» «
רנסאנס
מה מיוחד בתקופת הרנסאנס?



הרנסאנס הייתה תנועת תחייה תרבותית, פילוסופית ואמנותית, מהחשובות והמעניינות בתולדות האמנות. פירוש המילה "רנסנס" הוא לידה מחדש. היא התרחשה בתקופה שהחלה מסוף ימי הביניים והמוקד העיקרי שלה היה באיטליה. רעיונות התנועה התפשטו בהדרגה למקומות אחרים באירופה.

התנועה גם נתנה את שמה לתקופה ההיסטורית הידועה בשם זה. תקופת הרנסאנס נמשכה מהמאה ה-14 ועד למאה ה-17. בתקופה זו הייתה פריחה עצומה בתחומי הספרות, האמנות והמדע. האמנים המרכזיים ברנסאנס היו מיכאלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י ורפאל.

בעידן הרנסאנס נולדה הרוח האנושית מחדש ותפיסת עולמו של האדם תשתנה. ההומניזם שמעמיד את האדם במרכז, שב למרכז החשיבה האירופית. גבולות חדשים ייפתחו, מצד אחד גבולות גיאוגרפיים, שיבואו לידי ביטוי בגילוי של יבשות וארצות חדשות. ומצד שני, גבולות מדעיים שיציגו מודלים אסטרונומיים חדשניים ותגליות מדעיות מהפכניות.

הכנסייה הנוצרית אמנם לא ויתרה בקלות, כפי שהוכיחו משפטיהם של מדענים וחוקרים כמו ג'ורדאנו ברונו, לוצ'יליו ואניני וגאליליאו גאליליי, אך עידן ההשכלה עתיד היה להוכיח עד כמה היא טעתה..


הנה סרטון אנימציה קצר על תקופת הרנסאנס:

http://youtu.be/zB-nfp-JxHQ


הכל על תקופת התחייה של הרנסאנס:

https://youtu.be/xf2G2Il8crw


והנה סרטון מקיף יותר על הרנסאנס:

http://youtu.be/yL59WlcWBQQ


סרט אנימציה ארוך בעברית על תקופת הרנסאנס:

http://youtu.be/-HoFfctF_SM?t=1m29s


סרט תיעודי על תקופת הרנסאנס:

https://youtu.be/Uhd-uwFonog?long=yes


ועוד סרט שמסביר את תקופת התחייה של הרנסאנס:

https://youtu.be/fI1OeMmwYjU?long=yes
פיליפו ברונלסקי
כיצד תרם ברונלסקי לאדריכלות?



כשזכה האדריכל האיטלקי פיליפו ברונלסקי (Filippo Brunelleschi) בתחרות על תכנון כיפת כנסיית סנטה מריה דל פיורה (Santa Maria del Fiore), הוא נכנס להיסטוריה. בתנאי התחרות הובהר שכיפתה של הכנסייה הנודעת חייבת להיות גולת הכותרת של המבנה המפואר והיא צריכה להיות הכיפה גדולה בעולם.

זו היתה השנה 1418 ופירנצה הייתה אחת הערים העשירות והמצליחות באיטליה ובכל אירופה. בשל ענייני יוקרה וסגנון וגם קצת תחרות עם ערים אחרות באיטליה, התחייב ברונלסקי שלא להשתמש בקמרונים המחודדים שאפיינו את הסגנון הגותי. אלו יכלו לספק לו פתרונות לבניית כיפה כה גדולה, בקוטר של 45 מטרים ומבלי שיש לה תמיכה. אך הוא מצא פתרונות אדריכליים שהם כה מופלאים, עד שחלקם לא מובנים עד היום לגמרי.

לאנשי הוועדה הבוחרת היו חשדות שהוא ממציא פתרונות, לא רק מפני שלא נודע כאדריכל אלא יותר כשען, אלא גם מפני שסרב לחשוף את כל תכניותיו בעת התחרות, מחשש לגניבת רעיונותיו. הם לא האמינו שיצליח לבנות את הכיפה בתנאים הקיימים, אך לבסוף הם החליטו בכל זאת לבחור באדריכל החובב, שבזמנו הפנוי עסק במדידות ולימוד לעומק של מבנים ועתיקות רומיות.

לאחר 16 שנים הסתיימה בניית הכיפה וההשתאות הגיעה לשיאים שלא יאומנו. במהלך הבנייה הוא תכנן מערכות להעלאת חומרי הבניה לגובה ומצא פתרונות הנדסיים שהקדימו את זמנם, למגוון בעיות ביצוע. גאוניותו של האדריכל היומרני התגלתה בתכנון מבריק של כיפה בתוך כיפה, כשאחת תומכת בשניה על ידי מדרגות. המבנה שיצר ברונלסקי היה בלתי נתפס בחוזקו וניצב לגמרי ללא תמיכה. עד היום, כבר 500 שנה, הוא נחשב לכיפת הלבנים הגדולה בעולם. לאחר מותו השלימו את ה"לנטרנה", עוד מרכיב עיצובי שנועד להכניס אור טבעי לכנסייה ולהוסיף חן לכיפה המיוחדת שיצר הגאון.

ברונלסקי גם תרם לעולם האמנות את הפרספקטיבה המתמטית. זה היה פיתוח של כלים חישוביים ותכנוניים ליצירת פרספקטיבה מדוייקת להפליא, בתכניות ושרטוטים. בזכות הפיתוח הזה יכולים היו האדריכלים אחריו לבחון ולהדגים לאחרים מבנים אדריכליים שתכננו, עוד בשלבי התכנון והשרטוט שלהם.

כך הפך האדריכל והאמן החובב הזה לאחד מראשוני תקופת הרנסאנס ומהחשובים בה. גאונות, מסתבר, היא לא תמיד עניין שמחייב השכלה פורמלית.


כך תכנן פליפו ברונלסקי את הכיפה של הפנתאון בפירנצה (מתורגם):

https://youtu.be/9IDt-da-hUQ


וכך יצר את הפרספקטיבה המתמטית:

https://youtu.be/u-OYhriilFo


מבט נוסף על כיפת הקתדרלה הגאונית שתכנן:

https://youtu.be/TQ8F_yPwqzA
לאונרדו דה וינצ'י
איך צייר לאונרדו כל כך טוב בני-אדם?



