» «
קומדיה
מהי בדיוק קומדיה?



קומדיה (comedy) היא יצירה דרמטית שעושה שימוש רב בהומור. באמנויות הבמה משמש המונח גם לתיאור הופעה שהמרכיב המרכזי שבה הוא ההומור.

בין מאפייניה הבולטים של הקומדיה ניתן לראות את השימוש בדמויות לא חכמות במיוחד, קלי דעת, או חסרי מודעות מספקת. לא פעם תכיל הקומדיה אנשים עם נכות, כשלים גופניים או לשוניים בולטים. גם האווירה בקומדיה היא של קלות דעת, סלחנות לנזקים וכדומה.

כיום מצליחות בטלוויזיה "קומדיות מצבים", סיטקומים, שבהם יש המון צחוק מסביב למצבים מצחיקים.


הנה הקומדיה בתכנית חינוכית (עברית):

https://youtu.be/ZKNUbTx5Dto?t=8m28s&end=11m07s?long=yes


כך נולדה הקומדיה (מתורגם):

https://youtu.be/arQ6U3ev5ic


קומדיה על בעל מבולבל שחווה את ההיריון של אשתו בצורה משונה (עברית):

https://youtu.be/4NErcCRzrEs


הנה ז'אנר הקומדיה דלארטה (עברית):

https://youtu.be/Vg52FbYTcIU


וסיפורה של קומדיית המצבים מהטלוויזיה (עברית):

https://youtu.be/FM3IkZNtNNg?t=30s&end=9m13s
מיוזיקל
איך התפתח המיוזיקל?



המיוזיקל (Musical) הוא מחזה מוסיקלי, מחזמר. המושג התפרסם בעיקר בז'אנר של הסרט ה מוסיקלי (Musical film), סרטים שבהם משולבים שירים וריקודים.

מדובר בז'אנר של סרטים שלאורך העלילה בהם השחקנים שרים שירים ורוקדים. במיוזיקל השירים בדרך כלל משמשים לאפיון הדמויות, לחשיפת של העולם הפנימי, התת-מודע, התשוקות או החלומות שלהם, או לקידום ולתיאור של התפתחות העלילה.

אמנם לשונית ומילולית נהוג לזהות את המיוזיקל והמחזמר כמושג אחד, אבל תרבותית המיוזיקל נתפס בקרב דוברי עברית רבים, או מי שאינם דוברי אנגלית, בצורה מעט שונה מהמחזמר. המחזמר, לפי האבחנה הזו, הוא בעצם המדיום התאטרלי (Musical theatre), בעוד שבעולם הקולנוע מדברים על המיוזיקל (Musical film), אחיו הקולנועי, המפורסם והעשיר יותר באפשרויות התפאורה שבו.

בתחילת ההתפתחות של הסרט המדבר, הוליווד החלה לאבד את הקהל שלה בעולם. בעוד הסרטים האילמים דיברו לכולם, בכל מקום, הסרט המדבר היה לפתע מנוכר לכל מי שלא דיבר אנגלית.

מי שהצילו אז את הוליווד היו המיוזיקלס, מחזות הזמר הקולנועיים. באותה תקופה נוצרו בקולנוע המיוזיקלס הצבעוניים ומלאי הריקודים והמוסיקה, שהכניסו הון לאולפנים שיצרו אותם. הם חשפו כוכבים חדשים, שמטבע הדברים התאימו לעולם של ה"טוקיז", הסרטים המדברים ובמקרה הזה גם מזמרים.


הנה עולם המיוזיקל, הסרט הקולנועי:

https://youtu.be/Y58MBY7Jqp8


גדול הכוריאוגרפים של המיוזיקל היה באזבי ברקלי:

https://youtu.be/K6xsBD4ZmOU


שניים מהגדולים - פרד אסטייר וג'ינג'ר רוג'רס

https://youtu.be/mxPgplMujzQ


אחד המיוזיקלס המצליחים ביותר בתולדות הקולנוע - גריז:

https://youtu.be/7JW05NMUBHs


מחווה ל-25 מהמיוזיקלס הגדולים

https://youtu.be/vdapEFiyTdY


ומתוך Across the Universe מחזמר מודרני בקולנוע, המבוסס על שירי הביטלס:

https://youtu.be/SSnw1JaL2uA
התיאטרון הקטן בעולם
איפה נמצא התיאטרון הקטן בעולם?



"תיאטרון חדר הנוחיות הקטן" שברחוב אדית' ווק (Edith Walk), במרכז העיירה Great Malvern שבאנגליה הוא התיאטרון הקטן בעולם. יש בו תריסר כורסאות ובמה וזהו.

