שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי האונייה הכי גדולה בעולם?
מיכלית הנפט, האנייה ג'אר וויקינג (Jahre Viking), מחזיקה בתואר האונייה הגדולה בתבל והגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם. היו לה שמות שונים בעבר והיא נחשבת גם האונייה הארוכה בהיסטוריה.
הנה האונייה הגדולה בתבל:
http://youtu.be/WX2HFVHbo18
והמבנה שלה:
http://youtu.be/yM7koTSHmtY
מהי הספינה הסולארית?
בשנת 2010 יצאה מנמל מונקו יאכטה מוזרה, הספינה הסולארית "טוראנור פלאנט-סולאר" (Turanor PlanetSolar). מטרתה של ספינת הקטאמרן הזו הייתה להקיף את העולם, כשהיא מונעת באנרגיית השמש בלבד.
פחות משנתיים אחר-כך ולאחר שעברה 60,000 קילומטרים, על גבי 3 אוקיינוסים, הפכה ה"טוראנור" בשנת 2012 לספינה הסולארית הראשונה בהיסטוריה שהקיפה את העולם.
יזם בניית הספינה הסולארית המהפכנית הזו הוא מהנדס האלקטרוניקה השווייצרי רפאל דומיאן, המאמין באנרגיה ירוקה ובנחיצות המעבר למקורות אנרגיה לא מתכלים ונקיים. בעקבות גיבורי המסע מסביב לעולם של הסופר ז'ול ורן, החליט דומיאן לצאת למסע חסר-תקדים מסביב לעולם, כשהוא שט על גבי ספינת קאטמרן שמונעת באנרגיה סולארית בלבד.
היתרון של מבנה הקטמרן הוא בכך שבמקום לשוט על הגלים, סירה כזו "חותכת" את גלי הים, כשהיא מונחת בגובה של 8 מטרים, מעל שתי "סירות" צרות, מה שמקטין את שטח המגע שלה עם המים וחוסך אנרגיה רבה. כך יכולה הספינה לנצל את כוחם של 4 המנועים החשמליים שלה היטב, ולגמוא מרחקים עצומים, על אף שטחה הגדול. היא עושה זאת, אגב, במהירות נמוכה מאד של 13 קילומטרים לשעה.
מקור השם "טוראנור" הוא מסינדרין, השפה הידועה מספרי "שר הטבעות". משמעותה המילה שם הוא "כוח השמש".
ביחד עם אימו שטרוכר, שותף גרמני עשיר, בנה דומיאן את הספינה הסולארית שלו וריצף את כולה בלוחות סולאריים, קולטי קרניים שממירים את החום שלהן והופכים אותו לאנרגיה חשמלית.
השניים הקיפו את עצמם בצוות בינלאומי שתרם לבניית ספינה חדשנית, המנצלת את אנרגיית קרני השמש היטב (עם 38,000 קולטי שמש!), מקטינה את המשקל ומשמרת את האנרגיה היטב, כדי שתוכל לשייט גם בתנאים של מזג אוויר בעייתי. הם ניצלו חומרים קלים וחזקים כמו קרבון לבניית הספינה, יישמו פתרונות מזהירים בתכנון וההנדסה של הספינה ויישמו תכנון אווירודינמי יעיל במיוחד.
הנה תכנון הספינה ומסלול ההפלגה הסולרית מסביב לעולם בהילוך מהיר:
https://youtu.be/n7fAnFuvPXU
הסירה הסולארית יוצאת להקיף את העולם:
https://youtu.be/WDN781I7vmc
והנה סיפור ההפלגה המדהימה הזו, שכולה מבוססת על אנרגיית השמש:
https://youtu.be/lcbFWo00jM4
מה חידשה ספינת הקרוולה?
עידן התגליות של תקופת הרנסאנס והפריצה אל העולם שמחוץ לאירופה חבים את קיומם לרוח הרנסאנס והשאיפה של בני התקופה לידע והרחבת אופקים, תרתי-משמע. אבל מרכיב חשוב בהצלחת מגלי העולם של התקופה היה מגוון החידושים והפיתוחים הטכנולוגיים שפותחו אז.
אחד הבולטים שבחידושים הטכנולוגיים הללו היה פיתוחן של ספינות חדישות ופורצות דרך ביכולותיהן הימיות. אלה בלטו במסעות הגדולים של התקופה והביאו ביעילות ובבטחה יחסית את מגלי הים של המאות 15-16, רחוק מכל מי שקדמו להם.
מבין דגמי הספינות החדשניים של התקופה בלטה אז במיוחד ספינת הקרוולה (Caravel), או בשמה הפורטוגזי קָרַוֶּלָה. זה היה סוג של אניית מפרש חזקה ובעלת כושר תמרון מצוין, בעלת 2-4 תרנים, שעל אף שפותחה במקור כספינת חופים ודיג, הפכו אותה כישורי השיט המצוינים שלה לחביבתם של מגלי הים הפורטוגלים ואחר-כך גם הספרדים.
קלה, חזקה ומהירה מכל סוגי הספינות של תקופתה, באופן מסוים הפכה הקרוולה הפורטוגלית לסמל של הפלגות החקר בתקופת התגליות הגאוגרפיות הגדולות. יותר מזה, הקרוולה הייתה אחת הסיבות שהפכו את פורטוגל באותה תקופה למעצמה ימית ואף לאימפריה. כמו ספינת הקאראק, עוד דגם מוצלח של ספינה שפותח ואומץ בהתלהבות בעידן התגליות, אפשרה הקרוולה הפורטוגלית הפלגה בטוחה בימים רחוקים, סוערים והרי-אסון, אל עבר יעדים רחוקים במיוחד ולגילויים לא ידועים מראש.
יכולות התמרון האגדיות שלה, אפשרו לקרוולה להפליג בזווית שהיא כמעט נגד הרוח. את הביצועים האלה השיגו בוני הספינה בזכות שיטה ש"גנבו" ממתכנני אניות מוסלמים - הם הוסיפו למפרשים המרובעים הרגילים שלה, מפרש משולש. המפרש הזה הגדיל מאד את יכולת התמרון שלה והגדיל את יכולת השרידות בים סוער.
נתן אלתרמן, בשירו "מסעות בנימין מטודלה", כתב עליה "הוּא סָבַב עֲרָבוֹת וִיְעָרִים / וְלֹא נָח בְּכָל אֵלֶּה הוּא, אֶלָּא / גַּם חָצַה גַּלֵּי יָם סוֹעֲרִים / בִּסְפִינָה שֶׁנִּקְרֵאת קָרַוֶּלָה...".
הנה סיפורה של ספינת הקרוולה:
https://youtu.be/1G7gVC7SUNs
ספינתו של ברתולומיאו דיאש:
https://youtu.be/RDUY561LUH4
וסרט תיעודי על מוזיאון דיאש עם ספינת הקרוול המשוחזרת שלו:
https://youtu.be/GJ_J3YsNyzw?long=yes
מה זו פריגטה?
פריגטה (Frigate) כיום היא כלי שיט, בדרך כלל אוניית מלחמה קטנה עד בינונית, מחומשת בחימוש לא כבד. אם "ימי הזוהר" של הפריגטה נחשבת התקופה שבין המאה ה-18 עד אמצע המאה ה-19, ימי השיא של הפריגטות היו במלחמות הנפוליאוניות שהתקיימו בתקופה זו.
בציי המעצמות הימיות של אירופה, בעידן אניות המפרשים, נחשבה הפריגטה לספינת סיור מהירה ובעלת יכולת לשהות תקופות ארוכות בים. כמו הפריגטה ההיסטורית "גליאת צ'ארלס" (HMS Charles Galley) של המלך האנגלי צ'ארלס השני שנשלחה למשימות במושבות האנגליות שבצפון אפריקה.
במאה ה-20 החלו להשתמש במונח פריגטה לאוניות מלחמה ממונעות, משחתות, ספינות ללוחמה נגד צוללות, אניות סיור המלוות כלי שיט מלחמתיים, ליווי והגנה על שיירות של אונייות סוחר וספינות טילים.
