» «
אוניות
האם עושים מיחזור גם לספינות?



בהחלט. מחירי המתכות בשנים האחרונות גבוהים מאד והמיחזור שווה הרבה כסף. לכן קונים בעלי עסקים בתחום כל גרוטאה העשוייה מתכת ושולחים אותה למיחזור. בין השאר הם קונים גם אניות ענק, שיצאו מכלל שימוש.

מצורף סרטון של אוניה בפקיסטן שנקנתה על ידי חברה שעוסקת במתכות ומיועדת למיחזור.


הנה האוניה המיועדת למיחזור מובאת אל החוף בפקיסטן:

http://youtu.be/Ein5dj-Dc-w
ספינות טרופות
כמה ספינות טבעו עד היום בעולם?



במהלך הדורות שמאז החלו בני האדם להפליג בימים, טבעו אניות רבות. חלקן טבע בשל מזג האוויר, סערות בים, שרטונים שעליהם עלו כלי השיט ועוד. ספינות מלחמה טובעו במלחמות וקרבות בים. הרבה ספינות מצאו את דרכן למצולות לאחר שנשדדו והוטבעו על ידי שודדי הים ועוד.

אנו מכנים ספינות שטבעו "אניות טרופות", או "ספינות טרופות".

חוקרי האו"ם, ארגון האומות המאוחדות, מעריכים שבקרקעית הימים ברחבי העולם ישנן לא פחות מ-3 מיליון אניות טרופות.


הנה אוניות טרופות מפורסמות:

http://youtu.be/_cNBoR7UyRo


הנה עוד כמה ספינות כאלה:

http://youtu.be/CFVvedprglk


הנה מצגת של אניות טרופות:

http://youtu.be/1igz9cPuCNA?t=5s


הנה אוניות טרופות מגוגל ארץ:

http://youtu.be/-rMDQiioWMk


רוצים לצלול אל ספינה טבועה?

http://youtu.be/aQd41nbQM-U?qr=yes
מיחזור אוניות
למה מפרקים אוניות?



רוב אוניות המשא מחזיקות מעמד ובטוחות לשייט והובלה במשך תקופה של 20 עד 30 שנה. כשהשנים עוברות, גוף האונייה הולך ונחלש. האונייה מתיישנת ומתמלאת בקורוזיה וריקבון או סתם החלשות החומר שממנו היא עשויה. כשההפלגה בכלי שיט כאלה הופכת מסוכנת מדי, מפסיקים להשתמש בה. חלק קטן מבעלי האוניות מטביעים אותן בים והופכים אותן לשוניות אלמוגים מלאכותיות, או שהאוניות הטבועות משמשות כשובר גלים. אוניות חזקות יותר ושמורות יחסית יוסבו פעמים רבות למוזיאונים צפים.

אך רוב בעלי כלי השיט הישנים מעבירים אותם לפירוק ומיחזור. לעיתים האוניות ממתינות לתורן לפירוק במשך זמן רב ואתרי העגינה שלהן מוכרים כבתי קברות לאוניות (ראו באאוריקה בתגית "בתי קברות"). כשיגיעו למיחזור, הן יפורקו בצורה די מהירה. חלקי המתכת שיוצאו מהן יותכו לשימוש חוזר, בעוד שחומרים ומתקנים אחרים שיוסרו מהן ישמשו לשימושים שונים, בדרך כלל במדינות בעלות כלכלה חלשה.


הנה מיחזור של אניות ישנות:

http://youtu.be/WOmtFN1bfZ8
קוסטה קונקורדיה
איך הפכו את הספינה השקועה קוסטה קונקורדיה?



שיקומה של הקוסטה קונקורדיה הענקית שנתקעה על שרטון היה מבצע השיקום היקר ביותר בהיסטוריה של הספנות.

תהליך היישור של קוסטה קונקורדיה היה מורכב ויקר מאד. לשם ייצוב האוניה נבנתה קונסטרוקציה מתחת למים, שאליה חוברה הספינה בכבלים חזקים ועבים במיוחד. משיכה והספינה מיוצבת ואז ממלאים אוויר בשני תאי ענק שצמודים אליה משני הצדדים והספינה עלתה אל פני המים והושטה אל המים הפתוחים, רחוק מהשרטון שעליו נתקעה.


