» «
טלוויזיה
מי לא ראתה בטלוויזיה משהו שישרוד?



הטלוויזיה לא תשרוד. מדובר באירוע חולף." אמרה מרי סומרוויל, חלוצת שידורי הרדיו החינוכי, בשנת 1948. היא כמובן טעתה - מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת הפכה הטלוויזיה לאחד הגורמים החשובים בתרבות, בפוליטיקה ובחברה העולמית. אין כמעט פיתוח טכנולוגי שמסב כל כך הרבה עונג ובידור לאנשי כדור הארץ. כמעט בכל פינה בעולם ניתן למצוא טלוויזיות ואנשים שצופים בהן.

אם הטלוויזיה תהיה אירוע חולף, זה יהיה דווקא בגלל האינטרנט, שהולך ומחליף את השיטה הטלוויזיונית ויוכל להעביר באופן יעיל ומתוחכם יותר את התכנים המתאימים לכל צופה וצופה, כל אחד בזמן המתאים לו ובמקום שבו יבחר לצפות בתכנים הללו.



הנה אחדים מהרגעים ההיסטוריים שאותם הציגה הטלוויזיה לציבור מאז:

http://youtu.be/go2NgEaMcYE
טלוויזיה
איך הומצאה הטלוויזיה?



האמת היא שאת הטלוויזיה לא המציא אדם בודד, אלא מספר ממציאים שכל אחד קידם אותה בעוד צעד לכיוון של המכשיר המוצלח שאנו מכירים כיום.

על אף נסיון מוקדם, כבר בשנת 1884, של מודל ראשון ופרימיטיבי של טלוויזיה לא ממש מוצלחת, נבנתה בין השנים 1907-1910 הטלוויזיה האלקטרו-מכנית הראשונה, על ידי הרוסי בוריס רוזינג וולדימיר זוורקין.

בשנת 1925 הוצגה בפעם הראשונה תמונת טלוויזיה בציבור. זה עדיין לא היה שידור מתחנת טלוויזיה, אבל המהנדס הסקוטי ג'ון לוגי ביירד הצליח להציג תמונה בשחור-לבן של צילום מציאותי, גם אם מהבהב ולא ממש ברור. הוא נחשב לממציא הטלוויזיה האמיתית!

בשנת 1927 המציא פילו טיילור פארנסוות' טלוויזיה אלקטרונית שהייתה מוצלחת יותר וברורה מהטלוויזיה המכנית של ג'ון לוגי ביירד.

בשנת 1936 החלו לראשונה שידורי טלוויזיה, על ידי שירות השידור הבריטי ה-BBC, שמאז ועד היום נחשב לאחת מרשתות הטלוויזיה הטובות בעולם.

בשנים האחרונות הטלוויזיות הפכו לשטוחות והטכנולוגיות מתפתחות במהירות עצומה. מכשירי טלוויזיית פלזמה, LCD וטלוויזיה המבוססת על נורות לד - כל טכנולוגיה כזו מספיקה לכמה שנים ואז מגיעה טכנולוגיה חדשה והופכת לפופולרית יותר.


הנה דוגמה של הטלוויזיה המיכנית של ג'ון לוגי ביירד, שגם בו הוצג סרט אנימציה של פליקס החתול:

http://youtu.be/llP-uy2rzKE


כאן ממציא הטלוויזיה המיכנית ג'ון לוגי ביירד, מציג את מצלמת הטלוויזיה שפיתח:

http://youtu.be/O5ZSXPMlumc


ההמצאה של בירד ותולדות הטלוויזיה שאחריו:

http://youtu.be/1aIc7dOSUQA


וסרט תיעודי קצר על התפתחות מכשיר הטלוויזיה:

https://youtu.be/PveVwQhNnq8?long=yes
טלוויזיה
מי חזה שהטלוויזיה "לא תתפוס"?



הטלוויזיה לא תצליח להחזיק בשום שוק מעל חצי שנה. בקרוב אנשים יתעייפו מלבהות בקופסת עץ בכל ערב. - אמר דריל זנוק מחברת "פוקס המאה ה-20" בשנת 1946.

והוא צדק. אנשים באמת התעייפו מהבהייה בקופסת הפלאים הזו.. הם נרדמו מול הטלוויזיה בכל ערב, אכלו מולה, התעוררו לשידורי הבוקר והיא ליוותה אותם לאורך כל היום. יש להם אלפי ערוצים במכשיר אחד והם מוצפים בשידורים שלעולם לא יוכלו לראות..

באמת מכשיר שלא הצליח, נכון?


הנה קטע מהסרט "רשת" שבו מוצגת ההשפעה האדירה של הטלוויזיה על החברה בעולם:

http://youtu.be/m8dbCNLJS9k

טלוויזיה
מי הודיע שאין סיכוי ששוק הטלוויזיה יתקיים?



"בעוד שבאופן תאורטי וטכני הטלוויזיה עשויה להיות אפשרית, מסחרית וכלכלית היא בלתי אפשרית." אמר לי דפורסט, הממציא. הוא ודאי לא חזה שתעשיית הטלוויזיה תהיה עשירה וגדולה כמו שהפכה. האיש גם לא ידע שהיא תהפוך לכלי תקשורת מרכזי, שיצליח להשפיע על סדר היום של כל הדמוקרטיות בעולם, להעלות מנהיגים ש"נראים טוב בטלוויזיה" ולמשוך אליו אנשים עשירים, שירכשו ערוצי טלוויזיה כדי לזכות בכוח רב.

אם כן, על אף הערכת הממציא המומחה, הטלוויזיה הוכחה כאפשרית וכאחד מכלי התקשורת החזקים והמשפיעים בעולם המודרני. אז כיצד טעה לי דפורסט, מחלוצי הרדיו והאיש שהמציא את שפופרת הריק, אותה המצאה שאיפשרה את הטכנולוגיה של הרדיו ושל הטלוויזיה? - גם מומחים יכולים לטעות!

ואגב, אותו לי דפורסט גרס בשנות ה-50 גם ש"למרות כל ההתפתחויות הטכנולוגיות, האדם לעולם לא יגיע לירח"..


הנה מצגת וידאו שמראה את התפתחות מכשירי הטלוויזיה לאורך השנים:

http://youtu.be/J8R4ZoIMx7M

טלוויזיה

טלוויזיה
מי הצהיר שבקרוב יימאס לאנשים לבהות בטלוויזיה מדי ערב?



"הטלוויזיה לא תוכל להחזיק בכל שוק שהיא תופסת, אחרי השישה חודשים הראשונים. לאנשים בקרוב יימאס לבהות בקופסת עץ מדי ערב." - את ההצהרה המשונה הזו מסר דאריל זאנוק, מפיק סרטים, מחברת פוקס המאה ה-20.

