» «
בחזרה לעתיד
מהם סרטי בחזרה לעתיד ומיהו מרטי מקפליי?



הטרילוגיה הקולנועית "בחזרה לעתיד", שהסרט הראשון בה יצא ב-1985, היא שלישיית סרטים גאונית בדרך שבו היא עוסקת בעתיד. בסרטים הללו קופץ מרטי מקפליי (מייקל ג'יי פוקס) 30 שנה קדימה, אל העתיד. הוא עושה זאת על גבי מכונית דלוריאן, שהיא מכונת זמן שנבנתה בעלילת הסרט. סרטי "בחזרה לעתיד" הציגו טכנולוגיות עתידניות שונות, שמרגשות את הצופים עד יום, אם כי היוצרים לא באמת ניסו לחזות את העתיד, אלא יותר "להתפרע" בדימיון וליצור עתיד כמו שחלמו אותו בזמן יצירת הסרט.

בין ההמצאות העתידניות שבסרט ניתן למצוא טכנולוגיות שהתממשו במציאות, כמו מסך הטלוויזיה השטוח, שיחות וידאו שבמהלכן עוברים המשוחחים ממכשיר למכשיר תוך כדי שיחה ועוד.

לעומתן, יש לא מעט המצאות שלא התממשו עדיין, כמו ה'הוברבורד', שהוא סקייטבורד ללא גלגלים מכיוון שהוא מרחף באוויר, או סוג של הולוגרמות תלת ממדיות וריאליסטיות במיוחד המוצגות בשלטים, מכוניות מעופפות שטסות בשמי העיר ונעלי ספורט שנרכסות לגמרי בעצמן. אגב, על נעליים כאלה עובדת חברת נייקי כבר שנים והכריזה שב-2016 תתחיל לשווקן.

יש בסדרה גם נגיעה ברעיונות פילוסופיים, כמו פגיעה בקו־הזמן המתרחשת בסרט, כשמרטי מפריע בעבר לפגישתם של הוריו. אימו הצעירה מתאהבת דווקא בו ולא באביו, מה שימנע בעתיד את לידתו שלו..

בתאריך ה-21 באוקטובר, שנת 2015 חגגו בעולם כולו את היום שבו נסע מרטי, הרכוב על מכונית הדלוריאן שלו, בסרט "בחזרה לעתיד 2". התאריך הזה הוכרז בעולם כבר מזמן כ"יום בחזרה לעתיד" והוא אחד התאריכים המפורסמים בתולדות הקולנוע.

על אף הלחצים הרבים שמופעלים עליו ולאכזבת המעריצים הרבים, מסרב הבמאי זמקיס בעקשנות לעשות סרטים נוספים בסדרת הסרטים האהובה כל כך ומסביר זאת בכך שהם טובים בדיוק כמו שהם ומיותר לשנותם או להוסיף עליהם.


הנה עלילות "בחזרה לעתיד":

https://youtu.be/FJyqJYypqOg?t=10s


והנה ניתוח של שגיאות טרילוגיית בחזרה לעתיד:

http://youtu.be/xvWEIxdTB6Y
בוני וקלייד
מי היו בוני וקלייד?



צמד השודדים בוני וקלייד (Bonnie and Clyde), בוני פארקר וקלייד בארו, היו ידועים לשמצה בכל אמריקה. הם פעלו בשנות ה-30 של המאה הקודמת, בזמן השפל הגדול ומשכו תשומת לב רבה מצד התקשורת והציבור. מעלליהם של בוני וקלייד ריתקו את דמיונם של בני התקופה והיו לשם דבר - השודדים הזוהרים, הרומנטיים, המעניינים ואולי אפילו הנערצים בכל הזמנים!

נכתבו עליהם שירים, נעשו סרטים והציבור אינו חדל להתעניין בזוג השודדים הנועזים הללו. ניסו להציג שוב ושוב סרטים שסיפרו מי היו שני הפושעים הללו באמת, אבל זה לא עזר. כולם התעניינו בהם ורצו לכל סרט שסיפר את סיפורם, לרוב כזוג יפה ונועז שמצליח להילחם בכל העולם ולהתגבר באומץ, עד לסופם הטרגי, מיריות השוטרים שהניחו להם מארב.

גם הסרט שנעשה עליהם בשנות ה-60 היה סרט מהפכני בהיסטוריה של הקולנוע, כשבפעם הראשונה מוצגים דווקא האנשים הרעים כגיבורי הסיפור ולא אנשי החוק והשריף הרודפים אחריהם. גם האופן שבו הוצגה האלימות בו היה חדשני ובוטה במיוחד ומעורב בהומור שמזכיר קצת קומיקס.


הנה קדימון לסרט על בוני וקלייד משנת 1967:

http://youtu.be/3ACCpXaA-MU


סצנת החיסול של השניים מהסרט שנקרא על שמם:

https://youtu.be/NrmUpso_xT8


סרט אותנטי שצולם מיד לאחר מותם ב-1934:

https://youtu.be/hzNntWE16xo


הרכב האמיתי של בוני וקלייד, עם חורי היריות שבו:

https://youtu.be/y3gtTNIlUZ4


וסרט תיעודי נחמד על בוני וקלייד (בעברית):

https://youtu.be/Z0O58JHO51Y?long=yes
Powers of Ten
מהו הסרט "בחזקת עשר"?



לא רבים יודעים שמעבר לעיצוב רהיטים, מהידועים והפופולאריים בתולדות העיצוב, שלחו בני הזוג צ'ארלס וריי אימס את ידם גם ביצירת סרטי קולנוע ניסיוניים. הם יצרו במהלך השנים כמה סרטים ניסיוניים.

אחד מהסרטים הניסיוניים הללו שהם יצרו הוא "Powers of Ten". הסרט הזה, בעברית "בחזקת 10", שיצרו בשנת 1977 עבור ענקית המחשבים יבמ, מציג את עניין קנה המידה ומה עושה הוספת הסיפרה 0 בכל פעם. הוא עושה זאת באמצעות "זום אאוט" מדומיין מבחור ישן על שמיכת פיקניק שעל הדשא, אל היקום כולו, דרך מערכת השמש, החלל החיצון והגלקסיה ואז שב בחזרה, עד לגרעין שבאטום.

בנוסף לסרט "כוח ה-10" עשו בני הזוג סקטים נוספים שסייעו לא מעט להגדלת הפופולאריות של המדע, שהיה אחד מסממני המודרניזם.


הנה הסרט Powers of Ten:

http://youtu.be/0fKBhvDjuy0


ואחד שעובד הפוך - מהיקום אל האטום:

http://youtu.be/xmdIbp87KLg
המטריקס
מהו המטריקס?



"המטריקס" הוא טרילוגיית סרטים, סדרה של 3 סרטים כמעט פילוסופיים, שעוררו דיון ציבורי רחב, על נושאים שלא נהגו עד אז לקשר לסרטי קולנוע דווקא. הסרט הראשון והמעולה היה סרט שחידש ועורר עניין רב בעולם הקולנוע ההוליוודי והבנאלי. במיוחד דיברו בו בהקשרים של פילוסופיה, תנועה ועיצוב. הוא גם שדרג את סרטי האקשן שבאו אחריו ויצר גל של של כוכבים מעופפים המנהלים קרבות קונג פו מסוגננים.

