעות שלל טכנולוגיות נוספות, המאפשרות הצגה בתלת ממד בסמארטפון רגיל. יש המשלבות שימוש בהולוגרמה המוקרנת מהטלפון. אחרות משתמשות בשכבות צילום המטעות את המוח ומאפשרות לייצר תחושת תלת ממד לעין בלתי מזוינת, כלומר ללא מתקני צפייה כמו משקפיים מיוחדים ועוד.

כמה מהטכנולוגיות הלחו לוכלו לראות בסרט האחרון.


הנה ביקורת על מתקן המאפשר צילום בתלת ממד בסמארטפונים:

https://youtu.be/Qd86wyrfUpQ


כיום ניתן לצלם סטילס בתלת ממד באפליקציות שונות וללא מתקנים מיוחדים:

https://youtu.be/kDFIJsNgVg4


והנה 5 טכנולוגיות המאפשרות הצגה בתלת ממד על טלפונים חכמים:

https://youtu.be/5XvcGpkax14?long=yes
אנימציית נייר
מה זו אנימציית נייר?



אנימציית נייר (Paper animation), או הנפשת נייר היא סוג של אנימציה שבה האנימטור, המנפיש, גוזר ומעצב גזירי נייר. את הגזירים הללו הוא מזיז ומצלם, פריים אחרי פריים, בכדי ליצור את האשליה שהם זזים מעצמם.

כמו בהנפשת פלסטלינה או הנפשת בובות, גם הנפשת נייר, או הנפשת קאט-אאוט כמו שהיא עוד נקראת, משתמשת באלמנטים דוממים. אלה מצולמים בתמונות בודדות, שמוצגות בסרט הסופי, סרט האנימציה, במהירות רבה. הדבר יוצר אשליה של תנועה, או הנפשה ונותן חיים לסרט ולגזירי הנייר ה"משתתפים" בו.


כך נראית אנימציית הנייר שמשתמשת בבובות שהוכנו מנייר:

https://youtu.be/b5P2Qmq9r40


סיפור הדינוזאורים בנייר:

https://youtu.be/KGW_qL8z1lo


סרטון אנימציה שמתאר את 40 אלף השנים של העיר לונדון:

https://youtu.be/ovzoNbUkg6k
הדפסה תלת-ממדית
איך עובדת מדפסת תלת-מימדית ומה היא מדפיסה?



מדפסת תלת-מימד משתמשת בטכנולוגיה חדשנית של הדפסה תלת-ממדית כדי להדפיס דגמים תלת-ממדיים ואפילו חפצים ומכשירים של ממש. את הדגמים התלת-ממדיים מדפיסה המדפסת התלת-מימדית מתוכנות תיב"ם - תוכנות המשמשות לתכנון בעזרת מחשב ולעיצוב מוצרים.

המדפסות התלת-ממדיות משתמשות לצורך הייצור של דגמים וחפצים שונים בחומרים פולימריים. ההדפסה נעשית שכבה אחרי שכבה, עד שמתקבל דגם סופי, ממש כפי שתוכנן במחשב.

בשנת 1983 יצר צ'אק האל מחברת "מערכות תלת-מימד" (3D Systems) את מדפסת תלת הממד הראשונה. החברה הפכה לאחת מיצרניות מדפסות התלת-ממד הראשונות בעולם. כיום מסוגלות מדפסות כאלה לייצר כמעט כל חפץ שניתן להעלות על הדעת, מכלי עבודה, צעצועים, דגמים, מכשירים ואפילו הדפסה של מדפסת תלת מימד באמצעות מדפסת תלת מימד אחרת!

הטכניון האמריקאי MIT שוקד כרגע על פיתוח מדפסת תלת מימדית שתדפיס בעתיד הקרוב גם כליות אנושיות להשתלה. בעתיד מעריכים שיודפסו גם עוגות, צעצועים ואפילו בניינים במדפסות כאלה. יש בעיות במדפסות תלת מימד, בשל האפשרות לייצר בהן כלי נשק, אמנם מפלסטיק, אבל שיכולים לירות ולהרוג ממש.


הנה הסבר על דרך הפעולה של מדפסת תלת ממד:

http://youtu.be/E2xFBMO7thE


הנה סרטון בעברית שמדגים את הסכנות הגלומות במדפסות תלת-מימד:

http://youtu.be/tw_Ic6LRg14


הנה מדפסת 3D תלת מימד אישית:

http://youtu.be/BI7Hb6GFJvk?t=3s


הנה דוגמאות לדברים שמדפיסים כיום במדפסות אלה:

http://youtu.be/UADoHv6dBrk


והנה סרטון על הדפסה תלת ממדית והאפשרויות שלה:

http://youtu.be/CP1oBwccARY?t=29s
מסך מגע קיבולי מוקרן
מהו מסך המגע המוקרן?



