» «
תעמולה
מהי תעמולה?



תעמולה היא מסע לשכנוע והסברה, שנועד לקדם רעיון או מטרה כלשהי. התעמולה משרתת ברוב הפעמים בהיסטוריה מטרות פוליטיות ומדיניות. יש תעמולה, פרופגנדה, שנועדה להביא לבחירה פוליטית, מעין פרסומת פוליטית למפלגה או מועמד. יש תעמולה שנועדה לגרום לשינוי בדעות הציבור, כמו התעמולה הנאצית נגד היהודים או התעמולה הערבית שסיפרה לציבור הישראלי בשעת מלחמה על תבוסות צה"ל בשדה הקרב. רודנים, דיקטטורים, משתמשים בתעמולה כדי לחזק את שלטונם ולהעצים את גדולתם בעיני העם הנשלט. מפלגות פוליטיות משתמשות בה כדי להפחיד, או כדי להביא לשינוי בדעות הציבור.

לתעמולה אמצעים רבים. יש שימוש רב בפלקטים ובשלטים שנועדו להעביר את המסר. ישנם גם תשדירי תעמולה, שבעזרתם משדרים מועמדים ומפלגות פוליטיות תשדירי תעמולה פוליטיים, בשעת בחירות או באופן מתמשך, כדי להביא לבחירתם או לחיזוק או לשימור כוחם והמסר שלהם.


הנה דוגמאות לסרטי תעמולה היסטורית:

http://youtu.be/V9Ir8S1lsMQ


10 מקרי תעמולה היסטוריים בעייתיים במיוחד:

https://youtu.be/U_egyveH748


סרטון תעמולה מלגלג שמריץ כלב לראשות הממשלה:

http://youtu.be/vN5xwKxJ_24


תעמולה שקרית בשעת מלחמה:

http://youtu.be/zEYTaQ4Ah2Y


סרטון תעמולה לבחירות לראשות מועצת התלמידים:

http://youtu.be/UrEZx2wqBD4


ותעמולה אנטי-נאצית שהפיק וולט דיסני עבור ממשלת ארצות הברית במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/l14WDZCnz-w?long=yes
פולחן אישיות
מהו פולחן אישיות?



פולחן אישיות (Cult of personality) נועד להאדרת שמו של מנהיג או אדם חשוב, לרוב כדי להשיג שליטה מוחלטת בעם. לרוב מופעל פולחן האישיות במשטרים דיקטטוריים.

את המונח טבע המנהיג הסובייטי חרושצ'וב כשתיאר את שלטונו של סטלין ואת הפיכתו ל"אביב העמים", כדי להאדיר את שמו בקרב כל העמים שבברית המדינות שנשלטו על ידו.

לצורך פולחן האישיות עושים שימוש בתעמולה רבה. מהצבה של מספר עצום של תמונות המנהיג, פסלי ענק מרשימים, שירים שנכתבים לו, תכניות וטקסים מרשימים באמצעי התקשורת השונים ועוד. גם פרסום של נאומים, ספרים ויצירות שברוב המקרים נכתבים בידי אנשי מקצוע אבל מיוחסים לו וכמובן - דרגות צבאיות, תארים וכינויים שמאדירים את שמו.

בתעמולה של פולחן האישיות מוצג פעמים רבות המנהיג הרודן כ"אבי האומה". לא פעם מוצמדים לו דימויים של "שמש העמים", "החכם באדם" ועוד כינויי הערצה שממחישים לעם את הצורך והתלות של האומה בו והחשיבות שבתמיכה מוחלטת בו ובהחלטותיו, "למען לא יפול העם!".


הנה פולחן האישיות שהונהג בצפון קוריאה:

https://youtu.be/yozkh0c6spo


הסרט "נצחון הרצון" מציג את פולחן האישיות להיטלר:

http://youtu.be/oiZ1hw0cHNY


כך היה אצל מוסוליני:

https://youtu.be/sLIfz4Obnro


פולחן האישיות לדיקטטור הסובייטי יוזף סטאלין:

https://youtu.be/uvJT0B1TigY


והחשש מפולחן אישיות מודרני אצל טראמפ:

https://youtu.be/xp0o3BvNMvo
גטו טרזיינשטט
כיצד רימו הנאצים את העולם בטרזיינשטאט?



העיר טרזין של היום היא עיר צ'כית שלווה. היא הוקמה על ידי הקיסר במאה ה-18, בצפון מערב צ'כיה, לזכר אמו מריה טרזה. אבל במלחמת העולם השנייה הייתה העיר המוקד של אחת התרמיות הגדולות שיזמו הנאצים. זו הייתה אחת מהתרמיות הגדולות והמאורגנות בהיסטוריה והיא התבצעה כדי לאפשר לנאצים להמשיך במפעל ההשמדה של היהודים, מבלי שהעולם יגלה את השואה ויילחם בהם ביתר שאת.

לאחר שגירשו הנאצים את כל תושבי העיר, הם העבירו אליה מאות אלפי יהודים כמחנה מעבר ומחנה ריכוז. לידו הם יצרו גם את גטו טרזיינשטאט. גטאות לא חסרו באירופה במהלך המלחמה, אבל הגטו הזה היה העמדת פנים שלמה, שנועדה ליחסי ציבור. המקום נוהל כגטו ראווה, שאיפשר לגרמנים להסוות את העינויים והאכזריות שהיו נחלתם של היהודים.

התרמית שיצרו בפני העולם הגיעה לשיאה בביקורים שערכה משלחת של הצלב האדום. לקראת בואה של המשלחת נצבעו הבניינים, נוקו הרחובות. הוקמו בגטו חנויות שמולאו בכל טוב ובתי קפה מדומים והומי אדם, פינות משחקים, אזורי שעשועים, גינות פרחים יפות ורחובות עם אנשים מהלכים, כולם לבושים יפה ושבעים. כמובן שלא היה זכר לצפיפות הקשה שהייתה גם בגטו זה - ממש לפני הביקור דוללה האוכלוסיה של הגטו, כשאלפי חולים וקשישים ואפילו ילדים יתומים נשלחו למותם במחנה ההשמדה באושוויץ.

לאחר הביקורים של משלחת הצלב האדום, שבהם התרשמו המבקרים מהתנאים שלהם זוכים היהודים ואף עודדו אותם לעבוד קשה וכך לשפר את מצבם.. בסרט תעמולה ציני שהציג את החיים הנעימים והשמחים המשיכו הנאצים לשקוד על התרמית והצליחו להטעות את העולם כולו.


הנה סרטון על מפעל השקרים של גטו טרזיינשטט:

http://youtu.be/NZhYdFEZmpo


והנה עוד משחק הכדורגל שצולם לסרט וממנו "נהנים" היהודים כביכול:

http://youtu.be/MZt92quVOsg?t=11s


הנה קדימון מסרט התעמולה הנאצי שצולם בגטו טרזיינשטט:

http://youtu.be/xLlzC-qZWt8
קתדרלת האור
מה הייתה קתדרלת האור הנאצית?



הליכטדום (Lichtdom), קתדרלת האור (Cathedral of Light) הנאצית, הייתה מעין קתדרלה מדומה שהנאצים יצרו מזרקורים נגד מטוסים.

