» «
כוח סוס
מה זה כוח סוס?



כוח סוס הוא מושג מימיו הראשונים של מנוע הקיטור. כשהיה צריך להסביר לאנשים כמה כוח יש למנוע וכיצד יוכל לסחוב קרון או עגלה למרחק בזמן קצר, הכי קל היה להשוות את כוחו של המנוע לכוחותיהם של הסוסים ששימשו לאותה מטרה באותה תקופה.

הראשון שהשווה את הספק המנוע לכוחו של הסוס בעבודת הסחיבה היה אחד מהחלוצים של מפתחי מנוע הקיטור, תומאס סייוורי. הוא לא מדד ולא בחן את הנתון אלא אמר לאנשים בפשטות שהמנוע יכול לעשות פעולה שתחליף כך וכך סוסים.

אבל המהנדס ג'יימס ואט ששיפר את מנוע הקיטור הוא שעשה בדיקות מעמיקות לגבי כוחו האמיתי של הסוס והוא גילה שסוס יכול להפעיל כוח של 33,000 ליברות לרגל לדקה. בני אדם רגילים, אגב, מצליחים להפעיל כוח שהוא כעשירית משל הסוס. כוח זה נקבע כשווה ערך ל-746 ואט.


הנה סרטון שמראה את תגובת אנשים שנוסעים ברכב בעל 1000 כוחות סוס:

http://youtu.be/MX0VP_nl2Tg


הנה מכוניות עם יותר מדי כוח סוס:

https://youtu.be/jHy5icrUm7c


מכונית עם 10 אלפים כוח סוס!

https://youtu.be/toURS5_8kXM


ומירוץ בין מכוניות שיש להן הרבה יותר מ-500 כוח סוס:

https://youtu.be/iQGg9NRun08
מנוע קיטור
איך הומצא מנוע הקיטור?



מנוע קיטור (Steam engine) הוא מנוע שפועל בכוח הקיטור שנפלט מדוד מים רותחים. שיטת הפעולה שלו הייתה להפעיל כבשן שמוסק בפחם ומחמם דוד מים. הקיטור שנפלט מדוד המים הוא שמניע בוכנות, ואלה הניעו את גלגלי רכבת הקיטור, את ספינות הקיטור ואפילו את אופני הקיטור הנשכחות.

את מנוע הקיטור המציא לראשונה הרון, מדען יווני שחי באלכסנדריה שבמצרים. הרון חי בשנת 130 לפני הספירה. המנוע שפיתח היה מנוע קיטור פרימיטיבי, אך הרון מעולם לא בנה אותו. אם היה בונה אותו, ייתכן שההיסטוריה הייתה משתנה כבר אז והמהפכה התעשייתית הייתה מתרחשת כבר אז.

במאה ה-18, כ-2000 שנה לאחר מכן, הומצאה מכונת הקיטור המודרנית בפועל על ידי הממציא ג'יימס ואט, לאחר ששיפר ואט את מנוע הקיטור הקדום והגדיל את יעילותו באופן עצום. מנוע הקיטור של ואט עשה מהפכה בייצור והיה אחד המאיצים של המהפכה התעשייתית, שהחלה באירופה של המאה ה-18.


הנה מנוע הקיטור העתיק של הרון:

https://youtu.be/QBh8cHZvE9U


המצאת מנוע הקיטור המודרני במאה ה-18 על ידי ג'יימס וואט:

https://youtu.be/G3Fge5QKZnI


מודל של מנוע הקיטור הראשון בהיסטוריה:

https://youtu.be/Caqf4hQBYBI


וההיסטוריה של מנועי הקיטור:

https://youtu.be/9mhYnQGZJuM
מנוע קיטור
איך פועל מנוע קיטור?



מנוע הקיטור (Steam Engine) הוא אחת ההמצאות החשובות בהיסטוריה, המצאה שהניעה את התחבורה והתעשייה לעידן המודרני ולראשונה לא התבססה על כוח פיזי של שרירי אדם או בעלי חיים.

פעולתו של מנוע הקיטור התבססה על כוח הקיטור שנפלט מדוד מים רותחים. במנוע זה מפעילים כבשן המוסק בפחם ומחמם דוד מים. כתוצאה מעיבוי האדים שבדוד, נוצר לחץ אטמוספירי, הנקרא "קיטור".

הקיטור הזה, שנפלט מדוד המים, פועל על בוכנה או מספר בוכנות ודוחף אותן. הבוכנות הללו מחוברות למערכת הנעה, המניעה את גלגלי המנוע. כך זזה רכבת הקיטור ונוסעת, כך מניע גלגל גדול את ספינת הקיטור על פני הנהר וכך נוצרו אפילו אופנועי ואופני הקיטור של העבר.

בזכות שיטת פעולה זו נחשב מנוע הדיזל לחלוץ מנועי החום המודרניים. הצלחתו אז הייתה כה גדולה, שהוא היה לנושא הדגל של המהפכה התעשייתית.


כך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):

https://youtu.be/fsXpaPSVasQ


אנימציה שמראה את שלבי הפעולה שלו:

https://youtu.be/g8LrAsL4oH0?t=10s


וכך עבדו מנועי הקיטור של העבר:

https://youtu.be/nd2Ii4OGQ4k
מנוע סילון
איך פועל מנוע סילון?



