» «
כלי רכב
מהי הכרכרה?



ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.

היא הייתה המכונית שלפני עידן המכוניות.

כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים והם הכוח שמושך אותה בנסיעה. במאות האחרונות הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.

אגב, המילה "Car" למכונית באה ממילה אנגלית עתיקה, שהופיעה בסביבות שנת 1300. ה-Car באה מהמילה הלטינית עם השורשים הקלטיים, "קאררוס" (carrus), מילה שמשמעותה עגלה דו-גלגלית וממנה ככל הנראה הגיעה גם המילה "כרכרה" בעברית.

ואכן, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.


הנה הכרכרה:

http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s


כך בלונדון של תחילת המאה ה-20:

http://youtu.be/v-5Ts_i164c


כרכרות משמשות היום בעיקר לתיירים:

http://youtu.be/Iah547V3fuw


וכרכרה לתיירים בעיר קרקוב בפולין:

https://youtu.be/suUkU8kh5AE
הייפרלופ
מהו ההייפרלופ ומה המהפכה שהוא מבטיח?



הייפרלופ הוא רעיון למערכת הסעה על קולית, שהוצגה על ידי היזם הסדרתי והמיליארדר הדרום אפריקאי אילון מאסק. מאסק הציג את חזון ההייפרלופ של מערכת הסעה דמויית רכבת, המבוססת על ואקום ומגיעה למהירויות בלתי-נתפסות. את המהירות משיגים בה בעזרת ריחוף אלקטרומגנטי, שמקטין את ההתנגדות וההנעה היא באמצעות שינויי לחץ אוויר. זו תוכל להיות מה שהייתה הרכבת בעידן המרכבות והסוסים...

במהירות של כ-6,000 קילומטרים לשעה אמורה ההייפרלופ לגמוע מרחקים ולהעביר אנשים ממקום למקום, במהירות הבזק. הקו של לונדון-ניו יורק ייקח בקושי 45 דקות ובהייפרלופ שיקיף את העולם יוכל אדם להקיף את העולם כולו ב-6 שעות!

כדי להמחיש מה מתכננת חברת טסלה שהקים, יצרנית המכונית החשמלית המצליחה בעולם, לעתיד התחבורה המהירה בעולם, הציב מאסק חזון של פיתוח "בקוד פתוח", שבו יצטרפו אליו מהנדסים וממציאים אחרים וכולם ביחד יפתחו את ההמצאה הזו ויהפכו אותה לכלי תחבורה פעיל וממשי.

מעבר לתרומה הסביבתית של ההייפרלופ בהורדת כלי רכב מהכביש מתכנן מאסק שהייפרלופ תשתמש באנרגיה סולארית. על ידי לוחות סולאריים שיוצבו מעליה ויאפשרו ייצור של יותר חשמל מזה שהייפרלופ נזקקת לו, ייחסך הון עתק ותקטן משמעותית הפגיעה בסביבה.


הנה תכנית ההייפרלופ:

http://youtu.be/GiYb_0wOWqY


מפיו של הממציא (מתורגם):

https://youtu.be/mbHF5qGwnz4?t=93&end=3m04s


הסבר פשוט (עברית):

https://youtu.be/5rPFRmvgsEo?t=1m35s&end=2m45s


דוגמאות לריחוף אלקטרומגנטי:

https://youtu.be/O_K1J5FjlrE


באנגלית על ההייפרלופ:

http://youtu.be/z_JAlymIrOo


ההכרזה על הייפרלופ:

http://youtu.be/L2D4qDeHveA


וחברה שלקחה על עצמה את ההקמה הממשית על ההייפרלופ (מתורגם):

https://youtu.be/tf3Oy69CfOI
ניידת משטרה
מי נוסע בניידת משטרה?



בניידת המשטרה נוסעים השוטרים. יש בניידת מכשיר קשר שבאמצעותו מודיעים להם מתחנת המשטרה על פשעים שהתרחשו. כשהם מקבלים הודעה כזו, השוטרים מפעילים סירנה ונוסעים במהירות למקום הפשע.

כשנתפס הפושע, השוטרים לוקחים אותו בניידת המשטרה אל תא המעצר.


הנה סרטון של ניידות משטרה שעוצרות פושע ברכב הכחול:

http://youtu.be/59k1wqNIWSQ


והנה השוטרים מקבלים ניידות חדשות:

https://youtu.be/RYOJsK6YOfg
טוק טוק
מה מיוחד בטוק טוק התאילנדי?



הטוק טוק (Tuk tuk) הוא המונית הלא רשמית של תאילנד. אם תרצו זוהי מונית העניים התאילנדית, כשמצד שני אין תייר שיבקר שם, מבלי לנסוע לפחות פעם אחת על הטוק טוק.

