» «
פרדיננד פון צפלין
מי המציא את ספינת האוויר צפלין?



פרדיננד פון צפלין (1838-1917) היה מאבות ספינת האוויר. הוא היה חלוץ ספינות האוויר הקשיחות, הדור השני והמשוכלל יותר של ספינות האוויר, שגם נקראו על שמו: צפלין.

מי שהיה ממשפחה גרמנית מיוחסת, היה משקיף במלחמת האזרחים באמריקה וגילה אז עניין בתעופה. בהמשך הוא היה לחייל בצבא הגרמני והגיע להיות גנרל.

ב-1870 הוא כבר תכנן כלי טיס ובשנת 1900 הוא הצליח להטיס את הצפלין הראשון, ה-LZ1. בזכות מסגרת האלומיניום הקשיחה של הצפלין הזה, הוא הצליח להגיע למהירות של כמעט 30 קילומטרים לשעה.

ב-1917 הוא מת ועשרים שנה אחר כך התרחש אסון ההינדנבורג, שאחריו יפסיקו להשתמש בצפלין לתמיד.


הנה סיפורו של פרדיננד פון צפלין:

https://youtu.be/vfpv6JXMaGM


כך הוא הוליד את ספינות האוויר מדגם צפלין:

https://youtu.be/uZqqWSUirls


עוד על פיתוח ספינות האוויר של הגרף פון צפלין:

http://youtu.be/0e-Zvu_CC_Q


טיסה בחזרה של פרדיננד פון צפלין לניו-יורק בשנת 1929 כולל צילומים מתא הנוסעים של ספינת האוויר:

http://youtu.be/VG_wnJeH0fk


הלווייתו של פרדיננד צפלין ב-1917:

https://youtu.be/H9JQ-u_re3k


וסיפור עלייתו ונפילתו של הצפלין ההיסטורי (עברית):

https://youtu.be/ddL2i1wAg1g?long=yes
פנטה
כיצד הומצאה הפנטה בגרמניה הנאצית?



הרבה מרורים ורשע תרם הרייך ה-3 לעולם, אבל ממש כמו שעון מקולקל שפעמיים ביממה צודק בשעה שהוא מראה, איכשהו הנאצים הצליחו לתרום דבר מתוק לעולם. לא בריא כמובן, בואו לא נגזים - בכל זאת נאצים, אבל מתוק הוא כן.

מדובר במשקה הפנטה (Fanta), משקה שנולד בימי השלטון הנאצי בגרמניה והוא תוצאה ישירה של הימים הנוראים ההם. וזה לא סתם קרה בימי היטלר, זה קרה ממש בזמן מלחמת העולם השנייה והיה חלק מהמלחמה הגדולה בהיסטוריה ובצל האירועים שליוו אותה.

הכל מתחיל כשבשנת 1940 מפעל קוקה קולה בגרמניה נקלע לקשיים כלכליים ואחרים. בגלל המצב ובשל חוסרים ועניינים ובעיקר שנאה.

אילו קשיים היו שם? - טוב, זה מתחיל מזה שאת התרכיז הסודי לייצור הקוקה קולה מייבאים מאז ומתמיד מארצות הברית. הרי כל העולם יודע שאת הנוסחה לייצור הקוקה קולה שומרת החברה טוב יותר מאשר שומרות אימפריות את הסודות הצבאיים שלהן.

אבל היו שם עוד קשיים לא קטנים. גם אם התרכיז היה מגיע מאמריקה, בגרמניה של מלחמת העולם השנייה לא קל להשיג סוכר בכמויות הדרושות לייצור של משקה הקוקה קולה.

והיה שם גם עניין אידיאולוגי, נאצי. כמו שצריך. הפיהרר הגרמני והלשכה שלו לא אהדו, בלשון המעטה, את המותגים והתעשייה האמריקאיים. הם הרי חשבו על עצמם כהכי טובים בהכל ועוד יותר בתעשייה הגרמנית, שבאותן שנים זינקה לשמיים ביכולות שלה.