לאונרדו דה וינצ'י חקר כל חייו את האנטומיה של גוף האדם. כאיש אשכולות, בעל תחומי עניין ועיסוק מגוונים, הוא היה גם אמן וצייר, אך גם מהנדס ומדען, שחקר את גוף האדם ולמד דברים רבים וחשובים על המבנה והצורה שבה הוא בנוי. לאונרדו העדיף תמיד ללמוד בעצמו ולבחון דברים בעצמו, במקום להסתמך על ידע קודם. זו אחת הסיבות לחידושים המדהימים שלו ולחשיבה המקורית שגילה, שהובילה לפריצות דרך כמעט בכל תחום שבו עסק.

גם מהלימוד הזה של הגוף האנושי הוא למד דברים חשובים שחלקם שימשו אותו בהמצאות הגאוניות שלו, המצאות שלא פעם הקדימו את זמנן בכמה מאות שנים. הידע האנטומי שרכש תרם גם ליכולות הציור המופלאות שלו, אלה שבזכותם צייר כמה מהציורים הטובים בתולדות האמנות.

לצורך ציוריו, לאונרדו דה וינצ'י נהג להכין רישומים רבים. כל שריר וכל איבר נבחן ונבדק בסקיצות שלו שוב שוב, עד שגילה כיצד נכון לציירו.


הנה קטע מסרט שמתאר את תשוקתו ללמוד את גוף האדם וכיצד לציירו נכון:

https://youtu.be/lyTayrpfGoA


סקירה על חקר האנטומיה של לאונרדו:

https://youtu.be/J9xUL5Yi_8M


על תערוכה שמסבירה את המחקר המתמיד שלו והרישומים שהותיר:

https://youtu.be/jMTJD5hTx4U


וסרט תיעודי על ציורי האנטומיה של לאונרדו:

https://youtu.be/Lccwek0HZ6w?long=yes
עידן התגליות
מה היה עידן התגליות?



עידן התגליות (Age of Discoveries) היה פרק זמן, לאורך כל המאות ה-15 ו-16, שבו יצאו מגלי ארצות לכיוונים שונים ברחבי העולם, כדי לאתר נתיבי מסחר ושותפים חדשים למסחר. כחלק מתקופת הרנסאסנס, של יציאה מחשכת ימי הביניים, אל עולמות, נתיבים ורעיונות חדשים, היה עידן התגליות כלי להרחבה גאוגרפית של העולם האירופי.

בעידן התגליות גילו מגלי העולם האירופאים עמים וארצות חדשים, שלא הכיר בעבר. ביניהם בולטת כמובן יבשת אמריקה, שבתחילה סברו שהיא בכלל הודו. הם מצאו נתיבים ימיים ישירים לארצות רחוקות כמו הודו וסין ופגשו בעמים שלא היו ידועים להם לפני כן, כמו התרבות האצטקית ותרבות האינקה של אמריקה הדרומית.

בין מגלי הארצות המפורסמים ביותר של עידן התגליות ניתן למצוא את מגלה אמריקה כריסטופר קולומבוס, את וסקו דה גמה, שפילס דרך ימית עד להודו, ואת מקיף העולם הראשון פרדיננד מגלן.

מה שאיפשר והפרה את עידן התגליות הייתה הרוח הפתוחה והטכנולוגיה החדשה של תקופת הרנסאנס. הפריצה אל העולם שמסביב התרחשה תודות למגוון חידושים ופיתוחים, בתחומים כמו מיפוי (קרטוגרפיה), ניווט ימי, פיתוח כלי נשק ובניית ספינות חדשניות ובעלות יכולות שלא היו קיימות לפני כן.

בלטו במסעות הגדולים של התקופה דגמי ספינות חדשניים שפותחו בפורטוגל, מעצמה ימית באותן שנים ומי שעתידה להתפתח תודות לעידן התגליות לדרגת אימפריה. ספינות הקאראק והקרוולה הפורטוגליות, היו הראשונות שאפשרו הפלגה בטוחה לטווחים ארוכים ובים סוער. בעזרתן החלה יציאה מהים התיכון, השליו יחסית, אל האוקיינוסים הסוערים והגדולים, מהאוקיינוס האטלנטי ועד לאוקיינוס ההודי.


הנה עידן התגליות:

https://youtu.be/uvo2Dvjujxg


תקופת הרנסאנס היא שהביאה את עידן התגליות:

https://youtu.be/0Gru9ucHD3k


מפה מעידן התגליות:

https://youtu.be/VZ_zdnUCSGQ


אחרי פורטוגל וספרד, גם האנגלים, הצרפתים וההולנדים יצאו לגלות:

https://youtu.be/O8PFXuDasUI

רנסאנס

אדריכלות הרנסאנס
מה הסוד של אדריכלות הרנסאנס?



האדריכלות של הרנסאנס הושפעה מאד מהסגנון הקלאסי ומהתקופה הקלאסית, של היוונים והרומאים. האדריכלים בתקופת הרנסאנס אימצו מרכיבים רבים מהאדריכלות הקלאסית. כך ניתן לראות בין השאר בבנייני הפאר של תקופת הרנסאנס הרבה עמודים יווניים ויש בהם שימוש רב בקשתות בסגנון הרומי.


הנה העקרונות של אדריכלות הרנסאנס:

https://youtu.be/wLHBHA0sVgE


סקירה של מרכיבי האדריכלות של התקופה שאומצו מהאדריכלות הרומית:

https://youtu.be/pQUPvBn0qJo


מקורות ההשפעה הרומיים על אדריכלות הרנסאנס:

http://youtu.be/1ek1SI1oAwU


ומצגת וידאו עם מאפייני אדריכלות הרנסאנס:

https://youtu.be/tVmVnW4rL4s
אמנות הרנסאנס
מה נהגו אמני הרנסאנס לצייר?



אמנות הציור בתקופת הרנסאנס הביאה ריאליזם ורגש. כלומר, האמנים של הרנסאנס השתדלו תמיד להציג את דמות האדם בצורה אמיתית כל הניתן, כלומר ריאליסטית. לשם כך הם השתמשו בשיטות חדשות, כמו המחשת העומק (פרספקטיבה) או החיקוי המדויק של האופן שבו האור הטבעי מוטל על דברים. ההתבוננות של ציירי הרנסאנס בעולם והחקר המתמיד שלו, אפשרו להם לתעד בציוריהם טוב יותר את המציאות.

