» «
המטריקס
מהו המטריקס?



"המטריקס" הוא טרילוגיית סרטים, סדרה של 3 סרטים כמעט פילוסופיים, שעוררו דיון ציבורי רחב, על נושאים שלא נהגו עד אז לקשר לסרטי קולנוע דווקא. הסרט הראשון והמעולה היה סרט שחידש ועורר עניין רב בעולם הקולנוע ההוליוודי והבנאלי. במיוחד דיברו בו בהקשרים של פילוסופיה, תנועה ועיצוב. הוא גם שדרג את סרטי האקשן שבאו אחריו ויצר גל של של כוכבים מעופפים המנהלים קרבות קונג פו מסוגננים.

כמו סיפורים גדולים בהיסטוריה האנושית, מטריקס מהדהד את ארכיטיפ מסע הגיבור, שבו יוצא אדם למסע שממנו ישוב כגיבור ולא ככל האדם.

המטריקס הוא עולם של חלום, אבל בבסיסו עומד דווקא חוסר היכולת האנושית להבדיל בין חלום למציאות. משום כך, יש בסדרה ערבוב בין מציאות כמו שכולנו מכירים לבין יכולות עילאיות של הדמויות. קצת כמו בחלומותינו שלנו, שבהם גם אנחנו עפים בלי המגבלות של כוח הכבידה, הדמויות נעות בסרט בין המציאות לאשליה, כשהן לא מוגבלות לקרקע או למגבלות האנושיות שבמציאות. הגיבור "הנבחר" ניאו מבין שהוא אינו חי במציאות האמיתית, וכמו ברבים מסרטי האקשן, גם כאן הוא משחרר את העולם מהרשעים שהחזיקו אותו בתוך האשליה. יש כאן מערכות אינטליגנציה מלאכותית שהפכו את האדם לנשלט והוא היחיד שיוכל להן. או שלא, כי לא נעשה ספוילר..

המטריקס העלה סוגיות פילוסופיות מעניינות, כמו האבחנה בין מציאות לדמיון והיכולת של גיבור הסרט ניאו לחיות במציאות שהיא לגמרי אשליה. הסרט מעורר מחשבה על המציאות השולטת גם בנו ובמוחנו. הפילוסוף דקארט שאל כבר מזמן איך נוכל לדעת שאיננו חיים בחלום וגרס שאם לא יצאנו מעודנו מתוך החלום, לעולם לא נדע בביטחון שהמציאות היא אכן "המציאות". המטריקס משתעשע בדיוק בבלבול שבקו התפר הזה, בין חלום למציאות. כך הוא מזמין אותנו לחשוב גם על חיינו שלנו ועל הקשר בין מה שאנו "יודעים" על חיינו לבין האמת שבהם.

המטריקס נודע גם בשיטות הצילום החדשניות שלו, כמו "השוט של מטריקס", שיטת הצילום ב-360 מעלות שהוצגה בו לראשונה וזכתה לחיקויים רבים מאז. מיוחדת גם שיטת ה"צילום זמן-קליע" (Bullet-Time), המגמישה את המהירות בסצנות אקשן והופכת אותן למחולות מסוגננים של אלימות יפה להפליא. הצילום, העריכה והאפקטים המיוחדים של הסרטים הללו הופכים את המציאות של המטריקס לחלום קולנועי ולגן עדן של "אפקטים מיוחדים".

ושוב כמו בחלום, עם כל הדמויות היפות, הסגנון המעוצב, התלבושות המוקפדות והאביזרים האייקוניים, כל מה שמופיע במטריקס הוא מיוחד ומלא בסטייל. תוך כדי עלילת האקשן המקובלת, משרטטים סרטי המטריקס על המסך מציאות בעלת גוון ועיצוב ייחודיים שהפכו לאגדה.


הנה סיפורו של המטריקס:

https://youtu.be/ok0lSP6ePHk?t=10s


האפקטים המיוחדים שמככבים בסרט מטריקס:

https://youtu.be/Kjcv-JtUOgA


הנה השילוב של שיטות הצילום "טכניקת זמן קליע" ו"השוט של מטריקס" ב-360 מעלות:

http://youtu.be/bKEcElcTUMk


וטכניקת "חיתוך זמן" שהתפתחה מהמטריקס:

http://youtu.be/OruWu1hZe9M


או "הקפאת הזמן" כמו שמכנים אותה לעתים:

http://youtu.be/dDYNYHaDYGE


וסרט תיעודי על המטריקס והדרך שבה יצרו את הסרט הראשון:

https://youtu.be/FmbLewdQ_Qo?long=yes
Powers of Ten
מהו הסרט "בחזקת עשר"?



לא רבים יודעים שמעבר לעיצוב רהיטים, מהידועים והפופולאריים בתולדות העיצוב, שלחו בני הזוג צ'ארלס וריי אימס את ידם גם ביצירת סרטי קולנוע ניסיוניים. הם יצרו במהלך השנים כמה סרטים ניסיוניים.

אחד מהסרטים הניסיוניים הללו שהם יצרו הוא "Powers of Ten". הסרט הזה, בעברית "בחזקת 10", שיצרו בשנת 1977 עבור ענקית המחשבים יבמ, מציג את עניין קנה המידה ומה עושה הוספת הסיפרה 0 בכל פעם. הוא עושה זאת באמצעות "זום אאוט" מדומיין מבחור ישן על שמיכת פיקניק שעל הדשא, אל היקום כולו, דרך מערכת השמש, החלל החיצון והגלקסיה ואז שב בחזרה, עד לגרעין שבאטום.

בנוסף לסרט "כוח ה-10" עשו בני הזוג סקטים נוספים שסייעו לא מעט להגדלת הפופולאריות של המדע, שהיה אחד מסממני המודרניזם.


הנה הסרט Powers of Ten:

http://youtu.be/0fKBhvDjuy0


לסרט הזה כבר נוצרו ממשיכים, כמו זה:

http://youtu.be/vRjGarICal4


ואחד שעובר מהיקום אל האטום:

http://youtu.be/xmdIbp87KLg
ביטלג'וס
מיהו ביטלג'וס ולמה הוא מגרש אנשים מביתם?



הקומדיה הגותית והמופרעת ביטלג'וס (Beetlejuice) מ-1988 היא סרט אפלולי ומשעשע שבו זוג נשוי שמת והיה לרוחות מתים, מזעיק לעזרה "מגרש חיים" (ההיפך ממגרש שדים) דוחה ומכוער, מת ובעל עכברים בתור כרטיסי ביקור.. הם מבקשים ממנו שיעיף מביתם משפחה שחיה בו לאחר מותם ורוצה להפוך את הבית לאתר תיירות. הזוג המת רוצה לחיות בבית לבדו... ביטלג'וס מתגייס אמנם למשימה, אבל בהדרגה מגלה הזוג שגם לו יש מזימה משל עצמו..

