» «
מכוניות אמריקאיות
למה מכוניות אמריקאיות הן כל כך גדולות?



מכוניות אמריקאיות היו במשך שנים רבות מכוניות ענק, במיוחד בשנות ה-50 של המאה הקודמת. הן היו יקרות לתחזוקה, צרכו דלק בטירוף, פגעו בסביבה ועלו הרבה יותר, אבל הייתה סיבה להתלהבות האמריקאית מהן והיא קשורה גם להיסטוריה וגם לפסיכולוגיה של ארצות הברית כאומה.

מכוניות הענק של אמריקה בשנות החמישים היו סוג של השתקפות של ארצות הברית של אותה תקופה. אחרי מלחמת העולם השנייה זו הייתה אמריקה חזקה, מנצחת ובעלת צמיחה כלכלית עצומה. החלום האמריקאי מומש אז באופן מלא וארצות הברית צעדה אל שגשוג ופריחה כלכלית שאולי מעולם לא נהנתה ממנה.

המכוניות האמריקאיות העצומות היו גם שיקוף אז - של הגודל, גם הפיזי וגם התדמיתי, שארצות הברית חוותה אז. זה היה פחות מעשור אחרי שאמריקה ניצחה את המשטרים הפשיסטיים של היטלר ויפן, בנוקאאוט גרעיני. היא הפכה בבת אחת לאימפריה עולמית והמכוניות הללו, באופן מוצדק או לא, היו ההוכחה שהיא נתנה לעצמה לעוצמתה כמובילת העולם החופשי.


הנה פרסומות למכוניות אמריקאיות בשנות ה-50:

https://youtu.be/wGhho4WYtVw


המכונית הגדולה היא חלק משנות החמישים:

https://youtu.be/9rTTesS5wTE


תרבות המכוניות של שנות החמישים:

https://youtu.be/7f-9otKq1I8


וזה חוזר:

https://youtu.be/Y4NdDkXku4c


ובימינו, כשהדלק שובר שיאים במחיריו (עברית):

https://youtu.be/2NJyL8Rs294
פורשה 911
מה מיוחד בפורשה 911?



הפורשה 911 (Porsche 911) היא מכונית הספורט הידועה ביותר של חברת פורשה. זוהי מכונית קלאסית, שנולדה אי שם, על בסיס מכונית משנות ה-30 ועם הנדסה גאונית של בן למשפחת מהנדסים גרמנית ומבריקה.

יצר אותה בנו של פרדיננד פורשה האב, אותו פורשה שידוע בעיקר כמפתח החיפושית - מכונית העם שהיטלר הורה לייצר עבור הגרמנים הפשוטים. עבור הדגם הקודם של החברה, הפורשה 356, התבסס הבן על המנוע מקורר האוויר של החיפושית שהורכב בחלקה האחורי של המכונית, זה שממנו הונעו הגלגלים האחוריים ישירות. אבל כשפיתח את הפורשה 911, בתחילת שנות ה־60, השתחרר הבן המהנדס מהטכנולוגיות שפיתח אביו המת ופיתח את ה־911 בצלמו ובדמותו. המעולים, יש לציין.

אז זה התחיל במנוע חזק יחסית לתקופה, של 6 צילינדרים, עדיין מקורר אוויר, ונמשך בדגמים מתקדמים במהלך העשור ההוא, עם מנוע קדמי ובעל קירור מים. בסוף שנות ה־70 חשבו בחברה לסיים את הדגם, אבל האהבה של אנשי החברה אליו וההצלחה הרבה שלו, הובילו לכך שהוא קיים עד ימינו, בכתיבת הערך כבר מעל ל-50 שנה.

זה המשיך בשנות השמונים, עם שיפורים ומתיחות פנים, שיפורים בעיצוב ועיצוב מחדש ב-1984, מכלולים רבים שהוחלפו ושודרגו וה-911, שכבר מזמן הייתה לאגדה, כבשה עוד ועוד פסגות ולבבות.

בימינו, היא נחשבת ובצדק רב סוג של אייקון מוטורי בלתי מעורער. זה החל אז, כשבצד המוניטין שלה כמכונית פרטית שימושית, אמינה ואיכותית, היא הופיעה בסרטים, ניצחה במירוצי מכוניות, בשטח ועל אספלט וזכתה גם למעמד של מכונית ספורט מדהימה.

אגב, במקור היא תוכננה להיקרא פורשה 901, אבל אחרי איומים משפטיים מחברת פיג'ו הצרפתית, שונה שם הדגם ל־911. לא שזה קלקל את הצלחתו.

בתחילת שנות התשעים, נולדו דגמי הפורשה 911 החדשים והמרשימים. הם נחשבים לאחרונים שיוצרו ברוח ה-911 האגדית. גם אם מאז יצאו דגמים נוספים ומרשימים ביותר, רבים רואים בהם דגמים שאינם ברוח ה-911 המקורי.


הנה ההיסטוריה של פורשה 911:

https://youtu.be/TybXNQfS1tU


ההתפתחות של הפורש 911 לאורך השנים:

https://youtu.be/Pz8IGLgFE2s


השינויים שעבר העיצוב שלה:

https://youtu.be/2Krxf4dDshs


כך היא מכרה:

https://youtu.be/UdvI81Sw2BI


ואחד מהדגמים החדשניים שלה מ-2017:

https://youtu.be/zGJjeeK01us
מכונית סולארית
מהי המכונית הסולארית?



האם ראיתם פעם את אבא או אמא מתעצבנים על מחירי הדלק הגבוהים? - ובכן, זכרו לומר להם שייתכן שבעתיד הקרוב הם יוכלו לנסוע על אור השמש..

המכונית הסולארית (Solar car), ודאי כבר הבנתם, נוסעת על אנרגיה שהיא צוברת מאור השמש. זוהי מכונית שהתאים הפוטו-וולטאיים שעל גגה ממירים את אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית. אנרגיה זו מאפשרת לה נסיעה חסכונית וירוקה, כלומר כזו ששומרת על הסביבה. בלי דלק ואפילו בלי חשמל מתחנות הכוח המזהמות.

