» «
מסרשמיט
מהו הסיפור של מסרשמיט?



חברת מסרשמיט (Messerschmitt) הייתה היצרנית של מטוסי הקרב העיקריים של הנאצים במלחמת העולם השנייה. הם יצרו את מטוס המסרשמיט Bf 109, שהיה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה ומטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני.

עוד לפני מלחמת העולם השנייה זכתה חברת מסרשמיט בהרבה יוקרה בקרב השלטון הנאצי. זה קרה כשהמסרשמיט Bf 109 זכה בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני.

אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא עתיד להיות אחד משורה של כלי טיס חשובים (לצד כמה דגמים כושלים), שעתידים לשנות את פני התעופה כולה. ואגב, הוא גם היה המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסים בתולדות התעופה.

אחד מממשיכיו של ה-109 הוא מטוס הקרב הסילוני הראשון אי-פעם, מסרשמיט Me-262. מטוס מעניין אחר הוא המסרשמיט Me 163 קומט (כוכב שביט) - מטוס הקרב הרקטי היחיד שאי-פעם שרת בחיל אוויר כלשהו. והיו גם כשלונות, כמו מסרשמיט Bf-110, שהיה מהדגמים הגרועים שלהם ולא הצליח להחליף את ה-109 האגדי.

מי שאחראי להצלחה של החברה הוא וילי מסרשמיט, יצרן מטוסים מוכשר שעמד בראשה. מסרשמיט היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי. בתבונתו הוא הקים את מפעליו הגדולים בדרום גרמניה, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים.

קשריו עם הבכירים הנאצים אפשרו לו גם לקבל למפעלים שלו עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.

לאחר התבוסה במלחמת העולם השנייה נאסר על מסרשמיט לייצר מטוסים, לפחות לא בגרמניה. מטוסים היא ניסתה לייצר במצרים, נחשו נגד מי... אבל תקלות בפיתוח, יכולות מטורפות של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים ובעיקר המודיעין הישראלי של המוסד - כל אלה הצליחו לשבש את הפרויקט ולמנוע את פיתוח המטוס המצרי-נאצי הזה.

באירופה החלה מסרשמיט לייצר מכוניות ואף עשתה זאת בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנבלעה בקבוצה מסחרית שכללה את יצרני המרצדס ושם היא נעלמה לגמרי מהמפה.


הנה תעשיית המטוסים הנאצית במצרים של אחרי מלחמת העולם השנייה (עברית):

https://youtu.be/lIhDVXIhMDg


וילי מסרשמיט בסרטים אותנטיים:

https://youtu.be/TwpfBpeUUD4


מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:

https://youtu.be/y_NTOOf2kzU


קרב מדומה בין מסרשמיט לספיטפייר:

https://youtu.be/t84dVdKuVDc


ומכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:

https://youtu.be/bZYvQAzMECM
מטוס קרב
מתי הופיעו מטוסי הקרב הראשונים?



מטוסי קרב הופיעו בפעם הראשונה בהיסטוריה במלחמת העולם הראשונה והיו מטוסים קטנים שהונעו על ידי מדחף אחד.

מבחינת כלי הנשק הם כללו בתחילת המלחמה בקושי מכונת ירייה אחת. הפוקר הגרמני יסיים את המלחמה עם שני מקלעי שפנדאו הרסניים.

מכונת הירייה היתה מסונכרנת עם סיבובי להב המדחף, כדי שהכדורים לא יפגעו בפרופלור (כמו שקראו אז למדחף) ויפילו את המטוס שלהם.

ההמצאה, אגב, הייתה של טייס קרב בשם רולאן גארוס. אתם מכירים אותו בזכות התחרות על שמו. קראו על ההמצאה והאיש בתגית "מקלע מסונכרן".

במלחמת העולם הראשונה עסקו המטוסים בדרך כלל במשימות תצפית, סיור ולחימה במטוסי האויב. אחריה שופרו מטוסי הקרב מאד ותפקידיהם הורחבו בהרבה ממשימות של מודיעין צבאי, כמו שהיה אז.