התעמולה הנאצית, חייבים להודות, הייתה תעמולה יעילה להחריד. מנהיגי הנאצים לא חסכו בכסף, ברעיונות יצירתיים וביישומים טכנולוגיים, על מנת לשכנע את הציבור בגדולתם של הרייך השלישי והרעיונות הנאציים.

אחת מההמצאות הללו הייתה "קתדרלת האור". הנאצים, שלא אהדו את הכנסייה, חיפשו תחליף לרושם שיצרה הקתדרלה אצל המאמין הנוצרי. רוב מפעלי הבנייה שלהם נועדו להיות גדולי וכה מרשימים שהגרמני הפשוט ישתכנע שיש לו כאן עניין עם תנועה גדולה מהחיים...

על אף שהאדריכלות שלה הייתה מדומה, "קתדרלת האור" הייתה רעיון של אלברט שפר, האדריכל הנאצי. בכינוס הנאצי של 1937 הוא הציג מעין קתדרלה מדומה שנוצרה מ-134 זרקורים נגד מטוסים, שהאירו מהקרקע אל עבר השמיים. באמצעות האור הם יצרו אשלייה של עמודי-תמך עצומי ממדים, שהמראה שלהם היה מלא הוד ומזכיר את המקדשים הקלאסיים, אבל בגדלים עצומים של כ-7 קילומטרים.

האשלייה שסיפקה קתדרלת האור הייתה בדיוק מה שהנאצים רצו שיחשבו על המשטר שלהם - הנה שלטון שמצליח באמצעות הטכנולוגיה הגרמנית, להתעלות על כל מה שהיה לפניו, הנה התחליף לדת ובתפקיד אלוהים יש את הפיהרר. הכוונה הייתה לשדר ששלטון כזה ישרוד זמן רב ואף ישלוט בעולם ועל כל מי שרוצה להנות בחייו להצטרף ולא להתנגד לו...


הנה "קתדרלת האור" מתוך סרט תעמולה נאצי:

https://youtu.be/gfVMobxjec8?t=46s


גם בפתיחת האולימפיאדה בברלין 1936 הם השתמשו בקתדרלה:

https://youtu.be/yV28uGic5hs


לני ריפנשאל, בימאית הבית של היטלר, תיעדה בסרט "אולימפיה" את האולימפיאדה של 1936, כשקתדרלת האור מופיעה כשיאה:

https://youtu.be/HHt927h9B5Y


והנה עוד על הליכטדום של אלברט שפר:

https://youtu.be/XfQv2qzcelw?t=3m53s


הנה צילום שלה:

https://youtu.be/4Nho-CcS2lA?t=4m26s&end=4m32s


וגם כאן מתוך הטקסים:

https://youtu.be/gxvFc3kN_6w? T=17m44s

תעמולה

ניצחון הרצון
באיזה סרט קולנוע השתתפו מיליון ניצבים?



הבימאית הגרמנית ומשרתת הנאצים לני ריפנשטאל היא מי שביימה את אחת ההצגות הגדולות בתולדות הקולנוע. השנה היא 1934 ומתוכנן צילום סרט התעמולה "ניצחון הרצון". הסרט נועד לפאר את הנאציזם ואת היטלר וליצור את הזיהוי של "היטלר הוא גרמניה וגרמניה היא היטלר". ריפנשטאל הבימאית התכוונה להעמיד את האמנות לשירות הפשיזם הנאצי. היא העריצה את אישיותו של הצורר והוא, חובב קולנוע ומאמין גדול בתעמולה, היה מעורב לחלוטין בתכנון המצעד, בבחירת הצועדים ואפילו בארגון הבמות, הגשרים ומגדלי המצלמות שבאתר הכינוסים של המפלגה הנאצית בנירנברג, שבו צפויה הייתה להיערך הקונגרס של המפלגה הנאצית.

לא פחות מכך הוא היה מצוי ומעורב בכל פרטי צילום הסרט, הבימוי והתפאורה. כל המפלגה הנאצית עמדה לרשות הבימאית וצוותה. היטלר עצמו ראה בסרט את הגורם החשוב ביותר לשלטונו באותה העת. הוא היה זקוק לכוח והבין שהסרט הוא כלי רב עוצמה, שיאפשר לו לזכות בפופולאריות והערצה. הסרט נועד להפוך אותו לאלוהים של הגרמנים, פיהרר.

אחדות, סדר ועוצמה גרמניים היו השחקנים הראשיים כאן. 30 מצלמות שפעלו ללא הפסק, ומיליון ניצבים היו כלי העבודה ששימשו לצילומי ההמונים ולתעמולת הנאצית. צלבי הקרס, המדים, סמלי המפלגה והדגלים המרובים פיארו את השלטון החדש. למול עשרות אלפי הדמויות הקטנות שבכל פריים הוצבו תצלומי תקריב של הפיהרר, שהפכו אותו לגדול וסמכותי בעיני הצופים. כשהראו תקריבים של הקהל, תמיד היו אלה פנים אריות, צעירות, בהירות, של הגרמנים "הנכונים" לפי תיאורית הגזע הנאצית.


דוגמה לעריכה מכוונת התעמולה בסרט "ניצחון הרצון":

https://youtu.be/oiZ1hw0cHNY


וכבר בשנות ה-40 השתמשו בעריכת סרטונים כדי ללעוג לנאצים:

https://youtu.be/XHtEKSg-ycQ
לני ריפנשטאל
מי הקולנוענית שמכרה את נפשה לשטן?



בתולדות האמנות קשה למצוא הרבה אנשים שהיו כה מלאי סתירות כמו לני ריפנשטאל. מצד אחד קראו לה "בימאית השטן" ו"הדיווה של הרוע" ומצד שני, כל מי שמבין בקולנוע יודע שהיא גאון. היא הגתה חידושים מהפכניים בקולנוע ומנגד - היא הציגה בסרטיה את הטיעונים הפרימיטיביים ביותר שיש. היא עשתה עבודה טובה עבור הרע שבמשטרים והייתה אחד הגורמים החשובים שהעלו את האיש הכי סתמי בעולם לדרגה של שטן שכל העולם חושש ממנו.

דומה שאין רבים שיכולים להעיד יותר מהצלמת והבמאית הנאצית לני ריפנשטאל, על תקופת הרייך השלישי ועל עוצמת התעמולה הנאצית בגרמניה שלפני מלחמת העולם השנייה. זו הייתה תקופה שבה הודחו ונכלאו רבים מהאמנים הטובים והמשכילים של גרמניה. לעומתם, היא הייתה מאלה ששיתפו פעולה והצטיינו בכך.

לני ריפנשטאל נולדה בגרמניה של תחילת המאה ה-20. כבר בגיל צעיר הפכה לשחקנית בסרטים. היא הצטיינה כשחקנית בז'אנר של סרטי הרים והופיעה בסרטים עם שמות כמו "הטירוף הלבן" ו"ההר הקדוש". כנראה שהיטלר העריץ אותה כבר אז.

אבל ריפנשטאל המוכשרת החליטה להיות יותר משחקנית. די מהר היא הפכה לצלמת והיו לה רעיונות אמנותיים ויצירתיים להפליא. כשהחליטה לביים סרטים היא הצטיינה מיד. ב-1932 היא ביימה את סרטה הראשון "אור כחול" וזכתה במדליית הזהב בפסטיבל ונציה. כבר אז הבינו כולם שהיא חלוצה. מצילום בנסיעה, דרך צילום על עגורן (קריין) ועד לצילום בו-זמני במצלמות רבות - היא תמציא בסרטיה חידושים קולנועיים מהפכניים ופורצי-דרך.