בהיעדר פרנסה בייצור של המשקה המרכזי שלה, החליטה הנהלת המפעל לפתח משקה מוגז חדש, על טהרת הגאווה הגרמנית. הם החליטו להתבסס על מרכיבים שהיו ברשותם בגרמניה של אותם ימים. במיוחד עתידים לככב בו חלקי פרי, סיידר תפוחי עץ ומי גבינה. את המתיקות של הסוכר הם החליפו בסכרין, החומר המתקתק שעל שמו אנו מכנים עד היום "סכריני" כל שיר מתקתק בהגזמה...

והם הצליחו. הסניף הגרמני של קוקה קולה פיתח גזוז מתקתק וטעים, בשם הגרמני fantasievoll. תושבי גרמניה התנחמו בו בזמן שחייליהם דורסים במגפיים שלהם את אירופה כולה ומגיעים עד צפון אפריקה ואחר כך ניגפים מפני הרוסים ו...החיילים האמריקאים.

בתום המלחמה ואחרי תבוסת גרמניה, העבירה החברה העולמית של "קוקה קולה" את המשקה לארצות הברית. בעולם החדש הוא זכה להצלחה רבה והיה עם הזמן למותג בזכות עצמו. לא קוקה קולה אבל משקה אהוב מאוד.

כיום משווקת החברה את הפאנטה בעשרות טעמים, מהתפוז הפופולרי והוותיק ועד טעמים כמו ענבים, לימון, מנגו, אננס, פטל, תות ואפילו פסיפלורה.

מדינת ישראל, אגב, הייתה היחידה בעולם שבה המשקה הופץ בשם אחר. הסיבה למרבה הפלא לא הייתה הנאצים. היא הייתה הרבה יותר פרוזאית. בשנות ה-70 נהגה חברת משקאות קטנה מטברייה לשווק משקה "פנטה" משלה. מנהליה סירבו למכור את השם המסחרי הזה לקוקה קולה. לכן הצמידו הפרסומאים בישראל לעולה החדשה והכתומה, את השם "קינלי".

רק שני עשורים אחר כך, בשלהי הניינטיז, תזכה "קוקה קולה" לקבל את האפשרות להשתמש בשם "פנטה" למשקה הגרמני, שהיגר לאמריקה ועלה לארץ.


הנה הסיפור על המצאת הפנטה:

https://youtu.be/0bI4YI65tKc?t=1m06s&end=2m12s


הסבר על קוקה קולה ורווחיה בעידן הנאצי, מהמשקה החדש:

https://youtu.be/OON_iSqRQls


קצת יותר על הנושא:

https://youtu.be/NhjbSYMRByc


פרודיה על המחסור בגרמניה המובסת ומקומה של הפנטה אצל היטלר המובס:

https://youtu.be/eRFJURlyfzw


וסרט תיעודי קצר על המצאת הפנטה בגרמניה הנאצית:

https://youtu.be/cYSHFPKCpzI?long=yes
סקסופון
מי המציא את הסקסופון שכבש את הג'אז?



גם אם אינו עשוי מעץ, הסַקְסוֹפוֹן (Saxophone) מוגדר ככלי נשיפה מעץ. זהו כלי שהוא הכלאה בין הפְּיה של כלי העץ, קנה חרוט כשל הכלים ממשפחת האבובים וגוף כשל כלי הנשיפה ממתכת. הוא הומצא על ידי אדולף סאכּס ב-1840 ואולם לא התקבל לתזמורת הסימפונית, למעט מספר מלחינים צרפתיים ששילבו אותו ביצירותיהם.

מלחינים כדביסי, עם הרפסודיה לסקסופון ולתזמורת, ביזֶה ב"הנערה מארל" וריכרד שטראוס ב"סימפוניה דומסטיקה", עשו בו שימוש במוסיקה הקלאסית. ועדיין, הסקסופון לא הצליח להפוך לחבר של ממש במועדון ה"קלאסי" של הכלים.

בג'אז, לעומת זאת, אומץ הסקסופון בשמחה והוא הפך לאחד הכלים החשובים בסגנון זה. נגני ג'אז כצ'ארלי פארקר, ממפתחי סגנון הבּיבּוֹפ, קולמן הוקינס, לסטר יאנג, סוני רולינס ומייקל ברייקר, הביאו לכלי תהילה, אהדה רבה והפכו אותו למרכזי במוסיקת הג'אז.

