» «
תכנית מרשל
כיצד עזרו המנצחים למנוצחים בתכנית מרשל?



בימים האחרונים של מלחמת העולם השנייה, היו גרמניה ושותפותיה לציר הרשע שנלחם בבעלות הברית הרוסות לחלוטין, פשוטו כמשמעו. ההרס של המדינות הללו, גם הפיזי וגם הכלכלי, אמור היה להפוך אותן למדינות עניות ואת תושביהן לעניים מרודים, למשך שנים רבות. לכאורה זה מה שהמנצחים היו אמורים לרצות - שהם יתייסרו בעוני ובדלות מתמשכים, על ההרס והרצח שהם חוללו בכל רחבי אירופה והעולם.

בפועל, קרה בדיוק ההיפך. גרמניה, איטליה, ספרד ומדינות נוספות באירופה, הפכו בעשורים הבאים למדינות מהעשירות והחזקות בעולם. את התודה חייבים אזרחיהם ל"תכנית מרשל" (Marshall plan), התוכנית להבראת אירופה, שהושקה ב-1947, דווקא על ידי מי שבמלחמה היו אויביהם המרים ביותר - האמריקאים ושהתבססה על כסף רב שנתנו המנצחים למנוצחים דווקא.

זו הייתה תכנית מנוגדת לעיקרון של אלפי שנים, שלפיו המנצחים לוקחים הכל מהמובסים. בתכנית, שנקראה על שמו של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ורג' מרשל, שר החוץ שלה, לא נלקח שלל על ידי האמריקאים אלא להיפך. הם השקיעו כ-13 מיליארד דולר בסיוע כלכלי ובייעוץ טכנולוגי למדינות אירופה המובסות, שהיו רק צריכים להצטרף לארגון ה־OEEC, בעברית "הארגון לשיתוף פעולה כלכלי אירופי". זו הייתה תכנית חכמה של המנצחים, לשיקום אירופה לאחר המלחמה.

על אף שיש היסטוריונים שסבורים אחרת, רבים רואים בתכנית מרשל מרכיב מרכזי בהצלחת שיקום אירופה לאחר המלחמה. במקביל, גם ארצות הברית הרוויחה ממנה בגדול, שכן היצרנים האמריקאים מכרו כתוצאה ממנה בכל רחבי אירופה והכלכלה האמריקאית החלה את מה שיהפוך לבום כלכלי אדיר. לפיכך נחשבת תוכנית מרשל למפעל הסיוע הגדול בתולדות האנושות והמוצלח ביותר.

היות והתכנית נועדה בעצם למנוע את התחברות מדינות אירופה לקומוניזם, לא השתתפו ברית המועצות והמדינות שבהן שלטה, מדינות ברית ורשה, בתוכנית מרשל. הסיבה - מנהיג ברית המועצות, סטלין, סבר שהיא מופנית נגדו וראה בה איום על הקומוניזם של ברית המועצות. הוא סרב לתמוך באופן דומה במדינות מזרח אירופה, מה שנחשב לטעות היסטורית שלו.

שהרי אם תכנית מרשל הקפיצה את אירופה המערבית לשמיים, הפיצה במערב אירופה תקווה ואמון כלפי אמריקה והכתירה אותה כמנהיגת העולם החופשי, במזרח אירופה קרה בדיוק ההפך. ברית המועצות למעשה שדדה את הפיצויים שתבעה, על נזקי המלחמה שנגרמו לה, מה שבדיעבד לא הקפיץ את כלכלתה ובנוסף נלקח בחלקו, מאותן מדינות שהפכו חברות בברית שלה. פלא שאף אחד באירופה לא ממש אהב אותה?

כך שלמעשה, תכנית מרשל הייתה יוזמה מקורית, יצירתית ורבת רבדים, בקנה מידה היסטורי, שיצרה אירופה חדשה ועולם בריא יותר.


הנה תכנית מרשל וכיצד שיקמה את אירופה (עברית):

https://youtu.be/tvQWWLAKqXs


סיפורה של תכנית מרשל:

https://youtu.be/Xyoviiavusk


ברלין ההרוסה היא דוגמה לאירופה שאחרי המלחמה:

https://youtu.be/lLeUcJ7_vvw


תכנית מרשל בונה את אירופה מחדש:

https://youtu.be/WtH8oo4gCdg


והסבר ההיגיון של תכנית מרשל:

https://youtu.be/IU_QQtPRhSU
בבונים
מהו בבון ולמה הכינוי בבונים הפך לעלבון?



בַּבּוּן (Baboons) הוא קוף, שוכן אדמה, שלא חי על עצים, ממשפחת הקופים שהם בעלי זנב.

ישנן אמנם של בבונים אוכלוסיות מבודדות חח גם לאורך חופי ים סוף, בחצי האי ערב ואפילו צפונית לסהרה, אבל בדרך כלל מדובר בקופים שחיים בעיקר בחלק הדרומי של יבשת אפריקה מדרום למדבר סהרה.

בשנים האחרונות נפוצה המילה בבונים ככינוי גנאי לבני-אדם. מדובר בכינוי לא ראוי לבני אדם. אבל הוא לא ראוי לא רק מפני שהוא פוגעני ומתנשא, אלא גם מפני שהוא מצביע על הבורות של מי שמכנה כך אדם אחר.

כי הבבונים הם מבעלי החיים האינטליגנטים יותר בטבע.

במצרים העתיקה הם נחשבו אלים. אבל אם נישאר רגע בעולם החשיבה הפחות מיתולוגי - הבבון, למשל, הוא בעל החיים היחידי בעולם החי שמסוגל להבחין בין זכר לנקבה בבני אדם.

הוא גם הפרימט הכי סתגלני אחרי האדם. מהערבות הצחיחות, דרך יערות צחיחים למחצה, דרך מישורי עשב ועד ליערות הגשם עתירי הלחות והמשקעים - ניתן למצוא את הבבונים במגוון של סביבות מחיה שונות לחלוטין זו מזו.

זה מעיד על יכולת הבבונים להסתגל ולהתאים את עצמם לתנאים השונים כל כך של סביבות מחיה שונות ואף מנוגדות. המין האנושי עשה מהסתגלנות הזו קריירה והשתלט על העולם כולו. אז זה הכי קרוב שיכול בעל חיים להתקרב ליכולת האנושית של האדם, על יתרונותיו ובעיקר על חסרונותיו.


