» «
רוזי הממסמרת
מי הייתה רוזי הממסמרת?



רוזי הממסמרת (Rosie the Riveter) היא אייקון תרבותי פמיניסטי אמריקאי, לאחר שהופיעה על כרזת "!We Can Do It", בתקופת מלחמת העולם השנייה. היא ייצגה אז את הנשים שתרמו למאמץ המלחמה כפועלות בתעשייה, במקום הגברים שיצאו למלחמה.

הכרזה עוצבה אז על ידי המאייר ג' הוורד מילר, בהשראת התצלום של נעמי פריילי. בעקבות הכרזה נוצרו גם שירים ואפילו סרט על רוזי הממסמרת. עוד בשנות המלחמה היא הפכה לסמל ואייקון אמריקאי.

האישה שהיוותה השראה לפוסטר הייתה אמריקאית בשם נעמי פרקר פריילי. היא עבדה כמלצרית בקליפורניה, וכשארצות הברית הצטרפה למלחמת העולם השנייה היא עברה לעבוד במפעל של חיל האוויר.

תמונתה שצולמה בעת שעבדה במפעל בשנות מלחמת העולם השנייה, שימשה כהשראה ליצירת הכרזה המפורסמת. הכרזה עודדה נשים להשתלב בשוק העבודה בשנות המלחמה, במקום הגברים שנקראו לשדה הקרב.

אגב, עם התעצמות התנועה הפמיניסטית, הרבה אחרי המלחמה הפך הפוסטר מסמל מלחמתי, לסמל פמיניסטי שעודד נשים להשתלב בשוק העבודה. לנעמי פריילי עצמה נודע כי הפוסטר התבסס עליה רק שנה לפני מותה.


הנה רוזי הממסמרת:

https://youtu.be/B3461S5YtKM


ומה שהיא ייצגה:

https://youtu.be/bU2tt1h53jM


שיר עליה:

https://youtu.be/55NCElsbjeQ


הצייר נורמן רוקוול צייר אותה:

https://youtu.be/-HRMrnPdYNM
מכשפות הלילה
מי היו מכשפות הלילה?



החיילים הגרמנים כינו אותן באימה "Nachthexen" (נכטהקסן), שפירושו "מכשפות הלילה" (Night Witches). הם פחדו מהן כמו משדים של חבלה או מלאכי מוות מעופפים. שמן, כמה גברי, היה מעביר חלחלה בלוחמי הצבא הנאצי והם לחשו את שם הטייסת שלהן ביראה מהולה בכבוד. כך נשאו בגאווה הטייסות הרוסיות את השם הזה, שהמציא להן האוייב.

"מכשפות הלילה" הסובייטיות היו נשים טייסות ביחידה שכולה נשים, טייסת של הצבא האדום שביצעה משימות הפצצה ליליות וקטלניות במיוחד במחנות הוורמכט, הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה.

היחידה שקיבלה את השם "כנף 586", הוקמה על ידי מרינה רסקובה והייתה מורכבת מנשים טייסות שצוידו במטוסי יאק-1. הטייסות הראשונות בכנף אומנו בחופזה בקרבת סטלינגרד. די מהר הן יצאו למשימתן הראשונה. זה היה ב-8 ביוני 1942. משימותיהן העיקריות של "מכשפות הלילה" יועדו להיות הפצצות ליליות של אזורי כינוס גרמניים והפצצה של מחנות עורפיים ובסיסי אספקה של הצבא הגרמני.

"מכשפות הלילה" פיתחו שיטת לחימה יעילה ואכזרית להפליא. בהתקרבן למטרה, הן היו נוהגות לכבות את מנוע המטוס לדאות אל המטרה בשקט מוחלט. כששמעו הגרמנים על הקרקע את שריקת האוויר של המטוס המתקרב, זה היה כבר מאוחר מדי - הפצצות נחתו על ראשם מיידית. גם אם לא הייתה חשיבות אסטרטגית משמעותית להפצצות הללו, השפעתן המוראלית הפכה יותר ויותר משמעותית. יותר מפצצות ואש, מכשפות הלילה זרעו פחד ואימה בקרב חיילי הרייך השלישי.

משלב זה ביצעו טייסות היחידה משימות מודיעין והפצצה, בשטחים שנכבשו על ידי הגרמנים. הן ניהלו לא מעט קרבות אוויר, כנגד טייסים גרמנים. הטייסים הללו לא ידעו בתחילה שמי שלוחמות נגדם הן נשים רוסיות. חלק מאותם טייסים היו מעוטרים ומיומנים במיוחד. גם אותם הפילו "המכשפות של הלילה" פעמים רבות.

יחידת "מכשפות הלילה" של הצבא האדום הורכבה מ-3 תת-יחידות, רג'ימנטים. ה-586 כלל מטוסי קרב מדגם יאק-1 ובהמשך יאק-7B, ב-587 פעלו מפציצי צלילה דו מנועיים מדגם פטליאקוב Po-2 וה-588 היו מפציצי הלילה. הללו החלו את המלחמה עם מטוסים מיושנים דו-כנפיים, עם 2 פצצות בלבד בכל משימה. אבל כבר אז זרעו ייאוש במחנה הגרמני. מה עוד שהמהירות הנמוכה של מטוסי המכשפות, מטוסי Po-2 העשויים מעץ ובד, אפשרה להם לטוס בגובה נמוך מאד, וכך להסתתר ולחמוק מהמכ"ם וממטוסי המסרשמיט Me-109 הנאציים.

הטייסת הזו פיתחה שיטה מעולה לשרוד אפילו אל מול "מעגל התותחים" של הנאצים. הללו הציבו מעגלי תותחים נגד מטוסים וזרקורי ענק, מסביב לבסיסים והמחנות שלהם. הזרקורים האירו את המטוסים התוקפים ותותחי הנ"מ הפילו אותם. בתחילה הוכו "מכשפות הלילה" קשות על ידי תותחי הנ"מ, אבל הפתרון היה מבריק. המכשפות טסו בשלישיית מטוסים לכל יעד. אל מעגל האור של הזרקורים נכנס רק צמד מטוסים והתפצל לכיוונים מנוגדים. אלומות הזרקורים הוסטו זו מזו, מה שאפשר למפציץ השלישי לעבור בחלק החשוך שבשמיים ולהטיל את הפצצות על היעד. בכל פעם התחלפו בתפקידים והמטוס השלישי הטיל את המטען, כשהשניים האחרים מבצעים את ההסחה האמיצה.

השיטות שלהן היו מבריקות ויעילות. אם יש מי שרוצים לזלזל, אז נספר שמה שממש מדהים הוא שמרבית טייסות היחידה הנועזת הזו הצליחו לשרוד את המלחמה בחיים. חלקן אף השתתפו בסוף המלחמה בקרב האחרון על הבירה הגרמנית ברלין.


הנה סרטון על "מכשפות הלילה" במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/NU4e50fERiY


וקטעי ארכיון של סרטים על "מכשפות הלילה":

https://youtu.be/GNVuNAh4pu8


קדימון מסרט רוסי על היחידה שהורכבה מנשים בלבד וזכתה לכינוי מכשפות הלילה:

https://youtu.be/Os7T0mO7eS4


והנה הרצאות ארוכות על ה"מכשפות של הלילה":

https://youtu.be/4uObDK4gslU?long=yes
שיזוף
מהו שיזוף ומי התחיל את המנהג להשתזף?



