» «
מצנח רחיפה
איך זה לטוס במצנח רחיפה?



מצנח רחיפה (Paraglider) הוא כלי הטיס הפשוט והזול ביותר. הוא מעין מצנח, לרוב ללא מנוע, שניתן לטוס בו כמו במטוס קטן. זהו דאון שמצליח לטוס בעזרת לחץ האוויר שנכנס לפנים המצנח, כשהאוויר דוחף את המצנח לעלות מעלה.

במצנח הרחיפה יושב הטייס בריתמה שמחוברת עם טבעות ורצועות לכנפי הבד. גם כשאין מספיק רוח או כשדחיפת האוויר חלשה, יכול מצנח הרחיפה לרחף בבטחה ולנחות בבטיחות בשדה הנחיתה.

היתרון הגדול של מצנח הרחיפה הוא היכולת לשאת אותו מקופל בתיק ולהרכיבו בקלות יחסית, לפני הטיסה. מה שהופך אותו לסוג של "דאון כיס", שקל לשאת לכל מקום.


הנה מצנח הרחיפה הקל ביותר בעולם, שכולו מקופל לתוך תיק גב:

https://youtu.be/33nP5Rm0cu8


סרטון של טיסה במצנח רחיפה בשמי ישראל:

http://youtu.be/fAovNEXssd0?t=9s


הנה מצנח הרחיפה מהזווית של הצנחן:

https://youtu.be/EmCoSWBE-VU


בואו לצנוח גם אתם:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes


אם יש לכם אומץ לצנוח במצנח רחיפה עם הולנדי חמוד מצוק נישא:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
כלי טיס בלתי מאויש
מהו מזל"ט?



המזל"ט הוא כלי טיס בלתי מאויש, כלומר אינו נושא עליו בני אדם ואינו מוטס על ידי טייסים. יתרונו הגדול הוא בגודלו הזעיר שמאפשר לו לבצע משימות מבלי שיתגלה על ידי הנמצאים על הקרקע או מערכות של האויב.

כלי טיס כזה מופעל לרוב מרחוק, על ידי מערכת נשלטת רדיו, אם כי כיום יש גם מזל"טים ממוחשבים שיש להן מערכות מובנות שמקבלות משימות מראש והמזל"ט שולט למעשה בעצמו, עד לחזרתו למקום השילוח, לאחר ביצוע המשימה.

רוב כלי הטיס הללו הם בשימוש מודיעיני של צבאות, אבל גם משטרה, בקרת תנועה, מחקר ושירותי אבטחה משתמשים במזל"טים כדי לשפר את היכולות שלהם.

מזל"טים משמשים כיום במשימות ריגול והשגת ידיעות בעורף האויב, שכן הם מאפשרים ביצוע משימות מסוכנות, ללא סיכון של חיי אדם.


הנה תולדות המזל"ט בעולם ובעברית:

https://youtu.be/cO2l4KlWUKc


על צילומים שערך מזל"ט:

http://youtu.be/-BAgKzBCikw


והנה סטודנטים להנדסה הבונים מזל"ט בעצמם:

http://youtu.be/kjG9ffT8oSA?t=10s
דאון
מהו הדאון?



דאונים הם מטוסים ללא מנוע. אלו הם כלי טיס כבדים מן האוויר, שלא כוללים מנוע או אמצעי הנעה אחר משלהם. הדאון ממריא בעזרת מטוס או כלי רכב שגוררים אותו, כדי להתחיל את הטיסה, או גולש ממישור גבוה ומשופע לעבר עמק. הדאון שומר על יכולתו להמשיך ולעוף בזכות משקלו הקל ויכולתו של הטיס לתפוס זרמי אוויר חם שמעלים את הדאון כלפי מעלה ומאפשרים לו לטוס כך זמן רב ולמרחקים ארוכים יחסית.

לדאונים יש כנפיים גדולות ביחס לגוף הדאון. מבנה זה מאפשר לדאון לנסוק למעלה, על אף מהירותו הנמוכה. על אף המסורת, מוצעים כיום גם דאונים חדישים עם מנוע קטן שמאפשר להמריא או לסייע לדאון בטיסות ארוכות.

במלחמת העולם השנייה השתמשו בדאונים כדי לשלוח אספקה לכוחות המנותקים מהכוח העיקרי או כדי להנחית חיילים בשטח אויב. אך הדאון התגלה ככלי טיס מוגבל ביכולותיו הצבאיות והסתבר שקל לאויב לפגוע בו. לכן לא משתמשים כיום בדאונים בצבא והם משמשים בעיקר לספורט והנאה.


