» «
פיסול
מהי אמנות הפיסול?



הפיסול (Sculpture) הוא יצירה בתלת-ממד שתוצאתה היא "פֶּסֶל". הפסל יוצר פסלים, שהם עבודות אמנות תלת-ממדית מאבן, מתכת, חימר ועץ ועד חומרים כמו שעווה, נייר וחומרים מגוונים אחרים.

טכניקות שונות משמשות לפיסול - מפיסול בחומר ושריפתו בתנור, פיסול בתבניות עם חומרים שיוצקים לתוכן, כמו מלט וגבס, ועד לפיסול בגריעה, באבן ובעץ - פיסול שבו הפסל "מוציא" מהחומרים הללו את "הפסל החבוי" שבתוכם. הטכניקה הזו מתפתחת עד לחציבה הישירה בחומר, טכניקה לא פשוטה שגדולי המאסטרים יצרו בה את גדולי הפסלים של תקופת הרנסאנס, הבארוק והעת העתיקה.

כמו תחומים רבים באמנות עבר הפיסול במאה ה-20 שינוי חד. טכניקות מודרניות חדשות שנוצרו במאה זו יצרו שינוי במושג ובתדמית של אמנות הפיסול. מה"רדי מייד" של תנועת הדאדא, דרך אמנות האדמה, אמנות המיצג, המיצב, הווידאו ארט ועוד - מגוון של תוצרים וחומרים חדשים נכנס לעולם הפיסול, כמו גם עבודות שנוצרו משילובי חומרים וטכניקות. כל אלה שינו את אמנות הפיסול. אם בעבר נחשב הפיסול הקלאסי לאמנות נצחית, כיום ברור שחלק מהפסלים ועבודות האמנות הפיסוליות שנוצרים, לא יישמרו לדורות הבאים.


הנה הפיסול הקלאסי מיוון ורומי העתיקות:

https://youtu.be/D9LzdpVi_cw


עבודתו של הפסל באבן:

https://youtu.be/WbLqrsHJEVc


תולדות הפיסול והשינויים שעבר לאורך התקופות:

https://youtu.be/BQ1FWKC_qxE


הסבר מקיף על תולדות הפיסול - מהפיגורטיבי ועד למופשט:

https://youtu.be/4eNX_xFt-sU


עבודות מודרניות של מודיליאני וג'יאקומטי:

https://youtu.be/aU_bi0Oihy4


פיסול מודרני ומופשט מהטייט מודרן בלונדון:

https://youtu.be/qCux_TRjXNw


ופסל מודרני שמפסל בעזרת תוכנה תלת-ממד בעץ לביד, סנדוויץ':

https://youtu.be/ui4e02Xwz94
עזרא אוריון
מי היה פסל המדבר?



עזרא אוריון היה פסל ישראלי, שפעל לפיסול סביבתי, במרחב. הוא פיסל פסלים "אדריכליים" בערים שונות בישראל, פסלי מדבר בנגב ובסיני ובעולם כולו. אוריון יצר פסלים סביבתיים ברוח "הפיסול הטקטוני". כך הוא כינה את הפסלים שמוקמו על ידו בקווי שבר גאולוגיים וברכסי הרים. משדה צין ועד תל-חי, ממצפה רמון אל בקעת האנפורנה שבנפאל - עזרא אריון היה קול אמנותי יחודי ובעל תפיסה ויזואלית ופילוסופית-אמנותית מקורית משלו.

במקביל לפיסול עסק אוריון גם בכתיבת שירה איכותית, היה לוחם ומפקד בכיר בצה"ל, ניהל גופים שונים, הרצה ולימד והיה ממקימי בית הספר הסביבתי שבמדרשת שדה בוקר. כראוי לאישיותו, הוא גם ערך כתב עת בין-תחומי והיה אמן פעיל ושופע רעיונות.

בחשיבתו המקורית, אפילו אל החלל הוא הגיע עם אמנותו. זה קרה כשיצר בעזרת נאס"א וחברות טכנולוגיה פסלי חלל מקוריים, החל מפסל שהוצב, על פי הוראותיו, על ידי הרובר של נאס"א על כוכב הלכת מאדים ועד ל"סופר קתדרלה" - מעין קתדרלת חלל עשוייה מזרקורי לייזר, שגובהה מיליארד קילומטרים. מאז נשלחה על ידי אוריון מכדור הארץ, היא נעה במהירות האור, ברחבי שביל-החלב.


הנה עבודת הפיסול המדברי המרשימה של אוריון:

https://youtu.be/O08CfWoFHnU


עבודתו "כן שיגור של ההכרה":

https://youtu.be/IC5s6Tt_f2M


הפסל "מעלות":

https://youtu.be/2q05hBzgbzU


דמיינו שבחלל הזה תצמח ה"סופר קתדרלה" בגובה של מיליארד קילומטרים:

https://youtu.be/zr6VQDCLdlk


והנה סרט תיעודי קצר על עזרא אוריון ופסליו, במיוחד העבודה באנפורנה שבנפאל:

https://youtu.be/orkfCwMyZOw?long=yes
אנדרטת קרייזי הורס
איפה נמצא הפסל הגדול ביותר בעולם?



