» «
מצנח רחיפה
איך זה לטוס במצנח רחיפה?



מצנח רחיפה (Paraglider) הוא כלי הטיס הפשוט והזול ביותר. הוא מעין מצנח, לרוב ללא מנוע, שניתן לטוס בו כמו במטוס קטן. זהו דאון שמצליח לטוס בעזרת לחץ האוויר שנכנס לפנים המצנח, כשהאוויר דוחף את המצנח לעלות מעלה.

במצנח הרחיפה יושב הטייס בריתמה שמחוברת עם טבעות ורצועות לכנפי הבד. גם כשאין מספיק רוח או כשדחיפת האוויר חלשה, יכול מצנח הרחיפה לרחף בבטחה ולנחות בבטיחות בשדה הנחיתה.

היתרון הגדול של מצנח הרחיפה הוא היכולת לשאת אותו מקופל בתיק ולהרכיבו בקלות יחסית, לפני הטיסה. מה שהופך אותו לסוג של "דאון כיס", שקל לשאת לכל מקום.


הנה מצנח הרחיפה הקל ביותר בעולם, שכולו מקופל לתוך תיק גב:

https://youtu.be/33nP5Rm0cu8


טיסה במצנח רחיפה בשמי ישראל (עברית):

http://youtu.be/fAovNEXssd0?t=9s


ומצנח הרחיפה מהזווית של הצנחן:

https://youtu.be/EmCoSWBE-VU


בואו לצנוח גם אתם:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes


ואם יש לכם אומץ לצנוח במצנח רחיפה עם הולנדי חמוד מצוק נישא:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
מטוס ימי
מהם מטוסים ימיים?
מה זה מטוס ימי?
מהו מטוס ימי?


מטוס ימי הוא מטוס שממריא ונוחת בחופשיות מעל מקווה מים, כמו ים או אגם וכדומה.

ישנם מטוסים ימיים על מצופים. אלה הם מטוסים ימיים שממריאים ונוחתים על מצופים, במקום גלגלים. ישנן גם ספינות מעופפות. ספינה מעופפת היא מעין ספינת טיס שממריאה באוויר. וישנם גם מטוסים אמפיביים שמסוגלים לנחות הן על המים והן על היבשה.


הנה מטוסי המים:

http://youtu.be/CjtnVn2-bMs


המראות ונחיתות של מטוסים ימיים על מצופים:

http://youtu.be/zdso6aTtD7U


מטוס ימי בסרט טבע:

https://youtu.be/NcsFGs3Unqk


ומטוסים ימיים מודרניים:

https://youtu.be/gQ-QHDt_6L0?long=yes
דאון
מהו הדאון?



דאונים הם מטוסים ללא מנוע. אלו הם כלי טיס כבדים מן האוויר, שלא כוללים מנוע או אמצעי הנעה אחר משלהם. הדאון ממריא בעזרת מטוס או כלי רכב שגוררים אותו, כדי להתחיל את הטיסה, או גולש ממישור גבוה ומשופע לעבר עמק.

הדאון שומר על יכולתו להמשיך ולעוף בזכות משקלו הקל ויכולתו של הטיס לתפוס זרמי אוויר חם. זרמי האוויר האלה הם שמעלים את הדאון כלפי מעלה ומאפשרים לו לטוס כך זמן רב ולמרחקים ארוכים יחסית.

לדאונים יש כנפיים גדולות ביחס לגוף הדאון. מבנה זה מאפשר לדאון לנסוק למעלה, על אף מהירותו הנמוכה. על אף המסורת, מוצעים כיום גם דאונים חדישים עם מנוע קטן שמאפשר להמריא או לסייע לדאון בטיסות ארוכות.

במלחמת העולם השנייה השתמשו בדאונים כדי לשלוח אספקה לכוחות המנותקים מהכוח העיקרי או כדי להנחית חיילים בשטח אויב. אך הדאון התגלה ככלי טיס מוגבל ביכולותיו הצבאיות והסתבר שקל לאויב לפגוע בו. החיילים נהגו אז לכנות אותו "ארון קבורה מעופף". לכן לא משתמשים בימינו בדאונים בצבא וכיום הם משמשים בעיקר לספורט והנאה.


הנה כתבה על חובבי הדאונים בישראל (עברית):

http://youtu.be/jt8nwED1vxo


סרטון שמראה כיצד מרימים את הדאון לאוויר:

http://youtu.be/KlovGBcJSBA


טיסה בדאון מודרני:

http://youtu.be/kqawMYEHW2c


הדאון במלחמת העולם השנייה:

http://youtu.be/YpttD-LXYuo


וכך נראית הטיסה בתוך דאון:

http://youtu.be/vLAbjLFnw6E
כלי טיס בלתי מאויש
מהו מזל"ט?



המזל"ט הוא כלי טיס בלתי מאויש, כלומר אינו נושא עליו בני אדם ואינו מוטס על ידי טייסים. יתרונו הגדול הוא בגודלו הזעיר שמאפשר לו לבצע משימות מבלי שיתגלה על ידי הנמצאים על הקרקע או מערכות של האויב.