הטוק טוק הוא למעשה אופנוע טוסטוס, בעל 3 גלגלים, שעליו הותקנה יחידה מוסעת ופתוחה, עם מושבים שיכולים לנסוע עליהם גם 4 אנשים. רוב הטוק טוקים מכוסים בגג.

הטוק טוק נוסע יפה ומגיע למהירות של 90 קילומטרים לשעה. הוא נראה בדיוק כמו לפני יותר מ-50 שנה, אבל הוא עצמו משוכלל הרבה יותר, קל יותר ובעל מנוע משוכלל וחזק, בעל 60 כוחות סוס, שנוסע על גז ולא על בנזין כבעבר.

נהגי הטוקטוקים בעיר הבירה בנגקוק, נוסעים מהר ולא חוששים להידחף לתוך הפקקים המפורסמים של העיר ההומה אדם וכלי רכב. אז אולי הנסיעה בו היא קצת מעיקה, בשל העשן שהנוסע מריח כל הזמן מהמכוניות הרבות שלפניו, אבל מצד שני, נהגי הטוק טוק מכירים היטב את הרחובות והכבישים וכמעט תמיד מצליחים להביא את הנוסעים אל היעד, מהר יותר מהמוניות.

שמו של הטוק טוק ניתן לו על שום צלילי הנקישה שמשמיע המנוע שלו.


הנה הטוק טוק בתאילנד:

https://youtu.be/s1t80DyAT9I


תיירים אוהבים אותו מאד:

https://youtu.be/2dNMgFMEbrM


בואו לנסיעה על הטוק טוק:

https://youtu.be/z6ZKZyAjtoU


גם בקמבודיה יש טוק טוקים:

https://youtu.be/0VcnCgeYfn0?end=1m36s


ומצגת וידאו של טוק טוקים בשלל צבעים והקשרים:

https://youtu.be/FUTHfsF8ZQM

כלי רכב

קורקינט
מהו מקור השם קורקינט?



מקור שמו של הקוֹרְקִינֵט הוא בכלל שיבוש של מילה בצרפתית: המילה טרוטינט (trottinette) שובשה לקורקינט ומאז זה השם של מה שבעברית קיבל בכלל, מי זוכר, את השם גַּלְגִּלַּיִם..

מדובר בכלי תחבורה פשוט ביותר, העשוי ממשטח צר הניצב על מספר גלגלים, לרוב שניים. יש לו גם כידון היגוי שמחובר במוט אל הגלגל הקדמי וזהו. נראה שזו אינה המצאה של ממציא אלא המצאה שכונתית של ילדים, שהפכה לאחד מכלי הרכב האהובים והנמכרים עד היום.

יש גם גירסה של קורקינט עם 3 גלגלים שנקרא סטריטר. חוץ מהדחיפה שלו בעזרת רגל אחת, כשהסטריטר מאט, ניתן להאיץ אותו שוב בהזזה של שתי הרגליים לצדדים.

כיום נפוצים גם הקורקינטים החשמליים, שפועלים על חשמל והממונעים שנוסעים על דלק. בהיותו כלי רכב אישי, הקורקינט חוסך אנרגיה וזיהום אוויר.



הנה סרטון על רוכבי הקורקינט הנועזים:

http://youtu.be/K6jEzM-I6FA



והקורקינט החשמלי, שמנצח את הסגווי כאמצעי הניידות החסכוני ביותר בעיר:

http://youtu.be/gLR8otVSlts
יוניסייקל
מה זה יוניסייקל?



היוניסייקל (Unicycle), בעברית חד-אופן או אופן חד גלגלי, הוא מעין אופניים בעלי גלגל אחד בלבד, שלהבדיל מהמונוסייקל החשמלי (ראו בתגית "מונוסייקל"), אינם חשמליים.

היוניסייקל מונע בדרך כלל על ידי הרוכב. בדומה לאופניים, הרכיבה על חד-אופן כזה נעשית באמצעות דוושות, כשמערכת הדוושות פשוטה יותר מזו של האופניים.

רכיבה על יוניסייקל מחייבת מיומנות שניתן ללמוד די מהר, בכמה שעות של לימוד ועד כ-12 שעות בממוצע.

לרכיבה כזו דרוש שיווי משקל טוב במיוחד, כי בניגוד לאופניים, בהן יש לשמור על יציבות לשני הכיוונים, בחד-אופן מתווסף גם הסיכון ליפול קדימה או אחורה, מה שאומר שנדרשת שמירה על יציבות לכל ארבעת הכיוונים..