גם במוסיקת הרוק הסקסופון הוא כלי חשוב ובעל עוצמה. הוא משמש לליווי שירים ולסולואים רבים ברוק ובהופעות חיות לאילתורים מלאי הבעה ואנרגיה.

משפחת הסקסופונים מונה 4 חברים מרכזיים: סופרן, אלט, טנור ובאריטון.


הנה ההיסטוריה של הסקסופון:

https://youtu.be/z-GDrCxcV80


סיפור חייו של אדולף באקס:

https://youtu.be/baWfDgRGeIM


הרצאת וידאו קצרה על תולדות הסקסופון:

https://youtu.be/J70qKYDGllc


והוא גם כלי רומנטי שמנגן אהבה:

https://youtu.be/bxuRCOeP7Qc
אוטוסטרדה
איפה נולדה האוטוסטרדה?



הדרך המהירה נולדה בגרמניה הנאצית. היא נקראה בגרמנית "אוטובאן". ההמצאה היא לא נאצית ועוד ברפובליקת וויימאר נסלל כביש מהיר ראשון, אבל מרגע שעלו לשלטון, היטלר ויועציו הורו על סלילה של דרכים מהירות בהיקפים אדירים. אלה נתנו עבודה להמוני מובטלים והיו חלק מהדרך שבה זכו הנאצים להערצת ההמונים. המשטר הנאצי קרא להם אז "כבישי הפיהרר" והם תוארו בפוסטרים ככבישים אל הנצח.

הדרך המהירה הומצאה כדי שניתן יהיה לנסוע בלי תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך. בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך מהירה צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. בניוד לצומת, אלה מאפשרים לכלי רכב לחצות אותה, מבלי לעכב את נוסעי הדרך המהירה. גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה היא תמיד בעזרת מחלפים שבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים.

אגב, קצת משונה אולי, אבל בישראל משתמשים לכביש המהיר דווקא במילה האיטלקית "אוטוסטרדה" (Otostrada).


הנה האוטוסטרדה הגרמנית בשנת 1937 ונהג שמעיד שהוא נסע בה במהירות גבוהה של 80 קילומטרים לשעה!

http://youtu.be/WTAj60EdPZ8


וסרטונים מהאוטובן הראשון של גרמניה - הדרך המהירה מברלין אל וינה:

http://youtu.be/a502ydRBaVI

המצאות גרמניות

ג'ריקן
מהו הג'ריקן ואיך קיבל את שמו?



"ג'רי-קן" (באנגלית "מכלים של גרמנים") הוא מיכל הדלק המצוין שפיתחו יצרני הנשק של בעלות הברית במלחמת העולם השניה, על ידי חיקוי של פיתוח גרמני זהה שנפל לידיהם. בתהליך של הנדסה לאחור, הם למדו את המבנה של מיכלים גרמניים שנתפסו שלל ואת יתרונותיהם ויצרו מיכלים דומים לנפט, מים ונוזלים אחרים.


הנה ג'ריקן ממלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/8F0lGZrxqBI


והיום יש ג'ריקנים מפלסטיק וגם חיוכים (עברית):

https://youtu.be/x7UWszUSTqg
יוהאן גוטנברג
מיהו ממציא הדפוס ולמה נהרסו חייו של גוטנברג?



על אף שהסינים הדפיסו בעזרת לוחות הרבה לפני כן, את מכונת הדפוס הראשונה המציא הגרמני יוהן גוטנברג בסביבות שנת 1440 בעיר הגרמנית שטרסבורג. חמש שנים לאחר המצאת הדפוס הוא הדפיס את הספר הראשון בייצור המוני - זה היה ספר התנ"ך, שגם הפך לספר הנמכר ביותר בהיסטוריה.

בניגוד לחשיבות ההמצאה שלו, מכונת הדפוס נחשבת להמצאה החשובה ביותר במילניום השני, גורלו האישי של גוטנברג היה רע. ליזם החרוץ והחכם הזה לא היה כסף רב, להקמת בית הדפוס שלו. לכן הוא נזקק להלוואה כספית גדולה.

משסיים לבנות את מכונת הדפוס והחל להדפיס ספרים בבית הדפוס שהקים, הוא נדרש להחזיר את הכספים שלווה. אך נדרש זמן כדי להרוויח כסף. הנושים שלו, האנשים שלהם היה חייב כסף, זכו במפעל הדפוס שלו, במקום החוב.

