» «

הציפור השחורה

הציפור השחורה
מה הפך את הציפור השחורה למטוס הסילון המהיר בהיסטוריה?



"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.

כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.

אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...

ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.

בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.

בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!

רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.

הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.

כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.


על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):

https://youtu.be/IYEopK6zLrY


מצגת וידאו:

https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q


באנגלית:

https://youtu.be/ru4AHP7wOMA


המחליף שלו (בעברית):

https://youtu.be/ftOgaYeySRQ


סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:

https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes


והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:

https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
מיג 31
איך ניצח מטוס המיג 31 את המטוס המהיר בעולם?


מיג 31 הסובייטי הוא ללא ספק "מלך המיגים". ההיסטורי. המטוס הזה שמכונה "הדרקון" היה שנים רבות מטוס היירוט החזק ביותר בעולם, שנועד ליירט, כלומר להפיל מטוסי אוייב, בקרבות אוויר או בהרתעה.

היעילות של המיג 31 הייתה כה גדולה, עד שאת אחד מהישגיו הגדולים הוא לקח בהליכה, כלומר בטיסה. הוא ניצח ללא כל ירי את המטוס המהיר ביותר של האמריקאים. אבל כיצד זה קרה?

זה התרחש כשמטוסי המיג 31 הסובייטיים הצליחו להינעל על מטוס הציפור השחורה, המטוס שנחשב אז המטוס המהיר ביותר בעולם. הם הצליחו להביס אותו יפה וללא אש, כשהוכיחו לטייסים האמריקאים שהם יכולים להינעל על הציפור השחורה, המטוס המהיר בעולם והבלתי מופל. להינעל על מטוס פירושו בהיגיון של טייסי הקרב שהם יוכלו להפילו, אם רק ירצו בכך.

לא היה צריך יותר מזה במלחמה הקרה. קרב אוויר בין ארה"ב וברית המועצות עלול היה להצית מלחמת עולם ושני הצדדים ידעו זאת. לכן, במקום לספוג השפלה אווירית, החליטו האמריקאים על החלפת הציפור השחורה בלווייני ריגול שיחליפו אותו במשימות הריגול והצילום שמילא אז והיה אמור למלא בעתיד.

עובדה זו הביאה להפסקת השימוש במטוס המופלא של האמריקאים לחלוטין. המיג 31 לעומתו, מתוכנן להמשיך בשירות חיל האוויר הרוסי עד שנת 2030.

עד היום הטיסה ההיא נתפסת כאחד ההישגים המדהימים של ברית המועצות והטכנולוגיה שלה - המטוס הטוב ביותר שלהם מביס את המהיר שבמטוסי המערב ובעצם במטוסי העולם באותם ימים.

מה שמעניין הוא שגם במלחמת פוטין נגד אוקראינה מוצא את עצמו המיג 31 מככב בגדול. הוא מראה את הזנב ומותיר עשן למטוסים האירופים החדשים, שהם פאר הטכנולוגיה האווירית של ימינו.


כך הביס מיג 31 את הציפור השחורה האמריקאי (עברית)

https://youtu.be/IYEopK6zLrY


מיג 31 יורה טיל היפר-סוני:

https://youtu.be/D_k_aX_QeNg


מלך המיגים מגיע לקצה החלל:

https://youtu.be/KP-EvqlCSJo


המיג 31 במלחמת רוסיה אוקראינה (עברית)

https://youtu.be/UO8JFO5sLu8


וסרטון אוסף של טיסות מיג 31:

https://youtu.be/UFVbP50-GMI?long=yes
מטוסי ריגול
מה ההיסטוריה של מטוס הריגול ולהיכן הוא נעלם?



בדיוק 100 שנה אחרי מלחמת העולם הראשונה, המלחמה שבה נולדו מטוסי הביון ולמעשה היו לחלוצים של התעופה הצבאית, דומה שמטוסי הביון או הריגול הללו אינם קיימים יותר. כיצד הובילה ההיסטוריה הצבאית לכך?

היום הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) מחליפים או החליפו אותם, אבל פעם היו מטוסי הריגול הדבר הכי קרוב לעיניים שכל צבא היה רוצה על האויב שלו, מעליו בשמיים.