לשיווי המשקל הקשה יותר בחד האופן תורמת גם מהירותו הנמוכה מבאופניים, מה שמקשה יותר על שמירת היציבות.

האלקטריק יוניסייקל הוא חד אופן חשמלי שהרוכב יושב עליו ונוסע כמו להטוטן בקרקס. בערים שונות, כמו יורק, אסור לרכוב עליו בתחומי העיר.

אם בעבר חדי-אופן נראו בדרך כלל במופעי לוליינות וקרקס, בימינו מתקיימת סצנה ספורטיבית של ממש סביבו. בין קטגוריות חד-האופן ניתן למצוא רכיבת שטח, תרגילי פלאטלנד, רכיבה אומנותית, או פריסטייל, מעבר מכשולים הנקרא "טריאל", קפיצה לגובה או לרוחק ושלל מירוצים - החל מ-100 מטר ועד מירוץ מרתון לחד אופן.


הנה היוני סייקל:

http://youtu.be/Dev5NYzjRvk


על היוניסייקל לבית הספר:

https://youtu.be/nnG5wKPX5u8


אל תנסו את זה בבית - יוניסייקל אתגרי:

https://youtu.be/RkppaV-gQXU


יוניסייקל שטח:

https://youtu.be/jqDtrIUQSOM


כיום יש גם יוניסייקל חשמלי:

https://youtu.be/jifDRfyh2EQ


כך תלמדו לרכוב על תוך שעתיים:

https://youtu.be/ncjFqrXj0_Y


לוליינות מדהימה של יוניסייקלינג:

https://youtu.be/Ni1ePJGljy8


ללמוד לוליינות היוניסייקל:

https://youtu.be/b7POQSu4GjM


ולהקת OK Go הנהדרת בקליפ על היוניסייקל:

https://youtu.be/u1ZB_rGFyeU
מכונית מרוץ
מהן מכוניות מרוץ?



למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.

מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.

עלו על מכונית המרוץ וניסע:

http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes


כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:

https://youtu.be/w7BR0gwt46E


מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?

http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s


אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:

http://youtu.be/RC8H_gXPFS4


פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:

http://youtu.be/R69AsJnwqk4


ומכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:

http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s
מונית
למה צריך מוניות בעולם?



מונית היא כלי רכב שמסיע נוסעים ואת המטען שלהן למחוז חפצם. היתרון שלה על אוטובוס או על רכבת הוא שהמונית לא עוצרת לאסוף ולהוריד נוסעים נוספים.

מחיר הנסיעה במונית אינו קבוע כמו באוטובוס או ברכבת. בכל מונית מותקן "מונה" שמחשב את מחיר הנסיעה. בעברית קיבלה המונית את שמה מהמונה שמותקן בה.

בכל מקום בעולם יש למוניות מראה אחיד. המונית בניו-יורק למשל, היא בצבע כתום צהבהב ונקראת "קאב". המונית הבריטית של לונדון היא שחורה. אצלנו המוניות בצבע לבן שמנת.

בערים שבהן יש נתיבי מים רבים, יש הרבה פעמים "מוניות נהר". אלו הם כלי שיט שבמקום להסיע את הנוסעים על גבי כבישים, משיטים אותם על פני המים. כך למשל משמשות גונדולות בעיר ונציה כמוניות מים.


הנה המונית שאפשר להגיע איתה מהר יותר, תלוי בנהג...

https://youtu.be/T4p_rX74TgI


יש נהגי מוניות מצחיקים מאוד (עברית):

https://youtu.be/4Yem4mgDjOc


ונהג אחר ומשעשע שמסיע אדם מפורסם (עברית):

https://youtu.be/d857U_4ZSs0


טרקטור
מה עושה הטרקטור?



הטרקטור הוא כלי רכב שבו משתמש החקלאי כדי להעביר כלים וגידולים אל השדות ומהם. בעזרתו הוא גם מבצע עבודות שונות בשדה, כמו חריש, קציר או הנחה של צינורות השקייה בשדות. לטרקטור יש גלגלים גדולים כדי שלא יטבע בבוץ ויצליח לנסוע בשדה גם בימי גשם.

הטרקטור גורר אחריו כל מיני מכשירים חשובים לחקלאות. לעיתים זו מחרשה, שמכינה את השדה לזריעה, אחרי כן מזרעה, שאיתה מפזרים את הזרעים על האדמה ולעיתים מקצרה, שקוצרת את התבואה שגדלה בו.

פעם נעזרו האיכרים בבהמות שעשו את העבודה הקשה הזו, כמו הפרד והסוס. הטרקטור החליף אותן.


