» «
שימפנזים
איך השימפנזים משוחחים?



השימפנזים הם מבעלי החיים הנבונים ביותר. בין המרכיבים התבוניים המרתקים שהשימפנזים יודעים לבצע ניתן למצוא את יכולת השיתוף שלהם במזון, השימוש בכלי ציד פשוטים ובכלים שמצאו או סיגלו לביצוע משימות, הציד המשותף שלהם, וניהול קהילה חברתית ופוליטיקה פשוטה, כולל היכולת להתאפק..

אבל מעניין הרבה יותר הוא הצד החברתי שלהם. לא רק ששימפנזים הם בעלי חיים חברותיים, רגשיים ופעילים מאד, הם גם סיגלו לעצמם תקשורת שבה משמשים פרצופים, מחוות, תנועות ידיים והבעות פנים חרישיות או מלוות בקולות, כדי להעביר ביניהם מסרים ולנהל משא ומתן. כך למשל יכולה שימפנזה להתחבק ולהתנשק כדרך להביע פיוס או קרבה לשימפנזה אחרת. השימפנזה יכולה גם לבקש אוכל על ידי מחווה "אנושית" של הגשת יד בתחינה למי שאוחז במזון. אם היא אינה מקבלת, היא תוסיף פעמים רבות בכי או יבבה, כדי לרגש את האוחז במזון ולגרום לו לתת מעט משלו. אצל השימפנזים הילדים מוכרות גם התפרצויות הזעם הקולניות, כשאימם גומלת אותם מיניקה של חלב אם.

החוקרים הצליחו שוב ושוב להדריך שימפנזים לתקשר בשפות סימנים ולהעביר מסרים מתוכנתים שלמדו.


הנה סרטון על התקשורת והדיבור של השימפנזים זה עם זה, במחוות ותנועות:

http://youtu.be/NBFBbFcixRY


הנה שימפנזי תינוקת שלומדת לומר מילים כמו אמא ואבא ולהשתמש בהם נכון:

http://youtu.be/1-_LsVQb3t0


והנה שימפנזה שמדליק אש מזרדים ואז מבשל מרשמלו על המדורה:

https://youtu.be/GQcN7lHSD5Y


וסרט תיעודי על תבונתם של השימפנזים וקרוביהם בעולם הקופים:

https://youtu.be/zkiPCKlNjX0?long=yes
אורנגאוטן
מהם קופי האדם שהם החיות החכמות ביותר?
מהי החיה החכמה ביותר?
איזו חיה נחשבת לחיה הכי חכמה בעולם?


קופי אדם הם הפיקחים והחכמים שבחיות. ביניהם נחשב אינטליגנטי במיוחד קוף האורנגאוטן. הוא יודע לחקות אנשים ולבצע דברים חכמים שהוא לומד מהם. ניתן גם ללמד את קוף האורנגאוטן עבודות שונות, כמו שימוש במסור ובפטיש. לאורנגאוטן יש גם יחסים חברתיים וסממנים נוספים של חוכמה ותבונה המזכירים חברה אנושית.

אחרי האורנגאוטנג, התבוניים שבין בעלי החיים הם השימפנזים והדולפינים.


ראו כמה חכמים יכולים להיות קופי האורנגאוטנג:

https://youtu.be/gFzqqaBA9wQ


האורנגאוטן הלומד:

http://youtu.be/IFACrIx5SZ0


יכולת הלמידה בחיקוי של האורנגאוטן:

http://youtu.be/yHJQstGaQ-Q


הוכחה לכך שהם אינטליגנטיים, בזיהוי עצמם במראה:

http://youtu.be/Okmkn30D0NU


ופרסומת מרגשת נגד שימוש בשמן דקלים שמביא לכריתת עצים:

http://youtu.be/wsVphW7jVgc
בינה מלאכותית
למה מחשבים לא חכמים כמו בני אדם?



מחשבים יודעים לעשות המון דברים מצוין, אפילו יותר מבני אדם. אבל זה לא אומר שהם לא חכמים מבני אדם, עדיין... מהירות הפעולה של המחשבים מאפשרת להם לבצע חישובים מסובכים ביותר, בשבריר מהמהירות שאפילו הגאון האנושי הכי גדול יכול רק לקנא בה. הם יכולים לחשב מתמטיקה ולבצע פעולות על תמונות, וידאו, תקשורת ועוד, אפילו לנצח את רובנו בשחמט.. אפילו בשעשועון טלוויזיה שהתנהל בשפה טבעית, אנושית, הוא כבר ניצח את האלופים!

אבל האם זה אומר שהם חכמים? באמת חכמים? ואם לא, האם בעתיד המחשב יכול להיות חכמים כמו ואפילו יותר מבני אדם?

ישנם מדענים שמאמינים שבקרוב, ממש בתוך כמה עשרות שנים, יהיו כבר מחשבים חכמים ובעלי רגשות כמו של בני אדם. זה ייצור עולם חדש ומשונה שבו מחשבים יוכלו לבצע ולחשוב בשבילנו. יש אפילו מי שטוענים שזה יאריך את חיינו בהמון שנים. האם זה טוב או שיש בזה גם רע? - מעניין וראוי למחשבה!


הנה סרטון על חוכמת המחשב לעומת חוכמת האדם:

http://youtu.be/YTNasDfDE6U
שימפנזים
מה פשר החיבוקים והנשיקות של השימפנזים?



השימפנזים חיים רוב הזמן על העצים ונעים ביניהם בקפיצות גדולות, כשהם נאחזים בענפים בזרועותיהם החזקות.