הסרט שמתנהג קצת כמו סרט מצויר בתלת ממד מלא ברגעים משונים ומצחיקים. כמו סצנת הארוחה שבה מקבלים הסרטנים מהצלחות חיים משל עצמם או הפגישה עם ביטלג'וס בבית הקברות שבו חפר הזוג. אם להשוות אותו ל"הזבוב", סרט אחר שעוסק בחיים שלאחר המוות, ביטלג'וס הוא חגיגה של האפטרלייף, החיים בעולם הבא, שמגחכת ולועגת לעולם הזה, על החמדנות, הפלצנות, הביורוקרטיה ומה לא. בעוד "הזבוב" מתייסר, מתקשה להשלים עם מותו ומזמין את הצופה לחוות את ייסורי הכאב לראות את אהובתו ממשיכה בחיים, הזוג המת הזה נחוש לפעול ולחיות..

ביטלג'וס הוא גם הסרט שהוליד את מי שיהיה אחד הבמאים הנערצים בדורו, טים ברטון. מכאן הוא ימשיך בשרשרת סרטים אפלוליים ומודגשי עיצוב כמו "באטמן" ו"המספריים של אדוארד". הוא ביים כמה מהשחקנים הטובים כמו מייקל קיטון בתפקיד ביטלג'וס, אלק בולדווין בתור הבעל של ג'ינה דיוויס, שחקנית שכיכבה בכמה סרטי מוות כמו "הזבוב", "תלמה ולואיז" ו"טרנסילבניה 6-5000".


הנה ביטלג'וס:

https://youtu.be/VwZvYGFGC88


סצנת הארוחה המפורסמת מהסרט:

https://youtu.be/i3j9jpBez8g


החפירה בדגם בית הקברות:

https://youtu.be/WRDJN23YZmw
בלייד ראנר
מה גדולתו של הסרט "בלייד ראנר"?



לא פעם נבחר הסרט "בלייד ראנר" לסרט המדע הבדיוני הטוב בכל הזמנים. רוב המבקרים סבורים שהסרט עם המציאות העתידנית הלא-מלהיבה שלו, הוא למעשה יצירת פאר קולנועית. הסרט, בבימויו של הבמאי רידלי סקוט, מציג את קצין המשטרה ריק דקארד בלוס אנג'לס של שנת 2019. הוא מתאר מציאות עתידית קודרת ואפלולית, דיסטופיה.

הגיבור מקבל משימה לחסל כפילי-אדם שהסתננו אל העיר. הוא רודף אחריהם בעיר גדולה, חשוכה ומזוהמת מארובות הפולטות עשן ללא הפסקה, מעין מטרופולין עצום שאווירו דחוס וסמיך, מקום עתיר מיעוטים, תימהונים וכתות הזויות, בשווקים שמזכירים את תרבויות המזרח. אל מול גורדי שחקים בגובה מצמרר, הוא נוסע בכלי רכב מעופפים, בין בניינים עטויי שלטי פרסומת אימתניים בגודלם. עשירי החברה הזו כבר ברחו מכדור הארץ זה מכבר ועברו להתגורר במקום אחר, אוף וורלד, נעים ונקי יותר.

לא רבים יודעים שדרכו של "בלייד ראנר" אל המסך היתה מלאת קשיים ורצופת מכשולים. לא מעט הסתבכויות וקשיים ליוו את עשייתו וגם לאחר שיצא בשנת 1982 להקרנות, הוא נחל כישלון חרוץ. הצופים כמעט ולא באו לראותו. באותן שנים הוצפו בתי הקולנוע בסרטי מדע בדיוני גרועים. זה גרם לכך שהקהל שמאס מהם, לא נהר לסרט המוצדק הזה, שיהפוך ברבות השנים לסרט פולחן ויקבל את ההכרה המגיעה לו כיצירת מופת.

הסרט מבוסס באופן רופף על הספר "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?" מאת פיליפ ק. דיק. במקום סיפורי גבורה ומלחמות עתירות שכלולים ומערכות לייזר להשמדה, הוא הציג בספרי המדע הבדיוני שלו גיבורים מסובכים, רדופים, שמחלות נפש וסמים מבלבלים להם את המציאות עם הזיות. דיק גם תעב סרטים הוליוודיים והירבה לסרב להצעות להפוך את ספריו לסרטים.

אבל כיוצא מן הכלל העניק הסרט העתידני "בלייד ראנר" חוויה ויזואלית מסחררת לצופים. ממש כמו "מטרופוליס" משנות ה-30, סרטו הדיסטופי של פריץ לאנג הגרמני, גם יוצר בלייד ראנר, רידלי סקוט, הקיף את עצמו במיטב המומחים בתחום האפקטים המיוחדים. הוא אסף בעלי מקצוע שעשו בעבר את האפקטים לסרטים כמו "אודיסיאה בחלל 2001" ו"סטאר טרק" והצליח ליצור איתם חברה עתידנית לא פשוטה, אבל כזו שאפשר להאמין לה. והשם "בלייד ראנר", אגב, נלקח בכלל מספר אחר של סופר אחר, בשם אלן אי. נורס..


הנה הסיפור של "בלייד ראנר":

https://youtu.be/1C7pnqr2Qpk?t=40s


ומה כל כך מוצלח בסרט "בלייד ראנר":

https://youtu.be/4ax1pz3riAU


קדימון הסרט הבדיוני הטוב אי-פעם:

http://youtu.be/eogpIG53Cis


חוות דעת על "בלייד ראנר":

http://youtu.be/GXRlGULqHxg


האסתטיקה של בלייד ראנר:

http://youtu.be/iYhJ7Mf2Oxs

סרטים מפורסמים

בחזרה לעתיד
מהם סרטי בחזרה לעתיד?



הטרילוגיה הקולנועית "בחזרה לעתיד", שהסרט הראשון בה יצא ב-1985, היא שלישיית סרטים גאונית בדרך שבו היא עוסקת בעתיד. בסרטים הללו קופץ מרטי מקפליי (מייקל ג'יי פוקס) 30 שנה קדימה, אל העתיד. הוא עושה זאת על גבי מכונית דלוריאן, שהיא מכונת זמן שנבנתה בעלילת הסרט. סרטי "בחזרה לעתיד" הציגו טכנולוגיות עתידניות שונות, שמרגשות את הצופים עד יום, אם כי היוצרים לא באמת ניסו לחזות את העתיד, אלא יותר "להתפרע" בדימיון וליצור עתיד כמו שחלמו אותו בזמן יצירת הסרט.