מטוסי הריגול, או מטוסי ביון, נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, כשמטוסים קלים טסו מעל הכוחות, סימנו על המפה ורשמו בפנקס את ריכוזי הכוחות שראו ואת מה שצריכים המפקדים לדעת.

אלה היו מטוסי איסוף אוויריים, מטוסים פשוטים ביותר שמהם צפו הטייסים אל האויב שלמטה ודיווחו. לעומתם, מטוס הריגול הראשון שפותח ככזה היה ככל הנראה מטוס הריגול או וי 1 מוהוק (OV1 MOHAWK).

הסוג הוותיק ביותר של מטוסי הריגול היו מטוסי הסיור. מטרתם הייתה זיהוי ותיעוד של נקודות עניין שיכולות לעניין את הכוחות שעתידים לפשוט כל האזור או שמסכנות את הגבולות.

למעשה, מטוסי הסיור הללו היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה. במלחמת העולם הראשונה, שהתקיימה בתחילת עידן התעופה, הם יכולים היו לעשות רק משימות כאלה, שהיו יחסית בטוחות. בהמשך, כשמטוסי הקרב נוצרו, נתקלו מטוסי הסיור במערכות נ"מ (נגד מטוסים) ובמטוסי קרב שרצו להפילם ולמנוע מהם גילוי סודות והיערכויות צבאיות. הטסת מטוסי ריגול הפכה בבת אחת למשימה מסוכנת במיוחד.

מלחמת העולם השנייה הפכה את מטוסי הריגול או הסיור האווירי לחשובים הרבה יותר. אם במלחמת העולם הראשונה הלוחמה הייתה גזרתית, באזור מצומצם לכל כוח והתמקדה בחפירות ובהסתערויות מקומיות, כאן הכל השתנה. מאות טנקים הסתערו תוך יום במלחמת העולם השנייה ושינו את תמונת הקרב במהירות אדירה. המידע על תמונת הקרב והיערכות האויב הופך קריטי. מטוס הריגול של היום הוא אחד הכלים היעילים והחשובים לניצחון בקרב של מחר.

בימי המלחמה הקרה של שנות ה-50 הופך השימוש במטוסי סיור וריגול הכרחי לשתי המעצמות, ארה"ב ובריה"מ, בדרכן להשיג מידע הכרחי זו על זו. מטוסי הסיור מתבססים מעתה על מצלמות בלבד.

פיתוח מבריק שנקרא SAR מאפשר עם הזמן להפיק תמונה מהרדאר, המכ"מ. זו המצאה של המתמטיקאי האמריקאי קארל וויילי, שפיתח אלגוריתם גאוני שאפשר ליצור מתמונות בודדות של החזר המכ"מ, בצירוף מדידת מהירות התנועה של המטוס תמונות תלת-ממד של שטחים עצומים.

ואז מייצרים את "הציפור השחורה", ה-SR71. זהו מטוס הריגול החדשני אי-פעם, שהוא גם כלי הטיס הסילוני הכי מהיר אי-פעם.

אבל עם תום המלחמה הקרה הגיעה גם תחילת הסוף של מטוסי הסיור והריגול הרגילים והיקרים כל כך. הביקוש החדש הפך למטוס מצויד היטב, שיודע לעשות משימות רבות ובכללן הסיור והריגול.

כשצבאות מעוניינים במטוסים רב משימתיים, הם בעצם רוצים מטוסים שהריגול והסיור הם רק חלק ממה שהם מאפשרים לטייסים. הסיור אווירי הופך לעוד משימה במערך המשימות של מטוסים מודרניים ולצורך כך מפותחים מכשירי-סיור, פריטי תיעוד וצילום מגוונים.

וכך כל מטוס קרב הפך גם למטוס סיור. כשהתווספו בהמשך גם הלוויינים הצבאיים והיכולת לאסוף מידע קרבי מההחלל, ברור היה שעידן מטוסי הריגול תם.


הנה סיפורם ותולדותיהם של מטוסי הריגול - מהמוסקיטו ועד "הציפור השחורה" (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM


מוהוק - ראשון מטוסי הריגול (בעברית):

https://youtu.be/llgsVOZBgLE


הנה מטוס הריגול המסתורי של ארה"ב - אורורה:

https://youtu.be/vUPYCAbW880


וגם מטוס ה"עיטם" - מטוס הריגול המודרני של צה"ל:

https://youtu.be/Upi_3dyRYP8


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.