מנוע הסילון (Jet Engine) הוא אמצעי ההנעה של המטוס המודרני. המנוע הוא חלק מהמטוס. בעת שסילון הגזים החמים יוצא ממנו ונע לאחור, הוא גורם למנוע לנוע לכוון הפוך ממנו, כלומר קדימה. כך המטוס שאליו מחובר המנוע נע קדימה.

למנוע הסילון יש 5 חלקים עיקריים ובהם מתקיים התהליך שיוצר את סילון האוויר האחורי, אותו סילון אוויר הדוחף או מניע את המטוס קדימה. 5 השלבים של ההנעה הסילונית הם: הכונס, המדחס, תא השרפה, הטורבינה והנחיר.

זה עובד כך:

כשהמנוע עובד, נכנס אוויר דרך הכונס אל המנוע. כשמטוס מגביה טוס, נכנס למנוע אוויר דליל יותר. משום כך דוחס המדחס את האוויר, בכדי להפוך אותו לדחוס יותר. המדחס גם מאט את תנועת זרם האוויר שנכנס אל המנוע. האטת האוויר נובעת מכך שכשהמטוס טס במהירויות גבוהות, יש להאט את האוויר הנכנס למנוע, כך שהלהבה שבתא השרפה תתקיים בצורה יציבה. לאחר שהמדחס דחס את האוויר, הנפח שלו קטן משמעותית וכך הוא זורם במהירות אטית שבה הלהבה יציבה יותר בתא השרפה. אגב, פעולת הדחיסה גם מחממת את האוויר ומכאן שהוא נכנס אל תא השרפה כשהוא כבר מחומם.

מהמדחס יוצא האוויר אל תא השרפה. מכיוון שהשרפה מתרחשת רק בין דלק גזי לחמצן גזי, יש להפוך את הנפט לאדים לשם בערה. לשם כך מרוסס האוויר הדחוס בדלק סילוני - ממש כמו הנפט שבתנורי הנפט הביתיים שפעם היו נפוצים ברבים מבתי ישראל בחורף.

תהליך השרפה משחרר חום רב, שמגיע בקלות לטמפרטורה של 1500 מעלות צלזיוס ויותר. כדי למנוע בטמפרטורה כה גבוהה מהמטוס להישרף מהחום העצום הזה, מקררים אותו. זה נעשה על ידי הזרמת חלק מהאוויר שנלקח מהמדחס אל מחוץ לקירות תא השרפה לצורכי קירור. כשהאוויר מוזרם עד קצה תא השרפה הוא מקרר את גזי הסילון שנפלטים ממנו וזאת בכדי שהטורבינה לא תימס מהחום העצום.

בתחילה מוציאה הטורבינה מזרם האוויר, אנרגיה מספקת להפעלת המדחס (לשניים ציר משותף). כל שאר האנרגיה שנוצרת במטוס מניעה את המטוס.

לבסוף ייצא סילון הגזים החמים מהמנוע דרך הנחיר, שהוא החלק הפולט את הגזים הרותחים.


כך פועל מנוע הסילון:

https://youtu.be/eA699AKxT7s


בעברית על המבער האחורי, שהוא מנוע סילון אימתני, בהזרקת דלק מתפרצת (עברית):

https://youtu.be/12lNzR9JpOs


עוד הסבר לדרך פעולתו של מנוע הסילון:

https://youtu.be/kz5kv0RfeUc


כך בונים מטוס שמדגים כיצד דוחף את המטוס קדימה סילון האוויר היוצא מאחור (עברית):

https://youtu.be/Re6cgaFn3wE


ופעולתו של מנוע הסילון האמיתי:

https://youtu.be/KjiUUJdPGX0

מנועים

פרנק ויטל
מי המציא את מנוע הסילון?



מנוע הסילון הומצא על ידי סר פרנק ויטל (Frank Whittle), טייס ומהנדס בריטי שיהפוך בזכות ההמצאה הזו לאיש שתרם לעולם התעופה הכי הרבה מאז האחים רייט.

בילדותו מאלצים אותו קשיים כלכליים לעזוב את בית הספר הפרטי בו למד ולהתחיל לעזור לאביו בסדנה שלו. בעבודה זו הוא מגלה, כבר בגיל צעיר, כשרון הנדסי ומתמטי ורוכש כישורים חשובים לעתידו, כמו ידע והבנה מעמיקים במנועי גז.

פרנק הצעיר גם מתאהב בטכנולוגיה ועושה לעצמו בית ספר. כמורים משמשים לו ספרי הנדסה ומדע, ספרים וחומר באסטרונומיה וחומר קריאה בנושאים של מנועים וטורבינות.

אבל פרנק מתלהב גם מטיס. הוא מתעמק בתאוריה של תעופה וטיסה ובגיל 16 פרנק ויטל כבר מוכן להתגייס.

ואכן, ב-1923 הוא התגייס לצבא הבריטי ומשרת בחיל האוויר המלכותי. 4 שנים אחר כך הוא יוצא לקורס קצינים. על אף שלא סיים בית ספר הוא מצטיין בקורס ורוכש לעצמו מוניטין של טייס הרפתקן שמצליח לבצע תמרונים מסוכנים וטס בגבהים נמוכים.

ביטחונו המופרז והראוותנות של טיסותיו עתידים לגרום לכך שיורחק מהטיסה של כולם בסיום הקורס, אבל בהנדסה והבנת תעופה אין לו מתחרים.