הקשר בין השימפנזים מאד דומה לקשר בין בני-אדם. גם הם מברכים אחד את השני בחיבוק ונשיקה וגם הם "משוחחים" ביניהם. אבל השיחה של השימפנזים היא בעזרת נשיפות, שריקות, נחירות ונביחות.

כששימפנזים רוצים להזהיר אחד את השני מפני איום או אויב מפחיד, הם חובטים על גזע העץ ושורקים ברעש גדול.


הנה סרטון על התקשורת של השימפנזים:

http://youtu.be/NBFBbFcixRY


חיבוקים לחוקרים:

http://youtu.be/EsUP2dftN9w


סרט תיעודי על התבונה של השימפנזים:

https://youtu.be/zkiPCKlNjX0?long=yes

חוכמה

חוכמת הרובוט
האם רובוטים חכמים מבני אדם?



רובוטים הם חכמים, עד כמה שתכננו ותכנתו אותם להיות חכמים. שום רובוט עדיין לא הפך לחכם מאדם. גם המערכות שמשמשות להם לראיה, שמיעה, תנועה ועוד - הכל נעשה על ידי בני-אדם.

יתכן בהחלט שבעתיד יהיו רובוטים מאד חכמים ואפילו כאלה שהם חכמים מבני האדם. האמת היא שזה מקור לחשש לא קטן בקרב אנשי מדע וטכנולוגיה רבים. הם מנסים למנוע פיתוחים מסוכנים לאדם, של בינה מלאכותית שתאפשר חלילה לרובוטי העתיד להשתלט על העולם.

אז לא - עד להודעה חדשה בני האדם הם חכמים מהרובוטים!


הנה סרטון על רובוטים ובעלי חיים:

http://youtu.be/FSmF9XUhf3Y
פרנסיס גולטון
מי גילה את חוכמת ההמונים?



את חוכמת ההמונים הציג כבר בשנת 1907 המדען האנגלי סר פרנסיס גלטון. גלטון שחקר התנהגות אנושית על ידי ניתוח מחקרים סטטיסטים, כתב מאמר בשם "קול העם" (Vox Populi). במאמר שניסה לקדם את הדמוקרטיה, הוא הציג את כוחם של הרבים להחליט נכון ותאר את "מבחן השור".

הסיפור שלו מספר על כפר אנגלי ויריד למכירת חיות שהתקיים בו. אחד החוואים ערך תחרות הימורים בין הקהל. הוא ביקש מכולם לנחש את המשקל של שור שהציג לפניהם. כל אחד מהקהל רשם על פתק את הניחוש שלו. גלטון שנכח במקום, אסף לאחר התחרות את 800 פתקי ההימורים וחקר אותם. להפתעתו הוא מצא שממוצע הניחושים של כל משתתפי ההימור היה 542.9 קילוגרם, בעוד שמשקלו האמתי של השור הוא.. 543.4 קילוגרם, ממוצע מדויק ביותר!

יש מחלוקת כמה היו המשתתפים סתם אנשים וכמה הם היו בכל זאת סוג של מומחים - כפריים שמכירים את ממוצע המשקל ויודעים להעריך, אבל הסיפור ממחיש נקודה והדמיון שמצא גלטון בתוצאות, לא ממש מפתיע. לפחות לא את מחבר הספר "חוכמת ההמונים", שפרסם בשנת 2004 עיתונאי אמריקאי בשם סורוסיצקי. הוא טען שחוכמת הרבים גדולה תמיד מזו של מעטים, גם אם המעטים הם מומחים בתחום או מוכשרים במיוחד.

סורוסיצקי גם ציין בספר שבמקרה אחר, נשאל הקהל שאלה בשעשועון "מי רוצה להיות מיליונר?" ולמעלה מ-90% מהתשובות היו נכונות, בעוד שמומחים ענו בפחות מ-60% מהמקרים נכון. לכן הוא ציין שהמשתתפים בחוכמת המונים יעילה חייבים להיות בלתי תלויים, בעלי דעה עצמאית ושחייב להיות מנגנון שאוסף את התשובות ומסכם אותן באופן שניתן להבין את דעת הכלל.

על חוכמת ההמונים התבססו אתרי אינטרנט שונים, שמשתמשים בדעת הגולשים הרבים, כדי לייעץ ולאגד ידע.


הנה חוכמת ההמונים שמראה ש"האדם הכי חכם בחדר הוא כולם":

http://youtu.be/iOucwX7Z1HU


תחרות שהתקיימה לפני המון שנים ובה נראתה בפעם הראשונה חוכמתו של ההמון:

http://youtu.be/r-FonWBEb0o


הסבר מפורט על חוכמת ההמונים:

https://youtu.be/hu7PbUCpths
משל הכד הסדוק
מהו משל הכד הסדוק?



משל הכד הסדוק מדבר על חסרונות והיתרון שבקיומם של חסרונות אצל כל אחד מאיתנו. אל לנו לרפות את ידינו בגלל חסרונות כאלו ואסור לנו לכאוב ולהצטער על מי שאנחנו. בכל חסרון יש גם יתרון ורק מי שרואה את הדברים כך, יידע להפוך את החסרונות שלו לבסיס לחיים טובים.

האמינו בעצמכם - גם אם אינכם מושלמים!

ואגב, אין אנשים מושלמים..


הנה משל הכד הסדוק מסין:

http://youtu.be/UliZ_0W_Ey0
משל הבמבוקים
מהו משל הבמבוקים?