גוטנברג האומלל לא התאושש מאובדן מפעל חייו, עד יום מותו. האיש שהמציא את הדפוס ושינה את העולם, מת עני וללא ההמצאה שנלקחה ממנו.


הנה סרטון על המצאת הדפוס:

https://youtu.be/KnlP_hBoSaA


מצגת על המצאת הדפוס (עברית):

https://youtu.be/3tPh9J_epPo


כך פועלת מכונת הדפוס בסגנון שהמציא גוטנברג:

http://youtu.be/9Ube6FRxv7c


מהפכת הדפוס שיצרה ההמצאה של גוטנברג (מתורגם):

https://youtu.be/5ob6t9KamDM


הדפוס השתלב עם התפתחות הנייר כחומר לספרים (מתורגם):

https://youtu.be/_YqYtdPUis4


גם על הספרות של עם הספר השפיעה המהפכה של גוטנברג (פרסומת בעברית):

https://youtu.be/RlRuC4BBzVw


וסרט ארוך על המצאת הדפוס וחשיבותה (מתורגם):

http://youtu.be/y37ZiecGUis?long=yes
אוטו ליליינטל
כיצד נהרג אוטו ליליינטל על הדאון שהמציא?



הממציא אוטו ליליינטל היה האדם הראשון שהצליח לעוף באוויר. ליליינטל תכנן ובנה גלשן אוויר שיכול היה לשאת אדם באוויר. הוא אמנם היה מהנדס גרמני ממוצא יהודי שהיה הראשון לדאות באוויר, כבר בשנת 1886, אך לאחר כמה ניסיונות מוצלחים הוא נהרג מרוח שחבטה במנגנון הגלישה באוויר שפיתח.

אבל מעבר להישגו האישי ואומץ ליבו המדהים, אוטו ליליינטל ייזכר בתולדות התעופה גם כמהנדס מוכשר ובמיוחד כמי שפיתח את עקרונות ההיגוי שעליהם מתבססים המטוסים עד ימינו.


הנה סרטון על המצאת הדאון בידי אוטו לילנטל:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


סרט אנימציה שנוצר מתמונות מקוריות שצולמו בטיסה הראשונה של לילנטל:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


קטע מסרט שמשחזר את טיסתו של ראשון הדואים אוטו ליליינטל:

https://youtu.be/mpDrGLF51SY


שיר עליו עם תמונות וקטעים מפעילות התעופה של אוטו לילינטל:

https://youtu.be/tUEn5WCvbuY


ושחזור של הטיסה של לילנטל על ידי מעריציו שגולשים בגלשני אוויר כמו שלו:

https://youtu.be/PNWtzzvwtac
מסרשמיט Me-262
מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?



מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!

המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.


הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk


המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:

http://youtu.be/aReAJ4t_ShU


מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:

https://youtu.be/wDlN8zMwKJs


וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes


מחנה ריכוז
מה זה מחנה ריכוז?



כשהנאצים בגרמניה החליטו להשמיד את העם היהודי הם נתנו הוראה להתחיל ולהרוג יהודים. מספרי האנשים שהוצאו להורג בידי הנאצים היו עצומים. הנאצים החלו לגלות שנגרמו הרבה קשיים נפשיים למוציאים להורג, הן מקרב החיילים הגרמנים והן ממשתפי הפעולה מהעמים ששיתפו עימם פעולה בהשמדה. לכן הם קיבלו החלטה איומה לרכז את היהודים במחנות ריכוז ומשם להוציאם למחנות השמדה.

מחנות הריכוז היו מקומות נוראים שבהם חיו היהודים ועוד אנשים שהנאצים רצו לחסל, בתנאים איומים של רעב, מחלות, התעללות מתמדת וחוסר-תקווה.

מחנות הריכוז אפשרו לנאצים לרכז את האנשים, במיוחד יהודים, שהתכוונו להעביר להשמדה בתאי הגזים. הם היו חלק מהמערכת שנועדה להקל עליהם את המלאכה השטנית.

