» «
ניידת משטרה
מי נוסע בניידת משטרה?



בניידת המשטרה נוסעים השוטרים. יש בניידת מכשיר קשר שבאמצעותו מודיעים להם מתחנת המשטרה על פשעים שהתרחשו. כשהם מקבלים הודעה כזו, השוטרים מפעילים סירנה ונוסעים במהירות למקום הפשע.

כשנתפס הפושע, השוטרים לוקחים אותו בניידת המשטרה אל תא המעצר.


הנה סרטון של ניידות משטרה שעוצרות פושע ברכב הכחול:

http://youtu.be/59k1wqNIWSQ


והנה השוטרים מקבלים ניידות חדשות:

https://youtu.be/RYOJsK6YOfg
הייפרלופ
מהו ההייפרלופ ומה המהפכה שהוא מבטיח?



הייפרלופ הוא רעיון למערכת הסעה על קולית, שהוצגה על ידי היזם הסדרתי והמיליארדר הדרום אפריקאי אילון מאסק. מאסק הציג את חזון ההייפרלופ של מערכת הסעה דמויית רכבת, המבוססת על ואקום ומגיעה למהירויות בלתי-נתפסות. את המהירות משיגים בה בעזרת ריחוף אלקטרומגנטי, שמקטין את ההתנגדות וההנעה היא באמצעות שינויי לחץ אוויר. זו תוכל להיות מה שהייתה הרכבת בעידן המרכבות והסוסים...

במהירות של כ-6,000 קילומטרים לשעה אמורה ההייפרלופ לגמוע מרחקים ולהעביר אנשים ממקום למקום, במהירות הבזק. הקו של לונדון-ניו יורק ייקח בקושי 45 דקות ובהייפרלופ שיקיף את העולם יוכל אדם להקיף את העולם כולו ב-6 שעות!

כדי להמחיש מה מתכננת חברת טסלה שהקים, יצרנית המכונית החשמלית המצליחה בעולם, לעתיד התחבורה המהירה בעולם, הציב מאסק חזון של פיתוח "בקוד פתוח", שבו יצטרפו אליו מהנדסים וממציאים אחרים וכולם ביחד יפתחו את ההמצאה הזו ויהפכו אותה לכלי תחבורה פעיל וממשי.

מעבר לתרומה הסביבתית של ההייפרלופ בהורדת כלי רכב מהכביש מתכנן מאסק שהייפרלופ תשתמש באנרגיה סולארית. על ידי לוחות סולאריים שיוצבו מעליה ויאפשרו ייצור של יותר חשמל מזה שהייפרלופ נזקקת לו, ייחסך הון עתק ותקטן משמעותית הפגיעה בסביבה.


הנה תכנית ההייפרלופ:

http://youtu.be/GiYb_0wOWqY


מפיו של הממציא (מתורגם):

https://youtu.be/mbHF5qGwnz4?t=93&end=3m04s


הסבר פשוט (עברית):

https://youtu.be/5rPFRmvgsEo?t=1m35s&end=2m45s


דוגמאות לריחוף אלקטרומגנטי:

https://youtu.be/O_K1J5FjlrE


באנגלית על ההייפרלופ:

http://youtu.be/z_JAlymIrOo


ההכרזה על הייפרלופ:

http://youtu.be/L2D4qDeHveA


וחברה שלקחה על עצמה את ההקמה הממשית על ההייפרלופ (מתורגם):

https://youtu.be/tf3Oy69CfOI
טוק טוק
מה מיוחד בטוק טוק התאילנדי?



הטוק טוק (Tuk tuk) הוא המונית הלא רשמית של תאילנד. אם תרצו זוהי מונית העניים התאילנדית, כשמצד שני אין תייר שיבקר שם, מבלי לנסוע לפחות פעם אחת על הטוק טוק.

הטוק טוק הוא למעשה אופנוע טוסטוס, בעל 3 גלגלים, שעליו הותקנה יחידה מוסעת ופתוחה, עם מושבים שיכולים לנסוע עליהם גם 4 אנשים. רוב הטוק טוקים מכוסים בגג.

הטוק טוק נוסע יפה ומגיע למהירות של 90 קילומטרים לשעה. הוא נראה בדיוק כמו לפני יותר מ-50 שנה, אבל הוא עצמו משוכלל הרבה יותר, קל יותר ובעל מנוע משוכלל וחזק, בעל 60 כוחות סוס, שנוסע על גז ולא על בנזין כבעבר.

נהגי הטוקטוקים בעיר הבירה בנגקוק, נוסעים מהר ולא חוששים להידחף לתוך הפקקים המפורסמים של העיר ההומה אדם וכלי רכב. אז אולי הנסיעה בו היא קצת מעיקה, בשל העשן שהנוסע מריח כל הזמן מהמכוניות הרבות שלפניו, אבל מצד שני, נהגי הטוק טוק מכירים היטב את הרחובות והכבישים וכמעט תמיד מצליחים להביא את הנוסעים אל היעד, מהר יותר מהמוניות.

שמו של הטוק טוק ניתן לו על שום צלילי הנקישה שמשמיע המנוע שלו.


