» «
ארץ ישראל
איך נראתה ארץ ישראל לפני 100 שנה?



בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה העשרים, היתה ארץ ישראל בסך הכל חבל קטן, מרוחק ונחשל באימפריה העות'מנית. באותה תקופה חיו בה רק 50 אלף יהודים.

מעטים מבין יהודי ארץ ישראל היו אז חקלאים. הם החלו להקים אז התיישבויות ומושבות יהודיות, שמומנו מתרומות וסיוע מיהודים עשירים.

לעומתם התגורר הרוב המוחלט של היהודים בארבע ערי הקודש. הם התפרנסו מכספי חלוקה וצדקה של יהודים עשירים מחו"ל. ארבע ערי הקודש, שזכו באותה תקופה גם לשם "ארבע ארצות", הוא הכינוי שניתן ל-4 ערי קודש בארץ ישראל, אלה הערים ירושלים, חברון, טבריה וצפת.

מבט לישראל של לפני 100 שנה ויותר הוא מבט מעניין, בעיקר בזכות העובדה שאנו מביטים על מקומות שלעיתים אנו מכירים היום ורואים אותם כפי שהיו פעם, עוד לפני שהבריטים כבשו את הארץ, הרבה לפני שהייתה השואה, המדינה, המלחמות ועוד המון דברים שקרו מאז.


הנה סרטון על ארץ ישראל, שצולם בתחילת המאה ה-20:

http://youtu.be/EFD_o0-1QbQ


וצילום מהרכבת שעוזבת את ירושלים, בשנת 1896. שימו לב כיצד נראית ירושלים התורכית:

http://youtu.be/OhYLtLouWSA
מוסיקה קונספטואלית
מה הרעיון שבמוסיקה מינימליסטית?



מוסיקה קונספטואלית (Conceptual music) היא מוסיקה עם רעיון.. זהו סגנון מוסיקלי שהמסר שלו בא מחוץ למוסיקה עצמה. בניגוד למוסיקה המופשטת (מוסיקה שהיא רק מוסיקה וללא סיפור או אפילו שם שמרמז על מה היא "מדברת"), למוסיקה הקונספטואלית יש רעיון, מסר, דימוי או סיפור,

כמו במקרה של סגנונות אוונגארד מודרניים אחרים, גם המוסיקה הקונספטואלית הונהגה על ידי המלחין היצירתי והחקרני ג'ון קייג'. מלחין זה הושפעה מפילוסופיות של הודו והמזרח הרחוק והירבה לבחון את גבולות המוסיקה ולהרחיבם. הוא ראה במוסיקה "דבר נפלא שקורה כשלא נותנים למחשבות או לרגשות להפריע". הרבה יותר מהיצירה הסופית, הוא ראה בזרימה ובתהליך ההתהוות של המוסיקה את החלק המעניין ביצירה. יצירתו המפורסמת ''33'4", שאין בה כלל צלילים, מדגימה את רעיונותיו המרתקים (ראו בתגית "4:33").

המוסיקה הקונספטואלית השפיעה בדיעבד גם על רבים מהיוצרים שלא כתבו יצירות קונספטואליות דווקא. יותר ויותר יצירות מלוות כיום בהסברים שמלווים אותן. אם פעם אמר המלחין מנדלסון "מה שהיה לי לומר, נאמר כבר בצלילים", כיום מלוות במלל מסביר או מרחיב, גם יצירות שהמסר בהן הוא מוסיקלי בלבד.


הנה "הנשיקה" - המוסיקה הקונספטואלית של המלחין המינימליסטי פיליפ גלאס:

https://youtu.be/QcmsoYLjVXk


וביצוע של 4:33 של ג'ון קייג' - היצירה ב-3 פרקים שאין בה כלל צלילים. מה ששומעים ברקע בזמן שהמבצעים שותקים - הוא המוסיקה:

http://youtu.be/fPZYyq8LoxA
ג'ורג' גרשווין
איך היה ג'ורג' גרשווין למלחין גדול?



לא רבים יודעים שג'ורג' גרשווין (George Gershwin), המלחין היהודי האמריקני הגדול, נזרק מבית הספר. הוא התקשה בלימודים ולא היה טעם בכך. תחושת הכישלון תלווה אותו שנים רבות, אבל בגיל הזה הוא התיישב על הפסנתר שקנו לאחיו, התלמיד המצטיין איירה, זה שמצטיין בלימודים...

אבל ג'ורג' גרשווין התמכר והצטיין על כלי הנגינה הזה. הוא כל כך הבריק בנגינת הפסנתר ובלחנים שהוא המציא שכבר בגיל 16 הוא כתב להיט ענקי בשם "סוואני" (Swanee), שהפך אותו למיליונר הצער ביותר של ברודווי. גרשווין המוכשר לא נח לרגע והחל לכתוב, ביחד עם איירה גרשווין, אחיו המצטיין בכתיבת מילים לפזמונים, מאות להיטי ברודווי מעולים. הם הפכו לצמד החם של ברודווי - שני יצרני שירים שתפקדו כמו מפעל משוכלל לכתיבת שירים.

אבל ג'ורג' גרשווין רצה יותר. הנוסחה של מחזות הזמר של ברודווי, הקומדיות הקלילות ודי מטופשות, שבה שלט כל כך טוב, עייפה אותו. נמאס לו קצת מהשירים הקלילים, העלילה המטופשת, ההומור העממי, הריקודים, הדמויות השטוחות והסוף הטוב. הוא רצה לעשות אמנות של ממש. וכך, הוא כתב את האופרה "פורגי ובס", יצירה שהייתה ההיפך הגמור מהמיוזיקלס של ברודווי. יצירה עמוקה, כואבת, מוסיקלית להפליא ורצינית בנושאים שבהם עסקה, על דמויות שוליים בחברה, עברייניות ומלאות רגש וכאב.

גם כאן הוא הצטיין. המוסיקה שלו שילבה קלאסיקה אופראית לכל דבר, קלאסיקה שמעולם לא למד באופן מסודר אך המוסיקליות המדהימה שלו הכילה בקלות מפתיעה, עם מרכיבים של ג'אז, שבהם שלט היטב, אולי טוב מכל יוצר לבן אחר באותה תקופה. הוא לא כתב אותה כדי שתצליח. להיפך, הוא השקיע הרבה מכספו הפרטי כדי להפיק אותה והצלחתה הפתיעה גם אותו.

כך הפך כמעט בן לילה אחד מגדולי המלודיסטים של המאה ה-20 גם ליוצר רציני של אופרה, אולי האופרה הטובה שנכתבה במאה ה-20.


הנה מעט על מקורות המוסיקה של ג'ורג' גרשווין (עברית):

https://youtu.be/w-nznS0FXKc


מנגן בפסנתר בסרט מ-1913:

https://youtu.be/YrhZp7N2pVg


"זה לא בהכרח כך" של ג'ורג' ואיירה גרשווין:

https://youtu.be/kP5O_NUhrK0


הנה הזמרת אלה פיצ'גרלד בשיר "קיץ" מהאופרה "פורגי ובס":

https://youtu.be/u2bigf337aU


חייהם של הגרשווינים, בחיוך:

https://youtu.be/_BQk1j2Cqys


והפסנתרן לאנג לאנג בביצוע של הרפסודיה בנוסח בלוז, שמכילה מוטיבים יהודיים ברורים:

https://youtu.be/ss2GFGMu198?long=yes
מוסיקה אלקטרונית
איך התפתחה המוסיקה האלקטרונית?



