» «
גולות
איך שיחקו בג'ולים ובגולות?



חלבית, פושטית, ברזלית, בומבילה או רגילה - הן דורגו ומויינו במשך שעות ושיחקנו עליהן בלי הפסקה. גולות (Marbles), גולים או ג'ולים היו הרכוש הכי חשוב של הילדים של פעם וההוכחה הטובה ביותר שאתה טוב הייתה כשזכית בהן במשחק.

הגולות, אולי משחק השכונה האהוב של שנות ה-60 בישראל. בכל מקום הן נקראו אחרת. בירושלים הן נקראו ג'ולות, בחיפה - בָּלוֹרוֹת, בתל אביב - בנדורות או ג'ולות ובשאר הארץ ג'ולים או ראסיות.

קנו אותן אז בקיוסק או במכולת אבל הכי כיף היה להרוויח אותן לילדים אחרים במשחק. המשחק הפופולרי היה לקלוע באמצעות הגולה שלך בגולות של המתחרים. כמעט כל ילד אז נהג לומר על גולה כלשהי שהיא ה"צלפית" - זו שבאמצעותה הוא מצליח לקלוע בגולות אחרות ולזכות בהן.


הנה אחד ממשחקי הגולות - לאו דווקא המובהק שבהם:

https://youtu.be/cz11VO1RclU?t=1m07s


ילד מספר על הגולות הנדירות שלו:

https://youtu.be/RT50VSkTNSI


והסרט "שקית של גולות" שמספר על ילדים ששורדים בשואה:

https://youtu.be/v5q7BvkCrac
Etch a Sketch
מי המציא את ה-Etch a Sketch?



משחק האץ' א סקץ' (Etch a Sketch) הוא אחד המשחקים הידועים בעולם. משחק הילדים הפופולארי שהוגדר "הצעצוע הנצחי של המאה ה-20" הומצא על ידי טכנאי החשמל אנדרה קאסאן, בסוף שנות ה-50. מעל 100 מיליון עותקים של המשחק נמכרו מאז ברחבי העולם.

Etch a Sketch הוא צעצוע שרטוט שבאמצעותו ציירו דורות של ילדים על משטח מכני, שאפשר להם למחוק לאחר מכן את הציורים ולהתחיל לצייר שוב.

מי לא מכיר את המסגרת האדומה והמסך האפור של הדגם הקלאסי של Etch a Sketch, עם שני הכפתורים הלבנים שבאמצעות סיבוב קדימה ואחורה מציירים בו בקלות? ומי לא התפלא על ניעור הצעצוע שהביא למחיקת הציור?

לא פלא שאגודת יצרני הצעצועים של ארצות הברית הגדירה אותו כ"אחד הצעצועים היצירתיים והנצחיים שיוצרו במאה ה-20". ב-1998 הוא גם צורף להיכל התהילה הלאומי לצעצועים של אמריקה.


הנה משחק ה-Etch a Sketch בפעולה:

https://youtu.be/6Ezblp8JRnw


ובהילוך מהיר:

https://youtu.be/vVA9wdiIlN4


כך מציירים את השחקן לברון ג'יימס על אץ' א סקץ':

https://youtu.be/nYM__s3R5q0


כך עובד המשחק:

https://youtu.be/fLtzUdLywuo
חדר בריחה
מהו חדר בריחה?



חדר בריחה (Escape room), חדר מילוט, או "אסקייפ רום", הוא משחק חברה שבו אנשים ננעלים בחדר בקבוצה וצריכים להשתמש בחפצים שנמצאים בחדר וברמזים שהם מוצאים, כדי להעלות רעיונות, לפתור חידות ולמצוא פתרונות לצפנים - כל אלה כדי להימלט מהחדר בתוך זמן מוגבל, בדרך כלל בן שעה אחת, או לפחות סביב ה-60 דקות.

למעשה, לוקחים חדרי משחק האלה את הקוואסטים של פעם אל העולם האמיתי. בדרך כלל מאורגן כל חדר בריחה מסביב לנושא מוגדר. יש לנושא סיפור מסגרת שמכיל את העלילה של החדר. משתתפי המשחק, הכלואים בחדר, מקבלים בתחילתו הדרכה שנועדה לספר להם את סיפור המסגרת ועל פיו הם מתנהלים בניסיונות ההיחלצות שלהם ממנו. בחיבור מתעתע בין המשחקים ועולם הריאליטי של משימות בנוסח "האח הגדול", מחייב הקווסט "האמיתי" הזה לעמוד במשימה אחת בלבד ומאד מדידה - לצאת מחדר ההיחלצות מהר ולעשות את זה בתוך פחות מ-60 דקות.

פתרון חידות ופזאלים, פענוח צפנים, הדלקת פנסים, איתור חפצים נעלמים ופתיחה של מנעולים - אלה רק חלק מהמשימות שבהם תצטרכו לעמוד אם תרצו לנצח את המשחק הזה. גם האווירות והסיפורים של כל חדר הם קולנועיים ומעוגני קווסטים: ממקדשים מצריים שבהם ננעלתם, דרך מרתפים של רוצחים סדרתיים, חמיקה מבתי מרגלים, משימות חיפוש ואיתור של מטילי זהב או אוצר שהוטמן ואוטוטו ישובו לקחתו, עליכם לנצח שודדים אימתניים, לברוח מהכלא או להמלט ממתחם שפצצת זמן עומדת להרוס - כל אלה ועד למשימה של לנצח מדען מטורף שעומד להשתלט על העולם ורק אתם תוכלו למנוע זאת ממנו...