שיזוף (Tanning) הוא מהמנהגים התרבותיים הנפוצים כיום בעולם המערבי. אחד החידושים המעניינים שתרמה המאה ה-20 למודל היופי המערבי הוא ללא ספק אופנת השיזוף. המראה של גברים ונשים ששבו מחופשתם כשעורם כהה מהרגיל מאפיין תרבות שפע וזמן פנוי. רובנו רואים אותו כמראה יפה ואופנתי, אך לא תמיד זה היה כך. במאות הקודמות נחשב עור שזוף לסימן של עובדי אדמה, חקלאים ועובדי כפיים - בטח לא בעלי המעמד הגבוה בחברה.

לא רבים יודעים שכמו חידושי אופנה ויופי שונים במאה ה-20, גם את השיזוף אנו חייבים למחדשת הגדולה של המראה החדש, בעיקר הנשי. אופנת השיזוף, כבר בטח ניחשתם, נזקפת לזכותה של כוהנת האופנה והקוסמטיקה האגדית קוקו שאנל.

זה קרה בשנת 1923, כששבה שאנל מהפלגה אל העיירה קאן ביאכטה של הדוכס מוולינגטון. שאנל, שהפליגה מפאריס אל קאן שבריביירה הצרפתית, מצאה את עצמה עם לא מעט שעות פנויות ביאכטה. בכל יום היא נהגה להשתרע בבגד ים על הסיפון, אל מול השמש הקופחת. כשהופיעה, לאחר מכן, בעור שזוף לאירועים חברתיים, היה המראה מאד לא שגרתי. אנשים מכובדים לא נראו כך באותה תקופה. דווקא "מראה הפורצלן" עם העור הבהיר הוא זה שכולם אהבו. אבל כששאנל, אחת היפות, המצליחות והמשפיעות בפאריס של אותה תקופה, משתזפת כך, הדברים נראים אחרת. היא גרמה לרבים "להידלק" על המראה השחרחר שלה ועשתה, אולי בלי להתכוון, עוד מהפכה.

ההערצה הרבה שלה זכתה קוקו שאנל והיופי שלה, בשילוב עם מראה ה"חזרתי מחופשה" של העשירים והמצליחים, גרמו לכך שהופעתה השזופה בפומבי הפכה לטירוף שרבים בסביבתה החלו לחקות. כך נולדה אופנת השיזוף, שנזקפת מאז, כמו לא מעט חידושי אופנה, לקוקו שאנל.

מאז הפך השיזוף לסמל מעמדי. אין כמוהו להעיד על השזופים שהם חזרו מחופשה, במהלכה הרשו לעצמם להיחשף לשעות ארוכות בשמש.

אמנם בשל הסכנות הבריאותיות שלו, בעיקר כגורם לסרטן העור, הולך בשנים האחרונות ויורד מעמדו של השיזוף האמיתי, אבל הוא לא נעלם, אלא הוחלף בשיזוף מזויף. רבים מעדיפים לפנות למכון שיזוף מבוקר או לקנות מראה שזוף בשיטה של צביעה, שנראית כמו שיזוף של ממש, אבל למעשה היא צבע גוף פשוט.


הנה סיפורו של השיזוף וכיצד הפך לכל כך אופנתי:

https://youtu.be/0U176bdAioA


סכנות השיזוף ללא מילים:

https://youtu.be/N9DemySf1kk


שיזוף מלאכותי במיטות שיזוף הוא לא פחות מסוכן:

https://youtu.be/kIWSbFNsl2A


צביעת שיזוף (Spray tans) היא אחד הפתרונות לסכנות:

https://youtu.be/Eg6MmiEW6_Y
פאם פאטאל
מה זו פאם פאטאל ולמה היא מובילה לאסון?


גבר, אישה, יופי, מסתורין, פיתוי, תשוקה וסודות אפלים - כל סרט פעולה או ריגול משתמש בחומרים הללו. הפילם נואר, אותו סגנון מיתולוגי של סרטי בילוש בשחור לבן, עשה מהם קריירה.

אבל קחו רגע דמות ענוגה, של אישה יפה וסקסית, שקשה לעמוד בפניה, אישה שמצד אחד היא נשית כמו הנשים בציורים של בוטיצ'ילי ומצד שני היא עצמאית ולא תלויה בגבר, ונחושה להשיג את מטרותיה, לרוב הן להפיל את הגיבור ברשת ובתככים ולשעבד אותו לקסמיה. זוהי ה"פאם פאטאל" (Femme fatale).

דמיינו דמות של ערפדה נשית ומינית, עם תאבון אפל להרוס גברים ולמצוץ את חייהם והצלחתם. הפאם פאטאל, בעברית "אישה קטלנית", היא מושג המייחס לנשים מסוימות את היכולת להפעיל את קסמיהן על גברים. כשמפעילה אישה הורסת שכזו, את קסמיה על הגבר, היא יכולה להביא לנפילתו ואף למותו. כי גברים לפי האמונה, מתפתים לנשים כאלה כמו זבובים, אם בשל יופיין ותכונותיהן ואם בשל מניפולציות ומזימות מכוונות מצידן, שהביאו להתאהבות שכזו.

את מוטיב האישה המפתה גבר ומביאה לאובדנו, מתחילה כבר חוה, שעליה ועל הנגיסה המפורסמת בתפוח נכתב בספר בראשית "נברא שטן עמה". אחריה הרסו את הגברים שלהן מדיאה בתיאטרון, דלילה את שמשון, שלומית שדרשה את ראשו של יוחנן המטביל, הלנה היפה שהביאה מלחמה על טרויה ופנדורה שפתחה את תיבת השדים. יש עוד שפעלו לבד, אבל לפעמים הנשים הללו באות בקבוצות, כמו במקרים המיתולוגיים של המדוזות הקטלניות או הסירנות המפתות את יורדי הים בשירת המוות שלהן.

מהפולקלור והדתות ועד לאמנות, ספרות, קומיקס או קולנוע - ניתן למצוא ביטויים לנשים שכאלה כמעט בכל מקום, תקופה או הקשר תרבותי בעולם. אבל כמושג, הושרשה הפאם פאטאל בתרבות המערבית רק במאה ה-19.


הנה דימויים של נשות פאם פאטאל:

https://youtu.be/OFgvkvjVN5Y


דמויות של נשות "פאם פאטאל" בקולנוע:

https://youtu.be/eUpIbZuWl6Q


השיר "פאם פאטאל" של לו ריד, בתרגום לעברית וביצוע של אורלי זילברשץ:

https://youtu.be/-3baw2_Z-PE


ניקו ו"מחתרת הקטיפה" בשיר המקורי של לו ריד:

https://youtu.be/NziBR8I4c48


לארה קרופט מ"טומב ריידר":

https://youtu.be/8ndhidEmUbI


וסיפורה של הפאם פאטאל:

https://youtu.be/tTBTOtfdn9M?long=yes

נשים

אמזונות
מי היו האמזונות?



האמזונות (Amazons) היו שבט של נשים לוחמות, בעלות אומץ לב וידע רב באמנות המלחמה. על פי המיתולוגיה היוונית, הן הונהגו על ידי בנותיו של אל המלחמה היווני ארס.

על פי האגדה, היו האמזונות לוחמות מיומנות ביותר וחמושות בגרזני כסף ובמגני זהב. בזכות גבורתן ושליטתן בלוחמה, על האמזונות הצליחו לגבור רק גיבורים גדולים מהתרבות היוונית, דוגמת הרקולס ואכילס.

