» «
אורניתופטר
מהו האורניתוֹפְטֶר וכיצד הוא עף?



אורניתופטר (Ornithopter) הוא כלי-טיס שמצליח לעוף על ידי נפנוף כנפיו למעלה ולמטה, ממש כמו שעפות הציפורים. חלוצי תעופה קדמונים ניסו תמיד לחקות את מעופם של בעלי הכנף ולבנות מכונות טיס שמתבססות על תעופתם. אך הניסיון לשחזר את טכניקת התעופה של הציפורים לא הייתה יעילה באמת. בדיעבד הסתבר שמטוס עם כנפיים קבועות ומנועים הוא מכונת טיסה יעילה וחזקה הרבה יותר מאשר החיקוי של מעוף הציפורים.

אחד המתכננים המבריקים של האורניתופטר היה הממציא, אמן, החוקר והמהנדס, בן תקופת הרנסאנס ליאונרדו דה וינצ'י. במהלך השנים שעברו מאז הצליחו לשפר את האורניתופטר ולהביאו ליעילות ויכולת טיסה טובה למדי. חובבי האורניתופטרים מודים שהדרך עוד ארוכה לחיקוי הציפורים, מכונת הטיסה המושלמת שיצר הטבע, אבל הם מאמינים בה.

פירוש המילה "אורניתופטר" הוא ביוונית "כנף דמוית ציפור".


הנה ההיסטוריה של האורניתופטר:

http://youtu.be/YBkaINpNnVI


אורניתופטר שנבנה בקנדה ואחרי עזרה בהמראה הוא עף:

http://youtu.be/0E77j1imdhQ


אחד אחר שספק מצליח להתרומם:

https://youtu.be/kEXNRJFgtDg


וכמה קל ליצור אורניתופטר שטס בסרטי אנימציה:

http://youtu.be/krlVneoYV5c
לאונרדו דה וינצ'י
מי הצייר שתכנן מכונות טיסה?



ליאונרדו דה וינצ'י היה מהאנשים המבריקים בהיסטוריה. הוא היה חוקר, רופא, מדען ואמן דגול, בן תקופת הרנסאנס. אבל לא כולם יודעים שהוא היה גם מגדולי המתכננים של כלי תעופה. כבר במאה ה-15 הוא שרטט תכניות לכלי טיס אפשריים. בין השאר הוא גם שרטט דגם מוקדם של מסוק.

ליאונרדו לא זכה לבנות את כלי הטיס שתכנן. בתקופתו גם מנועים לא הומצאו עדיין ולכן לא ניתן היה להעלות לאוויר מכונות טיסה דוגמת אלה שתכנן. בנוסף למסוק, הוא הכין גם מאות שרטוטים אחרים, של מעוף הציפורים, מצנחים ומנגנוני תעופה שונים, כמו האורניתופטר שחיקה את מעוף הציפור. נסיונות לבנות את המכונות הללו הסתיימו בדרך כלל בהתרסקות.

ללאונרדו היו מאות רישומים וסיכומים ביומנו שנגעו במחקר התעופה, וכנראה שאחת התשוקות הגדולות ביותר שלו הייתה לטוס בשמים בדיוק כמו ציפור. למעשה, הדגם שעבד עליו כ-"מכונה המעופפת" קיבל את השראתו ממבנה גופם של ציפורים ועטלפים. העיצוב שלו כלל זוג כנפיים ענקיות שמחוברות למסגרת עץ, בתוכה יושב הטייס בשכיבה על הבטן ושולט בכנפיים בעזרת ידיות. למרבה הצער, לאונרדו מעולם לא בנה את המכונה הזו, וגם אם היה מנסה לבנות אותה, היא לא הייתה חווה הצלחה. זאת משום שלמכונה לא היה מנוע, כך שלא ברור כיצד הייתה אמורה להתנתק מהאדמה ולהתחיל את מסעה ברום השמיים. גם אם היו דוחפים את המכונה מקצה צוק, הסבירות שהטייס היה חוזר בריא ושלם לאחר טיסת המבחן, הייתה נמוכה מאוד.

בני האדם היו צריכים לחכות כ-400 שנה עד שבאמת יכלו לעוף, ורק בשנת 1903, בנו האחים ווילבור ואורוויל רייט את הדגם הראשון שהצליח לעוף, ודחפו קדימה את תחום התעופה. כיום מציג מוזיאון דה וינצ'י שבעיר הצרפתית אביניון את מכונות הטיס שהמציא. גם בעירו שבאיטליה, העיר וינצ'י, ישנו מוזיאון שמוקדש להישגיו ובו דגמים רבים שנבנו משרטוטיו של הגאון בן העיר.