מעריכים שמקור המונח "פריגטה" הוא מהמלה האיטלקית "fregata".
הנה פריגטה מודרנית בפעולה:
http://youtu.be/irGyduOP_Sc
שחזור של הפריגטה העתיקה ששטה ב-1780 מצרפת כדי לסייע למושבות האמריקניות הנאבקות באנגליה:
http://youtu.be/AdTLOpGH8yA?t=23s
תולדות הפריגטות באמריקה:
http://youtu.be/NS8BLdsXrNM
והפריגטה "סורפרייז" (HMS Surprise) מהסרט "אדון ומפקד":
http://youtu.be/FkkgKb-J3ic
פריגטה רוסית עכשווית:
http://youtu.be/k2TyT54m23Q
פריגטה פיליפינית מודרנית שנרכשה מארצות הברית במאה ה-20
http://youtu.be/-JaeRJgJO5A
איך נראית אוניית פאר מבפנים?
כולנו ראינו ספינות נופש ואוניות פאר מבחוץ. הן מרשימות, עצומות בגודלן ונראות כמו בניין ענקי ששט בים. אבל איך אניית פאר כזו נראית מבפנים ומה יש בה?
אוניות הנופש הענקיות הללו הן מלונות משייטים לכל דבר. חלקן כה גדולות שהן ממש ערים שלמות ששטות על פני הים. יש בכל ספינת הפאר כזו מתחמי מגורים רבים ומגוונים, עם סוגים רבים של חדרים. ספינה כזו מכילה בריכות שחייה, מועדונים, חדרי הרצאות ופינות ישיבה, גינות, טיילת "עירונית", מנחת מסוקים, אמפיתאטרון, חדרי ומתקני כושר, בתי קולנוע, מגרשי ספורט כולל טניס וגולף, מתחמי ספא ענקיים, עשרות בתי קפה, ברים ומסעדות ובתי קזינו להימורים..
הנה ספינת הנופש:
https://youtu.be/_FbYuYPhQjw
אוניית פאר מבפנים:
https://youtu.be/EMhsJvhdjFA
כך זה לשוט בספינת תענוגות שכזו:
https://youtu.be/fkqmxZTIzhc?t=2m23s&end=3m25s
והנה 10 אוניות הפאר הגדולות בעולם:
https://youtu.be/V2aBcJTFkiM
מה סימל דגל האות W על תורן הספינה?
דגל האות W הוא דגל שסימל בעבר ספינה שזקוקה לטיפול רפואי כיוון שיש בה חולים. בעבר הירבו הסוחרים שבאניות המסחר להניף את דגל ה-W כדי להרתיע פיראטים מלהתקרב לספינה. לפעמים זה עבד ופיראטים פחות מנוסים היו נרתעים, במיוחד אם באופק היו רואים אניה אחרת, בלי דגל דומה..
הנה מצגת וידאו עם כל הדגלים שספינות בעולם יכולות להניף:
http://youtu.be/zOETaUx3c4o
מהי 'הספינה הארוכה' של הויקינגים ולאן הביאה אותם?
בין המאה ה-8 למאה ה-11 שלטו בים הוויקינגים. בתקופה הויקינגית הרבו יורדי הים הללו להשתמש בספינות מצוינות שבנו. הספינות הויקינגיות הללו היו מקור כוחו של העם החזק והאמיץ הזה. הטכנולוגיה שלהם בתחום הספנות, הייתה החכמה והמתקדמת ביותר בתקופתם והקנתה להם יתרונות עצומים על עמים אחרים באירופה של אותה תקופה.
מבין סוגי הספינות הללו נחשבת 'הספינה הארוכה' לטובה שבכולן ולזו שהביאה את הויקינגים הכי רחוק. זוהי ספינה שהתאימה למסעות ארוכים באוקיינוס. היא הייתה בנויה רוב המקרים מעץ אלון והיה בה מקום לעשרות חותרים, עד 60 מהם בו-זמנית. לספינות הארוכות היה תורן בודד ומפרש מרובע ומקושט בפסים צבעוניים ומושכי-עין. דפנות הספינה הארוכה היו מכוסות במגנים, שנועדו לשמור על החותרים בשעת קרב. ספינה ארוכה הייתה בנוייה בצובנויים בצורה זהה בשני צידיה, כך שתוכל לנוע לשני הכיוונים מבלי להסתובב.
הספינה הארוכה הייתה כה מוצלחת שהיא הצליחה להביא את הויקינגים עד יבשת צפון אמריקה. כן, הם קדמו לקולומבוס במאות שנים והתיישבו בניו-פאונדלנד של היום, עד שהאינדיאנים של האזור הצליחו להרחיקם בחזרה לארצם (קראו על כך באאוריקה בתגית "מגלי אמריקה").
הנה סיפורן של הספינות הוויקינגיות שהפכו אותם כובשים נועזים למרחקים גדולים (מתורגם):
https://youtu.be/kge0c2mNmRQ
עוד על ספינות הוויקינגים ובמיוחד על "הספינה הארוכה":
https://youtu.be/q0bNsPicxok
ומצגת וידאו על הספינות של הויקינגים:
https://youtu.be/C-U-HRf1Osc
מהו מטוס הנוסעים הממריא אנכית?
מהי הרחפת?
הרחפת (Hovercraft) היא ספינה שמרחפת על פני המים בעזרת כרית אוויר. גופה של הרחפת בעת שיט אינו שקוע במים. משאבות אוויר חזקות מאפשרות לרחפת ליצור "כרית" אוויר, שמפרידה בינה לבין פני המים.
כיום מסוגלות הרחפות לנוע מעל כל משטח חלק. ישנן רחפות שמרחפות מעל האדמה, מעל דשא ואפילו מעל גבי כביש.
הנה רחפת מרחפת:
https://youtu.be/vX1cyJH02eU
עולה על החוף ונוסעת על פני האדמה:
https://youtu.be/pXwCDKmMS8U
"דג האוויר" החדשני, רחפת שפועלת אחרת:
https://youtu.be/svvfzETPmNg
והנה רחפת תוצרת בית:
https://youtu.be/EwVi03htl4A

מיכלית הנפט, האנייה ג'אר וויקינג (Jahre Viking), מחזיקה בתואר האונייה הגדולה בתבל והגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם. היו לה שמות שונים בעבר והיא נחשבת גם האונייה הארוכה בהיסטוריה.
הנה האונייה הגדולה בתבל:
http://youtu.be/WX2HFVHbo18
והמבנה שלה:
http://youtu.be/yM7koTSHmtY

בשנת 2010 יצאה מנמל מונקו יאכטה מוזרה, הספינה הסולארית "טוראנור פלאנט-סולאר" (Turanor PlanetSolar). מטרתה של ספינת הקטאמרן הזו הייתה להקיף את העולם, כשהיא מונעת באנרגיית השמש בלבד.
פחות משנתיים אחר-כך ולאחר שעברה 60,000 קילומטרים, על גבי 3 אוקיינוסים, הפכה ה"טוראנור" בשנת 2012 לספינה הסולארית הראשונה בהיסטוריה שהקיפה את העולם.
יזם בניית הספינה הסולארית המהפכנית הזו הוא מהנדס האלקטרוניקה השווייצרי רפאל דומיאן, המאמין באנרגיה ירוקה ובנחיצות המעבר למקורות אנרגיה לא מתכלים ונקיים. בעקבות גיבורי המסע מסביב לעולם של הסופר ז'ול ורן, החליט דומיאן לצאת למסע חסר-תקדים מסביב לעולם, כשהוא שט על גבי ספינת קאטמרן שמונעת באנרגיה סולארית בלבד.
היתרון של מבנה הקטמרן הוא בכך שבמקום לשוט על הגלים, סירה כזו "חותכת" את גלי הים, כשהיא מונחת בגובה של 8 מטרים, מעל שתי "סירות" צרות, מה שמקטין את שטח המגע שלה עם המים וחוסך אנרגיה רבה. כך יכולה הספינה לנצל את כוחם של 4 המנועים החשמליים שלה היטב, ולגמוא מרחקים עצומים, על אף שטחה הגדול. היא עושה זאת, אגב, במהירות נמוכה מאד של 13 קילומטרים לשעה.
