» «
אומץ
מהו אומץ לב?



אומץ, או אומץ לב, היא תכונה שמאפשרת לנו להתמודד עם פחד, סכנה וכאב ועם אי-הוודאות שקיימת בזמן שאנו מסכנים את עצמנו למען משהו או נמצאים בקושי גדול.

ישנם סוגי אומץ שונים, אבל לרוב מחלקים את האומץ לשני סוגים גדולים - אומץ לב, האומץ הפיזי שמאפשר לנו להתמודד עם כאב, סכנה גדולה או סבל והאומץ המוסרי - זה שמאפשר לנו להתמודד עם ביקורת או בושה גדולים.


הנה סיפורו של צביקה שעמד כמעט לבדו מול הצבא הסורי במלחמה (עברית):

https://youtu.be/x7vEGKfMSl4


על טייס שעשה מעשה אמיץ ועל גבול הטירוף והציל את מטוסו (עברית):

https://youtu.be/60k59AmXQtU


וספורטאי אמיץ ומועמד לזכייה בריצה באולימפיאדה, שנפל והפסיד בריצה, אך זכה לקהל של 65 אלף איש שהריע לו בעמידה:

http://youtu.be/kZlXWp6vFdE
אומץ
מה זה אומץ?



האומץ היא תכונה של אנשים שיודעים להתמודד עם פחד, איום, כאב או סכנה. אין מדובר במי שלא פוחדים, אלא במי שיודעים שהפחד הוא אנושי.

כולם פוחדים, אבל האמיצים יודעים להתגבר על הפחד ולהמשיך לפעול - על אף הפחד!

אנשים העוסקים בפעילויות מסוכנות, לוחמים בשדה הקרב, אקרובטים וספורטאים הפועלים בתנאים של סכנה ופחד - כל אלה חייבים להיות אמיצים. לפחד ולהתגבר - כדי לנצח!


הנה דוגמה לאומץ בספורט:

http://youtu.be/9nqYvNDu0yQ
איבל קניבל
מי היה פעלולן האופנועים הגדול?



פעלולן האופנועים איבל קניבל (Evel Knievel), או איוול קניוול, היה מגדולי פעלולני האופנועים בסגנון הפריסטייל ומי שהתפרסם בפעלולים המסוכנים והנועזים שנהג לבצע אל מול כלי תקשורת רבים ולעיני כל אמריקה והעולם כולו.

קניבל, לא אוכל אדם אלא שם של בן אדם, היה חובב אמיתי של פעילות אקסטרים ופרסום. איש שהולך עד הסוף עם מה שהוא אוהב לעשות ומוכן לסכן את עצמו עד מוות, כדי לזכות בעוד ועוד תהילה והערצה.

וזו לא רק שלא איחרה לבוא, היא גם הפכה אותו לכוכב ובעיני דור שלם של צעירים גם לאייקון של גבורה ואומץ לב, דוגמה חיה של איש חובב אקסטרים. קיצוני, אמיץ ואדם שמתפקד הכי טוב כשהוא על הקצה, בלבוש מוחצן בו נהג להתהדר ועם אופנוע בצבוע בצבעי הדגל האמריקאי.

כבר מהתחלה איבל זיהה ומצא שהוא מתפקד היטב ודווקא כשהוא עובר את גבולות האומץ. האמת היא שהוא החל בפעלולים הללו בגיל מאוחר יחסית, אחרי שנכשל בעבודות בחברת ביטוח וניהול סוכנות למכירת אופנועים. לאחר שניסה להתחרות במרוצי מוטוקרוס והשיג תוצאות די בינוניות, הוא החליט שירוויח יותר אם יפנה לתחום הפעלולים.

כשהחל מתפרסם בפעלוליו הנועזים. על אף ההתרסקויות והכשלונות שלו לא פעם, בפעלולים שהלהיבו את הדמיון, הוא נהג תמיד לנסות לבצע אותם שוב, אל מול המצלמות, ובצורה עוד יותר נועזת ומפחידה.

הוא נודע בתרגילים מטורפים, כמו הקפיצה עם אופנוע, מעל שורה של 10 אוטובוסים, בתוך איצטדיון. או קפיצה מפורסמת אחרת, בה זינק באוויר למרחק רב ומעל מזרקת המים המפורסמת בלאס וגאס.

ילדי שנות ה-60 העריצו אותו וראו בו גיבור אמריקאי. הוא נכנס להיכל התהילה של תחום כלי הרכב הדו גלגליים בארה"ב ונחשב עד היום מנכסי צאן הברזל של התרבות האמריקאית.



אגב, איבל קניבל תמיד חלם לקפוץ מעל הגרנד קניון, אבל היה זה דווקא רובי קניבל, בנו, שביצע את הפעלול הזה ב-1999, עת זינק עם אופנועו, מעל קטע צר של הקניון ולמרחק של 69 מטרים.

רובי שבר שיא עולם לקפיצה למרחק על גבי אופנוע 500 סמ"ק, והגיע למהירות של כמעט 130 קילומטרים לשעה בנסיעה על גבי שיפוע. שדרני החדשות של תחנת הטלוויזיה פוקס הודיעו שאילו היה נכשל, הוא היה צונח אל מותו מגובה של 762 מטרים.


הנה סיפורו של איבל קניבל והצעצועים ששווקו למעריציו:

https://youtu.be/bJiJJUhs62U


קפיצת האופנוע ב-1975:

https://youtu.be/ywiqmD3j8xc


הקפיצה מעל 13 אוטובוסים באצטדיון וומבלי:

https://youtu.be/BJHol4wwGIo


התאונה המפורסמת בסיזרס פאלאס:

https://youtu.be/XX2XUESyXsI


הקפיצה על טיל אל נהר הנחשים:

https://youtu.be/2p1khN1xyBw


תיאור הקפיצה:

https://youtu.be/-toCdPlXd6I


תיאור הקפיצה בדיעבד:

https://youtu.be/Pghl2U0wVIw


הבן רובי קניבל שממשיך את דרכו ומגשים את חלומו של אביו לקפוץ מעל הגרנד קניון:

https://youtu.be/8SMr7XN9NBc


ומבחר מקפיצותיו המיתולוגיות של קניבל:

https://youtu.be/0CBpQnGMgaE
פארקור
איך נולד הפארקור?