בשלב הזה בקריירה שלה היא פגשה את היטלר ונכבשה. היטלר, שהיה לו עבר של אמן מתוסכל, לא הצליח לקשור קשרים עם אמנים איכותיים. בה הוא מצא בה בדיוק את מה שחיפש. היא הייתה מוכשרת להפליא, מוקסמת מדמותו ומוכנה לעשות הכל למען האידיאולוגיה שלו. העתיד היה של שניהם - היא הפכה ל"מוזה שלו" והוא לפטרון שלה.

בשנת 1936 ביימה ריפנשטאל את "אולימפיה", סרט שתעד את אולימפיאדת ברלין. כרקדנית לשעבר, היא העריצה את הגוף האנושי וצילמה את הספורטאים בצורה מעוררת השתאות. אחד ההישגים הקולנועיים שבו הייתה המצאה שהיום היא נפוצה ומוכרת מאד ואז הייתה חידוש אמנותי מרתק - הצגת מהלכים ספורטיביים בהילוך איטי. אגב, כדי להנציח את חברותה עם הפיהרר ולעלות את ערכה בעיני ההמונים, היא גם כללה בסרט קטע שבו היא מצולמת עם היטלר. אחרי המלחמה היא תכחיש כל קשר חברי איתו...

ריפנשטאל המשיכה לצלם ולביים סרטי תעמולה נאציים. מצד אחד הם היו חדשניים, מלאי המצאה ואף גאוניים ומצד שני הסרטים הללו העלו את הנאציזם בגרמניה ובמדינות רבות לדרגה של דת חדשה. האסתטיקה והחזון הקולנועי שלה היו כה מרשימים עד שהם הצליחו לחולל את הלא-יאומן ולהפוך פשיסט מתלהם לאחד האנשים הפופולאריים בעולם.

כך למשל הסרט "ניצחון הרצון", שבו הנציחה ריפנשטאל את העצרת הנאצית בנירנברג. זה היה סרט התעמולה הטוב ביותר שהיטלר יכול היה לחלום עליו. זוויות וטכניקות הצילום והעריכה היו כה מבריקים שהם הפכו את היטלר למנהיג שהגרמנים סגדו לו. ז'אן קוקטו, אחד מבמאי הקולנוע המפורסמים אמר לה אז "העלית את אמנות הקולנוע לגבהים שלא ייאמנו".

לאחר המלחמה ריפנשטאל הייתה כה מזוהה עם המשטר הנאצי שלא ניתן היה לראותה עושה דבר אחר. היא שינתה כיוון לחלוטין והחלה לצלם בעיקר במצלמת סטילס. היא התמקדה בעולמות רחוקים, שבה לא הכירו את עברה. מסרטים תיעודיים באפריקה ועד סרטים בעומק הים, כשרונה המשיך לנצוץ אך הצלחתה מעולם לא שבה להיות כבהתחלה.


הנה סיפור החיבור שלה עם היטלר:

https://youtu.be/UhKSUa-SMk0


קטעים מסרטה המפורסם "ניצחון הרצון":

https://youtu.be/oiZ1hw0cHNY


ריפנשטאל כשחקנית מעולה בתחילת הקריירה שלה:

https://youtu.be/A8mSFJDf_7U


עבודה שעשה ישראלי ובו שילב עדויות מהשואה עם האסתטיקה המדהימה של ריפנשטאל:

https://youtu.be/2AucSaE80B0


כאן היא מצלמת באפריקה:

https://youtu.be/MJdIM2rU_5o
אתר הכינוסים של המפלגה הנאצית
מה יש היום באתר כינוסי הנאצים בנירנברג?



הכינוסים המפורסמים של המפלגה הנאצית שאנו רואים בסרטים היסטוריים התקיימו באתר שתכננו ובנו הנאצים במיוחד לשם כך. זהו אתר הכינוסים של המפלגה הנאצית שבעיר הגרמנית העתיקה נירנברג.

לאחר שעלו לשלטון, תכננו והתחילו היטלר ואנשיו לבנות אתר מגלומני, פרי שגעון גדלות, שמאדיר את המפלגה, את הרייך השלישי ואת גרמניה הנאצית ומגמד את האיש הקטן, האזרח שנועד להיות צייתן ללא גבול.

אתר הכינוסים היה רק חלק מתכנית ענק להפיכת נירנברג למופת לעיר גרמנית. הם תכננו זאת באמצעות שורה של מבנים שמבלבלים בקנה המידה שלהם ויוצרים תחושה של מקום פולחן אלוהי, על-אנושי. כמובן שבאתר הנאצי המיועד האל יהיה היטלר עצמו.

סרט התעמולה "ניצחון הרצון", שעשתה הבימאית הגרמנית לני ריפנשטאל, הנציח את הכינוסים הללו, והציג אותם ככינוסי הערצה למנהיג הנאצי, בעוד שהם היו מבוימים עד לפרטי פרטים ותוכננו על ידי המפלגה כתעמולה.

לאחר מלחמת העולם השנייה, הרסו כוחות בנות הברית את כל סמלי השלטון והנאציזם שבאתר והמקום נהרס ברובו. עם השנים נסלל על השדרה הרחבה ועל רחבת המסדרים כביש ולמולו, על רחבת המצעדים, נבנו בתי מגורים. חלק גדול מהשטח הפך לגן פורח ולפארק המשמש למסיבות, מופעים וירידים עליזים.

וכך הפך המקום.שנועד להיות אנדרטה לפושעים הנאציים שניסו לעשות הפיכה ב"פוטש של מרתף הבירה", לאנדרטה דווקא לנפגעיהם, האנשים החפים מפשע שנפגעו בהפיכה הכושלת של הנאצים.

על החפירות שאמורות היו להפוך לאצטדיון הגרמני קיים היום אגם קטן, שלידו טמונים הריסות העיר מהמלחמה. גם מנחת הצפלינים שנבנה במקום מוזנח לחלוטין ונותרה בו רק במה עלובה, שלא מזכירה בכלום את ההפקה המבוימת של אז.


הנה אתר הכינוסים הנאציים בנירנברג היום:

https://youtu.be/_4DLH8Nbslg


אז לעומת היום, בפינות שונות של האתר:

https://youtu.be/RCjAegT-280


הנה יומן קולנוע שמתעד את החורבן של המקום אחרי מלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/G9UkXUfNgJs


המקום הפך למקום להופעות לחיילי בנות הברית:

https://youtu.be/QyBWAQzJpw4


מרכיבי האתר של ימינו:

https://youtu.be/Rbju2cAXBDU


הנה האתרים של הנאצים בנירנברג - אז והיום:

https://youtu.be/Mw80n0M7J7s?long=yes
התעמולה הנאצית
מה היו שיטות התעמולה של הנאצים?



השואה לא נוצרה באקראי. במשך שנים הכינו הנאצים את הקרקע לרדיפה ולהשמדה של היהודים. הם עשו זאת באמצעות תעמולה שטנית כנגד היהודים. השטנה שהנאצים השתמשו בה בסרטי התעמולה שלהם היא בלתי נתפסת ושר התעמולה הנאצי יוזף גבלס השתמש בשיטות שונות כדי להמאיס את היהודים. תוך שימוש שממשיך עלילות והשמצות אנטישמיות בנות מאות שנים, הוצגו היהודים בתעמולה זו כחורשי מזימות, מושחתים, מכוערים, לא אנושיים, דוברי שפה מוזרה ושונים מ"הגזע הנבחר".