את המזל"ט המציאו בישראל. זו הייתה שנת 1969 והמזל"ט היה האמצעי הזול והיעיל שבאמצעותו יכולה הייתה מדינה קטנה, צעירה ומוקפת אויבים להשיג מידע מודיעיני. ואכן, השיטה הישראלית למודיעין מעולה בסיכון נמוך של בני אדם, התפשטה לעולם כולו.

כלי טיס כזה מופעל לרוב מרחוק, על ידי מערכת נשלטת רדיו, אם כי כיום יש גם מזל"טים ממוחשבים שיש להן מערכות מובנות שמקבלות משימות מראש והמזל"ט שולט למעשה בעצמו, עד לחזרתו למקום השילוח, לאחר ביצוע המשימה.

רוב כלי הטיס הללו הם בשימוש מודיעיני של צבאות, אבל גם משטרה, בקרת תנועה, מחקר ושירותי אבטחה משתמשים במזל"טים כדי לשפר את היכולות שלהם.

מזל"טים משמשים כיום במשימות ריגול והשגת ידיעות בעורף האויב, שכן הם מאפשרים ביצוע משימות מסוכנות, ללא סיכון של חיי אדם.


הנה תולדות המזל"ט בעולם (עברית):

https://youtu.be/cO2l4KlWUKc


סטודנטים להנדסה הבונים מזל"ט בעצמם (עברית):

http://youtu.be/kjG9ffT8oSA?t=10s


והימים בהם הומצא המזל"ט (עברית):

https://youtu.be/DTPyHH2Bmsc?long=yes

כלי טיס

חליפת התעופה
מי האיש שטס באוויר עם חליפת תעופה בלבד?



לאיב רוסי, הידוע בכינויו "ג'טמן", יש חליפת תעופה אישית, שעימה הוא טס באוויר כמו מטוס. הוא עדיין לא יכול להמריא ולנחות איתה (זה ידרוש פיתוח מתקדם יותר), אבל הוא מגיע עם חליפת התעופה המשוכללת הזו למהירות טיסה של כמעט 400 קמ"ש!


הנה טיסתו של רוסי עם חליפת הטיסה:

https://youtu.be/qZjDmgYp8ug


עם חברים:

https://youtu.be/pNaZCDhvh88


וסרטון תיעודי על האיש ופועלו (מתורגם):

https://youtu.be/x2sT9KoII_M?long=yes
מטוס מסוק
מהו מטוס-המסוק המחבר בין מסוק ומטוס קרב?



החברות בואינג וסיקורסקי מפתחות בימים אלו את מסוק-מטוס העתיד, שיחליף את מסוקי הבלק הוק ואת מסוקי התקיפה מסוג אפאצ'י.

מדובר במטוסי קרב שיודעים להמריא ולנחות ללא כל צורך במסלול, ממש כמו מסוקים. היתרון הגדול בכלי טיס שיש לו את היתרונות של מסוק ומטוס בו-בזמן הוא גם צבאי וגם כלכלי, אבל בראש ובראשונה הוא יתרון מבצעי - זה לקבל שתי יכולות מבצעיות, של מסוק ושל מטוס קרב למשל, בכלי תעופה אחד.

למשל מטוס ה-X2 שהוא שילוב של מסוק ומטוס וגם המתחרה המוצלח שלו, מטוס ה-V-22, שניהם מסוקי-מטוס משוכללים ובעלי יכולות של נחיתה אנכית ויכולות ניווט מצויינות.

מה שמאפשר את היכולות הללו הוא בעיקר הרוטור הייחודי של מטוסי מסוק שכאלה, כלומר המדחף עם הלהבים המסתובבים שיש בכל מסוק, אבל כאן הוא יכול להסתובב ולתפקד גם לטיסה אופקית וגם להמראה ונחיתה אנכית.

וגם ה"אקס טיוב", מסוק מטוס ה-X3 החדש של איירבוס, הציב שני רוטורים עליונים מקבילים ותחרות קשה לאחרים.


הנה יתרונות המטוס-מסוק V22 (עברית):

https://youtu.be/q8DkwcAcy1c


מטוסי-מסוקי X2 החדישים והמשולבים, עם הרוטורים המתכווננים למעלה ולמטה:

https://youtu.be/dHzH21-TkL8


הטכנולוגיה של המסוק המהיר ביותר - הסיקורסקי X2:

http://youtu.be/gK7ktLXhq88


וה-X3 ה"אקס טיוב" שמומחים אומרים עליו שהוא "עומד לשנות את עולם התעופה":

http://youtu.be/cPYKktIdvoM
רוטודיין
מה היה הרוטודיין המהפכני שהכזיב?



נסיונות שנעשו בעבר, לפתח כלי תעופה שישלבו רוטור ראשי להמראות ונחיתות, ביחד עם מנועים שהורכבו על הכנפיים הקצרות לטיסות רגילות רגילות - לא היו מוצלחים במיוחד.

