» «
הייפרלופ
מהו ההייפרלופ?



הייפרלופ הוא רעיון למערכת הסעה על קולית, שהוצגה על ידי היזם הסדרתי והמיליארדר הדרום אפריקאי אלון מאסק. מאסק הציג את חזון ההייפרלופ של מערכת הסעה דמויית רכבת, המבוססת על ואקום ומגיעה למהירויות בלתי-נתפסות. את המהירות משיגים בה בעזרת ריחוף אלקטרומגנטי, שמקטין את ההתנגדות וההנעה היא באמצעות שינויי לחץ אוויר. זו תוכל להיות מה שהייתה הרכבת בעידן המרכבות והסוסים...

במהירות של כ-6,000 קילומטרים לשעה אמורה ההייפרלופ לגמוע מרחקים ולהעביר אנשים ממקום למקום, במהירות הבזק. הקו של לונדון-ניו יורק ייקח בקושי 45 דקות ובהייפרלופ שיקיף את העולם יוכל אדם להקיף את העולם כולו ב-6 שעות!

כדי להמחיש מה מתכננת חברת טסלה שהקים, יצרנית המכונית החשמלית המצליחה בעולם, לעתיד התחבורה המהירה בעולם, הציב מאסק חזון של פיתוח "בקוד פתוח", שבו יצטרפו אליו מהנדסים וממציאים אחרים וכולם ביחד יפתחו את ההמצאה הזו ויהפכו אותה לכלי תחבורה פעיל וממשי.

מעבר לתרומה הסביבתית של ההייפרלופ בהורדת כלי רכב מהכביש מתכנן מאסק שהייפרלופ תשתמש באנרגיה סולארית. על ידי לוחות סולאריים שיוצבו מעליה ויאפשרו ייצור של יותר חשמל מזה שהייפרלופ נזקקת לו, ייחסך הון עתק ותקטן משמעותית הפגיעה בסביבה.


הנה תכנית ההייפרלופ:

http://youtu.be/GiYb_0wOWqY


הסבר פשוט בעברית:

https://youtu.be/5rPFRmvgsEo?t=1m35s&end=2m45s


ובאנגלית על ההייפרלופ:

http://youtu.be/z_JAlymIrOo


ההכרזה על הייפרלופ:

http://youtu.be/L2D4qDeHveA


וחברה שלקחה על עצמה את ההקמה הממשית על ההייפרלופ:

https://youtu.be/tf3Oy69CfOI
טוק טוק
מה מיוחד בטוק טוק התאילנדי?



הטוק טוק (Tuk tuk) הוא המונית הלא רשמית של תאילנד. אם תרצו זוהי מונית העניים התאילנדית, כשמצד שני אין תייר שיבקר שם, מבלי לנסוע לפחות פעם אחת על הטוק טוק.

הטוק טוק הוא למעשה אופנוע טוסטוס, בעל 3 גלגלים, שעליו הותקנה יחידה מוסעת ופתוחה, עם מושבים שיכולים לנסוע עליהם גם 4 אנשים. רוב הטוק טוקים מכוסים בגג.

הטוק טוק נוסע יפה ומגיע למהירות של 90 קילומטרים לשעה. הוא נראה בדיוק כמו לפני יותר מ-50 שנה, אבל הוא עצמו משוכלל הרבה יותר, קל יותר ובעל מנוע משוכלל וחזק, בעל 60 כוחות סוס, שנוסע על גז ולא על בנזין כבעבר.

נהגי הטוקטוקים בעיר הבירה בנגקוק, נוסעים מהר ולא חוששים להידחף לתוך הפקקים המפורסמים של העיר ההומה אדם וכלי רכב. אז אולי הנסיעה בו היא קצת מעיקה, בשל העשן שהנוסע מריח כל הזמן מהמכוניות הרבות שלפניו, אבל מצד שני, נהגי הטוק טוק מכירים היטב את הרחובות והכבישים וכמעט תמיד מצליחים להביא את הנוסעים אל היעד, מהר יותר מהמוניות.

