» «
קרקס
מהו קרקס?



הקרקס הוא מופע בידור נודד שמגיע לעיר ובונה אוהל גדול. חבורת בדרנים ולוליינים עורכים באוהל את מופע הקרקס ומשעשעים את הקהל במופעי אומץ וצחוק. ליצנים, קוסמים ולהטוטנים עורכים כולם מופעים שהקהל ובמיוחד הילדים, אוהב מאד.

בעבר הציגו בקרקס גם הרבה מופעים עם חיות, אבל כיום הדבר אינו חוקי. רבים רואים בשימוש בחיות בקרקס מעשה אכזרי ולא ראוי, בשל היחס שמגלים הקרקסים הללו לחיות הפרא במהלך האילוף.


הנה קרקס מדהים:

https://youtu.be/n6w1N3E_QlU


ועוד הופעות קרקס גדולות מהחיים:

https://youtu.be/ZUwZ4UZ_uO0


במסגרת הפריק שואו" שהיה בעבר הקרקס הוצגו בו תופעות ואנשים חריגים:

https://youtu.be/OQBukXJTfWo
קונסולת משחקים
איך הביאה קונסולת המשחקים את המשחקים לטלוויזיה?



בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.

משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.

אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה ההיסטוריה של הקונסולות:

https://youtu.be/b_T7-OQqFw8


הנה הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג:

http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8


כמה מהגרועות שבקונסולות:

http://youtu.be/5ejj0vLt1bw


וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל:

http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
זיקוקין די-נור
מי המציא את הזיקוקין די-נור?



את הזיקוקין די-נור פיתחו הסינים בסין העתיקה ואחרים בדרום מזרח אסיה. הזיקוקים פותחו לצרכים פולחניים, אם כי בתחילה בכלל התגלו כשניסו הסינים לפתח חומר שייתן חיי נצח...

בקיצור, כבר במאה ה-12 מתועדים בסין לראשונה הזיקוקין די-נור והם שימשו שם כדי להפחיד את הרוחות הרעות באמצעות הרעש מחריש האוזניים (זה נקרא שם "ביאן פאו"). בזיקוקים עשו גם שימוש לצרכי תפילה, לשמחה ופרנסה.

זיקוקי די-נור הם מעין מרכיבי נפץ שמתפוצצים ומפיצים אור במגוון צבעים ואפקטים של תאורה. מאז סין העתיקה ועד היום משמשים הזיקוקין די נור בחגיגות ובטקסים שונים, דתיים ולאומיים.

כיום, מרבית הזיקוקין שנוהגים לשגר בחגיגות אלה הם פגזים שמיועדים לזיקוקים ומשוגרים ממרגמות שמיועדות להם.


הנה סרטון מתורגם על המצאת הזיקוקים:

https://youtu.be/mqHVRgCkCDE


תולדות הזיקוקין די-נור:

http://youtu.be/uGwz4lpTAJ0


פסטיבל זיקוקים בטוקיו שביפאן:

https://youtu.be/4aQj0gS4xrc


הנה זיקוקין די נור בראש השנה בלונדון:

http://youtu.be/Xy_9bx6U8_0
פיתום
מהו הפיתום שמדבר מהבטן?



פִּיתוֹם הוא אמן או אמנית במה ש"מדברת מהבטן". לפיתומים יש שליטה גבוהה בקולם והם יכולים להזיז את השפתיים כשהם מדברים. הפיתום המקצועי מופיע לרוב עם בובה שאותה מפעילים על ידי הנעת שפתיה באמצעות הידיים.

האשליה של הפיתום נוצרת כשהקהל מדמה את מקור הקול לבובה במקום לפיתום.


הנה פיתום ישראלי עם כמה טיפוסים אופייניים:

https://youtu.be/_M-2mKCoUts


הנה פיתומית שהפכה איש לבובה:

https://youtu.be/fSNAi2jB490

בידור

אולפן טלוויזיה
מה עושים באולפן טלוויזיה?



אולפן טלוויזיה הוא מקום שבו מצלמים תכניות טלוויזיה ומהדורות חדשות. מצלמות טלוויזיה פרושות באולפן, כדי לצלם מזוויות וכיוונים שונים. מיקרופונים קולטים את הדיבורים והצלילים כדי להקליטם.

בחדר מיוחד מאחורי האולפן נמצא "חדר בקרה" שבו יושבים אנשים שונים שתפקידם לדאוג לכך שהשידור יועבר היטב לבתי הצופים או יוקלט כדי להיות משודר בהמשך היום או בעתיד. ביניהם נתב התמונה, האחראי לכך שהתמונה תיראה היטב, טכנאי הקול שדואג לאיכות השידור או ההקלטה של הצלילים ועוד.