הנה סרטון הדגמה לתהליך הייצוב של הספינה הענקית:

http://youtu.be/eezC-uzXBRs


הנה התכנית להרמת הקוסטה קונקורדיה במלואה:

http://youtu.be/71AuW7kHQsY


והנה העליה של אוניית הקוסטה קונקורדיה על השרטון שהביאה אותה לכך:

http://youtu.be/vj4RRiyJbZY

אוניות

פריגטה
מה זו פריגטה?



פריגטה (Frigate) כיום היא כלי שיט, בדרך כלל אוניית מלחמה קטנה עד בינונית, מחומשת בחימוש לא כבד. אם "ימי הזוהר" של הפריגטה נחשבת התקופה שבין המאה ה-18 עד אמצע המאה ה-19, ימי השיא של הפריגטות היו במלחמות הנפוליאוניות שהתקיימו בתקופה זו.

בציי המעצמות הימיות של אירופה, בעידן אניות המפרשים, נחשבה הפריגטה לספינת סיור מהירה ובעלת יכולת לשהות תקופות ארוכות בים. כמו הפריגטה ההיסטורית "גליאת צ'ארלס" (HMS Charles Galley) של המלך האנגלי צ'ארלס השני שנשלחה למשימות במושבות האנגליות שבצפון אפריקה.

במאה ה-20 החלו להשתמש במונח פריגטה לאוניות מלחמה ממונעות, משחתות, ספינות ללוחמה נגד צוללות, אניות סיור המלוות כלי שיט מלחמתיים, ליווי והגנה על שיירות של אונייות סוחר וספינות טילים.

מעריכים שמקור המונח "פריגטה" הוא מהמלה האיטלקית "fregata".


הנה פריגטה מודרנית בפעולה:

http://youtu.be/irGyduOP_Sc


שחזור של הפריגטה העתיקה ששטה ב-1780 מצרפת כדי לסייע למושבות האמריקניות הנאבקות באנגליה:

http://youtu.be/AdTLOpGH8yA?t=23s


תולדות הפריגטות באמריקה:

http://youtu.be/NS8BLdsXrNM


והפריגטה "סורפרייז" (HMS Surprise) מהסרט "אדון ומפקד":

http://youtu.be/FkkgKb-J3ic


פריגטה רוסית עכשווית:

http://youtu.be/k2TyT54m23Q


פריגטה פיליפינית מודרנית שנרכשה מארצות הברית במאה ה-20

http://youtu.be/-JaeRJgJO5A
אקסודוס
מה הסיפור של האוניה אקסודוס?



אקסודוס הוא השם של אוניית מעפילים מפורסמת בתולדות העליה לארץ בתקופת הבריטים. האקסודוס יצאה מחופי דרום צרפת בשנת 1947, במטרה להגיע לארץ ישראל. על סיפונה היו כמעט 5000 נוסעים ניצולי שואה. הבריטים לא איפשרו לנוסעי האניה להיכנס לארץ ישראל ולאחר מאבק מר, הם העבירו אותם בכוח למחנות עקורים בגרמניה.

לאחר כשנה במחנות המעצר בגרמניה, עלו רוב נוסעי האוניה לארץ, ובשנת 1948 הושלמה עלית מעפילי "אקסודוס" ארצה.

חשיבותה של "אקסודוס" הייתה בהד התקשורתי העצום שהיא עוררה בכל רחבי העולם, בזכות עקשנות המעפילים. התגובות המזועזעות בעולם היו מהדברים שגרמו לממשלת בריטניה להכיר בכך שאין באפשרותה לטפל בבעיית הפליטים היהודיים ושעליה להעביר את הטיפול בארץ ישראל לידי האו"ם.


הנה סרטון על האקסודוס והסיפור שלה:

http://youtu.be/VlVleli7BlE


והנה סרטון אותנטי של המעפילים בספינה אקסודוס:

http://youtu.be/hnbkqqcanz0
בית קברות לאניות
איך נוצר בית קברות לאניות?



בית קברות לאניות הוא מקום שבו מפרקים אניות ישנות, או שנותנים להן להחליד במשך שנים רבות. לרוב נמצאים בתי קברות לספינות כאלה במדינות עניות, שבהן מוכנים אנשים לעבוד בפירוק של מתכות הספינות וחלקיהן הישנים, תמורת שכר זעום. מדובר בעבודה קשה ומסוכנת לבריאות.