שמו של הטוק טוק ניתן לו על דום הצליל הנוקש של המנוע שלו.


הנה הטוק טוק בתאילנד:

https://youtu.be/s1t80DyAT9I


תיירים אוהבים אותו מאד:

https://youtu.be/2dNMgFMEbrM


בואו לנסיעה על הטוק טוק:

https://youtu.be/z6ZKZyAjtoU


גם בקמבודיה יש טוק טוקים:

https://youtu.be/0VcnCgeYfn0?end=1m36s


ומצגת וידאו של טוק טוקים בשלל צבעים והקשרים:

https://youtu.be/FUTHfsF8ZQM
ניידת משטרה
מי נוסע בניידת משטרה?



בניידת המשטרה נוסעים השוטרים. יש בניידת מכשיר קשר שבאמצעותו מודיעים להם מתחנת המשטרה על פשעים שהתרחשו. כשהם מקבלים הודעה כזו, השוטרים מפעילים סירנה ונוסעים במהירות למקום הפשע.

כשנתפס הפושע, השוטרים לוקחים אותו בניידת המשטרה אל תא המעצר.


הנה סרטון של ניידות משטרה שעוצרות פושע ברכב הכחול:

http://youtu.be/59k1wqNIWSQ


והנה השוטרים מקבלים ניידות חדשות:

https://youtu.be/RYOJsK6YOfg
כרכרה
מהי הכרכרה?



ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage ). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.

כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים, שהם הכוח שמושך אותה בנסיעה. הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש במשך מאות שנים את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.

אגב, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.


הנה הכרכרה:

http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s


וכך בלונדון של תחילת המאה ה-20:

http://youtu.be/v-5Ts_i164c


כך מייצרים כרכרות:

http://youtu.be/GEt3RMSzEJk


וכאן:

http://youtu.be/-2q7FvJ5z1A


כרכרות היום הן בעיקר לתיירים:

http://youtu.be/Iah547V3fuw

כלי רכב

מונית
למה צריך מוניות בעולם?



מונית היא כלי רכב שמסיע נוסעים ואת המטען שלהן למחוז חפצם. היתרון שלה על אוטובוס או על רכבת הוא שהמונית לא עוצרת לאסוף ולהוריד נוסעים נוספים.

מחיר הנסיעה במונית אינו קבוע כמו באוטובוס או ברכבת. בכל מונית מותקן "מונה" שמחשב את מחיר הנסיעה. בעברית קיבלה המונית את שמה מהמונה שמותקן בה.

בכל מקום בעולם יש למוניות מראה אחיד. המונית בניו-יורק למשל, היא בצבע כתום צהבהב ונקראת "קאב". המונית הבריטית של לונדון היא שחורה. אצלנו המוניות בצבע לבן שמנת.

בערים שבהן יש נתיבי מים רבים, יש הרבה פעמים "מוניות נהר". אלו הם כלי שיט שבמקום להסיע את הנוסעים על גבי כבישים, משיטים אותם על פני המים. כך למשל משמשות גונדולות בעיר ונציה כמוניות מים.


הנה המונית שאפשר להגיע איתה מהר יותר:

http://youtu.be/tbdwh1bgDfM


הנה נהג מונית מצחיק (שחקן כמובן):

https://youtu.be/4Yem4mgDjOc
אופנוע
מהו האופנוע ומי המציא אותו?



האופנוע הוא כלי תחבורה דו-גלגלי שיש לו מנוע. לרוב מיועד האופנוע לשאת נוסע אחד או שניים. במידה ורוצים להסיע בו יותר נוסעים, ניתן להתקין באופנוע סירה. בשנת 1885 המציאו וילהלם מייבאך וגוטליב דיימלר הגרמניים מעין אופניים שהוצמד להם מנוע עזר קטן. זה היה מנוע בעירה פנימית שהפך את כלי הרכב הזה לאופנוע הראשון אי-פעם. אמנם 18 שנה לפני כן הוצג בארצות הברית כלי רכב דו גלגלי שהתבסס על מנוע קיטור, אבל שיטת הפעולה שלו היתה שונה ולא שימושית כמו זו של האופנוע עם מנוע הבעירה הפנימית של מייבאך.