יעיד על כך הנסיון של הפיירי רוטודיין (Rotodyne), כלי טיס מתוצרת בריטניה, שהציע שילוב מדהים בין הליקופטר, מטוס ואוטובוס.

הרוטודיין שילב רוטור ראשי, כמו זה של ההליקופטר, לצד מנועי טורבו-פרופלור, שהורכבו על הכנפיים בדומה לאלו שנהוגים במטוסים ובטיסה רגילה.

הפיירי רוטודין היה משהו בין מסוק גדול ובין מטוס שהקדים את זמנו. הוא תוכנן ונבנה על ידי חברת פיירי תעופה ויועד הן ליישומים צבאיים והן מסחריים. אבל בפועל הוא נכשל, לא הצליח לתפוס את מקומו בשוק התעופה ונותר הבטחה שלא מומשה.


הרוטודיין, כשילוב היברידי מרתק בין אוטובוס, הליקופטר ומטוס:

https://youtu.be/O66hwD5l1lo


הוא היה היחיד בתקופתו עם המראה אנכית:

https://youtu.be/u4Z1UnRZDyo


הוא לא היחיד שהציע רוטור מעולם ההליקופטרים ומנועים של מטוס:

https://youtu.be/5SZhKrAYs6Y


וסרטון שמנסה לנתח את הכישלון של מטוסי הנוסעים עם רוטור ההליקופטר?

https://youtu.be/dkJOm1V77Xg?long=yes
DC3
כיצד שינה מטוס ה-DC3 את עולם התעופה?



מטוס ה-DC3 הוא אולי המטוס המעניין ביותר בתולדות התיירות. עד שהוא נולד הייתה הטיסה עניין יקר במיוחד, שרק עשירים מופלגים נהנו ממנו. המטוס הזה נולד בכלל מה-DC2 שהיה מטוס עמיד, מהיר ומוצלח מאוד. הייתה זו חברת תעופה שהזמינה אצל חברת מקדונלד - דאגלס, המתחרה הגדולה של בואינג המצליחה, מטוס נוסעים גדול ומהיר יותר.

התוצאה הייתה מטוס מהיר יותר, שהטיס כמעט פי 2 נוסעים מקודמו (22 לעומת 12 ב-DC2) ואגב כך, כמעט ולא הגדיל את תצרוכת הדלק שלו. מכאן באה ההצלחה הכלכלית האדירה של המטוס החדש. כרטיסי הטיסה הוזלו משמעותית בו, כי ניתן היה להטיס בו המון נוסעים ולעשות זאת במחיר כמעט זהה למתחריו וקודמיו. מכאן למעשה, הגיעה הטיסה גם למעמד הבינוני. המוני אנשים שבעבר לא יכולים היו לחלום על טיסה, לפתע מצאו את עצמם עם מזוודה על המטוס, בדרך לחופשה בארץ רחוקה.

אגב, מכאן גם נולד מקצוע הדיילת, עם ההצלחה של מטוס ה-DC3. בתור מטוס שהטיס יותר מפי 2 מהמתחרה היחיד שלו, היו צריכים מי שיטפל, יזין וישרת את 22 הנוסעים שבו. נשים רבות מצאו את עצמן במקצוע חדש לחלוטין - הדיילת. המקצוע הזה משך אליו המוני נשים שגם כך לא היו משופעות במקצועות שיכולות היו לעסוק בהם באותה תקופה. אולי לא פמיניזם, אבל בכל זאת התקדמות מסוימת לכיוונו.

גם גיבור מלחמה היה ה-DC3 הזה... כי במלחמת העולם השנייה הפכו האמריקאים את המטוס הפופולרי למטוס נושא גייסות. כאן הם יקראו לו דקוטה. גם כאן הוא הפך מיד להצלחה מסחררת, כי זה היה מטוס עמיד במיוחד, שכמעט שום דבר לא הפיל אותו והוא צלח מבחנים אינסופיים במצבים קשים וברגעי מלחמה.

כמובן שאחרי המלחמה נמכרו המוני דקוטות מעודפי הצבא, ליותר מ-100 מדינות שרכשו אותם בגרושים ונהנו מאוד מהמטוסים האמינים והמצוינים האלה. במקומות רבים בעולם הוא עדיין טס! בזכותו הפכו הטיסות לזולות מאי-פעם והתיירות העולמית החלה להמריא אל השמיים, תרתי משמע!

אז ניתן לומר בקלות שה-DC3 היה מטוס גבר, גיבור ומתגבר גם יחד!


הנה סיפורו של מטוס ה-DC3 (עברית):

https://youtu.be/E7PwRbbvZ_M


פירוק מטוסים
איך ממחזרים מטוסים?



בעיר רוזוול שבארצות הברית ממוקם אחד ממפעלי הפירוק הגדולים בעולם למטוסים. כאן מפרקים ושוברים את גופי המטוסים הגדולים למתכת.