הנה טרקטור עם מתקנים וציוד שמשמש לחריש, זריעה, קציר ועוד:

http://youtu.be/B43JyTSknl0


ריקוד של טרקטורים בחג שבועות בקיבוץ:

http://youtu.be/1t-HizRMv0Y


טרקטור שחופר וטרקטור שאוסף את האדמה:

http://youtu.be/VdOvgdWWLys


ולצעירים - הנה הטרקטור של טוטיטו:

http://youtu.be/ViIR3n0zS8M
מהם אופני הרים?



אופני הרים כשמם הם - אופניים שנועדו לרכיבה בהרים. אלו אופניים חזקות מאד, שניתן לרכב בהן בשטחים קשים וחלקים, כמו אלה שיש בהרים.

לאופני ההרים יש גלגלים חזקים וצמיגים עבים, שנאחזים היטב בקרקע.


הנה אליפות ישראל באופני הרים (עברית):

https://youtu.be/6YZCNn0Ti0Q


דוגמה לתרגול של קפיצות בהם (עברית):

http://youtu.be/W-FrY1jQeIc


ודברים שניתן לעשות באופני הרים (עברית):

http://youtu.be/VfaSyPAyc3k?t=22s
מהי הכבאית?



למשאית מכבי האש קוראים כבאית. בכבאית נוסעים הכבאים לכל מקום שבו פורצת שריפה. על הכבאית יש צינורות גדולים שבעזרתם אפשר להתיז מים מהמיכל הגדול שבכבאית על האש.

מעל לכבאיות יש בדרך כלל גם סולמות. בעזרתם מחלצים הכבאים אנשים שלכודים באש ולא יכולים לברוח. במיוחד חשובים הסולמות כדי לאפשר לכבאים, לוחמי האש, לטפס ולחלץ לכודים מהקומות הגבוהות של הבניין הבוער.


הנה הדרכה על הכבאית:

https://youtu.be/ql2RMn_Qq2I


הנה היא מקרוב:

https://youtu.be/g92Uaz3Hw58


וזו של טוטיטו - לגיל הרך:

https://youtu.be/bVLfeQY5kF4


סרטון של כבאית קטנה ונמרצת:

https://youtu.be/X4H3U6JINVg
מיהו רויאל אנפילד, יצרן האופנועים הפעיל הוותיק בעולם?



אופנועי רויאל אנפילד (Royal Enfield) הבריטיים מיוצרים מאז 1901, כמה שנים לפני כל חברה אחרת שעדיין פעילה.

החברה שמייצרת היום רק בהודו והיא גם בבעלות הודית, מתרכזת באופנועי רטרו. אלה מזכירים את האופנועים שייצרה בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת, גם כשהם חדשים לחלוטין.

אם ב-1901 רויאל אנפילד ייצרה גם כלי רכב, אופניים ונשק, מ-1933 היא התחילה בייצור של ה"בולט", האופנוע ששרד הכי הרבה זמן, עד 2020 הוא יוצר על ידה. ב-1971 היא נסגרה לרגע, כמו מותגים מוטוריים רבים בבריטניה, אבל בתת היבשת הענקית של הודו היא המשיכה לפעול ובשנות ה-90 אף עברה לבעלות של ענקית הרכב ההודית אייכר (Eicher).

בשנים האחרונות רויאל אנפילד התאימה את עצמה לסטנדרטים הבטיחותיים האירופיים, כדי להפוך לחברה עולמית שתתחרה במותגים היפניים עם תמורה מעולה למחיר, או במילים פשוטות - עם מוצרי איכות הנמכרים במחירים נגישים במיוחד.

ההיסטוריה של רויאל אנפילד מעניינת. היא לא הייתה האופנוע הראשון שנמכר בעולם, תואר שמחזיקה "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית. היא הקדימנ את רויאל אנפילד בשנים בודדות, אבל לא שרדה את השנים.

אגב, חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית עתידה להפוך לגדולה בעולם בשנת 1920 וגם היא פעילה עד היום. גם הרלי מייצרת אופנועי רטרו, יוקרתיים ומוחמאים אף יותר, אבל היא החלה את פעילותה שנתיים אחרי אנפילד, בשנת 1903.