כמו סיפורים גדולים בהיסטוריה האנושית, מטריקס מהדהד את ארכיטיפ מסע הגיבור, שבו יוצא אדם למסע שממנו ישוב כגיבור ולא ככל האדם.

המטריקס הוא עולם של חלום, אבל בבסיסו עומד דווקא חוסר היכולת האנושית להבדיל בין חלום למציאות. משום כך, יש בסדרה ערבוב בין מציאות כמו שכולנו מכירים לבין יכולות עילאיות של הדמויות. קצת כמו בחלומותינו שלנו, שבהם גם אנחנו עפים בלי המגבלות של כוח הכבידה, הדמויות נעות בסרט בין המציאות לאשליה, כשהן לא מוגבלות לקרקע או למגבלות האנושיות שבמציאות. הגיבור "הנבחר" ניאו מבין שהוא אינו חי במציאות האמיתית, וכמו ברבים מסרטי האקשן, גם כאן הוא משחרר את העולם מהרשעים שהחזיקו אותו בתוך האשליה. יש כאן מערכות אינטליגנציה מלאכותית שהפכו את האדם לנשלט והוא היחיד שיוכל להן. או שלא, כי לא נעשה ספוילר..

המטריקס העלה סוגיות פילוסופיות מעניינות, כמו האבחנה בין מציאות לדמיון והיכולת של גיבור הסרט ניאו לחיות במציאות שהיא לגמרי אשליה. הסרט מעורר מחשבה על המציאות השולטת גם בנו ובמוחנו. הפילוסוף דקארט שאל כבר מזמן איך נוכל לדעת שאיננו חיים בחלום וגרס שאם לא יצאנו מעודנו מתוך החלום, לעולם לא נדע בביטחון שהמציאות היא אכן "המציאות". המטריקס משתעשע בדיוק בבלבול שבקו התפר הזה, בין חלום למציאות. כך הוא מזמין אותנו לחשוב גם על חיינו שלנו ועל הקשר בין מה שאנו "יודעים" על חיינו לבין האמת שבהם.

המטריקס נודע גם בשיטות הצילום החדשניות שלו, כמו "השוט של מטריקס", שיטת הצילום ב-360 מעלות שהוצגה בו לראשונה וזכתה לחיקויים רבים מאז. מיוחדת גם שיטת ה"צילום זמן-קליע" (Bullet-Time), המגמישה את המהירות בסצנות אקשן והופכת אותן למחולות מסוגננים של אלימות יפה להפליא. הצילום, העריכה והאפקטים המיוחדים של הסרטים הללו הופכים את המציאות של המטריקס לחלום קולנועי ולגן עדן של "אפקטים מיוחדים".

ושוב כמו בחלום, עם כל הדמויות היפות, הסגנון המעוצב, התלבושות המוקפדות והאביזרים האייקוניים, כל מה שמופיע במטריקס הוא מיוחד ומלא בסטייל. תוך כדי עלילת האקשן המקובלת, משרטטים סרטי המטריקס על המסך מציאות בעלת גוון ועיצוב ייחודיים שהפכו לאגדה.


הנה סיפורו של המטריקס (עברית):

https://youtu.be/ok0lSP6ePHk?t=10s


האפקטים המיוחדים שמככבים בסרט מטריקס:

https://youtu.be/Kjcv-JtUOgA


הנה השילוב של שיטות הצילום "טכניקת זמן קליע" ו"השוט של מטריקס" ב-360 מעלות:

http://youtu.be/bKEcElcTUMk


וטכניקת "חיתוך זמן" שהתפתחה מהמטריקס:

http://youtu.be/OruWu1hZe9M


או "הקפאת הזמן" כמו שמכנים אותה לעתים:

http://youtu.be/dDYNYHaDYGE

סרטים מפורסמים

בלייד ראנר
מה גדולתו של הסרט "בלייד ראנר"?



לא פעם נבחר הסרט "בלייד ראנר" לסרט המדע הבדיוני הטוב בכל הזמנים. רוב המבקרים סבורים שהסרט עם המציאות העתידנית הלא-מלהיבה שלו, הוא למעשה יצירת פאר קולנועית. הסרט, בבימויו של הבמאי רידלי סקוט, מציג את קצין המשטרה ריק דקארד בלוס אנג'לס של שנת 2019. הוא מתאר מציאות עתידית קודרת ואפלולית, דיסטופיה.

הגיבור מקבל משימה לחסל כפילי-אדם שהסתננו אל העיר. הוא רודף אחריהם בעיר גדולה, חשוכה ומזוהמת מארובות הפולטות עשן ללא הפסקה, מעין מטרופולין עצום שאווירו דחוס וסמיך, מקום עתיר מיעוטים, תימהונים וכתות הזויות, בשווקים שמזכירים את תרבויות המזרח. אל מול גורדי שחקים בגובה מצמרר, הוא נוסע בכלי רכב מעופפים, בין בניינים עטויי שלטי פרסומת אימתניים בגודלם. עשירי החברה הזו כבר ברחו מכדור הארץ זה מכבר ועברו להתגורר במקום אחר, אוף וורלד, נעים ונקי יותר.

לא רבים יודעים שדרכו של "בלייד ראנר" אל המסך היתה מלאת קשיים ורצופת מכשולים. לא מעט הסתבכויות וקשיים ליוו את עשייתו וגם לאחר שיצא בשנת 1982 להקרנות, הוא נחל כישלון חרוץ. הצופים כמעט ולא באו לראותו. באותן שנים הוצפו בתי הקולנוע בסרטי מדע בדיוני גרועים. זה גרם לכך שהקהל שמאס מהם, לא נהר לסרט המוצדק הזה, שיהפוך ברבות השנים לסרט פולחן ויקבל את ההכרה המגיעה לו כיצירת מופת.

הסרט מבוסס באופן רופף על הספר "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?" מאת פיליפ ק. דיק. במקום סיפורי גבורה ומלחמות עתירות שכלולים ומערכות לייזר להשמדה, הוא הציג בספרי המדע הבדיוני שלו גיבורים מסובכים, רדופים, שמחלות נפש וסמים מבלבלים להם את המציאות עם הזיות. דיק גם תעב סרטים הוליוודיים והירבה לסרב להצעות להפוך את ספריו לסרטים.

אבל כיוצא מן הכלל העניק הסרט העתידני "בלייד ראנר" חוויה ויזואלית מסחררת לצופים. ממש כמו "מטרופוליס" משנות ה-30, סרטו הדיסטופי של פריץ לאנג הגרמני, גם יוצר בלייד ראנר, רידלי סקוט, הקיף את עצמו במיטב המומחים בתחום האפקטים המיוחדים. הוא אסף בעלי מקצוע שעשו בעבר את האפקטים לסרטים כמו "אודיסיאה בחלל 2001" ו"סטאר טרק" והצליח ליצור איתם חברה עתידנית לא פשוטה, אבל כזו שאפשר להאמין לה. והשם "בלייד ראנר", אגב, נלקח בכלל מספר אחר של סופר אחר, בשם אלן אי. נורס..