פריץ היפלר, היוצר הנאצי של הסרט "היהודי הנצחי" מ-1940 נהג לחפש בגטאות פרצופי יהודים מכוערים, מעוותים ונכים, ולהציגם כפרצופים אופייניים של יהודים. הם הוצגו כנחותים, תת-אדם, מלוכלכים, חולים, טפילים, עצלים, שקרנים, תככנים, תאבי ממון וכוח. אורח החיים היהודי הוצג כחיי חרקים ועכברושים. בסרט הוצגה השחיטה היהודית כאכזרית והודגש שהיהודים אינם דומים כלל לגרמנים.

בסרט "היהודי זיס" חיזק גבלס את דמות היהודי הזומם, שמרקיד את העולם כולו בעזרת כספו ופוגע בתומתן של נערות גרמניות טהורות. הקריאה הנבואית שבסוף הסרט הייתה כמו הוראה לצופים: "על היהודי למות!"

בסרטוני התעמולה שלהם נהגו הנאצים לביים ללא בושה סצנות באיומי רובים וגרמו ליהודים לבצע דברים איומים, שהנאצים רצו להאשים בהם את הגזע היהודי. זו הייתה תעמולה אנטישמית, אלימה ואכזרית שנועדה להפחיד, לעורר דחייה ולהכין את הקרקע לרצח עם. לא פחות.

מנגד, צולמו הגרמנים תמיד כחרוצים, יפים, בהירים, ממושמעים, נקיים ומסודרים. החיילים הגרמנים הוצגו כצעירים יפים ומוצלחים. המסר שהועבר הוא שהגרמנים בונים, בעוד היהודים הורסים.

היטלר קיבל טיפול מיוחד. גבלס ייעץ לו לדבר כשהוא במרחק מהמיקרופון וכך יכול היה הצורר לשאוג את נאומיו, בהתאם לתדמית הלוחמת והסמכותית שהוא ביקש ליצור. בסרט "ניצחון הרצון" של לני ריפנשטאל צולם הפיהרר מלמטה ומקרוב ונראה כאל גדול מהחיים, בעוד שההמונים המריעים לו מרחוק הוצגו כאלפי בריות זעירות, הנשלטות על ידו. בנאומי הלילה של המנהיג הנאצי האירו אותו זרקורים מלמטה, לכיוון השמיים. כך יצרו לו מראה אלוהי, שכן האור שהמשיך ממנו אל השמיים הזכיר להמונים אפקט של כנסיות גותיות, שבהן האור "האלוהי" מציף מהחלונות הגדולים. כך הציגו הנאצים את עצמם כגזע הנבחר ואת היטלר כמנהיג היסטורי של הרייך בן אלף השנים.

בלט גם השימוש הנאצי הרחב ברדיו. חוץ ממערכות ההגברה שהשמיעו בחוזקה את נאומיו של היטלר משידורי הרדיו לקהל הרחב, דאגו הנאצים לייצר מקלטי רדיו "עממיים", שנמכרו בזול לציבור הגרמני. הללו שילשו, בתוך שנים ספורות, את מספר בתי האב שהחזיקו במקלטי רדיו. אבל המכשירים הללו היו חלשים במכוון, מכדי לקלוט שידורי רדיו ממדינות אחרות. כך שמע הציבור הגרמני בעיקר את נאומיו של היטלר וההסתה ממשרד התעמולה של גבלס.


כך סיפרו לגרמנים על היהודים:

https://youtu.be/dHOXd5vYj_8


הנה שיטות התעמולה של הנאצים:

https://youtu.be/Af44Slin7lg


הנה היהודים בסרטי התעמולה הנאציים:

https://youtu.be/oVurfhMw1UU


כך תואר היהודי בסרטים מצוירים לילדים:

https://youtu.be/pPJUGqa4ofY


כך "שיווקו" הנאצים לילדים בסרטים מצוירים שהציגו את שיטת הפעולה שלהם:

https://youtu.be/Q8MUYCVD-VM


והנה סרט תיעודי על התעמולה הנאצית:

https://youtu.be/q5CiFLvNkPM?long=yes


הסרט "היהודי הנצחי" עם התעמולה האנטישמית האיומה:

https://youtu.be/IJ_gDQM59Es?long=yes


פולקסאמפפנגר
מה היה הפולקסאמפפנגר, מכשיר הרדיו הנאצי?



זה החל מיד כשעלו הנאצים לשלטון. שר התעמולה החדש של היטלר, יוזף גבלס, היה מהראשונים בעולם שמבין את הפוטנציאל הגלום ברדיו בשביל השליטים. הרדיו, טכנולוגיה צעירה ואמצעי מדיה חדש שכוחו עוד לא נחשף. גבלס ממקד בו חלק ממאמציו להפוך את היטלר והנאצים למקובלים על העם הגרמני.

פולקְסְאֶמפּפנגֶר (Volksempfänger), בגרמנית "מקלט עממי", היה מכשיר רדיו גרמני שהזמין שר התעמולה גבלס לייצר לצורך שיווק לאזרחי גרמניה. מטרתו של גבלס הייתה להחדיר את הנאומים של היטלר והמסים הנאציים לתוך הבית הגרמני, היישר למקום המשפחתי. וכך, בתערוכת הרדיו הבינלאומית שהתקיימה בברלין ב-1933, השיקו הנאצים את הרדיו הגרמני המפואר.

למעשה, זו הייתה סדרה של מקלטי רדיו זולים, שפותחו ב-1933. הם נוצרו כדי להחדיר תעמולה נאצית לאזרחי גרמניה. גבלס, נחוש להחדיר את מקלט הרדיו החדש למירב הבתים בגרמניה, קבע לו מחיר זול במיוחד ופצח במבצע פרסום מקיף, שהדגיש לגרמנים כמה כדאי לקנות מכשיר כה חדשני במחיר כה זול. התוצאות היו מצוינות לשלטון הנאצי. בתוך שנים אחדות נמכרו מעל 7 מיליון מקלטי רדיו כאלה לציבור הגרמני. גם את מי שלא היה לו כסף גבלס לא שכח. הוא הנהיג לא פעם, מחוות שהוצגו כטוב לב של השלטון. אחת מהן הייתה חלוקה של אלפי מכשירי פולקְסְאֶמפּפנגֶר לנזקקים, לרגל ימי הולדת של בכירי המפלגה...

שר התעמולה הנאצי הצליח להכניס את היטלר לסלון המשפחתי של גרמניה. גם תקציבו של משרד התעמולה הוא גבוה מאד. כי גבלס הנהיג, כבר מלכתחילה, אגרת רדיו חודשית של 2 רייכסמארק לכל משפחה, אגרה שהלכה כולה לתקצוב פעולות של משרד התעמולה הנאצי עצמו...