בין ההמצאות העתידניות שבסרט ניתן למצוא טכנולוגיות שהתממשו במציאות, כמו מסך הטלוויזיה השטוח, שיחות וידאו שבמהלכן עוברים המשוחחים ממכשיר למכשיר תוך כדי שיחה ועוד.

לעומתן, יש לא מעט המצאות שלא התממשו עדיין, כמו ה'הוברבורד', שהוא סקייטבורד ללא גלגלים מכיוון שהוא מרחף באוויר, או סוג של הולוגרמות תלת ממדיות וריאליסטיות במיוחד המוצגות בשלטים, מכוניות מעופפות שטסות בשמי העיר ונעלי ספורט שנרכסות לגמרי בעצמן. אגב, על נעליים כאלה עובדת חברת נייקי כבר שנים והכריזה שב-2016 תתחיל לשווקן.

יש בסדרה גם נגיעה ברעיונות פילוסופיים, כמו פגיעה בקו־הזמן המתרחשת בסרט, כשמרטי מפריע בעבר לפגישתם של הוריו. אימו הצעירה מתאהבת דווקא בו ולא באביו, מה שימנע בעתיד את לידתו שלו..

בתאריך ה-21 באוקטובר, שנת 2015 חגגו בעולם כולו את היום שבו נסע מרטי, הרכוב על מכונית הדלוריאן שלו, בסרט "בחזרה לעתיד 2". התאריך הזה הוכרז בעולם כבר מזמן כ"יום בחזרה לעתיד" והוא אחד התאריכים המפורסמים בתולדות הקולנוע.

על אף הלחצים הרבים שמופעלים עליו ולאכזבת המעריצים הרבים, מסרב הבמאי זמקיס בעקשנות לעשות סרטים נוספים בסדרת הסרטים האהובה כל כך ומסביר זאת בכך שהם טובים בדיוק כמו שהם ומיותר לשנותם או להוסיף עליהם.


הנה עלילות "בחזרה לעתיד":

https://youtu.be/FJyqJYypqOg?t=10s


והנה ניתוח של שגיאות טרילוגיית בחזרה לעתיד:

http://youtu.be/xvWEIxdTB6Y
בוני וקלייד
מי היו בוני וקלייד?



צמד השודדים בוני פארקר וקלייד בארו היו ידועים לשמצה בכל אמריקה. הם פעלו בשנות ה-30 של המאה הקודמת, בזמן השפל הגדול ומשכו תשומת לב רבה מצד התקשורת והציבור. מעלליהם של בוני וקלייד ריתקו את דמיונם של בני התקופה והיו לשם דבר - השודדים הזוהרים, הרומנטיים, המעניינים ואולי אפילו הנערצים בכל הזמנים!

נכתבו עליהם שירים, נעשו סרטים והציבור אינו חדל להתעניין בזוג השודדים הנועזים הללו. ניסו להציג שוב ושוב סרטים שסיפרו מי היו שני הפושעים הללו באמת, אבל זה לא עזר. כולם התעניינו בהם ורצו לכל סרט שסיפר את סיפורם, לרוב כזוג יפה ונועז שמצליח להילחם בכל העולם ולהתגבר באומץ, עד לסופם הטרגי, מיריות השוטרים שהניחו להם מארב.

גם הסרט שנעשה עליהם בשנות ה-60 היה סרט מהפכני בהיסטוריה של הקולנוע, כשבפעם הראשונה מוצגים דווקא האנשים הרעים כגיבורי הסיפור ולא אנשי החוק והשריף הרודפים אחריהם. גם האופן שבו הוצגה האלימות בו היה חדשני ובוטה במיוחד ומעורב בהומור שמזכיר קצת קומיקס.


הנה קדימון לסרט על בוני וקלייד משנת 1967:

http://youtu.be/3ACCpXaA-MU


הנה שיר צרפתי ששרים בריג'יט בארדו וסרג' גינזבורג:

http://youtu.be/dY9PY4r83p8


וסרטון שצולם מיד לאחר מותם ב-1934 ליד הרכב האמיתי של בוני וקלייד, עם חורי היריות שבו:

http://youtu.be/k8TJcbRauzM


והנה סרט תיעודי על בוני וקלייד:

https://youtu.be/cRYp6Xos79k?long=yes
זמר הג'אז
מהו הסרט המדבר הראשון בתולדות הקולנוע?



הסרט המציין את נקודת המפנה בעולם הקולנוע, מן הקולנוע האילם אל הקולנוע המדבר, הוא "זמר הג'אז" משנת 1927. הוא היה מהסרטים הראשונים שכללו פסקול שהוקלט על הסט, ביחד עם הצילום. בסרט מגלם השחקן אל ג'ולסון את בנו של חזן יהודי שרוצה להיות זמר ג'אז. אביו החזן לא מסכים ודורש ממנו שימשיך את דרכו הדתית, אך הוא בורח מהבית, צובע את פניו בשחור כדי להיראות כזמר שחור וזוכה להצלחה גדולה.

חשוב לציין שעל אף ש"זמר הג'אז" הוא הסרט הראשון שבו יש דיבור ושירה מוקלטים, הסרט מכיל מעט שירה ודיבור ומרבית הדיאלוגים (השיחות) שבו מוצגים עדיין בכתוביות בנוסח הסרט האילם.


הנה סיפורו של הסרט "זמר הג'אז":

https://youtu.be/ZlAt2lcg5ZM


הצורה שבה התקבל הסרט המדבר בישראל, כמו גם במקומות אחרים בעולם:

https://youtu.be/q6G1klkKdv4


קטע בביצועו של אל ג'ולסון, כוכב הסרט "זמר הג'אז":

http://youtu.be/VNqKUpCjD7w
הגל השלישי
מה היה ניסוי הגל השלישי?



"הגל השלישי" הוא שמו של אחד הניסויים החינוכיים החשובים, אך מעוררי המחלוקת בהיסטוריה המדעית והחינוכית.

את הניסוי יזם רון ג'ונס, מורה כריזמטי להיסטוריה בתיכון של פאלו אלטו בקליפורניה. בשנת 1967 הוא הפך את תלמידי כיתה י' שלמדו אצלו, לחברים בתנועה פשיסטית מדומה שאותה כינה בשם "הגל". הוא יצק בהם גאווה, צייר להם סמל, לימד אותם להצדיע והודיע להם שהדמוקרטיה אינה טובה ושיש לבטלה.

בכל יום הציג המורה היבט אחר של השליטה בחיי הפרט וחיזק אותו באמצעות פעולות שעשה לתלמידים. יום אחרי יום הוא השתלט עליהם כקבוצה, הפך למנהיגם ושלט בהם באמצעות מרכיבי השליטה באזרחים: כח בעזרת משמעת, קהילה, פעולה וגאווה.