מכוניות סולארית, רכבים סולאריים, או איך שלא תרצו לקרוא להם - כיום הטכנולוגיה הסולארית עדיין לא מספיקה לנסיעה של מכונית שמתבססת רק עליה. הסיבות הן מחירה היקר של התשתית הסולארית, השטח הרב שהתאים הסולאריים הדרושים לנסיעה סבירה תופסים על המכונית וכמובן העובדה שבימים שאין בהם שמש המכונית פשוט לא תיסע.

לכן המכוניות הסולאריות שקיימות בימינו הן מכוניות היברידיות. כלומר, הן משלבות כמה מקורות אנרגיה, שניתן להחליף ביניהם על פי המצב. בימי שמש הן משתמשות בחשמל מקרני השמש ונוסעות למרחקים של יותר מ-100 קילומטרים ואפילו מהר יחסית. בימי עננות, בחורף ובלילה, הן נוסעות על דלק רגיל.

הרכב ההיברידי-נטען שהציגה חברת פורד בשנים האחרונות, מטעין בקרני השמש את סוללות מנוע העזר החשמלי וכך מאפשר נסיעה בעיר ובנסיעות קצרות. למרחקים גדולים יותר, הוא משלב נסיעה חשמלית ונסיעה מבוססת דלק ומצליח להגיע לטווחי נסיעה מצוינים של 1000 קילומטרים!


הנה הלייט ייר - מכונית סולארית שניצחה את המתחרות שלה ומצליחה להפוך למוצר נמכר גם אם יקר (עברית):

https://youtu.be/zz3llJT7qxs


כך פועלת מכונית סולארית:

http://youtu.be/7CBod7xTGeI


רכב סולארי ישראלי שגם הוא היברידי, עם סוללה נטענת בנוסף לשמש (עברית):

https://youtu.be/1qIlnEI4wKc


מכונית מרוץ סולארית שמגיעה למהירות של 140 קילומטרים לשעה:

http://youtu.be/pYtWl0TtaKU


תחרות למכוניות מירוץ סולאריות:

http://youtu.be/dD9sfBGTXCw


הרכב הסולארי היברידי של חברת פורד:

http://youtu.be/Fc2rZC4vSqQ


ורכב סולארי קל שבנה מהנדס לבדו בבית:

http://youtu.be/ir89zC8QIDg
רולס רויס
מהי מכונית הפאר רולס רויס?



אם היינו מספרים לכם שיש יצרנית כלי רכב שקיימת מאז תחילת המאה הקודמת ועדיין כ-65% מכל המכוניות שנוצרו על ידה אי פעם עדיין נוסעות על הכבישים, הייתם מאמינים?

ובכן, לא מדובר בסתם מכונית אלא בסמל האיכות והיוקרה הגדול בעולם הרכב. במילים אחרות, קבלו את רולס רויס (Rolls Royce) - הרכב שאם יש לכם בחנייה אחד ממנו לפחות, כנראה שהצלחתם ודי בגדול.

אגב, גם אם הם לא התחברו לעיצוב שלה, עשירים גדולים ובעלי הון לאורך כל המאה ה-20 נסעו ברולס רויס. המעמד, כך נהוג הרי לומר, מחייב!

חברת רולס-רויס נוסדה ב-1906 משותפות של שניים - רויס, בעל חברה לייצור מכוניות ורולס, הבעלים של סוכנות שיווק רכב. הם הקימו את החברה לאחר שהצליחו לייצר מכונית מוצלחת ששיווקו תחת השם 'רויס 10' (היא הייתה בעלת 10 כוחות הסוס) וכיום נחשבת למכונית הראשונה של חברת 'רולס-רויס', על אף שהקדימה את החברה הרשמית בשנתיים.

מאות מחלקי המתכת של כלי הרכב של רולס רויס מיוצרים בעבודת יד ואת כל ההרכבה של המנועים עושים שם בצורה ידנית. הערה קטנה בשולי הדברים - המכוניות הללו ידועות גם בסמל המרהיב שלהן, שניצב על מכסה המנוע מקדימה וזכה לכינוי 'הרוח של האקסטזה'.

מה שוודאי יפתיע לגלות הוא שאף שרולס רויס אינה נחשבת לחברה שמייצרת רכב מירוץ או מכוניות לספורט מוטורי, הם יצרו כלי רכב כה חזקים ומהירים שבשלב מסוים הם החזיק בו-זמנית בכל שיאי המהירות המוטורית - גם ביבשה, גם בים וגם באוויר!


כך נוסדה חברת רולס רויס:

https://youtu.be/ONfb7-51N5Y


ברחבי האימפריה הבריטית של פעם נסעו בה כל המצליחים והעשירים:

https://youtu.be/xtfehEM1g7g


סמל המכוניות הללו הפך גם הוא לאגדה:

https://youtu.be/m_a5JjxEj3c


מכונית הקונספט מ-2016, רולס רויס ויז'ן:

https://youtu.be/t5lJnYqWHDw


וסרט תיעודי על המכוניות המפוארות בעולם:

https://youtu.be/BpfYH93e8h8?long=yes

מכוניות

מקלארן
מהי מקלארן המכונית עם הכנפיים?



אם צריך היה להגדיר את מכוניות המקלארן, המכוניות של העשירים ביותר, אז כנראה שלפני הכל מדובר היה בביצועים שיוצרים יוקרה מהרמה הגבוהה ביותר. אין מכונית שמדגימה יותר ממקלארן כלשהי את הצלחתו של המצליחן האמיתי, זה שעשה המון כסף והצליח מעל למשוער - זה שנמצא במיליונון העליון של הכלכלה האישית.

