» «
קוקו שאנל
מי מהפכנית האופנה ששחררה את הנשים?



כוהנת האופנה והבשמים הצרפתייה קוקו שאנל (Coco Chanel) היא הדמות החשובה ביותר באופנה של המאה ה-20 ומי שהשפיעה על שחרור האישה ואחראית במידה רבה לשינוי המשמעותי כל כך שעברו הנשים במאה זו. בתשוקה אדירה, יצירתיות וסקרנות גדולים הפכה הילדה היתומה, שהופרדה מאחיה וגדלה בבתי יתומים, לכוהנת הגדולה של האופנה והבשמים בעת החדשה.

אבל שאנל הייתה מהפכנית בכמה מישורים. בתחום האופנה, היא לא הפסיקה לחדש ולפתח ושיחררה את האישה המודרנית מתכתיבי האופנה הנוקשים של העבר. ניתן לומר בקלות שהיא אחראית להישגים מהחשובים ביותר בתולדות האופנה המודרנית. בתחום העסקי, היא הקימה את אחד העסקים הגדולים והחשובים בעולם האופנה והייתה האישה הראשונה שהפכה את שמה למותג. בתחום החברתי, שינו ההישגים הפמיניסטיים שלה את הדימוי הנשי לחלוטין.

חייה של קוקו שאנל החלו בשנת 1883 כבת למשפחה פשוטה וחסרת השכלה. לאחר מות אימה, כשהייתה בת 6, פוזרו כל הילדים על ידי האב ושאנל גודלה בבית יתומים במנזר קתולי. כל חייה היא תחכה לאביה, שנטש אותה והוא לא יראה סימן.

בגיל 18 הייתה לזמרת מועדונים. אז זכתה לכינוי שיהיה מזוהה עימה כל כך, "קוקו", על שם כלבלב אבוד שעליו שרה. השינוי חל בגיל 20, כשהיא החלה לעבוד בחברה לייצור של בגדי כלות ותינוקות ובהשפעת חוויותיה שם, היא החלה לעצב לעצמה בגדים וכובעים. די מהר שאנל התקבלה לחוגים הנכונים בפאריס וניהלה רומנים שסייעו לה לפתוח בגיל 27 את בית האופנה הראשון שלה. סה היה עסק לעיצוב כובעים ובגדים. בתוך זמן קצר היא זכתה להצלחה מסחררת והפכה מפורסמת ומצליחה בכל אירופה.

בשנות ה-30 של המאה כבר הייתה שאנל טייקונית אופנה, שכוכבות הקולנוע הגדולות מתהדרות במוצריה. היא עיצבה תלבושות לסרטים מפורסמים. כך גם החלה לשחרר את הנשים מכבלי האופנה של המאות הקודמות. היא גאלה אותן מהשימוש המעיק במחוכים, מהפכה שלא תאומן במונחי שחרור האשה, תחליף את כובעי הענק הנשיים בכובעים קטנים ואלגנטיים, תעצב את השמלה השחורה הקטנה - מוצר חובה במלתחה הנשית מאז, תקצר את השמלות והחצאיות אל מעל לברך (וכך תכין את הקרקע למהפכת ה"מיני"), תעצב את חליפת שלושה החלקים הנשית שתהפוך למוצר דגל של "אופנת שאנל" ותשלב פריטי לבוש גבריים במלתחה שלה ובלי משים תוליד את מגמת ה"יוניסקס" בעולם האופנה. היא גם תעשה תספורת קצרה לעצמה, שתהפוך מיידית למודל חיקוי של כל אישה בפאריס. יום אחד היא גם תשוב מחופשה מפנקת על יכטה כשהיא שזופה ושוב תשנה הכל - היא תוליד את אופנת השיזוף בעולם כולו.

כשפלשו הנאצים לצרפת, סגרה שאנל את מפעליה ועברה לגור במלון ריץ בפאריס. בית האופנה שלה המשיך למכור רק את בושם ה"שאנל מספר 5" המצליח שלה. גם כאן "הסתדרה" שאנל, כשניהלה רומן עם קצין נאצי בכיר והורשתה להישאר בדירת הפאר שלה, במלון ריץ, זאת על אף שהמלון הפך למפקדת הגסטאפו. תווית הבוגדת שתדבוק בה בתקופה זו, של הכיבוש הנאצי, לא תעזוב אותה לעולם. לאחר המלחמה, היא תמצא את עצמה בשל כך, בגיל 61, נאלצת להתגורר בשווייץ. זאת כדי לחמוק מהמוניטין הרע שלו זכתה בצרפת.

אבל המעמד המיתי של שאנל לא נפגע. יותר משהיא התגעגעה לעולם האופנה, הוא התגעגע אליה. כמי שיצרה אופנה שלא מתחלפת מדי שנה, היא הייתה הקונצנזוס האולטימטיבי. לא היה במעמד הגבוה מי שהתכחש לבגדים שלה, שפשוט לא התיישנו. הפילוסופיה שמאחורי עיצוביה הייתה חד-פעמית ועתידה להשפיע על הלבוש של כולנו - לבוש שלא מתאמץ אבל משדר אופנתיות וסגנון - שיק נונשלנטי שאין לו גיל או עונה, או אם תרצו, שיק שמתלבש על שוק ושיקפצו המעצבים המתחרים...

היא לא ויתרה בקלות. כששבה בגיל 71 אל פאריס היא הסתערה על תעשיית האופנה שהשתנתה בינתיים וזכתה להצלחות מרשימות אף יותר. היא הרחיבה את בית האופנה, שפתחה מחדש, גם לארצות הברית. קוקו שאנל הפכה להצלחה מסחררת בהוליווד. כל כוכבות הקולנוע של התקופה לבשו את בגדיה. היא הוציאה מגוון גדול ומרשים של מוצרי אופנה והמוני בשמים חדשים. כוכבת העל של התקופה, קתרין הפבורן, גילמה בברודוויי את דמותה, במחזמר "שאנל", שהפך להיט. היא שינתה את העולם ובתחילת שנות ה-70 מתה במלון ריץ', כשהיא מורישה את העסק לשותפה הנאמן. הוא ויורשיו סמרו על האימפריה שלה עד היום.


הנה סיפור חייה של קוקו שאנל:

https://youtu.be/2G88zqPxJ00


הנה המהפכה הגדולה של קוקו שאנל שפרצה בגיל 71 לאמריקה:

https://youtu.be/xjzH6vRn5P0


מקומות בפאריס המזוהים עם קוקו שאנל:

https://youtu.be/F3QAxtE1L20


יום בחייה:

https://youtu.be/HzrPFJZR4dE


על השמלה השחורה הקטנה של קוקו שאנל:

https://youtu.be/M1Ag0Bg2l54


ותכנית חינוכית על האופנאית פורצת הדרך (עברית):

https://youtu.be/yU5sReNhdL8?long=yes
שיזוף
מהו שיזוף ומי התחיל את המנהג להשתזף?



שיזוף (Tanning) הוא מהמנהגים התרבותיים הנפוצים כיום בעולם המערבי. אחד החידושים המעניינים שתרמה המאה ה-20 למודל היופי המערבי הוא ללא ספק אופנת השיזוף. המראה של גברים ונשים ששבו מחופשתם כשעורם כהה מהרגיל מאפיין תרבות שפע וזמן פנוי. רובנו רואים אותו כמראה יפה ואופנתי, אך לא תמיד זה היה כך. במאות הקודמות נחשב עור שזוף לסימן של עובדי אדמה, חקלאים ועובדי כפיים - בטח לא של בעלי המעמד הגבוה בחברה.

לא רבים יודעים שכמו חידושי אופנה ויופי שונים במאה ה-20, גם את השיזוף אנו חייבים למחדשת הגדולה של המראה החדש, בעיקר הנשי. אופנת השיזוף, כבר בטח ניחשתם, נזקפת לזכותה של כוהנת האופנה והקוסמטיקה האגדית קוקו שאנל.