מחנות ריכוז לא היו המצאה נאצית. גם אם היו נדירים בהיסטוריה, בתקופות שלפני היטלר ובוודאי לא בהיקפים של מחנות הריכוז הנאציים, היו כבר כאלו בהיסטוריה. כבר בימי יוון העתיקה סיפרו עדויות מטבח פרספוליס על הזעזוע של אלכסנדר הגדול, אלכסנדר מוקדון שמצא בפרס מחנה ריכוז לשבויים יווניים. בהחלטה נדירה אצלו, הוא הורה והביא לביזה ולטבח קשה בתושבי העיר הפרסית הזו שאך כבש.


תמונות ללא מילים ממחנה אושוויץ בירקנאו - מחנה הריכוז הנאצי הגדול ביותר:

http://youtu.be/rjv6Mash7uM


עדות על החיים במחנה (עברית):

https://youtu.be/o_u88f1lrEM


ניצול שואה מספר בעברית על ההגעה לאושוויץ-בירקנאו, ממחנות הריכוז וההשמדה הגדולים (עברית):

https://youtu.be/Z1YpFs0cjQU


וניצולת שואה מספרת על החיים הקשים של היום יום במחנה הריכוז (עברית):

https://youtu.be/xV6p2JmxzKk
מהו האופנוע ומי המציא אותו?



האופנוע הוא כלי תחבורה דו-גלגלי שיש לו מנוע. לרוב מיועד האופנוע לשאת נוסע אחד או שניים. במידה ורוצים להסיע בו יותר נוסעים, ניתן להתקין באופנוע סירה.

בשנת 1885 המציאו וילהלם מייבאך וגוטליב דיימלר הגרמניים מעין אופניים שהוצמד להם מנוע עזר קטן. זה היה מנוע בעירה פנימית שהפך את כלי הרכב הזה לאופנוע הראשון אי-פעם. אמנם 18 שנה לפני כן הוצג בארצות הברית כלי רכב דו גלגלי שהתבסס על מנוע קיטור, אבל שיטת הפעולה שלו היתה שונה ולא שימושית כמו זו של האופנוע עם מנוע הבעירה הפנימית של מייבאך.

האופנוע של דיימלר היה בעל מנוע שריפה פנימית עם צילינדר אחד. דיימלר פיתח בשבילו קרבורטור שהתיז את הדלק ישירות לתוך לוע היניקה. המנוע נישא בו על שילדת עץ שיועדה לנשיאת המנוע. אמנם לקרוא לו "אופנוע" יכול להחשב מוזר, שכן בנוסף לשני הגלגלים שלו, היו לאופנוע שלהם במרכזו שני גלגלי עזר נוספים.

עם זאת דיימלר ומייבאך היו הראשונים שעבדו על דגם של אופנוע ממונע. גם אם לא הייתה לנוהג בו יכולת של ממש להטות את האופנוע, בשל גלגלי העזר שהותקנו למנוע הכבד שלו, יכול הכלי הניסיוני שבנו ושמעולם לא יצא לשיווק מסחרי, להיחשב כאופנוע הממשי הראשון.

האופנוע הראשון שנמכר בעולם כמוצר לכל היה אופנוע מתוצרת "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית, שהחל להימכר בשנת 1894 ונמכרו מעל 1000 יחידות ממנו - לראשונה אופנוע בעל 2 גלגלים שנשאו מנוע ענקי והגיע למהירות של כמעט 40 קילומטרים לשעה.

בשנת 1920 הפכה חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית לגדולה בעולם. חברה זו, שהחלה את פעילותה ב־1903 פעילה עד היום והאופנועים שלה נחשבים לאגדה.


הנה דיימלר, מי שביחד עם מייבאך נחשבים לממציאי האופנועים:

http://youtu.be/jwqghGs25cg


דגמים מוקדמים של האופנועים מסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20:

https://youtu.be/F7TezK_4bVE


סרטון 120 שנים ליצרנית האופנועים הכי ותיקה שעוד קיימת, רויאל אנפילד:

https://youtu.be/fSQffPOmTfo

ומהאופניים עד לאופנועים המטורפים של ימינו - האבולוציה של האופנוע:

https://youtu.be/k1lw3JBnzqA


וכל סוגי האופנועים הקיימים:

https://youtu.be/erP9Jxr_M6w?long=yes
מהם מי הקולון?