מי שתהיה לאחד השמות הגדולים והמפורסמים ביותר בעולם ה"הייפר-קארס", עולם מכוניות-העל, הייתה קודם כל יצרנית של מכוניות מרוץ קיצוניות, אלופות עולם במדרגה הגבוהה ביותר של הספורט המוטורי העולמי. רק אחר-כך היא "התפנתה" לשבת ולנסח מחדש את החוקים של מכוניות הכביש (מכוניות שרשאיות לנסוע על כבישים רגילים).

שוב ושוב זכו המכוניות של מקלארן במרוצי הפורמולה 1 של שנות ה-80. הן היו שיאניות ומנצחות קבועות במרוצים הקשים והתחרותיים ביותר בעולם. אבל היא לא הסתפקה במסלול המרוצים. מקלארן הולידה שוב ושוב דגמי קיצון מיתולוגיים. אם זו המקלארן F1, מכונית העל שנחשבת הטובה בכל הזמנים. היא הוצגה ב-1992 ולקחה אל הקצה את הביצועים של מכוניות הכביש, כמו גם את המחיר, או ה-P1, שירשה אותה אחרי 20 שנה בהצלחה רבה. עם מכוניות למרוצי הפורמולה 1 של שנות ה-80, דוגמת ה-MP4 שהקדימה והכינה את הקרקע להופעת ה-F1, עשור לפניה - מקלארן לא יודעת שובעה ומייצרת שוב ושוב דגמים קיצוניים ביכולות ובדמיון של מהנדסיה.

החברה נקראת על שמו של ברוס מקלארן, נהג פורמולה מניו-זילנד, שבשנת 1963 הקים קבוצת מירוצים מעולה, אבל נהרג שנים ספורות לאחר מכן, על מסלול המרוצים. הדמות שעמדה במרכז החברה במשך שנים רבות הוא רון דניס, לשעבר המנהל של קבוצת הגרנד-פרי. דניס התפרסם כמנהל בעל הבנה טכנולוגית מעולה ויכולת לסחוף את המהנדסים שלו אל קצה היכולת. הוא יצר חברה עם DNA פורץ דרך, שלא חושש להציב שוב ושוב שיאים. אם זה בטכנולוגיה של המכוניות שלה, בנוחות הנסיעה המדהימה, בחומרים החדשניים שהיא הביאה מעולם הטיס (כמו שלדת סיבי הפחמן הקלה של המקלארנים, או שימוש באלומיניום וקרבון בדגמים חדשים יותר), או בתמחור הקיצוני ששוב ושוב העלה את הרף של המחירים בעולם רכבי-העל.


הנה מקלארן המכונית עם הכנפיים:

https://youtu.be/3cHOTDXZ-wo?t=4s


ועוד הצגה שלה:

https://youtu.be/Xo3kfQgB2EU


הנה מבחן שעורכים לה:

https://youtu.be/uc1Eaiu1nls?t=35s


כך היא מתעצבנת או לפחות מאיצה:

https://youtu.be/DVX4OrjOTcQ


והנה סרט תיעודי על היצרנית המופלאה של המקלארן:

https://youtu.be/h7-e1iNFFCI?long=yes
ThrustSSC
מהי המכונית המהירה בעולם?



המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.

דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.


הנה המכונית הכי מהירה בעולם:

http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s
בית קברות למכוניות
מהו בית הקברות למכוניות של שאטילון?



בכל העולם אפשר לראות אותן לא פעם, במצבורי ענק של מכוניות ישנות הממתינות לגריטה ולהפיכתם למתכת ממוחזרת.

אבל בית הקברות שנמצא ביער הסמוך בסמוך לשאטילון, שבבלגיה (Chatillon Car Graveyard), הוא משהו מיוחד. בית הקברות הגדול הזה למכוניות נולד בסוף מלחמת העולם השנייה.

זה קרה כשחיילים אמריקאים רבים מצאו עצמם לאחר המלחמה, כשהם בעליהם הגאים של כלי רכב אירופאים. החיילים שהיו מיועדים לשוב לארצות הברית, העבירו מאחד לשני את הסוד על מקום ביער שבו הם מחביאים את המכוניות שלהם. כוונתם של רבים הייתה לשוב לאירופה לאחר גמר שירותם ולהשתקע בה. חלקם כבר אחז בבנות זוג מקומיות והם התכוונו להקים משפחות ולחיות ביבשת האירופית.

וכך יצא שקרחת היער התמלאה במכוניות שבעליהן מתכוונים לשוב ולאסוף אותן בהמשך. אבל תכניות לחוד והחיים לחוד. חלק גדול מאותם חיילים מעולם לא שבו לאירופה. היער המשיך לשמור על המכוניות, שמצידן הלכו והחלידו והפכו לשלדים חומים ועתירי קורוזיה.

בשלב מסוים צרפו המקומיים לאתר מכוניות נוספות ששבקו חיים. בהמשך נסגר האתר ופונו ממנו מרבית המכוניות, מסיבות סביבתיות. כיום אין כניסה אליו. רק תמונות השלדים המחלידים מספרות שפעם היו כאן כלי רכב עם אוהבים צעירים ומלאי תכניות...


הנה הסיפור של בית הקברות למכוניות בשאטילון:

https://youtu.be/sV0556QPpnY


ביקור במקום:

https://youtu.be/1RnYQBHTaQk


המון תמונות חזקות:

https://youtu.be/OZbWtUe5B3Q?t=4m31s&end=4m57s


וסיפור הפינוי בשנים האחרונות:

https://youtu.be/GYi82lurSLo?t=1m35s&end=1m52s
דלוריאן DMC-12
מהי הדלוריאן DMC-12 שטסה בחזרה לעתיד?



דלוריאן DMC-12 היא המכונית המפורסמת ביותר מהמכוניות שנכשלו בשוק. הסיבה היא הפרסום העולמי שבו זכתה כשכיכבה בטרילוגיה הקולנועית "בחזרה לעתיד". היא הייתה לא פחות ממכונת הזמן של גיבורי הסרטים הללו.