מסכי מגע מוכרים לכולנו משלל מכשירים כמו סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים. אבל פיתוחים חדשים מבטיחים שבעתיד יהיו גם מסכי מגע שיוקרנו על כל משטח אפשרי. כבר כיום מקרינים מסכי מגע על דפים, שולחנות, קירות, ספרים ועל כף היד.

במסכים מוקרנים שכאלה הופכת האצבע לעכבר מדומה. המצלמה שבמערכת קולטת את מיקום האצבע ויודעת לנתח את מיקום האצבע במרחב התלת ממדי. המערכת יודעת לזהות מתי האצבע נוגעת, גוררת או סתם ניגשת למשהו כשהיא "באוויר".

כבר כיום משתמשים בחיישן הקינקט כדי להפעיל מערכות כאלה, אבל זו רק ההתחלה. העתיד מבטיח מסכים מגע שיוקרנו על משטחים ויאפשרו פעולות 3D מדהימות עוד יותר.


הנה סרטון שמדגים כיצד מוקרן ומופעל מסך מגע על גבי מחברת, יד ומגוון משטחים אחרים:

http://youtu.be/bAgX43WTwr4


והנה מערכת שהופכת כל משטח למסך מגע אינטראקטיבי וחווייתי:

http://youtu.be/Iu2XH5p_hMM

תלת ממד

Objet 500
איזו מדפסת תלת ממד מדפיסה בצבעים?



מדפסת תלת-המימד Objet 500 Connex3 היא מדפסת חדשנית שיכולה להדפיס לא רק בשילוב של חומרים שונים, אלא גם בשילוב של צבעים שונים. היא באה מבית היוצר של קונקס, החברה שפיתחה את הדפסות התלת ממד מחומרים שונים באותה המדפסת, כבר בשנת 2007.


הנה סרטון על המדפסת הזו:

http://youtu.be/FglwisdGMH8


הנה עוד סרטון שמדגים את היכולות שלה:

http://youtu.be/yDuAhZ1_hDg
הדפסת מעגלים מודפסים
איזו מדפסת מדפיסה מעגלים אלקטרוניים?



מדפסות תלת ממד יכולות היום להדפיס המון דברים. אחד המעניינים שבהם הוא המעגל האלקטרוני המודפס (PCB). הרי אם תחשבו על זה מילולית, אין דבר טבעי יותר מלהדפיס "מעגלים מודפסים"...

ואכן, אם בעבר היו מתכנני מערכות חדישות צריכים לשלוח תכניות לחברות שמתמחות בהכנה של מעגלים כאלה, כיום ניתן להכינם בקלות ובזול, בעזרת מדפסת תלת ממד כמו ה-EX1. אבל יש כאן גורם עוד יותר חשוב מהקלות והפשטות שבהן - הכנה בשיטה כזו היא מהירה מאד, כיוון שהיא מודפסת ישירות מהמחשב של המהנדס. הכל נשאר במשרד - תכננת, הדפסת, בדקת, שיפרת, הדפסת שוב וכן הלאה - עד שהפיתוח עובד וניתן לעבור לשלב הבא.

וכשהמדפסות התלת-ממדיות יכולות לאפשר כיום הדפסה של מעגל כזה במהירות והפשטות, ממש כמו שמדפיסים תמונה או מסמך טקסט, יתכן שהשלב הבא יהיה שהמדפסות בשלושה ממדים ידפיסו מכשירים אלקטרוניים שלמים.


הנה מדפסת תלת ממד להדפסת מעגלים מודפסים:

https://youtu.be/e28BkwtTcLM


וגם זו הדפסת תלת ממד של מעגל מודפס:

https://youtu.be/sNh0ubRcTYU


ומדפסת שמאפשרת הדפסה של מעגלים מודפסים בקלות:

https://youtu.be/wka92MlcMP0
ציורי מדרכות
מהו ציור המדרכה הגדול בעולם בתלת ממד?



ציור המדרכה הכי גדול בתלת מימד בעולם כולו צויר בלונדון ב-2011. זהו ציור בגודל עצום של קצת יותר מ-1,160 מטרים רבועים!


הנה הכנת ציור המדרכה בתלת מימד הגדול ביותר בעולם:

http://youtu.be/GwNeukAmxJw
ציורי מדרכות
מהו הציור בתלת-מימד ברחוב?



ציורי תלת-ממד על המדרכות העירוניות הם אמנות לטווח קצר. הרי תוך ימים אחדים תימחק העבודה כולה וירדו לטמיון מאמצים רבים והשקעה אדירה של מאמץ וכישרון.. אז מדוע משקיעים אמנים מוכשרים כל כך הרבה מאמץ בציורי המדרכות הללו בתלת-מימד?