כך עבד פעם אולפן טלוויזיה:

https://youtu.be/YkXzJOuI6dY


כך נראה אולפן נייד שמוצב במשחקים ואירועי ספורט:

https://youtu.be/XCwAwEwH52s?t=32s


הנה אולפן טלוויזיה מודרני, עם מסך ירוק שנותן רקע שניתן יהיה למזג עם הדמויות שלפניו:

https://youtu.be/4bd6IXlTKsI?t=2m35s


בואו לאולפן הטלוויזיה:

https://youtu.be/7bADnU-doss?qr=yes
סאטירה
מהי סאטירה?



סאטירה היא טכניקה ספרותית ואמנותית שלועגת ומבקרת תופעה חברתית, לרוב באופן קומי. בדרך כלל מטרתה של הסאטירה היא להביא או למנוע שינוי על ידי הצגת הדברים באופן מצחיק. הסאטירה פונה לרוב כנגד שלטון, דת, אמונה חברתית, התנהגות מקובלת, מפלגה פוליטית וכדומה. סאטירות חוברו כבר בתקופות יוון הקלאסית והאימפריה הרומית.

ישנם אמצעים רבים להצגת סאטירה. היא מקובלת בתחומי אמנות כמו תיאטרון, ספרות, קולנוע, טלוויזיה וציור. גם קריקטורות הן אמצעי מעולה כדי להעלות חיוך ולהשחיל ביקורת סאטירית.

אחד המבחנים של סאטירה, הוא ביכולתה לעשות את העבודה, מבלי להסתבך ולגרום לגוף שעל חשבונו מועלית הביקורת הקומית להביא לפגיעה בסאטיריקנים. בכדי לשעשע ולבקר באופן נסתר ולא בוטה מדי, משתמשים יוצרי סאטירה באמצעים קומיים כמו אירוניה וסרקזם (לעג נסתר) ובשיטות תיאטרליות כמו פרודיה על דברים מוכרים, הגזמת דברים אמיתיים, ושיטות מורכבות יותר כמו סמיכות והקטנה.


הנה סאטירה על המצב בארץ בתקופת שלטון ערפאת ברשות הפלסטינית:

https://youtu.be/sW_LFi5tXuo


וסאטירה על פאתוס ועל מיתוסים ישראליים בקריאת שירה:

https://youtu.be/Tagi-Klh8dg
פרודיה
מהי פרודיה?



פרודיה (Parody) היא קטע שמחקה בחיוך יצירה או סוג יצירות מז'אנר כלשהו. פרודיות קיימות בתחומי אמנות שונים, כמו קולנוע, מוסיקה, טלוויזיה, ספרות ועוד. לעיתים מחקים בפרודיה מישהו, בחיקוי הומוריסטי, קריקטוריסטי ולעגני.

כדי שיהיה מובן ההקשר שלה, הפרודיה מוצגת בדרך כלל על דברים מוכרים. יכול להיות שיר פרודי, שלועג לתופעה כלשהי (ראו את "האשם תמיד" שהוא פרודיה על היחס אל מלצרים ערביים בישראל), או דת פרודית, שהיא פרודיה על דת או על כת ידועה (הכירו את "מפלצת הספגטי המעופפת", שהיא אלוהי הדת הפרודית "הכנסייה של מפלצת הספגטי המעופפת") וכדומה. פרודיה קולנועית לועגת לא פעם לז'אנר קולנועי מצליח, כמו במקרה של הפרודיה המפורסמת על סרטי המערבונים "אוכפים לוהטים".


הנה פרודיה טלוויזיונית על פרסומות וסרטי מתיחות משנות ה-70:

https://youtu.be/hHC_jITlcNc


צוחקים על להיט הרשת הגדול מכולם, בפרודיה הישראלית הכי מצליחה אי-פעם "גמבה סטייל":

https://youtu.be/bTy9gC8BAmQ


הנה הפארודיה המוסיקלית "אריית החתולים" של רוסיני, שמשתעשעת על חשבון זמרות אופרה:

https://youtu.be/O5bJJviAX0c


הנה "האשם תמיד", פרודיה על "ערבי טוב" והתייחסות ליחס הציבור בישראל אל ערבים:

https://youtu.be/E1wNZXxwPhA


והנה קטעי פרודיה קולנועית על סרטי קולנוע:

https://youtu.be/_oYtuG3ZB48


וקצת פרודיה עדתית על סרט הפולחן "צ'ארלי וחצי":

https://youtu.be/9WOzNcF9c-Y
קברט
מה היו הקברטים של רפובליקת ויימאר?