הנה כתבה על חובבי הדאונים בישראל:

http://youtu.be/jt8nwED1vxo


סרטון שמראה כיצד מרימים את הדאון לאוויר:

http://youtu.be/KlovGBcJSBA


הנה טיסה בדאון מודרני:

http://youtu.be/kqawMYEHW2c


הנה הדאון במלחמת העולם השנייה:

http://youtu.be/YpttD-LXYuo


כך נראית הטיסה בתוך דאון:

http://youtu.be/vLAbjLFnw6E
חליפת התעופה
מי האיש שטס באוויר עם חליפת תעופה בלבד?



לאיב רוסי, הידוע בכינויו "ג'טמן", יש חליפת תעופה אישית, שעימה הוא טס באוויר כמו מטוס. הוא עדיין לא יכול להמריא ולנחות איתה (זה ידרוש פיתוח מתקדם יותר), אבל הוא מגיע עם חליפת התעופה המשוכללת הזו למהירות טיסה של כמעט 400 קמ"ש!


הנה טיסתו של רוסי עם חליפת הטיסה:

https://youtu.be/qZjDmgYp8ug


עם חברים:

https://youtu.be/pNaZCDhvh88


וסרטון תיעודי ומתורגם לעברית על האיש ופועלו:

https://youtu.be/x2sT9KoII_M?long=yes

כלי טיס

מבצר מעופף
מהו המבצר המעופף B17?



המפציץ כבד מתוצרת ארה"ב, B-17 שכונה "מבצר מעופף" היה כלי הטיס הטוב ביותר במלחמת העולם השנייה. הוא שימש להפצצות כבדות על יעדי האויב והיה מהגורמים החשובים לנצחונן של בנות הברית ובראשן ארה"ב במלחמה כולה. למעט פצצות האטום שהוטלו במלחמה על ערי יפאן, היווה המבצר המעופף את גורם ההרס הגדול ביותר - הוא הטיל במהלך המלחמה כולה מעל 600 אלף טון של פצצות על המתקנים והערים של מעצמות הציר ובראשן גרמניה הנאצית.

המבצר המעופף היה חדשני לזמנו בכך שהיה המפציץ הראשון עם 4 מנועים. היה בו כוח אש עצום, כיוון שהיה בכל מטוס B17 גם מאגר עצום של פצצות וגם צריחי מקלעים ששימשו את הטייסים להגנה עליו מפני מטוסי היירוט של האויב.

גם את חיל האוויר הישראלי שימשו 3 מטוסי מבצר מעופף, שנרכשו והופעלו במהלך מלחמת השחרור. אחד מהם אף הפציץ את ארמון המלך המצרי פארוק.


הנה סרטון על ה-B17, המבצר המעופף, בסרטון נדיר ממלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/zp1teqL-TLc?t=30s


הנה סרטון אנימציה המדמה את קרבות האוויר והפעולות של ה-B17 במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/d3S5CAXDtdk


הנה מבצר מעופף לאספנים:

http://youtu.be/wOzYR6ZRMnw


והנה קדימון לסרט על טייסת של "מבצר מעופף" במלחמת העולם השניה:

http://youtu.be/gRjhgTqOuU4
מסוק
למה משתמשים במסוקים?



מסוק או הליקופטר (Helicopter) הוא כלי טיס שיכול להמריא ולנחות בכל מקום, ללא צורך בשדה תעופה. למסוק יש כנפיים מסתובבות מעליו וכך הוא יכול לטוס באוויר למעלה ולמטה. כושר התמרון שלו וההגעה לכל פינה הוא התכונה הכי חשובה של המסוק ובזכותה הוא מצוין גם לשימושים צבאיים וגם למגוון צרכים אזרחיים.

המסוק משמש לנשיאה של אנשים וציוד גם בצבא וגם לצרכים אזרחיים, כמו העברת עובדים למקומות מבודדים והובלת אספקה לאתרי עבודה רחוקים ועוד. ישנם מסוקים המשמשים למרדפים ומעקב, כמו מסוק המשטרה, למשל, שמדווח על פקקי תנועה ומאפשר לשדר ברדיו מידע על דרכים פנויות שכדאי לנהגים לנסוע בהן.

לצורכי הצבא פותחו מסוקי תקיפה, המצוידים בתותחים מיוחדים ובשלל כלי נשק שהותקנו עליהם. מסוקי התקיפה הם כלי נשק אוויריים לכל דבר, שיכולת התמרון שלהם וכוח האש המסיבי מסייעים ללוחמה מדויקת באויב.