הפארקור, אותה אמנות דילוגים מסוכנת ונועזת, הפך כבר מזמן לאחד מסוגי הספורט הלא תחרותי והאורבני, כלומר עירוני, הפופולריים ביותר בקרב צעירים.

ראשונים פיתחו את הפארקור שני צעירים צרפתים בשם סבסטיאן פוקן ודוד בל. זה היה בשנות ה-90, כשהם מתבססים על תרגילי מעבר על מכשולים שפיתח הקומנדו של צבא צרפת. בתרגילים המקוריים נדרשו חיילי הקומנדו לעבור מסלולים קשים, במהירות, יעילות ועם יכולות גופניות כדוגמת טיפוס והתמודדות עם גבהים, זריזות, תגובה מהירה והרבה גמישות.

אבל את הפארקור החל, לפחות רעיונית, ג'ורג' הברט, מורה צרפתי בתקופת מלחמת העולם הראשונה. את המילה הצרפתית "פארקור" הציע האיש מהמשמעות של "מסלול מכשולים". ממנה גם נגזרו ה"טראקור" (traceur) הגברי וה"טראקוס" (traceuse) הנשי, למי שעושים פארקור. שני פעלים בצרפתית שמשמעותם "סולל דרך" ו"סוללת דרך".

הברט קיבל השראה משבטי ילידים באפריקה, אותם פגש כשטייל ביבשת השחורה. מהם הוא הגה רעיון לשיטה אתלטית שתביא את החיילים לגמישות, סיבולת וזריזות שיעניקו להם יתרון בקרב, תוך שילוב עם תכונות אופי כמו אומץ ואלטרואיזם, נתינה ונדיבות לחבריהם.

ג'ורג' הברט פיתח בשיטתו שלושה כישורים הכרחיים - כושר גופני מעולה, במיוחד בשרירים ובנשימה, אנרגיה, המתבטאת בכוח רצון ואומץ, ומוסר, שיבוא לידי ביטוי בכבוד ובסיוע לחברים.

בהמשך הגיעו ריימונד בל, בן לחייל בוויטנאם ולאם מקומית, שיצר מסלול מתקדם לפיתוח היכולות הפיזיות שלו, ואחריו בנו, דויד בל, מי שרואים בו את מייסד הפארקור הרשמי.

דויד הקים סביבו קבוצה עם השם "יאמאקאסי", בצרפתית "אנרגיה גבוהה". חבריה העמידו את עצמם במבחנים קשים, פיזית ולא פחות מכך נפשית. חבריה, הטראקוריסטים הראשונים, ישנו על הרצפה ללא שמיכות, התאמנו בלי מים ואוכל ולהתלונן היה אסור.

במשך הזמן הקבוצה הלכה וגדלה, כשהמוטו נשאר - צניעות מרבית וללא התנשאות על "טראקוריסטים" חדשים.

בשנת 1997, הקבוצה מופיעה בטלוויזיה הצרפתית והפארקור צובר פופולריות רבה. בהמשך מופיעים החברים הוזמנה בסרטו של לוק בסון "טקסי 2" משנת 2000. ההצלחה מובילה לסרט שלם שהוא עושה עליהם ונותן לו את שם הקבוצה "יאמאקאסי".

מכאן עוזב דויד בל ביחד עם סבסטיאן פוקן שותפו את הקבוצה והם מקדישים את כל זמנם לפיתוח הפארקור, ההופך בהדרגה מאוד פופולרי.

מהמרדף בסרט הג'יימס בונד "קזינו רויאל", דרך טום הולנד בתור ספיידרמן ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", הפארקור משתלב בלא מעט סרטי אקשן ולא מעט במאים בז'אנר משלבים "טראקוריסטים" לפעלולים בסרטיהם.

גם במשחקי מחשב מבוססי אקשן הוא משתלב היטב. אם זה במשחקי Assassin's Creed ואם בסדרת Mirror's Edge, שפותחה כולה בהשראת הפארקור.

יש אפילו צבאות וחילות בצבא שמטמיעים כיום בחיילים קרביים יכולות פארקור, בכדי להעניק להם כישורי הישרדות בשדה הקרב המשתנה.

אגב, כשתקדיש רשת MTV לפארקור בשנת 2009 את תחרות הריאליטי "אתגר הפארקור האולטימטיבי", כבר ברור שהספורט השולי ו"אימת ההורים" כבר נכנס לזרם המרכזי ולתרבות הפופולרית בעולם והוא לא עומד להיעלם כל כך מהר.


הנה תולדות התחום, שמתחיל עם ריימונד בל הצרפתי שבא מווייטנאם ובנו דיוויד בל:

https://youtu.be/yY8Tcx_MrQQ


מצגת על התפתחות הפארקור:

https://youtu.be/22VDwJy2F10


דיוויד בל, מייסד הפארקור:

https://youtu.be/JUeHrPazTtY


וג'ורג' הבר שעוד בתחילת המאה נתן השראה לריימונד ולראשוני התחום:

https://youtu.be/WzTPd6RLfCA


וההיסטוריה של הפארקור באנימציה:

https://youtu.be/X7Uqm-8hDHY

אומץ

תאודור רוזוולט
מי הנשיא שהמשיך לנאום גם אחרי שנורה?



טדי רוזוולט היה אחד הנשיאים הטובים בתולדות ארצות הברית. הוא היה מהנשיאים החרוצים והמשפיעים שנראו בבית הלבן. בנוסף למנהיגותו הנחושה הוא גם היה נואם בחסד ונהג לדבר אל עמו בנאומים מושקעים ומשפיעים ביותר.

אבל האנרגיה העצומה שלו לא נשמרה רק למילים, אלא גם לאומץ. באחד מנאומיו, לאחר שקליע נורה מאקדחו של מתנקש ננעץ סמוך ללבו, ניסו לפנותו לבית החולים, אך עוד לפני שקיבל טיפול הוא חזר לבמה והוסיף לנאום במשך שעה וחצי.