מקור השם "טוראנור" הוא מסינדרין, השפה הידועה מספרי "שר הטבעות". משמעותה המילה שם הוא "כוח השמש".
ביחד עם אימו שטרוכר, שותף גרמני עשיר, בנה דומיאן את הספינה הסולארית שלו וריצף את כולה בלוחות סולאריים, קולטי קרניים שממירים את החום שלהן והופכים אותו לאנרגיה חשמלית.
השניים הקיפו את עצמם בצוות בינלאומי שתרם לבניית ספינה חדשנית, המנצלת את אנרגיית קרני השמש היטב (עם 38,000 קולטי שמש!), מקטינה את המשקל ומשמרת את האנרגיה היטב, כדי שתוכל לשייט גם בתנאים של מזג אוויר בעייתי. הם ניצלו חומרים קלים וחזקים כמו קרבון לבניית הספינה, יישמו פתרונות מזהירים בתכנון וההנדסה של הספינה ויישמו תכנון אווירודינמי יעיל במיוחד.
הנה תכנון הספינה ומסלול ההפלגה הסולרית מסביב לעולם בהילוך מהיר:
https://youtu.be/n7fAnFuvPXU
הסירה הסולארית יוצאת להקיף את העולם:
https://youtu.be/WDN781I7vmc
והנה סיפור ההפלגה המדהימה הזו, שכולה מבוססת על אנרגיית השמש:
https://youtu.be/lcbFWo00jM4

עידן התגליות של תקופת הרנסאנס והפריצה אל העולם שמחוץ לאירופה חבים את קיומם לרוח הרנסאנס והשאיפה של בני התקופה לידע והרחבת אופקים, תרתי-משמע. אבל מרכיב חשוב בהצלחת מגלי העולם של התקופה היה מגוון החידושים והפיתוחים הטכנולוגיים שפותחו אז.
אחד הבולטים שבחידושים הטכנולוגיים הללו היה פיתוחן של ספינות חדישות ופורצות דרך ביכולותיהן הימיות. אלה בלטו במסעות הגדולים של התקופה והביאו ביעילות ובבטחה יחסית את מגלי הים של המאות 15-16, רחוק מכל מי שקדמו להם.
מבין דגמי הספינות החדשניים של התקופה בלטה אז במיוחד ספינת הקרוולה (Caravel), או בשמה הפורטוגזי קָרַוֶּלָה. זה היה סוג של אניית מפרש חזקה ובעלת כושר תמרון מצוין, בעלת 2-4 תרנים, שעל אף שפותחה במקור כספינת חופים ודיג, הפכו אותה כישורי השיט המצוינים שלה לחביבתם של מגלי הים הפורטוגלים ואחר-כך גם הספרדים.
קלה, חזקה ומהירה מכל סוגי הספינות של תקופתה, באופן מסוים הפכה הקרוולה הפורטוגלית לסמל של הפלגות החקר בתקופת התגליות הגאוגרפיות הגדולות. יותר מזה, הקרוולה הייתה אחת הסיבות שהפכו את פורטוגל באותה תקופה למעצמה ימית ואף לאימפריה. כמו ספינת הקאראק, עוד דגם מוצלח של ספינה שפותח ואומץ בהתלהבות בעידן התגליות, אפשרה הקרוולה הפורטוגלית הפלגה בטוחה בימים רחוקים, סוערים והרי-אסון, אל עבר יעדים רחוקים במיוחד ולגילויים לא ידועים מראש.
יכולות התמרון האגדיות שלה, אפשרו לקרוולה להפליג בזווית שהיא כמעט נגד הרוח. את הביצועים האלה השיגו בוני הספינה בזכות שיטה ש"גנבו" ממתכנני אניות מוסלמים - הם הוסיפו למפרשים המרובעים הרגילים שלה, מפרש משולש. המפרש הזה הגדיל מאד את יכולת התמרון שלה והגדיל את יכולת השרידות בים סוער.
נתן אלתרמן, בשירו "מסעות בנימין מטודלה", כתב עליה "הוּא סָבַב עֲרָבוֹת וִיְעָרִים / וְלֹא נָח בְּכָל אֵלֶּה הוּא, אֶלָּא / גַּם חָצַה גַּלֵּי יָם סוֹעֲרִים / בִּסְפִינָה שֶׁנִּקְרֵאת קָרַוֶּלָה...".
הנה סיפורה של ספינת הקרוולה:
https://youtu.be/1G7gVC7SUNs
ספינתו של ברתולומיאו דיאש:
https://youtu.be/RDUY561LUH4
וסרט תיעודי על מוזיאון דיאש עם ספינת הקרוול המשוחזרת שלו:
https://youtu.be/GJ_J3YsNyzw?long=yes

פריגטה (Frigate) כיום היא כלי שיט, בדרך כלל אוניית מלחמה קטנה עד בינונית, מחומשת בחימוש לא כבד. אם "ימי הזוהר" של הפריגטה נחשבת התקופה שבין המאה ה-18 עד אמצע המאה ה-19, ימי השיא של הפריגטות היו במלחמות הנפוליאוניות שהתקיימו בתקופה זו.
בציי המעצמות הימיות של אירופה, בעידן אניות המפרשים, נחשבה הפריגטה לספינת סיור מהירה ובעלת יכולת לשהות תקופות ארוכות בים. כמו הפריגטה ההיסטורית "גליאת צ'ארלס" (HMS Charles Galley) של המלך האנגלי צ'ארלס השני שנשלחה למשימות במושבות האנגליות שבצפון אפריקה.
במאה ה-20 החלו להשתמש במונח פריגטה לאוניות מלחמה ממונעות, משחתות, ספינות ללוחמה נגד צוללות, אניות סיור המלוות כלי שיט מלחמתיים, ליווי והגנה על שיירות של אונייות סוחר וספינות טילים.
מעריכים שמקור המונח "פריגטה" הוא מהמלה האיטלקית "fregata".
הנה פריגטה מודרנית בפעולה:
http://youtu.be/irGyduOP_Sc
שחזור של הפריגטה העתיקה ששטה ב-1780 מצרפת כדי לסייע למושבות האמריקניות הנאבקות באנגליה:
http://youtu.be/AdTLOpGH8yA?t=23s
תולדות הפריגטות באמריקה:
http://youtu.be/NS8BLdsXrNM
והפריגטה "סורפרייז" (HMS Surprise) מהסרט "אדון ומפקד":
http://youtu.be/FkkgKb-J3ic
פריגטה רוסית עכשווית:
http://youtu.be/k2TyT54m23Q
פריגטה פיליפינית מודרנית שנרכשה מארצות הברית במאה ה-20
http://youtu.be/-JaeRJgJO5A
ספינות

כולנו ראינו ספינות נופש ואוניות פאר מבחוץ. הן מרשימות, עצומות בגודלן ונראות כמו בניין ענקי ששט בים. אבל איך אניית פאר כזו נראית מבפנים ומה יש בה?
אוניות הנופש הענקיות הללו הן מלונות משייטים לכל דבר. חלקן כה גדולות שהן ממש ערים שלמות ששטות על פני הים. יש בכל ספינת הפאר כזו מתחמי מגורים רבים ומגוונים, עם סוגים רבים של חדרים. ספינה כזו מכילה בריכות שחייה, מועדונים, חדרי הרצאות ופינות ישיבה, גינות, טיילת "עירונית", מנחת מסוקים, אמפיתאטרון, חדרי ומתקני כושר, בתי קולנוע, מגרשי ספורט כולל טניס וגולף, מתחמי ספא ענקיים, עשרות בתי קפה, ברים ומסעדות ובתי קזינו להימורים..