הנה המסוק המודרני:

http://youtu.be/PN1BV11hVzI


דגמי מסוקים לאורך השנים:

https://youtu.be/A9DAUHM2-2M


כך מטיסים הליקופטר:

http://youtu.be/x8tslDHX4jg


יש טייסי מסוקים שיודעים לעשות עם המסוק פעלולים מדהימים:

https://youtu.be/xtZpcUj_wqQ


ומסוק לאדם אחד, שפותח לפני המון שנים:

https://youtu.be/1oYS_5SgU_0


והנה ההליקופטרים המהירים ביותר:

https://youtu.be/z4-UYWaSxPQ?long=yes


בואו לטוס במסוק מעל העיר האוסטרלית סידני:

https://youtu.be/Po9PYGw0X28?qr=yes
ספינות מעופפות
מהן הספינות המעופפות?



ספינות מעופפות הן סוג של מטוסים ימיים גדולים, שהיו נפוצים בתחילת המאה ה-20. הם שימשו למשימות של למשימות של סיור וריגול, אספקה למקומות מבודדים וחילוץ אנשים.

ספינה מעופפת היא מטוס ימי שכמו באונייה, צף באמצעות גוף המטוס עצמו. הספינות המעופפות בנויות בצורה כזו שבנחיתה על המים הן צפות ולכן מותקנים על כנפי הספינה המעופפת מצופים קטנים, שמייצבים אותה על פני המים ומקנים לה שיווי משקל.

הספינה המעופפת הייתה רעיון הגיוני באותה תקופה. שדות ההמראה והנחיתה אז היו עדיין מסוכנים. הידע על יצירת שדה תעופה בטוח היה עדיין מועט מאד. בניגוד למצב זה של שדות תעופה יבשתיים, היו המים, במיוחד מי האגמים השקטים, מקום הגיוני לנחות ולהמריא ממנו.


הנה ספינה מעופפת מביאה צידה ליחידות אמריקניות במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/0RL9ZKTNHwY


והנה המטוס הימי הזה ממריא:

https://youtu.be/ySczmKPLGOo


הנה "הספינה המעופפת" DO X:

https://youtu.be/dwPRGFN-TVA?t=2m


ספינות מעופפות מסוג "הסאנדרלנד הקצר":

https://youtu.be/lFH2OZD-TcU


והנה ספינה מעופפת מדגם "שורט סאנדרלנד" במוזיאון:

https://youtu.be/6RivoAAmvo0
בית קברות למטוסים
מהו בית קברות למטוסים?



בתי הקברות למטוסים הם מקומות שבהם חונים מטוסים ישנים, שיצאו מכלל שימוש. מקומות כאלה נועדו פעמים רבות לאיחסון של שלדי המטוסים הללו, עד להחלטה לגבי עתידם. לעיתים קרובות ינצלו חלקים מהם לצרכים שונים של הצבא, כמו פירוק ומכירה של חלפים, אספקת חומרים למיחזור או אפילו מכירה לצבאות זרים.

חלק מהמטוסים עשויים לשמש בנסיבות של מלחמה, ככלי טיס פעילים. הם נשמרים למקרה שהצבא יצטרך ואז יוכנו במהירות למלחמה וייכנסו לפעילות. העובדה שבית הקברות למטוסים יהיה לרוב במדבר היבש, היא כדי למנוע חלודה ונזקים שגורמת הלחות למטוסים.


הנה בית קברות למטוסים של חיל האויר האמריקאי בטוסון אריזונה ארה"ב:

http://youtu.be/VK-HB95ZP3I


בית קברות למטוסים באנגליה:

https://youtu.be/ZN5VgxgAuO4


רוכב האופנוע רובי מדיסון, שמשתמש במטוסים הישנים שבבית הקברות הזה לצרכי ספורט:

http://youtu.be/_VHaQeY88po?t=1m32s


מיחזור של מטוסים כאלה:

http://youtu.be/UEPDgSUCVbw


איך יודעים מתי מטוס צריך לפרוש? - בעברית:

https://youtu.be/Lw-Unl0OVOw


והנה כתבת טלוויזיה על ההמראה האחרונה של מטוס אל בית הקברות למטוסים:

https://youtu.be/AKzM9R21LZc?long=yes


הינדנבורג (ספינת אוויר)
מהו כלי התעופה הגדול ביותר שנבנה אי-פעם?



כלי הטיס הגדול ביותר בכל הזמנים היה ספינת האוויר "הינדנבורג". הצפלין הזה, 245 מטרים אורכו, היה באורך של 3 מטוסי נוסעים בני זמננו!