מוסיקה אלקטרונית היא מוסיקה שמופקת באמצעים חשמליים ועל ידי כלי נגינה אלקטרוניים. בסגנון זה משמשים המכשירים האלקטרוניים כדי ליצור, לשנות ולחבר צלילים ליצירה שלמה.

בתחילה היה הסגנון בתחום של המוסיקה הרצינית. רק מעבדות מוסיקליות עשירות מאד יכולות היו לרכוש אז ציוד אלקטרוני מוסיקלי. המלחין המוכר ביותר בסגנון זה היה הגרמני קַרְלְהַיִנְץ שטוֹקְהַאוּזֶן.

בהמשך, כשנולדה טכנולוגיית ה-MIDI והכלים המוסיקליים האלקטרוניים הלכו ונעשו זולים יותר, נכנסו הרבה מוסיקאי פופ לתחום והוא הפך להצלחה גדולה. בהדרגה הפך תחום המוסיקה האלקטרונית להצלחה גדולה והחל משנות השמונים גם להצלחה מסחרית עצומה. די ג'ייז הפכו למוסיקאים ושלל סגנונות וז'אנרים אלקטרוניים נולדו. ראו אותם באאוריקה בתגית "סגנונות במוסיקה אלקטרונית".


הסגנונות המוסיקה האלקטרונית:

https://youtu.be/f07zsi1nKaw


שינויי הסגנון לאורך השנים:

https://youtu.be/ZKlpoOZvdE4


כך יוצרים מוסיקה אלקטרונית בערוצים בתוכנת Ableton:

https://youtu.be/B34-MGBOm1I


סרט ארוך משנות השמונים על המוסיקה האלקטרונית והתפתחותה:

https://youtu.be/Ig6vIRmfoNI?long=yes


והמחשבים ששימשו אז למוסיקה זו:

https://youtu.be/L-UtxKEXAAk?long=yes

המאה ה-20

מלחמת העולם הראשונה
מדוע פרצה מלחמת העולם הראשונה?



המעשה שהביא לפרוץ מלחמת העולם הראשונה הוא הרצח של הארכידוכס ויורש העצר האוסטרי פרנץ פרדיננד, בידי סטודנט סרבי מבוסניה. זה היה רצח, התנקשות פוליטית, שאינם שונים מהתנקשויות כאלה לפני ואחרי כן. אבל היא גרמה לפריצת המלחמה הגדולה בתולדות האנושות עד אז. הסיבה היא ששורשי המלחמה הזו קשורים ביחסים בין מדינות אירופה השונות, יחסי איבה ובריתות הגנה שנולדו במאה ה-19 והרצח היה מה שהצית יחסים עכורים ובריתות היסטוריות לכדי מלחמה.

הרצח אירע בסרייבו בירת בוסניה, שהייתה בתחום האימפריה האוסטרו-הונגרית. סרביה לא הסכימה לדרישת ממשלת אוסטריה, שחוקרי הרצח יהיו חוקרים אוסטרים. בתגובה הכריזה האימפריה האוסטרו-הונגרית מלחמה על סרביה ופלשה אליה. רוסיה, בעלת בריתה של סרביה, הכריזה מלחמה על אוסטריה ומכאן החלה תגובת שרשרת של בריתות באירופה, בריתות שסחפו את מרבית מדינות אירופה להצטרף למלחמה לצד בעלות הברית שלהן.


כך פרצה מלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/24i4ncHuf6A


סרטון שמציג באופן משעשע אבל אמיתי את מה שבאמת קרה ומדוע נכנסו כולם למלחמה (מתורגם):

http://youtu.be/1WevR95mNhQ


והרצאה על פריצת מלחמת העולם הראשונה (עברית):

https://youtu.be/SvTmsp34AwE?long=yes
מוסיקה מינימליסטית
מה מיוחד במוסיקה המינימליסטית?



מוסיקה מינימליסטית היא מוסיקה שמבוססת על תבניות קצרות שחוזרות על עצמן שוב ושוב לאורך זמן, כשמדי פעם מתרחשים שינויים קלים. כך, המוסיקה החוזרת על עצמה עם שינויים אלה מאפשרת למלחין לחקור את החומר שעומד לרשותו ולהשמיעו באופן חוזר אך מעמיק.

המינימליזם די החזיר את הטונאליות שנעלמה בסגנונות מודרניים אחרים. הוא גם הושפע מסגנונות ג'אז מתקדמים כמו סגנון הביבופ והג'אז הקר (Cool Jazz) ומיצירות ג'אז והחקר המוסיקלי של מוסיקאים כמו מיילס דיוויס וג'ון קולטריין.

סגנון המוסיקה המינימליסטי התפתח בשני ראשים, כשבארצות הברית פועלים מלחינים כמו ג'ון קייג', סטיב רייך ופיליפ גלאס ובמזרח אירופה מלחינים כמו ליגֶטי, פֶּנדֶרֶצקי ואַרווֹ פֵּארְט מאסטוניה.


דוגמה מצוינת לתפקיד של הלופ המחזורי - "מוזיקה לכפיסי עץ" של סטיב רייך:

https://youtu.be/gy2kyRrXm2g


כשמלודיה פוגשת בלופים - "הנשיקה" של פיליפ גלאס:

http://youtu.be/QcmsoYLjVXk


לילדים מהמלחין המינימליסטי פיליפ גלאס לתכנית "רחוב סומסום":

http://youtu.be/ch-R1aIM-C0


"צא החוצה" של סטיב רייך:

https://youtu.be/ouYiTiiY3vg


הקטע המינימליסטי "פתיחה" של המלחין פיליפ גלאס:

http://youtu.be/fkmNqyUSrFw


דוגמה למוסיקה מינימליסטית קולית מאת המלחין האסטוני המצוין ארוו פארט:

http://youtu.be/Cq5ZvpE67nY
מלחמת העולם השנייה
מהי ואיך פרצה מלחמת העולם השנייה?



מלחמת העולם השנייה היתה מלחמה שפרצה לפני הכל בשל הדיקטטורה של אדולף היטלר, ששאף לכבוש את העולם ולעשות בו סדר חדש וגזעני.

למלחמת העולם השנייה היה גם רקע היסטורי, שנבע מהתוצאות הקשות שידעה גרמניה מהסכם ורסאי הדרקוני. על ההסכם הזה הוחתמה גרמניה, לאחר שהובסה במלחמת העולם הראשונה. היטלר עשה שימוש ציני ומניפולטיבי ברגשות העם הגרמני הפגוע ומרושש כתוצאה מהחובות האדירים שגרמניה נדרשה להשיב למנצחים במלחמה הקודמת, כדי לעלות לשלטון ובהמשך כדי לפתוח במלחמה עולמית נוספת ואף גרועה מקודמתה.

מלחמת העולם השנייה היא ללא ספק האסון מעשה ידי אדם, הגדול בתולדות האנושות. זוהי המלחמה הגדולה ביותר בתולדות המים האנושי והיא הביאה למותם של כ-60 עד 70 מיליון איש, מתוכם כ-40 מיליון אזרחים!

מלחמת העולם השנייה פרצה ב-1 בספטמבר 1939, עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין והסתיימה ב-8 במאי 1945 עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי.