הנה הסיפור של "בלייד ראנר":

https://youtu.be/1C7pnqr2Qpk?t=40s


מה כל כך מוצלח בסרט "בלייד ראנר":

https://youtu.be/4ax1pz3riAU


קדימון הסרט הבדיוני הטוב אי-פעם:

http://youtu.be/eogpIG53Cis


חוות דעת על "בלייד ראנר":

http://youtu.be/GXRlGULqHxg


והאסתטיקה של בלייד ראנר:

http://youtu.be/iYhJ7Mf2Oxs
ביטלג'וס
מיהו ביטלג'וס ולמה הוא מגרש אנשים מביתם?



הקומדיה הגותית והמופרעת ביטלג'וס (Beetlejuice) מ-1988 היא סרט אפלולי ומשעשע שבו זוג נשוי שמת והיה לרוחות מתים, מזעיק לעזרה "מגרש חיים" (ההיפך ממגרש שדים) דוחה ומכוער, מת ובעל עכברים בתור כרטיסי ביקור.. הם מבקשים ממנו שיעיף מביתם משפחה שחיה בו לאחר מותם ורוצה להפוך את הבית לאתר תיירות. הזוג המת רוצה לחיות בבית לבדו... ביטלג'וס מתגייס אמנם למשימה, אבל בהדרגה מגלה הזוג שגם לו יש מזימה משל עצמו..

הסרט שמתנהג קצת כמו סרט מצויר בתלת ממד מלא ברגעים משונים ומצחיקים. כמו סצנת הארוחה שבה מקבלים הסרטנים מהצלחות חיים משל עצמם או הפגישה עם ביטלג'וס בבית הקברות שבו חפר הזוג. אם להשוות אותו ל"הזבוב", סרט אחר שעוסק בחיים שלאחר המוות, ביטלג'וס הוא חגיגה של האפטרלייף, החיים בעולם הבא, שמגחכת ולועגת לעולם הזה, על החמדנות, הפלצנות, הביורוקרטיה ומה לא. בעוד "הזבוב" מתייסר, מתקשה להשלים עם מותו ומזמין את הצופה לחוות את ייסורי הכאב לראות את אהובתו ממשיכה בחיים, הזוג המת הזה נחוש לפעול ולחיות..

ביטלג'וס הוא גם הסרט שהוליד את מי שיהיה אחד הבמאים הנערצים בדורו, טים ברטון. מכאן הוא ימשיך בשרשרת סרטים אפלוליים ומודגשי עיצוב כמו "באטמן" ו"המספריים של אדוארד". הוא ביים כמה מהשחקנים הטובים כמו מייקל קיטון בתפקיד ביטלג'וס, אלק בולדווין בתור הבעל של ג'ינה דיוויס, שחקנית שכיכבה בכמה סרטי מוות כמו "הזבוב", "תלמה ולואיז" ו"טרנסילבניה 6-5000".


הנה ביטלג'וס:

https://youtu.be/VwZvYGFGC88


סצנת הארוחה המפורסמת עם השיר והרגע המפתיע מהסרט:

https://youtu.be/AQXVHITd1N4


החפירה בדגם בית הקברות:

https://youtu.be/8TN_VnZnOW4
הגל השלישי
מה היה ניסוי הגל השלישי?



"הגל השלישי" (Ron Jones experiment) הוא שמו של אחד הניסויים החינוכיים החשובים, אך מעוררי המחלוקת בהיסטוריה המדעית והחינוכית.

את הניסוי יזם רון ג'ונס, מורה כריזמטי להיסטוריה בתיכון של פאלו אלטו בקליפורניה. בשנת 1967 הוא הפך את תלמידי כיתה י' שלמדו אצלו, לחברים בתנועה פשיסטית מדומה שאותה כינה בשם "הגל". הוא יצק בהם גאווה, צייר להם סמל, לימד אותם להצדיע והודיע להם שהדמוקרטיה אינה טובה ושיש לבטלה.

בכל יום הציג המורה היבט אחר של השליטה בחיי הפרט וחיזק אותו באמצעות פעולות שעשה לתלמידים. יום אחרי יום הוא השתלט עליהם כקבוצה, הפך למנהיגם ושלט בהם באמצעות מרכיבי השליטה באזרחים: כח בעזרת משמעת, קהילה, פעולה וגאווה.

לבסוף, אחרי שהתלמידים נכנסו חזק מאד לעניין והחלו בעצמם לגלות סימני פשיזם וסממנים כמו טרור, ריגול, הלשנה ואלימות, חשף בפניהם ג'ונס את העובדה שהם בעצם נהגו כמו האומה הגרמנית ובחרו בדרך המסוכנת של הפשיזם.

המורה הבהיר להם שאם הניסוי הצליח, הרי שהוא הצליח ללמד אותם שכל אחד אחראי למעשיו ושהסכנה גדולה מדי בללכת אחרי מנהיגים בעיוורון, מבלי לפקפק ולהטיל ספק ומבלי למחות, כשרצון הקבוצה גוזל את זכויות הפרט ומונע מהיחיד לראות את השליטה שמופעלת עליו.

הניסוי זכה להדים גדולים ועורר מחלוקת רבה. היו שראו בו ניסוי חינוכי חשוב, בעוד שרבים ראו בו ניסוי שאינו מדעי ושנעשה באופן לא אחראי, תוך שימוש בבני-אדם, באופן שיכול אף להיחשב מסוכן.

שנתיים אחר כך פוטר ג'ונס מסיבות לא ברורות שיתכן והיו קשורות בניסוי. הוא עצמו תיעד את פרטי הניסוי 9 שנים לאחר שהתקיים.

הניסוי כונה בעיתונות הגרמנית "נאצים לחמישה ימים", כותרת שנתן לו העיתון הגרמני "דר שפיגל". ואכן, היו שראו בו שם מעין הצדקה היסטורית התומכת בטענה של חלק מהגרמנים, שהם עצמם היו קורבנות של המשטר הנאצי ושל פסיכולוגיית ההמונים שהיטלר וגבלס היטיבו להפעיל עליהם.

הניסוי השפיע גם על התרבות הפופולארית. בשנת 1981 זכה הניסוי להיות מונצח בסרט טלוויזיה חינוכי וחשוב בשם "הנחשול" (The Wave). הייתה גם גירסה גרמנית בשם "Die Welle", שזכתה להצלחה גם היא.

בהמשך יצא גם ספר לבני נוער בשם "הגל".

הד מסוים לגל השלישי ולמסרים שניסה רון ג'ונס להעביר לתלמידיו ניתן לראות גם בקטעים מהסרט "החומה" של הפינק פלויד.


הנה סיפורו של ניסוי "הגל השלישי" מפיו של המורה רון ג'ונס:

http://youtu.be/iM7zC6aS4pQ


החומה של הפינק פלויד עם סמל הפטישים, כדימוי מקביל לגל ולצלב הקרס הנאצי:

http://youtu.be/ldsJ0laYn6s


וסרט הטלוויזיה המלא "הנחשול", שמבוסס על סיפור הניסוי (מתורגם):

http://youtu.be/-v2lwr72Ux4
האזרח קיין
מהו הסרט הטוב בכל הזמנים?