נשים לוחמות משבט הסרמטים, שחי בעבר באוקראינה של היום, הן אולי אחד המקורות לסיפורי המיתולוגיה היווניים על האמאזונות. ארכיאולוגים מצאו בחפירות בדרום אוקראינה אתרי קבורה של נשים רבות שהכילו חרבות, שריונים וחיצים.

מיתוס האמזונות המשיך ללוות את ההיסטוריה האנושית ועד היום הן משמשות מודל לגיבורות תרבות בידיוניות, נשיות אך חזקות ולוחמניות, כמו וונדר-וומן וזינה הנסיכה הלוחמת.


הנה סרטון על האמאזונות הלוחמות:

http://youtu.be/Nds_qITOyEY


עוד עליהן:

https://youtu.be/iYL5CLJ2prA


גם בתרבות הסינית יש סימנים לאגדת האמזונות:

http://youtu.be/AvjvrVLOzIU


והנה סקירה על האמזונות:

http://youtu.be/Hjq31Xk1MZ8?t=1m27s&end=2m42s
נשים באולימפיאדה
ממתי השתתפו נשים באולימפיאדה?



האולימפיאדה לא הייתה ברבות השנים המקום הידידותי ביותר לנשים. המשחקים בעת העתיקה היו בעירום ופתוחים לגברים בלבד. על נשים נשואות נאסר אפילו לצפות במשחקים, מחמת צניעות. מי שנתפסו עושות זאת הוצאו להורג בהשלכה מההר הסמוך. במקומם הם נאלצו להשתתף במשחקים שהוקדשו לאלה הרה, אשתו של זאוס, אבי האלים היוונים ומי שמשחקי הגברים הוקדשו לו.

אבל אם שימש אז העירום תירוץ לשיתוף גברים בלבד, הרי שהתירוץ הזה לא התקיים בעת חידוש המשחקים בסוף המאה ה-19. היה זה פייר דה קוברטן, מחדש המשחקים האולימפיים ב-1896, שדחף למשחקים על טהרת המין הגברי בלבד. האולימפיאדה הייתה בעיניו "שיר הלל לספורט הגברי". תפקיד הנשים היה להריע ולהכתיר את המנצחים ולא להשתתף בתחרויות.

היה גם עניין בריאותי. במאות הקודמות האמינו שהרחם הוא האיבר הרגיש בגוף האישה. פעילות ספורטיבית עלולה לפגוע בו, בהתפתחות האגן וביכולת העתידית של האישה ללדת...

אבל היו נשים שהוכיחו שהאישה לא פחות טובה. באולימפיאדה הראשונה ב-1896 נעלבה רצת המרתון סטמטה רבית'י היווניה, על שלא נתנו לה לרוץ מרתון. היא רצה למחרת את כל המסלול לבדה.
4 שנים אחר-כך, במשחקי פאריס ב-1900, הורשו נשים להשתתף. שרלוט קופר הבריטית הייתה האישה הראשונה שזכתה במדליית זהב באולימפיאדה זו. אבל נשים לא משכו קהל וכמעט ואיש לא בא למשחקים שלהן, מה עוד שהותר להן להתחרות רק בגולף וטניס - אותם ענפי ספורט שלא יווצר בהם מגע פיזי בין המתחרים. המקרה של מרגרט אבוט מדגים עד כמה זה היה מוזר - היא שיחקה וניצחה בטורניר גולף ב-1900, מבלי לדעת שמדובר במשחק אולימפי. עד מותה ב-1955 היא לא ידעה שזכתה במדליית זהב אולימפית...

רשמית רק באולימפיאדת 1912 בשטוקהולם הורשו נשים להשתתף במשחקים. לקח המון שנים עד שהנשים סללו את דרכן לספורט העולמי. במשחקי פאריס 1924 היו כ-100 משתתפות, לעומת כ-3,000 גברים, במינכן 1972 השתתפו כבר מעל 1,000 נשים. היחס היה עדיין שישה גברים לכל אשה. רק ב-1976 חצו הנשים את רף 20% מסך המשתתפים באולימפיאדה.

במשחקים האולימפיים בלונדון 2012 היו 44% מהמשתתפים נשים. נבחרות ארה"ב וקנדה כללו יותר נשים מגברים! - בלונדון היו לראשונה כל ענפי הספורט פתוחים לנשים. באולימפיאדה זו השתתפו ספורטאיות בכל הנבחרות הלאומיות, כולל אלו של ארצות שמרניות כמו קטאר, סולטנות ברוניי וערב הסעודית.


הנה תולדות הנשים במשחקים האולימפיים ובספורט בכלל:

https://youtu.be/ptK2F_Jx2z8


סרט תיעודי קצר על הנשים בתולדות האולימפיאדה:

https://youtu.be/4eJVuwC6e0Q?long=yes


וסרט תיעודי על הסיקור של נשים בספורט:

https://youtu.be/lVqHsMP-GTM?long=yes
ביאטריס טינסלי
מי הייתה ביאטריס טינסלי?



ביאטריס טינסלי (Beatrice Tinsley) הייתה אסטרונומית וחוקרת היקום מניו-זילנד, ילידת אנגליה. היא תרמה רבות להבנת החלל בכלל ולהיווצרותן של גלקסיות בפרט. היא זכתה בפרסים שונים והצטיינה הן בלימודים והן במחקר. בשנים האחרונות לחייה היא לימדה וחקרה בארצות הברית, בעוד שבעלה ושתי בנותיה המאומצות נשארו בניו-זילנד. היא הפכה בסוף חייה פרופסור לאסטרונומיה באוניברסיטת ייל, אך מתה בגיל 40 בלבד. המאמר האחרון שלה בכתב עת מדעי, פורסם שבוע לפני מותה.

ממשלת ניו-זילנד קראה על שמה בשנת 2010 את הר טינסלי. ההר נמצא ליד פיורד קפלר, הקרוי גם הוא על שם חוקר חלל מוביל, האסטרונום הנודע יוהנס קפלר.


הנה דודל שהוקדש לה על ידי מנוע החיפוש גוגל:

https://youtu.be/JOiWTl-foTU


הנה אסטרונומית מספרת על ביאטריס טינסלי:

https://youtu.be/ZJylzJZ8odY?t=57s


קטע מהצגה על חייה של טינסלי:

https://youtu.be/wBIY25Cf5rk

מקוננות
מה עושות המקוננות?



בעולם העתיק נהגו לא פעם להזמין, כשמישהו מת, את הנשים המְקוֹנְנוֹת (Mourning women). מקוננות היו בדרך כלל נשים שנהגו לבכות על המת בתשלום. תפקידן היה לפייס את נשמות המתים, לבכות את מותם ולעורר את הרגשות של האבלים כדי שיוכלו להתפרק.

כבר בספר ירמיהו מוזכרות נשים כאלה, כמי שתפקידן המרכזי בטקסי האבל היה לקונן על המתים. גם ההלכה קבעה שצריך לשכור מקוננות. גם בימי הביניים המשיך להישמר הקשר שבין אבל, קינה והנשים שזה תפקידן, מעצם היותן חזקות ברגשות ובכוחות הנפש והרוח, בניגוד לגברים שכוחם בכוחם הפיזי.