אבל מדוע מפרקים מטוסים שנראים בסדר גמור? - התשובה פשוטה. לכל מטוס יש את מספר הפעמים שמותר לטוס בו, עד שייכנס לאזור הסכנה, שלב בו יש חשש סביר שגוף המטוס לא יעמוד בלחץ האוויר האדיר, בגבהים בהם הוא טס. זאת מכיוון שהמטוס התבלה והתיישן מדי ולעיקר הבלאי אחראים בדיוק אותם לחצים עצומים שכבר חווה בטיסותיו הרבות.

אז המראות קשים, במיוחד לחובבי תעופה. כמו טורף גדול, שובר ומנתץ הטרקטור עם הזרוע האימתנית את מה שהיה פעם מטוס גדול.

בקצה המסלול ברוזוול ניצב לו בגאון המטוס האדום של אגדת הרוק אלביס פרסלי. הוא נותר שלם, שנים רבות לאחר שאלביס עצמו מת. איש לא מסוגל לפרק כאן את המטוס של האגדה האמריקאית הגדולה והוא ממשיך לחנות כאן ולהמתין למוזיאון או מיליונר שיחליט לקנותו.


הנה הסיבות שמפרקים וממחזרים מטוסים:

https://youtu.be/g8Uu_8lVT00


פירוק של מטוסים למיחזור המתכת והמטוס האדום של אלביס פרסלי שנותר שלם:

http://youtu.be/K21WZK3Zck0


לפעמים יש מי שבאים לרכוש אותם לשימוש:

https://youtu.be/2sXoNwnxfhY


אחרים מוסבים לכל מיני שימושים, כמו בית:

https://youtu.be/0H2Wvvd69L0


תהליך הפירוק באריזונה:

http://youtu.be/UEPDgSUCVbw
מה זה רחפן?



הרחפן, (Drone) בעברית תקנית "רב-להב", הוא מעין הליקופטר זעיר ולא מאוייש, בעל 4 מנועים, המרחף באוויר ויכול לצלם, לעקוב, להעביר דברים לא כבדים וכדומה.

רחפן יכול להיות עצמאי ומתוכנת מראש, כמו רחפני התובלה שחברות שונות שבראשן חברת המסחר האלקטרוני אמזון מתכננות להעביר באמצעותם את המוצרים שנרכשו מהם אל בית הלקוח.

רוב הרחפנים בימינו הם רחפנים שמופעלים בשלט רחוק. כך יכול המפעיל לשחק בלהטיס אותם בתור שעשוע, או להפעילם ממוקד שליטה, לצורך מעקבים, משימות ריגול, צילום ואף חבלה.


הנה תולדות הרחפן המודרני (עברית):

https://youtu.be/O5hVwPjjGHo


רחפן בעבודה (עברית):

http://youtu.be/6WKOCWNRO-8?t=17s


המראות שהוא יכול לתעד:

https://youtu.be/WHnOTKUX_X0


כך מטיסים את הרחפן עם שלט רחוק:

https://youtu.be/XdlmoLAbbiQ


המשטרה משתמשת ברחפנים לאכיפת החוק (עברית):

https://youtu.be/2nv4NS3wPEM


ארכיאולוגים חוקרים קווי מתאר של אתרי עתיקות (עברית):

https://youtu.be/r1RY8kM8eKQ


מראות מהרחפן ב-360 מעלות:

http://youtu.be/TyvgldPagxU?qr=yes


והרצאת טד מתורגמת על רחפני העתיד:

https://youtu.be/RCXGpEmFbOw?long=yes
מהן הספינות המעופפות?



ספינות מעופפות הן סוג של מטוסים ימיים גדולים, שהיו נפוצים בתחילת המאה ה-20. הם שימשו למשימות של למשימות של סיור וריגול, אספקה למקומות מבודדים וחילוץ אנשים.

ספינה מעופפת היא מטוס ימי שכמו באוניה, צף באמצעות גוף המטוס עצמו. הספינות המעופפות בנויות בצורה כזו שבנחיתה על המים הן צפות ולכן מותקנים על כנפי הספינה המעופפת מצופים קטנים, שמייצבים אותה על פני המים ומקנים לה שיווי משקל.

הספינה המעופפת הייתה רעיון הגיוני באותה תקופה. שדות ההמראה והנחיתה אז היו עדיין מסוכנים. הידע על יצירת שדה תעופה בטוח היה עדיין מועט מאד. בניגוד למצב זה של שדות תעופה יבשתיים, היו המים, במיוחד מי האגמים השקטים, מקום הגיוני לנחות ולהמריא ממנו.