אבל מה שהגרמנים לא ידעו בתחילה הוא שהמכשיר שקנו איפשר לקלוט רק תחנות גרמניות. לשם כך דרש גבלס מהמהנדס אוטו גריסינג, מפתח מכשירי הפולקְסְאֶמפּפנגֶר, שהם לא יקלטו שידורים בגלים קצרים. בגלים הללו שידרו תחנות שרצו שיקלטו אותן במקומות רחוקים. וכך, גם במכשירים הזולים ביותר לא ניתן היה לראות לאיזו תחנה מאזינים והבחירה הייתה "על עיוור" וגם במכשירים המתקדמים ובניגוד למקובל במכשירי רדיו של התקופה, לא סומנו התחנות הזרות על סקלת הכוונון של התחנות. במקומן סומנו רק תחנות גרמניות ולאחר השתלטות היטלר על אוסטריה, גם תחנות משם. כך היו התחנות הנאציות למוקד ההאזנה הבלעדי, אם לא העיקרי, של מרבית אזרחי גרמניה. בכך הצליח גבלס להבטיח שהגרמנים יאזינו רק לשידורי התעמולה הנאצית ויתקשו לקלוט שידורים בינלאומיים, כמו אלה של שירות השידור הבריטי, ה-BBC.

מכאן מתחיל גבלס לפעול כדי להגביר את ההאזנה לרדיו בקרב אזרחי גרמניה. הוא רוצה רייטינג גבוה במיוחד וברור לו ששידורי התעמולה יתקבלו טוב, אם יהיו משובצים בתכנים שהציבור אוהב. הוא מורה לתחנות הרדיו החדשות לשבץ לצד התעמולה גם מוסיקה קלאסית, ליד השידורים הפוליטיים. הוא קשוב לתלונות המאזינים על תעמולת יתר ברדיו ומבצע שינויים במינון התעמולה. את השידורים ממלאים תכניות בידור, קונצרטים ומשחקי ספורט רבים והתעמולה משובצת ביניהם במידה. כך היא מתקבלת היטב והציבור "אוהב" את מה שיצא.

משרד התעמולה הנאצי ניצח בקרב על התודעה. הזמינות של מכשירי הרדיו הנאציים הביאה לכך שבשנת 1939, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, החזיקה כל משפחה שנייה רדיו כזה. בהיעדר אלטרנטיבה שמשדרת אליו, הציבור הגרמני שומע את החדשות, את הפרשנות ואת הנימוקים הנאציים לנסיבות פרוץ המלחמה ברדיו. מי שאין לו רדיו בבית, מאזין לו במקומות ציבוריים. אחרי 6 שנות שלטון נאצי, נאומיו של היטלר בשלב הזה מתקבלים כדברי אלוהים חיים. לאזרחי גרמניה ברור שהמשטר הנאצי צודק ושהרייך הגרמני נגרר למלחמה שלא רצה בה. שום מסר אחר לא עובר את מסך הרדיו של גבלס.

עם פרוץ המלחמה היה הציבור הגרמני צמא למידע מן החזית ו"הרדיו העממי" סיפק לו אותן בשפע, כשהוא מציג את מעשי הצבא הגרמני כהירואיים. מעשי הגבורה של חיילי גרמניה הופכים אותם לגיבורי העם והציבור גומא בצמא את הנאומים של הפיהרר המשכנע שלו. בהדרגה, ככל שיובהר המצב האמיתי של המלחמה, יחפשו יותר ויותר גרמנים, תחנות זרות שיספרו להם את האמת.


הנה השימוש שעשתה התעמולה הנאצית ברדיו:

https://youtu.be/aD6zpu0H6d4


מכשיר הרדיו הנאצי:

https://youtu.be/RjxCIdqbpM8


השיר הגרמני "לילי מרלן" במכשיר הפולקסאמפפנגר:

https://youtu.be/kE8dj-HB2Eo


היום נקלטים שידורים אחרים בפולקסאמפפנגר:

https://youtu.be/DEAeR3cYFqs
מה היו המסרים תת-ההכרתיים בטלוויזיה?



פרסום סמוי (Product Placement) הוא תופעה ידועה בטלוויזיה. התרגלנו כבר לראות בפרק מסדרה, או על שולחנו של מגיש טלוויזיה, מוצרים מסחריים שנמצאים שם "כאילו במקרה". אבל פעם, לא מזמן, ממש במאה הקודמת, ניסו לשווק מוצרים ורעיונות באמצעות מסרים תת-הכרתיים, ששולבו בפרסומות טלוויזיה, כפרסום סמוי ומדויק.

מסרים תת-הכרתיים (Subliminal Messages), או פרסומת תת-הכרתית, מוגדרים בעולם כפרסומת שמעבירה מסר פרסומי לצופים, מבלי שהם מודעים לכך באופן מלא, אם בתמונות חטופות, מסרים מילוליים או בכל צורה אחרת.

בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת שולבו פרסומות תת-הכרתיות למוצרים מסחריים, בשידורי טלוויזיה שונים. המחקרים השונים שנעשו באותה תקופה מצאו ששילוב פרסומות תת-הכרתיות בסרטים משפיע משמעותית על צריכת המוצרים שפורסמו כך. מחקרים מעודכנים יותר הורידו מעט את ההשפעה, אך היא עדיין קיימת.

עשור לאחר מכן, השתמש גם הממשל האמריקאי במסרים כאלה. זה נעשה בשידורי טלוויזיה של ההמנון הלאומי. בעת חילופי הכתוביות של כל שורה מההמנון הלאומי, החדירו יוצרי הסרט למשל מסרים כמו "בטחו בממשל" או "צייתו לממשלה". אלו הוצגו למשך חלקיקי שנייה. זה אמור היה להספיק כדי להקטין את מה שנתפס באותן שנים כסכנת חתרנות נגד הממשל.

הדרך הסמויה הזו לשליטה מוחית בהמונים לא הצליחה לחמוק זמן רב מתחת לעינם הפקוחה של עיתונאים ושוחרי חופש אחרים. הם עוררו מחאה גדולה והזעקה הציבורית הביאה לכך שהשימוש בפרסומות תת-הכרתיות נאסר בארצות הברית, על-פי חוק, כך נאסר השימוש במסרים תת-הכרתיים ובטכניקות כאלה ונראה שלא נעשה בהן שימוש יותר.

קשה לדעת אם הטכניקות הללו פסקו לחלוטין. בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2000 נטען שהמטה של ג'ורג' בוש שילב במסע פרסום שלו פרסומת תת-הכרתית שבה הושמץ המתחרה הדמוקרטי אל גור. תוצאות הבחירות היו ניצחון דחוק מאד של בוש. האם הפרסומת תת-הכרתית נתנה לו את הנשיאות?

קשה לדעת, אבל תיאוריות קונספירציה לגבי פסיכולוגיית ההמונים הזו נמשכות מאז שנות ה-50. כיום, בעידן האינטרנט, מועלים לא פעם סרטונים המציגים מסרים תת הכרתיים בסרטים לילדים, בקליפים, שידורי רדיו ומה לא. אבל בימינו, דומה שפחות מתרגשים מכך.


הנה המסרים תת-ההכרתיים ששימשו כפרסום סמוי בטלוויזיה:

https://youtu.be/57aVdMxAtX8


בהמנון הלאומי, כל פעם מרצדים לפני הכתוביות של השורה הבאה מסרים מהממשלה האמריקאית:

https://youtu.be/Rnkg-yCPryE


הנה חשיפה שלהם על ידי האטה של הסרט:

https://youtu.be/PS2K7YsjdaQ


הנה סרטון תעמולה מהבחירות לנשיאות בשנת 2000 כשבשנייה ה-24 מכניסים את המילה "חולדות" למועמד הנגדי, אל גור ובכך יוצרים לו דימוי שלילי:

https://youtu.be/2NPKxhfFQMs
מהו מלון החינם הענק שבנה היטלר להמונים?