אמנם הוא אמר את הדברים בשנת 1946, כמה שנים לפני שהטלוויזיה הפכה לגורם החשוב ביותר בתחום הבידור בארה"ב ואחר-כך בשאר העולם. בכל זאת חייבים להודות שבתור איש מקצוע מהתחום שבו הוא עסק, זאנוק די נכשל.. לא זו בלבד שאנשים המשיכו לבהות בקופסת העץ המשונה בעיניו - שעות הצפייה הלכו וגדלו וברבים מהבתים בעולם הטלוויזיה עבדה לאורך כל שעות היום, יום יום!

אפילו בימינו, כשהאינטרנט הפך למתחרה הגדול שלה, הטלוויזיה לא מפסיקה לפרוח. להיפך, סדרות הטלוויזיה של ימינו הפכו טובות מסרטי הקולנוע ורבים כבר מכנים את העידן הנוכחי שלה כ"תור הזהב של הטלוויזיה". לא פחות.

אז אולי על זה צריך לומר ש"מומחה הוא מומחה למה שהיה ורק בעל חזון הוא מומחה למה שיהיה.."


הנה סרטון על המצאת הטלוויזיה:

http://youtu.be/y6O_I9l1kok


הדגם הראשון של הטלוויזיה בצבעים:

https://youtu.be/nauvjMM2fzY
טלוויזיה
איך עובדת טלוויזיה ומאיפה עוברים השידורים?



שידורי הטלוויזיה עובדים כך:

מצלמות הטלוויזיה שבתחנת השידור מצלמות את התוכניות. החומר המצולם והמוקלט מועבר אל מקלטי הטלוויזיה שבבתים על ידי כבלים או באמצעות משדרי טלוויזיה. הכבלים מעבירים את השידור בקוד דיגיטלי, מתחנת הטלוויזיה. הקוד של השידור עובר דרך המרכזיות של חברת הכבלים, אל הממיר שבבתי הצופים. הממיר הופך את הקוד המוצפן לקוד שהטלוויזיה יכולה להבין.

יש חברות שמשדרות דרך לוויין ולא דרך כבלים. בשיטה זו משדרי הטלוויזיה משדרים את התכניות דרך אנטנות, אל לווייני תקשורת שמעבירים את השידורים לכל העולם. בכל בית שבו מוצבת צלחת לוויין מתאימה, נקלטים השידורים ועוברים לממיר הלוויין, כך שהצופים יוכלו לצפות בהם.

בטלוויזיה עצמה יש מנגנון אלקטרוני שמקבל מהממיר את הקוד הדיגיטלי ומדליק אלפי נוריות זעירות על המסך. אלפי הנקודות הזעירות שעל המסך יוצרות את הפיקסלים. כל פיקסל נצבע בצבע מסוים וכולם ביחד מרכיבים תמונה גדולה. כך משתנה התמונה עשרות פעמים בשנייה ונוצר הסרט.


הנה שידור הטלוויזיה:

http://youtu.be/OmV9aJCXHIg


כך מסייעים הלוויינים להעביר את שידורי הטלוויזיה לבתי הצופים:

http://youtu.be/p6kZlukStOY
ג'ון לוגי ביירד
מי הוא ג'ון לוגי ביירד, הראשון שהציג לעולם טלוויזיה עובדת?



בימינו הטלוויזיה כל כך מרכזית, שקשה לתפוס שפעם העולם לא כלל את מכשיר הפלא הזה. וה"פעם" הזה היה לפני מאה שנים בלבד..

ג'ון לוגי ביירד (John Logie Baird) הוא מדען שהיה אחד המרכזיים בפיתוח ושכלול הטלוויזיה. רבים היו שותפים לפיתוח ולהמצאת הטלוויזיה, אך ביירד היה הראשון שהציג לעולם טלוויזיה פועלת שהייתה מסוגלת לקלוט שידורים ולהציגם.

ביירד נולד בהלנסבורג שבסקוטלנד בשנת 1888. עוד בילדותו ניכר היה שיש לו כושר המצאה רב. בין השאר הוא תיכנן שלט רחוק למצלמה, חיבר תשתית חשמלית לתאורה בביתו והתקין רשת טלפונית בסיסית בין חדרו שלו לבין חדריהם של חבריו לשכונה.

ביירד החל ללמוד הנדסת חשמל באוניברסיטת גלזגו, אך לימודיו נפסקו עקב מלחמת העולם הראשונה והוא מעולם לא סיים אותם. בשנת 1923, כמו מדענים רבים שניסו לעשות זאת אז, הוא החל לעבוד על פיתוח מכשיר טלוויזיה. את ההישג הגדול הראשון שלו הוא השיג בשנת 1924 כששידר תמונה למרחק של כ-3 מטרים והצליח להציג אותה.

זו הייתה טלוויזיה מכנית, עם תמונה מאד לא ברורה, אבל ככה מתחילים. ביירד המשיך לשפר ולשכלל את הטלוויזיה שלו וב-26 בינואר 1926 הוא הציג לעולם לראשונה טלוויזיה עובדת. זה היה בהדגמה פומבית בלונדון כשמדענים וכתבי עיתונות צפו בשידור הטלוויזיה הפומבי הראשון בהיסטוריה, שהציג בובת פיתום שכינויה היה "סטוקי ביל" שהוצבה מול מצלמה בחדר נפרד מחוץ לטווח הראיה של הקהל.

שנה אחר-כך, בשנת 1927, הדגים ביירד שידור טלוויזיה רחוק טווח בין לונדון שבאנגליה לגלזגו שבסקוטלנד, מרחק של כ-730 קילומטרים. אותות הטלוויזיה הועברו בהדגמה באמצעות קו הטלפון..

גם בהמשך חייו המשיך ביירד לעסוק בפיתוח ושכלול הטלוויזיה. הוא אחראי לפיתוחים רבים בתחום הטלוויזיה, כשהמציא טלוויזיה צבעונית והיה הראשון שפיתח שיטה להקלטת קטעי וידאו באמצעות מכשיר שהוא קרא לו "פונוויז'ן", האבא של מכשיר הווידאו שאנו מכירים.


הנה ג'ון לוגי ביירד, מציג את מצלמת הטלוויזיה שפיתח:

https://youtu.be/PmjXwU0pYao


צוות של ה-BBC מפעיל שוב את הטלוויזיה הראשונה שהוצגה לעולם, 80 שנה אחרי שהוצגה לראשונה:

https://youtu.be/upoWPhjZksk


וסרט תיעודי על ג'ון לוגי ביירד ועל המצאת הטלוויזיה:

https://youtu.be/lCh3pbIcAYA?long=yes
אולפן טלוויזיה
מה עושים באולפן טלוויזיה?