האופנוע של דיימלר היה בעל מנוע שריפה פנימית עם צילינדר אחד. דיימלר פיתח בשבילו קרבורטור שהתיז את הדלק ישירות לתוך לוע היניקה. המנוע נישא בו על שילדת עץ שיועדה לנשיאת המנוע. אמנם לקרוא לו "אופנוע" יכול להחשב מוזר, שכן בנוסף לשני הגלגלים שלו, היו לאופנוע שלהם במרכזו שני גלגלי עזר נוספים. עם זאת דיימלר ומייבאך היו הראשונים שעבדו על דגם של אופנוע ממונע. גם אם לא הייתה לנוהג בו יכולת של ממש להטות את האופנוע, בשל גלגלי העזר שהותקנו למנוע הכבד שלו, יכול הכלי הניסיוני שבנו ושמעולם לא יצא לשיווק מסחרי, להיחשב כאופנוע הממשי הראשון.

האופנוע הראשון שנמכר בעולם כמוצר לכל היה אופנוע מתוצרת "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית, שהחל להימכר בשנת 1894 ונמכרו מעל 1000 יחידות ממנו - לראשונה אופנוע בעל 2 גלגלים שנשאו מנוע ענקי והגיע למהירות של כמעט 40 קילומטרים לשעה.

בשנת 1920 הפכה חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית לגדולה בעולם. חברה זו, שהחלה את פעילותה ב־1903 פעילה עד היום והאופנועים שלה נחשבים לאגדה.


הנה סרטון על דיימלר, מממציאי האופנועים ביחד עם מייבאך:

http://youtu.be/jwqghGs25cg


הנה דגמים מוקדמים של האופנועים בסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20:

http://youtu.be/mcHRROuvuzE
אופני הרים
מהם אופני הרים?



אופני הרים כשמם הם - אופניים שנועדו לרכיבה בהרים. אלו אופניים חזקות מאד, שניתן לרכב בהן בשטחים קשים וחלקים, כמו אלה שיש בהרים.

לאופני ההרים יש גלגלים חזקים וצמיגים עבים, שנאחזים היטב בקרקע.


הנה אליפות ישראל באופני הרים:

https://youtu.be/6YZCNn0Ti0Q


הנה דוגמה לתרגול של קפיצות באופני הרים:

http://youtu.be/W-FrY1jQeIc


הנה סרטון שמציג דברים שניתן לעשות באופני הרים:

http://youtu.be/VfaSyPAyc3k?t=22s
קורקינט
מהו מקור השם קורקינט?



מקור שמו של הקוֹרְקִינֵט הוא בכלל שיבוש של מילה בצרפתית: המילה טרוטינט (trottinette) שובשה לקורקינט ומאז זה השם של מה שבעברית קיבל בכלל, מי זוכר, את השם גַּלְגִּלַּיִם..

מדובר בכלי תחבורה פשוט ביותר, העשוי ממשטח צר הניצב על מספר גלגלים, לרוב שניים. יש לו גם כידון היגוי שמחובר במוט אל הגלגל הקדמי וזהו. נראה שזו אינה המצאה של ממציא אלא המצאה שכונתית של ילדים, שהפכה לאחד מכלי הרכב האהובים והנמכרים עד היום.

יש גם גירסה של קורקינט עם 3 גלגלים שנקרא סטריטר. חוץ מהדחיפה שלו בעזרת רגל אחת, כשהסטריטר מאט, ניתן להאיץ אותו שוב בהזזה של שתי הרגליים לצדדים.

כיום נפוצים גם הקורקינטים החשמליים, שפועלים על חשמל והממונעים שנוסעים על דלק. בהיותו כלי רכב אישי, הקורקינט חוסך אנרגיה וזיהום אוויר.