לקראת תום הקורס חייבים היו כולם לחקור ולהגיש עבודה על נושא אווירי. בעבודה שהוא מגיש מעלה ויטל לראשונה את הרעיון לפתח מנוע סילון מוקדם, שמבוסס על דחיפת אוויר דחוס ממנוע בוכנה רגיל לתא בערה חיצוני שדוחף את האוויר החוצה במהירות עצומה. כבר אז הוא חשב על המבער אחורי, שיפותח רק עשרות שנים אחר כך.

עוד שנתיים חולפות, הוא עדיין בצבא ומתחיל לפתח את המנוע שהוא חלם, מנוע הטורבו-סילון בגרסתו הראשונה. יש בצבא התלהבות מרעיונותיו בצד חשד שהם לא יכולים להחליף את מנועי הבוכנה ששלטו אז.

ב-1930 הוא רושם פטנט וזה שהוא עדיין בצבא לא מפריע לו לייסד את חברת פאוור ג'טס, להבשיל עם פיתוחים מופלאים שעתידים להראות לכל הספקנים מיהו ולפתח בזה אחר זה שורת מנועי סילון שיניעו את עולם התעופה הצבאי קדימה ובהמשך את תעשיית התעופה כולה.

חילות האוויר של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה חבים לו את מטוסי הקרב הסילוניים הראשונים שלהם. אלה עתידים להפוך ליתרון במהלך המלחמה ובהמשך לתרום למאמץ להכניע את היטלר.

ויטל, שחסרון כיס גרם לו לעזוב את בית הספר, לימד את עצמו הרבה יותר מכל מערכת חינוך. לגמרי לבדו הוא הפך את עצמו לאדם החשוב ביותר בתעשיית התעופה ולמי שהמין האנושי קיבל במחצית השנייה של המאה ה-20 את מטוסי הנוסעים הסילוניים שישנו לחלוטין את העולם.


הנה סיפור פיתוחו של מנוע הסילון:

https://youtu.be/_rh257kyp_8


היו לו קשיים בדרך:

https://youtu.be/LZglVV36bJU


כך הוצג מנוע הסילון בתחילה על ידי וויטל:

https://youtu.be/EuyZQfCjUBs


עם הזמן הוסיפו לו את המבער האחורי שנותן כוח מתפרץ (עברית):

https://youtu.be/12lNzR9JpOs


על מנוע "מגח הסילון", פיתוח הסילון שכמעט הביא לנשק שיחסל את האנושות (עברית):

https://youtu.be/hl0REkoK8oU


וסרט תיעודי קצר על ההמצאה ששינתה את עולם התעופה:

https://youtu.be/Y76qd68M1-M?long=yes?t=10s
הנעה היברידית
מה זה רכב היברידי?



הנעה היברידית או בעברית "הנעת כלאיים" היא הנעה שמשלבת שני סוגי מנוע בכלי רכב אחד. למכוניות היברידיות שני מנועים - לרוב מנוע חשמלי ולידו מנוע רגיל - בדרך כלל מנוע בעירה פנימית. שילוב המנועים מאפשר ניצול מיטבי של הדלק, מה שאומר שניתן לחסוך בעלות הנסיעה ולהקטין את זיהום האוויר שמייצרת המכונית ההיברידית.

עם זאת, בשל המנוע הכפול והמצבר היקר שבהן, כמו גם מורכבות התיאום בין המנועים, מחירן של מכוניות היברידיות הוא גבוה יותר משל כלי רכב רגילים. הן גם כבדות יותר, בשל המנוע והמצבר הנוספים והטיפול בהן יקר יותר מזה של מכונית רגילה.


הנה דוגמה למכונית הייבריד בישראל (עברית):

http://youtu.be/1LVlYxV8waY?t=8s


ומגוון האפשרויות להנעת כלי רכב:

https://youtu.be/UoH2-TlcDrU
הנרי ג'יפר
מי הפך את הכדור הפורח לספינת אוויר?



הנרי ג'יפר נחשב לחלוץ ספינות האוויר הממונעות והאיש ששחרר את הכדור הפורח מחסדי הרוח. אם עד אז עלו כדורים פורחים לאוויר אך היו תלויים לגמרי ברוח שלקחה אותם לכיוונים שונים כרצונה, ג'יפר בנה מנוע קיטור לכדור הפורח. המנוע איפשר לטסים בכדורים פורחים לשלוט בכיוון הטיסה ולכוון את הכדור הפורח ליעדים כרצונם.

המצאתו של הנרי ג'יפר הפכה את הכדור הפורח לספינת אוויר של ממש. בשנת 1852 יצא הנרי ג'יפר מהעיר פאריס, לטיסתו הראשונה בכלי תעופה ממונע שכזה. בטיסה זו הוא הצליח לטוס למרחק של 32 קילומטרים ולכוון את ספינת האוויר הפשוטה שלו כרצונו.


הנה סרטון אנימציה שמראה את ספינת האוויר הממונעת בקיטור של ג'יפר - הדיריג'יבל:

http://youtu.be/SCt8c9HdcVE
סטארטר
מהו הסטארטר המניע את המכונית?



מתנע, או סטארטר (Starter) הוא המתקן בכלי רכב שמתחיל את פעולת המנוע. מכאן גם שמו באנגלית Starter, שמשמעותו בעברית פשוטה "מתחיל", או מתנע.