לצורך צילום הטרילוגיה, שהסרט הראשון בה יצא ב-1985, בחרו היוצרים את הדלוריאן (De Lorean) מדגם DMC-12. לא סתם נבחרה המכונית הזו. המראה העתידני שלה התאים לדימוי של מכונית שתיראה לאנשי שנות ה-50, זמן התרחשות הסיפור, כמעין צלחת מעופפת.

היא הייתה מכונית ספורט חדשנית לזמנה, כלי רכב שדלתותיו נפתחו כלפי מעלה. היום מכוניות יוקרה שונות מציעות דלתות שכאלה, אבל בשנות ה-80 של המאה הקודמת זה היה נדיר.

מכונית הדלוריאן הייתה כישלון מסחרי מהדהד. כמעט כל קושי פגע בסיכויים שלה, מהמחיר היקר, דרך הביצועים הספורטיביים הלא-מרשימים, שערי מטבע גרועים למכונית שמיוצרת בצפון-אירלנד וההיצע שכלל רק צבע אחד בלבד - כל אלה הפכו אותה למכונית שפשוט לא נמכרה. אחרי 6000 יחידות, פשט המפעל את הרגל.

סרטי "בחזרה לעתיד" הצליחו הרבה יותר. הסרט הראשון בסדרה יצא אחרי שהחברה כבר נסגרה. מייסד החברה שלח מכתב תודה עגמומי אבל כנה למפיקים, ציין שאנשים רבים קנו דלוריאן בזכות הסרט והודה להם על שהכניסו את הרכב היחיד שלו להיסטוריה.

בזכות האפיזודה הקולנועית המרשימה שלה, ממשיכה מכונית הדלוריאן עד היום להיות רכב אספנות מבוקש. מועדוני מעריצים בעולם כולו עוטפים אותה באהבה, כאילו לא עבר זמן רב מאז שהייתה ההבטחה הגדולה שהיא הייתה. ואולי במובן הזה היא באמת סוג של "מכונת זמן"...


כך הופיעה הדלוריאן לראשונה בסרט:

https://youtu.be/Psxktpxkc6o


הנה מכונית הדלוריאן המיתולוגית בהופעותיו הרבות בקולנוע ובטלוויזיה:

https://youtu.be/CkA9yEzNOz0


הנה סקירה לעומק על תולדות הדגם היחיד של מפעל הדלוריאן:

https://youtu.be/XctS_ghIIkI


וכך היא נראית במשחק המחשב GTA:

https://youtu.be/o7E0AVrjYqk


טרסט 2
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?



טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.

אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.


הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:

https://youtu.be/hvV3KCjhAAo


וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:

https://youtu.be/bFu3RKOblMU


מכונית המירוץ האגדית מקרוב:

https://youtu.be/Oct76xXN9aI


היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:

https://youtu.be/iM_0qCQjZno



וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:

https://youtu.be/rIWdtE-__5M
מתי נולדה מכונית הקאדילק?



חברת קאדילק הוותיקה נוסדה ב-1902 על ידי עובדים שעזבו את מפעלו של הנרי פורד. בשנה שאחריה החלו למכור את הדגם הראשון שלהם, אוטומוביל שנקרא "מודל איי" (Cadillac Model A). הוא היה מאד דומה למודל איי של פורד. סימן ההיכר שלו היה החזית המשתפלת כלפי מטה.

אבל מודל A היה מהפכני בשיטת הייצור המדוייקת של חלקיו. זה הפך את התיקון שלו לפשוט מאד, מכיוון שהחלפה של חלק הייתה מיידית וחלקה. מה שהיום נראה מובן מאליו בתעשיית כלי הרכב היה אז חידוש מסעיר ובעידן שלפני פס הייצור המהיר של פורד, זו הייתה קפיצה המצאתית בתעשיית המכוניות. היא הקנתה לחברת קאדילק הרבה יוקרה וכבוד.

שנתיים אחר-כך, בשנת 1904, יצא דגם הלימוזינה הראשון של המודל A של קאדילק. הלימוזינה הייתה מכונית פאר ארוכה שהפכה לאגדה לעשירים ומפונקים. סוג זה של מכוניות הפך לפופולארי ועד היום מכנים כך מכוניות ארוכות מסוגה, גם כשהן מיוצרות על ידי חברות אחרות.


הנה "מודל A" של קדילק:

http://youtu.be/EsTclreYj04


מצגת וידאו על ההיסטוריה של הלימוזינה:

http://youtu.be/INv_X59Ys1k


כך תיראה הקאדילק של 1929:

http://youtu.be/y8MEcTgKHUU


והנה סרט תיעודי על מכונית הפאר הזו:

https://youtu.be/tEme7EV0YPQ?long=yes
כיצד חזרה ה-BMW 328 מהמתים?



זה היה בסוף מלחמת העולם השנייה. הצבא הבריטי פושט על מפעל מכוניות ומחרים את התכניות של אחת המכוניות המוצלחות אי-פעם. מומחים בריטיים מחברת המטוסים "בריסטול" מגיעים כדי לבחון את המכוניות שנמצאות במפעל BMW המופצץ ודואגים להעביר מכונית שלמה אל האי האנגלי. הם מצליחים לשכנע את המתכנן של המכונית, פריץ פידלר, להצטרף אליהם ופותחים קו ייצור של מכוניות. התכניות של הב.מ.וו 328 ושל המנוע שלה ישמשו לפיתוח מכונית ה-Bristol 400 הבריטית.

אבל היא לא תצליח להגיע לאיכויות המטורפות של המכונית שלקחו מגרמניה. דגם ה-328 של חברת BMW - אחד מדגמי מכוניות הספורט הידועים במאה ה-20 ואחת המכוניות הטובות והמיתולוגיות מסוגה.

היא נועדה למרוצי מכוניות. בשנות ה-40 יוצרו ממנה 464 יחידות בלבד. עם 80 כוחות סוס, יחידת תזמון גאונית ומבנה קל במיוחד, כ-800 קילו בלבד, תכונות שהפכו אותה למהירה מאד, ה-BMW 328 נולדה להיות מנצחת.

