» «
משקפי שמש
למה נשים אוהבות משקפי שמש גדולות?



משקפי שמש (Sun glasses) הן מזמן כבר לא משקפיים שנועדו לחסום את קרני השמש ולשמור על העיניים. בימינו הן אביזר אופנתי לכל דבר.

אבל למה הן כל כך גדולות אצל נשים?

ובכן, הסיבה לכך היא היסטורית ולמען האמת היא קשורה באישה אחת, שהמילה מהממת לא הולמת את מידותיה.

מדובר בג'קלין קנדי, אשתו של הנשיא הצעיר והיפה ביותר של אמריקה, ג'ון קנדי. הגברת הראשונה של אמריקה עוררה סקרנות כבר מהרגע שבעלה, הנשיא הצעיר ביותר בתולדות אמריקה, נבחר. היא הייתה צעירה, יפה להפליא, אשת העולם הגדול, ייצוגית מאד, דוברת צרפתית, אוהבת ומבינה באמנות ומצוידת באחד הגברים היפים בעולם.

כשג'קי החלה, ביום בהיר מאוד אחד, להשתמש במשקפי שמש "אובר סייז", משקפי ענק עם עדשות גדולות מאד במכוון, אמריקה נדלקה. טוב, אולי לא כל אמריקה, אבל החלק הנשי שבה בהחלט נרעש. זה ייקח עשור שלם אבל בהדרגה זה יתפוס ויגדל על פניה עוד יותר. כמו שריפה בשדה קוצים הפכו משקפי ענק לנשים לאופנה לוהטת וכל נשות ארה"ב והעולם החלו להגדיל ולהגדיל (את העדשות כמובן).

בשנות ה-70 המשקפיים גדלו מספיק, גם על פניה של ג'קי שהתחתנה עם המיליארדר ואיל הספנות אונאסיס והפכו ממש ענקיות. מסגרות הפלסטיק של המשקפיים החדשות אפשרו גודל וחוזק ביחד עם משקל לא מעיק ומאז משקפי שמש ענקיים לאישה הם חלק בלתי נפרד מהטרנד.

אחריהן הגיעו טרנדים חדשים. הייתה אופנת החלל שהניבה לרגע משקפי חלל מעוצבות לטיסה אל הירח, בהמשך באו גם משקפיים אובליות ואחריהן היו משקפיים רקטנגולריות, בעלות מראה מרובע יותר. בשלב מסוים העבר חזר מעט בזכות אופנת הווינטאג'. יש תקופות שמשקפי נשים קצת פחות ענקיות ויש שקצת יותר, אבל דומה שמעולם לא נעלמו המשקפיים הגדולות לחלוטין.


הנה אייקון האופנה ג'קלין קנדי בשנותיה הגדולות, בלי ועם משקפיים:

https://youtu.be/ULOZHqmShXM


משקפי השמש הגדולות של גוצ'י:

https://youtu.be/IZz_sGKDL-Q


אופנת הנשים במשקפיים לאורך המאה ה-20:

https://youtu.be/lBKJIQj73Ks


אופנת הנשים הושפעה ממנה בכלל:

https://youtu.be/jlmL7WIJq50


ומאה שנה של אופנת משקפיים:

https://youtu.be/xWQXqhLjD5s


ומשקפי הרטרו בהשראת ג'קי קנדי ועל שמה:

https://youtu.be/cEjCHdZbOsE
רוזי הממסמרת
מי הייתה רוזי הממסמרת?



רוזי הממסמרת (Rosie the Riveter) היא אייקון תרבותי פמיניסטי אמריקאי, לאחר שהופיעה על כרזת "!We Can Do It", בתקופת מלחמת העולם השנייה. היא ייצגה אז את הנשים שתרמו למאמץ המלחמה כפועלות בתעשייה, במקום הגברים שיצאו למלחמה.

הכרזה עוצבה אז על ידי המאייר ג' הוורד מילר, בהשראת התצלום של נעמי פריילי. בעקבות הכרזה נוצרו גם שירים ואפילו סרט על רוזי הממסמרת. עוד בשנות המלחמה היא הפכה לסמל ואייקון אמריקאי.

האישה שהיוותה השראה לפוסטר הייתה אמריקאית בשם נעמי פרקר פריילי. היא עבדה כמלצרית בקליפורניה, וכשארצות הברית הצטרפה למלחמת העולם השנייה היא עברה לעבוד במפעל של חיל האוויר.

תמונתה שצולמה בעת שעבדה במפעל בשנות מלחמת העולם השנייה, שימשה כהשראה ליצירת הכרזה המפורסמת. הכרזה עודדה נשים להשתלב בשוק העבודה בשנות המלחמה, במקום הגברים שנקראו לשדה הקרב.

אגב, עם התעצמות התנועה הפמיניסטית, הרבה אחרי המלחמה, הפך הפוסטר מסמל מלחמתי לסמל פמיניסטי שעודד נשים להשתלב בשוק העבודה.

ונקודה קצת עצובה - לנעמי פריילי עצמה נודע כי הפוסטר התבסס עליה רק שנה לפני מותה.


הנה רוזי הממסמרת:

https://youtu.be/B3461S5YtKM


מה שהיא ייצגה:

https://youtu.be/bU2tt1h53jM


שיר עליה:

https://youtu.be/55NCElsbjeQ


והצייר נורמן רוקוול שצייר אותה:

https://youtu.be/-HRMrnPdYNM
מכשפות הלילה
מי היו מכשפות הלילה?



החיילים הגרמנים כינו אותן באימה "Nachthexen" (נכטהקסן), שפירושו "מכשפות הלילה" (Night Witches). הם פחדו מהן כמו משדים של חבלה או מלאכי מוות מעופפים. שמן, כמה גברי, היה מעביר חלחלה בלוחמי הצבא הנאצי והם לחשו את שם הטייסת שלהן ביראה מהולה בכבוד. כך נשאו בגאווה הטייסות הרוסיות את השם הזה, שהמציא להן האוייב.

"מכשפות הלילה" הסובייטיות היו נשים טייסות ביחידה שכולה נשים, טייסת של הצבא האדום שביצעה משימות הפצצה ליליות וקטלניות במיוחד במחנות הוורמכט, הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה.

היחידה שקיבלה את השם "כנף 586", הוקמה על ידי מרינה רסקובה והייתה מורכבת מנשים טייסות שצוידו במטוסי יאק-1. הטייסות הראשונות בכנף אומנו בחופזה בקרבת סטלינגרד. די מהר הן יצאו למשימתן הראשונה. זה היה ב-8 ביוני 1942. משימותיהן העיקריות של "מכשפות הלילה" יועדו להיות הפצצות ליליות של אזורי כינוס גרמניים והפצצה של מחנות עורפיים ובסיסי אספקה של הצבא הגרמני.

"מכשפות הלילה" פיתחו שיטת לחימה יעילה ואכזרית להפליא. בהתקרבן למטרה, הן היו נוהגות לכבות את מנוע המטוס לדאות אל המטרה בשקט מוחלט. כששמעו הגרמנים על הקרקע את שריקת האוויר של המטוס המתקרב, זה היה כבר מאוחר מדי - הפצצות נחתו על ראשם מיידית. גם אם לא הייתה חשיבות אסטרטגית משמעותית להפצצות הללו, השפעתן המוראלית הפכה יותר ויותר משמעותית. יותר מפצצות ואש, מכשפות הלילה זרעו פחד ואימה בקרב חיילי הרייך השלישי.

משלב זה ביצעו טייסות היחידה משימות מודיעין והפצצה, בשטחים שנכבשו על ידי הגרמנים. הן ניהלו לא מעט קרבות אוויר, כנגד טייסים גרמנים. הטייסים הללו לא ידעו בתחילה שמי שלוחמות נגדם הן נשים רוסיות. חלק מאותם טייסים היו מעוטרים ומיומנים במיוחד. גם אותם הפילו "המכשפות של הלילה" פעמים רבות.

יחידת "מכשפות הלילה" של הצבא האדום הורכבה מ-3 תת-יחידות, רג'ימנטים. ה-586 כלל מטוסי קרב מדגם יאק-1 ובהמשך יאק-7B, ב-587 פעלו מפציצי צלילה דו מנועיים מדגם פטליאקוב Po-2 וה-588 היו מפציצי הלילה. הללו החלו את המלחמה עם מטוסים מיושנים דו-כנפיים, עם 2 פצצות בלבד בכל משימה. אבל כבר אז זרעו ייאוש במחנה הגרמני. מה עוד שהמהירות הנמוכה של מטוסי המכשפות, מטוסי Po-2 העשויים מעץ ובד, אפשרה להם לטוס בגובה נמוך מאד, וכך להסתתר ולחמוק מהמכ"ם וממטוסי המסרשמיט Me-109 הנאציים.