הנה סרטון לרגל 120 שנים למותג רויאל אנפילד:

https://youtu.be/oa07dF4LZWU


האופנוע הקלאסי שולט בהודו (עברית):

https://youtu.be/wFMfFXXFqLE


כשהגיע לארץ ב-2010 (עברית):

https://youtu.be/qpE6zBuxY28


הקונטיננטל 650 מהאופנועים הידועים של רויאל אנפילד:

https://youtu.be/DjkJXsGzndY


הרויאל אנפילד מטאור 350 - רטרו חדש יחסית ומוחמא (עברית):

https://youtu.be/FWSVi3v4E9w


נזיר דתי בהודו מברך רויאל אנפילד חדש:

https://youtu.be/Z_DDIpbizMQ


כך הפכה רויאל אנפילד להארלי דיווידסון של הודו:

https://youtu.be/T9KPIJSmtpc?long=yes


וסרטון תיעודי על אופנועים רויאל אנפילד:

https://youtu.be/xxdF6KTPYZE?long=yes
מהו הנגמ"ש הממוגן ביותר בעולם?



נַגְמָ"ש "איתן", הנגמ"ש החדש של צה"ל, נכנס והולך ליחידות הלוחמות של צה"ל. הנגמ"ש הזה פותח לאחר מבצע "צוק איתן" ובהסתמך על המסקנות לגבי המיגון החסר והפגיעות של ובנגמשים הוותיקים של צה"ל.

זהו נגמ"ש ממוגן שיש לו מערכות מיגון נגד טילי נ"ט (נגד טנקים), כמו אלה שבהם מצוידים הטנקים של צה"ל - מערכת מיגון אקטיבי הנקראת "מעיל רוח".

ה"איתן" יצטרף בכך ל"נמר", הנגמ"ש הישראלי הנחשב לקודמו כנגמ"ש הממוגן ביותר.

מי שלחמו ביחידות הקרביות של הצבא יזהו מיד שלנגמש "איתן" אין זחלים. איתן הוא הנגמ"ש הגלגלי הראשון בתולדות צה"ל. גלגליו של הנגמ"ש הזה מעניקים לו עבירות גבוהה, כלומר אין תנאי שטח בישראל בהם לא יוכל לנוע ולבצע את המשימות היטב.

לא עוד פרישות זחל שלוקח זמן רב לתקן, כדי להשיב לנגמ"ש את יכולת התנועה. לא עוד גוף נמוך המתקשה לעתים להתרומם מעל סלעים גבוהים.

הגלגלים של ה"איתן" מגדילים את יכולתו של ה"איתן" להגיע בקלות לכל מקום ולעשות זאת במהירות של כמעט 100 קילומטרים לשעה, גם בשטח. זהו לקח נוסף ממבצע "צוק איתן", שבו נתקל הצבא בקשיי עבירות לא פשוטים ואף קטלניים.


הנה הנגמ"ש החדש "איתן" (עברית):

https://youtu.be/fbRU-rTFOVU?t=20s


נגמש מודרני "איתן", על גלגלים שלא זקוקים לאוויר:

https://youtu.be/O1mv5_W7VUM


שימו לב לצריח שלו שמזכיר טנק (עברית):

https://youtu.be/lJKCjsp_yG4


וקודמו, נגמ"ש הנמר המבוסס על בסיס טנק המרכבה (עברית):

https://youtu.be/9ol1u_SoNcQ?t=24s
מהי המכונית המהירה בעולם?



המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.

דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.


הנה המכונית הכי מהירה בעולם:

http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s
מה הסיפור של אופנועי קפה רייסר?



אופנוע הקפה רייסר (Cafe racer motorcycle) הוא סוג של אופנוע שנולד בשנות ה-60 של המאה ה-20. זה היה כשרוכבי אופנועים החלו להסב את האופנוע שלהם והמבנה שלו באופן עצמאי, לזרוק חלקים מיותרים ולהשאיר רק את מה שנחוץ.

המטרה הייתה ליצור אופנוע נייקד - כלומר אופנוע עירום ומדויק. הרוכבים עשו בעצם "קאסטום", התאמה של האופנוע לצורכיהם.

כדי להקטין את התנגדות הרוח הוחלף ההגה לכזה עם ידיות כידון נמוכות מאוד, נוסף משקף נמוך, מעין מסיכת חזית קדמית מסביב לפנס, מושב אופנוע הוגבה, הושטח והורחק מהידיות של הכידון כדי לכופף את גב הרוכב וליצור תנוחת ישיבה כפופה - בקיצור, המטרה הייתה מהירות יותר ויותר גבוהה - על אותו מנוע.

הם כיוונו לאופנוע קל, מינימליסטי וחלק, שיגיע למהירות של 100 מייל לשעה (פעם זה נחשב מהר...) ובעיקר על כבישים. לא פעם הם חצו את הרף של 100 מייל לשעה.