בשמים נוצרו עוד בימי המקרא, מצמחים כמו מור ולבונה. גם בתקופה הרומית נוצרו בשמים שאותם כינו הרומאים "פרפיום". גם כיום רובנו משתמשים בבשמים מפורסמים שכל העולם מכיר.

אבל פעם היו קונים לא מעט גם מי קולון. אלו היו מי בושם ריחניים שקיבלו את שמם מהעיר הגרמנית קלן. בקלן יוצרו מי הבושם הללו לראשונה במאה ה-18 והיותם בעלי ריכוז נמוך יותר של כוהל הפך אותם לשימושיים וזולים יחסית. בארץ היו מי הקולון עם הסמל 4711 מאד פופולאריים ורבים השתמשו בהם.


הנה המצאת מי הקולון בקלן שבגרמניה במאה ה-18:

http://youtu.be/tsUZRJ3Z-20
מי נחשב ממציא המכונית והאם זה בצדק?



קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.

זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.

הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.

בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד. האוטו הגיע...

בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך, פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מידית.


הנה סיפורו של קרל בנץ:

https://youtu.be/bx2G6dTdtMk


המרצדס בנץ הזו בנסיעה..

http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y


וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:

https://youtu.be/qVkvH0nm8pU
איפה נולד ההמבורגר?



מספרים שהמונגולים הטטרים, בהנהגתו של ג'ינגיס חאן, נהגו לרכך את הבשר שלהם מתחת לאוכפים של הסוסים שעליהם דהרו. לא ברור היכן נוצר הקשר להמבורג אבל משערים שכשאותם טטרים כבשו את מוסקבה, החלו טבחים בעיר להכין את הקציצה בנוסח דומה לטטרים. משם נדד עם הזמן המנהג לרכך את הבשר גם לגרמניה.

בעיר הגרמנית המבורג נולד לראשונה ההמבורגר ולכן הוא גם נקרא על שמה. הוא היה קציצה אהודה בעיר ולהיט גדול. כשעברו לאמריקה, לקחו מהגרים גרמנים את סגנון הכנת "סטייק המבורג" ובניו יורק הוא קיבל לראשונה את השם "המבורגר".

ואכן, בתחילת המאה ה-19, החלה המסעדה הראשונה בניו-יורק, "דלמוניקוס", להכין המבורגרים על בסיס קבוע וההמבורגר הוכנס לראשונה לתפריט של מסעדות אמריקניות. רק כמאה שנים מאוחר יותר תתווסף אליו הלחמנייה ובהדרגה הוא יהפוך למאכל שמסמל את אמריקה בעולם ונפוץ בכל פינה בעולם הגדול.


הנה סרטון על המקורות ההיסטוריים של ההמבורגר:

https://youtu.be/LcoJI1OHfwU


מיהו ממציא ההמבורגר?

https://youtu.be/ouZLuZue68I


תולדות ההמבורגר:

https://youtu.be/rAHvdlvjWbI


כמה דברים שלא ידעתם על ההמבורגר (עברית):

https://youtu.be/zFeeHSZIqSU


כך מכינים בבית המבורגר מצוין (עברית):

https://youtu.be/kvI27MVtKi0


ועוד מאכלים אהובים ואיך נוצרו?

https://youtu.be/eLuaYepBuLs?long=yes
מיהו יצרן האופנועים הוותיק בעולם שעדיין מייצר?



אופנועי רויאל אנפילד (Royal Enfield) הבריטיים מיוצרים מאז 1901, כמה שנים לפני כל חברה אחרת שעדיין פעילה.

החברה שמייצרת היום רק בהודו והיא גם בבעלות הודית, מתרכזת באופנועי רטרו. אלה מזכירים את האופנועים שייצרה בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת, גם כשהם חדשים לחלוטין.

אם ב-1901 רויאל אנפילד ייצרה גם כלי רכב, אופניים ונשק, מ-1933 היא התחילה בייצור של ה"בולט", האופנוע ששרד הכי הרבה זמן, עד 2020 הוא יוצר על ידה. ב-1971 היא נסגרה לרגע, כמו מותגים מוטוריים רבים בבריטניה, אבל בתת היבשת הענקית של הודו היא המשיכה לפעול ובשנות ה-90 אף עברה לבעלות של ענקית הרכב ההודית אייכר (Eicher).