"זה עתה נוריתי, אבל נדרש יותר מכך כדי להרוג אייל קורא" - כך פתח טדי רוזוולט את הנאום שלו לאחר ששב והראה לקהל המריע את הדם שעל חולצתו.

כך קנה תיאודור רוזוולט את מקומו בתור מנהיג אמיץ וסמל לאמריקה חזקה, שלא פוחדת מאיומים או פגיעה ועומדת על שלה בכל מחיר.

על ביקורת אמר רוזוולט פעם את אחת האמירות החכמות והנוקבות בהיסטוריה: "לא המבקר הוא זה שקובע. לא מי שמצביע על המעידה של האיש החזק או מסביר איך יכול היה לעשות את הדברים טוב יותר. הקרדיט שייך לאיש שנמצא בזירה, שפניו שטופות באבק, זיעה ודם, זה שמתאמץ בגבורה, ששוגה ומי שקוצר שוב ושוב. כי אין מאמץ בלי טעויות וחסרונות."


הנה סיפור הנאום של רוזוולט שלא נפסק:

http://youtu.be/Fs_1Yi4dy7A


סיפור הנאום שנמשך על אף שנורה:

http://youtu.be/xKCmk9ykPJg


והמחזה משעשעת של האירוע:

http://youtu.be/28yTi-iJ6jg
מגלי עולם
מיהם מגלי העולם?



המלכים של פעם רצו לכבוש את העולם ולגלות מקומות חדשים לשלוט בהם ומקורות הכנסה חדשים. הם חיפשו ארצות רחוקות ודרכים בים וביבשה להגיע אליהן. לצורך כך הם ממנו משלחות שיצאו למשימות הללו. מפקדים הנהיגו ספינות ויצאו כמגלי עולם (Explorers) לדרך הארוכה והמסוכנת, במסעות של כמה ספינות ביחד או במשלחות רגליות ואחרות. ממלכות אירופיות כמו ספרד, פורטוגל ואנגליה שלחו קבוצות ספינות בראשות רבי חובלים נווטים מצטיינים, בספינות שעליהן קצינים ומלחים מנוסים ואמיצים, כדי לפלס דרכים לארצות רחוקות.

חלק מהם ניסה לשוט ולהקיף את העולם. היו מי שניסו למצוא נתיב לארץ רחוקה ועשירה בתבלינים וסחורות, כמו הודו וסין. אחרים ניסו להגיע ליעד שיוסיף יוקרה לממלכה ויציב אותה במקום מכובד וראוי בין האומות. היו מהם שסקרנותם המדעית הובילה אותם לחקור נהרות ארוכים ולא נודעים, או להכיר שבטים ותרבויות נסתרות. הם היו אמיצים וחדורי רוח המשימה. לא ברצונם הם הקריבו, בדרך אל הגשמת המטרה, את חייהם שלהם, או של אנשי צוות וספנים רבים. רבים ממגלי העולם האמיצים יצאו בדרכים מסוכנות וקטלניות, אל הקוטב או ליבשות ונתיבים מסוכנים ולא מוכרים.

היו מהם שהפכו לשמות ידועים כמו קולומבוס, מגלאן, ג'יימס קוק, פרנסיס דרייק, ואסקו דה גמה וברתולומיאו דיאש. היו גם פחות ידועים כמו תומס קוונדיש, פרנסיס צ'יצ'סטר ונלי בליי. היו שעשו מעשי גבורה של ממש כמו שקלטון וסקוט, בעוד אחרים התפרסמו בסיפוריהם, כמו מרקו פולו ודוקטור ליוינגסטון.

ראו את מגלי הארצות והעולם השונים באאוריקה, בתגית "מגלי עולם".


הנה עידן הגילויים שבו התחרו ספרד ופורטוגל על גילוי העולם:

http://youtu.be/uvo2Dvjujxg


ומגלי עולם מהגדולים בהיסטוריה:

http://youtu.be/kgPCBAUtp5o
חסידי אומות העולם
מי נחשבים חסידי אומות העולם?



חסידי אומות העולם (Righteous Among the Nations) הם אנשים שאינם יהודים ופעלו בשנות מלחמת העולם השנייה והשואה להצלת יהודים, תוך סיכון חייהם וללא קבלת תמורה.

תואר זה מוגדר בחוק הישראלי משנת 1953, "חוק זיכרון השואה והגבורה - יד ושם".

כמעט 30 אלף איש זכו לתואר זה עד היום. מדובר במצילים שהתנגדו לתעמולה ולגזענות הנאצית וראו ביהודים בני אנוש, שהחובה המוסרית של אדם הגון היא לעזור להם.

במהלך השואה צפתה מרבית האוכלוסיה שמסביב בשכנים היהודים שגורשו מבתיהם, נשלחו הרחק או נרצחו בסביבה. רבים מהם הרוויחו משוד הרכוש של היהודים ולא מעט מהם עזרו ושיתפו פעולה עם רוצחיהם.

אל מול היחס הזה אל היהודים בתקופת השואה, שהיה אדיש או עוין - בלטו אומץ הלב, האנושיות וטוב הלב יוצאי הדופן של מיעוט קטן ואנושי, אלו הם חסידי אומות העולם. הם היו בני לאומים שונים, בעלי אמונות מגוונות ונמנו על מעמדות אחרים זה מזו.

כל אחד ואחת מהם מצאו דרך שונה להציל, אבל המשותף לכולם היתה ההגנה שנתנו לשכניהם היהודים והיותם קרן אור באפלה הגדולה של השואה, רצח העם וההשמדה האכזריים, במהלך מלחמת העולם השנייה.


#מי נחשבים חסידי אומות העולם?
ארבעה הם התנאים העיקריים להכרה באנשים כחסידי אומות העולם:

1. מעורבות פעילה בהצלת יהודי ולו גם אחד מסכנת מוות או גירוש למחנות.

2. סיכון חייהם, חירותם או מעמדם.

3. שהמניע הראשוני להצלה היה לסייע ליהודים נרדפים. לא תמורת רווח או תגמול כספי או אחר.

4. ראיות של ממש להצלה – עדות של הניצולים או בלית ברירה מתיעוד המוכיח ממקור ראשון על נסיבות ההצלה ואופיה.