לאחר שנדחתה בקשת האינדיאנים להוסיף את פני מנהיגם לפסל הגדול של הר ראשמור, החל הפסל קורצ'ק ז'ולקובסקי, לפני 65 שנה, לפסל ב"גבעות השחורות" שבצפון דקוטה ארה"ב את הפסל הגדול בעולם. הסוף אינו נראה קרוב.

בשנת 1948 החלו צאצאי שבטי הסיו בהקמת אנדרטה עצומה, לזכרו של "קרייזי הורס" ולזכר תרבותם שנכחדה. על אף שהפסל מת כבר לפני 30 שנה, ממשיכים בני משפחתו לעבוד על הפרויקט ולהקדיש את דמי הכניסה לאתר הפופולארי, ביחד עם תרומות של נדבנים אמריקניים עשירים, כדי להמשיך ולהשלים את העבודה על הפסל.

המצביא האינדיאני המהולל "קרייזי הורס" ("זה שסוסו משוגע") הוא אולי האינדיאני הכי זכור במלחמה האבודה של האינדיאנים במלחמתם נגד שלטונות ארצות הברית, שפלשו לשטחי האינדיאנים והפריעו לאורח חייהם של שבט הלקוטה שבראשו עמד. בראש לוחמיו הוא הצליח להביס את הכוחות האמריקאים והצליח אף להשיג ניצחון צבאי מרשים בקרב ליטל ביגהורן בשנת 1876. אגב, היחידים שאינם משלמים דמי כניסה לאתר האנדרטה הם האינדיאנים.


הנה סרטון של אנדרטת קרייזי הורס בצפון דקוטה:

http://youtu.be/2gkQWxw17ao?t=17s
ספומניקים
למה נועדו הספומניקים המבודדים של יוגוסלביה?



הספומניקים (Spomenici) של יוגוסלביה הם מונומנטים עשויי בטון, אנדרטאות במראה עתידני, חוצני ומרשים במיוחד. ספומניקים אלה, בעלי מראה המדע הבדיוני, פזורים מאז העידן הקומוניסטי ברחבי מה שהייתה פעם יוגוסלביה. הם מוקפים לרוב בטבע ירוק, כשהצמחייה לא פעם מטפסת עליהם ומשתלבת בהם באופן טבעי.

הספומניקים נוצרו החל משנות ה-60 בהזמנת השליט הקומוניסטי אז, המרשל טיטו. הוא ביקש להציבם באתרי הקרבות של מלחמת העולם השנייה ובמחנות הריכוז שבנו הנאצים התחומי ארצו. הספומניקים המרשימים בגודלם ובצורתם נועדו להדגים את הביטחון הקומוניסטי והעוצמה של מה שהייתה אז רפובליקה סוציאליסטית קשוחה ובעיקר קשה לאזרחיה.

עד שנות ה-80 היו הספומניקים מוקד משיכה להמוני מבקרים, חלק מתרבות נופש וטיול של אזרחי המדינה הסגורה והמסוגרת, שלא היו בה אתרי טיול רבים ושאזרחיה כמעט ולא יצאו ממנה לחו"ל.

עם פירוקה של יוגוסלביה למדינות חופשיות ועידן של חופש לאזרחים, הם הפסיקו לבקר במוניומנטים הקומוניסטיים הללו. הם היו בעיניהם סמל לשלטון עריץ שהיוגוסלבים שמחו להיפטר ממנו. הספומניקים ננטשו לגורלם, ללא תחזוקה וללא עניין בהם עוד. כיום הם הולכים ומתפוררים, אך מי שרואים אותם בפעם הראשונה מתרשמים מהם מאד. פעם הם הרי היו ההוכחות האמנותיות לגדולתה הזמנית של אומה ששלט בה דיקטטור חזק ושחשבה שהיא זו שגרשה את הנאצים.


הנה הספומניקים במה שהייתה פעם יוגוסלביה:

https://youtu.be/mP8ruHi1mFI


זהו אחד הבולטים והמרשימים שבהם - הספומנק של פודגרי בקרואטיה:

https://youtu.be/L9ELBExpmkU


הנה הוא ממבט הרחפן:

https://youtu.be/xUEzeOt6XpQ


מצגת וידאו של כמה ספומניקות מרתקות מיוגוסלביה:

https://youtu.be/g_eUoFMCeA8


קליפ שצולם בספומניקים המרשימים הללו:

https://youtu.be/2Z4gcJM5bG8


סרט תיעודי על הפסלים הללו:

https://youtu.be/KV7sTzbzL5s?long=yes

פיסול

איקרוס הנופל
מהו איקרוס הנופל?



פסל "איקרוס הנופל" הוא המונומנט שנמצא בעמק המקדשים בסיציליה. זהו פסלו המרהיב של הפסל איגור מיטוראג' (Igor Mitoraj) שבו מוצג איקרוס היווני, כשהוא שכוב על האדמה ומת. זאת על רקע וליד מקדש קונקורדיה שבעמק.