זה קרה בשנת 1923, כששבה שאנל מהפלגה אל העיירה קאן ביאכטה של הדוכס מוולינגטון. שאנל, שהפליגה מפאריס אל קאן שבריביירה הצרפתית, מצאה את עצמה עם לא מעט שעות פנויות ביאכטה. בכל יום היא נהגה להשתרע בבגד ים על הסיפון, אל מול השמש הקופחת. כשהופיעה, לאחר מכן, בעור שזוף לאירועים חברתיים, היה המראה מאד לא שגרתי. אנשים מכובדים לא נראו כך באותה תקופה. דווקא "מראה הפורצלן" עם העור הבהיר הוא זה שכולם אהבו. אבל כששאנל, אחת היפות, המצליחות והמשפיעות בפאריס של אותה תקופה, משתזפת כך, הדברים נראים אחרת. היא גרמה לרבים "להידלק" על המראה השחרחר שלה ועשתה, אולי בלי להתכוון, עוד מהפכה.

ההערצה הרבה שלה זכתה קוקו שאנל והיופי שלה, בשילוב עם מראה ה"חזרתי מחופשה" של העשירים והמצליחים, גרמו לכך שהופעתה השזופה בפומבי הפכה לטירוף שרבים בסביבתה החלו לחקות. כך נולדה אופנת השיזוף, שנזקפת מאז, כמו לא מעט חידושי אופנה, לקוקו שאנל.

מאז הפך השיזוף לסמל מעמדי. אין כמוהו להעיד על השזופים שהם חזרו מחופשה, במהלכה הרשו לעצמם להיחשף לשעות ארוכות בשמש.

אמנם בשל הסכנות הבריאותיות שלו, בעיקר כגורם לסרטן העור, הולך בשנים האחרונות ויורד מעמדו של השיזוף האמיתי, אבל הוא לא נעלם, אלא הוחלף בשיזוף מזויף. רבים מעדיפים לפנות למכון שיזוף מבוקר, שאגב הוכח שהוא מסוכן אפילו יותר. אחרים מעדיפים לקנות מראה שזוף בשיטה של צביעה בהתזה על הגוף, שנראית כמו שיזוף של ממש אבל למעשה היא צבע גוף פשוט.


הנה סיפורו של השיזוף וכיצד הפך לכל כך אופנתי:

https://youtu.be/0U176bdAioA


סכנות השיזוף ללא מילים:

https://youtu.be/N9DemySf1kk


שיזוף מלאכותי במיטות שיזוף הוא לא פחות מסוכן:

https://youtu.be/kIWSbFNsl2A


צביעת שיזוף (Spray tans) היא אחד הפתרונות לסכנות:

https://youtu.be/Eg6MmiEW6_Y
פרווה
מה רע בללבוש פרווה?



תעשיית הפרווה בעולם מייצרת בגדים ומוצרי אופנה נלווים מפרוות ועורות של בעלי חיים. רבים מאותם בעלי חיים ניצודו בטבע ורבים עוד יותר גודלו לשם כך. זוהי תעשייה חזקה בעולם האופנה כבר מאות שנים. במיוחד חזקה ובולטת כיום תעשיית הפרווה הסינית, שהיא הגדולה בעולם ומספקת פרוות לרבים משוקי האופנה של העולם המערבי.

אמנם כבר מימי האדם הקדמון ניצודו חיות בר ניצודות בעבור פרוותן, אבל כיום פועלות חוות ענק המגדלות בעלי חיים לצורכי הפרווה בלבד. בשנים האחרונות הציגו לא פעם הוכחות על כך שבמדינות שונות באסיה, יש גם מי ששוחטים חתולים וכלבים ומוכרים את פרוותם כ'פרווה מלאכותית'.

נגד תעשיית הפרווה בעולם פועלים כיום מעל 40 ארגונים וקבוצות שמנסים לצמצם או אף להפסיק את פעילות תעשיית הפרוות. בתוכן גם "הקואליציה הבינלאומית נגד פרוות" שנוסדה בישראל. נסיונות רבים נעשו במדינות רבות, כולל בישראל, בכדי לאסור בחוק על סחר בפרוות במדינות העולם.


הנה סרטון לא קל לצפיה שמסביר את האופן שבו פועלת תעשיית הפרוות של סין:

http://youtu.be/5NAn2pYlaHo


טענות לגבי פעילות שהכשילה חוק נגד יבוא פרוות לישראל:

http://youtu.be/5Ly2oOGXrdw
תצוגת אופנה
מהי תצוגת אופנה?
למה עושים תצוגות אופנה?


תצוגת אופנה (Fashion show) הוא אירוע שבו מציג בית אופנה, מעצב אופנה או כל גורם אחר בתחום, את עבודותיו בפני הציבור. זה נעשה באמצעות דוגמנים ודוגמניות הצועדים על מסלול ומציגים את הבגדים והאביזרים שעל גופם.

תצוגות אופנה הן לרוב אירועים מתוכננים היטב. על המסלול צועדות הדוגמניות בהליכה נוקשה ובמחוות שמקובלות בתחום. כל פרט, כולל הסיבובים והפניות הראש אל הקהל, נלמד ומתוכנן היטב. בקהל יושבים כתבי אופנה שידווחו לאחר מכן בתקשורת על התצוגה והעל הפריטים שהוצגו בה.

מוקפים על ידי מאפרים, מעצבי שיער, צלמים ומעצבים - דוגמנים ודוגמניות מסלול מאופרים ומולבשים לתצוגה מאחרי הקלעים. מיד לאחר שהם מציגים פריט אחד ויוצאים מהמסלול, הם מיד מחליפים לפריט הבא בתצוגת האופנה. כך יהיו מוכנים להציג בתורם שוב ותצוגת האופנה תימשך ברצף, מבלי שהקהל ימתין.

בתום תצוגת האופנה, אם מדובר בקולקציה של מעצב אחד, כל הפריטים שעוצבו על ידו או ידה, נהוג שהמעצבים יוצאים אל הקהל ביחד עם הדוגמנים והדוגמניות ומקבלים מחיאות כפיים.


הנה תצוגת אופנה:

https://youtu.be/8uw3Yg5u_jA


תצוגת אופנה גברית:

https://youtu.be/KKqkKSf4Cv4


לתצוגות אופנה בוחרים לא פעם מקומות מסקרנים ולא צפויים:

https://youtu.be/dSgM4mWcd6I


חלק מתצוגות האופנה מציגות בגדי קיץ וים:

https://youtu.be/u-RdBHTpAGk


וחלק בגדי חורף:

https://youtu.be/QLwy49zGeW8

אופנה

מיני
מה המהפכה של חצאית המיני?



חצאית המיני (Mini skirt) היא אולי החצאית הידועה בעולם. עולם האופנה המודרנית לא היה מה שהוא ללא אותה פיסת בד מתירנית וקצרה כל כך שחושפת טפח כה גדול מרגלי האישה ומאריכה אותן בהתאם. מפתה ומהפכנית, הייתה חצאית המיני לחלק ממהפכת שחרור האישה וזכותה להגדרה עצמית ולנראות שהיא קובעת לעולם שמסביבה, או במילים פשוטות "לא לדפוק חשבון"..

חצאית המיני ושמלת המיני הוצגו לראשונה בשנת 1964, תחת הכינוי "ילדת הירח". חתומים עליה שניים, שהייתה ביניהם גם סוג של יריבות באשר לקרדיט. מי שכנראה המציא את חצאית המיני היה מעצב האופנה הצרפתי אנדרה קוראז', שבשנת 1964 הגה את רעיון החצאית הקצרצרה, שעלתה לראשונה מעל הברך. מהצד השני של תעלת למנש ישבה המעצבת הבריטית מרי קוואנט שהוסיפה למיני את המגפיים הגבוהים והפכה את הרעיון האופנתי והמהפכני להצלחה שיווקית ומסחרית מרשימה. המיני שלה יהפוך מעין ראש חץ לגל המוד הבריטי, אותה התפרצות אופנתית שתהפוך את האי הבריטי למרכזי באופנת הסיקסטיז.