כיום מטוסי הקרב הסילוניים הם מכונות מלחמה משוכללות ביותר. דוגמה מוצלחת היא זו של המטוס החזק בעולם כיום: מטוס אף 35 לייטנינג 2 - מטוס הקרב החמקן האמריקאי. זהו מטוס רב משימתי, שמבצע בהצטיינות משימות מגוונות, כולל תקיפה, הפצצה ויירוט. שלא נדע...


הנה ההפלה הראשונה של מטוס על ידי מטוס (עברית):

https://youtu.be/alTa4poO3Ls


סצנה מהסרט "Flyboys" משנת 2006 של מטוסי הקרב של מלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/hnbiyUHR8i0


סיפורם של מטוסי קרב במלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/3rVA_yRoiek


מטוסי הקרב של צה"ל כיום:

https://youtu.be/DiY1y_4pWs8


ומטוס הקרב המודרני F35:

https://youtu.be/Kshe7-BYfWc
מטוסי ריגול
מתי נולדו מטוסי הביון?



מטוסי הריגול, או מטוסי ביון (Reconnaissance planes), נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, בתור מטוסי סיור. מטוסים קלים החלו אז לצאת לטיסות סיור, מעבר לקווי האויב.

לראשונה בהיסטוריה יכול היה טייס סיור לשוב לבסיסו עם מודיעין מעין הציפור. המידע שאמר היכן פרוס האויב, כמה עמדות יש לו, האם הוצבה הארטילריה והיכן. לא עוד רכבי סיור או פרשים המסתכנים בתצפיות קרקעיות על האויב - סוף סוף ידעו הגנרלים כמה כוח, חיילים ונשק יש לאויב והיכן בדיוק הוא פרוס.

למעשה, מטוסי הסיור הללו, שבהמשך יקראו להם בטעות מטוסי ריגול, היו המטוסים הצבאיים הראשונים בהיסטוריה. באותה מלחמה נוצרה תורת לחימה שהתבססה לחלוטין על מטוסי סיור. כל מתקפה תוכננה בעזרת תצלומי אוויר, כשהכוחות המסתערים יודעים היכן מתרכז האויב, איפה גדרות התיל פחות צפופות ומה עושה ובעיקר מתכנן הצד השני.

בגזרות רבות במלחמה נשלחו מטוסי סיור לגיחות צילום, לעתים פעמיים ביום ויותר בכל זירה.

רק בהמשך המלחמה, כשהאויב יבין כמה נזק גורמים מטוסי הביון הללו וירצה להפילם, יתחילו לייצר את מטוסי הקרב הראשונים.

החלוצים שהטיסו מטוסי סיור היו הצבאות שנלחמו במלחמה האיטלקית-עות'מאנית. בזמן המלחמה החלו מטוסי ביון פשוטים לטוס מעל ריכוזי הכוחות והמחנות של הטורקים העות'מנים ולצלם ולרשום את המספרים והנתונים של כלי הנשק והציוד שראו.

גם במערכה על ארץ ישראל טסו מטוסי הביון האנגליים והגרמניים מעל הכוחות, סימנו על המפה את ריכוזי הכוחות של האויב, צילמו ורשמו את הדברים שראו ואת מה שהמפקדים רצו לדעת לתכנון הקרב.

למטוסי הביון הראשונים הללו, של השנים הראשונות של מלחמת העולם הראשונה, לא היה חימוש עדיין. הטייסים לקחו איתם לא פעם אקדחים וניסו להפיל אווירוני אוייב בכדורי אקדח. הצלחות מרשימות לא ממש נרשמו שם.

כך או כך, עד סוף המלחמה לפחות חצי מיליון תצלומי אוויר מבצעיים צולמו. כ-200 אלף מטוסים נבנו בה, רובם היו מטוסים קטנים, עשויי קורות עץ ובד, שנשלחו למשימות סיור או נבנו מראש למטרה זו בלבד.