הבמבוק, שנחשב לאחד הצמחים החזקים על פני כדור הארץ ומהצומחים הכי מהר, הוא גם שורד גדול. הרי הוא היה הצמח הראשון שהוציא ענפים ועלים ירוקים לאחר ההפצצה הגרעינית בהירושימה, הפצצה שכזכור כילתה את כל החי והצומח באיזור העיר. גם מהירות הצמיחה של הבמבוק מעוררת השתאות - היא יכולה להגיע במינים מסוימים למטר שלם ביממה!

אבל הבמבוק מלמד אותנו גם משל חשוב על התנהגות אנושית. ״משל הבמבוקים״ מדגים לנו כמה חשוב ליצוק יסודות טובים ושורשים חזקים לדברים שנרצה לעשות או לדברים שנרצה שיקרו. אנו חושבים לעיתים שאם לא הצלחנו עד עתה, בזבזנו את זמננו בנסיונות ובמאמצים שעשינו. זה לא נכון. הבסיס שהנחנו נחוץ ואפילו הכרחי, גם אם לא הצליח עדיין, כדי להשיג את ההצלחה שנשיג.


הנה סרטון שמספר את משל הבמבוקים:

http://youtu.be/hw9AbtSDrZ0


תוכים
איך התוכים מחקים אנשים?



התוכי הוא אחד העופות המרשימים בטבע, גם בתבונה שלו וגם ביכולת החיקוי המדהימה שהוא מפגין. וזה לא רק החיקוי המופלא שמאפיין את התבונה שלהם. כשמאמנים אותם נכון, התוכים יכולים להבין רעיונות שונים, לענות על שאלות מדויקות בתשובות תואמות ולעשות המון דברים תבוניים שהם למדו.

מבנה גופם של התוכים כולל תיבת תהודה שמאפשרת להם להפיק הרבה סוגי קולות וכך הם מסוגלים להיות חקיינים טובים כל כך. הם מסוגלים לחקות מגוון רחב של צלילים וקולות, כולל דיבור אנושי.

מחקרים מצאו שכישרון החיקוי של התוכי הוא כלי חברתי חשוב. החיקוי מאפשר לתוכי לתקשר ביעילות עם תוכים אחרים בלהקה ובכך לשפר את מעמדם החברתי. יותר מזה, כנראה שהתוכי משתמש בחיקוי כדי לתקשר עם תוכים ספציפיים, לנהל איתם סוג של שיחה.

מיני התוכים השונים יודעים לחקות ברמות שונות. יש מיני תוכים שמצטיינים בחיקוי יותר מאחרים. חוץ מהיותו ציפור חכמה במיוחד, האפרור האפריקני, שרבים מכירים בשם ג'אקו, הוא החקיין הטוב ביותר בין מיני התוכים וגם אחת הציפורים החכמות בטבע. 


הנה תוכי מבריק בשם איינשטיין שיודע לחקות כל דבר ואפילו לשיר:

http://youtu.be/nbrTOcUnjNY


הנה השוואה בין איינשטיין ותוכי נבון נוסף בשם גריפין:

http://youtu.be/ozgcKw4MyvY


הנה תוכים נוספים שמפגינים כישורי חיקוי ודיבור מדהימים:

https://youtu.be/vLxOsPcRK2Q
כמה חכמים הפילים?



לורנס אנטוני היה אוהב פילים אמיתי. האיש שזכה לכינוי "הלוחש לפילים", הציל פילים רבים בחייו וחילץ אותם מזוועות שגרמו להם בני אדם. כשמת לורנס אנתוני, קרה המקרה המופלא שזוכר כל מי שאוהב ומעריך את החיה הגדולה הזו. בלי כל הסבר לכך, החלו להגיע אל ביתו של אנתוני עדרי פילים מכל הסביבה והקיפו אותו בעצב מופגן.

זה לא הפליא את מי שמכיר פילים. הפילים הם מהחיות הנבונות בטבע ויש להם גם רגשות מפותחים, ניסיון חיים, זיכרון וזוגיות מופלאה. בדומה לשימפנזים, הדולפינים והלווייתנים, גם הפילים משתפים פעולה עם בני האדם בדרכים שונות. יכולת הלמידה הגבוהה של הפילים גם היא מוכחת שוב ושוב. מדענים צפו בפילים שהשתמשו במקלות, כדי להסיר קרציות ובכפות תמרים כדי למעוך זבובים שמציקים להם. כשרצו להתגנב למטע בננות הם השקיעו את הפעמון שעל צווארם בתוך הבוץ, כדי שלא ישמיע רעש.


יש פילים מאולפים שלמדו לצייר פילים בעזרת אפם:

http://youtu.be/i-vH9LfRmx0


הנה פילים מצילים פיל תינוק מטביעה:

http://youtu.be/Cd-LtWtNvDw


הנה הפיל ראג'ו שהזיל דמעות של ממש כששוחרר מהשבי אחרי 50 שנה:

http://youtu.be/q_YHI37rKkA


כך בוחנים את האינטליגנציה של הפילים:

https://youtu.be/FBFMGmbi2Io
מי היה אפלטון?



אפלטון (Plato) היה פילוסוף יווני ומתמטיקאי, מהחשובים והמשפיעים ביותר בתולדות הפילוסופיה המערבית. הוא היה תלמידו של סוקרטס ומורו של אריסטו. אפלטון חיבר כתבים רבים וייסד את האקדמיה באתונה.

