» «
פוגה מגיסטר
איך הפך מטוס הפוגה מדאון צרפתי למטוס קרב ישראלי?



מטוס הפוגה (Fouga CM-170 Magister) הצרפתי הוא אחד המטוסים המפתיעים ביותר. זה מטוס שפוצח לצרכי אימון של קורסי טיס צבאיים וצוותים אווירובטיים, שנודע בזנב בצורת ה-"V" הייחודי שלו, צורת זנב שזכתה לכינוי החיבה "פרפר".

הפוגה נולד בכלל בתור דאון. ולא סתם דאון אלא מה שנועד להיות הדאון הכי טוב בעולם, כלי טיס קל לשליטה, סופר-דאון שהוא גם סופר יעיל וגם יפה להפליא.

ב-1948 הבינו בחברה שההימור על דאונים לא מוכיח את עצמו והם התגלו כבעייתיים בבטיחות, גרועים בקרב ובעלי אמינות נמוכה למדי.

כשבחברה הבינו שיש להם זהב אבל איש לא רוצה בו, הדאון-הגאון קיבל מנוע והפך למטוס. לא סתם מטוס, אלא מטוס סילון תת-קולי בעל שני מנועים, כלומר דו-מנועי, מטוס נמוך, קל, מאוד בטוח ובטיחותי, סלחן לטעויות של טייסים ודו מושבי, בעל שני מושבים.

היצרנית "אייר פוגה" ייעדה אותו להיות בעיקר מטוס אימון בקורסי טיס צבאיים. כשישראל הצעירה בחרה בו לחיל האוויר שלה, היא התעקשה לסגור עם היצרנית שתאפשר לה לבנות את מטוסי הקרב הללו כאן ובעצמה. מכאן תיוולד, אגב, התעשייה האווירית של ישראל.

במהלך מלחמת ששת הימים, הפעיל חיל האוויר הישראלי מטוסי פוגה מגיסטר רבים למשימות תקיפה, כולל תקיפת מתחמי הצבא המצרי ברפיח, בבוקרו של היום הראשון למלחמה.

מטרת המבצע הזה הייתה לאפשר למטוסי חיל האוויר המשוכללים לפעול בעומק האויב, במבצע "מוקד". זה היה מבצע נועז, שמטרתו הייתה להשבית את חיל האוויר המצרי ע"י השמדת כל מטוסי חיל האוויר שלו, השכם בבוקר ובעודם על הקרקע.

כמו כל הצלחות מבצע "מוקד", הוכיח גם הפוגה את עצמו בהצטיינות, כשחשוב לזכור שהמטוס הזה לא אמור היה בשום שלב להיות מטוס קרב.

מכאן ובמשך שנים רבות חזר והשתמש חיל האוויר הישראלי בפוגות, בתור מטוס ההדרכה. חניכי קורס טיס זוכרים אותו, במיוחד בשלב טיסות הסולו.

על שמותיו בצה"ל מספרים שבן גוריון הוא שנתן לדור הראשון שלהן את השם העברי "סנונית". בסוף שנות ה-70 יגיע הדור השני של מטוסי ההדרכה הללו ויזכה לשם "צוקית". את הגרסה המשודרגת של המטוס הפעיל חיל האוויר שלנו עד שנת 2010.


הנה סיפורו של הפוגה, שהפך צוקית (עברית):

https://youtu.be/YiGo_hxPrOw


הצוקית בסרטון אילם של חיל האוויר:

https://youtu.be/e8TSuxrY8UE


זיכרונות מהפוגה (עברית):

https://youtu.be/mF69j3sRItI


וסרט תיעודי על הפוגה והצוקית הישראלית שיצאה ממנה (עברית):

https://youtu.be/dbfdZZZPr2A?long=yes
הרייר
כיצד מטוס הקרב הארייר ממריא ונוחת אנכית?



מטוס הקרב הבריטי הארייר (Harrier) יכול לנחות בצורה אנכית ללא תנופה, בדומה למסוקים. הוא גם יכול להמריא אנכית, או על מסלול קצר במיוחד. התכונות הללו הפכו אותו למטוס קרב יחודי ובעל שימושיות רבה במצבים צבאיים שונים.

ההארייר הוא מטוס תקיפה שפותח במקביל למדינות נוספות, שניסו לפתח אז מטוסי תקיפה וסיור בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית. מכל אלה היה ההרייר הפיתוח היחיד שהצליח והפך למטוס מבצעי. המהנדסים פיתחו בו מתקן שמסוגל להטות למטה את זרם הגזים שנפלט מהמנוע. כך הם אפשרו לו להמריא אנכית. הטיית הגזים בשיטה הזו אפשרה גם להטות את הגזים קדימה ובכך לעצור באוויר, או אפילו לטוס אחורה!