מי היו חסידי אומות העולם (עברית):

https://youtu.be/KHwGyopsOwE


ראול ולנברג מגדולי חסידי אומות העולם (עברית):

https://youtu.be/q3qkNKPyD7w


שדרת חסידי אומות העולם ב"יד ושם" בירושלים (עברית):

https://youtu.be/XTaQC3r_vO8


סיפורה של אירנה סנדלר שהצילה 2,000 ילדים יהודים בשואה (מתורגם):

https://youtu.be/LxZkdQfgot8


"שינדלר היפני" חסיד אומות עולם לא רגיל (עברית):

https://youtu.be/-VAX_A6LI98


ומעשה דומה בין אויבים בשדה הקרב, כזה שלא הופך אותך חסיד אומות אלא בן אדם:

https://youtu.be/SQe4roNR8Nc
גבורה
מי יכול להיות גיבור?



אנחנו אומרים בפשטות שגיבורים יכולים בדרמה ובתרבות להיות כל מי שיוצאים מהיום יום שלהם וצריכים לעשות דרך לא רגילה בשבילם. מעניין לתמצת את הגיבור בתיאטרון, בקולנוע ובספרות כמישהו נורמלי שנקלע למצב לא נורמלי או מישהו לא נורמלי שנקלע למצב נורמלי.

ג'וזף קמפבל, שכתב ספר על גיבורים בתרבויות שונות, מגדיר גיבור כמי שעובר דרך עולם מיוחד ובלתי מוכר. כמו הארי פוטר למשל, הגיבור לפיו עובר דרך שלבים קבועים ומשותפים לכל הגיבורים.

זה מתחיל מחייו הרגילים של הגיבור, המבוגרים קוראים לזה "אזור הנוחות" שלו. הוא מקבל אתגר או מסר שמוציא אותו אל המסע (זו השעה 1), מקבל עזרה ממישהו חכם או בוגר ממנו (2) ובשעה 3 יוצא אל הדרך - להרפתקה. ב-4 הגיבור עובר מבחנים, ב-5 מתקרב למטרה ועומד במבחן האיום והגדול. ב-6 הוא נקלע למשבר שמאיים על חייו, אבל נולד מחדש. הוא זוכה באוצר (7), כלומר בכוח, בנערה או בהישג. בשלב ה-8 הוא משיג את התוצאה, ב-9 הוא מתחיל לחזור הביתה אל עבר החיים החדשים שלו (10). ב-11 מתקבלת התוצאה והפתרון של התעלומה והעלילה המסובכת. ב-12 הוא חוזר לחייו, אבל עכשיו הם טובים יותר, משודרגים. הוא יחיה אותם עד להרפתקה הבאה.

זהו המחזור של הגיבורים... ג'וזף קמפבל אמר ש"במערה שאליה נפחד להיכנס, שם נמצא האוצר שאנו מחפשים" - הקשיבו לקריאה להרפתקה כזו וקבלו את האתגר, התגברו על הפחד וכבשו את המטרות שאתם רוצים להשיג ואז עשו זאת שוב..


הנה סרטון על הגיבור שנוכל להיות (מתורגם):

http://youtu.be/Hhk4N9A0oCA?t=13s


יש גבורה בקרב (עברית):

https://youtu.be/H48nXOuClFw


יש גבורת יחיד (עברית):

https://youtu.be/PFjhbkyegDQ


יש מי שנזקקים לה שוב ושוב, כמו צ'ארלס לייטולר, ששרד את הטיטאניק, את אסון הצפלין ואת קרב דנקירק:

https://youtu.be/7q37EojA6_M


אבל לא רק לוחמים יכולים להיות גיבורים (עברית):

https://youtu.be/Tyt0RH-b3dU


ולא רק גברים (עברית):

https://youtu.be/Qxg1m5QG_3c


פעלולנים
מה עושים פעלולנים?



פעלולן (Stunt) הוא אדם שמבצע למטרות בידור פעלולים מסוכנים ומעשי להטוטים שדורשים אומץ רב. זהו מקצוע מסוכן שאמנם יש מי שרואים בו סוג של ספורט, אך הוא מסכן את העוסקים בו כל הזמן.

בצילומים של סרטי פעולה בקולנוע מעסיקים פעלולנים רבים. הללו מבצעים פעולות מסוכנות שמחייבות מיומנות וניסיון רב, בדרך כלל ככפילי פעולה של הכוכבים.

אבל אזהרה לצעירים - זהירות מלנסות משהו מהדברים שבעלי המקצוע הללו עושים. צריכים ללמוד ולתרגל המון עד שמגיעים למקצוענות שכזו!


הנה גדול הפעלולנים קופץ ממטוס למטוס:

http://youtu.be/KuaGTR0-AOQ


פעלולנים בסרטים בתרגילים גדולים במיוחד:

http://youtu.be/oVm1qoGWGxk


כך הם מתאמנים:

http://youtu.be/no8um8i6PzI?t=16s


פעלולן אופנועים:

http://youtu.be/JojJnnGOv_4


טום קרוז, מהכוכבים היחידים שלא משתמש בפעלולנים בסרטיו:

https://youtu.be/I720xCnnPUY?long=yes


וכמה מהפעלולים המרשימים והפופולריים בסרטים:

https://youtu.be/vvRatTEJ0rY?long=yes
כיצד ניצלו יהודי דנמרק בשואה?



הסיפור הזה הוא אחד המופלאים והנדירים במהלך מלחמת העולם השנייה ושואת העם היהודי. במסגרתו ניצלו יהודי דנמרק בשואה בידי העם הדני.

האימה בדנמרק החלה מיד עם הפלישה של הצבא הגרמני לדנמרק, ב-9 לאפריל 1943. אמנם לפי תורת הגזע הנאצית הדנים השתייכו לגזע הארי והכיבוש הגרמני בדנמרק היה מתון יחסית, אבל לכולם היה ברור שזמנם של היהודים בדנמרק קצוב. לכן הסיפור המופלא של יהודי דנמרק והצלתם בידי העם הדני מתחיל כאן.