הטייסת הזו פיתחה שיטה מעולה לשרוד אפילו אל מול "מעגל התותחים" של הנאצים. הללו הציבו מעגלי תותחים נגד מטוסים וזרקורי ענק, מסביב לבסיסים והמחנות שלהם. הזרקורים האירו את המטוסים התוקפים ותותחי הנ"מ הפילו אותם. בתחילה הוכו "מכשפות הלילה" קשות על ידי תותחי הנ"מ, אבל הפתרון היה מבריק. המכשפות טסו בשלישיית מטוסים לכל יעד. אל מעגל האור של הזרקורים נכנס רק צמד מטוסים והתפצל לכיוונים מנוגדים. אלומות הזרקורים הוסטו זו מזו, מה שאפשר למפציץ השלישי לעבור בחלק החשוך שבשמיים ולהטיל את הפצצות על היעד. בכל פעם התחלפו בתפקידים והמטוס השלישי הטיל את המטען, כשהשניים האחרים מבצעים את ההסחה האמיצה.

השיטות שלהן היו מבריקות ויעילות. אם יש מי שרוצים לזלזל, אז נספר שמה שממש מדהים הוא שמרבית טייסות היחידה הנועזת הזו הצליחו לשרוד את המלחמה בחיים. חלקן אף השתתפו בסוף המלחמה בקרב האחרון על הבירה הגרמנית ברלין.


הנה סיפורן של "מכשפות הלילה" במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/4nIjmWIfn44


מתוך סרט עליהן:

https://youtu.be/NU4e50fERiY


קטעי ארכיון של סרטים על "מכשפות הלילה":

https://youtu.be/GNVuNAh4pu8


קדימון מסרט רוסי על היחידה שהורכבה מנשים בלבד וזכתה לכינוי מכשפות הלילה:

https://youtu.be/Os7T0mO7eS4


והרצאות ארוכות על ה"מכשפות של הלילה":

https://youtu.be/4uObDK4gslU?long=yes
סומק
למה תורם הסומק באיפור וממתי הוא קיים?



הסומק (Blush או Blusher), אותו תכשיר קוסמטי הצובע את הלחיים בנגיעה עדינה של צבע, הוא מוצר מדהים ומסוכן גם יחד. הוא נועד להקנות לפנים מראה חי, ערני ורענן ולרוב הוא גם מצליח.

אבל אם, בשימוש נכון כמובן, הסומק מקנה לאישה מראה צעיר וחיוני, הוא גם זה שיכול, למשל בבחירה של גוון לא נכון, להעניק לה מראה ליצני ומגוחך.

מדובר במוצר האיפור הדרוש כשהעור חיוור, מה שקורה במיוחד בתקופת החורף.

בדרך כלל סומק מודרני בא בצורת אבקה עשויית טלק, הנמרחת על הלחיים באמצעות מברשת איפור.

מי שהכי מרוויחות מהשימוש בסומק הן נשים בעלות עור בהיר, המוקפות בחברים וקולגות מודאגים, החוששים ושואלים לפשר המראה החיוור או אפילו החולה שהן מביאות לעבודה.

כל אישה אנמית או עייפה צריכה לדעת שמריחה מהירה של סומק, תוציא אותה מהבית אל העולם שבחוץ, עם מראה ערני וחיוני שלא יסגיר את הלילה הקצר שעברה או את החיים הלא מלבבים שהיא עוברת בזמן האחרון, או במילים אחרות - את העבודה הלא נגמרת במשרד.


#ההיסטוריה של הסומק
הסומק, שמטרתו לחקות או להעצים הסמקה טבעית, הוא ממוצרי האיפור הבסיסיים ביותר. מדובר במוצר שככל הנראה התקיים בגרסאות שונות כבר בתקופות קדומות.

מי שכנראה עלו ראשונים על הטריק של ההסמקה המלאכותית הזו הם מלכי הקוסמטיקה העתיקה, המצרים הקדמונים. ככל הנראה כבר בתקופתם הם השתמשו בתכשירים דומים לסומק המודרני. ציורים מצריים עתיקים מראים בפירוש נשים וגברים העושים שימוש בסומק.

תופתעו ודאי לגלות שבאירופה של המאה ה-16 נשים השתמשו דווקא ב...סומק לבן. מודל היופי האצילי באותה תקופה היה דווקא של עור בהיר והסומק הזה הבהיר את פניהן והעיד על היותן לא חשופות לשמש, כמו נשים עובדות מהמעמד הנמוך.

בימינו, הסומק משמש מן הסתם בעיקר נשים. גברים עושים בו שימוש בעיקר באיפור תיאטרון, קולנוע או טלוויזיה ולעיתים די רחוקות לאיפור עצמי.


הנה אופנות וטרנדים בסומק של המאה האחרונה:

https://youtu.be/QkPZw6F0wDA


הסומק בסגנון הצרפתי:

https://youtu.be/wbSu8gW-g80


סומק נוסח שנות השמונים:

https://youtu.be/rQsp8rJqdNc


הסומק וההבדל בינו לבין הברונזר (עברית):

https://youtu.be/1b5-85BtbU4


וסומק סטיק (עברית):

https://youtu.be/eYwLzslR-0c

נשים

שיזוף
מהו שיזוף ומי החלה את המנהג להשתזף?



שיזוף (Tanning) הוא מהמנהגים התרבותיים הנפוצים כיום בעולם המערבי. אחד החידושים המעניינים שתרמה המאה ה-20 למודל היופי המערבי הוא ללא ספק אופנת השיזוף.

מראה הגברים והנשים ששבים מחופשתם כשעורם בגוון כהה מהרגיל מאפיין תרבות שפע וזמן פנוי. רובנו רואים אותו כמראה יפה ואופנתי, מחשב ומעורר אפילו קנאה, אך לא תמיד זה היה כך.

במאות הקודמות נחשב עור שזוף לסימן של עובדי אדמה, חקלאים ועובדי כפיים - בטח לא המראה המועדף של בעלי המעמד הגבוה בחברה.

לא רבים יודעים שכמו חידושי אופנה ויופי שונים במאה ה-20, גם את השיזוף אנו חייבים לאישה הנחשבת לכוהנת הגדולה של המראה החדש, בעיקר הנשי, במאה העשרים. כן, אופנת השיזוף, אם לא ניחשתם, נזקפת לזכותה של כוהנת האופנה והקוסמטיקה האגדית קוקו שאנל.

זה קרה בשנת 1923, כששבה שאנל מהפלגה אל העיירה קאן ביאכטה של הדוכס מוולינגטון. שאנל, שהפליגה מפאריס אל קאן שבריביירה הצרפתית, מצאה את עצמה עם לא מעט שעות פנויות ביאכטה. בכל יום היא נהגה להשתרע בבגד ים על הסיפון, אל מול השמש הקופחת.

כשהופיעה בעור שזוף, בימים שלאחר מכן, גם לאירועים חברתיים של האליטה הפריזאית, היה המראה שלה מאד לא שגרתי. אנשים מכובדים לא נראו כך באותה תקופה. דווקא "מראה הפורצלן" עם העור הבהיר הוא מודל היופי בצרפתי אז, זה שכולם אהבו.

אבל כששאנל, אחת היפות, המצליחות והמשפיעות בפאריס של אותה תקופה, משתזפת כך, הדברים נראים אחרת. היא גרמה לרבים "להידלק" על המראה הכהה שלה ועשתה, אולי מבלי להתכוון, עוד מהפכה.

ההערצה הרבה לה זכתה קוקו שאנל, עם ההצלחה והיופי שלה, בשילוב עם מראה ה"חזרתי מחופשה" של העשירים והמצליחים, גרמו לכך שהופעתה השזופה בפומבי הפכה לטירוף שרבים בסביבתה החלו לחקות. כך נולדה אופנת השיזוף, שנזקפת מאז, כמו לא מעט חידושי אופנה, לקוקו שאנל.

מאז הפך השיזוף לסמל מעמדי. אין כמוהו להעיד על השזופים, שהם חזרו מחופשה, במהלכה הרשו לעצמם להיחשף לשעות ארוכות בשמש.

אמנם בשל הסכנות הבריאותיות שלו, בעיקר כגורם לסרטן העור, הולך בשנים האחרונות ויורד מעמדו של השיזוף האמיתי, אבל הוא לא נעלם, אלא הוחלף בשיזוף מזויף.