כמעט כל אחד שמע פעם ודאי את המילה "קברט" (Cabaret). רובנו זוכרים את הסרט המפורסם בכיכובה של לייזה מינלי המרטיטה, אבל דברי הימים יודעים לספר שמדובר במופע בידור שכולל שירים, קטעי קומדיה, ריקוד ותיאטרון. בגרסאות הקלאסיות שלו הוא גם כולל ריקודי עמוד, אבל נעזוב את זה עכשיו...

מקורו של המושג "קברט" בקברטים של רפובליקת ויימאר, אותה תקופה דמוקרטית ואומללה בהיסטוריה של גרמניה, רגע לפני שהנחשול ההיטלראי שטף אותה והפך את הגרמנים מעם של תרבות, אמנות, הדר ופילוסופיה, למפלצות רצחניות.

באותם ימים סוערים של רפובליקת ויימאר, התרבות הגרמנית והאמנות פרחו, באופן חסר תקדים. זה קרה בעוד הגרמנים מתמודדים עם אבטלה, אינפלציה מטורפת וחובות ענק, למדינות שניצחו אותם במלחמת העולם הראשונה.

בברלין הוויימארית של אותם ימים פרחו מועדוני הקברט - ברים, מסעדות או מועדוני לילה שהאמנים הופיעו בהם על במה קטנה, כשהצופים ישובים לשולחנות, אוכלים, שותים וצופים במופעי שירה ובידור, הכורכים בין לבין גם סאטירה פוליטית.

היה במופעים הללו שילוב של הומור קודר, עם מוסיקה וטקסטים מצוינים, לא מעט מיניות ובידור, זול בחלקו, שנתנו מעט נחת לגרמנים המתוסכלים. עם שמות כמו ברכט וקורט וויל, או קורט טוכולסקי ויורה זויפר, אמנים צעירים, פחות או יותר ידועים, אך מוכשרים להפליא - כולם כתבו אז שירים ופזמונים למופעי הקברטים וחלקם נשארו נוצצים עד היום.

היו מי שתיארו את תרבות הקברט של השנים ההן כ"ריקוד על לוע הר געש". יותר ממופעי בידור זול ואסקפיסטי, הסצנה הלילית, הדחוסה והמעושנת של מועדוני ברלין נותרה מזכרת מעיקה לימים ההם, כשהברלינאים העדיפו לשתות את עצמם לדעת ולשמוע את הקולות המעושנים של זמרות הקברט הסקסיות, במקום לעשות משהו עם הדמוקרטיה המתמוטטת שלהם.

אגב, גם בארץ ניסו ליצור הצגות ברוח הקברט, כשהידועה שבהן היא ההצגה "את ואני והמלחמה הבאה" של חנוך לוין.

מקור המילה הוא בכלל מצרפתית, בה "קברט" הוא שמה של כוס-קערית של קפה שהוגשה באותם ברים שבהם צמח הז'אנר.


הנה צילומים אמיתיים של סצנת הקברטים בברלין של רפובליקת ויימאר:

https://youtu.be/lmr9LEe-5Y8


קטע מהסרט "קברט" בהשתתפות ליזה מינלי:

https://youtu.be/moOamKxW844


האווירה ברפובליקת ויימאר שבתוכה התפתח הקברט הבימתי:

https://youtu.be/SonnjGMR3Wc


ושיר בגרמנית באווירת הקברט:

https://youtu.be/hBlB8RAJEEc


השחקנית לייזה מינלי זכתה באוסקר על הסרט "קברט":

https://youtu.be/lxmz3RcNNBE


תסכית
מה היו תסכיתי הרדיו?



בעולם שלפני הטלוויזיה היה הרדיו המלך הבלתי מעורער של הבידור הביתי. בעולם כזה עוד לא היו סדרות טלוויזיה ותכניות ריאליטי, אבל היו תסכיתים.

התסכית היה מחזה רדיופוני, מעין תאטרון קולי, שבו מחליפים צלילים וקולות את התמונות והסרט. בתסכית שמוקלט באולפן בקולות בלבד, הדמיון הוא שעובד והיכולת לחזות בו היא באמצעותו. השחקנים מקריינים את המחזה ואפקטים קוליים, צלילי רקע, מאפשרים לדמיין את מה שקורה בעלילה המקורינת.

במשך שנים רבות היו התסכיתים פופולאריים בעולם וגם בישראל. דור ההורים והוריהם גדלו על תסכיתי מתח, צחוק, תסכיתים לנוער ותסכיתים לילדים. בשעה היעודה היינו מתיישבים ליד הרדיו, התסכית היה מתחיל והדמיון נפתח.