הנה הבבונים בספארי (עברית):

https://youtu.be/QuWPtK0bxxk


החברה הבבונית שהיא גם לוחמת ומגינה על מה ששייך לה, כמו טריטוריה:

https://youtu.be/iXtc17ioUFk


יש מקומות בהם הבבונים ממש כובשים שטחים (עברית):

https://youtu.be/mrnuny7oZTg


ובבונים רעבים יכולים אפילו להפוך טורפים, במקרה הזה פלמינגו:

https://youtu.be/7Xx1jh6MmB8
פניני חוכמה
כיצד נקשרו הפנינים לחוכמה?



שמתם לב שפניני חוכמה הם ביטוי שגור לדברי חוכמה?

הפנינים זכו בעולם העתיק למעמד כמעט מיתולוגי. היה אז קושי עצום בדליית פנינים ממעמקי הים, בעולם שאין בו ציוד לצלילה ממושכת. במקביל, הפנינה הנדירה הפכה אז לסמל של כל מה שטוב: יופי, שלימות, אור, פוריות, אלמוות והכי חשוב - עושר גדול.

בשל נדירותן, יכולים היו רק עשירים לרכוש פנינים. למעשה נחשבה הפנינה בעבר ל"מלכת האבנים היקרות". בימי הביניים יצאו משלחות גדולות בחיפוש אחר פנינים, רק כדי לשבצן בכתרי המלכים.

הרבה אמונות וסיפורים מיתולוגיים נקשרו בפנינה היקרה. היוונים האמינו שהפנינים הם דמעות האושר שמחתה האלה אפרודיטה כשנולדה. לפי המיתוס הזה, הפנינים היו בעצם דמעותיה של אפרודיטה, שנפלו לים.

ככלל, בתרבויות שונות ראו בפנינים את דמעות האלים. גם דרקונים סיניים תוארו כלופתים פנינה. קלאופטרה התערבה עם מרקוס אנטוניוס שהיא תכלה את עושרה של ממלכה שלמה בארוחה בודדת. היא ניצחה אותו, לאחר שהמיסה פנינה יקרה מזוג העגילים שלה בחומץ ושתתה את התמיסה...

לעומתם, במשלי אזופוס הוחזרו הדברים לפרופורציות, כשסיפר אזופוס על תרנגול שמצא פנינה אך העדיף גרגר שעורה על פניה, שכן "דברים יקרים נועדו רק למי שמסוגלים להעריך אותם."

אבל מאיפה בא הקישור המוזר בין פנינה לחוכמה?

ובכן, כבר בעולם העתיק זכו הפנינים להיות סמל לחוכמה. את בני התקופה הרשימה הסבלנות שבה נוצרת הפנינה במשך שנים רבות, ממש כמו חכם הצובר ידע לאורך שנים.

זו הייתה מטפורה נאה. ממש כמו דברי חוכמה אמיתיים, הייתה גם הנדירות של הפנינים לסמל. גם ההערצה הגורפת ליופיה של הפנינה, מעין אבן זעירה שמזכירה את הירח, תרמה להיותה כה נחשבת, נחשקת ודומה לדברי חוכמה, שתתפלאו אבל פעם נחשבו לעניין של זקנים. כל אלה הולידו את הביטוי "פניני חוכמה" (Pearls of wisdom).


הנה תולדות הפנינים ופניני החוכמה בעת העתיקה ובהיסטוריה בכלל:

http://youtu.be/NOgnHJszhlA
משל הכד הסדוק
מהו משל הכד הסדוק?



משל הכד הסדוק מדבר על חסרונות והיתרון שבקיומם של חסרונות אצל כל אחד מאיתנו. אל לנו לרפות את ידינו בגלל חסרונות כאלו ואסור לנו לכאוב ולהצטער על מי שאנחנו. בכל חסרון יש גם יתרון ורק מי שרואה את הדברים כך, יידע להפוך את החסרונות שלו לבסיס לחיים טובים.

האמינו בעצמכם - גם אם אינכם מושלמים!

ואגב, אין באמת אנשים מושלמים.


הנה משל הכד הסדוק מסין (עברית):

http://youtu.be/UliZ_0W_Ey0

חוכמה

בינה מלאכותית
למה מחשבים לא חכמים או נבונים כמו בני אדם?



מחשבים יודעים לעשות המון דברים מצוין, אפילו יותר מבני אדם. אבל זה לא אומר שהם נבונים או חכמים מבני אדם. עדיין...

מהירות הפעולה של המחשבים מאפשרת להם לבצע חישובים מסובכים ביותר, בשבריר מהמהירות שאפילו הגאון האנושי הכי גדול יכול רק לקנא בה. הם יכולים לחשב מתמטיקה ולבצע פעולות על תמונות, וידאו, תקשורת ועוד, אפילו לנצח את רובנו בשחמט... מחשב כבר ניצח את האלופים האנושיים, אפילו בשעשועון טלוויזיה שהתנהל בשפה טבעית, שהיא שפה אנושית.

אבל האם זה אומר שהם נבונים או חכמים באמת? ואם לא, האם בעתיד יוכל המחשב להיות חכם כמו ואפילו יותר מבני אדם? ונבון?

כרגע מחשבים הם ממש לא נבונים כבני אנוש. הם מחשבים מצוין, אבל חושבים ברמה של ילד קטן. החשיבה האנושית היא מפותחת כל כך, שהם אפילו לא קרובים לחיקוי שלה.

בקשר לחוכמה, הם לומדים ועושים זאת לא רע, אפילו טוב. למידת מכונה, למשל, מחייבת עדיין בני אדם מקצועיים שיאמנו את המחשב וזו עדיין מלאכה למומחים. זה אומר שמדובר במשהו כמו מורים ברמת פרופסור המלמדים תלמידים בבית הספר היסודי.

אבל למידה עמוקה היא סיפור אחר. כבר היום מחשבים מלמדים את עצמם, באמצעות טיפול בכמויות אדירות של נתונים, מה שקרוי לעתים "ביג דאטה", לזהות ולהסיק מסקנות שמעט מאוד בני אדם יכולים היו להגיע אליהם. זו כבר סוג של תבונה ולא סתם זהו חלק מובחר בעולם של ה"בינה המלאכותית" של ימינו.