מכונית ספורט שיוצרה על ידי BMW הגרמנית בין השנים 1936-1940 יועדה לנצח במרוצים. המעצב שלה היה פיטר זימנובסקי, מי שלימים, לאחר מלחמת העולם השנייה, יהפוך למנהל העיצוב של חברת BMW, כך שהיא הייתה גם יפהפיה אמיתית. לא פלא שהגרמנים ולמעשה כל אירופה, הביטו בה כ"נערת הפוסטר של מכוניות הספורט".

ופרסים היא גרפה לא פחות ממחמאות. בשנת 1938 זכתה ה-BMW 328 במירוץ היוקרתי ביותר בעולם של אותה עת - מרוץ ה"מילה מילייה". היא חזרה על ההישג שוב, בשנת 1940 ואז יופסקו התחרויות לרגל המלחמה שהיטלר העניק לעולם.

המדהים הוא ששנים רבות אחר-כך, ה-328 חזרה מהמתים. דגם הקאם קופה שלה יוצר מחדש לחלוטין על ידי טכנאים ויוצרי מכוניות, בראשות הרסטורטור רנה גרוסה. בלי תכניות ובלי מידע על המכונית, רק על בסיס כמה צילומים ישנים ופרטים טכניים שהיו ידועים מהעיתונות של התקופה, הצליחו רנה ואנשיו לשחזר את הפלא המוטורי היחיד במינו הזה, 50 שנה אחרי שנעלמה לחלוטין.

כך היא הייתה למכונית הראשונה שזכתה גם במילה מילייה של שנות ה-40 וגם בגרסה המודרנית של המרוץ, בשנת 2004 ושוב ניצחה בשנת 2010.

בשנת 1999 נבחרה ה-BMW 328 לאחת המכוניות הטובות במאה ה-20, על ידי פאנל עולמי של עיתונאי רכב. היא נותרה אגדית כשהייתה, גם כשחזרה מן המתים.


הנה סיפורה של ה-BMW 328 המיתולוגית:

https://youtu.be/TWZ0lgp5Ry0


ממנה עתידות להיוולד בשנות ה-30 מכוניות BMW נוספות:

https://youtu.be/pfM-QT50OOc


גרסת הקבריולט עם הגג הנפתח:

https://youtu.be/3pgqLSGZ6uA


במילה מילייה של 1938:

https://youtu.be/TDcIL81Jw-c


מצגת וידאו של ה-BMW 328:

https://youtu.be/t7i2tLjGQbs


והומאז' לאגדה - במכונית חדישה שהוציאה החברה:

https://youtu.be/fLfKoy9SinE
מה הפך את רנו 4 למכונית קלאסית קטנה ומטריפה?



היא נחשבת למכונית הכי ישראלית אחרי הסוסיתא, אבל נראה שהמכונית הצרפתית הכי נמכרת בעולם זכתה לכבוד בדיוק בממדים שלה. קטנים.

מה הפך את הרנו 4 (Renault 4) לאגדה שהייתה באמת?

האגדה מתחילה במכונית האצ'בק, שזה אומר דלת מטען מאחור שנפתחת כלפי מעלה, כלי רכב קל ובעל ידית הילוכים ייחודית בצורת מוט המזדקר מימין להגה, נולדה בשנת 1956. זה היה כשהנהלת חברת רנו החליטה לפתח מכונית משפחתית זולה, שימושית, חסכונית בדלק, נוחה לנסיעה וקלה לתחזוקה - מכונית שתתאים לכולם - בעיר, בכפר, לגבר ולאישה.

יש המון פרטים מדהימים על הצרפתית הנפלאה, הצנועה והעממית הזו, שלא ידועים מספיק. דוגמאות? - את הרנו 4 תכננו כמתחרה לסיטרואן דה-שבו המצליחה כל כך של סיטרואן, המתחרה המרכזית מצרפת. ייצרו אותה במשך 33 שנים ברציפות ונמכרו ממנה 8 מיליוני יחידות, ביותר מ-100 מדינות בעולם.

עוד נתון מדהים? - אחרי החיפושית של פולקסווגן ופורד מודל T, היא נחשבת למכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה.

אצלנו בצה"ל נבחרה הרנו 4 למכונית של הקצינים והתגלתה כבעלת יכולת עבירות לא קטנה. די מהר התגלתה הרנו 4 כסוג של "ג'יפ לעניים". עם משקל עצמי נמוך, מתלה ארוך ומרווח גחון נדיב, היא הייתה סוג מוקדם ועממי של ג'יפון קל ובעל יכולות שטח לא מבוטלות.

היו לרנו 4 גם גרסאות טנדר מסחריות, שהקדימו את עידן המסחריות הזעירות של שנות ה-80. כך מצאו אותה העצמאים ובעלי המקצוע ככלי שימושי ואהוד גם לשעות העבודה.

בסופו של דבר המכונית שזכתה לשלל כינויים, כמו "טיפה" בפינית, "ארבע קופסאות" בספרדית, "צפרדע" באיטלקית ובקולומביה "חברה נאמנה", הייתה יופי של מכונית קלאסית.

אז עם מחירים נמוכים וקלות של שיפוץ ואחזקה - מי חובב הנוסטלגיה המוטורית שלא ירצה אחת כזו ליד הבית.


הנה הרנו 4 (עברית):

https://youtu.be/k3-SHIsUTc4


עם עבירות לא רעה בשטח:

https://youtu.be/Z2VaMX2dVgs


היא כיכבה בלא מעט סרטים:

https://youtu.be/Tqyggit-9wY


במרוצי הראלי:

https://youtu.be/9rKvuhBzHEc


יש לה מועדון אספנים גם בישראל (עברית):

https://youtu.be/uipftLVQzYY


התכניות להחזיר אותה לייצור כרכב חשמלי חדיש ורטרו מציגים את הדגם הזה:

https://youtu.be/6suDvHmK4Ls


וסרט תיעודי על הרנו 4 ועלילותיה:

https://youtu.be/uhGmPmX0SB4?long=yes
כיצד שימש הגלגל החמישי לחנייה?