הנה סרטון על רוכבי הקורקינט הנועזים:

http://youtu.be/K6jEzM-I6FA



והנה הקורקינט החשמלי, שמנצח את הסגווי כאמצעי הניידות החסכוני ביותר בעיר:

http://youtu.be/gLR8otVSlts


טרייסיקל
מהו הטריסייקל הפיליפיני?



הטריסייקל (Tricycle) הוא תלת-אופן, שניתן למצוא כמותו פה ושם בעולם. אבל באיי הפיליפינים הטריסייקל מהווה כלי רכב מצועצע שמשמש כדי להסיע נוסעים, מעין מונית זולה. הטריסייקל הפיליפיני הוא מופת של קישוט והתלהבות מיופי. הוא מקושט כולו ובמיוחד החלק של ה"סירה". הטריסייקלים מופיעים בפיליפינים במגוון אינסופי ויצירתי במיוחד של סגנונות וקישוטים.


ושה לא רק המראה שהופך את הטריסייקל הפיליפיני לאגדה. פעמים רבות על הטרייסיקל יש מערכות צופרים רעשניים וחביבים בצפצופיהם, מעין ערכת צופרים שכוללת המוני צופרים לכל טרייסיקל. הרעש בהתאם..


על הטרייסיקל מסיעים הנהגים הפיליפינים המון נוסעים. פעמים המספר מגיע עד 20 נוסעים על טרייסיקל אחד, כשהחוק מאפשר להסיע 2 עד 4 נוסעים בלבד...


מחוץ לכפר יש את אחיו של הטרייסיקל שנקרא "ג'יפני". הג'יפני הפיליפיני הוא כלי רכב דומה לטריסייקל, מעין אופנוע עם סירה, מצועצע גם הוא אבל חזק יותר מהטריסייקל העירוני.


הנה טריסייקלים בפיליפינים:

http://youtu.be/G_iv_iDHKdc


הטרייסיקל המפואר:

http://youtu.be/TTV8ltly-nc?t=11s


הנה הג'יפניז והטריסייקלים של האיים:

http://youtu.be/mz5TnKqf5P4


מצגת וידאו של טריסייקלים בפיליפינים:

http://youtu.be/vii5939EA8A
מהן מכוניות מרוץ?



למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.

מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.

עלו על מכונית המרוץ וניסע:

http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes


כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:

https://youtu.be/w7BR0gwt46E


מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?

http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s


ואולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:

http://youtu.be/RC8H_gXPFS4


הנה פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:

http://youtu.be/R69AsJnwqk4


ומכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:

http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s


וסרט תיעודי על מכוניות הפורמולה 1, מכוניות המרוץ הטובות בעולם:

https://youtu.be/0z5kR6MyEJo?long=yes
מה עושה הטרקטור?



הטרקטור הוא כלי רכב שבו משתמש החקלאי כדי להעביר כלים וגידולים אל השדות ומהם. בעזרתו הוא גם מבצע עבודות שונות בשדה, כמו חריש, קציר או הנחה של צינורות השקייה בשדות. לטרקטור יש גלגלים גדולים כדי שלא יטבע בבוץ ויצליח לנסוע בשדה גם בימי גשם.

הטרקטור גורר אחריו כל מיני מכשירים חשובים לחקלאות. לעיתים זו מחרשה, שמכינה את השדה לזריעה, אחרי כן מזרעה, שאיתה מפזרים את הזרעים על האדמה ולעיתים מקצרה, שקוצרת את התבואה שגדלה בו.

פעם נעזרו האיכרים בבהמות שעשו את העבודה הקשה הזו, כמו הפרד והסוס. הטרקטור החליף אותן.