דומה שהתשובה היא שאמני רחוב, כמו ציירי גראפיטי ונגני רחוב, מוצאים את המקום הטבעי ליצירתם ברחוב. רובם לא עושים זאת בלית-ברירה אלא מאהבה אמיתית של רחובות הערים שבהן הם פועלים. להמיר את ציורי הענק בתלת ממד הם הרי לא יוכלו בציורים על בד.. לכן, כמו בעיסוקים נוספים באמנות, ציורי המדרכות הם אמנות של הרגע, שכל המשמעות שלה היא בהווה של האמן ושל הצופים בעבודתו.


הנה סרטון של הציורים הכי יצירתיים בציורי רחוב בתלת-מימד:

http://youtu.be/a8tngtNgXl4


והנה סרטון קפיצות זמן שמראה איך מציירים ציור רחוב בתלת-מימד:

http://youtu.be/3SNYtd0Ayt0


והנה עוד אוסף ציורי רחוב תלת מימדיים:

http://youtu.be/KtcoUNlaO4s


לכידת תנועה
איך מדמים תנועה אמיתית בדמויות אנימציה?



טכניקת לכידת התנועה (Motion Capture) היא שיטה שבה ניתן להקנות לדמויות אנימציה שיוצרו בעזרת מחשב, תנועה אמינה ומשכנעת שמזכירה את התנועה האנושית. השיטה היא "להקליט" תנועות של שחקנים אנושיים בעזרת חיישנים וציוד מיוחד שקולט את התנועה ומתרגם אותה לקוד דיגיטלי. אותו הקוד משמש לאחר מכן על מנת להקנות לדמויות הממוחשבות את התנועה הריאליסטית, שמזכירה ומחקה את תנועות השחקנים בצורה מדויקת.

בעזרת שיטת לכידת התנועה הצליחו להקנות תנועה כמו-אנושית לדמויות ממוחשבות של יצורים דמויי אנוש, ביניהם היצורים הכמו-אנושיים שנקראים "נאבי" מהסרט "אוואטאר", גולום מהסרט "שר הטבעות". או מהסרט כוכב קופים: השחר". שחקנים כמו אנדי סרקיס הפכו למומחים כה מיומנים ללכידת תנועה, שנוהגים להקליט את תנועותיהם לצורך הקניית תנועה דמויות בדיוניות שכאלה.

כיום מיושמות טכניקות עוד יותר משוכללות, כמו "לכידת הופעה" (Performance Capture). בטכניקה זו ניתן להקליט ברזולוציה גבוהה וברמת דיוק מעולה, גם את התנועות וגם את הבעות הפנים של השחקנים ולהצמידן לדמויות האנימציה.


זה מול זה - כך הופכת לכידת תנועה ושיחה לאנימציה משוכללת:

https://youtu.be/O4jXbMMdn-I


הנה טכניקת לכידת התנועה בצילום של מוות לסרטים:

https://youtu.be/SO08s3ALiyQ


כך מצלמים כלב עטוף חיישנים לסרט:

https://youtu.be/9rr2TJj8U0E


והנה קדימון הסרט "כוכב קופים: השחר", שחלק גדול מהתנועות של הקופים שבו הוקלטו בעזרת לכידת תנועה:

http://youtu.be/Km0QV9vGjnA
מה זה סטריאוסקופ?



סטריאוסקופ (Stereoscope) הוא מתקן צפייה בתמונות סטריאוסקופיות. אלו צולמו במצלמה סטריאוסקופית, בה המרחק בין העדשות מקביל למרחק שבין העיניים של אדם ממוצע.

הסטריאוסקופ מורכב משתי עדשות צפייה, המאפשרות צפייה במוצג הסטריאוסקופי. כל עין רואה שקופית אחת מבין השתיים שצלמה המצלמה, והמוח מאחד את שני הדימויים מהשקופיות לאחד, כך שאנו רואים אותן כתמונה תלת-ממדית בעלת עומק.

תמונות סטריאוסקופיות הפכו להיט ענק במחצית השנייה של המאה ה-19 בצפון אמריקה ובאירופה. סטריאוסקופ היה אז הגאדג'ט האופטי הלוהט והאופנתי של התקופה. במאה ה-20 הוא הפך לשעשוע של ילדים ולאמצעי צפייה בשקופיות מזכרת מאתרי תיירות. המוצר המוכר ביותר בתחום זה היה ה"View master" (ראו בתגית "ויו-מאסטר").


הנה משקפי הסטריאוסקופ:

https://youtu.be/TAE0nqj7KcU


הסבר על מצלמות סטריאוסקופיות

https://youtu.be/AN34QUEayzQ


כיום משתמשים בעיקרון הזה בסרטי תלת-ממד חדישים:

https://youtu.be/aZQYqgQxxwI


וסרטון תיעודי על הצילום הסטריאוסקופי:

https://youtu.be/K-0PCmtROKY?long=yes
איך פועלת מדפסת תלת-מימד?