הסרט הטוב ביותר בהיסטוריה הוא לדעת רבים ממבקרי הקולנוע "האזרח קיין", סרטו של הבמאי והשחקן האמריקאי אורסון ולס. פעם בעשור עורך המגזין "sight & sound" של המכון הבריטי לקולנוע משאל בין אלף מבקרי קולנוע, אנשי האקדמיה לקולנוע ומומחי הקולנוע המובילים בעולם, לגבי הסרט הטוב ביותר אי-פעם. בחמשת העשורים הקודמים זכה במקום הראשון הסרט "האזרח קיין", סרט שנעשה על ידי אורסון ולס בגיל 26 בלבד!

חלק מגדולתו של הסרט הזה הוא בשל עומק השדה הגדול שבו הוא צולם. מדובר בעומק הצילום וצורת הצילום והבימוי שלו. גם הדיאלוגים והטכניקות שיושמו בו בתבונה רבה - כל אלה ועוד גורמים הפכו אותו לסרט פורץ דרך.

אגב, חשוב לציין שבמשאל האחרון נבחר, לראשונה אחרי 5 פעמים, סרט אחר בתור הסרט הטוב ביותר - סרטו של אלפרד היצ'קוק "ורטיגו". הפעם הסתפק האזרח קיין במקום השני בלבד... לא שזה גורע במיוחד ממעמדו המיוחד, אבל ממילא כל הדירוגים האלה יכולים להצביע על הכיוון ולא על מיקום מדויק כלשהו.


הנה סצנת הפתיחה של הסרט הטוב ביותר בתולדות הקולנוע, האזרח קיין:

http://youtu.be/-r0b_XeRkG4


בדידותו של הילד בזמן שעוסקים בעתידו - אחת הסצנות הגאוניות בתולדות הקולנוע מתוך הסרט:

https://youtu.be/HAHaRDlUrLw


קדימון שערך סטודנט מודרני לסרט "האזרח קיין":

http://youtu.be/VTQXFMDpBtw?t=4s


הקדימון הרשמי:

https://youtu.be/_1A_WUNQlKY


קדימון של "האזרח קיין" מפי אורסון ולס עצמו:

https://youtu.be/8dxh3lwdOFw


ומהיכן התואר "הסרט הטוב ביותר אי-פעם":

https://youtu.be/IGUYOQUzrKU


האיש עם מצלמת הקולנוע
מיהו האיש עם מצלמת הקולנוע?



סרטו של דזיגה ורטוב משנת 1929, 'האיש עם מצלמת הקולנוע', הוא סרט מאד חשוב בתולדות הקולנוע התיעודי, שבסך הכל הציג יממה בחיי העיר הרוסית מוסקבה. אך את קצב החיים בעיר ההומה הוצג בסרט בשיטות קולנועיות, במיוחד שיטות עריכה מאד חדשניות לזמנן.

בין השיטות שהוצגו בסרט היו אפקטים של עין נפתחת למראה העירוני, היעלמות התמונה בהדרגה או והופעת התמונה כך (דיזולבים), הצגת תמונות במסך מפוצל, הילוך מהיר, הילוך איטי, הקפאת התמונה (פריז-פריים), זוויות צילום מפתיעות ועוד.

הגיבור של הסרט הוא ללא ספק הצלם, שנראה לא פעם כשהוא עושה את עבודת הצילום שלו וכך הופך את העיר הממשית לתמונות קולנועיות מעניינות ובדרך מציג סרט שהוא פחות העיר ויותר כיצד מתעדים את העיר.


הנה סיפורו של הסרט 'האיש עם מצלמת הקולנוע':

https://youtu.be/fhdPmsoSHo0


ועוד על "האיש עם מצלמת הקולנוע":

http://youtu.be/nfGm7iaSjAs
מה חשוב בסרט 'נאנוק מהצפון'?



הסרט 'נאנוק מהצפון' הוא הסרט התיעודי הראשון שנחשב לסרט משמעותי של ממש. לפניו צולמו מצבים אמיתיים מהחיים אך הסרט הזה אינו סתם צילום של משהו מהחיים, אלא סרט שנערך והושקעה בו הרבה מחשבה קולנועית.

יוצר הסרט, רוברט פלהרטי, עשה מספר מסעות בצפון אמריקה המושלגת והרבה לצלם שם סרטים, אך בשל טעות נשרפו לו בשובו ב-1916, כל הפילמים שצילם. הוא איבד מעל 30 אלף רגל של חומר מצולם ויקר מפז, אך לא התייאש וחזר כעבור מספר שנים לצלם את חיי האסקימואים שוב, במבט אמנותי ואוהד, אחרי ישיבה ממושכת במחיצתם ויצירת קשרים עימם. בהמשך יהפכו הקשרים שקשר עם המשפחה לנושא לדיון, על כמה מותר לבמאי של סרט תיעודי לביים קטעים "כאילו אמיתיים" בסרטו, כמו שעשה פלהרטי, ולקשור קשרים שמשפיעים על דרך הצגתו של מי שהוא מצלם. גם הצגת נאנוק עצמו, כמי שגר באיגלו, הודה פלהרטי, אינה אמיתית, שכן הוא גר זה מכבר במושבה מודרנית, בבית של ממש.

הסרט שעוקב אחר חיי משפחה אסקימואית ומתמקד בחייו של הבן הצעיר של המשפחה, נאנוק, מלווה אותו במסע הצייד שלו ואת המשפחה בבניית האיגלו ועוד.


הנה סיפורו של הסרט "נאנוק מהצפון":

https://youtu.be/oEajMPZy_0Q


קטעים מהסרט התיעודי הראשון "נאנוק מהצפון", עם נגנים מלווים בני ימינו:

https://youtu.be/iN1qwowbXR4


והסרט המלא "נאנוק מהצפון":

http://youtu.be/m4kOIzMqso0?long=yes
מה חשוב בסרט "אוניית הקרב פוטיומקין"?



הסרט הרוסי "אוניית הקרב פוטיומקין" (Battleship Potemkin) של הבמאי סרגיי אייזנשטיין, הוא מהסרטים המפורסמים והחשובים בקולנוע המוקדם. הסרט, שנעשה בשנת 1925, הוא מהסרטים הטובים בתולדות הקולנוע. בתערוכה העולמית של בריסל, ב-1958, הוא אף הוכתר כסרט הטוב ביותר של כל הזמנים.

בסרט הוצגה מהפכת הנפל של 1905, מהפכה שנכשלה אמנם, אך בדיעבד נחשבת לחזרה הגנרלית לקראת המהפכה הבולשביקית של שנת 1917. אייזנשטיין הציג את מהפכת הנפל דרך אירוע היסטורי זניח יחסית, של מרד באונייה אחת. במקום לשחזר אירועים רבי-משמעות ועתירי נפגעים מהאירוע ההיסטורי, הוא יצר דרמה רבת-משמעות וסוחפת, שמציגה את הפרט הרוסי למול השלטון המדכא של הצאר.

בסרט טובחים חיילי הצאר בהמונים שבאים לעודד את המלחים המורדים מהאונייה פוטיומקין. אייזנשטיין מנגיד את התנועה המסודרת של חיילי הצאר אל מול הבלגן והכאוס של ההמון. גם פני ההמון המביעות מגוון של רגשות ותחושות, מנוגדות לפנים הקפואות של החיילים, שהופכות אותם למכונות הרג וחסרי צלם האנוש.