הנה סרטון שבו כמה ממכונות הטיסה שתכנן דה וינצ'י מתחילות לעוף:

http://youtu.be/pxBm7eg37MQ


ההמצאות האוויריות של ליאונרדו דה וינצ'י ורישומיו הרבים למכונות מעופפות שונות:

http://youtu.be/ugVB9ih9boQ


האם כך היא הייתה טסה?

https://youtu.be/O6Jn2AK44sg


אוסף התכניות של מכונת הטיסה במחברת של ליאונרדו דה וינצ'י, המוצגת במוזיאון:

http://youtu.be/KiB8C4OQIIM


ונסיון לתאר כיצד היו אמורות לטוס ואת המצנח שתכנן הגאון:

https://youtu.be/AdDWO_uoEuI


הנה קטע ממשחק המחשב אססין קריד שבו רודפים אחרי מישהו שבורח במכונת הטיסה שדה וינצ'י תכנן:

http://youtu.be/ORGVc1Sg7e8
אוטו ליליינטל
כיצד נהרג אוטו ליליינטל על הדאון שהמציא?



הממציא אוטו ליליינטל היה האדם הראשון שהצליח לעוף באוויר. ליליינטל תכנן ובנה גלשן אוויר שיכול היה לשאת אדם באוויר. הוא אמנם היה מהנדס גרמני ממוצא יהודי שהיה הראשון לדאות באוויר, כבר בשנת 1886, אך לאחר כמה ניסיונות מוצלחים הוא נהרג מרוח שחבטה במנגנון הגלישה באוויר שפיתח.

אבל מעבר להישגו האישי ואומץ ליבו המדהים, אוטו ליליינטל ייזכר בתולדות התעופה גם כמהנדס מוכשר ובמיוחד כמי שפיתח את עקרונות ההיגוי שעליהם מתבססים המטוסים עד ימינו.


הנה סרטון על המצאת הדאון בידי אוטו לילנטל:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


סרט אנימציה שנוצר מתמונות מקוריות שצולמו בטיסה הראשונה של לילנטל:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


קטע מסרט שמשחזר את טיסתו של ראשון הדואים אוטו ליליינטל:

https://youtu.be/mpDrGLF51SY


שיר עליו עם תמונות וקטעים מפעילות התעופה של אוטו לילינטל:

https://youtu.be/tUEn5WCvbuY


ושחזור של הטיסה של לילנטל על ידי מעריציו שגולשים בגלשני אוויר כמו שלו:

https://youtu.be/PNWtzzvwtac
אנדריי טופולב
מי היה גאון המטוסים הרוסיים?



אנדריי טופולב היה מהנדס מטוסים רוסי, שהתמחה בפיתוח מפציצים. במהלך הקריירה שלו, שנמשכה 64 שנים, הוא תכנן ופיתח מעל 100 מטוסים שונים. במיוחד ידוע טופולב במפציצים הכבדים שפיתח לחיל האוויר של ברית המועצות.

ברבות השנים פיתח טופולב מטוסים רבים ומעולים, ביניהם יש לציין את הטופולב ANT-4, שהיה המטוס עשוי המתכת הראשון בעולם. המטוס הזה פתח עידן חדש בעולם התעופה ובמיוחד בפיתוח מפציצים. הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול של תקופתו וכלל 8 מנועים!

מטוס נוסף שלו, הטופולב ANT-25, היה מטוס בעל מנוע יחיד והוא יועד לטווחים ארוכים. הוא השיג את שיא המרחק, כשחצה בשנת 1937 את הקוטב הצפוני מברית המועצות ועד ליבשת אמריקה - מרחק של 11,500 קילומטרים.


הנה שיאן המרחקים שהוא פיתח - מטוס טופולב ANT-25:

http://youtu.be/Q3wrqAKlNJ4


והנה הטופולב ANT-20 הענקי של טופולב:

http://youtu.be/8QLpyNT3lB8

תולדות התעופה

פרדיננד פון צפלין
מי המציא את ספינת האוויר צפלין?



פרדיננד פון צפלין (1838-1917) היה מאבות ספינת האוויר. הוא היה חלוץ ספינות האוויר הקשיחות, הדור השני והמשוכלל יותר של ספינות האוויר, שגם נקראו על שמו: צפלין.

מי שהיה ממשפחה גרמנית מיוחסת, היה משקיף במלחמת האזרחים באמריקה וגילה אז עניין בתעופה. בהמשך הוא היה לחייל בצבא הגרמני והגיע להיות גנרל.

