שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי מזחלת?
המזחלת היא כלי רכב שבאמצעותו נוסעים במהירות על גבי השלג או הקרח. זהו אמצעי תחבורה נוח ושימושי באזורים מכוסי קרח ושלג. המזחלת לא משמשת רק לתנועה ותחבורה, אלא גם לספורט חורפי והנאה בשלג, כיוון שהיא מחליקה בקלות במורדות המושלגים.
כיום המזחלות מונעות גם בעזרת מנוע, אך בעבר המזחלות הונעו על ידי כלבים ואיילים, בעלי חיים שנעים בקלות באזורים מושלגים.
יש מזחלות שניתן להשתמש בהן בשטחים חלקים כמו דשא ובוץ, בעיקר להנאה וחוויה. הארכיאולוגים משערים שמזחלות היו האמצעי ששימש להעברת אבני ענק על קרקע חולית במדבר, לבניית מקדשים ופירמידות במצרים הקדומה.
הנה כלבי המזחלת של גרינלנד:
http://youtu.be/Nj1p02iE0t4
מזחלת כלבים באלסקה:
http://youtu.be/AFn9Sn3bOFI
טיול מזחלות בלפלנד:
http://youtu.be/q1DojnovQFM
מזחלת ספורט:
http://youtu.be/zbksh0tW45g
ומזחלת בשלג בירושלים:
http://youtu.be/TSjDYKBOkd4
כך ההרגשה לנסוע במזחלת:
http://youtu.be/jsWH6ZdfLjc?qr=yes
מהי הרכבת המגנטית המהירה בעולם?
בשאנגחאי שבסין נבנתה רכבת המגלב (קיצור של המילים MAGnetic LEVitation) המהירה ביותר בעולם. המגלב, רכבת הריחוף המגנטי, היא רכבת שבמקום לנסוע על פסי רכבת היא מרחפת מעל מסילת הרכבת, בלא שהיא זקוקה לגלגלים. הנעת הרכבת בשיטת ריחוף מגנטי היא בעזרת כוח אלקטרומגנטי. כוח זה נוצר באמצעות מגנטים ואלקטרומגנטים שדוחפים את הרכבת כלפי מעלה מהמסילה ואחרים שדוחפים את הרכבת קדימה, בהתאם להוראות נהגי הרכבת.
רכבת ריחוף מגנטי, שמפותחת בגרמניה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, נוסעת במהירות גבוהה יותר מרכבות רגילות שנוסעות על גלגלים ולכן היא הרכבת המהירה ביותר בעולם. בניסויים הגיעו רכבות מגלב למהירויות של כמעט 600 קמ"ש. העובדה שאין מגע פיזי בין הרכבת למסילה מונעת חיכוך ביניהן ולכן הנסיעה מהירה וחלקה מאד. חסרונה של רכבת זו שהיא גורמת רעש גדול יותר מבחוץ ובנייתה היא יקרה הרבה יותר.
הנה התכנית המקורית של הרכבת המהירה בתבל:
http://youtu.be/tOK1goFBWQM
על רכבת המגלב:
http://youtu.be/SUBUTo82EQw
נסיעה בתוכה:
http://youtu.be/PTo-krTSZBA
והטכנולוגיה של רכבת המגלב:
http://youtu.be/aIwbrZ4knpg
מהי הריקשה העתיקה ואיפה נוסעים בריקשות בימינו?
הריקשה (Rickshaw) היא תלת אופן שמשמש בהודו ובמדינות נוספות באסיה בתור מוניות, כלומר להוביל נוסעים ממקום למקום.
הריקשה נולדה ביפן, במחצית השנייה של המאה ה-19. משם היא עברה לארצות בסביבה, כולל אל סין והודו הענקיות.
בעבר לא היו הריקשות כלי מנועי. הריקשות של אותם ימים היו "ממונעות אדם". כלומר מי שהיה הכוח המניע בהן היה מסיע הריקשה, שהיה רץ ומושך את הריקשה עליה ישב הנוסע.
בהודו השתלטו בסוף האלף הקודם ריקשות האופניים (Rikshaw cycle), בהן הרוכב מדווש מאחורי הנוסע או המשא בריקשה המשמשת להעברת סחורות וחומרים ולמעשה "דוחף" אותם קדימה.
כיום רואים בהודו בדרך כלל טוק-טוקים, שהם ריקשות-אופניים או ריקשות-אופנוע. בשני הסוגים הללו מסיע נהג הריקשה או רוכב הריקשה את הנוסע על תלת-אופן, כשהנוסע יושב מאחוריו.
הריקשות הממונעות של המאה ה-21 כבר התפשטו לארצות אחרות בעולם, אם לארצות אפריקה דוגמת טנזניה וקניה ואם ככלי להסעת תיירים באירופה.
הנה תולדות הריקשה:
https://youtu.be/J2-aqFSpZ5Q?t=6s
יש גם ריקשות ממונעות בהודו:
http://youtu.be/vX0a_LyCM6c
שורת ריקשות ברחוב הודי אופייני:
http://youtu.be/xLsg4QEHPS0
האבולוציה של ריקשות האופניים:
https://youtu.be/lQTi8DSWSlI
ריקשה הידועה גם בתור "טוק טוק" הגיעו גם לאפריקה:
https://youtu.be/tfWxkwxHoaQ
וריקשה עם מזגן? - כן...
https://youtu.be/0YXChbqqEm0?t=8s
מהי רכבת?
רכבת (Train) היא כלי תחבורה שנוסע על מסילת ברזל. בחזית הרכבת נוסע הקטר, המושך אחריו קרונות רבים.
הרכבת משמשת להובלה של נוסעים או מטען והיא מסוגלת לנסוע למרחקים גדולים מאד.
לרכבות היה תפקיד חשוב והיסטורי במה שנקרא "המהפכה התעשייתית", מהפכה טכנולוגית שבמידה רבה יצרה את הקידמה האנושית של המאה ה-20.
הכירו את סוגי הרכבות ותפקידם בתגית "רכבות".
הנה הרכבת:
https://youtu.be/9x8SkBakj8I
הרכבת המהירה לירושלים:
http://youtu.be/hRXsOlwU5Is?t=9s
נוסעת בהרים:
http://youtu.be/GaxP83FizJc
רכבת נוסעת בשלג כבד:
http://youtu.be/6acPX_00M9Q
בשיא החורף בהרי שווייץ:
https://youtu.be/bADR5QowGXc
וסצנות מטורפות עם רכבות מהסרטים הישנים:
https://youtu.be/Moh2l7udjio
מה זו דוברה?
דוֹבְרָה (Barge), או אַרְבָּה, היא כלי שיט בעל סיפון שטוח, שמשמש לרוב להסעת מטענים כבדים. לדוברה בדרך כלל אין הנעה עצמית ומושכת אותה סירה, אם כי בעידן המודרני יותר יותר דוברות זוכות להנעה משלהן.
לרוב משמשות דוברות לשיט והסעת מטענים על פני נהרות, תעלות, ביצות ואגמים.
במקורה הייתה הדוברה כלי שיט פשוט יחסית, שנבנה מבולי עץ או אלומות קנים הקשורים יחדיו.