ההארייר פותח בשיא המלחמה הקרה, בשנות ה-60 של המאה ה-20. מרבית מטוסי ההרייר של חיל האוויר הבריטי הוצבו במערב גרמניה, להגנה במקרה של מתקפה צבאית מצד ברית המועצות. היתרון הגדול של ההרייר היה ביכולות ההמראה והנחיתה שלו, שאפשרו להציבו בבסיסים קטנים ופחות בולטים. יש בכך חשיבות עצומה, שכן ברור היה שבמקרה של מתקפה סובייטית, הבסיסים הגדולים יותקפו מיד. כך התאפשר לברית נאטו לשמור את המטוסים הללו כעתודה תמידית למטוסי הקרב האמריקנים שבבסיסים הגדולים וארוכי המסלולים.

הארייר כה הצליח עד שנרכש אפילו על ידי חיל הנחתים האמריקני, בשירותו כונה AV-8A. שם הוצבו כמטוסי חיל הנחתים על אוניות סער אמפיביות (שיכולות לצאת ולנסוע על היבשה), כך שבמהלך הקרב יוכלו לספק לכוחות המסתערים סיוע אווירי קרוב.

בשנות ה-70 פותח דגם חדש של ההרייר, הארייר ימי (Sea Harrier). הם הוצבו על גבי נושאות המטוסים החדשות של הצי המלכותי הבריטי ואף הצטיינו במלחמת פוקלנד ב-1982, כנגד ארגנטינה.

הוא היה מטוס מוצלח למדי, אך להארייר יצא גם שם של "יוצר האלמנות" (Widow maker). זאת בשל מספר תאונות טיסה שהתרחשו במטוסי הארייר מהדגמים הראשונים. עם כל זאת, המומחים טוענים שהוא לא מסוכן יותר ממטוס קרב רגיל.


הנה מטוס הקרב הבריטי הארייר בנחיתה אנכית והמראה:

https://youtu.be/94c3a7NXxVs


טייס הארייר שאיבד את גלגל החרטום שלו הצליח להנחיתו בנחיתה אנכית מדויקת, על דרגש שהוצב לו במיוחד:

https://youtu.be/pRtlM6IoH-Y


ומטוס הארייר "עומד באוויר":

https://youtu.be/3VFZaKowFNs
מנוע סילון
איך פועל מנוע סילון?



מנוע הסילון (Jet Engine) הוא אמצעי ההנעה של המטוס המודרני. המנוע הוא חלק מהמטוס. בעת שסילון הגזים החמים יוצא ממנו ונע לאחור, הוא גורם למנוע לנוע לכוון הפוך ממנו, כלומר קדימה. כך המטוס שאליו מחובר המנוע נע קדימה.

למנוע הסילון יש 5 חלקים עיקריים ובהם מתקיים התהליך שיוצר את סילון האוויר האחורי, אותו סילון אוויר הדוחף או מניע את המטוס קדימה. 5 השלבים של ההנעה הסילונית הם: הכונס, המדחס, תא השרפה, הטורבינה והנחיר.

זה עובד כך:

כשהמנוע עובד, נכנס אוויר דרך הכונס אל המנוע. כשמטוס מגביה טוס, נכנס למנוע אוויר דליל יותר. משום כך דוחס המדחס את האוויר, בכדי להפוך אותו לדחוס יותר. המדחס גם מאט את תנועת זרם האוויר שנכנס אל המנוע. האטת האוויר נובעת מכך שכשהמטוס טס במהירויות גבוהות, יש להאט את האוויר הנכנס למנוע, כך שהלהבה שבתא השרפה תתקיים בצורה יציבה. לאחר שהמדחס דחס את האוויר, הנפח שלו קטן משמעותית וכך הוא זורם במהירות אטית שבה הלהבה יציבה יותר בתא השרפה. אגב, פעולת הדחיסה גם מחממת את האוויר ומכאן שהוא נכנס אל תא השרפה כשהוא כבר מחומם.

מהמדחס יוצא האוויר אל תא השרפה. מכיוון שהשרפה מתרחשת רק בין דלק גזי לחמצן גזי, יש להפוך את הנפט לאדים לשם בערה. לשם כך מרוסס האוויר הדחוס בדלק סילוני - ממש כמו הנפט שבתנורי הנפט הביתיים שפעם היו נפוצים ברבים מבתי ישראל בחורף.

תהליך השרפה משחרר חום רב, שמגיע בקלות לטמפרטורה של 1500 מעלות צלזיוס ויותר. כדי למנוע בטמפרטורה כה גבוהה מהמטוס להישרף מהחום העצום הזה, מקררים אותו. זה נעשה על ידי הזרמת חלק מהאוויר שנלקח מהמדחס אל מחוץ לקירות תא השרפה לצורכי קירור. כשהאוויר מוזרם עד קצה תא השרפה הוא מקרר את גזי הסילון שנפלטים ממנו וזאת בכדי שהטורבינה לא תימס מהחום העצום.

בתחילה מוציאה הטורבינה מזרם האוויר, אנרגיה מספקת להפעלת המדחס (לשניים ציר משותף). כל שאר האנרגיה שנוצרת במטוס מניעה את המטוס.

לבסוף ייצא סילון הגזים החמים מהמנוע דרך הנחיר, שהוא החלק הפולט את הגזים הרותחים.