חדרי הבריחה האלה זכו למיתוג מגוון ולשמות שונים, ביניהם אסקייפ רומז, חדרי מילוט, חדרי קווסט וחדרי היחלצות או חדרים למשחקי היחלצות. כולם עונים על צורך אנושי וקיומי לדור המילניאלס, דור ה-Y הממוחשב והאורבני - להצליח לנצח לפחות במשימה אחת, לפני שיודה בכישלון של המשימה האמיתית שלו, זו שלא תלויה רק בו, שהיא... אהמממ, לקנות דירה!


הנה חדרי הבריחה שהוציאו את משחקי המחשב לחיים האמיתיים:

https://youtu.be/tj65NH7qIBA


פרסומת לחדרי בריחה:

https://youtu.be/n0_2I8qhfBc


ויש מי שלעולם לא ייצאו משם...

https://youtu.be/cHQ-DOe0ido
ספינר
מה הוליד את היסטריית הספינר?



שגעון הספינרים שפוקד את ישראל בשבועות האחרונים, הוא רק חלק ממה שהמשחק הזה מחולל בעולם. האמת הוא שזה לא משחק חדש ובמשך זמן רב הוא לא הצליח יותר מדי. השינוי התרחש בספטמבר 2016 כשהחלו לצוץ באינטרנט יותר ויותר סרטונים של טריקים שאנשים עושים עם הספינר ואיכשהו, כמו תופעות אחרות שצמחו מהרשת, הספינר הפך להיט ענק.

בשנת 2017 מהווה הספינר (Fidget spinner), על המשולש המעוגל שלו, היוצר ארבעה עיגולים, את הטרנד הצעצועי החזק ביותר.

בעצם השעשוע הפופולארי הזה נועד להקל על הלחץ של המשתמש ולהפיג את השעמום שלו.

יש הטוענים, כולל מי מהיבואנים של הספינר, שהספינרים טובים ומועילים לאנשים וילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, מהיפראקטיביות, אוטיזם קלאסי או סתם מחרדות. בקיץ 2017 לא התפרסמו עדיין מחקרים שמצאו נתונים מדעיים המעידים על כך, אבל רבים מוצאים שהוא מסייע להם וטוב שכך.


על שגעון הספינר בעברית:

https://youtu.be/orvuu0A-VUA


כך אפשר לגרום לספינר לרחף באוויר:

https://youtu.be/bC0mordYpZA


הספינר כסגנון חיים - לא נסחפנו?

https://youtu.be/67AzghKb8QU


אוסף של קטעי ספינרים:

https://youtu.be/S2t5gld_Vg8


ממשרד החיוך ותלמה ילין - הנה מה שיוצא מזה:

https://youtu.be/JEWBVSVWLAA

משחקים

ברבי
איך נולדה ברבי?



את ברבי המציאה רות הנדלר, אם שראתה את בתה ברברה משחקת עם חברותיה בבובות נייר ושמה לב שהן מדמיינות את העתיד ואת החלומות שלהן כנשים קטנות. בשנת 1959 נולדה בובת הברבי, כדי לאפשר לילדות לדמיין באמצעותה, לחלום, לטפל ולטפח דרכה את עצמן. הבובה אגב, נקראה על שם הבת ברברה.

במהירות רבה הפכה הבובה הדקיקה והמצודדת לאחד הצעצועים האהובים בעולם.


מטלה יזמית:
נסו להביט באנשים שמסביבכם ולקלוט דברים מעניינים שהייתם יכולים להפוך למוצר. האם יש שם דברים שנותנים לכם רעיונות?


הנה סרטון על תולדות הבובה המפורסמת בעולם:

http://youtu.be/VIfJiqbgHDY


כך נולדה ברבי:

http://youtu.be/dj0hpSP-TEw


עיצוב הבגדים של ברבי:

http://youtu.be/cki1zQmz7TE


פרסומות ברבי לאורך השנים:

http://youtu.be/Ebr_n60umOI


פרק מסדרת טלוויזיה שמוקדשות לה:

http://youtu.be/oLl-UngTiXA
שש בש
האם שש בש הוא המשחק העתיק בעולם?



משחק השש בש הוא מבין משחקי הלוח העתיקים ביותר בעולם. הוא נולד במסופוטמיה, אזור הסהר הפורה שבין איראן לישראל של היום ועד היום הוא אחד ממשחקי הלוח הפופולאריים בתבל. משנה לשנה הוא צובר פופולאריות והופך למשחק שרבים יותר משחקים בו בעולם.

החוקרים משערים שהשש בש התפתח מהמשחק המלכותי שהתגלה בעיר העתיקה אוּר שבעיראק של היום. זהו משחק שידוע על קיומו כבר בשנת 3000 לפני הספירה. משחקי לוח עתיקים ודומים לשש-בש מוצגים גם בציורי הפירמידות שבמצרים. מממצאים ארכאולוגיים מהמזרח התיכון העידו גם הם על משחקים עתיקים דומים.


הנה סרטון על תולדות המשחקים העתיקים בכלל והשש-בש בפרט:

https://youtu.be/MHCZnO_vpPI?t=15m42s?end=20m25s


ואליפות ישראל בשש בש:

http://youtu.be/2wJYIIMwnm8


ותכנית חינוכית על משחק השש בש:

https://youtu.be/i44yOxeKP6Q?long=yes
משחק קלפים
מי המציאו את משחקי הקלפים?



נראה שמשחק הקלפים (Card game) הומצא לאחר המצאת הנייר בסין. בקלפים השתמשו אז כשטרות משחק, שעברו מיד ליד במסגרת תחרות בין מספר מתחרים. אותם משחקי קלפים התפשטו בכל יבשת אסיה והמוסלמים שיחקו בהם רבות וקראו למשחק "נעיב".