זה החל כשמלך דנמרק כריסטיאן העשירי שמע שהיהודים נדרשו לענוד טלאי צהוב. הסיפור המקומי הוא שהמלך, שאהב את היהודים והעריך אותם, יצא כשהוא רכוב על סוסו ועל מעילו טלאי צהוב. העם הדני שחלק לו הרבה כבוד וחיבה מיהר לאמץ את המחאה שלו ורבים החלו לענוד טלאים צהובים. בתוך זמן קצר חצי מהאנשים ברחובות ענדו טלאי צהוב. המפקדים הנאצים הבינו את המסר וביטלו את הפקודה ליהודים לענוד טלאי צהוב.

אבל בהדרגה הגרמנים הפסיקו להיות סובלניים כלפי העניינים. התנקשויות, מבצעים נועזים ומעשי חבלה שעשתה המחתרת הדנית כנגד הגרמנים הביאו להחמרה בדיכוי הנאצי של דנמרק ובספטמבר של אותה שנה ניתנה הפקודה הגרמנית לשלוח את 8,000 יהודי דנמרק למחנות הריכוז. אז החלו המלך, המחתרת הדנית ורבים בדנמרק לחפש דרכים להבריח את היהודים "שלהם" מאימת הגרמנים.

מכאן התגייס העם הדני כולו למבצע הירואי וייחודי באירופה של אותם ימים, להצלת כל יהודי דנמרק מציפורני הצבא הגרמני ויחידות ה-SS הלוטשות עיניים ליהודים הדנים. למבצע ההירואי הזה קרא סופר יצירתי לאחר מכן "קנוניה של הגינות" והוא אכן צדק. המלך, המחתרת הדנית, הכנסייה על כמריה, שוטרים ורופאים, אינטלקטואלים ואזרחים פשוטים - דומה שכולם מצאו דרכים יצירתיות ונועזות, לסייע להברחת היהודים מהמדינה הכבושה.

היהודים הגיעו בשלל דרכים ובסתר לכפרי הדייגים שבצפון דנמרק. בתוך מספר ימים הם הוברחו באלפיהם בסירות דיג אל שוודיה הנייטרלית. נייטרלית משמעותה היא ששוודיה לא התחברה עם אף צד במלחמה. הדייגים הדנים האמיצים סיכנו את נפשם, מי תמורת כסף ומי באנושיות פשוטה, והבריחו רבים מהם בסירות שלהם לשוודיה. התקווה הייתה שבניגוד לדנמרק, שהייתה נייטרלית גם היא אך נכבשה על ידי היטלר, היטלר לא יכבוש את שוודיה והיהודים שיברחו אליה יהיו מוגנים. זה אגב מה שקרה בסוף. גם אם היה כובש אותה בשלב מסוים, הצבא הגרמני לא הגיע לשוודיה והיהודים בה ניצלו.

במהלך אותו לילה הבריחו הדנים מכפרים שונים בצפון דנמרק, כמו הכפר סנקרסטן למשל, את מרבית היהודים הדנים אל חופי המבטחים של שוודיה. הדנים ודיפלומט גרמני שסייע להם סיכמו עם השוודים מראש והאחרונים הסכימו לכך וקיבלו את היהודים ברצון. כ-500 יהודים נלכדו בכל זאת בידי הגסטפו. הממשלה הדנית לחצה ודרשה שיטופלו בכבוד ואף שהם הועברו למחנה הריכוז טרזיינשטט בצ'כיה, גם שם המשיכה ממשלת דנמרק לדאוג להם ולעקוב אחרי מצבם. הדנים שלחו להם חבילות, עם מזון ותרופות, וכך הצליחו להביא לכך שמרביתם ניצלו בסוף המלחמה.

לאחר המלחמה הוכרזו המחתרת הדנית, המלך הדני כריסטיאן העשירי ובעצם העם הדני כולו כחסידי אומות העולם. אמנם היו מי ששיתפו פעולה עם הגרמנים, מקרב אזרחי דנמרק, אבל את החשבון לא הגישו להם מעולם.


הנה סיפור הצלתם של יהודי דנמרק (בעברית):

https://youtu.be/0Buw3n4Gkgg


שיר על המלך האמיץ והטלאי הצהוב (מתורגם):

https://youtu.be/xHFH8XsmhPM


וכתבת טלוויזיה על ההבדלים בין אז להיום (עברית):

https://youtu.be/ncKpiSDIJ7k
מי היו פעלולני הטיסה ומי הייתה האמיצה שבהם?



אחד הדברים המדהימים שהתפתחו בעשורים הראשונים של עולם התעופה היה פעלולי הכנפיים. אלו היו פעלולנים אמיצים במיוחד, שעמדו על כנפי האווירונים בשעת הטיסה ועשו תרגילי אקרובטיקה עוצרי-נשימה. הפעלולנים האלה לא קשרו את עצמם והצופים ראו סרטונים כאלו בדרך כלל ביומני קולנוע או בסרטים.

כיום פעלולנים ממשיכים עם פעלולים כאלה, אך רובם קושרים את עצמם כדי להבטיח את שלומם ולעמוד בדרישות הביטוח. לאחרונה פורסם אפילו על בנות דודות בגיל 9 מלונדון, ששברו שיא גינס כשהפכו לפעלולניות הצעירות בעולם שעושות פעלולים כאלו על כנפי מטוסים בזמן הטיסה.


הנה סיפורם של טייסי הפעלולים והכוכבת הכי גדולה בתחום (עברית):

https://youtu.be/20GODfFg3gE


פעלולנים שהולכים על הכנפיים בימינו:

https://youtu.be/gi4kiQlaHWU


פעלולני הטיסה של המאה הקודמת:

https://youtu.be/8oAzdbd0J2A


עוד מהנשים האמיצות של שנות ה-20 של לפני 100 שנה:

https://youtu.be/FI6STwhPCuI


ופעלולן מטוסים מודרני:

https://youtu.be/_RkXaxQLXDY


בואו לראות ב-360 מעלות את מהלכת הכנפיים של ימינו:

https://youtu.be/HyNyTspJta4?qr=yes
מה עושים פעלולני אופניים?