מהרגע הראשון הפכו שמלות מיני וחצאיות מיני למרכיב מרכזי במלתחה הנשית של בנות הנעורים והצעירות בעולם המערבי. היא הייתה מתירנית והתאימה ככפפה ליד בעשור הצעיר והמלהיב שבו יצאה לאור, עשור האופנה העתידנית והמרד בדור ההורים. במיוחד תפסה את העין גזרת העיפרון הדקיקה, שהתאימה למודל הגוף הפופולארי באותן שנים, בהשראת המראה הרזוני של הדוגמנית הבריטית טוויגי.

מאז ועד מותו של קוראז' המשיכו הוויכוחים הלא נגמרים בין שני המעצבים, כשלטענתו היא מסחרה את הרעיון שהומצא על ידו, בעוד שהיא אמרה "שנינו לא המצאנו את חצאית המיני, אלא הנערות שלבשו אותה ברחובות".

אבל שום דם רע לא אמור לקלקל את העובדה ששניהם היו נחוצים כדי לספק את הצורך לפריטים חדשים וצעירים לקורבנות האופנה של שנות ה-60, עשור שגם כך נחשב לאחד הזמנים המרטיטים באופנה של המאה העשרים והציע כזכור גם את הביקיני החשוף לשפת הים.


הנה הסיפור של המיני וכיצד הוא ניצח בסיקסטיז על הבכורה אצל הנשים:

https://youtu.be/ZPUs_RoNZ-8


המיני בין העיצובים של אנדרה קוראז':

https://youtu.be/3qbV4Q0Cijc


הבריטים מייחסים את המצאת המיני למרי קוואנט:

https://youtu.be/A3u2PNxI2aM


ועדיין הנה המיני המשובץ בתולדות חייו של המעצב הנודע:

https://youtu.be/HW7b-ecK8Ho
ביקיני
איך בגד ים ביקיני קשור לפצצות אטום?



אי האלמוגים ביקיני (Bikini Atoll) שבאוקיינוס השקט הוא למעשה אטול (אי המצוי שיש בו רק שונית אלמוגים שמקיפה לגונה ונוצרה מסביב להר געש קדום ששקע במים) שתושביו פונו ב-1946 על ידי ארה"ב והוא הפך לאתר ניסויים גרעיניים. באתר הופצצו בפצצות גרעין מאות ספינות ומטוסים, כדי לבדוק את הפצצות שנבדקו. כיום, לאחר 23 הניסויים הגרעיניים עתירי הקרינה שנעשו עליו, האטול ביקיני אינו ראוי למגורי אדם. לא זו בלבד שלא ניתן לחיות בו - כל בעלי החיים בסביבתו הוכחדו. האי היפה הפך לאתר צלילה מרהיב, בעיקר בשל מאות כלי השיט והמטוסים הטבועים שבו.

האי ביקיני הוא אחד מאיי מרשל במיקרונזיה. איים אלה נמצאים באוקיינוס השקט. שמו בשפה המקומית, מרשלית, הוא משהו כמו "משטח אגוזי הקוקוס".

אבל את פרסומו העולמי קיבל האי ביקיני דווקא בגלל בגדי הים שנקראו על שמו. ימים אחדים אחרי הפיצוץ הראשון בו, הוצג בפאריס בגד ים נועז שלראשונה הורכב משני חלקים וחשף את רוב גופה של האישה. הוא מותג בתור "בגד הים הקטן ביותר בעולם". המעצב לואי ראר הצהיר שבגד הים צפוי לעורר התלהבות דומה ל"אפקט גרעיני" והחליט לכנות את בגד הים המהפכני "ביקיני", על שם האי הזעיר עם הפצצות.

אגב, ל"פצצות הנשיות" ייקח יותר מ-10 שנים לאמץ את בגד הים המינימלי הזה ולהפוך את הביקיני לחלק משחרור האישה...


הנה סיפורו של בגד הים ביקיני:

http://youtu.be/9yqUR-WEwU0


ההיסטוריה האופנתית של הביקיני:

https://youtu.be/GtUeHdYdPRo


הנה תולדות הבגד הים הנשי עד לביקיני:

https://youtu.be/lYKgRdBJ-vw


צילום של ניסויי ההפצצות הגרעיניות על ביקיני:

https://youtu.be/zTk0IH_Y0iY


האי ביקיני היום:

http://youtu.be/olvFTpCYMY8


וסרט תיעודי על הכרישים שהחלו לחזור לאטול ביקיני:

https://youtu.be/tqIYOyZRcTo?long=yes
אנדרה קוראז'
מי היה אנדרה קוראז'?



אחד האחראים העיקריים לאופנת החלל של שנות ה-60 היה מעצב האופנה הצרפתי פורץ הדרך אנדרה קוראז' (André Courrèges), מעצב שנודע בגזרות הגאומטריות שלו ומי שנחשב גם לממציא שמלת המיני.

בשנת 1967 הוא הציג את קולקציית "עידן החלל" (Space Age) שלו, שהכילה אופנה עתידנית ופורצת דרך. קוראז' הרבה להשתמש בגווני לבן וכסף, בחומרים חדשניים כמו ה-PVC, לעצב בגזרות A עתידניות ורחוקות מהגוף ועם אקססוריז פוסט-תעשייתיים.


הנה תולדות חייו של קוראז':

https://youtu.be/7SuZD4iXDjs


ועוד עיצובים של קוראז':

https://youtu.be/Hh8AkELDEPs
חוסיין שאלאיין
מיהו "המהנדס" של עיצוב האופנה?



הוא נולד ב-1970 בצד הלא נכון של בירת קפריסין, בניקוסיה התורכית. מילדותו רצה להיות טייס ובנערותו אדריכל, אבל ברבות השנים הוא היה למעצב האופנה החדשני ופורץ הדרך בתבל.

חוסיין שאלאיין (Hussein Chalayan) הוא אחד ממעצבי האופנה המעניינים והידועים בעולם, מאותם המעצבים שמוכיחים שעיצוב אופנה לא חייב להיות מקצוע קל דעת. הוא אמן רב-תחומי, המחבר בין עבר לעתיד, בין היסטוריה, עמים ושילוב טכנולוגי. תערוכות שעשה נעו סביב מוטיבים כמו שלטון, הגירה, עונות השנה ועוד.

בתעשייה מכנים את שאלאיין "המהנדס", על שום עבודותיו המשלבות אופנה עם טכנולוגיה, אדריכלות, תאורה ואפילו תעופה. כן, הוא שואב לא מעט השראה לעיצוביו פורצי-הדרך מעולם התעופה והאירודינמיקה.

השמלות שהוא עיצב כוללות לא פעם נורות לד רבות, כמו הדוגמה של שמלה שכללה מסך וידאו לביש, שהורכב מ-15,600 מנורות לד צבעוניות שהותקנו מתחת לאריג לבן וחצי-שקוף.

התקשורת אוהבת להציג את קולקציות הקונספט, הקולקציות הללו, הבלתי לבישות שלו. אבל שאלאיין מרבה לעצב גם סדרות בגדים לבישים ואופנתיים, שנראים מצוין גם מחוץ לתצוגות האופנה ה"מדעיות" או ה"הנדסיות" שלו...

כיום זוכה שאלאיין להערכה גורפת שיצאה זה מכבר מגבולות תעשיית האופנה אל עולם האמנות, העיצוב ואפילו האקדמיה.


הנה תצוגת אופנה של עבודות יצירתיות של שאלאיין:

http://youtu.be/XI-_E_olU_I


הבגדים הנמסים בגשם:

https://youtu.be/6o3jP1rfY7Y


ריהוט שהופך לבגדים:

https://youtu.be/UxOuOMcNvSU


אחת משמלות נורות הלד שלו מהתכנון ועד הביצוע:

https://youtu.be/c0IyDWm_bSo


עבודות נוספות שלו:

http://youtu.be/52iZZWKB6YI


עוד קולקציה של שאלאיין:

https://youtu.be/XEGWarCzerY


לכל תצוגה שלו מתכוננים עשרות אנשים מתחומים שונים, כמ להפקת תאטרון או הקמת תערוכה:

https://youtu.be/12UazR7Jpb0?long=yes





אופנת החלל
מהי אופנת החלל של הסיקסטיז?