כך פועל מנוע הסילון:

https://youtu.be/eA699AKxT7s


בעברית על המבער האחורי, שהוא מנוע סילון אימתני, בהזרקת דלק מתפרצת (עברית):

https://youtu.be/12lNzR9JpOs


עוד הסבר לדרך פעולתו של מנוע הסילון:

https://youtu.be/kz5kv0RfeUc


כך בונים מטוס שמדגים כיצד דוחף את המטוס קדימה סילון האוויר היוצא מאחור (עברית):

https://youtu.be/Re6cgaFn3wE


ופעולתו של מנוע הסילון האמיתי:

https://youtu.be/KjiUUJdPGX0
F-35 לייטנינג II
מהו הופך את F-35 למטוס הקרב הטוב בעולם?



מטוס F-35 לייטנינג II הוא מטוס קרב חמקן שפותח באמריקה, ביחד עם בריטניה. פיתוחו נועד להחליף את מטוסי הקרב של הדור הנוכחי. הוא מכונה "מטוס תקיפה משותף" ועתיד להיכנס לשירות בצבאות ארצות הברית ובריטניה החל משנת 2015.

תכונת החמקנות של המטוס מתייחסת ליכולתו שלא להתגלות על ידי מערכות מכ"מ. זה לא שהוא שקוף לחלוטין למערכות זיהוי מטוסים שכאלה - אך יש לו יכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ של האוייב לגבי מיקומו האמיתי.

האף-35 הוא לא רק מטוס הקרב הכי טוב בעולם, אלא גם המטוס היקר ביותר בהיסטוריה, לפחות עד ימינו. עלות הרכישה של מטוס כזה, אם תכננתם רכישה כזו, היא כ-250 מיליון דולר, משהו כמו מיליארד שקלים.

האף 35 אמור לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו, להתחמק בקלות ממערכות מכ"מ של האוייב ולא להתגלות על ידן, אלא אחרי שיתקוף והכי חשוב - מטוס הקרב הכמעט דימיוני הזה יפיל את מטוסי האוייב הרבה לפני שהם יבינו שהם בקרב אוויר..

המומחים בענף התעופה גורסים שה-F-35 יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון. לפי הערכות בענף התעופה, אחרי ה-F-35 יפותחו למטרות קרב אך ורק כלי טיס בלתי מאוישים - מל"טים.


הנה סיפורו של ה-F35 (עברית):

https://youtu.be/6XbT4o0IMfU


מה הופך את ה-F35 למטוס מעולה? (עברית)

https://youtu.be/Xoc6NDHs0Ys


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


וראיון עם מפקד הטייסת של ה-F35 בחיל האוויר (עברית):

https://youtu.be/t0pzmvEgZuw

סילון

מטוס אטומי
מהו הקונספט של המטוס האטומי?



המטוס האטומי (Atomic plane), הוא מטוס המונע על ידי מנוע גרעיני. מדובר בקונספט, כלומר רעיון שעלה ותוכנן בתקופת המלחמה הקרה.

התכנון היה לרתום את היכולת של אנרגיה גרעינית כדי להניע מטוס ובכך להציע פוטנציאל לטווח אדיר, כמעט בלתי מוגבל ולמשך טיסה ממושך.

הרעיון הבסיסי היה להתקין על סיפון המטוס כור גרעיני שיחמם אוויר. לאחר מכן יוזרם האוויר החם וייצר כוח דחף. התכנון היה שהכור יחליף בכך את הצורך בדלק רגיל ויאפשר למטוס לטוס לזמנים ממושכים וללא תדלוק.

על אף שהמטוס הזה יכול היה להיות מכונת מלחמה מטורפת, דיברו עליו אז כעושה שלום. זה אף זיכה אותו בכינוי "Peace Maker".

לידתו של הרעיון לפתח מטוס אטומי הייתה בשנות ה-40, כשבמהלך שנות ה-50 הוא הלך וצבר אחיזה. מדובר בתקופה בה הטכנולוגיה הגרעינית נבחנה לצרכים שונים. באותה תקופה האמינו תומכי הרעיון ששימוש באנרגיה גרעינית יוכל להתגבר על הצורך של מנועי סילון בתדלוק תכוף ועל טווח הטיסה המוגבל שלהם.

אף שהרעיון בתיאוריה נראה מבטיח, מנעו כמה אתגרים וחששות את פיתוח המטוס הגרעיני הזה. בין הסיכונים הבטיחותיים היו הימצאו של כור גרעיני על סיפון של כלי טיס, ההגנה ההכרחית על הצוות מקרינה (נדרש לכך מיגון כבד ומגושם) והחשש מתאונות או תאונה אפשרית שיביאו לזיהום גרעיני.

משעלו על היתרונותיו הפוטנציאליים הסיכונים והאתגרים הקשורים בכלי טיס גרעיני, הופסק הפרויקט לחלוטין. מה גם שבאותה תקופה התקדמה מאוד טכנולוגיית מנועי הסילון הרגילים. כך יצא שעם כל התכנונים והמחקרים בנושא, אף מטוס גרעיני לא נבנה, הוכנס לשירות או הפך מבצעי בצבא כלשהו בעולם.