אולפן טלוויזיה הוא מקום שבו מצלמים תכניות טלוויזיה ומהדורות חדשות. מצלמות טלוויזיה פרושות באולפן, כדי לצלם מזוויות וכיוונים שונים. מיקרופונים קולטים את הדיבורים והצלילים כדי להקליטם.

בחדר מיוחד מאחורי האולפן נמצא "חדר בקרה" שבו יושבים אנשים שונים שתפקידם לדאוג לכך שהשידור יועבר היטב לבתי הצופים או יוקלט כדי להיות משודר בהמשך היום או בעתיד. ביניהם נתב התמונה, האחראי לכך שהתמונה תיראה היטב, טכנאי הקול שדואג לאיכות השידור או ההקלטה של הצלילים ועוד.


כך עבד פעם אולפן טלוויזיה:

https://youtu.be/YkXzJOuI6dY


כך נראה אולפן נייד שמוצב במשחקים ואירועי ספורט:

https://youtu.be/XCwAwEwH52s?t=32s


הנה אולפן טלוויזיה מודרני, עם מסך ירוק שנותן רקע שניתן יהיה למזג עם הדמויות שלפניו:

https://youtu.be/4bd6IXlTKsI?t=2m35s


בואו לאולפן הטלוויזיה:

https://youtu.be/7bADnU-doss?qr=yes


סדרות
איך כל הפרקים בסדרות שווים באורכם?



בסדרות טלוויזיה נהוג לחשוב שהפרקים מדודים היטב בזמן. אבל תמיד נשאלת השאלה כיצד יודעים התסריטאים לכתוב בדיוק לפי משך הזמן המוקצב לפרק בטלוויזיה.

אז האמת היא שהיום, בעידן הבינג', הצפייה ב-VOD וההקלטה המאוחרת, הדברים מעט משתנים והפרקים יכולים להיות באורך קצת שונה זה מזה. אבל אם מחויבים להקפיד על האורך של הפרקים יש שיטה. תסריטאים נוהגים לומר שדף תסריט אחד נמשך בממוצע דקה אחת.

אבל גם אז, לאחר שצולמו החומרים והעורך או העורכת יושבים לערוך את הסדרה, ניתן בעריכה לקזז ולחתוך או להוסיף זמן של סרט, עד כמה שדרוש, כדי להביא את הפרק בדיוק למשך הזמן שנדרש.


ואגב, אין לנו סרטון על אורכם של פרקי סדרות.
מהו הפרסום הסמוי?



במשך שנים רבות הופיע על שולחנו של גרי סיינפלד, מהסיטקום האגדי "סיינפלד", מחשב מקינטוש מאובזר ונחשק. סיינפלד מעולם לא צולם בסדרה כשהוא משתמש בו, מה שמדגים היטב את רעיון "הפרסום הסמוי".

ואכן, בפרסום סמוי (Product Placement) מעבירים בתקשורת (במיוחד בקולנוע ובטלוויזיה) מסרים פרסומיים, בדרך כלל עבור תשלום ובהסתרה מלאה או חלקית של הכוונה הפרסומית הזו. אם מישהו מזכיר בראיון טלוויזיה או רדיו, מוצר או שירות, כבדרך אגב, במרבית המקרים מדובר בפרסום סמוי או "יחסי ציבור", "קידום מכירות", "ניהול מותג" ושאר מונחים מקבילים או קרובים. המקרים הברורים יותר הם קידום אלבום חדש, שמביים את האמן לראיון העוסק בחייו, אהבותיו וכדומה. סרט חדש שעומד לצאת מביא איתו כמעט תמיד ראיונות של השחקנים הראשיים וכוכבי הסרט, שנועדו לקדם את הסרט.

בסרטים רבים משתמשים בפרסומות סמויות - מהמשקאות ששותים הגיבורים ומוצרי המזון, דרך המכוניות, מוצרי הפנאי ועד לחברות התעופה והמלונות המופיעים בסרט - הרבה מהמרכיבים המסחריים שמוצגים על המסך הם כאלה. העובדה שהמכונית המהירה יותר במרדף קולנועי תהיה זו של יצרן מסוים ולעיתים קרובות מדגם ספציפי של המפעל, שווה המון כסף.

בטלוויזיה וברדיו נחשבות הפרסומות הסמויות לבעייתיות מבחינת האתיקה, מה עוד שיש מקרים שבהם מדובר בפרסומת תת-הכרתית או בלתי מודעת מבחינת הצופה או המאזין ברדיו. יש רבים שרואים בפרסום סמוי פרקטיקה נלוזה, שמפרה את החוזה הבלתי כתוב בין כלי התקשורת לצרכניהם, פרקטיקה שראוי שתעבור מן העולם. הסיכוי לכך הוא נמוך, בעיקר משום התחרות ההולכת ומתגברת בתחום הפרסום, שמקטינה כל הזמן את התקציבים המופנים לכלי התקשורת הללו, לטובת הפרסום באינטרנט שהולך ומתחזק. מה שאגב מזכיר לנו שפרסום סמוי נהוג גם במשחקי מחשב והוא הולך ומתגבר שם...

באופן אירוני, לא פעם נעלמות חברות מסחריות שהשקיעו הון עתק בפרסום סמוי וכך, שנים לאחר שחברות כמו אטארי, TWA ו-Pan Am ירדו מגדולתן או פשטו רגל, אנו ממשיכים לראות את מוצריהם מקודמים בסרט קולנוע וסדרות טלוויזיה.

לחברת Apple, אגב, היה הרבה יותר מזל. המקינטוש הראשון, זה שעל שולחנו של סיינפלד, הפך לאגדה. במקביל הוכרה גם סיינפלד כסיטקום הטוב בהיסטוריה והיא מוקרנת בקביעות בכל העולם, עד היום. כך יוצא שהמותג של Apple זוכה לכך שהפרסומת הסמויה שלו עובדת גם היום, עשרות שנים לאחר הופעתו של המק המיתולוגי ברקע של הפאנצ'ים של ג'ורג' והדחיפות של איליין, יש פרסומת סמויה שממשיכה לעבוד קשה...