הנה דוברה שמסיעה משאיות על פני הנהר:
http://youtu.be/9GRzjd1Len0
דוברה בהולנד:
http://youtu.be/S_x0koWwmCM
דוברות מלון הן דוברות חדישות עם מנוע שמסיעות תיירים על פני נהרות ומהן הם יורדים לטייל:
http://youtu.be/Nwvfd_0EKhY
ודוברה סולארית חדישה, שמקבלת אנרגיה מקרני השמש:
http://youtu.be/Ou9JYE5BVZY
למה משמש הפיל בהודו?
הפיל הוא בהמת המשא העיקרית של הודו. כמו הגמל במזרח התיכון והלמה בדרום אמריקה, הפיל ההודי מסיע משאות ואנשים ממקום למקום.
עוד מימי קדם התגלו פילים מאולפים כחיות יעילות ביותר. אצל ההודים הם משמשים כבהמות משא ומנופים לעת מצוא וכאמצעי תחבורה עממי באזורים הכפריים.
הפיל ההודי יכול לחיות עד 75 שנה. חוץ מבני אדם, הוא היונק שחי הכי הרבה שנים.
הנה נוסעים על מונית פיל בהודו:
https://youtu.be/ZH79GcGl5z4
גם בדרכי הכפר:
https://youtu.be/E2Zl9FPnM5I
והבה נצטרף לשיירת פילים:
http://youtu.be/MZeBOY5fTJA?qr=yes
מי המציא את הרכבל?
הרַכֶּבֶל (Aerial tramway) הראשון בעולם נבנה בשנת 1644 על ידי מי שככל הנראה המציא אותו. קראו לו אדם וייבה.
אבל אותו וייבה לא פיתח את הרכבל הזה להסעת בני-אדם אלא להעברת אדמה לצורך בניית חומות.
יותר ממאתיים שנה אחר-כך, בשנת 1867, בנה מהנדס בשם אנדרו סמית הליידיי את הרכבל הראשון שהסיע אנשים.
הנה רכבל עתיק ממכרה במדבר נוואדה שבארה"ב:
http://youtu.be/IAHWmH_stmU
ונסיעה ברכבל מודרני, מהגדולים בעולם, שנמצא בפאלם ספרינגס ארה"ב:
http://youtu.be/XsaSB3Lf3TI
מהם אופני הרים?
אופני הרים כשמם הם - אופניים שנועדו לרכיבה בהרים. אלו אופניים חזקות מאד, שניתן לרכב בהן בשטחים קשים וחלקים, כמו אלה שיש בהרים.
לאופני ההרים יש גלגלים חזקים וצמיגים עבים, שנאחזים היטב בקרקע.
הנה אליפות ישראל באופני הרים (עברית):
https://youtu.be/6YZCNn0Ti0Q
דוגמה לתרגול של קפיצות בהם (עברית):
http://youtu.be/W-FrY1jQeIc
ודברים שניתן לעשות באופני הרים (עברית):
http://youtu.be/VfaSyPAyc3k?t=22s
למה צריך מוניות בעולם?
מונית היא כלי רכב שמסיע נוסעים ואת המטען שלהן למחוז חפצם. היתרון שלה על אוטובוס או על רכבת הוא שהמונית לא עוצרת לאסוף ולהוריד נוסעים נוספים.
מחיר הנסיעה במונית אינו קבוע כמו באוטובוס או ברכבת. בכל מונית מותקן "מונה" שמחשב את מחיר הנסיעה. בעברית קיבלה המונית את שמה מהמונה שמותקן בה.
בכל מקום בעולם יש למוניות מראה אחיד. המונית בניו-יורק למשל, היא בצבע כתום צהבהב ונקראת "קאב". המונית הבריטית של לונדון היא שחורה. אצלנו המוניות בצבע לבן שמנת.
בערים שבהן יש נתיבי מים רבים, יש הרבה פעמים "מוניות נהר". אלו הם כלי שיט שבמקום להסיע את הנוסעים על גבי כבישים, משיטים אותם על פני המים. כך למשל משמשות גונדולות בעיר ונציה כמוניות מים.
הנה המונית שאפשר להגיע איתה מהר יותר, תלוי בנהג...
https://youtu.be/T4p_rX74TgI
יש נהגי מוניות מצחיקים מאוד (עברית):
https://youtu.be/4Yem4mgDjOc
ונהג אחר ומשעשע שמסיע אדם מפורסם (עברית):
https://youtu.be/d857U_4ZSs0

המזחלת היא כלי רכב שבאמצעותו נוסעים במהירות על גבי השלג או הקרח. זהו אמצעי תחבורה נוח ושימושי באזורים מכוסי קרח ושלג. המזחלת לא משמשת רק לתנועה ותחבורה, אלא גם לספורט חורפי והנאה בשלג, כיוון שהיא מחליקה בקלות במורדות המושלגים.
כיום המזחלות מונעות גם בעזרת מנוע, אך בעבר המזחלות הונעו על ידי כלבים ואיילים, בעלי חיים שנעים בקלות באזורים מושלגים.
יש מזחלות שניתן להשתמש בהן בשטחים חלקים כמו דשא ובוץ, בעיקר להנאה וחוויה. הארכיאולוגים משערים שמזחלות היו האמצעי ששימש להעברת אבני ענק על קרקע חולית במדבר, לבניית מקדשים ופירמידות במצרים הקדומה.
הנה כלבי המזחלת של גרינלנד:
http://youtu.be/Nj1p02iE0t4
מזחלת כלבים באלסקה:
http://youtu.be/AFn9Sn3bOFI
טיול מזחלות בלפלנד:
http://youtu.be/q1DojnovQFM
מזחלת ספורט:
http://youtu.be/zbksh0tW45g
ומזחלת בשלג בירושלים:
http://youtu.be/TSjDYKBOkd4
כך ההרגשה לנסוע במזחלת:
http://youtu.be/jsWH6ZdfLjc?qr=yes

בשאנגחאי שבסין נבנתה רכבת המגלב (קיצור של המילים MAGnetic LEVitation) המהירה ביותר בעולם. המגלב, רכבת הריחוף המגנטי, היא רכבת שבמקום לנסוע על פסי רכבת היא מרחפת מעל מסילת הרכבת, בלא שהיא זקוקה לגלגלים. הנעת הרכבת בשיטת ריחוף מגנטי היא בעזרת כוח אלקטרומגנטי. כוח זה נוצר באמצעות מגנטים ואלקטרומגנטים שדוחפים את הרכבת כלפי מעלה מהמסילה ואחרים שדוחפים את הרכבת קדימה, בהתאם להוראות נהגי הרכבת.
רכבת ריחוף מגנטי, שמפותחת בגרמניה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, נוסעת במהירות גבוהה יותר מרכבות רגילות שנוסעות על גלגלים ולכן היא הרכבת המהירה ביותר בעולם. בניסויים הגיעו רכבות מגלב למהירויות של כמעט 600 קמ"ש. העובדה שאין מגע פיזי בין הרכבת למסילה מונעת חיכוך ביניהן ולכן הנסיעה מהירה וחלקה מאד. חסרונה של רכבת זו שהיא גורמת רעש גדול יותר מבחוץ ובנייתה היא יקרה הרבה יותר.