במאות 11-13, במהלך מסעות הצלב, למדו החיילים הצלבנים את רזי משחקי הקלפים מהמוסלמים. הם הביאו את הקלפים הראשונים לאירופה ומשחקי הקלפים החלו להתפשט בימי הביניים למקומות רבים.

גם עיצובי הקלפים וצורותיהם השתנו וסגנונות רבים נוצרו. במאה ה-14 למשל, נכנסו הדמויות האירופיות, אלו של המלך, המלכה והמשרת לקלפים הללו. הם נשארו בהם עד ימינו.

באירופה של המאה ה-16 הפכו הקלפים לפופולאריים מאד. אז גם התקבע מספרם ל-52, אולי לציון 52 השבועות בשנה, בצירוף שני הג'וקרים.


הנה עלילות המצאת הקלפים בסרטון על הג'וקר:

https://youtu.be/KnFn_-EtAnM
רכבת חשמלית
מהי רכבת חשמלית?



במשך שנים רבות רכבת חשמלית הייתה מהצעצועים הנחשקים ביותר שילד יכול היה לרצות. הרכבת החשמלית היא דגם של רכבת אמיתית והוא בנוי על פסי רכבת ונוסע ממש כמו הדבר האמיתי. רכבות חשמליות משוכללות ויקרות יותר בנויות עם כל המתקנים, המבנים והאמצעים שיש במסילת רכבת אמיתית.


הנה המודל הגדול בעולם של רכבת חשמלית:

http://youtu.be/ZPqOs4K6r7w


הנה רכבת חשמלית בשולחן קפה:

http://youtu.be/kqRWwa1aC3w


הנה סרטון מתוך תערוכת רכבות חשמליות:

http://youtu.be/-FJ-f8kQgNw


הנה הקמת התערוכה:

http://youtu.be/FClJBlnpogU


טמגוצ'י
לאיפה נעלמה החיה הווירטואלית טמגוצ'י?



חיית מחמד וירטואלית? - גם אם אף פעם לא ראיתם דבר כזה, פעם הוא היה נפוץ מאד. תתפלאו -זה היה להיט!

אחד הלהיטים הגדולים שכבשו את בני הנוער והילדים בשנות ה-90 היה סוג של חיה וירטואלית שנקראה טמגוצ'י (Tamagotchi). זה היה צעצוע דיגיטלי שהכיל יצור מדומה ןעשוי פיקסלים שנזקק לטיפול, חינוך, אוכל, ניקיון, אהבה ובריאות.

חיית המחמד הוירטואלית הזו הייתה מתוצרת יפאן. היא שווקה על גבי מכשיר אלקטרוני נייד. הטיפול בה הכריח את הילד לחזור שוב ושוב כדי להאכיל ולהשקות ולתת אהבה וחום אנושי. אם היית שוכח, זה יכול היה להיגמר במוות וירטואלי ובהרבה דמעות, ממש לא וירטואליות, של ילד אמיתי וחדור רגשות אשם.

הטמגוצ'י יצא לשוק בשנת 1996 וחולל סערה. מגור כלבים, גור חתולים ועד גורי דינוזאורים - כל טמגוצ'י הציג חיית מחמד שונה. לחיצה על כפתור אפשרה לבעלים הדואג להאכיל את הטמגוצ'י שלו, לדאוג לצרכיו ולהעניק לו אהבה.

מיליונים רבים של צעצועי מחמד כאלו נמכרו בעולם, עד שהטרנד של הטמגוצ'י הסתיים.

בשנים האחרונות מבטיחים לנו אחת לזמן שהטמגוצי אוטוטו חוזר בגרסת האפליקציה. היה שלב שהוא חזר בדמות צעצועים שזכו לשם "החברים של טמגוצ'י" (Tamagotchi Friends). ההוא לא כל כך הצליח, אבל סביר שהנסיונות יימשכו. אם החיה הזו תצליח לחזור ולכבוש את הנוער של המאה ה-21, הפעם בגרסת הסמארטפון, זה לא ממש יפתיע. הטכנולוגיות שניתן היום להוסיף לה מעניינות. מרשת חברתית מקוונת של טמגוצ'ים, דרך קירוב המכשירים זה לזה, כדי "להפגיש אותם" ועוד.


הנה הטמגוצ'י של הניינטיז:

https://youtu.be/YueDmq-w9X8


ילדים של היום משחקים בו:

https://youtu.be/e_dNuxW3X0w


סיפורו של הטמגוצ'י:

https://youtu.be/81IQrYSvzqs


והלהיט של התקופה היה... "טמגוצ'י":

https://youtu.be/WY8kxbaIDmg
מה המשחקיות תורמת ללימוד?



גיימיפיקציה (Gamification), בעברית מישחוק או משחקיות, היא שיטה שבה יכול המשחק ללמוד תוך כדי שעשוע ומשחק. מחקרים רבים מראים שכשמכניסים ללימוד מרכיבים של הנאה וחווייה, הענקת תארים, מדליות, נקודות, באדג'ים, אמצעים, משוב מהיר ותפקידים, כל אלה מוסיפים מוטיביציה ומוכנות מצד הלומד להשקיע הרבה מעבר להשקעה שהיו מוכנים לתת ללא המשחקיות ושאר המרכיבים התחרותיים וההישגיים הללו.

גם מדידה ומעקב מתמידים אחרי קשיי, ביצועי, הישגי והתקדמותו של הלומד ישפרו את הלימוד. הם יאפשרו זאת הרבה יותר טוב מהבחינות המיושנות והמרכזיות כל כך בלימוד המודרני.