במקור שימש אתר התיאטרון כשירותי גברים ורק בשנת 1999 המקום הוסב לתיאטרון.


הנה סרטון שמראה את ה-Theatre of Small Convenience:

http://youtu.be/PdTJCBWL4eA
תיאטרון הגלוב
מהו תיאטרון הגלוב?



תיאטרון הגלוב (The Globe Theatre) הוא שמו של תיאטרון שנבנה בסוף המאה ה-16 עבור להקת התיאטרון של ויליאם שייקספיר. ב-1613 עלה התיאטרון באש, בשל ירי תותח במחזה "הנרי השמיני" של שייקספיר, שהצית את גג הקש שלו. שנה לאחר מכן נבנה התיאטרון מחדש ונפתח, כשהפעם יש לו גג רעפים. בהשפעת הפוריטנים (תנועה שנאבקה בהשפעות קתוליות על הכנסיה של אנגליה) נסגר התיאטרון בשנת 1642 ונהרס. רק בשנת 1989 נתגלו היסודות שלו, מתחת לבניין אחר.

בשנת 1997 הוקם שחזור של תיאטרון גלוב, כ-200 מטרים מהמקום שבו ניצב בעבר התיאטרון המקורי. לבנייתו השתמשו בתכניות המקוריות של הגלוב העתיק. כיום הוא אחד המקומות המבוקשים בלונדון, לצפייה במחזות של שייקספיר. כמו בתיאטרון הגלוב האליזבטני, גם גגו הפתוח של התיאטרון החדש עשוי מקש, אך הוא בטוח יותר וכיום לא יורים יותר בתיאטרון..


הנה סרטון על תיאטרון הגלוב והסיפור ההיסטורי שלו:

https://youtu.be/m3VGa6Fp3zI


סרטון אנימציה שבו שייקספיר עצמו מספר על תיאטרון הגלוב:

https://youtu.be/P0SBg-KG4C4


קטע ממחזה על קליאופטרה ואנטוניוס:

https://youtu.be/czxcFuTTuVk


ופרסומת לגלוב:

https://youtu.be/fhWhyUD7Jp0

תיאטרון

דאוס אקס מכינה
מהו "אלוהים במכונה"?



כשבספר, מחזה או סרט מכניס המחבר לעלילה דבר שלא נובע מהשרשרת הסיבתית של העלילה, הוא לרוב עושה זאת כדי לפתור בעיות בטוויית העלילה. זה נחשב לפתרון נחות ולא אמנותי והוא זכה לכינוי "אל במכונה".

ניתן לזהות "אל במכונה" במהלך סרט למשל, שבו פתאום קורה משהו שאין לו קשר לשום דבר שקרה עד עתה ושפותר בעיה לגיבור, בלי שהוא נדרש למאמץ או תכנון כדי להשיגו. למשל, גיבור המנסה להציל את נערתו והוא עומד על סף התהום, כשהאויב מתקרב עם אקדח בידו.. אין לגיבור שום מוצא והמצב נראה אבוד, אבל לפתע האויב מקבל טלפון מהבנק שלו שמודיע לו שחסר לו כסף בחשבון.. זהו "האל במכונה", כי אין סיבה שפקיד הבנק יתקשר דווקא עכשיו. אם לעומת זאת, הטלפון היה מגיע משותפו של האויב שאומר לו שהרכב שלהם בלי אוויר בגלגלים, כי הגיבור חתך קודם את צמיגיו, זה היה פתרון יפה, שנובע מהשתלשלות העניינים ומשתלב בעלילה וברצף האירועים.

הפתרון של "Deus ex machina" היה פותר בעיות בעלילה עוד בימי היוונים, כשמכונה הייתה מכניסה "אל" לדרמה, כדי לפתור מצבים שאין דרכים אחרות להתיר אותם, במסגרת העלילה.

הביטוי "דאוס אקס מכינה" (מונח בלטינית, שפירושו הוא "אלוהים במכונה") ניתן על ידי הורטיוס, כותב הספר "ארס פואטיקה", שהמליץ לסופרים להימנע משימוש ב"אל המגיח ממכונה" כדי לפתור בעיות בעלילה. גם הפילוסוף אריסטו כתב נגד שימוש ב"דאוס אקס מכינה", הפוגם בשרשרת הסיבות בעולם שביצירה.


הנה ההסבר של "האל במכונה" בעלילה של סרטים וסיפורים:

https://youtu.be/y8fxmOrAspw?t=1m10s


בין הפגמים והבעיות בקולנוע, זה אולי הבעייתי ביותר:

https://youtu.be/Q1f7FioDiYk


ומספר סרטים ידועים שכוללים את אלמנט הדאוס אקס מכינה:

https://youtu.be/ZlhcVW-k_5M?long=yes
קבוקי
מהו תיאטרון הקבוקי?