אבל מהו המתנע לרכב בעצם?

המתנע הוא מנוע חשמלי קטן, אך מאוד חזק, המשתלב בגלגל התנופה של המכונית. בהפעלתו, מסובב המתנע או הסטארטר את המנוע של כלי הרכב, במטרה להתחיל בנסיעה.

המתנע או הסטארטר מופעל ממתג שמיועד להנעה ומחייב שמפתח הרכב יהיה במצב הנכון להנעה. הפעלת המתג מכאן היא מעין פקודת פעולה שמעבירה מתח אל המתנע מהמצבר. כשהמנוע מופעל יתחיל הרכב בנסיעה.

סטרטר לא תקין ימנע בהרבה מקרים את הנעת הרכב והנסיעה בו. במקרה כזה הרכב יהיה מושבת, עד שתיפתר הבעיה.


למה מכונית צריכה סטארטר? (עברית)

https://youtu.be/EnUG9og6ZO8


פעולת הסטארטר שפותחת את התהליך המלא של פעולת המנוע (עברית):

https://youtu.be/kig3da2_050


זה הסטארטר? - מה עושים אם הרכב לא מניע? (עברית)

https://youtu.be/ap3WBhSlzik


וסרטון ארוך יותר המסביר כיצד בנוי המנוע (עברית):

http://youtu.be/upCaljZu-hQ?long=yes


אוטו ליליינטל
מיהו אוטו ליליינטל שהמציא את הדאון?



"להמציא כלי תעופה זה כלום, לבנות כלי תעופה - זה משהו, אבל לעוף - זה הכל!" - כך אמר חלוץ התעופה הראשון שהצליח לבנות מכונת טיס שיכולה לדאות באוויר.

אוטו ליליינטל היה ממציא יהודי גרמני שהיה הראשון שהצליח לבנות כלי טיס ולטוס בו. זה היה כלי תעופה כבד מן האוויר, הראשון מסוגו בהיסטוריה שממש טס. זה לא היה אווירון אלא דאון מהפכני. בסוף המאה ה-19, החל מ-1891 הוא טס מעל 2000 פעם בדאונים שתכנן ובנה. בשנת 1896 הוא מצא את מותו בתאונת טיס שכזו.

"אין ברירה - חייבים להקריב קורבנות קטנים" היו מילותיו בעת שגסס לפני מותו.

הישגו של לילנטל היה חסר תקדים. לפניו, לא הצליח איש לדאות בכלי תעופה כבד מן האוויר. זה הפך אותו לחלוץ הטיסה והאיש החשוב ביותר עד אז בתחום התעופה. כיום מחשיבים רק את ההישג של האחים רייט כעולה על זה של לילנטל.


הנה ליליינטל ברצף ההמצאות של הטיסה הממוכנת:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


צילומים אמיתיים של טיסותיו על הדאון שלו:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


נסיון שנעשה בשנת 1971 לשחזר את הדאיה של ליליינטל בדאון מהסוג שפיתח:

http://youtu.be/t-XC0dxerYs


ושחזור מודרני:

https://youtu.be/_AZjozlvyZ4
כיצד נהרג אוטו ליליינטל על הדאון שהמציא?



הממציא אוטו ליליינטל היה האדם הראשון שהצליח לעוף באוויר. ליליינטל תכנן ובנה גלשן אוויר שיכול היה לשאת אדם באוויר. הוא היה מהנדס גרמני ממוצא יהודי שהיה הראשון לדאות באוויר, כבר בשנת 1886.

לאחר ניסיונות מוצלחים לטוס, נהרג הטייס והמהנדס האמיץ, כתוצאה מרוח שחבטה במנגנון הגלישה באוויר שפיתח.

אבל מעבר להישגו האישי ואומץ ליבו המדהים, אוטו ליליינטל ייזכר בתולדות התעופה גם כמהנדס מוכשר ובמיוחד כמי שפיתח את עקרונות ההיגוי שעליהם מתבססים המטוסים עד ימינו.


הנה סרטון על המצאת הדאון בידי אוטו לילנטל:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


סרט אנימציה שנוצר מתמונות מקוריות שצולמו בטיסה הראשונה של לילנטל:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


קטע מסרט המשחזר את טיסתו של ראשון הדואים אוטו ליליינטל:

https://youtu.be/mpDrGLF51SY


שיר עליו עם תמונות וקטעים מפעילות התעופה של אוטו לילינטל:

https://youtu.be/tUEn5WCvbuY


ושחזור של הטיסה של לילנטל על ידי מעריציו שגולשים בגלשני אוויר כמו שלו:

https://youtu.be/PNWtzzvwtac
כיצד הרוח מסייעת לייצר חשמל?



כוחה של הרוח הוא גדול ולרוח אין סוף. את כוחה ליצור אנרגיה הבינו כבר לפני אלפי שנים. מסירות מפרש ועד לתחנות רוח, השתמשו בכוח הרוח כדי ליצור כוח ואנרגיה. להשיט סירות או לטחון קמח הרוח הצליחה בקלות.

אז אם בימי קדם הרוח סייעה לטחנות רוח לטחון חיטה לקמח, שממנו הכינו לחם, כיום מייצרים מהן חשמל.

כשבונים טחנת רוח מודרנית, במקום שבו יש רוחות עזות, הכנפיים של הטחנה מסתובבות בזכות הרוח. הכנפיים הללו מחוברות לטורבינות, מנועים שתוך כדי הסיבוב שלהם מייצרים חשמל נקי וזול.