נסיעה מהירה עם החברה מאחור ושיער מתנפנף בדרך לבית קפה - לא פחות מאשר כלי רכב, ה"קפה רייסר" היה נעורים, מרד בהורים, גבריות צעירה וסגנון חיים.


#למה קפה רייסר?
הכינוי "קפה רייסר" דבק אז אפילו ברוכבים עצמם. הם רצו מלכתחילה לשפר את הביצועים של האופנוע שלהם כדי שישמש אותם למרוצים פיראטיים.

בעיקר בבריטניה של תחילת שנות ה-60, נהגו הצעירים האנגלים לערוך ביניהם מרוצים על כבישים רגילים. הם שדרגו את המהירות של אופנועי ה-BSA שלהם, או המצ'לס או הטריומף והתחרו במרוצים מאולתרים או ספונטניים - בין בתי הקפה שבצידי הדרכים הראשיות.

בתי קפה?

כן. אחד המרוצים הפופולריים אז היה "קפה רייסר", מרוץ נגד השעון של בית הקפה. הרעיון היה שהרוכב הוזנק למרוץ, ברגע שהתחילו לנגן שיר רוקנ'רול על מכונת התקליטים במזנון הדרכים שעל הדרך. היה עליו לרכוב לעבר המחלף הקרוב ולשוב לקפטריה, בית הקפה, בטרם הסתיים השיר.


#מה אחר כך?
ההתפתחות של הכבישים המהירים במערב ופתיחת מזנוני דרכים פופולריים בהם משכו את הרוכבים לאופנועים מהירים יותר ויותר.

בשנות ה-70 גילו יצרני אופנועים רבים גם הם את הסגמנט, את פלח השוק שאהב את האופנועים האלה. הם החלו להציג אז גרסאות מסחריות של אופנועי "קפה רייסר" שעוצבו כך מלכתחילה.

דגמי ה"קפה רייסר" המסחריים היו אטרקטיביים למי שלא ניחנו ביכולת טכנית להתאים את האופנוע שלהם בעצמם. בעשור ההוא הייתה להם פופולריות לא רעה.

אבל אז היפנים תקפו. היצרנים מארץ השמש העולה החלו למכור אופנועים בעלי 4 צילינדרים. הם היו חזקים מראש ולא נזקקו לשדרוגים.

די מהר היפנים גם פיתחו את אופנועי הספורט, שמראש היו בהם גלגלי הספורט, מיגון הרוח המובנה ותנוחת הישיבה הכפופה.

כך איבדו אופנועי הקפה רייסר את הבכורה לטובת דגמים חדשים, אופנועי ספורט על סטרואידים.

מאז יוצאים פה ושם אופנועי קפה רייסר, בעיקר כאופנועי רטרו מגניבים, לצעירים וצעירים ברוחם, שרוצים לשחזר את המראה העירום, הצעיר והחוויה של העשורים ההם. לא פעם גם "מקאסטמים" אופנוענים בעלי אמצעים ותשוקה את האופנועים שלהם ל"קפה רייסר". הרעיון חי וקיים כי מי מאיתנו לא חלם פעם להיות ג'יימס דין?


מהו קפה רייסר וקאסטום לאחד כזה:

https://youtu.be/OwfKSCiVcaI?t=1m40s


אופנועי קפה רייסר מקוסטמים, שהפכו לכאלה בטכנאות:

https://youtu.be/IQfVrwkmqas


אופנוע קפה רייסר מסחרי:

https://youtu.be/R7Hw65UvR2U


הסיבות הטובות להחזיק אופנוע קפה רייסר:

https://youtu.be/4RGB2pCq4e4?long=yes


וסרט תיעודי על עידן הקפה רייסר הבריטי:

https://youtu.be/AxfGRUUYRlQ?long=yes
מהו הטריסייקל הפיליפיני?



הטריסייקל (Tricycle) הוא תלת-אופן, שניתן למצוא כמותו פה ושם בעולם. אבל באיי הפיליפינים הטריסייקל מהווה כלי רכב מצועצע שמשמש כדי להסיע נוסעים, מעין מונית זולה. הטריסייקל הפיליפיני הוא מופת של קישוט והתלהבות מיופי. הוא מקושט כולו ובמיוחד החלק של ה"סירה". הטריסייקלים מופיעים בפיליפינים במגוון אינסופי ויצירתי במיוחד של סגנונות וקישוטים.


ושה לא רק המראה שהופך את הטריסייקל הפיליפיני לאגדה. פעמים רבות על הטרייסיקל יש מערכות צופרים רעשניים וחביבים בצפצופיהם, מעין ערכת צופרים שכוללת המוני צופרים לכל טרייסיקל. הרעש בהתאם..