הנה סיפורה של אחת מסוגי הספינה המעופפת (עברית):

https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY


ספינה מעופפת מביאה צידה ליחידות אמריקניות במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/0RL9ZKTNHwY


כך המטוס הימי הזה ממריא:

https://youtu.be/ySczmKPLGOo


"הספינה המעופפת" DO X:

https://youtu.be/dwPRGFN-TVA?t=2m


ספינות מעופפות מסוג "הסאנדרלנד הקצר":

https://youtu.be/lFH2OZD-TcU


ותולדות הספינה המעופפת בסרטון תיעודי:

https://youtu.be/-f906Sy79hA?long=yes
מהו המבצר המעופף B17?



המפציץ כבד מתוצרת ארה"ב, B-17 שכונה "מבצר מעופף" היה כלי הטיס הטוב ביותר במלחמת העולם השנייה. הוא שימש להפצצות כבדות על יעדי האויב והיה מהגורמים החשובים לנצחונן של בנות הברית ובראשן ארה"ב במלחמה כולה.

למעט פצצות האטום שהוטלו במלחמה על ערי יפאן, היווה המבצר המעופף את גורם ההרס הגדול ביותר - הוא הטיל במהלך המלחמה כולה מעל 600 אלף טון של פצצות על המתקנים והערים של מעצמות הציר ובראשן גרמניה הנאצית.

המבצר המעופף היה חדשני לזמנו בכך שהיה המפציץ הראשון עם 4 מנועים. היה בו כוח אש עצום, כיוון שהיה בכל מטוס B17 גם מאגר עצום של פצצות וגם צריחי מקלעים ששימשו את הטייסים להגנה עליו מפני מטוסי היירוט של האויב.

גם את חיל האוויר הישראלי שימשו 3 מטוסי מבצר מעופף, שנרכשו והופעלו במהלך מלחמת השחרור. אחד מהם אף הפציץ את ארמון המלך המצרי פארוק.


הנה סיפורו של ה-B17, "המבצר המעופף" (עברית):

https://youtu.be/T_VsKsC-rVU


המבצר המעופף בסרטון נדיר ממלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/zp1teqL-TLc?t=30s


על המטוס הזה התרחש אחד מביטויי הרעות וההקרבה מהיפים בהיסטוריה:

https://youtu.be/ddNAh3DCvZM


סרטון אנימציה המדמה את קרבות האוויר והפעולות של ה-B17 במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/d3S5CAXDtdk


מבצר מעופף לאספנים:

http://youtu.be/wOzYR6ZRMnw


וקדימון לסרט על טייסת של "מבצר מעופף" במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/gRjhgTqOuU4
מהו כלי התעופה הגדול ביותר שנבנה אי-פעם?



כלי הטיס הגדול ביותר בכל הזמנים היה ספינת האוויר הגרמנית "הינדנבורג" (Hindenburg). הצפלין הזה, 245 מטרים אורכו, היה באורך של 3 מטוסי נוסעים בני זמננו!

היה לצפלין הינדנבורג שלד מתכת פנימי, שתמך במבנה הענקי שלו, אך בקושי 70 נוסעים יכולים היו לטוס בו. כמו בספינה ששטה על הים, גם תא הנוסעים שלו הכיל גם תאים פרטיים לנוסעים וגם שטחים ציבוריים לצפייה על הנוף, לאוכל ולמפגש חברתי בין הנוסעים.

אבל גז המימן שהרים את ספינת האוויר הזו לשמיים, היה גם מרכיב דליק ומסוכן מדי. כשהוא נשרף, יצר הגז הרב, שאוחסן ב-16 מיכלי הגז של ספינת האוויר הנאצית, שריפה עצומה שהרגה רבים מהנוסעים.

לאחר שההינדנבורג התפוצצה וחלק גדול מנוסעיה נהרגו, לא נבנו והוטסו יותר ספינות-אוויר שכאלה.


הנה ספינת האוויר הינדנבורג ואסון השריפה האיומה שסימן את סוף עידן ספינות האוויר:

http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U


גודלו ומשמעותו של הצפלין:

https://youtu.be/LyaYaFzSPac


סרט עם תוספת צבע של ההינדנבורג:

http://youtu.be/JSuR2IgnimA


המבנה של ההינדנבורג, גודלה העצום ומדוע היא התפוצצה?

https://youtu.be/VJy17qZmhjE?long=yes


ועידן ספינות האוויר שההינדבורג סיים:

https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?long=yes
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


היורופייטר טייפון נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


ומצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk
איך פועל מטוס תדלוק?



מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.

התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.

אחד ממטוסי התדלוק המוכרים בעולם היה הבואינג KC-135 סטרטוטנקר (Boeing KC-135 Stratotanker), ששימש במשך שנים רבות לתדלוק ותובלה בליל האוויר והצבא והאמריקאי, כמו גם בחילות אוויר נוספים.


#סוגי תדלוק אווירי
ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:

שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".

שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.

יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".

שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.