הנה כוח הרוח ולמה יש לטורבינות רוח 3 להבים:

https://youtu.be/RNPIRfxUTQ4


וכך פועלות הטורבינות לייצור חשמל מהרוח (מתורגם):

http://youtu.be/kSFy-0xE-1U
מי היה ג'יימס ואט?



הוא היה מהמוחות המבריקים של המאות האחרונות. במאה ה-18 הוא פיתח את מנוע הקיטור העתיק, המצאה שהמציא עוד לפני הספירה הנוצרית המדען היווני הרון, אבל נשכחה לגמרי במהלך השנים.

הממציא והמהנדס הסקוטי ג'יימס וָאט (James Watt) המציא בחייו כמה מהחידושים החשובים בתולדות הטכנולוגיה. לפני הכל ידוע ואט בתור מי שהמציא את מנוע הקיטור. זו הייתה המצאה ששינתה את העולם, במיוחד בתחומים כמו התעשייה והתחבורה.

כלי התחבורה מבוססי מנוע-הקיטור, כמו רכבות, ספינות ואפילו אופנועים, יעבירו את התנועה בעולם לשלב חדש. מנועי הקיטור החלו להזיז את האנושות בהסעה ממוכנת, שלא הייתה דומה לשום שלב קודם בתחבורה. לא עוד נאלצו בני-אדם להשתמש בבעלי חיים למשיכת עגלות ומרכבות, לא עוד בכוחם הפיזי לחתור והם לא נאלצו יותר להיות תלויים בכוחות הטבע, כמו הרוח שבמפרשים.

גם התעשייה המודרנית חבה חוב עצום לג'יימס ואט. בזכות המצאתו יוולדו מכונות תעשייה משוכללות ומפעלי תעשייה חדישים בכל רחבי אירופה. מכונות הקיטור למפעלי ייצור, כרייה וטוויה יולידו התפתחות וקדמה ללא תקדים. מנוע הקיטור המודרני של ג'יימס ואט יהיה לאחד המאיצים של המהפכה התעשייתית, שתשנה את העולם לגמרי ותוליד את העולם המודרני שבו אנו חיים.

כדי להשוות את הספקי המנועים השונים, המציא ואט יחידת הספק שאותה כינה "כוח סוס". עם השנים השתנתה היחידה בשיטה המטרית וזכתה לשם "ואט" על שמו.


הנה סיפורו של ממציא מנוע הקיטור המודרני, ג'יימס ואט:

https://youtu.be/G3Fge5QKZnI


מעט על חייו של אבי מנוע הקיטור:

https://youtu.be/UGplcD9BULY


מנוע הקיטור המקורי של ואט שמוצג במוזיאון ולידו העתק עובד:

https://youtu.be/M2LsvSQ--wc


סקירת בזק של חשיבות המצאותיו:

https://youtu.be/euEjOBx_vg0


וספינות המבוססות על מנוע קיטור:

http://youtu.be/HmNdZix0o2M
מי היה הרון שבנה מנוע קיטור לפני 2000 שנה?



הממציא הקדום הרון היה מרצה וחוקר בספרייה הגדולה של אלכסנדריה. הרון היה חוקר רציני וחרוץ והרבה לחקור את תכונותיהם של המים והאוויר. בכך הוא הניח את היסודות להידרוסטטיקה. בין השאר, הרון תכנן ובנה מכשירים שונים, כמו מזרקת הרון או מכונת שתיה אוטומטית למים קדושים בתשלום. המכשירים היו מבוססים אמנם על עקרונות מדעיים, אך שימשו בעיקר כדי לבדר ולהלהיב את חבריו המתפעלים.

אבל ההחמצה הקטנה-גדולה של הרון היא ההמצאה שהייתה בהישג ידו מבלי שהוא ידע. כדור איאולוס שבנה הרון היה למעשה מנוע הקיטור הראשון בהיסטוריה. הכדור שפיתח הרון (או לפחות בנה על פי רעיון של אחרים) היה מכונה שהפכה לחץ לתנועה, בדרך דומה לזו שעשו מנועי הקיטור שהניעו רכבות במאה ה-18. לו היה הרון רותם את האנרגיה הסיבובית של הכדור לביצוע של תנועה מכנית, הוא יכול היה לקדם את התעשיה והתחבורה במאות רבות של שנים.


הנה סיפורו של הרון ומנוע הקיטור המוקדם שהמציא:

http://youtu.be/QBh8cHZvE9U


דגם של כדור איאולוס:

http://youtu.be/dEiRewqemKM


וכדור איאולוס שמתחמם ומסתובב:

http://youtu.be/Y8eb3ak1f9g
מי הראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר?



בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים.

כך היה קלמנט אדר לראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר. אגב, הוא קרא למטוס שלו Avion ומכאן יתורגם שמו של המטוס לעברית, כשאיתמר בן יהודה, הבן של, יתן לו את השם אווירון.

על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.

הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.

אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.


זה עדיין לא מטוס לטווחים ארוכים אבל כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר (עברית):

https://youtu.be/TpXh3x7lB_E


סיפורו של קלמנט אדר:

https://youtu.be/089jC-_5nnM


על הטייס שהציל את נושאת המטוסים שלו:

https://youtu.be/FSgvPHBMV9w


וקלמנט אדר עם נושאות המטוסים שהמציא והפכו לנשק אסטרטגי בימינו (עברית):

https://youtu.be/751AD9TT01Q
כיצד בלריו חצה ראשון את הים בטיסה?