לבסוף, אחרי שהתלמידים נכנסו חזק מאד לעניין והחלו בעצמם לגלות סימני פשיזם וסממנים כמו טרור, ריגול, הלשנה ואלימות, חשף בפניהם ג'ונס את העובדה שהם בעצם נהגו כמו האומה הגרמנית ובחרו בדרך המסוכנת של הפשיזם. הוא הבהיר להם שאם הניסוי הצליח, הרי שהוא הצליח ללמד אותם שכל אחד אחראי למעשיו ושהסכנה גדולה מדי בללכת אחרי מנהיגים בעיוורון, מבלי לפקפק ולהטיל ספק ומבלי למחות, כשרצון הקבוצה גוזל את זכויות הפרט ומונע מהיחיד לראות את השליטה שמופעלת עליו.

הניסוי זכה להדים גדולים ועורר מחלוקת רבה. היו שראו בו ניסוי חינוכי חשוב, בעוד שרבים ראו בו ניסוי שאינו מדעי ושנעשה באופן לא אחראי, תוך שימוש בבני-אדם, באופן שיכול אף להיחשב מסוכן. שנתיים אחר כך פוטר ג'ונס מסיבות לא ברורות שיתכן והיו קשורות בניסוי. הוא עצמו תיעד את פרטי הניסוי 9 שנים לאחר שהתקיים.

הניסוי כונה בעיתונות הגרמנית "נאצים לחמישה ימים", כותרת שנתן לו העיתון הגרמני "דר שפיגל". ואכן, היו שראו בו מעין הצדקה היסטורית התומכת בטענה של חלק מהגרמנים, שהם עצמם היו קורבנות של המשטר הנאצי ושל פסיכולוגיית ההמונים שכה היטיב להפעיל עליהם.

הניסוי השפיע גם על התרבות הפופולארית. בשנת 1981 זכה הניסוי להיות מונצח בסרט טלוויזיה חינוכי וחשוב בשם "הנחשול" (The Wave). גירסה גרמנית בשם "Die Welle" זכתה להצלחה גם היא ויצא גם ספר לבני נוער בשם "הגל". ניתן לראות אפילו בקטעים מהסרט "החומה" של הפינק פלויד, הד מסוים לגל ולמסרים שניסה רון ג'ונס להעביר לתלמידיו.


הנה סיפורו של ניסוי "הגל השלישי" מפיו של המורה רון ג'ונס:

http://youtu.be/iM7zC6aS4pQ


החומה של הפינק פלויד עם סמל הפטישים, כדימוי מקביל לגל ולצלב הקרס הנאצי:

http://youtu.be/ldsJ0laYn6s


סרט הטלוויזיה מלא "הנחשול" שמבוסס על סיפור הניסוי:

http://youtu.be/-v2lwr72Ux4


וגרסה קולנועית חדשה יחסית של "הנחשול" בגרמנית:

http://youtu.be/1HbsHatqKqc


שבעת הסמוראים
מה מיוחד בשבעת הסמוראים של קוראסווה?



אקירה קורוסווה (Akira Kurosawa) היה במאי יפאני חשוב מאד. אחד מסרטיו המופלאים הוא הסרט "שבעת הסמוראים" (Seven Samurai), שהיה מועמד לפרס האוסקר.

הסרט המופלא מספר על כפר יפני שאיכריו שוכרים שבעה סמוראים, לוחמים נועזים שאין להם אדון, בכדי שיילחמו בשודדים שבאים לאחר הקציר וגוזלים מהם את תנובת השדות שלהם.

הסרט נחשב אחד הסרטים הטובים ביותר בכל הזמנים. הוא זכה שוב ושוב במשאלים כאחד מ-10 הסרטים הטובים בהיסטוריה. הוא חכם בהרבה מובנים ומתאר היטב את הדינמיקה הרגשית המטורפת שבין הכפריים לבין הסמוראים. תגליות על העבר הפתלתל שבין הכפריים לסמוראים, קשרים רגשיים לא פשוטים שמתגלים בין הקבוצות, אצילות, בצד סודות אפלים - הכל נחבא ומתגלה כאן בתסריט מרהיב ויחיד מסוגו, תסריט של גאון קולנועי חד פעמי.

בלי ספויילרים נגלה שבמהלך ההגנה על הכפר מהשודדים, הסמוראים לכאורה מגינים על הכפריים. אך למעשה הם הולכים ונכחדים, תוך כדי הניצחון ההדרגתי על השודדים, בעוד הכפריים שורדים, לומדים להילחם והופכים בעצמם ללוחמים על ביתם.

הסרט הזה השפיע מאד על עולם הקולנוע ההוליוודי, כשהועתק לארה"ב בתור המערבון עתיר הכוכבים ושובר הקופות "שבעת המופלאים". בסרט הזה מאמנים שבעה אקדוחנים את תושבי עיירה מקסיקאית, שקצו בהתקפות של פושעים ושודדים עליהם. למעשה, ביחד עם הסרטים האיטלקיים, "שבעת הסמוראים" הוא אחד משני הגורמים שיצרו את ז'אנר המערבונים של הוליווד.


הנה קדימון "שבעת הסמוראים":

https://youtu.be/7mw6LyyoeGE?t=25s


שלושה דברים שבזכותם "שבעת הסמוראים" יכול להיחשב לסרט ענק:

https://youtu.be/8V4dEWPJKNk


וסרט תיעודי קצר על הסרט שבעת הסמוראים:

https://youtu.be/jZSRxp-dJ-Q
מהו הסרט הטוב בכל הזמנים?



הסרט הטוב ביותר בהיסטוריה הוא לדעת רבים ממבקרי הקולנוע "האזרח קיין", סרטו של הבמאי והשחקן האמריקאי אורסון ולס. פעם בעשור עורך המגזין "sight & sound" של המכון הבריטי לקולנוע משאל בין אלף מבקרי קולנוע, אנשי האקדמיה לקולנוע ומומחי הקולנוע המובילים בעולם, לגבי הסרט הטוב ביותר אי-פעם. בחמשת העשורים הקודמים זכה במקום הראשון הסרט "האזרח קיין", סרט שנעשה על ידי אורסון ולס בגיל 26 בלבד!

חלק מגדולתו של הסרט הזה הוא בשל עומק השדה הגדול שבו הוא צולם. מדובר בעומק הצילום וצורת הצילום והבימוי שלו. גם הדיאלוגים והטכניקות שיושמו בו בתבונה רבה - כל אלה ועוד גורמים הפכו אותו לסרט פורץ דרך.