אופנת החלל (Space Fashion) הייתה חידוש אופנתי מרהיב, שפעם ריגש את עולם האופנה לחלוטין. תור הזהב של הסגנון החללי הזה היה בשנות ה-60, העשור שבו יצא האדם אל החלל. הוא נוצר בהשראת המרוץ לחלל של המעצמות הגדולות, ארצות הברית וברית המועצות. המרוץ לחלל החל כשהקוסמונאוט יורי גגארין פרץ אל החלל בשנת 1961 והגיע לשיאו בשנת 1969, כשפסע האסטרונאוט ניל ארמסטרונג את פסיעותיו הראשונות על אדמת הירח.

אחד המעצבים שניסחו את אופנת החלל של שנות ה-60 היה מעצב האופנה הצרפתי פורץ הדרך אנדרה קוראז', מי שנחשב גם לממציא שמלת המיני. בשנת 1967 הוא הציג את קולקציית "עידן החלל" (Space Age) שלו, שהכילה אופנה עתידנית ופורצת דרך. קוראז' הרבה להשתמש בגווני לבן וכסף, בחומרים חדשניים כמו ה-PVC, עם גזרות A עתידניות ורחוקות מהגוף ואקססוריז פוסט-תעשייתיים.

דמות מרכזית נוספת בין מעצבי אופנת החלל היה פייר קרדן הצרפתי, מהנודעים והמצליחים שבמעצבים. עם סריגי הגולף שלו, שנוצרו בהשראת אופנת החלל ועם שאר עיצוביו מלאי ההשראה, גם הוא קידם את אופנת העתיד החללית הזו.

אבל האופנה העתידנית-חללית הזו לא שרדה זמן רב. היא אמנם השפיעה על יוצרי קולנוע בסרטים וסדרות של מדע בדיוני ועל כוכבי פופ, כמו דיוויד בואי עם עיצובי התלבושות המרהיבים, אבל בתצוגות האופנה היא הגיחה מפעם לפעם בעיקר בעיצובי קונספט, מרתקים ומלאי דימיון, אך לא ממש מסחריים.


מצגת וידאו של עיצוב אופנת החלל של שנות השישים:

http://youtu.be/WoT2z14YemI


הנה אופנת החלל של שנות ה-60:

http://youtu.be/d7E9jDxWF30


קולקציית החלל של אנדרה קוראז':

https://youtu.be/bn7p22LlrVE


והוא המשיך לפתח את זה בשנות ה-70:

https://youtu.be/eENJc2VFkPw


והקולקציה החללית של פייר קרדן:

http://youtu.be/AzBxsz54qko


ועוד מאופנת החלל של הסיקטיז:

http://youtu.be/OtzvVDJjtYo


תסרוקות חלל:

http://youtu.be/nh-IRZM8fFM


ושאר העיצובים של קוראז':

https://youtu.be/Hh8AkELDEPs
איך הפך הצבע הוורוד לצבע של בנות?



רובנו גדלנו והתרגלנו לראות את הצבע הוורוד (Pink) כצבע של בנות. אבל מאיפה הקשר הזה שבין צבע למגדר? האם תמיד היה ורוד צבע של בנות וכחול של בנים?

ככה זה לא היה תמיד ואם נרצה להפתיע רגע אז נספר שבציורים עתיקים תוכלו לראות דווקא את המין הגברי בוורוד, כנראה בשל הקרבה שלו לאדום, צבע שהתקשר תמיד עם אומץ וגבורה.

הנשים בעבר התאפיינו בימים ההם דווקא בלבוש כחול, שכן הכחול, על האסוציאציות השמיימיות שלו, נחשב אז צבע תמים ועדין.

באמצע המאה ה-19 החלו להלביש גם ילדים בצבעי ורוד וכחול. עד אז לבשו ילדים את הצבע הלבן, הקל לכביסה. אבל בגדי הילדים הצבעוניים השונים, כולל צבעי פסטל שונים, לא כיוונו לבנות או לבנים. החלוקה הייתה אז יותר לפי צבע העיניים או השיער של הילד. תינוקות עם עיניים כחולות או שיער בלונדיני זכו בבגדים כחולים, בעוד ששחורי שיער ועיניים חומות הולבשו בצבע ורוד.

אבל החלוקה המגדרית הלכה והשתנתה ובתחילת המאה העשרים תעשיית בגדי הילדים נהגה כבר לשייך בנים לצבע ה... ורוד והבנות לכחול. החוקרת פרופסור ג'ו פלוטי מצאה שבאמריקה ייעצו כך להורים באופן ברור.

המהפך חל לאחר מלחמת העולם השנייה, כשההורים לתינוקות הבייבי בום שנולדו אחרי המלחמה, הלבישו אותם כמוהם. הבנים הולבשו כמו האבות, שמדיהם היו אז בדרך כלל כחולים. הצבע הזה היה זול יותר לייצור והתאים לייצור המוני של בגדי עבודה. אגב, מצבע המדים הזולים הללו נולד כינויו של מעמד העובדים "הצווארון הכחול".

הבנות, שהולבשו אז כמו אמהותיהן, זכו בצבע השני - הוורוד. מי שהביא לכך הייתה התעשייה, שנתנה להן את הצבע ההפוך. זה היה שרירותי אבל עבד והתאים לגוון הסמוק של לחיי הבנות החמדמדות של המשפחה האידיאלית מהפרסומות באמריקה ולמעשה בכל העולם המערבי.

במהלך שנות השישים החלו נשים וגברים צעירים להתלבש אותו דבר. ג'ינסים וחולצות טריקו החליפו את הלבוש בסטייל של אבא ואימא ומראה היוניסקס הפך למראה הטרנדי והנכון. היה בזה קצת היגיון של נשות התנועה הפמיניסטית של 1940, שראו בלבוש הגברי דבר שיקדם את הבנות שלהן לשוויון מול הבנים. הייתה גם התנועה ההיפית, עם ערכי השוויון והמרד בהורים.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 זה השתנה שוב, כשאימהות החלו להתגעגע למראה הנשי של ורוד לילדותיהן וקצת התנערו מהמחשבה שהלבוש יגביל אותן בבגרותן. הטבעה מחודשת של הבדלי הצבעים לא איימה עליהן יותר.

חברת החיתולים החד-פעמיים פמפרס זיהתה זאת והייתה הראשונה שהוציאה מוצר שזיהה בנות עם ורוד. ליין חיתולים בצבע ורוד לבנות וכחול לבנים פתח גל מחודש של זיהוי צבעוני בין מין לצבע ואיש לא ראה בו קיפוח, אלא בחירה אסתטית בוטחת ומודעת של חברה מודרנית, גם אם מעט נשלטת על ידי מנגנוני שיווק ופרסום מתוחכמים ובעלי עניין.

אז בימינו שולטים בבגדי הבנות גווני הוורוד והסגול הקרוב אליו. גם מי שרואות בעצמן פמיניסטיות, לא חוששות להלביש את בנותיהן בגוונים ה"נכונים" לתקופה ובלבד שלא יחזרו לבגדי היוניסקס, הזהים לבנים ולבנות.


הנה סיפורו בעברית של הצבע הוורוד, כצבע הנשי השולט (עברית):

https://youtu.be/BvCqE27295o


כך הפך הצבע הוורוד לצבע של נערות ונשים:

https://youtu.be/KaGSYGhUkvM
מהם המשקפיים המצליחים בעולם?



משקפי ריי בן (Ray Ban) הן כנראה מותג המשקפיים המצליח ביותר. המותג המפורסם נולד בארה"ב. לא כולם יודעים שבמקור הוא נועד לספק משקפי שמש לחיל האוויר האמריקאי.