הנה טרקטור עם מתקנים וציוד שמשמש לחריש, זריעה, קציר ועוד:

http://youtu.be/B43JyTSknl0


ריקוד של טרקטורים בחג שבועות בקיבוץ:

http://youtu.be/1t-HizRMv0Y


טרקטור שחופר וטרקטור שאוסף את האדמה:

http://youtu.be/VdOvgdWWLys


ולצעירים - הנה הטרקטור של טוטיטו:

http://youtu.be/ViIR3n0zS8M
מהי הכבאית?



למשאית מכבי האש קוראים כבאית. בכבאית נוסעים הכבאים לכל מקום שבו פורצת שריפה. על הכבאית יש צינורות גדולים שבעזרתם אפשר להתיז מים מהמיכל הגדול שבכבאית על האש.

מעל לכבאיות יש בדרך כלל גם סולמות. בעזרתם מחלצים הכבאים אנשים שלכודים באש ולא יכולים לברוח. במיוחד חשובים הסולמות כדי לאפשר לכבאים, לוחמי האש, לטפס ולחלץ לכודים מהקומות הגבוהות של הבניין הבוער.


הנה הדרכה על הכבאית:

https://youtu.be/ql2RMn_Qq2I


הנה היא מקרוב:

https://youtu.be/g92Uaz3Hw58


וזו של טוטיטו - לגיל הרך:

https://youtu.be/bVLfeQY5kF4


סרטון של כבאית קטנה ונמרצת:

https://youtu.be/X4H3U6JINVg
מהי המכונית הסולארית?



האם ראיתם פעם את אבא או אמא מתעצבנים על מחירי הדלק הגבוהים? - ובכן, זכרו לומר להם שייתכן שבעתיד הקרוב הם יוכלו לנסוע על אור השמש..

המכונית הסולארית, ודאי כבר הבנתם, נוסעת על אנרגיה שהיא צוברת מאור השמש. זוהי מכונית שהתאים הפוטו-וולטאיים שעל גגה ממירים את אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית. אנרגיה זו מאפשרת לה נסיעה חסכונית וירוקה, כלומר כזו ששומרת על הסביבה. בלי דלק ואפילו בלי חשמל מתחנות הכוח המזהמות.

כיום הטכנולוגיה הסולארית עדיין לא מספיקה לנסיעה של מכונית שמתבססת רק עליה. הסיבות הן מחירה היקר של התשתית הסולארית, השטח הרב שהתאים הסולאריים הדרושים לנסיעה סבירה תופסים על המכונית וכמובן העובדה שבימים שאין בהם שמש המכונית פשוט לא תיסע..

לכן המכוניות הסולאריות שקיימות בימינו הן מכוניות היברידיות. כלומר, הן משלבות כמה מקורות אנרגיה, שניתן להחליף ביניהם על פי המצב. בימי שמש הן משתמשות בחשמל מקרני השמש ונוסעות למרחקים של יותר מ-100 קילומטרים ואפילו מהר יחסית. בימי עננות, בחורף ובלילה, הן נוסעות על דלק רגיל.

הרכב ההיברידי-נטען שהציגה חברת פורד בשנים האחרונות, מטעין בקרני השמש את סוללות מנוע העזר החשמלי וכך מאפשר נסיעה בעיר ובנסיעות קצרות. למרחקים גדולים יותר, הוא משלב נסיעה חשמלית ונסיעה מבוססת דלק ומצליח להגיע לטווחי נסיעה מצוינים של 1000 קילומטרים!


כך פועלת מכונית סולארית:

http://youtu.be/7CBod7xTGeI


הנה מכונית מרוץ סולארית שמגיעה למהירות של 140 קילומטרים לשעה:

http://youtu.be/pYtWl0TtaKU


תחרות למכוניות מירוץ סולאריות:

http://youtu.be/dD9sfBGTXCw


הרכב הסולארי היברידי של חברת פורד:

http://youtu.be/Fc2rZC4vSqQ


ורכב סולארי קל שבנה מהנדס לבדו בבית:

http://youtu.be/ir89zC8QIDg
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?



טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.

אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.