המקוננות נהגו להגיע לבית המת, שם מת או שלשם הביאו אותו כדי להיפרד ממנו. על פי המעמד והיכולת הכלכלית שלה, הזמינה המשפחה מקוננת אחת או מספר מקוננות. המקוננת הייתה בוכה ומקוננת, שרה על הנפטר או המת (נפטר אומרים רק על יהודי). המקוננות הטובות ידעו לחבר מילים של כבוד למת ואפילו להמציא להן לחן. כזו לדוגמה הייתה אהובה עוזרי, הזמרת שכבר בילדותה הייתה מקוננת מקצועית ואהודה על הקהילה התימנית. לא פלא שהלהיט הראשון והגדול ביותר שלה היה בעצם קינה לחייל, שהתפרסם והרטיט לבבות אחרי מלחמת יום כיפור.

זה מנהג מוזר. למה צריכה משפחה שאיבדה כרגע את אחד מיקיריה, להזמין זרים כדי שיבכו על המתים שלה?

כי התפקיד המעניין של המקוננת הוא לשחרר לבני המשפחה את הבכי. קשה להתאבל ולבכות כשהאירוע רק קרה. יודע כל מי שמבין באבל שהבכי והכאב הגדולים מגיעים במשך הזמן, כשמתחילים לתפוס שהאובדן הוא לא רק עובדה אלא חוסר וגעגוע קשים. המקוננת מסייעת לקרובי המת לשחרר את הכאב, להתחיל להתמודד עם המוות. הבכי והקינה של המקוננות הוא מעין פתיחת שסתום של כאב, משהו שפעם, בעידן שלפני האיפוק המודרני, היה עדות לאובדן.

על אף שבתרבויות מסורתיות הוא עדיין קיים, מנהג המקוננות הוא עולם שהולך ונכחד. אמנם במדינות המתקדמות האבל הפך מאופק יותר ומנהגי האבלות בעולם המודרני כבר לא מחייבים בכי וצעקות אבל עדיין, רבים חשים רצון להתאבל כך. מדי פעם הוא חוזר ומתגבר ואפילו באירופה, בה המנהג שרד מאז העת העתיקה והחזיק עד המאה ה-19, הוא מעולם לא נעלם לגמרי. בבריטניה של ימינו, למשל, פועל שירות להשכרת מקוננים ומתאבלים (Rent-A-Mourne) מקצועיים, כשהתשלום הוא לפי שעות...


הנה מקצוע המקוננות:

https://youtu.be/2XJspBi5dIw


מקוננת ותיקה מספרת את סיפורה:

https://youtu.be/hLUOmbrzNUk


מקוננות באי סרדיניה:

https://youtu.be/kJUQxelrZX4


המקוננת מספרת כיצד היא שולטת בסוד הקינה, הבכי והיגון להשכרה:

https://youtu.be/E5u2ntuK8no


מקוננות בלוויה בסיציליה:

https://youtu.be/8VevOqMPP5Y


בקניה יש גם מקוננים גברים:

https://youtu.be/xi3wSUjSv9Y


באנגליה יש היום מיזם מקוון של השכרת מקוננים - :

https://youtu.be/hggl2AlrvSA


להיט הקינה של אהובה עוזרי "היכן החייל שלי":

https://youtu.be/Itta6IJg4rs


ולחיוך, הנה מקוננות בסרט "סוף העולם שמאלה":

https://youtu.be/eCCo7cwRYrc


עזיזה מוסטפא זאדה
מיהי עזיזה מוסטפא זאדה?



יוצרת הג'אז המרתקת עזיזה מוסטפא זאדה היא מוסיקאית ממוצא אזרי, שמשלבת ג'אז עם מוסיקה מגוונת והשפעות שונות, מהמוסיקה הקלאסית ועד האוונגארד (מוסיקה נסיונית, חוקרת). היא נגנית וירטואוזית בפסנתר וזמרת מצוינת בעלת מנעד קולי גדול.

מוסטפא זאדה היא מהיוצרים הצעירים המעניינים כיום בעולם הג'אז, בעיקר בכך שהיא מגדילה את השפה המוסיקלית שלו ומביאה אליה חומרים חדשים. זהו תחום שהתחיל בסגנון הפיוז'ן, שבו חלחלו רעיונות והשפעות מכל רחבי העולם והסגנונות המוסיקליים אל תוך מוסיקת הג'אז.


הנה "ריקוד האש" של שלישיית עזיזה מוסטפא זאדה:

https://youtu.be/JA13_DAGA1g


ביצוע בנגינה ושירה של עזיזה מוסטפא זאדה ל"טייק פייב":

http://youtu.be/nG7-nTalse4


וקטע סולו של עזיזה מוסטפא זאדה:

https://youtu.be/fbfGTwcsuV4?t=56s


ועוד אחד:

https://youtu.be/0TWwfHW69Fs
מי הזמרת שניצחה את המראה?



קס אליוט הידועה בכינוי מאמא קס הייתה אחת הזמרות המצליחות בשנות ה-60. היא הייתה הסולנית של להקת הפופ המצליחה "האימהות והאבות", אחת הלהקות היחידות שהצליחו לעמוד בפריצת הביטלס לאמריקה, תופעה שהפכה ברגע אחד עשרות להקות אחרות למיושנות ולמי שהציבור איבד בהן עניין.

אבל עניין לא פחות מעניין מהצלחתה הקולית של קס, הייתה הפיכתה לכוכבת ענקית, על אף עודף המשקל שלה. היא גדלה כילדה אמריקאית, בת להורים יהודים ניצולי שואה, שפיטמו אותה "כדי שלא תהיה רעבה לעולם"..

לא הייתה לפניה כוכבת בעלת משקל כזה וודאי לא כה מצליחה כמוה. מעניין לא פחות שמאמא קס גם הפכה לכוכבת בלהקה כשה"אמא" השנייה שלידה היא מישל פיליפס המצודדת, אחת הנשים היפות בתולדות הפופ. העובדה שבכל זאת הצליחה קס לכבוש את אמריקה נזקפת לזכות הקול והכריזמה האדירה שלה. היא הייתה משהו מיוחד..

סופה היה קצת פחות משמח. מאמא קס עזבה את הלהקה ב-1968, כשהחליטה לצאת לקריירת סולו. היא הצליחה לבד, אבל הרבה פחות משהצליחה עם הלהקה. בסוף שנות ה-70, במהלך סיבוב הופעות מוצלח בלונדון, היא נפטרה בשנתה מהתקף לב. שמועות רדפו את מותה במשך שנים, שטענו שהיא נחנקה מחנק בשל חתיכת לחם שנתקעה בגרונה, אבל הן הסתברו כלא נכונות.


הנה מאמא קס אליוט בהופעה חיה בטלוויזיה:

https://youtu.be/SKJ21o5Dtlc


הנה היא מראה גם כישרון קומי:

https://youtu.be/vZPmZ64m3_4


האבות והאימהות בלהיטם שהגדיר תקופה:

https://youtu.be/3kcmwXUdDCE


והנה הלהקה ללא קס אליוט בשנת 1998:

https://youtu.be/dpJSohX92jM
האם היופי בפרסומות הוא אמיתי?



היופי שבפרסומות הוא במידה רבה המצאה של הפרסומאים, האנשים שמייצרים את הפרסומות. פעמים רבות אנו חושבים שהנשים היפות והגברים המדהימים שבפרסומות הם אנשים כל כך יפים, אבל האמת היא קצת שונה.. איפור ותסרוקות מאד מתוחכמים, שינויים בלתי אפשריים בתוכנות מחשב כמו תוכנת "פוטושופ" ושינויי תאורה וצל - כל אלה ועוד אמצעים רבים, יכולים להפוך אנשים למושלמים.