תאטרון הקבוקי (Kabuki) היפאני הוא סוג של תיאטרון מסורתי ססגוני, הכולל בדרך כלל גם ריקודים ושירה. הוא נודע במיוחד בזכות האיפור המתוחכם שעוטים שחקני הקבוקי במהלך ההצגה.

ראשיתו של תיאטרון הקבוקי בתיאטרון עממי יפאני, שהפך לחלק מהתרבות הפופולרית של תקופת אדו, אי-שם במאה ה-17. בשלב מסוים הוא נאסר בשל תכנים לא מוסריים. במשך מאות שנים הוא פעל בהיקף מצומצם ומחתרתי. במאה ה-19 הביא העניין הרב שגילו האירופאים, שהחלו להגיע ליפאן, לחידוש מופעי הקבוקי שנתפסו כמרכיב מסורתי ומסקרן מהתרבות היפאנית.

השם "קבוקי" מורכב מסימני כתיב של משחק, ריקוד ושיר.


הנה סיפורו של תיאטרון הקבוקי (מתורגם):

https://youtu.be/oidE2SSDczw


כך נראה תיאטרון הקבוקי של יפאן ותולדותיו:

https://youtu.be/67-bgSFJiKc


וריקוד קבוקי:

https://youtu.be/-bZWfAmuKIY
אמפיתיאטרון
במה שונה האמפיתיאטרון הרומי מהתיאטרון?



בימי הרומאים נבנו אמפי-תיאטראות, צירוף של שתי מילים יווניות אמפי, שפירושה "סביב" ותיאטרון שמשמעו "מקום צפיה". כלומר, אם תיאטרון בנוי למול הבמה, האמפיתיאטרון הוא מקום צפייה שערוך מסביב לזירה. האמפיתיאטרון היה בנוי מאבנים גדולות וצורתו העגולה איפשרה לשמוע בו היטב גם ללא הגברה.

לאמפיתיאטרון היה תפקיד שונה מאשר לתיאטרון. בעוד שבתיאטרון צפו בדרמות ומחזות אמנותיים, באמפיתיאטרון נהגו לקיים קרבות גלדיאטורים שנקראו "מונרה" ומחזות ציד שבוימו להנאת הקהל (מעין תחרויות לחימה בחיות פרא).

נירון הקיסר היה הראשון שבנה אמפיתיאטרון רומי. בהמשך הוא הוצת ונשרף. גם בישראל שרדו כמה תיאטראות רומיים. המפורסם מביניהם וזה שפעיל עד היום בהופעות מוסיקה הוא תיאטרון קיסריה.


הנה סרטון שמסביר על האמפיתיאטרון של הרומים:

https://youtu.be/2CVO9Vd067U


כך נראה התיאטרון הגדול ביותר של העת העתיקה - זה של פומפיי:

https://youtu.be/t2mOd7lIGOE


ועוד פעם:

https://youtu.be/vNAM3PzGcow
המלט
במה עוסק "המלט" מאת ויליאם שייקספיר?



המלט הוא ממחזותיו המפורסמים והמצוטטים ביותר של ויליאם שייקספיר, ולדעת רבים, הטרגדיה הטובה ביותר שלו.

זהו לכאורה סיפור רגיל על מלך דנמרק שמת ואחיו יורש אותו וממשיך את המלוכה. אבל הסיפור הוא מסכת של גילויים ותככים ועלילות חצר לא פשוטות. את מקום המלך המת יורש אחיו קלאודיוס, שהופך למלך החדש ולאביו החורג של המלט (שכן הוא נושא לאישה את אמו המלכה גרטרוד). החיים חוזרים אמנם למסלולם אבל להמלט הבן קשה להינחם. הוא רואה באמצע הלילה את דמותו של אביו, המלך המנוח. אביו מגלה לו כי נרצח על ידי אחיו, המלך הנוכחי, ומצווה עליו להרגו. מכאן ואילך אנו חוזים בלבטיו המיוסרים של המלט ובשרשרת מעשי נקם טראגיים והרבה שפיכות דמים. בשל הימנעותו של המלט מלהרוג את המלך, כמו שביקש אביו, נרצח יועץ המלך, פולוניוס, בשגגה ואחריו מתים גם אופליה, בתו וגם חבריו הבוגדניים של המלט, רוזנקרנץ וגילדנשטרן.