כך פתחו מטוסי הריגול במלחמת העולם הראשונה את הלוחמה מהאוויר בהיסטוריה וההתפתחות שחלה בהם מאז (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM


מטוסי הביון היו החלוצים במה שתהיה המלחמה הראשונה שתכלול מטוסים בהיסטוריה:

https://youtu.be/JbVZGLI8izk


סרטון אותנטי של מטוסים במלחמת העולם הראשונה (סרט אילם):

https://youtu.be/dwrIf_5gEEM


והנה מטוסי הריגול שהיו הראשונים להעביר את המלחמה אל השמיים אז:

https://youtu.be/cKUJhMgo47k?long=yes
מקלע מסונכרן
איך פיתח רולאן גארוס את המקלע המסונכרן למטוסים?
איך פיתח רולאן גארוס את מערכת הירי הראשונה ממטוסים?
ומהי מכונת הירייה המסונכרנת שהמציא?


קראו לו רולאן גארוס (Roland Garros) ורובנו שמענו עליו בהקשר לספורט. האיש שעל שמו נקרא מועדון טניס צרפתי מפורסם וגם האליפות הפתוחה לטניס של צרפת.

אבל גארוס היה לפני הכל טייס, מחלוצי הטיסה באירופה. הוא היה הראשון שחצה את הים התיכון בטיסה ישירה מצרפת ועד טוניס. הוא גם שירת כטייס קרב במלחמת העולם הראשונה וחתום על ניצחון היסטורי בקרב אווירי.

אבל בראש ובראשונה גארוס נודע בפיתוח הטכנולוגי שהוא יזם. הוא העלה אז רעיון להוסיף למטוסים מכונת ירייה אווירית, סוג של מקלעי חרטום שיוצבו בקדמת המטוס. הרעיון לא היה חדש, אבל נפסל לפני כן. הסיבה הייתה החשש שהקליעים יפגעו בזרועות של מכונת הירייה ויפילו את המטוס עצמו.

בלב הפתרון המבריק של רולאן גארוס עמד התקן חכם, שסנכרן בין המקלע והמדחף. הוא הצליח לפתח מנגנון שאפשר מצב בו הקליעים נפלטים מהקנה באותו חלקיק שנייה, שבו יש מולו רווח בין הלהבים של המדחף המסתובב.

תוצאת העניין הייתה שיפור מדהים באווירונים של התקופה. אם עד אז תפקיד המטוסים היה בעיקר של מודיעין צבאי, כמו סיור, תצפית ולחימה במטוסי האויב, מעתה ולאורך מלחמת העולם הראשונה עלו לשמיים יותר ויותר מטוסי קרב.

גארוס עצמו, אגב, המשיך לטוס כטייס קרב ובאחת התקיפות נחת בשל תקלה, מעבר לקווים של הצבא הגרמני. הוא ניסה עוד לשרוף את המטוס אבל הצבא הגרמני גילה את המקלע המסונכרן שלו ושילב אותו במטוסיו. אחרי 3 שנים בשבי גארוס נמלט ממחנה השבויים וחזר לצרפת ולמטוסי הקרב. כחודש לפני סיום המלחמה ויום לפני יום הולדתו השלושים, הוא הופל עם מטוסו ונהרג.


הנה סיפורו של הממציא רולאן גארוס (עברית):

https://youtu.be/bEoqdozFbsc


כך נולד המקלע המסונכרן של רולאן גארוס:

https://youtu.be/VX3fDlR-SDw


צילום סופר איטי של המקלע:

https://youtu.be/ysB-SH19WRQ


מטוסי הקרב במלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/3rVA_yRoiek


והנין של המקלע המסונכרן - תותח הוולקן המודרני והאימתני שיורה 6000 פגזים בדקה (עברית):

https://youtu.be/AlGrTsbXs3k

לוחמה אווירית

ספיטפייר
מהו המטוס יורק האש ספיטפייר?



מטוס הספיטפייר (Spitfire) בעברית 'יורק אש' היה מטוס קרב שניתן לומר עליו שהוא הציל את אנגליה. הספיטפייר היה מטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר הבריטי במלחמת העולם השניה. הוא היה מטוס הקרב שבו הצליחו הטייסים הבריטים להביס את מטוסי הקרב הגרמנים במה שנקרא "הקרב על בריטניה".