ישנם מדענים שמאמינים שבקרוב, ממש בתוך כמה עשרות שנים, יהיו כבר מחשבים נבונים ובעלי רגשות כמו של בני אדם. זה ייצור עולם חדש ומשונה שבו מחשבים יוכלו לבצע ולחשוב בשבילנו. יש אפילו מי שטוענים שזה יאריך את חיינו בהמון שנים. האם זה טוב או שיש בזה גם רע? - כנראה שגם וגם, אבל בכל מקרה זה מעניין וראוי למחשבה!


הנה סרטון על חוכמת המחשב לעומת חוכמת האדם (עברית):

http://youtu.be/YTNasDfDE6U


אולי המחשב כן יכול להיות חכם כמו בן אדם? (מתורגם):

https://youtu.be/3wLqsRLvV-c
פרנסיס גלטון
מי גילה את חוכמת ההמונים?



את חוכמת ההמונים הציג כבר בשנת 1907 המדען האנגלי סר פרנסיס גלטון (Francis Galton).

גלטון, שחקר התנהגות אנושית על ידי ניתוח מחקרים סטטיסטים, כתב מאמר בשם "קול העם" (Vox Populi). במאמר שניסה לקדם את הדמוקרטיה, הוא הציג את כוחם של הרבים להחליט נכון ותאר בסיפור את "מבחן השור".

הסיפור שלו מספר על כפר אנגלי ויריד למכירת חיות שהתקיים בו. אחד החוואים ערך תחרות הימורים בין הקהל. הוא ביקש מכולם לנחש את המשקל של שור שהציג לפניהם. כל אחד מהקהל רשם על פתק את הניחוש שלו. גלטון שנכח במקום, אסף לאחר התחרות את 800 פתקי ההימורים וחקר אותם. להפתעתו הוא מצא שממוצע הניחושים של כל משתתפי ההימור היה 542.9 קילוגרם, בעוד שמשקלו האמתי של השור הוא.. 543.4 קילוגרם, ממוצע מדויק ביותר!

יש מחלוקת כמה היו המשתתפים סתם אנשים וכמה הם היו בכל זאת סוג של מומחים כפריים, המכירים את ממוצע המשקל ויודעים להעריך. אבל הסיפור ממחיש נקודה והדמיון שמצא גלטון בתוצאות, לא ממש מפתיע. לפחות לא את מחבר הספר "חוכמת ההמונים", שפרסם בשנת 2004 עיתונאי אמריקאי בשם סורוסיצקי. הוא טען שחוכמת הרבים גדולה תמיד מזו של מעטים, גם אם המעטים הם מומחים בתחום או מוכשרים במיוחד.

סורוסיצקי גם ציין בספר שבמקרה אחר, נשאל הקהל שאלה בשעשועון "מי רוצה להיות מיליונר?" ולמעלה מ-90% מהתשובות היו נכונות, בעוד שמומחים ענו בפחות מ-60% מהמקרים נכון. לכן הוא ציין שהמשתתפים בחוכמת המונים יעילה חייבים להיות בלתי תלויים, בעלי דעה עצמאית ושחייב להיות מנגנון שאוסף את התשובות ומסכם אותן באופן שניתן להבין את דעת הכלל.

על חוכמת ההמונים התבססו אתרי אינטרנט שונים, שמשתמשים בדעת הגולשים הרבים, כדי לייעץ ולאגד ידע.


הנה התחרות שתאר גלטון ובה נראתה בפעם הראשונה חוכמתו של ההמון:

https://youtu.be/L1ElLCPMWm4


בדיקת "חוכמת ההמון" - ב-BBC ביקשו מאנשים לנחש את מספר הסוכריות בצנצנת - האם ממוצע הניחושים ידייק יותר מהיחידים הכי מדויקים?

https://youtu.be/iOucwX7Z1HU


חוכמת ההמונים שמראה ש"האדם הכי חכם בחדר הוא כולם":

https://youtu.be/CWz4IstzFKc


והסבר מפורט על חוכמת ההמונים:

https://youtu.be/hu7PbUCpths
חוכמת הרובוט
האם רובוטים חכמים מבני אדם?



רובוטים הם חכמים, עד כמה שתכננו ותכנתו אותם להיות חכמים. שום רובוט עדיין לא הפך לחכם מאדם. גם המערכות שמשמשות להם לראיה, שמיעה, תנועה ועוד - הכל נעשה על ידי בני-אדם.

יתכן בהחלט שבעתיד יהיו רובוטים מאד חכמים ואפילו כאלה שהם חכמים מבני האדם. האמת היא שזה מקור לחשש לא קטן בקרב אנשי מדע וטכנולוגיה רבים. הם מנסים למנוע פיתוחים מסוכנים לאדם, של בינה מלאכותית שתאפשר חלילה לרובוטי העתיד להשתלט על העולם.

כבר היום מנצחים רובוטים מסוימים פה ושם את אלופי העולם בשחמט, או זוכים בשעשועוני ידע ובעיקר טריוויה בטלוויזיה. אבל זו עדיין מהירות החישוב המטורפת ובסיסי המידע העצומים שבהם הם מנווטים במהירות אדירה ושעומדים לרשותם, ולא יכולת חשיבה איכותית כמו אצל בני אדם רגילים, לפחות לא זו של בני אדם חכמים ונבונים מאד.

אז התשובה היא כרגע עדיין לא - עד להודעה חדשה בני האדם, לפחות בני אדם כלשהם, הם עדיין חכמים מרובוטים.


הנה סרטון על רובוטים ובעלי חיים:

http://youtu.be/FSmF9XUhf3Y
שימפנזים
כמה השימפנזים חכמים ואיך הם משוחחים?



השימפנזים הם מבעלי החיים הנבונים ביותר. הם גם אחד משני המינים היחידים שנחשבים לקוף-אדם.

בין המרכיבים התבוניים המרתקים שהשימפנזים יודעים לבצע ניתן למצוא את יכולת השיתוף שלהם במזון, השימוש בכלי ציד פשוטים ובכלים שמצאו או סיגלו לביצוע משימות, המודעות העצמית, הציד המשותף שלהם, וניהול קהילה חברתית ופוליטיקה פשוטה, כולל היכולת להתאפק.

#דוגמאות לתבונה של השימפנזים?