הנה התכנית המקורית של הרכבת המהירה בתבל:
http://youtu.be/tOK1goFBWQM
על רכבת המגלב:
http://youtu.be/SUBUTo82EQw
נסיעה בתוכה:
http://youtu.be/PTo-krTSZBA
והטכנולוגיה של רכבת המגלב:
http://youtu.be/aIwbrZ4knpg

הריקשה (Rickshaw) היא תלת אופן שמשמש בהודו ובמדינות נוספות באסיה בתור מוניות, כלומר להוביל נוסעים ממקום למקום.
הריקשה נולדה ביפן, במחצית השנייה של המאה ה-19. משם היא עברה לארצות בסביבה, כולל אל סין והודו הענקיות.
בעבר לא היו הריקשות כלי מנועי. הריקשות של אותם ימים היו "ממונעות אדם". כלומר מי שהיה הכוח המניע בהן היה מסיע הריקשה, שהיה רץ ומושך את הריקשה עליה ישב הנוסע.
בהודו השתלטו בסוף האלף הקודם ריקשות האופניים (Rikshaw cycle), בהן הרוכב מדווש מאחורי הנוסע או המשא בריקשה המשמשת להעברת סחורות וחומרים ולמעשה "דוחף" אותם קדימה.
כיום רואים בהודו בדרך כלל טוק-טוקים, שהם ריקשות-אופניים או ריקשות-אופנוע. בשני הסוגים הללו מסיע נהג הריקשה או רוכב הריקשה את הנוסע על תלת-אופן, כשהנוסע יושב מאחוריו.
הריקשות הממונעות של המאה ה-21 כבר התפשטו לארצות אחרות בעולם, אם לארצות אפריקה דוגמת טנזניה וקניה ואם ככלי להסעת תיירים באירופה.
הנה תולדות הריקשה:
https://youtu.be/J2-aqFSpZ5Q?t=6s
יש גם ריקשות ממונעות בהודו:
http://youtu.be/vX0a_LyCM6c
שורת ריקשות ברחוב הודי אופייני:
http://youtu.be/xLsg4QEHPS0
האבולוציה של ריקשות האופניים:
https://youtu.be/lQTi8DSWSlI
ריקשה הידועה גם בתור "טוק טוק" הגיעו גם לאפריקה:
https://youtu.be/tfWxkwxHoaQ
וריקשה עם מזגן? - כן...
https://youtu.be/0YXChbqqEm0?t=8s

רכבת (Train) היא כלי תחבורה שנוסע על מסילת ברזל. בחזית הרכבת נוסע הקטר, המושך אחריו קרונות רבים.
הרכבת משמשת להובלה של נוסעים או מטען והיא מסוגלת לנסוע למרחקים גדולים מאד.
לרכבות היה תפקיד חשוב והיסטורי במה שנקרא "המהפכה התעשייתית", מהפכה טכנולוגית שבמידה רבה יצרה את הקידמה האנושית של המאה ה-20.
הכירו את סוגי הרכבות ותפקידם בתגית "רכבות".
הנה הרכבת:
https://youtu.be/9x8SkBakj8I
הרכבת המהירה לירושלים:
http://youtu.be/hRXsOlwU5Is?t=9s
נוסעת בהרים:
http://youtu.be/GaxP83FizJc
רכבת נוסעת בשלג כבד:
http://youtu.be/6acPX_00M9Q
בשיא החורף בהרי שווייץ:
https://youtu.be/bADR5QowGXc
וסצנות מטורפות עם רכבות מהסרטים הישנים:
https://youtu.be/Moh2l7udjio
אמצעי תחבורה

דוֹבְרָה (Barge), או אַרְבָּה, היא כלי שיט בעל סיפון שטוח, שמשמש לרוב להסעת מטענים כבדים. לדוברה בדרך כלל אין הנעה עצמית ומושכת אותה סירה, אם כי בעידן המודרני יותר יותר דוברות זוכות להנעה משלהן.
לרוב משמשות דוברות לשיט והסעת מטענים על פני נהרות, תעלות, ביצות ואגמים.
במקורה הייתה הדוברה כלי שיט פשוט יחסית, שנבנה מבולי עץ או אלומות קנים הקשורים יחדיו.
הנה דוברה שמסיעה משאיות על פני הנהר:
http://youtu.be/9GRzjd1Len0
דוברה בהולנד:
http://youtu.be/S_x0koWwmCM
דוברות מלון הן דוברות חדישות עם מנוע שמסיעות תיירים על פני נהרות ומהן הם יורדים לטייל:
http://youtu.be/Nwvfd_0EKhY
ודוברה סולארית חדישה, שמקבלת אנרגיה מקרני השמש:
http://youtu.be/Ou9JYE5BVZY

הפיל הוא בהמת המשא העיקרית של הודו. כמו הגמל במזרח התיכון והלמה בדרום אמריקה, הפיל ההודי מסיע משאות ואנשים ממקום למקום.
עוד מימי קדם התגלו פילים מאולפים כחיות יעילות ביותר. אצל ההודים הם משמשים כבהמות משא ומנופים לעת מצוא וכאמצעי תחבורה עממי באזורים הכפריים.
הפיל ההודי יכול לחיות עד 75 שנה. חוץ מבני אדם, הוא היונק שחי הכי הרבה שנים.
הנה נוסעים על מונית פיל בהודו:
https://youtu.be/ZH79GcGl5z4
גם בדרכי הכפר:
https://youtu.be/E2Zl9FPnM5I
והבה נצטרף לשיירת פילים:
http://youtu.be/MZeBOY5fTJA?qr=yes

הרַכֶּבֶל (Aerial tramway) הראשון בעולם נבנה בשנת 1644 על ידי מי שככל הנראה המציא אותו. קראו לו אדם וייבה.
אבל אותו וייבה לא פיתח את הרכבל הזה להסעת בני-אדם אלא להעברת אדמה לצורך בניית חומות.
יותר ממאתיים שנה אחר-כך, בשנת 1867, בנה מהנדס בשם אנדרו סמית הליידיי את הרכבל הראשון שהסיע אנשים.
הנה רכבל עתיק ממכרה במדבר נוואדה שבארה"ב:
http://youtu.be/IAHWmH_stmU
ונסיעה ברכבל מודרני, מהגדולים בעולם, שנמצא בפאלם ספרינגס ארה"ב:
http://youtu.be/XsaSB3Lf3TI

אופני הרים כשמם הם - אופניים שנועדו לרכיבה בהרים. אלו אופניים חזקות מאד, שניתן לרכב בהן בשטחים קשים וחלקים, כמו אלה שיש בהרים.
לאופני ההרים יש גלגלים חזקים וצמיגים עבים, שנאחזים היטב בקרקע.
הנה אליפות ישראל באופני הרים (עברית):
https://youtu.be/6YZCNn0Ti0Q
דוגמה לתרגול של קפיצות בהם (עברית):
http://youtu.be/W-FrY1jQeIc
ודברים שניתן לעשות באופני הרים (עברית):
http://youtu.be/VfaSyPAyc3k?t=22s

מונית היא כלי רכב שמסיע נוסעים ואת המטען שלהן למחוז חפצם. היתרון שלה על אוטובוס או על רכבת הוא שהמונית לא עוצרת לאסוף ולהוריד נוסעים נוספים.
מחיר הנסיעה במונית אינו קבוע כמו באוטובוס או ברכבת. בכל מונית מותקן "מונה" שמחשב את מחיר הנסיעה. בעברית קיבלה המונית את שמה מהמונה שמותקן בה.