טיסה מעל הים הייתה פעם מעשה מפחיד. זה היה בראשית ימי התעופה, כשהמטוסים היו חלשים ולא יציבים ואמינים מספיק. באותה תקופה טסו המטוסים לטווחים קצרים מאוד.

הראשון שצלח את הים במטוס, חצה למעשה רק את תעלת למנש, שמפרידה בין צרפת לאנגליה. אבל בשנת 1909 זה הספיק לו כדי לעשות היסטוריה ולזכות בפרס של 1,000 לירות שטרלינג שהבטיח עיתון הדיילי מייל לראשון שיצליח במשימה זו.

קראו לו לואי בלריו (Louis Bleriot) והוא היה מהנדס וטייס שהאמין במטוס שלו. הוא ידע שהמונופלן, המטוס החד-כנפי שבנה, יוכל לעשות את הלא-יאומן באותה תקופה והחליט להעז ולחצות את תעלת למנש.

בתוך 37 דקות בלבד מרגע שהמריא בצרפת, הצליח הטייס הצרפתי הנועז לחצות את התעלה במונופלן ולהגיע לאי הבריטי. באותם ימים זה היה הישג של ממש ופריצת דרך אמיתית.

ההישג של בלריו מרשים עוד יותר בהתחשב בעובדה שהוא עשה אותו רק 6 שנים לאחר טיסתם הראשונה של חלוצי הטיסה, האחים רייט.


הנה סרטון על ההישג של לואי בלריו - צולח הים הראשון בטיסה:

http://youtu.be/JLUG_ZR9a0U


מטוס הבלריו 4, אגב, היה גם המטוס הראשון שטייס העז לטוס בו הפוך (עברית):

https://youtu.be/e-zSVhCCUng


בלריו בסרטון שצולם בסיום הטיסה:

http://youtu.be/Acn-KHEM9_0


מצגת וידאו על לואי בלריו:

http://youtu.be/t_67MJdRL20


ושחזור של האווירון של בלריו:

http://youtu.be/ATbV2i9cfQE
איך המציא גלן קרטיס את מטוס הים?



הממציא גלן קרטיס היה יצרן אופניים ומנועים לאופנועים. כבר בייצור אופנועים הוא הגיע להישגים מדהימים ויצר את האופנוע המהיר ביותר בעולם, מה שהיקנה לו את הכינוי של "האיש המהיר בעולם".

אבל ממש כמו יצרני אופניים אחרים, האחים רייט, גם הוא גילה עניין בתעופה. קרטיס החל להתעניין בבניית מטוס ימי (Seaplane) לאחר שלקוח רכש ממנו מנוע למטוס-ים שרצה לבנות.

קרטיס זיהה את ההזדמנות והחל בפיתוח מטוס ים דו-כנפי. הוא נעזר לשם כך בממציא אלכסנדר גרהם בל, שסייע לו בהנדסה והפך לשותפו. בשנת 1916 הם הקימו חברה שמכרה מטוסי ים רבים בארה"ב ובעולם.

אחד מהמטוסים שייצרו היה הראשון ממטוסי הים שהצליח לצלוח את האוקיינוס האטלנטי. זה קרה בשנת 1919. הטייס שהטיס את מטוס הים הזה צלח את האוקיינוס בשלבים, כשבכל פעם הוא עושה במטוס הקרטיס חלק מהמסלול ונוחת על הים למנוחה קצרה, לפני שימשיך.

בהמשך ההיסטוריה יתפתחו ממטוסי הים של קרטיס וממשיכיו גם הספינות המעופפות שישמשו צבאות, משלחות מחקר ואפילו עשירים שלקחו אותן בתור יאכטות יוקרתיות. אבל ללא הבזק הגאונות של ממציא מטוסי הים כנראה שזה לא היה קורה כך.


הנה סיפור חייו של גלן קרטיס "האיש המהיר בתבל":

http://youtu.be/33rS9Vf_5DQ


מוזיאון גלן קרטיס, שמתעד את הישגיו יוצאי הדופן:

http://youtu.be/l8FnYGFNHMo?t=16s


סרטון מקורי של מודל D של מטוסי הים של קרטיס, מטוס שכונה "הידרו":

http://youtu.be/_eY3DeiDjt8


וסרט תעודה על מכונות הטיסה הימיות:

https://youtu.be/Y22F9O3A0EM?long=yes
האם ChatGPT יפגע בנו בעתיד כשייקח לנו את העבודה? ואיך להימנע?



בפשטות כן. אולי לא בכולנו ולא בכל אנשי המקצוע אבל הבינה המלאכותית תוכל לגרום לקשיים עבור רבים - בעבודה ובעולם התעסוקה. באופן מסוים, היא עלולה להביא את העולם אפילו למשבר כלכלי של ממש.

אלא אם... חכו עוד מעט.

בשלהי שנת 2022 כל העולם דיבר לפתע על הצ'אט בוט המדהים של Open AI שנקרא ChatGPT. ה-GPT הוא קיצור בראשי תיבות של Generative Pre-trained Transformer.