הם למשל, אוהבים לאכול טרמיטים, סוג של נמלים. הם מצאו לעצמם שיטת ציד יעילה ופשוטה להפליא. השימפנזים משתמשים בענף קטן, אותו הם תוחבים לתוך קן של טרמיטים. הם ממתינים רגע, כדי שהטרמיטים יתקפו את הענף "הפולש" וייצמדו אליו בעזרת לסתותיהם. אז השימפנזים נוהגים למשוך את הענף החוצה ולזלול בהנאה את הטרמיטים שמכסים אותו.

לאחר התנסות קצרה עם מראות, השימפנזים גם ידועים כקופים היחידים שעוברים את המבחן של היכולת לזהות את עצמם במראה. את המבחן הזה יש חוקרים המחשיבים כראייה לקיום מודעות עצמית.

אבל מעניין הרבה יותר הוא הצד החברתי שלהם. לא רק ששימפנזים הם בעלי חיים חברותיים, רגשיים ופעילים מאד, הם גם סיגלו לעצמם תקשורת שבה משמשים פרצופים, מחוות, תנועות ידיים והבעות פנים חרישיות או מלוות בקולות, כדי להעביר ביניהם מסרים ולנהל משא ומתן.

כך למשל יכולה שימפנזה להתחבק ולהתנשק כדרך להביע פיוס או קרבה לשימפנזה אחרת. השימפנזה יכולה גם לבקש אוכל על ידי מחווה "אנושית" של הגשת יד בתחינה למי שאוחז במזון. אם היא אינה מקבלת, היא תוסיף פעמים רבות בכי או יבבה, כדי לרגש את האוחז במזון ולגרום לו לתת מעט משלו.

אצל השימפנזים הילדים מוכרות גם התפרצויות הזעם הקולניות, כשאימם גומלת אותם מיניקה של חלב אם.

החוקרים הצליחו שוב ושוב להדריך שימפנזים לתקשר בשפות סימנים ולהעביר מסרים מתוכנתים שלמדו.


הנה התקשורת והדיבור של השימפנזים זה עם זה, במחוות ותנועות:

http://youtu.be/NBFBbFcixRY


תינוקת שימפנזי, שלומדת לומר מילים כמו אמא ואבא ולהשתמש בהם נכון:

http://youtu.be/1-_LsVQb3t0


ושימפנזה שמדליק אש מזרדים ואז מבשל מרשמלו על המדורה:

https://youtu.be/GQcN7lHSD5Y


אורנגאוטן
מהם קופי האדם שהם החיות החכמות ביותר?
מהי החיה החכמה ביותר?
איזו חיה נחשבת לחיה הכי חכמה בעולם?


קופי אדם הם הפיקחים והחכמים שבחיות. ביניהם נחשב אינטליגנטי במיוחד קוף האורנגאוטן. הוא יודע לחקות אנשים ולבצע דברים חכמים שהוא לומד מהם. ניתן גם ללמד את קוף האורנגאוטן עבודות שונות, כמו שימוש במסור ובפטיש. לאורנגאוטן יש גם יחסים חברתיים וסממנים נוספים של חוכמה ותבונה המזכירים חברה אנושית.

אחרי האורנגאוטנג, התבוניים שבין בעלי החיים הם השימפנזים והדולפינים.


ראו כמה חכמים יכולים להיות קופי האורנגאוטנג (מתורגם):

https://youtu.be/gFzqqaBA9wQ


האורנגאוטן הלומד:

http://youtu.be/IFACrIx5SZ0


והוכחה לכך שהם אינטליגנטיים, למשל בזיהוי עצמם במראה:

http://youtu.be/Okmkn30D0NU
מה פשר החיבוקים והנשיקות של השימפנזים?



השימפנזים חיים רוב הזמן על העצים ונעים ביניהם בקפיצות גדולות, כשהם נאחזים בענפים בזרועותיהם החזקות.

הקשר בין השימפנזים מאד דומה לקשר בין בני-אדם. גם הם מברכים אחד את השני בחיבוק ונשיקה וגם הם "משוחחים" ביניהם. אבל השיחה של השימפנזים היא בעזרת נשיפות, שריקות, נחירות ונביחות.

כששימפנזים רוצים להזהיר אחד את השני מפני איום או אויב מפחיד, הם חובטים על גזע העץ ושורקים ברעש גדול.


הנה צורת התקשורת של השימפנזים:

http://youtu.be/NBFBbFcixRY


וחיבוקים לחוקרים:

http://youtu.be/EsUP2dftN9w
מהו משל הבמבוקים?



הבמבוק, שנחשב לאחד הצמחים החזקים על פני כדור הארץ ומהצומחים הכי מהר, הוא גם שורד גדול. הרי הוא היה הצמח הראשון שהוציא ענפים ועלים ירוקים לאחר ההפצצה הגרעינית בהירושימה, הפצצה שכזכור כילתה את כל החי והצומח באיזור העיר. גם מהירות הצמיחה של הבמבוק מעוררת השתאות - היא יכולה להגיע במינים מסוימים למטר שלם ביממה!

אבל הבמבוק מלמד אותנו גם משל חשוב על התנהגות אנושית. "משל הבמבוקים" מדגים לנו כמה חשוב ליצוק יסודות טובים ושורשים חזקים לדברים שנרצה לעשות או לדברים שנרצה שיקרו. שורשים זו הכנה מוקדמת, לימוד הנושא, הבנה והפנמה של הצעדים לביצוע הדבר שנרצה לעשות. בסיס טוב לבנייה.

אנו חושבים לעיתים שאם לא הצלחנו עד עתה, בזבזנו את זמננו בנסיונות ובמאמצים שעשינו. זה לא נכון. הבסיס שהנחנו נחוץ ואפילו הכרחי, גם אם לא הצליח עדיין, כדי להשיג את ההצלחה שנשיג.


הנה סרטון שמספר את משל הבמבוקים:

http://youtu.be/hw9AbtSDrZ0
כמה חכמים הפילים?



לורנס אנטוני היה אוהב פילים אמיתי. האיש שזכה לכינוי "הלוחש לפילים", הציל פילים רבים בחייו וחילץ אותם מזוועות שגרמו להם בני אדם. כשמת לורנס אנתוני, קרה המקרה המופלא שזוכר כל מי שאוהב ומעריך את החיה הגדולה הזו. בלי כל הסבר לכך, החלו להגיע אל ביתו של אנתוני עדרי פילים מכל הסביבה והקיפו אותו בעצב מופגן.