אל תנסו את זה בבית, אבל פעלולי האופניים של המקצוענים הם כה מדהימים שקשה לתפוס.


להטוטני אופניים בתרגילים מסוכנים מדי:

https://youtu.be/fL19G-HfFJg?t=6s


הנה פעלולן אופניים בסרטון ערוך היטב (הפספוסים בסוף מראים עד כמה):

https://youtu.be/HhabgvIIXik


ובני נוער עם פעלולי אופניים:

https://youtu.be/Ek4Qf9E74gg?t=37s
מה עושים הכבאים?



תפקיד הכבאים הוא לכבות שריפות. הכבאים הם אמיצים, כי הם מוכנים לסכן את חייהם כדי להציל אנשים מהלהבות של השריפות.

לרוב מגיעים הכבאים למקום השריפה ומתיזים מים וחומרי כיבוי על האש, כדי לכבות אותה.

כשהם נדרשים לכך, הכבאים גם מצילים אנשים וילדים הזקוקים לחילוץ מדירות נשרפות, מחדרים מלאי עשן ומכל מקום בוער.

בשנים האחרונות שינו את כינויים של הכבאים ל"לוחמי אש". מוצדק לחלוטין כי מדובר בגיבורים של ממש.


הנה כבאית שמספרת על המקצוע (עברית):

https://youtu.be/AR1rTLi_eaw


על עבודת הכבאים (עברית):

http://youtu.be/XKeTCVuJio0


ובני נוער שלומדים להיות כבאים. ביניהם אלעד ריבן ז"ל שנספה בשריפה בכרמל (עברית):

http://youtu.be/TTc5PHsoq9E
מי היה המרגל שהתנדב למאסר באושוויץ?



אם היינו מספרים לכם שמבצע הריגול הנועז ביותר במלחמת העולם השנייה בוצע ממש בתוך מחנות הריכוז, הייתם מאמינים? ואם היינו מספרים לכם שהמרגל הסתנן למחנה הריכוז אושוויץ מרצונו ושהה שם במשך 3 שנים כאסיר מהשורה?

ויטולד פילצקי הוא ללא ספק מהגיבורים הגדולים של מלחמת העולם השניה. הוא היה קצין פולני שלקח על עצמו בשנת 1940 משימה שלא תאומן: להיכנס לאושוויץ מיוזמתו ולהפוך לאסיר - רק כדי שיוכל לרגל ולהעביר מידע על המתחולל שם למחתרת הפולנית ודרכה לשירותי המודיעין של בנות הברית.

במשך 3 השנים שבהם היה פילצקי אסיר מהשורה במחנה הריכוז הוא תעד את זוועות המשטר הנאצי והקפיד להעביר דיווחים על ההוצאות להורג, ההשמדה ותאי הגזים. הוא הגה והעביר החוצה תוכנית מפורטת להפצצת המחנה שפעל בפולין. רק לאחר שהבין שהבריטים לא מתכוונים להפציץ את תאי הגזים והמחנות, הוא ביצע בריחה נועזת מאושוויץ.

גם בהמשך המלחמה הוא השתתף במרד נגד הנאצים ולאחר המלחמה הוא ריגל כנגד השלטון הסובייטי שהשתלט על פולין, עד שנתפס והוצא על ידי הסובייטים להורג.

לאחר שנים שפעילותו הוסתרה, בשנים האחרונות הוא זוכה סוף סוף לכבוד הראוי לו בעולם כ"מי שנלחם בגבורה ברודנים".


הנה סיפור גבורתו של המרגל מאושוויץ:

http://youtu.be/MU5ug2eTwGc


ומצגת וידאו עם תמונותיו של ויטולד פילצקי, מרגל אושוויץ:

http://youtu.be/Umlxcm_mq2g
איך לא נופלים האופנועים בקיר המוות?



קיר המוות הוא מופע מפחיד שבו נהגים על אופנועים ומכוניות נוהגים במעגלים, על גבי קיר אנכי של גליל ענקי, מבלי ליפול.

המופע המפחיד מתבסס על המהירות הגבוהה של הנסיעה, מהירות שגורמת לכוח הצנטריפוגלי "להדביק" את האופנוע אל הקיר, מבלי שייפול.

הכוח הצנטריפוגלי הוא מהכוחות הפיזיקליים שבמהירות גבוהה מושכים החוצה ומתגברים על כוח הכבידה. במקרה של כלי הרכב, אופנוע או מכונית מהירים, החוצה פירושו היצמדות אל קיר המוות, במקום ליפול אל הקרקע.

מה שמאפשר לכלי רכב לנסוע על קירות קיר המוות ולא ליפול היא גם צורת העיגול שלו, מה שמאפשר נסיעה בלולאה שלא נגמרת ובמהירויות גבוהות.

ואגב - אל תנסו את זה בבית! - גם בקרב המקצוענים של קיר המוות, נספו רבים מהם בזמן העבודה. מספיקה תקלה במנוע כדי לאבד מהירות וליפול.


הנה קיר המוות וכוח ההתמדה שמאפשר לאופנוע ולמטבע להמשיך ולנוע ולא ליפול למרכז (עברית):

http://youtu.be/ZgVjjG182-Q?t=9s


משפחה שעושה דברים מפחידים על קיר מוות:

http://youtu.be/9H4jUptw4Vk


ואיך יוסי בנאי קשור לזה?

https://youtu.be/QcdlGjAP0xs
מה הסיפור של גולש הסקייטבורד דני וואי?



דני וואי הוא אולי הגולש סקייטבורד המיומן והנועז ביותר בעולם. הוא גולש בכל מקום אפשרי, ללא הפסקה.

יש לו גם רעיונות משונים ומוצלחים לגלישה שמעוררת את הדמיון. גלישותיו כוללות גלישה ממסוק וגלישה מהחומה הסינית העצומה.

יש לדני וואי תארים ושיאי עולם רבים, כולל כמה תוארי "סקייטר השנה", שיאן העולם בהישארות באוויר ושיאן העולם בקפיצה עם סקייטבורד לרוחק.


הנה סרטון של דני וואי גולש בכל מקום אפשרי וגם נפגע בגלישה:

http://youtu.be/AwqKLpc-Xgw
האם הוויקינגים הגיעו ראשונים לאמריקה?