בבנגלדש למשל, יש מעל 40 בתי קברות לפירוק אניות. מעל חצי מהמתכת של המדינה העניה הזו מגיע מהאניות המפורקות. בעיר נואדיבו שבמאוריטניה נמצא בית קברות מפורסם ומהגדולים בעולם לאניות. רבות מהן ננטשו לאחר שהממשלה הלאימה את הדיג במדינה ולא איפשרה לבעלי האניות הפרטיות להמשיך ולדוג. כיום בעיר הענייה הזו גרים רבים מעניי העיר על הספינות הנטושות הללו כבתים.

#פעילות קטנה:
אתרו כמה שיותר אניות על חופי הים בעזרת צילומי הלוויין של "ביקור וירטואלי". כמה הצלחתם למצוא?


לכאן מגיעות ספינות ואניות כדי למות:

https://youtu.be/WOmtFN1bfZ8


הנה בית קברות לאוניות מהאוויר:

http://youtu.be/gVd60uDu2oE


בית הקברות המפורסם לאניות ליד העיר נואדיבו שבמאוריטניה:

http://youtu.be/J1azXOlRvs4


אניה מגיעה לפירוק בבית הקברות לאניות:

http://youtu.be/TcGdXQryU4E


הנה סרטון שמסביר כיצד הופכות ספינות ישנות למקום עבודה לרבים בהודו:

http://youtu.be/ZeVmtt32_W8?t=2m39s


הנה סרטון שמציג את אחד מבתי הקברות לאניות הגדולים בעולם שנמצא בבנגלדש:

http://youtu.be/RaJWVEJ9MSk


וסרט תיעודי קצר על בית הקברות של בנגלדש לאניות:

https://youtu.be/JU0DXdAhdsA?long=yes
ציפה
איך אוניות לא שוקעות?
איך האוניות מחזיקות מעל פני המים ולא טובעות?
איך אוניה לא שוקעת?


ארכימדס הוא שגילה את עקרון הציפה. כשגוף כמו אוניה נמצא בתוך הים, צפוי כוח המשיכה למשוך אותו למטה ולגרום לטביעתו. אבל הנוזל מפעיל עליו כוח שמנוגד לכוח המשיכה - זהו כוח ציפה. חשוב גם ההבדל בצפיפויות החומר, שבין הגוף לנוזל - אם צפיפות הגוף נמוכה מצפיפות הנוזל, מספיק יהיה לדחות מים בנפח קטן מנפח הגוף כדי שהוא יצוף. אם הצפיפות של הגוף תהיה גדולה משל הנוזל - הוא ישקע.

כשכוח הציפה וכוח המשיכה משתווים זה לזה, צף הגוף, במקרה הזה האוניה, על פני הנוזל - הוא הים. ככל שהאוניה רחבה יותר - כוח הציפה יגבר. כשהים לא מצליח להפעיל על הגוף כוח ציפה מספיק, גובר כוח המשיכה על כוח הציפה של הים והגוף שוקע, או במקרה של האוניה - טובע.

אגב, יורדי הים יודעים את הכלל השימושי הזה ולכן כשאוניות היו מתחילות לטבוע, הם היו ממהרים להשליך את כל החפצים שאינם נחוצים, כדי להקל את משקל האוניה ולהגיע לאיזון בין כוח הציפה לכוח המשיכה.

גם מהנדסי ספינות יודעים זאת ולכן ספינות משא כבדות יהיו תמיד רחבות יותר מספינות שאינן נושאות משא כבד.


הסבר הציפה של אוניות בים:

http://youtu.be/xniW3_afO-0


שוברת קרח
במה מתמחה שוברת קרח?



פעם ספינות שנקלעו לים קפוא היו עלולות להתקע בו עד להפשרתו באביב. היום יש פתרונות לכך. קוראים להם שוברות קרח ותפקידן לפתוח נתיבי שיט בים קפוא ולשמור אותם פתוחים לאוניות משא.