רבים העדיפו בתחילה לפנות למכון שיזוף מבוקר, שאגב הוכח שהוא מסוכן אפילו יותר מקרינת השמש. אחרים מעדיפים היום לקנות מראה שזוף בשיטה של צביעה בהתזה על הגוף, שנראית כמו שיזוף של ממש אבל למעשה היא צבע גוף פשוט. הבעיה בו היא חוסר האחידות, במיוחד באזור שמסביב לעיניים, ראה מראה דונלד טראמפ.


הנה סיפורו של השיזוף וכיצד הפך כל כך אופנתי ובישר על הקטנת בגדי הים:

https://youtu.be/D_3DXGvgzFU


בלוגרית מספרת:

https://youtu.be/0U176bdAioA


כמה מסכנות השיזוף ללא מילים:

https://youtu.be/N9DemySf1kk


שיזוף מלאכותי במיטות שיזוף הוא לא פחות מסוכן:

https://youtu.be/kIWSbFNsl2A


ואולי צביעת שיזוף (Spray tans) היא אחד הפתרונות לסכנות:

https://youtu.be/Eg6MmiEW6_Y
קונסילר
מהו הקונסילר המסווה את מה שצריך?



אם את נראית עייפה בפנים, אם צמח לך חצ'קון או שיש משהו שמעיב על הפנים החלקות שלך, קונסילר יכול להיות הפתרון.

כשאישה רוצה להעלים כתמים על הפנים, פצעונים או כל מיני מטרידים אחרים, היא משתמשת בקוֹנְסִילֶר (Concealer), בעברית חִפּוּי.

הקונסילר הוא תכשיר איפור המטשטש ומסווה גם סימנים כהים ועיגולים שחורים מתחת לעיניים, הוא מסתיר חצ'קונים, אדמומיות על העור ואפילו צלקות.

את הקונסילר שווה תמיד לשמור בסביבה. זהו תכשיר איפור שתורם כיסוי והארה מתחת לעיניים, בין אם כדי לכסות עיגולים שחורים או סימן על העור שהופיע בן לילה.


#הצורך לבחור בין הקונסילרים
מריחת קונסילר תסייע להסתיר כהויות מתחת לעיניים או להסתיר חורים ופצעונים על עור הפנים.

מי שיוצאת לאירוע, תעדיף לרוב קונסילר עמיד, אבל באופן יומיומי עדיף קונסילר עם לחות.

לשימוש מתחת לעיניים, למשל, מומלץ להשתמש בקונסילר עשיר בלחות, שיתאים לאיזור זה של הפנים, שנוטה להיות יבש יחסית וחסר בלחות.

הבעיה הגדולה בבחירת קונסילר היא שקונסילרים מרובי לחות סובלים מחוסר עמידות וההיפך - העמידים יותר נוטים להיות יבשים יותר.

הפתרון הוא בדרך כלל תלוי הקשר. לאירוע נשים נוטות לבחור איפור עמיד ויציב, כזה "שלא יזוז" ומצד שני די מהר יביא ליובש ולקמטים באיזור. ליום יום הבחירה תיטה לכיוון של קונסילר לח, שיצטרכו לבדוק מזמן לזמן ולתקן, אבל כזה שיבטיח שהעור יישאר מלא בלחות והמראה הצעיר יישמר.


#קונסילר טבעי
הקונסילר המוכר ביותר והוא הקונסילר המוכר ביותר. לרוב הוא ישמש כבסיס נקי לאיפור ויטשטש כוויות ופצעונים.

כדי "להאיר" את הפנים, השימוש בקונסילר הטבעי יהיה בגוון בהיר יותר מהגוון של המייק-אפ, במיוחד כשהוא יבוא מתחת לעיניים.


#קונסילר מתקן
זהו הקונסילר הצבעוני, המשמש לנטרול של גוונים וכתמים לא רצויים בעור. מניחים אותו על העור לפני המייק אפ והקונסילר הטבעי.

ירוק, ורוד, צהוב, כתום וסגול - הקונסילר המתקן מגיע במגוון עשיר של גוונים וצבעים, כולל תת-גוונים כמו ירוק פסטלי, כתום כהה או סגול לילך. כל אחד מהם יכול לתקן פגמי עור בצבע המסוים, כפי שהוא מופיע בטבלת הצבעים.

בדרך כלל מתאימים את הקונסילר לסוג הכהות או הפיגמנטציה שמתחת לעין, תוך התעלמות מוחלטת מצבע המייקאפ שיונח מעליו אחר כך.

המלצה לדוגמה - בעלות עור בהיר, עם כהות משמעותית מתחת לעיניים, יעדיפו לקנות שני קונסילרים: קונסילר כתום כהה, שיבוא קודם ותפקידו לנטרל את הכהות, וקונסילר צהוב בהיר, שאפשר בהחלט להחליפו בטוש הארה והוא ישמש כדי לחבר בין הקונסילר הכהה לבין המייקאפ.


הנה הקונסילר (עברית):

https://youtu.be/OgIqpy3Zwp8


מדריך קונסילר (עברית):

https://youtu.be/56NKH7A4trU


וקונסילר שמעלים חצ'קונים:

https://youtu.be/mHmSpdbih_I
פאם פאטאל
מהי הפאם פאטאל ההורסת וכיצד עליה להיראות?


גבר, אישה, יופי, מסתורין, פיתוי, תשוקה וסודות אפלים - כל סרט פעולה או ריגול משתמש בחומרים הללו. הפילם נואר, אותו סגנון מיתולוגי של סרטי בילוש בשחור לבן, עשה מהם קריירה.

אבל קחו רגע דמות ענוגה, של אישה יפה וסקסית, שקשה לעמוד בפניה, אישה שמצד אחד היא נשית כמו הנשים בציורים של בוטיצ'ילי ומצד שני היא עצמאית ולא תלויה בגבר, ונחושה להשיג את מטרותיה, לרוב הן להפיל את הגיבור ברשת ובתככים ולשעבד אותו לקסמיה. זוהי ה"פאם פאטאל" (Femme fatale) או הפאם פטאל.

דמיינו דמות של ערפדה נשית ומינית, עם תאבון אפל להרוס גברים ולמצוץ את חייהם והצלחתם.

הפאם פאטאל, בעברית "אישה קטלנית", היא מושג המייחס לנשים מסוימות את היכולת להפעיל את קסמיהן על גברים. כשמפעילה אישה הורסת שכזו את קסמיה על הגבר, היא יכולה להביא לנפילתו ואף למותו.

כי גברים לפי האמונה העממית, מתפתים לנשים כאלה כמו זבובים. אם בשל יופיין ותכונותיהן ואם בשל מניפולציות ומזימות מכוונות מצידן, שהביאו להתאהבות שכזו.


#תולדותיה של הפאם פאטאל
את מוטיב האישה המפתה גבר ומביאה לאובדנו, מתחילה כבר חוה, שעליה ועל הנגיסה המפורסמת בתפוח נכתב בספר בראשית "נברא שטן עמה". אחריה הרסו את הגברים שלהן מדיאה בתיאטרון, דלילה את שמשון, שלומית שדרשה את ראשו של יוחנן המטביל, הלנה היפה שהביאה מלחמה על טרויה ופנדורה שפתחה את תיבת השדים.

יש עוד שפעלו לבד, אבל לפעמים הנשים הללו באות בקבוצות, כמו במקרים המיתולוגיים של המדוזות הקטלניות או הסירנות המפתות את יורדי הים בשירת המוות שלהן.

מהפולקלור והדתות ועד לאמנות, ספרות, קומיקס או קולנוע - ניתן למצוא ביטויים לנשים שכאלה כמעט בכל מקום, תקופה או הקשר תרבותי בעולם. אבל כמושג, הושרשה הפאם פאטאל בתרבות המערבית רק במאה ה-19.

במאה ה-20, בסרטי הפילם נואר ההוליוודיים של שנות הארבעים, נוצר ממש סגנון איפור שהותאם לפאם פאטאל של סרטי הפילם נואר. היות ואלה היו בעיקר סרטי שחור-לבן, עם שימוש מרובה בהצללה והארה ממוקדת, איפרו בהם את השחקניות כך שהאיפור ידגיש את הנשיות שלהן, בדגש על אזור השפתיים והעיניים ותוך הימנעות ברורה מצבעוניות מרובה.

על שמראה הפאם פאטאל, שנוצר בסרטי הפילם נואר השתמש במסקרה מודגשת, באייליינר שחור ועבה מעל העפעף, סומק מתון ושפתון כהה או אדמדם.