במיוחד ידועה מהסרט "סצנת המדרגות", שבה מתדרדרת עגלת תינוק במורד המדרגות של העיר אודסה. לאחר שהאם מתה מכדור של החיילים. אין ניגוד גדול מזה, בין תינוק לבין חיילים קשוחים. אין אי-צדק בולט מזה, שבו משלם התינוק על הרצון לחופש של האזרחים, מידיו של שליט אכזר ומנוכר לעמו. הסצנה הזו הפכה לאחת הידועות בהיסטוריה של הקולנוע וסרטים שונים מצטטים אותה ועושים לה מחוות שונות ומשונות.

בסרט חקר אייזנשטיין את רעיון המונטאז' (Montage), בעברית: טכניקת מצרף, ושיכלל אותו במיוחד. המונטאז' הוא רצף דימויים, שאין ביניהם קשר הכרחי, של זמן או מקום, אבל ביחד הם יוצרים משמעות מסוימת ותורמים לעלילה. היוצר בחר לערוך את הסרט עם הרבה מונטאז'ים, כך שהוא יביא את הצופים לתגובה רגשית מסוימת, של סימפטיה למלחים המורדים ושנאה כלפי השלטונות הנלחמים והורגים בהם. בדרך זו הציג אייזנשטיין את הפרט הנרמס תחת מגפי השלטון המדכא של הצאר. בכך שרת את האידיאולוגיה הסובייטית שהניעה אותו ואת חבריו הקולנוענים שסיימו את בית הספר לקולנוע קולשוב. הללו הרבו לחקור את ההשפעה שיש לסרטי קולנוע על קהל הצופים וכיצד הם יכולים להשתמש בהם כדי להשיג השפעות שכאלה.

עוד טכניקה מעניינת שפיתח אייזנשטיין בסרט הזה הוא ה"קלוז-אפ בזמן" (Close-Up in Time), טכניקת עריכה בקולנוע שבה נראה שוט מסוים בסרט שוב ושוב. מטרתו היא להמחיש ולהדגיש את החשיבות של הרגע בעלילה והמתח שהוא יוצר.


הנה קדימון הסרט "אוניית הקרב פוטיומקין":

https://youtu.be/kS5kzTbNKjs


ניתוח סצנת המדרגות המפורסמת מהסרט:

https://youtu.be/hESDxUnZ1fo


הקלוז-אפ בזמן בסצנת שבירת הצלחת, החוזרת כמה פעמים, שבסרט:

http://youtu.be/ZeSYXHqw32Q


המחווה המפורסמת ביותר למדרגות בסרט "הבלתי משוחדים":

https://youtu.be/QJpRSf4q-hI


סצנת נפילת העגלה במדרגות פוטיומקין שבנמל אודסה:

https://youtu.be/s71vmKc6HkE?long=yes


והמון מחוות נעשו בסרטי קולנוע לסצנת המדרגות מאוניית הקרב פוטיומקין:

https://youtu.be/yH1tO2D3LCI?long=yes
מה מיוחד בשבעת הסמוראים של קוראסווה?



אקירה קורוסווה (Akira Kurosawa) היה במאי יפאני חשוב מאד. אחד מסרטיו המופלאים הוא הסרט "שבעת הסמוראים" (Seven Samurai), שהיה מועמד לפרס האוסקר.

הסרט המופלא מספר על כפר יפני שאיכריו שוכרים שבעה סמוראים, לוחמים נועזים שאין להם אדון, בכדי שיילחמו בשודדים שבאים לאחר הקציר וגוזלים מהם את תנובת השדות שלהם.

הסרט נחשב אחד הסרטים הטובים ביותר בכל הזמנים. הוא זכה שוב ושוב במשאלים כאחד מ-10 הסרטים הטובים בהיסטוריה. הוא חכם בהרבה מובנים ומתאר היטב את הדינמיקה הרגשית המטורפת שבין הכפריים לבין הסמוראים. תגליות על העבר הפתלתל שבין הכפריים לסמוראים, קשרים רגשיים לא פשוטים שמתגלים בין הקבוצות, אצילות, בצד סודות אפלים - הכל נחבא ומתגלה כאן בתסריט מרהיב ויחיד מסוגו, תסריט של גאון קולנועי חד פעמי.

בלי ספויילרים נגלה שבמהלך ההגנה על הכפר מהשודדים, הסמוראים לכאורה מגינים על הכפריים. אך למעשה הם הולכים ונכחדים, תוך כדי הניצחון ההדרגתי על השודדים, בעוד הכפריים שורדים, לומדים להילחם והופכים בעצמם ללוחמים על ביתם.

הסרט הזה השפיע מאד על עולם הקולנוע ההוליוודי, כשהועתק לארה"ב בתור המערבון עתיר הכוכבים ושובר הקופות "שבעת המופלאים". בסרט הזה מאמנים שבעה אקדוחנים את תושבי עיירה מקסיקאית, שקצו בהתקפות של פושעים ושודדים עליהם. למעשה, ביחד עם הסרטים האיטלקיים, "שבעת הסמוראים" הוא אחד משני הגורמים שיצרו את ז'אנר המערבונים של הוליווד.


הנה קדימון "שבעת הסמוראים":

https://youtu.be/7mw6LyyoeGE?t=25s


שלושה דברים שבזכותם "שבעת הסמוראים" יכול להיחשב לסרט ענק:

https://youtu.be/8V4dEWPJKNk


וסרט תיעודי קצר על הסרט שבעת הסמוראים:

https://youtu.be/jZSRxp-dJ-Q
מי הייתה פוקהונטס?



פוקהונטס (Pocahontas) האינדיאנית היא דמות אגדית שסיפור חייה הרומנטי עורר את דמיונם של רבים. היא עצמה לא כתבה את סיפוריה כיוון שלא ידעה קרוא וכתוב.

פוקהונטס, שמשמעותו שובבה קטנה, היה כינוי החיבה שניתן למטואקה, בתו מלאת החיים של המנהיג האינדיאני פאּוהאטאן, ששלט על כל מה שהוא היום מדינת וירג'יניה. אגב, היא לא היתה בתו היחידה - היו לו מאה נשים ומן הסתם ילדיו יכולים היו למלא בית ספר שלם..

סיפרו עליה שהצילה את חייו של ראש המתיישבים הבריטיים בג'יימסטאון, כשמנעה את הריגתו בידי אביה, בכך שהניחה את ראשה על ראשו. עד לנישואיה עם אינדיאני, היא היתה בקשר טוב עם הלבנים וביקרה אותם לא פעם בעיירה שלהם. אבל במלחמה עם הלבנים היא נלקחה בשבי ולאחר שנה נשא אותה לאשה ג'ון רולף האנגלי. היא הפכה לנוצרית בשם החדש רבקה ונסעה ביחד עם בעלה לאנגליה, שם הכירו כולם את "הנסיכה האינדיאנית".

בשנת 1617, בגיל 22 בלבד, מתה רבקה-פוקהונטס ממחלת השחפת. היא נקברה בקבר נוצרי בתור "רבקה".