הנה תולדות התדלוק האווירי (עברית):

https://youtu.be/NsgjDLc3YOs


הסבר על התדלוק האווירי בארץ:

https://youtu.be/YV_1TDcA618


כמה דברים על התדלוק האווירי:

https://youtu.be/IMkWy4b7w-Y


מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":

https://youtu.be/k56OoEbuJEk


עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר (מתורגם):

https://youtu.be/bsGs0TuKB6k


מטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל":

https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c

כך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של מטוס התדלוק B52:

https://youtu.be/UFqRp0r0fNY


ותדלוק מטוס קרב בחיל האוויר הישראלי:

https://youtu.be/JW1lHcbIXYM
למה משתמשים במסוקים?



מסוק או הליקופטר (Helicopter) הוא כלי טיס שיכול להמריא ולנחות בכל מקום, ללא צורך בשדה תעופה. למסוק יש כנפיים מסתובבות מעליו וכך הוא יכול לטוס באוויר למעלה ולמטה. כושר התמרון שלו וההגעה לכל פינה הוא התכונה הכי חשובה של המסוק ובזכותה הוא מצוין גם לשימושים צבאיים וגם למגוון צרכים אזרחיים.

המסוק משמש לנשיאה של אנשים וציוד גם בצבא וגם לצרכים אזרחיים, כמו העברת עובדים למקומות מבודדים והובלת אספקה לאתרי עבודה רחוקים ועוד. ישנם מסוקים המשמשים למרדפים ומעקב, כמו מסוק המשטרה, למשל, שמדווח על פקקי תנועה ומאפשר לשדר ברדיו מידע על דרכים פנויות שכדאי לנהגים לנסוע בהן.

לצורכי הצבא פותחו מסוקי תקיפה, המצוידים בתותחים מיוחדים ובשלל כלי נשק שהותקנו עליהם. מסוקי התקיפה הם כלי נשק אוויריים לכל דבר, שיכולת התמרון שלהם וכוח האש המסיבי מסייעים ללוחמה מדויקת באויב.


הנה המסוק המודרני:

http://youtu.be/PN1BV11hVzI


דגמי מסוקים מוקדמים:

https://youtu.be/OVmB2cAqGi4


כך מטיסים הליקופטר:

http://youtu.be/x8tslDHX4jg


יש טייסי מסוקים שיודעים לעשות עם המסוק פעלולים מדהימים:

https://youtu.be/xtZpcUj_wqQ


מסוק לאדם אחד, שפותח לפני המון שנים:

https://youtu.be/1oYS_5SgU_0


וההליקופטרים המהירים ביותר:

https://youtu.be/z4-UYWaSxPQ?long=yes


בואו לטוס במסוק מעל העיר האוסטרלית סידני:

https://youtu.be/Po9PYGw0X28?qr=yes
מהו ההליקופטר?



המסוק (Helicopter) היה "חלום של דורות"- אמר פעם אחד מגדולי מהנדסי המסוקים, מיכאיל מיל הרוסי. הוא כיוון ל"מרבד המעופף", אותו שטיח מעופף שהיה מעין פנטזיה מזרחית להתעופפות באוויר.

ואכן, המסוק הוא מכונת טיסה נהדרת. הוא לא זקוק למסלול או לשדה תעופה ולכן הוא גמיש ונוח בהרבה ממטוסים שזקוקים להם.

כי יתרונו הברור של המסוק על פני מטוסים רגילים הוא יכולת התמרון המצוינת שלו במרחב האווירי והיכולת להגיע ולנחות כמעט בכל מקום אפשרי. בעוד שמטוס צריך לנחות על מרחב נחיתה גדול ופנוי, כמו שדה תעופה או במקרה של מטוסים ימיים - על פני המים, המסוק יכול לרחף מעל לנקודה כלשהי ולתמרן בצורה מעולה וכך הוא מסוגל לנחות ולהמריא בצורה אנכית (למעלה ולמטה בקו ישר) על כל משטח נחיתה אפשרי וכמעט ללא דרישות או מגבלות מקום.

הדבר הופך אותו לכלי נשיאה של משאות, כלי לפינוי חיילים ולא פחות חשוב - פינוי נפגעים משדה הקרב וגם לכלי טיס לתקיפה, שמסוגל לזוז באוויר לצדדים, לפנים ולאחור, כמעט ללא מגבלות ולתמרן בצורה טובה ביותר.


סיפורו של מיכאיל מיל, יצרן המרבדים המעופפים והמדהימים של ברית המועצות (עברית):

https://youtu.be/rcy49L8Kgt4


תחנות הרוח על גלגלים - המסוקים של שנות ה-20:

https://youtu.be/OVmB2cAqGi4


מסוק היסעור בישראל:

http://youtu.be/0Bvd7JWevUE


מסוק התקיפה אפאצ'י:

http://youtu.be/N73-6xVSUrA


הליקופטר חדשני שלא דרוש לו אפילו טייס:

http://youtu.be/undX_rxY-dQ


מסוק הקוברה המדהים (עברית):

https://youtu.be/IwFJmvJ6abs


ומה מסוקים יודעים לעשות היום בשביל הכוחות המזויינים:

https://youtu.be/85uVhZpm2pU


איך כדור פורח עף?