אחת השיטות הנאציות שבהן נקט המשטר הנאצי כדי לייצר אהבה אצל ההמונים כלפיו הייתה לעטוף אותם בטוב ולהפוך את הנאצים למיטיבי העם. הם יצרו מה שכינה ההיסטוריון גץ אלי "דיקטטורה של הסכמה". הם עשו זאת על ידי ארגון שייסדו ונקרא "כוח באמצעות שמחה". מטרתו הייתה לתת הטבות לאזרחים הנאצים של גרמניה וכך לצרף את כולם לשורותיהם.

כדי לשחד את האזרחים הקים שלטון הרייך מלון ענקי באי רוגן שבצפון גרמניה, שהיה מיועד לחופשות חינם לתומכי המשטר. המלון, מלון 'פרורה' (Prora) שמו, אמור היה לארח כמובן רק את מי שתמכו במפלגה. כך השיגו הנאצים הכרת תודה של המשפחה המבלה ומצד שני "מסייעים לשאר להבין" שרק הצטרפות למפלגה תאפשר להם לשרוד ולהיטיב עם משפחתם.

את אתר הנופש היוקרתי הורה היטלר לבכירי המפלגה הנאצית לבנות כבר ב-1936. כמו תמיד אצל הפיהרר המגלומן, גם כאן חזר החזון המטורף של מפעל אדריכלי שאין כמותו, או במילותיו של היטלר "מקום הנופש הימי הגדול ביותר שנבנה אי פעם".

לשם כך יצרה המפלגה הנאצית ארגון בשם "כוח באמצעות שמחה", שהבטיח מקום נופש לפועלים הגרמנים. במקום זה יוכלו לנוח עם משפחתם למשך מספר ימים ולהירגע, לפני שיחזרו לעבודתם. כמו כל מבנה שהנאצים תכננו, גם מלון פרורה היה מגלומני. הוא היה באורך של כמעט 4.5 קילומטרים - הבניין הארוך בעולם ותוכנן להלין בו 20 אלף איש!

הפיהרר המגלומן אדולף היטלר לא זכה לראות את חזונו מתממש. כמו רבים ממפעלי הראווה האדריכליים שלו, גם בנייתו של המלון האימתני הזה הופסקה עם תחילת מלחמת העולם העולם השנייה. המבנה ניזוק קשות, הן על ידי הצבא הסובייטי שכבש אותו והן לאחר המלחמה, בידי צבא גרמניה המזרחית ששלט במתחם.

האי רוגן והעיירה פרורה, ששימשו למטרות של רוגע ונופש עוד במאה ה-18, ארחו אז בעלי הון שבאו לרחוץ בחופי האי הציורי, כבר אז אחד מיעדי הנופש הפופולאריים של גרמניה. המסורת הזו התחדשה גם אחרי התבוסה במלחמת העולם השנייה, כשגרמנים רבים המשיכו לנפוש בהם.

את המלון תכנן, בסגנון מודרניסטי, האדריכל קלמנס קלוץ ואף זכה עמו בפרס הגדול ביריד העולמי שהתקיים בפאריס בשנת 1937. בניגוד לאלברט שפר, האדריכל שהיה חביבו של הפיהרר, תכנן קלוץ מבנה מודרניסטי, שלא תאם באופן מלא את האדריכלות הנאצית ואת הזיות הרייך השלישי של היטלר וכנופייתו. כנראה שגם בזכות זאת, הצליח קלוץ להגיע לשלב מתקדם מזה של מפעלי בנייה נאציים אחרים, שחלקם החלו לפניו, אך הלכו והסתבכו ביישום של העיצוב הניאו-קלאסי, נציונל-סוציאליסטי ההזוי.

יותר מ-70 שנה מהמלחמה עברו עד שהתחדשה בנייתו של המלון העצום, על ידי יזמים פרטיים שקנו את השטח.


הנה סיפורו של המלון הנאצי פרורה:

https://youtu.be/ugfMbsETLsg


והנה מצגת וידאו עם עוד פרטים על המלון המגלומני של היטלר:

https://youtu.be/ke66Jo26HLI


מצגת וידאו של המלון:

https://youtu.be/QhGVeQ0kzVc


ממעוף הרחפן:

https://youtu.be/dFK8JNdSYWY


הנה החידוש של המלון הנאצי הענקי למתחם דירות יוקרה:

https://youtu.be/JRBkfW9LOIQ
למה מוסוליני היה כל כך שנוא על עמו?



בניטו מוסוליני שכונו "הדוצ'ה" היה דיקטטור איטלקי ששלט באיטליה משנת 1922. לאחר שנבחר באופן דמוקרטי, ביטל מוסוליני את הדמוקרטיה באיטליה והפך עצמו לשליט יחיד. מוסוליני רצה להחזיר את תפארתה של איטליה לעבר המפואר. הוא דאג לשקם את האזור העתיק ברומא ב-1936, כשכוונתו הייתה להחזיר לתודעת האיטלקים את תפארת האימפריה הרומית.

שלטון מוסוליני היווה באיטליה שלטון עריצות של ממש. הוא גיבש אידיאולוגיה שנקראת פאשיזם, שלפיה המדינה חשובה מהאדם הבודד. בשם התפיסה הפשיטסטית שלו, הפעיל מוסוליני שלטון רודני קשוח ואימתני והפך את אזרחיו לנרדפים. הוא פגע קשות בזכויות האדם שלהם, הפעיל תעמולה מסיבית ששיווקה אותו כסוג של גואל איטלקי ולאחר מכן הביא להרס וחורבן באיטליה.

מוסוליני הוא שאמר את המשפט: "פשיזם הוא דת והמאה ה-20 תירשם בהיסטוריה כמאה של הפשיזם". ואכן, הוא הגשים את דבריו בפגיעה בבני עמו, לטובת מעמדו הרודני ושליטתו בעם האיטלקי.

במהלך מלחמת העולם השנייה, שבה עמד לצידו של היטלר הנאצי, מי שלמד ממנו את שיטותיו הפשיסטיות ויישם אותן בגרמניה, הוא הובס והופל. זה קרה בשנת 1943 כשנכנעה איטליה לבנות הברית והמועצה הפאשיסטית הדיחה אותו. במשך עוד שנתיים ניהל מוסוליני ממשלת בובות בצפון איטליה, אבל בשנת 1945 הוא הוצא להורג על ידי הפרטיזנים משחררי איטליה, כשניסה להימלט לאוסטריה.


הנה הכרזת המלחמה של מוסוליני על בריטניה וצרפת, במלחמת העולם השנייה:

http://youtu.be/l-qRw64eIRs


סרטון תעמולה מתקופת מוסוליני:

http://youtu.be/_YmgUQ9Yweg


מוסוליני מתארח בברלין אצל הנאצים וסוקר מצעד צבאי:

http://youtu.be/Wk0pu26013g?t=12s


סרט תיעודי על תולדות חייו של הרודן האיטלקי:

https://youtu.be/kxMkbu3Wdb4?long=yes


והנה סרט תיעודי על הדיקטטור האיטלקי מוסוליני:

https://youtu.be/L--tIaau9o4?long=yes
מה אפיין את האדריכלות הנאצית?