מדפסות תלת-מימד החדישות משתמשות בטכנולוגיה חדשנית של הדפסה תלת-ממדית כדי להדפיס חפצים, דגמים ומכשירים שונים. הן פועלות בצורה דומה למדפסות רגילות אבל פועלות במרחב בו יש 3 ממדים ולא שניים, כמו במדפסות נייר.

עיצוב והדפסת הדגמים התלת-ממדיים מתחיל מהמחשב ומתוכנת תיב"ם - תוכנה המשמשות לתכנון בעזרת מחשב ועיצוב מוצרים. לאחר שהמודל מוכן, הוא נשלח להדפסה במדפסת תלת המימד.

הדפסת תלת-הממד עצמה מורכבת משני מרכיבים. הראשון הוא המדפסת, שעיקרה זרוע ניידת שמובילה את החומר "המודפס" לכל נקודה במרחב התלת-ממדי ויוצקת אותו בשכבות. השני הוא החומר המודפס עצמו, חומר שצריך להיות יציב מספיק, כך שלא יאבד את הצורה שקיבל בתהליך ההדפסה. הדפסת החומר נעשית שכבה אחרי שכבה, עד שמתקבל המוצר הסופי, בדיוק כפי שתוכנן בתוכנת המחשב.

בעבר "הדפיסו" מדפסות תלת-ממד בעזרת חומרים פולימריים מסוגים שונים. אך כיום הולכות מדפסות השלושה-מימדים ומשתכללות וגדל גם מגוון החומרים המשמשים להדפסה כזו. בין החומרים שניתן להדפיס בעזרתם נמצאים כיום גם גומי, בטון ומרכיבי מזון. כך ניתן להדפיס כיום במהירות ובזול מוצרים כמו תכשיטים, ספלי קפה, כלי בית, פסלים, גפיים תותבות, דברי מאכל, חלקי חילוף לרכב ושלל מוצרים מפלסטיק, גומי ומתכת.


כך פועלת מדפסת תלת-ממד:

http://youtu.be/E2xFBMO7thE
מהי המדפסת שמדפיסה אוכל?



לפחות בסטארטאפ ספרדי אחד אוכלים באמת טוב.. מדפסת התלת-הממד שהם מפתחים היא "פודיני" (Foodini). זוהי מדפסת תלת מימדית שמעצבת מאכלים שונים, רגע לפני שהם מוכנסים לתנור.

מדפסת תלת-מימד כזו יכולה לקבל את המרכיבים להכנה, או קפסולות מוכנות שכוללות את המרכיבים כבר בפנים, או מרכיבים למילוי, שיוכנסו לתוך הבקבוקונים על ידי המשתמש. משנבחר המאכל והמרכיבים בפנים, מתחילה המדפסת להכין, לערבב וליצור ולעצב את המאכל שהזמנתם. הבנתם נכון, המדפסת יכולה להדפיס הדפסים ייחודיים על עוגות ומאפים ויכולה להכין דברי מזון מגוונים, אך מרגע שסיימה "להדפיס" את המאכל המבוקש, עליכם עדיין להכניסו לתנור לאפייה או לבישול.

הסטארטאפ Natural Machines מאפשר כבר למסעדות ראשונות להדפיס אוכל איטלקי. המפתחים מהחברה הצעירה מבטיחים שלא מדובר ברעיון אלא במדפסת מזון שכבר פועלת ושתצא למכירה גם לציבור הרחב וממש בקרוב. המחיר המוערך הוא כ-1,300 דולר.

אגב, החברה הזו אינה היחידה שפעילה ב"תחום היאמי" הזה. היו כבר חברות עם פיתוחים מוקדמים, שעדיין לא הציגו מוצר. אפילו סוכנות החלל האמריקנית נאס"א השקיעה כסף וכוח אדם במיזמים דומים ליצירת מדפסת מזון, כוונתם שם היא שמדפסת כזו תוכל להכין אוכל לאסטרונאוטים שלה בחלל.


הנה האבטיפוס של מדפסת הפודיני:

https://youtu.be/7HX9tVCbm5g


הנה סרטון שהכינו המפתחים כדי לגייס כסף לפיתוח ההמוני:

https://youtu.be/sY8QvuTwLK8


והנה הפודיני משמשת במסעדת יוקרה בספרד:

https://youtu.be/CBeYXpInTR4
מהם סרטי התלת-ממד?



הסרטים התלת-ממדיים (3D films) מתבססים על רעיון עתיק, שלפיו ניתן לייצר אשלייה של עומק, אם נציג תמונות זהות, בהסטה קלה בין אחת לשנייה. הרעיון הוא להציג תמונות כפולות, שמציגות את המצולם בזווית זהה לזו שבה רואות שתי העיניים האנושיות את המציאות וכך יוצרות לנו תחושה של ראייה תלת-ממדית.