הנה הטוק טוק בתאילנד:

https://youtu.be/s1t80DyAT9I


תיירים אוהבים אותו מאד:

https://youtu.be/2dNMgFMEbrM


בואו לנסיעה על הטוק טוק:

https://youtu.be/z6ZKZyAjtoU


גם בקמבודיה יש טוק טוקים:

https://youtu.be/0VcnCgeYfn0?end=1m36s


ומצגת וידאו של טוק טוקים בשלל צבעים והקשרים:

https://youtu.be/FUTHfsF8ZQM
יוניסייקל
מה זה יוניסייקל?



היוניסייקל (Unicycle), בעברית חד-אופן או אופן חד גלגלי, הוא מעין אופניים בעלי גלגל אחד בלבד, שלהבדיל מהמונוסייקל החשמלי (ראו בתגית "מונוסייקל"), אינם חשמליים.

היוניסייקל מונע בדרך כלל על ידי הרוכב. בדומה לאופניים, הרכיבה על חד-אופן כזה נעשית באמצעות דוושות, כשמערכת הדוושות פשוטה יותר מזו של האופניים.

רכיבה על יוניסייקל מחייבת מיומנות שניתן ללמוד די מהר, בכמה שעות של לימוד ועד כ-12 שעות בממוצע.

לרכיבה כזו דרוש שיווי משקל טוב במיוחד, כי בניגוד לאופניים, בהן יש לשמור על יציבות לשני הכיוונים, בחד-אופן מתווסף גם הסיכון ליפול קדימה או אחורה, מה שאומר שנדרשת שמירה על יציבות לכל ארבעת הכיוונים..

לשיווי המשקל הקשה יותר בחד האופן תורמת גם מהירותו הנמוכה מבאופניים, מה שמקשה יותר על שמירת היציבות.

האלקטריק יוניסייקל הוא חד אופן חשמלי שהרוכב יושב עליו ונוסע כמו להטוטן בקרקס. בערים שונות, כמו יורק, אסור לרכוב עליו בתחומי העיר.

אם בעבר חדי-אופן נראו בדרך כלל במופעי לוליינות וקרקס, בימינו מתקיימת סצנה ספורטיבית של ממש סביבו. בין קטגוריות חד-האופן ניתן למצוא רכיבת שטח, תרגילי פלאטלנד, רכיבה אומנותית, או פריסטייל, מעבר מכשולים הנקרא "טריאל", קפיצה לגובה או לרוחק ושלל מירוצים - החל מ-100 מטר ועד מירוץ מרתון לחד אופן.


הנה היוני סייקל:

http://youtu.be/Dev5NYzjRvk


על היוניסייקל לבית הספר:

https://youtu.be/nnG5wKPX5u8


אל תנסו את זה בבית - יוניסייקל אתגרי:

https://youtu.be/RkppaV-gQXU


יוניסייקל שטח:

https://youtu.be/jqDtrIUQSOM


כיום יש גם יוניסייקל חשמלי:

https://youtu.be/jifDRfyh2EQ


כך תלמדו לרכוב על תוך שעתיים:

https://youtu.be/ncjFqrXj0_Y


לוליינות מדהימה של יוניסייקלינג:

https://youtu.be/Ni1ePJGljy8


ללמוד לוליינות היוניסייקל:

https://youtu.be/b7POQSu4GjM


ולהקת OK Go הנהדרת בקליפ על היוניסייקל:

https://youtu.be/u1ZB_rGFyeU

כלי רכב

כרכרה
מהי הכרכרה?



ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage ). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.

היא הייתה המכונית שלפני עידן המכוניות.

כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים והם הכוח שמושך אותה בנסיעה. במאות האחרונות הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.

אגב, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.


הנה הכרכרה:

http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s


כך בלונדון של תחילת המאה ה-20:

http://youtu.be/v-5Ts_i164c


כרכרות משמשות היום בעיקר לתיירים:

http://youtu.be/Iah547V3fuw


וכרכרה לתיירים בעיר קרקוב בפולין:

https://youtu.be/suUkU8kh5AE
קורקינט
מהו מקור השם קורקינט?



מקור שמו של הקוֹרְקִינֵט הוא בכלל שיבוש של מילה בצרפתית: המילה טרוטינט (trottinette) שובשה לקורקינט ומאז זה השם של מה שבעברית קיבל בכלל, מי זוכר, את השם גַּלְגִּלַּיִם..

מדובר בכלי תחבורה פשוט ביותר, העשוי ממשטח צר הניצב על מספר גלגלים, לרוב שניים. יש לו גם כידון היגוי שמחובר במוט אל הגלגל הקדמי וזהו. נראה שזו אינה המצאה של ממציא אלא המצאה שכונתית של ילדים, שהפכה לאחד מכלי הרכב האהובים והנמכרים עד היום.

יש גם גירסה של קורקינט עם 3 גלגלים שנקרא סטריטר. חוץ מהדחיפה שלו בעזרת רגל אחת, כשהסטריטר מאט, ניתן להאיץ אותו שוב בהזזה של שתי הרגליים לצדדים.

כיום נפוצים גם הקורקינטים החשמליים, שפועלים על חשמל והממונעים שנוסעים על דלק. בהיותו כלי רכב אישי, הקורקינט חוסך אנרגיה וזיהום אוויר.



הנה סרטון על רוכבי הקורקינט הנועזים:

http://youtu.be/K6jEzM-I6FA



והקורקינט החשמלי, שמנצח את הסגווי כאמצעי הניידות החסכוני ביותר בעיר:

http://youtu.be/gLR8otVSlts
מכונית מרוץ
מהן מכוניות מרוץ?



למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.

מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.

עלו על מכונית המרוץ וניסע:

http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes


כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:

https://youtu.be/w7BR0gwt46E


מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?

http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s


אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:

http://youtu.be/RC8H_gXPFS4


פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:

http://youtu.be/R69AsJnwqk4


מכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:

http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s


וסרט תיעודי על מכוניות הפורמולה 1, מכוניות המרוץ הטובות בעולם:

https://youtu.be/0z5kR6MyEJo?long=yes
אופני הרים
מהם אופני הרים?



אופני הרים כשמם הם - אופניים שנועדו לרכיבה בהרים. אלו אופניים חזקות מאד, שניתן לרכב בהן בשטחים קשים וחלקים, כמו אלה שיש בהרים.

לאופני ההרים יש גלגלים חזקים וצמיגים עבים, שנאחזים היטב בקרקע.


הנה אליפות ישראל באופני הרים (עברית):

https://youtu.be/6YZCNn0Ti0Q


דוגמה לתרגול של קפיצות בהם (עברית):

http://youtu.be/W-FrY1jQeIc


ודברים שניתן לעשות באופני הרים (עברית):

http://youtu.be/VfaSyPAyc3k?t=22s


אופנוע
מהו האופנוע ומי המציא אותו?



האופנוע הוא כלי תחבורה דו-גלגלי שיש לו מנוע. לרוב מיועד האופנוע לשאת נוסע אחד או שניים. במידה ורוצים להסיע בו יותר נוסעים, ניתן להתקין באופנוע סירה.

בשנת 1885 המציאו וילהלם מייבאך וגוטליב דיימלר הגרמניים מעין אופניים שהוצמד להם מנוע עזר קטן. זה היה מנוע בעירה פנימית שהפך את כלי הרכב הזה לאופנוע הראשון אי-פעם. אמנם 18 שנה לפני כן הוצג בארצות הברית כלי רכב דו גלגלי שהתבסס על מנוע קיטור, אבל שיטת הפעולה שלו היתה שונה ולא שימושית כמו זו של האופנוע עם מנוע הבעירה הפנימית של מייבאך.

האופנוע של דיימלר היה בעל מנוע שריפה פנימית עם צילינדר אחד. דיימלר פיתח בשבילו קרבורטור שהתיז את הדלק ישירות לתוך לוע היניקה. המנוע נישא בו על שילדת עץ שיועדה לנשיאת המנוע. אמנם לקרוא לו "אופנוע" יכול להחשב מוזר, שכן בנוסף לשני הגלגלים שלו, היו לאופנוע שלהם במרכזו שני גלגלי עזר נוספים.

עם זאת דיימלר ומייבאך היו הראשונים שעבדו על דגם של אופנוע ממונע. גם אם לא הייתה לנוהג בו יכולת של ממש להטות את האופנוע, בשל גלגלי העזר שהותקנו למנוע הכבד שלו, יכול הכלי הניסיוני שבנו ושמעולם לא יצא לשיווק מסחרי, להיחשב כאופנוע הממשי הראשון.

האופנוע הראשון שנמכר בעולם כמוצר לכל היה אופנוע מתוצרת "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית, שהחל להימכר בשנת 1894 ונמכרו מעל 1000 יחידות ממנו - לראשונה אופנוע בעל 2 גלגלים שנשאו מנוע ענקי והגיע למהירות של כמעט 40 קילומטרים לשעה.

בשנת 1920 הפכה חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית לגדולה בעולם. חברה זו, שהחלה את פעילותה ב־1903 פעילה עד היום והאופנועים שלה נחשבים לאגדה.


הנה דיימלר, מי שביחד עם מייבאך נחשבים לממציאי האופנועים:

http://youtu.be/jwqghGs25cg


דגמים מוקדמים של האופנועים מסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20:

https://youtu.be/F7TezK_4bVE


סרטון 120 שנים ליצרנית האופנועים הכי ותיקה שעוד קיימת, רויאל אנפילד:

https://youtu.be/fSQffPOmTfo

מהאופניים עד לאופנועים המטורפים של ימינו - האבולוציה של האופנוע:

https://youtu.be/k1lw3JBnzqA


חיקוי מצחיק של צלילי האופנועים מהמותגים המובילים בעולם:

https://youtu.be/mwpKwowBuro


וכל סוגי האופנועים הקיימים:

https://youtu.be/erP9Jxr_M6w?long=yes
מה עושה הטרקטור?



הטרקטור הוא כלי רכב שבו משתמש החקלאי כדי להעביר כלים וגידולים אל השדות ומהם. בעזרתו הוא גם מבצע עבודות שונות בשדה, כמו חריש, קציר או הנחה של צינורות השקייה בשדות. לטרקטור יש גלגלים גדולים כדי שלא יטבע בבוץ ויצליח לנסוע בשדה גם בימי גשם.

הטרקטור גורר אחריו כל מיני מכשירים חשובים לחקלאות. לעיתים זו מחרשה, שמכינה את השדה לזריעה, אחרי כן מזרעה, שאיתה מפזרים את הזרעים על האדמה ולעיתים מקצרה, שקוצרת את התבואה שגדלה בו.