הבעיה היא שאחרי שאנו רואים פרסומות כאלה, עם דוגמנים כל כך יפים, יש לנו אולי הרגשה שאנחנו לא מספיק יפים.. אם רק נבין שזו אינה מציאות אלא המצאה של פרסומאים - נוכל לאהוב את עצמנו הרבה יותר.

חשוב לזכור שיופי אנושי הוא קיים, אבל הוא לעולם אינו הכל בחיים. לכל אדם יש את הצדדים היפים שלו ועל כל אחד מאיתנו למצוא ולטפח את היפה שבנו. לא רק האנשים היפים מבחינה חיצונית הם יפים וגם הם לא יישארו תמיד יפים. היופי החיצוני דינו להעלם ואז מתחילים לחפש בנו את היופי הפנימי, האופי והתכונות המיוחדות שהופכים אנשים למיוחדים ואהובים.


הנה אישה רגילה שהופכת באמצעים הללו לאישה מושלמת:

http://youtu.be/iYhCn0jf46U


הנה 100 שנות יופי בסרטון קצר אחד:

https://youtu.be/LOyVvpXRX6w
איך הפכה פטי בויד למוזה הגדולה בתולדות הרוק?



בעולם הפופ, אם כותבים עליך שיר, את כנראה אישה מיוחדת. כמובן שגם ההיפך הוא נכון וגברים מעטים עוד פחות זוכים לשיר שנכתב ממש עליהם. אבל פטי בויד (Pattie Boyd), דוגמנית בריטית חמודה, היא דוגמה למה שנקרא באמנות "מוזה". לא יאומן, אבל על בויד נכתבו 3 שירים אלמותיים ולהיטי ענק של שניים מהגדולים במוסיקאים של המאה ה-20.

פטי בויד הסתובבה בלונדון בתקופה שבה הביטלס הפכו לדבר הכי חם בממלכה. הדוגמנית המצודדת לכדה את עינו של ג'ורג' האריסון כשהשתתפה באחד מסרטיהם. התפקיד שלה, אגב, כלל בדיוק מילה אחת...

די מהר זכתה פטי היפה בהצעת נישואין מהגיטריסט של הלהקה הכי חמה בעולם והפכה לפטי האריסון. ג'ורג' המאוהב כתב לה את מה שיהפוך לאחד השירים המצליחים בהיסטוריה של הפופ - "Something". הוא דיבר בו על ה"משהו בדרך שהיא נעה, מושך אותי כאילו אין אהבה אחרת".

אבל במשך השנים שיבואו יזניח ג'ורג' העסוק יותר ויותר את אהובתו. בעת שהוא נסע בעולם להקלטות, הופעות ומסעות רוחניים בעקבות המהרישי והמוסיקאים של הודו, נשארה פטי בבית. בשלב מסוים התאהב בה חברו הטוב של בעלה, גיטריסט-העל הבריטי אריק קלפטון.

אחרי חיזורים שנמשכו כמה שנים, בידיעת ג'ורג' בעלה, החליטה פטי להינשא לקלפטון והפכה לאשתו. ענק הגיטרה שהפך לזמר מצליח כתב לה עוד קודם את אחד מלהיטיו הגדולים "Layla". זה היה שיר אהבה מלא תסכול. הוא דיבר על כך שהיא מורידה אותו על ברכיו. שנים אחרי נישואיהם ואחרי שממשו את אהבתם, זכתה פטי לשיר האהבה השלישי שהוקדש לה. קלפטון, מי שהיה ילד ללא לאהבת אם, תאר בשיר " נפלאה הלילה" כמה היא מדהימה, בדרך שבה היא מבינה אותו, מטפלת בו ובכלל נראית כל כך טוב...

כך הייתה היפהפיה הבלונדינית למוזה הבלתי נתפסת של שניים מגאוני הרוק הגדולים ולמי שהשירים שנכתבו לה הפכו כבר להמנונים שאצטדיונים שלמים שרים.


הנה סיפורה של פטי בויד ואהבותיה שנבטו לשירים מיתולוגיים:

https://youtu.be/X-J1c9qQYhU


"משהו" של ג'ורג' האריסון שהוקדש לרעייתו פטי האריסון:

https://youtu.be/qwn0qY2qY_s


"לילה" של אריק קלפטון, שהוקדש גם הוא לפטי בויד:

https://youtu.be/ZQIqTFKM7Ws


השיר "נהדרת הלילה" שהקדיש לה קלפטון:

https://youtu.be/vUSzL2leaFM


ושיר של האריסון שקלפטון ניגן בו את הסולו האגדי ושר אחרי מותו:

https://youtu.be/rj4J6i_vw0w


הנה סיפורה של פטי האריסון-קלפטון-בויד:

https://youtu.be/pm8oTkuIJgs?long=yes
מהי השמלה השחורה הקטנה?



מבין המהפכות של קוקו שאנל בתחום האופנה הנשית, אחת המשמעותיות והמפתיעות שבהן, בדיעבד לפחות, היא "השמלה השחורה הקטנה" (Little Black Dress או בקיצור LBD), מוצר אופנה שהיה למושג. היא הייתה הצלחה כל כך גדולה ושינוי קונספט כה משמעותי שמגזין האופנה "ווג" כינה אותה "הפורד של שאנל" (Channel's Ford), בהתייחסות לדגם ה-T של פורד שהפך את המכונית למוצר נפוץ ומצליח בכל המעמדות.

עד שנות ה-20 של המאה הקודמת היה הבד השחור מזוהה עם אבל, אלמנות, שכול ואובדן. אבל קוקו שאנל, מגדולות מעצבי האופנה ואולי הגדולה שבהם, אימצה בשנת 1926 את הצבע השחור בשביל שמלות הערב שעיצבה.

לעומת מהפכות אחרות שלה, זו הייתה מהפכה חברתית קטנה, אבל לא פשוטה. במיוחד בשביל גברים רבים באותה תקופה שמצאו את עצמם חסרים את הסגנון המהודר של שמלות הערב שלבשו הנשים עד אז. הנשים, לעומת זאת, התלהבו מהפשטות המיוחדת וקימורי הגוף שלפתע יצאו לאור. נשות החברה הגבוהה של פאריס אימצו את השמלה האלגנטית שהציעה להם כוהנת האופנה ובזמן השפל הכלכלי של שנות ה-30 היא התפשטה לכל העולם. הזמרת הצרפתית האגדית אדית פיאף לבשה רק אותה והפכה אותה לחלק מהדמות הנערצת שלה. המוני נשים אהבו את השמלה הזו מאד, גם בזכותה. כך התממשה הנבואה של "ווג" שניבא בדייקנות שה"שחורה הקטנה", ה-LBD, תהפוך למדים הלא רשמיים של הנשים כולן, בכל סגנון שהוא.

אפילו הכותבים בווג לא ידעו עד כמה... מה שהיה בתחילה יקר ויוקרתי הפך במהירות למוצר נפוץ, לכל גיל ולכל כיס. ההצלחה הייתה כה גדולה שפריט האופנה הזה הפך למושג נשי, כמו חזייה או תיק יד. עד היום נחשבת "השמלה השחורה הקטנה" לאחד מפריטי החובה של האישה המודרנית ולא נראה שהיא הולכת להיעלם. במלתחה הנשית הממוצעת של כל אישה, מצעירה ועוד בוגרת, יש אחת או יותר כאלה. יתרונה הגדול הוא שבשילוב אביזרי אופנה מתאימים, השמלה השחורה הזו יכולה להלום כל אירוע וכל שעה ביממה.