בשנת 1995 הוציאה חברת וולט דיסני את סרט האנימציה "פוקהונטס" ושלוש שנים לאחר מכן גם סרט המשך. הסרטים תיארו את סיפורה מהצד של האדם הלבן. את הצד של האינדיאנים שעברו טבח והשמדה על ידי הלבנים שכבשו את נחלותיהם, מתאר היוצר האמריקאי הנערץ ניל יאנג, שמספר על פוקהונטס בשיר כואב ואוהב.


הנה סיפור חייה של פוקהונטס:

http://youtu.be/YfIGK1viakA


קדימון לסרט המפורסם של אולפני דיסני על פוקהונטס:

https://youtu.be/BbFzoDcRjYA


שיר מתוך הסרט של דיסני:

https://youtu.be/O9MvdMqKvpU


ושיר נהדר שכתב הזמר-יוצר ניל יאנג על פוקהונטס:

https://youtu.be/9gb3z_IiDgg?t=127
מה סוד הסרט "הנוקמים"?



סרט הקולנוע "הנוקמים" הוא סרט של גיבורי-העל הגדולים מקבוצת גיבורי-העל האוונג'רס. ניתן למצוא שם כמה מגיבורי העל הגדולים של המאה ה-20, כולל דמויות כמו: איירון מן, הענק הירוק, קפטן אמריקה, לוקי, האלמנה השחורה, הוקאיי, תור ופפר פוטס. הסרט מאחד את צוות גיבורי העל של חברת מארוול, או כמו שאוהבים לקרוא לה - היקום הקולנועי של מארוול.

הסרט הוא מאמץ לחבר את כל כוכבי הקומיקס, שהפכו לגיבורי סרטים בשנים האחרונות, לסרט משותף ורב-משתתפים. הוא אינו מעניין במיוחד, אבל הוא מראה עד כמה תעשיית הקומיקס הפכה לתעשיית קולנוע לכל דבר.


הנה הטריילר של "הנוקמים" הראשון (מתורגם):

http://youtu.be/ZaQ_ky9iIHU


מאחרי הקלעים של סרט-העל הזה:

http://youtu.be/2tffnWvaFkI


והסרט החדש על גיבורי-העל הללו (מתורגם):

https://youtu.be/eLT3mDCBj8U
מה מיוחד בסרטי מלחמת הכוכבים?



סדרת סרטי המדע הבדיוני "מלחמת הכוכבים" (Star Wars) היא אחת מהסדרות המצליחות והרווחיות בתולדות הקולנוע.

כל אחד מסרטי הסדרה, שהזמינה את כולנו להצטרף למסע אל "גלקסיה רחוקה, רחוקה", מתאר מלחמה של "טובים" אל מול "רעים", בין המשתתפים בסרטי הסדרה היו גם בני אדם, גם חייזרים מסוגים שונים וגם סוגי רובוטים.

במהלך השנים הלכה ויצרה "מלחמת הכוכבים" השפעה תרבותית עצומה. במפקד האוכלוסין הבריטי של שנת 2001 ציינו כמעט 400 אלף איש שהדת שלהם היא "ג'דיי" מהסדרה. זה אמר אז שהיא הייתה לדת הרביעית בגודלה בסקר, עם כמות "מאמינים" גדולה יותר מזו של דתות הבודהיזם והיהדות.

את הסדרה, המשלבת בגאונות דרמה משפחתית מסוימת עם תורות מיסטיות מהמזרח, יצר במאי הקולנוע ג'ורג' לוקאס. הוא גם מי שביים את רוב הסרטים בה. הסדרה, שנעשתה בסוף שנות ה-70, הקדימה את זמנה ושילבה רעיונות ואפקטים מיוחדים ברמה גבוהה מאד.

הסרטים הראשונים בסדרה זכו להצלחה אדירה. בלטו בה האפקטים המיוחדים המוצלחים שהציגה ושנחשבו אז לפורצי דרך. כל זאת ללא תוכנות המחשב והאנימציה הממוחשבת שמבצעות כיום בקלות דברים דומים.

לצורך כך השתמשו אז יוצרי הסרט במגוון כלים והמצאות יצירתיות. בין השיטות ששימשו אותן היה שימוש חכם במודלים של דגמי חלליות מוקטנים, הפעלה מרחוק באמצות מנופים, גלגלות, כבלים ואמצעים מכניים נוספים.

בלטו גם שיטות העריכה החדשניות והיצירתיות, ששלבו קולאז'ים והדבקות חכמות, עם שילובים עתירי דמיון של תמונות ופריימים בסרט. וכמובן שאין לשכוח שזהו גם אחד הסרטים הראשונים שצולמו בצילום דיגיטלי.

הסדרה היא סוג של פלא תרבותי והכניסה לתרבות כמה דמויות שהפכו לאייקוניות. המוכרות בדמויות הסדרה הללו הן דארת' ויידר, המפקד העליון של צבא האימפריה, אביר הג'די המאסטר יודה, אותו חייזר ירוק ובעל אוזניים ארוכות, אביר הג'דיי האחרון לוק סקייווקר, הרובוט הצעיר Droid BB-8 והרובוט המקורי והמיתולוגי של סטאר-וורז R2-D2.

ואכן, מעריצי הסדרה האדוקים הם לא פחות מעניינים מהסרטים. רובם קהל אוהד בצורה לא רגילה. רבים מהם עוסקים באספנות של פריטים מסחריים ששווקו במהלך השנים עם דמויות מסרטי "מלחמות הכוכבים" או ברוחן.

כמות המחוות שעושים לסצנות ולדמויות מהסדרה באינטרנט היא אינסופית וכוללת סרטונים, שיוודים, שחזורי לגו ועוד. לא מעט מעריצים יוכלו לדקלם גם באמצע הלילה סצנות שלמות מתוך סרטי "מלחמת הכוכבים" השונים.

בחסותו האדיבה של ג'ורג' לוקאס, שזיהה את הפופולאריות שלה, עברה הסדרה מסחור בלתי נתפס והפכה למפלצת מרצ'נדייזינג, הכוללת בובות, קלמרים, ספרים, קומיקס, ילקוטים ומה לא. מעריכים את ההכנסות שהמוצרים הללו יצרו במהלך השנים ביותר מ-25 מיליארד דולר!

לאחר שג'ורג' לוקאס מכר לאולפני דיסני את הזיכיון על המותג כולו הם החליטו ליצור טרילוגיה חדשה, שמצולמת ומוקרנת החל משנת 2015. לוקאס משמש בה יועץ בלבד, לאחר שדיסני התקשו לקבל את השליטה המוחלטת שלו בסדרה.

הטרילוגיה החדשה עושה שימוש בטכנולוגיה מעודכנת ובאפקטים המיוחדים המודרניים ביותר. במיוחד מרשימה עבודת האנימציה הממוחשבת שמשמשת לייצור רובוטים, חייזרים, עולמות רחוקים וקרבות חלל.


בואו למלחמת הכוכבים:

https://youtu.be/SeDOoLwQQGo?qr=yes


הנה "מלחמת הכוכבים":

https://youtu.be/MAS6HqJqL9Y


האימפריה מכה שנית:

http://youtu.be/W5063OYQoU8


קדימון הסרט האחרון "מלחמת הכוכבים - הכוח מתעורר":

http://youtu.be/C_lGC4zb9o8


תעשיית המרצ'נדייזינג של "סטאר וורז":

http://youtu.be/dGw1Ja_A540


ובואו לטוס על פלקון המילניום מהסרט החדש "הכוח מתעורר"

https://youtu.be/VAuNy5k9SH8?qr=yes
מיהו הסוכן ג'יימס בונד הידוע בכינוי 007?