אם בתמונות זה עבד מצוין ואיפשר להציג בתמונת סטילס, תמונה קפואה של מצלמה, אשלייה של תלת-ממד, הרי שבסרטים זה לא פחות טוב. אם מקרינים סרט שצולם על ידי שתי מצלמות, שצילמו כשהן במרחק דומה למרחק של עיניים אנושיות, ניתן לייצר תחושה אמיתית ומציאותית, יותר מכל סרט דו-ממדי רגיל.

לתמונות התלת-ממדיות של פעם קראו תמונות סטריאוסקופיות. בסרטי התלת-ממד המודרניים מציגים, על פי אותו עיקרון בדיוק, סרטים שצולמו בשתי מצלמות צמודות, שהמרחק ביניהן זהה למרחק שבין העיניים שלנו. כך ניתן להקרינם ביחד, על גבי אותו מסך. ההפרדה ביניהם מתבצעת על ידי המשקפיים המיוחדות, בהן כל עין מצוידת בפילטר בצבע שונה, שגורם לה לראות את אחד משני הסרטים - את מה שצילמה המצלמה שהייתה בצד העין הזה. כך קולטות העיניים אך מה שהיו קולטות העיניים שלנו במבט אמיתי ומציאותי.

גאוני! - המשקפיים המיוחדים לתלת-ממד מאפשרים לכל עין לראות רק סרט אחד משני הסרטים שצולמו וכך נוצרת אצל הצופה תחושת העומק, או הקירבה, שאנו חווים בצפייה בסרטי התלת-ממד.


הנה סרטי תלת-ממד:

https://youtu.be/aZQYqgQxxwI


הנה האופטיקה שלהם

https://youtu.be/qIKzPgo2rNw


כך נוצרת האשליה של תפיסת העומק, בסרטי התלת ממד:

https://youtu.be/IYm3BmnyVrg


העיקרון הוא עתיק ועשו בו שימוש כבר במצלמות סטריאוסקופיות של תחילת המאה ה-20:

https://youtu.be/AN34QUEayzQ


כך הובילו התמונות התלת ממדיות לסרט התלת ממדי:

https://youtu.be/v6QjRHwursw


וכך נוצרו סרטי התלת מימד:

https://youtu.be/BtVeUIy0GyA
מהו היסט?



קרה לכם שנסעתם במכונית וראיתם מרחוק את ההרים? האם שמתם לב שבעוד שהעצים והמבנים הקרובים נעו במהירות אל מול עיניכם, ההרים זזו לאט?

לאשלייה הזו, שבה מה שרחוק נע לאט ומה שקרוב נע במהירות, קוראים פרלקס, או בעברית "היסט" (Parallax). אלו שמותיה של תופעה שבה הדברים הרחוקים נראים כאילו הם נעים לאט, בעוד שעצמים קרובים נעים מהר יותר.

בתופעת ההיסט משתמשים כבר שנים רבות לחישוב מרחקים של עצמים מרוחקים. כך למשל ניתן לחשב בעזרת ההיסט את המרחק מאיתנו אל השמש או כוכבי הלכת.

רעיון הפרלקס מנוצל כיום במשחקי מחשב ובעיצוב אתרי אינטרנט כדי לתת אשליית עומק. בשיטה זו של גרפיקת מחשב מניעים את הרקע של המשחק או האתר לאט יותר ביחס לתוכן האתר או לדמויות העיקריות במשחק, מה שיוצר אפקט חזותי של עומק ותנועה שנראית כמו תלת מימד.


כך מתרחש ההיסט:

http://youtu.be/iMnvakdfIUM


בעזרת ההיסט ניתן למצוא את המרחק אל גרמי שמיים קרובים:

http://youtu.be/rngRC9WbOxk


והנה הסבר מתמטי של חישוב ההיסט:

http://youtu.be/53rqXj5CLFs
איך מפיצים מודלים תלת ממדיים להדפסה?



האתר thingiverse הוא אתר שממנו ניתן ליטול דגמי תלת ממד להדפסה כרצונכם. זהו אתר שהוא בעצם "היוטיוב של התלת ממד" - אתר שמרכז אלפי מודלים חופשיים להורדה ושימוש, להדפסה במדפסת תלת ממד.

מדפסות תלת-מימד החדישות מקבלות את הוראות ההדפסה מהתוכנות הייעודיות לתלת ממד ומשתמשות בטכנולוגיה חדשנית של הדפסה תלת-ממדית כדי להדפיס את המודל ב-3 ממדים, במקום שניים, כמקובל במדפסות נייר.

התוכנות הללו נקראות תוכנות תיב"ם - קיצור של "תכנון בעזרת מחשב". מדובר בתוכנות המשמשות לתכנון ועיצוב מוצרים ומודלים כאלה. לאחר שהמודל מוכן, הוא נשלח להדפסה במדפסת תלת המימד.