במקביל לזירה האירופית שלה החלו אירועי המלחמה באסיה, בתחילת מלחמת סין-יפן השנייה ב-7 ביולי 1937. לאחר מכן, פתחו היפאנים במלחמה עם ארה"ב בפרל הרבור והמלחמה הפכה עולמית. הנאצים הכריזו מלחמה גם הם על ארה"ב והיא החלה להילחם גם ביפאנים וגם לצד הבריטים באירופה. מלחמת העולם השנייה בזירה האסייתית הסתיימה ב-15 באוגוסט 1945 עם כניעת יפן לארצות הברית.

במהלך מלחמת העולם השנייה התרחשה השואה, מבצע של רצח עם שלא היה לו תקדים בתולדות האנושות. באופן אירוני, מעריכים רבים מהמומחים וההיסטוריונים שדווקא אידיאולוגיית ומדיניות ההשמדה שהנהיגה גרמניה הנאצית, הן שהביאו לתבוסתה במלחמה.


הנה פרוץ מלחמת העולם השנייה (עברית):

https://youtu.be/OSTNcYqNFWg


היהודים מיד יתחילו לסבול (עברית):

https://youtu.be/0CAYxRHOYLQ


הנסיבות ההיסטוריות שהביאו למלחמה (עברית):

https://youtu.be/a79rj6ztgPE


מפתח המלחמה הדינמית והשתלשלות מלחמת העולם השנייה (מתורגם):

https://youtu.be/yUzpLl3CZJM


סקירה על מלחמת העולם השנייה באנגלית:

https://youtu.be/HUqy-OQvVtI


על מתקפת הבזק שיובילו הגרמנים במלחמת העולם השנייה (עברית):

https://youtu.be/OSTNcYqNFWg
מוסיקה אלקטרואקוסטית
מוסיקה אלקטרואקוסטית מהי?



המוסיקה האלקטרואקוסטית היא מוסיקה שמשלבת מכשירים אלקטרוניים עם רעשים. סגנון זה שילב למעשה את המוסיקה האלקטרונית עם המוסיקה הקונקרטית, זו שמשתמשת ברעשים, קולות וצלילים שהוקלטו לאמצעי הקלטה.

המוסיקה האלקטרו-אקוסטית מושמעת ולעיתים מולחנת לסרט הקלטה או מושמעת בביצוע חי - שילוב של הקלטות, אמצעים אלקטרוניים ומבצעים בנגינה חיה.

פייר בולז היה הבולט במוסיקה זו.


הנה דוגמה ליצירה שבה תולעים מפיקות צלילים במגע עם חיישני נגיעה אלקטרוניים:

http://youtu.be/H_kyM_MBjz4


סצ'יקו נגטה, יוצר מוסיקה אלקטרואקוסטית:

http://youtu.be/a3hhZJqTU18


וסטודנטים שיוצרים מוסיקה אלקטרואקוסטית עכשווית וחובבנית - שילוב של צלילים אלקטרוניים ודגימות צלילים אמיתיים:

http://youtu.be/34oSomH36_0


ארנולד שנברג
מה תרמו שנברג ושיטת 12 הטונים למוסיקה המודרנית?



ארנולד שנברג (Arnold Schoenberg) היה המלחין ששבר את המסורת המוסיקלית הקלאסית כמעט לבדו. בשנת 1920 המציא שנברג את השיטה הדודקפונית או "שיטת 12 הטונים".

שיטת 12 הטונים היא שיטה ליצירת מוסיקה לא-טונלית (בלי צלילים חשובים), שבה כל הצלילים זהים בחשיבותם ואין בה סולם מוסיקלי. אותה סריה - סדרת הצלילים בת 12 הצלילים, היא מעין נושא בסיסי ליצירה, תחליף לסולם המוסיקלי המוכר (דוגמת מינור, מז'ור ושאר המודוסים) שנזנח אצל שנברג.

כל היצירה במוסיקה הדודקפונית מבוססת על חזרות של השורה הזו כולה. אין לחזור על צליל מחוץ להופעתו בשורה, אין צליל שמובלט על ידי חזרות מרובות ואין מהלכים מוסיקליים שמובילים לצלילים כאלה. שנברג גם קבע שאין להשתמש בחלקים מהשורה לבדם או לפרק אותה.

כמו שאתם כבר מבינים השורה, הסריה, היא החשובה ביותר בשיטת הדודקפוניה.


הנה מעט על תולדות חייו של שנברג:

https://youtu.be/8agu-501670


מדוע נשמעת המוסיקה שלו כך?

https://youtu.be/9jqyU5oCZuQ


מהיצירות הראשונות של שנברג שלא היו טונליות - 6 קטעים זעירים לפסנתר אופוס 19:

http://youtu.be/YWQAw7XSkDY


המחזה של חלק מהיצירה האקספרסיוניסטית "פיירו הסהרורי" שנכתבה על ידי ארנולד שנברג בשנת 1912:

http://youtu.be/u6LyYdSQQAQ


מוסיקה לפסנתר של שנברג, שנכתבה בשיטת 12 הטונים - מוסיקה דודקפונית בביצוע גלן גולד:

http://youtu.be/AGLTeRQ-Nf0


ומוסיקה שלו לעוגב:

https://youtu.be/Ql6hVL0nmyU
מה קרה בזמן השפעת הספרדית?



הפחד, ההיקף העולמי ואי-הוודאות שמאפיין את מגפת הקורונה מזכירים להיסטוריונים ולחובבי ההיסטוריה מגפה שהקדימה אותה במאה שנה בדיוק.

כן, בשלהי מלחמת העולם הראשונה, בין השנים 1918 ל-1920, התפשטה במהירות אדירה לעולם כולו מגפה שזכתה לשם "השפעת הספרדית" (The Black Plague).

על אף שהיא הרסה משפחות, מחקה אוכלוסיות של כפרים שלמים, הכניעה אנשים צעירים ובריאים ועוררה בהלה עולמית, פחות מכירים אותה. כי אל מול החורבן והתהפוכות של מלחמת העולם הראשונה, מלחמה בהיקף שהעולם לא ידע עד אז כמוהו, אפילו מגפה כה קטלנית איכשהו התעמעמה.

קרבות מלחמת העולם הראשונה שהתנהלו בתקופת המגפה גם הביאו להעברה המהירה של הנגיף. יש תיאוריה שהנגיף הגיע עם המוני פועלים סיניים שהקימו ביצורים בצרפת והתפשט במהירות במחנות הצבא ובבתי החולים עמוסי הפצועים. לאמריקה הגיע הנגיף הקטלני עם החיילים האמריקנים ששבו מהחזית הביתה, מה שהביא לחללים רבים בכל רחבי ארה"ב.

יותר מ"המוות השחור", המגיפה שקטלה בין 25 ל-35 מיליון איש באירופה של המאה ה-14, ועדיין יותר ממגפת הקורונה, בתקווה שהחיסונים יעצרו אותה בחודשים הבאים, מהשפעת הספרדית מתו למעלה מ-40 מיליון בני אדם והיא נחשבת לאחת המגפות הקטלניות בהיסטוריה האנושית.