היה לצפלין הינדנבורג שלד מתכת פנימי, שתמך במבנה הענקי שלו, אך בקושי 70 נוסעים יכולים היו לטוס בו. כמו בספינה ששטה על הים, גם תא הנוסעים שלו הכיל גם תאים פרטיים לנוסעים וגם שטחים ציבוריים לצפייה על הנוף ולאוכל ומפגש חברתי.

אבל גז המימן שהרים את ספינת האוויר הזו לשמיים, היה דליק ומסוכן מדי. לאחר שההינדנבורג התפוצצה וכל נוסעיה נהרגו, לא נבנו והוטסו יותר ספינות-אוויר שכאלה.


הנה סרטון של ספינת האוויר הינדנבורג ואסון השריפה האיומה שסימנה את סוף עידן ספינות האוויר:

http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U


סרט עם תוספת צבע של ההינדנבורג:

http://youtu.be/JSuR2IgnimA


ועידן ספינות האוויר שההינדבורג סיים:

https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?long=yes
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


היורופייטר טייפון נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


מצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk
מתי הופיעו מטוסי הקרב הראשונים?



מטוסי קרב הופיעו בפעם הראשונה בהיסטוריה במלחמת העולם הראשונה והיו מטוסים קטנים שהונעו על ידי מדחף אחד. מבחינת כלי הנשק הם כללו בקושי מכונת ירייה אחת. מכונת הירייה היתה מסונכרנת עם סיבובי להב המדחף, כדי שלא יפגעו בפרופלור (כמו שקראו אז למדחף) ויפילו את המטוס עצמו. במלחמת העולם הראשונה עסקו המטוסים בדרך כלל במשימות תצפית, סיור ולחימה במטוסי האויב. אחריה שופרו מטוסי הקרב מאד ותפקידיהם הורחבו בהרבה ממשימות של מודיעין צבאי, כמו שהיה אז.

כיום מטוסי הקרב הסילוניים הם מכונות מלחמה משוכללות ביותר. דוגמה מוצלחת הוא המטוס החזק בעולם כיום: מטוס אף 35 לייטנינג 2 - מטוס הקרב החמקן האמריקאי. זהו מטוס רב משימתי, שמבצע בהצטיינות משימות מגוונות, כולל תקיפה, הפצצה ויירוט. שלא נדע...


הנה סצנה מהסרט "Flyboys" משנת 2006 של מטוסי הקרב של מלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/hnbiyUHR8i0


והנה סיפורם של מטוסי קרב במלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/3rVA_yRoiek


והנה מטוסי הקרב של צה"ל כיום:

https://youtu.be/DiY1y_4pWs8


והנה מטוס הקרב המודרני F35:

https://youtu.be/Kshe7-BYfWc
מה זה רחפן?



הרחפן, (Drone) בעברית תקנית "רב-להב", הוא מעין הליקופטר זעיר ולא מאוייש, בעל 4 מנועים, המרחף באוויר ויכול לצלם, לעקוב, להעביר דברים לא כבדים וכדומה.

רחפן יכול להיות עצמאי ומתוכנת מראש, כמו רחפני התובלה שחברות שונות שבראשן חברת המסחר האלקטרוני אמזון מתכננות להעביר באמצעותם את המוצרים שנרכשו מהם אל בית הלקוח.

רוב הרחפנים בימינו הם רחפנים שמופעלים בשלט רחוק. כך יכול המפעיל לשחק בלהטיס אותם בתור שעשוע, או להפעילם ממוקד שליטה, לצורך מעקבים, משימות ריגול, צילום ואף חבלה.


הנה תולדות הרחפן המודרני בעברית:

https://youtu.be/O5hVwPjjGHo


רחפן בעבודה:

http://youtu.be/6WKOCWNRO-8?t=17s


המראות שהוא יכול לתעד:

https://youtu.be/WHnOTKUX_X0


כך מטיסים את הרחפן עם שלט רחוק:

https://youtu.be/XdlmoLAbbiQ


גם המשטרה משתמשת ברחפנים לתיעוד:

http://youtu.be/5sE-N0-iaLo


מראות מהרחפן ב-360 מעלות:

http://youtu.be/TyvgldPagxU?qr=yes


והרצאת טד מתורגמת על רחפני העתיד:

https://youtu.be/RCXGpEmFbOw?long=yes
איך ממחזרים מטוסים?



בעיר רוזוול שבארצות הברית ממוקם אחד ממפעלי הפירוק הגדולים בעולם למטוסים. כאן מפרקים ושוברים את גופי המטוסים הגדולים למתכת. המראות קשים, במיוחד לחובבי תעופה. כמו טורף גדול, שובר ומנתץ הטרקטור עם הזרוע האימתנית את מה שהיה פעם מטוס גדול.