הנה דימויים של נשות פאם פאטאל:

https://youtu.be/OFgvkvjVN5Y


דמויות של נשות "פאם פאטאל" בקולנוע:

https://youtu.be/eUpIbZuWl6Q


השיר "פאם פאטאל" של לו ריד בביצוע של אורלי זילברשץ (עברית):

https://youtu.be/-3baw2_Z-PE


ניקו ו"מחתרת הקטיפה" בשיר המקורי של לו ריד:

https://youtu.be/NziBR8I4c48


לארה קרופט מ"טומב ריידר":

https://youtu.be/8ndhidEmUbI


וסיפורה של הפאם פאטאל:

https://youtu.be/tTBTOtfdn9M?long=yes
אייליינר
מה תפקידו של האייליינר באיפור?



אייליינר (eyeliner) הוא תמרוק, תכשיר איפור שמטרתו לייפות את העיניים. בימינו הוא נחשב אחד מתכשירי איפור העיניים הנפוצים ביותר.

מעצם שמו, חיבור של Eye ו-Line, מובן שהאייליינר משמש לצביעת האזור שמסביב לעיניים.

את האייליינר הקלאסי, המחמיא לכל צורת עין, מציירים בדרך כלל בכדי להדגיש ולהאריך את העין. אך למעשה, זהו שם כולל לסוגי מוצרים שונים שבעזרתם אפשר לצייר קווים באיזור העין.

בין תכשירי האייליינר, המגיעים במספר צורות אופייניות, בולטים עיפרון העיניים, אייליינר נוזלי, אייליינר ג'ל, אייליינר טוש ואייליינר קייק (cake liner).

כבר אלפי שנים שהאייליינר הוא מהתמרוקים הפופולריים באיפור עיניים. לידתו היא איפה שהוא במרחב שבין מצרים העתיקה, מסופוטמיה והודו העתיקה. באותם ימים הוא היה פשוט קו שחור מסביב לעיניים.

משערים כיום שבנוסף ליופי, בני התקופה ראו בו משהו המשמש להגנה על העור מהשמש. עוד סברה מעניינת ולא מפתיעה היא שבאותם ימים היו שראו באייליינר תכשיר שמוסיף מזל.

החל משנות ה-60 של המאה הקודמת, עם פריחתה של תעשיית הקוסמטיקה, הטיפוח והאיפור, החלו מגמות של שימוש באייליינר ובמסקרה. אלו יתפתחו עוד יותר באופנה הגותית ובפריחה של זרם הפאנק בסוף שנות ה-70 ותחילת האייטיז.

בעולם המודרני נשים רבות משתמשות באייליינר באופן כמעט יומיומי. בהשראת כוכבי פופ ורוק, לא מעט צעירים ובעיקר צעירות שאוהבים את סגנון האימו במוסיקה, אימצו אותו בהתלהבות.

גם בנות שרוצות מראה קשוח ופאנק-רוקיסטי כזה, שמות אייליינר כבד.

אחרות המעוניינות בפתיינות אייליינרית בסגנון עדות החתולים מושגת היטב עם אייליינר שחור ומשוך לצדדים, המרים ופותח את העיניים ומעניק להן ווייב מפתה ומסתורי משהו.


הנה האייליינר (עברית):

https://youtu.be/Hy9fHY-2m6g


המקצוען מסביר (עברית):

https://youtu.be/zCBUqos-5cQ


מדריך אייליינר (עברית):

https://youtu.be/kRXBFcN7zWM


חתולי (עברית):

https://youtu.be/tCfA39UKSgs


הדרכה מפורטת לאייליינר (עברית):

https://youtu.be/p8q72CAgIIQ


ושבלונות לאייליינר בצורות מיוחדות (עברית):

https://youtu.be/5p7WcVTG2jg


תופרת
מה עשתה התופרת פעם?



בעידן הנוכחי אנו קונים את הבגדים שלנו מחנויות בגדים ורשתות שיווק אימתניות. מרבית הבגדים הללו נוצרים במפעלי ענק רחוקים, המייצרים אותם בכמות אדירה ובמחירים זולים. בעולם מיוצרים כיום בכל שנה מעל 80 מיליארד פריטי לבוש.

בעבר זה היה אחרת. כדי לרכוש בגד חדש נאלצו אז אנשים לפנות לחייט או לתופרת (Dressmaker). האחרונים נהגו למדוד את מידות גופו של הלקוח במדויק ולתפור על פי מידה. לאחר שנגזרו חלקי הבגד, על פי מידות הגוף של המזמין, התופרת והחייט היו תופרים ביד את הבגד.

כמובן שהבגד היה אז יקר מאוד, הרבה יותר מאשר בגד רגיל בימינו. לאנשים רגילים, היו בימי הביניים בגד אחד ליום יום ובמקרה הטוב גם בגד חג.

הביטו בארון הבגדים שלכם ותראו את החלום של אנשי קדם, בעלי הבגד הבודד. יש לנו כיום כל כך הרבה בגדים כי מייצרים אותם בזול, הרחק מביתנו. כמעט כל הבגדים הללו הם לשנה שנתיים מקסימום ולכן אנו קונים ללא הפסקה. שלא יהיה חסר...

בעידן שבו תופרים מקצועיים תופרים עדיין רק בגדים מעטים, בעיקר חליפות לגברים ושמלות כלה, לייצור ההמוני של אופנה יש מחיר סביבתי עצום. עד כמה? - תעשיית האופנה היא התעשיה השניה הכי מזהמת בעולם, אחרי תעשיית הנפט. אנחנו קונים הרבה יותר בגדים ממה שאנו צריכים וכמויות אדירות כאלה של לבוש מחייבות המון אנרגיה - גם על קו הייצור, גם בהובלה עד אלינו ואפילו בהשמדה כשאיננו זקוקים להם יותר והבגדים הופכים לפסולת שאין בה עוד שימוש.


הנה תופרת דתית כמו פעם (עברית):

https://youtu.be/iKgTZbD4Eas


תופרת צעירה מסבירה על הציוד הנדרש (עברית):

https://youtu.be/CbQ6lXLZmiA


תופרת בעבודה (עברית):

https://youtu.be/3pZu-wZkXSw


שיר בקשה מימים רחוקים אל התופרת (עברית):

https://youtu.be/1BybTjKmPnE


והאופנה המהירה של ימינו ומחירה הסביבתי (עברית):

https://youtu.be/b0Y5lrEJOBA?long=yes
מה הצלליות תורמות לעיניים?



צלליות עיניים (Eye shadow) היא תכשיר איפור שנועד להוסיף קצת לעיניים מעט צבע, הדגשה ומרקם.

יש אומרים שצללית יכול להיחשב כל מוצר שמאפשר שימוש באיזור העין. כולל שימר, סומק, קונסילר וכדומה. ואכן, הצלליות לעיניים כוללות מגוון לא קטן של צבעים, מרקמים וגימורים שניתן לעשות בהם שימוש באיזור העיניים.

את הצללית אפשר אמנם למצוא בתור פורמולת ג'ל, כצללית נוזלית במיכל של גלוס ובצורה של עיפרון עבה, אך לצללית הקלאסית ישנן 3 צורות ומרקם עיקריים: צללית בצורה של אבקה בתפזורת, של אבקה דחוסה וכקרם.

"צללית בסיס", כשמה כן היא - הצללית העיקרית לאיפור כלשהו. אז אמנם היא הבסיס, אבל זה לא אומר שהיא בצבע גוף או אפילו בצבע בהיר כלשהו. צבעה מותאם לאיםור הרצוי. למראה מעושן שחור, למשל, צללית הבסיס תהיה שחורה.


#צבעים וגוונים
בעוד שצלליות בצבע גוף לרוב ישמשו לטשטוש כתמים מעושנים ולמראה נקי באזור העין, הצלליות הבהירות ישמשו להבהרה ויהוו מעין נקודת אור.

למראה מעושן יאופרו העיניים בדרך כלל בסגנון מעושן ובגוון כהה. למעושן שחור תשמש בדרך כלל צללית בסיס שחורה. למראה כזה נוהגות הבנות והנשים למרוח צללית כהה ולטשטש אותה באמצעות מברשת לעיניים.

להשלמת המראה המעושן או האפלולי, אתן מוסיפות לא פעם, לאחר מריחת הצללית, מעטה דרמטי משהו. שווה לעשות זאת באמצעות מסקרה בעלת צבע מודגש, המעבה ומאריכה את הריסים.


הנה הצלליות לעיניים (עברית):

https://youtu.be/PMT_2oPPA1w


צלליות קרם (עברית):

https://youtu.be/jRByORt_AOw


מברשת הצלליות (עברית):

https://youtu.be/WsAhFoDT0O8


והדרכה לצלליות העיניים של אסתי ביטון (עברית):

https://youtu.be/lm7rCe4rXX4?t=1m16s
מי היו האמזונות, שבט הנשים הלוחמות האגדי?