שוברת קרח (Icebreaker) היא ספינה שמטרתה לנוע באותם ימים המכוסים בקרח. גוף הספינה שוברת הקרח הוא חזק וצורתו מותאמת לשבירת הקרח ולפילוס הדרך בו. שוברת הקרח היא גם בעלת כוח רב, שמאפשר לה לדחוף את עצמה דרך הקרח. לצורך כך הן מצוידות במנוע חזק, כששוברות קרח הללו מתחלקות בין כאלה המונעות במנוע דיזל, לבעלות טורבינת גז, או מנוע גרעיני.

שוברות הקרח הן יקרות מאד לייצור ולתפעול. רבות מהן גם מצוידות במסוק שמסייר לפני האונייה כדי לאתר סכנות מראש.

ותא שהן נוחות לשיט. המבנה המקובל של שוברות הקרח גורם להן לתנודות רבות, גם כשהים די שקט. פילוס הדרך בתוך הקרח גורם גם הוא לאי-נוחות רבה, בשל הרעידות הרבות הרעש המתמיד בעת שבירת הקרח.


הנה הסבר על שוברת קרח:

https://youtu.be/vFd-QNipgR0


שוברת קרח פינית:

https://youtu.be/wSy2PM8_5CQ


שוברת הקרח מצליחה לשבור קרחון:

https://youtu.be/F2s4e4B4smM


וסרט תיעודי על שוברת הקרח הגדולה בעולם - טימופיי גוז'נקו:

https://youtu.be/ms_MK2dnGJ0?long=yes
מהי האגדה על ההולנדי המעופף?



"ההולנדי המעופף" (the Flying Dutchman) הוא שמה של ספינת רפאים שמספרים שהיא שטה בים באופן מסתורי. לפי האגדה נחרץ עליה להפליג לנצח והיא אינה יכולה להתקרב אל החוף. האגדות מספרות שהקפטן, שכנראה כינויו שלו הוא "ההולנדי המעופף", נשבע בשעת סערה, שהוא ימשיך ויקיף את "כף התקווה הטובה", גם אם מסעו יימשך עד יום הדין. הקפטן הזה אגב, הוא כנראה ברנרד פוק, יורד ים הולנדי שהתפרסם במהירות שבה ערך את ההפלגות מהולנד לאי ג'אווה שבאינדונזיה. ממש כמו שריכלו על פגניני הכנר המדהים (ראו באאוריקה בתגית "ניקולו פאגאניני"), השמועות סיפרו גם עליו שכדי להגיע לביצועיו המדהימים, הוא כרת ברית עם השטן.

לפי האגדה, סיפרו מלחים שראו את ספינת הרפאים ממרחק רב, כשהיא מנצנצת באור חלוש. היו שהתקרבו אליה וסיפרו שמלחי ההולנדי המעופף העבירו אליהם שלומות לאנשים שכבר אינם חיים מזמן..

ישנו בלבול רב באשר למקורן של האגדות הללו. כיום יש המספרים שצוות הספינה גם נעלם ממנה, אך אף אגדה לא ציינה זאת. רבים רואים באופרה של ריכרד וגנר "ההולנדי המעופף", את מקור האגדות, אבל נראה שהמקור מוקדם יותר.


הנה אגדת ההולנדי המעופף:

http://youtu.be/ZcwzgeeJ6XI


ספינת דגם של דיסני באיים הקאריבים:

http://youtu.be/bgMAS_vAWXI


קטע מהפתיחה לאופרה "ההולנדי המעופף" של המלחין הגרמני ריכרד ואגנר:

http://youtu.be/p9CaLXNBApg


"ההולנדי המעופף" שבסרט "שודדי הקאריביים":

https://youtu.be/LvCPNcAY3os


וסרט תיעודי על ההולנדי המעופף:

https://youtu.be/lNMgBxjegQc?long=yes
מה הסיפור של האניה ריברדאנס?



האניה ריברדאנס היא מעבורת ששימשה בים האירי. ב-31 לינואר 2008 קרה לה משהו מדהים - היא הופלה על ידי גל גדול, שגרם למטען שלה להפוך אותה לצד. לאחר שהתהפכה על החוף, לא הצליחו ליישר אותה ולהחזירה לים והיא ננטשה על החוף.

ריברדאנס היא ההוכחה שאניות גדולות יכולות להיות בעיה, כשהן נקלעות לצרה. בדיוק כמו טיטאניק, דווקא גודלה העצום של הספינה הוא מה שמקשה על הצלת ספינה שכזו.