בתוך כל המחזה ניצב לו המונולוג הידוע:

"להיות או לא להיות? - זאת השאלה:
מה נעלה יותר - לשאת באורך רוח חיצי גורל אכזר, אבני מרגמותיו, או חמוש לצאת מול ים הייסורים למרד וקץ לשים להם?
למות: לישון, ולא יותר. ודעת: השינה הזאת תשבית מכאוב הלב ואת אלף הפגעים,
זה לחלק בשר - הנה התכלית, אליה יכסף אדם.
למות? לישון?
לישון. אולי לחלום.
הא, זו המכשלת: מה חלומות נראה בתרדמת המוות, אחרי שננער חבלי עולם זה..."


הנה סרטון על המחזה הנפלא וחשיבותו (מתורגם):

https://youtu.be/QTu39aMg_mU


קטעים מההצגה "המלט" של ויליאם שייקספיר בעברית:

http://youtu.be/1Wr2ZxNuFD4


המונולוג המפורסם מתוך "המלט" שבו השחקן איתי טיראן בתור המלט שואל את עצמו "להיות או לא להיות?":

http://youtu.be/94wqNe1jwa0


ובאווירה מחוייכת, בדרן מדבר על המלט:

http://youtu.be/5rbNcdRwgRg


קברט
מה היה הקברט של רפובליקת ויימאר?



כמעט כל אחד שמע פעם ודאי את המילה "קברט" (Cabaret). רבים זוכרים את הסרט המפורסם בכיכובה של לייזה מינלי המרטיטה, סרט שהכניס באומץ אץ עניין השואה אל עולם הבידור, אבל דברי הימים יודעים לספר שבמקור הקברט היה הרבה יותר מעניין.

כשמדברים על קברט מדברים על מופע בידור שכולל שירים, קטעי קומדיה, ריקוד ותיאטרון. בגרסאות הקלאסיות שלו הוא גם כולל ריקודי עמוד, אבל נעזוב את זה עכשיו...

מקורו של המושג "קברט" בקברטים של רפובליקת ויימאר, אותה תקופה דמוקרטית, מקסימה ובמידת מה גם אומללה, בהיסטוריה של גרמניה. היא הייתה ממש רגע לפני שהנחשול ההיטלראי שטף את המדינה והפך את הגרמנים מעם של תרבות, אמנות, הדר ופילוסופיה, למפלצות רצחניות וגזעניות.

באותם ימים סוערים של רפובליקת ויימאר, פרחו התרבות הגרמנית והאמנות, באופן חסר תקדים. זה קרה בעוד הגרמנים מתמודדים עם אבטלה, אינפלציה מטורפת וחובות ענק, למדינות שניצחו אותם במלחמת העולם הראשונה.

בברלין הוויימארית של אותם ימים פרחו מועדוני הקברט - ברים, מסעדות או מועדוני לילה שהאמנים הופיעו בהם על במה קטנה, כשהצופים ישובים לשולחנות, אוכלים, שותים וצופים במופעי שירה ובידור, הכורכים בין לבין גם סאטירה פוליטית.

היה במופעים הללו שילוב של הומור קודר, עם מוסיקה וטקסטים מצוינים, לא מעט מיניות ובידור, זול בחלקו, שנתנו מעט נחת לגרמנים המתוסכלים. עם שמות כמו ברכט וקורט וויל, או קורט טוכולסקי ויורה זויפר, אמנים צעירים, פחות או יותר ידועים, אך מוכשרים להפליא - כולם כתבו אז שירים ופזמונים למופעי הקברטים וחלקם נשארו נוצצים עד היום.

היו מי שתיארו את תרבות הקברט של השנים ההן כ"ריקוד על לוע הר געש". יותר ממופעי בידור זול ואסקפיסטי, הסצנה הלילית, הדחוסה והמעושנת של מועדוני ברלין נותרה מזכרת מעיקה לימים ההם, כשהברלינאים העדיפו לשתות את עצמם לדעת ולשמוע את הקולות המעושנים של זמרות הקברט הסקסיות, במקום לעשות משהו עם הדמוקרטיה המתמוטטת שלהם.

אגב, גם בארץ ניסו ליצור הצגות ברוח הקברט, כשהידועה שבהן היא ההצגה "את ואני והמלחמה הבאה" של חנוך לוין.

מקור המילה הוא בכלל מצרפתית, בה "קברט" הוא שמה של כוס-קערית של קפה שהוגשה באותם ברים שבהם צמח הז'אנר.