היתרון העיקרי של הספיטפייר היה כושר התמרון המצוין שלו. יכולת הפנייה החדה שלו עלתה זו של מטוס הקרב הגרמני העיקרי, המסרשמיט Bf 109. היא איפשרה לו תמרון טוב יותר בקרבות אוויר והקנתה יתרון לטייסי הקרב של בריטניה.

גם בארץ עשה היסטוריה, כשהצליחו אנשי חיל האוויר בשנת 1948 להרכיב את הספיטפייר הראשון של צה"ל, מחלקי מטוסים בריטיים שהבריטים עזבו בארץ.


כך הגנו מטוסי הספיטפייר על בריטניה מהמפציצים הגרמנים (עברית):

https://youtu.be/R1o8-PC0_CI


מטוס הספיטפייר בחומרים בריטיים ישנים:

https://youtu.be/_u4Md_aXVJE


חוויות של טייס שמטיס אותו כיום, 80 שנה אחרי ייצורו:

https://youtu.be/-u-uNzxzlCI?t=1m5s


קרב בו נלחמו מטוסי ספיטפייר של ישראל ובריטניה זה בזה - מי ניצח? (עברית):

https://youtu.be/pgV9QVh-2ig


ספיטפייר בפעולה:

https://youtu.be/mi7ARMfuLL4


החולשות שלו:

https://youtu.be/YzRlga2-Hho


טייס ממלחמת העולם השנייה שבגיל 91 חוזר לטוס על הספיטפייר:

https://youtu.be/rMsj_EAzmzc


מתוך סרט קולנוע - הנה הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM


ואיש שבנה בעצמו ספיטפייר:

https://youtu.be/XYD4IEd3zP0
הנמרים המעופפים
מי היו הנמרים המעופפים?



הנמרים המעופפים (Flying Tigers) היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".

הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.

"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.


הנה סרטון על הנמרים המעופפים:

https://youtu.be/F5Gaw-fKQr0


וסרטונים אותנטיים שלהם:

http://youtu.be/I36cglDOtJg
מסרשמיט Me-262
מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?



מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!

המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.


הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk


המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:

http://youtu.be/aReAJ4t_ShU


מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:

https://youtu.be/wDlN8zMwKJs


וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes
מיג 31
איך ניצח מטוס המיג 31 את המטוס המהיר בעולם?


מיג 31 הסובייטי הוא ללא ספק "מלך המיגים". ההיסטורי. המטוס הזה שמכונה "הדרקון" היה שנים רבות מטוס היירוט החזק ביותר בעולם, שנועד ליירט, כלומר להפיל מטוסי אוייב, בקרבות אוויר או בהרתעה.

היעילות של המיג 31 הייתה כה גדולה, עד שאת אחד מהישגיו הגדולים הוא לקח בהליכה, כלומר בטיסה. הוא ניצח ללא כל ירי את המטוס המהיר ביותר של האמריקאים. אבל כיצד זה קרה?

זה התרחש כשמטוסי המיג 31 הסובייטיים הצליחו להינעל על מטוס הציפור השחורה, המטוס שנחשב אז המטוס המהיר ביותר בעולם. הם הצליחו להביס אותו יפה וללא אש, כשהוכיחו לטייסים האמריקאים שהם יכולים להינעל על הציפור השחורה, המטוס המהיר בעולם והבלתי מופל. להינעל על מטוס פירושו בהיגיון של טייסי הקרב שהם יוכלו להפילו, אם רק ירצו בכך.

לא היה צריך יותר מזה במלחמה הקרה. קרב אוויר בין ארה"ב וברית המועצות עלול היה להצית מלחמת עולם ושני הצדדים ידעו זאת. לכן, במקום לספוג השפלה אווירית, החליטו האמריקאים על החלפת הציפור השחורה בלווייני ריגול שיחליפו אותו במשימות הריגול והצילום שמילא אז והיה אמור למלא בעתיד.