הנה ספינת הנופש:
https://youtu.be/_FbYuYPhQjw
אוניית פאר מבפנים:
https://youtu.be/EMhsJvhdjFA
כך זה לשוט בספינת תענוגות שכזו:
https://youtu.be/fkqmxZTIzhc?t=2m23s&end=3m25s
והנה 10 אוניות הפאר הגדולות בעולם:
https://youtu.be/V2aBcJTFkiM

דגל האות W הוא דגל שסימל בעבר ספינה שזקוקה לטיפול רפואי כיוון שיש בה חולים. בעבר הירבו הסוחרים שבאניות המסחר להניף את דגל ה-W כדי להרתיע פיראטים מלהתקרב לספינה. לפעמים זה עבד ופיראטים פחות מנוסים היו נרתעים, במיוחד אם באופק היו רואים אניה אחרת, בלי דגל דומה..
הנה מצגת וידאו עם כל הדגלים שספינות בעולם יכולות להניף:
http://youtu.be/zOETaUx3c4o

בין המאה ה-8 למאה ה-11 שלטו בים הוויקינגים. בתקופה הויקינגית הרבו יורדי הים הללו להשתמש בספינות מצוינות שבנו. הספינות הויקינגיות הללו היו מקור כוחו של העם החזק והאמיץ הזה. הטכנולוגיה שלהם בתחום הספנות, הייתה החכמה והמתקדמת ביותר בתקופתם והקנתה להם יתרונות עצומים על עמים אחרים באירופה של אותה תקופה.
מבין סוגי הספינות הללו נחשבת 'הספינה הארוכה' לטובה שבכולן ולזו שהביאה את הויקינגים הכי רחוק. זוהי ספינה שהתאימה למסעות ארוכים באוקיינוס. היא הייתה בנויה רוב המקרים מעץ אלון והיה בה מקום לעשרות חותרים, עד 60 מהם בו-זמנית. לספינות הארוכות היה תורן בודד ומפרש מרובע ומקושט בפסים צבעוניים ומושכי-עין. דפנות הספינה הארוכה היו מכוסות במגנים, שנועדו לשמור על החותרים בשעת קרב. ספינה ארוכה הייתה בנוייה בצובנויים בצורה זהה בשני צידיה, כך שתוכל לנוע לשני הכיוונים מבלי להסתובב.
הספינה הארוכה הייתה כה מוצלחת שהיא הצליחה להביא את הויקינגים עד יבשת צפון אמריקה. כן, הם קדמו לקולומבוס במאות שנים והתיישבו בניו-פאונדלנד של היום, עד שהאינדיאנים של האזור הצליחו להרחיקם בחזרה לארצם (קראו על כך באאוריקה בתגית "מגלי אמריקה").
הנה סיפורן של הספינות הוויקינגיות שהפכו אותם כובשים נועזים למרחקים גדולים (מתורגם):
https://youtu.be/kge0c2mNmRQ
עוד על ספינות הוויקינגים ובמיוחד על "הספינה הארוכה":
https://youtu.be/q0bNsPicxok
ומצגת וידאו על הספינות של הויקינגים:
https://youtu.be/C-U-HRf1Osc

מהו מטוס הדרימליינר?
הדרימליינר (Boeing Dreamliner) החדש הוא מטוס בואינג משוכלל וחדשני במיוחד. עם יותר נוסעים מכל קודמיו, 280 ליתר דיוק, צריכת דלק קטנה בחמישית מהדגם הקודם של בואינג, טווח אדיר של 13 אלף קילומטרים ועוד המון תכונות קטנות ומתקדמות שהוטמעו בו, כמו תאורת נוסעים מתכוונת לנוחות כל נוסע ומבוססת לד, מערכת בידור עם מאות סרטים, הופעות, מוסיקה ומשחקי מחשב.
אבל התכונה הכי מעניינת של הבואינג 787-9 המכונה "הדרימליינר" היא של המראת המטוס בזווית כמעט אנכית, של 90 מעלות. המראה כמעט אנכית שכזו היא בדרך כלל נחלתן של חלליות או מטוסי קרב ולא של מטוסי נוסעים גדולים. מטוסי נוסעים כאלו אינם מתוכננים בדרך כלל לביצועים שכאלה.
הנה הדרימליינר ממריא אנכית:
https://youtu.be/KYbM-3E11Qo
מטוס הבואינג דרימליינר בעברית:
https://youtu.be/XJ7jUt4fJrA
ההמראה המדהימה של הדרימליינר מזווית אחרת:
https://youtu.be/GZRKm6PG918
כך בונים אותו:
https://youtu.be/IAWy3YHSYsI
בואו פנימה למטוס החדש:
https://youtu.be/N2MUsayyAgU
ועוד קצת מהמטוס המרשים הזה 787-9:
https://youtu.be/CwxGDdsI_bU
הדרימליינר (Boeing Dreamliner) החדש הוא מטוס בואינג משוכלל וחדשני במיוחד. עם יותר נוסעים מכל קודמיו, 280 ליתר דיוק, צריכת דלק קטנה בחמישית מהדגם הקודם של בואינג, טווח אדיר של 13 אלף קילומטרים ועוד המון תכונות קטנות ומתקדמות שהוטמעו בו, כמו תאורת נוסעים מתכוונת לנוחות כל נוסע ומבוססת לד, מערכת בידור עם מאות סרטים, הופעות, מוסיקה ומשחקי מחשב.
אבל התכונה הכי מעניינת של הבואינג 787-9 המכונה "הדרימליינר" היא של המראת המטוס בזווית כמעט אנכית, של 90 מעלות. המראה כמעט אנכית שכזו היא בדרך כלל נחלתן של חלליות או מטוסי קרב ולא של מטוסי נוסעים גדולים. מטוסי נוסעים כאלו אינם מתוכננים בדרך כלל לביצועים שכאלה.
הנה הדרימליינר ממריא אנכית:
https://youtu.be/KYbM-3E11Qo
מטוס הבואינג דרימליינר בעברית:
https://youtu.be/XJ7jUt4fJrA
ההמראה המדהימה של הדרימליינר מזווית אחרת:
https://youtu.be/GZRKm6PG918
כך בונים אותו:
https://youtu.be/IAWy3YHSYsI
בואו פנימה למטוס החדש:
https://youtu.be/N2MUsayyAgU
ועוד קצת מהמטוס המרשים הזה 787-9:
https://youtu.be/CwxGDdsI_bU

הרחפת (Hovercraft) היא ספינה שמרחפת על פני המים בעזרת כרית אוויר. גופה של הרחפת בעת שיט אינו שקוע במים. משאבות אוויר חזקות מאפשרות לרחפת ליצור "כרית" אוויר, שמפרידה בינה לבין פני המים.
כיום מסוגלות הרחפות לנוע מעל כל משטח חלק. ישנן רחפות שמרחפות מעל האדמה, מעל דשא ואפילו מעל גבי כביש.
הנה רחפת מרחפת:
https://youtu.be/vX1cyJH02eU
עולה על החוף ונוסעת על פני האדמה:
https://youtu.be/pXwCDKmMS8U
"דג האוויר" החדשני, רחפת שפועלת אחרת:
https://youtu.be/svvfzETPmNg
והנה רחפת תוצרת בית:
https://youtu.be/EwVi03htl4A
מהי אוניית הנוסעים הגדולה בעולם?
ספינות נופש יכולות להגיע לגודל עצום. חלקן נראות כמו מלון ענקי בלב ים. אבל הספינה המכונה "אואזיס של הימים" (Oasis of the Seas) היא הספינה הגדולה בתבל. אניית הענק ששוקלת מעל 225 אלף טון היא עצומה באופן בלתי נתפס כמעט. להמחשת סדרי הגודל, ב"אואזיס של הימים" יש שבע שכונות מגורים שונות, שכל אחת מהן מעוצבת בצורה שונה, ממש כמו בעיר קטנה.
בספינה, שפירוש שמה הוא "נווה המדבר של הימים", יש גם 26 מסעדות שצריכות להזין לא פחות מ-6300 נוסעים. יש בה גם מגוון של מגרשי ספורט כולל כדורסל, בריכות שחייה, פארק עצים, רחוב חנויות, אולמות תיאטרון, אתרי ספא, מתקן להחלקה על הקרח ועוד.