אגב, חשוב לציין שבמשאל האחרון נבחר, לראשונה אחרי 5 פעמים, סרט אחר בתור הסרט הטוב ביותר - סרטו של אלפרד היצ'קוק "ורטיגו". הפעם הסתפק האזרח קיין במקום השני בלבד... לא שזה גורע במיוחד ממעמדו המיוחד, אבל ממילא כל הדירוגים האלה יכולים להצביע על הכיוון ולא על מיקום מדויק כלשהו.


הנה סצנת הפתיחה של הסרט הטוב ביותר בתולדות הקולנוע, האזרח קיין:

http://youtu.be/-r0b_XeRkG4


הנה קדימון שערך סטודנט לסרט "האזרח קיין":

http://youtu.be/VTQXFMDpBtw?t=4s


הנה קדימון "האזרח קיין" מפי אורסון ולס עצמו:

http://youtu.be/zyv19bg0scg


הנה דיון על מוצדקות התואר "הסרט הטוב ביותר אי-פעם":

http://youtu.be/IqdipvNKoDw
מה אמר הדיקטטור הגדול?



צ'ארלי צ'פלין היה אחד היוצרים הגדולים בתולדות הקולנוע. בעידן הסרטים המדברים, סוף סוף נשמע קולם של כוכבי הראינוע, הסרט האילם. רבים מהם התגלו לצופים כבעלי קולות מצחיקים, משונים, או לא מעניינים והקהל הפסיק לצפות בהם. צ'ארלי צ'פלין המתין שנים לפני שהחל לעשות "טוקיז", סרטים מדברים. כשעשה זאת לבסוף, הוא היה מהכוכבים היחידים של הראינוע (הסרט האילם) שעברו אל "הסרט המדבר" בהצלחה מרובה. וצ'פלין לא סתם דיבר, אלא עשה סרט גדול שבו לגלג על הדיקטטורה ועל הדיקטטור הנאצי היטלר. בסרט "הדיקטטור הגדול" הוא נתן את נאום חייו.

הסרט "הדיקטטור הגדול" שיצא לאקרנים בשנת 1940 הפליא צ'ארלי צ'אפלין להציג בצורה סאטירית את הדיקטטור המגוחך, שרוצה לשלוט בעולם ומסתבך בשיגעונו. בסופו מציג צ'אפלין את אחד הנאומים המרגשים והחכמים בתולדות הקולנוע, נאום של שלום, מלא אהבה וחמלה, של דיקטטור קולנועי לעולם אמיתי, שעמד לחוות בתוך זמן קצר את המלחמה האיומה בתולדותיו.

לשמחתנו, ניצח הדיקטטור הקולנועי את הדיקטטור הנאצי האמיתי. הטוב ניצח את הרע, הרשע והרצחני.

אגב, עוזריו של היטלר העידו שהרודן הנאצי אהב מאד את סרטין של צ'אפלין וגם את הסרט הזה, שהפך אותו לבדיחה קולנועית.


הנה נאום הדיקטטור הגדול, אחד הנאומים הגדולים בתולדות הקולנוע:

http://youtu.be/Uizz0W9ynuk


והנה עריכה מודרנית ומלאת השראה של הנאום של צ'ארלי צ'אפלין בתור הדיקטטור הגדול:

https://youtu.be/Z05ZYoqLPOw
מיהו האיש עם מצלמת הקולנוע?



סרטו של דזיגה ורטוב משנת 1929, 'האיש עם מצלמת הקולנוע', הוא סרט מאד חשוב בתולדות הקולנוע התיעודי, שבסך הכל הציג יממה בחיי העיר הרוסית מוסקבה. אך את קצב החיים בעיר ההומה הוצג בסרט בשיטות קולנועיות, במיוחד שיטות עריכה מאד חדשניות לזמנן. בין השיטות שהוצגו בסרט היו אפקטים של עין נפתחת למראה העירוני, היעלמות התמונה בהדרגה או והופעת התמונה כך (דיזולבים), הצגת תמונות במסך מפוצל, הילוך מהיר, הילוך איטי, הקפאת התמונה (פריז-פריים), זוויות צילום מפתיעות ועוד.

הגיבור של הסרט הוא ללא ספק הצלם, שנראה לא פעם כשהוא עושה את עבודת הצילום שלו וכך הופך את העיר הממשית לתמונות קולנועיות מעניינות ובדרך מציג סרט שהוא פחות העיר ויותר כיצד מתעדים את העיר.


הנה סיפורו של הסרט 'האיש עם מצלמת הקולנוע':

https://youtu.be/fhdPmsoSHo0


עוד על "האיש עם מצלמת הקולנוע":

http://youtu.be/nfGm7iaSjAs
מה מיוחד בסרטי מלחמת הכוכבים?



סדרת סרטי המדע הבדיוני "מלחמת הכוכבים" (Star Wars) היא אחת מהסדרות המצליחות בתולדות הקולנוע. את הסדרה יצר במאי הקולנוע ג'ורג' לוקאס והוא שביים את רוב הסרטים בה. הסדרה שנעשתה בסוף שנות ה-70 הקדימה את זמנה ושילבה רעיונות ואפקטים מיוחדים ברמה גבוהה מאד.

הסרטים הראשונים בסדרה זכו להצלחה אדירה. בלטו בה האפקטים המיוחדים המוצלחים שהציגה ושנחשבו לפורצי דרך בתקופתה. כל זאת ללא תוכנות המחשב והאנימציה הממוחשבת שמבצעות כיום בקלות דברים דומים. לצורך כך השתמשו אז יוצרי הסרט במגוון כלים והמצאות. בין השיטות ששימשו אותן היה שימוש חכם במודלים של דגמי חלליות מוקטנים, הפעלה מרחוק באמצות מנופים, גלגלות, כבלים ואמצעים מכניים נוספים. בלטו גם שיטות העריכה החדשניות והיצירתיות, ששלבו קולאז'ים והדבקות חכמות, עם שילובים עתירי דמיון של תמונות ופריימים בסרט. וכמובן שאין לשכוח שזהו אחד הסרטים הראשונים שצולמו בצילום דיגיטלי.

הסדרה היא סוג של פלא תרבותי והכניסה לתרבות כמה דמויות שהפכו לאייקוניות. המוכרות בדמויות הסדרה הללו הן דארת' ויידר, המפקד העליון של צבא האימפריה, אביר הג'די המאסטר יודה, אותו חייזר ירוק ובעל אוזניים ארוכות, אביר הג'דיי האחרון לוק סקייווקר, הרובוט הצעיר Droid BB-8 והרובוט המקורי והמיתולוגי של סטאר-וורז R2-D2.

