» «
מוסיקה קונספטואלית
מה הרעיון שבמוסיקה מינימליסטית?



מוסיקה קונספטואלית (Conceptual music) היא מוסיקה עם רעיון.. זהו סגנון מוסיקלי שהמסר שלו בא מחוץ למוסיקה עצמה. בניגוד למוסיקה המופשטת (מוסיקה שהיא רק מוסיקה וללא סיפור או אפילו שם שמרמז על מה היא "מדברת"), למוסיקה הקונספטואלית יש רעיון, מסר, דימוי או סיפור,

כמו במקרה של סגנונות אוונגארד מודרניים אחרים, גם המוסיקה הקונספטואלית הונהגה על ידי המלחין היצירתי והחקרני ג'ון קייג'. מלחין זה הושפעה מפילוסופיות של הודו והמזרח הרחוק והירבה לבחון את גבולות המוסיקה ולהרחיבם. הוא ראה במוסיקה "דבר נפלא שקורה כשלא נותנים למחשבות או לרגשות להפריע". הרבה יותר מהיצירה הסופית, הוא ראה בזרימה ובתהליך ההתהוות של המוסיקה את החלק המעניין ביצירה. יצירתו המפורסמת ''33'4", שאין בה כלל צלילים, מדגימה את רעיונותיו המרתקים (ראו בתגית "4:33").

המוסיקה הקונספטואלית השפיעה בדיעבד גם על רבים מהיוצרים שלא כתבו יצירות קונספטואליות דווקא. יותר ויותר יצירות מלוות כיום בהסברים שמלווים אותן. אם פעם אמר המלחין מנדלסון "מה שהיה לי לומר, נאמר כבר בצלילים", כיום מלוות במלל מסביר או מרחיב, גם יצירות שהמסר בהן הוא מוסיקלי בלבד.


הנה "הנשיקה" - המוסיקה הקונספטואלית של המלחין המינימליסטי פיליפ גלאס:

https://youtu.be/QcmsoYLjVXk


וביצוע של 4:33 של ג'ון קייג' - היצירה ב-3 פרקים שאין בה כלל צלילים. מה ששומעים ברקע בזמן שהמבצעים שותקים - הוא המוסיקה:

http://youtu.be/fPZYyq8LoxA
ארץ ישראל
איך נראתה ארץ ישראל לפני 100 שנה?



בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה העשרים, היתה ארץ ישראל בסך הכל חבל קטן, מרוחק ונחשל באימפריה העות'מנית. באותה תקופה חיו בה רק 50 אלף יהודים.

מעטים מבין יהודי ארץ ישראל היו אז חקלאים. הם החלו להקים אז התיישבויות ומושבות יהודיות, שמומנו מתרומות וסיוע מיהודים עשירים.

לעומתם התגורר הרוב המוחלט של היהודים בארבע ערי הקודש. הם התפרנסו מכספי חלוקה וצדקה של יהודים עשירים מחו"ל. ארבע ערי הקודש, שזכו באותה תקופה גם לשם "ארבע ארצות", הוא הכינוי שניתן ל-4 ערי קודש בארץ ישראל, אלה הערים ירושלים, חברון, טבריה וצפת.

מבט לישראל של לפני 100 שנה ויותר הוא מבט מעניין, בעיקר בזכות העובדה שאנו מביטים על מקומות שלעיתים אנו מכירים היום ורואים אותם כפי שהיו פעם, עוד לפני שהבריטים כבשו את הארץ, הרבה לפני שהייתה השואה, המדינה, המלחמות ועוד המון דברים שקרו מאז.


הנה סרטון על ארץ ישראל, שצולם בתחילת המאה ה-20:

http://youtu.be/EFD_o0-1QbQ


והנה צילום מהרכבת שעוזבת את ירושלים, בשנת 1896. שימו לב כיצד נראית ירושלים התורכית:

http://youtu.be/OhYLtLouWSA
מוסיקה מינימליסטית
מה מיוחד במוסיקה המינימליסטית?



מוסיקה מינימליסטית היא מוסיקה שמבוססת על תבניות קצרות שחוזרות על עצמן שוב ושוב לאורך זמן, כשמדי פעם מתרחשים שינויים קלים. כך, המוסיקה החוזרת על עצמה עם שינויים אלה מאפשרת למלחין לחקור את החומר שעומד לרשותו ולהשמיעו באופן חוזר אך מעמיק.

המינימליזם די החזיר את הטונאליות שנעלמה בסגנונות מודרניים אחרים. הוא גם הושפע מסגנונות ג'אז מתקדמים כמו סגנון הביבופ והג'אז הקר (Cool Jazz) ומיצירות ג'אז והחקר המוסיקלי של מוסיקאים כמו מיילס דיוויס וג'ון קולטריין.

סגנון המוסיקה המינימליסטי התפתח בשני ראשים, כשבארצות הברית פועלים מלחינים כמו ג'ון קייג', סטיב רייך ופיליפ גלאס ובמזרח אירופה מלחינים כמו ליגֶטי, פֶּנדֶרֶצקי ואַרווֹ פֵּארְט מאסטוניה.


הנה "הנשיקה" של פיליפ גלאס:

http://youtu.be/QcmsoYLjVXk


"צא החוצה" של סטיב רייך:

https://youtu.be/ouYiTiiY3vg


הקטע המינימליסטי "פתיחה" של המלחין פיליפ גלאס:

http://youtu.be/fkmNqyUSrFw


דוגמה למוסיקה מינימליסטית קולית מאת המלחין האסטוני המצוין ארוו פארט:

http://youtu.be/Cq5ZvpE67nY


קטע שהלחין המלחין המינימליסט פיליפ גלאס לתכנית "רחוב סומסום":

http://youtu.be/ch-R1aIM-C0


"מוזיקה לכפיסי עץ" של סטיב רייך:

https://youtu.be/gy2kyRrXm2g
מלחמת העולם הראשונה
מדוע פרצה מלחמת העולם הראשונה?



המעשה שהביא לפרוץ מלחמת העולם הראשונה הוא הרצח של הארכידוכס ויורש העצר האוסטרי פרנץ פרדיננד, בידי סטודנט סרבי מבוסניה. זה היה רצח, התנקשות פוליטית, שאינם שונים מהתנקשויות כאלה לפני ואחרי כן. אבל היא גרמה לפריצת המלחמה הגדולה בתולדות האנושות עד אז. הסיבה היא ששורשי המלחמה הזו קשורים ביחסים בין מדינות אירופה השונות, יחסי איבה ובריתות הגנה שנולדו במאה ה-19 והרצח היה מה שהצית יחסים עכורים ובריתות היסטוריות לכדי מלחמה.