בכל מקום בעולם יש למוניות מראה אחיד. המונית בניו-יורק למשל, היא בצבע כתום צהבהב ונקראת "קאב". המונית הבריטית של לונדון היא שחורה. אצלנו המוניות בצבע לבן שמנת.
בערים שבהן יש נתיבי מים רבים, יש הרבה פעמים "מוניות נהר". אלו הם כלי שיט שבמקום להסיע את הנוסעים על גבי כבישים, משיטים אותם על פני המים. כך למשל משמשות גונדולות בעיר ונציה כמוניות מים.
הנה המונית שאפשר להגיע איתה מהר יותר, תלוי בנהג...
https://youtu.be/T4p_rX74TgI
יש נהגי מוניות מצחיקים מאוד (עברית):
https://youtu.be/4Yem4mgDjOc
ונהג אחר ומשעשע שמסיע אדם מפורסם (עברית):
https://youtu.be/d857U_4ZSs0
איך זה לטוס במצנח רחיפה?
מצנח רחיפה (Paraglider) הוא כלי הטיס הפשוט והזול ביותר. הוא מעין מצנח, לרוב ללא מנוע, שניתן לטוס בו כמו במטוס קטן. זהו דאון שמצליח לטוס בעזרת לחץ האוויר שנכנס לפנים המצנח, כשהאוויר דוחף את המצנח לעלות מעלה.
במצנח הרחיפה יושב הטייס בריתמה שמחוברת עם טבעות ורצועות לכנפי הבד. גם כשאין מספיק רוח או כשדחיפת האוויר חלשה, יכול מצנח הרחיפה לרחף בבטחה ולנחות בבטיחות בשדה הנחיתה.
היתרון הגדול של מצנח הרחיפה הוא היכולת לשאת אותו מקופל בתיק ולהרכיבו בקלות יחסית, לפני הטיסה. מה שהופך אותו לסוג של "דאון כיס", שקל לשאת לכל מקום.
הנה מצנח הרחיפה הקל ביותר בעולם, שכולו מקופל לתוך תיק גב:
https://youtu.be/33nP5Rm0cu8
טיסה במצנח רחיפה בשמי ישראל (עברית):
http://youtu.be/fAovNEXssd0?t=9s
ומצנח הרחיפה מהזווית של הצנחן:
https://youtu.be/EmCoSWBE-VU
בואו לצנוח גם אתם:
https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
ואם יש לכם אומץ לצנוח במצנח רחיפה עם הולנדי חמוד מצוק נישא:
https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
מצנח רחיפה (Paraglider) הוא כלי הטיס הפשוט והזול ביותר. הוא מעין מצנח, לרוב ללא מנוע, שניתן לטוס בו כמו במטוס קטן. זהו דאון שמצליח לטוס בעזרת לחץ האוויר שנכנס לפנים המצנח, כשהאוויר דוחף את המצנח לעלות מעלה.
במצנח הרחיפה יושב הטייס בריתמה שמחוברת עם טבעות ורצועות לכנפי הבד. גם כשאין מספיק רוח או כשדחיפת האוויר חלשה, יכול מצנח הרחיפה לרחף בבטחה ולנחות בבטיחות בשדה הנחיתה.
היתרון הגדול של מצנח הרחיפה הוא היכולת לשאת אותו מקופל בתיק ולהרכיבו בקלות יחסית, לפני הטיסה. מה שהופך אותו לסוג של "דאון כיס", שקל לשאת לכל מקום.
הנה מצנח הרחיפה הקל ביותר בעולם, שכולו מקופל לתוך תיק גב:
https://youtu.be/33nP5Rm0cu8
טיסה במצנח רחיפה בשמי ישראל (עברית):
http://youtu.be/fAovNEXssd0?t=9s
ומצנח הרחיפה מהזווית של הצנחן:
https://youtu.be/EmCoSWBE-VU
בואו לצנוח גם אתם:
https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
ואם יש לכם אומץ לצנוח במצנח רחיפה עם הולנדי חמוד מצוק נישא:
https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
מהי רכבת הקליע היפנית?
רכבת הקליע (Bullet Train) היא רכבת מהירה מאד שנוסעת כבר שנים רבות ביפן. רכבות הקליע הגיעו למהירויות של 320 קילומטרים לשעה ויותר.
כיום רכבת הקליע אינה המהירה ביותר ביפאן. בשנת 2014 הושק קו רכבות חדש ומתחרה שבו הרכבות מגיעות למהירות של 500 קילומטרים לשעה. זוהי רכבת ש"צפה על המסילה" בטכנולוגיית הריחוף המגנטית, הידועה בראשי התיבות "מגלב" (MAGLEV).
רכבות הקליע משמשות כבר שנים רבות ברשת הרכבות היפאנית "שינקנסן" (Shinkansen). זוהי רשת הרכבות המהירות שהוצגה ביפאן כבר בשנת 1964.
את השם "רכבות הקליע" קיבלו רכבות השינקנסן בזכות מהירותן הגדולה ובשל הצורה העגולה והמחודדת של הקרון המוביל, שמזכירה צורה של קליע.
הנה רכבות השינקנסן, רכבות הקליע של יפן:
https://youtu.be/F2q9vXLHrmE
רכבת הקליע מגיעה למהירויות גבוהות ושוברת שיא עולמי:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
רק 350 קמ"ש - כך נראות רכבות הקליע ה"איטיות" בסין (עברית):
https://youtu.be/fzzsoTvXHDI
ורכבת הקליע מככבת בקרב הרכבות המהירות בתבל (עברית):
https://youtu.be/LE6cMcxhXY4?long=yes
רכבת הקליע (Bullet Train) היא רכבת מהירה מאד שנוסעת כבר שנים רבות ביפן. רכבות הקליע הגיעו למהירויות של 320 קילומטרים לשעה ויותר.
כיום רכבת הקליע אינה המהירה ביותר ביפאן. בשנת 2014 הושק קו רכבות חדש ומתחרה שבו הרכבות מגיעות למהירות של 500 קילומטרים לשעה. זוהי רכבת ש"צפה על המסילה" בטכנולוגיית הריחוף המגנטית, הידועה בראשי התיבות "מגלב" (MAGLEV).
רכבות הקליע משמשות כבר שנים רבות ברשת הרכבות היפאנית "שינקנסן" (Shinkansen). זוהי רשת הרכבות המהירות שהוצגה ביפאן כבר בשנת 1964.
את השם "רכבות הקליע" קיבלו רכבות השינקנסן בזכות מהירותן הגדולה ובשל הצורה העגולה והמחודדת של הקרון המוביל, שמזכירה צורה של קליע.
הנה רכבות השינקנסן, רכבות הקליע של יפן:
https://youtu.be/F2q9vXLHrmE
רכבת הקליע מגיעה למהירויות גבוהות ושוברת שיא עולמי:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
רק 350 קמ"ש - כך נראות רכבות הקליע ה"איטיות" בסין (עברית):
https://youtu.be/fzzsoTvXHDI
ורכבת הקליע מככבת בקרב הרכבות המהירות בתבל (עברית):
https://youtu.be/LE6cMcxhXY4?long=yes
מהן מכוניות מרוץ?
למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.
מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.