הנה סיפורה של השמלה השחורה הקטנה:

https://youtu.be/cs-3fUbUz2g


רגעי השיא של השמלה הקטנה השחורה:

https://youtu.be/XC8tDMyh8Hw


השמלות השחורות הקטנות של היום:

https://youtu.be/M1Ag0Bg2l54


אקססוריז, תוספות שניתן להוסיף לה ולהפוך אותה למגוונת ורבת-צדדים:

https://youtu.be/Z9VydQLFdeg


ותערוכה שהציגה כיצד "השמלה השחורה הקטנה" מתאימה לכל שעה ביום:

https://youtu.be/5K_P9V32umY
מהו איפור הפנים של הטנאקה?



איפור הפנים המקומי של בני מיאנמר הוא קרם מעץ עץ הטנאקה (thanakha) הגדל בעיקר שם. כבר מגיל צעיר מורחים הבורמזים את הטנאקה במעין ציורים מיוחדים ואופייניים על הלחיים, האף והמצח.

את סודו של עץ התאנאקה גילו כבר לפני יותר מ-2000 שנה. בנות מרכז בורמה (thanakha) גילו שניתן לייצר מעין אבקה או משחה בהירה, על ידי שפשוף ענף מהעץ הזה באבן מחוספסת. דילול קל של המשחה במים ומקבלים סוג של קרם טבעי, בעל ניחוח לימוני ושלל יתרונות.

בשביל בני המקום משמש קרם עץ הטנאקה לכמה צרכים. הוא גם איפור יפה לפנים וגם שומר מקרינת השמש, אך הוא גם קרם לחות נגד יובש ומזין מצוין לעור. הנשים המקומיות יודעות לספר אפילו שאיפור הטנקה מחליק קמטים ומרחיק יתושים.

בעידן המודרני גילו את היתרונות של הקרם הזה וכיום מייצרים מעץ הטנאקה תכשירים המופצים בעולם כולו. המשווקים מספרים שהקרם עתיר בחומצה טאנית, שמקנה לעור מראה זוהר, בריא ויפה - בזמן קצר.


הנה קרם הטנאקה של מיאנמר:

https://youtu.be/Eulbkr77El8


כך מורחות אותו הבורמזיות:

https://youtu.be/COHKP9DCnKY


כבר מגיל צעיר:

https://youtu.be/tCWx9Mv1U2I


הנה דוגמאות איפור הפנים של בני ובנות מיאנמר:

https://youtu.be/77bHrgDPkJ4
מי הייתה קלרה רוקמור, אמנית הטרמין הדגולה?



קלרה רוקמור (Clara Rockmore‏) הייתה נגנית אמריקנית ממוצא יהודי שנולדה בליטא. במקור היא הייתה כנרת, נגנית כינור מוכשרת, אך לאחר שחלתה בדלקת פרקים, היא נאלצה להפסיק לנגן בכינור. השינוי חל כשהכירה את הכלי האלקטרוני הקסום טרמין. היא הפכה לנגנית הראשונה שביצעה בנגינה בו רפרטואר מוסיקלי שלם.

הטרמין, כלי חדש בימיה ולא מוכר, הפך לא מעט בזכותה מקוריוז לכלי נגינה מוכר. הוא היה כלי הנגינה הראשון שהנגינה בו התבצעה ללא מגע. בכך הוא היה כלי נגינה מתאים לרוקמור החולה. הטרמין היה כלי נגינה חדשני, הראשון במה שתהיה בעתיד משפחת כלים מפוארת, משפחת הכלים האלקטרוניים.

כך הפכה רוקמור לנגנית מעולה בטרמין שלה. כשידה האחת שולטת בגובה הצליל והשנייה משנה את עוצמת הצליל, היא החלה לבצע את הרפרטואר הקלאסי שהיא כל כך הכירה מהכינור. די מהר היא הפכה לאגדה מוסיקלית-טכנולוגית שרבים באו לשמוע. יכולותיה המוסיקליות חיפו על הצליל החדשני והמרתיע יחסית של הטרמין, שקשה היה להגדירו ככלי חביב על שוחרי המוסיקה הקלאסית. הם, מסתבר, באו בשבילה והעריכו את האישה שלא ויתרה למחלתה והמשיכה עם המוסיקה בכל מחיר.


הנה קלרה רוקמור מנגנת בטרמין:

https://youtu.be/pSzTPGlNa5U


הנה מנגינה יהודית בביצועה:

https://youtu.be/zvCrZSM3F2Q


"הבנרה" של ראוול:

https://youtu.be/uuKBPEDU-W0
מה המהפכה של טוויגי?
מיהי טוויגי הדוגמנית השדופה?


בשנות ה-60 עשתה דוגמנית רזה ששמה טוויגי מהפכה של ממש במראה הנשי המועדף. רק בת 17 ובעלת מראה אנדרוגיני, משהו בין נערה לנער, היא הייתה מתבגרת בריטית בעלת גוף המושלם לקידום של אופנת שמלות המיני שפרצו אז לאופנה, בעזרת מעצבים כמו מארי קוואנט הבריטית והצרפתי אנדרה קוראז'.

טוויגי, או בשמה האמיתי לסלי הורנבי, הייתה נערה עם מראה של ילדה, עיניים גדולות ותספורת נערית, שהיממה את כולם. לבושה במיני וחמושה במגפיים, היא פרצה לתודעה והפכה בתוך ימים לאייקון אופנה שלא היה כמותו. למעשה, ניתן לומר עליה שהיא הייתה הסופר מודל הראשונה.

אבל טוויגי הייתה גם מי שבישרה על עידן הרזון, זמן שבו בנות ונשים החלו לרזות כדי להיראות כמותה. היא גילמה את רוח התקופה באופן המדויק ביותר, משהו כמו ה"איט גירל" של הסיקסטיז.

הכל התחיל כשאמרגן בריטי בשם נייג'ל דיוויס נכנס ביחד עם תלמידת תיכון צעירה בעלת מראה גרום למספרה בלונדון. אחרי 7 שעות של ניסויים ושינויים, היא יצאה משם עם לוק חדש, שעתיד לשנות את פניה של האישה המודרנית. כי מה שבאמת קרה שם היה שהספר שסיפר אותה התקשר לצלם וביקש שיגיע מהר לצלם מישהי...

המישהי הזו הייתה טוויגי והתמונה הזו עשתה היסטוריה, שלא לומר היסטריה. אחת התמונות של הנערה שצולמה במספרה הלונדונית התפרסמה באותה שנה ב"דיילי אקספרס" הלונדוני. הכותרת הייתה "הפנים של 66'".

המראה שלה היה רענן וחדש לחלוטין. גם העובדה שצבעה את ריסיה בשחור-דבר הייתה חדשנית וחסרת תקדים. היא הייתה עוף מוזר וקסום. הפרופורציות הבלתי רגילות שלה, שכללו מראה דקיק וגרום, עיניים ענקיות, תספורת של בנים ויופי נערי ורך - כל אלה קראו תיגר על המראה הנשי של אותם ימים. כמעט ולא היה לה חזה וקימורי גופה היו חסרים, היא הייתה כמו שלד, עם עצמות בולטות ולחיים רזות.