הנה סרטון על תאונת האניה ריברדאנס:

http://youtu.be/VZd9xfTvNO4


כמה ימים אחרי התאונה צולם הסרט הבא:

http://youtu.be/iM1oj39gQ90
איך נראית אוניית פאר מבפנים?



כולנו ראינו ספינות נופש ואוניות פאר מבחוץ. הן מרשימות, עצומות בגודלן ונראות כמו בניין ענקי ששט בים. אבל איך אניית פאר כזו נראית מבפנים ומה יש בה?

אוניות הנופש הענקיות הללו הן מלונות משייטים לכל דבר. חלקן כה גדולות שהן ממש ערים שלמות ששטות על פני הים. יש בכל ספינת הפאר כזו מתחמי מגורים רבים ומגוונים, עם סוגים רבים של חדרים. ספינה כזו מכילה בריכות שחייה, מועדונים, חדרי הרצאות ופינות ישיבה, גינות, טיילת "עירונית", מנחת מסוקים, אמפיתאטרון, חדרי ומתקני כושר, בתי קולנוע, מגרשי ספורט כולל טניס וגולף, מתחמי ספא ענקיים, עשרות בתי קפה, ברים ומסעדות ובתי קזינו להימורים..


הנה ספינת הנופש:

https://youtu.be/_FbYuYPhQjw


אוניית פאר מבפנים:

https://youtu.be/EMhsJvhdjFA


כך זה לשוט בספינת תענוגות שכזו:

https://youtu.be/fkqmxZTIzhc?t=2m23s&end=3m25s


והנה 10 אוניות הפאר הגדולות בעולם:

https://youtu.be/V2aBcJTFkiM
איך ההרגשה בתוך אוניה בזמן הסערה?



רובנו לא חווינו סערה בלב ים, כשאנחנו ניצבים על אוניה במצוקה. אבל תודות לאינטרנט אפשר היום לחוות את החוויה הכי קרובה ומפחידה לזה.. האוניה "פאסיפיק סאן קרוז" נקלעה לסערה והמצלמות אבטחה צילמו את המתרחש בחדר האוכל בכמה דקות מפחידות במיוחד..


הנה סרטון האוניה בשעת סערה:

http://youtu.be/-HVAKhtUeGs


והנה תוצאות של סערה על סיפון אוניית משא שמעבירה מכוניות משומשות:

https://youtu.be/38jDQkkaxT8
מהי אלטלנה? מה קרה לספינה אלטלנה?



אלטלנה היתה אניית נשק ולוחמים שהובאה לארץ על ידי ארגון האצ"ל, אחת המחתרות שנלחמו בבריטים, בשנת 1948. כיוון שהארגון הביא את הנשק לאחר הכרזת המדינה ובעת שצה"ל כבר הוקם ונחתם הסכם לפירוק האצ"ל, ראו בזה אנשי הממשלה קריאת תיגר על אחדות הצבא. הממשלה שסירבה שהאצ"ל יחזיק במסגרת צה"ל יחידות נפרדות עם נשק משלהן דרשה שיימסר לצבא כל הנשק שעל הספינה.

לאחר שמנחם בגין, מנהיג האצ"ל, סרב למסור את הנשק לממשלה, הופגזה האלטלנה על ידי צה"ל, בפקודת ראש הממשלה בן גוריון שהיה נחוש ליצור צבא אחד ואחיד. בהפגזה וחילופי האש עם הספינה, נהרגו ונפגעו לוחמים רבים משני הצדדים והנשק שהוצא מהאלטלנה הושמד.


הנה סרטון תיעודי המספר על פרשת אלטלנה:

http://youtu.be/JsiIZRiNeXo


ועוד סרטון עם רגעי המאבק על אלטלנה:

http://youtu.be/GgU6ux6FxD0
מה חידשה ספינת הקרוולה?



עידן התגליות של תקופת הרנסאנס והפריצה אל העולם שמחוץ לאירופה חבים את קיומם לרוח הרנסאנס והשאיפה של בני התקופה לידע והרחבת אופקים, תרתי-משמע. אבל מרכיב חשוב בהצלחת מגלי העולם של התקופה היה מגוון החידושים והפיתוחים הטכנולוגיים שפותחו אז.