ואכן, ראשונים נולדו משקפי הטייסים שהפכו המזוהים ביותר עם המותג רייבן. לא מעט בזכותם הפך רייבן להיות המותג הנמכר ביותר בעולם וסמל סטטוס, סממן יוקרה שסלבריטאי העולם מרבים להתהדר בו. החברה נוסדה בשנת 1937 ע"י ג'ון מקרידי, טייס חיל האוויר האמריקאי, שחזר מטיסה וחיפש פתרון לשמש הפוגעת בראיה של הטייסים בעת הטיסה. הוא פנה לחברת באוש אנד לומב ופיתח ביחד איתם משקפי שמש אלגנטיות לטייסים. המשקפיים היו קלים מאוד ביחס למשקפיים שנמכרו אז בשוק וגם נראו אחרת. הן כללו מסגרת מתכת מצופה זהב והעדשות היו עשויות זכוכית בצבע ירוק מינרלי.

השילוב שהציעה רייבן, של אופנתיות עם חדשנות טכנולוגית וחומרים חדשים עם ערכים קלאסיים הפכו את המשקפיים הללו לפופולריות ואהובות מאד כבר מהתחלה. בהמשך יצאו דגמים נוספים, כמו דגם הווייפרר הנערץ של שנות ה-50, שכוכבי רוק הפכו לאחד הדגמים הלוהטים בעולם.

רייבן הפך לאחד המותגים האופנתיים המפורסמים ביותר ולטרנד תמידי. מפורסמים ומצליחים בכל העולם אימצו אותם והשתמשו בהם, מיום צאתן לשוק ועד ימינו. הן הפכו לחלק מהמראה של כוכבי-על ואייקוני תרבות מפורסמים. ביניהם שחקנים כמו אודרי הפבורן וג'יימס דין, כוכבי פופ דוגמת מייקל ג'קסון וליידי גאגא והנשיאים אמריקניים נערצים כג'ון קנדי ואובמה.

אגב, השם "ריי באן" נבחר כי פירושו באנגלית הוא "חוסמי קרניים". קרני השמש, כמובן...


הנה תולדות משקפי רייבן:

http://youtu.be/NHWm3UXytvs


משקפי הטייסים של רייבן:

http://youtu.be/FKekJ8nTa5I


כך פעלו הפרסומות של חברת רייבן והפכו את המותג למצליח בעולם:

http://youtu.be/jcpUrF9_BTM
מי היה מעצב האופנה הראשון?



בשנת 1858 תפר בפאריס צ'רלס פרדריק וורת' (Charles Frederick Worth) כמה שמלות לאשתו, דוגמנית בחנות הבדים שבה עבד גם הוא. כשהלקוחות החלו לבקש גם הם לרכוש שמלות כמו שהוא תופר לרעייתו, סירבו השותפים בחנות הבדים לתת ידם לעסק נחות כמו חייטות.

וורת' זיהה הזדמנות ועזב את החנות. הוא מצא לו שותף להקמת בית האופנה הראשון בהיסטוריה. המותג שלו היה "וורת' אנד בוברג" והוא היה הראשון שהוסיף תוויות לבגדים שתפר, עם שם העסק.

ההצלחה הייתה מדהימה. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שהנשים לא נשאלו איך הן רוצות את בגדיהן, אלא בחרו ממה שהציג מעצב בגדים. הנשים ראו והאמינו שמעצב האופנה יודע טוב יותר מהן.

האופנה הפכה אז לקנות אצל וורת' כמובן. כל נשות החברה של פריז ואפילו מלכת צרפת, כולן עמדו בתור לקנות בגדים שהוא עיצב והחליט בשבילן שהם יפים להן.

כך נולד מקצוע מעצב האופנה!


הנה מצגת עם הסיפור של מייסד תחום עיצוב האופנה:

https://youtu.be/d3O3zvtwG24


ותכשיטי סברובסקי המתארים את הקשר עם וורת':

https://youtu.be/ctyH8kmFvjc
מי הסינדרלה של הדוגמניות?



סיפורה של סופי מצ'טנר הוא סיפור סינדרלה שכמותו לא היה בעולם הדוגמנות. עולם זה, שבו מתאמצות מאות אלפי דוגמניות בעולם לזכות במעט תשומת לב, לא מאפשר לאף אחת מהן לזכות בתהילה מבלי להתאמץ, להבשיל ולעשות דרך ארוכה אל המסלולים היוקרתיים של פאריס. מעולם לא קיבלה בו הזדמנות מישהי שאיש לא מכיר ושמעולם לא התנסתה בדוגמנות מקצועית.

ודווקא נערה צעירה מחולון היא שזכתה לזנק היישר אל הפסגה. זה סיפור של מקריות, המון מזל וגם קצת יופי לא רגיל, של נערה שמגיע לה סיפור הסינדרלה הזה. סופי שעוד לא חגגה 15, גדלה לאם חד-הורית וקשת יום. בזמן שאמה נאלצה לרוץ ממקום למקום, לנקות בתים ולאסוף את פרנסתה בקושי כדי לפרנס את שלושת ילדיה, סופי נהגה לאסוף את אחיה מהגן, לבשל להם ולנקות את הבית. הכל השתנה כשהמליצה לה מישהי לנסות ולהיות דוגמנית. היא פנתה לסוכן דוגמניות והוא החליט שעליה לטוס ישירות לפאריס, בירת האופנה העולמית. הפגישה עם הסוכנות הייתה די מאכזבת ונראה היה שהסתיימה בכלום. אבל אז כשצעדו ברחובות פאריס, נכנסו היא והמלווה שלה אל בית האופנה היוקרתי "דיור". במקרה היה בחנות באותו בוקר המעצב הראשי וראה אותה. הוא כל כך התרשם שהחליט במקום להפוך אותה לפנים החדשות של אחד המותגים היוקרתיים והמצליחים בעולם. כשנחתם חוזה על סך מיליון יורו ידעו סופי ואימה, הגיבורה האמיתית של הסיפור, שצרותיהן הסתיימו. מניקיון בתים ובית שידע מחסור הגיעו לפסגת עולם האופנה.


הנה סיפור הסינדרלה של סופי (עברית):

https://youtu.be/LvUtuupN21M


ראיון עם סופי (עברית):

https://youtu.be/3KOhAFsZRo0


פרזנטורית של בושם בינלאומי (עברית):

https://youtu.be/4LmcruiokGg


היום היא נרגעת מהרזון המטגזם שהתעשייה דורשת ממנה (עברית):

https://youtu.be/mxE9HeFbCoo?long=yes
למה נשים אוהבות משקפי שמש גדולות?



משקפי שמש (Sun glasses) הן מזמן כבר לא משקפיים שנועדו לחסום את קרני השמש ולשמור על העיניים. בימינו הן אביזר אופנתי לכל דבר.

אבל למה הן כל כך גדולות אצל נשים?

ובכן, הסיבה לכך היא היסטורית ולמען האמת היא קשורה באישה אחת, שהמילה מהממת לא הולמת את מידותיה.

מדובר בג'קלין קנדי, אשתו של הנשיא הצעיר והיפה ביותר של אמריקה, ג'ון קנדי. הגברת הראשונה של אמריקה עוררה סקרנות כבר מהרגע שבעלה, הנשיא הצעיר ביותר בתולדות אמריקה, נבחר. היא הייתה צעירה, יפה להפליא, אשת העולם הגדול, ייצוגית מאד, דוברת צרפתית, אוהבת ומבינה באמנות ומצוידת באחד הגברים היפים בעולם.

כשג'קי החלה, ביום בהיר מאוד אחד, להשתמש במשקפי שמש "אובר סייז", משקפי ענק עם עדשות גדולות מאד במכוון, אמריקה נדלקה. טוב, אולי לא כל אמריקה, אבל החלק הנשי שבה בהחלט נרעש. זה ייקח עשור שלם אבל בהדרגה זה יתפוס ויגדל על פניה עוד יותר. כמו שריפה בשדה קוצים הפכו משקפי ענק לנשים לאופנה לוהטת וכל נשות ארה"ב והעולם החלו להגדיל ולהגדיל (את העדשות כמובן).

בשנות ה-70 המשקפיים גדלו מספיק, גם על פניה של ג'קי שהתחתנה עם המיליארדר ואיל הספנות אונאסיס והפכו ממש ענקיות. מסגרות הפלסטיק של המשקפיים החדשות אפשרו גודל וחוזק ביחד עם משקל לא מעיק ומאז משקפי שמש ענקיים לאישה הם חלק בלתי נפרד מהטרנד.