הרצח אירע בסרייבו בירת בוסניה, שהייתה בתחום האימפריה האוסטרו-הונגרית. סרביה לא הסכימה לדרישת ממשלת אוסטריה, שחוקרי הרצח יהיו חוקרים אוסטרים. בתגובה הכריזה האימפריה האוסטרו-הונגרית מלחמה על סרביה ופלשה אליה. רוסיה, בעלת בריתה של סרביה, הכריזה מלחמה על אוסטריה ומכאן החלה תגובת שרשרת של בריתות באירופה, בריתות שסחפו את מרבית מדינות אירופה להצטרף למלחמה לצד בעלות הברית שלהן.


כך פרצה מלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/24i4ncHuf6A


סרטון שמציג באופן משעשע אבל אמיתי את מה שבאמת קרה ומדוע נכנסו כולם למלחמה:

http://youtu.be/1WevR95mNhQ

המאה ה-20

ג'ורג' גרשווין
איך היה ג'ורג' גרשווין למלחין גדול?



לא רבים יודעים שג'ורג' גרשווין (George Gershwin) המלחין היהודי האמריקני הגדול נזרק מבית הספר. הוא התקשה בלימודים ולא היה טעם בכך. תחושת הכישלון תלווה אותו שנים רבות, אבל בגיל הזה הוא התיישב על הפסנתר שקנו לאחיו, התלמיד המצטיין איירה, זה שמצטיין בלימודים...

אבל ג'ורג' גרשווין התמכר והצטיין על כלי הנגינה הזה. הוא כל כך הבריק בנגינת הפסנתר ובלחנים שהוא המציא שכבר בגיל 16 הוא כתב להיט ענקי בשם "סוואני" (Swanee), שהפך אותו למיליונר הצער ביותר של ברודווי. גרשווין המוכשר לא נח לרגע והחל לכתוב, ביחד עם איירה גרשווין, אחיו המצטיין בכתיבת מילים לפזמונים, מאות להיטי ברודווי מעולים. הם הפכו לצמד החם של ברודווי - שני יצרני שירים שתפקדו כמו מפעל משוכלל לכתיבת שירים.

אבל ג'ורג' גרשווין רצה יותר. הנוסחה של מחזות הזמר של ברודווי, הקומדיות הקלילות ודי מטופשות, שבה שלט כל כך טוב, עייפה אותו. נמאס לו קצת מהשירים הקלילים, העלילה המטופשת, ההומור העממי, הריקודים, הדמויות השטוחות והסוף הטוב. הוא רצה לעשות אמנות של ממש. וכך, הוא כתב את האופרה "פורגי ובס", יצירה שהייתה ההיפך הגמור מהמיוזיקלס של ברודווי. יצירה עמוקה, כואבת, מוסיקלית להפליא ורצינית בנושאים שבהם עסקה, על דמויות שוליים בחברה, עברייניות ומלאות רגש וכאב.

גם כאן הוא הצטיין. המוסיקה שלו שילבה קלאסיקה אופראית לכל דבר, קלאסיקה שמעולם לא למד באופן מסודר אך המוסיקליות המדהימה שלו הכילה בקלות מפתיעה, עם מרכיבים של ג'אז, שבהם שלט היטב, אולי טוב מכל יוצר לבן אחר באותה תקופה. הוא לא כתב אותה כדי שתצליח. להיפך, הוא השקיע הרבה מכספו הפרטי כדי להפיק אותה והצלחתה הפתיעה גם אותו.

כך הפך כמעט בן לילה אחד מגדולי המלודיסטים של המאה ה-20 גם ליוצר רציני של אופרה, אולי האופרה הטובה שנכתבה במאה ה-20.


הנה מעט על חייו של ג'ורג' גרשווין:

https://youtu.be/is2d3SLmUUg


מנגן בפסנתר בסרט מ-1913:

https://youtu.be/YrhZp7N2pVg


"זה לא בהכרח כך" של ג'ורג' ואיירה גרשווין:

https://youtu.be/kP5O_NUhrK0


הנה הזמרת אלה פיצ'גרלד בשיר "קיץ" מהאופרה "פורגי ובס":

https://youtu.be/u2bigf337aU


חייהם של הגרשווינים, בחיוך:

https://youtu.be/_BQk1j2Cqys


והפסנתרן לאנג לאנג בביצוע של הרפסודיה בנוסח בלוז, שמכילה מוטיבים יהודיים ברורים:

https://youtu.be/ss2GFGMu198?long=yes
מוסיקה אלקטרונית
איך התפתחה המוסיקה האלקטרונית?



מוסיקה אלקטרונית היא מוסיקה שמופקת באמצעים חשמליים ועל ידי כלי נגינה אלקטרוניים. בסגנון זה משמשים המכשירים האלקטרוניים כדי ליצור, לשנות ולחבר צלילים ליצירה שלמה.

בתחילה היה הסגנון בתחום של המוסיקה הרצינית. רק מעבדות מוסיקליות עשירות מאד יכולות היו לרכוש אז ציוד אלקטרוני מוסיקלי. המלחין המוכר ביותר בסגנון זה היה הגרמני קַרְלְהַיִנְץ שטוֹקְהַאוּזֶן.

בהמשך, כשנולדה טכנולוגיית ה-MIDI והכלים המוסיקליים האלקטרוניים הלכו ונעשו זולים יותר, נכנסו הרבה מוסיקאי פופ לתחום והוא הפך להצלחה גדולה. בהדרגה הפך תחום המוסיקה האלקטרונית להצלחה גדולה והחל משנות השמונים גם להצלחה מסחרית עצומה. די ג'ייז הפכו למוסיקאים ושלל סגנונות וז'אנרים אלקטרוניים נולדו. ראו אותם באאוריקה בתגית "סגנונות במוסיקה אלקטרונית".