הנה ספינת הנופש "אואזיס של הים":
https://youtu.be/uhLbFGYNDlI
הנה גודלה לעומת זה של הטיטאניק האגדית, הגדולה בעולם של לפני 100 שנה:
https://youtu.be/G-bDDnsSLhc
וכך זה לשוט עליה:
https://youtu.be/cuH-prmnZ4U
ספינות נופש יכולות להגיע לגודל עצום. חלקן נראות כמו מלון ענקי בלב ים. אבל הספינה המכונה "אואזיס של הימים" (Oasis of the Seas) היא הספינה הגדולה בתבל. אניית הענק ששוקלת מעל 225 אלף טון היא עצומה באופן בלתי נתפס כמעט. להמחשת סדרי הגודל, ב"אואזיס של הימים" יש שבע שכונות מגורים שונות, שכל אחת מהן מעוצבת בצורה שונה, ממש כמו בעיר קטנה.
בספינה, שפירוש שמה הוא "נווה המדבר של הימים", יש גם 26 מסעדות שצריכות להזין לא פחות מ-6300 נוסעים. יש בה גם מגוון של מגרשי ספורט כולל כדורסל, בריכות שחייה, פארק עצים, רחוב חנויות, אולמות תיאטרון, אתרי ספא, מתקן להחלקה על הקרח ועוד.
הנה ספינת הנופש "אואזיס של הים":
https://youtu.be/uhLbFGYNDlI
הנה גודלה לעומת זה של הטיטאניק האגדית, הגדולה בעולם של לפני 100 שנה:
https://youtu.be/G-bDDnsSLhc
וכך זה לשוט עליה:
https://youtu.be/cuH-prmnZ4U
מהי יאכטה?
יאכטה היא סירה שנועדה לספורט והנאה. רבים ממחזיקי היאכטות נוהגים לצאת עימו לחופשות ולהפלגות נופש ברחבי הים. בעולם המודרני נחשבת היאכטה לסמל לעושר ולאיכות חיים של עשירים. יאכטות של עשירים הן לא פעם ספינות פאר ענקיות ומפנקות במיוחד, וילות צפות של ממש. חלק מהן עולה מאות מיליוני דולרים והוא ממש עיר פרטית ששטה בים, שיש בה צוות גדול של עובדים וכולו לשירות בעלי היאכטה ואורחיהם.
לרוב היאכטות יש מפרשים ולמעטות מהן מנוע בלבד. משיט היאכטה חייב להיות בעל הסמכה להשיטן והוא נקרא "סקיפר".
הנה החיים על היאכטות המודרניות:
http://youtu.be/A4FfCjP-dhY
סיור בתוך היאכטה היוקרתית A, שעוצבה על ידי פיליפ סטארק:
http://youtu.be/vbucJO3zDCE
היאכטות היקרות בעולם:
http://youtu.be/NEm3UtZtXKo
הנה תכנית לנאוטילוס 300 היכטה העתידנית:
http://youtu.be/ATudOc-nqTw
יאכטות העתיד:
http://youtu.be/U2kch87_Yxw
יכטות בעלות עיצובים נועזים:
http://youtu.be/L4C2f7raOHw
וסרט תיעודי על ה"סופר יכטות":
https://youtu.be/tcYVhrDwU_o?long=yes
יאכטה היא סירה שנועדה לספורט והנאה. רבים ממחזיקי היאכטות נוהגים לצאת עימו לחופשות ולהפלגות נופש ברחבי הים. בעולם המודרני נחשבת היאכטה לסמל לעושר ולאיכות חיים של עשירים. יאכטות של עשירים הן לא פעם ספינות פאר ענקיות ומפנקות במיוחד, וילות צפות של ממש. חלק מהן עולה מאות מיליוני דולרים והוא ממש עיר פרטית ששטה בים, שיש בה צוות גדול של עובדים וכולו לשירות בעלי היאכטה ואורחיהם.
לרוב היאכטות יש מפרשים ולמעטות מהן מנוע בלבד. משיט היאכטה חייב להיות בעל הסמכה להשיטן והוא נקרא "סקיפר".
הנה החיים על היאכטות המודרניות:
http://youtu.be/A4FfCjP-dhY
סיור בתוך היאכטה היוקרתית A, שעוצבה על ידי פיליפ סטארק:
http://youtu.be/vbucJO3zDCE
היאכטות היקרות בעולם:
http://youtu.be/NEm3UtZtXKo
הנה תכנית לנאוטילוס 300 היכטה העתידנית:
http://youtu.be/ATudOc-nqTw
יאכטות העתיד:
http://youtu.be/U2kch87_Yxw
יכטות בעלות עיצובים נועזים:
http://youtu.be/L4C2f7raOHw
וסרט תיעודי על ה"סופר יכטות":
https://youtu.be/tcYVhrDwU_o?long=yes
להיכן נעלם צוות הספינה "מרי סלסט"?
סוד היעלמות הצוות של הספינה המסתורית "מרי סלסט" (Mary Celeste), "אמזון" כפי שנקראה בשמה הראשון, היא אחת התעלומות ההיסטוריות המוזרות ביותר בהיסטוריה. המרי סלסט נמצאה נטושה מול חופי פורטוגל באוקיינוס האטלנטי, כשמפרשיה קרועים והצוות והנוסעים נעלמו כולם, ללא הסבר הגיוני.
הסיבות להיעלמות כל אנשי האוניה הגדולה אינן ידועות עד היום. אמנם מיומה הראשון עברה הספינה המקוללת אסונות, תאונות, שריפות ומיתות מסתוריות (כולל קפטן הספינה שמת יומיים אחרי שהושקה!), אך השיא היה בשנת 1872 כשנמצאה נטושה. הסימנים העידו שהצוות שלה עזב אותה בחיפזון 10 ימים לפני כן. האוכל שהיה מוגש אל השולחן והרישומים ביומן הקפטן העידו שעד רגע ההיעלמות המסתורי הכל התנהל בה ללא בעיה.. למעט העובדה שבדרכה עברה האניה ב"משולש ברמודה" המסתורי. העובדה שהציוד היקר שהיה על הספינה לא נשדד, פסלה אפשרות שמדובר בשודדי ים.
הנה סרטון עם סיפורה של האוניה "מרי סלסט":
http://youtu.be/bTb54_gLd5Q
וסיפורה המסתורי של ספינת הרפאים:
https://youtu.be/PdGuYBQoPmQ
סוד היעלמות הצוות של הספינה המסתורית "מרי סלסט" (Mary Celeste), "אמזון" כפי שנקראה בשמה הראשון, היא אחת התעלומות ההיסטוריות המוזרות ביותר בהיסטוריה. המרי סלסט נמצאה נטושה מול חופי פורטוגל באוקיינוס האטלנטי, כשמפרשיה קרועים והצוות והנוסעים נעלמו כולם, ללא הסבר הגיוני.
הסיבות להיעלמות כל אנשי האוניה הגדולה אינן ידועות עד היום. אמנם מיומה הראשון עברה הספינה המקוללת אסונות, תאונות, שריפות ומיתות מסתוריות (כולל קפטן הספינה שמת יומיים אחרי שהושקה!), אך השיא היה בשנת 1872 כשנמצאה נטושה. הסימנים העידו שהצוות שלה עזב אותה בחיפזון 10 ימים לפני כן. האוכל שהיה מוגש אל השולחן והרישומים ביומן הקפטן העידו שעד רגע ההיעלמות המסתורי הכל התנהל בה ללא בעיה.. למעט העובדה שבדרכה עברה האניה ב"משולש ברמודה" המסתורי. העובדה שהציוד היקר שהיה על הספינה לא נשדד, פסלה אפשרות שמדובר בשודדי ים.
הנה סרטון עם סיפורה של האוניה "מרי סלסט":
http://youtu.be/bTb54_gLd5Q
וסיפורה המסתורי של ספינת הרפאים:
https://youtu.be/PdGuYBQoPmQ
למה רואים מרחוק רק את תורן האנייה ולא את גוף האנייה עצמו?