על הטרייסיקל מסיעים הנהגים הפיליפינים המון נוסעים. פעמים המספר מגיע עד 20 נוסעים על טרייסיקל אחד, כשהחוק מאפשר להסיע 2 עד 4 נוסעים בלבד...


מחוץ לכפר יש את אחיו של הטרייסיקל שנקרא "ג'יפני". הג'יפני הפיליפיני הוא כלי רכב דומה לטריסייקל, מעין אופנוע עם סירה, מצועצע גם הוא אבל חזק יותר מהטריסייקל העירוני.


הנה טריסייקלים בפיליפינים:

http://youtu.be/G_iv_iDHKdc


הטרייסיקל המפואר:

http://youtu.be/TTV8ltly-nc?t=11s


הנה הג'יפניז והטריסייקלים של האיים:

http://youtu.be/mz5TnKqf5P4


מצגת וידאו של טריסייקלים בפיליפינים:

http://youtu.be/vii5939EA8A
מה זה מונוסייקל?



המונוסייקל (Monocycle) הוא חד אופן פשוט וקל משקל שעליו נוסעים בעמידה. הוא יכול לשמש לנסיעה איטית על מדרכות מרוצפות בעיר.

הנסיעה המונוסייקל מחייבת תרגול ואימון כי שיווי המשקל בו מעט קשה מאשר באופניים רגילים.

למעשה המונוסייקל הוא הגרסה המכנית של היוניסייקל החשמלי, המכונה גם מונווויל חשמלי, שמותיו של כלי תחבורה אישי, חד-גלגלי אבל חשמלי, שעליו נוסעים בעמידה.

היוניסייקל הוא הממשיך החשמלי של כלי המונוסייקל שקיימים כבר זמן רב בגרסה שאינה חשמלית. הוא יכול להפוך בקלות לכלי הרכב האישי של העתיד, אבל את זה אמרו כבר גם על כלים אחרים, כמו הסגוויי למשל.

במשקל של פחות מ-10 קילו, גובה של פחות מחצי מטר ורוחב פחות מ-20 סנטימטרים, הוא כנראה כלי התחבורה הקומפקטי ביותר שיש. הוא זול וחכם להפליא ויכול לעלות איתך הביתה או למשרד, מבלי לתפוס מקום רב.

הטכנולוגיה של המונוסייקלים היא חכמה מאד. מייצב את עצמו בעזרת ומחשב פנימי ומייצבים מבוססי ג'יירוסקופ מאפשרים לו יציבות מירבית, מנגנוני בטיחות שולטים במהירות שלו, כך שלא יאיץ למהירות שבה הוא יסכן את הנוהג בו. הג'יירוסקופ מקנה לו יציבות רבה ואף דואג שמזווית של 45 מעלות הוא יכבה אוטומטית, כדי שלא לגרור את הרוכב על הקרקע.

הנהיגה במונוסייקל היא באמצעות הטייה קלה של הגוף היא כל מה שדרוש כדי לשלוט במונוסייקל ולהפנותו ימינה או שמאלה, מהר ולאט. זה אולי נשמע פשוט, אבל כלי התחבורה הפשוט הזה מחייב שליטה והיא לוקחת זמן. שלא כמו מקורות ההשראה שלו, האופניים המוכרות לנו מחד ומנגד, מתקן הסגוויי המפורסם והיקר כל כך, הנהיגה במונו סייקל מחייבת תרגול ואימונים לא מעטים.

נראה שמעבר למגניבות שבכלי התחבורה הקטנטן והיעיל הזה, חשמלי או לא, הוא לפני הכל פתרון מצוין לנוסעים ברכבת. קל לשאת אותו והוא לא תופס מקום או מחייב תשלום מיוחד.

המונוסייקל הוא פתרון מעולה גם למתגוררים או עובדים בקומות גבוהות, במיוחד בערים גדולות, שבהן גניבות מהחנייה מאיימות בדרך קבע על בעלי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכדומה.


הנה המונוסייקל בעיר הגדולה:

http://youtu.be/8N7xh4cWLfU


הסבר על הכלי המוצלח הזה:

https://youtu.be/YFkQbk4flcY


אפשר להגיע בו לשליטה מדהימה:

http://youtu.be/XMrYlV4g3OE


יש כאלו שמנווטים אותם בעזרת מתקן המזכיר ג'ויסטיק:

http://youtu.be/sueRuNYam88


ויש את הסולו וויל:

http://youtu.be/hvckQDB2X2g


הולכים לעבודה:

http://youtu.be/e5Hdq2QOugk


וחלק מהיצרנים מייצרים אותו עמיד וחזק להפליא:

http://youtu.be/fIMPH1Dli3g


מהי המכונית שנוסעת על אוויר?