על אף שאפלטון הקדיש את מירב האנרגיה שלו להוראה באקדמיה שייסד, הוא מצא זמן גם לכתוב על נושאים פילוסופיים שהעסיקו אותו. הוא שרטט את החברה האידיאלית בספריו על הרפובליקה, כתב דיאלוגים רבים שהדגימו את רעיונותיו ואפילו עסק באהבה הלא-ממומשת, זו שזכתה מאז לשם "אהבה אפלטונית".

בין השאר עסק בתורת-הצורות שלו, ה"פלאטוניזם". אפלטון טען שהעולם מחולק לשניים. אל מול עולם החושים, זה שמסביבנו ונתפס בחושינו המוגבלים, נמצא עולם ה"צורות", ה"אידיאות", אלה שניתן להבינן רק בעזרת תבונה וחשיבה מעמיקים. עולם החושים מציג, לדעתו של אפלטון, עותקים רחוקים משלימות של אותן אידיאות, הצורות השכליות שהן האמיתיות. הוא נתן דוגמאות לכך והמוכרת שבהן היא "משל מערת האסירים" (קראו עליו באאוריקה בתגית "משל המערה").



הנה הסבר מתורגם לעברית על שגיאותיו והצלחותיו הגדולות של אפלטון:

https://youtu.be/jLesc5lITvo


בספרו "הרפובליקה" הוא שרטט את הסדר החברתי האידיאלי:

https://youtu.be/bA8WMl_uZuk


משל המערה של אפלטון:

http://youtu.be/q34MHpBu0Oo


וסרט תיעודי קצרצר על חייו ומעשיו של אפלטון:

https://youtu.be/GWZlx6XheD4?long=yes
מהי חוכמת ההמונים?



חוכמת ההמונים היא תפיסה חדשנית של יצירת מוצרי מידע איכותיים, שבהם תורמים האנשים הרגילים לכתיבה, איסוף ויצירה של מוצר איכותי לכל. זה קרה במהלך שנות ה-2000 כשהפכה חוכמת ההמונים אופנתית מאד. היא באה לידי ביטוי במיזמי רשת שקמו באינטרנט והתבססו על חוכמת הגולשים. מאתרי שאלות ותשובות, דרך אתרי חיזוי מגמות, אתרים למימון המונים ואפילו אלגוריתמי חיפוש שהתבססו על פופולאריות בקרב המשתמשים.

ואכן, האינטרנט היה הזירה הטבעית לחוכמת ההמונים. ברשת קמו לא מעט יוזמות של חוכמת המונים שהצליחו והפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. הבולטת מבין מיזמי חוכמת ההמונים היא האנציקלופדיה ויקיפדיה. אנציקלופדיה זו יצרה במשך שנים מועטות יותר ידע מאשר זה שנוצר במשך 200 שנה על ידי האנציקלופדיה "בריטניקה" ובמחקרים נמצא שידע זה לא היה פחות איכותי או מדויק משל האנציקלופדיה הטובה הזו.

בישראל מהווה סטיפס את אחד האתרים המובהקים בגישת חוכמת ההמון ומסתייע בידע של המשתמשים כדי לסייע במענה לשואלים. הנהלת סטיפס אף נועצת במשתמשים לצורך פיתוח האתר ולומדת מתשובותיהם והדירוג שתשובות מקבלות על הדברים הנכונים להמשך הפיתוח של אתר השאלות והתשובות הגדול בישראל.

חוכמת המונים מתבססת על ההנחה שקבוצת אנשים גדולה תניב רעיונות, פתרונות וידע, טובים יותר מאלה של מומחה יחיד או קבוצה קטנה של מומחים. למכרינו וחברינו אנו יכולים לפנות בהתייעצות, מהסוג שקיבל את הכינוי "מוחכוורת" (כמו חשיבה של דבורים רבות בכוורת, שמביאה לתוצאה טובה). מוחכוורת בא לידי ביטוי לעיתים קרובות בהתייעצות עם חברים ברשתות חברתיות.

באינטרנט לרוב מתחיל מיזם איכותי של חוכמת ההמון ממספר מומחים, המציעים איכות גבוהה של מידע. בהדרגה מצטרפים תורמים נוספים מהקהל הרחב ומקבלים על עצמם תפקידים. כך מעניקים המומחים למוצר את היוקרה והאמינות, בעוד שההמון המצטרף יכול להציע תרומה אישית קטנה, של ידע או הבנה ולסייע בהגדלת מעגל התורמים למיזם ולידע הכולל.


הנה סרטון שמדגים את חוכמת ההמונים וכיצד "האדם הכי חכם בחדר הוא כולם":

http://youtu.be/iOucwX7Z1HU


תחרות שהתקיימה לפני המון שנים ובה נראתה בפעם הראשונה חוכמתו של ההמון:

http://youtu.be/r-FonWBEb0o


התנהלות של בעלי חיים שמזכירה את השיטה של חוכמת המונים אצל בני האדם:

http://youtu.be/LU5gyp0HQWM


הנה כתבת טלוויזיה על חוכמת ההמונים וביטוייה בעולם המודרני:

https://youtu.be/qIgym9kWlnQ?t=43s?long=yes
מהי הציפור החכמה בטבע?



התוכים ידועים כמי שמצטיינים בחיקוי מעולה של צלילים וקולות, כולל דיבור אנושי. ישנם מיני תוכים שמצטיינים בחיקוי יותר מאחרים. האפרור האפריקני (African grey parrot), שרבים מכירים בשם ג'אקו, הוא החקיין הטוב ביותר בין מיני התוכים.