המגפה הייתה קטלנית וגלובלית. במהלך השנתיים בהן היא השתוללה ברחבי העולם, היא קטלה בין 40 ל-50 מיליון איש וחלו בה כשליש מאוכלוסיית העולם של אותה תקופה. שום אזור בעולם לא היה בטוח מפניה. מאסייתים ועד אפריקאים, אירופיים ולטינים בדרום אמריקה, אפילו אסקימואים נדבקו בכפרים הנידחים שלהם וחלקם מת ממנה.

גם אם בדיעבד אנו יודעים שמרבית המתים מהשפעת הספרדית היו בגילאי 20-40, חלו בה אז כולם, כמעט ללא הבדל. כוכבי רוק או קולנוע עוד לא כל כך היו אז, אבל ב-1918 הזדעזה כל אמריקה לגלות שכוכב הבייסבול הנערץ ומי שנחשב עד היום לגדול שחקני הבייסבול בכל הזמנים, ג'ורג' "בייב" רות', חלה גם הוא בה.

הוא החלים. כמוהו מרבית החולים. הרפואה של אותם ימים הייתה רחוקה מהרפואה המתקדמת של ימינו, לא היו אז אמצעי הנשמה או תרופות שיאפשרו טיפול בסיבוכים הרפואיים שהיא הביאה, מה שהביא לגזר דין מוות עבור רבים מהחולים בה.

אבל רבים אחרים גילו אז את המסכה ויתרונותיה. מסכות חד-פעמיות כמו של היום כמובן שלא היו אז ובמקומן חילק ארגון הצלב האדום מסכות עשויות מגזה. לאוכלוסיה שיווקו את עטיית המסכות כחובה פטריוטית, כשבצד זה הת'יימה אז אכיפה חמורה והמפרים נענשו בעונשי מאסר.

30 שנה אחרי המגפה הספרדית ואחרי מלחמת עולם נוספת, הוקם ארגון בריאות חשוב, ארגון הבריאות העולמי, שאפשר לדורות הבאים להתמודד הרבה יותר טוב עם מגיפות נוספות (זוכרים את מגפת הסארס?).

אגב, השם "השפעת הספרדית", לא בא לה כי ספרד הייתה מקור המגפה הזו או אפילו המדינה שנפגעה הכי הרבה ממנה. הסיבה היא שוב במלחמה הגדולה שהתקיימה אז. היות ובניגוד למדינות אירופה, שהיו עסוקות במלחמה איומה וצנזרו את הדיווחים על המחלה, כלי התקשורת של ספרד הנייטרלית היו חופשיים והרבו לדווח על המגפה, ללא כל צנזורה, הכינוי "השפעת הספרדית" דבק בה לתמיד.


הנה השפעת הספרדית:

https://youtu.be/u7xlGcLGTu8


עדויות של ניצולים מהשפעת הספרדית (מתורגם):

https://youtu.be/ywhhvHyYyy4


הרצאה קצרה (עברית):

https://youtu.be/9JITOxWFnPg


מעט שונה אבל השפעת עדיין איתנו (עברית):

https://youtu.be/E6CK7ychgsw


ותולדות המגפה הספרדית (עברית):

https://youtu.be/ynoq3XPv83w?long=yes
מי היה אלברט איינשטיין?



שמו של אלברט איינשטיין הפך למילה נרדפת לגאונות. האיש שאמר שדמיון חשוב יותר מאשר ידע, היה גדול המדענים במאה ה-20 ואולי בכל הזמנים. הוא היה פיזיקאי יהודי שלצד אייזק ניוטון, אבי המכניקה הקלאסית, נחשב לגדול התאורטיקנים בכל הזמנים.

איינשטיין זכה לפרסום ברבע הראשון של המאה ה-20 בזכות תורת היחסות אותה הגה, ששינתה את כל אשר היה ידוע עד אז על טיבם של הזמן, המרחב, המסה, התנועה וכוח הכבידה. תגליותיו פרצו דרכים חדשות להבנת העולם, האנרגיה והחלל. בזכותו נעשתה קפיצה אדירה בהבנת היקום.

הנוסחה המפורסמת שלו E=MC2, שבה קשר בין חומר לאנרגיה והסביר שאנרגיה עצומה אצורה בחומר, פרצה את הדרך לפיתוח תחום האנרגיה הגרעינית ולהישגים יוצאי דופן, גם בתחום האזרחי ובתחום החלל וגם בתחום הצבאי. הוא גם נודע בזכות תרומותיו ליסודות מכניקת הקוונטים, למכניקה סטטיסטית ולהסברת האפקט הפוטואלקטרי (עליה קיבל פרס נובל לפיזיקה ב-1921) ועוד.

מלבד השפעתו העצומה והמהפכנית בתחומי המדע, הייתה לאיינשטיין גם תרומה מכריעה לניצחון על הנאצים, בזכות השימוש שנעשה בנשק גרעיני במלחמת העולם השנייה. זאת בשל תמיכתו ביוזמה שקידמה את פיתוח פצצת האטום בארצות הברית, על אף שהגדיר עצמו כפציפיסט. הסיבה - איינשטיין הבין שאם ארצות הברית לא תפתח נשק כזה שיאפשר את סיום המלחמה, יעשו זאת אויבותיה כנגדה וכנגד העולם החופשי. משהבין שניצחון של דיקטטורות כאלה יביא לסופו של העולם החופשי, הוא נקט עמדה ותרם תרומה גדולה לניצחון הדמוקרטיות.

איינשטיין אהב את מדינת ישראל ותמך בציונות מאד. עם הקמת המדינה הוצע לו התפקיד של נשיא מדינת ישראל הראשון, אך הוא לא ראה עצמו עוזב את המחקר ונאלץ לוותר על התפקיד ההיסטורי והחשוב לטובת המדע שכל כך אהב.


הנה שנת 1905 המופלאה שבה הפציץ איינשטיין ב-4 מאמרים גאוניים (מתורגם):

https://youtu.be/91XI7M9l3no?t=7s


תולדות חייו של איינשטיין:

http://youtu.be/ZMVKvO-gTs8


אלברט איינשטיין עצמו:

http://youtu.be/l-1Z2wi2uSA


שחקן בדמותו של איינשטיין מסביר על התפשטות היקום והמפץ הגדול (עברית):

http://youtu.be/_gRfgWOBg1A


לאן היקום מתפשט (מתורגם):

https://youtu.be/6PiyUjVxukI


התממשות התיאוריה של איינשטיין לגבי נסיעה בזמן (מתורגם):

http://youtu.be/7H3ksmxwpWc


ותכנית חינוכית בעברית על איינשטיין (עברית):

https://youtu.be/V4YRfaJ1atY?long=yes
מה סוד המוסיקה המהפנטת של פיליפ גלאס, המלחין השרברב?



"מהפנטת, מטאפיסית, רוחנית, מחווטת מחדש את הקשרים בין תאי העצב במוח, מנגנת את העתיד" - המוסיקה שלו כבר קיבלה את כל שמות התואר והסופרלטיבים האפשריים ויש רבים שרואים בו את המלחין הגדול ביותר שחי כיום. פיליפ גלאס (Philip Glass) הוא אכן אחד המלחינים הנערצים ומהמוסיקאים הגדולים במאה ה-20.

גלאס הוא מלחין יהודי, שאמנם נולד בבולטימור שבארצות הברית אבל להורים יהודים שהיגרו שנים מעטות לפני כן מליטא, לפני שפרצה מלחמת העולם השניה. היה לו ולהוריו מזל גדול, כי מרבית יהודי ליטא נרצחו בשואה.