לקראת סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, עם נצחונה הסופי של הטלוויזיה כאמצעי הבידור הביתי המוביל, הפסיקו להקליט ולהשמיע תסכיתים ברדיו. הם זכו אמנם לעדנה מסוימת באינטרנט של השנים האחרונות, כפודקאסטים הניתנים להורדה ולהאזנה בנגנים ניידים וסלולאריים, אך לעת עתה נראה שימי התהילה של התסכית הסתיימו.


הנה סיפורם של תסכיתי הרדיו בישראל:

http://youtu.be/Sdh9mplwrvA?t=1m5s


הנה שחזור של תסכית מפעם:

http://youtu.be/-F7Jg996vbs


והנה האות המוסיקלי לתכנית הילדים של קול ישראל:

http://youtu.be/sP-3rqUG5yk


וגם זה:

http://youtu.be/-fLC1w3bInQ
למה הפסיקו הילדים לסרוג לאלוהים?



הסיפור הבימתי של אבי גרייניק ועידן אלתרמן מתחיל במופע ששמו "פגע וברח". המופע הוצג במועדון ה"דומינו גרוס" בתל אביב. לאחר ששונה שמו של המופע ל"ילדים סורגים לאלוהים" הוא זכה להצלחה גדולה והשניים התפרסמו והפכו לאמני בידור מהמצליחים בישראל. הדמויות הנלעגות אבל נעימות וילדותיות, הפכו לאהובות מאד בארץ והשניים הגיעו במהירות לתכניות טלוויזיה מצליחות. במקביל המשיך המופע לרוץ במשך שנים.

חדי העין הבחינו ששנים מספר לאחר מכן שונה שם המופע ל"ילדים סורגים". הסיפור הלא ידוע מאחרי השינוי היה שאחד מהשניים, אבי גרייניק, החל להתקרב לדת וראה בעירוב אלוהים בסיפור בעיה של טעם טוב. אז הילדים המשיכו לסרוג אבל לכולם..

כיום, שנים לאחר שהצמד הפסיק להופיע ולסרוג ביחד, גרייניק עוסק במיוחד במוסיקה ואלתרמן בטלוויזיה.




הנה קטע של "ילדים סורגים לאלוהים":

http://youtu.be/SxdGnDUKH30





הנה כוכבי השכונה מתוך התכנית "פלטפוס":

http://youtu.be/C0JvIGM_PAc

מהו וידאו קליפ?



וידאו קליפ הוא סרטון שמציג שיר, לרוב שיר פופ. וידאו קליפים משמשים כיום לקידום המכירות של אלבומים ו"סינגלים" (שירים בודדים) לצורך מכירה בקניה והורדה מהרשת. בעבר הוקרנו הקליפים הללו בעיקר בטלוויזיה. כיום וידאו קליפים משודרים גם בטלוויזיה וגם מופצים באתרי אינטרנט פופולאריים כמו יוטיוב.

הוידאו-קליפים התפתחו בשנות ה-80 והתבססו על המונטאז' הקולנועי, כשהיה בהם חיבור של שוטים לא כרונולוגיים, לפי הקצב של השיר ועל בסיס הצד החזותי, אסוציאטיבי, גרפי ולא פעם כמעט אקראי. החשוב בהם הוא הרעיון ולאו דווקא הסיפור.

חלק מהווידאו קליפים הם כה איכותיים ומיוחדים שניתן להתייחס אליהם כיצירות אמנות של ממש. בקליפים מופיעים פעמים רבות שחקנים ורקדנים. לעיתים הקליפים הללו הם ממש סרטים קצרים, עם עלילה של ממש. פעמים אחרות יש בהם רעיונות חדשניים ויצירתיים שהופכים לפופולאריים בכל העולם.


הנה קליפ של שיר רוק:

http://youtu.be/sBtaRcN9ZqM


אחד הקליפים המיוחדים של השנים האחרונות:

http://youtu.be/dTAAsCNK7RA


וידאו קליפ אמנותי לבלדה יפה במיוחד:

http://youtu.be/jhdFe3evXpk


קליפ ישראלי מצוין:

https://youtu.be/Xz0I_O537mk


וקליפ יפה לשיר אקוסטי של הביטלס:

https://youtu.be/VJDJs9dumZI
מהן מריונטות?



מריונטה (marionette) היא בובה על חוט, המופעלת באמצעות חוטים הקשורים אליה. מריונטות משמשות למשחק ולהצגות בתיאטרון בובות. ברחובות אירופה יש גם אמני רחוב המתפרנסים מהופעות רחוב של מריונטות מנגנות, שרות ומרקדות.