ציירי הרנסאנס המרכזיים היו מיכאלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י ורפאל. בציוריהם הם ציירו דיוקנאות רבים של אנשים, נופים ותמונות שמתארות את סיפורי התנ"ך, אך הם עשו זאת באופן אחר לחלוטין מאמני ימי הביניים. בעוד שהאמנות של ימי הביניים לא ניסתה לדייק בייצוג המציאות והדגישה דווקא את הסמלים הדתיים של הנצרות, אמני הרנסאנס חזרו לריאליזם הקלאסי שאפיין את אמני העת העתיקה (יוון ורומי) והחשיבו מאד את הקומפוזיציה, הסימטריה, וכאמור הפרספקטיבה והאור.

ההשפעות העיקריות על ציירי הרנסנס היו מאמנות יוון העתיקה ורומי העתיקה.


הנה אמני הרנסאנס:

https://youtu.be/ppgsOXjYZlE


וסקירה על אמנות הרנסאנס:

https://youtu.be/xf2G2Il8crw


והנה ניתוח בעברית של ציורים אופייניים לאמנות התקופה:

https://youtu.be/AaN4mtpm9gM?t=19s


לצורך ציוריו, לאונרדו דה וינצ'י למד את האנטומיה של גוף האדם:

https://youtu.be/jMTJD5hTx4U


ג'וטו די בונדונה, שהיה גם אדריכל, השתמש בחלל והחל את השימוש בפרספקטיבה:

https://youtu.be/3siMvDQkhoE
צבעי שמן
מה היה היתרון של צבעי השמן בציור?



צבעי השמן (Oil paint) החליפו את צבעי הטמפרה כצבעים המועדפים על הציירים לציוריהם. מייצרים אותם על ידי מעיכה וריסוק של מינרלים שונים מהטבע וערבוב של האבקה עם שמן.

צבעי השמן הומצאו בתקופת הרנסאנס. צבעים אלה הם עשירים בגוונים שלהם ומתייבשים לאט יותר מצבעי הטמפרה העתיקים, שהיו מוגבלים ופחות עשירים. הדבר הפך את צבעי השמן נוחים יותר לעבודה ועזים יותר בתמונות שנוצרו מהם.


הנה תולדות והתפתחות צבעי השמן:

https://youtu.be/MyhoPD3hA9M


כך מציירים בצבעי שמן:

https://youtu.be/1UgjxeAPq_A


כך תוכלו לייצר בבית צבעי שמן, אך תמיד ביחד עם מבוגר:

https://youtu.be/qiGNCdCSL3U
לאונרדו דה וינצ'י
במה לאונרדו דה וינצ'י היה מיוחד?



לאונרדו דה וינצ'י היה אולי גדול האמנים ומגדולי הממציאים בכל הזמנים. מדובר באדם שעסק בשלל תחומים ובכולם הצטיין והבריק. לא היה בתולדות האנושות אדם שכה הפליא לחקור, ליצור, לגלות ולתכנן כמו לאונרדו דה וינצ'י. הוא האמין שאמנות, מדע וטבע קשורים בקשר הדוק ביניהם.

כך הוא גם ניהל את זמנו. בחייו עסק לאונרדו מהעיר וינצ'י בתחומים מגוונים והתבלט כצייר, פסל, מדען, מהנדס, מתמטיקאי, אנטומאי, ממציא, אדריכל ומוזיקאי מצטיין. רבים רואים בלאונרדו את איש הרנסאנס הקלאסי, שעוסק בתחומים מגוונים ולא בתחום אחד.

כממציא הוא המציא אינספור המצאות, רובן מהפכניות לתקופתו והקדימו את זמנן במאות שנים. ביניהן ניתן למצוא המצאות כמו אופניים, הליקופטר, צוללת, מצנח, טנק, מכונת טיסה, מתקני גלישה לסקי מים, חליפת צלילה, אביר מכני, תוף שמנגן לבד ועוד.

רבים רואים בלאונרדו את אחד הציירים הדגולים בתולדות האמנות. הוא צייר בקושי 20 ציורים אבל הותיר מורשת מופלאה בתולדות הציור ואת הציורים הנודעים ביותר בהיסטוריה. הבולט שבהם הוא כמובן "המונה ליזה" - הציור החשוב והמפורסם ביותר בעולם, שנמצא במוזיאון הלובר בפאריס. גם "הסעודה האחרונה", הציור שצייר לאונרדו על קיר חדר האוכל של מנזר בעיר מילאנו, נחשב לפנינה אמנותית מהחשובות בתקופת הרנסאנס.

שם משפחתו של לאונרדו לא היה שם משפחה, אלא שיוך לעיר שבה גדל: "לאונרדו מהעיר וינצ'י".


הנה סיפור חייו של לאונרדו:

https://youtu.be/DI-hs1yrZuQ


ראו סרטון על ההמצאות של לאונרדו דה וינצ'י:

http://youtu.be/vxeEH7kVxqI


והנה סקירה על חייו והאמנות שלו:

http://youtu.be/lFN5hRukDlo


כמה מההמצאות החשובות שלו:

https://youtu.be/PwOlIGGDVjE


הנה סרט תיעודי על מחקריו באנטומיה של לאונרדו:

https://youtu.be/Lccwek0HZ6w?long=yes


טריפטיך
מהו טְרִיפְּטִיך?



טְרִיפְּטִיך (Triptych) או טריפטיכון היא יצירת אמנות המורכבת משלושה חלקים, שיש ביניהם קשר רעיוני משותף.

הצורה הזו הייתה נפוצה אצל אמני תקופת הרנסאנס ובמיוחד שמשה ליצירות בעלות אופי או נושאים דתיים נוצרים. ההקשר הוא של השילוש הקדוש הנוצרי - ישו, אימו מריה ורוח הקודש.

הטריפטיך נוצר אז כציור או תבליט שחולק לשלושה לוחות. את הלוחות נהגו אז לחבר בצירים וביחד הם יצרו יצירת אמנות אחת שלמה. מי שיצרו טריפטיכים באותה תקופה היו בעיקר ציירים ואמני תבליטים, שהיו בדרך כלל פסלים.

בכנסיות והקתדרלות הנוצריות נהגו באירופה של הרנסאנס, להשתמש בטריפטיכים הרנסאנסיים לקישוט המזבח.