אחד הבולטים שבחידושים הטכנולוגיים הללו היה פיתוחן של ספינות חדישות ופורצות דרך ביכולותיהן הימיות. אלה בלטו במסעות הגדולים של התקופה והביאו ביעילות ובבטחה יחסית את מגלי הים של המאות 15-16, רחוק מכל מי שקדמו להם.

מבין דגמי הספינות החדשניים של התקופה בלטה אז במיוחד ספינת הקרוולה (Caravel), או בשמה הפורטוגזי קָרַוֶּלָה. זה היה סוג של אניית מפרש חזקה ובעלת כושר תמרון מצוין, בעלת 2-4 תרנים, שעל אף שפותחה במקור כספינת חופים ודיג, הפכו אותה כישורי השיט המצוינים שלה לחביבתם של מגלי הים הפורטוגלים ואחר-כך גם הספרדים.

קלה, חזקה ומהירה מכל סוגי הספינות של תקופתה, באופן מסוים הפכה הקרוולה הפורטוגלית לסמל של הפלגות החקר בתקופת התגליות הגאוגרפיות הגדולות. יותר מזה, הקרוולה הייתה אחת הסיבות שהפכו את פורטוגל באותה תקופה למעצמה ימית ואף לאימפריה. כמו ספינת הקאראק, עוד דגם מוצלח של ספינה שפותח ואומץ בהתלהבות בעידן התגליות, אפשרה הקרוולה הפורטוגלית הפלגה בטוחה בימים רחוקים, סוערים והרי-אסון, אל עבר יעדים רחוקים במיוחד ולגילויים לא ידועים מראש.

יכולות התמרון האגדיות שלה, אפשרו לקרוולה להפליג בזווית שהיא כמעט נגד הרוח. את הביצועים האלה השיגו בוני הספינה בזכות שיטה ש"גנבו" ממתכנני אניות מוסלמים - הם הוסיפו למפרשים המרובעים הרגילים שלה, מפרש משולש. המפרש הזה הגדיל מאד את יכולת התמרון שלה והגדיל את יכולת השרידות בים סוער.

נתן אלתרמן, בשירו "מסעות בנימין מטודלה", כתב עליה "הוּא סָבַב עֲרָבוֹת וִיְעָרִים / וְלֹא נָח בְּכָל אֵלֶּה הוּא, אֶלָּא / גַּם חָצַה גַּלֵּי יָם סוֹעֲרִים / בִּסְפִינָה שֶׁנִּקְרֵאת קָרַוֶּלָה...".


הנה סיפורה של ספינת הקרוולה:

https://youtu.be/1G7gVC7SUNs


ספינתו של ברתולומיאו דיאש:

https://youtu.be/RDUY561LUH4


וסרט תיעודי על מוזיאון דיאש עם ספינת הקרוול המשוחזרת שלו:

https://youtu.be/GJ_J3YsNyzw?long=yes
מה קרה לספינת הענק SS אמריקה?



אוניית הענק אס. אס. אמריקה ניצבת מבלי לזוז באיים הקנריים. היא הייתה אוניית נוסעים אמריקנית ענקית, שנהרסה בשנת 1994 בסערה, לאחר 54 שנות שירות. מאז הושארה ספינת הפאר לשעבר, על ידי הבעלים, לחסדי הטבע.

במשך שנים רבות הלכה הספינה והחלידה. היא התפרקה בים לאיטה וכיום נעלם שלד הספינה לחלוטין בים והיא אינה נראית יותר.


הנה סרטון על האונייה הטרופה:

http://youtu.be/nl9q2MFQ_cI


הנה סרטון נוסף של זיכרון לאניית הענק שנחה על קרקעית הים:

http://youtu.be/nPQsB-7xnvc
מהי האוניה הכי גדולה שטבעה אי פעם?



האנייה "טיטאניק" הייתה האנייה הגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם (עד לזמנה) והיא גם האנייה הכי גדולה שטבעה. הכי מדהים הוא שזה קרה כבר בהפלגת הבכורה. בהפלגה הראשונה שלה, בלילה לאחר עוד ליל מסיבות פאר לעשירים ששטו בו, התנגשה הטיטאניק בקרחון עצום וטבעה.