כך ניתן להדפיס כיום במהירות ובזול מוצרים מהאתר הגדול. תכשיטים, ספלי קפה, כלי בית, פסלים, גפיים תותבות, דברי מאכל, חלקי חילוף לרכב ושלל מוצרים מפלסטיק, גומי, מתכת ואפילו מבטון ומרקמות ביולוגיות, מה שישמש בעתיד להדפסת איברים.


הנה מפתח שוודי שהודפס מהאתר:

https://youtu.be/eLd59nkeN4M


כך פועלת מדפסת תלת-ממד:

http://youtu.be/E2xFBMO7thE


ואוקרינה, כלי נגינה שהודפס מהאתר thingiverse:

https://youtu.be/rgNSAuOWdXQ
מהי נקודת המגוז של הפרספקטיבה?



נקודת מגוז (Vanishing Point), שלעיתים מכונה נקודת ההיעלמות, היא הנקודה בציור או רישום של פרספקטיבה, שאליה מתכנסים הקווים מהמרחב ויוצרים בכך אשליה של עומק. במילים פשוטות - הנקודה שהקוויים מובילים אליה.

הפרספקטיבה (Perspective) היא טכניקת ציור שבה נוצרת אשליה של מרחק ושל עומק. במילים אחרות, הפרספקטיבה מאפשרת לנו להציג אובייקטים תלת-ממדיים על משטח דו-ממדי, כמו בציור או בשרטוטים אדריכליים.

הפרספקטיבה, שמתבססת על העיקרון ש"רחוק יותר נראה קטן יותר",היא מהשיטות הטובות ביותר שפיתחו הציירים כדי לצייר ציורים המקנים תחושה של עומק.

הפרספקטיבה מתבססת על נקודת מגוז, הנקודה שממנה יוצאים קווים בציור. הם המאפשרים לקבוע במדויק את גודלם של אובייקטים שונים בציור ואת הפרופורציות ביניהם. בזכות הפרספקטיבה מצליחים הציירים להציג בציור עצמים בחלל, בגודל ובצורה דומים לאופן שבו הם היו נראים לעין במציאות.

ישנן עוד פרספקטיבות, כמו הפרספקטיבה המתמטית (או הגאומטרית), שמבוססת על כך שכל עצם נראה קטן יותר ככל שמרחקו מהעיו גדול יותר. לעומתה, פרספקטיבה אטמוספירית, המכונה לעתים ספומאטו, מניחה שאובייקטים רחוקים יותר נראים מטושטשים יותר ובעלי צבעים יותר קרים.


הנה הפרספקטיבה ונקודת המגוז בציור המפורסם "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י:

https://youtu.be/AaN4mtpm9gM?t=4m40s&end=7m29s


כיצד ניתן לשלב בפרספקטיבה את הפירוש השני שלה - היותה נקודת מבט:

https://youtu.be/B4ac6Toj-Ho


דוגמה לציור פרספקטיבה שכולה יוצאת מנקודה מרכזית אחת - נקודת מגוז:

https://youtu.be/XzJNdAu9EHk


ודוגמה מתוחכמת יותר של רעיון נקודת המגוז:

https://youtu.be/7ZYBWA-ifEs


וציור שנוצר ממספר קווי פרספקטיבה בודדים:

https://youtu.be/MChgpwcVRFQ
מהי מדפסת הממתקים?



מדפסות תלת-ממד מדפיסות כבר הרבה דברים, מחפצים קטנים ועד לבתים וקירות. שף ג'ט (ChefJet) היא מדפסת שמכינה דברי מתיקה בדגמים תלת-מימדיים מורכבים ומעניינים גם לעיניים. מדפסת הממתקים הזו מכינה בזמן אמת ממתקים טעימים ולגמרי לא בריאים, כמקובל בעולם המתוק הזה. הטכניקה היא של הזרקת מים וסוכר בכל דגם תלת ממדי שיוזן אליה.

הדפסת המזון מתאפשרת באמצעות השף ג'ט מאפשרת לייצר סוכריות מעוצבות ושוקולד בצורות חכמות וגאומטריות ובטעמים מעולים. צביעת שכבה דקה של סוכר עם צבעי מאכל יוצרת את הממתקים בעוד ראש סילון מגבש אותם והופך אותם למעין גבישים קשיחים ומתוקים להפליא.

המדפסת עצמה לא גדולה ותתפוס על השיש מקום דומה לזה של המיקרוגל המוכר לנו. כרגע שף ג'ט היא אמנם יקרה מאד אבל היכולות שלה מבטיחות שהיא תהיה בעתיד הקרוב צעצוע לעשירים ועם הזמן מחירה יירד והיא אף תשתפר עוד יותר. החברה המייצרת את השף ג'ט היא בעלת טכנולוגיות הדפסת התלת הממד המתקדמת בתחום המזון כיום והיא הקפיצה את התחום קדימה.