אבל האפרור האפריקני הוא גם ציפור חכמה ביותר. אנו בני האדם אומרים על מישהו שלא מבין, שהוא "חוזר כמו תוכי". ואכן, במחקרים על מיני תוכים נראה היה שהתוכים לומדים לחקות אבל לא מבינים את משמעות הדברים שהם אומרים. ממחקרים רבים נראה שזה אולי נכון אבל לא תמיד.

ממצאים שונים מראים שמיני תוכי נבונים במיוחד, כמו אפרור אפריקני (המוכר בשם ג'אקו) תופסים רעיונות מורכבים, כמו יחסי צבע, צורה וכמות ומסוגלים להשתמש בשפה באופן חכם. הם יודעים להבין את התוכי שהם "משוחחים" איתו, מסוגלים לבקש שיגרדו או יקלחו אותם, מסוגלים להבין ולפתור בעיות ולהשיג מזון באמצעות תקשורת.


הנה אפרור אפריקני המכונה גם ג'אקו מדבר עברית:

http://youtu.be/EI7Qcyw5CIk


והנה הציפור החכמה בטבע:

http://youtu.be/QnnOx178Z64


ובשבי:

http://youtu.be/xpgVL0hisCk


הנה הוא מנהל שיחה:

http://youtu.be/7rfGEtALHYs


מדבר לעצמו:

http://youtu.be/CWSj02uIJW4


מה מיוחד ברנה דקארט?



אף שהוא היה דתי והאמין באלוהים, נחשב רנה דקארט (René Descartes) לאבי הפילוסופיה החדשה, זו שהתנתקה לאחר יותר מ-1000 שנים מהדת ומהתיאולוגיה, הושפעה מהמדע החדש והפכה חלק ממנו.

דקארט הצרפתי היה זה שטבע את המשפט המפורסם "אני חושב, משמע אני קיים". בתור מי שהיה גם מתמטיקאי מצוין (ואף המציא את הגאומטריה האנליטית) ופיזיקאי מוכשר, דקארט תרם מאד גם להתפתחות המדע המודרני ועיצוב תפישת העולם שלו. תרומת החשיבה המתמטית שלו הייתה אדירה למדע, כיוון שהוא הציב יסודות שהטלת הספק וחיפוש הטעויות בהם היו חלק מהכללים.

אפילו למדעי המוח תרם דקארט, כשהעלה רעיון ב-1649, שהמוח מתפקד כמעין מכונה הידראולית ושהנשמה והאינטלקט הם ישות נפרדת, שכוללת את תשוקותיו ומחשבותיו של האדם.

דקארט גם סרב ל"כזה ראה וקדש", כלומר הוא התנגד להסתמכות על ידע קדום שחסר יסודות מוצקים, ידע שאיננו מוכח היטב ושיש בו חורים. הוא דגל במה שיהפוך לבסיס ואבן יסוד במדע המודרני - הטלת הספק. ללא הטלת ספק, לא היו מגיעים המדענים להישגים חסרי התקדים שהושגו במאות האחרונות.

אבל איך כל אלה מסתדרים עם אמונתו הדתית? - מאמציו השכליים להוכיח את קיומו של האל ולבסס גם את האמונה וגם את המדע על יסודות של הגיון ורציונליות, היו עצומים. בחלק מהם היה כה נלהב, עד שהצליח לפספס פה ושם אפילו את השיטות שהוא עצמו התווה. ניתן להבין זאת גם מהעובדה שהוא חי בתקופה שבה פגיעה או ערעור על סמכות הכנסייה הנוצרית או על התפיסות המקובלות של העולם, שהתבססו על אריסטו היווני, היו עלולות לחרוץ את דינו לאובדן המעמד ואף לפגיעה ולמוות.


הנה תורתו של דקארט:

https://youtu.be/HgYsJak6iIQ


חייו ופועלו:

https://youtu.be/CAjWUrwvxs4


על המשפט הידוע ביותר שלו:

https://youtu.be/0A6UKoMcE10


וסרטון מתורגם שמראה על הספקות שלו גם במה שנראה ברור:

https://youtu.be/LmxlcJFTaYU


תכנית חינוכית על הפילוסופים הגדולים:

https://youtu.be/vOez68z8px4?long=yes
מהי למידת מכונה או למידה חישובית?



למידת מכונה (Machine Learning), או למידה חישובית, היא היכולת של מערכת מחשב ללמוד ולהשתפר על ידי התבוננות ופעילות עצמאית של המחשב. במילים פשוטות, ככל שהמחשב מצויד ביותר נתונים והתנסויות, הוא נעשה חכם יותר... המידע שהוא מעבד מסייע לו לשפר כל הזמן ולגמרי בעצמו, את המודל החישובי שלו.

אנשי הלמידה החישובית מפתחים אלגוריתמים ודרכים שמאפשרים למחשב ללמוד בעצמו ולשפר את יכולותיו. זה מתנהג ממש כמו בן-אנוש, שלומד מהתנסויות וטעויות, ללא הפסקה.

בלמידת מכונה מצויד המחשב באינטליגנציה מלאכותית ולומד מתוך דוגמאות והתנסויות קודמות שלו ולא בזכות מתכנת אנושי שמזין את הידע למחשב. כלומר, בלמידה כזו מתרחשת הלמידה על ידי המחשב מתוך דוגמאות ומקרים שקרו לו. האלגוריתם של המחשב ממש מחקה את הדרך שבה פועלת הרשת העצבית שבמוח האנושי. באופן מסוים, מחשבים חכמים כבר הגיעו מזמן לביצועים שמזכירים את הלמידה של תינוקות על ידי חיקוי הוריהם.