בימינו יש המכנים "טריפטיך" גם 3 יצירות אמנות שיש קשר ביניהן שאינו בהכרח פיזי, אלא ברעיון או בצורה שלהן. אחד מהטריפטיכים המודרניים הידועים ביותר הוא הטריפטיך "שלושה רישומים של לוסיאן פרויד", שנוצר בשנת 1969 ונמכר בשנים האחרונות ב-142 מיליון דולר. הוא החזיק במשך שנים מספר בתואר יצירת האמנות שנמכרה במחיר הגבוה בכל הזמנים.

המילה טריפטיך מורכבת מהמילים היווניות "טרי" (tri) שפירושה "שלושה" ו-"פטיך" (ptychē) שמשמעותה "קיפול".


הנה אמנות הטריפטיך:

https://youtu.be/TKfJ2444F6s


טריפטיך מימי הביניים של הירונימוס בוש:

https://youtu.be/Ea6qS3nuvng


מריה ושניים מהשליחים:

https://youtu.be/U4eisqd0vNY


והטריפטיך המודרני "שלושה רישומים של לוסיאן פרויד", משנת 1969 ומכירתו ב-142 מיליון דולר:

https://youtu.be/aZPG6CgORQs
מה תרם ג'וטו די בונדונה לאמנות?



האיטלקי ג'וֹטוֹ דִי בּוֹנְדוֹנֶה (Giotto di Bondone), שנודע בתולדות האמנות בתור ג'וטו, היה האמן הראשון של הרנסאנס האיטלקי. כנער הוא היה רועה צאן והתגלה כבעל יכולת ציור מופלאה וטבעית לחלוטין, שהתבססה על התבוננות בטבע, במקום על לימוד והקפדה על חוקי הציור ה"נכונים" של תקופתו. כך היה לצייר ואדריכל שקיבל חינוך אמנותי בסוף ימי הביניים, אך היה הראשון בגל של אמנים שיצרו אמנות ברוח חדשה. על אף שהוא מעולם לא התנתק מהעבר ומהמסורת האמנותית של ימי הביניים, היה ג'וטו אחד האמנים הראשונים שפרצו דרך לעידן הרנסאנס ולחידושים שיהפכו אותה לשונה מקודמתה.

תרומתו הראשונה של ג'וטו הייתה בהדגשה של החשיבות להתבונן בעולם, כדי להבינו. זה היה חידוש שהושפע לא מעט מאותה רוח של המדענים בני תקופתו, אותם חוקרים שיתחילו את המהפכה המדעית המוקדמת, מהפכה שההתבוננות והבחינה של הטבע היא אחד היסודות החשובים שלה. בניגוד לציורי הקדושים של תקופתו, שבהם כל דמויות הקדושים היו בעלי אותה ארשת פנים, הוא צייר פנים שונות לדמויות בציוריו. לא רק הבעות פנים מגוונות הוא שילב, אלא גם פנים שלא היו מושלמות, אלא אנושיות ולעיתים אף מכוערות, כמו בני-אדם. בציוריו התייחס ג'וטו באופן מתקדם גם לאור ולאופן והכיוון שבהם הוא פועל ומוטל בציור.

ההתבוננות הזו זיכתה את ג'וטו ביכולת הגאונית להתגבר על המבט הקפוא שאפיין את הדמויות המצוירות של הקדושים והמדונות עד אז. לראשונה הצליח ג'וטו לשלב בעיניהם את המבט הנשגב והשמיימי, עם העומק המוסרי והטהור ולשקף בהן את רוח האדם. עיניהם התמלאו לראשונה בחיים ובאנושיות. כמו שהכניס את האדם הפשוט לציור, הוא הכניס אליו את הבעות הפנים ואפילו הכיעור האנושי והפך את הציור לטבעי, נטורליסטי.

ג'וטו גם שבר הרבה מוסכמות בציור הביזנטי ושל ימי הביניים. כשהוא ממקם את ישו, הדמות הראשית, בצד הציור "הקינה על מות ישו" ולא במרכזו, הוא יוצר קווים שמוליכים אליה את העין. המדרון מוביל מהעץ, סמל לחיים, היישר אל ישו המת. חידוש אחר הוא היכולת לראשונה לייצר כמה מישורים ולהכניס עומק בציור. הוא מסתיר דמויות על ידי אחרות וכך משתמש באפקט ההסתרה של הנשים כדי לייצר תחושה של עומק. אצלו מוכנסות לראשונה אפילו דמויות המפנות את גבן אל המתבונן. במובנים רבים הוא הצייר החדשן ביותר של תקופתו.

תרומתו הגדולה של ג'וטו לאמנות היא הפרספקטיבה, או ליתר דיוק הפרספקטיבה הציורית. זוהי שיטה שמושפעת מהמדע והגאומטריה, שבה יוצרים בציור אשליה של עומק ומרחב תלת-ממדי, כדי להקנות לציור ממד אמיתי יותר, ריאליסטי. הפרספקטיבה תהפוך לאחד מהיסודות של הריאליזם, שיתפוס מקום מרכזי ברנסאנס.


הנה סיפורו של ג'וטו בקצרה ובדרך שהוא היה אוהב:

https://youtu.be/z9fyhBXVzgk


קטעים מסרט שמספר על ג'וטו די בונדונה ויצירת הפרספקטיבה:

https://youtu.be/0wEtac3A7ro


מציוריו ועבודותיו הנוספות:

https://youtu.be/3siMvDQkhoE


והוכחה לכך שעבודותיו של ג'וטו מתאימות מאד לאנימציית תלת ממד:

https://youtu.be/3i9oOG-6IbA
למה ג'ורדנו ברונו הוצא להורג על שצדק?



רבים רואים בו את "הקדוש של המדע". סיפורו של האסטרונום האיטלקי ג'ורדנו ברונו הוא אחד הסיפורים העצובים, של מדען שהקדים את זמנו ושילם בחייו על שהבין לפני כולם את מה שבדור הבא יבינו גדולי החוקרים.

בקרב יודעי דבר ברונו נחשב ל"קדוש הראשון של עולם המדע". בניגוד לקופרניקוס, בן זמנו הפולני, שאמר דברים דומים ואף הוכיח אותם מתמטית, לא רבים בציבור הרחב מכירים את שמו של ברונו, שהקדים את כולם בהבנת היקום ומקומנו בו - או במילים פשוטות - שכדור הארץ אינו מרכז העולם ושהיקום הוא אינסופי.