גלאס הוא חלק מהזרם המינימליסטי, לצד מלחינים אמריקאים כמו ג'ון קייג' וסטיב רייך ומלחינים ממזרח אירופה דוגמת ליגֶטי, פֶּנדֶרֶצקי ואַרווֹ פֵּארְט מאסטוניה.

כשרונו מדהים. בגיל 15 הוא כבר סיים את התיכון ומיהר להרשם ללימודי מתמטיקה ופילוסופיה באוניברסיטת שיקגו. אבל גאון נשאר גאון ודי מהר הוא נרשם ללימודי המוסיקה בבית הספר ג'וליארד. במהלך לימודיו פיליפ הצעיר היה צריך להתפרנס אז הוא החל לעבוד בעבודות שונות ומשונות, כדי לממן את לימודיו. בין השאר הוא עבד בחברת הובלות, באינסטלציה ועל גבי מנוף. כשעבד בתור נהג מונית בניו-יורק, הוא כבר החל לפרסם את יצירותיו. האגדה מספרת שיום אחרי הבכורה של האופרה שלו, "איינשטיין על החוף", במטרופוליטן בניו יורק, הוא הסיע במונית שלו נוסעת מבוגרת שאמרה לו, אחרי שראתה את שמו על הלוחית, ש"יש לך שם זהה למלחין מפורסם ששמעתי אתמול אופרה שלו"... בפעם אחרת מצא עצמו עושה עבודת אינסטלציה עבור לקוח שהתגלה כלא פחות מהמבקר של המגזין "Time". כשהמבקר זיהה אותו והתפלא שהקומפוזיטור הגאון הוא שמחבר לו את מדיח הכלים לצנרת, גלאס אישר ורק ביקש בנימוס מהלקוח הנדהם לתת לו לסיים את העבודה...

אגב, רובם של אותם מבקרים לא עשו לו חיים קלים בתחילת הדרך. מרבית מבקרי המוסיקה הקלאסית ראו ב"מינימליזם" סוג של עינוי. החזרה על תבנית שוב ושוב, עם מעט מאד שינויים במעגל האינסופי של מה שאנו מכנים כיום Loop הייתה בעיניהם בזויה. מבקר אחד כתב פעם שהאזנה למוסיקה של גלאס היא סוג של מזוכיזם וכשזה נגמר, מרגישים הקלה נהדרת...

מבקר אחר הזמין פעם את קוראיו לחשוב מה היה קורה אם בטהובן היה חוזר שוב ושוב, לאורך כל הקריירה שלו, רק על ההתחלה של סונטת אור ירח...

את השמות של המבקרים הללו איש אינו זוכר. גלאס, לעומתם, הפך לאגדה. בתחילת שנות ה-80 הוא מיזג את המוסיקה המודרנית שלו, עם מוסיקת הפופ, באלבום פורץ הדרך "GlassWorks". כמו אנדי וורהול וליכטנשטיין הוא הצליח להכניס את מוסיקת הפופ בדלת הקדמית, לעולם המוסיקה "הרצינית" של המאה ה-20. במקביל הוא גם הלחין את הפסקול לסרט הקולנוע המהפנט "הנבואה", בו המוסיקה ליוותה מראות מצולמים מרהיבים וערוכים בתחכום ובשינויי מהירות ואופי, שיצרו לה מראה עתידני, כמעט פילוסופי. אחר-כך באו הקונצ'רטי שלו והפסקול המטורף ביופיו לסרט "השעות", על סיפוריהן המקבילים של 3 נשים אובדניות ודכאוניות, אחת מהן היא הסופרת האגדית וירג'יניה וולף. הדיכאון לא נשמע מעולם כל כך יפה ופיוטי.

אבל גלאס, כמו השרברב שהוא היה בתחילת הדרך, נשאר גם כמוסיקאי נערץ, אותו אדם צנוע ולא מתנשא, שלא מרים את קולו ולא פיתח מניירות של כוכב, כמו רבים במעמדו. הוא רואה בעצמו יהודי בודהיסטי ומעורב במאבק העולמי למען עצמאותה של טיבט ושחרורה מהשלטון הסיני. הוא התחתן שוב ושוב, 5 פעמים בינתיים, עושה ילדים, אהבה ומקפיד על תזונה שלא מן החי, אבל לא מטיף לאחרים. פשוט בן אדם. מלחין גדול אבל אדם טוב.


הנה קדימון לסיפורו של גלאס, "המלחין הגדול ביותר שחי בינינו":

https://youtu.be/5dVNwmj11bk


המוסיקה המהפנטת שיצר לסרט המהפנט "הנבואה":

https://youtu.be/-g5_E6armyQ


הפתיחה הנפלאה שלו ל-Glassworks הממכרת:

https://youtu.be/TWu9VxVQ6Lg


גלאס התאים בול לקולנוע והוכיח את זה בסרטים רבים - "הנשיקה" של פיליפ גלאס:

http://youtu.be/QcmsoYLjVXk


הקטע המינימליסטי "פתיחה" של המלחין פיליפ גלאס:

http://youtu.be/fkmNqyUSrFw


אלה הקטעים שמפריעים למבקרים - Floe מתוך Glassworks עם ההרכב שלו:

https://youtu.be/gK46EKVYfNU


יצירה שלו לנבל:

https://youtu.be/hV2-zFh3tAU


קטע שהלחין המלחין המינימליסט פיליפ גלאס לתכנית "רחוב סומסום":

http://youtu.be/ch-R1aIM-C0


"דברים מתים" מהמוסיקה הקסומה שלו לסרט "השעות":

https://youtu.be/0VrceEJ2_Wo


עצמו את העיניים והקשיבו ל-Mad rush שהוא מנגן בפסנתר סולו:

https://youtu.be/8Q0G0-9E5SE?long=yes


ורביעייה קאמרית מנגנת גלאס:

https://youtu.be/JzOyo7NoSBQ?long=yes
מה היה מהפכני במוסיקה של סטרוינסקי?



לאורך תולדות המוסיקה הייתה המנגינה הדבר החשוב ביותר במוסיקה המערבית. במאה ה-16 הפכה גם ההרמוניה הטונלית למרכיב חשוב ביותר במוסיקה של אירופה. מופע הבכורה של "פולחן האביב" היה אולי האסון האמנותי המפורסם ביותר בהיסטוריה של המוסיקה. הקהל ששמע מוסיקה מוזרה במקום מה שציפה והיה רגיל לקבל ממלחינים קלאסיים, קרא בוז והשתולל מזעם. במקום תרבות, עידון ואלגנטיות הוא הציגה היצירה מחול ומוסיקה פולחניים, עם סממנים של עבודת אלילים, הקרבת קורבנות אדם, יצרים חייתיים ומוסיקה שנשמעה יותר כרעש משונה ולעגני מאשר יצירה קלאסית. המהומה שפרצה באותו ערב היוותה תפנית בעולם המוסיקה. במקום שתקבור את היצירה ותחביא אותה במגירות העמוסות יצירות שכשלו, שינתה היצירה הזו את עולם המוסיקה והוכרה כחלוצת המוסיקה המודרנית. זו היתה הפעם הראשונה שמוסיקה לא נעמה לאוזן בכוונה, הכילה מקצבים הפוכים, חזרות שוב ושוב על הפעמה, שינויי משקל מטורפים, לא מנגינה וללא מהלך הרמוני, הדגשות לא צפויות וצליל פרימיטיבי ולא נעים לאוזן.