זהו הפרסום הסמוי:

https://youtu.be/KxE5gPvoU-E?t=23s


ההיסטוריה של הפרסום הסמוי:

https://youtu.be/wACBAu9coUU


מהמשקפיים ועד למזון שאוכלות הדמויות -165 מיליון דולר הכניס "איש הפלדה" רק מפרסום סמוי של 100 מותגים!

https://youtu.be/iY56r2qj8f8


הסבר של עולם מיקום המוצרים:

https://youtu.be/pqf-WVgoq9E


אין ספק שהגדולה מהמפרסמות הסמויות היא קוקה קולה:

https://youtu.be/WQo-_aunVMM


ושסדרת הסרטים של ג'יימס בונד הייתה להיט של פרסום סמוי עדין ובוטה גם יחד:

https://youtu.be/t8aSIjSQzAo


דוגמאות של פרסום סמוי במשחקי מחשב:

https://youtu.be/jyo-y3xorAc


הנה הדוגמאות מהטובות ביותר לפרסום סמוי בקולנוע:

https://youtu.be/_3FLKuQa62c?long=yes
איך חזתה משפחת סימפסון את העתיד?



סדרת האנימציה משפחת סימפסון (The Simpsons) היא סדרת טלוויזיה חדשנית, נשכנית, ביקורתית, חתרנית ובעיקר פוחזת. אולי זו הסיבה להצלחתה הבלתי נתפסת של ה"סימפסונז" - הסדרה המצוירת הארוכה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית והסדרה הקומית הכתובה הארוכה ביותר בתולדות הטלוויזיה. עשרות פעמים היא זכתה בפרסים היוקרתיים של עולם הטלוויזיה והמגזין "טיים" בחר בה כיצירת הטלוויזיה הטובה במאה ה-20.

כבר מהעונה הראשונה שלה, סחפה הסדרה, שנוצרה על ידי מאט גריינינג עבור רשת פוקס, את הצעירים ובני הנוער באמריקה. ה"סימפסונז" עסקה במשפחה אמריקנית "רגילה" המתגוררת בעיר הבדיונית ספרינגפילד והציגה בחיוך סטריאוטיפים על התרבות, החברה והטלוויזיה האמריקנית. אמנם היא הייתה מעין בועה מנותקת מהמציאות, אך לא פעם נדמה שהיא משקפת את המציאות באופן מדויק מהמציאות עצמה.

הרעיון ל"משפחת סימפסון" נולדה ה"בארטמניה", שגעת שהזכירה את ה"ביטלמניה" המפורסמת שהוקדשה לביטלס בשנות ה-60. אחרי הכל, סדרת הטלוויזיה המצוירת הזו חידשה בהמון תחומים, אבל במיוחד בכך שהיא העלתה אל המרקע פחדים, הפרעות ותסביכים שהחברה האמריקאית נהגה להדחיק. בועה מנותקת מהמציאות, שמצליחה לשקף את המציאות טוב יותר מהמציאות עצמה.

מבחינה תרבותית, כללה "סימפסון" המוני ציטוטים תרבותיים מעולמות הספרות, המוסיקה, הקולנוע ועוד. היו בה פרקים שלמים שכללו שלל מחוות ליצירות אמנות מוכרות ונכסי צאן ברזל. הוטמנו בה המוני רמזים, ציטוטים, בדיחות, מחוות, פאנצ'ים והתכתבויות עם התרבות הפופולארית והאמנות הגבוהה גם יחד, מה שהפך את המעריצים לבלשים שניסו להפתיע ולגלותם ולדווח על כאלה לכל העולם.

פול מקרטני, האבנים המתגלגלות ומייקל ג'קסון היו רק חלק קטן ממאות המפורסמים והסלבס שהשתתפו בפרקי הסדרה במהלך השנים.

"משפחת סימפסון" הצליחה גם לחזות לא מעט פיתוחים טכנולוגיים, כמו השעון החכם שניתן לתת לו פקודות קוליות ושיחות הווידאו בטלפונים. היה בה אפילו רובוט של ספרנית שהציע ספרים מתאימים לקוראים.

במהלך השנים הסדרה הזו העמידה סדרות שנוצרו ברוחה, ביניהן "סאותפארק" ו"איש משפחה".


הנה סיפורה של הסדרה "משפחת סימפסון":

https://youtu.be/GkZC51pEV8M



איך נולדה סדרת האנימציה המצליחה על הסימפסונים:

https://youtu.be/rPzgH-bJZJg


הנה קטע מתורגם שמדגים את השפה והסגנון של משפחת סימפסון:

https://youtu.be/8cahD3cT9xU


כמה דברים שלא ידעתם על הסימפסונים:

https://youtu.be/SZ5gBXjd_gE
מה היה מיוחד בקליפ של השיר "מותחן"?



הוידאו קליפ המושקע והמאד יקר לזמנו שיצא לשיר "מותחן" של מייקל ג'קסון היה מאד שונה מכל הקליפים שנעשו עד אז. ראשית, הוא היה באורך של 14 דקות. קליפים באותה התקופה לא היו כה ארוכים, כיוון שהשירים היו קצרים והקליפ הציג את השיר בלבד. בקליפ של ג'קסון נעשה ניסיון לספר סיפור של ממש, מעין סרט קצר. הקליפ זכה לפופולאריות עצומה ולביקורות מצוינות לגבי האיכויות שלו. בנוסף לשני פרסי גראמי שבהם זכה השיר עצמו, גם הוידאו קליפ זכה בשלושה פרסי MTV - הפרסים היוקרתיים ביותר לוידאו קליפים.

אבל את השיא היה צריך להמתין כדי להשיג - בשנת 1999 דרג ערוץ ה-MTV, מרכז הקליפים העולמי והיוקרתי ביותר, את הוידאו קליפ של "מותחן" כוידאו קליפ הטוב ביותר שנעשה אי פעם!


הנה הקליפ "מותחן" של מייקל ג''קסון:

http://youtu.be/sOnqjkJTMaA
מהן 15 דקות התהילה של אנדי וורהול?



אנדי וורהול היה כנראה נביא מודרני. אמירתו בשנות ה-70, שבעתיד יוכל כל אחד לזכות ב-15 דקות של תהילה, הפכה לנבואה שהתממשה בדייקנות נדירה. הנבואה הוורהולית הוגשמה במלואה בעידן תכניות הריאליטי של הטלוויזיה. כשהוא אמר את זה, לא זכו אנשים רגילים להגיע אל מסך הטלוויזיה, אלא אם היו פושעים או עבריינים. כיום יכול כל אדם להפוך לכוכב או סלבריטאי, רק על ידי הופעה בתכנית ריאליטי בטלוויזיה.

אגב, רעיון התהילה העסיק את וורהול לא מעט. המשפט הידוע היה רק חלק מתפיסתו, שעיצבה רבות מעבודותיו. וורהול עצמו הרי התבסס על תמונות וצילומים של מפורסמים להכנת ההדפסים הכי ידועים שלו. אבל התהליך המעניין באמת הוא שההדפסים הללו עצמם הם חלק מהעבודות שהביאו לפרסומו שלו.