מכירים את זה שמצאתם מקום חנייה זעיר, בין שתי מכוניות, אבל ללא אפשרות להשתחל פנימה? - למי שמתקשים בחנייה עירונית שכזו כדאי לדעת שהבעיה הזו מלווה את עולם הרכב כבר מאה שנים ויותר.

בשנות ה-50 של המאה הקודמת עלה בראשו של בחור מקליפורניה רעיון. הוא הביט בגלגל להחלפה שבגב רכבו וחשב שהגלגל הזה, כל עוד הוא לא מחליף גלגל עם תקר, פנצ'ר, יוכל להסיע את הרכב הצידה ולהחנות אותו בקלות.

זה רעיון מבריק, שהוביל להמצאה חכמה, יצירתית וכמעט גאונית. האיש יצר מכונית קונספט שבעזרת הגלגל החמישי הבטיחה לפתור את אחת הבעיות הגדולות של הנהגים - חנייה בעיר.

מה שהברנש עשה זה להוסיף למכונית את יכולת ההנעה של הגלגל החמישי, כלומר להפוך ביום יום את הגלגל להחלפה, מה שנקרא "גלגל הספייר", לגלגל החונה.

כמו ברכבי ארבע על ארבע וג'יפים של ימינו, הגלגל הזה הותקן מאחור, כשהוא מכוון לצד, אבל הוא הוסיף לו מנגנון שיכול להוריד אותו עד הכביש ולהסיע אותו הצידה.

כשהוא מחובר לציר הארכובה של הרכב, אפשר הגלגל הזה לנהג הרכב להפעילו, בכל פעם שרצה לחנות. כך צידד הגלגל החמישי את הרכב והסיע אותו פנימה, היישר אל מקום החנייה הצפוף ומבלי לפגוע ברכבו שלו או במכוניות אחרות.

המעניין הוא שגם לפני הממציא האלמוני והמבריק הזה וגם אחריו ניסו להמציא פתרונות נוספים לבעיה. אבל איכשהו, אף אחד מהם לא צלח ונכנס לייצור סדרתי.

כך שנראה שהטסטרים ימשיכו לבחון נהגים בטסט על חנייה לאחור ואנחנו נמשיך להתבאס מהדפיקות שהמכונית מקבלת בלילות חנייה וגם בימים...


הנה מכונית הגלגל החמישי בפעולה:

https://youtu.be/oEE0j9k5VQE


הדגמות נלהבות של גלגל ה"ספייר" המחנה את הרכב:

https://youtu.be/nwZnl1Eq_6M


קדמו לה המצאות כמו זו:

https://youtu.be/S5R368iX7iI


ועוד מכוניות עם גלגלים מסתובבים המסיעים את הרכב הצידה בזווית של 90 מעלות:

https://youtu.be/iKfB659q0ZU


וכך נראית החנייה ללא הפתרון:

https://youtu.be/TN6MqsBombA
מהן מכוניות-על?



מכוניות-העל (Hypercar) הן מכוניות יקרות להחריד, בעלות ביצועים מטורפים ואף קיצוניים ומיוצרות בכמות קטנה מאוד. הן נחשבות לסמלי מעמד עבור אנשים עשירים במיוחד וכוללות את שיא ההישגים של עולם הרכב.

הראשונה שהמציאה את המושג "הייפר-קאר", מכונית-על, הייתה המקלארן F1 האגדית, שתיזכר בתולדות ימי הרכב כמכונית שבשנות ה-90 של המאה ה-20 סימנה רף חדש של ביצועים ושל מחיר.

בייצור של מכוניות על שכאלה משתמשים בטכנולוגיות הרכב העדכניות ביותר, כולל חומרים מתקדמים, עיצובים אווירודינמיים חדשניים ומרהיבים במיוחד.

מכוניות העל מוצגות לא פעם כשיאי היצירה של העולם המוטורי ובעיני חובבי רכב הן יצירות אמנות ניידות של ממש.

לצד מקלארן, מייצרות כיום הייפר קארס רק היצרניות המעולות ביותר ובייצור מוגבל. ביניהן תמצא שמות כמו כמו אסטון מרטין, קוניגסג, אגרה, פורשה, מייבאך, בוגאטי, למבורגיני ופגאני.

הדגמים המעודכנים של מכוניות הייפר קאר הם בעלי הספק שעולה על 1,000 כוחות סוס וכוללים לא פעם הנעה היברידית או חשמלית מתקדמת במיוחד. הם עולים כמה מיליוני דולרים למכונית ועליהם נמנים כמה ממכוניות העל המטורפות ביותר בעולם.


הנה הסבר על מכוניות-על:

https://youtu.be/AyKSjQh3qfs


שתי מכוניות-העל המקלארן F1 אל מול היורשת שלה - הבוגאטי ויירון:

https://youtu.be/JdVZU96gkDM


תחרות בין מקלארן ספיד טייל ומטוס F35 - מי ינצח?

https://youtu.be/ROOeGPrC1Do


עוד תחרות בין מכוניות על חדשות: הקוניגסג אגרה, הפורשה 918 והמקלארן P1:

https://youtu.be/ByTjSCrZSus


ואוסף של מכוניות על:

https://youtu.be/75gcmy0Zo4Q?long=yes
מה הייתה מכונית "הבועה"?



חברת מסרשמיט הגרמנית ייצרה את מטוסי הקרב הגרמניים במלחמת העולם השנייה. הנאצים טיפחו את החברה והיא הייתה יקירת היטלר ובכירי הנאצים. אבל עם התבוסה במלחמת העולם השנייה, לא הותר לחברה להמשיך ולייצר מטוסים.

מסרשמיט החליטה לעבור למוצרים אזרחיים, מהסוג שנדרש באותה תקופה בגרמניה המובסת והענייה. והיא אכן התאימה את עצמה והחלה לייצר מכונית תלת-גלגלית שנראתה כמו "בועה". שני דגמי הבועה של החברה היו מסרשמיט KR175 ומסרשמיט KR200. העיצוב של מכוניות הבועה נראה ממש כמו המטוסים של החברה וללא ספק הייתה כאן קריצה של המתכננים לכלי הטיס שהם כה אהבו וידעו לייצר.