מריונטות אינן דבר חדש. כבר ביוון העתיקה שימשו "בובות על חוט" לטקסים דתיים. בקברים רומיים נמצאו בובות כאלה שהופעלו על ידי מוטות. בתקופת הרנסאנס הן שמשו באיטליה בקומדיה דל'ארטה, לתיאטרון של מה שכונה אז "תרבות זולה". גם אחרי כן המשיכו המריונטות להיות פופולאריות כבידור זמין וזול, מצרפת שבה ניתן להן השם "מריונטה" ועד לאנגליה של התקופה הוויקטוריאנית במאה ה-19. בעידן המודרני הלכו המריונטות והפכו לבידור לילדים ועם הזמן הן פינו את מקומן לצורות בידור חדשות, כמו הטלוויזיה, הקולנוע והצגות הילדים.

בעידן המודרני משתמשים במריונטות כמשל. אם שליט לא עומד ברשות עצמו והוא זקוק לכוח ממישהו מישהו בעל כוח והשפעה, כדי לשלוט, אומרים עליו שהוא "מריונטה" או "שליט בובה"..


הנה מריונטה בגובה של יותר מ-7 מטרים:

https://youtu.be/syQT4PbfXEU


העיר שרלוויל-מזייר, בירת המריונטות של צרפת:

https://youtu.be/Vzkuec4jolE


יצרן מריונטות:

https://youtu.be/zWri57zjHRA


המריונטות בתיאטרון גלויות לצופים כמובן, בעוד המפעילים נסתרים או לבושים בשחור, כדי שהקהל לא יראה אותם:

https://youtu.be/65pkLxJXm2g


תיאטרון המריונטות של זלצבורג:

https://youtu.be/UBGYZFTlzCE?t=3s


ובובות על מוט, שאינן מריונטות:

https://youtu.be/Tx1XIm6q4r4
מה מיוחד בסטנדאפיסט שחר חסון?



שחר חסון הוא סטנדאפיסט מצליח שעוסק בתחומים רבים באמנות הבמה. ללא ספק הוא מהבולטים ביותר בתחומם בישראל. העובדה שהוא גם שחקן מצוין (בוגר בית ספר למשחק), מאלתר בחסד, בעל זיכרון מעולה ויכולת תגובה בימתית מהירה היא שהופכת אותו לעיפרון המצחיק והחד בקלמר של הסטנדאפ בישראל...

שחר חסון עסק גם בתחומים רבים אחרים, כמו שירה, היפ-הופ, משחק והגשת תכניות טלוויזיה, אבל דווקא ההתרכזות בסטנדאפ מיטיבה איתו.


הנה קטע של שחר חסון על בית הספר:

http://youtu.be/4tPztG4JqAs


סטנדאפ חתונות:

http://youtu.be/vzzdzKKZUWI


ושיר בביצועו של שחר חסון:

http://youtu.be/S71c_pqFUeA
מהו המוזיאון של מאדאם טוסו?



מוזיאון השעווה של מאדאם טוסו (Madame Tussaud) הוא המוזיאון היחידי שבו תוכלו לפגוש והלצטלם עם האנשים המפורסמים בהיסטוריה ובעולם של היום. כאן מפוסלים בשעווה אישים מהתרבות, ההיסטוריה, האמנות והמדע, לצד מדינאים וידוענים מכל קצווי תבל.

הכל התחיל מפסלת שעווה צרפתית בשם מארי טוסו, שהקימה את מה שייחשב המוזיאון הראשון ברשת מאדאם טוסו. זו הייתה תערוכת פסלי שעווה, הראשונה של טוסו, אבל כל הפסלים היו של רופא בשם קורטיוס והם לא כללו מפורסמים. התערוכה נערכה בשנת 1770 בפאריס בירת צרפת. די מהר היא זכתה להצלחה ולאחר 6 שנים היא הועברה לפאלה רויאל.

אבל טוסו רצתה יותר. היא למדה את אמנות הפיסול בשעווה מקורטיוס, שאמה הייתה סוכנת הבית שלו. לאחר שהוא לימד אותה את אמנות הפיסול בשעווה, היא יצרה את פסל של וולטר, פסל שהיה הראשון שלה. זה היה בשנת 1777 והפסל עורר התלהבות כה גדולה שמפורסמי צרפת ביקשו מטוסו שתפסל גם אותם. די מהר היא פיסלה גם מפורסמים במיוחד כמו בנג'מין פרנקלין וז'אן ז'אק רוסו.

בשנת 1792 עברה טוסו, שירשה את אוסף פסליו של קורטיוס אחרי מותו, ללונדון בירת אנגליה ונולד מוזיאון השעווה של טוסו באנגליה. המוזיאון זכה למוניטין כמוזיאון יחיד במינו ופסלי השעווה זכו לשם עולמי במפורסמים שהוצגו בהם.