הנה המטוס האטומי (עברית):

https://youtu.be/-C1uZxcoLQY


סיפורו של המטוס האטומי (עברית):

https://youtu.be/_9zsj2ZDj90


וסיפור פצצת הגרעין האבודה באוקיינוס השקט:

https://youtu.be/x5NZ0K0uff0?long=yes
בואינג X-51
מהו המטוס המהיר ביותר בעולם?



עם מנוע ללא חלקים נעים ומהירות טיסה של יותר ממייל לשנייה, המטוס של חברת בואינג מדגם Waverider X51-A הוא כיום כלי הטיס הניסיוני הכי מהיר בעולם ואחד הסמנים הברורים של עתיד התעופה.

הווייבריידר הוא עדיין בשלבי פיתוח וניסוי ואינו טס באופן מסודר. המטוס ההיפרסוני החדשני והמהיר מאד הוא אחת מפיסות הטכנולוגיה החדשניות והמורכבות בעולם.

הוא מסוגל להגיע למהירות של פי שישה ממהירות הקול (מאך 6) וכשיושק בעתיד באופן מסחרי הוא צפוי לעשות את המרחק מלונדון אל ניו-יורק בפחות משעה!


הנה תכנון הניסוי של המטוס המהיר בעולם בדגם ה-A שלו:

http://youtu.be/0aNsbb4_C9A


ועוד ניסוי:

http://youtu.be/VZUwKX3_uE4
תמנון
מהי ההנעה הסילונית של התמנון והדיונון?



לתמנון, האוקטופוס (Octopus) שאנו מכירים, יש מערכת הנעה שמזיזה אותו ממקום למקום בצורה יעילה במיוחד. מערכת ההנעה הסילונית של התמנון מזכירה יותר מטוס סילון מאשר יצור חי.

הוא מצויד ביכולת לשחות באמצעות שולי הגלימה או בעזרת כיווץ של זרועותיו, אבל המנגנון האמת מופלא שלו הוא זה שמאפשר לו תנועת סילון מהירה מאוד, המתבצעת על ידי פליטה חזקה של מים, דרך תעלה צינורית גמישה בגופו, שמזכירה סיפון. הסיפון הזה פולט מים בחוזקה, ממש כמו מתקני הסודה או המשקאות המוגזים במסעדות מזון מהיר המוציאים את המשקה בחוזקה.

כך בדיוק קורה גם במטוס סילון, שפולט סילון אוויר ובזכות זה הוא טס חזק ובמהירות עצומה.

התמנון אמנם אינו היחיד שמשתמש בשיטת תנועה שכזו. גם הדיונונים, קרובי משפחתו, נעים כך והם לא היחידים. אבל אצל הדיונון, יצור ימי מרתק ובכל כשרונות אינספור, הכל עובד בצורה שמרתקת את הדמיון.

גם בנושא התנועה מנסים המהנדסים כבר שנים ללמוד כיצד פועלת מערכת ההנעה הזו, כדי לבנות רובוטים יעילים במיוחד שמחקים את יכולותיו והיעילות שלו, כולל התנועה המהירה במרחב.

אבל כיצד בדיוק פועלת מערכת ההנעה של היצורים המופלאים הללו?

התמנונים דוחסים את הגלימה השרירית שלהם כדי לינוק מים, ואז פולטים אותם בזרם חזק, דרך פתח דמוי משפך שנמצא בקצה הגלימה הזו. כך הם יוצרים סילון מים מאחור, שכמו סילון האוויר של מטוסי הג'מבו, מניע אותם קדימה. סילון המים שבאמצעותו מניעים התמנונים את עצמם יוצר מערבולת מים טבעתית, שדוחפת אותם קדימה במהירות וביעילות מופלאים.

אגב, כשהתמנון לא מתפקד כסוג של יצור סילוני ימי, הוא נע על רגליו. נכון, אנחנו חושבים שאלה לא בדיוק רגליים, אלא שמונה זרועות שיש לו. אבל מחקרים מודרניים גילו ששתיים מהזרועות של התמנון הן למעשה רגליים. בעזרת שתי אלה הוא נע, ממש כמו אדם ההולך על רגליו, בעוד 6 הזרועות האחרות משמשות את האוקטופוס לאכילה ולאחיזת אובייקטים, בעזרת כריות ההצמדה שלו.


הנה סרטון שמדגים יפה את מהירותו של התמנון בעת ציד למשל:

http://youtu.be/O43hgHGn4KQ


דיונונים אוסטרליים בעומק הים:

http://youtu.be/n45x2Ek-jAk?t=50s


תמנון "מהלך" על שתיים מרגליו:

https://youtu.be/23qzi88k3aM


והסבר נוסף על ההליכה הזו וכיצד היא משתלבת ביכולות המדהימות האחרות שלו:

https://youtu.be/WIbK9KpEzi0
טרסט 2
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?



טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.

אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.


הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:

https://youtu.be/hvV3KCjhAAo


וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:

https://youtu.be/bFu3RKOblMU


מכונית המירוץ האגדית מקרוב:

https://youtu.be/Oct76xXN9aI


היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:

https://youtu.be/iM_0qCQjZno



וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:

https://youtu.be/rIWdtE-__5M


איירבוס A380
מהו מטוס הנוסעים הגדול בעולם?



מטוס הנוסעים הכי גדול בעולם הוא האיירבוס A380 הענקי. זהו "סופר-ג'מבו" שהוא גם המטוס המסחרי הגדול בעולם. במטוס ענק זה יש מחלקות ואפשרויות שאין במטוסים רגילים וניתן להוסיף לו מתקנים כמו חדרי ישיבות לאנשי עסקים, מזנון, מקלחות, בר, מתחם משחקים לילדים, מועדון ספורט וחדר כושר, חדרי תפילה, חנות דיוטי פרי וכדומה.

ה-A380 הוא מהמטוסים היקרים בהיסטוריה. מחירו של כל מטוס כזה הוא כמעט חצי מיליארד דולר. יש בו שתי קומות נפרדות לחלוטין. אם למטה יושבים הנוסעים הרגילים של מחלקת התיירים, בקומה העליונה של המטוס יושבים נוסעי המחלקה הראשונה והיוקרתית, שלא פוגשים כלל את נוסעי מחלקת התיירים.




הנה הנחיתה של מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם, האיירבוס A380:

https://youtu.be/mdls9UUlCPc


האיירבוס A380 מבפנים:

https://youtu.be/NVItPJAu_Fk


והמראה של ה-A380 הענקי:

https://youtu.be/-ZZazlLLbEc
מהו בום על-קולי?



בטח שמעתם פעם רעש עז שנשמע בסביבה ומישהו אמר שזה קרה בשל בום על קולי של מטוס חיל האוויר, נכון? - אז זהו, שהבומים העל-קוליים הללו הם תופעה פיזיקלית מדהימה והם יכולים לגרום גם להדף שינפץ את החלונות.. לכן אסור לטייסים לעבור את מהירות הקול באזורים מיושבים, בזמן שלום.

בום על קולי מתרחש כשאובייקט כלשהו עובר את מהירות הקול. לא רק מטוסים יכולים לייצר בום על קולי כזה. גם רובים מסוימים ואפילו שוט שמכה באוויר במהירות מייצר את הבום העל-קולי שלו.. ואגב, המטוס משמיע את הבום הזה כל זמן שהוא מעבר למהירות הקול ולא רק ברגע המעבר של מהירות הקול.

ההסבר: כמו סירה ששטה יוצרת סביבה גלים קטנים וכשהיא מאיצה הגלים מצטופפים מלפניה ומתרווחים מאחוריה. אם היא תעבור את מהירות הגלים ותשיג אותם, הגלים יתאחדו מאחריה בשובל וייצרו גל די גדול בצורה של V. במטוס שמשמיע קול התופעה דומה - כשהוא עובר את מהירות הקול, עוברים גלי הקול שבאוויר ויוצרים צורת חרוט מאחריו. אגב, איננו יכולים לראות את החרוט הזה - התמונות עם הענן החרוטי שמאחרי המטוס מראות ענן התעבות קטן שהוא תוצאה של לחץ-אוויר נמוך. אבל כשאנחנו נשמע את הגל הזה, הוא יגיע אלינו בצורת בום. זהו הבום העל קולי.


כך הביס בום על קולי את הצבא העיראקי בקרב (בעברית):

https://youtu.be/sGoIcrMNsxc


והנה ההסבר של בום על-קולי (מתורגם):

https://youtu.be/JO4_VHM69oI


כך זה קורה:

http://youtu.be/XmDVvGNtgMg


מצגת וידאו שמסבירה את תופעת הבום העל קולי:

http://youtu.be/-d9A2oq1N38


התעבות האוויר מאחרי המטוס. היא דומה לבום על-קולי אבל בניגוד לו, ניתן לראותה בצילומים:

https://youtu.be/6B4IVcCuIZE


ובואו לתא הטייס של מטוסי הקרב הללו:

http://youtu.be/NdZ02-Qenso?qr=yes
מהו מטוס המשא הלווייתן?



מטוס האיירבוס בלוגה, הוא מטוס משא שנקרא גם איירבוס A300-600ST, הוא מהמטוסים הגדולים בעולם.

כמטוס משא הוא מעלה לאוויר מטעני ענק, גם במשקלם וגם בנפח העצום שהוא מצליח לאחסן בבטן המטוס. כדי שיוכל לשאת מטעני ענק, הוגדלה במטוס הבלוגה בטן המטוס באופן משמעותי.

צורתו המיוחדת של המטוס, שכונה בעבר "סופר טראנספורטר”, מזכירה את הלווייתן הענקי והעניקה לו את השם החדש "בלוגה", על שם הלבנתן הלבן שבהשראתו הוא עוצב. הצורה הזו היא שמקנה לו את המראה המוכר, אם כי אנו בישראל לא כל כך רואים אותו בנמלי התעופה שלנו.