הטירוף הנאצי לא פסח על האדריכלות של גרמניה. שוב ושוב פצחו היטלר והאדריכל שלו אלברט שפר, בבניית מיזמי ענק מגלומניים וחסרי פרופורציות לכל מה שנבנה עד אז בגרמניה ובעולם כולו. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא הטרמינל שבנו בנמל התעופה של ברלין - טמפלהוף, בניין המשרדים הגדול בעולם. אבל היו גם המלון שעל האי רוגן, שתוכנן להיות הבניין הגדול בעולם וכמובן המלון הגדול בתבל, אולם-העם שתוכנן במסגרת גרמאניה של ברלין ושבתוכו תוכננו להיכנס מאות אלפי בני אדם, האוטוסטרדות הארוכות והראשונות מסוגן בעולם, שנפרשו על פני גרמניה והקומפלקס מרובה ההזיות שתוכנן בעיר נירנברג, של מבנים ופרויקטים אימתניים שנועדו לפאר את הרייך השלישי.

האדריכלות הנאצית מתאפיינת בכמה מרכיבים חוזרים. - מהגודל המוגזם, המונומנטלי, דרך הקווים הניאו-קלאסיים הנקיים, המעט מקושטים, וכמובן - הסימטריה הברורה, לא פעם מעיקה במקרה של המבנים הנאציים.

המגלומניה הנאצית לא החמיצה שום הזדמנות לבזבז כסף על מיזמי ראווה שיציגו את הרייך השלישי כשליט העולם. כנהוג אצל היטלר, כל המבנים תוכננו ברוח העיצובית של האדריכלות הנציונל-סוציאליסטית, מה שאומר מבני פאר עצומי ממדים המקטינים את האדם, עם הניחוח הברוטליסטי, שזה אומר בפשטות הרבה בטון. הרעיון היה לגרום למבקרים ממדינות אחרות להכיר בגדולתו של הרייך הגרמני ובהיותו השלטון הגדול והחזק בעולם...

בונקרים ומבנים נאציים שונים ומשונים בברלין בירת גרמניה שימשו לאחר המלחמה ואחרי ששופצו, כגלריות ומוזיאונים יוקרתיים, מועדוני לילה ועוד מקומות בילוי, הפוכים במכוון לרוח הנאצית. אך מרבית המיזמים הגדולים והיומרניים לא הושלמו מעולם. חלקם הגדול נעצר בזמן מלחמת העולם השנייה ואיש מהמנצחים שהביסו את הנאצים לא רצה להמשיכם, מסיבות מובנות.


הנה רוח האדריכלות הנאצית:

https://youtu.be/Vbuf20xmPKo


כמה מהמבנים המגלומניים שתכנן היטלר לסיים בשנת 1950:

https://youtu.be/uSrfp_uJiik


התכנית של היטלר על גרמאניה שרצה לבנות בברלין:

https://youtu.be/2k9VKjfffs4


אחד ממפעלי הבנייה הנאציים הוא המלון הגדול בעולם שבנה באי רוגן לצורכי תעמולה:

https://youtu.be/JRBkfW9LOIQ


מקומות בברלין אז והיום:

https://youtu.be/zEkbYT5Bji0


בסופו של דבר האדריכלות הזוועתית ביותר שלהם הייתה הבולטת ביותר - מחנות ההשמדה כמו אושוויץ ובירקנאו:

https://youtu.be/449ZOWbUkf0


מי שהיה יד ימינו של היטלר היה האדריכל הנאצי אלברט שפר:

https://youtu.be/Bex2qRQy7w8?long=yes
מה קרה במהפכה הבולשביקית, מהפכת אוקטובר?



היא הוצגה כמהפכה אלימה וקשה לביצוע, אות וסימן לאומץ של המהפכנים הנחושים להפיל את הצאר המושחת ואלו שמסביבו. אבל האם מהפכת אוקטובר באמת הייתה כזו?

המהפכה הבולשביקית, או מהפכת אוקטובר (October Revolution) שהתרחשה בסוף חודש אוקטובר 1917, הייתה מהפכה שנייה נגד שלטון הצאר ברוסיה, לאחר מהפכת פברואר המצומצמת יותר שקדמה לה במספר חודשים ולא שינתה את המצב.

בהנהגת לנין פשטו המהפכנים הקומוניסטים במהפכת אוקטובר על רוסיה, תפסו את השלטון והנהיגו שלטון קומוניסטי. זה קרה בשנת 1917 והקומוניסטים הרגו את הצאר ואת בני משפחתו. את המדינה הקומוניסטית הנהיג בשנים הראשונות, עד מותו, מנהיג הקומוניסטים ולדימיר איליץ' לנין.

המהפכה הוצגה בתעמולה הקומוניסטית כאלימה וקשה בעוד שבפועל היא התנהלה עם מעט התנגדות. במיוחד מפורסמת ההסתערות על ארמון החורף, שהוצגה בסרטים הרשמיים של הממשל הסובייטי, כהסתערות מלווה בקרבות קשים על ארמון החורף, בעוד שבמציאות הבולשביקים כמעט ולא נתקלו בהתנגדות והארמון נפל בידיהם כפרי בשל. התעמולה הייתה נחוצה למטרות אחרות ולכן הוצגה מהפכת אוקטובר כמופת של אומץ והקרבה בולשביקיים.


כך התרחשה המהפכה הקומוניסטית ברוסיה:

https://youtu.be/KOK1TMSyKcM


הנה סיפור המהפכה הבולשביקית:

http://youtu.be/yKZ2a8y5GgM


סדר ההתרחשויות של מהפכת אוקטובר:

http://youtu.be/22nzopiyWx0


סרט תיעודי על מהפכת אוקטובר, מהפכת 1917:

https://youtu.be/gf3vdUR1R4Y?long=yes


ודיון בעברית על המהפכה ששינתה את אירופה:

https://youtu.be/i9EZiO9manQ?long=yes
מהו תשדיר החרצית שניצח בחירות?



תשדיר החרצית (Daisy ad) הוא כינויו של אחד מתשדירי הבחירות המשפיעים בהיסטוריה של הבחירות הדמוקרטיות, על אף שהוא שודר פעם אחת בלבד. התשדיר הזה צולם בשביל תעמולת הבחירות של נשיא ארצות הברית המכהן לינדון ג'ונסון, שרץ בבחירות לקדנציה שנייה בשנת 1964.

בקמפיין החליטו היועצים האסטרטגיים לחזק את הדימוי הפזיז של המועמד המתחרה לג'ונסון, בארי גולדווטר. בנאומיו תמך גולדווטר בשימוש מסוים בנשק גרעיני במלחמת וייטנאם ומטרתו של התשדיר היה ליצור מצב של פחד מפני העמדות הללו. יוצרי התשדיר החליטו להתרכז בהצגתו של גולדווטר כמחרחר מלחמה. זאת על רקע הפחד מ"מלחמה קרה" והחשש הגדול לפריצת מלחמה גרעינית בין הגוש המערבי לגוש הקומוניסטי.