אבל מה הקשר לאותן חמש עשרה דקות תהילה? - עיתונאים רבים נוהגים לכתוב על 15 דקות התהילה של פלוני או אלמוני שהודחו מתכניות ריאליטי - פרק הזמן שעוד זוכרים אותם, מזמינים אותם להשקות מוצרים ומסיבות ומדווחים עליהם בטורי הרכילות.. כשנגמרים 15 הרגעים הסמליים הללו (במציאות כמובן שהם נמשכים ימים, שבועות וחודשים) נשכח פליט הריאליטי וחוזר לאלמוניות. נגמרו 15 דקות התהילה שהוקצבו לו בידי המדיה והחברה האנושית..


הנה חמש עשרה הדקות של תהילה:

http://youtu.be/Al6Q0TFqpoU


הרצון להתפרסם ולזכות בתהילה:

http://youtu.be/7CjmvmufdLA
מיהם "חותכי הכבלים"?


הטרנד הצעיר הזה הפך כבר לתופעה חברתית ודורית וזכה לשם - תופעת "חותכי הכבלים" (Cord cutters). מדובר בצעירים המתנתקים משירותי הכבלים והלוויין לטובת צפייה בסדרות ובסרטים דרך האינטרנט. בעצם הם מסתמכים על התכנים שזמינים ברשת האינטרנט, תכנים שהם לרוב חינמיים ולעיתים בתשלום, לרוב גם הוא נמוך יחסית.

חיתוך הכבלים כבר הפך לעובדה קיימת וגדלה בארה"ב, אבל כזו ההולכת ומתגברת בארצות רבות, בעיקר בקרב הצעירים. אלה מרוויחים פעמיים, כי בצד החיסכון הכספי הניכר, הם גם חוסכים את הזפזופ והחיפוש המייאש אחרי תוכן מעניין בטלוויזיה.

תרמה לתופעת "חיתוך הכבלים" תופעת הבינג', עוד עניין של מילניאלס, צעירים מדור ה-Y, שצופים ברצף, בעונה שלמה או עונות שלמות של סדרה, מהתחלה ועד הסוף. זאת במקום להמתין לפרק הבא, שיבוא בשבוע הבא. צורת הצפייה הזו נקראת בינג' והיא תופסת במהירות הבזק. כי למי לעזאזל בדור הזה יש סבלנות להמתין שבוע?

כך הצעירים חותכים מהכבלים, או חותכים את הכבלים, לפי הדימוי, כי הם מסרבים לשלם כל כך הרבה לחבילות ערוצים מנופחות ולערוצים שאינם מעוניינים לצפות בהם. הם גם לא צריכים להמתין, כי הם רואים כל פרק מיד אחרי שהוא משודר בחו"ל וכמעט תמיד באיכות טובה יותר.

אז במקום הכבלים או הלוויין הם משתמשים בשירותים מקוונים, בתשלום זעום, או בתוכנות ובאפליקציות פיראטיות. בשנים האחרונות נוטשים צעירים בגילאי 18-34 לא רק את רשתות הכבלים והלוויין אלא גם את ערוצי הטלוויזיה. הם פשוט עברו לצרוך את הסדרות המובילות, בסטרימינג או בהורדות, אבל בכל מקרה דרך הרשת.

אגב, המעבר לסטרימרים הוא לא נטישה של מכשיר הטלוויזיה, כי בשביל לצפות בתוכן כך, משתמשים אמנם בסמארטפון, לפטופ או טאבלט, אבל הצפייה היא עדיין במסכים שמגיעים ל-60 אינץ' ויותר - מסכי הטלוויזיה המוכרים והטובים.

ואם חשבתם שזה הכל, אז המתינו עוד קצת, כי בקרוב יתבגר וייצא לחיים דור ה-Z, דור צעיר עוד יותר, שנולד למציאות נטולת ממיר לחלוטין.


הנה חותכי הכבלים:

https://youtu.be/YvmRbV9AUzk


סטרימרים מאפשרים נגישות למקורות רבים של מדיה בחינם או בזול - הנה דוגמה:

https://youtu.be/VqkBl80S174


יש מי שמתפרנסים מעזרה לאנשים שרוצים לחתוך את הכבלים וצריכים סיוע:

https://youtu.be/twzJQ7t_V3c


הנה 6 אפליקציות לחותכי כבלים:

https://youtu.be/Z7wofSNDi3E


רבים משתמשים בשירותים שכאן:

https://youtu.be/ALDL1lKiTkc


כך תעשו זאת באמריקה:

https://youtu.be/9_IP2UJfYKU
למה צריך עימותי בחירות?



העימותים בבחירות האחרונות, בין הילארי קלינטון לדונלד טראמפ, היו מלאי יצרים. מצד אחד עמדה קלינטון עם נתונים, ביטחון עצמי ושליטה בעניינים ומצד שני טראמפ - עם שפת גוף בוטחת, שפה שחצנית ונתונים שפעמים רבות לא עמדו במבחן העובדות והאמת. בבחירות הוא זכה, אז למה חשוב בכלל העימות הטלוויזיוני?

עימות בחירות (Election debate) הוא רגע חשוב מאד במירוץ לשלטון במדינות הדמוקרטיות. עימותי בחירות משודרים בטלוויזיה וצופים בהם אחוזים גבוהים מהמצביעים. בעימותי בחירות נדרשים המתמודדים להנהגה לענות על שאלות בעניינים חשובים שנוגעים למערכת הבחירות ולהנהגה עתידית שלהם. מדיעותיהם בנושאים שונים ועד התנהלות אישית, יכולת להעביר מסרים, להתמודד עם לחצים ולשדר מנהיגות - העימותים הם רגעי שיא במערכת הבחירות ובמדינות דמוקרטיות רואים בהם מבחן למועמדים. הם גם כלי שמאפשר לציבור המצביעים להתרשם מצדדים נוספים באישיותם של המועמדים.

העימות הראשון נערך בארצות הברית בשנת 1960. העימות היה בין המועמדים לנשיאות ארה"ב ג'ון קנדי וריצ'רד ניקסון. הוא היה הראשון בסדרה של ארבעה עימותים ביניהם אך היה לעימות היסטורי, מכיוון שהמחיש לראשונה את כוחה של הטלוויזיה וכיצד שינתה את הפוליטיקה לעד. בעימות הזה קבעו הצופים בטלוויזיה שקנדי ניצח, בעוד שמי שהאזינו לו ברדיו גרסו שניקסון ניצח. למעשה ניצח ג'ון קנדי בבחירות הללו, בזכות מה שראו הצופים בפעם הראשונה על המסך - מועמד שמקרין מנהיגות וקור רוח, למול מועמד שמשדר עייפות, לחץ ומגיע ל"ראיון עבודה אצל העם" כשהוא לא מגולח...