עובדה זו הביאה להפסקת השימוש במטוס המופלא של האמריקאים לחלוטין. המיג 31 לעומתו, מתוכנן להמשיך בשירות חיל האוויר הרוסי עד שנת 2030.

עד היום הטיסה ההיא נתפסת כאחד ההישגים המדהימים של ברית המועצות והטכנולוגיה שלה - המטוס הטוב ביותר שלהם מביס את המהיר שבמטוסי המערב ובעצם במטוסי העולם באותם ימים.

מה שמעניין הוא שגם במלחמת פוטין נגד אוקראינה מוצא את עצמו המיג 31 מככב בגדול. הוא מראה את הזנב ומותיר עשן למטוסים האירופים החדשים, שהם פאר הטכנולוגיה האווירית של ימינו.


כך הביס מיג 31 את הציפור השחורה האמריקאי (עברית)

https://youtu.be/IYEopK6zLrY


מיג 31 יורה טיל היפר-סוני:

https://youtu.be/D_k_aX_QeNg


מלך המיגים מגיע לקצה החלל:

https://youtu.be/KP-EvqlCSJo


המיג 31 במלחמת רוסיה אוקראינה (עברית)

https://youtu.be/UO8JFO5sLu8


וסרטון אוסף של טיסות מיג 31:

https://youtu.be/UFVbP50-GMI?long=yes


מסרשמיט Bf-109
כיצד הפיל מטוס הקרב הנאצי מסרשמיט BF109 הכי הרבה מטוסים אי-פעם?



המסרשמיט Bf 109 היה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה. בשדה הקרב היה לו חימוש הכי כבד ומתקדם, יש לו תותחים ומקלעים שיכולים לירות המשך 55 שניות ברצף. אין ספק שבתחילת מלחמת העולם השנייה הוא היה המטוס הטוב ביותר בעולם.

המטוס החד-מנועי, שיוצר על ידי חברת מסרשמיט (Messerschmitt), היה מטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני. הנאצים קיוו לנצח בעזרתו את חיל האוויר הבריטי. תקוות היטלר הייתה להשיג עליונות אווירית, שתאפשר לו לקדם פלישה לבריטניה או לפחות להשיג שביתת נשק עם אנגליה. כמובן שהוא נכשל לגמרי בכך - מטוסי הספיטפייר של הבריטים הביסו את הטייסים הגרמניים ואת מטוסי המסרשמיט שלהם.

לפני מלחמת העולם השנייה זכה המסרשמיט Bf 109 בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני. הוא שימש בתור מטוס הקרב העיקרי של הצבא הנאצי. אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא החשוב שבהם. למעשה, הוא עתיד להיות למטוס עם הכי הרבה הפלות של מטוסי אויב בהיסטוריה של התעופה.

מחליפו Bf-110 היה מטוס קרב גרוע והותיר לו מקום עיקרי במלחמה גם בהמשך.

וילי מסרשמיט שעמד בראש החברה היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי לא קטן. הוא ניצל זאת כדי להקים בדרום גרמניה מפעלים גדולים ומוצלחים לייצור מטוסי המסרשמיט, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים. המפעלים הללו אף "זכו" לקבל עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.

לאחר מלחמת העולם השנייה נאסר על החברה לייצר מטוסים. בתחילה היא החלה לייצר מכוניות, בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנרכשה על ידי קבוצה שכללה את יצרני המרצדס ונעלמה מהמפה.


הנה סיפורו של מטוס הקרב העיקרי של הנאצים:

https://youtu.be/wkqirNxvNJE


על הנאצי יהודי שניסה למנוע את יצורו וכנראה צדק (עברית):

https://youtu.be/6Zm_l-Z9VE4


מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:

https://youtu.be/BzUUlO6ihwE


טיסה בטוחה אחרי הרבה שנים:

https://youtu.be/y_NTOOf2kzU


מתוך סרט - הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM


וסרט תיעודי על המסרשמיט BF109:

https://youtu.be/AqfWN-oaxaU?long=yes
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


הנה היורופייטר טייפון המדהים (עברית):

https://youtu.be/TEbJDOcfizQ


הוא נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


ומצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.