זה לא הפליא את מי שמכיר פילים. הפילים הם מהחיות הנבונות בטבע ויש להם גם רגשות מפותחים, ניסיון חיים, זיכרון וזוגיות מופלאה. בדומה לשימפנזים, הדולפינים והלווייתנים, גם הפילים משתפים פעולה עם בני האדם בדרכים שונות. יכולת הלמידה הגבוהה של הפילים גם היא מוכחת שוב ושוב. מדענים צפו בפילים שהשתמשו במקלות, כדי להסיר קרציות ובכפות תמרים כדי למעוך זבובים שמציקים להם. כשרצו להתגנב למטע בננות הם השקיעו את הפעמון שעל צווארם בתוך הבוץ, כדי שלא ישמיע רעש.


יש פילים מאולפים שלמדו לצייר פילים בעזרת אפם:

http://youtu.be/i-vH9LfRmx0


פילה מצילה את הפיל התינוק שלה ולא נוטשת:

https://youtu.be/C9NeeuQpZ74


פילון צעיר נרדם לשירת שיר ערש על ידי המטפלת שלו:

https://youtu.be/WhkwK3olFfM


וכך בוחנים את האינטליגנציה של הפילים:

https://youtu.be/FBFMGmbi2Io
איך התוכים מחקים אנשים?



התוכי הוא אחד העופות המרשימים בטבע, גם בתבונה שלו וגם ביכולת החיקוי המדהימה שהוא מפגין. וזה לא רק החיקוי המופלא שמאפיין את התבונה שלהם. כשמאמנים אותם נכון, התוכים יכולים להבין רעיונות שונים, לענות על שאלות מדויקות בתשובות תואמות ולעשות המון דברים תבוניים שהם למדו.

מבנה גופם של התוכים כולל תיבת תהודה שמאפשרת להם להפיק הרבה סוגי קולות וכך הם מסוגלים להיות חקיינים טובים כל כך. הם מסוגלים לחקות מגוון רחב של צלילים וקולות, כולל דיבור אנושי.

מחקרים מצאו שכישרון החיקוי של התוכי הוא כלי חברתי חשוב. החיקוי מאפשר לתוכי לתקשר ביעילות עם תוכים אחרים בלהקה ובכך לשפר את מעמדם החברתי. יותר מזה, כנראה שהתוכי משתמש בחיקוי כדי לתקשר עם תוכים ספציפיים, לנהל איתם סוג של שיחה.

מיני התוכים השונים יודעים לחקות ברמות שונות. יש מיני תוכים שמצטיינים בחיקוי יותר מאחרים. חוץ מהיותו ציפור חכמה במיוחד, האפרור האפריקני, שרבים מכירים בשם ג'אקו, הוא החקיין הטוב ביותר בין מיני התוכים וגם אחת הציפורים החכמות בטבע. 


הנה תוכי מבריק בשם איינשטיין שיודע לחקות כל דבר ואפילו לשיר:

http://youtu.be/nbrTOcUnjNY


כך תוכים יכולים לדבר:

https://youtu.be/dBGw7uXc0eo


השוואה בין איינשטיין ותוכי נבון נוסף בשם גריפין:

http://youtu.be/ozgcKw4MyvY


ותוכים נוספים שמפגינים כישורי חיקוי ודיבור מדהימים:

https://youtu.be/vLxOsPcRK2Q
האם כלבים הם חכמים?



הכלב הוא לא רק ידידו של האדם, הוא גם יכול להיות די אינטיליגנטי ונבון. מדובר בבעל חיים מאוד אינטואיטיבי, שיכול להתנהג באופן חכם למדי, לפחות בעיני בעליו.

כלב מכיר את שמו ואפשר ללמדו להבין עד 150 מילים ויותר. יש לכלבים גם יכולת לפתור בעיות ולהתמודד עם קשיים באופן אינטליגנטי משהו.

מבחינה חברתית, הכלבים מאוד מודעים - גם לבני אדם וגם אלו לאלו. המחקר יודע לומר שכלבים יכולים להבין הבעות פנים אנושיות ולהבחין בין פרצופים שמחים לכועסים. הם מסוגלים להראות ולבטא רגשות, כמו למשל קנאה.

מחקרים אחרים מדווחים שהם יכולים לקלוט ולחוש ברגשות שבעבר חשבנו שרק בני אנוש יכולים לחוש. יש אפילו סברה שכלבים יכולים לזהות בני אדם שאינם אמינים ואז להפסיק ולעקוב אחר הרמזים שלהם.

אז כן, אולי כשהם רודפים אחרי זנבם, כלבים לא ממש נראים מועמדים לפרס נובל, אבל מדובר בבעלי חיים די נבונים, אולי גם חכמים


הנה סרטון שמראה את החוכמה של כלב מאולף שיודע גם לעשות פעולות חשבוניות:

http://youtu.be/EAo0MJbsC_g


וכלב שיודע לספור ומזהה צורות:

http://youtu.be/kGUmudR9ZsQ
מה תורם הניסוי לשיטה המדעית?



השיטה המדעית (The scientific method) היא רעיון שנוצר מאז המהפכה המדעית והולדת המדע המודרני, במאה ה-17. השיטה הזו קידמה את הידע האנושי ואת האנושות באופן חסר תקדים בהיסטוריה של האדם.

עיקרון חשוב בשיטה הזו הוא הספקנות (skepticism). המדע משתמש בספק, כלומר בזה שחוקר צריך להיות ביקורתי ולהטיל ספק בממצאים של מחקר שלפניו. במדע יש לבדוק השערות מדעיות ואאחת השיטות הטובות הם הניסוי המדעי. ניסויים הם הדרך לבחון השערות מדעיות ולקדם את הידע המדעי בעולם. תודות לניסוי המדעי ניתן לבדוק הבדלים בין קבוצות וללמוד השפעה של משתנים שונים על הנחקרים.

איך זה עובד?