הפשטות הטכנית של מכונית הבועה, מחירה הזול ודרישותיה הזעירות התאימו מאד לחברה של אחרי מלחמה. מהדגם הראשון יוצרו כ-15 אלף מכוניות. עד היום הן עדיין מבוקשות מאד בקרב האספנים.

מכונית הבועה הזעירה בממדיה הייתה בעלת מנוע פשוט וחסכוני. היה בה מקום לנהג ולנוסע יחיד שישב מאחוריו. היא הונעה בהנעה אחורית, כלומר הגלגל האחורי היה היחיד שחובר למנוע, בעוד שני הקדמיים רק שמרו על יציבותה.


הנה מכונית הבועה הראשונה שלהם - מסרשמיט KR175:

https://youtu.be/GWt64040fII


הפנים שלה והסבר מ-1954 על יתרונות הרכב הזעיר והחסכוני הזה:

https://youtu.be/iphWsbxATuA


מכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:

https://youtu.be/bZYvQAzMECM


הנה בעלים גאה של הקטנה הגרמנית מניע ונוסע בה עד היום:

https://youtu.be/SNrLkzD6MHI


והנה הממשיכה - מסרשמיט KR200 שכונתה "הבועה":

https://youtu.be/COHo_yWLAbQ?t=13s
מהן מכוניות מרוץ?



למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.

מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.

עלו על מכונית המרוץ וניסע:

http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes


כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:

https://youtu.be/w7BR0gwt46E


מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?

http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s


אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:

http://youtu.be/RC8H_gXPFS4


פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:

http://youtu.be/R69AsJnwqk4


ומכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:

http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s
מהי מכונית הספורט היוקרתית הזולה?



בשנות ה-80 הפרסומות בטלוויזיה צעקו "פונטיאק יוצרת התרגשות" והציעו כלי רכב מעוצב, שנראה כמו מכונית של מיליון דולר אבל נמכר בזיל הזול. בשוק רווי במכוניות מדהימות, עם מכוניות ששוות המון ועולות עוד יותר, זו הייתה הנוסחה שהופיעה בפרסומים של פונטיאק והיא התיימרה לעשות את הבלתי יאומן.

כך הופיעה הפונטיאק פיירו (Pontiac Fiero), כנראה המכונית החסכונית הכי מופלאה של אמריקה. הפיירו שילבה מראה של מכונית מרוץ יוקרתית, עם מחיר חסכוני. היא הייתה מכונית ספורט דו-מושבית קטנה, עם מנוע מרכזי, שהצטיירה כיורשת של מכונית המוסטאנג, מלכת שנות ה-70. בתוך 5 שנים יוצרו 370 אלף "פיירות".

הפיירו הייתה אולי ההברקה האחרונה של חברת פונטיאק, המותג ה"ספורטיבי" של יצרנית הרכב האמריקאית הגדולה ג'נרל מוטורס. אחרי שנים טובות הרבה יותר, שהסתיימו בגל משברי הנפט וכשהוחמרו תקנות זיהום האוויר, הפיירו באה בדיוק בזמן.

עיקר תרומתה של פונטיאק פיירו, ממש כמו דגם ה"פיירבירד", שהציל את פונטיאק שני עשורים לפניה, הייתה בתחום התדמיתי. היא החזירה את פונטיאק לעניינים ובשנות ה-90 היא הייתה מותג הרכב הנמכר ביותר באמריקה.


הנה הפונטיאק פיירו:

http://youtu.be/Y55SP5yoiP8?t=1m17s


חוויות מהפיירו ומהפרסומות שלה:

https://youtu.be/hd3feJNPdKs


תחרות בין פיירו לפורד מוסטנג מתחילה רע בשביל אחת מהן:

http://youtu.be/vMy1n7Yd0sE


ונערה מופלאה שמשפצת בעצמה את הפיירו שלה:

http://youtu.be/9vZpNQUIqIg


איך מייצרים מכוניות?



אם בתקופת הנרי פורד הומצא פס הייצור, שבו ישבו המוני פועלים והרכיבו מכוניות, היום הכל אחרת. במפעלי המכוניות המודרניים מצויים המוני רובוטים ומכונות חכמות וגם כמה בני אדם. כולם בונים ומרכיבים ביחד את המכוניות שאנו מכירים. מדובר במפעלי תעשיה מתוחכמים מאד שיוצרים את הפלא המורכב כל כך של כלי הרכב שלנו. כל כלי רכב כזה נבנה מאלפי חלקים וחלקם מכיל עוד מיליוני רכיבים זעירים ועדינים. כל התהליכים בתהליכי ייצור המכוניות של היום הם ממוחשבים ומפוקחים באמצעות תוכנות מחשב משוכללות במיוחד.


כך מייצרים את מכוניות הרולס רויס היוקרתיות (עברית):

https://youtu.be/scKnW05VOxg


תהליך הייצור של מכוניות ספורט:

https://youtu.be/0tQfp26tNuk


ומפעל מכוניות בעבודת יד:

https://youtu.be/OJLcoGMPQ94
מהי לימוזינה?



לימוזינה (Limousine) היא רכב פאר ארוך מהרגיל, יוקרתי במיוחד. רכב כזה הוא למעשה "סלון על גלגלים", הכולל סממני פאר, כמו מושבי עור מפנקים, מערכות הקרנת סרטים, טלוויזיה והשמעת מוסיקה, בר משקאות ופינוקים יוקרתיים ומפוארים נוספים.

בלימוזינות, שהן בדרך כלל לבנות או שחורות, מתרווחים הנוסעים על הכיסאות המפנקים. בדרך כלל מדובר בבעלי הון שהלימוזינה שייכת להם, או באנשים ששכרו אותה לזמן קצר, לצרכים כמו מסיבה, שמחה משפחתית וכדומה.