בשנים הבאות לא היה מגזין אופנה אחד שפספס אותה. כל צלמי האופנה הגדולים של התקופה עמדו בתור לצלם את טוויגי. ההתפעלות הפכה לשינוי של ממש באופנה. טוויגי הייתה אייקון של דור שחווה את ה"מוד" (Mod), המעבר משנות ה-50 השמרניות לשנות ה-60. אלה הפכו לשנות החופש והמתירנות, שנים שבהן הצעירים הם שנותנים את הטון וקובעים את הלך הרוח החברתי במדינות המערב. אלה היו שנים שבהן החברה הגבוהה של הדוכסים והדוכסיות באנגליה החלה מפנה את מקומה לחברה עילית חדשה, של מוסיקאים, דוגמניות, מעצבים וצלמי אופנה מצליחים.

וטוויגי עצמה לא נשארה בבריטניה. הופעתה על שער המגזין "ניוזוויק" הייתה האות להגעת הבשורה האופנתית של ה"מוד" לארצות הברית. טוויגי הגיעה לשם וזכתה להיסטריה דומה לזו שחוו הביטלס כמה שנים לפניה. ממש בהמשך לפלישה הבריטית לארצות הברית הגיעה הפלישה האופנתית של הבריטים והאמריקאים חוו היסטריה נוספת...


הנה סיפורה של טוויגי:

https://youtu.be/Lk0fv4xZmlM


טוויגי בשיאה:

https://youtu.be/0SbQrNtMFeI


טוויגי הזמרת:

https://youtu.be/u8FPSIXSuB8


וסרט תיעודי על טוויגי - הביטלס של הדוגמנות:

https://youtu.be/R8O7Li1rah4?long=yes
איך הפכה הנסיכה חתשפסות למלך פרעוני?


שום דבר לא יכול היה לרמז על ההצלחה האדירה שתזכה לה המלכה הפרעונית חַתְּשֶׁפְּסוּת (Hatshepsut). אך מנגד קשה היה לחזות ששנים אחרי מותה יימחו את זכרה כאילו לא הייתה מעולם.

חתשפסות, שמשמעות שמה הוא "הבכירה שבנשות האצולה", חיה במאה ה-15 לפני הספירה ומונתה למלכת מצרים באופן זמני, עד שיגדל היורש בן ה-10 של בעלה המלך. כמלכה החמישית בשושלת ה-18 של מצרים העתיקה, היא לא הייתה האישה היחידה שכיהנה בתפקיד השליטה, אך היא הייתה מהחשובות שבפרעוני מצרים והאשה שמלכה הכי הרבה שנים. היא כה התאהבה בתפקיד שעשתה מעשה חסר תקדים והכריזה על עצמה פרעה ולא פינתה את מקומה ליורש, משהו הגיע לגיל המתאים.

כדי להיות פרעה אמיתי, היא אפילו נהגה כמסורת הפרעונים וגידלה זקן...

במהלך שלטונה המפואר טיפחה חתשפסות מדיניות שלום, פיתחה את מצרים מאד מבחינת מערכת הדרכים שלה, בנתה הרבה מפעלי בנייה מרשימים ומקדשים וקידמה את המסחר הבינלאומי עם הפיניקים ועמים נוספים במרחב.

כ-20 שנה אחרי מותה החל פרעה היורש למחוק באופן יסודי ומקיף כל זכר לתקופת שלטונה ולמעשיה. הוא כמעט והצליח אבל בשלב מסוים מצאו ארכיאולוגים במאה ה-20 את המומיות שלה ושל אחותה וזיהו את המלכה החשובה ואת תקופת שלטונה המשמעותית. כבודה של האישה המנהיגה החשובה ביותר של העת העתיקה ניצל. כשהאגיפטולוג ג'יימס הנרי ברסטד התבקש לתאר את חתשפסות, הוא תיאר אותה בתור "הגדולה הראשונה בהיסטוריה המתועדת".


הנה סיפורה של המלכה חתשפסות:

https://youtu.be/8bYRy_wZEJI


איתור ושחזור המומיה שלה היה מבצע לא פשוט:

https://youtu.be/s9jmZiy_T-c


כך חלמה לכבוש את הימים ולהפוך לאימפריה עולמית:

https://youtu.be/4q9lHXtxoXU?long=yes


המקדש המפואר שבנתה חתשפסות לאל אמון, בדיר אל-בחרי, שליד לוקסור של היום:

https://youtu.be/rIvmA3-Xrh4


סרט תיעודי על המלכה החשובה הראשונה בהיסטוריה של הפרעונים:

https://youtu.be/FupbwuyDlws?long=yes


כך נמחקה מההיסטוריה המלכה הפרעונית החזקה כל כך:

https://youtu.be/iYdEYJ21mlQ?long=yes


מהו מודל היופי במאוריטניה בו הנשים משמינות כדי להיות יפות?



בכל מדינה מתקדמת בעולם נתפסת כיום האכלת יתר (Force feeding) כתופעה שלילית בגידול וחינוך ילדים. אם פעם היו אימהות שהכריחו ילדים לאכול, כדי שיגדלו ו"יהיו בריאים", היום הגישה היא אחרת. אמהות עדיין רוצות שילדיהם "יאכלו מספיק כדי לגדול" אבל האבסה וההאכלה בכמויות גדולות כבר אינה מקובלת כלל.

אבל מודל היופי במקומות שונים בעולם עדיין שונה פלאים. מסתבר שהניגוד המוחלט לאופנת הרזון הנשי במערב הוא טיפוח ההשמנה של נשות מאוריטניה. במדינה האפריקאית הזו הכל עובד הפוך - לפחות במה שקשור למודל היופי הנשי. השומן שם הוא עדות לבריאות וזה כל כך מושרש שם, עד שזה הפך למודל היופי המקומי. נשים שמנות נחשבות שם עוצרות נשימה ביופיין, בעוד שנשים רזות כמו במערב נחשבות ללא בריאות, לא יפות וככאלה שאיש לא יסכים לשאת לאישה.

איך זה עובד? - אם בחברות מערביות עושים, במיוחד עושות, דיאטות קיצוניות, על מנת להרזות ולהישאר רזות, נשות מאורטניה מפטמות את בנותיהן, ממש בכוח, מאביסות אותן במזון, כדי להפוך אותן לשמנות ובכך לאפשר להן שידוך טוב ונישואין מוצלחים, עם גברים בעלי טעם טוב.

מודל היופי ההפוך הזה הוא קיצוני במיוחד. אישה או נערה מאוריטנית שלא תהיה שמנה מספיק, לא תקבל הצעת נישואין. נשים שמנות במיוחד הן המבוקשות ביותר במאוריטניה ולהן יהיו הרבה מחזרים. הרבה מחזרים פירושו שהן יוכלו לזכות בגברים הכי טובים מביניהם. מכאן לא צריך לפרט - נשים שמנות במאוריטניה הן נשים מסודרות. כבדות תנועה ולא בריאות, אבל חברתית הן בפסגה.

אז אם בחברה המערבית פונות הנשים למחנה הדיאטה, כדי להוריד ממשקלן באופן קיצוני, הרי שבמאוריטניה הן מעדיפות לעטות על גופן שכבות שומן הרסניות מבחינה בריאותית, רק כדי להיות יפות בעיני הגברים המאוריטניים ולהתחתן.


על השמנת היתר של נשות מאוריטניה:

https://youtu.be/a-BPDEtzU3Q


סיפורו של מודל היופי של נשות מאוריטניה:

https://youtu.be/X6VrzGWCq2I


וסרט תיעודי על האבסת הילדות האכזרית במאוריטניה כדי להשמינן:

https://youtu.be/QJtJcRqV4GI?long=yes
איך המציאה מזכירה יצירתית את הטיפקס?