הנה צילומים אמיתיים של סצנת הקברטים בברלין של רפובליקת ויימאר:

https://youtu.be/lmr9LEe-5Y8


קטע מהסרט "קברט" בהשתתפות ליזה מינלי:

https://youtu.be/moOamKxW844


האווירה ברפובליקת ויימאר שבתוכה התפתח הקברט הבימתי:

https://youtu.be/SonnjGMR3Wc


שיר בגרמנית באווירת הקברט:

https://youtu.be/hBlB8RAJEEc


והשחקנית לייזה מינלי שזכתה באוסקר על הסרט "קברט":

https://youtu.be/lxmz3RcNNBE
איך שחקנים זוכרים בעל פה תפקידים כה ארוכים?



היכולת לזכור בעל פה תפקידים ארוכים במחזות תיאטרון לא ברורה למי שלא מעורב במשחק, אבל בשיחה עם הדרמטורג של תיאטרון גשר קיבלנו תשובה.

לפיו שחקנים מחברים בין משפטים או פסקאות לתנועות שהם עושים על הבמה, במהלך המחזה. כך מסייע החיבור בין משפט לתנועה שיש לה הקשר, כדי לזכור את התפקידים המורכבים ביותר. לדבריו, אם תצפו בשחקנים מנוסים, תוכלו ממש לראות כיצד הם "זזים" ללא הפסקה על הבמה, תוך כדי דיבור..

אז כשאתם עצמכם חייבים ללמוד תפקיד בהצגה, נסו להיעזר בשיטה הזו ותראו כמה היא מקלה את החיים.


הנה שחקנית במונולוג - שימו לב איך כל הזמן יש תנועות ומחוות שקשורות למשפטים שונים:

https://youtu.be/YET7kOLs6Tg
מיהו גאון המחזאים ויליאם שייקספיר?



ויליאם שייקספיר היה מחזאי ומשורר אנגלי, שנחשב בעיני רבים לכותב הגדול ביותר בשפה האנגלית ומענקי התרבות המערבית. אבל ללא ספק רבים מזהים בו אחד מגדולי המחזאים אי פעם. שייקספיר כתב את מחזותיו בשנים 1586-1616. הוא היטיב לתאר את התככים והמזימות, האהבה והכאב, הכוחות, היצרים והרגשות, החולשה ותאוות השלטון. שייקספיר כתב 40 מחזות והשתתף בכתיבתם של מחזות נוספים, כפי שהתגלה במחקרים של מומחים בשנים האחרונות.

עד היום מחזותיו של שייקספיר מושכים קהל רב והם תורגמו לכמעט כל שפה אפשרית. העומק של הדמויות שלו, חידושי הלשון שחלקם בשימוש עד ימינו אנו, הכתיבה החכמה והפילוסופית שלו וחדות העלילה - כל אלה מהווים בית ספר
לכתיבה ליוצרים צעירים גם כיום.

שייקספיר תרם גם רבות להתפתחות השפה האנגלית, על פי מילון אוקספורד כ-3,000 מילים באנגלית הם פרי המצאתו. כתיבתו המיוחדת והחדשנית, עושר השפה שלו ועומק הרעיונות שהביע במחזותיו, הפכו אותו לגדול המחזאים מאז ומעולם, ולכותב המצוטט ביותר בהיסטוריה.

בין מחזותיו יש טרגדיות (רומאו ויוליה, אותלו, המלט ועוד), קומדיות (ביניהם "כטוב בעיניכם" ו"חלום ליל קיץ") ומחזות היסטוריים, כמו "יוליוס קיסר" ו"ריצ'רד השני". הם מוצגים בדרך קבע בתיאטרון הגלוב בלונדון ובמאות תיאטראות ברחבי העולם כולו.


הנה הסיבה ששייקספיר פופולארי עד היום (מתורגם):

http://youtu.be/vdCjKH5IKJ8


אנימציית סטופ מושן שמוקדשת למחזותיו:

https://youtu.be/WGUYenMRkcI


סרטון מחווה לשייקספיר בהשתתפות הביטלס:

http://youtu.be/XOUH3V2IjZA


תולדות חייו של שייקספיר:

http://youtu.be/L9t11BsE0yk


והאם יתכן ששייקספיר לא היה קיים או לא כתב את המחזות שהוא כתב? (מתורגם)

http://youtu.be/K-aAUwAFZlQ
מהו דקלום?



דִקלוּם הוא קְרִיאָה או הַקרָאָה של קטע מילולי. אדם שמדקלם אומר את הדברים בקצב שאינו של דיבור רגיל.

לעתים בדקלום אנו מקריאים את הקטע ולא פעם אף בליווי מוסיקלי.