ברונו, מהעיר נפולי, הוא המדען הראשון שהקריב את חייו בשם המדע. ברונו הוצא להורג בשל "חלומות החלל" שחלם. הכל החל כשקרא ספר של לוקרציוס, שכתב 1500 שנה לפני כן שהיקום הוא אינסופי. לוקרציוס דימה איש שיורה חץ מקצה היקום החוצה. או שהחץ ממשיך לאינסוף או שהוא פוגע בקיר. אם זה קיר אז יוכל האיש לעמוד מעליו ולירות שוב.. כך זה חוזר והולך.. הוא חזה יקום עצום במידותיו ואף אינסופי. ברונו חלם בדיוק על יקום כזה, שהאדם וכדור הארץ תופסים בו מקום קטן ביותר.

ברונו החל להפיץ את רעיונותיו לגבי היקום העצום, שבו יש עוד עולמות רבים כמו שלנו. הוא הגיע למסקנה שהכוכבים שנראים בשמיים הם בעצם שמשות, שיש מסביבן כוכבים קטנים הסובבים אותן. בעיני בני תקופתו, המאמינים במרכזיות של כדור הארץ ביקום, זה היה הזוי. כל זרמי הכנסיה החרימו את ברונו ואת טענותיו וראו בו כופר. באנגליה שאליה נסע כדי להרצות על רעיונותיו, לעגו לו המדענים של התקופה בבוז. זמן לא רב אחרי שחזר לאיטליה, הוא הוכנס לכלא, בשל "רעיונותיו הנואלים". במשך 8 שנים עונה ג'ורדנו ברונו על ידי האינקוויזיציה, אך הוא סרב להכחיש את רעיונותיו ועמד על דעתו. לפיכך הוצא ג'ורדנו ברונו להורג על ידי הכנסיה.

10 שנים אחרי מותו יצפה גליליאו לראשונה בטלסקופ ויצטרף לרעיונותיו של ברונו, שהתבררו כמדוייקים. בהדרגה יבין העולם המדעי ובשלב מאוחר יותר גם הכנסיה, שכדור הארץ רחוק מלהיות מרכז היקום ושברונו צדק. כיום יש אוניברסיטאות על שמו ומכוני מחקר.


הנה סיפורו של ג'ורדנו ברונו:

http://youtu.be/2j2NKHgZrGo


הנה הוא כחלק מהאבולוציה של הבנת היקום:

https://youtu.be/rIVkvrEiVm0


פודקאסט של "שעה היסטורית":

https://youtu.be/OZgpMdnsncc
מהו האדם הוויטרובי של לאונרדו דה וינצ'י?



האדם הוויטרובי הוא אולי הרישום המפורסם ביותר של האמן לאונרדו דה וינצ'י. הרישום, שנקרא גם "קאנון היחסים", צוייר בשנת 1490 ומתאר דרך הפרופורציות והסימטריה של הגוף האנושי את השלמות וההרמוניה שראו מדעני ואמני התקופה. בראש אותם המגלים עמד לאונרדו עצמו - אולי החוקר, היוצר, המהנדס והממציא החשוב בתולדות האנושות.

הרישום הזה של לאונרדו נחשב מיצירות האמנות המוכרות ואף החשובות של הרנסאנס האיטלקי. מהות התקופה הייתה הגילוי מחדש של חוקים אמנותיים, אסתטיים ומדעיים, שהיו ידועים בתרבויות העבר הרומיות, היווניות ואלה שלפניהן.

חלק מהפלאים שהתגלו שוב ברנסאנס היו קשורים ביחסים המתמטיים המדוייקים שבטבע. לאונרדו רשם את "האדם הוויטרובי" לאחר שעיין בפרופורציות גוף האדם שצויינו בספרו של האדריכל הרומאי ויטרוביוס "על אודות האדריכלות".


הנה הסבר על האדם הוויטרובי של לאונרדו דה וינצ'י:

http://youtu.be/aMsaFP3kgqQ?t=14s


הסבר שערכו תלמידים על הרישום שהפך לסמל הרנסאנס:

https://youtu.be/AaN4mtpm9gM?t=3m13s&end=4m38s


ניסיון "לשדרג" את האדם הוויטרובי למאה ה-21:

http://youtu.be/jwnTvv7NaJA


וסרט תיעודי על האדם הויטרובי:

https://youtu.be/GGUOtwDhyzc?long=yes
מהו הציור המפורסם ביותר בעולם?



הציור הכי ידוע בעולם הוא למרבה הפלא דווקא אחד הציורים הצנועים והקטנים בממדיו שיש. הדיוקן הזה הוא במידה רבה מהפכני, כיוון ששינה את צורת הציור של פורטרטים, דיוקנאות לחלוטין. אם עד אז נהגו לצייר בעיקר בפרופיל, הוא היה ציור חזיתי ששינה לגמרי את התמונה, תרתי משמע.. כל הדיוקנאות אחריו המשיכו בדרכו והיו חזיתיים.

קוראים לציור "מונה ליזה" או "לה ג'וקונדה" (La Gioconda) והוא נמצא במוזיאון הלובר בפאריז. הצייר הוא איש הרנסאנס ליאונרדו דה וינצ'י והוא עבד על הציור במשך זמן רב מאד, במאה ה-16. המונה ליזה גם צוירה בצורת פירמידה, שיצרה שלמות קטנה או גדולה, תחליטו אתם.

משיחות המכחול העדינות שלו וטשטוש זוויות הפה של הגברת מקנים למונה ליזה חיוך מסתורי ומסקרן, שריתק דורות של חובבי אמנות והפך את הציור הזה לידוע בכל העולם.

בנוסף, השתמש לאונרדו בטכניקות שונות שפיתח בציור. למשל מעניינים מאד המשחקים העדינים של אור וצל שיש במונה ליזה. גם ההבדל שיצר בין הדיוקן לרקע והפרספקטיבה המיוחדת, שהגדילה את הראליזם בציור. אבל הגאונות בציור היא שלאונרדו עשה בו שימוש בציור בשיטה שפיתח ונקראת סְפוּמָאטוֹ. בשיטת הספומאטו האמן יוצר מעבר הדרגתי וזהיר מצבע לצבע או מגוון לגוון, כך שלא ניתן להבחין בתת-הגוונים. כיום בעידן הדיגיטלי זה מובן מאליו, אבל בתקופת הרנסאנס זו הייתה המצאה חדשנית והיא יושמה במונה ליזה והוסיפה עומק רב לציור - על ידי המעבר ההדרגתי מהגוף שלה אל הנוף שמאחורי ה"לה ג'קונדה" ובהתמזגות ההדרגתית של הגוף עם הרקע.