גם עימותים נוספים בהיסטוריה האמריקאית תרמו לניצחון מועמדים או גרמו להפסדים מביכים. אחד המקרים הזכורים הוא של הנשיא ג'ורג' בוש האב המביט בשעונו במהלך העימות ומשדר לחץ וחוסר נוחות, או האנחות של סגן הנשיא אל גור, שנאנח שוב ושוב ומפסיד את הבחירות לבוש הבן, מועמד כמעט חסר סיכוי מולו, שהציפיות ממנו היו כה נמוכות, עד שהביצועים הבינוניים שלו בעימות נתפסו כהישג והביאו אותו לנשיאות. זכור המתמודד רייגן המזלזל בנשיא ג'ימי קרטר במשפט "הנה אתה שוב מתחיל...", כשקרטר מדבר על שיחתו עם בתו בת ה-13 איימי שאמרה לו "מה הנושא החשוב בבחירות האלה". זכור גם המסך המפוצל שבו התעלם ברק אובמה ולא היישיר מבט אל יריבו המדבר ונועץ בו עיניים, מיט רומני. לאובמה לא הזיק העימות ואף הציג אותו שוב כמי שיודע לתקשר באופן מופלא והוא ניצח במירוץ לנשיאות פעמיים.

הטלוויזיה שינתה את כללי המשחק והעימותים לקראת בחירות הפכו למרכיב חובה בדרך שעל המועמדים לעבור בדרך להנהגה. הפוליטיקאים בעולם הדמוקרטי יודעים שעימות הוא רגע קובע וקריטי במירוץ.


הנה רגעים משמעותיים בעימותי הבחירות באמריקה - העימותים המקצועיים והקובעים למשרה החזקה בעולם:

https://youtu.be/4Y8SZDH3B_4


ניתוח החשיבות העצומה של שפת הגוף של המועמדים בעימותים טלוויזיוניים:

https://youtu.be/QPWxxmPbWsg


הנה העימות ההיסטורי בין קנדי לניקסון ששינה את פני הפוליטיקה הדמוקרטית לתמיד:

http://youtu.be/zHGs4535W_o


והעימות האחרון בין הילארי קלינטון לדונלד טראמפ:

https://youtu.be/u-tl6fvXm5I
מה היה האנטי מחיקון?



קשה להאמין שפעם, בסוף שנות ה-70, דאגה הממשלה שיווצרו פערים בין עניים לעשירים בישראל. עד כדי כך דאגה הממשלה מפערים חברתיים, שהיא הורתה לערוץ הטלוויזיה היחיד לשדר את כל התכניות בשחור-לבן ולא בצבע. החשש מכך שהעשירים יצפו בתכניות בצבע כשהשאר לא יכולים להרשות לעצמם מכשירים צבעוניים היה גדול. כך הפעילה רשות השידור את המחיקון - מתקן שממיר את כל התכניות הצבעוניות לשחור לבן. גם אלה שצולמו במקור בצבע..

אבל בעם ישראל לא מוותרים בקלות. יזמים מוכשרים בראשות מי שלימים יהיה נשיא חברת אינטל בישראל, מולי אדן, יצרו מתקן הפוך. המתקן שנמכר לכל דורש נקרא אנטי-מחיקון והוא הותקן במכשירי הטלוויזיה הצבעוניים כדי לשחזר את הצבע שהוסר בשידורים הללו. כך יכולה הייתה הממשלה להתהדר בצעדים חברתיים, בזמן שהציבור בעל הממון רואה בדיוק את מה שהוא רוצה.

כמובן שבתוך שנים אחדות בוטלה המדיניות המשונה והלא-יעילה של הממשלה וה"אנטי-מחיקון" הפך למטבע לשון שמצביע על החלטות כושלות ועל ממשלה שמתערבת באופן מיותר בכלכלה החופשית.


הנה האנטי מחיקון:

http://youtu.be/PYeNOShS1LA
איך חילחל הסגנון של דיוויד אטנבורו?



ה-BBC, רשות השידור הבריטית, היא דוגמה לרשות שידור ממלכתית שיודעת את העבודה הטלוויזיות והרדיופונית ועושה זאת מצוין. כבר שנים רבות שהיא נחשבת לתחנת הרדיו ואז הטלוויזיה וכיום גם הכבלים והאינטרנט - מהשורה הראשונה, אם לא הטובה ביותר.

ה-BBC מציג את אחד מערוצי הטבע הטובים בעולם. כמו בנשיונל ג'יאוגרפיק, המתחרה הגדול, ה-BBC מציג צילומים נפלאים, סרטים תיעודיים שערוכים נהדר ומציגים עולם שקשה לתפוס כיצד הוא מצולם.

אבל ל-BBC יש גם הקול הסמכותי של הקריינים שלו - כל אלה הופכים אותו למקור המידע הפופולארי החשוב ביותר בעולם. ויש להם גם סוד אחד, ענק, בלתי נתפס במונחים של איכות טלוויזיונית והשפעה, אל מול הצניעות והאיכות ששורדת כבר שנים רבות. לסוד הזה קוראים דיוויד, או דיוויד אטנבורו בשבילכם.

כי מבין הקריינים של BBC בולט דיוויד אטנבורו (Sir David Attenborough), הוותיק והמעולה, שעד כדי כך הפך קולו משמעותי, עד שהערוץ הוותיק מצליח להציע אלטרנטיבה ראויה ואיכותית למתחרה הכי גדול שלו, גם הוא מהאי הבריטי - הנשיונל ג'יאוגרפיק.

הוא אינו רק קריין טלוויזיה. מדובר במי שהוא גם חוקר טבע, אחד מחלוצי סרטי הטבע. הוא עצמו כתב והציג לא פחות מ-8 סדרות טבע טלוויזיוניות, בתחומים מגוונים שעוסקים בחיים עלי אדמות. בשנות ה-70 של המאה הקודמת שימש אטנבורו גם בתפקידים ניהוליים ב-BBC והיה גם מנהל בכיר בה.

אבל המדהים ביותר הוא האופן שבו המדיה והאינטרנט מגיבים לאטנבורו. החיקויים, הטון והסגנון שלו מחלחלים לתרבות המודרנית, תרבות הרשת. מדובר בסגנון שמזוהה מיד - גם בסרטוני פרסומת, גם בפרודיות משעשעות וגם בסתם סרטוני יוטיוב שמנסים להשתמש בו כאמירה - או על רצינות דבריהם, או על חוש ההומור הרב של היוצרים.