פעם נעזרו האיכרים בבהמות שעשו את העבודה הקשה הזו, כמו הפרד והסוס. הטרקטור החליף אותן.


הנה טרקטור עם מתקנים וציוד שמשמש לחריש, זריעה, קציר ועוד:

http://youtu.be/B43JyTSknl0


ריקוד של טרקטורים בחג שבועות בקיבוץ:

http://youtu.be/1t-HizRMv0Y


טרקטור שחופר וטרקטור שאוסף את האדמה:

http://youtu.be/VdOvgdWWLys


ולצעירים - הנה הטרקטור של טוטיטו:

http://youtu.be/ViIR3n0zS8M
למה צריך מוניות בעולם?



מונית היא כלי רכב שמסיע נוסעים ואת המטען שלהן למחוז חפצם. היתרון שלה על אוטובוס או על רכבת הוא שהמונית לא עוצרת לאסוף ולהוריד נוסעים נוספים.

מחיר הנסיעה במונית אינו קבוע כמו באוטובוס או ברכבת. בכל מונית מותקן "מונה" שמחשב את מחיר הנסיעה. בעברית קיבלה המונית את שמה מהמונה שמותקן בה.

בכל מקום בעולם יש למוניות מראה אחיד. המונית בניו-יורק למשל, היא בצבע כתום צהבהב ונקראת "קאב". המונית הבריטית של לונדון היא שחורה. אצלנו המוניות בצבע לבן שמנת.

בערים שבהן יש נתיבי מים רבים, יש הרבה פעמים "מוניות נהר". אלו הם כלי שיט שבמקום להסיע את הנוסעים על גבי כבישים, משיטים אותם על פני המים. כך למשל משמשות גונדולות בעיר ונציה כמוניות מים.


הנה המונית שאפשר להגיע איתה מהר יותר, תלוי בנהג...

https://youtu.be/T4p_rX74TgI


יש נהגי מוניות מצחיקים מאוד (עברית):

https://youtu.be/4Yem4mgDjOc


ונהג אחר ומשעשע שמסיע אדם מפורסם (עברית):

https://youtu.be/d857U_4ZSs0
מהי הכבאית?



למשאית מכבי האש קוראים כבאית. בכבאית נוסעים הכבאים לכל מקום שבו פורצת שריפה. על הכבאית יש צינורות גדולים שבעזרתם אפשר להתיז מים מהמיכל הגדול שבכבאית על האש.

מעל לכבאיות יש בדרך כלל גם סולמות. בעזרתם מחלצים הכבאים אנשים שלכודים באש ולא יכולים לברוח. במיוחד חשובים הסולמות כדי לאפשר לכבאים, לוחמי האש, לטפס ולחלץ לכודים מהקומות הגבוהות של הבניין הבוער.


הנה הדרכה על הכבאית:

https://youtu.be/ql2RMn_Qq2I


הנה היא מקרוב:

https://youtu.be/g92Uaz3Hw58


וזו של טוטיטו - לגיל הרך:

https://youtu.be/bVLfeQY5kF4


סרטון של כבאית קטנה ונמרצת:

https://youtu.be/X4H3U6JINVg
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?



טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.

אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.


הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:

https://youtu.be/hvV3KCjhAAo


וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:

https://youtu.be/bFu3RKOblMU


מכונית המירוץ האגדית מקרוב:

https://youtu.be/Oct76xXN9aI


היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:

https://youtu.be/iM_0qCQjZno



וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:

https://youtu.be/rIWdtE-__5M
מהו הנגמ"ש הממוגן ביותר בעולם?



נַגְמָ"ש "איתן", הנגמ"ש החדש של צה"ל, נכנס והולך ליחידות הלוחמות של צה"ל. הנגמ"ש הזה פותח לאחר מבצע "צוק איתן" ובהסתמך על המסקנות לגבי המיגון החסר והפגיעות של ובנגמשים הוותיקים של צה"ל.

זהו נגמ"ש ממוגן שיש לו מערכות מיגון נגד טילי נ"ט (נגד טנקים), כמו אלה שבהם מצוידים הטנקים של צה"ל - מערכת מיגון אקטיבי הנקראת "מעיל רוח".

ה"איתן" יצטרף בכך ל"נמר", הנגמ"ש הישראלי הנחשב לקודמו כנגמ"ש הממוגן ביותר.

מי שלחמו ביחידות הקרביות של הצבא יזהו מיד שלנגמש "איתן" אין זחלים. איתן הוא הנגמ"ש הגלגלי הראשון בתולדות צה"ל. גלגליו של הנגמ"ש הזה מעניקים לו עבירות גבוהה, כלומר אין תנאי שטח בישראל בהם לא יוכל לנוע ולבצע את המשימות היטב.

לא עוד פרישות זחל שלוקח זמן רב לתקן, כדי להשיב לנגמ"ש את יכולת התנועה. לא עוד גוף נמוך המתקשה לעתים להתרומם מעל סלעים גבוהים.

הגלגלים של ה"איתן" מגדילים את יכולתו של ה"איתן" להגיע בקלות לכל מקום ולעשות זאת במהירות של כמעט 100 קילומטרים לשעה, גם בשטח. זהו לקח נוסף ממבצע "צוק איתן", שבו נתקל הצבא בקשיי עבירות לא פשוטים ואף קטלניים.