מי שהפליג בים יודע שמזהים את התורן או את החלק העליון של אוניה מרחוק, אבל את גוף האוניה רואים רק אחרי זמן מה. הסיבה לכך היא צורתו העגולה של כדור הארץ, שמביאה לכך שצורתו של הים שעליו אנו שטים היא למעשה מקומרת.
לפיכך, התורן של אנייה מתגלה עוד כשהיא במרחקים, מפני שאת הגוף שלה בשלב הזה, מסתיר עדיין הקימור של כדור הארץ. רק כשהאנייה מתקרבת יותר, הקימור הופך פחות משמעותי ואנו מתחילים לראות את גוף הספינה, בנוסף לתרניה.
הנה סרטון שמציג ספינה ההולכת ומתרחקת וכיצד רואים ממרחקים רק את חלקה העליון:
http://youtu.be/EKbxCNneegw
מי שהפליג בים יודע שמזהים את התורן או את החלק העליון של אוניה מרחוק, אבל את גוף האוניה רואים רק אחרי זמן מה. הסיבה לכך היא צורתו העגולה של כדור הארץ, שמביאה לכך שצורתו של הים שעליו אנו שטים היא למעשה מקומרת.
לפיכך, התורן של אנייה מתגלה עוד כשהיא במרחקים, מפני שאת הגוף שלה בשלב הזה, מסתיר עדיין הקימור של כדור הארץ. רק כשהאנייה מתקרבת יותר, הקימור הופך פחות משמעותי ואנו מתחילים לראות את גוף הספינה, בנוסף לתרניה.
הנה סרטון שמציג ספינה ההולכת ומתרחקת וכיצד רואים ממרחקים רק את חלקה העליון:
http://youtu.be/EKbxCNneegw
מהי ספינת המתים? האם הספינה אוקטביוס הייתה קיימת?
בשנת 1775 מצאו ציידי לווייתנים מול החוף המערבי של גרינלנד אניית רפאים ששטה לה בין הקרחונים. על חרטום האנייה התנוסס השם "אוקטביוס" (Octavius) ובתוך הספינה התגלו כל אנשי הצוות שלה כשהם קפואים.
מעיון ביומן הקפטן המת, התגלה שהספינה נתקעה בתוך ים של קרח וכל אמצעי החימום אזלו. הקפטן, שידע שהם הולכים למות מהקור, רשם את מקום הימצאה של האנייה בעת שפקד אותה האסון במדויק. המדהים ביותר הוא שקווי האורך והרוחב שציין היו באוקיאנוס הארקטי צפונית לאלסקה ולאוקיינוס השקט, אלפי מילין מהמקום שבו נמצאה 13 שנים לאחר מכן. הסתבר שמאז מותם של אנשי הצוות והנוסעים הצליחה אניית הרפאים "אוקטביוס" להיחלץ מהקרח שאפף אותה, ובמשך 13 שנים היא שטה לאיטה, עד שהגיעה לצפון האוקיאנוס האטלנטי. במותם מצאו אנשי האונייה את המעבר שמקשר בין האוקיאנוסים האטלנטי והאוקיינוס השקט, המעבר הצפון-מערבי המפורסם שאותו חיפשו במשך מאות שנים!
ציידי הלווייתנים טענו שהספינה נעלמה בשעות שלאחר מציאתה. היו מהם שאף סיפרו שראו מרחוק רוחות משיטות אותה אל בין הקרחונים. שנים רבות סברו שהסיפור על "אוקטביוס" המסתורית הוא אגדה ושאין מעבר כזה בין האוקיינוסים. רק בתחילת המאה ה-20 הצליח רואלד אמונסן לעבור כך והוכיח את אמיתות הטענה!
הנה סיפורה של האוניה "אוקטביוס":
http://youtu.be/gWq0E9S0rqI?t=1m21s
ומצגת וידאו על הספינה המתה של הים:
https://youtu.be/PJcOqSZnjU8
האם הייתה או לא הייתה? - סיפור האוקטביוס המסופר כאגדה:
https://youtu.be/qLp9ZBPwdpM?long=yes
בשנת 1775 מצאו ציידי לווייתנים מול החוף המערבי של גרינלנד אניית רפאים ששטה לה בין הקרחונים. על חרטום האנייה התנוסס השם "אוקטביוס" (Octavius) ובתוך הספינה התגלו כל אנשי הצוות שלה כשהם קפואים.
מעיון ביומן הקפטן המת, התגלה שהספינה נתקעה בתוך ים של קרח וכל אמצעי החימום אזלו. הקפטן, שידע שהם הולכים למות מהקור, רשם את מקום הימצאה של האנייה בעת שפקד אותה האסון במדויק. המדהים ביותר הוא שקווי האורך והרוחב שציין היו באוקיאנוס הארקטי צפונית לאלסקה ולאוקיינוס השקט, אלפי מילין מהמקום שבו נמצאה 13 שנים לאחר מכן. הסתבר שמאז מותם של אנשי הצוות והנוסעים הצליחה אניית הרפאים "אוקטביוס" להיחלץ מהקרח שאפף אותה, ובמשך 13 שנים היא שטה לאיטה, עד שהגיעה לצפון האוקיאנוס האטלנטי. במותם מצאו אנשי האונייה את המעבר שמקשר בין האוקיאנוסים האטלנטי והאוקיינוס השקט, המעבר הצפון-מערבי המפורסם שאותו חיפשו במשך מאות שנים!
ציידי הלווייתנים טענו שהספינה נעלמה בשעות שלאחר מציאתה. היו מהם שאף סיפרו שראו מרחוק רוחות משיטות אותה אל בין הקרחונים. שנים רבות סברו שהסיפור על "אוקטביוס" המסתורית הוא אגדה ושאין מעבר כזה בין האוקיינוסים. רק בתחילת המאה ה-20 הצליח רואלד אמונסן לעבור כך והוכיח את אמיתות הטענה!
הנה סיפורה של האוניה "אוקטביוס":
http://youtu.be/gWq0E9S0rqI?t=1m21s
ומצגת וידאו על הספינה המתה של הים:
https://youtu.be/PJcOqSZnjU8
האם הייתה או לא הייתה? - סיפור האוקטביוס המסופר כאגדה:
https://youtu.be/qLp9ZBPwdpM?long=yes
מה זה טורפדו?
במקור כוון השם "טורפדו" למתקני חבלה תת-מימיים, שכיום מוגדרים לרוב כמוקשים ימיים. אך במאה השנים האחרונות טורפדו היא מערכת נשק עם הנעה עצמית. זהו מעין מוקש ימי ארוך שנע במים בעצמו ומתפוצץ עם הפגיעה בכלי שייט ימי, או במטרה נייחת. הטורפדו יכול להתפוצץ גם בזמן ההתקרבות אל המטרה וניתן לשגר אותו מספינות, צוללות, מטוסים ואף ממסוקים.
השם טורפדו נגזר כפי הנראה מהמילה הלטינית "torpere", שפירושה "לשתק" או "להקשיח". הירי הראשון של טורפדו מצוללת התבצע ב-1886, בזמן שהצוללת הייתה בצלילה. זו הייתה הצוללת הטורקית "עבדולחמיד", שפותחה ונבנתה על ידי ממציא שבדי בשם ט'ורסטן נורדנפלט.
הנה סרטון אנימציה שמראה איך פועל טורפדו:
http://youtu.be/YbeQmfXE0ws?t=27s
הנה סרטון עם התוצאות של טורפדו הפוגע באוניה:
http://youtu.be/zcvFFJarX1I
הנה אנימציה שמראה איך עבד הטורפדו המוקדם, שפותח בשנת 1876:
http://youtu.be/afWsHCj7QJU
והדגמה ללא קול של ירי טורפדו בחיל הים הישראלי:
http://youtu.be/wu3g840rcc0
במקור כוון השם "טורפדו" למתקני חבלה תת-מימיים, שכיום מוגדרים לרוב כמוקשים ימיים. אך במאה השנים האחרונות טורפדו היא מערכת נשק עם הנעה עצמית. זהו מעין מוקש ימי ארוך שנע במים בעצמו ומתפוצץ עם הפגיעה בכלי שייט ימי, או במטרה נייחת. הטורפדו יכול להתפוצץ גם בזמן ההתקרבות אל המטרה וניתן לשגר אותו מספינות, צוללות, מטוסים ואף ממסוקים.