אחריהן הגיעו טרנדים חדשים. הייתה אופנת החלל שהניבה לרגע משקפי חלל מעוצבות לטיסה אל הירח, בהמשך באו גם משקפיים אובליות ואחריהן היו משקפיים רקטנגולריות, בעלות מראה מרובע יותר. בשלב מסוים העבר חזר מעט בזכות אופנת הווינטאג'. יש תקופות שמשקפי נשים קצת פחות ענקיות ויש שקצת יותר, אבל דומה שמעולם לא נעלמו המשקפיים הגדולות לחלוטין.


הנה אייקון האופנה ג'קלין קנדי בשנותיה הגדולות, בלי ועם משקפיים:

https://youtu.be/ULOZHqmShXM


משקפי השמש הגדולות של גוצ'י:

https://youtu.be/IZz_sGKDL-Q


אופנת הנשים במשקפיים לאורך המאה ה-20:

https://youtu.be/lBKJIQj73Ks


אופנת הנשים הושפעה ממנה בכלל:

https://youtu.be/jlmL7WIJq50


ומאה שנה של אופנת משקפיים:

https://youtu.be/xWQXqhLjD5s


ומשקפי הרטרו בהשראת ג'קי קנדי ועל שמה:

https://youtu.be/cEjCHdZbOsE
מה המהפכה שעשתה הדוגמנית טוויגי?
מיהי טוויגי הדוגמנית השדופה?


בשנות ה-60 עשתה דוגמנית רזה ששמה טוויגי (Twiggy) מהפכה של ממש במראה הנשי המועדף. רק בת 17 ובעלת מראה אנדרוגיני, משהו בין נערה לנער, היא הייתה מתבגרת בריטית בעלת גוף המושלם לקידום של אופנת שמלות המיני שפרצו אז לאופנה, בעזרת מעצבים כמו מארי קוואנט הבריטית והצרפתי אנדרה קוראז'.

טוויגי, או בשמה האמיתי לסלי הורנבי, הייתה נערה עם מראה של ילדה, עיניים גדולות ותספורת נערית, שהיממה את כולם. לבושה במיני וחמושה במגפיים, היא פרצה לתודעה והפכה בתוך ימים לאייקון אופנה שלא היה כמותו. למעשה, ניתן לומר עליה שהיא הייתה הסופר מודל הראשונה.

אבל טוויגי הייתה גם מי שבישרה על עידן הרזון, זמן שבו בנות ונשים החלו לרזות כדי להיראות כמותה. היא גילמה את רוח התקופה באופן המדויק ביותר, משהו כמו ה"איט גירל" של הסיקסטיז.

הכל התחיל כשאמרגן בריטי בשם נייג'ל דיוויס נכנס ביחד עם תלמידת תיכון צעירה בעלת מראה גרום למספרה בלונדון. אחרי 7 שעות של ניסויים ושינויים, היא יצאה משם עם לוק חדש, שעתיד לשנות את פניה של האישה המודרנית. כי מה שבאמת קרה שם היה שהספר שסיפר אותה התקשר לצלם וביקש שיגיע מהר לצלם מישהי...

המישהי הזו הייתה טוויגי והתמונה הזו עשתה היסטוריה, שלא לומר היסטריה. אחת התמונות של הנערה שצולמה במספרה הלונדונית התפרסמה באותה שנה ב"דיילי אקספרס" הלונדוני. הכותרת הייתה "הפנים של 66'".

המראה שלה היה רענן וחדש לחלוטין. גם העובדה שצבעה את ריסיה בשחור-דבר הייתה חדשנית וחסרת תקדים. היא הייתה עוף מוזר וקסום. הפרופורציות הבלתי רגילות שלה, שכללו מראה דקיק וגרום, עיניים ענקיות, תספורת של בנים ויופי נערי ורך - כל אלה קראו תיגר על המראה הנשי של אותם ימים. כמעט ולא היה לה חזה וקימורי גופה היו חסרים, היא הייתה כמו שלד, עם עצמות בולטות ולחיים רזות.

בשנים הבאות לא היה מגזין אופנה אחד שפספס אותה. כל צלמי האופנה הגדולים של התקופה עמדו בתור לצלם את טוויגי. ההתפעלות הפכה לשינוי של ממש באופנה. טוויגי הייתה אייקון של דור שחווה את ה"מוד" (Mod), המעבר משנות ה-50 השמרניות לשנות ה-60. אלה הפכו לשנות החופש והמתירנות, שנים שבהן הצעירים הם שנותנים את הטון וקובעים את הלך הרוח החברתי במדינות המערב. אלה היו שנים שבהן החברה הגבוהה של הדוכסים והדוכסיות באנגליה החלה מפנה את מקומה לחברה עילית חדשה, של מוסיקאים, דוגמניות, מעצבים וצלמי אופנה מצליחים.

וטוויגי עצמה לא נשארה בבריטניה. הופעתה על שער המגזין "ניוזוויק" הייתה האות להגעת הבשורה האופנתית של ה"מוד" לארצות הברית. טוויגי הגיעה לשם וזכתה להיסטריה דומה לזו שחוו הביטלס כמה שנים לפניה. ממש בהמשך לפלישה הבריטית לארצות הברית הגיעה הפלישה האופנתית של הבריטים והאמריקאים חוו היסטריה נוספת...


הנה סיפורה של טוויגי:

https://youtu.be/Lk0fv4xZmlM


טוויגי בשיאה:

https://youtu.be/0SbQrNtMFeI


טוויגי הזמרת:

https://youtu.be/u8FPSIXSuB8


וסרט תיעודי על טוויגי - הביטלס של הדוגמנות:

https://youtu.be/R8O7Li1rah4?long=yes
מהו המחשב שאפשר ללבוש?



את מחשב הליליפד (LilyPad Arduino או בקיצור Lilipad) ניתן להוסיף לבגדים והוא פותח לתעשיית המחשוב הלביש. זהו מחשב זעיר שנראה כמו כרטיס אלקטרוני ותופס מעט מאד מקום. האפשרות לחבר לליליפד סנסורים (חיישנים) מאפשרת להשתמש בו ביישומים שונים בתחום המחשוב הלביש. כך ניתן לפתח בגדים חכמים שמבצעים משימות שונות ומתאימים את עצמם לשינויים בהקשר ובמצב הרוח של הלובשים.

באמצעות חיבור של ליליפד לבגד, ביחד עם שלל חיישנים וחוטים שמקשרים ביניהם לאורך הבגד, ניתן להפוך את עולם האופנה למותאם לצרכים ולהביא ליצירת בגדים שמשפרים את איכות החיים וההנאה של המתלבשים.

כמובן שיהיה על המפתחים לפתור בעיות כמו עמידות למים בכביסה, או מקור חשמל קל משקל, אבל כשאלה יינתנו - הגרביים הן הגבול...


הנה ליליפד שהורכב לשמלה ויוצר מופע אורות:

http://youtu.be/N0QBmFNcHkM


שעון אורות:

http://youtu.be/GGua6Dc0fVs


וביחד עם חיישן פעימות הוא מציג את פעימות הלב:

http://youtu.be/Tt649mcmi5Y
מהו הסיפור של חולצת הטי?



בימינו הפכה חולצת טי (Tshirt), או טי שרט, לסוג של לוח מודעות אישי, מעין בד ציור פתוח להעברת רעיונות חברתיים ומסרים פרסומיים. עד כדי כך הפופולריות של חולצת הטי גדולה, עד שגם מעצבי אופנה עכשוויים לא רואים פחיתות כבוד בעיצוב של חולצות טי ובשילובן במראה האופנתי המעודכן.

תולדות ה-Tshirt מתחילים כשחולצת הטי מופצה על ידי הצי האמריקאי בתקופת המלחמה הספרדית, בשנת 1898. זו הפעם הראשונה שפוגשים בארצות הברית. בחולצות הטי, בעלות הצווארון העגול והשוורולים הקצרים. השימוש העיקרי שלהן אז הוא כחולצות שנלבשות מתחת למדים והן כל כך שימושיות עד שבתוך זמן קצר הן הופכות לציוד הכרחי לטירונים המתגייסים לצבא.