הפסל מנציח את איקרוס, בנו היחיד של דדלוס. סיפורו במיתולוגיה היוונית מתאר כיצד עף אל השמיים, ביחד עם אביו, בכדי לברוח מהמלך מינוס. הם עפו בעזרת כנפיים מנוצות ציפורים, שחיברו בעזרת חוטים עם שעווה ודונג. אבל איקרוס שכח את אזהרתו של אביו, לבל יגביה לעוף ויתקרב לשמש, ובהתלהבות על שהם עפים, הוא החל להתרומם למעלה, להתקרב לשמש וליפול, כי השעווה והדונג נמסו מחום השמש.


הנה עמק המקדשים עם הפסל המרשים:

https://youtu.be/-VOUeoAExCI


וביקור והסבר על עמק המקדשים, כשהפסל מצולם בדרך אגב:

https://youtu.be/fN7SFscrsvk


עוד פסלים של האמן איגור מיטוראג' בעמק המקדשים:

https://youtu.be/GCJXX4oCgS4


האזור שלו - חבל אגריג'נטו שבסיציליה:

https://youtu.be/yH07cYdd7nM


סיפורם של דדלוס ואיקרוס:

http://youtu.be/7yp_igX-sDs


וסרטון ארוך של פסליו של איגור מיטוראג' בעמק המקדשים:

https://youtu.be/Bm1zJVxKaY4?long=yes
ארד
מהי מתכת הברונזה או הארד?



מתכת הארד, או הברונזה, היא מתכת שאינה מתכת טהורה, אלא סגסוגת. היא מורכבת משתי מתכות: נחושת ובדיל.

הברונזה הומצאה לפני מעל 5,300 שנים. ההמצאה הזו הייתה חזקה מהברזל והייתה להמצאה חשובה מאד, שגם תרמה לקידמה האנושית. בין השאר יצרו ממנה אז כלי נשק, כלי אוכל וכלי עבודה.

בזכות התרומה העצומה שהייתה לברונזה ניתן לזמן ההוא, שבו פותחה, השם "תקופת הברונזה".

כיום משמש הארד או הברונזה ליציקת פסלים, מדליות, מטבעות ופעמונים.


כך יוצקים חרב מארד:

http://youtu.be/8c2xiKFLnYY


כך יצרו את הברונזה, המתכת הקשה והשימושית בימי קדם:

http://youtu.be/eEWIuyeNp2k


הנה פיסול בברונזה:

http://youtu.be/yqEi6qo7_H4
זורק הדיסקוס
מה מיוחד בפסל זורק הדיסקוס?



זורק הדיסקוס הוא פסל שמציג אתלט יווני המטיל דיסקוס בתחרות שהייתה מתקיימת במשחקים האולימפיים ביוון העתיקה. אנו מכירים את הפסל המפורסם בתור פסל שיש יווני מהתקופה הקלאסית, אך במקור הוא היה פסל ברונזה שפיסל האמן מירון. פסל השיש שאנו רואים היום הוא העתק שנעשה בתקופה הרומית מהפסל המקורי. רק הוא שרד ולא הפסל המקורי עשוי הברונזה.

אגב, לא רבים יודעים שלצד זורק הדיסקוס הרומי האמיתי מסתובב בעולם פסל שהוא זיוף שלו. מדובר בפסל שנמכר למיליונר אמריקאי, בתור עוד העתק רומי של הפסל היווני המדובר. תוכלו לזהות את הזיוף בזכות טעות גסה של הזייפן - ראשו של זורק הדיסקוס מביט בו קדימה ולא אל הדיסקוס, כמו בפסל המקורי.

תרגיל בילוש:
==========
היכנסו לגוגל תמונות ונסו למצוא אילו מהפסלים המצולמים של זורק הדיסקוס הם של הפסל המקורי ואילו הם של הפסל המזויף.


הנה סרטון על זורק הדיסקוס המפורסם:

http://youtu.be/OhJKDqZgNXg


ניתוח גדולתו של פסל זורק-הדיסקוס:

http://youtu.be/Cp55h-_F4Wk


הסבר על הפסל המודרני של "זורק הדיסקוס" מאת האמן סוי ג'יאנגואו שמתייחס לפסל העתיק:

http://youtu.be/UeLhz6TdS4k?t=6s
הר נמרוד
מה סוד ראשי הענק של הר נמרוד?



פסגתו של הר נמרוד שבתורכיה מתנשאת לגובה של 1,981 מטרים. במאה ה-1 לפני הספירה בנה אנטיוכוס מלך הקומגנה שני מקדשים על פסגת ההר. את האחד הוא כיוון לזריחת השמש בעוד שהשני פונה לכיוון השקיעה.

כיום פזורים על פסגת ההר פסלי ענק שבורים של זאוס, אבי האלים היווני, ביחד עם האלים הרומיים אפולו ופורטונה אלת המזל וגם אלים זרים כמו האל הפרסי מיתרה ועוד.

פסלים הענק שגובהם כ-10 מטרים שבורים כיום לגמרי. גובה כל ראש שלהם הוא כשני מטרים.


הנה סרטון עם סיפורו של הר נמרוד:

http://youtu.be/roN9TGegbl8?t=29s


הנה המראות הקסומים של פסלי ונופי הר נמרוד:

http://youtu.be/1ZCxBRA66u4


מיכאלאנג'לו
מה היה שמיימי באמן מיכלאנג'לו?