זו הייתה בדיוק מטרתו של סטרוינסקי ובכך הוא גם שרת את יצירת המחול שלה כתב את המוסיקה - יצירה שכללה תנועות פרימיטיביות וגסות במכוון, בלי העידון של הבאלט הקלאסי, בלי התפקידים של גברים ונשים, בלי זוגות וסולואים ועם כפות רגלי הרקדנים על הבמה ולא בפוזיציות מחול.

משום שהמלחין הנועז הזה עמד בהתקפות הארסיות של מבקריו ולבסוף משך עמו את כל עולם המוסיקה, הוא נחשב אחד מגדולי המוסיקה ואחריו כבר לא נשמעה המוסיקה כמו קודם.


הנה "הערצה האדמה" - החלק הראשון מהיצירה של סטרוינסקי "פולחן האביב":

http://youtu.be/phIRRINOF-M


אותו הקטע עם רקדנים במחול המקורי של הכוראוגרף ניז'ינסקי, מלהקת המחול של דיאגילב:

http://youtu.be/jF1OQkHybEQ


והדגמה לתיאורים הנפלאים מפטרושקה של סטרווינסקי:

https://youtu.be/DYsWMk8ymWA
מהי מוסיקה קונספטואלית?



מוסיקה קונספטואלית היא, אם תרצו, מוסיקה עם רעיון.. זהו סגנון מוסיקלי שהמסר שלו בא מחוץ למוסיקה עצמה. בניגוד למוסיקה המופשטת (מוסיקה שהיא רק מוסיקה וללא סיפור או אפילו שם שמרמז על מה היא "מדברת"), למוסיקה הקונספטואלית יש רעיון, מסר, דימוי או סיפור,

כמו בסגנונות אוונגארד אחרים, גם המוסיקה הקונספטואלית הונהגה על ידי המלחין היצירתי והחקרני ג'ון קייג'. מלחין זה הושפעה מפילוסופיות של הודו והמזרח הרחוק והירבה לבחון את גבולות המוסיקה ולהרחיבם. הוא ראה במוסיקה "דבר נפלא שקורה כשלא נותנים למחשבות או לרגשות להפריע". הרבה יותר מהיצירה הסופית, הוא ראה בזרימה ובתהליך ההתהוות של המוסיקה את החלק המעניין ביצירה. יצירתו המפורסמת ''33'4", שאין בה כלל צלילים, מדגימה את רעיונותיו המרתקים (ראו בתגית "4:33").

המוסיקה הקונספטואלית השפיעה בדיעבד גם על רבים מהיוצרים שלא כתבו יצירות קונספטואליות דווקא. יותר ויותר יצירות מלוות כיום בהסברים שמלווים אותן. אם פעם אמר המלחין מנדלסון "מה שהיה לי לומר, נאמר כבר בצלילים", כיום מלוות במלל מסביר או מרחיב, גם יצירות שהמסר בהן הוא מוסיקלי בלבד.


הנה ביצוע של "הליכת מים" בידי ג'ון קייג' בטלוויזיה האמריקאית - יצירה קונספטואלית שהמגיש מתאר כ"הוא חושב שזה רציני ואני חושב שזה מעניין, אם אתם מופתעים מותר לכם לצחוק..":

http://youtu.be/aLZ7yVszwgk


תיאור של הקלטות לאלבום של מוסיקה קונספטואלית:

http://youtu.be/I23lr_oDeYY


וביצוע של 4:33 של ג'ון קייג' - היצירה ב-3 פרקים שאין בה כלל צלילים. מה ששומעים ברקע בזמן שהמבצעים שותקים - הוא המוסיקה:

http://youtu.be/fPZYyq8LoxA
איפה נולדה האוטוסטרדה?



הדרך המהירה נולדה בגרמניה הנאצית. היא נקראה בגרמנית "אוטובאן". ההמצאה היא לא נאצית ועוד ברפובליקת וויימאר נסלל כביש מהיר ראשון, אבל מרגע שעלו לשלטון, היטלר ויועציו הורו על סלילה של דרכים מהירות בהיקפים אדירים. אלה נתנו עבודה להמוני מובטלים והיו חלק מהדרך שבה זכו הנאצים להערצת ההמונים. המשטר הנאצי קרא להם אז "כבישי הפיהרר" והם תוארו בפוסטרים ככבישים אל הנצח.

הדרך המהירה הומצאה כדי שניתן יהיה לנסוע בלי תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך. בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך מהירה צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. בניוד לצומת, אלה מאפשרים לכלי רכב לחצות אותה, מבלי לעכב את נוסעי הדרך המהירה. גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה היא תמיד בעזרת מחלפים שבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים.

אגב, קצת משונה אולי, אבל בישראל משתמשים לכביש המהיר דווקא במילה האיטלקית "אוטוסטרדה" (Otostrada).


הנה האוטוסטרדה הגרמנית בשנת 1937 ונהג שמעיד שהוא נסע בה במהירות גבוהה של 80 קילומטרים לשעה!

http://youtu.be/WTAj60EdPZ8


וסרטונים מהאוטובן הראשון של גרמניה - הדרך המהירה מברלין אל וינה:

http://youtu.be/a502ydRBaVI
מהו מטוס הפנטום, רוח הרפאים של מטוסי הקרב?



מטוס הקרב פנטום (Phantom) הוא ללא ספק מטוס הקרב הכי ידוע בישראל של הרבע האחרון של המאה ה-20. אבל אולי יעניין אתכם לדעת שמדובר באחד המטוסים הנחשקים בדורו, מטוס שחולל סערה, גם אם הוא התולדה של 3 וחצי מטוסים קודמים בסדרת הפנטומים, ש"לא ממש התרוממו", אם לנקוט כפל משמעות הזוי אבל לא לגמרי לא מדויק.

מטוס הקרב הזה, ששמו הרשמי הוא F-4 פנטום (F-4 Phantom II) הוא מטוס קרב סילוני, על־קולי ובעל שני מושבים. פיתח אותו ג'ים מקדונל, במפעלי מקדונל דאגלס (Mcdonnell Douglas) וסיפק אותו לצי האמריקאי.

מקדונל רצה במטוס קרב רב משימתי, שיוכל לעשות הכל. שיהיה כשמו "רוח רפאים אווירית", אחת שתגיח מכל מקום לא צפוי ותדע לעשות כל כך הרבה דברים שהאויב לא יבין מה זה היצור הטכנולוגי הזה שתוקף אותו.

ואכן, הפנטום כשמו היה הוא. המנוע שלו היה מנוע סילון חזק ביותר וקל במיוחד. עם משקל של פרפר ועוצמה של בולדוזר, בפנטום היו לא אחד אלא שני מנועים כאלו. בזכותם יכול היה הפנטום גם להגיע לגובה רב במהירות עצומה, מה שאפשר לו לחסל מפציצים שמתקרבים ליעדי הצי וגם את מטוסי הקרב שליוו אותם.