הסגנונות המוסיקה האלקטרונית:

https://youtu.be/f07zsi1nKaw


הנה שינויי הסגנון לאורך השנים:

https://youtu.be/ZKlpoOZvdE4


כך יוצרים מוסיקה אלקטרונית בתוכנת Reason:

http://youtu.be/PaZ3ZW0QzpA


והנה סרט ארוך משנות השמונים על המוסיקה האלקטרונית והתפתחותה:

https://youtu.be/Ig6vIRmfoNI?long=yes


והמחשבים ששימשו אז למוסיקה זו:

https://youtu.be/L-UtxKEXAAk?long=yes
ארנולד שנברג
מה תרמו שנברג ושיטת 12 הטונים למוסיקה המודרנית?



שנברג היה המלחין ששבר את המסורת המוסיקלית הקלאסית כמעט לבדו. בשנת 1920 הוא המציא את השיטה הדודקפונית או "שיטת 12 הטונים". זו הייתה שיטה ליצירת מוסיקה לא-טונלית (בלי צלילים חשובים), שבה כל הצלילים זהים בחשיבותם ואין בה סולם מוסיקלי. אותה סריה - סדרת הצלילים בת 12 הצלילים, היא מעין נושא בסיסי ליצירה, תחליף לסולם המוסיקלי שנזנח אצל שנברג.

כל היצירה במוסיקה הדודקפונית מבוססת על חזרות של השורה הזו כולה. אין לחזור על צליל מחוץ להופעתו בשורה, אין צליל שמובלט על ידי חזרות מרובות ואין מהלכים מוסיקליים שמובילים לצלילים כאלה. שנברג גם קבע שאין להשתמש בחלקים מהשורה לבדם או לפרק אותה.

כמו שאתם כבר מבינים השורה, הסריה, היא החשובה ביותר בשיטת הדודקפוניה.


הנה מעט על חייו של שנברג:

http://youtu.be/F-WVtoAykS4


מהיצירות הראשונות של שנברג שלא היו טונליות - 6 קטעים זעירים לפסנתר אופוס 19:

http://youtu.be/YWQAw7XSkDY


המחזה של חלק מהיצירה האקספרסיוניסטית "פיירו הסהרורי" שנכתבה על ידי ארנולד שנברג בשנת 1912:

http://youtu.be/u6LyYdSQQAQ


מוסיקה לפסנתר של שנברג, שנכתבה בשיטת 12 הטונים - מוסיקה דודקפונית בביצוע גלן גולד:

http://youtu.be/AGLTeRQ-Nf0
מוסיקה אלקטרואקוסטית
מוסיקה אלקטרואקוסטית מהי?



המוסיקה האלקטרואקוסטית היא מוסיקה שמשלבת מכשירים אלקטרוניים עם רעשים. סגנון זה שילב למעשה את המוסיקה האלקטרונית עם המוסיקה הקונקרטית, זו שמשתמשת ברעשים, קולות וצלילים שהוקלטו לאמצעי הקלטה. המוסיקה האלקטרו-אקוסטית מושמעת ולעיתים מולחנת לסרט הקלטה או מושמעת בביצוע חי - שילוב של הקלטות, אמצעים אלקטרוניים ומבצעים בנגינה חיה.

פייר בולז היה הבולט במוסיקה זו.


הנה דוגמה ליצירה שבה תולעים מפיקות צלילים במגע עם חיישני נגיעה אלקטרוניים:

http://youtu.be/H_kyM_MBjz4


הנה סצ'יקו נגטה, יוצר מוסיקה אלקטרואקוסטית:

http://youtu.be/a3hhZJqTU18


והנה סרטון שמראה סטודנטים שיוצרים מוסיקה אלקטרואקוסטית עכשווית וחובבנית - שילוב של צלילים אלקטרוניים ודגימות צלילים אמיתיים:

http://youtu.be/34oSomH36_0


סטרוינסקי
מה היה מהפכני במוסיקה של סטרוינסקי?



לאורך תולדות המוסיקה הייתה המנגינה הדבר החשוב ביותר במוסיקה המערבית. במאה ה-16 הפכה גם ההרמוניה הטונלית למרכיב חשוב ביותר במוסיקה של אירופה. מופע הבכורה של "פולחן האביב" היה אולי האסון האמנותי המפורסם ביותר בהיסטוריה של המוסיקה. הקהל ששמע מוסיקה מוזרה במקום מה שציפה והיה רגיל לקבל ממלחינים קלאסיים, קרא בוז והשתולל מזעם. במקום תרבות, עידון ואלגנטיות הוא הציגה היצירה מחול ומוסיקה פולחניים, עם סממנים של עבודת אלילים, הקרבת קורבנות אדם, יצרים חייתיים ומוסיקה שנשמעה יותר כרעש משונה ולעגני מאשר יצירה קלאסית. המהומה שפרצה באותו ערב היוותה תפנית בעולם המוסיקה. במקום שתקבור את היצירה ותחביא אותה במגירות העמוסות יצירות שכשלו, שינתה היצירה הזו את עולם המוסיקה והוכרה כחלוצת המוסיקה המודרנית. זו היתה הפעם הראשונה שמוסיקה לא נעמה לאוזן בכוונה, הכילה מקצבים הפוכים, חזרות שוב ושוב על הפעמה, שינויי משקל מטורפים, לא מנגינה וללא מהלך הרמוני, הדגשות לא צפויות וצליל פרימיטיבי ולא נעים לאוזן.

זו הייתה בדיוק מטרתו של סטרוינסקי ובכך הוא גם שרת את יצירת המחול שלה כתב את המוסיקה - יצירה שכללה תנועות פרימיטיביות וגסות במכוון, בלי העידון של הבאלט הקלאסי, בלי התפקידים של גברים ונשים, בלי זוגות וסולואים ועם כפות רגלי הרקדנים על הבמה ולא בפוזיציות מחול.

משום שהמלחין הנועז הזה עמד בהתקפות הארסיות של מבקריו ולבסוף משך עמו את כל עולם המוסיקה, הוא נחשב אחד מגדולי המוסיקה ואחריו כבר לא נשמעה המוסיקה כמו קודם.


הנה "הערצה האדמה" - החלק הראשון מהיצירה של סטרוינסקי "פולחן האביב":

http://youtu.be/phIRRINOF-M


הנה הקטע הזה עם רקדנים במחול המקורי של הכוראוגרף ניז'ינסקי, מלהקת המחול של דיאגילב:

http://youtu.be/jF1OQkHybEQ
איך פרצה מלחמת העולם השנייה?