הנה חלק מסרט תיעודי של ה-BBC - בקולו המיוחד של אטנבורו:

https://youtu.be/auSo1MyWf8g


פרסומת שמשתמשת בסגנון, כדי למכור מוצר:

https://youtu.be/qMhjNPxkpRc


דומה שגם בלי קריינות, כולנו מזהים סרטון טבע טוב - רוצים להוסיף לו קריינות בסגנון הזה?

https://youtu.be/8sm9keo60nc


ובחיוך - סרטון הומוריסטי של הסטנדאפיסט המוכשר נאור ציון בסגנון אטנבורו:

https://youtu.be/6gysRe_d3I8


מה היו המסרים תת-ההכרתיים בטלוויזיה?



פרסום סמוי (Product Placement) הוא תופעה ידועה בטלוויזיה. התרגלנו כבר לראות בפרק מסדרה, או על שולחנו של מגיש טלוויזיה, מוצרים מסחריים שנמצאים שם "כאילו במקרה". אבל פעם, לא מזמן, ממש במאה הקודמת, ניסו לשווק מוצרים ורעיונות באמצעות מסרים תת-הכרתיים, ששולבו בפרסומות טלוויזיה, כפרסום סמוי ומדויק.

מסרים תת-הכרתיים (Subliminal Messages), או פרסומת תת-הכרתית, מוגדרים בעולם כפרסומת שמעבירה מסר פרסומי לצופים, מבלי שהם מודעים לכך באופן מלא, אם בתמונות חטופות, מסרים מילוליים או בכל צורה אחרת.

בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת שולבו פרסומות תת-הכרתיות למוצרים מסחריים, בשידורי טלוויזיה שונים. המחקרים השונים שנעשו באותה תקופה מצאו ששילוב פרסומות תת-הכרתיות בסרטים משפיע משמעותית על צריכת המוצרים שפורסמו כך. מחקרים מעודכנים יותר הורידו מעט את ההשפעה, אך היא עדיין קיימת.

עשור לאחר מכן, השתמש גם הממשל האמריקאי במסרים כאלה. זה נעשה בשידורי טלוויזיה של ההמנון הלאומי. בעת חילופי הכתוביות של כל שורה מההמנון הלאומי, החדירו יוצרי הסרט למשל מסרים כמו "בטחו בממשל" או "צייתו לממשלה". אלו הוצגו למשך חלקיקי שנייה. זה אמור היה להספיק כדי להקטין את מה שנתפס באותן שנים כסכנת חתרנות נגד הממשל.

הדרך הסמויה הזו לשליטה מוחית בהמונים לא הצליחה לחמוק זמן רב מתחת לעינם הפקוחה של עיתונאים ושוחרי חופש אחרים. הם עוררו מחאה גדולה והזעקה הציבורית הביאה לכך שהשימוש בפרסומות תת-הכרתיות נאסר בארצות הברית, על-פי חוק, כך נאסר השימוש במסרים תת-הכרתיים ובטכניקות כאלה ונראה שלא נעשה בהן שימוש יותר.

קשה לדעת אם הטכניקות הללו פסקו לחלוטין. בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2000 נטען שהמטה של ג'ורג' בוש שילב במסע פרסום שלו פרסומת תת-הכרתית שבה הושמץ המתחרה הדמוקרטי אל גור. תוצאות הבחירות היו ניצחון דחוק מאד של בוש. האם הפרסומת תת-הכרתית נתנה לו את הנשיאות?

קשה לדעת, אבל תיאוריות קונספירציה לגבי פסיכולוגיית ההמונים הזו נמשכות מאז שנות ה-50. כיום, בעידן האינטרנט, מועלים לא פעם סרטונים המציגים מסרים תת הכרתיים בסרטים לילדים, בקליפים, שידורי רדיו ומה לא. אבל בימינו, דומה שפחות מתרגשים מכך.


הנה המסרים תת-ההכרתיים ששימשו כפרסום סמוי בטלוויזיה:

https://youtu.be/57aVdMxAtX8


בהמנון הלאומי, כל פעם מרצדים לפני הכתוביות של השורה הבאה מסרים מהממשלה האמריקאית:

https://youtu.be/Rnkg-yCPryE


הנה חשיפה שלהם על ידי האטה של הסרט:

https://youtu.be/PS2K7YsjdaQ


הנה סרטון תעמולה מהבחירות לנשיאות בשנת 2000 כשבשנייה ה-24 מכניסים את המילה "חולדות" למועמד הנגדי, אל גור ובכך יוצרים לו דימוי שלילי:

https://youtu.be/2NPKxhfFQMs
איך הפך מקגייוור לסמל היצירתיות?



סדרת הטלוויזיה "מקגייוור" (MacGyver) הייתה סדרת טלוויזיה אמריקאית משנות ה-80, שבמרכזה הסוכן החשאי אנגוס מקגייוור (השחקן ריצ'רד דין אנדרסון), איש יקר המתנגד לאלימות ולאלכוהול ושומר על הסביבה.

החוקים של מקגייוור היו ברורים והלמו את המוסר שלו - רק באגרופים, לעולם ללא נשק חם או קר, תמיד בעזרת כושר האילתור האינסופי והידע המדעי שלו. בסדרה מקגיוור אסור שיהיה דם וצריך שיהיה קצת הומור, גם ואולי במיוחד ברגעים הקשים מאד - בקיצור, ככה עובדת סדרת פעולה שרוצה גם לחנך ולא רק לשפוך קטשופ על השחקנים המסכנים...

אגב, מקגייוור לא משתמש בנשק חם מכיוון שבילדותו הוא איבד את חבר הנפש שלו, לאחר שהאחרון שיחק בנשק חם ומת. אבל הוא עצמו סוכן חשאי ולכן, כתחליף לאקדחים ורובים שלא נוכחים בחייו, הוא פיתח את יכולות ההמצאה המיוחדות והנדירות כל כך שלו. לכן הוא היה סוג של בתיה עוזיאל עם בלורית בלונדינית, יפיוף שקט וקר-רוח וגיבור DIY שיודע לצאת מכל מצב בעזרת יכולות האימפרוביזציה (אילתור) והידע שרכש בשיעורי המלאכה בבית הספר...

הסדרה הזו והגיבור הבלתי-מנוצח ובלתי-מובס שלה, הפכו לאגדה ולסמל ליציאה ממצבים בלתי אפשריים, בעזרת נייר A4, מסטיק ושרוך של נעל ישנה.


הנה הפתיח של הסדרה הכי מרגשת של שנות ה-80:

https://youtu.be/yOEe1uzurKo


סיפורה של סדרת הפעולה "מקגייוור":

https://youtu.be/dle7i-R8n88


דוגמה לפתרון בעיה קלה...

https://youtu.be/L9L0gVzOLds


הקדימון לסדרה שמבטיחה לחזור אלינו ב-2016 ושמה... "מקגיוור":

https://youtu.be/Y-VRxbRuBjA
למה צריך לאפר אנשים שמופיעים בטלוויזיה?
למה מאפרים בטלוויזיה ובקולנוע?