מה שעוד יסייע לחינוך העתידי והטוב יותר הוא החינוך הגלובלי, שבו כולם לומדים מכל העולם ביחד. בעולם שבו ממילא הכל מקושר להכל וכל אזרח בעולם מקושר לכל מקום, גם החינוך יוכל ויאפשר בעתיד לכולם ללמוד מול כל העולם, בעזרת הטכנולוגיה והרשת. חינוך מנותק מהעולם, המסתגר בתרבות המקומית בלבד, הולך ונעשה פחות ופחות מתאים לעולם של ימינו ואף יזיק לתלמידים בעתיד.

ואגב, גיימיפיקציה כיום הולכת ומשתלבת גם בעסקים, בשיווק, בהכשרת עובדים למקומות עבודה וכדומה.


הנה הסבר המושג גיימיפיקציה:

http://youtu.be/-N-jMSymzBM


ולמה הגמיפיקציה כל כך אהודה:

http://youtu.be/SyHt6O_D_cU


הדברים שגמיפיקציה משתמשת בהם להעשרת ההוראה:

http://youtu.be/xr_K5VED7lY


היתרונות של משחקי המחשב שאותם ניתן לסחוף אל החינוך:

https://youtu.be/aFpkG1JbdE8


כך עושים זאת נכון:

http://youtu.be/vInCVUIiq6g


גם בעסקים ועבודה:

http://youtu.be/C3NU5ND5VHc


הנה משחק שבאמצעותו לומדים חובשים בצבא ומשפרים את יכולותיהם:

https://youtu.be/yFcaHPdl1dE


והנה סרט ארוך על הגיימיפיקציה בחינוך:

http://youtu.be/1flS0tNmY-8?long=yes
איך שילב משחק המחשב GTA פשע והנאה?



אחד ממשחקי המחשב מהמצליחים בכל הזמנים הוא GTA-5, הגרסה החמישית של המשחק שהפך לסדרת משחקים ונקרא בפשטות "גניבת המכוניות הגדולה" (Grand Theft Auto).

זהו אחד ממשחקי המחשב האלימים, מלאי הפשעים והפראיים בתולדות משחקי המחשב. לרבים קשה להאמין שמשחק כל כך אלים, הכולל מעשי שוד, רצח וזנות ונותן נקודות על דריסת אנשים ורציחתם, הוא אחד המשחקים המצליחים ביותר בתולדות המין האנושי.

ואולי בעצם זה קל, כשחושבים על המין האנושי והתוקפנות שמצויה בו מלידה, לפי פסיכולוגים, היסטוריונים ומחברי ספרי אימה ויוצרי סרטים ברוטליים.

כדי להמחיש עד כמה הצליח המשחק הזה במכירותיו, נציג את הנתון המדהים ביותר - בתוך 3 ימים מיום שחרורו לשוק, כלומר מתחילת המכירה שלו, המשחק הזה עבר את רף ההכנסות של מיליארד הדולר!

ומה זה המשחק הזה בעצם?

GTA-5 הוא עולם ויזואלי מרהיב ועשוי בהקפדה, שבו שולטים השחקנים בדמויות שנדרשות לבצע עבור כנופיות פשע ומפיונרים ציניים, משימות ומעשי פשע אלימים במיוחד. מהדברים הקטנים, כמו פריצות לכלי רכב, גניבות ודריסה של אנשים במהלך מרדפים, הם ממהרים לצבור נקודות בדרך של מעשי רצח וחיסול ובביצוע עבירות מין וזנות... למשחק הזה אין גבולות של חוק או מוסר, של נכון ותרבותי, של מה שלא תרצה שיעשו לך ולא תעשה לחברך. קהות החושים של המסך והדמויות המצוירות נותנת לגיטימציה לעשות כאן הכל, לצבור נקודות ולרוץ לספר לחבר'ה כמה טוב להיות כאן.

פסיכולוגים ומומחים מעריכים שדווקא האלימות הקשה, שלכאורה היינו אמורים לצפות לכך שתרתיע את הקונים, הפכה לסיבה להצלחתו העצומה של ה-GTA5 ושל שאר המשחקים בסדרה המצליחה הזו. יש גם חוקרים שמסבירים שמשחקים שכאלה מאפשרים לפרוק את האלימות שטבועה בנו בדרך שאיננה פוגענית ושהם בעצם מקטינים את ממדי הפשע בעולם האמיתי. אחרים, מגובים בחוקרי חינוך רבים, גורסים שהקלות שבה עושים מעשי פשע מחרידים במשחקים מסוג זה, יוצרת קהות חושים אצל השחקנים, שעוברת לעולם האמיתי והופכת אותם לפושעים אכזריים במיוחד. הוויכוח נמשך...


כך נראה משחק המחשב המכניס ביותר בכל הזמנים:

https://youtu.be/4B_0SSad1z0


והנה רגעים מרתקים מהמשחק הכי מכניס בהיסטוריה:

https://youtu.be/3cYnVD53yK8
איך הביאה קונסולת המשחקים את המשחקים לטלוויזיה?



בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.

משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.

אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה ההיסטוריה של הקונסולות:

https://youtu.be/b_T7-OQqFw8


הנה הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג:

http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8


כמה מהגרועות שבקונסולות:

http://youtu.be/5ejj0vLt1bw


וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל:

http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
מיהו סופר מריו?



סדרת משחקי מריו (Mario) היא סדרת משחקים שפותחה לקונסולת המשחקים של חברת "נינטנדו". היא נחשבת לסדרת המשחקים המצליחה ביותר בכל הזמנים. הקריצה לגיבורי העל בנוסח "סופרמן" לא הזיקה לה בכלל ורק הפכה את השרברב המצוייר בפיקסלים לאהוב יותר על הילדים הגיימרים..