עלו על מכונית המרוץ וניסע:
http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes
כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:
https://youtu.be/w7BR0gwt46E
מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?
http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s
אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:
http://youtu.be/RC8H_gXPFS4
פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:
http://youtu.be/R69AsJnwqk4
מכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:
http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s
וסרט תיעודי על מכוניות הפורמולה 1, מכוניות המרוץ הטובות בעולם:
https://youtu.be/0z5kR6MyEJo?long=yes
למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.
מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.
עלו על מכונית המרוץ וניסע:
http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes
כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:
https://youtu.be/w7BR0gwt46E
מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?
http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s
אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:
http://youtu.be/RC8H_gXPFS4
פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:
http://youtu.be/R69AsJnwqk4
מכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:
http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s
וסרט תיעודי על מכוניות הפורמולה 1, מכוניות המרוץ הטובות בעולם:
https://youtu.be/0z5kR6MyEJo?long=yes
מי האיש שטס באוויר עם חליפת תעופה בלבד?
לאיב רוסי, הידוע בכינויו "ג'טמן", יש חליפת תעופה אישית, שעימה הוא טס באוויר כמו מטוס. הוא עדיין לא יכול להמריא ולנחות איתה (זה ידרוש פיתוח מתקדם יותר), אבל הוא מגיע עם חליפת התעופה המשוכללת הזו למהירות טיסה של כמעט 400 קמ"ש!
הנה טיסתו של רוסי עם חליפת הטיסה:
https://youtu.be/qZjDmgYp8ug
עם חברים:
https://youtu.be/pNaZCDhvh88
וסרטון תיעודי על האיש ופועלו (מתורגם):
https://youtu.be/x2sT9KoII_M?long=yes
לאיב רוסי, הידוע בכינויו "ג'טמן", יש חליפת תעופה אישית, שעימה הוא טס באוויר כמו מטוס. הוא עדיין לא יכול להמריא ולנחות איתה (זה ידרוש פיתוח מתקדם יותר), אבל הוא מגיע עם חליפת התעופה המשוכללת הזו למהירות טיסה של כמעט 400 קמ"ש!
הנה טיסתו של רוסי עם חליפת הטיסה:
https://youtu.be/qZjDmgYp8ug
עם חברים:
https://youtu.be/pNaZCDhvh88
וסרטון תיעודי על האיש ופועלו (מתורגם):
https://youtu.be/x2sT9KoII_M?long=yes
מהי גונדולה ששטה בעיר ונציה?
גונדולות הן המוניות הימיות של ונציה. הגונדולה היא סירה צרה וארוכה שעשויה עץ ומשמשת כאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר בוונציה.
בוונציה משמשת הגונדולה כמעין מעבורת, או מונית המעבירה נוסעים בין התעלות והרחובות השונים של העיר.
הגונדולות הן כלי התחבורה הנפוץ בעיר ונציה, מכיוון שהתעלות מלאות המים אינן מאפשרות תנועה בכלי רכב רגילים הנוסעים ביבשה.
הנעת הגונדלה היא על ידי חתירה במשוט יחיד וארוך.
ממש כמו המוניות הצהובות של ניו-יורק או המוניות השחורות בבריטניה, הגונדולות בוונציה צבועות בשחור, על פי המנהג המקומי.
בקיץ נוהגים הגונדוליירים, שייטי הגונדולות של ונציה, למתוח מעל הגונדולה יריעת בד להגנה מהשמש. בחורף משמשת יריעת ניילון לבידוד והגנה מהגשם.
הנה הגונדולות של ונציה:
http://youtu.be/YNk7xvq0Kc0
ההיסטוריה של הגונדולה (מתורגם):
https://youtu.be/B5x5CnwQZD4
בואו להפלגת לילה בגונדולה:
http://youtu.be/8sf32GkIQGA
כך נראית ונציה מהגונדולה:
https://youtu.be/xplFCLKGArQ
וסרטון תמונות של גונדולות מוונציה:
http://youtu.be/A7QxlC7mIrk
שיט בגונדולה ב-360 מעלות:
https://youtu.be/pwivE6bvD8w?qr=yes
גונדולות הן המוניות הימיות של ונציה. הגונדולה היא סירה צרה וארוכה שעשויה עץ ומשמשת כאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר בוונציה.
בוונציה משמשת הגונדולה כמעין מעבורת, או מונית המעבירה נוסעים בין התעלות והרחובות השונים של העיר.
הגונדולות הן כלי התחבורה הנפוץ בעיר ונציה, מכיוון שהתעלות מלאות המים אינן מאפשרות תנועה בכלי רכב רגילים הנוסעים ביבשה.
הנעת הגונדלה היא על ידי חתירה במשוט יחיד וארוך.
ממש כמו המוניות הצהובות של ניו-יורק או המוניות השחורות בבריטניה, הגונדולות בוונציה צבועות בשחור, על פי המנהג המקומי.
בקיץ נוהגים הגונדוליירים, שייטי הגונדולות של ונציה, למתוח מעל הגונדולה יריעת בד להגנה מהשמש. בחורף משמשת יריעת ניילון לבידוד והגנה מהגשם.
הנה הגונדולות של ונציה:
http://youtu.be/YNk7xvq0Kc0
ההיסטוריה של הגונדולה (מתורגם):
https://youtu.be/B5x5CnwQZD4
בואו להפלגת לילה בגונדולה:
http://youtu.be/8sf32GkIQGA
כך נראית ונציה מהגונדולה:
https://youtu.be/xplFCLKGArQ
וסרטון תמונות של גונדולות מוונציה:
http://youtu.be/A7QxlC7mIrk
שיט בגונדולה ב-360 מעלות:
https://youtu.be/pwivE6bvD8w?qr=yes
מהי רכבת תחתית?
רכבת תחתית היא רכבת שנוסעת על מסילה שנמצאת במנהרות מתחת לאדמה. זוהי מעין רכבת קלה ותת-קרקעית. רכבת תחתית מצויה בעיקר בערים גדולות וצפופות בעולם, משום שבערים כאלה קשה לבנות פסי רכבת ולהפעיל רכבות ברחובות העמוסים.
בכל מקום הרכבת התחתית מכונה אחרת, בהתאם לשפת המקום. בצרפת היא נקראת מטרו, טיוב בניו יורק, אנדרגראונד בלונדון וכך הלאה.
הנה סרטון שמסביר על הרכבת התחתית לילדים:
http://youtu.be/FdJ8gilCpfA
המטרו של פאריס - הרכבת התחתית שעכשיו נוהגת אוטומטית ללא נהגים:
https://youtu.be/QoH-2g-j59A
והרכבת התחתית המפורסמת של ניו יורק:
https://youtu.be/26-QEKM_UoY
רכבת תחתית היא רכבת שנוסעת על מסילה שנמצאת במנהרות מתחת לאדמה. זוהי מעין רכבת קלה ותת-קרקעית. רכבת תחתית מצויה בעיקר בערים גדולות וצפופות בעולם, משום שבערים כאלה קשה לבנות פסי רכבת ולהפעיל רכבות ברחובות העמוסים.
בכל מקום הרכבת התחתית מכונה אחרת, בהתאם לשפת המקום. בצרפת היא נקראת מטרו, טיוב בניו יורק, אנדרגראונד בלונדון וכך הלאה.