המדענים מזהים למידת מכונה, כאשר הביצועים של משימה במחשב, הולכים ומשתפרים עם הניסיון. כלומר, בכל פעם שתוכנת המחשב מבצעת משימה, באופן יעיל מאשר בצעה אותה בעבר. ככל שתוכנה משיגה תוצאות טובות יותר, מבלי שמתכנת אנושי השפיע על כך, אז התרחשה למידה חישובית, או למידת מכונה.


הנה למידת המכונה:

https://youtu.be/mJeNghZXtMo


הסבר קצר על הלמידה החישובית:

https://youtu.be/ty-kTUzMnjk


והסבר מפורט יותר:

https://youtu.be/EQhwNcQhP4g


מחשב לומד שמתבונן בשחקנים המשחקים במשחקי מחשב ולומד לשחק ברמה מקצועית שיכולה להביס את הטובים שבהם:

https://youtu.be/EfGD2qveGdQ


ותוכנה לומדת שמשחקת ומשתפרת כל הזמן במשחק מחשב:

https://youtu.be/qv6UVOQ0F44
מה חכם במשפט שלמה?



מסופר ששלמה המלך היה "החכם באדם". משפט שלמה הוא סיפור שמדגים כמה חכם היה שלמה המלך וכיצד ידע לגלות את מה שקשה לגלות.

הסיפור מתחיל בשתי נשים, ששתיהן ילדו באותו היום בן זכר. באחד הלילות מת אחד הבנים. משראתה זאת אימו היא קמה והחליפה ביניהם. היא לקחה לעצמה את הבן החי ולשכנתה היא הצמידה את בנה המת. בבוקר התעוררה האם השניה וגילתה שהילד שבחיקה מת. היא הבינה במהירות מה נעשה על ידי שכנתה וזעקה: "זהו אינו בני! בני הוא הילד החי!" - האישה השנייה הכחישה ולאחר ריב גדול ובכי רב, הן הלכו עם התינוק החי למשפט אצל שלמה המלך.

לאחר ששמע המלך החכם את שתי הנשים, שכל אחת טענה שהבן החי הוא בנה, הוא פסק שהילד החי ייחתך לשניים ויחולק - חצי ילד לכל אישה.. אמו של הילד המת הסכימה לכך מיד, אך האם של הילד החי זעקה שהיא מוותרת וביקשה שילדה החי יימסר לשכנתה ובלבד שיישאר בחיים.

זה היה הסימן שלו נזקק שלמה המלך. הוא פסק שהאם שלא הסכימה להריגת הילד החי היא אמו האמיתית, בעוד שהאם שהסכימה שהבן ייחתך - אינה אמו.


סרטון אנימציה של משפט שלמה:

https://youtu.be/r6wk8A4jO7Y?t=14s


קטע מסרט על משפט שלמה:

http://youtu.be/y_az3eNb0fI


סרטון משעשע וקצר על משפט שלמה המודרני:

http://youtu.be/8WdgLmL7L6A


משפט שלמה מונפש באמצעות דמויות לגו:

https://youtu.be/YUXGBCw5wrw


ופרודיה על משפט שלמה החכמבה אדם:

https://youtu.be/qOZ8iziJwe0
מה סוד שירתו של הלוויתן?



הלוויתן הגבנוני (Humpback whale) הוא יונק ימי ממשפחת לוויתני הענק. אורכו יכול להגיע ל-15 מטרים ומשקלו מגיע בקלות ל-27 טון. אבל הלוויתן הגבנוני מעניין במיוחד בזכות שירת הציוצים שלו, שנשמעת למרחקים של מאות קילומטרים. יש אף ממצאים שקולות הלווייתן מצליחים להגיע למרחקים של עד 3,000 קילומטרים!

והלווייתן הגבנוני אינו לבד. מסתבר ששירת הלווייתנים היא צורת תקשורת והתמצאות במרחב הימי. הצלילים שמפיקים הלווייתנים השונים נועדו ככל הנראה לבחירת בני זוג ולניווט בים.

עד היום אין תשובות חד-משמעיות לגבי האופן שבו נוצרת השירה אצל הלווייתנים. אצל לווייתני שיניים כמו הקטלן היא כנראה נוצרת על ידי נקישות ושריקות מהירים בתדירות גבוהה. אבל אצל הלווייתן הכחול ושאר לווייתני המזיפות לא ברור כיצד בדיוק נוצר הקול.


הנה הסבר לשירתם של הלווייתנים:

https://youtu.be/7Xr9BYhlceA


סרטון שמשמיע את שירת ההמהום של הלוויתן הגבנוני:

http://youtu.be/hcUryRMwM5M?t=6s


הלווייתן הגבנוני במלוא הדרו:

http://youtu.be/-oYIK6Bg6co


וכוחו:

https://youtu.be/cJdU23uIMmc


וכך משמשת השירה לצורך הציד:

http://youtu.be/VBYBTY2kFWU


מי היה סוקרטס ואיך הוא התווכח?



סוקרטס היה פילוסוף יווני חשוב כל כך שאת הפילוסופים שקדמו לו כינו בשם "קדם-סוקרטיים" (אלו שבאו לפני סוקרטס). רבים רואים בסוקרטס את החכם באדם ובכל זאת הוא הצהיר שאינו יודע דבר באופן ודאי. כיוון שבתקופתו לא יכול היה אדם להיות רק פילוסוף, הוא עסק גם בפוליטיקה.