הנה הנגמ"ש החדש "איתן" (עברית):

https://youtu.be/fbRU-rTFOVU?t=20s


נגמש מודרני "איתן", על גלגלים שלא זקוקים לאוויר:

https://youtu.be/O1mv5_W7VUM


שימו לב לצריח שלו שמזכיר טנק (עברית):

https://youtu.be/lJKCjsp_yG4


וקודמו, נגמ"ש הנמר המבוסס על בסיס טנק המרכבה (עברית):

https://youtu.be/9ol1u_SoNcQ?t=24s
מהי המכונית הראשונה שעברה את מהירות הקול?



מכונית "הלהבה הכחולה" (The Blue Flame) הייתה רכב עם מנוע רקטי, כמו של חללית או מטוס סילון. בשנת 1970 שברה מכונית המירוץ האימתנית הזו את שיא המהירות לנסיעה על פני היבשה. באותה נסיעה עברה "הלהבה הכחולה" לראשונה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קילומטרים לשעה.


הנה הלהבה הכחולה:

https://youtu.be/fP8hEJxLjFc


והנה היא מוצגת במוזיאון:

https://youtu.be/oR0JbTd6ZT0
מי המציא את האופניים?



ממציא האופניים המוקדמות הוא הצרפתי ז'וזף ניפס שבשנת 1816 בנה מעין אופניים, שמוט חיבר בין שני הגלגלים שלהם והנוסע ישב על המוט ובעט באדמה בכדי להניע אותן קדימה. בשנת 1818 שיפר הברון הגרמני קארל פון דרייס את ההמצאה ויצר "אופני דחיפה" או דרייסין, כמו שקראו להם על שמו.

אבל רק 21 שנה לאחר מכן, בשנת 1839 יצר נפח סקוטי בשם קירקפטריק מקמילן את האופניים המודרניות. הוא בנה גל ארכובה - מתקן להנעה של הגלגל האחורי באמצעות הרגליים, פעולה שאנו קוראים לה כיום "דיווש".

היו גם גירסאות שלא התפתחו, כמו "מרטיטי העצמות" של הצרפתים ארנסט מישהו ופייר ללמן, שבנו את האופניים עם הגלגל הקדמי הגדול מאד, שעליו ישירות דיווש הרוכב. האופניים הללו שהאמריקאים קראו להם "פני ורבע" (בגלל גודל הגלגלים השונה) היו קשים לרכיבה. בשל גובה הכיסא וחלוקת המשקל הגרועה שלהם הרוכבים הסתכנו בנפילה מגובה רב וחבלות. אחריהם פותחו "האופניים הבטוחות" שמזכירות את האופניים המודרניות ושווקו כך כדי להדגיש שהם בטוחים יותר מהאופניים הקודמים - "האופניים הרגילים".

בסוף המאה ה-19 הגיעו האופניים לתור הזהב שלהם - המצאות כמו הצמיג המנופח באוויר וההנעה באמצעות שרשרת, שיפרו אותם והפכו אותם לכלי רכב פופולארי מאד.


הנה המצאת האופניים והימים הראשונים של האופניים:

http://youtu.be/WOaJw2XQzO8


רוכב מודרני על "האופניים הרגילים":

http://youtu.be/OptGmDkEwJs


וההתפתחות של האופניים בקצרה:

https://youtu.be/E-U02-RWUPc
מה הופך את הארלי דייווידסון למלך האופנועים?



בין טוב להכי טוב מפריד לא פעם מרחק עצום. את הכלל הזה זוכרים על מי שניסו לעקוף אופנוע מיתולוגי ששמו הארלי דייווידסון (Harley-Davidson). במהלך השנים, זכה האופנוע הכבד הזה למעמד של אייקון תרבותי. כבר שנים, מאז הסרט "אדם בעקבות גורלו" של שנות ה-60, הוא מגלם את החופש וחוסר המחויבות המוחלט.

הוא עבר תהפוכות אינספור ועקפו אותו בסיבוב, תרתי משמע, יצרנים יפאניים עם מפלצות מודרניות של אופנועים, אבל המעמד ומראה הרטרו האייקוני שלו, ההיסטוריה האמריקאית כפי שהיא מוצגת בסרטים, ותדמית ה"דספראדוס", "מלאכי גיהנום" וה"חופשיים על גלגלים" - כל אלה ניצחו לבסוף. ממפעל אמריקאי מצליח, שהפך למפעל כושל, הוא שב והתרומם להיות שוב יצרן האופנועים האמריקאי המוביל ולהיות לאגדה.

סיפורו של ההרלי מתחיל בראשית המאה ה-20, כשהמכונאי הצעיר ויליאם הארלי ושלישיית האחים דייוידסון ממילווקי שבארצות הברית בונים את האופנוע הראשון שלהם. מדובר בלא יותר מאופניים עם מנוע עזר זעיר, אבל החבורה לא עוצרת בקטן ודי מהר הם הופכים למפעל משגשג שבשנות ה-40 כבר מייצר כמעט 100 אלף אופנועים לצבא האמריקאי הנלחם במלחמת העולם השנייה. בין השאר לומדים בהרלי אז את מבנה המנוע וגל ההינע של אופנועי BMW הגרמניים ומשפרים את האופנועים שלהם מאד.