כדור פורח הוא כלי טיס המורכב מבלון גדול, מלא באוויר חם או גז לצורך עילוי. הכדור הפורח והבלון הפורח מתרוממים משום שהאוויר החם שבתוכם קל יותר מהאוויר הקר שבחוץ. בתחילת ימי הכדורים הפורחים, חומם האוויר שבהם על ידי תנור, שמילא את הכדור באוויר חם והעלה אותו לשמיים. כל עוד נשאר האוויר חם, המשיך הכדור לטוס גבוה. בהפסקת חימום האוויר ירד הכדור הפורח לאדמה.

הכדורים הפורחים הראשונים היו התבססו על אוויר חם, עם להבה שיצרה עשן חם בתחתיתם. הסכנה בהם היתה גדולה בשל נטייתם לעלות באש בזמן הנחיתה. כיום נוטים להשתמש בגז שהוא מסוכן פחות מאוויר חם ולהבת אש.


הנה סרטון שמסביר כיצד כדור פורח עף:

http://youtu.be/VLlJXfPWbV8


חוויית הכדורים פורחים שמעל 100 מהם עפים בכל בוקר בחבל קפדוקיה שבתורכיה:

http://youtu.be/QyxOP3uK1U4


טיסה בכדור פורח בישראל:

http://youtu.be/OQZwstB0M5s


וראו כיצד יוצרים כדור פורח משקית ואוויר חם (עברית):

https://youtu.be/1xXA7zPKemQ


ובואו לעוף בכדור פורח:

http://youtu.be/0RPurvYriHI?qr=yes
מהו מטוס הזירו היפאני?



זירו (Zero A6M) היה מטוס קרב יפאני, בעל מוניטין אגדי, מהמטוסים הטובים בזמן מלחמת העולם השנייה ובהיסטוריה של התעופה הצבאית בכלל. נתוניו ההנדסיים פרצו דרך ולקחו את עולם מטוסי הקרב כמה צעדים קדימה.

את המטוס המושלם תכנן אחד מבכירי המהנדסים של חברת מיצובישי, ז'ירו הוריקושי. הוא היה רק בן 34 כשהחל לתכנן את ה-Zero, בראשותה של קבוצת מהנדסים צעירים ומבריקים. החבורה החלה לפתח מטוס קל יותר מכל קודמיו, בעל שלדת אלומיניום, קלה במיוחד. השיטות התכנוניות שלהם כללו לא מעט עורמה. תוך שהם מתחזים לקניינים, המעוניינים לרכוש מטוסים עבור יפאן, הם ריגלו במפעלי מטוסים בכל העולם, גנבו רעיונות ותיעדו ידע ומידע שקיבלו בסתר, כשכל זה משמש בסתר, לתכנון ולפיתוח הזירו.

התוצאה הייתה מדהימה. הזירו שקיבל את הסימון A6M, נכנס לשירות ב-1940. הוא היה מטוס קרב קטן ויפה, קל כנוצה, מעוצב בקווים נקיים, קל ומהיר להפליא, אבל זה לא היה הכל. עם טווח של 2,200 ק"מ, יותר מהטווח של מרבית מטוסי הקרב גם בימינו, כשהוא אוחז בכושר תמרון מעולה ויכולות ניהול קרב אוויר מצויינות, הוא היה בפשטות למטוס הקרב הטוב בעולם.

כך יצא שה-Zero היה מהמטוסים החזקים בזירה ועתיד לעשות חיים קשים מאד לטייסי האויב. הטייסים היפאניים לא היה פראיירים. לאחר שצברו ניסיון עצום במלחמה נגד סין, הם התגלו כמיומנים מאד בקרבות אוויר. ביחד עם כושר התמרון של הזירו והזריזות שלו ותוך שהם מפחידים את טייסי בנות הברית בתרגילי אירובטיקה מבלבלים ושחצניים, שבצעו אגב תוך כדי קרב, הם הורידו לא מעט מטוסי ספיטפייר בריטיים, שנפלו כמו זבובים.

מטוסי הזירו הללו תקפו בהמוניהם, בין השאר, את פרל הארבור, במתקפה שגרמה לארצות הברית להיכנס למלחמה נגד יפאן. המודיעין האמריקאי כל כך הופתע מכמות מטוסי הזירו שתקפו אותם, עד שהעריכו שליפאן יש המון נושאות מטוסים. הסיבה היא שאיש לא האמין שמטוסי קרב יכולים להגיע כל כך רחוק ללא שדה תעופה כזה בסביבה.

ואכן, בתחילה נהנו מטוסי הזירו מעליונות באוויר. אבל במלחמה הגדולה בהיסטוריה היו גם לאמריקאים לא מעט הפתעות. בהמשך מלחמת העולם השנייה שופרו המטוסים האמריקאים, בעוד שהיפאנים לא הצליחו לשמור את הזירו בעדיפות והוא כמעט ולא שופר. גם מטוסי הזירו הקיימים הלכו ונעלמו, כשארבע מנושאות המטוסים היפניות הוטבעו על ידי האמריקאים, כשאיתן יורדים למעמקים מאות מטוסי זירו ועימם גם צוותי הטיס הטובים ביותר של הקיסרות היפאנית.