מריו, שנקרא במקור ג'אמפ מן, נולד במשחק הפלטפורמה הראשון "דונקי קונג". הוא היה מעין פופאיי שמציל את הנערה מידיו של גורילה ענקי. מכאן הוא הפך לדמות המרכזית במשחקי הווידאו הפופולאריים של גאון משחקי המחשב שיגרו מיאמוטו, המפתח הראשי של חברת נינטנדו היפאנית. באופן מפתיע הפך מריו השרברב האיטלקי נמוך הקומה, עם המבטא הכבד, לכוכב של רבים מהמשחקים המצליחים של החברה. מ"דונקי קונג ג'וניור" ועד לשורה של משחקי ה"מריו" השונים, כולל סופר מריו המקורי, סופר מריו 3, סופר מריו וורלד וסופר מריו U - אין שרברב שהצליח כל כך..

לצד מריו משתתף בחלק מהמשחקים גם אחיו הצעיר לואיג'י. ביחד הם מכונים "האחים סופר מריו". במשחק הראשון שלהם, הם חיו בממלכת הפטריה ויצאו לחלץ את הנסיכה פיץ'. הוא היה לאחד המשחקים המצליחים בהיסטוריה והשפיע על תעשיית המשחקים כולה. סקר שנערך בשנות ה-90 בקרב ילדים גילה שהם הפכו מוכרים יותר ממיקי מאוס.

סדרת "סופר מריו" גם הצטיינה במוסיקה שלה, שנשמעה תמיד כמו מוסיקה ממשחקי מחשב ישנים, על אף שהיא התקדמה לטכנולוגיות משחקים מתקדמות, כולל תלת-ממד. עד היום היא נשמעת רעננה ומלאת אנרגיה והומור. היא נכתבה בידיו של המלחין המוכשר קוג'י קונדו.


הנה הסיפור המלא של האחים סופר מריו:

http://youtu.be/A5_h_Ry5UYE


רוצים חוויה חדשה? - בואו לתוך משחק של סופר מריו:

https://youtu.be/OWl_dkjHiF8?qr=yes


ובאנגלית:

http://youtu.be/Gtx13JAFgDY


הנה סיפור "האחים סופר מריו":

http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=3m15s&end=4m04s


ותולדות משחקי מריו השונים:

http://youtu.be/H1QzaWy6xgs
מהו המשחק "חמש אבנים"?



חמש אבנים (Knucklebones) הוא משחק זריזות ידיים שנוהגים לשחק כבר אלפי שנים. כשמו כן הוא - משחקים אותו עם 5 אבנים קטנות, או בזמננו בחמש קוביות מתכת קטנטנות. בעבר, אגב, שיחקו בחמש עצמות קטנות. שורשיו הם, ככל הידוע, עוד מימי תרבות יוון הקדומה.

למשחק יש כמה גרסאות. הגרסה הקלה יותר, שנקראה "תל אביבי" וגרסה קשה יותר, היא ה"ירושלמי". כל שלב במשחק מכונה "קון", החל מקון ראשון, קון שני וכן הלאה. דרגות הקושי במשחק, מבחינת מה שעל השחקנים לבצע עם האבנים, הולכות ומתגברות.

מטרת משחק "חמש האבנים" היא להשלים את כל שלביו בלי להיפסל. כל שלב חייב להסתיים כשכל האבנים הן בכף ידו של השחקן. שגיאה תעביר את התור אל המשתתף הבא בתור. המנצח במשחק הוא זה שיצליח להשלים ראשון את כל שלבי המשחק.

חוקי המשחק הם די פשוטים. על השחקן לאסוף אבן מהרצפה, מבלי שיזיז אבנים אחרות (בגרסאות מסוימות של המשחק אפילו לא לגעת בהן). על השחקן לזרוק את אחת האבנים באוויר ובזמן שהאבן באוויר הוא צריך לאסוף אבן או מספר אבנים מהרצפה, לפני שהאבן שנזרקה תפגע בה. לאחר שזרק אבן כלפי מעלה לאוויר, על השחקן לאסוף את האבנים מהרצפה באותה יד שבה זרק את האבן.


הנה ההיסטוריה של ה"חמש אבנים":

https://youtu.be/Het3CopRKnA


ההסבר לשיטת המשחק ב-5 אבנים:

http://youtu.be/cBbBubMHalM


הנה עוד דוגמאות למשחק חמש האבנים:

https://youtu.be/CkQMww5Kugw
איך הפכה הקובייה ההונגרית למשחק הנמכר בהיסטוריה?



האדריכל ארנו רוביק אהב את ציוריו של המודרניסט מונדריאן ואהב משחקי מחשבה. הוא החליט ליצור משחק פשוט שיאפשר לסובב צלעות ופאות של קוביה כדי לסדר אותה על פי צבעים. הוא לא ידע שהוא עושה היסטוריה.. הקוביה ההונגרית, עם שש פאות שבכל אחת תשעה ריבועים, שיכולים להחליף מקומות אלו עם אלו הפכה למשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים.

משחק הקובייה ההונגרית שפיתח רוביק הוא מעין פאזל מכני שיש להרכיבו על ידי סיבוב של הפאות שלו, כדי להגיע לצבע אחיד בכל צלע של הקוביה. זהו משחק מחשבה חכם ופשוט לכאורה, שהפתרונות שלו מגוונים וקשים יחסית, כך שניתן לבלות שעות רבות בנסיונות לפתור אותו. לקוביה ההונגרית ידועים גם פתרונות מתמטיים ושיטות פתרון מהירות.

המצאת הקוביה ההונגרית בשנת 1974 על ידי האדריכל והפסל ההונגרי ארנו רוביק, שהושפעה בעיצוב שלה מציוריו של מונדריאן, נמכרה מאז ביותר מ-300 מיליון קוביות, הן מקוריות והן חיקויים שנמכרים במחירים זולים לכל דורש.