כיום, גם אם מחירם מטורף (80־220 אלף שקל), אופנועי הארלי דיווידסון ממשיכים להיתפס כנחשקים ביותר אצל צעירים, אבל עוד יותר אצל צעירים ברוחם, גברים בגיל מעל 40...

באופן פרדוקסלי חייב ההרלי לא מעט מהפרסום שלו למועדון האופנועים המצטלם היטב של "מלאכי הגיהנום", זה שבעבר גרם לו לנזקים תדמיתיים קשים. אם פעם ניסתה החברה להתנער מכל קשר לדימוי האלים והנוקשה של אותה חבורה כוחנית וחזקה, שהתיישבה על האופנוע שלה ומתעקשת לבחור רק בו, היום היא כבר מבינה שאולי החב'רה המקועקעים האלה, על אף ריח האלכוהול והקעקועים המרתיעים, לא כל כך מזיקים לעסקים...


הנה מפעל האופנועים של הארלי דיווידסון:

https://youtu.be/rFDAzRRCu2I


תולדות אופנועי הארלי דייווידסון והמנועים המטורפים שלהם:

https://youtu.be/zwud-2RKwA0


אי אפשר להבין את הסיפור בלי לראות את הקהילות של הארלי (עברית):

https://youtu.be/WaAMgV3un7c


קטע מסרט על דגם חדש של הארלי בימי השפל הגדול:

https://youtu.be/JGhDsqo8G3M


פרסומת לדגם שמיועד לצעירים:

https://youtu.be/5ixPmvUMnkA


הרלי דייווידסון במצגת וידאו של הדגמים לאורך השנים:

https://youtu.be/gAyEwvVgI3o


המונגולים מסאן דייגו - אחד ממועדוני הרלי רבים בעולם:

https://youtu.be/bZsGXasR8zU


הצליל של ההרלי:

https://youtu.be/31GBuRHxsDo


קבוצה של 600 מלאכי גיהנום על הארלים:

https://youtu.be/8oSHV9BwPZg


קבוצת הישראלים שמטיילים על הארליז (עברית):

https://youtu.be/saW0_Jctdd8?long=yes


וסרט תיעודי על תולדות האופנוע האגדי:

https://youtu.be/OFDIZKps_VI?long=yes


לאיפה נעלם האופנוע עם סירה?



העולם נחשף אליהם בגדול בסרטים על וממלחמת השנייה. מראות אופנועים הללו, אופנוע עם סירה (Side Car) שעליו נוסעים חיילים גרמנים, היה מראה מפחיד ולא אהוב, בלשון המעטה.

אבל האופנוע עם הסירה הוא אחד מכלי הרכב הכי משפחתיים וקלאסיים שיש. מאפיינת אותו כמובן ה"סירה", אותו תא בעל גלגל נוסף, שמותקן לצידו של אופנוע רגיל ובו מושב לנוסע שלישי.

בשנות ה-50 של המאה ה-20 שימשו אופנועי סירה כתחליפים עממיים וחסכוניים למכונית. כיום הם נדירים, אם כי הטרנד של אופנועים מודרניים המיוצרים מחדש או במראה רטרו שפופולרי בקרב חובבי האופנועים הקלאסיים מחזיר גם אותם פה ושם לכבישים.

אגב, הגלגל הנוסף מאפשר לאופנוע להשאר זקוף גם כשאינו בנסיעה. הגלגל הזה גם מגדיל את היציבות של האופנוע, אבל במהירות גבוהה גם מפחית את יכולת התמרון שלו.


הנה תולדות אופנוע הסירה ואופנועי סירה רוסיים שחוזרים לשוק הבינלאומי:

https://youtu.be/_MyNlQq22ns


האופנוע בעל סירה שעלה לארץ (עברית):

https://youtu.be/iNkjLEq2E7o


אופנועי סירה מכל הסוגים והמינים ביחד:

https://youtu.be/lcCpEZZxx8o


וסרטון ארוך יותר על טיול באופנוע סירה:

https://youtu.be/fKiFeJQwUmE?long=yes
מהם אופנועי המוטוקרוס שדוהרים רק בשטח?



אופנועי מוטוקרוס (Motocross motorcycles) הם אופנועים המיועדים לרכיבת שטח בתנאים מהקלים ביותר ועד הכי קשים. הרכיבה האופיינית על מוטוקרוס במסלולים אלו מלווה בדרך כלל בקפיצות רבות לגובה של האופנוע.

האופנועים הללו הם סוג של אופנועי שטח המשלבים קפיצות, מעבר על רמפות, נסיעה על גבעות תלולות ומחליקות ועוד.

לאופנועי המוטוקרס מנועים חזקים, בעלי צילינדר אחד בדרך כלל, בנפחים שבין 50 ל-700 סמ"ק, עם אופי מתפרץ שבו המומנט מתקבל רק בסל"ד גבוה.

מתלווים אליהם תיבת הילוכים בת רק 4–5 הילוכים, מתלים וקפיצים חזקים המסייעים לבלימת זעזועים וליכולת נחיתה מקפיצות גבוהות.

בשל השינויים הרבים באופנועי המוטוקרוס, לעומת אופנועי שטח מסוגים אחרים, הם מיועדים לפי החוק רק לנסיעה במסלולים המיועדים להם בלבד ואין לרכוב עליהם בכביש ציבורי.