הנה סרטון על מטוס הבלוגה:

http://youtu.be/xGyTj0D9Ck0


השוו את גדלים בין הבלוגה למטוסי קרב:

http://youtu.be/qrACOLUPln8


ומטוסי התובלה שהובילו אל הבלוגה (עברית):

https://youtu.be/5u22hiC_pes
האם להיטלר היה מטוס חמקן?



הפרשה הזו מדהימה בכל קנה מידה ובעיקר קל ללמוד ממנה איזה מזל שהיטלר וגרמניה הנאצית הובסו במלחמת העולם השנייה ולא זכו לעוד כמה שנים.

מסתבר שכבר באמצע שנות ה-40, שנה לפני סיומה של מלחמת העולם השנייה, הצליחו שני האחים הגרמנים הורטן, מהנדסי מטוסים גאונים, לפתח אבטיפוס של מטוס קרב סילוני שהיה בעל תכונות מתקדמות וחסרות תקדים בשדה הקרב האווירי של אותה תקופה.

המטוס הזה הקדים בחצי מאה את המטוסים האמריקאים החמקנים. הוא היה בעל כנף משולשת, עשויה עץ ופלדה, שהקנתה לו יכולת לחמוק מהרדאר הבריטי. היו בו תותחים הרסניים והנעתו הסילונית הייתה חדשנית ופורצת דרך. בעת הנחיתה הופעלו בו מצנחים שבלמו אותו והיה בו גם כיסא מפלט לטייס. הוא היה העתיד של התעופה הצבאית.

הפיתוח של האחים הורטן נענה לאתגר שהציב שנה קודם לכן מפקד הלופטוואפה הרמן גרינג, הסגן של היטלר, מנהל חיל האוויר הגרמני ומבכירי המשטר הנאצי. גרינג רצה במטוס קרב סילוני שיוכל לחמוק מהרדאר הבריטי, להגיע אל מפקדות בעלות הברית עם משקל רב של חומרי נפץ ולהשמידן.

כמו החמקנים המודרניים התבסס המבנה עוצר הנשימה של המטוס החמקני שזכה לשם הורטן 229 (Horten 229) על כנף משולשת, הקונספט של מטוסים בעלי "גוף שלוב כנפיים", שבהמשך ישמש מטוסי לוחמה כמו "המפציץ החמקן", ה-B2 האמריקאי ולא מעט חמקנים נוספים.

ההורטן, מכל מקום, היה עשוי בחלקו מעץ משוח בדבק. כדי שיוכל לחמוק מהרדאר, ערבבו המהנדסים בדבק הזה אבקת פחם, שבולעת גלים אלקטרומגנטיים.

המטוס החמקן הנאצי היה גם מטוס לוחמה מצוין. במבחנים ותרגילים של פעולות אוויר שערך חיל האוויר הגרמני ב-1944 הוא הצליח להביס את מטוסי ה"מסרשמידט" מדגם Me 262, גאוות ההנדסה האווירית הגרמנית.

למזלן של בנות הברית הסתבכו העניינים בתחילת 1945. במקביל לתבוסתם המסתמנת של הגרמנים במלחמה, התרסק גם האבטיפוס הראשון של ההורטן 229 בטיסת ניסוי ועיכב את התהליך בזמן רב. האחים אמנם יבנו אבטיפוס נוסף אבל הנאצים ההולכים ומובסים כבר לא יספיקו להנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו.

ההורטן הוחבא עם התכניות בהאנגר סודי ומרוחק, שנתפס בגמר המלחמה על ידי הצבא האמריקאי. האבטיפוס והתכניות שלו הועברו לאמריקה וללא ספק היו חומר לימוד מצוין למהנדסי התעופה שם.

יותר מ-70 שנה אחר כך מככב בשמיים ה-B-2 המודרני, מטוס קרב חמקן ומפציץ אימתני שנראה ופועל ממש כמו ההורטן, אבל עם טכנולוגיות של המאה ה-21. בשנת 2009 סיים צוות חוקרים אמריקאי לבנות את ההורטן 229, על פי התכניות המקוריות שלו.

אמריקה למדה שוב עד כמה הקדימו האחים הורטן את עולם התעופה הצבאי של התקופה. הפרויקט הונצח בסרט תיעודי שנקרא "אצבעו של היטלר" והזכיר שוב את הגאונות הטכנולוגית הגרמנית ועד כמה היה העולם קרוב לגורל אחר לחלוטין מזה שבו זכינו במציאות.


הנה סיפורו של ההורטן 229 או החמקן הנאצי (עברית):

https://youtu.be/sGZkBj70rzQ


זה מה שהיה עלול לקרות אם היו הנאצים מספיקים לייצר אותו:

https://youtu.be/RtNr9mb6CZI


וסיפורה של הקבוצה שבנתה אותו 50 שנה אחרי:

https://youtu.be/KedwbUw6BDk
מה הפך את הציפור השחורה למטוס הסילון המהיר בהיסטוריה?



"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.

כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.

אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...

ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.

בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.

בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!

רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.

הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.

כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.