הנה הדקלום היפה ביותר ששמענו זמן רב:

http://youtu.be/auSo1MyWf8g
מהו תיאטרון צלליות?



תיאטרון צלליות הוא מעין תיאטרון בובות, שבו הבובות מופיעות מאחורי מסך ואור שמאיר מאחריהן מטיל את הצללים שלהן על המסך שאותו רואים הצופים.

תיאטרוני צלליות מתקיימים זה אלפי שנים בתרבויות רבות. הוא שימש למופעי פולחן ולחיזור סיפורים שסופרו לאנשים ולילדים. מקורו של תאטרון הצלליות בארצות המזרח.


הנה אגדה יפאנית בתיאטרון צלליות לילדים:

http://youtu.be/idz2rq6fAws


והצגת צלליות המספרת את סיפור פנדורה:

http://youtu.be/Gy2JIZr4XGY
מי היה באסבי ברקלי?



הוא היה ללא ספק גאון הכוראוגראפיה של עולם הקולנוע. אמן בעל תפיסה ויזואלית שהשפיעה על דורות של יוצרים, מהנדס של שורות ריקוד משתנות, פרקטלים אנושיים, מבנים דינמיים עשויים מרקדנים וקליידוסקופים מרקדים, שירה וריקודים בעלי חזות פנטסטית ודגמי קבוצות גאומטריים.

קראו לו באסבי ברקלי (Musical) והוא היה המלך של עידן המיוזיקל, במאי וכוריאוגרף של סרטים מוזיקליים מיוחדים שלו.

הדמות החשובה במיוזיקל של אותם זמנים הייתה באסבי ברקלי (Busby Berkley), הכוריאוגרף הגאון שהיה לאבי הכוראוגרפיה של המיוזיקל. באסבי עמד על כך שהמיוזיקל, כז'אנר קולנועי, ייווצר על פי האפשרויות של מצלמת הקולנוע והשיטות שלו ולא כחיקוי של המחזמר בתאטרון. הוא יצר זוויות צילום מיוחדות כמו זווית "מבט ציפור" שצילמה את הרקדנים מלמעלה, או צורות דמויות קליידוסקופ שיצר מקבוצות רקדניות ענקיות.


הנה סיפורו של באסבי ברקלי:

https://youtu.be/P4zLARbOOc8


מצגת וידאו על באסבי ברקלי והמיוזיקל שלו:

https://youtu.be/PNCwYuXndP0


מיקס מעבודותיו הגדולות של ברקלי:

https://youtu.be/K6xsBD4ZmOU


אנשים שעבדו איתו מעידים על עבודתו:

https://youtu.be/BDhqancfvgo


ריקוד הסטפס ההמוני מהסרט 42 street:

https://youtu.be/Yx6s-YReOJY


המזרקה האנושית שלו:

https://youtu.be/FRqcZcrgPaU


הפסנתרים המרקדים:

https://youtu.be/QHMbSTWJvZM


מחווה עדכנית לברקלי:

https://youtu.be/NCDCf7b0q-8


ו"בנות יפות" מהסרט Dames:

https://youtu.be/9bVJol3-XLo
מהי הטרגדיה היוונית?



ביוון העתיקה הייתה אמנות התאטרון מפותחת מאד ומצורות הבילוי התרבותי החשובות ביותר. חוקרים סבורים שבמקור הייתה הדרמה היוונית חלק מהטקסים הדתיים של תרבות יוון ורק בהמשך החלה לעמוד בפני עצמה ולהיות לצורה אמנותית לכל דבר.

הטרגדיה היוונית היא היסוד והבסיס לתיאטרון המודרני. השפעתה התרבותית והאמנותית מגיעה עד לאמנות הקולנוע של ימינו אנו. בתאטרון של אתונה היו שני סוגי דרמה: הטרגדיה והקומדיה. הכל כנראה התחיל מהמקהלה היוונית שזימרה אגדה על גיבור מיתולוגי כלשהו, לרוב מהמיתולוגיה היוונית. בהמשך ההתפתחות של הדרמה היוונית החל הסולן, הזמר המוביל, לגלם את דמות הגיבור והתפתחות נוספת שבאה לאחר מכן הובילה לשיחות דרמטיות בין מספר דמויות. בהדרגה החלה הדרמה לקבל את הצורה של הטרגדיה היוונית. מהטרגדיה התפתחו בהמשך צורות דרמה נוספות, כמו הקומדיה.

מקור המילה "דרמה" במילה היוונית "דראמה" שמשמעה "מעשה".