ב-1870 הוא כבר תכנן כלי טיס ובשנת 1900 הוא הצליח להטיס את הצפלין הראשון, ה-LZ1. בזכות מסגרת האלומיניום הקשיחה של הצפלין הזה, הוא הצליח להגיע למהירות של כמעט 30 קילומטרים לשעה.

ב-1917 הוא מת ועשרים שנה אחר כך התרחש אסון ההינדנבורג, שאחריו יפסיקו להשתמש בצפלין לתמיד.


הנה סיפורו של פרדיננד פון צפלין:

https://youtu.be/vfpv6JXMaGM


כך נולדו ספינות האוויר מדגם צפלין:

https://youtu.be/wcNWxI4YG_c


עוד על פיתוח ספינות האוויר של הגרף פון צפלין:

http://youtu.be/0e-Zvu_CC_Q


הלווייתו של פרדיננד צפלין ב-1917:

https://youtu.be/H9JQ-u_re3k


הנה טיסה בחזרה של פרדיננד פון צפלין לניו-יורק בשנת 1929 כולל צילומים מתא הנוסעים של ספינת האוויר:

http://youtu.be/VG_wnJeH0fk
הנרי ג'יפר
מי הפך את הכדור הפורח לספינת אוויר?



הנרי ג'יפר נחשב לחלוץ ספינות האוויר הממונעות והאיש ששחרר את הכדור הפורח מחסדי הרוח. אם עד אז עלו כדורים פורחים לאוויר אך היו תלויים לגמרי ברוח שלקחה אותם לכיוונים שונים כרצונה, ג'יפר בנה מנוע קיטור לכדור הפורח. המנוע איפשר לטסים בכדורים פורחים לשלוט בכיוון הטיסה ולכוון את הכדור הפורח ליעדים כרצונם.

המצאתו של הנרי ג'יפר הפכה את הכדור הפורח לספינת אוויר של ממש. בשנת 1852 יצא הנרי ג'יפר מהעיר פאריס, לטיסתו הראשונה בכלי תעופה ממונע שכזה. בטיסה זו הוא הצליח לטוס למרחק של 32 קילומטרים ולכוון את ספינת האוויר הפשוטה שלו כרצונו.


הנה סרטון אנימציה שמראה את ספינת האוויר הממונעת בקיטור של ג'יפר - הדיריג'יבל:

http://youtu.be/SCt8c9HdcVE
דמואזל
מהו מטוס הדמואזל?



דמואזל או דמוואזיל ("Demoiselle") בצרפתית "העלמה" או הרווקה, היה הכינוי שניתן למונופליין, מטוסו החד-כנפי של חלוץ התעופה הברזילאי אלברטו סאנטוס דומא. סנטוס שהיה מראשוני התעופה בפאריס, בא ממשפחה עשירה ובעלת מטעי הקפה מברזיל. את רוב הונו הוא השקיע בהמצאות תעופה והמונופליין דמוואזל היה יצירת הכתר שלו, לאחר שנטש את עולם ספינות האוויר ועבר למטוסים.

ה"עלמה" היה מטוס קל ובעל שלד עשוי במבוק ומחובר בכבלי מתכת. היה לו מנוע בעל 25 כוחות סוס, שסנטוס התקין בחוכמה במרכז הכנף. הבדיחה גרסה אז שהמטוס הצליח לטוס יפה במיוחד עם טייסים קלי משקל...

סאנטוס היה איש חזון שפיזר את תרשימי הדמואזיל חינם, כמו קוד פתוח של ימינו. כך הפך המטוס דמואזל למטוס הראשון שיוצר בכמה עשרות יחידות (עד אז כל מטוס יוצר כפריט בודד). מעריכים שיוצרו 50 מטוסי דמואזל מסחריים ועד היום מייצרים חובבי טיסה דגמים שמצליחים לטוס, של "העלמות" הדמואזליות..


הנה סרטון של הישגי סנטוס וגם של טיסתו במטוס דמואזל שבנה:

http://youtu.be/_8uLtRLjnYc


הנה דמואזל שהוטס בשנת 1952:

http://youtu.be/F5OrPQP4wO0


והנה גירסה חדשה למטוס הדמואזל של דה סנטוס:

http://youtu.be/x0QjMbUeMpw


והנה צילום מצד הכנף של טיסה של דמואזל מהדגם של סנטוס:

http://youtu.be/9V2S2tYidMU
אלברטו סנטוס דימון
מיהו חלוץ התעופה הברזילאי?