הנה הטרסט2 - מכונית המירוץ האגדית, וממשיכותיה האגדיות לא פחות:

https://youtu.be/zhQGCLlJyBY


הנה ראיון עם ריצ'ארד נובל לרגל 30 שנה להישג המדהים של הטרסט 2:

https://youtu.be/hvV3KCjhAAo


והנה ממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:

https://youtu.be/fmbH1ApUG8M
מהי המכונית שנוסעת על אוויר?



במהירות של 90 קמ"ש ועד 300 קילומטרים למיכל אוויר, המהפכה כמעט התחילה. ה"אייר-פוד" שפותחה בשנים האחרונות נוסעת אך ורק על אוויר דחוס, ללא דלק או חשמל ועם עלות החזקה קטנה מאד היא אולי ההמצאה של המאה הבאה. סירל נגר שמייצר אותה אומר שבתחילה היא עוררה גיחוך וספקות אבל כולם מתחילים להבין שתעשיית הרכב תשתנה לחלוטין בזכותה.

ל"אייר-פוד" רק שתי דלתות ושלושה גלגלים והיא נראית כמו צעצוע, אבל היא נוסעת היטב ורחוק. אין לה אפילו הגה אבל עם הג'ויסטיק והמושב הבודד שלה היא מכונית מושלמת לעיר ולנסיעות שכל כך רבים עושים לבד, באוטו גדול ומזהם!


הנה סרטון על האיירפוד - המכונית שנוסעת על לחץ אוויר:

http://youtu.be/0RBl1LFUQ4c


הסבר על המכונית החדשנית שמבוססת על רעיון עתיק:

https://youtu.be/uRpxhlX4Ga0


והנה המכונית הנוסעת על לחץ אוויר בהדגמה בכנס:

http://youtu.be/wq0u7Tsaj68
איך הפכה וספה לקטנוע אייקוני?



בשנת 1946 החלה חברה איטלקית בשם פיאג'ו למכור קטנוע שיהפוך לבכיר הקטנועים בתבל. זאת על אף שלא היה הקטנוע הראשון בהיסטוריה. לכל כך הרבה הצלחה זכה קטנוע וספה (Vespa), עד שהוא הפך במקומות רבים לכינוי הגנרי לקטנוע. במילים אחרות, פעם קראו לקטנוע פשוט וספה, גם אם הוא היה מתוצרת אחרת...

אבל איך הגיע קטנוע קטן וזול למעמד אייקוני כל כך? - כנראה שהתשובה קשורה לתזמון ועיצוב. וספה הוא קטנוע איטלקי שהפך להיות מאוד פופולארי בארץ ובמדינות רבות אחרות בזמנו, כשסוד הצלחתו היה באיכות ובאמינות שלו, בצד המחיר הזול והנגיש לכל. הקטנוע המעולה, בעל המנוע האמין והחזק, הפך ללהיט אצל צעירים. במיוחד קנו אותו מי שמכונית הייתה מחוץ להישג-ידם.

אבל היה עוד מרכיב בהצלחה האדירה של הוספה. העיצוב שלו, בהתאם למסורת העיצוב האיטלקי, היה מעולה. גם ליד אופנועי ענק יקרים להפליא, הווספה נראתה פשוט מצוין. הקטנוע היה שימושי, בעל רווח בין הרגליים לנשיאת חפצים, סל קניות עמוס או תיקים גדולים ובו-בזמן בעל עיצוב מסוגנן ועכשווי תמיד. הוא הפך למראה הרטרו התמידי של עולם הקטנועים.

המפעל האיטלקי לקטנועים ואופנועים שיצר את הוספות הבין בכלכלה של צעירים. וספה הייתה קטנוע זוגי וכשנולד ילד, ניתן היה להוסיף לה "סירה" לקטנוע, כמו באופנועים הגדולים. זו מעין כורסה המחוברת אל הקטנוע בציר ויש לה גלגל נוסף משלה. הסירה הכילה נוסע נוסף, לא פעם את האימא והילד שבזרועותיה.