הנה סרטון שמסביר על הרכבת התחתית לילדים:
http://youtu.be/FdJ8gilCpfA
המטרו של פאריס - הרכבת התחתית שעכשיו נוהגת אוטומטית ללא נהגים:
https://youtu.be/QoH-2g-j59A
והרכבת התחתית המפורסמת של ניו יורק:
https://youtu.be/26-QEKM_UoY
איך פועל הרכבל?
רַכֶּבֶל (שילוב של "רכבת" ו"כבל") היא רכבת כבלים, שמסיעה קרונות התלויים באוויר על כבל עבה. הכבל העילי מחובר בין שתי נקודות ומושך עליו את הקרונות, על ידי מנוע חזק ומשקולות.
לרוב נועד הרכבל להעלות ולהוריד אנשים אל ומההרים. הכבלים מחוברים ממבנה שניצב בראש ההר ובצד השני אל המבנה שלמטה. מנוע חזק מעלה חלק מהתאים כלפי מעלה, אל ראש ההר. במקביל, באותו הזמן, יורדים תאים אחרים למטה מההר.
הרכבל מעלה בדרך כלל אנשים למרחקים קצרים בגובה רב. בישראל ידועים הרַכַּבְלִים שבמצדה ובראש הנקרה.
כך עובד הרכבל:
http://youtu.be/O5wyb3k3QMo
רכבל מלגו שמראה איך הוא עובד:
http://youtu.be/PYAWR1gP29s
והרכבל של חיפה:
http://youtu.be/QTbhVJvSEHI
רַכֶּבֶל (שילוב של "רכבת" ו"כבל") היא רכבת כבלים, שמסיעה קרונות התלויים באוויר על כבל עבה. הכבל העילי מחובר בין שתי נקודות ומושך עליו את הקרונות, על ידי מנוע חזק ומשקולות.
לרוב נועד הרכבל להעלות ולהוריד אנשים אל ומההרים. הכבלים מחוברים ממבנה שניצב בראש ההר ובצד השני אל המבנה שלמטה. מנוע חזק מעלה חלק מהתאים כלפי מעלה, אל ראש ההר. במקביל, באותו הזמן, יורדים תאים אחרים למטה מההר.
הרכבל מעלה בדרך כלל אנשים למרחקים קצרים בגובה רב. בישראל ידועים הרַכַּבְלִים שבמצדה ובראש הנקרה.
כך עובד הרכבל:
http://youtu.be/O5wyb3k3QMo
רכבל מלגו שמראה איך הוא עובד:
http://youtu.be/PYAWR1gP29s
והרכבל של חיפה:
http://youtu.be/QTbhVJvSEHI
מאיפה מגיעה סירת הקאנו?
קאנו (Canoe) היא סירה אינדיאנית קטנה ומחודדת קצוות, לרוב עם משוטים.
החתירה בקאנו היא על ידי "משוטים אינדיאניים", בעלי להב אחד או שניים, כשהחותרים פונים לכיוון הנסיעה (בסירה רגילה, יושבים החותרים בכיוון הפוך מכיוון השיוט).
יש גם סירות קאנו שמונעות בכול הרוח באמצעות מפרשים בגדלים שונים. סירות קאנו המפרשים הבינלאומיים, בעלות שטח מפרשים של 10 מטרים מרובעים, משמשות כדגמי תחרויות מהירים ביותר.
הנה שיט בסירת קאנו:
http://youtu.be/_8H6x8OzjyQ
ילדים מגלפים סירת קאנו ושטים עליה בשיעורי היסטוריה:
http://youtu.be/FPomd2KkI5M
ומצגת שמראה את ההיסטוריה של הקאנו בצפון אמריקה:
http://youtu.be/W5jl3PJg1k4
קאנו (Canoe) היא סירה אינדיאנית קטנה ומחודדת קצוות, לרוב עם משוטים.
החתירה בקאנו היא על ידי "משוטים אינדיאניים", בעלי להב אחד או שניים, כשהחותרים פונים לכיוון הנסיעה (בסירה רגילה, יושבים החותרים בכיוון הפוך מכיוון השיוט).
יש גם סירות קאנו שמונעות בכול הרוח באמצעות מפרשים בגדלים שונים. סירות קאנו המפרשים הבינלאומיים, בעלות שטח מפרשים של 10 מטרים מרובעים, משמשות כדגמי תחרויות מהירים ביותר.
הנה שיט בסירת קאנו:
http://youtu.be/_8H6x8OzjyQ
ילדים מגלפים סירת קאנו ושטים עליה בשיעורי היסטוריה:
http://youtu.be/FPomd2KkI5M
ומצגת שמראה את ההיסטוריה של הקאנו בצפון אמריקה:
http://youtu.be/W5jl3PJg1k4
מי המציא את הצוללת?
האנגלי ויליאם בורן היה הראשון שתכנן אבטיפוס של צוללת, כבר בשנת 1578. גם לאונרדו דה וינצ'י שרטט תכניות של צוללת באותה מאה.
אבל בנייתה של צוללת אמיתית המתינה לשנת 1620, כשהממציא ההולנדי קורנליוס דרבל, פיתח את הצוללת הראשונה. הוא עשה זאת במימון של מלך אנגליה דווקא והיה זה המלך האנגלי ג'יימס הראשון, שהזמין את הצוללת הראשונה עבור הצי הבריטי.
הצוללת של דרבל התבססה על העיצוב של בורן והתמודדה ואף פתרה היטב את הקשיים שהשאיר אחריו.
בהמשך הפיתוח של קורנליוס פותחו דגמים מתקדמים של הצוללת והם נוסו בנהר התמזה שבלונדון, בין השנים 1620-1624.
הצוללות היו אז מעין סירות גדולות מעץ, שהונעו על ידי משוטים וצופו בעור, כדי שישמור על איטום למים. לצוללות הללו היה מחובר צינור שעלה אל פני המים, כדי שהיושבים בצוללת יוכלו לקבל אוויר לנשימה.
אה, ועוד משהו... הצוללות הראשונות צללו לעומק של 4 מטרים בלבד.
הנה סרטון על התפתחות הצוללות:
http://youtu.be/BikIK4AY8oc
חידת הצוללת לאנשים חושבים (מתורגם):
https://youtu.be/iNgJCYPdmdQ
ביקור בצוללת ששימשה בעבר (עברית):
https://youtu.be/hoqaqJUwEuk
צוללת אישית לתיירות תת-ימית (עברית):
https://youtu.be/JzuEpZTxBrM?t=17s
וביקור בצוללת פעילה של חיל הים (עברית):
https://youtu.be/AJR7C8g-mUU?long=yes
האנגלי ויליאם בורן היה הראשון שתכנן אבטיפוס של צוללת, כבר בשנת 1578. גם לאונרדו דה וינצ'י שרטט תכניות של צוללת באותה מאה.
אבל בנייתה של צוללת אמיתית המתינה לשנת 1620, כשהממציא ההולנדי קורנליוס דרבל, פיתח את הצוללת הראשונה. הוא עשה זאת במימון של מלך אנגליה דווקא והיה זה המלך האנגלי ג'יימס הראשון, שהזמין את הצוללת הראשונה עבור הצי הבריטי.
הצוללת של דרבל התבססה על העיצוב של בורן והתמודדה ואף פתרה היטב את הקשיים שהשאיר אחריו.