למרבה הצער, סוקרטס לא השאיר אחריו כתבים כלשהם. רק בזכות תיאורים שהופיעו ביצירותיהם של תלמידיו, אפלטון וקסנופון, מתאפשר לנו כיום ללמוד על תורתו ומעשיו.

אחת מהשיטות הפילוסופיות שפיתח סוקרטס היא השיטה הסוקרטית, או "הויכוח הסוקרטי". בשיטת דיון זו ניהל סוקרטס שיחות במה שייקרא בהמשך ההיסטוריה - השיטה הדיאלקטית. בשיטה זו הפילוסוף לא מביע עמדות משלו אלא שואל שאלות. השיחה מורכבת מסדרת שאלות על נושא מרכזי ומתן מענה על ידי בן השיח לשאלה. כל תשובה היא בסיס לשאלה נוספת, שמתבססת עליה. השאיפה של הפילוסוף היא "לנצח" בעימות על ידי כך שהוא מצביע על הסתירות בדבריו של בן השיח. כך היה סוקרטס מוכיח את טענותיו בדרך חכמה.

לאחר שעסק רבות בדיון על תורת המידות ועל ניהול תקין של החברה והמדינה, סוקרטס בן ה-70 נכלא והועמד למשפט באשמת אי כיבוד האלים וקלקול הנוער. הוא סרב להצעות למלטו מבית הכלא וגרס שעל אדם לכבד את חוקיה של המדינה בכל מקרה. המשפט שלו נערך באתונה בשנת 399 לפני הספירה והתנהל אל מול 500 מושבעים. 280 מהם הרשיעו אותו בעוד 220 אחרים זיכוהו. כך נמצא סוקרטס אשם והוא הוצא להורג.


הנה סרטון על חייו של סוקרטס:

http://youtu.be/kQkCGtbj_uw


משפטו של סוקרטס היה הראשון שהתקיים בפני מושבעים - שיטה מקובלת עד היום:

https://youtu.be/qVoYFYxGJPg


ושיר שהקדישה יוון לסוקרטס באירוויזיון של שנת 1979 - הזמרת אלפידה:

https://youtu.be/uijNKsp4i6k
כיצד גילה דמוקריטוס היווני את האטום?



הוא היה מהפכן תודעתי, הקדים את זמנו, נתקל בהתנגדות לרעיונותיו, אבל בדיעבד זכה למעמד של "אבי המדע המודרני". קראו לו דמוקריטוס (Democritus) והוא הבין, 2000 שנה לפני הבא שיסכים איתו, שכל חומר ביקום מורכב מאטומים.

כן, מה שהיום נתפס כאמת מוחלטת, שאין עליה ערעור או ספק, פעם הייתה טענה שנתפסה כדימיונית.

כחמש מאות שנה לפני הספירה, נטש דמוקריטוס את חייו הנוחים ויצא לשוטט ברחבי העולם העתיק. הוא בילה שנים רבות באיסוף של ידע וחוכמה מפיהם של המלומדים והחכמים המובילים בתרבויות מצרים ופרס.

גם דמוקריטוס, מי שכונה "הפילוסוף הצוחק", על שום דבקותו בדרך השמחה כדרך המועדפת לניהול חיים טובים ועשירים, גם הוא הוטרד משאלה מדעית שהעלה 100 שנה לפניו תלס ממילטוס, פילוסוף יווני אחר. השאלה החשובה הזו הייתה "מהי מהות החומר?"

התשובה המבריקה שלו התבססה, ממש כמו מדען מודרני, על רעיון שנהגה על ידי מלומדים אחרים לפניו. דמוקריטוס טען שהעולם בנוי ממרכיבים זעירים. הוא קרא להם אטומים, כלומר a-tomos, שפירושו ביוונית "לא ניתן לחלוקה".

דמוקריטוס היה הראשון שהגה תיאוריה מנומקת ומסודרת היטב, שבמרכזה עמד האטום כמרכיב יסודי של העולם כולו. העולם לפיו עשוי ריק אינסופי, שבו נעים אין-ספור אטומים שכולם זהים ושלא מתחלקים לרכיבים קטנים יותר. אינסוף ההרכבים שהם יוצרים הם שיוצרים את החומרים המגוונים שבעולם. דרך הרכבתם ותנועתם של האטומים, הם שיוצרים את כל השינויים שבעולם.

תורת האטום של דמוקריטוס ניתנת לכימות וכפופה לחוקי המתמטיקה. לפיה הטבע הוא סוג של מנגנון מכני ענקי ומורכב.

דמוקריטוס, כמי שטען שהאדם הנבון לא מתלונן על מה שחסר לו אלא שואב הנאה ממה שיש בידיו, הגיע לגיל 90 ומת בשיבה טובה. הייתה לו אכן סיבה לצחוק...

אבל גורל התיאוריה שלו היה פחות מוצלח. הרעיון של עולם שבנוי מאטומים קטנים, מחוברים זה לזה וצפים בריק אינסופי, לא ממש התאים לעידן של סגידה לאלים שחיים על הר האולימפוס ושל אמונה בעל-טבעי. צל כבד הוטל על התיאוריה שלו, במשך יותר מאלפיים שנה. רק במחצית הראשונה של המאה ה-19 לספירה תזכה תורת האטומיסטים, בראשם דמוקריטוס, לחנינה מהשכחה שנכפתה עליה. אז ייתן לה כימאי ופיזיקאי בריטי בשם ג'ון דאלטון דחיפה ויהפוך אותה די מהר לגישה המדעית המקובלת על הכל.