היה לו גם מכ"מ חזק במיוחד, שיאפשר לו גילוי של מטרות רחוקות והוא היה דו מושבי. שני המושבים הכילו את הטייס ואת מפעיל המכ"מ, שהוא גם מי שמפעיל את מערכות הנשק שלו. הם הפכו את הפנטום ללוחם מדהים, שיכול היה לנהל קרב יעיל ואגרסיבי, בסביבת קרב לחוצה.

בצי האמריקאי שהזמין אותו במקור, ההתלהבות מהפנטום הייתה עצומה. אבל קנאת טייסים הביאה לכך שכל החילות רצו אותו גם. גם חיל האוויר האמריקאי וגם המארינס רצו פנטומים וקיבלו.

ה-F4 פאנטום 2 היה גם בעל כושר נשיאה מדהים של נשק וטילים. הוא הצטיין ביכולת פעולה בכל מזג אוויר ולטווח ארוך. ממשימות יירוט ועד למשימות תקיפה, הפצצות ביעדים צבאיים ואף הפצצות בעורף האויב, כמו גם משימות צילום ומודיעין, ירי טילים מהאוויר ועוד.

הפאנטום היה מגשים החלומות האווירי של אותם ימים. מעין אייפון 1 אווירי שכולם עומדים בתור כדי לרכוש ממנו. הוא טס בשירות ארצות הברית מ-1960 עד 1996. בנוסף לצבא האמריקאי הפנטום שירת גם בחיילות אוויר של עוד 11 מדינות נוספות.

בסוף שנות ה-50 הוא שבר שיא גובה עולמי, כשטס לגובה של יותר מ-30 קילומטרים. שנתיים אחר כך שבר את מהירות חציית יבשת אמריקה העולמי וכך הוא המשיך ושבר שיאים. מלחמת וייטנאם גילתה חוסרים שונים וליקויים ביכולת הקרבית שלו, אל מול המיגים הסובייטיים. אך הוא שופר כל הזמן ופותחו מערכות נשק והגנה שאפשרו לו לשמור על היתרון הקרבי שלו.

חיל האוויר הישראלי השתמש בפנטומים, החל משנת 1969 ועד 2004. בצה"ל הם נקראו "קורנס", מושג שפירושו הוא פטיש כבד. במלחמת יום הכיפורים הפנטומים עשו עבודה מצוינת בבלימת המתקפה המשולבת של המצרים והסורים כנגד מדינת ישראל, אבל במקביל נפלו בהמוניהם, מפאת חולשתו אל מול טילי הקרקע אוויר שלא תוכנן לעמוד בפניהם. גם במלחמת לבנון הראשונה היה להם תפקיד חשוב מאוד ביתרון של חיל האוויר ובהתקדמות של צה"ל למעמקי לבנון ובמלחמה זו כבר פותחו פתרונות הגנה מעולים כנגד טילי הקרקע אוויר של הסורים.


הנה סיפורו של מטוס הפנטום (עברית):

https://youtu.be/BXlkHczaqI0


סיפורו של הפנטום 2 באנגלית:

https://youtu.be/2dUE1jLDf9E


בווייטנאם:

https://youtu.be/dfrscGQKg2g


אגדה עם כנפיים:

https://youtu.be/4LSKE2lU0Lk


מאבקים מטורפים במיגים הסובייטים בווייטנאם:

https://youtu.be/iWJlsibySsY


שיר הלל לפנטום:

https://youtu.be/savLtW-HXDQ


וגם במשחקי מחשב הוא שד אווירי של ממש:

https://youtu.be/HNmm8CAqd-M
מהי אמנות האופ ארט?



אופ ארט (Op art), ז'רגון לועזי ל"אמנות אופטית", היא סוג של אמנות בציור, שמשתמשת באשליות אופטיות ובהפשטה המתבססת על גאומטריה ונקראת "הפשטה גאומטרית".

זוהי אמנות ויזואלית שיוצרת אפקטים שונים, על ידי שימוש בתבניות ובקווים. יש בה סתירה, מתח וניגוד בין יחסי הצורה והרקע וזה חלק מהקסם שבה, שעובד גם למי שאינם בהכרח חובבי אמנות מתוחכמים.

האופ-ארט יוצרת אצל הצופים חוויה יחודית באופן שבו הם תופסים את הציור, חוויה המתבססת על הדרך שבה פועלת הראייה האנושית. לא פעם היא מתבססת דווקא על מגבלות הראייה שלנו והאשליות שהיא יוצרת. למשל, כשאנו רואים קווים בשחור ולבן או בגווני אפור ולעינינו נראה שמתלווים אליהם צבעים מסוימים, שאינם שם באמת. זה נובע מעיוות או מגבלה באופן שבו רשתית העין שלנו מעבדת את האור הנקלט. אמני אופ-ארט משתמשים במגבלה הזו, כדי ליצור אמנות דינמית, מסקרנת ולעיתים גם משעשעת.

מבחינה סגנונית, מרבית עבודות האופ-ארט הן מופשטות וחלקן הגדול גם מינימליסטיות. רבות מהן מצוירות בצבעי שחור ולבן בלבד והצבעים נוצרים מאשליות ויזואליות, כמו תבניות, תנועה, רעידות, הבזקי אור, מראות חבויים, אשליות נפח או עיוותי ראייה.


הנה עבודות אופ ארט מפורסמות:

https://youtu.be/Lk2j7lJcGCU


עבודות אנימציה שנעשו על יצירותיו של אמן האופ-ארט ויקטור וסרלי:

https://youtu.be/ny1C-O37PCY


סקירה על העבודות שבהן מתכתבת האמנית בריג'ט ריילי עם יצירות מפורסמות:

https://youtu.be/Z1lQCTunGxg


נסו לצייר יד בולטת מהדף במדריך הוידאו הבא:

https://youtu.be/AhUbtH01mAY


וסרט תיעודי קצר על הקשר בין סגנונות הפופ ארט והאופ ארט:

https://youtu.be/KV-z4chw7i4?long=yes


מהי המוסיקה האלקטרונית?



מוסיקה אלקטרונית היא מוסיקה שמופקת באמצעים חשמליים ועל ידי כלי נגינה אלקטרוניים. בסגנון זה משמשים המכשירים האלקטרוניים כדי ליצור, לשנות ולחבר צלילים ליצירה שלימה. המלחינים המוכרים ביותר בסגנון זה היו הגרמני קַרְלְהַיִנְץ שטוֹקְהַאוּזֶן והמלחין ההונגרי-אוסטרי ג'רג' ליגטי.

בעשורים האחרונים המוסיקה האלקטרונית הפכה למוסיקה פופולארית גם אצל הצעירים ובפופ העולמי. המוסיקה הזו, שנקראת בשם כולל "אלקטרוניקה", החלה ממוסיקה לריקודים והפכה למגוון עצום של סגנונות משנה וזרמים. במיוחד בולטים ביניהם הזרמים הפופולאריים כמו דאנס, האוס, טכנו, טראנס, אינדאסטריאל, דראם אנד בייס (או ג'אנגל) וסגנון הדאב-סטפ, שכיום הוא בשיאו.


הנה היצירה "ארטיקולציה" של המלחין ההונגרי ג'רג' ליגטי:

http://youtu.be/71hNl_skTZQ


וקטע מ"רביעיית ההליקופטר" הלא-ממש-אלקטרונית של שטוקהאוזן:

http://youtu.be/13D1YY_BvWU
מהו כלי הנשיפה האלקטרוני אִיוִוי?