מודל השפה שעליו התבססו המפתחים בחברת Open AI נקרא GPT-3, אבל גרסה 4 ואלו שאחריה לא יאחרו והמירוץ לפתח אותו ומודלים רבים אחרים יימשך. כי במקביל לעבודה המדהימה שעושים מפתחי Open AI פותחו די מהר כלים מתחרים.

ביחס לכל מוצר AI שהיה נגיש לציבור בעבר, ChatGPT ומקביליו עושים דברים מדהימים, מהפכניים וכמעט בלתי נתפשים במהירות שהם מבוצעים.

אז נכון שיש לצ'אט הזה ולעמיתיו עוד דרך עד שנוכל לסמוך בעיניים עצומות על הידע והמידע שהם מציעים לנו, אבל בתחומים מסוימים הם כבר כאן ועם יכולות בינה מלאכותית שהן די מהפכניות.


#אז הלך עלינו?
הבינה המלאכותית שמפגינים ChatGPT ושאר כלי ה-GPT יכולה לעשות בהצטיינות עבודות של איסוף ומיון של מידע או ידע (שני דברים שונים) ואחרי זה גם כתיבה ויצירה.

כי ה-AI ברמה הגבוהה הזו יודעת לחקות אמנות, לצייר, לתקן תמונות, למצוא תשובות לשאלות, להכין שיעורי בית, להמציא מתכונים, לכתוב עבודה לבית הספר, לחבר מוסיקה, לערוך וידאו, לכתוב קוד ולתכנת, לחבר טקסטים, לנסח מכתבים ומאמרים ועוד.

אבל היא יודעת בעיקר ליצור דברים דומים למה שכבר נעשה. אמנם ברמה גבוהה, אפילו מאוד, אבל על סמך חשיבה מקצועית וסטנדרטית של אנשי מקצוע בתחומים השונים.


#מה היא לא?
בתחום היצירה הבינה המלאכותית לא תשתווה לאנשים יצירתיים, מקוריים, שיסטו ממה שכולם יודעים לעשות ויחוללו את הפלאים שלהם. היא תדע לעשות טוב יותר ומהר יותר את מה שאנשי מקצוע טובים עושים, אבל היא תתקשה לצאת מהטוב אל המצוין, הגאוני, המבריק.

לכן היא לא תפגע באנשי מקצוע מעולים ומקוריים, בבני אדם יצירתיים, עם חשיבה מיוחדת ולא שבלונית, עם יכולת המצאה.


#אז מה ההזדמנות?
וזו רבותי ההזדמנות שלכם. משתלם היום לפתח את היצירתיות והחשיבה המקורית, ללכת על להיות קצת יותר אמן ממידען, להיות מעט פחות מהנדס "רגיל" ויותר ממציא ומי שמוצא פתרונות, כולל באינטרנט אבל לא רק - כי פתרונות לתחום אחד כבר מיושמים לא פעם בתחום אחר.

נמשיך? - להיות יותר סופר מאשר עיתונאי, יותר מלחין מאשר רק נגן ויותר מעצב מאשר גרפיקאי ביצועיסט.


#יכולות?
לשם כך דרושות יכולות מגוונות שמערכת החינוך והעולם המקצועי לא מפתחים יותר מדי. יצירתיות, ידע כללי, סקרנות וחוצפה הם חלק מהיכולות הללו.

יצירתיות - הציצו אצלנו בתגית "יצירתיות" והבינו את הצד הזה ואיך לפתח אותו. התחלה מעולה לרכישת ידע כללי תהיה באאוריקה, בהאזנה לפודקסטים, צפייה בסרטי דוקו וסרטונים של ידע ביוטיוב ועיון בבלוגים של ידע, באזור המסקרן והלא משעמם של האינטרנט ובתנאי שהוא מתויג ולא חד-ממדי.

סקרנות - גם היא תכונה שנולדתם איתה וכדאי לשמר, במיוחד כשמסביבכם יעשה כמעט כל גוף חינוכי ניסיון להשבית אותה, לטובת חיפוש תשובות סטנדרטיות ושתהיו ותנהגו "כמו כולם". כל דבר שתלמדו לבד ותחקרו אין ספק שתזכרו טוב יותר ויום אחד עשוי לשרת אתכם, לעומת שיעורי בית שכמעט אף פעם לא. היזהרו מתופעה שבעולם החינוך מוכרת כ"Yessing". חיפוש חשובות שהמורה יאהב, תשובות לשאלות שניתן למצוא בקלות ואפילו בלי חשיבה. אז מה הטעם בהן? לא עדיף שישאלו אותנו בבית הספר מעט פחות שאלות, אבל כאלה שיעודדו אותנו להשתמש בשתי האונות או בכל אזורי המוח? חקרו כאן את תגית "סקרנות".

חוצפה - על זה לא צריך להרחיב אבל נדגיש שמדובר בחוצפה מקצועית ולא התנהגותית. להעז. לא לומר לעצמכם שאינכם יודעים מספיק כדי לפתח או להמציא, לחבר או לצייר. פשוט ללכת על זה, לחקור איך, לאסוף דרכים, לחפש שיטות וטכניקות לאמנות וליצירה ביד. נסו להמציא שיטות חדשות לעשות דברים וחקרו אותן, לנסות לעבוד איתן. חפשו ידע ושאלו באינטרנט עד שתקבלו תשובות. כתבו דברים כי לא פעם רק כשכותבים מבינים. זה בסדר לגנוב ולהעתיק ואז לפרק, ללמוד, להרכיב מחדש, לעבד ולהבין כיצד לשלוט במיומנויות הכרחיות. אם אין זמן אז קומו שעתיים קודם או לכו לישון מאוחר, גם אם תהיו קצת עייפים בבית ספר. גם ככה, אתם יודעים...