כך נולדה הטרגדיה היוונית (מתורגם):

https://youtu.be/BjLrMxO4cys


כך אולי נראתה הטרגדיה של יוון העתיקה:

http://youtu.be/aSRLK7SogvE


והנה ניסיון לשחזר את הטרגדיה היוונית כמו שהוצגה ביוון העתיקה:

http://youtu.be/I87ykXpemKs
מה חשיבותם של סיפורי צ'כוב?



אנטון צ'כוב היה סופר ומחזאי רוסי חשוב שכתב סיפורים ומחזות רבים לתאטרון. בתור מחזאי הוא יצר מחזות בסגנון ריאליסטי, שכן גיבורי המחזות שלו נצחיים ואינם קשורים לזמן מסוים או למקום מסוים.

צ'כוב נחשב מהחשובים והמחדשים בכתיבתו - הן במבנה העלילה והן בדרך שבה עיצב את גיבורי סיפוריו. הוא השפיע במחזותיו וסיפוריו על יוצרי המאה העשרים, הן על רוסים כמו מקסים גורקי וגם על יוצרים חשובים בעולם, כמו ארנסט המינגוויי ווירג'יניה וולף.

בבניית הסיפור היה צ'כוב מהמשפיעים שבכותבים - הכלל שטבע צ'כוב ליצירת מבנה העלילה של סיפוריו והמחזות שכתב, הפך לאחד הכללים הבסיסיים של המחזאות, הספרות והקולנוע: "אקדח שמופיע במערכה הראשונה של ההצגה, חייב לירות עד סוף המערכה האחרונה שלה".


הנה סרטון על "במערכה האחרונה" - הצגה המבוססת על האקדחים שבסיפוריו של אנטון צ'כוב:

http://youtu.be/m6pUIy6qwAI
מה מיוחד בסנקאי ג'וקו?



להקת הבּוּטוֹ היפאנית סנקאי ג'וקו היא להקה שמתמחה בתיאטרון-מחול. הלהקה יושבת בפאריס ואחת לשנתיים מייצרת מופע מחול חדש. סנקאי ג'וקו ידועה במחול המודרני שלה, המבוסס על מוטיבים יפאניים בצירוף אלמנטים של ריקוד עכשווי.

בּוּטוֹ (במלרע) הוא זרם יפאני של תיאטרון-מחול. זהו הסגנון האקזוטי והמרתק של הלהקה ואותו היא מפיצה בעולם כולו.


הנה ריקוד מתוך המחול "טובארי" מאת להקת המחול סנקאי ג'וקו:

http://youtu.be/NdwL27NzIVg


עוד רגעים מתוך המופעים של רקדני סנקאי ג'וקו:

http://youtu.be/gw8FOuw6_UU


וריקוד נוסף ומהפנט של חברי סנקאי ג'וקו:

http://youtu.be/1qjSNWE4iQQ


מה מראה המחזה "אויב העם"?



המחזה "אויב העם" (Enemy of the people) מאת הנריק איבסן מספר על עיירה צפונית שבה מתגלים מי מרפא. בתוך זמן קצר הופכת העיירה למצליחה והאנשים בה מתעשרים, בזכות המוני החולים הנוהרים אליה כדי לרחוץ במים.

הבעיה מתחילה כשדוקטור שטוקמן, רופא המרחצאות, מגלה שמי המרפא במרחצאות הם מזוהמים ומסוכנים לבריאות. תושבי העיר ובמיוחד אחיו המסית, ראש העיר פיטר שטוקמן, רודפים אותו ואת המסע שלו לחשיפת האמת על מי המרפא המסוכנים. אפילו העיתונות, שהוא חשב שתסייע לו בחשיפת האמת, לא מתגייסת. נראה שהיא עצמה מהווה חלק בלתי נפרד מקשר השתיקה וההשתקה.

כשדוקטור שטוקמן זוכה לכינוי "אויב העם", הוא לא רק מתעמת עם אנשי עירו ובשלטון שמיוצג בידי אחיו ראש העיר. הוא משמש כמשל לכל האנשים הנאבקים על האמת שלהם בגבורה ופועלים לבדם אל מול שלטון ציני והמון מוסת. המחזה חושף את תופעת העדר ושלטונו המוחלט של הרוב, עד כדי החרמת מי שחושבים אחרת ואף להכרזתם כבוגדים ופגיעה ההם.


הנה סרטון על הדרמה "אויב העם":

http://youtu.be/1QU07KuL6Ew


והנה כל ההצגה "אויב העם" בעברית:

http://youtu.be/7nApHtXDyCI?long=yes
מיהו אדיפוס ומה עשה לאביו?