אִיוִוי (EWI), ראשי תיבות של Electronic Wind Instrument) הוא שמו של כלי נגינה אלקטרוני שנמנה על משפחת כלי הנשיפה.

הממציא האמריקאי נייל סטיינר (Nyle Steiner) הגה את הרעיון ואת המשך הפיתוח ביצעו ופיתחו המהנדסים של יצרנית ציוד המוסיקה האלקטרונית אקאי (AKAI) היפנית. יש לכלי שני מרכיבים - ממשק הנשיפה והסינתסייזר. כיום החלקים הללו משולבים במכשיר אחד, אחד מתחת לשני. בעבר היו שני המכשירים נפרדים וחוברו בכבל.

הכלי כולל מרכיב של נשיפה, שמעוצב עם אצבוע דומה לסקסופון. נגני כלי נשיפה אחרים, כמו חליל או קלרינט, יכולים גם הם לנגן עליו וניתן אף לשנות את האצבוע לשיטות אחרות.

בממשק הנשימה שולט לחץ האוויר בעוצמת הצליל, בעוד לחץ השפתיים שולט ברטט הצליל, באיטלקית ויבראטו. במקום שסתומים, כמו של סקסופון או קלרינט, ב-EWI הצלילים מופקים במקשי מגע, מה שמאפשר נגינה מהירה מאד. אגב, ניתן לשנות בקלות את האוקטבות באיווי, מה שמגדיל את המנעד שלו ל-8 אוקטבות - המנעד הרחב ביותר מכלי הנשיפה.

במרכיב הנשיפה יש ממיר פנימי שיוצר מכל צליל את הקוד הדיגיטלי, העובר אל הסינתסייזר. זה מרכיב משלים, שיוצר מהקודים הללו צלילים אלקטרוניים. מהסינטי מופקים כך צלילים אלקטרוניים שונים ומגוונים, בדיוק כמו שמפיק סינתסייזר בצורת מקלדת או מודול המחובר ב-MIDI לגיטרה.

חלק מדגמי ה-EWI מחוברים לסינתסייזר שלו, בעוד אחרים מקושרים בעזרת ממשק MIDI, לסינתסייזרים משוכללים של יצרנים רבים, מה שמגדיל את המגוון של הצלילים האפשריים.


הנה סרטון על ההיסטוריה של האיווי:

https://youtu.be/p2YhldxZIJs


שיר של הבי ג'יז:

https://youtu.be/sqHPTM5-C30


של סטיבי וונדר:

https://youtu.be/tv0GctfRuL4


WX11 - המתחרה שמייצרת חברת ימהה:

https://youtu.be/AH_w7AW7jPU


והאירופון של המתחרה, חברת רולנד, שיש בו אפשרות לנשיפה ויצירת צליל טבעי יותר:

https://youtu.be/AHlG_PwwvGY


כל הצלילים של האיווי:

https://youtu.be/GjaAj0eRlr4
מי היה פסל המדבר?



עזרא אוריון היה פסל ישראלי, שפעל לפיסול סביבתי, במרחב. הוא פיסל פסלים "אדריכליים" בערים שונות בישראל, פסלי מדבר בנגב ובסיני ובעולם כולו. אוריון יצר פסלים סביבתיים ברוח "הפיסול הטקטוני". כך הוא כינה את הפסלים שמוקמו על ידו בקווי שבר גאולוגיים וברכסי הרים. משדה צין ועד תל-חי, ממצפה רמון אל בקעת האנפורנה שבנפאל - עזרא אריון היה קול אמנותי יחודי ובעל תפיסה ויזואלית ופילוסופית-אמנותית מקורית משלו.

במקביל לפיסול עסק אוריון גם בכתיבת שירה איכותית, היה לוחם ומפקד בכיר בצה"ל, ניהל גופים שונים, הרצה ולימד והיה ממקימי בית הספר הסביבתי שבמדרשת שדה בוקר. כראוי לאישיותו, הוא גם ערך כתב עת בין-תחומי והיה אמן פעיל ושופע רעיונות.

בחשיבתו המקורית, אפילו אל החלל הוא הגיע עם אמנותו. זה קרה כשיצר בעזרת נאס"א וחברות טכנולוגיה פסלי חלל מקוריים, החל מפסל שהוצב, על פי הוראותיו, על ידי הרובר של נאס"א על כוכב הלכת מאדים ועד ל"סופר קתדרלה" - מעין קתדרלת חלל עשוייה מזרקורי לייזר, שגובהה מיליארד קילומטרים. מאז נשלחה על ידי אוריון מכדור הארץ, היא נעה במהירות האור, ברחבי שביל-החלב.


מהמדבר אל החלל - סיפורו של עזרא אוריון, פסלי המדבר וה"סופר קתדרלה" (עברית):

https://youtu.be/2c5_BFkLKLU


עבודת הפיסול המדברי המרשימה של אוריון:

https://youtu.be/O08CfWoFHnU


עבודתו "כן שיגור של ההכרה":

https://youtu.be/IC5s6Tt_f2M


הפסל "מעלות":

https://youtu.be/2q05hBzgbzU


וסרט תיעודי קצר על עזרא אוריון ופסליו, במיוחד העבודה באנפורנה שבנפאל:

https://youtu.be/orkfCwMyZOw?long=yes
מה הרעשים שבמוסיקה הקונקרטית?



מוסיקה קונקרטית, או בצרפתית "מוזיק קונקרט", היא מוסיקה שמופקת מרעשים וקולות שהוקלטו ועובדו באולפן ההקלטות. חומר הגלם של סגנון מוסיקלי זה הם צלילים ורעשים יומיומיים שהמלחין מצרף ומעבד באופן מוסיקלי ועל פי צורה שקבע.

המוסיקה הקונקרטית היא מצורות ההלחנה המודרניות והקשות ביותר להאזנה. היא ביטוי נוסף לאוונגרד - סגנון אמנותי פורץ דרך ושובר מוסכמות. מרבית המאזינים התקשו להאזין לצירופי הרעשים והחריקות, הצלילים והאפקטים שכללו יצירות קונקרטיות.

המלחינים המוכרים ביותר בסגנון זה היו המלחין הצרפתי פְּיֵיר בּוּלֶז והמלחין שמזוהה גם עם מוסיקה אלקטרונית, קַרְלְהַיִנְץ שטוֹקְהַאוּזֶן.


מטלה יצירתית
==========
נסו לייצר עם מכונת הרעשים שלמטה מוסיקה מעניינת שמבוססת על קולות רעש. תוכלו להעביר את מרכזי הרעש העגולים לפינות שונות והרעשים ישתנו בקומפוזיציה שלהם.
משסיימתם, השוו את שלכם לזו של החברים והצביעו של מי הכי מעניינת. בהצלחה!


הנה סרטון על המוסיקה הקונקרטית וכיצד פרצה למוסיקה המודרנית:

http://youtu.be/c4ea0sBrw6M


והיצירה "אפוסטרוף" של המלחין פייר שייפר:

http://youtu.be/q2o9VyuJSD4
מהו הסריאליזם הטוטאלי של וברן וברג?
מה זה דאדא ורעיון האנטי-אמנות?
מה קרה במהפכה הבולשביקית, מהפכת אוקטובר?
מהי אמנות מופשטת?
איך עובד הברקוד?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.