הנה המונה ליזה והסיבה לפרסום העצום לו היא זכתה:

https://youtu.be/IitbJszd1kM


איך היא הפכה כל כך נערצת והאם זה מוצדק?

https://youtu.be/d2wy7Fp2fqw


כך תסכול הופך לגאונות, כשלאונרדו פשוט לא מצליח לצייר את החיוך של הגברת:

http://youtu.be/_sH0fnXaDAI


הנה השכבות של המונה ליזה:

http://youtu.be/glilOPRZj2k


הנה ההשפעה שלה על אמני המאה ה-20:

http://youtu.be/UTqBm1ZIpB0


הנה אנימציה משעשעת של לה ג'קונדה:

http://youtu.be/yNZsheQQHT8
מהו גן התענוגות הארציים?



גן התענוגות הארציים (The Garden of Earthly Delights) הוא יצירה של הצייר ההולנדי מימי הביניים, בתחילת המאה ה-16, הירונימוס בוש. הציור הוא טריפטיכון, יצירה המורכבת משלושה לוחות. הוא מציג, משמאל לימין, את בריאת אדם וחוה, את העולם שהיה אמור להתקיים לולא החטא הקדמון של אכילת התפוח, ואת העונש על החטא. בלוח השמאלי של היצירה מתוארת בריאת אדם וחוה ואת גן העדן, המלא בבעלי החיים ויצורים השונים הטורפים, כמה מפתיע, זה את זה. בלוח המרכזי מוצג העולם של גן העדן, ככל הנראה מה שהיה קורה לבני האדם, אם לא היו אדם וחווה מגורשים מגן העדן. בני האדם שם עירומים, לא מתביישים זה מזה, נהנים מהטבע ואין סימן לדאגה או למחסור. בלוח הימני מוצג העונש של בני האדם על החטאים שבהם חטאו. בעלי חיים מענים אותם והופכים למפלצות.

אגב, אם סוגרים את הטריפטיך, מה שלא יקרה לעולם במוזיאון הפראדו, רואים את הגיהנום ובתוכו את העולם, השטוח כמובן.

במהלך השנים נתן הציור השראה לעבודות רבות. בהשראת גן התענוגות הארציים של האמן ההולנדי נעשו יצירות אמנות שונות. אמנים סוריאליסטים הושפעו ממנו מאד. בשנת 1969 השתמשה להקת הרוק "סגול כהה" בחלקו המרכזי של הטריפטיך לעטיפת תקליטם השלישי. בהקשר אחר נפגשו דיוז וסניור ג'י, שני אמנים אורבניים מהרחוב, שיצרו טריפטיך מושפע מגן התענוגות הארציים, בטכניקות מעולם אמנות הרחוב, הפופ-ארט והאיור.

"גן התענוגות הארציים" מוצג במוסיאו דל פראדו שבמדריד.


הנה הציור "גן התענוגות הארציים":

http://youtu.be/8Y0udqmtgbk


הנה פרטים מתוכו:

http://youtu.be/sFVQSxtR5nw


יצורים מהטריפטיך באנימציה:

http://youtu.be/6eNIL02-V_I


ועוד מצגת וידאו של גן התענוגות הארציים:

http://youtu.be/7IVbPPGXljo
מהי נקודת המגוז של הפרספקטיבה?



נקודת מגוז (Vanishing Point), שלעיתים מכונה נקודת ההיעלמות, היא הנקודה בציור או רישום של פרספקטיבה, שאליה מתכנסים הקווים מהמרחב ויוצרים בכך אשליה של עומק. במילים פשוטות - הנקודה שהקוויים מובילים אליה.

הפרספקטיבה (Perspective) היא טכניקת ציור שבה נוצרת אשליה של מרחק ושל עומק. במילים אחרות, הפרספקטיבה מאפשרת לנו להציג אובייקטים תלת-ממדיים על משטח דו-ממדי, כמו בציור או בשרטוטים אדריכליים.

הפרספקטיבה, שמתבססת על העיקרון ש"רחוק יותר נראה קטן יותר",היא מהשיטות הטובות ביותר שפיתחו הציירים כדי לצייר ציורים המקנים תחושה של עומק.

הפרספקטיבה מתבססת על נקודת מגוז, הנקודה שממנה יוצאים קווים בציור. הם המאפשרים לקבוע במדויק את גודלם של אובייקטים שונים בציור ואת הפרופורציות ביניהם. בזכות הפרספקטיבה מצליחים הציירים להציג בציור עצמים בחלל, בגודל ובצורה דומים לאופן שבו הם היו נראים לעין במציאות.

ישנן עוד פרספקטיבות, כמו הפרספקטיבה המתמטית (או הגאומטרית), שמבוססת על כך שכל עצם נראה קטן יותר ככל שמרחקו מהעיו גדול יותר. לעומתה, פרספקטיבה אטמוספירית, המכונה לעתים ספומאטו, מניחה שאובייקטים רחוקים יותר נראים מטושטשים יותר ובעלי צבעים יותר קרים.


הנה הפרספקטיבה ונקודת המגוז בציור המפורסם "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י:

https://youtu.be/AaN4mtpm9gM?t=4m40s&end=7m29s


כיצד ניתן לשלב בפרספקטיבה את הפירוש השני שלה - היותה נקודת מבט:

https://youtu.be/B4ac6Toj-Ho


דוגמה לציור פרספקטיבה שכולה יוצאת מנקודה מרכזית אחת - נקודת מגוז:

https://youtu.be/XzJNdAu9EHk


ודוגמה מתוחכמת יותר של רעיון נקודת המגוז:

https://youtu.be/7ZYBWA-ifEs


וציור שנוצר ממספר קווי פרספקטיבה בודדים:

https://youtu.be/MChgpwcVRFQ
איך ומדוע נוצר הפסל דויד?