עיקרון חשוב בניסוי מדעי הוא להקצות את הנבדקים לקבוצת המחקר או הביקורת באופן אקראי, כשההבדל היחיד ביניהן הוא זה שאותו חוקרים. למשל קבוצת מחקר וקבוצת ביקורת, בהן בודקים את השפעת שתייה של קפה על לחץ הדם. לקבוצות יוקצו המשתתפים באופן אקראי וייבדק לחץ הדם שלהם, קבוצת המחקר תשתה קפה וקבוצת הביקורת לא ולאחר מכן ייבדק לחץ הדם של הנחקרים משתי הקבוצות. ההבדל בין לחץ הדם הממוצע או החציוני (עוד פרמטר בסטטיסטיקה) של חברי שתי הקבוצות הוא שיראה את הקשר בין שתיית הקפה ללחץ הדם.

הניסוי צריך להיות מתועד באופן קפדני וזאת כדי שחוקרים אחרים יוכלו לבצע אותו שוב ושוב ולאמת או להפריך את תוצאותיו ובכך לערער על ממצאי המחקר. הספק שחוקר אחד מטיל בתוצאות של חוקרים אחרים הוא הכוח המניע את המחקר המדעי המעולה. אם הוא הפריך את התוצאה של מחקר ואחריו עוד חוקרת ועוד אחד, הדבר יעודד חוקרים אחרים לחפש את ההוכחה במקום אחר. כך ורק כך מגיע המדע המודרני לתוצאות מדהימות!

למה זה כך? - כי עקרון יסוד במדעים המדויקים, למשל, הוא שלא ניתן להוכיח השערה באמצעות תצפית, אלא רק להפריך אותה. גם אם נאסוף אינספור נתונים הנוגעים להשערה ותומכים בה, הם יחזקו אבל לא יוכיחו אותה. לעומת זאת, מספיק שיימצא נתון אחד שיסתור אותה, כדי שהיא תתרסק.

דוגמה יפה לכך היא התיאוריה של תלמי, שזכתה לשם "המודל הגאוצנטרי" (לפיה כדור הארץ הוא מרכז היקום). תלמי היה מדען קדום, שהצליח לאסוף הרבה נתונים שתמכו בתיאוריית כדור הארץ כמרכז היקום. נתונים אלו הספיקו כדי שהשערתו תהפוך באלף השנים הבאות מקובלת על הכל.

אבל אז, הספיקה תצפית אחת של קופרניקוס כדי להפריך את הגישה הזו ולהראות שכדור הארץ רחוק מלהיות מרכז היקום, או אפילו מרכז מערכת השמש. מכאן ישלוט "המודל ההליוצנטרי", בו כדור הארץ מקיף את השמש ושניהם רחוקים מלהיות מרכז היקום.

גם גישת "על כתפי נפילים" היא חלק מרכזי בשיטה המדעית. כך לדוגמה תרמו מחקרי היוונים על האֶליפּסה רבות לגיבוש תורתו של קֶפְּלֶר על מסלוליהם של כוכבי הלכת. שלושת החוקים של קֶפְּלֶר עצמו, על תנועת גרמי השמיים, תרמו בתורם תרומה אדירה לחוקי הכבידה של ניוטון. כך ניוטון עמד על כתפי קפלר, שעמד על כתפיים יווניות וכך הלאה.

תוכלו ללמוד עוד הרבה על הנושא בתגית "ניסויים". ועל ניסויים פורצי דרך ומרתקים בתולדות המדע תקראו בתגית "ניסויים מפורסמים".


הנה הסבר הניסוי המדעי (מתורגם):

https://youtu.be/GUpd2HJHUt8


פעמים רבות דווקא השאלות הפשוטות מביאות לתגליות מדעיות חשובות (מתורגם):

https://youtu.be/F8UFGu2M2gM


והספקנות שבבסיס המדע, למה חשוב להיות ספקן במדע? - דוגמת האקלים (מתורגם)

https://youtu.be/stGBDI2SgEU
מהי חוכמת ההמונים?



חוכמת ההמונים היא תפיסה חדשנית של יצירת מוצרי מידע איכותיים, שבהם תורמים האנשים הרגילים לכתיבה, איסוף ויצירה של מוצר איכותי לכל. זה קרה במהלך שנות ה-2000 כשהפכה חוכמת ההמונים אופנתית מאד. היא באה לידי ביטוי במיזמי רשת שקמו באינטרנט והתבססו על חוכמת הגולשים. מאתרי שאלות ותשובות, דרך אתרי חיזוי מגמות, אתרים למימון המונים ואפילו אלגוריתמי חיפוש שהתבססו על פופולאריות בקרב המשתמשים.

ואכן, האינטרנט היה הזירה הטבעית לחוכמת ההמונים. ברשת קמו לא מעט יוזמות של חוכמת המונים שהצליחו והפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. הבולטת מבין מיזמי חוכמת ההמונים היא האנציקלופדיה ויקיפדיה. אנציקלופדיה זו יצרה במשך שנים מועטות יותר ידע מאשר זה שנוצר במשך 200 שנה על ידי האנציקלופדיה "בריטניקה" ובמחקרים נמצא שידע זה לא היה פחות איכותי או מדויק משל האנציקלופדיה הטובה הזו.

בישראל מהווה סטיפס את אחד האתרים המובהקים בגישת חוכמת ההמון ומסתייע בידע של המשתמשים כדי לסייע במענה לשואלים. הנהלת סטיפס אף נועצת במשתמשים לצורך פיתוח האתר ולומדת מתשובותיהם והדירוג שתשובות מקבלות על הדברים הנכונים להמשך הפיתוח של אתר השאלות והתשובות הגדול בישראל.

חוכמת המונים מתבססת על ההנחה שקבוצת אנשים גדולה תניב רעיונות, פתרונות וידע, טובים יותר מאלה של מומחה יחיד או קבוצה קטנה של מומחים. למכרינו וחברינו אנו יכולים לפנות בהתייעצות, מהסוג שקיבל את הכינוי "מוחכוורת" (כמו חשיבה של דבורים רבות בכוורת, שמביאה לתוצאה טובה). מוח-כוורת כזה בא לידי ביטוי לעיתים קרובות בהתייעצות עם חברים ברשתות חברתיות.