טביעת הטיטאניק נחשבת הטביעה של אוניה הכי גדולה בהיסטוריה. היא נחשבה אז כחסינה מפני טביעה. האפשרות שתטבע הייתה כה לא סבירה בעיני מי שבנו אותה, שמספר סירות ההצלה על הספינה היה מועט מאד, ביחס למספר הנוסעים. רבים ירדו למצולות בשל עובדה זו.

בשנת 1985 נחשפו שרידי הספינה במעמקי הים, על ידי רוברט בלארד. במלאת 100 שנים לטביעת הספינה נסרקו שרידיה ונבנה מודל תלת ממדי המאפשר לראות כל חלק ובה.

המיתוס של ההפלגה הראשונה שמסתיימת בטביעה כה טראגית לא נגוז. פריטים הקשורים בה נחשבים למבוקשים במיוחד, כמו למשל הכינור שעליו ניגן הכנר וואלס הארטלי כששקעה הספינה, שנמכר במכירה פומבית עבור מיליון וחצי דולר. אפילו כרטיס מקורי להפלגת הבכורה של הטיטאניק נמכר בסכום לא נתפס של 56 אלף דולר!


הנה סיפורה של הטיטאניק ואחיותיה:

https://youtu.be/GDYKAkguApM?end=1m55s


תמונות אמיתיות מאניית הטיטאניק:

http://youtu.be/7kefVbJt0_s


סרטון שצולם לפני יציאתה להפלגה האחרונה:

http://youtu.be/ZFrDhpzigug


מודל תלת ממד שמראה את טביעת ושרידי הטיטאניק:

http://youtu.be/FSGeskFzE0s


קטע טביעת האוניה מהסרט "טיטאניק" משנת 1997:

http://youtu.be/EdmhVWkXASA


טענה מוזרה שמספרת שהטיטאניק מעולם לא טבעה באמת:

https://youtu.be/8im_dYE4e8Y


הנה סיפורה המלא של האונייה טיטאניק, מייצורה ועד טביעתה, מלווה בצלילים בלבד:

https://youtu.be/8QRvF_wnM1U?long=yes


האם ספינת הרוחות אורנג מאדן הייתה אכן קיימת?



זה קרה בשנת 1947, כשקריאת עזרה נואשת תפסה שתי ספינות אמריקאיות שעברו ליד מצר מלאקה, בין חצי האי במלזיה לבין האי סומטרה שבאינדונזיה. זו הייתה קריאה מהאניה ההולנדית "אורנג מאדן". המסר שהעביר האלחוטן שלה במורס הסתיים במילים "אני מת" ולאחריו השתררה שתיקת אלחוט מוחלטת.

אנשים מאחת הספינות מצאו את הספינה ובתוכה התגלו גוויות כל אנשי הצוות, כולל הכלב שהיה הספינה. לא היה הסבר או רמז לגבי סיבת מותם והגופות היו ללא פגיעות או פציעות כלשהן. פני המלחים היו אחוזות בעתה ופחד נורא. אנשי "כוכב הכסף" האמריקאים, שמצאו את המתים, סיפרו גם שחלק מהם נראה מצביע לכיוונו של אויב לא ברור.

אבל הנורא ביותר היה שבעודם מביטים בצוות המת, פרצה אש גדולה במטען שעל האוניה והמסייעים נאלצו לפנות אותה ולראות מרחוק כיצד היא מתפוצצת וטובעת בים. יחד עם הספינה הטובעת טבעו כל הממצאים ואפילו ההוכחות לקיומה. אמנם ספרים ועיתונים מהתקופה סיפרו את סיפורה של "אורנג מאדן", אך בשום רישום ימי אחר לא נמצאו פרטי ספינה בשם זה או דיווח על היעלמה.

אז האם האניה "אורנג מדן" הייתה אכן קיימת או שהיא פרי דמיונם של כמה מלחים אמריקאים ששתו יותר מדי יין שרוף?


הנה סרטון על אניית המוות המסתורית אורנג מאדן:

http://youtu.be/W1OWvPSF5og?t=1m24s
מהי אוניית הנוסעים הגדולה בעולם?