האמזונות (Amazons) היו שבט של נשים לוחמות, בעלות אומץ לב וידע רב באמנות המלחמה. על פי המיתולוגיה היוונית, הן הונהגו על ידי בנותיו של אל המלחמה היווני ארס.

על פי האגדה, היו האמזונות לוחמות מיומנות ביותר וחמושות בגרזני כסף ובמגני זהב. בזכות גבורתן ושליטתן בלוחמה, על האמזונות הצליחו לגבור רק גיבורים גדולים מהתרבות היוונית, דוגמת הרקולס ואכילס.

נשים לוחמות משבט הסרמטים, שחי בעבר באוקראינה של היום, הן אולי אחד המקורות לסיפורי המיתולוגיה היווניים על האמאזונות. ארכיאולוגים מצאו בחפירות בדרום אוקראינה אתרי קבורה של נשים רבות שהכילו חרבות, שריונים וחיצים.

מיתוס האמזונות המשיך ללוות את ההיסטוריה האנושית ועד היום הן משמשות מודל לגיבורות תרבות בידיוניות, נשיות אך חזקות ולוחמניות, כמו וונדר-וומן וזינה הנסיכה הלוחמת.


מיהן האמזונות והאם הן היו באמת קיימות (מתורגם):

https://youtu.be/iYL5CLJ2prA


על האמאזונות הלוחמות:

http://youtu.be/Nds_qITOyEY


גם בתרבות הסינית יש סימנים לאגדת האמזונות:

http://youtu.be/AvjvrVLOzIU


וסקירה על האמזונות:

http://youtu.be/Hjq31Xk1MZ8?t=1m27s&end=2m42s
ממתי השתתפו נשים באולימפיאדה?



האולימפיאדה לא הייתה ברבות השנים המקום הידידותי ביותר לנשים. המשחקים בעת העתיקה היו בעירום ופתוחים לגברים בלבד. על נשים נשואות נאסר אפילו לצפות במשחקים, מחמת צניעות. מי שנתפסו עושות זאת הוצאו להורג בהשלכה מההר הסמוך. במקומם הם נאלצו להשתתף במשחקים שהוקדשו לאלה הרה, אשתו של זאוס, אבי האלים היוונים ומי שמשחקי הגברים הוקדשו לו.

אבל אם שימש אז העירום תירוץ לשיתוף גברים בלבד, הרי שהתירוץ הזה לא התקיים בעת חידוש המשחקים בסוף המאה ה-19. היה זה פייר דה קוברטן, מחדש המשחקים האולימפיים ב-1896, שדחף למשחקים על טהרת המין הגברי בלבד. האולימפיאדה הייתה בעיניו "שיר הלל לספורט הגברי". תפקיד הנשים היה להריע ולהכתיר את המנצחים ולא להשתתף בתחרויות.

היה גם עניין בריאותי. במאות הקודמות האמינו שהרחם הוא האיבר הרגיש בגוף האישה. פעילות ספורטיבית עלולה לפגוע בו, בהתפתחות האגן וביכולת העתידית של האישה ללדת...

אבל היו נשים שהוכיחו שהאישה לא פחות טובה. באולימפיאדה הראשונה ב-1896 נעלבה רצת המרתון סטמטה רבית'י היווניה, על שלא נתנו לה לרוץ מרתון. היא רצה למחרת את כל המסלול לבדה.
4 שנים אחר-כך, במשחקי פאריס ב-1900, הורשו נשים להשתתף. שרלוט קופר הבריטית הייתה האישה הראשונה שזכתה במדליית זהב באולימפיאדה זו. אבל נשים לא משכו קהל וכמעט ואיש לא בא למשחקים שלהן, מה עוד שהותר להן להתחרות רק בגולף וטניס - אותם ענפי ספורט שלא יווצר בהם מגע פיזי בין המתחרים. המקרה של מרגרט אבוט מדגים עד כמה זה היה מוזר - היא שיחקה וניצחה בטורניר גולף ב-1900, מבלי לדעת שמדובר במשחק אולימפי. עד מותה ב-1955 היא לא ידעה שזכתה במדליית זהב אולימפית...

רשמית רק באולימפיאדת 1912 בשטוקהולם הורשו נשים להשתתף במשחקים. לקח המון שנים עד שהנשים סללו את דרכן לספורט העולמי. במשחקי פאריס 1924 היו כ-100 משתתפות, לעומת כ-3,000 גברים, במינכן 1972 השתתפו כבר מעל 1,000 נשים. היחס היה עדיין שישה גברים לכל אשה. רק ב-1976 חצו הנשים את רף 20% מסך המשתתפים באולימפיאדה.

במשחקים האולימפיים בלונדון 2012 היו 44% מהמשתתפים נשים. נבחרות ארה"ב וקנדה כללו יותר נשים מגברים! - בלונדון היו לראשונה כל ענפי הספורט פתוחים לנשים. באולימפיאדה זו השתתפו ספורטאיות בכל הנבחרות הלאומיות, כולל אלו של ארצות שמרניות כמו קטאר, סולטנות ברוניי וערב הסעודית.


הנה תולדות הנשים במשחקים האולימפיים ואף בספורט בכלל:

https://youtu.be/tA2-WOQOFM4


וסרט תיעודי קצר על הנשים בתולדות האולימפיאדה:

https://youtu.be/4eJVuwC6e0Q?long=yes
מי הייתה ביאטריס טינסלי?



ביאטריס טינסלי (Beatrice Tinsley) הייתה אסטרונומית וחוקרת היקום מניו-זילנד, ילידת אנגליה.

טינסלי תרמה רבות להבנת החלל בכלל ולהיווצרותן של גלקסיות בפרט. היא זכתה בפרסים שונים והצטיינה הן בלימודים והן במחקר. בשנים האחרונות לחייה היא לימדה וחקרה בארצות הברית, בעוד שבעלה ושתי בנותיה המאומצות נשארו בניו-זילנד.

היא הפכה בסוף חייה פרופסור לאסטרונומיה באוניברסיטת ייל, אך מתה בגיל 40 בלבד. המאמר האחרון שלה בכתב עת מדעי, פורסם שבוע לפני מותה.

ממשלת ניו-זילנד קראה על שמה בשנת 2010 את הר טינסלי. ההר נמצא ליד פיורד קפלר, הקרוי גם הוא על שם חוקר חלל מוביל, האסטרונום הנודע יוהנס קפלר.


הנה דודל שהוקדש לה על ידי מנוע החיפוש גוגל:

https://youtu.be/-UFSjZbVvmw


אסטרונומית מספרת על ביאטריס טינסלי:

https://youtu.be/ZJylzJZ8odY?t=57s


ועוד סיפורים על טינסלי:

https://youtu.be/CNZhUPFrevg
מיהי עזיזה מוסטפא זאדה?



יוצרת הג'אז המרתקת עזיזה מוסטפא זאדה (Aziza Mustafa Zadeh) היא מוסיקאית ממוצא אזרי, שמשלבת ג'אז עם מוסיקה מגוונת והשפעות שונות, מהמוסיקה הקלאסית ועד האוונגארד (מוסיקה נסיונית, חוקרת). היא נגנית וירטואוזית בפסנתר וזמרת מצוינת בעלת מנעד קולי גדול.

מוסטפא זאדה היא מהיוצרים הצעירים המעניינים כיום בעולם הג'אז, בעיקר בכך שהיא מגדילה את השפה המוסיקלית שלו ומביאה אליה חומרים חדשים. זהו תחום שהתחיל בסגנון הפיוז'ן, שבו חלחלו רעיונות והשפעות מכל רחבי העולם והסגנונות המוסיקליים אל תוך מוסיקת הג'אז.


הנה "ריקוד האש" של שלישיית עזיזה מוסטפא זאדה:

https://youtu.be/JA13_DAGA1g


שרה א-אקפלה עם בובי מקפרין:

https://youtu.be/kh06AO4D858


וקטע סולו אוריינטלי של עזיזה מוסטפא זאדה וההרכב כולו שמצטרף:

https://youtu.be/44kGvt8DyCc
האם היופי בפרסומות הוא אמיתי?



היופי שבפרסומות הוא במידה רבה המצאה של הפרסומאים, האנשים שמייצרים את הפרסומות. פעמים רבות אנו חושבים שהנשים היפות והגברים המדהימים שבפרסומות הם אנשים כל כך יפים, אבל האמת היא קצת שונה.