האגדה מספרת שלפני שהוא התחיל לפסל אותו, ישב הפסל המפורסם מיכלאנג'לו במשך חודשים וחשב. הפטרון, שמימן אותו, חשב שהוא מתבטל על חשבונו. כששאל אותו למעשיו ענה לו מיכלאנג'לו בפשטות "אני עובד"...

ואכן, הפסל שנקרא "דוד" היה ליצירת אמנות מושלמת. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, בתקופת הרנסאנס ומציג את דמותו של דוד הצעיר, מי שלימים יהיה למלך ישראל, מחזיק בידו קלע, כשהוא יוצא לקראת גוליית הפלישתי.

"דוד" נוצר כסמל לעצמאותה של פירנצה, העיר האיטלקית הנודעת, בזמן ששלט בה בית מדיצ'י. "דוד" היה לאחד מהפסלים הידועים בעולם ובמיוחד לאחת היצירות החשובות של תקופת הרנסאנס.

המעניין שעל אף מושלמותו של "דוד", מיכלאנג'לו יצר את הפסל הנודע, כשפרופורציות שלו אינן מדויקות בכוונה. הוא פיסל את הראש והכתפיים, כשהם גדולים יותר ביחס לשאר חלקי הגוף. הסיבה: מיכלאנג'לו רצה שמי שיעמוד אל מול הפסל הגבוה, יראה את חלקו העליון, הרחוק מעיני הצופה, בגודל דומה לזה של החלק התחתון של גופו.


הנה סיפורו המתורגם של הפסל דוויד של מיכלאנג'לו:

http://youtu.be/o9Kum_Jijdk


סרטון שמסביר על הפסל:

https://youtu.be/JypiUiXFl-I


סיפורו של האמן ופסלו המפורסם דויד:

http://youtu.be/_u8LDXhFzPo


וסרטון אנימציה משעשע על מה שקורה כשדוד מתבייש בכך שהוא עירום:

https://youtu.be/7hzLVBKAXHo
מה הסיפור של הפסל המפורסם "משה"?



הפסל המפורסם של מיכלאנג'לו, "משה", מציג את דמותו של משה רבנו. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, קצת אחרי שמיכאלאנג'לו פיסל את "דוד" המרהיב, בתקופת הרנסאנס. הוא עשוי שיש וגובהו 2.35 מטרים.

הפסל נועד להיות פריט אחד מרבים, בתוך מצבה מפוארת שהזמין ממיכלאנג'לו האפיפיור יוליוס השני, למצבתו שלו, אך לאחר מותו הוזמנה מצבה פשוטה יותר ו"משה" הפך לפסל החשוב מכולם.

פרט מעניין בפסל הוא הקרניים שיוצאות מראשו של משה רבנו בפסל. לא ברור מה הסיבה לקרניים הללו, אם כי יש חשד שהסיבה היא פסוק מספר שמות בתנ"ך, שתיאר את משה רבנו במילים "כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו" והתרגום השגוי שניתן למילה "קרן" כאיבר בגוף ולא כקרן אור. לא ברור אם זה הגורם לקרניים הללו, שכן מיכאלאנג'לו היה משכיל ובעל ידע רב בשפות וקשה להאמין שלקח את התרגום הזה בחשבון.


הנה סרטון עם הפסל המפורסם:

http://youtu.be/ctU5BiMMXiI


מדריך מספר בעברית על הפסל ויוצרו הדגול:

https://youtu.be/CyByB_X6sPw


מהי המדינה הקטנה בעולם?



קריית הוותיקן ששטחה פחות מחצי קילומטר מרובע, היא המדינה העצמאית הקטנה ביותר בתבל. היא נמצאת בתוך העיר רומא שבאיטליה ובה יושב האפיפיור ומה שקרוי "הכס הקדוש". הותיקן נמצא בריבונות הכנסייה ומשמש כמרכז הנצרות הקתולית בעולם. מדינת הוותיקן הוקמה בעקבות הסכם שנחתם בשנת 1929 בין האפיפיור פיוס ה-11 ושליט איטליה בניטו מוסוליני. זה היה הסכם שסיים סכסוך היסטורי ישן מאז שנת 1870, שנה שבה המלך האיטלקי סיפח את הוותיקן ביחד עם סיפוח רומא לממלכה.

מדינת הוותיקן שבראשות האפיפיור היא למעשה מובלעת קטנה בתוך רומא. על פי ההסכמים עם איטליה יש לה עצמאות מוחלטת, על אף שהאפיפיור הוא גם הבישוף של רומי ובה בעת גם המנהיג הרוחני של הקתולים בעולם כולו. ה"צבא" של הוותיקן מורכב משומרים שהם שכירי חרב שווייצריים והם לבושים עד היום בלבוש מסוגנן מתקופת הרנסאנס.


הנה סרטון על קריית הוותיקן:

http://youtu.be/pIMPC7CT-ls


והנה סרטון עם הדרכה אנגלית לותיקן:

http://youtu.be/r3Aqx937YV0
מהי הפרספקטיבה?


פרספקטיבה (Perspective) היא טכניקת ציור שבה נוצרת אשליה של מרחק ושל עומק.

הפרספקטיבה בציור מאפשרת לשחזר את המציאות באופן מדויק יותר. זוהי מעין שיטה מתמטית שמתבססת על יצירת אשלייה אופטית, כדי לתאר את הטבע באופן מדויק.

הפרספקטיבה הייתה אחד המרכיבים החשובים, ששימשו את אמני תקופת הרנסנס בכדי להתנתק ממסורת הציור של ימי הביניים. בעזרתה הם תיארו טוב יותר את העולם המציאותי, הטבעי, האובייקטיבי והחילוני. תיאורים אלו החליפו את התיאורים שנלקחו מספרי הקודש ולא הוכרחו להיות דומים למה שהאדם רואה במציאות. משום כך היא מכונה לעתים "פרספקטיבת הרנסאנס".

היה זה האדריכל האיטלקי הגאון ברונלסקי שתרם לעולם האמנות את הפרספקטיבה המתמטית. זה היה פיתוח של כלים חישוביים ותכנוניים ליצירת פרספקטיבה מדוייקת להפליא, בתכניות ושרטוטים. בזכות הפיתוח הזה יכולים היו האדריכלים אחריו לבחון ולהדגים לאחרים מבנים אדריכליים שתכננו, עוד בשלבי התכנון והשרטוט שלהם.