ספינות נופש יכולות להגיע לגודל עצום. חלקן נראות כמו מלון ענקי בלב ים. אבל הספינה המכונה "אואזיס של הימים" (Oasis of the Seas) היא הספינה הגדולה בתבל. אניית הענק ששוקלת מעל 225 אלף טון היא עצומה באופן בלתי נתפס כמעט. להמחשת סדרי הגודל, ב"אואזיס של הימים" יש שבע שכונות מגורים שונות, שכל אחת מהן מעוצבת בצורה שונה, ממש כמו בעיר קטנה.

בספינה, שפירוש שמה הוא "נווה המדבר של הימים", יש גם 26 מסעדות שצריכות להזין לא פחות מ-6300 נוסעים. יש בה גם מגוון של מגרשי ספורט כולל כדורסל, בריכות שחייה, פארק עצים, רחוב חנויות, אולמות תיאטרון, אתרי ספא, מתקן להחלקה על הקרח ועוד.


הנה ספינת הנופש "אואזיס של הים":

https://youtu.be/uhLbFGYNDlI


הנה גודלה לעומת זה של הטיטאניק האגדית, הגדולה בעולם של לפני 100 שנה:

https://youtu.be/G-bDDnsSLhc


וכך זה לשוט עליה:

https://youtu.be/cuH-prmnZ4U
מהו הסונאר?



סונאר  (SONAR) היא טכנולוגיה הפועלת באמצעות גלי קול, לניווט בים ולגילוי של צוללות ואוניות. בעצם, הסונאר מאפשר "לראות באוזניים"...

המילה סונאר היא ראשי תיבות באנגלית של Sound Navigation And Ranging (ניווט והתמצאות באמצעות קול). במקור חשבו עליו לאיתור קרחונים מסוכנים בים וטביעת הטיטאניק האיצה את פיתוחו. במלחמת העולם הראשונה פותח הסונאר הראשוני כדי לשפר איתור של צוללות אויב, אבל השיפור הניכר הושג לאחר המלחמה. במלחמת העולם השנייה חולל הסונאר שינויים גדולים בתורת הלחימה הימית. 

במידה רבה מבוסס הסונאר על שיטות של בעלי חיים כמו העטלף והדולפין, שאצלם משמש הסונאר הטבעי כאמצעי ניווט והערכת טווחים.

לעטלפים למשל, מנגנון של "זיהוי מיקום לפי הדהוד". הזמן שעובר בין קריאה שהם משמיעים, להד שלה, מאפשר להם לדעת את המרחק לעצמים שמסביבם. כך יכול העטלף לזהות בחשיכה ולצוד חרקים זעירים, או להבחין בעצמים קטנים, עד רמת השערה, ולא להתנגש בהם.

לווייתנים ודולפינים גם הם משתמשים בעיקרון דומה. הם מאתרים טורפים ומזון על ידי השמעת קולות והאזנה להדים המוחזרים מהם. יש אף הערכה שבתדרים מסוימים, פוגע הסונאר הצבאי ביכולת הניווט של לווייתנים והם עולים על חופי הים מבלי יכולת לחזור.


הנה הסונאר של הצוללת:

https://youtu.be/CNBlx7ozFnI


ושימושי המחקר התת ימי שלו:

https://youtu.be/-fAAxEIFeLU


פיתוח הסונאר לאניות השתפר לאחר מלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/-dG2GM2W5h8


כיום יש גם סונאר לאוניות דייג:

https://youtu.be/YgHE7iEo9UM


כך נראה הסונאר בצוללת:

https://youtu.be/FqDNSFzWNTA
מהי האונייה הכי גדולה בעולם?



מיכלית הנפט, האנייה ג'אר וויקינג (Jahre Viking), מחזיקה בתואר האונייה הגדולה בתבל והגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם. היו לה שמות שונים בעבר והיא נחשבת גם האונייה הארוכה בהיסטוריה.


הנה האונייה הגדולה בתבל:

http://youtu.be/WX2HFVHbo18


הנה המבנה שלה:

http://youtu.be/yM7koTSHmtY


הנה מצגת וידאו שלה:

http://youtu.be/lnFiXwxqM7o
כמה גדולה היא נושאת מטוסים?
למה רואים מרחוק רק את תורן האנייה ולא את גוף האנייה עצמו?
מהי מעלית הסירות?
מהו בית הקברות לעוגנים?
איפה יש אנשים שגרים על המים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.