מיכלאנג'לו (Michelangelo), או מיכאלאנג'לו, כונה על ידי בני דורו "האלוהי". היו שהצמידו לו את התואר "שמיימי". הוא נחשב לאחד מגדולי הפסלים בהיסטוריה, אולי הגדול שבהם. כדי ללמוד לפסל את גוף האדם, הרבה מיכאלאנג'לו לנתח גופות וללמוד את השרירים ומבנה הגוף האנושי לפרטיו. הגופות שניתח היו של עניים, שאוחסנו בבתי החולים ללא השגחה, עד לקבורה.

את פסליו הוא פיסל בפטיש ואיזמל והגיע לרמת דיוק שלא תאומן בפרטים. יכולתו לתאר כל איבר בגוף האנושי, כל נים בפניו וכל קפל בבגדים, הטכניקה שלו בבניית פרופורציות מושלמות - כל אלה הפכו אותו למייצג של אמנות הרנסאנס במובן הכי מופלא שלה.

מיכאלאנג'לו (או בשמו המלא: מיכאל אנג'לו די לודיבקו באונאררוטי סימוני) הוא אחד האמנים החשובים בהיסטוריה של האמנות. הוא פעל בתקופת הרנסנס. מיכאלאנג'לו היה צייר, פסל, משורר, מהנדס ואדריכל. השפעתו על בני זמנו ועל האמנות בכלל היתה גדולה מאד.

רבות מיצירותיו של מיכלאנג'לו, כגון הפסל דוד, משה, הפייטה של מריה וישו בוותיקן והפרסקאות בקפלה הסיסטינית ("בריאת העולם"), נחשבות מהחשובות שבאמנות העולמית.


הנה סיפור חייו:

https://youtu.be/V6ON7F4Wn4k


עוד מילדותו וחייו של מיכלאנג'לו:

https://youtu.be/ML1PA_Dxa_M


רבות מעבודותיו של מיכאלאנג'לו:

http://youtu.be/MFuS3hZIpW8


ביוגרפיה של מיכלאנג'לו:

http://youtu.be/qQ98sERHhto


וסרט ארוך על חייו ויצירתו של מיכלאנג'לו:

https://youtu.be/-N4INxLPO5c?long=yes
מה יש במקדש קרנק שבלוקסור?



מקדש קרנק הוא מהמקדשים הגדולים בעולם. הוא נחשב פלא ארכיטקטוני מופלא ומרתק. במקדש ניצבים על שטח של 6,000 דונם 134 עמודים עצומים בגובהם ובגודלם, לידם שדרות של פסלים, ספינקסים, אובליסקים ועוד. במרכז המקדש נמצא האגם המקודש שלו.

גם מקדש קרנק וגם מקדש לוקסור הסמוך לו נמצאים בגדה המזרחית של הנילוס. זהו אזור המכונה היום "עיר החיים".


הנה סרטון של מקדש קרנק:

http://youtu.be/VbqJvlTIr-Q


הנה עמודי מקדש קרנק עצומי המידות:

http://youtu.be/vyiUzByseX8


הנה סרטון בעברית על מקדש קרנק:

http://youtu.be/bcrcDtP6vGc
מה תרם המלאך המחייך לעולם האמנות?



בחזית של קתדרלת ריימס שבצרפת ניצב פסל יפה וחביב שעשה היסטוריה של ממש. בכנסייה הגותית היפה הזו מהמאה ה-13 ניצבים פסלים רבים, חלקם יצירות מופת גותיות של ימי הביניים.

אבל הפסל הידוע ביותר בריימס הוא המלאך המחייך. הפסל הזה הוא הפסל הידוע הראשון שבו מלאך מביע רגש. מדובר בימי הביניים והפסלים הקדושים והמלאכים שפוסלו עד אז היו חסרי הבעה או בעלי הבעה שלווה, שהייתה מקובלת אז.

החיוך של המלאך המחייך היה חדשני באמנות של ימי הביניים והוא שימש כמקור השראה לפסלים רבים. בעקבותיו הקנו אמנים רבים לדמויות המפוסלות על ידם הבעות פנים והכניסו בהם רגש ומבע אנושיים. מהפכה של ממש באמנות, שעד אז נשלטה לחלוטין בקוד הדתי המחמיר.

לא ידוע מי פיסל את המלאך המחייך, אך יש שמייחסים אותו לאמן והאדריכל הגאון מימי הביניים וייאר דה אונקור.


הנה סרטון של המלאך המחייך מקתדרלת ריימס:

http://youtu.be/QQOVzVtxguY?t=1m47s


הנה רישומים של וייאר דה אונקור שמעידים על סגנונו:

http://youtu.be/2_5-EHsDGKE
מהו ריאליזם?



הריאליזם הוא סגנון שמציג את האופן המדויק שבו נראים דברים במציאות. ציור ריאליסטי, שנקרא גם פיגורטיבי, הוא ציור מדויק. ממש כמו צילום, ציור ריאליסטי משחזר את המראה האמיתי של המצויר בו ועוסק במציאות בלבד, בלי מיתוסים ונושאים מהעבר.

פיסול ריאליסטי יציג את המפוסל באופן מדויק, עם הקפדה על כל פרט ושריר של הדמות המפוסלת למשל.