מלחמת העולם השנייה היתה מלחמה שפרצה לפני הכל בשל הדיקטטורה של אדולף היטלר, ששאף לכבוש את העולם ולעשות בו סדר חדש וגזעני. היא ללא ספק האסון מעשה ידי אדם הגדול בתולדות האנושות והמלחמה הגדולה ביותר בתולדות האנושות, שהביאה למותם של כ-60 עד 70 מיליון איש, מתוכם כ-40 מיליון אזרחים!

מלחמת העולם השנייה פרצה ב-1 בספטמבר 1939, עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין והסתיימה ב-8 במאי 1945 עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי.

במקביל לזירה האירופית שלה החלו אירועי המלחמה באסיה, בתחילת מלחמת סין-יפן השנייה ב-7 ביולי 1937. לאחר מכן, פתחו היפאנים במלחמה עם ארה"ב בפרל הרבור והמלחמה הפכה עולמית. הנאצים הכריזו מלחמה גם הם על ארה"ב והיא החלה להילחם גם ביפאנים וגם לצד הבריטים באירופה. מלחמת העולם השנייה בזירה האסייתית הסתיימה ב-15 באוגוסט 1945 עם כניעת יפן לארצות הברית.

במהלך מלחמת העולם השנייה התרחשה השואה, מבצע של רצח עם שלא היה לו תקדים בתולדות האנושות. באופן אירוני, מעריכים רבים מהמומחים וההיסטוריונים שדווקא אידיאולוגיית ומדיניות ההשמדה שהנהיגה גרמניה הנאצית, הן שהביאו לתבוסתה במלחמה.


הנה בעברית על השתלשלות מלחמת העולם השניה:

https://youtu.be/yUzpLl3CZJM


סקירה על מלחמת העולם השנייה באנגלית:

https://youtu.be/HUqy-OQvVtI


והנה קטעי סרטים צבעוניים מהרס המלחמה הזו:

https://youtu.be/BPF7LkC_kkc


וסרט תיעודי ארוך על המלחמה הגדולה והקטלנית בהיסטוריה:

https://youtu.be/jfRq-JeUCSM?long=yes
מיהו פיליפ גלאס, המלחין השרברב?



"מהפנטת, מטאפיסית, רוחנית, מחווטת מחדש את הקשרים בין תאי העצב במוח, מנגנת את העתיד" - המוסיקה שלו כבר קיבלה את כל שמות התואר והסופרלטיבים האפשריים ויש רבים שרואים בו את המלחין הגדול ביותר שחי כיום. פיליפ גלאס (Philip Glass) הוא אכן אחד המלחינים הנערצים ומהמוסיקאים הגדולים במאה ה-20.

גלאס הוא מלחין יהודי, שאמנם נולד בבולטימור שבארצות הברית אבל להורים יהודים שהיגרו שנים מעטות לפני כן מליטא, לפני שפרצה מלחמת העולם השניה. היה לו ולהוריו מזל גדול, כי מרבית יהודי ליטא נרצחו בשואה.

גלאס הוא חלק מהזרם המינימליסטי, לצד מלחינים אמריקאים כמו ג'ון קייג' וסטיב רייך ומלחינים ממזרח אירופה דוגמת ליגֶטי, פֶּנדֶרֶצקי ואַרווֹ פֵּארְט מאסטוניה.

כשרונו מדהים. בגיל 15 הוא כבר סיים את התיכון ומיהר להרשם ללימודי מתמטיקה ופילוסופיה באוניברסיטת שיקגו. אבל גאון נשאר גאון ודי מהר הוא נרשם ללימודי המוסיקה בבית הספר ג'וליארד. במהלך לימודיו פיליפ הצעיר היה צריך להתפרנס אז הוא החל לעבוד בעבודות שונות ומשונות, כדי לממן את לימודיו. בין השאר הוא עבד בחברת הובלות, באינסטלציה ועל גבי מנוף. כשעבד בתור נהג מונית בניו-יורק, הוא כבר החל לפרסם את יצירותיו. האגדה מספרת שיום אחרי הבכורה של האופרה שלו, "איינשטיין על החוף", במטרופוליטן בניו יורק, הוא הסיע במונית שלו נוסעת מבוגרת שאמרה לו, אחרי שראתה את שמו על הלוחית, ש"יש לך שם זהה למלחין מפורסם ששמעתי אתמול אופרה שלו"... בפעם אחרת מצא עצמו עושה עבודת אינסטלציה עבור לקוח שהתגלה כלא פחות מהמבקר של המגזין "Time". כשהמבקר זיהה אותו והתפלא שהקומפוזיטור הגאון הוא שמחבר לו את מדיח הכלים לצנרת, גלאס אישר ורק ביקש בנימוס לסיים ללקוח הנדהם את העבודה...

אגב, רובם של אותם מבקרים לא עשו לו חיים קלים בתחילת הדרך. מרבית מבקרי המוסיקה הקלאסית ראו ב"מינימליזם" סוג של עינוי. החזרה על תבנית שוב ושוב, עם מעט מאד שינויים במעגל האינסופי של מה שאנו מכנים כיום Loop הייתה בעיניהם בזויה. מבקר אחד כתב פעם שהאזנה למוסיקה של גלאס היא סוג של מזוכיזם וכשזה נגמר, מרגישים הקלה נהדרת... מבקר אחר הזמין פעם את קוראיו לחשוב מה היה קורה אם בטהובן היה חוזר שוב ושוב, לאורך כל הקריירה שלו, רק על ההתחלה של סונטת אור ירח...

את השמות של המבקרים הללו איש אינו זוכר. גלאס, לעומתם, הפך לאגדה. בתחילת שנות ה-80 הוא מיזג את המוסיקה המודרנית שלו, עם מוסיקת הפופ, באלבום פורץ הדרך "GlassWorks". כמו אנדי וורהול וליכטנשטיין הוא הצליח להכניס את מוסיקת הפופ בדלת הקדמית, לעולם המוסיקה "הרצינית" של המאה ה-20. במקביל הוא גם הלחין את הפסקול לסרט הקולנוע המהפנט "הנבואה", בו המוסיקה ליוותה מראות מצולמים מרהיבים וערוכים בתחכום ובשינויי מהירות ואופי, שיצרו לה מראה עתידני, כמעט פילוסופי. אחר-כך באו הקונצ'רטי שלו והפסקול המטורף ביופיו לסרט "השעות", על סיפוריהן המקבילים של 3 נשים אובדניות ודכאוניות, אחת מהן היא הסופרת האגדית וירג'יניה וולף. הדיכאון לא נשמע מעולם כל כך יפה ופיוטי.