הנה סרטון על דמוקריטוס ועל היותו הראשון שהבין את האטום:

https://youtu.be/xazQRcSCRaY


חייו של דמוקריטוס, אבי המדע המודרני:

https://youtu.be/CFjrcekQkdU


מדברים עליו:

https://youtu.be/lHT4wWwBqQY


הוא כמובן פספס את מרכיביהם של האטומים:

https://youtu.be/yQP4UJhNn0I
מי היה ארכימדס ומה תרומתו למדע?



ארכימדס היה מדען - מתמטיקאי, פיזיקאי, ממציא, מהנדס ואסטרונום יווני, שנחשב מהמדענים המובילים של העת העתיקה. הוא גילה תגליות שונות בתחומי המתמטיקה והגאומטריה כשבמיוחד הוא זכור בזכות "חוק ארכימדס" שגילה בעודו רוחץ בבית המרחץ (ראו בתגית "חוק ארכימדס").

ארכימדס היה לדעת רבים אחד המתמטיקאים הגדולים בכל הזמנים. הוא גם תכנן מכונות רבות וחדשניות מאוד לזמנו, ביניהן מד-מרחק קדום, שלוש מהמכונות הפשוטות של הזמן העתיק ותכנון של מצפה כוכבים. הוא אחראי גם על הגרסה התאורטית המוקדמת של המנוף, באמצעות עיסוק במרכז הכובד (על זה הוא אמר את המשפט הידוע שלו: "תנו לי נקודת משען ואניף את העולם!").

מעניין במיוחד לדור האינטרנט הוא שיש חוקרים שטוענים שארכימדס שתכנן ואולי אף בנה את המחשב המכני המוקדם ביותר בהיסטוריה (שכפי הנראה הקדים את זמנו בכ-1,500 שנה). היה זה מתקן מתוחכם מאד לתקופתו, שהציג את תנועת השמש, הירח וחמישה כוכבי הלכת הידועים לו. הוא היה הבסיס ל"מנגנון אנטיקיתרה" שנמצא על אניית משא עתיקה שטבעה סמוך לאי אנטיקיתרה ושנבנה כ-150 אחרי זמנו של ארכימדס. (ראו בתגית "מנגנון אנטיקיתרה").

ארכימדס נהרג בשנת 212 לפני הספירה, כשישב על החול ושרטט מעגלים. כנראה שאלימות מיותרת ופרועה הייתה כבר אז, כי מספרים שחייל רומי הרג אותו, במהלך המצור על עירו סירקוסאי. זאת לאחר שהמדען הדגול ארכימדס הזהיר אותו "אל תמחק את המעגלים שלי!"


הנה סרטון המספר על ארכימדס ועל האופן בו הוא גילה את "חוק ארכימדס":

https://www.youtube.com/watch?v=0v86Yk14rf8


סיפורו במהירות:

https://youtu.be/9sdxiHyRrCs


כך מספר תלמיד אמריקאי על ארכימדס ותגליותיו הגדולות:

http://youtu.be/GkxIbmDpWmQ


וסרט תיעודי על חייו ותרומתו של אדכימדס להיסטוריה, כפי שהם נלמדים מיומנו:

https://youtu.be/7EFJpDYPDbE?long=yes
מה חשיבותו של שלמה המלך?



המלך שלמה היה השלישי במלכי ישראל. הוא היה בנם של בת שבע ודוד. הוא ירש מאביו דוד המלך ממלכה גדולה, מסודרת וחזקה. במרבית שלטונו היה שגשוג חסר תקדים לעם ישראל. הוא פיתח קשרי תרבות ומסחר עם מרבית ארצות העולם הקדום ולאחר שקודמיו פעלו בתקופות של מלחמות ומאבקים, זו גם הייתה תקופת השלום הגדולה. עם ישראל ישב בה "תחת גפנו ותחת תאנתו" ושמו נודע בעולם כולו.

המלך שלמה נודע בחכמתו, בעושר שלו ובמפעלי הבנייה המפוארים שלו. הוא תואר כאיש "החכם מכל אדם" ולפי המקרא הוא גם כתב חלקים מספרי משלי, שיר השירים, וקוהלת. הוא בנה מבני פאר, כולל בית המקדש הראשון בירושלים וארמון מלוכה שבנייתו ארכה 13 שנים. אך הוא גם נודע באהבת המותרות שלו, במסים המרובים שהטיל על העם, במיוחד כדי לממן את הבנייה המרובה ואת חיי הפאר של המלוכה. ביקורת הושמעה גם על כך שלאלף נשותיו הוא בנה מקדשים לעבודה זרה בירושלים.


הנה סרטון אנימציה שמספר על תחילת מלכותו של המלך שלמה:

http://youtu.be/HyX_Ogk9i24


הנה שיר על שלמה המלך כשהוא פוגש את מלכת שבא:

http://youtu.be/GUit_ukwd_4


וסרט קולנוע עלילתי באורך מלא על המלך שלמה, החכם באדם:

https://youtu.be/doDm6teB-Io?long=yes
מהו מוח-כוורת ולמה זה טוב?
איך התוכים מדברים?
מי פיסל את "האיש החושב"?
במה תרם פיתגורס לתרבות האנושית?
מהי אינטליגנציה מלאכותית?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.