אבל ההצלחה העצומה שלה זכה מוזיאון השעווה של מאדאם טוסו בלונדון, הביאו לפתיחתם של מוזיאוני שעווה של מאדאם טוסו, בכל קצוות העולם. כך קיימים מוזיאוני שעווה נוספים בהרבה ערי בירה וערים גדולות ברחבי העולם, ביניהן בווינה, אמסטרדם, ניו יורק, ברלין, בנגקוק ועוד.


הנה המפורסמים במוזיאון של מאדאם טוסו:

https://youtu.be/fg8Q1YtB920


שוטטו במוזיאון מאדאם טוסו בעצמכם:

https://youtu.be/eMzn0fDglMc?qr=yes


כך מייצרים את הפסל של הזמרת ביונסה במוזיאון השעווה של מאדאם טוסו:

https://youtu.be/JijI3Ace6tI


והנה שיטוט במוזיאון מאדאם טוסו בלונדון:

https://youtu.be/IrJLeWh3e8k?long=yes
מהי הופעה חיה?



הופעה חיה היא הופעה שבה אמנים, בדרך כלל מוסיקליים, זמר או להקה, מופיעים מול קהל. הופעות חיות יכולים להיות אירועי ענק בעולם וככל שהאמן מוכר ואהוב יותר קהל שר ורוקד את השירים.

המושג נולד כשהחלו הקלטות של מוסיקה. כדי להבחין בין הקלטת אולפן לבין הופעה אמיתית של האמן, כינו את ההופעות "חיות", כלומר האמן מופיע אל מול קהל, בהופעה מלאה ואמיתית.

ולמה אמיתית? - כי עם השנים נולד גם ההרגל (המגונה) לחסוך בהוצאות ולהופיע עם פלייבק. הפלייבק הוא הקלטה של התזמורת, הכלים המלווים ולעתים גם השירה. אמן שמופיע בליווי מוקלט חוסך את התשלום לנגנים שמגיעים להופיע וזכאים לשכר. במקרים רבים, אגב, קיבל המושג עומק נוסף - אמן שמופיע ב"לייב" הוא אמן ששר באמת ולא עושה תנועות שפתיים לצלילי ההקלטה המושמעת (מה שמכונה "פלייבק מלא").

כך, האמנים שמכבדים את הקהל מופיעים "לייב" וגם בליווי של "נגנים בלייב".


הנה מי שנחשבו לגדולי המופיעים בהופעות חיות, פרדי מרקורי ולהקת קווין:

http://youtu.be/0omja1ivpx0


הופעה חיה של להקת הרוק "דייר סטרייטס":

http://youtu.be/8Pa9x9fZBtY


אלוף הרוק האמריקאי ברוס ספרינגסטין שמכונה "הבוס" מלהיט את אמריקה כבר 40 שנה:

https://youtu.be/129kuDCQtHs


מלך הפופ מייקל ג'קסון סיפק באותו כרטיס גם זמר ענק, גם יוצר מדהים וגם רקדן מצוין:

https://youtu.be/b6pomaq30Gg


ופיל קולינס שיודע לעבוד עם הקהל באופן מרשים - שימו לב לדקה השמינית:

https://youtu.be/gsIC3TvzLXE?long=yes


בואו להופעה חיה:

http://youtu.be/dKgr3U3pyGQ?qr=yes


ועוד אחת:

https://youtu.be/kiZxjco-AIg?qr=yes
מי היו הגלדיאטורים?



הקיסרים הרומיים והעם אהבו מאד לצפות בקרבות הגלדיאטורים שהתקיימו באימפריה הרומית. כבידור קבוע ואהוד מאד בערי הרפובליקה והאימפריה הרומית, נהגו הקיסרים הרומיים לצפות בגלדיאטורים נלחמים בחיות טרף או זה נגד זה. אלה היו קרבות קשים, עם דם ניגר ופציעות קשות, לא פעם עד מוות.

הגלדיאטורים היו שבויים ופושעים שנתפסו והוכרחו להילחם בזירה, כדי לקנות את חייהם או למות בקרב. לא פעם היו ביניהם גם לוחמים שעסקו בכך, תמורת תשלום. את הגלדיאטורים שיסו בזירה נגד חיות פרא, או זה בזה. לעתים קרובות הקרבות הסתיימו במותם הגלדיאטורים.

צריך היה הרבה אומץ כדי להיות גלדיאטור ולהילחם שוב ושוב בזירה. ואכן, הגלדיאטורים היו כוכבי ענק ברומא. ההמונים העריצו אותם והם נהנו ממעמד נערץ. למסיבות שלפני הקרבות הוזמנו העשירים והמכובדים ואלה חיפשו את קרבתם של הכוכבים הנערצים של הזירה.