אבל גלאס, כמו השרברב שהוא היה בתחילת הדרך, נשאר גם כמוסיקאי נערץ, אותו אדם צנוע ולא מתנשא, שלא מרים את קולו ולא פיתח מניירות של כוכב, כמו רבים במעמדו. הוא רואה בעצמו יהודי בודהיסטי ומעורב במאבק העולמי למען עצמאותה של טיבט ושחרורה מהשלטון הסיני, התחתן שוב ושוב, 5 פעמים בינתיים, עושה ילדים, אהבה ומקפיד על תזונה שלא מן החי, אבל לא מטיף לאחרים. פשוט בן אדם. טוב.


הנה קדימון לסיפורו של "המלחין הגדול ביותר שחי בינינו":

https://youtu.be/5dVNwmj11bk


המוסיקה המהפנטת שיצר לסרט המהפנט "הנבואה":

https://youtu.be/-g5_E6armyQ


"ריקוד מספר 8" מאת פיליפ גלאס:

https://youtu.be/KSOb_Xm1WnA


"הנשיקה" של פיליפ גלאס:

http://youtu.be/QcmsoYLjVXk


הנה הקטע המינימליסטי "פתיחה" של המלחין פיליפ גלאס:

http://youtu.be/fkmNqyUSrFw


יצירה שלו לנבל:

https://youtu.be/hV2-zFh3tAU


קטע שהלחין המלחין המינימליסט פיליפ גלאס לתכנית "רחוב סומסום":

http://youtu.be/ch-R1aIM-C0


"דברים מתים" מהמוסיקה הקסומה שלו לסרט "השעות":

https://youtu.be/_fbNZpqlx_c


רביעייה קאמרית:

https://youtu.be/JzOyo7NoSBQ
איפה נולדה האוטוסטרדה?



הדרך המהירה נולדה בגרמניה הנאצית. היא נקראה בגרמנית "אוטובאן". ההמצאה היא לא נאצית ועוד ברפובליקת וויימאר נסלל כביש מהיר ראשון, אבל מרגע שעלו לשלטון, היטלר ויועציו הורו על סלילה של דרכים מהירות בהיקפים אדירים. אלה נתנו עבודה להמוני מובטלים והיו חלק מהדרך שבה זכו הנאצים להערצת ההמונים. המשטר הנאצי קרא להם אז "כבישי הפיהרר" והם תוארו בפוסטרים ככבישים אל הנצח.

הדרך המהירה הומצאה כדי שניתן יהיה לנסוע בלי תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך. בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך מהירה צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. בניוד לצומת, אלה מאפשרים לכלי רכב לחצות אותה, מבלי לעכב את נוסעי הדרך המהירה. גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה היא תמיד בעזרת מחלפים שבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים.

אגב, קצת משונה אולי, אבל בישראל משתמשים לכביש המהיר דווקא במילה האיטלקית "אוטוסטרדה" (Otostrada).


הנה האוטוסטרדה הגרמנית בשנת 1937 ונהג שמעיד שהוא נסע בה במהירות גבוהה של 80 קילומטרים לשעה!

http://youtu.be/WTAj60EdPZ8


והנה סרטונים מהאוטובן הראשון של גרמניה - הדרך המהירה מברלין אל וינה:

http://youtu.be/a502ydRBaVI
מהי מוסיקה קונספטואלית?



מוסיקה קונספטואלית היא, אם תרצו, מוסיקה עם רעיון.. זהו סגנון מוסיקלי שהמסר שלו בא מחוץ למוסיקה עצמה. בניגוד למוסיקה המופשטת (מוסיקה שהיא רק מוסיקה וללא סיפור או אפילו שם שמרמז על מה היא "מדברת"), למוסיקה הקונספטואלית יש רעיון, מסר, דימוי או סיפור,

כמו בסגנונות אוונגארד אחרים, גם המוסיקה הקונספטואלית הונהגה על ידי המלחין היצירתי והחקרני ג'ון קייג'. מלחין זה הושפעה מפילוסופיות של הודו והמזרח הרחוק והירבה לבחון את גבולות המוסיקה ולהרחיבם. הוא ראה במוסיקה "דבר נפלא שקורה כשלא נותנים למחשבות או לרגשות להפריע". הרבה יותר מהיצירה הסופית, הוא ראה בזרימה ובתהליך ההתהוות של המוסיקה את החלק המעניין ביצירה. יצירתו המפורסמת ''33'4", שאין בה כלל צלילים, מדגימה את רעיונותיו המרתקים (ראו בתגית "4:33").

המוסיקה הקונספטואלית השפיעה בדיעבד גם על רבים מהיוצרים שלא כתבו יצירות קונספטואליות דווקא. יותר ויותר יצירות מלוות כיום בהסברים שמלווים אותן. אם פעם אמר המלחין מנדלסון "מה שהיה לי לומר, נאמר כבר בצלילים", כיום מלוות במלל מסביר או מרחיב, גם יצירות שהמסר בהן הוא מוסיקלי בלבד.


הנה ביצוע של "הליכת מים" בידי ג'ון קייג' בטלוויזיה האמריקאית - יצירה קונספטואלית שהמגיש מתאר כ"הוא חושב שזה רציני ואני חושב שזה מעניין, אם אתם מופתעים מותר לכם לצחוק..":

http://youtu.be/aLZ7yVszwgk


הנה תיאור של הקלטות לאלבום של מוסיקה קונספטואלית:

http://youtu.be/I23lr_oDeYY


הנה ביצוע של 4:33 של ג'ון קייג' - היצירה ב-3 פרקים שאין בה כלל צלילים. מה ששומעים ברקע בזמן שהמבצעים שותקים - הוא המוסיקה:

http://youtu.be/fPZYyq8LoxA
מהו כלי הנשיפה האלקטרוני אִיוִוי?



אִיוִוי (EWI), ראשי תיבות של Electronic Wind Instrument) הוא שמו של כלי נגינה אלקטרוני שנמנה על משפחת כלי הנשיפה.