יודעי דבר בעולם התעופה מספרים בשקט שיש מי שהקדים את האחים רייט בטיסה הראשונה. יש שראו בו את ממציא התעופה המודרנית ויש שרואים בו אדם שבעיקר עשה פוזות של ממציא, אבל אלברטו סנטוס דימון, או אלברטו סנטוס דומונט, היה מגדולי ומחלוצי עולם התעופה.

אלברטו סנטוס דומונט נחשב גיבור לאומי בברזיל והברזילאים מגדירים אותו כמי "שנתן לאדם כנפיים". שדה התעופה הלאומי שלהם נקרא על שמו של אלברטו סנטוס דימון והם רואים בו את ראשון המעופפים בהיסטוריה.


הנה סרטון על אלברטו סנטוס דימון:

http://youtu.be/YxAo6SV6UR8


מצגת וידאו על דומונט והישגיו בתחום התעופה:

http://youtu.be/o7Rf-MnERfo


גירסה מודרנית למטוס הדמואזל שלו:

http://youtu.be/x0QjMbUeMpw


והנה סרט מלא על אלברטו סנטוס דימון האגדי:

http://youtu.be/3NWFFSx5lSE?long=yes


האחים מונגולפיה
מי המציאו את הכדור הפורח?



הראשונים שפיתחו בלון פורח היו האחים ז'וזף וז'אק מונגולפייה מהעיר אנונה שבצרפת. כשראו האחים מונגולפייה (Montgolfier Brothers) חלקיקי אפר מתרוממים מעל האש, ניסו להעיף שקיות נייר מעל אש ואז עברו לבלונים. ב-1783 הם הטיסו לראשונה כדור פורח עם אוויר חם ופיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר, ביחד עם המרקיז פרנסואה ד'ארלנדה, היו הראשונים לטוס בו.

הטיסה הראשונה הזו הייתה למרחק של 8 קילומטרים והיא הפעם הראשונה שבה טסו בני אדם באוויר.


כך היו האחים מונגולפייה לממציאים הרשמיים של הכדור הפורח (בעברית):

https://youtu.be/j3of6zBs_M8


סיפורם של האחים מונגולפייה:

https://youtu.be/1eUHiEVOLoM


הרצאת מוזיאון על הבלון הראשון של האחים:

https://youtu.be/eqDB3N_l8ck


השימושים הצבאיים הראשונים שעשו האמריקאים בכדור הפורח:

http://youtu.be/OegHOkVmOdI


סרט תיעודי קצר על ההיסטוריה של התעופה והאחים מונגולפייה:

https://youtu.be/jjqdgbFGFiE


האם הם חלמו על מראות כאלה ב-360 מעלות:

https://youtu.be/zVOow7SVJbM?qr=yes
מי המציאו את המטוס?



ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.

קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".

טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.

ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.

ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.


הנה הסיפור בעברית על כתפי הנפילים שהביאו לטיסה בקיטי הוק:

https://youtu.be/TpXh3x7lB_E


הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:

https://youtu.be/vvRBNuOr6OI


סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:

http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk


האחים הממציאים עם האווירון:

http://youtu.be/q3beVhDiyio


יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:

http://youtu.be/OUo34MpyCH0


כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:

http://youtu.be/ILxNvBbLTzU


ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:

http://youtu.be/iMhdksPFhCM


סרט תעודי קצר על תולדות הטיסה, האחים רייט וההישג ההיסטורי שיצר את עולם המטוסים:

https://youtu.be/VcqxI-OJ1mk?long=yes
מי הראשונים שטסו בכדור פורח?



בשנת 1783 הצליחו האחים מונגולפייה (Montgolfier brothers) להעלות לראשונה אדם בכדור פורח לשמיים. קראו לו ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר והוא הראשון שהמריא לאוויר בכדור פורח. האחים ז'וזף מישל וז'אק אטיין מונטגולפייה היו אמנם ממציאי הכדורים הפורחים, אך הם עצמם לא היו הראשונים שטסו בהם.. אולי פחדו?

מעניין שעוד לפני הטיסה ההיסטורית של דה רוזייר, כדי שלא לסכן אדם בטיסה מסוכנת שכזו, העלו האחים מונגולפייה בעלי חיים לאוויר ולמדו שהטיסה בכדור הפורח שהמציאו בטוחה מספיק כדי להתקדם לשלב המאויש (שלב הטיסה של בני אדם).