באינטרנט לרוב מתחיל מיזם איכותי של חוכמת ההמון ממספר מומחים, המציעים איכות גבוהה של מידע. בהדרגה מצטרפים תורמים נוספים מהקהל הרחב ומקבלים על עצמם תפקידים. כך מעניקים המומחים למוצר את היוקרה והאמינות, בעוד שההמון המצטרף יכול להציע תרומה אישית קטנה, של ידע או הבנה ולסייע בהגדלת מעגל התורמים למיזם ולידע הכולל.


הנה סרטון שמדגים את חוכמת ההמונים וכיצד "האדם הכי חכם בחדר הוא כולם":

http://youtu.be/iOucwX7Z1HU


תחרות שהתקיימה לפני המון שנים ובה נראתה בפעם הראשונה חוכמתו של ההמון:

https://youtu.be/L1ElLCPMWm4


התנהלות נחיל של בעלי חיים שמזכירה את השיטה של חוכמת המונים אצל בני האדם (עברית):

http://youtu.be/LU5gyp0HQWM


וכתבת טלוויזיה על חוכמת ההמונים וביטוייה בעולם המודרני כולל בדיקה אם היא אכן עובדת (עברית):

https://youtu.be/qIgym9kWlnQ?t=43s?long=yes
מהי הציפור החכמה בטבע?



התוכים ידועים כמי שמצטיינים בחיקוי מעולה של צלילים וקולות, כולל דיבור אנושי. ישנם מיני תוכים שמצטיינים בחיקוי יותר מאחרים. האפרור האפריקני (African grey parrot), שרבים מכירים בשם ג'אקו, הוא החקיין הטוב ביותר בין מיני התוכים.

אבל האפרור האפריקני הוא גם ציפור חכמה ביותר. אנו בני האדם אומרים על מישהו שלא מבין, שהוא "חוזר כמו תוכי". ואכן, במחקרים על מיני תוכים נראה היה שהתוכים לומדים לחקות אבל לא מבינים את משמעות הדברים שהם אומרים. ממחקרים רבים נראה שזה אולי נכון אבל לא תמיד.

ממצאים שונים מראים שמיני תוכי נבונים במיוחד, כמו אפרור אפריקני (המוכר בשם ג'אקו) תופסים רעיונות מורכבים, כמו יחסי צבע, צורה וכמות ומסוגלים להשתמש בשפה באופן חכם. הם יודעים להבין את התוכי שהם "משוחחים" איתו, מסוגלים לבקש שיגרדו או יקלחו אותם, מסוגלים להבין ולפתור בעיות ולהשיג מזון באמצעות תקשורת.


הנה אפרור אפריקני המכונה גם ג'אקו ומדבר ועברית:

http://youtu.be/EI7Qcyw5CIk


זו הציפור החכמה בטבע:

http://youtu.be/QnnOx178Z64


בשבי:

http://youtu.be/xpgVL0hisCk


מנהל שיחה:

http://youtu.be/7rfGEtALHYs


ומדבר לעצמו:

http://youtu.be/CWSj02uIJW4


האם שלמה המלך היה החכם באדם?



המלך שלמה היה השלישי במלכי ישראל. הוא היה בנם של בת שבע ודוד. הוא ירש מאביו דוד המלך ממלכה גדולה, מסודרת וחזקה ובעצמו פיתח קשרי תרבות ומסחר עם מרבית ארצות העולם הקדום.

המלך שלמה נודע בחוכמתו והמקורות רואים בו את החכם בכל מלכי ישראל ואף את החכם באדם. במרבית שלטונו היה שגשוג חסר תקדים לעם ישראל, המיוחס לניהולו המבריק את הממלכה.

לאחר שקודמיו פעלו בתקופות של מלחמות ומאבקים, זו גם הייתה תקופת השלום הגדולה של מלכות ישראל. עם ישראל ישב בה "תחת גפנו ותחת תאנתו" ושמו של שלמה נודע בעולם כולו כמלך מוצלח.

בנוסף לתבונתו וחוכמתו הרבה, המלך שלמה נודע גם בעושר שלו ובמפעלי הבנייה המפוארים שלו. הוא תואר כאיש "החכם מכל אדם" ולפי המקרא הוא גם כתב חלקים מספרי משלי, שיר השירים, וקוהלת.

שלמה בנה מבני פאר, כולל את בית המקדש הראשון בירושלים וארמון מלוכה שבנייתו ארכה 13 שנים. אך הוא גם נודע באהבת המותרות שלו, במסים המרובים שהטיל על העם, במיוחד כאלו שנועדו לממן את הבנייה המרובה ואת חיי הפאר של המלוכה. ביקורת הושמעה גם על כך שלאלף נשותיו הוא בנה מקדשים לעבודה זרה בירושלים.


הנה קווים לדמותו של שלמה המלך והמשפט המפורסם שניהל (עברית):

https://youtu.be/EOf7DzUb3e4?si=sLQS-D6P-k5VbTr2


סרטון אנימציה שמספר על תחילת מלכותו של המלך שלמה (עברית):

http://youtu.be/HyX_Ogk9i24


סיפורו המלא באנגלית:

https://youtu.be/XvVYk8Qa8VA


אינספור אגדות ואמונות נקשרו בו בדת, גם אם שמו לא נמצא בשום מקור ארכיאולוגי או חוץ מקראי (עברית):

https://youtu.be/YAg9ZYr0kwU


יש אפילו אגדות על האוצר שלו שחבוי במעמקי מכרות שלמה בתמנע:

https://youtu.be/lEF4jGzFDhg


שיר על שלמה המלך כשהוא פוגש את מלכת שבא (עברית):

http://youtu.be/GUit_ukwd_4


וסביב הכתרת שלמה למלך היו בעיות לא קטנות (עברית):

https://youtu.be/MVLdDnkGhpY?long=yes
מה חכם במשפט שלמה?



מסופר ששלמה המלך היה "החכם באדם". משפט שלמה הוא סיפור שמדגים כמה חכם היה שלמה המלך וכיצד ידע לגלות את מה שקשה לגלות.

הסיפור מתחיל בשתי נשים, ששתיהן ילדו בסמיכות זו לזו בן זכר. באחד הלילות מת אחד הבנים. משראתה זאת אימו היא קמה והחליפה ביניהם. היא לקחה לעצמה את הבן החי ולשכנתה היא הצמידה את בנה המת. בבוקר התעוררה האם השניה וגילתה שהילד שבחיקה מת. היא הבינה במהירות מה נעשה על ידי שכנתה וזעקה: "זהו אינו בני! בני הוא הילד החי!" - האישה השנייה הכחישה ולאחר ריב גדול ובכי רב, הן הלכו עם התינוק החי למשפט אצל שלמה המלך.