במקור, בתחילת המאה ה-20, הייתה הלימוזינה סוג של מכונית שבה היה תא הנוסעים מופרד מתא הנהג. בעוד שנוסעיה היו מתחת לגג, היה הנהג חשוף מתחת לכיפת השמיים, כמו בכרכרות ישנות. בשנות ה-30 של המאה העשרים כונו כך סתם מכוניות מפוארות ומשנות השישים נקראות לימוזינות רק מכוניות פאר ארוכות מהרגיל.

מכיוון שהמכונית החדשה דמתה ללבוש או הכובע המקומי בעיר הצרפתית לימוז', קיבלה הלימוזינה את שמה ממחוז לימוזין (Limousin) שבצרפת, המחוז שבו נמצאה העיר.


כך נראית לימוזינה מבפנים:

https://youtu.be/8otYhO7qPa0


הנה לימוזינה מודרנית בצורת ג'יפ עם אמצעים שלא יאומנו:

https://youtu.be/wwSdOleA_uc


כל מיני לימוזינות מוזרות ומעניינות:

https://youtu.be/QoJo000m1aQ


הלימוזינה הארוכה ביותר בעולם:

https://youtu.be/KY2QhIMXljc


בסרטים מצוירים לילדים זה מאד קל לבנות לימוזינה:

https://youtu.be/66zPiJPYXSo


מצגת וידאו של התפתחות הלימוזינה:

https://youtu.be/INv_X59Ys1k
איך הטריומף הרלד הפכה למכונית ספורט בגרושים?



בשנות השישים יצאה יצרנית רכב בריטית ודי משעממת עם הברקה אחת. חברת טריומף הוציאה דגם פופולארי ומצליח שנקרא טריומף הרלד. הוא לא היה מדהים אבל הטריומף הראלד היה רכב נוח לתחזוקה, עם מנוע שנפתח לחלוטין וקל לטפל בו לבד. אבל בראש ובראשונה הוא היה רכב שאפשר לאנשים רגילים לרכוש מכונית ספורט משלהם, או לפחות להרגיש מכונית ספורט.

רק בעיה אחת הייתה לרוכשים. הטריומף הרלד הייתה אמנם מכונית קטנה וספורטיבית, עם שתי דלתות ומנוע קטן של 1200 סמ"ק, אבל דגם הספורט, שהיה בו גג נפתח לגמרי והרגיש ממש כמו מכונית ספורט פתוחה וצעירה, עלה הרבה מאד כסף - קצת כמו הפורד מוסטנג הנערצת של אותן שנים (קראו עליה בתגית "פורד מוסטנג").

התוצאה הייתה שאנשים קנו טריומף הרלד בדגם סלון, עם הגג הרגיל ונסרו את החלק העליון שלו. כך הם הפכו אותו ברגע לדגם ספורט נערץ ומעורר קנאה. הייתה להם מעין מוסטנג, אבל במחיר שיכולים היו להרשות לעצמם...


הנה הטריומף הרלד של אותן השנים:

http://youtu.be/Q8T-lrLXtVU


טריומף הרלד שנחתכה בגג:

http://youtu.be/kNcKsJ0zk-c


אספן נוסע על הטרנטה שלו:

http://youtu.be/cjAnM662U7w
למה הוואנה בירת קובה נראית כמו פעם?



הוואנה (Havana), בירת קובה, היא העיר הגדולה במדינה ובאיים הקאריביים בכלל. המבקרים בעיר משתאים למראה הבניינים היפים שהיו פעם צבעוניים והיום הם מתקלפים והולכים ולמראה כלי הרכב שכמעט כולם בסגנון של שנות ה-50 של המאה הקודמת.

בקובה כמעט ולא תראו שלטי פרסום והעסקים צנועים ולא מנקרי עיניים. האנשים פתוחים, מחייכים לכל אדם, נינוחים ומרבים לרקוד ברחובות, לשיר ולנגן בכל מקום. דלתות הבתים פתוחות לרווחה ממש כמו פעם והזמן כאילו עצר מלכת.

איך השתמרה קובה כשמורת טבע של פעם? - הסיבה היא שמאז המהפכה בקובה הגדירה עצמה קובה הקומוניסטית כמדינה שהיא נגד האמריקנים הקפיטליסטים. ארה"ב בתגובה הטילה חרם סחר שמחזיק מעל 50 שנה על קובה. החרם שהטילה וושינגטון על קובה לא מאפשר לה יבוא חופשי של מוצרים מהעולם המודרני, מונע מכלכלתה להתפתח בצורה נורמלית ולמעשה הקפיא את הזמן מלכת, גם במכשירים מודרניים שנעדרים ממנה וגם בתקציבים הנדרשים כדי לשפץ ולחדש את הבניינים והכבישים בקובה. מצד שני, הוא משאיר את האנשים פשוטים, לא רודפי ממון ומאד נעימים, כמו פעם.

החרם על קובה הפך אותה למעין מוזיאון על גלגלים. הסגר והכלכלה החלשה לא איפשרו לתושבי האי לרכוש מכוניות בחו"ל. כך שופצו במקום להינטש מכוניות משנות ה-50. קובה הפכה להיות בעלת הריכוז הגדול בעולם של מכוניות קלאסיות, אמריקאיות בעיקר.


הנה הוואנה בירת קובה:

http://youtu.be/9385ntlhEZ8


סיפורן של המכוניות הקלאסיות של קובה:

http://youtu.be/3NQO9mOIYu8


הריקודים הקובניים מרהיבים:

https://youtu.be/CgU3tXJGf-8


ומצגת וידאו של מכוניות מקובה:

http://youtu.be/IDhiL4tjJaA
מהו מגן דוד אדום?
מה הייתה המכונית הקטנה בעולם?
מיהם אספני המכוניות העתיקות?
מהי פונטיאק פיירבירד שהתחרתה במוסטנג?
מהי הקוניגסג אגרה משבדיה?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.