הנה בעברית על המצאת הכדור הפורח:

https://youtu.be/j3of6zBs_M8


פרסומת שמשחזרת את הטיסה הראשונה בכדור פורח:

http://youtu.be/p1fp4lyNmNU


כך התבצע הניסוי הראשון להטסת כדור פורח:

https://youtu.be/eqDB3N_l8ck


וסרט תיעודי על ההמצאה שהולידה את התעופה:

https://youtu.be/jjqdgbFGFiE?long=yes


והם בטח לא חלמו שכך נוכל לחוות ב-360 מעלות את המצאתם בעתיד:

https://youtu.be/J4EzgXnzjzE?qr=yes
כיצד בלריו חצה ראשון את הים בטיסה?



טיסה מעל הים הייתה פעם מעשה מפחיד. בראשית ימי התעופה המטוסים היו חלשים ולא מספיק יציבים ואמינים.

הראשון שצלח את הים במטוס חצה למעשה את תעלת למנש, שמפרידה בין צרפת לאנגליה. קראו לו לואי בלריו ובשנת 1909 הצליח הטייס הצרפתי הזה לחצות את התעלה במונופלן, מטוס חד-כנפי, בתוך 37 דקות בלבד.

הישגו של בלריו מרשים כי הוא עשה זאת רק 6 שנים לאחר טיסתם הראשונה של חלוצי הטיסה, האחים רייט!


הנה סרטון על ההישג של לואי בלריו - צולח הים הראשון בטיסה:

http://youtu.be/JLUG_ZR9a0U


בלריו בסרטון שצולם בסיום הטיסה:

http://youtu.be/Acn-KHEM9_0


מצגת וידאו על לואי בלריו:

http://youtu.be/t_67MJdRL20


שחזור של האווירון של בלריו:

http://youtu.be/ATbV2i9cfQE
מי היה צ'ארלס לינדברג שחצה לבדו את האוקיינוס האטלנטי?



צ'ארלס לינדברג השני היה טייס אמיץ וממציא בשטח התעופה, ששינה את עולם הטייס תמיד. הוא היה הטייס הראשון שהצליח לצלוח את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד ישירה מאמריקה לאירופה. טיסתו היתה טיסה טרנס-אטלנטית ישירה בין לונג איילנד הסמוכה לניו יורק לפריז שבצרפת. היא לקחה 33 שעות וחצי והוא טס במטוס שקרא לו "הרוח של סנט לואיס" (ספיריט אוף סנט לואיס).

בהמשך חייו פיתח לינדברג שיטות חשובות בתעופה, כמו הטכניקות לתעופה בגובה רב ושיטה להגדלה של טווחי הטיסה, על ידי הקטנה של צריכת הדלק. המצאות אלה קידמו מאד את עולם הטיס והניחו את הבסיס לטיסות בין-יבשתיות המודרניות.


הנה סרטון בעברית על חייו של הטייס צ'ארלס לינדברג:

http://youtu.be/IpYTMDlyt_A


הנה סרטים אמיתיים של צ'ארלס לינדברג:

http://youtu.be/_R3fGL67mas


והנה הראשונים שחצו לפניו את האוקיינוס האטלנטי - אבל ביחד:

https://youtu.be/mjDlAlI-dpM
מי הראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר?



בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים. קלמנט אדר היה הראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר.

על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.

הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.

אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.


כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר:

https://youtu.be/TpXh3x7lB_E


סיפורו של קלמנט אדר:

https://youtu.be/089jC-_5nnM


אדר עם נושאות המטוסים שיזם והפכו לנשק אסטרטגי בימינו:

https://youtu.be/751AD9TT01Q
איזה מטוס תכנן לאונרדו דה וינצ'י?



החוקר והאמן מתקופת הרנסאנס לאונרדו דה וינצ'י, היה מגדולי הממציאים בכל הזמנים. על אף שמעולם לא ניסה בעצמו לעוף, הוא שרטט ותכנן מכונות טיסה רבות, ביניהן דגמי מטוסים ומסוקים שונים ומשונים. המסוק שתכנן היה במאה ה-20 הבסיס למסוקים הראשונים שהוטסו באוויר. הוא אפילו העלה לאוויר דמויות שעווה ממולאות באוויר חם, מאות שנים לפני הכדור הפורח של האחים מונגולפייה!

בין שאר הדגמים שתכנן, שרטט דה וינצ'י את מה שכינה "הציפור". זו הייתה מכונת תעופה, מטוס אם תרצו, בעלת כנפיים שדומות לאלו של ציפור. לצורך תכנון "הציפור" השתמש בידע והיכולת המדעיים שלו כדי לחקור זרמי אוויר, כוחות וחישובים מול כוח הכבידה. הוא גם עשה שימוש בידע הנרחב שלו באנטומיה, חקר הגוף, כדי ללמוד על מבנה הכנפיים של הציפורים ואיך ניתן לחקותו במכונות טיסה מכניות, באחת הדוגמאות הראשונות לביומימיקרי, למידה מהטבע לצרכי פיתוח.