ואכן, מעריצי הסדרה האדוקים הם לא פחות מעניינים מהסרטים. רובם קהל אוהד בצורה לא רגילה. רבים מהם עוסקים באספנות של פריטים מסחריים ששווקו במהלך השנים עם דמויות מסרטי "מלחמות הכוכבים" או ברוחן. כמות המחוות שעושים לסצנות ולדמויות מהסדרה באינטרנט היא אינסופית וכוללת סרטונים, שיוודים, שחזורי לגו ועוד. לא מעט מעריצים יוכלו לדקלם גם באמצע הלילה סצנות שלמות מתוך סרטי "מלחמת הכוכבים" השונים.

בחסותו האדיבה של ג'ורג' לוקאס, שזיהה את הפופולאריות שלה, עברה הסדרה מסחור בלתי נתפס והפכה למפלצת מרצ'נדייזינג, הכוללת בובות, קלמרים, ספרים, קומיקס, ילקוטים ומה לא. מעריכים את ההכנסות שהמוצרים הללו יצרו במהלך השנים ביותר מ-25 מיליארד דולר!

לאחר שג'ורג' לוקאס מכר לאולפני דיסני את הזיכיון על המותג כולו הם החליטו ליצור טרילוגיה חדשה, שמצולמת ומוקרנת החל משנת 2015. לוקאס משמש בה יועץ בלבד, לאחר שדיסני התקשו לקבל את השליטה המוחלטת שלו בסדרה. הטרילוגיה החדשה עושה שימוש בטכנולוגיה מעודכנת ובאפקטים המיוחדים המודרניים ביותר. במיוחד מרשימה עבודת האנימציה הממוחשבת שמשמשת לייצור רובוטים, חייזרים, עולמות רחוקים וקרבות חלל.


בואו למלחמת הכוכבים:

https://youtu.be/SeDOoLwQQGo?qr=yes


הנה "מלחמת הכוכבים":

https://youtu.be/MAS6HqJqL9Y


האימפריה מכה שנית:

http://youtu.be/W5063OYQoU8


קדימון הסרט האחרון "מלחמת הכוכבים - הכוח מתעורר":

http://youtu.be/C_lGC4zb9o8


תעשיית המרצ'נדייזינג של "סטאר וורז":

http://youtu.be/dGw1Ja_A540


ובואו לטוס על פלקון המילניום מהסרט החדש "הכוח מתעורר"

https://youtu.be/VAuNy5k9SH8?qr=yes
מה חשוב בסרט 'נאנוק מהצפון'?



הסרט 'נאנוק מהצפון' הוא הסרט התיעודי הראשון שנחשב לסרט משמעותי של ממש. לפניו צולמו מצבים אמיתיים מהחיים אך הסרט הזה אינו סתם צילום של משהו מהחיים, אלא סרט שנערך והושקעה בו הרבה מחשבה קולנועית.

יוצר הסרט, רוברט פלהרטי, עשה מספר מסעות בצפון אמריקה המושלגת והרבה לצלם שם סרטים, אך בשל טעות נשרפו לו בשובו ב-1916, כל הפילמים שצילם. הוא איבד מעל 30 אלף רגל של חומר מצולם ויקר מפז, אך לא התייאש וחזר כעבור מספר שנים לצלם את חיי האסקימואים שוב, במבט אמנותי ואוהד, אחרי ישיבה ממושכת במחיצתם ויצירת קשרים עימם. בהמשך יהפכו הקשרים שקשר עם המשפחה לנושא לדיון, על כמה מותר לבמאי של סרט תיעודי לביים קטעים "כאילו אמיתיים" בסרטו, כמו שעשה פלהרטי, ולקשור קשרים שמשפיעים על דרך הצגתו של מי שהוא מצלם. גם הצגת נאנוק עצמו, כמי שגר באיגלו, הודה פלהרטי, אינה אמיתית, שכן הוא גר זה מכבר במושבה מודרנית, בבית של ממש.

הסרט שעוקב אחר חיי משפחה אסקימואית ומתמקד בחייו של הבן הצעיר של המשפחה, נאנוק, מלווה אותו במסע הצייד שלו ואת המשפחה בבניית האיגלו ועוד.


הנה סיפורו של הסרט "נאנוק מהצפון":

https://youtu.be/oEajMPZy_0Q


הסבר מהיר וקטעים מהסרט התיעודי הראשון "נאנוק מהצפון":

http://youtu.be/MlF_-RwqoHc


והסרט המלא "נאנוק מהצפון":

http://youtu.be/m4kOIzMqso0?long=yes
מי הייתה פוקהונטס?



פוקהונטס האינדיאנית היא דמות אגדית שסיפור חייה הרומנטי עורר את דמיונם של רבים. היא עצמה לא כתבה את סיפוריה כיוון שלא ידעה קרוא וכתוב.

פוקהונטס, שמשמעותו שובבה קטנה, היה כינוי החיבה שניתן למטואקה, בתו מלאת החיים של המנהיג האינדיאני פאּוהאטאן, ששלט על כל מה שהוא היום מדינת וירג'יניה. אגב, היא לא היתה בתו היחידה - היו לו מאה נשים ומן הסתם ילדיו יכולים היו למלא בית ספר שלם..

סיפרו עליה שהצילה את חייו של ראש המתיישבים הבריטיים בג'יימסטאון, כשמנעה את הריגתו בידי אביה, בכך שהניחה את ראשה על ראשו. עד לנישואיה עם אינדיאני, היא היתה בקשר טוב עם הלבנים וביקרה אותם לא פעם בעיירה שלהם. אבל במלחמה עם הלבנים היא נלקחה בשבי ולאחר שנה נשא אותה לאשה ג'ון רולף האנגלי. היא הפכה לנוצרית בשם החדש רבקה ונסעה ביחד עם בעלה לאנגליה, שם הכירו כולם את "הנסיכה האינדיאנית".

בשנת 1617, בגיל 22 בלבד, מתה רבקה-פוקהונטס ממחלת השחפת. היא נקברה בקבר נוצרי בתור "רבקה".

בשנת 1995 הוציאה חברת וולט דיסני את סרט האנימציה "פוקהונטס" ושלוש שנים לאחר מכן גם סרט המשך. הסרטים תיארו את סיפורה מהצד של האדם הלבן. את הצד של האינדיאנים שעברו טבח והשמדה על ידי הלבנים שכבשו את נחלותיהם, מתאר היוצר האמריקאי הנערץ ניל יאנג, שמספר על פוקהונטס בשיר כואב ואוהב.


הנה סיפור חייה של פוקהונטס:

http://youtu.be/YfIGK1viakA


הנה קדימון לסרט של אולפני דיסני על פוקהונטס:

http://youtu.be/9q1QF8G47oU?t=6s


והנה שיר ידוע שכתב הזמר האמריקני ניל יאנג על פוקהונטס:

https://youtu.be/QS4t-a-w8ug
מה חשוב באוניית הקרב פוטיומקין?