זה גם השלב שהדמיון שלהן לאות T מקנה להן את השם האייקוני חולצות ה-T. שמען של החולצות הקלילות והלא מחייבות יוצא מגבולות הצבא ובעלי מקצועות כחולי-צווארון מתחילים ללבוש אותן לעבודות. הבד הקליל והשימושי, במיוחד בימים חמים, כובש את החקלאים, הבנאים, עובדי הכבישים ושאר העובדים בשמש הקופחת ובחללים חמים מאד, כמו כורים, מסיקי אש וכדומה.

משם המשיכה חולצת הטי את מסע הניצחון שלה אל עולם הילדים, שהחולצה הזולה והקלה לניקוי התאימה מאד לאימהות שלהן ולתקציב הביתי בכלל.

בשנות ה-20 הפכה המילה Tshirt למילה במילון האמריקאי, אבל היא עדיין הייתה פשוטה מדי. את זה שינתה ב-1938 הפקת הסרט "הקוסם מארץ עוץ" שקידמה את הסרט באמצעות ההדפס הראשון על חולצות טי. חלוקת החולצות המודפסות כל כך הצליחה שהן הפכו לערוץ פרסומי חדש ולאמצעי מיתוג מצוין לחברות מסחריות.

בשנת 1942 הופיעה חולצת הטי המודפסת הראשונה על שער של מגזין ה-Life היוקרתי והפופולריות של החולצות הללו הרקיעה שחקים. גם הופעתו של השחקן האגדי מרלון ברנדו בסרט "חשמלית ושמה תשוקה, מ-1951, כשהוא לבוש בחולצת טריקו, תרמה לחלחול שלה לכל שכבות האוכלוסייה והגילאים. לראשונה הייתה חולצה ה"טי", לא להאמין, הבגד הלוהט בחנויות הבגדים.

בסוף העשור של האהבה והמחאה, לקראת סוף שנות ה-60, הטישרט הפכה לאמצעי ביטוי לצעירים ולצעירים ברוחם. רעיונות החופש והביטוי העצמי התמזגו זה בזה והפכו את החולצות הללו לשלטים מהלכים של בעליהן. יצרנים המשיכו לפרסם באמצעותן את הלוגו שלהם ופורטרטים של מהפכנים נאים, דוגמת צ'ה גווארה ופידל קסטרו, הופיעו על החולצות הצבועות בצבע האידיאולוגי הנכון.

בשנות ה-70 החלו גם אמנים לייצר עבודות והדפסים לחולצות טריקו. לוגואים של להקות רוק, כמו הרולינג סטונז ולהקת Yes, הפכו לוהטים על חולצות T. גם אייקונים, דוגמת הסמיילי אט סמל השלון ומשפטים שנונים או משולבים באייקונים, כמו "I love New York" שבו מוחלפת המילה love בציור של לב, המשולב בטקסט עצמו.

כיום, לצד מכנסי הג'ינס ושבירתם של כללי הלבוש הרשמי, מככבות חולצות הטי בעולם החדש, של הלבוש הנונשלנטי והמרושל במכוון. הן סמל של נעורים ואופנה צעירה, מעבירים רעיונות ומעידים על השנינות וגודל הכיס של הלובש, משום שקניית חולצות מעודכנות וחדשניות, עולה לא פעם במחיר גבוה.


הנה סיפורה ההיסטורי של חולצת הטי שרט:

https://youtu.be/NgTiskX8tuQ


חולצת הטריקו היצירתיות שאנשים ממציאים:

https://youtu.be/6-vik1mKqdI


כך הופכים חולצת טריקו לשמלה:

https://youtu.be/n1BIqOhudGg


חולצות הטריקו משקפות את המצב הצרכני העולמי והפגיעה האנושית בסביבה (מתורגם):

https://youtu.be/BiSYoeqb_VY


והסיפור המשעשע של הטי שרט:

https://youtu.be/E0tJ2_-6Omg


איך נולדה האופנה האורבנית מההיפ הופ?
מיהם המעצבים האורבניים?


האופנה האורבנית הגברית נולדה מאופנת ההיפ הופ. עולם האופנה מגלגל כיום מיליארדים בכל שנה. לא רבים יודעים שתרבות ההיפ הופ של חבורות הרחוב הפרועות של שנות ה-70 היא כור ההיתוך של הסגנון השולט כיום על בגדי הצעירים ברחבי העולם כולו.

בניו יורק של אז לבשו צעירי ההיפ הופ מעין ערבוביה אופנתית של בגדים לא קשורים. הם כינו את הערבוביה החיננית הזו Fresh, כלומר "טרי". קווינס, הארלם, ברוקלין והברונקס - לכל שכונת עוני היה סגנון הלבוש האופייני שלה. המקוריות והביטוי העצמי, אולי החלק המרכזי בתרבות ההיפ הופ, הכתיבו לכל צעיר להתלבש הכי יצירתי והכי מעניין שהוא הצליח. גם אם לא היה לו גרוש - היו לו בגדים שלא ישפילו אותו לפני החברים.

שנות ה-80 החלו עם דן דפר, מעצב שיצר בשבילם אופנה שכונתית מדליקה עם הלוגואים של המותגים הכי יוקרתיים בעולם, כמו גוצ'י ולואי ויטון. בשנות ה-90 טומי הילפיגר, מעצב האופנה החדש, נהג לחלק לנערי השכונות בגדים שלו בחינם, כדי לנצל את הטרנדיות של ההיפ הופ לצרכי שיווק, שאגב הצליח בגדול.

קארל ג'ונס, מנהל שיווק אמריקאי מתחום האופנה, זיהה שיש לצעירים שחורים באמריקה כסף ושהם מחפשים לבוש מגניב. הוא הקים את "קרוס קולורס" והתחיל לייצר אופנה אורבנית ב-1992. הבגדים שלהם היו צבעוניים, רחבים וגדולים מאד.

קרל קניי הצטרף אליו מאוחר יותר עם אופנה אורבנית בעלת אופי שונה ומשלים. הם הפכו לאימפריה שמכניסה מיליונים. "פובו" שלהם (קיצור באנגלית של "בשבילנו על ידינו" For us by us) התעלו ויצרו רווחים שלא יאומנו. טופאק האגדי עשה להם פרסומת בחינם והפך את פובו לסנסציה עולמית.

בשנות ה-2000 הם התקדמו מהטרנינג של נייקי והווסטים של דן דפר, לפרוות של "שון ג'ון", מותג היוקרה שהקים פאף דדי. המותג שון ג'ון העלה את הרמה של האופנה האורבנית לדרגה של אופנה עילית אורבנית. הוא הפך למעצב הטוב ביותר כשזכה בפרס האופנה, לראשונה בעולם המעצבים השחורים. הוא היה כוכב היפ הופ הראשון שחצה את הקווים והפך למעצב על. זו גם הייתה הפעם הראשונה שגבר שחור עיצב את האופנה הנחשקת שייצגה הצלחה. כך הפכה האופנה האורבנית לסגנון מוביל באופנה הגברית בעולם.

בעשור השני של המאה ה-21 מוכר אליל ההיפ הופ קניה ווסט בגדים שהוא יוצר כמעצב ומושפעים מהיפ הופ ומהדברים שהוא יוצר גם בתחום המוסיקה. הצעירים מהבתים העניים ביותר, שפעם השתדלו ללבוש את המותגים ובגדי המעצבים החדשים ביותר וכשלא הרוויחו מספיק כדי לקנות אותם, הם מצאו את הקומבינה שלהם להשיג אותם, ראו כיצד בגדי היוקרה החדשים עוצבו ברוח בגדי הנעורים שערבבו לגופם.