יותר מזה. בשל אופיה של רכיבת האקסטרים, באופנועי מוטוקרוס הכרחי להימנע ממשקל עודף. משום כך הם יהיו בדרך כלל ללא תוספות, כולל פנסים, מאותתים, מראות, רגליות ואפילו לוחיות רישוי.


#רוכבי המוטוקרוס
על רוכב המוטוקרוס להיות בעל יכולת שליטה באופנוע תוך נהיגה במהירויות גבוהות ובאתגרי שיא, לרוב בנהיגה בתוואי שטח קשים, עם פניות חדות, גבעות תלולות ומחליקות ורכיבת בוץ רבה.

בתור ספורט, המוטוקרוס הוא ספורט שמחייב כושר מעולה, דיאטה מאוזנת ומאמץ לכישורים הטכניים.

ואגב, מדובר בספורט פיזי, הנערך בכל התנאים האפשריים ובכל מזג אוויר.


הנה אופנוע מוטוקרוס מהאהובים שיש (עברית):

https://youtu.be/PHW93uQWvTA


אופנועי ואופנועני מוטוקרוס (עברית):

https://youtu.be/wTTDXTfVRbo


מעל 65 מטר - שיא מרחק ישראלי בקפיצת אופנוע מוטוקרוס (עברית):

https://youtu.be/SE7mMGMJD98


היום עושים עליהם סרטים. הנה קדימון (עברית):

https://youtu.be/hQjP6kIeb-Q


וכתבת טלוויזיה על רוכבת אופנועי מוטוקרוס צעירה (עברית):


https://youtu.be/iIPVtV7M69s?long=yes
מה הסיפור של אופנועי קפה רייסר?



אופנוע הקפה רייסר (Cafe racer motorcycle) הוא סוג של אופנוע שנולד בשנות ה-60 של המאה ה-20. זה היה כשרוכבי אופנועים החלו להסב את האופנוע שלהם והמבנה שלו באופן עצמאי, לזרוק חלקים מיותרים ולהשאיר רק את מה שנחוץ.

המטרה הייתה ליצור אופנוע נייקד - כלומר אופנוע עירום ומדויק. הרוכבים עשו בעצם "קאסטום", התאמה של האופנוע לצורכיהם.

כדי להקטין את התנגדות הרוח הוחלף ההגה לכזה עם ידיות כידון נמוכות מאוד, נוסף משקף נמוך, מעין מסיכת חזית קדמית מסביב לפנס, מושב אופנוע הוגבה, הושטח והורחק מהידיות של הכידון כדי לכופף את גב הרוכב וליצור תנוחת ישיבה כפופה - בקיצור, המטרה הייתה מהירות יותר ויותר גבוהה - על אותו מנוע.

הם כיוונו לאופנוע קל, מינימליסטי וחלק, שיגיע למהירות של 100 מייל לשעה (פעם זה נחשב מהר...) ובעיקר על כבישים. לא פעם הם חצו את הרף של 100 מייל לשעה.

נסיעה מהירה עם החברה מאחור ושיער מתנפנף בדרך לבית קפה - לא פחות מאשר כלי רכב, ה"קפה רייסר" היה נעורים, מרד בהורים, גבריות צעירה וסגנון חיים.


#למה קפה רייסר?
הכינוי "קפה רייסר" דבק אז אפילו ברוכבים עצמם. הם רצו מלכתחילה לשפר את הביצועים של האופנוע שלהם כדי שישמש אותם למרוצים פיראטיים.

בעיקר בבריטניה של תחילת שנות ה-60, נהגו הצעירים האנגלים לערוך ביניהם מרוצים על כבישים רגילים. הם שדרגו את המהירות של אופנועי ה-BSA שלהם, או המצ'לס או הטריומף והתחרו במרוצים מאולתרים או ספונטניים - בין בתי הקפה שבצידי הדרכים הראשיות.

בתי קפה?

כן. אחד המרוצים הפופולריים אז היה "קפה רייסר", מרוץ נגד השעון של בית הקפה. הרעיון היה שהרוכב הוזנק למרוץ, ברגע שהתחילו לנגן שיר רוקנ'רול על מכונת התקליטים במזנון הדרכים שעל הדרך. היה עליו לרכוב לעבר המחלף הקרוב ולשוב לקפטריה, בית הקפה, בטרם הסתיים השיר.


#מה אחר כך?
ההתפתחות של הכבישים המהירים במערב ופתיחת מזנוני דרכים פופולריים בהם משכו את הרוכבים לאופנועים מהירים יותר ויותר.

בשנות ה-70 גילו יצרני אופנועים רבים גם הם את הסגמנט, את פלח השוק שאהב את האופנועים האלה. הם החלו להציג אז גרסאות מסחריות של אופנועי "קפה רייסר" שעוצבו כך מלכתחילה.

דגמי ה"קפה רייסר" המסחריים היו אטרקטיביים למי שלא ניחנו ביכולת טכנית להתאים את האופנוע שלהם בעצמם. בעשור ההוא הייתה להם פופולריות לא רעה.

אבל אז היפנים תקפו. היצרנים מארץ השמש העולה החלו למכור אופנועים בעלי 4 צילינדרים. הם היו חזקים מראש ולא נזקקו לשדרוגים.

די מהר היפנים גם פיתחו את אופנועי הספורט, שמראש היו בהם גלגלי הספורט, מיגון הרוח המובנה ותנוחת הישיבה הכפופה.