הטיפקס, נוזל המחיקה (Liquid Paper) הפופולארי, הוא נוזל שמורחים על הנייר, כדי למחוק שגיאות כתיבה. הוא יוצר משטח לבן, שעליו ניתן לכתוב מחדש. לא רבים יודעים שההמצאה הפשוטה והגאונית הזו היא כולה של אישה, מזכירה שעלתה על רעיון גדול.

בשל מצב כלכלי לא קל, עבדה האם החד-הורית בת' נסמית גראהם כמזכירה בימים וכצובעת שלטים בערבים. הרעיון לגבי הטיפקס עלה בראשה של בת', כשהיא שמה לב שציירי שלטים לא מוחקים שגיאות אלא פשוט מציירים מעליהן. כך היא המציאה את "הצבע המתייבש במהירות", המְחִיקוֹן, או בשפת העם "טיפקס". הוא אפשר לה להקליד על השגיאות במכונת כתיבה, או לצבוע ולכסות את שגיאות ההקלדה בקלות. לנו הוא מאפשר היום לכתוב ולא לדאוג אם טעינו. גם המחברות שנראות נקיות ומסודרות יותר וגם המורים שצריכים לבדוק אותן - כולם מרוצים..

השם "טיפקס" אגב, הוא שם של מוצר מסוים, שהפך לכינוי עממי לנוזל המחיקה.


פעילות יזמית קטנה:
==============
נסו למצוא בעיה מסביבכם או בחייכם ולחשוב היטב על המצאה שתפתור אותה.


הנה סיפור ההמצאה של הטיפקס:

http://youtu.be/7VwXtTZIpjg


הנה סיפורה באיטלקית:

http://youtu.be/Hzc62EWxq5I
מה מחזק את הדימוי העצמי שלנו?



מסתבר שיש מרכיבים שונים שיכולים לחזק או להחליש את ההערכה העצמית (Self-Esteem) והדימוי העצמי שלנו. הנה כמה מהם:

ההורה שלך - ראשית, אנו משווים את עצמנו להורה שלנו, מאותו המין. אם אתה בן ואביך היה מצליח ממך, יש סיכוי רב שתחוש כישלון ביחס אליו. אם לעומת זאת הוא היה עני ואתה אינך עשיר גדול, אבל השגת בכל זאת יותר ממנו - הדימוי העצמי שלך יגדל משמעותית ויהיה ככל הנראה חיובי.

קבוצת השווים - אנשים שלמדו איתנו, שהם בגילנו וגרים באזור שלנו בעולם, הם קבוצה שאנו משווים את עצמנו אליה. במילים אחרות, הדימוי העצמי שלנו יינזק קשות אם מישהו מאלו הצליח באופן מדהים. אם אלה אנחנו שהצלחנו - סביר שהדימוי העצמי שלנו ימריא יפה מאד... זו, אגב, סיבה טובה לחשוב לפני שאתם משתתפים בפגישת המחזור הבאה שלכם, אם כי, במחשבה שנייה, הפייסבוק היום עושה עבודה לא רעה בעדכון מדויק מה קורה עם חברי הילדות שלנו, על אף ששם מדווחות כמובן בעיקר ההצלחות של כולם, הבילויים והאושר האינסופי שכל אחד חווה...

האהבה שקיבלנו בילדות - מסתבר שסוג האהבה שהעניקו לנו ההורים בילדותנו משפיע מאד על הדימוי העצמי של המבוגרים שנהיה. אהבה לא מותנית שנתנו לנו ההורים תהפוך אותנו כנראה לבעלי דימוי עצמי טוב. מי שזכו באהבה מותנית, כזו שניתנה על פי ההישגים שלנו והציונים, יהיו יותר הישגיים, אבל גם פחות בטוחים בעצמם בבגרותם. הם ייקחו קשה יותר כישלונות ויהיו זקוקים כל הזמן למחיאות כפיים על הישגיהם.


כך נבנה הדימוי העצמי שלנו:

https://youtu.be/wC9S_fFMnaU
מי הייתה המלכה קלאופטרה?



מבין מלכי העולם העתיק, מקום של כבוד נשמר לקליאופטרה (Cleopatra), מלכת מצרים העתיקה, מהיפות והמתוחכמות שבמלכות העולם ההיסטוריות.

קלאופטרה השביעית הייתה המלכה היחידה בעולם העתיק, ששלטה בזכות עצמה ולא בשל מות המלך. קלאופטרה הייתה המלכה האחרונה בשושלת תלמי ממוקדון, ששלטה במצרים כמעט 300 שנה. היא הייתה אהובתם של יוליוס קיסר ושל מרקוס אנטוניוס וכנראה ידעה לשלב בין מראה מצודד לחוכמה ושאפתנות נדירים לנשים בתקופתה.

קלאופטרה הקדישה את חייה לחידוש עוצמתה של מצרים. בזכות חוכמתה, תבונתה ושאיפותיה המדיניות מרחיקות הלכת, היא הצליחה להוביל מהלכים פוליטיים וצבאיים רבים ברפובליקה הרומית המתפוררת.

לאחר שגורשה על ידי אחיה, תלמי ה-13, מי שהיה גם בעלה ושותפה למלוכה, קליאופטרה חיה באוהל במדבר. אבל אז כבשה קליאופטרה את ליבו של יוליוס קיסר, שכבש את מצרים. הוא הפך אותה למלכה, אבל נרצח. אחריו היא הימרה על אנטוניוס, גנרל רומי שהתאהב בה ולא נעתר לאזהרות. הסנאט הרומי הכריז מלחמה על הנאהבים מאלכסנדריה ומרקוס אנטוניוס יצא להגן מפניהם. כששמעה קליאופטרה שאהובה הובס ונהרג בקרב הימי באקטיום, היא נטלה את חייה ומתה.

כך יצא שעל אף ניסיונותיה לשמר את הממלכה הגוססת שלה היא נכשלה. לאחר מותה, תמה למעשה התקופה ההלניסטית. משנעלמה ממלכתה, נחרבו בסדרה של מכות טבע, גם מרבית הערים והמבנים המרהיבים שהשאירה אחריה.

דמותה של קלאופטרה הפכה לאגדה. אמנים רבים בכל הדורות יצרו בצל דמותה יצירות אמנות מלהיבות ומעוררות את הדמיון. מסרטי קולנוע, ציורים, מחזות וספרים - בכולם תוארה כדמות היסטורית מסקרנת ומיוחדת במינה.


הנה סיפורה של קליאופטרה עם תרגום לעברית:

https://youtu.be/Y6EhRwn4zkc


עוד סרטון על קלאופטרה המצרית:

http://youtu.be/NWu1aw6mCW8


קדימון לסרט שנעשה על המלכה קליאופטרה בשנת 1963:

http://youtu.be/NGDyZHlHklo


מצגת וידאו עם תולדות חייה של קליאופטרה מלכת מצרים:

http://youtu.be/ztyaOVWR1rQ


ואפשר גם לחייך:

https://youtu.be/a7g0RWfvR9I?long=yes
מי זו וונדר וומן?
מיהן מלכות הרשת של הגיטרה החשמלית?
איך נשכחה הפסלת הגאונית קאמי קלודל?
מי הייתה פרידה קאלו?
מה המהפכה של חצאית המיני?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.