על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):

https://youtu.be/IYEopK6zLrY


מצגת וידאו:

https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q


באנגלית:

https://youtu.be/ru4AHP7wOMA


המחליף שלו (בעברית):

https://youtu.be/ftOgaYeySRQ


סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:

https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes


והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:

https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
מהו מטוס המיני קונקורד?



המבוגרים ודאי זוכרים את מטוס הנוסעים הסילוני "קונקורד". הוא היה מטוס הנוסעים הסופר סוני הראשון בעולם, כלומר מטוס הנוסעים הראשון שחצה את מהירות הקול וכמעט היחיד שהגיע למהירות כה גבוהה.

בשנות ה-70 הפך הקונקורד ממיזם דמיוני ומעורר השראה לעובדה קיימת ומרגשת, שגמעה מרחקים במהירות שיא. אך בו בזמן היה הקונקורד גם אתגר טכני לא פשוט ופרויקט כלכלי יקר ומורכב. לבסוף הוא גם נמצא כלא רווחי ובתחילת שנות ה-2000 הפסיקו להשתמש בו לתמיד. מרבית מטוסי הקונקורד מצאו את דרכם למוזיאונים בעולם ומאז לא נוצר מטוס על-קולי נוסף.

כיום, מסתבר שיש חדש בתחום התעופה המסחרית העל-קולית. ריצ'רד ברנסון, יזם תעופה ומיליארדר בעל הישגים רבים, מי שגם מתכנן להוציא טיסות לחלל, הציג את חברת Boom שהוא הקים ואת מטוס ה"בייבי בום" - מטוס על-קולי שהוא מעין מיני-קונקורד.

הבייבי בום אמור להטיס נוסעים בעלי יכולת בקווים ארוכים. תמורת כרטיס שצפוי לעלות כ-5,000 דולר, למשל, הוא יחצה את האוקיינוס האטלנטי בקצת יותר מ-3 שעות!


הנה מטוס Boom XB-1 שעליו מתבססת היוזמה:

https://youtu.be/OM8Z2qbI3FU


הכרזתו של ריצ'רד ברנסון על המיזם התעופתי החדשני:

https://youtu.be/nfg1uYQGjzY


ה"בייבי בום" או המיני קונקורד, בתהליך התכנון והייצור שלו:

https://youtu.be/c-HbJn3LAHc


ומטוס הקונקורד עליו השלום:

http://youtu.be/v9bVFkDhGPE
איך החץ השחור שבר את כל השיאים וכלום?



"החץ השחור" (YF-12 Blackbird) הוא אחד מפספוסי הפיתוח האווירי הגדולים שיש. לפני יותר מ-60 שנה הוא נצנץ לרגע כאחד ממטוסי הקרב המהירים והטובים בהיסטוריה ונדם.

המטוס המטורף הזה קבע כבר בשנות ה-60 שיאים שלא נשברו עד היום ומשאירים עשן אפילו למטוסי חמקן בני ימינו. אבל היו מי שבחרו אז לא להפוך אותו למטוס מבצעי.

מטוס היירוט ממשפחת הציפור השחורה נחשב ממטוסי הסילון המאוישים הכי מהירים והגבוהים בגובה הטיסה בתולדות התעופה. משפחת המטוסים הזו כללה מטוסי ריגול סודיים ומגביהה טוס במיוחד, שיתרונה במהירות אדירה וגובה עצום. הם תוכננו במלחמה הקרה לבצע חדירה מהירה ועמוקה לברית המועצות, בלי יכולת לעצור אותם.

ואכן, הוא היה אבטיפוס של מטוס קרב ששבר את כל השיאים, כמו לטוס במאך שלוש ולהילחם במאך שלוש, פי 3 ממהירות הקול.

בראש צוות הפיתוח שלו עמד מהנדס התעופה הגאון של חברת לוקהיד, קלרנס "קלי" ג'ונסון, מי שנחשב לאחד היצירתיים בתולדות התעופה. עם טווח טיסה עצום ומערכות נשק שיהפכו אותו לבלתי ניתן לעצירה, קלי הבין שהכי טוב יהיה להפוך אותו למטוס יירוט מתקדם וליצור מטוס שימחץ כל אויב.

ומכאן הם יצרו את מטוס הקרב הגדול, המהיר, הכבד, המגביה ובעל טווח הטיסה הגדול ביותר בהיסטוריה. אבל הוא לא הגיע לשום מקום.

כי "החץ השחור" לא יוצר בייצור סדרתי ואפילו לא ליותר מדי ניסויים, למעט של נאס"א, הגוף היחידי שהשתמש בו למחקר אווירי, במשך עשור בשנות ה-70.


הנה קיצור תולדותיו של "החץ השחור" (עברית):

https://youtu.be/JrbcOFHMl90


מטוס היירוט האגדי שלא יוצר "החץ השחור" (בעברית):

https://youtu.be/ftOgaYeySRQ


ממשיכו שנזנח גם הוא (עברית):

https://youtu.be/BvQa-puuvzE


וסרטון תיעודי על החץ השחור:

https://youtu.be/Cyii64t7HGA?long=yes
מה היה מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד?