קולנוע ריאליסטי ידגיש את הפרטים המוכרים מהמציאות, צילום במקומות האמיתיים שבהם התרחשו הדברים, בצילומים מרחוק, טייקים ארוכים וללא עיוות התמונה ואפקטים אמנותיים.


הנה סרטון עם ניתוח של ציור ריאליסטי:

http://youtu.be/ArCbx99mc8k
מה זה מודל באמנות?



מודל הוא בן-אדם שמציג את גופו מול האמן או מול כיתת תלמידי אמנות והם נעזרים בדמותו כדי ליצור יצירת אמנות שמבוססת על דמות המודל, כעזרה לדמיונם.

מודל עירום הוא אדם שמציג את גופו כשהוא עירום, לשם יצירה של תמונת עירום או פסל עירום. מדובר באמנות לכל דבר והמודל והאמנים אינם חשים מבוכה בסדנה כזו, עם מודל עירום.


הנה סרטון אנימציה שמציג אמנים שנעזרים במודל כדי לפסל ולצייר:

http://youtu.be/stOrl-GWhe0
איך נשכחה הפסלת הגאונית קאמי קלודל?



המקרה של הפסלת קאמי קלודל (Camille Claudel) הוא ללא ספק מהעצובים בהיסטוריה של האמנות. קלודל, נערה כפרית שהתגלתה בגיל צעיר מאד כעילוי בפיסול, התקבלה ללימודי אמנות ולמדה באחד המוסדות המכובדים בצרפת. שם היא הכירה את אוגוסט רודן, האלוהים של הפסלים הצרפתיים באותה תקופה ומגדולי הפיסול בכלל. היא הפכה לאהובתו ובמקביל הייתה לפסלת מוכשרת בזכות עצמה.

פסלת מוכשרת? - בגיל 18 נחשבה קלודל ללא פחות מגאונה. היא פעלה בתחום שהיה עד אז נחלתם של גברים בלבד והפגינה רמה כה גבוהה שלא מעט חשדו שעבודותיה הן העתקות של רודן עצמו. אך האמת כנראה מעט שונה. הפסלים שיצרה הציגו יכולות גבוהות מאד של תיאור אנושי, שהיו דומים ברמתם רק למאסטר והמאהב שלה. אמרו שהיא למדה ממנו המון, אך יש רבים שסבורים שבמקביל הוא למד ממנה לא פחות, אולי אף יותר משלמדה ממנו. הוא נעזר בה כשוליה שלו, פיסל המון פסלים בדמותה ואף אימץ מפסליה שלה, חתם עליהם בעצמו והציגם כיצירותיו. לא פחות.

במקביל להצלחתה האמנותית המרשימה, היא חיה בזוגיות עם אחד הגברים הנערצים בפאריס של סוף המאה ותחילת המאה ה-20. רודן הכרזימטי והנערץ אהב אותה והיא אהבה אותו, אהבה מטורפת ומלאה יופי. היא כמעט ושכחה שבבית מחכה לו רעייתו האוהבת לא פחות. אך לאחר 15 שנים של אהבה גדולה לרודן הנשוי, הוא שב לאשתו וקלודל ננטשה על ידו. בודדה, עניה ומתוסכלת, היא הלכה ושקעה למרה שחורה ואיבדה את צלילות דעתה.

היא מצאה את עצמה בודדה ודחויה על ידי משפחתה, שראתה בושה בבת המוכשרת, שלא הקימה משפחה ובילתה את מיטב שנותיה עם גבר נשוי. מצבה הנפשי של מי שיכולה הייתה להפוך לאחת מגדולי האמנות בכל הזמנים הלך והדרדר. היא ניתצה רבים מפסליה המעולים ובהדרגה איבדה את שפיותה. בשלב מסוים לא נותרה לבני משפחתה ברירה והם חתמו על אשפוזה בבית חולים לחולי נפש. היא שהתה בו למשך עשרות שנים, עד יום מותה.

עם הזמן תלך ותישכח הפסלת הצרפתיה שהשתגעה מאהבה. יחלפו שנים ארוכות עד שתתגלה, הרבה אחרי מותה, גאוניותה של קאמי קלודל. בהדרגה הושב לה כבודה האבוד. פסליה מוצבים היום במוזיאונים החשובים בצרפת, ביניהם למרבה האירוניה, מוזיאון רודן, שהאמן עצמו הציב בו את פסליו, לאחר שתרם אותם למדינתו..

זה סיפורה של אחת מהפסלות והאמניות הגדולות בהיסטוריה, שנפלה קורבן למקרה מצער של אהבה, אכזבה, שגעון ומוות.


הנה מצגת וידאו של חייה ועבודות של קמיל קלודל:

http://youtu.be/yqgbu02jdp0


סיפורו של פסל שלה והקשרים בינה לבין רודן:

https://youtu.be/szEoLQMotHw


פסל נוסף שהשתמר ולא הושמד על ידה:

http://youtu.be/VX1cYITqWwA


ופסל נוסף:

http://youtu.be/8NEZ2Q6ScSE


קדימון של סרט מ-1988 שהוקדש לקאמי קלודל:

http://youtu.be/emmVOyXKHiA


הנה אוגוסט רודן בסרטון מ-1915, שנתיים לפני מותו:

http://youtu.be/OcGTqxsIUjM
מי היה הפסל הניאו-קלאסי איגור מיטוראג'?