הנה שף ג'ט, מדפסת הממתקים התלת ממדית:

http://youtu.be/jHKJsVLXw7E


היא גם אופה ומכינה סוגי מזון נוספים:

http://youtu.be/M4vjawyh93o


ויש בעולם מדפסות אוכל נוספות שמבטיחות אוכל טוב:

http://youtu.be/lwCr3hhTG54


איך יוצר אמן האשליות ג'ון פיו?



ג'ון פיו (John Pugh) הוא צייר שמצייר על בניינים ציורי אשליה תלת ממדיים. בציוריו ניתן למצוא אשליות כמו אקווריום ענקי, מבנים שנהרסו ברעידת אדמה, גלים ענקיים ועוד.

פיו מגדיר את עצמו כאמן אשליות שמחבר בציורי הקיר שלו בין אמנות לאדריכלות ובין מציאות ואשליה.


הנה עבודותיו של ג'ון פיו:

http://youtu.be/3J5mkLalhc0


כך ג'ון פיו עובד על ציור קיר ומסביר את רעיונותיו:

http://youtu.be/XafCwc0rKRs


עוד מעבודותיו:

http://youtu.be/eYl2CGZzK8o
מה זה ויו-מאסטר?



View-Master, בעברית "ויו-מאסטר", הוא מתקן לצפייה בתמונות תלת-ממדיות שמוצגות מדיסק נייר. זהו גלגל שיקופיות, שבו כל שתי תמונות משלימות נמצאות משני צידי הדיסק. כל אחת אל מול עין אחרת, הן יוצרות ראיית עומק דו-עינית, שמשלימה לצופה את התמונה התלת-ממדית.

כל דיסק של ויו-מאסטר הכיל 14 שקופיות קודאכרום, שהרכיבו 7 תמונות סטריאוסקופיות. הראייה התלת ממדית נוצרה באמצעות שתי שקופיות המוצגות בו-זמנית, כל אחת צולמה מזווית מעט שונה, במרחק זהה למרחק שבין שתי העיניים.

גלגלי התמונות התלת-ממדיים הללו נולדו בשנות ה-30, במוחו של יצרן עוגבים וצלם אמריקאי בשם ויליאם גרובר. למעשה, התאים גרובר במכשיר שהמציא את מכשיר הסטריאוסקופ הוותיק לעידן הקודכרום, סרט הצילום הצבעוני, שהפך להצלחה מסחררת באותה תקופה. (קראו על הסטריאוסקופ בתגית "סטריאוסקופ").

בעל חברה לייצור גלויות בשם הארולד גרייבס, הוא שמיסחר את המוצר והפך אותו להצלחה אדירה בקרב חובבי הגלויות. המכשיר, שיועד בתחילה לחובבי גלויות נוף, הוצג לראשונה בתערוכה העולמית של ניו יורק בשנת 1939. כך בישר המכשיר החדשני את סוף עידן הסטריאוסקופ הקלאסי. במשך השנים הוא קיבל את השם המסחרי View-Master והצליח מאד.

אבל השנים עברו ואם בעבר היה הוויו-מאסטר מתקן ששימש מבוגרים, לצפייה בנופים ובמראות הטבע והמדע, בעידן המודרני, שבו הטלוויזיה וסרטי התלת-ממד עושים זאת כל כך טוב, הוא הפך לצעצוע לילדים. בימינו הוא מציע בעיקר צפייה בתמונות תלת-ממדיות של דמויות דיסני ואנימציה וגיבורי ילדים. שוב ושוב הוא החליף ידיים מסחריות וכיום מיוצר ומשווק הויו-מאסטר באמצעות חברת הצעצועים "פישר פרייס"


הנה תולדות ה-View-Master:

https://youtu.be/y0IL9P2ixqw


כך הוא מורכב:

https://youtu.be/t04WG5AayPM


פרסומת ישנה של הויו-מסטר וגלגלי התמונות התלת-ממדיות שלו:

https://youtu.be/DAxJzwawc7g


אנשים נזכרים בוויו מסטר:

https://youtu.be/yyca0sHKkJ8


והמכשירים המודרניים של ויו-מאסטר:

https://youtu.be/KnecbJu_FG0


סרטון תיעודי על הצילום התלת ממדי של ויו מאסטר:

https://youtu.be/Kb1WgskNMLQ?long=yes


ועל ויו מאסטר מיניאטורי:

https://youtu.be/E7AH050Hlhc?long=yes
מהי אמנות הפיסול?



הפיסול (Sculpture) הוא יצירה בתלת-ממד שתוצאתה היא "פֶּסֶל". הפסל יוצר פסלים, שהם עבודות אמנות תלת-ממדית מאבן, מתכת, חימר ועץ ועד חומרים כמו שעווה, נייר וחומרים מגוונים אחרים.