הידע והתצפיות שלו בזואולוגיה הביאו את לאונרדו למסקנה שכנפיו של העטלף הן המתאימות ביותר לחיקוי במכונת טיסה.


הנה תיאור של מכונת הטיסה שתכנן לאונרדו ושל המצנח שתכנן לצניחה באוויר:

https://youtu.be/AdDWO_uoEuI


על מחקריו של ליאונרדו דה וינצ'י על מעוף הציפורים:

http://youtu.be/ugVB9ih9boQ


הסבר על העניין שלו במכונות טיסה:

https://youtu.be/lSAXn8kste0


דגם מודרני של מכונת הטיסה שתכנן דה וינצ'י:

http://youtu.be/EZrBmdERmig


הודעה על תערוכה של רישומיו בנושא - הקודקס על מעוף הציפורים:

http://youtu.be/oPCZ6HU9XLQ
מי היה הממציא האומלל של ספינת האוויר הקשיחה?



דויד שוורץ היה יהודי גרמני, מחלוצי התעופה וממציא ספינת האוויר הקשיחה. הוא אחת הדמויות הטראגיות בתולדות התעופה, איש שמודר מכל גדולתו כממציא וכפורץ דרך טכנולוגי. הסיפור מתחיל לאחר שהמציא שוורץ את ספינת האוויר הקשיחה. ספינה זו, שאינה מתנפחת ושהיא בעלת צורה קבועה, הייתה פיתוח משמעותי בדרך מכדורים פורחים לכלי תעופה של ממש.

שוורץ ניהל מאבק ארוך כדי לשכנע את הצבא הגרמני לבנות ספינת אוויר נסיונית כזו. לאחר שחתם על הסכם כזה, בוצעו ניסויים שבסיומם התרסקה ספינת האוויר שלו. על אף זאת הובן שהניסוי הוכתר בהצלחה והשלטונות קיבלו החלטה על תחילת הייצור של ספינות קשיחות. לרוע מזלו, שוורץ נפטר מהתקף לב, זמן קצר לאחר מכן.

אלמנתו של שוורץ ניסתה לזכות, לאחר מותו, בתגמולים עבור המצאת בעלה. על אף מאמציה הגדולים, היא לא הצליחה בכך. מתחרהו הגדול, הרוזן פרדיננד פון צפלין, שעוד בחייו ראה עצמו כמי שרצה להקדימו בפיתוחים הללו, רכש ממנה בשנת 1898 את הזכויות והידע הנדרשים להמשך הפיתוח של ספינות האוויר הללו. במהרה הוא התכחש לשוורץ ולהיותו פורץ הדרך האמיתי. טענותיו התמקדו בכך שנדרש לקניה, רק כדי להשיג פטנטים שהיו ברשותו של שוורץ ולא לצורך שימוש בתכניותיו.

בניגוד להתחייבותו בחוזה עם אלמנתו של שוורץ, שבו הבטיח שהספינות ייקראו על שם בעלה, צפלין קרא לספינות האוויר שבנה "צפלין" ואף לא שילם את כל המגיע לה. חוזה המכירה המקורי נמצא כיום במחלקה לכתבי יד וארכיונים של הספרייה הלאומית בירושלים.

כך הפך שוורץ לכמעט אלמוני בתולדות התעופה, בעוד שצפלין הפך לאחד מהידועים שבין חלוצי התעופה. אין כמעט מידע על תרומתו של דוד שוורץ להמצאת ספינת האוויר הקשיחה ושמו כמעט ונשכח בתולדות התעופה. עצוב.


הנה סרטון על תולדות הצפלין שעושה איתו צדק:

http://youtu.be/0e-Zvu_CC_Q
מי היה הברון האדום?



מנפרד פון ריכטהופן, שכונה "הברון האדום" היה אלוף ההפלות המפורסם ביותר בתולדות התעופה. במלחמת העולם הראשונה הוא הפיל 80 מטוסים צרפתיים ואנגליים, לפני שהופל והוא בן 25 בלבד.

ברון היה תואר אצולה שנבע מהיותו בן למשפחת אצילים גרמנית, אבל למה אדום? - כדי להקל את הזיהוי שלהם, כל מטוס בטייסת שעליה פיקד ריכטהופן זכה לצבע משלו. את הכינוי קיבל המפקד "הברון" מצבע מטוסו האדום.