קרבות הגלדיאטורים הכי גדולים בעולם העתיק התקיימו בקולוסיאום המפורסם שברומא, להנאת האצילים הרומיים.

השם "גלדיאטור" בא מהמילה "גלאדיוס" שפירושה בלטינית "חרב".


הנה קרב גלדיאטורים מהסרט "גלדיאטור":

https://youtu.be/qTj8UlZSsCQ


קרב "משוחזר" בראש העין...

https://youtu.be/sGsuHyBDc_I


קטע מהסרט "גלדיאטור" שבה הקהל מעודד את הקיסר לתת חיים לגלדיאטור:

https://youtu.be/b7ghfcA-P1M


הקיסר מסמן אגודל למטה לגלדיאטור שהובס:

https://youtu.be/gYNUOkqzcVA


הנה סרט ארוך על חיי הגלדיאטורים באימפריה הרומית:

https://youtu.be/I0fRqc_pChY?long=yes
מהם ציורי הקומיקס?



קומיקס (Comics) היא אומנות של סיפור בדמויות מצוירות. הקומיקס מציג את רצף האירועים מתמונה לתמונה. הוא נולד מרצועות הקומיקס המשעשעות שהופיעו בעיתונות של פעם. כיום מכיל הקומיקס גם תכנים שאינם משעשעים.

את הדמויות מציירים אמנים שמתמחים בקומיקס. גם בארץ יש קהילה גדולה של יוצרי קומיקס מוכשרים.

הקומיקס הפך לאמנות ונכנס למוזיאון בזכות אמן הפופ-ארט רוי ליכטנשטיין. הוא היה מראשי זרם הפופ בארה"ב (קראו לזה פופ-ארט), ספג מתרבות הקומיקס לא מעט והירבה לשלב את הקומיקס בציורי הענק שלו.


הנה קדימון קצר לסדרה על הקומיקס והיוצרים:

http://youtu.be/S-sKf3KCRY4


סרטון על הקומיקס של חברת מרוול:

http://youtu.be/rT1y7uYRrPw


חנות לחוברות קומיקס:

http://youtu.be/ukv88Z8_BAU


כך מציירים קומיקס:

http://youtu.be/lD4eAz-xqZk


קומיקס לתנ"ך:

http://youtu.be/S8KXfxwFxx0


מה מצחיק בחיקויים?



החיקוי היא פעולה קדמונית ביותר אצל בני אדם והיא תכונה שבעלי חיים חולקים אותה. גם ילדים משתמשים בחיקוי כדי ללמוד תנועות שונות, התנהגויות בחברה, דיבור בשפה וכדומה.

אבל חיקויים על הבמה הם צורה של בידור. בצורה זו האמן משחזר את התנהגותו של אדם מפורסם, בעל חיים ועוד ומנסה להידמות להם ככל האפשר.

הסיבה שחיקוי הוא כל כך מצחיק היא חוסר הטבעיות שבו אנו חוזים בהתנהגותו של אדם אחד, כשהיא לרוב מוגזמת ומוקצנת ואפילו מצחיקה, בידי אדם אחר - האמן. העובדה היא שאמנים שיודעים לחקות הם לרוב אמנים מאד אהובים ומצחיקים. לרוב, נוספים ליכולת החיקוי גם איפור ותלבושת מתאימים ואז הדמות הופכת יותר ויותר דומה, אם כי יותר ויותר מגוחכת ומשעשעת.


הנה שרשרת חיקויים של מיקי גבע את זמרי ישראל:

http://youtu.be/3anPWbQ6Fmw


והנה גדול החקיינים של הפוליטיקה הישראלית, טוביה צפיר, בשיר שכולו דמויות משנות ה-80:

http://youtu.be/QPmzBZ9Tt_0


והנה בחורה מפינלנד, ששרה ומחקה לא פחות מ-14 סגנונות שירה שונים במוסיקה:

http://youtu.be/sQLkJJpAIcU
מי היה וולט דיסני?



וולטר דיסני שכולם מכירים בשם וולט דיסני, היה אנימטור ומפיק סרטי אנימציה, אחד האנשים החשובים ביצירת העולם של הסרטים המצוירים כמו שאנו מכירים אותו. הוא הפיק סדרות של סרטי הנפשה קצרים בכיכובם של מיקי מאוס, דונלד דק, גופי ופלוטו והפך את הגיבורים המצוירים לאהובים על ילדי כל העולם.

דיסני ייסד את חברת הסרטים "וולט דיסני". וולט דיסני היה מועמד 59 פעמים לפרס האוסקר וזכה ב-22 פרסים, ארבעה מהם בשנה אחת - אלו שיאים שלא נשברו בתחום הזכיות באוסקר!