כישלונות - עוד דבר שיעזור ויהיה הכרחי הוא היכולת שלא להיבהל מכשלון ואפילו ללמוד לחבק אותו. חינכו אותנו שההצלחה היא המטרה, בעוד שמה שמתקשר אצל רובנו עם כישלון הוא כמעט תמיד אכזבה ופנים נפולות. אז כדאי שתדעו שכישלונות הם חלק בלתי נפרד מההצלחה. היכולת שלא להרפות וליפול ברוח מהכשלון היא שמבדילה בין בני אדם. היא שמביאה נשים ואנשים בסופו של דבר להצלחה. אדיסון אמר על זה פעם שההמצאות הגדולות שלו היו כולן כשהוא לא הצליח להיכשל... האמינו לו! אמר את זה אדם שחתום על מאות פטנטים והמצאות ששינו את העולם.

בשום מקום לא נכתב כמה פעמים הוא נכשל בכל תהליך, עד שהוא הצליח בו. תמיד מספרים רק על ההצלחה אז אנחנו לא יודעים, אבל עכשיו אתם יודעים.

אומרים לך שזה גרוע? -המשיכי. צעקו לך בוז? - המשך. כמעט כל מצליחן ופורץ דרך שמע את זה בהתחלה. על בוב דילן אמרו שיש לו קול של צפרדע, המטוסים של האחים רייט צללו בזה אחר זה, הבכורה של האופרה הכי פופולרית בהיסטוריה "כרמן" הסתיימה בקריאות בוז וירקות שהושלכו על הבמה. את הסרט "בלייד ראנר" קטלו כשהוא עלה...

אז אמרו... מה הם יודעים?!?!

לא להרפות! - אין הבטחות, אבל עקביות חשובה לא פחות מחשיבה, יצירתיות, סקרנות ומקוריות. בלעדיה כמעט ואין סיכוי להגיע למימוש כי לא מגיעים בכלל.


#אתם הורים?
אם אתם מגדלים היום את ילדיכם יש לכם אחריות ואפשרויות. תנו להם כלים, יכולות, הרימו ותפתחו את הכשרונות המלבלבים שלהם. אל תכבו אותם עם הרגיל ועם מה שאתם למדתם או רציתם להיות. בעולם שלהם אתם תהיו מבוגרים מדי או, וסליחה שאנחנו מזכירים, אולי כבר לא תהיו.

תנו להם לחקור מה ירצו לעשות. חישפו אותם לתחומים, לעולמות ולתופעות. תנו להם דוגמה אישית, קראו ספרים, אל תעשנו, אל תהיו בטטות - צאו לעשות ספורט ואם כבר אז גם אכלו נכון. צאו איתם לטבע, לטיול או הליכה, הביטו יחד בפרחים, נסו לזהות אותם ולחקור עליהם. קראו ספר בעצמכם והביאו את הספריה של הבית לסלון, אל מול עיניהם. כבו מדי פעם את הטלוויזיה ונהלו שיחות ביניכם אל מול עיניהם. שתפו אותם, שאלו על מה מעניין אותם ומה ירצו להיות, מה החלומות שלהם, איפה הם רואים את עצמם בגיל 25.

התעניינו בהם באמת. מה מסקרן אותם. מה מרגש. התעניינו איזה חוג הכי מעניין אותם ואם אין מספיק כסף בקשו בשקט הנחה כדי שלא לבייש אותם.

נסו להשיג להם דברים שיאפשרו להם לפתח את תחומי העניין, לקנות יד שנייה, לחנך אותם שחדש זה ממש סתם ואם ראו משהו זרוק שלא יתביישו לקחת, לפרק ולהרכיב ממנו חללית. צפו איתם בתכניות מדע או בסרטי דוקו, הראו להם סרטים קלאסיים, למדו אותם ששחור לבן הוא לא פחות צבעוני ושמינימליזם הוא לא פעם הכי עשיר שיש (Less is more). בגיל צעיר ספרו להם סיפור לפני השינה. זה כל כך חשוב שאתם לא מעלים על הדעת. הרבה יותר מ-GPT, מציור בינתי וממדעי המחשב באוניברסיטה. היו הורים, לא רק אנשי קריירה.


הנה ChatGPT ולמה בחינוך מודאגים ממנו:

https://youtu.be/Fn8jDanbf0c


בעלי מקצוע מפחדים על העבודה שלהם (עברית):

https://youtu.be/0AGYOv0sGHg


תראו למשל איך הוא מייצר קליפים (עברית):

https://youtu.be/8CmXtj5gW2I


איך הצ'אט GPT בניתוח קוד? (עברית)

https://youtu.be/Z46pqHFuKHs


בחיוך - מה הכלי היחידי שיש לנו כבני אדם כדי לזהות אם הכותב או הדובר הוא בוט כמו ChatGPT? (עברית)

https://youtu.be/nes_xZjZweY


והניסיון להבין מה אומר ה"בארד" של גוגל בעניין (עברית):

https://youtu.be/oh4Bq8ifgK4?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.