הממציא האמריקאי נייל סטיינר (Nyle Steiner) הגה את הרעיון ואת המשך הפיתוח ביצעו ופיתחו המהנדסים של יצרנית ציוד המוסיקה האלקטרונית אקאי (AKAI) היפנית. יש לכלי שני מרכיבים - ממשק הנשיפה והסינתסייזר. כיום החלקים הללו משולבים במכשיר אחד, אחד מתחת לשני. בעבר היו שני המכשירים נפרדים וחוברו בכבל.

הכלי כולל מרכיב של נשיפה, שמעוצב עם אצבוע דומה לסקסופון. נגני כלי נשיפה אחרים, כמו חליל או קלרינט, יכולים גם הם לנגן עליו וניתן אף לשנות את האצבוע לשיטות אחרות.

בממשק הנשימה שולט לחץ האוויר בעוצמת הצליל, בעוד לחץ השפתיים שולט ברטט הצליל, באיטלקית ויבראטו. במקום שסתומים, כמו של סקסופון או קלרינט, ב-EWI הצלילים מופקים במקשי מגע, מה שמאפשר נגינה מהירה מאד. אגב, ניתן לשנות בקלות את האוקטבות באיווי, מה שמגדיל את המנעד שלו ל-8 אוקטבות - המנעד הרחב ביותר מכלי הנשיפה.

במרכיב הנשיפה יש ממיר פנימי שיוצר מכל צליל את הקוד הדיגיטלי, העובר אל הסינתסייזר. זה מרכיב משלים, שיוצר מהקודים הללו צלילים אלקטרוניים. מהסינטי מופקים כך צלילים אלקטרוניים שונים ומגוונים, בדיוק כמו שמפיק סינתסייזר בצורת מקלדת או מודול המחובר ב-MIDI לגיטרה.

חלק מדגמי ה-EWI מחוברים לסינתסייזר שלו, בעוד אחרים מקושרים בעזרת ממשק MIDI, לסינתסייזרים משוכללים של יצרנים רבים, מה שמגדיל את המגוון של הצלילים האפשריים.


הנה סרטון על ההיסטוריה של האיווי:

https://youtu.be/p2YhldxZIJs


שיר של הבי ג'יז:

https://youtu.be/sqHPTM5-C30


של סטיבי וונדר:

https://youtu.be/tv0GctfRuL4


WX11 - המתחרה שמייצרת חברת ימהה:

https://youtu.be/AH_w7AW7jPU


והאירופון של המתחרה, חברת רולנד, שיש בו אפשרות לנשיפה ויצירת צליל טבעי יותר:

https://youtu.be/AHlG_PwwvGY


כל הצלילים של האיווי:

https://youtu.be/GjaAj0eRlr4
מהי המוסיקה האלקטרונית?



מוסיקה אלקטרונית היא מוסיקה שמופקת באמצעים חשמליים ועל ידי כלי נגינה אלקטרוניים. בסגנון זה משמשים המכשירים האלקטרוניים כדי ליצור, לשנות ולחבר צלילים ליצירה שלימה. המלחינים המוכרים ביותר בסגנון זה היו הגרמני קַרְלְהַיִנְץ שטוֹקְהַאוּזֶן והמלחין ההונגרי-אוסטרי ג'רג' ליגטי.

בעשורים האחרונים המוסיקה האלקטרונית הפכה למוסיקה פופולארית גם אצל הצעירים ובפופ העולמי. המוסיקה הזו, שנקראת בשם כולל "אלקטרוניקה", החלה ממוסיקה לריקודים והפכה למגוון עצום של סגנונות משנה וזרמים. במיוחד בולטים ביניהם הזרמים הפופולאריים כמו דאנס, האוס, טכנו, טראנס, אינדאסטריאל, דראם אנד בייס (או ג'אנגל) וסגנון הדאב-סטפ, שכיום הוא בשיאו.


הנה היצירה "ארטיקולציה" של המלחין ההונגרי ג'רג' ליגטי:

http://youtu.be/71hNl_skTZQ


והנה קטע מ"רביעיית ההליקופטר" הלא-ממש-אלקטרונית של שטוקהאוזן:

http://youtu.be/13D1YY_BvWU
מהי אמנות האופ ארט?



אופ ארט (Op art), ז'רגון לועזי ל"אמנות אופטית", היא סוג של אמנות בציור, שמשתמשת באשליות אופטיות ובהפשטה המתבססת על גאומטריה ונקראת "הפשטה גאומטרית".

זוהי אמנות ויזואלית שיוצרת אפקטים שונים, על ידי שימוש בתבניות ובקווים. יש בה סתירה, מתח וניגוד בין יחסי הצורה והרקע וזה חלק מהקסם שבה, שעובד גם למי שאינם בהכרח חובבי אמנות מתוחכמים.

האופ-ארט יוצרת אצל הצופים חוויה יחודית באופן שבו הם תופסים את הציור, חוויה המתבססת על הדרך שבה פועלת הראייה האנושית. לא פעם היא מתבססת דווקא על מגבלות הראייה שלנו והאשליות שהיא יוצרת. למשל, כשאנו רואים קווים בשחור ולבן או בגווני אפור ולעינינו נראה שמתלווים אליהם צבעים מסוימים, שאינם שם באמת. זה נובע מעיוות או מגבלה באופן שבו רשתית העין שלנו מעבדת את האור הנקלט. אמני אופ-ארט משתמשים במגבלה הזו, כדי ליצור אמנות דינמית, מסקרנת ולעיתים גם משעשעת.

מבחינה סגנונית, מרבית עבודות האופ-ארט הן מופשטות וחלקן הגדול גם מינימליסטיות. רבות מהן מצוירות בצבעי שחור ולבן בלבד והצבעים נוצרים מאשליות ויזואליות, כמו תבניות, תנועה, רעידות, הבזקי אור, מראות חבויים, אשליות נפח או עיוותי ראייה.


הנה עבודות אופ ארט מפורסמות:

https://youtu.be/Lk2j7lJcGCU


עבודות אנימציה שנעשו על יצירותיו של אמן האופ-ארט ויקטור וסרלי:

https://youtu.be/ny1C-O37PCY


וסקירה על העבודות שבהן מתכתבת האמנית בריג'ט ריילי עם יצירות מפורסמות:

https://youtu.be/Z1lQCTunGxg


נסו לצייר יד בולטת מהדף במדריך הוידאו הבא:

https://youtu.be/AhUbtH01mAY


וסרט תיעודי קצר על הקשר בין סגנונות הפופ ארט והאופ ארט:

https://youtu.be/KV-z4chw7i4?long=yes
מה קרה במהפכה הבולשביקית, מהפכת אוקטובר?