הטייס הגרמני הנודע זכה לתהילה בכל אירופה והכינוי "הברון האדום" הפך שם נרדף לטייס אמיץ ונועז. כשהופל, על אף שהיה אויב והפיל רבים מחבריהם הטייסים, עשו לו החיילים הבריטים הלוויה צבאית ממלכתית.

על פי החקירות והשחזורים של הקרב האחרון שלו, קבעו ההיסטוריונים שהוא ככל הנראה הופל מירי נגד מטוסים שהגיע מהקרקע. אף על פי כן, את הכבוד להיחשב כמי שהפילו נתנו לטייס בריטי, שאליו הסתובב ברגע הפגיעה.


הנה סיפורו של הברון האדום בעברית:

https://youtu.be/xydbkpt2qJc


ובאנגלית:

http://youtu.be/BCtvfu5NIG0


סרטון אנימציה שמספר עליו:

https://youtu.be/IEN3A3LmqC0


כך נראה בקולנוע "הקרקס המעופף" בפיקודו של הברון האדום:

http://youtu.be/GlRebi9GjUo


וקרב אוויר נגד הבריטים:

http://youtu.be/8Kp7fEjpC1g


והלוויה הקולנועית של הברון האדום:

http://youtu.be/g_sXd-28PXs


מי פיתח את המסוק המודרני?



הראשון שהצליח לבנות מסוק שימושי היה גאון תעופה בשם איגור סיקורסקי (Igor Sikorsky). בשנת 1910, פיתח המהנדס הרוסי את המסוק הראשון שהצליח להתרומם מעל פני הקרקע. לעומת המסוקים שנבנו לפניו ולא היו שימושיים באמת, היה המסוק של סיקורסקי מכונת טיסה מוכחת.

המסוק שלו היה בעל שני רוטורים. הרוטור הראשי שלמעלה איפשר לו המראה אנכית (ישר למעלה, בלי צורך בשדה תעופה) ושהייה באוויר. רוטור הזנב הקטן מנע ממנו להסתחרר ואיפשר לו סיבוב ותנועה קדימה.

בתחילה ייעד אותו סיקורסקי הממציא להיות כלי להצלת חיי אדם ורק בהמשך החלו מטוסים לשמש לצרכים רבים אחרים. בהמשך חייו סיקורסקי עבר לארה"ב והמשיך לפתח מטוסים וכלי תעופה עד סוף ימיו.

תרומתו של סיקורסקי להתפתחות התעופה הייתה עצומה והוא זכה ליוקרה רבה.


הנה סרטון בעברית על איגור סיקורסקי:

https://youtu.be/CQehbfplETs


על גאון התעופה הרוסי:

https://youtu.be/1ULvnlGpYfw


והליקופטרים מוקדמים שלא הצליחו להפוך לבטיחותיים מספיק:

http://youtu.be/FPF9OP7Jync
מי היה איקרוס ואיך הוא הצליח לעוף?



איקרוס במיתולוגיה היוונית היה בנו היחיד של דדלוס. הוא היה ילד פזיז ומגושם, שדדלוס אביו היה אמן וממציא. כשהמלך מינוס מכרתים ביקש ממנו לבנות את הלבירינת, מבוך שנועד להסתיר מהעולם ולהחזיק בשבי את המינוטאורוס המפלצתי, בנה של אשתו של אותו מלך מינוס, עשה זאת דדלוס בחפץ לב. הוא הצליח ליצור מבוך שהמיניטאורוס לא יוכל לחמוק ממנו.

אבל משסיים דדלוס לבנות את המבוך, הוא הופתע לגלות שהמלך מינוס כלא אותו ואת איקרוס בנו במגדל, כדי שאיש לא יידע את סודות הלבירינת והסודות לא יתגלו.

דדלוס ואיקרוס הצליחו לברוח מהמגדל והחליטו להימלט מהאי כרתים. אבל האי היה מוקף בספינות ובשומרים ולכן החליט השניים להכין לעצמם כנפיים מנוצות ציפורים, שחוברו בעזרת חוטים עם שעווה ודונג.

לפני שהחלו לעוף, הזהיר האב את איקרוס לבל יגביה לעוף ויתקרב לשמש, מחשש שהשמש החמה תמיס את כנפיו. אבל משהחלו לעוף, איקרוס הפזיז התלהב מהתעופה והחל להתרומם למעלה, כשהוא שוכח את האזהרות של אביו. כמו שחשש דדלוס, חום השמש המיס במהירות את הדונג של כנפיו, ואיקרוס נפל מטה לתוך הים ומת.