המרגל הכי מפורסם בעולם הוא דמות בדיונית. קוראים לו בונד. ג'יימס בונד!

ג'יימס בונד, או סוכן 007 הוא הגיבור של סדרת ספרי ריגול מאת הסופר הבריטי איאן פלמינג. הסדרה הפכה לסדרת סרטים מצליחים ביותר.

הסופר איאן פלמינג שירת במודיעין הצי הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה. במהלך השירות רשם רעיונות לכתיבת ספרים וסיפורים רבים על מרגל בריטי, סוכן הוד מלכותה, בשם ג'יימס בונד. הוא החל לפרסם את הספרים בשנת 1952 ואחריהם באו הסרטים, משחקי וידאו, חוברות קומיקס ותסכיתי רדיו (מעין סדרות שמוקלטות בקולות השחקנים בלבד).

המאפיין של הספרים והסרטים על ג'יימס בונד הוא השילוב שבין אמיתי (ריאליזם) לבין מדע בדיוני. לג'ימס בונד יש תמיד מכוניות מופלאות, כלי נשק חדשניים ועוד הפתעות סופר מודרניות. גם העלילה מצולמת באתרים מרתקים ועוצרי נשימה בכל רחבי העולם.

אגב, את שם הגיבור שלו בחר פלמינג על שם חוקר הציפורים האמריקאי ג'יימס בונד. הוא סיפר שהשם היה מושלם לצרכיו - קצר, לא רומנטי, גברי ואנגלו-סקסי.

את הספרים והתסריטים שבהם מככב ג'יימס בונד כתבו לאחר מותו של פלמינג, כמה סופרים שונים. הם הקפידו לשמור על האופי וההתנהגות של הדמות המוכרת, על מאפייניה הייחודיים. גם השחקנים שגילמו את דמותו התחלפו במהלך השנים, אם כי חובבי המרגל טוענים שאיש לא הצליח להשתוות לראשון הג'יימס בונדים - השחקן שון קונרי.


הנה הסצנה הראשונה של ג'יימס בונד, מהסרט הראשון:

http://youtu.be/ceTR67EjeyU


וסצנות משורה ארוכה של סרטי ג'יימס בונד, בגילומם של שחקני בונד השונים:

http://youtu.be/eKM3Tev4BDg
מהי צוללת צהובה?



בשנת 1968, בשיא הצלחתם, עשו חברי הלהקה המפורסמת בעולם, הביטלס, את "צוללת צהובה" (Yellow Submarine). זה היה סרט אנימציה מצויר שנוצר בהשראת שיר בשם זה, שהוקלט לראשונה באלבום "Revolver" של הלהקה.

הסרט התבסס על שירי "הביטלס", בו כיכבו הדמויות המאוירות של חבריה. לקראת סופו של הסרט, בידיעה שזה מה שיביא את המעריצים בהמוניהם לבתי הקולנוע, הוצגה גם סצנה אחת מצולמת ולא מאוירת, של הלהקה בהופעה. הסרט הציג אנימציות מרתקות ואפילו חדשניות לזמנן והיה צבעוני ומעט פסיכדלי אפילו, בהתאם לרוח התקופה.

במקביל לסרט יצא גם אלבום בשם זה, עם פסקול הסרט. הם הוסיפו לו 4 שירים נוספים, שלא נכללו בסרט. בצידו השני של התקליט נכללה גם המוסיקה מהסרט, שנכתבה ותוזמרה על ידי ג'ורג' מרטין, המפיק המוסיקלי האגדי של החיפושיות.


הנה קדימון הסרט "צוללת צהובה":

https://youtu.be/vefJAtG-ZKI


שיר הנושא צוללת צהובה עם האנימציה המקורית והנפלאה:

https://youtu.be/m2uTFF_3MaA


וניסיון משעשע בתמימותו המעריצה (עברית):

https://youtu.be/BfNhlz29GWM


מיהו אי.טי. - החבר מכוכב אחר?



אי. טי. (E.T.) הוא חוצן קולנועי, דמות בדויה ואהובה במיוחד, שהופיע באחד מסרטיו הידועים ועתירי האוסקרים של היוצר סטיבן שפילברג.

מדובר בחייזר, פרי הדמיון ההוליוודי, יצור טוב לב שמגיע אלינו אבל מתגעגע הביתה, כשבדרך הוא נוגע לליבם של מיליוני צופים בכל העולם.

בסרט בורחת קבוצת חייזרים שנחתה על כדור הארץ מכוחות הביטחון שגילו אותה. בחיפזון של הבריחה נשכח מאחור החייזר אי. טי.

ובקולנוע כמו בקולנוע, הילד אליוט בן ה-10 מאמץ את החוצן החמוד וקורא לו אי. טי.

ככל שהוא מנסה לשמור על החייזר הידידותי בסוד ולהסתירו מעולם המבוגרים, מתפתח קשר מיוחד במינו בין אליוט לבין אי. טי. והקשר הזהה הולך ומתחזק בהדרגה, ככל שהשלטונות מנסים לתפוס את החייזר - בכל מחיר.


הנה סיפורו של הסרט "אי. טי. - חבר מכוכב אחר":

https://youtu.be/iJ8tdR3epc4?t=10s


קדימון הסרט "אי. טי. חבר מכוכב אחר":

http://youtu.be/5lWxfRfcvjE


וסצנת הפרידה מתוך הסרט "אי טי חבר מכוכב אחר":

http://youtu.be/75M1XXEZciU
באיזה סרט קולנוע השתתפו מיליון ניצבים?



הבימאית הגרמנית ומשרתת הנאצים לני ריפנשטאל היא מי שביימה את אחת ההצגות הגדולות בתולדות הקולנוע. השנה היא 1934 ומתוכנן צילום סרט התעמולה "ניצחון הרצון" (Triumph of the will). הסרט נועד לפאר את הנאציזם ואת היטלר וליצור את הזיהוי של "היטלר הוא גרמניה וגרמניה היא היטלר".

ריפנשטאל הבימאית התכוונה להעמיד את האמנות לשירות הפשיזם הנאצי. היא העריצה את אישיותו של הצורר והוא, חובב קולנוע ומאמין גדול בתעמולה, היה מעורב לחלוטין בתכנון המצעד, בבחירת הצועדים ואפילו בארגון הבמות, הגשרים ומגדלי המצלמות שבאתר הכינוסים של המפלגה הנאצית בנירנברג, שבו צפויה הייתה להיערך הקונגרס של המפלגה הנאצית.

לא פחות מכך הוא היה מצוי ומעורב בכל פרטי צילום הסרט, הבימוי והתפאורה. כל המפלגה הנאצית עמדה לרשות הבימאית וצוותה. היטלר עצמו ראה בסרט את הגורם החשוב ביותר לשלטונו באותה העת. הוא היה זקוק לכוח והבין שהסרט הוא כלי רב עוצמה, שיאפשר לו לזכות בפופולאריות והערצה. הסרט נועד להפוך אותו לאלוהים של הגרמנים, פיהרר.