השם טורפדו נגזר כפי הנראה מהמילה הלטינית "torpere", שפירושה "לשתק" או "להקשיח". הירי הראשון של טורפדו מצוללת התבצע ב-1886, בזמן שהצוללת הייתה בצלילה. זו הייתה הצוללת הטורקית "עבדולחמיד", שפותחה ונבנתה על ידי ממציא שבדי בשם ט'ורסטן נורדנפלט.
הנה סרטון אנימציה שמראה איך פועל טורפדו:
http://youtu.be/YbeQmfXE0ws?t=27s
הנה סרטון עם התוצאות של טורפדו הפוגע באוניה:
http://youtu.be/zcvFFJarX1I
הנה אנימציה שמראה איך עבד הטורפדו המוקדם, שפותח בשנת 1876:
http://youtu.be/afWsHCj7QJU
והדגמה ללא קול של ירי טורפדו בחיל הים הישראלי:
http://youtu.be/wu3g840rcc0
מהי מפלצת הים הכספי?
"מפלצת הים הכספי" היה הכינוי האמריקאי שניתן ל-KM, סוג של אקרנופלן (Ekranoplan) ענקי, מטוס אפקט הקרקע. אורכו היה 100 מטרים, משקל של 540 טון ומהירות שמגיעה ל-400 קילומטרים לשעה. צבא ברית המועצות השתמש באקרופלנים לתובלה מהירה של ציוד, כשעל אקרנופלן אחד ניתן היה להעמיס עד 100 טון של מטען.
האקרנופלן היא משפחה של כלי טיס הדומים למטוס, אך טסים בסמוך לפני המים או הקרח, בזכות כרית אוויר שנוצרת בין כלי הטיס לפני הקרקע. כלי הטיס הללו נועדו לנוע במהירות וביעילות על פני המים, ובגובה נמוך, כדי שלא להתגלות על ידי מערכות הרדאר של האוייב.
את "מפלצת הים הכספי", שלאחר המלחמה התגלתה כסוג של אקרנופלן, ראו תצפיות של האמריקאים במהלך המלחמה הקרה, באימוני הצבא הסובייטי בים הכספי. במודיעין האמריקאי צפו בעניין בעצמים ענקיים הנעים במהירות על פני המים ומישהו שראה את כלי הטיס המוזר והענקי שנראה כאילו כנפיו קוצצו, נתן לו את כינוי ה"מפלצת"..
על אף הנסיונות הרבים של צבא ברית המועצות, הסתבר שפיתוח האקרנופלנים אינו כדאי מבחינה כלכלית והם לא שרדו למול המטוסים וכלי הטיס הרגילים.
האקרנופלן טס בזכות אפקט הקרקע, שלפיו מואט קצב הירידה של המטוס, קצת לפני הנגיעה בקרקע, בשל כרית אוויר הנוצרת בינו לבין הקרקע.
הנה סיפורו של אקרנופלן, או "מפלצת הים הכספי" (עברית):
https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY
כך פותח האקרנופלן על ידי הסובייטים:
http://youtu.be/Wy0UNvL37vo
האקרנופלן שכונה על ידי האמריקאים "המפלצת של הים הכספי":
http://youtu.be/V8Nu94khHoo
הנה הסיפור של ה-Ekranoplans:
https://youtu.be/yVdH_dYlVB8?long=yes
סרטון תיעודי שמספר כיצד גילו אותו האמריקאים וכיצד פעל:
https://youtu.be/7Hv2dsVkA38?long=yes
וסרט רוסי אותנטי של "המפלצת" ואת מפתחיה ברוסית:
http://youtu.be/VjyY3EFzXJI?long=yes
"מפלצת הים הכספי" היה הכינוי האמריקאי שניתן ל-KM, סוג של אקרנופלן (Ekranoplan) ענקי, מטוס אפקט הקרקע. אורכו היה 100 מטרים, משקל של 540 טון ומהירות שמגיעה ל-400 קילומטרים לשעה. צבא ברית המועצות השתמש באקרופלנים לתובלה מהירה של ציוד, כשעל אקרנופלן אחד ניתן היה להעמיס עד 100 טון של מטען.
האקרנופלן היא משפחה של כלי טיס הדומים למטוס, אך טסים בסמוך לפני המים או הקרח, בזכות כרית אוויר שנוצרת בין כלי הטיס לפני הקרקע. כלי הטיס הללו נועדו לנוע במהירות וביעילות על פני המים, ובגובה נמוך, כדי שלא להתגלות על ידי מערכות הרדאר של האוייב.
את "מפלצת הים הכספי", שלאחר המלחמה התגלתה כסוג של אקרנופלן, ראו תצפיות של האמריקאים במהלך המלחמה הקרה, באימוני הצבא הסובייטי בים הכספי. במודיעין האמריקאי צפו בעניין בעצמים ענקיים הנעים במהירות על פני המים ומישהו שראה את כלי הטיס המוזר והענקי שנראה כאילו כנפיו קוצצו, נתן לו את כינוי ה"מפלצת"..
על אף הנסיונות הרבים של צבא ברית המועצות, הסתבר שפיתוח האקרנופלנים אינו כדאי מבחינה כלכלית והם לא שרדו למול המטוסים וכלי הטיס הרגילים.
האקרנופלן טס בזכות אפקט הקרקע, שלפיו מואט קצב הירידה של המטוס, קצת לפני הנגיעה בקרקע, בשל כרית אוויר הנוצרת בינו לבין הקרקע.
הנה סיפורו של אקרנופלן, או "מפלצת הים הכספי" (עברית):
https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY
כך פותח האקרנופלן על ידי הסובייטים:
http://youtu.be/Wy0UNvL37vo
האקרנופלן שכונה על ידי האמריקאים "המפלצת של הים הכספי":
http://youtu.be/V8Nu94khHoo
הנה הסיפור של ה-Ekranoplans:
https://youtu.be/yVdH_dYlVB8?long=yes
סרטון תיעודי שמספר כיצד גילו אותו האמריקאים וכיצד פעל:
https://youtu.be/7Hv2dsVkA38?long=yes
וסרט רוסי אותנטי של "המפלצת" ואת מפתחיה ברוסית:
http://youtu.be/VjyY3EFzXJI?long=yes
איך שימשו סירות הגומא בעבר כדי לשוט על פני הנילוס?
הדרך לנוע מרחקים במצרים העתיקה הייתה בשייט על נהר הנילוס. הסירות הפשוטות ביותר של המצרים נבנו מצמחי גומא הפפירוס, צמח שגדל לאורך גדת הנהר. השייטים נהגו להשיט את הסירות בעזרת מוטות ארוכים. רק מאוחר יותר החלו להשתמש במשוטים.
ציור קיר מפורסם משנת 1430 לפני הספירה במצרים העתיקה, מראה אציל מצרי על סירת גומא, כשהוא צד דגים בעזרת צלצל.
הנה הפפירוס ושימושיו הרבים, כולל הסירות של מצרים העתיקה:
http://youtu.be/QBbw4-R07Bo
אתיופים באגם טאנה, מקור הנילוס הכחול, השטים על סירות פפירוס בימינו:
https://youtu.be/dXSAetXXVVY?t=8m55s
וסרטון גרמני שמראה איך בנו סירת פפירוס בסגנון מצרי בשביל המסע של תור הירדאל:
http://youtu.be/JID--UJ7oMw
הדרך לנוע מרחקים במצרים העתיקה הייתה בשייט על נהר הנילוס. הסירות הפשוטות ביותר של המצרים נבנו מצמחי גומא הפפירוס, צמח שגדל לאורך גדת הנהר. השייטים נהגו להשיט את הסירות בעזרת מוטות ארוכים. רק מאוחר יותר החלו להשתמש במשוטים.