איגור מיטוראג' (Igor Mitoraj) היה פסל פולני שהושפע מהפסלים היוונים ומסיפורי המיתולוגיה. אצלו תורגמה ההשפעה הזו לפסלים שמזכירים חלקי גוף ודמויות קטועות איברים, שאף אחד מהם אינו שלם. אבל זה לא נבע מגניבה אמנותית אלא משימוש בתבניות אסתטיות מוכרות, בהקשרים שאיננו רגילים לחוות אותם.

מיטוראג' גם רצה להעביר באמצעות האמנות שלו רעיונות על יופיו של גוף האדם, למול השבריריות שלו. במילים אחרות - הוא יצר קלאסיקה פוסט-מודרנית והעמיד אותה ליד קלאסיקה הממוקמת במקומות קלאסיים. לכן נהג להציג את עבודותיו הניאו קלאסיות המרתקות, במקומות כמו עמק המקדשים שבסיציליה או בפומפיי האיטלקית, כשברקע שלהן ניבטים מקדשים וחורבות מהעולמות הקלאסיים של יוון ורומי העתיקות.

אבל אתם בטח רוצים דוגמה עוד יותר מרתקת של הגאונות שלו, נכון?

אוקיי... הוא עשה זאת בצורה מרתקת גם בעבודות קודמות שלו, כמו זו שבה איחד ב-2003 את מראות הפיסול בסגנון היווני העתיק עם הסיפורים של הנצרות. בניגוד למגמות השולטות באמנות המודרנית, של הפשטה והמשגה, פנה מיטוראג', כהרגלו, אל הקלאסיקה בחיבור שלו, בין מלאכים נוצריים לגופים שמזכירים פסלי ספורטאים יווניים ואלילות פגאניות.

החיבור שעשה, בין עולם הדימויים הנוצרי לקלאסיקה ובין סיפורים נוצריים למראות של גופות שבורים, ראשים ערופים וגפיים קטועות, המאפיינים את עבודותיו ולקוחים ממראות הפסלים היווניים שאנו רגילים לראות במוזיאונים הארכיאולוגיים, סייעו לחיבור העל-זמני והעל-תרבותי המיוחד שלו, בין ישן מאד לישן פחות ישן.


הנה עבודות של איגור מיטוראג':

https://youtu.be/xXU8An6Ukyg


תמונות מפתיחת תערוכה שלו בלונדון 2014:

https://youtu.be/T-JiwmJ9XXg


תמונות מהתערוכה בפומפיי:

https://youtu.be/GqeJtXiFIzU


ותערוכה בעמק המקדשים באגריגנטו:

https://youtu.be/pbEW-MWi4m0
מהם הגַרְגוֹיְלִים שבקירות הכנסיות?



לפני שנים הוציאו בוולט דיסני את הסדרה המצוירת "הגַרְגוֹיְלִים", שבה קמים פסלי מפלצות מאבן לתחיה מידי לילה, בטירה ששוחזרה על גבי מגדל מודרני בניו יורק. אבל מהם אותם גרגוילים מוזרים?

ובכן, הגַרְגוֹיל (Gargoyle), כמו הכרכוב, או הגרוטסק, הוא פסל שד, רכיב פיסולי המשובץ במבנים עתיקים, לרוב בכנסיות וקתדרלות נוצריות, ונועד להוות גם סוג של אלמנט פיסולי אמנותי, אבל גם... מרזב.

מרזב? - ובכן, כן. בבניינים כאלה חשוב מאד שהמים יירדו מהגגות, בכדי שלא לגרום לנזקים ודליפות מים, שבכנסיות ובקתדרלות הגדולות יכולים לגרום נזק עצום לתשמישי הקדושה וליצירות האמנות היקרות והעתיקות כל כך.

אבל לצד זה שה"גרגויל" שימש כמרזב, הוא שימש כדי להפחיד. אבל למה צריך להפחיד אנשים בבניין? - ובכן, התשובה קצת משונה, כי הוא לא נועד להפחיד בני אדם, אלא שדים ורוחות רעות, כך שיימנעו להיכנס לכנסייה!

מצד שני, יש המאמינים שאלה הנשמות של מי שחטאו ומשלמים את מחיר החטאים שצברו.

צורת המפלצות דמויות הדרקונים, השדים או סתם יצורים שלא נשמח להתחבר איתם, הופנו תמיד כלפי חוץ והפחידו את האנשים שעברו ליד המבנה. בשביל הכנסיות היה כאן איום לא מוסווה מדי, על המאמין הרשלן, שלא הגיע זמן רב לווידוי ולתפילות ובבנייני ציבור אחרים סתם עניין של טרנד ימי ביניימי נפוץ.

כך או כך, הגרגוילים מאפיינים את האדריכלות הגותית, בה מיקמו אותם על קצה הגג כמרזבי מים קישוטיים.