הוויקינגים היו יורדי ים מצוינים, שבין המאה ה-8 למאה ה-11 שלטו בים ללא מתחרים. הם בנו סירות מעולות והסירות שבנו נחשבו לטובות שבסירות העולם. בעזרתן הם הגיעו להתיישב באמריקה הצפונית, הרבה לפני קולומבוס.

כך הפכו גם חלק מהוויקינגים לפיראטים, ששדדו ופשטו בימי הביניים על אזורים רבים באירופה ובאיים הבריטיים. היו להם כמה סוגי ספינות, ששימשו לצרכים שונים: בעוד ספינות צרות שימשו אותם לפשיטות ימיות, הספינות הרחבות שימשו למסחר ומטענים שבהם סחרו מעבר לים.

ואכן, בזכות הספינות המעולות שבנו, הם גילו תגליות גאוגרפיות כמו האי גרינלנד וצפון אמריקה, שאליה הגיעו הרבה לפני קולומבוס. זה קרה כשמתיישבים ויקינגים בהנהגת לייף אריקסון שטו מערבה ונחתו בצפון אמריקה. הם הקימו מושבות ויקינגיות באזור ניו-פאונדלנד של היום, אך הוברחו לאחר שנים אחדות על ידי האינדיאנים שנלחמו בהם וניצחו. עוד על כך באאוריקה בתגית "מגלי אמריקה, ויקינגים".


הנה סרטון שמנסה להסביר את האמת של גילוי אמריקה:

https://youtu.be/fgAZyxe7rJs


סיפורם של הוויקינגים:

http://youtu.be/3xIy7FoiaQY


סרט תיעודי על ההתיישבות הוויקינגית בצפון אמריקה:

https://youtu.be/DalQsFVK-fk?long=yes


ומה היה קורה אילו נשארו הוויקינגים באמריקה:

https://youtu.be/gWhYKXIzmd8?long=yes


מיהם ילדי הנחשים?



שעשועי הנחשים בהודו ובארצות המזרח בכלל, הם מהנפוצים והעתיקים שיש. ההודים אוהבים למצוא את נחשי הקוברה המסוכנים בטבע, לעקר מהם את הארס ולהפוך אותם ללא ארסיים.

לאחר מכן, הם מייצרים מופעי רחוב ולהטוטי נחשים לתיירים. לוכדי הנחשים הללו הם אנשים אמיצים ומבוגרים. אבל לא פעם מתגנבים למקצוע הזה גם ילדים, "ילדי נחשים".

קאג'ול ההודית היא "ילדת נחשים" כזו. במקום ללכת לבית הספר, היא מעדיפה ללכת עם אביה ללכוד נחשי קוברה אימתניים ולהביא אותם הביתה.

נחשי הקוברה הם חלק מבידור הרחוב ההודי, של "מקסימי הנחשים", נגני הרחוב עם נחשי הקוברה המרקדים לצלילי חלילם.

ללכוד את הנחשים הללו זה מקצוע וניתן להרוויח בהודו לא מעט כסף מהעבודה המסוכנת הזו. אבל היא אוהבת את זה. יש לה 6 נחשי קוברה בבית והיא מעידה שהם חבריה הטובים.

לא פעם מכיש נחש הקוברה את קאג'ול. אביה המיומן והמאמין, לא מתרגש ונותן לה במהירות את הנוגדן. זו תרופה שמביסה את הארס של הנחש. הוא אומר שהוא סומך על המורה שלו, מי שלימד אותו את סודות התרופה הזו, ועל אלוהים. "אם אלוהים ירצה שתמות - אין לנו מה לעשות!" - אומר האב.


הנה ילדת הנחשים מהודו:

https://youtu.be/ZMz7DOcwUpg


הנה לוכדי הקוברות המבוגרים לוכדים וממצים את הארס - ראו כמה זה מפחיד:

https://youtu.be/g6dSn7Q-SLQ


כשתגדל קאג'ול, היא תוכל להשתולל עם הקוברה שלה כך:

https://youtu.be/mVOG6TTR5M4


ודוגמה למופעי קוברות מהסוג שנפוץ מאד במזרח:

https://youtu.be/YhS2tTl1Yks
איך שבר צ'אק ייגר את מחסום הקול?



זה היה ניסוי נוסף בסדרת הניסויים שנערכו עם מטוס ה-XS-1 המהיר. בימים הקודמים ניסה שוב ושוב טייס הניסוי הנועז שנבחר להטיסו, לשבור את מחסום הקול.

קראו לטייס הזה צ'אק ייגר (Chuck Yeager) והוא נבחר על ידי קולונל אלברט בויד, מייסד תחום ניסויי הטיסה המודרני, להיות הטייס שישבור, לראשונה בתולדות האנושות, את מחסום הקול. שוב ושוב שוגר מטוס הניסוי שלו, ממטוס גדול שנשא אותו לשמיים, מפציץ B-29 גדול.

מטוס הניסוי המהיר שבתוכו ישב צ'אק ייגר כונה XS-1 (בהמשך הוא יהפוך לבל X-1). הוא היה מטוס בעל מנוע רקטי מהיר מאד, שבכל טיסה הלך והתקרב אל מהירות הקול, מאך 1.

ייגר היה מוכן לסכן את חייו. לא מעט מומחי תעופה וטייסים מנוסים העריכו אז שניסיון לעבור את מהירות הקול יגרום למטוס לזעזועים כה חזקים עד שהוא יתפרק לרסיסים. אבל בבוקר הזה, בפעם השמינית שניסה לחצות את מהירות הקול, הוא הלך והגדיל את מהירותו, עד שבגובה 43,000 רגל הוא הגיע למהירות של 1.06 מאך.

מעט לפני כן, ברגע שייגר חצה את מהירות הקול, נשמע הבום העל-קולי הראשון בהיסטוריה. מרבית הצופים שעל הקרקע הופתעו מהרעש החזק, אבל השמחה הייתה גדולה כשראו ששבירת מחסום הקול לא אומרת שגם המטוס נשבר..