היא הוצגה כמהפכה אלימה וקשה לביצוע, אות וסימן לאומץ של המהפכנים הנחושים להפיל את הצאר המושחת ואלו שמסביבו. אבל האם מהפכת אוקטובר באמת הייתה כזו?

המהפכה הבולשביקית, או מהפכת אוקטובר (October Revolution) שהתרחשה בסוף חודש אוקטובר 1917, הייתה מהפכה שנייה נגד שלטון הצאר ברוסיה, לאחר מהפכת פברואר המצומצמת יותר שקדמה לה במספר חודשים ולא שינתה את המצב.

בהנהגת לנין פשטו המהפכנים הקומוניסטים במהפכת אוקטובר על רוסיה, תפסו את השלטון והנהיגו שלטון קומוניסטי. זה קרה בשנת 1917 והקומוניסטים הרגו את הצאר ואת בני משפחתו. את המדינה הקומוניסטית הנהיג בשנים הראשונות, עד מותו, מנהיג הקומוניסטים ולדימיר איליץ' לנין.

המהפכה הוצגה בתעמולה הקומוניסטית כאלימה וקשה בעוד שבפועל היא התנהלה עם מעט התנגדות. במיוחד מפורסמת ההסתערות על ארמון החורף, שהוצגה בסרטים הרשמיים של הממשל הסובייטי, כהסתערות מלווה בקרבות קשים על ארמון החורף, בעוד שבמציאות הבולשביקים כמעט ולא נתקלו בהתנגדות והארמון נפל בידיהם כפרי בשל. התעמולה הייתה נחוצה למטרות אחרות ולכן הוצגה מהפכת אוקטובר כמופת של אומץ והקרבה בולשביקיים.


כך התרחשה המהפכה הקומוניסטית ברוסיה:

https://youtu.be/KOK1TMSyKcM


הנה סיפור המהפכה הבולשביקית:

http://youtu.be/yKZ2a8y5GgM


סדר ההתרחשויות של מהפכת אוקטובר:

http://youtu.be/22nzopiyWx0


סרט תיעודי על מהפכת אוקטובר, מהפכת 1917:

https://youtu.be/gf3vdUR1R4Y?long=yes


ודיון בעברית על המהפכה ששינתה את אירופה:

https://youtu.be/i9EZiO9manQ?long=yes


מה זה דאדא?



כששאלו את מצדדי הדאדא, הדאדאיסטים, מה זה דאדא, הם נהגו לענות "אתה דאדא כשאתה חי" או "דאדא היא הרגשה". ואכן, היה משהו בתנועה הזו שסרב לקבל את ההגדרות המקובלות של האמנות.

דאדא היה זרם אמנותי-תרבותי אוונגרדי שנוסד בציריך שבשווייץ בשנת 1916, ופעל עד שנת 1923. אפשר להגדיר את תנועת הדאדא כ"אמנות נגד האמנות". למעשה, זו גם הייתה "תנועה ללא תנועה". ואפילו השם שבחרו אמני הדאדא לעצמם היה לא ברור.

הימים היו ימי מלחמת העולם הראשונה ומצבם של הסופרים והאמנים היה קשה. ההרגשה הכללית באירופה הייתה שהעולם יצא מדעתו. באווירה זו החלו אמנים לדחות את העולם האינטלקטואלי והתרבותי ואת המדע והטכנולוגיה, כל הגורמים שהובילו לדעתם לטרגדיה האיומה הזו.

ב"קברט וולטר", בית קפה בציריך, החלה ב- 1916 תנועת ה"דאדא" את דרכה. במהלך קיומה יפעלו בה אמנים כמו מרסל דושאן, אנה כוך, מרבל ינקו, מאן ריי וגם פבלו פיקסו שלפני עידן הקוביזם.

אמני הדאדא רצו לזעזע את החברה האירופית לאחר מלחמת העולם הראשונה ולהביא למודעות שהמוסכמות החברתיות והערכים שנחשבו מקובלים אז, אינם ראויים עוד. הם יצרו טכניקות כמו מיצגים וקולז'ים, כתבו שירה דאדאיסטית, השתמשו בחומרים חדשים ויצרו לא מעט פרובוקציות אמנותיות. חלק מהם פנו כנגד האמנים שהתעקשו להמשיך וליצור בכלים הישנים.

אבל הם היו כל כך נגד שאפילו פנו כנגד עצמם, אם לשפוט לפי האמירה המפורסמת של פעיל מרכזי שאמר: "הדאדאיסט האמיתי הוא גם נגד דאדא".

אפילו מקור השם דאדא לא ברור. הכי קרוב שניתן היה לפרשו הוא משהו כמו הקשקוש שתינוקות נוהגים למלמל "דאדאדאדא"..

פעילות התנועה שהתרכזה בברלין בירת גרמניה, הלכה והסתיימה בתחילת שנות ה-20. זה קרה לאחר שהבינו חברי הדאדא שהם חוזרים על עצמם ואיש כבר אינו מזדעזע מהם. תנועת הדאדא התפרקה בכדי שלא להתמסד. הדובר שלהם טריסטיאן צארה, מחבר המניפסטים הדאדאיסטיים, הקריא "תפילת אשכבה לדאדא" והתנועה התפוגגה.


הנה הדאדא בקצרה:

http://youtu.be/cx_ilOM_n9A


וסקירה מקיפה יותר:

http://youtu.be/8yxBLrEhdHk


הסבר של עקרונות ותולדות תנועת הדאדא:

http://youtu.be/oB2e9CNsId4
מהו הסריאליזם הטוטאלי של וברן וברג?



לאחר שארנולד שנברג המציא את טכניקת ההלחנה של 12 הצלילים, המשיכו תלמידיו המצטיינים אנטון וברן ואלבן ברג לפתח את שורת הצלילים שלו - הסריה. המוסיקה הסריאלית שלהם הלכה והתפתחה ונעשתה חמורה ונוקשה בהוראות שלה יותר ויותר. בהדרגה החלו להחיל את הטכניקה הסריאלית לא רק על גבהי הצלילים, אלא גם על המקצבים, העוצמה ודרכי הפקת הצליל. המוסיקה הסריאלית של שנברג ותלמידיו הפכה ל"סריאליזם טוטאלי" - שיטה קפדנית וכמעט קיצונית בדרישותיה מהמלחינים ומהמאזינים.