האיפור בטלוויזיה ובקולנוע הוא מהמרכיבים החשובים בהפקה המקצועית. משיפור המראה ועד לעיצוב הדמויות, האיפור תורם וחשוב מאד בהפקה. בסרטים וסדרות טלוויזיה, למשל, יוסיף האיפור האמנותי אפקטים כמו חתכים, פציעות וכדומה. מאפר טוב יכול לעשות לגוף האנושי דברים שלא יאומנו, כמו להפוך את הצעיר לזקן, לפצוע, להטיל מומים, לשנות מין ועוד.

אבל תפקיד האיפור בקולנוע ובטלוויזיה הוא קודם כל לשפר את המראה של השחקנים. התאורה באולפן הטלוויזיה ובצילומי הקולנוע חזקה מאד. היא גורמת להזעה ולעור בוהק וחושפת, במיוחד בקלוז-אפ, את הפגמים בעור הפנים. פצעונים, כתמי עור, צלקות, קמטי זקנה וכדומה מועלמים ומוסתרים על ידי האיפור. אפשר לראות את זה בקלות בפניהם של המשתתפים בתכניות הטלוויזיה והסרטים, שנראים חלקים וכמעט ללא קמטים. זו העבודה של המאפרים.

אבל בנוסף להסתרת הפגמים בעור הפנים של המצולמים, עוסק האיפור גם בהדגשת חלקי פנים מחמיאים והעלמה או הסתרה יחסית של מרכיבי הפנים הפחות מחמיאים. כך מחזק האיפור את קווי הפנים ומעניק אופי לדמויות.

התוצאה, אגב, היא שלא פעם אנשים נראים שונים בטלוויזיה מאשר בחיים. אם ראיתם כוכב טלוויזיה או קולנוע ברחוב, אל תעליבו ותאמרו לו שהוא נראה טוב יותר בטלוויזיה א בסרטים. זה האיפור אשם...


הנה הסבר קצר על עבודתם של מאפרי הטלוויזיה:

https://youtu.be/OCO1VwvXD0M


בעידן ה-HD עוד יותר חשוב האיפור כי כל פגם בפנים נחשף מיד:

יש גם איפור אמנותי לטלוויזיה:

https://youtu.be/OdVKj1CRy-4
מה היה החידוש של הכל נשאר במשפחה?



הסיטקום "הכל נשאר במשפחה" (All in the Family), קומדיית המצבים ומהקומדיות הגדולות בטלוויזיה, היא סדרה ששינתה את הטלוויזיה האמריקאית ובו-בזמן הייתה להיט של ממש. זו הייתה מהפעמים הנדירות שאיכות וכמות הלכו ביחד, שהרייטינג והמבקרים חשבו אותו דבר ושהתוכנית הפופולרית בטלוויזיה היתה גם הכי טובה בה.

"הכל נשאר במשפחה" הייתה הקומדיה הראשונה שלא רצתה רק להצחיק אלא גם להיות רלוונטית ולומר משהו. היא תרמה לשינוי החברה האמריקאית באופן חסר תקדים. הטלוויזיה עברה בזכותה מהפכה של ממש ומעתה היא החלה לדון גם בנושאים אקטואליים ומעוררי מחלוקת, מאד מעוררי מחלוקת.

בלא מעט משפחות האמריקה, הסיטקום הזה יצר דיון של ממש. הדמויות הראשיות היו דמויות מרתקות ומשלימות. כולן דרמה, צחוק וניגודים, כולן טלוויזיוניות ומוקצנות, אבל באופן מסוים - כולן מוכרות לאמריקאים ממשפחתם או מסביבתם התרבותית.

העניין היה ונשאר כאן ראש המשפחה, ארצ'י בנקר. הוא פועל מספנה לבן, הכי לא פוליטיקלי קורקט שהיה אז בטלוויזיה, איש צווארון כחול בגיל העמידה, טיפוס פטריוטי ושמרני, צר מוחין, גזען, נרגן, ציניקן ושוביניסט גברי. יש לו מגוון של דעות קדומות ביחס לכל דבר, מנשים ועד למיעוטים, והוא לא מהסס לפזר אותן בנדיבות בכל פרק מפרקי הסדרה. ארצ'י בנקר מתעמת בפסקנות עם כולם. הוא רודה, מזלזל ומשפיל את אשתו המטורללת אדית, יורד על בתו הבכיינית וקלת הדעת גלוריה, לא מפסיק לריב עם חתנו הליברל והצנוני מייקל, או "ראש כרוב" כפי שהוא מכנה אותו, מנהל עימות "אמיץ" עם "הג'פרסונים", שכניו השחורים, שברוב המקרים אפילו לא מודעים לכך וכללית - יש לו מה לומר על כל דבר ובכל עניין. קצת כמו אמריקה, ארצ'י מפרנס את כולם וחש שיש לו את הזכות לכפות עליהם את ערכיו ודעותיו.

בנקר הביא את הסדרה בקביעות לרייטינג חסר תקדים בסיטקומים, עם 30% שבועי ממכשירי הטלוויזיה באמריקה. איש לא החרים אותו ורבים הפכו אותו ואת הסדרה, שבה השתלח בכל מה שליברלי, לצפיית חובה שבועית. השמרנים, מצד אחד, השתבחו בדעות השמרניות שלו ובירידות על השמאל הליברלי והרכרוכי, בעוד השמאל האמריקאי ראה בו פרודיה מצוינת, שמגחיכה את תומכי הימין ומראה כמה רע נראות הדעות החשוכות וצרות המוחין שלהם, גם ביחס לחברה וגם בתוך ביתם הפרטי.

במהלך העונות הלך בנקר והתרכך, אם כי ניתן לומר שבאופן מסוים זו הייתה אמריקה שהלכה והפנימה יותר ויותר מערכיו. בעשור הבא היא תהפוך ימנית יותר, תבחר את רייגן ותנצח את המלחמה הקרה. מעניין מה מהשינוי הזה ניתן לזקוף לזכותו.


על הסדרה "הכל נשאר במשפחה":

https://youtu.be/HhaRzI8pchI


באנקר בנאום נגד הגבלת נשק:

https://youtu.be/-lDb0Dn8OXE


טראמפ היה אוהב את זה - הנה מה שהופך את אמריקה לגדולה:

https://youtu.be/ALE6ENavvJQ
מה קרה בעימות בין קנדי וניקסון?
איך הפכה הסדרה סאות' פארק לאגדה?
מהו הסינמטוגרף של לומייר שיצר את המסך הגדול?
מה הרעיון של ה-Animated gif?
מיהו בובספוג?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.