לאחר ששמע המלך החכם את שתי הנשים, שכל אחת טענה שהבן החי הוא בנה, הוא פסק שהילד החי ייחתך לשניים ויחולק - חצי ילד לכל אישה.. אמו של הילד המת הסכימה לכך מיד, אך האם של הילד החי זעקה שהיא מוותרת וביקשה שילדה החי יימסר לשכנתה ובלבד שיישאר בחיים.

זה היה הסימן שלו נזקק שלמה המלך. הוא פסק שהאם שלא הסכימה להריגת הילד החי היא אמו האמיתית, בעוד שהאם שהסכימה שהבן ייחתך - אינה אמו.


סרטון אנימציה של משפט שלמה (עברית):

https://youtu.be/r6wk8A4jO7Y?t=14s


קטע מסרט על משפט שלמה:

http://youtu.be/y_az3eNb0fI


סרטון משעשע וקצר על משפט שלמה המודרני (עברית):

http://youtu.be/8WdgLmL7L6A


משפט שלמה מונפש באמצעות דמויות לגו:

https://youtu.be/YUXGBCw5wrw


ופרודיה על משפט שלמה החכם באדם (עברית):

https://youtu.be/qOZ8iziJwe0
מה סוד שירתו של הלוויתן?



הלוויתן הגבנוני (Humpback whale) הוא יונק ימי ממשפחת לוויתני הענק. אורכו יכול להגיע ל-15 מטרים ומשקלו מגיע בקלות ל-27 טון. אבל הלוויתן הגבנוני מעניין במיוחד בזכות שירת הציוצים שלו, שנשמעת למרחקים של מאות קילומטרים. יש אף ממצאים שקולות הלווייתן מצליחים להגיע למרחקים של עד 3,000 קילומטרים!

והלווייתן הגבנוני אינו לבד. מסתבר ששירת הלווייתנים היא צורת תקשורת והתמצאות במרחב הימי. הצלילים שמפיקים הלווייתנים השונים נועדו ככל הנראה לבחירת בני זוג ולניווט בים.

עד היום אין תשובות חד-משמעיות לגבי האופן שבו נוצרת השירה אצל הלווייתנים. אצל לווייתני שיניים כמו הקטלן היא כנראה נוצרת על ידי נקישות ושריקות מהירים בתדירות גבוהה. אבל אצל הלווייתן הכחול ושאר לווייתני המזיפות לא ברור כיצד בדיוק נוצר הקול.


הנה שירת ההמהום של הלוויתן הגבנוני:

http://youtu.be/hcUryRMwM5M?t=6s


הלווייתן הגבנוני נודד במלוא הדרו:

https://youtu.be/zGbUxKdGAGE


הכוח שלו:

https://youtu.be/cJdU23uIMmc


וכך משמשת השירה לצורך הציד:

http://youtu.be/VBYBTY2kFWU
מה מיוחד ברנה דקארט?



אף שהוא היה דתי והאמין באלוהים, נחשב רנה דקארט (René Descartes) לאבי הפילוסופיה החדשה, זו שהתנתקה לאחר יותר מ-1000 שנים מהדת ומהתיאולוגיה, הושפעה מהמדע החדש והפכה חלק ממנו.

דקארט הצרפתי היה זה שטבע את המשפט המפורסם "אני חושב, משמע אני קיים". הוא התנגד בעוז לתפיסה של "כזה ראה וקדש". כלומר, הוא ראה כפסולה מהיסוד את ההסתמכות על ידע שאיננו מוכח היטב ושיש בו חורים, או ידע קדום שחסר יסודות מוצקים.

למעשה דגל דקארט במה שיהפוך לבסיס ולאבן יסוד במדע המודרני - הטלת הספק. ללא הטלת ספק, לא היו מגיעים המדענים להישגים חסרי התקדים שהושגו במאות האחרונות.

בתור מי שהיה גם מתמטיקאי מצוין (שאף המציא את הגאומטריה האנליטית) ופיזיקאי מוכשר, דקארט תרם מאד גם להתפתחות המדע המודרני ועיצוב תפישת העולם שלו.

תרומת החשיבה המתמטית שלו הייתה אדירה למדע, כיוון שהוא הציב יסודות שהטלת הספק וחיפוש הטעויות בהם היו חלק מהכללים.

אפילו למדעי המוח תרם דקארט, כשהעלה רעיון ב-1649, שהמוח מתפקד כמעין מכונה הידראולית ושהנשמה והאינטלקט הם ישות נפרדת, שכוללת את תשוקותיו ומחשבותיו של האדם.

אבל איך כל אלה מסתדרים עם אמונתו הדתית? - מאמציו השכליים להוכיח את קיומו של האל ולבסס גם את האמונה וגם את המדע על יסודות של הגיון ורציונליות, היו עצומים. בחלק מהם היה כה נלהב, עד שהצליח לפספס פה ושם אפילו את השיטות שהוא עצמו התווה.

ניתן להבין זאת גם מהעובדה שהוא חי בתקופה שבה פגיעה או ערעור על סמכות הכנסייה הנוצרית או על התפיסות המקובלות של העולם, שהתבססו על אריסטו היווני, היו עלולות לחרוץ את דינו לאובדן המעמד ואף לפגיעה ולמוות.


חייו ופועלו של רנה דקארט:

https://youtu.be/CAjWUrwvxs4


על המשפט הידוע ביותר שלו:

https://youtu.be/0A6UKoMcE10


סרטון שמראה על הספקות שלו גם במה שנראה ברור (מתורגם):

https://youtu.be/LmxlcJFTaYU


הרצאת וידאו על "אני חושב משמע אני קיים" - תורתו של דקארט (עברית):

https://youtu.be/HgYsJak6iIQ?long=yes


ותכנית חינוכית על הפילוסופים הגדולים:

https://youtu.be/vOez68z8px4?long=yes
מי פיסל את "האיש החושב"?
מי היה ארכימדס ומה תרומתו למדע?
כיצד גילה דמוקריטוס היווני את האטום?
מהו מוח-כוורת ולמה זה טוב?
איך התוכים מדברים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.