ב-1934 דיסני החל לעבוד על הסרט שלגיה ושבעת הגמדים. כל תעשיית הסרטים לעגה לו והייתה בטוחה כי הסרט ייכשל, אך הסרט הצליח מעל למשוער והכניס לו את הכסף שאיפשר לו להקים את אולפני וולט דיסני. "שלגיה ושבעת הגמדים" החל את תור הזהב של סרטי האנימציה של דיסני, שכללו את בין השאר את פינוקיו, פנטסיה, במבי, סינדרלה ועליסה בארץ הפלאות.

בהמשך חייו יצר דיסני את פארק השעשועים המפורסם דיסנילנד ואחריו תכנן מספר פארקים נוספים ומצליחים, כמו דיסניוורלד ואפקוט שבנייתם הסתיימה לאחר מותו.

החברה שייסד וולט דיסני היא עד היום אחד מתאגידי הקולנוע המצליחים בעולם וממשיכה להפיק סרטי אנימציה מעולים ומצליחים, להקים פרקי שעשועים ברוח דיסנילנד ברחבי העולם ולהיות המקום שבו ילדים מגשימים את החלום להיות בחלום.


הנה סרטון על תולדות חייו של וולט דיסני:

http://youtu.be/RkAQRLwPhwY?t=10s


והנה סקירה ארוכה יותר על חייו של וולט דיסני:

http://youtu.be/xQ9ORwbBQKA
מי הודיע שאין סיכוי ששוק הטלוויזיה יתקיים?



"בעוד שבאופן תאורטי וטכני הטלוויזיה עשויה להיות אפשרית, מסחרית וכלכלית היא בלתי אפשרית." אמר לי דפורסט, הממציא. הוא ודאי לא חזה שתעשיית הטלוויזיה תהיה עשירה וגדולה כמו שהפכה. האיש גם לא ידע שהיא תהפוך לכלי תקשורת מרכזי, שיצליח להשפיע על סדר היום של כל הדמוקרטיות בעולם, להעלות מנהיגים ש"נראים טוב בטלוויזיה" ולמשוך אליו אנשים עשירים, שירכשו ערוצי טלוויזיה כדי לזכות בכוח רב.

אם כן, על אף הערכת הממציא המומחה, הטלוויזיה הוכחה כאפשרית וכאחד מכלי התקשורת החזקים והמשפיעים בעולם המודרני. אז כיצד טעה לי דפורסט, מחלוצי הרדיו והאיש שהמציא את שפופרת הריק, אותה המצאה שאיפשרה את הטכנולוגיה של הרדיו ושל הטלוויזיה? - גם מומחים יכולים לטעות!

ואגב, אותו לי דפורסט גרס בשנות ה-50 גם ש"למרות כל ההתפתחויות הטכנולוגיות, האדם לעולם לא יגיע לירח"..


הנה מצגת וידאו שמראה את התפתחות מכשירי הטלוויזיה לאורך השנים:

http://youtu.be/J8R4ZoIMx7M


הנה תכנית חינוכית בעברית על התפתחות הטלוויזיה:

https://youtu.be/p8zKhNKVidw?long=yes
מהו תיאטרון הקבוקי?



תאטרון הקבוקי (Kabuki) היפאני הוא סוג של תיאטרון מסורתי ססגוני, הכולל בדרך כלל גם ריקודים ושירה. הוא נודע במיוחד בזכות האיפור המתוחכם שעוטים שחקני הקבוקי במהלך ההצגה.

ראשיתו של תיאטרון הקבוקי בתיאטרון עממי יפאני, שהפך לחלק מהתרבות הפופולרית של תקופת אדו, אי-שם במאה ה-17. בשלב מסוים הוא נאסר בשל תכנים לא מוסריים. במשך מאות שנים הוא פעל בהיקף מצומצם ומחתרתי. במאה ה-19 הביא העניין הרב שגילו האירופאים, שהחלו להגיע ליפאן, לחידוש מופעי הקבוקי שנתפסו כמרכיב מסורתי ומסקרן מהתרבות היפאנית.

השם "קבוקי" מורכב מסימני כתיב של משחק, ריקוד ושיר.


הנה סיפורו של תיאטרון הקבוקי:

https://youtu.be/oidE2SSDczw


כך נראה תיאטרון הקבוקי של יפאן ותולדותיו:

https://youtu.be/67-bgSFJiKc


ריקוד קבוקי:

https://youtu.be/-bZWfAmuKIY
איך שילבו אנימציה בווידאו קליפים?
מהן מסיבות אוזניות?
מה היה שגעון הטוויסט?
מה גדולתה של הסדרה סיינפלד?
מהו תיאטרון צלליות?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.