בשנים האחרונות רויאל אנפילד התאימה את עצמה לסטנדרטים הבטיחותיים האירופיים, כדי להפוך לחברה עולמית שתתחרה במותגים היפניים עם תמורה מעולה למחיר, או במילים פשוטות - עם מוצרי איכות הנמכרים במחירים נגישים במיוחד.

ההיסטוריה של רויאל אנפילד מעניינת. היא לא הייתה האופנוע הראשון שנמכר בעולם, תואר שמחזיקה "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית. היא הקדימנ את רויאל אנפילד בשנים בודדות, אבל לא שרדה את השנים.

אגב, חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית עתידה להפוך לגדולה בעולם בשנת 1920 וגם היא פעילה עד היום. גם הרלי מייצרת אופנועי רטרו, יוקרתיים ומוחמאים אף יותר, אבל היא החלה את פעילותה שנתיים אחרי אנפילד, בשנת 1903.


הנה סרטון שהוציאה החברה לרגל 120 שנים למותג רויאל אנפילד:

https://youtu.be/fSQffPOmTfo


האופנוע הקלאסי שולט בהודו (עברית):

https://youtu.be/wFMfFXXFqLE


כשהגיע לארץ ב-2010 (עברית):

https://youtu.be/qpE6zBuxY28


הקונטיננטל 650 מהאופנועים הידועים של רויאל אנפילד:

https://youtu.be/DjkJXsGzndY


הרויאל אנפילד מטאור 350 - הרטרו החדש והמוחמא (עברית):

https://youtu.be/FWSVi3v4E9w


נזיר דתי בהודו מברך רויאל אנפילד חדש:

https://youtu.be/Z_DDIpbizMQ


וסרטון תיעודי על אופנועים רויאל אנפילד:

https://youtu.be/xxdF6KTPYZE?long=yes
מי זה רנטגן ומה הוא המציא?



וילהלם רנטגן היה חוקר ופיזיקאי מגרמניה. רנטגן גילה את קרני ה-X שלאחר מכן נקראו על שמו, קרני רנטגן. בשנת 1901 הוא היה לזוכה הראשון בפרס נובל לפיזיקה. על שמו של רנטגן גם קרויה יחידת המידה למדידת קרינה מייננת וגם היסוד רנטגניום.

וילהלם רנטגן גילה את קרני ה-X בשנת 1895, לגמרי במקרה. הוא עסק בבחינת שפופרת קתודית במעבדתו. רנטגן החליף את הלוחיות שעל שפופרת קרני הקתודה בנייר שחור ועבה, החשיך את החדר והפעיל את המכשיר ואז גילה כי בשעה שהמתח החשמלי בשפופרת מגיע לרמה מסוימת, גבוהה למדי, נפלטת מהשפופרת קרינה בעלת כושר חדירה גדול.

רנטגן הופתע כאשר הבחין בזוהר על מרקע שנמצא שני מטרים מהמכשיר, והבין כי נתקל בסוג חדש של קרינה, חודרנית יותר מקרני הקתודה. מאחר שרנטגן תהה על מהותה של קרינה זו, שלא ידע מה פשרה, הוא קרא לה קרני X, וברבות הימים נקראה קרינה זו על שמו. כשהמשיך בניסוייו הוא גילה שהקרניים חודרות גם דרך גושי עץ, מתכת ואפילו בשר אדם, מה שאיפשר את השימוש הרפואי בתגלית הזו.


כך זכה רנטגן על המצאתו בפרס נובל (עברית):

https://youtu.be/vSCatc-O-DI


קרני הרנטגן וכיצד התגלו על ידו (מתורגם):

https://youtu.be/gsV7SJDDCY4


סרטון משעשע על מיסטר בין והדובי שלו בחדר הרנטגן:

http://youtu.be/bMcQ4U_U6n4


קליפ שנעשה כמעט כולו מצילומי רנטגן מעובדים:

http://youtu.be/X1O72dFKDwA


וסרט תיעודי על תולדות קרני הרנטגן:

https://youtu.be/fHUzVqoDnts?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.