כך נתנו השיטות לציור הפרספקטיבה יכולת לתאר את העולם הממשי בדרך של יצירת אשליית עומק ונפח. לאמני הרנסנס והאמנים שבאו אחריהם הייתה הפרספקטיבה כלי מצוין לתיעוד העולם בדיוק רב.

בציור יש טכניקות שונות של פרספקטיבה. אחת הדוגמאות היפות לפרספקטיבה בציור היא ציור "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י. הפרספקטיבה הגאומטרית, או המתמטית, יוצרת בו תחושה של עומק ומושכת את המבט של הצופה אל הדמות שבמרכז התמונה - ישו. הטכניקה הזו מבוססת על זה שעצם נראה קטן יותר ככל שהוא רחוק יותר. כך ניתן לצייר גופים בחלל באופן שהצופה יבין כמה הם רחוקים, ממש כמו שהעין הייתה רואה אותם במציאות.

טכניקה אחרת היא פרספקטיבה אטמוספירית, ספומאטו, שמבוססת על העובדה שעצם רחוק נראה מטושטש יותר מעצם קרוב. גם צבעיו קרים יותר. כשהם משתמשים בטכניקה זו מטשטשים האמנים את העצמים המרוחקים ומשתמשים בצבעים קרים בכדי לתאר אותם. בציור "המונה ליזה" המפורסם השתמש לאונרדו דה וינצ'י בטכניקה הזו, כדי להציג את הנוף שברקע המונה ליזה.

כיום הפרספקטיבה הופכת לא פעם צילומים לאיכותיים ומצליחה להבליט את התלת ממדי בצילום דו-ממדי.


הנה הפרספקטיבה בציור:

https://youtu.be/htBzGJiODUM


היא מסוגלת לתת עומק לציור דו ממדי (מתורגם):

https://youtu.be/wujEE3PRVUo


כך יצר ברונלסקי את הפרספקטיבה המתמטית:

https://youtu.be/u-OYhriilFo


הנה הפרספקטיבה בסעודה האחרונה של לאונרדו:

https://youtu.be/ODEvCINTADs


פרספקטיבה הפכה גם למושג בהסתכלות על תופעות אחרות:

https://youtu.be/Jrm3KtHgy6I


ומדריך לציור פרספקטיבה:

https://youtu.be/KoOBsmYMGgM?long=yes
מתי נולדה הפרספקטיבה?


פרספקטיבה (Perspective), אותה טכניקת ציור שבה נוצרת אשליה של מרחק ושל עומק, נולדה בתקופת הרנסאנס. זה התרחש כשנוצרה בפירנצה שיטה ליצירת עומק בציור. השיטה הזו. זכתה לשם "הפרספקטיבה המדעית". כיום היא מכונה לעתים "פרספקטיבת הרנסאנס".

היה זה האדריכל האיטלקי הגאון ברונלסקי שתרם לעולם האמנות את הפרספקטיבה המתמטית. זה היה פיתוח של כלים חישוביים ותכנוניים ליצירת פרספקטיבה מדוייקת להפליא, בתכניות ושרטוטים. בזכות הפיתוח הזה יכולים היו האדריכלים אחריו לבחון ולהדגים לאחרים מבנים אדריכליים שתכננו, עוד בשלבי התכנון והשרטוט שלהם.

כך נתנו השיטות לציור הפרספקטיבה יכולת לתאר את העולם הממשי בדרך של יצירת אשליית עומק ונפח. לאמני הרנסנס והאמנים שבאו אחריהם הייתה הפרספקטיבה כלי מצוין לתיעוד העולם בדיוק רב.

אנשי הרנסאנס השתמשו אז בשיטה החדשה, בכדי להתנתק ממסורת הציור של ימי הביניים. בעזרתה הם תיארו טוב יותר את העולם המציאותי, הטבעי, האובייקטיבי והחילוני. תיאורים אלו החליפו את התיאורים שנלקחו מספרי הקודש ולא הוכרחו להיות דומים למה שהאדם רואה במציאות. משום כך היא מכונה לעתים "פרספקטיבת הרנסאנס".

דוגמאות לפרספקטיבה של הרנסאנס לא חסרות. אחת הטובות היא ציור "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י. בציור זה הפרספקטיבה הגאומטרית, או המתמטית, שיוצרת בו תחושה של עומק ומושכת את המבט של הצופה אל דמותו של ישו.

דוגמה אחרת היא זו של הפרספקטיבה האטמוספירית, המשמשת בציור "המונה ליזה" של לאונרדו, כדי להבדיל בין מוקד התמונה, המונה ליזה, ובין הנוף שמאחור.


על הפרספקטיבה שהתפתחה בתקופת הרנסאנס (מתורגם):

https://youtu.be/wujEE3PRVUo


ובאנגלית:

https://youtu.be/WQUi5Ue_fLY


גילוי הפרספקטיבה הלינארית בידי ברונלסקי:

https://youtu.be/xgHTXMEhE2k


כך יצר ברונלסקי את הפרספקטיבה המתמטית:

https://youtu.be/u-OYhriilFo


והפרספקטיבה בסעודה האחרונה של לאונרדו:

https://youtu.be/ODEvCINTADs
מהי הטירה של המלט?



טירת קרונבורג שבדנמרק נבנתה בשנת 1420. למרות שנעשו בה הרבה שינויים במהלך השנים, היא נחשבת אחת הטירות השמורות ביותר שנותרו בעולם מתקופת הרנסאנס. מיקומה בסמוך לגבול הימי עם שבדיה נחשב חשוב מאד מבחינת ההגנה מהצבא השוודי, מה שלא הצליח למנוע את כיבושה של דנמרק בשנת 1658.

אבל את מירב פרסומה של טירת קרונבורג היא קיבלה תודות להשראה שנתנה למחזאי שייקספיר שכתב על טירת אלסינור - הטירה שבה מתרחש סיפור העלילה של המחזה המפורסם שלו "המלט", זה שבו נאמר המשפט הידוע "משהו רקוב בממלכת דנמרק..."


הנה טירת קרונבורג:

https://youtu.be/Wvn23YZVcfE


מבט מרהיב:

https://youtu.be/Z9KBgPivvuU
מה חידשה ספינת הקרוולה?
מה הם ציורי הפרסקו?
מה מיוחד בקרנבל המסכות בוונציה?
מהו הספומאטו בציור?
מהן ההמצאות של לאונרדו דה וינצ'י?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.