הנה האבולוציה של וספה:

https://youtu.be/4ydceRMIIOs


כך וספה נולדה מהמלחמה:

https://youtu.be/WF15ZbxWrxY


הנה וספות מתקופות שונות:

https://youtu.be/M-JHlm57B_s


ראו כמה שהן יפות:

https://youtu.be/uUOwqk9l6-A


וספה פיאג'יו והתפתחותה:

https://youtu.be/M2Zp2X26C_M
מה הופך את הארלי דייווידסון למלך האופנועים?



בין טוב להכי טוב מפריד לא פעם מרחק עצום. את הכלל הזה זוכרים על מי שניסו לעקוף אופנוע מיתולוגי ששמו הארלי דייווידסון (Harley-Davidson). במהלך השנים, זכה האופנוע הכבד הזה למעמד של אייקון תרבותי. כבר שנים, מאז הסרט "אדם בעקבות גורלו" של שנות ה-60, הוא מגלם את החופש וחוסר המחויבות המוחלט.

הוא עבר תהפוכות אינספור ועקפו אותו בסיבוב, תרתי משמע, יצרנים יפאניים עם מפלצות מודרניות של אופנועים, אבל המעמד ומראה הרטרו האייקוני שלו, ההיסטוריה האמריקאית כפי שהיא מוצגת בסרטים, ותדמית ה"דספראדוס", "מלאכי גיהנום" וה"חופשיים על גלגלים" - כל אלה ניצחו לבסוף. ממפעל אמריקאי מצליח, שהפך למפעל כושל, הוא שב והתרומם להיות שוב יצרן האופנועים האמריקאי המוביל ולהיות לאגדה.

סיפורו של ההרלי מתחיל בראשית המאה ה-20, כשהמכונאי הצעיר ויליאם הארלי ושלישיית האחים דייוידסון ממילווקי שבארצות הברית בונים את האופנוע הראשון שלהם. מדובר בלא יותר מאופניים עם מנוע עזר זעיר, אבל החבורה לא עוצרת בקטן ודי מהר הם הופכים למפעל משגשג שבשנות ה-40 כבר מייצר כמעט 100 אלף אופנועים לצבא האמריקאי הנלחם במלחמת העולם השנייה. בין השאר לומדים בהרלי אז את מבנה המנוע וגל ההינע של אופנועי BMW הגרמניים ומשפרים את האופנועים שלהם מאד.

כיום, גם אם מחירם מטורף (80־220 אלף שקל), אופנועי הארלי דיווידסון ממשיכים להיתפס כנחשקים ביותר אצל צעירים, אבל עוד יותר אצל צעירים ברוחם, גברים בגיל מעל 40...

באופן פרדוקסלי חייב ההרלי לא מעט מהפרסום שלו למועדון האופנועים המצטלם היטב של "מלאכי הגיהנום", זה שבעבר גרם לו לנזקים תדמיתיים קשים. אם פעם ניסתה החברה להתנער מכל קשר לדימוי האלים והנוקשה של אותה חבורה כוחנית וחזקה, שהתיישבה על האופנוע שלה ומתעקשת לבחור רק בו, היום היא כבר מבינה שאולי החב'רה המקועקעים האלה, על אף ריח האלכוהול והקעקועים המרתיעים, לא כל כך מזיקים לעסקים...


הנה מפעל האופנועים של הארלי דיווידסון:

https://youtu.be/rFDAzRRCu2I


תולדות אופנועי הארלי דייווידסון:

https://youtu.be/UwccsAI-JSg


פרסומת לדגם שמיועד לצעירים:

https://youtu.be/5ixPmvUMnkA


הרלי דייווידסון במצגת וידאו של הדגמים לאורך השנים:

https://youtu.be/gAyEwvVgI3o


המונגולים מסאן דייגו - אחד ממועדוני הרלי רבים בעולם:

https://youtu.be/bZsGXasR8zU


הצליל של ההרלי:

https://youtu.be/31GBuRHxsDo


קבוצה של 600 מלאכי גיהנום על הארלים:

https://youtu.be/8oSHV9BwPZg


וסרט תיעודי על תולדות האופנוע האגדי:

https://youtu.be/OFDIZKps_VI


מהי רכבת?