לקוביה ההונגרית יש המון גירסאות, עם יותר קוביות, צורות שונות, גדלים ועוד.


הנה סיפור המצאת הקובייה ההונגרית:

https://youtu.be/KUb337oEGrI


סרטון קצר בעברית על הקובייה ההונגרית:

http://youtu.be/iPOsyOtOQ-E


הצד המתמטי שלה (מתורגם):

https://youtu.be/FW2Hvs5WaRY


ותולדות הקובייה ההונגרית באנגלית:

http://youtu.be/4rUaRcz62VM
למה כל כך מומלץ משחק הקפיצות בחבל?



הספורט הזה הוא משחק והמשחק הזה הוא ספורט. דילוג או קפיצה בחבל (Jump rope) היא משחק ילדים ותיק ואהוב, שיש לו מעריצים במקומות רבים בעולם.

משמשים בו מגוון של ניתורים וקפיצות - מניתור בודד ועד כפול, דילוג בסיבוב, דילוג הפוך או ברגליים משולבות. גם אפשרויות החבלים מגוונות - לעתים משתמשים בחבל אחד ולעתים קופצים ביחד, תוך שימוש בשני חבלים. לעתים זה ילדות צעירות המשחקות לבד או במשחק תחרותי ולעתים אימון אישי למבוגרים - לשיפור הקואורדינציה וסיבולת לב-ריאה באימוני ספורט.

התיעוד הראשון הידוע של הניתור בחבל הוא מאירופה של המאה ה-19. המשחק באותה תקופה שימש בעיקר ילדות צעירות, ששתיים סובבו אז את החבל והשלישית קפצה, תוך ספירה או דיקלום של שיר בחרוזים.

חבל הקפיצה, שנקרא בעברית "דלגית", מצויד בדרך כלל בידיות החזקה קלות, המחוברות לחבל בקצוות. בטכניקה האמריקאית, שנפוצה כיום בארצות הברית ומעט גם באירופה, משתמשים לא פעם בשני חבלים שמסובבים בשתי ידיים לכיוונים מנוגדים, טכניקה מסובכת יחסית, המצריכה מיומנות רבה בקפיצה.

משחק הקפיצה בחבל הוא משחק מושלם. לא צריך בשבילו הרבה - רק חבל - והוא מעניק שעות רבות של הנאה וחוויה חברתית או אישית, כושר ופעילות גופנית נהדרת, ביחד עם חברים או לבד. כיף אמיתי!


הנה קפיצה בחבל:

https://youtu.be/TT4qa_xgQFg


על הקפיצה בדלגית:

https://youtu.be/JA6irY56wXI


שימוש בדלגית למטרות כושר:

https://youtu.be/6UQ9nQoPCfU


הסגנון האמריקאי, עם שני החבלים:

https://youtu.be/NEY1a5uoIPY


ישנם אלופי קפיצות שמגיעים לשליטה שלא תאומן בחבל:

https://youtu.be/J077NL55p5c


ומי שנוהגים להתאמן הרבה בקפיצות חבל הם המתאגרפים לאורך ההיסטוריה:

https://youtu.be/Hqwku_iHRv8
מהו הסיפור של קוביות לגו?



הלגו הוא משחק המורכב מלבני משחק הניתנות להרכבה ונתפסות זו בזו היטב ומבלי להתנתק. את לבני הלגו המציא הנגר אולה קירק כריסטיאנסן מדנמרק. זו הייתה שנת 1932 והשם שניתן למוצר "leg godt" ניתן לו כבחירה אקראית. רק אחר כך שם לב הממציא שמשמעותו בשפה הדנית היא "שחק יפה" והשאר הפך להיסטוריה..

לבני המשחק שבשנים הראשונות היו עשויות מעץ, הפכו עם הזמן ללבני משחק עשויות פלסטיק. לצורות הבסיסיות והראשוניות של הלבנים התווספו עם השנים גם צורות מיוחדות, כמו אלכסונים, פינות ואנשים מבובות לגו.

בשנת 2015 ייצרה חברת לגו יותר מ-700 מליון דמויות לגו וכמות עצומה של כ-72 מיליארד לבני משחק! על פי הערכות החברה בשנה זו למעלה מ-100 מיליון ילדים ברחבי העולם שיחקו במשחקי ההרכבה מתוצרתה.

כיום נחשבת לגו ליצרנית הצעצועים הגדולה והמצליחה ביותר בעולם ולבני הלגו האמינות והחזקות הפכו למוצר הילדים המצליח ביותר מסוגו. אנשי מקצוע רבים, בתחומים כמו אדריכלות והנדסה, העידו במהלך השנים שהמשחק בלגו היה המקום שבו פגשו את העיסוק שהפך לקריירה שלהם. גם העובדה שמוצרי לגו יצאו בסדרות וחבילות שהוקדשו לסדרות טלוויזיה, למקומות בעולם ולאירועים בתרבות העולמית, תרמה רבות להפיכתו של הלגו למוצר נפוץ ואהוב על ילדים בכל מקום בעולם.


הנה סרטון אנימציה על המצאת הלגו והסיפור של המשחק המצליח הזה:

http://youtu.be/NdDU_BBJW9Y


הנה התערוכה "Art of The Brick" של האמן נתן סאווייה שמשתמש בלגו כדי לבנות יצירות אומנות מעוררות השראה:

https://www.youtube.com/watch?v=aiZhvHk-8PQ


הנה הרצאה קצרה על כיצד הפכה לגו לחברה מצליחה כל כך מצליחה:

https://www.youtube.com/watch?v=bDiQBSyPi0c


איך הפך פורטנייט למשחק המצליח בהיסטוריה?