הסרט הרוסי "אוניית הקרב פוטיומקין" (Battleship Potemkin) של הבמאי סרגיי אייזנשטיין, הוא מהסרטים המפורסמים והחשובים בקולנוע המוקדם. הסרט, שנעשה בשנת 1925, הוא מהסרטים הטובים בתולדות הקולנוע. בתערוכה העולמית של בריסל, ב-1958, הוא אף הוכתר כסרט הטוב ביותר של כל הזמנים.

בסרט הוצגה מהפכת הנפל של 1905, מהפכה שנכשלה אמנם, אך בדיעבד נחשבת לחזרה הגנרלית לקראת המהפכה הבולשביקית של שנת 1917. אייזנשטיין הציג את מהפכת הנפל דרך אירוע היסטורי זניח יחסית, של מרד באונייה אחת. במקום לשחזר אירועים רבי-משמעות ועתירי נפגעים מהאירוע ההיסטורי, הוא יצר דרמה רבת-משמעות וסוחפת, שמציגה את הפרט הרוסי למול השלטון המדכא של הצאר.

בסרט טובחים חיילי הצאר בהמונים שבאים לעודד את המלחים המורדים מהאונייה פוטיומקין. אייזנשטיין מנגיד את התנועה המסודרת של חיילי הצאר אל מול הבלגן והכאוס של ההמון. גם פני ההמון המביעות מגוון של רגשות ותחושות, מנוגדות לפנים הקפואות של החיילים, שהופכות אותם למכונות הרג וחסרי צלם האנוש.

במיוחד ידועה מהסרט "סצנת המדרגות", שבה מתדרדרת עגלת תינוק במורד המדרגות של העיר אודסה. לאחר שהאם מתה מכדור של החיילים. אין ניגוד גדול מזה, בין תינוק לבין חיילים קשוחים. אין אי-צדק בולט מזה, שבו משלם התינוק על הרצון לחופש של האזרחים, מידיו של שליט אכזר ומנוכר לעמו. הסצנה הזו הפכה לאחת הידועות בהיסטוריה של הקולנוע וסרטים שונים מצטטים אותה ועושים לה מחוות שונות ומשונות.

בסרט חקר אייזנשטיין את רעיון המונטאז' (Montage), בעברית: טכניקת מצרף, ושיכלל אותו במיוחד. המונטאז' הוא רצף דימויים, שאין ביניהם קשר הכרחי, של זמן או מקום, אבל ביחד הם יוצרים משמעות מסוימת ותורמים לעלילה. היוצר בחר לערוך את הסרט עם הרבה מונטאז'ים, כך שהוא יביא את הצופים לתגובה רגשית מסוימת, של סימפטיה למלחים המורדים ושנאה כלפי השלטונות הנלחמים והורגים בהם. בדרך זו הציג אייזנשטיין את הפרט הנרמס תחת מגפי השלטון המדכא של הצאר. בכך שרת את האידיאולוגיה הסובייטית שהניעה אותו ואת חבריו הקולנוענים שסיימו את בית הספר לקולנוע קולשוב. הללו הרבו לחקור את ההשפעה שיש לסרטי קולנוע על קהל הצופים וכיצד הם יכולים להשתמש בהם כדי להשיג השפעות שכאלה.

עוד טכניקה מעניינת שפיתח אייזנשטיין בסרט הזה הוא ה"קלוז-אפ בזמן" (Close-Up in Time), טכניקת עריכה בקולנוע שבה נראה שוט מסוים בסרט שוב ושוב. מטרתו היא להמחיש ולהדגיש את החשיבות של הרגע בעלילה והמתח שהוא יוצר.


הנה ניתוח של סצנת המדרגות באודסה:

https://youtu.be/hESDxUnZ1fo


הקלוז-אפ בזמן בסצנת שבירת הצלחת, החוזרת כמה פעמים, שבסרט:

http://youtu.be/ZeSYXHqw32Q


סצנת נפילת העגלה במדרגות פוטיומקין שבנמל אודסה:

https://youtu.be/s71vmKc6HkE?long=yes


המון מחוות נעשו בסרטי קולנוע לסצנת המדרגות מאוניית הקרב פוטיומקין:

https://youtu.be/yH1tO2D3LCI?long=yes
מה סוד הסרט "הנוקמים"?



סרט הקולנוע "הנוקמים" הוא סרט של גיבורי-העל הגדולים מקבוצת גיבורי-העל האוונג'רס. ניתן למצוא שם כמה מגיבורי העל הגדולים של המאה ה-20, כולל דמויות כמו: איירון מן, הענק הירוק, קפטן אמריקה, לוקי, האלמנה השחורה, הוקאיי, תור ופפר פוטס. הסרט מאחד את צוות גיבורי העל של חברת מארוול, או כמו שאוהבים לקרוא לה - היקום הקולנועי של מארוול.

הסרט הוא מאמץ לחבר את כל כוכבי הקומיקס, שהפכו לגיבורי סרטים בשנים האחרונות, לסרט משותף ורב-משתתפים. הוא אינו מעניין במיוחד, אבל הוא מראה עד כמה תעשיית הקומיקס הפכה לתעשיית קולנוע לכל דבר.


הנה הטריילר של "הנוקמים" הראשון:

http://youtu.be/ZaQ_ky9iIHU


הנה קצת מאחרי הקלעים של סרט-העל הזה:

http://youtu.be/2tffnWvaFkI


כך נולדו גיבורי העל הללו:

http://youtu.be/YHnN-drc-MY


מה הנציח הסרט "אדם בעקבות גורלו"?



הסרט "אדם בעקבות גורלו" (Easy Rider) הוא סרט דל-תקציב משנת 1969, המספר את סיפורם של שני צעירים אופנוענים שחוצים את ארצות הברית של שנות ה-60. הסרט אמנם סיפר את סיפורם של שני הגברים, אבל בעצם הציג את הרעיונות המהפכניים של הדור ששינה את ערכיה של אמריקה.

הסרט ספוג ברוח הסיקסטיז ומתאר היטב את ההוויי של שנות השישים באמריקה. הוא היה לסרט שייצג דור שלם ובמרכזו אווירת החופש ההיפית הזכורה כל כך מהתקופה, את השיתוף בקומונות של ההיפים, הסמים, המוסיקה וההתחברות לטבע. הוא מציג את האנשים המיוחדים, חלקם מיוחדים באופן מוזר, שהתגלו לשניים ברחבי אמריקה.

הצלחתו הייחודית בהצגת אורח החיים ההיפי, השילוב של שירים רבים מהתקופה וסצנות נסיעה ארוכות באופנועי ההארלי דיווידסון המיתולוגיים, כל אלו הפכו אותו לשובר קופות והזניקו את הקריירה של יוצריו, שהיו גם השחקנים הראשיים, דניס הופר ופיטר פונדה.