ציור קיר מפורסם משנת 1430 לפני הספירה במצרים העתיקה, מראה אציל מצרי על סירת גומא, כשהוא צד דגים בעזרת צלצל.
הנה הפפירוס ושימושיו הרבים, כולל הסירות של מצרים העתיקה:
http://youtu.be/QBbw4-R07Bo
אתיופים באגם טאנה, מקור הנילוס הכחול, השטים על סירות פפירוס בימינו:
https://youtu.be/dXSAetXXVVY?t=8m55s
וסרטון גרמני שמראה איך בנו סירת פפירוס בסגנון מצרי בשביל המסע של תור הירדאל:
http://youtu.be/JID--UJ7oMw
מהן הספינות מאגם נמי?
הסיפור המוזר הזה קרה בעת שברומי שלט הקיסר קליגולה. אגם נמי, שנמצא רק 30 קילומטרים מרומא, שוכן בלוע של הר געש כבוי. בעת העתיקה, בתקופה הרומית, הוא היה מקום פולחן מקודש ואצילי רומי החזיקו בו וילות מפוארות. עומקו רק 35 מטרים והשטח שלו 2000 מטרים רבועים. לא אגם גדול מדי, אבל יפה להפליא ולרומים הוא היה מקום חשוב.
קליגולה הקיסר בנה באגם נמי שתי ספינות ענק שזכו מאז לשם "ספינות נמי" (Nemi ships). באורך של 70 מטרים ו-20 מטר רוחב, הספינות הללו היו כה גדולות שלא שטו לשום מקום, אלא מגדה לגדה של האגם. הקיסר המטורף והבזבזן ואנשיו השתמשו באוניות הענק הללו בעיקר כמקום לחגיגות ומשתאות של הקיסר ומשפחתו. כשרצו לסגוד היו שטים עימן ממש רחוק - אל מקדש האלה דיאנה שבגדה השניה של האגם...
לאחר 4 שנות שלטון הקיסר הופל. לאחר שהוא נרצח, הוטבעו הספינות הענקיות באגם ובמשך אלפי שנים הן היו שקועות על קרקעיתו. מעת לעת משו דייגים מתוכן מעט שרידים ועתיקות ועשו מהם כסף רב. כולם ידעו על הימצאן של האוניות שם, אבל איש לא האמין שניתן להוציאן ממנו.
עברו אלפיים שנה והגיע עוד שליט איטלקי, מטורף גם הוא ומגלומן (בעל שגעון גדלות). זה היה הרודן האיטלקי מוסוליני. ברצונו להשיב את ימיה הגדולים של איטליה, הוא הורה לייבש את האגם, כדי לשלות את הספינות הטבועות ולהעמידן במוזיאון. הרודן שרצה להאדיר את איטליה ולהפוך אותה שוב לאימפריה, השתמש בכל טריק שמצא כדי להדגים את גדולתה בעבר ולחברה לגדולת איטליה הפשיסטית תחת שלטונו.
במוזיאון משכו האניות הענקיות תשומת לב רבה והסבו גאווה לתומכיו של מוסוליני ומצדדי איטליה הפשיסטית. ההמנים נהרו כדי לראות את הספינות הרומיות שהוטבעו.
אבל בסוף מלחמת העולם השנייה הגיע גם סופן של אניות הטירוף של קליגולה. תוך כדי נסיגת הצבא הגרמני המובס, הציתו חיילים גרמנים את האניות. כמו תמיד כשהם ברחו, הם השאירו אחריהם אדמה חרוכה. הפעם גם נשאר אחריהם אפר של ספינות.
הנה סיפורן של אוניות נמי, הספינות של קליגולה:
http://youtu.be/NN-DVLBlufY
וסיפור ספינות קליגולה בפירוט רב יותר:
http://youtu.be/ieM9ZVtcaj4
הסיפור המוזר הזה קרה בעת שברומי שלט הקיסר קליגולה. אגם נמי, שנמצא רק 30 קילומטרים מרומא, שוכן בלוע של הר געש כבוי. בעת העתיקה, בתקופה הרומית, הוא היה מקום פולחן מקודש ואצילי רומי החזיקו בו וילות מפוארות. עומקו רק 35 מטרים והשטח שלו 2000 מטרים רבועים. לא אגם גדול מדי, אבל יפה להפליא ולרומים הוא היה מקום חשוב.
קליגולה הקיסר בנה באגם נמי שתי ספינות ענק שזכו מאז לשם "ספינות נמי" (Nemi ships). באורך של 70 מטרים ו-20 מטר רוחב, הספינות הללו היו כה גדולות שלא שטו לשום מקום, אלא מגדה לגדה של האגם. הקיסר המטורף והבזבזן ואנשיו השתמשו באוניות הענק הללו בעיקר כמקום לחגיגות ומשתאות של הקיסר ומשפחתו. כשרצו לסגוד היו שטים עימן ממש רחוק - אל מקדש האלה דיאנה שבגדה השניה של האגם...
לאחר 4 שנות שלטון הקיסר הופל. לאחר שהוא נרצח, הוטבעו הספינות הענקיות באגם ובמשך אלפי שנים הן היו שקועות על קרקעיתו. מעת לעת משו דייגים מתוכן מעט שרידים ועתיקות ועשו מהם כסף רב. כולם ידעו על הימצאן של האוניות שם, אבל איש לא האמין שניתן להוציאן ממנו.
עברו אלפיים שנה והגיע עוד שליט איטלקי, מטורף גם הוא ומגלומן (בעל שגעון גדלות). זה היה הרודן האיטלקי מוסוליני. ברצונו להשיב את ימיה הגדולים של איטליה, הוא הורה לייבש את האגם, כדי לשלות את הספינות הטבועות ולהעמידן במוזיאון. הרודן שרצה להאדיר את איטליה ולהפוך אותה שוב לאימפריה, השתמש בכל טריק שמצא כדי להדגים את גדולתה בעבר ולחברה לגדולת איטליה הפשיסטית תחת שלטונו.
במוזיאון משכו האניות הענקיות תשומת לב רבה והסבו גאווה לתומכיו של מוסוליני ומצדדי איטליה הפשיסטית. ההמנים נהרו כדי לראות את הספינות הרומיות שהוטבעו.
אבל בסוף מלחמת העולם השנייה הגיע גם סופן של אניות הטירוף של קליגולה. תוך כדי נסיגת הצבא הגרמני המובס, הציתו חיילים גרמנים את האניות. כמו תמיד כשהם ברחו, הם השאירו אחריהם אדמה חרוכה. הפעם גם נשאר אחריהם אפר של ספינות.
הנה סיפורן של אוניות נמי, הספינות של קליגולה:
http://youtu.be/NN-DVLBlufY
וסיפור ספינות קליגולה בפירוט רב יותר:
http://youtu.be/ieM9ZVtcaj4
איך שטות סירות מפרש?
מפרשיות, או סירות עם מפרשים, שטות בכוחה של הרוח. הספנים מכוונים את המפרשים בזווית המתאימה לכיוון הרוח ומגיעים ליעד בניצול נכון של הרוחות.
פעם היו כל האניות עם מפרשים, כי מנועים הם המצאה חדשה יחסית. כיום שטים בסירות מפרש בעיקר בפעילויות ספורט ונופש.
הנה סרטון קצר של שיט בסירת מפרש:
http://youtu.be/vqwLAy-tHl4?t=10s
והנה שינוי כיוון במפרשית:
http://youtu.be/WlsDD4IZYYo?t=4s
מפרשיות, או סירות עם מפרשים, שטות בכוחה של הרוח. הספנים מכוונים את המפרשים בזווית המתאימה לכיוון הרוח ומגיעים ליעד בניצול נכון של הרוחות.
פעם היו כל האניות עם מפרשים, כי מנועים הם המצאה חדשה יחסית. כיום שטים בסירות מפרש בעיקר בפעילויות ספורט ונופש.
הנה סרטון קצר של שיט בסירת מפרש:
http://youtu.be/vqwLAy-tHl4?t=10s
והנה שינוי כיוון במפרשית:
http://youtu.be/WlsDD4IZYYo?t=4s