אדיפוס התינוק נולד לאביו מלך תביי, אך המלך ליוס הוזהר זה מכבר על ידי האל אפולו שמותו יבוא לו מבנו. לכן ניקב ליוס את רגלי התינוק והשאירו למות על הגבעות. רועה שמצא את. אדיפוס התינוק, לקח אותו לקורינתוס ומלך קורינתוס אימץ אותו לבנו וקרא לו אדיפוס.

משהתבגר אדיפוס ונתקל בסירוב של המלך לספר לו מהיכן הגיע באמת הוא פנה לאורקל בדלפי, כדי לשאול את המלך אפולו מיהו. בדלפי סיפרו לו שהוא עתיד להרוג את אביו ולשאת את אמו שלו לאשה. במצוקתו החליט לא לחזור לקורינתוס ופנה מבלי לדעת דווקא לתביי, עיר הולדתו. בדרך הוא הסתבך בקטטה דווקא עם אביו מולידו והרגו. חצי מהנבואה התקיים..

הוא לא ידע שהרג את אביו וכשהגיע לעיר הוא פתר את חידת הספינקס, חצי אריה וחצי אשה, וגרם לו למות. אנשי תביי הודו לו על שהרג את המפלצת ומינו אותו למלך תחת אביו המת. הוא נשא את המלכה לאשה והרי הוא נשוי לאמו - חלקה השני של הנבואה.

שנים אחר כך, כשפרצה מגפה בעיר, עצת האורקל הייתה להעניש את רוצח המלך הקודם. משחקר אדיפוס, הוא גילה לזוועתו שהוא הרוצח ושהוא נשוי לאמו! - היא שלחה יד בנפשה והוא הפך עצמו לעיוור והחל לנדוד בארץ כפושט יד, בלוויית בתו הנאמנה אנטיגונה.


הנה קורותיו של אדיפוס מרגע שהיה בדלפי:

https://youtu.be/8zjWk8g5W8s


מצגת וידאו עם סיפור אדיפוס:

https://youtu.be/z1g2WRgkKh4


וסיפורו של אדיפוס בתוך סקירה (מתורגמת לעברית) על הטרגדיה היוונית:

https://youtu.be/BjLrMxO4cys
מהי הטירה של המלט?



טירת קרונבורג שבדנמרק נבנתה בשנת 1420. למרות שנעשו בה הרבה שינויים במהלך השנים, היא נחשבת אחת הטירות השמורות ביותר שנותרו בעולם מתקופת הרנסאנס. מיקומה בסמוך לגבול הימי עם שבדיה נחשב חשוב מאד מבחינת ההגנה מהצבא השוודי, מה שלא הצליח למנוע את כיבושה של דנמרק בשנת 1658.

אבל את מירב פרסומה של טירת קרונבורג היא קיבלה תודות להשראה שנתנה למחזאי שייקספיר שכתב על טירת אלסינור - הטירה שבה מתרחש סיפור העלילה של המחזה המפורסם שלו "המלט", זה שבו נאמר המשפט הידוע "משהו רקוב בממלכת דנמרק..."


הנה טירת קרונבורג:

https://youtu.be/Wvn23YZVcfE


ומבט מרהיב מהאוויר:

https://youtu.be/Z9KBgPivvuU
מי הייתה וירג'יניה וולף?



וירג'יניה וולף היתה סופרת אנגליה מפורסמת. זה היה שמה הספרותי, בעוד ששמה האמיתי היה אדליין וירג'יניה סטיבן. וולף היתה מהסופרות המודרניות החשובות והמובילות בעולם והיא שמה דגש בכתיבתה ובספריה על הצגת ההווי הנשי ונקודת המבט הנשית, למול העולם הגברי ששלט בתקופתה.

בשנת 1962 עלה לראשונה על הבמה המחזה עטור השבחים "מי מפחד מוירג'יניה וולף?" של המחזאי האמריקאי אדוארד אלבי. גם הסרט "השעות" שמבוסס על חייה של וולף יצא בשנת 2002 והפך להצלחה גדולה, אם כי רבים טענו שאינו תואם את חייה באופן מדויק מספיק.


על גדולתה של וירג'ינה וולף (מתורגם):

https://youtu.be/DcMLkce_BLg


וקטע מהסרט "השעות" על חיי וירג'יניה וולף, שבו היא מבקשת מבעלה לחזור מהכפר ללונדון:

http://youtu.be/KMFxz39Qhjk
מי היו רומיאו ויוליה?
מה מניע את השחקנים?
איך תרמו היוונים את הדמוקרטיה והתרבות לעולם?
מה היו תסכיתי הרדיו?
מהו הרובוט הסטנדאפיסט שיודע לשחק ולהצחיק קהל?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.