כשהם מוקפים ומאורגנים מראש לצילומים, על ידי אנשי מקצוע מעולים ומיומנים, דוגמת מאפרים, מעצבי שיער, צלמים, תאורנים ומעצבים, הדוגמנים והדוגמניות הם יפים, אבל הרבה יותר ממה שהם ביום יום שלהם.

לא מאמינים? - אז ברור שאיפור ושיער אתם יודעים להעריך, אחרי הכל מי לא מתאפקת והולכת לספר טוב מדי פעם. אבל אתם לא משערים אפילו מה יכולים לעשות ליופי מרכיבי צילום אולפן כמו כיוון או שינוי של תאורה והצללה.

וגם אחרי שצולמו מאות צילומים ומתוכם נבחר הצילום המוצלח ביותר, לא הסתיימה עבודת ה"מישלום" (מלשון מושלם) של הדוגמנים והדוגמניות. כי אחרי האיפור והתסרוקות המרהיבים והמאוד מתוחכמים, אחרי בבימוי, התאורה, הצילום ועיצוב התמונה, עכשיו מוכנסים לצילום המושלם שינויים בלתי אפשריים בעזרת תוכנות מחשב כמו "Photoshop" - שינויים, תיקונים, שיפוצים ופילטרים רבים, שיכולים להפוך אנשים למושלמים.

הבעיה היא שאחרי שאנו רואים פרסומות כאלה, עם דוגמנים כל כך יפים, יש לנו ודאי הרגשה שאנחנו לא מספיק יפים. אם רק נבין שזו אינה מציאות אלא המצאה של פרסומאים, או נגזרות של האנשים שצולמו שם - נוכל לאהוב את עצמנו הרבה יותר.

חשוב לזכור שיופי אנושי קיים, אבל הוא לעולם אינו הכל בחיים. לכל אדם יש את הצדדים היפים שלו ועל כל אחד מאיתנו למצוא ולטפח את היפה שבנו. לא רק האנשים היפים מבחינה חיצונית הם יפים וגם הם לא יישארו תמיד יפים. היופי החיצוני דינו להעלם ואז מתחילים לחפש בנו את היופי הפנימי, האופי והתכונות המיוחדות שהופכים אנשים למיוחדים ואהובים. הבה נשקוד גם על תכונות אלה ואחרים יראו את היופי שבנו גם אם מבחינה חיצונית איננו כה יפים כמי שהיינו אולי רוצים להיות.


הנה אישה רגילה שהופכת באמצעים הללו לאישה מושלמת:

https://youtu.be/rOoI8sN0bTM


100 שנות יופי בסרטון קצר אחד:

https://youtu.be/LOyVvpXRX6w


והרצאת טד של דוגמנית יפהפיה שמספרת בכנות על ההפרש שבין המראה שלה בחיים ובין המציאות ועונה על שאלות ששואלים אותה הרבה (מתורגם):

https://youtu.be/KM4Xe6Dlp0Y?long=yes
כיצד הפכה הנערה קייט בוש לאגדת הפופ הגדולה של אנגליה?



נערה צעירה וכישרון עצום. קייט בוש (Kate Bush) הייתה כל מה שאנגליה של שנות ה-70 צפתה שתקבל. צעירונת ללא כל ניסיון קודם, מתגלה בגיל 16 על ידי דייב גילמור, הגיטריסט של להקת-העל "פינק פלויד". הוא עוזר לה לממן את תקליטי הדמו שנשלחים לחברת התקליטים. זה רק עניין של זמן עד שהיא הופכת בבת אחת לכוכבת הכי גדולה באיים הבריטיים ואחת המצליחות בעולם כולו.

למעשה, אחרי שהיא התגלתה בגיל 16 והכנה של שנה וחצי להקלטות ועבודה על האלבום הראשון, היא מוציאה את הסינגל הראשון לרדיו. לפני כן חברת התקליטים מתעקשת על שיר אחר, אבל מגלה שהילדונת עם הכישרון הנהדר לכתיבת שירים מעולים היא גם עקשנית יותר ממנה. היא רוצה שהסינגל הראשון יהיה "אנקת גבהים" (Wuthering Heights), שמבוסס על הרומן בשם זה, ספרה היחיד של הסופרת אמילי ברונטה, ועל אהבתם העצומה והטראגית של גיבוריו קטי והית'קליף.

אבל הסיפור הוא שכל המפיקים, המוזיקאים והמומחים בחברת התקליטים אומרים לה שהיא טועה, שהשיר הזה ייכשל ואולי יכשיל את כל הפריצה שלה. היא מתעקשת והם נכנעים. מי אתם חושבים שצדק?

היא צדקה. השיר, שכמו רבים משיריה מושפע מעולמות הקולנוע והספרות, יוצא לתחנות הרדיו ובתוך ימים אחדים הופך ללהיט בסדר גודל שבריטניה שומרת רק לגדולים ביותר שלה. זה היה השיר הראשון אי-פעם, שנכתב על ידי זמרת אישה בבריטניה והגיע למקום הראשון במצעד המכירות. קייט היא צעירה, רגשית ובעלת שירה כנה וישירה. אבל כאן היא מתגלה כמוכשרת לא רק ביצירה, אלא גם בזיהוי איכות החומרים והייחודיות שלה, באיבחון מדויק של טעם הקהל ומאיפה צריכים לבוא הלהיטים שהיא תביא. עוד מעט תבינו כמה מוכשרת היא עתידה להיות.

בשלב הבא קייט מופיעה בתוכנית הטלוויזיה שמגדירה מיהו כוכב בשנים ההן ואכן - רגע אחרי הופעה בתכנית "Top of the pops" ברור שהיא פורצת בענק. למעשה, ביום שאחרי התכנית היא כבר סנסציה אנגלית, שכל הממלכה מדברת עליה. תוך כדי סבב הראיונות המתבקש, מגלה בריטניה שהיא אמנם צעירה מאוד ובעלת קול צעיר, אבל היא נושאת איתה סט של הבטחות. היא לא רק מוסיקאית מדהימה, כותבת מוכשרת ובהמשך גם מפיקה מוזיקלית מקורית ועצמאית. היא בטח לא רק יפהפייה ובעלת קול נהדר, אלא גם רקדנית מצוינת, שלמדה אצל הכוריאוגרף הגאון של דיוויד בואי, לינדזי קמפ. היא בעלת כישרון משחק, מימיקה של פנטומימאים ואם זה לא מספיק אז גם מרואיינת צעירה, חכמה, בטוחה בעצמה ודעתנית.

הדרך אל התהילה פתוחה. לא היה דבר כזה בבריטניה. במהרה מגלים הצהובונים של בריטניה שהזמרת החדשה גם תפסה לה תדמית אניגמטית ומסתורית משהו. היא לא כל כך מתערבבת, לא מאוד מתחככת ודי מתרחקת מהמדיה. מאז 1979 היא לא הופיעה. רק מקליטה. ייקח לה הרבה שנים להסכים להופיע שוב. היא מגדלת ילד ורוצה חיי משפחה שקטים בשבילו.

בשנת 2014 היא חוזרת לרגע להופיע, 35 שנה אחרי שפרשה מהופעות. צריך לציין ש-75 אלף הכרטיסים להופעותיה נמכרים בתוך רבע שעה?

כך או כך, אולי היא לא הופיעה, אבל במהלך השנים הכוכבת הענקית זכתה לשלל הישגים והייתה למי שהשפיעה על כוכבות רבות שספגו ממנה השראה, כולל ענקים וענקיות כמו ביורק, פי ג'יי הארווי, תאומי קוקטו וטורי איימס. ב-5 עשורים היא מוציאה מדי עשור אלבום שמדורג בין החמישה המצליחים ביותר במצעד הבריטי.

זה לא מספיק? - אז 11 מהתקליטים שלה נמצאים בין 50 האלבומים הנמכרים ביותר בהיסטוריה של בריטניה. רק אלביס פרסלי והביטלס זכו בבריטניה להישג דומה. וואו!


הנה סיפורה של קייט בוש:

https://youtu.be/p0716jHgNyU


אנקת גבהים:

https://youtu.be/-1pMMIe4hb4


בהופעה ב-1979:

https://youtu.be/A44wwRgzGuw


WOW - הלהיט שהגדיר זמרת שהיא תופעה והופעה מושלמת:

https://youtu.be/V8YgDaHpcXs


ראיון:

https://youtu.be/DJ29VcZeNDg


השיבה להופעות וההיסטריה על הכרטיסים להופעות שלה:

https://youtu.be/pqoZuXIcrfk


לקט מהופעות ב-2018:

https://youtu.be/_n0lJoX2kUU


הסיפור שלה:

https://youtu.be/t2qD6OQhRUU?long=yes


וסרט תיעודי על קייט בוש:

https://youtu.be/c4sLwt8mhZs?long=yes
מהו היופי ומה מושך אותנו אליו כל כך?