טכניקות שונות משמשות לפיסול - מפיסול בחומר ושריפתו בתנור, פיסול בתבניות עם חומרים שיוצקים לתוכן, כמו מלט וגבס, ועד לפיסול בגריעה, באבן ובעץ - פיסול שבו הפסל "מוציא" מהחומרים הללו את "הפסל החבוי" שבתוכם. הטכניקה הזו מתפתחת עד לחציבה הישירה בחומר, טכניקה לא פשוטה שגדולי המאסטרים יצרו בה את גדולי הפסלים של תקופת הרנסאנס, הבארוק והעת העתיקה.

כמו תחומים רבים באמנות עבר הפיסול במאה ה-20 שינוי חד. טכניקות מודרניות חדשות שנוצרו במאה זו יצרו שינוי במושג ובתדמית של אמנות הפיסול. מה"רדי מייד" של תנועת הדאדא, דרך אמנות האדמה, אמנות המיצג, המיצב, הווידאו ארט ועוד - מגוון של תוצרים וחומרים חדשים נכנס לעולם הפיסול, כמו גם עבודות שנוצרו משילובי חומרים וטכניקות. כל אלה שינו את אמנות הפיסול. אם בעבר נחשב הפיסול הקלאסי לאמנות נצחית, כיום ברור שחלק מהפסלים ועבודות האמנות הפיסוליות שנוצרים, לא יישמרו לדורות הבאים.


הנה הפיסול הקלאסי מיוון ורומי העתיקות:

https://youtu.be/D9LzdpVi_cw


עבודתו של הפסל באבן:

https://youtu.be/WbLqrsHJEVc


תולדות הפיסול והשינויים שעבר לאורך התקופות:

https://youtu.be/BQ1FWKC_qxE


הסבר מקיף על תולדות הפיסול - מהפיגורטיבי ועד למופשט:

https://youtu.be/4eNX_xFt-sU


עבודות מודרניות של מודיליאני וג'יאקומטי:

https://youtu.be/aU_bi0Oihy4


פיסול מודרני ומופשט מהטייט מודרן בלונדון:

https://youtu.be/qCux_TRjXNw


ופסל מודרני שמפסל בעזרת תוכנה תלת-ממד בעץ לביד, סנדוויץ':

https://youtu.be/ui4e02Xwz94
איך יתכננו מהנדסי העתיד מוצרים?
איך יתכננו בעתיד מוצרים?
איך ירגישו בעתיד את המוצר ממסך המחשב?


אם כיום מייצרים מוצרים על גבי המחשב ובהמשך מכינים אבטיפוס - דגם מוחשי של המוצר, כדי לבחון ו"להרגיש אותו", מבטיחים מפתחים שבעתיד תאפשר הטכנולוגיה שינוי מסעיר בתהליכי הייצור בעולם. ישנו פיתוח מואץ של טכנולוגיות תלת-ממד שיאפשרו למהנדסים להנפיש כל דגם, כולל המכונות והמנועים המתוחכמים ביותר, עד לרמה המילימטרית. הם יוכלו ממש להרגיש ולבחון כל מרכיב ותפקוד של המכונה - באופן מדומה, אבל דומה לחלוטין למציאות ולעולם הממשי. בעזרת פיתוחים שכיום הולכים ותופסים את מקומם בתהליכי הייצור, כמו משקפי תלת-ממד, מדפסות תלת-ממד ומסכי תלת ממד משוכללים, יוכלו המהנדסים להרכיב את המוצר ולגלות בו את הפגמים והבעיות, עוד בשלב הווירטואלי.

ההבטחה היא שבעתיד ניתן יהיה לבחון את הטכנולוגיה על גבי המחשב בצורה שתתחרה במציאות לחלוטין. ברור לכולם שזה יחסוך זמן רב בתהליכי הפיתוח, ישביח את המוצרים ואת הבטיחות שלהם וכמובן יוזיל את הפיתוחים באופן משמעותי. המרחק משולחן השרטוטים אל העולם האמיתי יתקצר באופן משמעותי ומכשירים רבים ייוצרו באופן ממשי רק לפני הייצור הסופי במפעל.


הנה סרטון על פיתוח וירטואלי של מוצרים, כמעט רק על המחשב, כפי שהוא מבוצע כיום בחברת SpaceX של אילון מוסק:

http://youtu.be/xNqs_S-zEBY


הנה הטכנולוגיה של התכנון בסיוע המחשב כיום:

http://youtu.be/Fyd8ld2s76A


הנה מצגת וידאו שמראה את התכנון בעזרת מחשב כיום:

http://youtu.be/x1rxXm6sG9Y
האם בעתיד ידפיסו בתים?
איך פועלת מדפסת בתים תלת-ממדית?
איך מותר להדפיס כלי נשק במדפסת תלת ממד?
איך ידפיסו בתים על כוכבים אחרים?
מהם פרקטלים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.