לא פעם תוכלו לראות פסלי שדים ומפלצות כאלה, שהם לא מרזבים. על אף שבציבור מכנים בדרך כלל את כל פסלי המפלצות והשדים "גרגויל", יש אבחנה ברורה בין "גרגויל" לבין הסוג השני, המכונה "גרוטסק". בעוד שהגרגויל הוא מרזב מפוסל ומעוצב כמפלצת, הגרוטסק הוא פסל של מפלצת שאיננו מרזב. עם זאת, מחוץ לחוגים המקצועיים מקובל לכנות את שני סוגי הפסלים בשם "גרגויל".


הנה גרגוילים שיוצאים מקו המבנה, להורדת מי הגשמים:

https://youtu.be/VPLID9Y5ydw


הגרוטסקות ששורשיהן בימי הביניים:

https://youtu.be/nOlE_malBqk


הנה גרגוילים בכנסיית נוטרדאם (לצד גרוטסקות, שאינם מרזבים):

https://youtu.be/E9p13CnTJ6M


הנה הגורגוילים מהסרט של דיסני בשם זה:

https://youtu.be/ygrEVnrg3Ic


וסרט תיעודי על הגרגוילים:

https://youtu.be/Y60e92MFnJE?long=yes
מהו הפסל רקדנית בת 14?



האמן הצרפתי אדגר דגה ידוע מאד בציורי הרקדניות והמחול שלו. אבל לא רבים מכירים את הפסל היחידי של דגה "רקדנית צעירה בת ארבע עשרה". הפסל נוצר בשנת 1880 והוא היצירה הפיסולית היחידה שהציג דגה בימי חייו.

הפסל המקורי, בגובה של כ-99 ס"מ, מציג את דמותה של רקדנית בלט צעירה העומדת על כן נמוך העשוי עץ. גופה של הרקדנית עשוי שעווה צבועה שנועדה לחקות צבע של עור אנושי. דגה הוסיף לפסל פריטים נוספים כמו חצאית הבאלט האמיתית, פאה וסרט לשיער. מבחינתו נועדו הפריטים הללו להוסיף מראה אמיתי לדמות הרקדנית. אמנם "רקדנית קטנה בת ארבע עשרה" אינו פסל ששייך לסגנון הרדי מייד, בו נאספים חפצים יומיומיים ליצירות אמנות, אבל הוא הקדים אותו במעט.

כיום יודעים חוקרי האמנות לספר שהדמות בפסל היא תלמידת באלט בשם מריה ון גותהם. הוא הוצג בתערוכה השישית של קבוצת האמנים האימפרסיוניסטיים בשנת 1881. מבקרי האמנות ביקרו אותו קשות כפסל "מכוער" ו"מגוחך".

בשנים שלאחר הצגתו של הפסל, יצרו ממנו עותקים רבים, שפוזרו מוזיאונים בעולם. כיום שווה הפסל המקורי מיליוני דולרים.


הנה סרטון של "רקדנית קטנה בת ארבע עשרה" מאת אדגר דגה:

http://youtu.be/4owyefkcIhE


הנה סרטון נוסף של פסל הרקדנית:

http://youtu.be/Nrimokda5Mo


מי הפרעונית שעשו לה פוטושופ?
מי הייתה נפרטיטי?


פסלה הלא גמור של המלכה נפרטיטי מציב אותה כאחת הנשים היפות בתולדות מלכי מצרים. הפסל המפורסם של המלכה, שפירוש שמה הוא "המושלמת", התגלה בשנת 1912 בידי חוקר מצרים הגרמני לודוויג בורקהרדט. הוא נמצא בסטודיו של האמן שיצר אותו. זהו ככל הנראה עותק של פסל רשמי, שלא נמצא מעולם.

מחקר שנערך לפני כמה שנים הראה שמתחת לשכבת הפנים היפה של המלכה המצודדת, ישנה שכבה של פנים רגילות לחלוטין ולא יפות מדי. הועלתה השערה שאולי נפרטיטי היא דוגמה עתיקה במיוחד לפוטושופ - מצב שבו המלכה או המלך דרשו לייפות את הפנים כדי להיראות טוב - ממש כפי שעושים היום לדוגמניות ושחקניות בעיתונים..

המלכה נפרטיטי שחיה במאה ה-14 לפני הספירה הייתה אשתו של פרעה אחנתון (אמנחותפ ה-4), ממלכיה החשובים והמוכרים של מצרים הקדומה. פסלה של נפרטיטי הוא מהפריטים היקרים והמפורסמים שבמוזיאוני ברלין ומהיצירות הפרעוניות המוכרות בעולם.

יש גם טענה בת שנים רבות, שפסל נפרטיטי הוא זיוף מוצלח. הטענה מתבססת בין השאר על כך שמודל היוםי המצרי לא נראה כך. אין עוד עבודה מצרית אחת אפילו, שמציגה יופי או מראה נשי שכזה.


הנה סרטון על הפסל המפורסם של נפרטיטי:

http://youtu.be/cZuYdIRAIAs


הנה מבט מקרוב על הפסל היפה שלה:

http://youtu.be/GUnNJY7GEag?t=12s


סרטון קצר על המלכה נפרטיטי:

http://youtu.be/Pswf_peOpHo


החשד לזיוף:

https://youtu.be/Cckwn7jN3Ms


וסרט ארוך על המלכה המושלמת של הפרעונים:

https://youtu.be/Wog9cHjpOCo?long=yes
מהו גְּרוֹטֶסְק ומה ההבדל בינו לבין גרגויל?