היו מלחינים כמו פְּיֵיר בּוּלֶז, שהתפתחו מהמוסיקה הסריאלית החמורה הזו לסגנונות חדשים, כמו מוסיקה קונקרטית ומוסיקה אלקטרו-אקוסטית.


הנה וריאציות אופוס 27 של אנטון וברן משנת 1936 בביצוע גלן גולד:

https://youtu.be/8hk3rKIW3qg


הנה יצירה מ-1957 בשיטת הסריאליזם הטוטאלי מאת המלחין מילטון באביט:

http://youtu.be/HRJ_eUJACu8


הנה קטע מהיצירה "הפטיש ללא אוּמָן" של פייר בולז:

http://youtu.be/h5MSVRDeslY?t=19s


והקונצ'רטו המופתי לכינור של אלבן ברג, לזכר מאנון גרופיוס, בתם של אלמה מאהלר ומייסד הבאוהאוס וולטר גרופיוס שמתה בגיל 18 - "לזכר מלאך":

https://youtu.be/ldvZ1EVUYxA?long=yes
מהי אמנות מופשטת?



האם ראיתם פעם ציור או יצירת אמנות שגרמו לכם להרגיש שגם אתם יכולים ליצור כמוהם? - כנראה שמה שראיתם היא אמנות אבסטרקטית, מופשטת...

אמנות מופשטת (Abstract Art), או אומנות אבסטרקטית, היא אחד הזרמים החשובים באמנות של המאה ה-20. זהו סגנון שאין בו אובייקטים או דמויות שניתן לזהות. במקומם משתמש הסגנון המופשט בערכים אמנותיים שהם שיא הצמצום של השפה האמנותית, ביניהם צבע, צורה, מרקם, מתאר וקומפוזיציה.

האמנות המופשטת נולדה בתחילת המאה ה-20, כתוצאה מכך שהצילום שחרר את הציירים מהצורך לתאר את המציאות באופן מדויק, כמו שעשו הציירים הריאליסטיים. במקום זאת התרכזו הציירים בסגנון החדש בבחירת הצבעים, המרקם, הצורות ומשיחות המכחול שיעבירו היטב את רגשותיהם. בכך הם נהגו כמו משורר שבוחר את המילים שיבטאו היטב את רגשותיו, או המלחין שמתרכז בבחירת הצלילים לאותה מטרה.

האמנות המופשטת נולדה בתחילת המאה ה-20, בעבודתם של קזימר מלביץ' הרוסי, שהגיע לשיא ההפשטה האפשרית בציורו "ריבוע שחור על רקע לבן" והצייר ואסילי קנדינסקי שהעמיד את ביטוי הרגש, בעזרת מחוות ציוריות, כערך העליון של האמנות. ציוריו שאבו מן הצורות בטבע והוא כינה אותם בשם 'קומפוזיציות', כדי שיהיו מופשטים ומנותקים ממקור כלשהו.


הנה סרטון מתורגם על הציור המופשט:

https://youtu.be/oG9jQBj1eqE


סגנון האמנות המופשטת:

http://youtu.be/3kdzGAjG26s


כך מציירים ציור מופשט:

http://youtu.be/0ywgJlXywY0


טכניקה לציור מופשט:

http://youtu.be/fW2hT6-psI8


היצירה המופשטת הראשונה של קזימיר מלביץ' - "ריבוע שחור על רקע לבן":

http://youtu.be/cBBJYKhZvw0


והסבר מפי מלביץ' עצמו:

http://youtu.be/AnkoRUnfrgw


וכך רואים ברחוב סומסום את האקט האמנותי של בחירת שם ליצירה:

http://youtu.be/vIjShf7fkD0
מי היה פסל המדבר?



עזרא אוריון היה פסל ישראלי, שפעל לפיסול סביבתי, במרחב. הוא פיסל פסלים "אדריכליים" בערים שונות בישראל, פסלי מדבר בנגב ובסיני ובעולם כולו. אוריון יצר פסלים סביבתיים ברוח "הפיסול הטקטוני". כך הוא כינה את הפסלים שמוקמו על ידו בקווי שבר גאולוגיים וברכסי הרים. משדה צין ועד תל-חי, ממצפה רמון אל בקעת האנפורנה שבנפאל - עזרא אריון היה קול אמנותי יחודי ובעל תפיסה ויזואלית ופילוסופית-אמנותית מקורית משלו.

במקביל לפיסול עסק אוריון גם בכתיבת שירה איכותית, היה לוחם ומפקד בכיר בצה"ל, ניהל גופים שונים, הרצה ולימד והיה ממקימי בית הספר הסביבתי שבמדרשת שדה בוקר. כראוי לאישיותו, הוא גם ערך כתב עת בין-תחומי והיה אמן פעיל ושופע רעיונות.

בחשיבתו המקורית, אפילו אל החלל הוא הגיע עם אמנותו. זה קרה כשיצר בעזרת נאס"א וחברות טכנולוגיה פסלי חלל מקוריים, החל מפסל שהוצב, על פי הוראותיו, על ידי הרובר של נאס"א על כוכב הלכת מאדים ועד ל"סופר קתדרלה" - מעין קתדרלת חלל עשוייה מזרקורי לייזר, שגובהה מיליארד קילומטרים. מאז נשלחה על ידי אוריון מכדור הארץ, היא נעה במהירות האור, ברחבי שביל-החלב.


הנה עבודת הפיסול המדברי המרשימה של אוריון:

https://youtu.be/O08CfWoFHnU


עבודתו "כן שיגור של ההכרה":

https://youtu.be/IC5s6Tt_f2M


הפסל "מעלות":

https://youtu.be/2q05hBzgbzU


דמיינו שבחלל הזה תצמח ה"סופר קתדרלה" בגובה של מיליארד קילומטרים:

https://youtu.be/zr6VQDCLdlk


והנה סרט תיעודי קצר על עזרא אוריון ופסליו, במיוחד העבודה באנפורנה שבנפאל:

https://youtu.be/orkfCwMyZOw?long=yes
מה הרעשים שבמוסיקה הקונקרטית?
מי היתה לאה גולדברג?
במה ידוע אד רושה?
איך עובד הברקוד?
מהי המוסיקה הרפטיטיבית? מה עושה סטיב רייך?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.