פורטנייט (Fortnite) הוא משחק המחשב הלוהט של המאה ה-21 - משחק חברתי, שניתן לשחק בו לבד, מהבית, ועדיין להיות מוקף בחברים וירטואליים לנשק, כאלה שאינך מכיר ולעולם לא תכיר, או עם קבוצת החברים לכיתה או מהחיים האמיתיים. זהו משחק הישרדות המשלב משחק בנייה, כמו "Minecraft", עם משחק יריות "בגוף שלישי", בו השחקן, במקום לראות דרך עיני הדמות כמו במשחקי היריות בגוף ראשון, רואה את הדמות שהוא משחק מהצד, מאחור וכדומה.

מדובר במשחק המצליח בכל הזמנים, שממכר את המשתמשים באופן רשמי ורפואי. בשנים האחרונות הוא הפך לתופעה תרבותית. חברים נפגשים כדי לחוות אותו ביחד, צופים אחד בשני משחק בזמן אמת וחווים את העלילה ביחד. אנשים צופים ביחד במשחקים מוקלטים של זרים או מפורסמים ואלופי פורטנייט, ממש כמו שאנו צופים במשחקי המונדיאל, בגמר של תוכנית ריאליטי מצליחה או בגמר הסופרבול.

לכאורה לא היה שם משהו מיוחד שירמז על ההצלחה הזו מראש. הוא פשוט אבל יעיל ויש בו 2 אפשרויות משחק בלבד - "באטל רויאל" (Battle Royale) החינמי ו"להציל את העולם" (Save The World).

אמנם הגרפיקה מצוינת, אבל לא יוצאת דופן ויש משחקים רבים שהגרפיקה מרשימה יותר, אבל כאן ההורדה בחינם, אין בו טבח זוועותי ואפילו דם, בטח לא אלימות מבעיתה כמו ב-Call of Duty או GTA - מה שהופך את פורטנייט למותר לשיווק לבני 13 ומעלה וללהיט מתבגרים רותח וגם שניתן לשחק כאן עם קבוצה ואנשים שלא מכירים.

הסיפור כאן כורך את סוף העולם וקץ האנושות, במעין עולם מקביל, שנותרו בו שני האחוזים האחרונים מהאוכלוסייה. ילדי הפורטנייט חווים את העניין ביחד ומשחקים בקבוצות. הם מנסים לחסל את אלפי הזומבים הממוחשבים שנשלחים על ידי המשחק להרוג אותם. כל זאת על אדמת אי בודד ומוכה סופה קטלנית, ששטחי המחייה בו הולכים ומצטמצמים כל הזמן.

בלב מרחץ הדמים הזה, מוקפים אנשים יפים וציוריים, השחקנים מוצאים את עצמם במעין גן עדן וגיהינום גם יחד, שמערב דמויות הזויות ולכאורה לא קשורות - ביניהן אסירים, נערות במיני, גיבורי על, היפסטרים ורובוטים, עם אנשים שעוטים כנפיים, תחפושות קוספליי ומסכות גז, לצד חייזרים וערסים דיגיטליים. כולם, ללא יוצא מן הכלל, שחקנים כמוהם.

כי בפורטנייט ניתן לשחק מכל טלפון, טאבלט, מחשב וקונסולה, ללא הבדל בין השחקנים, חוץ כמובן מפריבילגים עם ארנק מלא שקונים בו לבוש מגניב וציוד וירטואלי יקר שמקנה להם יתרון. כי ככה זה בחיים, כי המשחק אולי חינמי לגמרי, אבל יוצריו מרוויחים הון. הכל בזכות העובדה שניתן לקנות בו את אותם פיצ'רים, כמו ויבקס, אותם מטבעות שמשיגים כשמגיעים לרמה גבוהה אבל רבים קונים בכסף אמיתי הרבה לפני כן. כי בדרך ל-4 מיליארד דולר הכנסות ב-2018 בלבד, מפתחי המשחק הזה פיצחו את הסוד הכי נחשק של תעשיית משחקי המחשב והמשחק החינמי שלהם הפך למשחק המחשב הרווחי ביותר היסטוריה!

במשחק הזה הכל לפנים. אין כאן ריצות כדי לחפש קרבות, אין קטעי המתנה, מעבר, הצטיידות או למידה. כאן הריגושים והסיפוקים הם מיידיים ואם אתה מת, תוך שניות תוכל לצאת שוב לקרב כאילו כלום. היתרון כאן, מבחינה חינוכית, שילדים מתרגלים לא לפחד מכישלונות. חשוב מאד להתפתחות!


הנה קדימון המשחק פורטנייט באטל רויאל:

https://youtu.be/URc-c8Rio7M


מהו פורטנייט:

https://youtu.be/_U2JbFhUPX8


הסבר לחדשים בפורטנייט בעברית:

https://youtu.be/aj45PpjxQqM
מהי מהפכת הקינקט?



הקינקט (Kinect) נולד מסטאראפ ישראלי בשם פריימסנס, שפיתח חיישן תלת-ממד שעמד בלב מה שקיבל את השם "פרוייקט נטאל". חברת מיקרוסופט שקינאה בהצלחה של טכנולוגיית ה-WII החליטה גם היא להוסיף ל-Xbox שלה רכיבים של "הזזת עצמים בחלל". הטכנולוגיה הזו שמאפשרת לבחור או להפעיל משחק באמצעות מחוות ידיים הייתה העתיד של משחקי המחשב הללו ומנהלי המחלקה של האקסבוקס החליטו שגם הם חייבים להיות שם.