רכבת היא כלי תחבורה שיש בו קטן שמושך קרונות רבים, על מסילת ברזל. הרכבת משמשת להובלה של נוסעים או מטען והיא מסוגלת לנסוע למרחקים גדולים מאד.


הנה הרכבת:

https://youtu.be/9x8SkBakj8I


והרכבת המהירה החדשה שמתוכננת לירושלים:

http://youtu.be/hRXsOlwU5Is?t=9s


רכבת נוסעת בהרים:

http://youtu.be/GaxP83FizJc


ורכבת נוסעת בשלג כבד:

http://youtu.be/6acPX_00M9Q
מי המציא את האופניים?



ממציא האופניים המוקדמות הוא הצרפתי ז'וזף ניפס שבשנת 1816 בנה מעין אופניים, שמוט חיבר בין שני הגלגלים שלהם והנוסע ישב על המוט ובעט באדמה בכדי להניע אותן קדימה. בשנת 1818 שיפר הברון הגרמני קארל פון דרייס את ההמצאה ויצר "אופני דחיפה" או דרייסין, כמו שקראו להם על שמו.

אבל רק 21 שנה לאחר מכן, בשנת 1839 יצר נפח סקוטי בשם קירקפטריק מקמילן את האופניים המודרניות. הוא בנה גל ארכובה - מתקן להנעה של הגלגל האחורי באמצעות הרגליים, פעולה שאנו קוראים לה כיום "דיווש".

היו גם גירסאות שלא התפתחו, כמו "מרטיטי העצמות" של הצרפתים ארנסט מישהו ופייר ללמן, שבנו את האופניים עם הגלגל הקדמי הגדול מאד, שעליו ישירות דיווש הרוכב. האופניים הללו שהאמריקאים קראו להם "פני ורבע" (בגלל גודל הגלגלים השונה) היו קשים לרכיבה. בשל גובה הכיסא וחלוקת המשקל הגרועה שלהם הרוכבים הסתכנו בנפילה מגובה רב וחבלות. אחריהם פותחו "האופניים הבטוחות" שמזכירות את האופניים המודרניות ושווקו כך כדי להדגיש שהם בטוחים יותר מהאופניים הקודמים - "האופניים הרגילים".

בסוף המאה ה-19 הגיעו האופניים לתור הזהב שלהם - המצאות כמו הצמיג המנופח באוויר וההנעה באמצעות שרשרת, שיפרו אותם והפכו אותם לכלי רכב פופולארי מאד.


הנה סרטון באנגלית על המצאת האופניים והימים הראשונים של האופניים:

http://youtu.be/WOaJw2XQzO8


הנה רוכב מודרני על "האופניים הרגילים":

http://youtu.be/OptGmDkEwJs
מהי המכונית הראשונה שעברה את מהירות הקול?



מכונית "הלהבה הכחולה" (The Blue Flame) הייתה רכב עם מנוע רקטי, כמו של חללית או מטוס סילון. בשנת 1970 שברה מכונית המירוץ האימתנית הזו את שיא המהירות לנסיעה על פני היבשה. באותה נסיעה עברה "הלהבה הכחולה" לראשונה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קילומטרים לשעה.


הנה הלהבה הכחולה:

https://youtu.be/fP8hEJxLjFc


והנה היא מוצגת במוזיאון:

https://youtu.be/oR0JbTd6ZT0
מהי המכונית המהירה בעולם?



המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.

דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.


הנה המכונית הכי מהירה בעולם:

http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s
מהו האופנוע הכי גדול בעולם?
מהי לימוזינה?
מהי עיר האופניים?
מהו קורקינט חשמלי?
איך בנויים אופני מירוץ?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.