לאחר שהטיסה החלקה הסתיימה בנחיתה מושלמת של המטוס הכתום התברר שייגר קנה את עולמו. הוא היה לטייס המהיר בעולם, שיא שבאופן טבעי עמד להישבר בתוך זמן קצר. אבל לזכותו נותר ההישג החלוצי ההיסטורי של הטייס האמיץ שחצה את הגבול שרבים העריכו שלא ניתן לעבור והוביל את עולם התעופה לשיאי מהירות חדשים.


הנה הקריירה המטורפת של צ'אק ייגר (עברית):

https://youtu.be/8LTuaj6-4mg


על סיפור שבירת מחסום הקול (מתורגם):

http://youtu.be/JO4_VHM69oI


ייגר בגיל 89 בטיסת כבוד שערכו לו על מטוס F15:

http://youtu.be/y73tnUn6ETY


סצנה מסרט תיעודי עליו שמראה כיצד הוא שובר את שיא המהירות:

https://youtu.be/i_rFAo358bU


וסרטון תיעודי על המטוס הראשון שעבר את מהירות הקול:

https://youtu.be/LkjjgrAfbSU?long=yes
מהי חשיבה מחוץ לקופסה?



רבים חושבים שחשיבה מחוץ לקופסה (Thinking outside the box), אותה קלישאה משומשת לעייפה, היא חשיבה יצירתית (Creativity). אבל למעשה, במרבית המקרים מדובר במשהו אחר לגמרי - ביציאה מהנורמות וממה שמקובל, ממה ש"נכון לעשות", או "כדאי לעשות".

חשבו על זה רגע. איזו סיבה טובה יש ליזם שהשקיע המון מכספו, ואנחנו מדברים על אחוז ניכר ממנו, בלהפוך את האנציקלופדיה שפיתח בהמון כסף לחינמית לגמרי, רק כי היא לא מצליחה עדיין. את זה עשה ג'ימי וויילס עם ויקיפדיה. הוא די הצליח...

מתחיל לנצנץ לכם משהו? - הוא חשב מחוץ לקופסה. זו יצירתיות, אבל במובן של פתרון בעיות. של לא להיות מוטרד מזה שאף מנטור או ספר למנהל עסקים לא ייתן לך הצעה כל כך לא מקובלת.

כי לחשוב מחוץ לקופסא זה לא לפחד לנהוג אחרת מכל מי שמסביבכם. כי אם כולם היו נוהגים כמו שכולם נוהגים, אז התוצאות של כולם היו אותן תוצאות. מי שמחפש תוצאות יוצאות דופן, חייב לנקוט פעולות שונות מאלה שכולם היו נוקטים.

וחשוב לזכור שמחוץ לקופסה הרבה יותר קשה. איש הרי לא יעמוד בתור כדי לפרגן לכם ולתת יד למעשה שחורג מהמקובל. יותר סביר שתקבלו טלפון מאבא שמודאג כי "מתי כבר תעשה משהו נכון?!" או מהבוס שאומר לך ש"אתה עוד תתחרט שעזבת שנייה לפני הקידום".

להיפך. נראה שהרבה יותר, גם אם לא יאמרו את זה, ימתינו עוד שתיכשל ואז יאמרו או רק יחשבו על משהו בסגנון "אמרנו לך!"

כי זה נורא מעליב כשמישהו מרשה לעצמו לחשוב שכולם טועים והוא, דווקא הוא, הקטן, המושתן, צודק. מין קולומבוס כזה, קופרניקוס כזה, או אילון מאסק, יזם עם השראה והרבה כסף, שהחליף את סוכנות החלל של המעצמה החזקה בעולם בלבנות ולשלוח חלליות אל החלל. כי ברור היה לו שאם אימפריה לא מצליחה להרים פרויקט כזה, הוא לבדו יקים חברה שתצליח במקומה.

הוא הצליח אגב. או במילים פשוטות, הוא ראה את הסרט עם המשפט "הפוך גוטה, הפוך!" (או משהו דומה...) והבין שזה לא ביטוי מסרט, אלא צורת מחשבה הגיונית ואפילו מתבקשת למי שרוצים ויכולים לעשות דברים נכון.


קבלו סיפור קצר ונהדר על חשיבה מחוץ לקופסה שמנפיקה פתרון מבריק לבעיה (עברית):

https://youtu.be/oNWSXMzRsAI


צאו מברירת המחדל, מצאו זמן פנוי לחוויות שהן לא עבודה ומצאו קשרים בין עולמות ותחומים - כמה טיפים נחמדים לחשיבה מחוץ לקופסה (עברית):

https://youtu.be/vFVPR7YQhh4


והנה היציאה מהקופסה ולמה זו האופציה ליציאה מהכלל (מתורגם):

https://youtu.be/VNGFep6rncY?long=yes
מיהו גדול הנמלטים בהיסטוריה?



לברוח ממחנה שבויים נאצי היה אחד הדברים הקשים במלחמת העולם השניה. אך מה אם נספר לכם על מישהו שעשה את זה 200 פעם?

ואכן, גדול הבורחים בהיסטוריה האנושית הוא כנראה האנגלי הוראס גריזלי, שבמהלך מלחמת העולם השנייה בילה 5 שנים בשבי הנאצים. האיש, כנראה רומנטיקן חסר-תקנה, ברח למעלה מ-200 פעם ממחנה השבויים כדי לראות את חברתו שהתגוררה בכפר סמוך. גם כשהעבירו אותו למחנה שבויים במרחק של כמה עשרות קילומטרים הוא המשיך במנהגו.


הנה פרסומת לספר המספר את סיפורו, "האם הציפורים עדיין שרות בגיהנום?"

http://youtu.be/hjKEjpWkmI8


מצגת שמספרת את סיפורו של גריזלי המאוהב:

http://youtu.be/NPNoTnXBMWY


וראיון שערכו עימו לפני מותו, לקראת הוצאת הספר עליו:

http://youtu.be/y07fdbzfF2Y
מה זה לונגבורד?
איזה כפר יושב בתוך לוע של הר געש?
מה עושה פעלולן אופנועים?
מהם הקסטלות, מגדלי האנשים של קטלוניה?
מה זה פארקור?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.