כך איבדו אופנועי הקפה רייסר את הבכורה לטובת דגמים חדשים, אופנועי ספורט על סטרואידים.

מאז יוצאים פה ושם אופנועי קפה רייסר, בעיקר כאופנועי רטרו מגניבים, לצעירים וצעירים ברוחם, שרוצים לשחזר את המראה העירום, הצעיר והחוויה של העשורים ההם. לא פעם גם "מקאסטמים" אופנוענים בעלי אמצעים ותשוקה את האופנועים שלהם ל"קפה רייסר". הרעיון חי וקיים כי מי מאיתנו לא חלם פעם להיות ג'יימס דין?


מהו קפה רייסר וקאסטום לאחד כזה:

https://youtu.be/OwfKSCiVcaI?t=1m40s


אופנועי קפה רייסר מקוסטמים, שהפכו לכאלה בטכנאות:

https://youtu.be/IQfVrwkmqas


אופנוע קפה רייסר מסחרי:

https://youtu.be/R7Hw65UvR2U


הסיבות הטובות להחזיק אופנוע קפה רייסר:

https://youtu.be/4RGB2pCq4e4?long=yes


וסרט תיעודי על עידן הקפה רייסר הבריטי:

https://youtu.be/AxfGRUUYRlQ?long=yes
מה זה מונוסייקל?



המונוסייקל (Monocycle) הוא חד אופן פשוט וקל משקל שעליו נוסעים בעמידה. הוא יכול לשמש לנסיעה איטית על מדרכות מרוצפות בעיר.

הנסיעה המונוסייקל מחייבת תרגול ואימון כי שיווי המשקל בו מעט קשה מאשר באופניים רגילים.

למעשה המונוסייקל הוא הגרסה המכנית של היוניסייקל החשמלי, המכונה גם מונווויל חשמלי, שמותיו של כלי תחבורה אישי, חד-גלגלי אבל חשמלי, שעליו נוסעים בעמידה.

היוניסייקל הוא הממשיך החשמלי של כלי המונוסייקל שקיימים כבר זמן רב בגרסה שאינה חשמלית. הוא יכול להפוך בקלות לכלי הרכב האישי של העתיד, אבל את זה אמרו כבר גם על כלים אחרים, כמו הסגוויי למשל.

במשקל של פחות מ-10 קילו, גובה של פחות מחצי מטר ורוחב פחות מ-20 סנטימטרים, הוא כנראה כלי התחבורה הקומפקטי ביותר שיש. הוא זול וחכם להפליא ויכול לעלות איתך הביתה או למשרד, מבלי לתפוס מקום רב.

הטכנולוגיה של המונוסייקלים היא חכמה מאד. מייצב את עצמו בעזרת ומחשב פנימי ומייצבים מבוססי ג'יירוסקופ מאפשרים לו יציבות מירבית, מנגנוני בטיחות שולטים במהירות שלו, כך שלא יאיץ למהירות שבה הוא יסכן את הנוהג בו. הג'יירוסקופ מקנה לו יציבות רבה ואף דואג שמזווית של 45 מעלות הוא יכבה אוטומטית, כדי שלא לגרור את הרוכב על הקרקע.

הנהיגה במונוסייקל היא באמצעות הטייה קלה של הגוף היא כל מה שדרוש כדי לשלוט במונוסייקל ולהפנותו ימינה או שמאלה, מהר ולאט. זה אולי נשמע פשוט, אבל כלי התחבורה הפשוט הזה מחייב שליטה והיא לוקחת זמן. שלא כמו מקורות ההשראה שלו, האופניים המוכרות לנו מחד ומנגד, מתקן הסגוויי המפורסם והיקר כל כך, הנהיגה במונו סייקל מחייבת תרגול ואימונים לא מעטים.

נראה שמעבר למגניבות שבכלי התחבורה הקטנטן והיעיל הזה, חשמלי או לא, הוא לפני הכל פתרון מצוין לנוסעים ברכבת. קל לשאת אותו והוא לא תופס מקום או מחייב תשלום מיוחד.

המונוסייקל הוא פתרון מעולה גם למתגוררים או עובדים בקומות גבוהות, במיוחד בערים גדולות, שבהן גניבות מהחנייה מאיימות בדרך קבע על בעלי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכדומה.


הנה המונוסייקל בעיר הגדולה:

http://youtu.be/8N7xh4cWLfU


הסבר על הכלי המוצלח הזה:

https://youtu.be/YFkQbk4flcY


אפשר להגיע בו לשליטה מדהימה:

http://youtu.be/XMrYlV4g3OE


יש כאלו שמנווטים אותם בעזרת מתקן המזכיר ג'ויסטיק:

http://youtu.be/sueRuNYam88


ויש את הסולו וויל:

http://youtu.be/hvckQDB2X2g


הולכים לעבודה:

http://youtu.be/e5Hdq2QOugk


וחלק מהיצרנים מייצרים אותו עמיד וחזק להפליא:

http://youtu.be/fIMPH1Dli3g
מיהו יצרן האופנועים הוותיק בעולם שעדיין מייצר?
מהי המכונית שנוסעת על אוויר?
איך הפכה וספה לקטנוע אייקוני?
מהי המכונית המהירה בעולם?
מהו הטריסייקל הפיליפיני?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.