במהירות של 90 קמ"ש ועד 300 קילומטרים למיכל אוויר, המהפכה כמעט התחילה. ה"אייר-פוד" שפותחה בשנים האחרונות נוסעת אך ורק על אוויר דחוס, ללא דלק או חשמל ועם עלות החזקה קטנה מאד היא אולי ההמצאה של המאה הבאה.

סירל נגר שמייצר אותה אומר שבתחילה היא עוררה גיחוך וספקות אבל כולם מתחילים להבין שתעשיית הרכב עשויה להשתנות בזכותה.

ל"אייר-פוד" רק שתי דלתות ושלושה גלגלים והיא נראית כמו צעצוע, אבל היא נוסעת היטב ורחוק. אין לה אפילו הגה אבל עם הג'ויסטיק והמושב הבודד שלה היא מכונית מושלמת לעיר ולנסיעות שכל כך רבים עושים לבד, באוטו גדול ומזהם!


הנה האיירפוד - המכונית שנוסעת על לחץ אוויר:

https://youtu.be/_HE8SpDPl78?t=4s


האם יש לה סיכוי להפוך גם למכונית הזולה ביותר?

https://youtu.be/08ahGTngWhE


המכונית החדשנית הזו מבוססת על רעיון עתיק:

https://youtu.be/uRpxhlX4Ga0


וכאן מדגימים בכנס את הרכב הנוסע על לחץ אוויר:

http://youtu.be/wq0u7Tsaj68
מהי המכונית הראשונה שעברה את מהירות הקול?



מכונית "הלהבה הכחולה" (The Blue Flame) הייתה רכב עם מנוע רקטי, כמו של חללית או מטוס סילון. בשנת 1970 שברה מכונית המירוץ האימתנית הזו את שיא המהירות לנסיעה על פני היבשה. באותה נסיעה עברה "הלהבה הכחולה" לראשונה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קילומטרים לשעה.


הנה הלהבה הכחולה:

https://youtu.be/fP8hEJxLjFc


והנה היא מוצגת במוזיאון:

https://youtu.be/oR0JbTd6ZT0
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?



טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.

אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.


הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:

https://youtu.be/hvV3KCjhAAo


וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:

https://youtu.be/bFu3RKOblMU


מכונית המירוץ האגדית מקרוב:

https://youtu.be/Oct76xXN9aI


היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:

https://youtu.be/iM_0qCQjZno



וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:

https://youtu.be/rIWdtE-__5M
מהו האופנוע הכי גדול בעולם?



היה היו ארבעה איטלקים שהחליטו שהם חייבים לבנות את האופנוע הכי גדול בעולם. במשך כמעט חצי שנה עבדו ארבעת החברים בסדנת האופנועים של המעצב האיטלקי פאביו רג'יאני והשקיעו 15 שעות עבודה ביום כדי לייצר אופנוע ענק, מעבר לכל פרופורציה.

עם משקל של 4 טון, באורך של 10 מטרים, הוא מתנשא לגובה של כ-6 מטרים ורמת הגימור שלו גבוהה להפליא. את האופנוע הגדול בעולם הם הרכיבו מחלקים קיימים, של כלי רכב גדולים במיוחד. צמיגיו שייכים לעולם משאיות המחצבות הענקיות. בנפח של 5,700 סמ"ק וכוח של 280 כוח סוס, את המנוע שלו הם לקחו אותו מטנדר אמריקאי גדול. הבלמים הגיעו ממכוניות הספורט פורשה קאיין.

לאחר שהוא הוצג לעולם, ברור היה שמדובר באופנוע הגדול בעולם. אבל כדי להיכנס אל ספר השיאים של גינס, צריך היה מישהו לרכב על האופנוע המפלצתי היה למרחק של לפחות 100 מטרים. ואכן, הוא נסע ללא כל קושי, למרחק של 150 מטרים.


הנה גדול האופנועים שנבנו מעולם:

https://youtu.be/UOy7ndFWj9s


האופנוע הכי גבוה בעולם ועוד כמה מפלצות שוות:

https://youtu.be/PBn9ZY6-N0w


ןעוד אופנוע אימתני הטוען לכתר אבל כבר לא נראה אופנוע:

https://youtu.be/CLr60WYT2tM
מי המציא את האופניים?
מה הופך את הארלי דייווידסון למלך האופנועים?
איך הפכה וספה לקטנוע אייקוני?
מהי המכונית הסולארית?
לאיפה נעלם האופנוע עם סירה?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.