הנה דוגמה ללבוש של צעירי השכונות, שהיה מבוסס אז על טרנינגים ותוספות:

http://youtu.be/oVDfyc2lh4Q


חברת FUBU שהקימו הם עצמם והפכה את האופנה האורבנית להצלחה מסחררת:

http://youtu.be/rx2ycMrMkAM


קבלו תצוגת אופנה של המותג שון ג'ון, בשבילכם הראפר פאף דדי:

http://youtu.be/_rnxfk-CHVA


וקדימון מהסרט התיעודי המצויין "פרש" המספר את תולדות האופנה האורבנית:

http://youtu.be/vQ9LyiNrA-s
איך נולד סוודר הקרדיגן?



נשות העולם החינניות, הלובשות יום סוודרים מסוג קרדיגן, לא יודעות שהסוודר האופנתי והנשי הזה נולד בכלל בצבא ולצורכי מלחמה.

זה היה בזמן מלחמת קרים. בבריטניה יצרו אז את הקרדיגן כנגד הקור. הסוודרים נשלח אז אל החיילים הבריטיים, שנלחמו בחזית הקרה של חצי האי קרים.

לשמו זכה הסוודר משמו של מפקד החיילים - הגנרל ג'יימס ברודנל. אותו גנרל היה אציל אנגלי שתוארו היה "הרוזן של חבל קרדיגן". מאז הפך שמו להיסטורי דווקא בחזית האופנה והשיק הנשי.

אגב, במלחמה היה הלורד של קרדיגן מעט פחות חסר מזל. במהלך מלחמת קרים קרדיגן פיקד בין השאר על ההסתערות של הבריגדה הקלה, הסתערות צבאית בריטית שהסתיימה בתבוסה קשה.


הנה סרטון על הלורד הקרדיגן:

http://youtu.be/d5-gVQZYyxg?t=9s
מהם וויי פרר, משקפי הפלסטיק שכבשו את העולם?



כבר שנים רבות שמשקפי השמש ווייפרר (Wayfarer) הן המשקפיים הכי מגניבות בסביבה. היצרנית, חברת ריי באן, הצליחה להפוך אותן לנחשקות ואופנתיות כמעט לכל אורך התקופה שמאז 1952. כוכבי-על ענקיים כמו מרילין מונרו, בוב דילן, אנדי וורהול, טום קרוז, שרקד עימן בתחתונים בסרט "עסקים מסוכנים" וקייטי פרי - כולם התהדרו במשקפיים העל-זמניים הללו, ששברו כמעט כל שיא אפשרי בתחום.

בזמנו היו ה-Wayfarer חדשניות, כיוון שהן הציעו משקפיים עם מסגרת מפלסטיק, במקום משקפי השמש האחרות של חברת ריי באן ומתחרותיה, שהיו ברובן משקפי מתכת דקים.

מאז צאתן לשוק ובכל מהלך שנות ה-50, הצליחו הווייפרר להפוך למותג מצליח. אבל הזינוק הגדול שלהן היה בשנות ה-60, כשהשחקנית אודרי הפבורן הרכיבה את המשקפיים בסרט המצליח 'ארוחת בוקר בטיפאני'. זה הפך את הווייפרר למשקפיים מאד פופולאריות ששלל סלבריטאים התהדרו בהם ופרסמו אותם בחינם. במהלך שנות ה-70 הן יצאו מהאופנה וכמעט נעלמו. ואז, בתחילת שנות ה-80, בעקבות הסרט הקלאסי 'האחים בלוז', הן הפכו בבת-אחת למשקפי השמש הנמכרות בעולם. אחרי שנים שגלשו לתהום השכחה, שוב הפכו הווייפרר להיות אייקון אופנתי מנצח. מאז הן בפסגה ללא הפסקה.

מעבר להיותן אופנתיות, בעלות מגוון צבעים אדיר והציעו סוגי עדשות וגימורים רבים, דומה שההצלחה של הווייפרר נבעה גם מהעיצוב הנכון והמתאים לכולם, שכן ה-Wayfarer הם משקפי השמש היחידים שיכולים להתאים לכל מבנה פנים.

וכך, דגם ה-Wayfarer הקלאסי ממשיך ובועט מאז שנות ה-50 ועד היום. בין אם הווייפרר הן משקפי השמש הנמכרים ביותר בהיסטוריה ובין אם דווקא משקפי הטייסים של היצרן הן הלהיט המוביל, ברור ששני הדגמים הללו, שבאים מאותו בית ייצור, הצליחו להפוך לאגדה.


הנה משקפי הווייפרר:

https://youtu.be/g3R2JAgrPks


מגניב, צעיר ורענן - זה הסגנון של המשקפיים הללו:

https://youtu.be/6UP6NwUNKfg


וכך זה לקבל אותן בדואר:

https://youtu.be/oHCbPpYgZdA
מהי השמלה השחורה הקטנה?



מבין המהפכות של קוקו שאנל בתחום האופנה הנשית, אחת המשמעותיות והמפתיעות שבהן, בדיעבד לפחות, היא "השמלה השחורה הקטנה" (Little Black Dress או בקיצור LBD), מוצר אופנה שהיה למושג. היא הייתה הצלחה כל כך גדולה ושינוי קונספט כה משמעותי שמגזין האופנה "ווג" כינה אותה "הפורד של שאנל" (Channel's Ford), בהתייחסות לדגם ה-T של פורד שהפך את המכונית למוצר נפוץ ומצליח בכל המעמדות.

עד שנות ה-20 של המאה הקודמת היה הבד השחור מזוהה עם אבל, אלמנות, שכול ואובדן. אבל קוקו שאנל, מגדולות מעצבי האופנה ואולי הגדולה שבהם, אימצה בשנת 1926 את הצבע השחור בשביל שמלות הערב שעיצבה.

לעומת מהפכות אחרות שלה, זו הייתה מהפכה חברתית קטנה, אבל לא פשוטה. במיוחד בשביל גברים רבים באותה תקופה שמצאו את עצמם חסרים את הסגנון המהודר של שמלות הערב שלבשו הנשים עד אז. הנשים, לעומת זאת, התלהבו מהפשטות המיוחדת וקימורי הגוף שלפתע יצאו לאור. נשות החברה הגבוהה של פאריס אימצו את השמלה האלגנטית שהציעה להם כוהנת האופנה ובזמן השפל הכלכלי של שנות ה-30 היא התפשטה לכל העולם. הזמרת הצרפתית האגדית אדית פיאף לבשה רק אותה והפכה אותה לחלק מהדמות הנערצת שלה. המוני נשים אהבו את השמלה הזו מאד, גם בזכותה. כך התממשה הנבואה של "ווג" שניבא בדייקנות שה"שחורה הקטנה", ה-LBD, תהפוך למדים הלא רשמיים של הנשים כולן, בכל סגנון שהוא.

אפילו הכותבים בווג לא ידעו עד כמה... מה שהיה בתחילה יקר ויוקרתי הפך במהירות למוצר נפוץ, לכל גיל ולכל כיס. ההצלחה הייתה כה גדולה שפריט האופנה הזה הפך למושג נשי, כמו חזייה או תיק יד. עד היום נחשבת "השמלה השחורה הקטנה" לאחד מפריטי החובה של האישה המודרנית ולא נראה שהיא הולכת להיעלם. במלתחה הנשית הממוצעת של כל אישה, מצעירה ועוד בוגרת, יש אחת או יותר כאלה. יתרונה הגדול הוא שבשילוב אביזרי אופנה מתאימים, השמלה השחורה הזו יכולה להלום כל אירוע וכל שעה ביממה.


הנה סיפורה של השמלה השחורה הקטנה:

https://youtu.be/cs-3fUbUz2g


רגעי השיא של השמלה הקטנה השחורה:

https://youtu.be/XC8tDMyh8Hw


השמלות השחורות הקטנות של היום:

https://youtu.be/M1Ag0Bg2l54


אקססוריז, תוספות שניתן להוסיף לה ולהפוך אותה למגוונת ורבת-צדדים:

https://youtu.be/Z9VydQLFdeg
מהי הטבעת החכמה?
מה היה עידן כריות הכתפיים של שנות ה-80?
איך הפך השפם לסמל גברי?
מהם משקפי הטייסים האהובים כל כך?
מה נהג לעשות הכובען?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.