אחדות, סדר ועוצמה גרמניים היו השחקנים הראשיים כאן. 30 מצלמות שפעלו ללא הפסק, ומיליון ניצבים היו כלי העבודה ששימשו לצילומי ההמונים ולתעמולת הנאצית. צלבי הקרס, המדים, סמלי המפלגה והדגלים המרובים פיארו את השלטון החדש.

אל מול עשרות אלפי הדמויות הקטנות שהופיעו בכל פריים, הוצבו תצלומי תקריב של הפיהרר, שהפכו אותו לגדול וסמכותי בעיני הצופים. כשהראו תקריבים של הקהל, תמיד היו אלה פנים אריות, צעירות, בהירות, של הגרמנים "הנכונים" לפי תיאורית הגזע הנאצית.


הנה לני ריפנשטאל, הבימאית של המפלצת הנאצית:

https://youtu.be/EGm43jieVow


דוגמה לעריכה מכוונת התעמולה בסרט "ניצחון הרצון":

https://youtu.be/QWDrd-1yA5A


בסצנת הפתיחה של הסרט:

https://youtu.be/Yl2iIHRE1ng


וסיפורם של היוצרת והסרט שהציגו את היטלר כמו אלוהים היורד ממרומים:

https://youtu.be/VYjHpC2u7ck?long=yes
מה הנציח הסרט "אדם בעקבות גורלו"?



שנת 1969 הביאה לעולם שלושה אירועים תרבותיים מעצבים של ממש. גם פסטיבל וודסטוק המיתולוגי, גם את הנחיתה על הירח וגם את הסרט "אדם בעקבות גורלו" (Easy Rider). זה היה סרט דל-תקציב מאותה שנה, המספר את סיפורם של שני צעירים אופנוענים שחוצים את ארצות הברית של שנות ה-60. הסרט אמנם סיפר את סיפורם של שני הגברים, אבל בעצם הציג את הרעיונות המהפכניים של הדור ששינה את ערכיה של אמריקה.

הסרט ספוג ברוח הסיקסטיז ומתאר היטב את ההוויי של שנות השישים באמריקה. הוא היה לסרט שייצג דור שלם ובמרכזו אווירת החופש ההיפית הזכורה כל כך מהתקופה, על השיתוף בקומונות של ההיפים, הסמים, המוסיקה וההתחברות לטבע. הוא מציג את האנשים המיוחדים, חלקם מיוחדים באופן מוזר, שהתגלו לשניים ברחבי אמריקה.

הצלחתו הייחודית בהצגת אורח החיים ההיפי, השילוב של שירים רבים מהתקופה וסצנות נסיעה ארוכות באופנועי ההארלי דיווידסון המיתולוגיים, כל אלו הפכו אותו לשובר קופות והזניקו את הקריירה של יוצריו, שהיו גם השחקנים הראשיים, דניס הופר ופיטר פונדה.

אבל "אדם בעקבות גורלו" היה גם סרט מצוין והוא הפך לסרט מכונן, אחד החשובים ביצירת "הגל החדש האמריקני" בקולנוע ההוליוודי של סוף שנות ה-60. הוא שאב רעיונות חדשניים ומעניינים מהיוצרים של "הגל החדש הצרפתי" ושילב טכניקות צילום חדשות, כמו חיתוכים וזומים מהירים, פלש פורוורדים, הרבה שימוש בטכניקת הג'אמפ קאט וצילום מחוספס ולא מוקפד.


אהבת החופש והאופנועים שמבטאים משהו ממנה היא מהערכים של "אדם בעקבות גורלו":

https://youtu.be/J1cDECkN2xg


שיר אופייני בסצנת נסיעה מהסרט:

https://youtu.be/rMbATaj7Il8


סצנות הסמים בסרט משקפות את הבילוי האהוב על ההיפים:

https://youtu.be/RXBAgAxn1x4


ומשחק משנה מרהיב של ג'ק ניקולסון הצעיר, עורך הדין האלכוהוליסט שהתחבר אליהם בכלא:

https://youtu.be/hCb6UkQ_AnM
מהו הסרט הבדיוני הראשון בהיסטוריה?



"מסע אל הירח" של ז'ורז' מלייס הוא סרט בדיוני, שרבים רואים בו את סרט המדע הבדיוני הראשון בהיסטוריה.

הסרט הושפע מספרים שהיו פופולאריים בתקופתו, כשאחד המרכזיים שבהם היה ספרו של ז'ול ורן "אל הירח". הספר תאר מסע עתידי של בני-אדם אל הירח. גיבוריו נורים אל הירח בתוך פגז, מגיעים אליו ונוחתים על הירח. שם, כמה אופייני לטבע האדם, הם מתעמתים עם חייזרים ולאחר שהם גוברים עליהם, הם שבים הביתה, אל כדור הארץ.

המדהים הוא שז'ול ורן הצליח לנבא די במדויק את המסע שיתקיים בדיוק 99 שנה לאחר מכן. היה זה כשהחללית "אפולו 11" תמריא אל הירח, גם היא מאויישת ב-3 אסטרונאוטים. גם היא הגיעה אל הירח פחות או יותר בזמן שנקב ז'ול ורן בספרו. היא אמנם לא נורתה כפגז אלא הונעה בכוחו של מנוע רקטי, אבל הגאון הספרותי הבידיוני ידע לחזות את העתיד די יפה.

מלייס התרשם מאד מהספר ויצר את הסרט שלו, שהושפע ממנו בבירור. כדי לספר את סיפור הטיסה אל הירח המציא מלייס, קוסם לשעבר ואמן של אפקטים, ויצר מגוון אדיר של רעיונות ופתרונות קולנועיים יצירתיים. למעשה, הסרטים התמימים ואפילו הילדותיים שלו, בישרו את הכיוון של הקולנוע הבידורי. הם הראו לממשיכיו של מלייס את הדרך, כשהדימויים של מלייס היו אמנם אחיזת עיניים ברורה, אבל הם היו מלאי דמיון ומעוררי השראה.

מלייס יצר המון סרטים והצליח מאד לתקופה קצרה. אבל בתוך עשור הם הפכו למיושנים והצופים מאסו בהם. הוא עוד הספיק לשנות סגנון ולצלם מערבונים מצליחים, אך לבסוף פרש לחלוטין מהתחום.


הנה הסרט הבדיוני הראשון בהיסטוריה "מסע לירח":

https://youtu.be/uMBkDT_eG5g


סרט נוסף שבו ז'ורז' מלייס משתמש ברעיונותיו כדי ליצור את "האיש שהוא תזמורת":

http://youtu.be/3RMp32GPWww


הסרט המקסים והעכשווי "הוגו" מספר על מלייס וסרטיו היצירתיים:

https://youtu.be/Paneo9Urjc4


וסרט על תולדות הקולנוע המוקדם, שבו שמור למלייס מקום של כבוד:

https://youtu.be/87km5sFrIQQ?long=yes
מה אמר הדיקטטור הגדול?
על מה מדבר הסרט התיעודי 'כשהיינו מלכים'?
מהו הסרט "הנחשול" ועל איזה ניסוי הוא מבוסס?
מהו סרט הדרקולה הראשון?
למה נועדו מרתוני הריקודים בארה"ב בשפל הגדול?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.