בהמשך הפיתוח של קורנליוס פותחו דגמים מתקדמים של הצוללת והם נוסו בנהר התמזה שבלונדון, בין השנים 1620-1624.
הצוללות היו אז מעין סירות גדולות מעץ, שהונעו על ידי משוטים וצופו בעור, כדי שישמור על איטום למים. לצוללות הללו היה מחובר צינור שעלה אל פני המים, כדי שהיושבים בצוללת יוכלו לקבל אוויר לנשימה.
אה, ועוד משהו... הצוללות הראשונות צללו לעומק של 4 מטרים בלבד.
הנה סרטון על התפתחות הצוללות:
http://youtu.be/BikIK4AY8oc
חידת הצוללת לאנשים חושבים (מתורגם):
https://youtu.be/iNgJCYPdmdQ
ביקור בצוללת ששימשה בעבר (עברית):
https://youtu.be/hoqaqJUwEuk
צוללת אישית לתיירות תת-ימית (עברית):
https://youtu.be/JzuEpZTxBrM?t=17s
וביקור בצוללת פעילה של חיל הים (עברית):
https://youtu.be/AJR7C8g-mUU?long=yes
מהי סירה?
סירה (Boat) היא כלי שיט קטן שאין לו סיפון. תקנות משרד התחבורה בישראל, למשל, מוגדרת הסירה ככלי שיט שאורכו אינה עולה באורכה על 7 מטרים. לפי הגדרות אלה מונעת הסירה בכוח מנוע, מפרשים או בעזרת משוטים.
קיימים בעולם סוגים שונים של סירות. ביניהם ניתן למצוא סירות כמו סירת גומי, סירת דיג, סירת הצלה, סירת מפרש, סירת פדלים לנופשים, סירת משוטים, סירת נצרים, סירות קאנו, סירת הקיאק וסירת מנוע.
מקור המילה "סירה" הוא, לפי רש"י, מהמילה סיר. זאת עקב קוטנה של הסירה, לעומת האנייה והספינה, מה שמזכיר סיר קטן.
הנה סרטון שמציג מגוון סירות שונות ומשונות:
https://youtu.be/Xn-uS1dL09A
סירת דיג:
https://youtu.be/zJsmZ-bcAtg
סירות מרוץ בתחרות:
https://youtu.be/-898l3Dcgno
סירה עתיקה מלפני 2,000 שנה, שנשלתה מהכנרת והיא מתקופתו של ישו:
https://youtu.be/M_w5qPO99Ns
וסירה עתיקה של פרעה, שהתגלתה בקברו שבפירמידה:
https://youtu.be/5pCN7peywDw
סירה (Boat) היא כלי שיט קטן שאין לו סיפון. תקנות משרד התחבורה בישראל, למשל, מוגדרת הסירה ככלי שיט שאורכו אינה עולה באורכה על 7 מטרים. לפי הגדרות אלה מונעת הסירה בכוח מנוע, מפרשים או בעזרת משוטים.
קיימים בעולם סוגים שונים של סירות. ביניהם ניתן למצוא סירות כמו סירת גומי, סירת דיג, סירת הצלה, סירת מפרש, סירת פדלים לנופשים, סירת משוטים, סירת נצרים, סירות קאנו, סירת הקיאק וסירת מנוע.
מקור המילה "סירה" הוא, לפי רש"י, מהמילה סיר. זאת עקב קוטנה של הסירה, לעומת האנייה והספינה, מה שמזכיר סיר קטן.
הנה סרטון שמציג מגוון סירות שונות ומשונות:
https://youtu.be/Xn-uS1dL09A
סירת דיג:
https://youtu.be/zJsmZ-bcAtg
סירות מרוץ בתחרות:
https://youtu.be/-898l3Dcgno
סירה עתיקה מלפני 2,000 שנה, שנשלתה מהכנרת והיא מתקופתו של ישו:
https://youtu.be/M_w5qPO99Ns
וסירה עתיקה של פרעה, שהתגלתה בקברו שבפירמידה:
https://youtu.be/5pCN7peywDw
מה זה מונוסייקל?
המונוסייקל (Monocycle) הוא חד אופן פשוט וקל משקל שעליו נוסעים בעמידה. הוא יכול לשמש לנסיעה איטית על מדרכות מרוצפות בעיר.
הנסיעה המונוסייקל מחייבת תרגול ואימון כי שיווי המשקל בו מעט קשה מאשר באופניים רגילים.
למעשה המונוסייקל הוא הגרסה המכנית של היוניסייקל החשמלי, המכונה גם מונווויל חשמלי, שמותיו של כלי תחבורה אישי, חד-גלגלי אבל חשמלי, שעליו נוסעים בעמידה.
היוניסייקל הוא הממשיך החשמלי של כלי המונוסייקל שקיימים כבר זמן רב בגרסה שאינה חשמלית. הוא יכול להפוך בקלות לכלי הרכב האישי של העתיד, אבל את זה אמרו כבר גם על כלים אחרים, כמו הסגוויי למשל.
במשקל של פחות מ-10 קילו, גובה של פחות מחצי מטר ורוחב פחות מ-20 סנטימטרים, הוא כנראה כלי התחבורה הקומפקטי ביותר שיש. הוא זול וחכם להפליא ויכול לעלות איתך הביתה או למשרד, מבלי לתפוס מקום רב.
הטכנולוגיה של המונוסייקלים היא חכמה מאד. מייצב את עצמו בעזרת ומחשב פנימי ומייצבים מבוססי ג'יירוסקופ מאפשרים לו יציבות מירבית, מנגנוני בטיחות שולטים במהירות שלו, כך שלא יאיץ למהירות שבה הוא יסכן את הנוהג בו. הג'יירוסקופ מקנה לו יציבות רבה ואף דואג שמזווית של 45 מעלות הוא יכבה אוטומטית, כדי שלא לגרור את הרוכב על הקרקע.
הנהיגה במונוסייקל היא באמצעות הטייה קלה של הגוף היא כל מה שדרוש כדי לשלוט במונוסייקל ולהפנותו ימינה או שמאלה, מהר ולאט. זה אולי נשמע פשוט, אבל כלי התחבורה הפשוט הזה מחייב שליטה והיא לוקחת זמן. שלא כמו מקורות ההשראה שלו, האופניים המוכרות לנו מחד ומנגד, מתקן הסגוויי המפורסם והיקר כל כך, הנהיגה במונו סייקל מחייבת תרגול ואימונים לא מעטים.
נראה שמעבר למגניבות שבכלי התחבורה הקטנטן והיעיל הזה, חשמלי או לא, הוא לפני הכל פתרון מצוין לנוסעים ברכבת. קל לשאת אותו והוא לא תופס מקום או מחייב תשלום מיוחד.
המונוסייקל הוא פתרון מעולה גם למתגוררים או עובדים בקומות גבוהות, במיוחד בערים גדולות, שבהן גניבות מהחנייה מאיימות בדרך קבע על בעלי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכדומה.