הקונקורד היה מטוס נוסעים סילוני, שחצה את מהירות הקול. לצד מטוס הטופולב Tu-144 הרוסי, הוא היה היחיד מבין מטוסי הנוסעים שיכול היה לעשות זאת.

הקונקורד פותח בשנות ה-60 על ידי בריטניה וצרפת והופעל בשנים 1976-2003 בחברות תעופה מסוימות באירופה, בעיקר בתעופה הבריטית והצרפתית. מרבית טיסותיו הופעלו בקווים מלונדון ופריז לניו יורק ולוושינגטון.

עד להתרסקות של מטוס הקונקורד בטיסה 4590 של אייר פראנס, נחשב מטוס הקונקורד לשיא ההישגים של התעופה האזרחית.

טיסה 4590 התרסקה ב-25 ביולי 2000 לתוך בית מלון בצרפת וכל הנוסעים ואנשי הצוות שבה נספו. זו הייתה התאונה הקטלנית היחידה שבה היה מעורב הקונקורד, אבל היא הביאה לכך שבעקבות האסון הופסק לחלוטין השימוש במטוסי הקונקורד.

אך למעשה, מה שגרם להפסקת השימוש והפיתוח של הקונקורד היה ההשקעה המטורפת בתחזוקה שלו. בגלל המהירויות המטורפות שהוא הגיע אליהן עבר הקונקורד בלאי מטורף. כי בשיא המהירות שלו, התארך גוף הקונקורד ביותר מחצי מטר. כשהקונקורד מאט את מהירותו, הוא מתקצר לגודל המקורי.

התהליך הזה לבדו שוחק את הקונקורד מאד ומייקר את התחזוקה של מטוס כה גדול וחדשני. מכאן יצא שבשלב מסוים הבינו בחברות התעופה האירופיות שפשוט לא שווה להמשיך להחזיק ולהטיס את הקונקורד, מה גם שהבטיחות שלו גם היא לא הייתה מוצלחת במיוחד.


הנה סיפורו העצוב של הקונקורד המיתולוגי (בעברית):

https://youtu.be/qFfNzFfbUOA


על כשלון מטוס הנוסעים העל-קולי הגדול ביותר:

https://youtu.be/a_wuykzfFzE


סופו של פרויקט הקונקורד:

https://youtu.be/mAj2-mLZ0f8


בתחילה היה מטוס הקונקורד אחד ההישגים הגדולים של התעופה המודרנית:

http://youtu.be/v9bVFkDhGPE


המראה של מטוס הקונקורד:

https://youtu.be/5MCETiKCLhc


זה מה שנשאר - טיסן דמוי מטוס קונקורד:

http://youtu.be/2ZeGylHqo7M


וסרט תיעודי על תולדות הקונקורד:

https://youtu.be/b6OCuJZ9bX4?long=yes
מהו המטוס החמקן?



מטוס חמקן הוא מטוס שלא מתגלה על ידי מערכות מכ"מ (רדאר), או לפחות מצליח להיעלם מרוב המכ"מ. במטוסים חמקניים הוטמעה היכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ לגבי מיקומו האמיתי של החמקן ומקטין את יכולת ההגנה למולו.

בשל הפיתוח היקר של מטוסים חמקנים, הם פותחו עד היום רק על ידי המעצמות. הראשונים היו מטוסי F-117A, המטוס החמקן הראשון של העת המודרנית. היו גם את ה-F-22 ראפטור ומטוס הקרב F-35 לייטנינג II האמריקאי-בריטי, שפיתוחו נמשך עד היום.

כמובן שהיה המפציץ החמקן האמריקני הוותיק יותר B-2. בנוסף פותחו מטוסים חמקנים גם על ידי רוסיה וסין. יש סברה שהנאצים ניסו לייצר מטוס חמקן בעת מלחמת העולם השנייה ולא סיימו (ראו באאוריקה בתגית "הורטן 229").

מטוס הקרב החמקן אף 35 למשל, יכול לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו ולהפיל את מטוסי האויב בשלב מוקדם מאד, בטרם יתחיל קרב האוויר האמיתי.


הנה החמקן החדיש F22 (עברית):

https://youtu.be/jjy2XyTQ6a0


עולם החמקנות (עברית):

https://youtu.be/65v0HOi9MAo


הכירו את המטוסים החמקנים ובמיוחד את הראשונים שתוכננו לחמוק כך:

https://youtu.be/X5aytDSnuxk


כדי לחמוק מהרדאר - כך הומצאו המטוסים החמקנים:

https://youtu.be/As0Z5ror0BA


הכירו את המפציץ החמקן B2:

https://youtu.be/fpXtcZ4CHmg


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


ואחד החמקנים החזקים בעולם - YF 23 "אלמנה שחורה":

https://youtu.be/dPgm-4TZ9Kk


מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?



מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!

המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.


הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk


המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:

http://youtu.be/aReAJ4t_ShU


מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:

https://youtu.be/wDlN8zMwKJs


וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.