כך נוצר "תשדיר החרצית" הבוטה והמניפולטיבי ושודר ברשת NBC, רק פעם אחת, ב-7 בספטמבר 1964. בתשדיר הוצגה ילדה קטנה התולשת את עליו של פרח חרצית וסופרת אותם בסדר עולה. במהלך הספירה שלה המצלמה מתקרבת לעין הימנית של הילדה. קול גברי מאיים נשמע לפתע וסופר דווקא לאחור, כמו לפני שיגור. ואכן, לפתע המצלמה מציגה בתוך עינה של הילדה את השיגור של טיל גרעיני. פיצוץ חזק בתום הספירה ומופיעה פטרייה גרעינית מאיימת. בשלב הזה נשמעים המילים: "האפשרויות הן ליצור עולם שבו כל ילדי האלוהים יוכלו לחיות, או ללכת אל החשכה. עלינו לאהוב זה את זה, או שנגזר גורלנו למות". בסוף התשדיר הושמעה הדרישה המפורשת: "הצביעו לנשיא ג'ונסון. הסיכונים גדולים מדי מכדי להישאר בבית!"

בשל ביקורת הקשה על התשדיר וההד הציבורי השלילי שנוצר לג'ונסון בגללו, התשדיר שודר רק פעם אחת והורד מיד. אבל הנזק למתחרה של ג'ונסון, בארי גולדווטר, כבר נעשה.

כך, התשדיר יצר את נקודת המפנה במערכת הבחירות של 1964. לא מעט בזכותו הסתיימו הבחירות בניצחון מוחץ של ג'ונסון, שניצח בפער של יותר מ-20%, זאת בזמן שהתשדיר הופך לאבן דרך בעולם השיווק הטלוויזיוני ומשפיע על תרבות השיווק והתעמולה באמריקה.

זה היה מהקמפיינים הראשונים שהטלוויזיה תפסה בו מקום מרכזי והשפיעה באופן משמעותי על חברת ההמונים. כל כך משמעותי שהיא ניצחה את הבחירות הללו.


הנה תשדיר החרצית:

https://youtu.be/dDTBnsqxZ3k
מי היה הרודן האכזרי יוזף סטאלין?



יוסיף סטלין, או יוזף סטאלין, היה מנהיגה השני של ברית המועצות ומגדולי העריצים של המאה העשרים. מיד עם מותו של קודמו, לנין, נוצרה תחרות על ההנהגה בין סטאלין לטרוצקי, אך סטאלין הצליח לסלק את טרוצקי ולהשתלט על ברית המועצות. מכאן ובמשך 30 שנה, עד למותו, הוא הנהיג את המפלגה הקומוניסטית ואת בריה"מ, ביד קשה ובאלימות שלא תתואר.

סטאלין החל להנהיג שלטון אכזרי ודיקטטורי. הוא אמר פעם ש"רצח אחד הוא טרגדיה. 100 מיליון רציחות הן סטטיסטיקה"... ואכן, בשרשרת של "טיהורים" אכזריים במיוחד, הוא חיסל את כל מי שנחשד כמתנגד לו וכלא מיליוני אזרחים נוספים ב"גולאגים" - מחנות עבודת-כפייה איומים.

סטאלין גם הנהיג שיטות כלכליות שגרמו למותם של מיליוני רוסים.

בו-בזמן השליט סטאלין פולחן אישיות קיצוני, שהציג אותו כ"שמש העמים" - כלומר "המנהיג והמורה של עמי ברית המועצות ושל כל האנושות העובדת". בפולחן אישיות זה הוא מתואר כמנהיג שלא שוגה לעולם ושכל ההישגים של בריה"מ הם תודות לתבונה הנשגבת שלו.

מעניין שבמקביל לשיטות ההנהגה האכזריות שלו, ועל אף שחיסל מדענים, משכילים ומנהיגים מקומיים רבים ואיכותיים, הצליח סטאלין לזרז את תהליך התיעוש של ברית המועצות ולהפוך אותה למעצמת-על. במיוחד מיוחס לו הנצחון על הנאצים, אם כי רבים ממעריציו שוכחים את מגוון הטעויות שעשה בדרך אליו ואת העובדה שבגלל שגיאותיו הקשות, איבדה בריה"מ במהלך מלחמת העולם השניה יותר מ-24 מיליון מאזרחיה - יותר מכל מדינה אחרת במלחמה!

בעקבות הניצחון במלחמת העולם השנייה הפכה ברית המועצות, בהנהגתו של סטאלין, לאחת משתי המעצמות המובילות בעולם, בתקופת המלחמה הקרה.

רק לאחר מותו, נחשפו פשעיו של סטאלין והוא הוקע כמנהיג סובייטי מטורף וחסר רחמים, אחד הדיקטטורים האכזריים בהיסטוריה.


הנה סרטון על יוזף סטאלין:

https://youtu.be/cOI8wKFCEIA


חייו ומותו:

http://youtu.be/AzudytUKVvw


הלווייתו של סטאלין, לאחר 30 שנות שלטון, בשנת 1953:

http://youtu.be/Wojz2-6vM2o


כך נולד עריץ - הנה סיפורו המלא של סטאלין, מילדות לבגרות:

https://youtu.be/SIzApqzlP3Q?long=yes


וסרט תיעודי על שלטונו של יוזף סטאלין:

https://youtu.be/j2ijuBe6d4o?long=yes
מהי דיקטטורה?



דיקטטורה היא שלטון יחיד. הדיקטטור הוא שליט עריץ ששולט לבדו בכל רשויות השלטון. הדיקטטור, בעברית: רודן, שולט בדיקטטורה ב-3 רשויות השלטון (הרשות המחוקקת, הרשות השופטת והרשות המבצעת).

השליטה הזו בעם שלם מלווה לרוב בדיכוי של העם ובפגיעה בחופש הדיבור. הרודן אוסר על כל ביטוי של התנגדות או מחשבה שונה משלו. השליטה נשמרת באמצעות טרור, הפחדה, הלשנות, מעקבים ומשטרה חזקה ונוקשה במיוחד. על זכויות האדם איש אינו מדבר בדיקטטורות שכאלה.

הדיקטטורה מעודדת פעמים רבות גם פולחן אישיות, שבו מנהיג השלטון הרודני סממנים של הערצה עיוורת למנהיג ומתוארים מעשיו הדגולים, תכונותיו העליונות והניהול המופלא של המדינה, לרוב ללא קשר למציאות. הכלי היעיל לניהול של פולחן אישיות כזה הוא תעמולה בלתי פוסקת, שאין בה כללי אמת בפרסום או סתם הצגת העובדות הנכונות.

בין הדיקטטורים הידועים בהיסטוריה ידועים סטאלין הרוסי, היטלר הנאצי, מאו טסה טונג הסיני, מוסוליני האיטלקי, קסטרו בקובה ופרנקו בספרד. בימינו שולט בצפון קוריאה הדיקטטור העריץ והאכזרי קים ג'ונג איל.


התשואות שמקבל הדיקטטור מוסוליני:

https://youtu.be/OOv-Ncs7vQk


תקציר של אחד הספרים החשובים על הדיקטטורה של העתיד - הספר 1984:

http://youtu.be/h9JIKngJnCU


עריכה של נאום "הדיקטטור הגדול" של צ'ארלי צ'פלין, מהסרטים המבריקים בתולדות הקולנוע:

http://youtu.be/CsgaFKwUA6g


והדיקטטור המגוחך מהסרט "הדיקטטור":

https://youtu.be/7C-aB09i30E


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.