האם ראיתם פעם פסלים של מפלצות ושדים עשויי אבן הניצבים על מבנים עתיקים - אם אלו סתם פסלים, מדובר בגְּרוֹטֶסְקים (grotesque). אם הם מרזבים מפוסלים - הם לא...

חוקרי האמנות הגותית מבחינים בין "גְּרוֹטֶסְק", או גְּרוֹטֶסְקָה, ל"גרגויל", כאשר השני הוא מרזב המעוצב כשד או מפלצת בעוד הראשון הוא פסל של שד או מפלצת שאינו מרזב.

בציבור, שאינו תמיד מבין, מקובל לכנות את שני סוגי הפסלים בשם "גרגויל", אבל אתם כבר תדעו מהיום שמה שאינו מרזב הוא "גרוטסק" ולא "גרגויל".


הנה ההסבר של הגרוטסקות והגרגוילים וההבדלים ביניהם:

https://youtu.be/HLm-3DKEQk8?t=18s


הנה הגרוטסקות ששורשיהן בימי הביניים:

https://youtu.be/nOlE_malBqk


הגרגוילים והגרוטסקות של כנסיית נוטרדאם:

https://youtu.be/E9p13CnTJ6M
מהו פסל הלבלר היושב?



פסל הלבלר היושב (The Seated Scribe) הוא פסל שמור במיוחד שהתגלה בשנת 1850 בסקארה שבמצרים. הפסל מנציח מקצוע עתיק שנולד עם המצאת הכתב במצרים העתיקה. הוא מתאר לבלר, כלומר פקיד, היושב ושוקד על עבודתו בכתיבה.

הלבלר היושב, שנמצא היום במוזיאון הלובר בפאריס, הוא חלק משורה של פסלי לבלרים יושבים, שהיו פופולריים ואופנתיים מאד בתקופה מסוימת באמנות של מצרים העתיקה.

גובהו של פסל הלבלר היושב הוא מעט יותר מחצי מטר, עשוי אבן גיר והוא אחד הפסלים הריאליסטיים, אמיתיים בצורתם, שנותרו מעידן מצרים העתיקה.

אחד הדברים שתורם לריאליזם שלו הן העיניים והמבט החד ומלא החיים. את המבט הזה השיג הפסל תודות לשילוב של אבני חן שחורות (מגנזיט) ואישונים שהיו בעבר משובצים בחורים קטנים. את הלבן של העיניים יצר הפסל מזכוכית לבנה, כשמעליה ומתחתיה שני פסי נחושת צבועים.

אגב, אם חשבתם שהפקיד הזה שיושב וכותב, הוא סתם משרת אז טעיתם לגמרי. בכתב החרטומים של מצרים העתיקה, ההירוגליפים, היו מעל 2000 סימנים שונים. בשל מורכבותו, מעטים ידעו אז קרוא וכתוב. הכוח שהקנה הידע הזה למי שרכש אותו, הפך את הלבלרים, או הסופרים, מי שידעו לכתוב ולקרוא, לבעלי עמדה חברתית מכובדת מאד. סביר שהלבלר הזה שלפניכם הוא בחור מוערך ובעל הכנסה נאותה.


הנה פסל הלבלר היושב:

https://youtu.be/cxs1d3N60UI


כך נהגו הלבלרים אז לכתוב:

https://youtu.be/LoqavHDlKZ0


פסל הלבלר היושב במוזיאון:

https://youtu.be/RXXBdoDYc2g


מצגת וידאו על הפסל המפורסם:

https://youtu.be/31dn8t41dFQ
מהו מיצב המכוניות "טרנס אם טוטם"?



טרנס אם טוטם (Trans Am Totem) הוא שמו של אינסטליישן, עבודת מיצב, של האמן מרקוס בואוקוט (Marcus Bowcott), שהוצבה ברחובות העיר ונקובר, ליד גשר ג'ורג'יה, כחלק מהביאנלה, המוזיאון הפתוח של העיר.

המיצב הוא הצבה בחלל של גופים פיסוליים, שבניגוד לציור או לפסל, אינם מועברים מהסטודיו אלא נבנים בחלל שבו הם יוצגו. מיצבים צומחים בדרך כלל מרישום.

המיצב הזמני הזה, של "טרנס אם טוטם", הוצב בעיר ונקובר שבקנדה בשנת 2015. העבודה, בגובה של כ-10 מטרים, היא סוג של טוטם מודרני, שעליו הוצבו 4 מכוניות מחוצות, זו על גבי זו.


הנה אינסטליישן ה-Trans Am Totem:

https://youtu.be/gQn7fOu0QUI


והנה התוצאה של הצבתו:

https://youtu.be/6dVgzN5xSlQ


כך הציבו את המיצב במקומו:

https://youtu.be/RuxhKkRbbsA
איך ומדוע נוצר הפסל דויד?
מהו הבודהה השוכב?
מהו פסל הקתדרלה הגאוני של אוגוסט רודן?
מה הסיפור של הפסל המפורסם "משה"?
מיהי ונוס מווילנדורף?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.