היופי (Beauty) של אנשים ובעלי חיים הוא עובדה מוכחת. יש יפים ויש פחות, או במילים נעימות יותר: יש יפים ויש נחמדים.

ליופי מרכיבים שונים. אלה גם הנעורים והבריאות שלנו שיוצרים את המראה היפה, אבל יש פרמטר אחר ומסקרן אף יותר. מסתבר שאנו מתוכנתים ביולוגית לראות את היופי בסימטריה של הפנים שלפנינו. אנשים עם מבנה פנים סימטרי נתפסים על ידינו בתור יפים יותר.

יופי אינו על-זמני. בכל חברה יש מודל יופי, שאולי משתנה במהלך הדורות אבל נוטה לקבוע אנשים עם תכונות חיצוניות מסוימות בתור יפים יותר ופחות יפים. נשים גבוהות, דקיקות, בעלות מראה נשי ועור לבן נחשבות כיום יפות במערב. אבל במזרח התיכון העריצו במשך מאות שנים נשים דשנות, בעלות איברים שופעים ולאו דווקא גבוהות. רזות נתפסו כעניות, לא בריאות ואף כדוחות. הכל עניין של זמן, מקום ותרבות.

הצצה וחקר על מודלים של מראה חיצוני שכאלה תוכלו לגלות בתגית "מודל יופי".

ומה ההשפעה של היופי עלינו? - מסתבר שמפגש מפתיע עם אדם יפה גורם לנו לסוג של חוסר נוחות ואפילו עצבנות. הסיבה קשורה בשחרור של שני חומרים שונים במוח. מצד אחד אנו נהנים, כי משתחרר לנו דופמין, המוליך העצבי שאחראי על העונג. מצד שני, המוח מפריש את הורמון הקורטיזול, שאחראי על המתח ומגביר אצלנו תוקפנות.


הנה היופי של אנשים ומה שהוא מחולל סביבו (עברית):

https://youtu.be/QKGl54GwzK4


היופי כקונספט מופלא (מתורגם):

https://youtu.be/-O5kNPlUV7w


יש מי שלא אוהבים את ההשתלטות של היופי על התרבות (עברית):

https://youtu.be/K3RUIclvS8o


והרצאת טד של דוגמנית יפהפייה על היופי החיצוני וכמה שאיננו הכל ביופי (מתורגם):

https://youtu.be/KM4Xe6Dlp0Y?long=yes


מהי המסקרה ומה היא עושה לריסים?



מסקרה (Mascara) היא תכשיר איפור שתפקידו להעניק לריסים מראה מודגש וטבעי ולהבליט בכך את העיניים.

את המסקרה מקבלים במיכל מוארך ובו מברשת סיבים בגדלים וצורות שונים. מניחים אותה על הריסים בעזרת המברשת, המעצבת ומגדירה כל ריס.

המסקרה מעבה את הריסים, צובעת אותם בשחור ומעניקה להם ולעיניים מראה דרמטי. הגוון של המסקרה הוא שחור עשיר והוא יוצר מראה עיניים מודגש ומאוד אלגנטי.

מבין תכשירי האיפור השונים, המסקרה היא בעלת תפקיד בסיסי וחשוב באיפור. אך בנוסף לכך יש גם מסקרות הידועות בתפקיד הקוסמטי שלהן. הן עושות זאת באמצעות חומרים שהן מכילות, השומרים על בריאות הריסים.

היסטורית, אגב, המסקרה היא מוצר איפור עתיק במיוחד. זה אלפי שנים שמשתמשים בתכשירים שונים ומשונים להבלטה וייפוי של העיניים. כבר הפרעונים במצרים העתיקה נהגו להשתמש בסוג של מסקרה קדומה.

בנוסף למסקרה השחורה ולמעגל הריסים בו עושים שימוש, יש גם מסקרה שקופה לגבות ומסקרה עמידה במים. ואגב, ה"רימל" הידוע כל כך הוא ממש לא שם של מוצר אלא שם של חברה ויצרנית מסקרה מסוימת, אחת מני רבות..

מעבר ליופי ועיצוב מעניקה המסקרה חיזוק, הגנה, טיפוח והזנה לריסים. יש בה בדרך כלל ויטמינים עשירים, חלבונים וסגולות היפו-אלרגיות שונות המסייעות בשמירה על מראה ואיכות הריסים.


#איך משתמשים?
רצוי למרוח את המסקרה מבסיס הריסים כלפי חוץ.

למי שמעוניינת במראה מודגש ודרמטי, אפשר לעשות את זה באמצעות מריחה של שכבת מסקרה נוספת.

מסקרות עמידות מאוד מומלץ להוריד בסוף היום ,עם שמן או עם מסיר איפור, כי אם נשארים איתן הן נוטות להזיק לריסים. יש גם כאלה שגם מקלחת מים חמים תוריד.

לעומת זאת מסקרה לא עמידה תנזל בדרך כלל במגע עם לחות או בנגיעה בה.


#מאיזה חומרים היא עשויה?
המסקרה מכילה ומורכבת מחומרים כמו שעווה, שמן אגוזים, פיגמנט המעניק לה צבע וסיבי ניילון.


הנה ה מסקרה וכך מייצרים אותה:

https://youtu.be/uHUREkt3yvA


כוכבת ממליצה על מסקרה שהיא מפרסמת (עברית):

https://youtu.be/QzlhKcty_7k


טיפ - לפעמים השינוי הוא דווקא ברקע של הריסים (עברית):

https://youtu.be/AKk49Mf3R5w


טכניקה מטורפת:

https://youtu.be/6w7kpxmXa_E


והמסקרות המומלצות ואיך להתאים (עברית):

https://youtu.be/oLukcBACE7A
מה עושות המקוננות?



בעולם העתיק נהגו לא פעם להזמין, כשמישהו מת, את הנשים המְקוֹנְנוֹת (Mourning women). מקוננות היו בדרך כלל נשים שנהגו לבכות על המת בתשלום. תפקידן היה לפייס את נשמות המתים, לבכות את מותם ולעורר את הרגשות של האבלים כדי שיוכלו להתפרק.

כבר בספר ירמיהו מוזכרות נשים כאלה, כמי שתפקידן המרכזי בטקסי האבל היה לקונן על המתים. גם ההלכה קבעה שצריך לשכור מקוננות. גם בימי הביניים המשיך להישמר הקשר שבין אבל, קינה והנשים שזה תפקידן, מעצם היותן חזקות ברגשות ובכוחות הנפש והרוח, בניגוד לגברים שכוחם בכוחם הפיזי.

המקוננות נהגו להגיע לבית המת, שם מת או שלשם הביאו אותו כדי להיפרד ממנו. על פי המעמד והיכולת הכלכלית שלה, הזמינה המשפחה מקוננת אחת או מספר מקוננות. המקוננת הייתה בוכה ומקוננת, שרה על הנפטר או המת (נפטר אומרים רק על יהודי).

המקוננות הטובות ידעו לחבר מילים של כבוד למת ואפילו להמציא להן לחן. כזו לדוגמה הייתה אהובה עוזרי, הזמרת הידועה ומי שמכונה במוסיקה הים-תיכונית "המלכה האם", שכבר בילדותה הייתה מקוננת מקצועית ואהודה על הקהילה התימנית בכרם התימנים בתל אביב. לא פלא שהלהיט הראשון והגדול ביותר שלה היה בעצם קינה לחייל, שהתפרסם והרטיט לבבות אחרי מלחמת יום כיפור.

אבל זה מנהג מוזר... למה צריכה משפחה שאיבדה כרגע את אחד מיקיריה, להזמין זרים כדי שיבכו על המתים שלה?

כי התפקיד המעניין של המקוננת הוא לשחרר לבני המשפחה את הבכי. קשה להתאבל ולבכות כשהאירוע רק קרה. יודע כל מי שמבין באבל שהבכי והכאב הגדולים מגיעים במשך הזמן, כשמתחילים לתפוס שהאובדן הוא לא רק עובדה אלא חוסר וגעגוע קשים.

המקוננת מסייעת לקרובי המת לשחרר את הכאב ולהתחיל להתמודד עם המוות. הבכי והקינה של המקוננות הוא מעין פתיחת שסתום של כאב, משהו שפעם, בעידן שלפני האיפוק המודרני, היה עדות לאובדן.