אבל "אדם בעקבות גורלו" היה גם סרט מצוין והוא הפך לסרט מכונן, אחד החשובים ביצירת "הגל החדש האמריקני" בקולנוע ההוליוודי של סוף שנות ה-60. הוא שאב רעיונות חדשניים ומעניינים מהיוצרים של "הגל החדש הצרפתי" ושילב טכניקות צילום חדשות, כמו חיתוכים וזומים מהירים, פלש פורוורדים, הרבה שימוש בטכניקת הג'אמפ קאט וצילום מחוספס ולא מוקפד.


הנה קדימון לסדרה תיעודית שחקרה את הערכים של "אדם בעקבות גורלו":

https://youtu.be/NPelralbKHo


שיר אופייני בסצנת נסיעה מהסרט:

https://youtu.be/rMbATaj7Il8


סצנות הסמים בסרט משקפות את הבילוי האהוב על ההיפים:

https://youtu.be/RXBAgAxn1x4


ומשחק משנה מרהיב של ג'ק ניקולסון הצעיר, עורך הדין האלכוהוליסט שהתחבר אליהם בכלא:

https://youtu.be/hCb6UkQ_AnM
מהי הצוללת הצהובה?



בשנת 1968, בשיא הצלחתם, עשו חברי הלהקה המפורסמת בעולם, הביטלס, את "צוללת צהובה" (Yellow Submarine). זה היה סרט אנימציה מצויר שנוצר בהשראת שיר בשם זה, שהוקלט לראשונה באלבום "Revolver" של הלהקה.

הסרט התבסס על שירי "הביטלס", בו כיכבו הדמויות המאוירות של חבריה. לקראת סופו של הסרט, בידיעה שזה מה שיביא את המעריצים בהמוניהם לבתי הקולנוע, הוצגה גם סצנה אחת מצולמת ולא מאוירת, של הלהקה בהופעה. הסרט הציג אנימציות מרתקות ואפילו חדשניות לזמנן והיה צבעוני ומעט פסיכדלי אפילו, בהתאם לרוח התקופה.

במקביל לסרט יצא גם אלבום בשם זה, עם פסקול הסרט. הם הוסיפו לו 4 שירים נוספים, שלא נכללו בסרט. בצידו השני של התקליט נכללה גם המוסיקה מהסרט, שנכתבה ותוזמרה על ידי ג'ורג' מרטין, המפיק המוסיקלי האגדי של החיפושיות.


הנה קדימון הסרט "צוללת צהובה":

https://youtu.be/vefJAtG-ZKI


שיר הנושא צוללת צהובה עם האנימציה המקורית והנפלאה:

https://youtu.be/m2uTFF_3MaA


ונסיון משעשע בתמימותו המעריצה לגרסה עברית:

https://youtu.be/BfNhlz29GWM
מיהו הסוכן ג'יימס בונד הידוע בכינוי 007?



המרגל הכי מפורסם בעולם הוא דמות בדיונית. קוראים לו בונד. ג'יימס בונד!

ג'יימס בונד, או סוכן 007 הוא הגיבור של סדרת ספרי ריגול מאת הסופר הבריטי איאן פלמינג. הסדרה הפכה לסדרת סרטים מצליחים ביותר.

הסופר איאן פלמינג שירת במודיעין הצי הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה. במהלך השירות רשם רעיונות לכתיבת ספרים וסיפורים רבים על מרגל בריטי, סוכן הוד מלכותה, בשם ג'יימס בונד. הוא החל לפרסם את הספרים בשנת 1952 ואחריהם באו הסרטים, משחקי וידאו, חוברות קומיקס ותסכיתי רדיו (מעין סדרות שמוקלטות בקולות השחקנים בלבד).

המאפיין של הספרים והסרטים על ג'יימס בונד הוא השילוב שבין אמיתי (ריאליזם) לבין מדע בדיוני. לג'ימס בונד יש תמיד מכוניות מופלאות, כלי נשק חדשניים ועוד הפתעות סופר מודרניות. גם העלילה מצולמת באתרים מרתקים ועוצרי נשימה בכל רחבי העולם.

אגב, את שם הגיבור שלו בחר פלמינג על שם חוקר הציפורים האמריקאי ג'יימס בונד. הוא סיפר שהשם היה מושלם לצרכיו - קצר, לא רומנטי, גברי ואנגלו-סקסי.

את הספרים והתסריטים שבהם מככב ג'יימס בונד כתבו לאחר מותו של פלמינג, כמה סופרים שונים. הם הקפידו לשמור על האופי וההתנהגות של הדמות המוכרת, על מאפייניה הייחודיים. גם השחקנים שגילמו את דמותו התחלפו במהלך השנים, אם כי חובבי המרגל טוענים שאיש לא הצליח להשתוות לראשון הג'יימס בונדים - השחקן שון קונרי.


הנה הסצנה הראשונה של ג'יימס בונד, מהסרט הראשון:

http://youtu.be/ceTR67EjeyU


והנה סצנות מהמון סרטי ג'יימס בונד, בגילומם של השחקנים השונים:

http://youtu.be/eKM3Tev4BDg
מיהו אי.טי. - החבר מכוכב אחר?



אי. טי. הוא חוצן קולנועי, דמות בדויה ואהובה במיוחד, שהופיע באחד מסרטיו הידועים ועתירי האוסקרים של היוצר סטיבן שפילברג.

בסרט בורחת קבוצת חייזרים שנחתה על כדור הארץ מכוחות הביטחון שגילו אותה. בחיפזון של הבריחה נשכח מאחור החייזר אי. טי. ובקולנוע כמו בקולנוע, הילד אליוט בן ה-10 מאמץ את החוצן החמוד וקורא לו אי. טי. תוך שהוא מנסה לשמור עליו בסוד ולהסתירו מעולם המבוגרים, מתפתח קשר מיוחד במינו בין אליוט לאי. טי.

הקשר מתחזק ככל שהשלטונות מנסים לתפוס את החייזר, בכל מחיר.


הנה סיפורו של הסרט "אי. טי. - חבר מכוכב אחר":

https://youtu.be/iJ8tdR3epc4?t=10s


קדימון הסרט "אי. טי. חבר מכוכב אחר":

http://youtu.be/5lWxfRfcvjE


וסצנת הפרידה מתוך הסרט "אי טי חבר מכוכב אחר":

http://youtu.be/75M1XXEZciU
מהו הסרט הבדיוני הראשון בהיסטוריה?
באיזה סרט קולנוע השתתפו מיליון ניצבים?
מהו סרט הדרקולה הראשון?
מהו הסרט "הנחשול"?
על מה מדבר הסרט התיעודי 'כשהיינו מלכים'?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.