מיקרוסופט חכרה את זכות השימוש בטכנולוגיה הישראלית ונטאל הפך למוצר שזכה לשם "קינקט". השם הוא שילוב של המילים חיבור (Connect) וקינטי (Kinetic), שפירושו "תנועה". מי שראה את הסרט "דו"ח מיוחד" (Minority Report), זוכר ודאי את השחקן טום קרוז מעביר תמונות באמצעות הזזת הידיים באוויר. זו ההשראה אבל זו רק ההתחלה של הקינקט..

מערכת הקינקט מכילה חיישנים ומצלמות שמזהים את האדם העומד מולם, באמצעות אור אינפרא-אדום שבו מציפה המערכת החדר. חשבו רגע על עטלפים והסונאר שבאמצעותו הם מזהים מכשולים וקירות. גם לקינקט יש מערכת דמויית סונאר שמזהה כל מחווה של השחקן, כל הבעת פנים, תנועת גוף ואפילו קולות של שחקנים ופקודות שהם נותנים למערכת.

ואכן, בקינקט ניתן לשחק במשחקי מחשב מלהיבים ומרגשים. האפשרות לשחק כשבקר התנועה במשחק הוא גופך, הייתה ונשארה חוויה מרגשת ושונה מכל מה שהיה לפניה. אפשר לשחק בו עם כל אברי הגוף, לשחק גם ביחד, בקבוצה, עם החברים או עם בני המשפחה, לדמות פעולות במשחקי ספורט, פעולה וחלל, אפשר לבחור בדפדוף אמיתי, ממש כמו טום קרוז, בין הפריטים בספריית הסרטים שבכונן ואוספי תכנים אחרים, אפשר לשוחח עם חברים רחוקים ועוד.


הנה הסבר על הקינקט:

https://youtu.be/JhE2zKvcLr4


הנה מהפכת המחוות של הקינקט:

https://youtu.be/p2qlHoxPioM


הפעילות הגופנית הייתה בעצם המשחקים:

https://youtu.be/4OMLjXRfaDQ?t=7s


וכמה מהמשחקים הטובים לקינקט:

https://youtu.be/Pk4UVMV-uvU?t=2m26s


וכמובן שהקינקט יצר גם לא מעט פיספוסים:

https://youtu.be/kgK3Hx7VWfQ?t=15s&end=3m18s


והנה תכנית ארוכה של טופ גיק שבוחנת את הקינקט של 2014:

https://youtu.be/Yw46TBQ-dcw?t=58s
מהם משחקי הצלליות על הקיר?



כנראה שהשעשוע בצלליות נולד אי-שם בעידן הפרהיסטורי, בעידן המערות. מישהו בטח שם לב לפתע, שהצל שיוצרות ידיו על קיר המערה, לאורה של האש הבוערת, יוצר צורה של בעל חיים. כך זה הפך לשעשוע של יצירת חיות ודברים שונים על גבי הקיר - מעין "פנס קסם" קדום וראשוני.

ואכן, לפני שנים רבות, עוד לפני עידן הטלוויזיה והמחשב, כשהיה יורד הלילה והחשיכה היתה משתלטת, היו הילדים וההורים משחקים מול האור בלעשות צלליות על הקיר. משחקי הצלליות נעו בין חיקוי של חיות שונות באמצעות הצלליות ועד להצגות צלליות של סיפורים ידועים פחות או ידועים יותר. התחברות הייתה בין כולם, על הצלליות המדויקות, היצירתיות והמפתיעות ביותר.

נסו את זה בעצמכם. לשחק בצלליות זה לא כל כך קל כמו שזה נראה ודורש קצת אימון. כדאי לכם לנסות, כי זה כיף!


הנה מופע צלליות של חיות:

http://youtu.be/zxNgYaeWb1A?t=50s


שיר בצלליות שמראה כמה יפות הן צלליות כשהן שרות:

http://youtu.be/hFe7eLwAXoc


מופע צלליות ישראלי:

http://youtu.be/51B7gq7p5qU
מהו משחק פולשי החלל?



המשחק "פולשי החלל" (Space Invaders), או "פולשים מהחלל", נחשב לאבי משחקי היריות. המשחק, שנוצר בשנת 1978, היה מראשוני המשחקים בסגנון הירי (shoot-em-up) ואחד המשחקים האהובים של שנות ה-80. מטרתו היא לשמור על הכוכב ולהגן על התושבים מהחייזרים הזזים ומתקרבים אליו. ככל שעלו המשחקים בשלבי המשחק, הוא הלך ונעשה קשה וההגנה בפני ה"תוקפים" הלכה ונעשתה מורכבת.

המשחק שהתאפיין בגרפיקה פרימיטיבית ומבוססת פיקסלים, היה משחק ששימש במכונות הארקייד, מכונות המשחק שהוצבו באולמות המשחקים של שנות ה-80 והיו בילוי אהוד על הצעירים בתקופה זו. הוא המשיך גם למשחקי האטארי הביתיים ועם הזמן גם למכשירים קטנים ונישאים למשחקים וכמשחק רשת באינטרנט. ליד משחקי המחשב המדהימים של היום, הוא מתכווץ ומתגמד אולי, אבל הוא הסבא רבא הגדול שלהם וכשצריך לתת כבוד - נותנים!


הנה משחק הארקייד המקורי של "פולשי החלל":

https://youtu.be/MU4psw3ccUI


יותר צבעים:

https://youtu.be/IhlsQce-wyI


מכונת ארקייד זעירה עם המשחק:

http://youtu.be/BiO08w9Y558


והמחשה אמנותית של המשחק על ידי אנשים:

http://youtu.be/VczbbiRmDik
האם מוסרי היה לשחק בטירה הנאצית?
מהו סיפורו של משחק המונופול?
מה סודו של המשחק מיינקראפט?
מהו משחק הספיירוגרף?
למה הצליח הגיים בוי?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.