על אף שבתרבויות מסורתיות הוא עדיין קיים, מנהג המקוננות הוא עולם שהולך ונכחד. אמנם במדינות המתקדמות האבל הפך מאופק יותר ומנהגי האבלות בעולם המודרני כבר לא מחייבים בכי וצעקות אבל עדיין, רבים חשים רצון להתאבל כך.

כי הקינה מאפשרת איכשהו לאדם, להתעלות מעל לכאב הפרטי ולהשתתף ברגשות שהם משותפים לכל בני-האדם. ובכך הוא יכול ולו גם לזמן קצר, לא להרגיש בודד כל כך בעולם.

אולי משום כך חוזר מדי פעם ומתגבר המנהג של הקינה. אפילו באירופה, בה הוא שרד מאז העת העתיקה והחזיק עד המאה ה-19, הוא לא נעלם לגמרי. בבריטניה של ימינו, למשל, פועל שירות להשכרת מקוננים ומתאבלים (Rent-A-Mourne) מקצועיים, כשהתשלום הוא לפי שעות.


הנה מקוננת ותיקה מספרת את סיפורה:

https://youtu.be/hLUOmbrzNUk


מקוננות באי סרדיניה:

https://youtu.be/kJUQxelrZX4


המקוננת מספרת כיצד היא שולטת בסוד הקינה, הבכי והיגון להשכרה:

https://youtu.be/E5u2ntuK8no


מקוננות בלוויה בסיציליה:

https://youtu.be/8VevOqMPP5Y


בקניה יש גם מקוננים גברים:

https://youtu.be/xi3wSUjSv9Y


ולהיט הקינה הישראלי של הזמרת אהובה עוזרי "היכן החייל שלי":

https://youtu.be/Itta6IJg4rs
מהי גאיה, אמא אדמה, האלה הגדולה מבין האלילות?



גאיה (Gaia) הוא שמה ביוונית עתיקה של האדמה. במיתולוגיה היוונית ובעוד תרבויות זה גם שמה של אלת האדמה. גם היוונית הקדומה וגם השפה הרומית, בתור "טֶרָה מאטר" או "טֶלוּס" (Tellus), משמעותה "אמא אדמה".

קשה לדעת מה מקורה של האלה גאיה מכיוון שהספרות היוונית לא חשפה את תולדות האמונה שהביאה ליצירת המיתולוגיות השונות.

כך או כך, ביוון העתיקה שבועה בשמה של גאיה נחשבה אחת השבועות החמורות ביותר. אצל היוונים, אם נשבעת בשם גאיה אז שבועה כזו מחייבת אותך לקיים את ההבטחה בכל מחיר.

אבל "אמא אדמה" היא שילוב של שני ארכיטיפים מכוננים בתרבות האנושית. מצד אחד "אימא", האם שיולדת אותנו והיא תמיד שם בשבילנו ובזכרונותינו. ומצד שני האדמה, הארץ, המקום שמלווה את כל חיינו ובזכותו אנו חיים.

מהפרהיסטוריה ועד העת העתיקה היו אלפי אלילים ואלים שונים ומשונים. השפעות היו כל הזמן. סוחרים ונוודים הביאו אלים קטנים איתם ובני המקום העתיקו אותם, נתנו להם שמות משלהם או שיבשו את השם המקורי, המשיכו איתם וכך הלאה.

בתקופות קדומות היו הנשים חשובות לא רק בלידת ילדים, אלא גם כמקור המרכזי ליצירת המזון. לפי הארכיאולוגים נשים מלקטות היו הראשונות שגילו שניתן לזרוע באדמה ולגדל תבואה ולא רק להסתפק במה שהטבע נותן. משזיהו את התהליך של צמיחת הצמחים, הן למדו לאסוף זרעים ולהכין מהם לחם וכך החלו לגדל תבואה בעצמן.

כך החלה האישה הקדומה לעבד אדמה וללקט מזון ולהביא שפע למשפחה. משם נולד החיבור בין האישה לצמיחת החיטה, מה שיצר את המיתוס של שפע האלה הנשית. לאיטו הלך והתפתח המיתוס של "אלת האדמה" וממנו צמחו אלילות רבות ובעלות שמות שונים בתרבויות השונות: החל מגאיה, שעליה שאלת, אך גם אלילות כמו אשתר, אשרה, מה, אנאהיטה, אסטרטה ואחרות.

במקדשי האלה הוצבו בתור קישוטים, כלי חקלאות ואפיית לחם. היו שם מכלי אחסון לתבואה, דרך אבני הריחיים ששימשו לטחינת הזרעים לקמח ועד לתנורים שבהם אפו את הלחם. גם המתנות שהביאו הכוהנות לאלה היו לחם שאפו בשבילה כתודה על היבול החקלאי. ההשערה היא שזהו המקור של טקסי הלחם הנהוגים בכל הדתות המוכרות.

חשיבותם של האלילים הגברים, אגב, תעלה רק בתקופות מאוחרות יותר, כשתגבר חשיבותה של המלחמה. זה יקרה לאחר התקופה הנאוליתית, שבה לא נמצאו כל סימנים לקיומן של מלחמות של ממש.


הנה האלה הגדולה:

https://youtu.be/xbbXh1l7ukw


האלה גאיה במיתולוגיה היוונית:

https://youtu.be/s2GmO91jQ14


וכך בראה האלה גאיה את כדור הארץ:

https://youtu.be/tsHqBQkYcTQ
מהו השימר באיפור ואיך הוא מאיר את הפנים?



אם נרצה להשתעשע במילים נוכל לומר בחיוך שה"שימר" (Shimmer) הוא איפור מאיר פנים.

כי השימר הוא תכשיר איפור להארת עור הפנים. זהו חומר מבריק וזוהר, הבא בדרך כלל בצורה של קרם נוזלי ומוסיף אור לפנים, על ידי כך שהוא מעניק לעור הפנים בוהק מנצנץ.

המילה Shimmer באנגלית פירושה נצנוץ, או לנצנץ. ואכן, השימר משמש באיפור להוספת ברק וניצוץ לפניהם של המתאפרת או המתאפר.

מבין תכשירי איפור, השימר מגוון במבחר הגוונים שהוא מציע. רובנו מזהים אותו עם גוונים נוצצים כמו זהב, ברונזה ופנינה, אך בדומה לגווני הקונטור השונים, גם בו ישנם גוונים יותר לבנים וישנם זהובים והם באים בגוונים רבים, שכל אחד מהם מתאים לגוון עור אחר.


#מטרתו
מטרת השימר, בעל הגימור המבריק, היא להאיר את הפנים. הוא מוסיף להם טאץ' עדין של ניצנוץ בעור הפנים ומכניס לו זוהר וחיים.

האפקט המתקבל משימוש בשימר הוא מראה קורן. לא פעם מאפרים בו כל כך טוב, עד שהתוצאה מקנה לפנים זוהר כמעט מהפנט.

למי שמעדיפות עור פנים זוהר אך פחות ברק, יש גם שימרים בגימור מאט. הם אמנם יאירו ויעניקו מראה זוהר לאזורי השימר בפנים, אך לא יבריקו מדי על העור.


#מתי?
השימוש בשימר עדיף בשעות הערב. נשים רבות משתמשות בו לקראת יציאה לבילוי או למסיבה.


#איפה כן ואיפה לא?
את השימר מניחים בדרך כלל באזורים מובלטים טבעית בפנים. המרכזיים הם הנקודות הגבוהות של הפנים, דוגמת עצמות הלחיים, גשר האף, עצם הגבה וכדומה.

המקום שלא כדאי להניח שימר הוא מתחת לעיניים, מקום בו נמנע לשים אותו כי אין סיבה להבליטו בבוהק וניצוץ אלא בדרך כלל להיפך.


#בחירת גוון
מטרתו של השיר להאיר את הפנים ולהוסיף להם מראה זוהר. כך ראוי לבחור בו וזה צריך להיות הקו המנחה לכך.

לכן, כדאי להשאיר את בחירת השימר לבדיקה מדויקת ואישית של גוון עור הפנים. זו נעשית בדרך כלל בידי מקצוענים ועל בסיסה ניתן לדעת מהו השימר שישיג את המטרה החשובה בצורה מיטבית.


הנה השימר (עברית):

https://youtu.be/fYVQP0WuSAc


שלושה שימושים לשימר אחד:

https://youtu.be/9iMMlndqZbY


ופלטת שימרים מגוונת (עברית):

https://youtu.be/U08aD6N_ZnI
איך הפכה פטי בויד למוזה הגדולה בתולדות הרוק?
מי הפמיניסטית שרצה לנשיאות ארצות הברית במאה ה-19?
מהי השמלה השחורה הקטנה?
מהו המייק-אפ באיפור?
מי הזמרת שניצחה את המראה?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.