מאז מהווה סיפורו של איקרוס מעין תמרור אזהרה לאנשים, לבל יהפכו להרפתקנים שנוטלים סיכונים מיותרים או מוגזמים ולבל יתלהבו וישכחו את אמצעי הזהירות ההכרחיים.


הנה סיפורם המתורגם של איקרוס ודדלוס:

https://youtu.be/3s2QPQnuaGk


כל הסיפור כולו, מזווית אחרת:

http://youtu.be/7yp_igX-sDs


סרטון אנימציה קצר שמראה את סיפור מותו של איקרוס:

http://youtu.be/tOT5bgFw-Pc


והנה עוד אנימציה, בדמויות לגו:

http://youtu.be/7W1TZ16W-3k
מי הייתה חלוצת התעופה שנעלמה בים?



אמיליה ארהארט (Amelia Earhart) הייתה טייסת וסופרת אמריקאית שהתפרסמה כשחצתה לראשונה מבין הנשים את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד. ארהרט קבעה שיאי טיסה רבים וכתבה רבי מכר על חוויותיה האוויריות. היעלמותה התרחשה בשנת 1937, בניסיון אמיץ להקיף את כדור הארץ מעל קו המשווה, במטוס לוקהיד-אלקטרה.

במהלך ניסיונה של אמיליה ארהארט להקיף את העולם בטיסה, היא נעלמה בשמי האוקיינוס השקט ליד האי האולנד. נסיבות היעלמותה הן חידה עד היום. בשנים האחרונות גוברים הסיכויים ששרידי מתכת שנמצאו בשנת 1991 באי אלמוגים, אטול באוקייניה שבאוקיינוס השקט, שייכים בסבירות גבוהה למטוסה הדו-מנועי של ארהרט. החוקרים סבורים שאמיליה ארהרט והנווט שלה נונאן נחתו על האי השטוח וייתכן שמתו לבסוף עליו.


הנה סרטון קצר שמספר את סיפורה של אמיליה ארהארט:

http://youtu.be/dAP9IBnYlm4


סרטון של תלמידה על אמיליה ארהרט:

https://youtu.be/hXaY11MmzgE


תכנית חינוכית על הטייסת המופלאה הזו:

https://youtu.be/9G0anCQ0dNg?long=yes


וברוח חינוכית וקורטוב של גזענות - ירדנה מספרת:

https://youtu.be/YrNNNPRp2ik?long=yes
מיהו הסיני שטס לירח במאה ה-16?



הראשון שידוע שניסה לטוס לחלל היה סיני עשיר ובן המאה ה-16 ששמו היה וון הו. הוא חלם תמיד לעוף על רקטה אל החלל. מדובר בתקופה שאפילו סתם לטוס איש לא ידע, אבל הו הנמרץ החליט ללכת ישר על הכוכבים ולהיות האסטרונאוט הראשון..

אז במקום לבנות חללית החליט וון הו להגשים את חלומו ולהגיע אל החלל בדרך שנראית בימינו מעט מוזרה. הוא הצמיד למושב כיסא שהכין לכך 47 מטעני חומר נפץ והורה למשרתיו להצית אותם כשהוא יושב על הכסא. המשרתים עשו כמצוותו ופיצוץ ענקי החריד את האזור. כשהתפוגג העשן ראו שאדונם וואן הו נעלם. האם הגיע לחלל או שמת בפיצוץ?

וון הו לא חזר ולא נמצא ממנו זכר. איש לא יודע מה קרה לו ונראה שבדרך כלשהי הוא אכן הגיע אל השמיים.. בחלל נראה שהוא לא עבר..

אחד המכתשים בצדו האפל של הירח נקרא על שמו של וואן הו, מה שאומר שבאופן מסוים האיש מילא את משאלתו והגיע אל הירח.


הנה סיפורו של וואן הו, בסרטון על ממציאים שמתו מהמצאתם:

http://youtu.be/RPdgj6yYrGs?t=6m20s


הנה סרטון על המצאת אבק השריפה על ידי הסינים, שתוביל לכיסא הרקטה של וון הו:

http://youtu.be/vO6I5OZpRDI


הנה שחזור של ה"טיסה" של וואן הו הסיני לחלל:

http://youtu.be/kmqK7y4DyAs
מי היה הווארד יוז שכיכב בתעופה ובקולנוע, עד לסוף המר?
מהו מטוס הלווייתן?
מי המציא את הדאון?
מי היה קלינין והמבצר המעופף שלו?
איזו מהפכה עשה מטוס הבואינג 707?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.