הנה המונוסייקל בעיר הגדולה:
http://youtu.be/8N7xh4cWLfU
הסבר על הכלי המוצלח הזה:
https://youtu.be/YFkQbk4flcY
אפשר להגיע בו לשליטה מדהימה:
http://youtu.be/XMrYlV4g3OE
יש כאלו שמנווטים אותם בעזרת מתקן המזכיר ג'ויסטיק:
http://youtu.be/sueRuNYam88
ויש את הסולו וויל:
http://youtu.be/hvckQDB2X2g
הולכים לעבודה:
http://youtu.be/e5Hdq2QOugk
וחלק מהיצרנים מייצרים אותו עמיד וחזק להפליא:
http://youtu.be/fIMPH1Dli3g
המונוסייקל (Monocycle) הוא חד אופן פשוט וקל משקל שעליו נוסעים בעמידה. הוא יכול לשמש לנסיעה איטית על מדרכות מרוצפות בעיר.
הנסיעה המונוסייקל מחייבת תרגול ואימון כי שיווי המשקל בו מעט קשה מאשר באופניים רגילים.
למעשה המונוסייקל הוא הגרסה המכנית של היוניסייקל החשמלי, המכונה גם מונווויל חשמלי, שמותיו של כלי תחבורה אישי, חד-גלגלי אבל חשמלי, שעליו נוסעים בעמידה.
היוניסייקל הוא הממשיך החשמלי של כלי המונוסייקל שקיימים כבר זמן רב בגרסה שאינה חשמלית. הוא יכול להפוך בקלות לכלי הרכב האישי של העתיד, אבל את זה אמרו כבר גם על כלים אחרים, כמו הסגוויי למשל.
במשקל של פחות מ-10 קילו, גובה של פחות מחצי מטר ורוחב פחות מ-20 סנטימטרים, הוא כנראה כלי התחבורה הקומפקטי ביותר שיש. הוא זול וחכם להפליא ויכול לעלות איתך הביתה או למשרד, מבלי לתפוס מקום רב.
הטכנולוגיה של המונוסייקלים היא חכמה מאד. מייצב את עצמו בעזרת ומחשב פנימי ומייצבים מבוססי ג'יירוסקופ מאפשרים לו יציבות מירבית, מנגנוני בטיחות שולטים במהירות שלו, כך שלא יאיץ למהירות שבה הוא יסכן את הנוהג בו. הג'יירוסקופ מקנה לו יציבות רבה ואף דואג שמזווית של 45 מעלות הוא יכבה אוטומטית, כדי שלא לגרור את הרוכב על הקרקע.
הנהיגה במונוסייקל היא באמצעות הטייה קלה של הגוף היא כל מה שדרוש כדי לשלוט במונוסייקל ולהפנותו ימינה או שמאלה, מהר ולאט. זה אולי נשמע פשוט, אבל כלי התחבורה הפשוט הזה מחייב שליטה והיא לוקחת זמן. שלא כמו מקורות ההשראה שלו, האופניים המוכרות לנו מחד ומנגד, מתקן הסגוויי המפורסם והיקר כל כך, הנהיגה במונו סייקל מחייבת תרגול ואימונים לא מעטים.
נראה שמעבר למגניבות שבכלי התחבורה הקטנטן והיעיל הזה, חשמלי או לא, הוא לפני הכל פתרון מצוין לנוסעים ברכבת. קל לשאת אותו והוא לא תופס מקום או מחייב תשלום מיוחד.
המונוסייקל הוא פתרון מעולה גם למתגוררים או עובדים בקומות גבוהות, במיוחד בערים גדולות, שבהן גניבות מהחנייה מאיימות בדרך קבע על בעלי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכדומה.
הנה המונוסייקל בעיר הגדולה:
http://youtu.be/8N7xh4cWLfU
הסבר על הכלי המוצלח הזה:
https://youtu.be/YFkQbk4flcY
אפשר להגיע בו לשליטה מדהימה:
http://youtu.be/XMrYlV4g3OE
יש כאלו שמנווטים אותם בעזרת מתקן המזכיר ג'ויסטיק:
http://youtu.be/sueRuNYam88
ויש את הסולו וויל:
http://youtu.be/hvckQDB2X2g
הולכים לעבודה:
http://youtu.be/e5Hdq2QOugk
וחלק מהיצרנים מייצרים אותו עמיד וחזק להפליא:
http://youtu.be/fIMPH1Dli3g
מהי רכבת המגלב המהירה כל כך?
רכבת המגלב, או בשמה המלא "רכבת ריחוף מגנטי" (MAGLEV, קיצור של Magnetic levitation) היא רכבת המרחפת מעל פס יחיד, על גבי כרית אוויר. למהירותה העצומה ולצריכת האנרגיה הקטנה שלה תורם החיכוך הכמעט אפסי שבין הרכבת לפסים.
רכבת מסוג זה פועלת על דחייה מגנטית בין מגנט שבתחתית הרכבת ומגנט נוסף שמוטמע במסילה. כך, הולך וקטן החיכוך של הרכבת בפסים, האנרגיה שדרושה לנסיעה קטנה והיא מגיעה למהירות גבוהה מאד.
רכבות מגלב מסחריות מסוגלות להגיע בקלות למהירויות של מעל 400 קילומטרים לשעה ויותר. כבר כיום יש רכבות מגלב המגיעות למהירויות גדולות אף יותר. בניסוי שנערך לפני שנים אחדות, הצליח אבטיפוס של רכבת נוסעים מסוג מגלב להגיע למהירות של כמעט 500 קילומטרים לשעה, בקו שנע בין שנגחאי ובייג'ינג שבסין. לחברה שנקראת et3 יש תכניות מדהימות לפיתוח של רכבת שתעבור את המהירות של 6000 קילומטרים לשעה!
הנה רכבת המגלב של יפאן שמגיעה למהירות של 600 קילומטרים לשעה:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
ונוסע שהחליט למדוד מהירות של רכבת מגלב בסין, הגיע למהירות 431 קמ"ש:
https://youtu.be/ObGVc-1HBik
רכבת המגלב, או בשמה המלא "רכבת ריחוף מגנטי" (MAGLEV, קיצור של Magnetic levitation) היא רכבת המרחפת מעל פס יחיד, על גבי כרית אוויר. למהירותה העצומה ולצריכת האנרגיה הקטנה שלה תורם החיכוך הכמעט אפסי שבין הרכבת לפסים.
רכבת מסוג זה פועלת על דחייה מגנטית בין מגנט שבתחתית הרכבת ומגנט נוסף שמוטמע במסילה. כך, הולך וקטן החיכוך של הרכבת בפסים, האנרגיה שדרושה לנסיעה קטנה והיא מגיעה למהירות גבוהה מאד.
רכבות מגלב מסחריות מסוגלות להגיע בקלות למהירויות של מעל 400 קילומטרים לשעה ויותר. כבר כיום יש רכבות מגלב המגיעות למהירויות גדולות אף יותר. בניסוי שנערך לפני שנים אחדות, הצליח אבטיפוס של רכבת נוסעים מסוג מגלב להגיע למהירות של כמעט 500 קילומטרים לשעה, בקו שנע בין שנגחאי ובייג'ינג שבסין. לחברה שנקראת et3 יש תכניות מדהימות לפיתוח של רכבת שתעבור את המהירות של 6000 קילומטרים לשעה!
הנה רכבת המגלב של יפאן שמגיעה למהירות של 600 קילומטרים לשעה:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
ונוסע שהחליט למדוד מהירות של רכבת מגלב בסין, הגיע למהירות 431 קמ"ש:
https://youtu.be/ObGVc-1HBik