אמנם למטוסי ה-Zero הזריזים, שחמקו מאש הנ"מ האמריקאית, היה תפקיד מכריע במבצעי הקמיקאזה היפאניים, שפגעו באניות רבות של צי ארצות הברית, אבל את הסוף כולם יודעים - המלחמה הוכרעה בהירושימה ונגסאקי והיפאנים הובסו, ביחד עם מטוסי הדגל שלהם, שכבר לא הונפו אל-על.

כך או כך, עולם מטוסי הקרב לא מצליח לשכוח את המטוס היפאני הקטן והזריז, עם כושר התמרון המדהים וטווח הטיסה המטורף, שכל תכונותיו הפכו אותו לאחד ממטוסי הקרב הטובים בתולדות התעופה הקרבית ולאבן דרך בהתפתחות מטוסי הקרב בכלל.


הנה מטוס הזירו של יפאן (עברית):

https://youtu.be/no3RNmCoj1M


סיפורו של הזירו היפני:

https://youtu.be/Xl3Vanoq_sU


מטוס זירו טס בימינו:

https://youtu.be/wTHq_tJ_7Gk


משתתף בהדגמה לקהל הרחב:

https://youtu.be/np4pfMeiupE


וסרטון תיעודי על עלייתו ונפילתו של הזירו היפני:

https://youtu.be/X0Mu4jJ0S0s
מה סיפורו של מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב.

הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים. בפשטות זה אומר שמטוס הוקאיי מעל שמי אילת יכול לגלות מטוס סורי שחודר בצפון הארץ.

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון המוגבל במקום של נושאת המטוסים.


הנה מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


מטוס הביון הוקאיי בפעולה:

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


ממריא מנושאת המטוסים:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


המראה של הוקאיי מסיפון של נושאת מטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והטיסה בהוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
למה משמש מסוק תקיפה?



בשנות ה-70 של המאה הקודמת נכנסו לזירה הקרבית מסוקים מסוג חדש. מסוק הקוברה האמריקאי והמי24 הרוסי היו מסוקי תקיפה (Attack Helicopters), או מסוקי קרב. סוג זה של מסוקים הומצא עשור לפני כן, אבל הדגמים הללו היו דגמי המסוקים הבשלים והמוצלחים הראשונים בזירה הצבאית.

מסוק התקיפה הוא סוג של מסוק צבאי שתוקף מטרות בגובה נמוך, החל מטנקים, נגמ"שים וכלי רכב משוריינים ועד מבנים קטנים וכוחות חיילים. למעשה, מסוקי הקרב או התקיפה הם סוג של טנקים מעופפים. יש להם אמצעי מיגון ולוחמה אלקטרונית משוכללים והם מחומשים במגוון של כלי נשק, מתותחים וטילי נ"ט ועד רקטות וחימוש מונחה למטרה.

מסוק הקרב המפורסם ביותר הוא מסוק האפאצ'י האמריקאי, מסוק בעל כוח אש רב, משנות ה-80. המסוקים הללו התפרסמו בסרטוני טלוויזיה ממלחמת המפרץ, בהם נראו בקרבות נגד הצבא העיראקי, כשהם מנהלים לוחמה ביחידות שריון עיראקיות.

מסוק אחר, מצויד בצורה שלא תאומן ובנוסף גם נושא חיילים, הוא "מכונת המלחמה הסובייטית" או בקיצור ה-Mi24. זהו מסוק ענקי, בעל אינספור תותחים, פצצות ואמצעי ירי, שהוא גם נושא חיילי רגלים ומסוגל לבצע מגוון אדיר של משימות. זהו, אם תרצו, סוג של "אולר שווייצרי" מחומש - מסוק תקיפה שיכול לבצע משימות מסוגים רבים ומגוונים ומסוגל לפיכך, להתאים את עצמו לכל סיטואציה מלחמתית.


הנה מסוק התקיפה האמריקאי אפאצ'י גארדיאן (עברית):

https://youtu.be/jmddE0U4nTQ


מסוק הקוברה שהפך משומר מסוקים למסוק תקיפה יעיל ואז למחסל מחבלים (עברית):

https://youtu.be/IwFJmvJ6abs


ומסוק התקיפה הכי אלים בעולם - ה-Mi24 הסובייטי (עברית):

https://youtu.be/jjEz7rP9W3Y
מה היה מפציץ הקרב עשוי העץ שנקרא "מוסקיטו"?
במה התפרסם המטוס אנולה גיי?
מהו מל"ט או כטב"מ?
מה היה מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד?
מתי הופיעו מטוסי הקרב הראשונים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.