בקצה המסלול ניצב לו בגאון המטוס האדום של אגדת הרוק אלביס פרסלי. הוא נותר שלם, שנים רבות לאחר שאלביס מת. איש לא מסוגל לפרק כאן את המטוס של האגדה..


כך ממחזרים מטוסים:

https://youtu.be/GyL9Q2xPmhU


פירוק של מטוסים למיחזור המתכת והמטוס האדום של אלביס פרסלי שנותר שלם:

http://youtu.be/K21WZK3Zck0


לפעמים יש מי שבאים לרכוש אותם לשימוש:

https://youtu.be/2sXoNwnxfhY


אחרים מוסבים לכל מיני שימושים:

https://youtu.be/_Eoz7Dcu8vs


תהליך הפירוק באריזונה:

http://youtu.be/UEPDgSUCVbw


ומטוסים שננטשו במקומות מוזרים ולא ייהנו ממיחזור:

https://youtu.be/NRZZ9En13QU
מהו ההליקופטר?



יתרונו הברור של המסוק על פני מטוסים רגילים הוא יכולת התמרון המצוינת שלו במרחב האווירי והיכולת להגיע ולנחות כמעט בכל מקום אפשרי. בעוד שמטוס צריך לנחות על מרחב נחיתה גדול ופנוי, כמו שדה תעופה או במקרה של מטוסים ימיים - על פני המים, המסוק יכול לרחף מעל לנקודה כלשהי ולתמרן בצורה מעולה וכך הוא מסוגל לנחות ולהמריא בצורה אנכית (למעלה ולמטה בקו ישר) על כל משטח נחיתה אפשרי וכמעט ללא דרישות או מגבלות מקום.

הדבר הופך אותו לכלי נשיאה של משאות, כלי לפינוי חיילים וגם כלי טיס לתקיפה, שמסוגל לזוז באוויר לצדדים, לפנים ולאחור, כמעט ללא מגבלות ולתמרן בצורה טובה ביותר.


הנה סרטון על מסוק היסעור:

http://youtu.be/0Bvd7JWevUE


הנה מסוק התקיפה אפאצ'י:

http://youtu.be/N73-6xVSUrA


הליקופטר חדשני שלא דרוש לו אפילו טייס:

http://youtu.be/undX_rxY-dQ
איך פועל מטוס תדלוק?



מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.

התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.

ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:

שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".

שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.

יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".

שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.


הנה הסבר על התדלוק האווירי בארץ:

https://youtu.be/YV_1TDcA618


כמה דברים כל התדלוק האווירי:

https://youtu.be/IMkWy4b7w-Y


מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":

https://youtu.be/k56OoEbuJEk


עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר:

https://youtu.be/bsGs0TuKB6k


ומטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל"

https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c


כך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של הטייס המתדלק:

https://youtu.be/JW1lHcbIXYM
מהו מטוס הזירו היפאני?



זירו (Zero A6M) היה מטוס קרב יפאני, בעל מוניטין אגדי, מהמטוסים הטובים בזמן מלחמת העולם השנייה ובהיסטוריה של התעופה הצבאית בכלל. נתוניו ההנדסיים פרצו דרך ולקחו את עולם מטוסי הקרב כמה צעדים קדימה.

את המטוס המושלם תכנן אחד מבכירי המהנדסים של חברת מיצובישי, ז'ירו הוריקושי. הוא היה רק בן 34 כשהחל לתכנן את ה-Zero, בראשותה של קבוצת מהנדסים צעירים ומבריקים. החבורה החלה לפתח מטוס קל יותר מכל קודמיו, בעל שלדת אלומיניום, קלה במיוחד. השיטות התכנוניות שלהם כללו לא מעט עורמה. תוך שהם מתחזים לקניינים, המעוניינים לרכוש מטוסים עבור יפאן, הם ריגלו במפעלי מטוסים בכל העולם, גנבו רעיונות ותיעדו ידע ומידע שקיבלו בסתר, כשכל זה משמש בסתר, לתכנון ולפיתוח הזירו.

התוצאה הייתה מדהימה. הזירו שקיבל את הסימון A6M, נכנס לשירות ב-1940. הוא היה מטוס קרב קטן ויפה, קל כנוצה, מעוצב בקווים נקיים, קל ומהיר להפליא, אבל זה לא היה הכל. עם טווח של 2,200 ק"מ, יותר מהטווח של מרבית מטוסי הקרב גם בימינו, כשהוא אוחז בכושר תמרון מעולה ויכולות ניהול קרב אוויר מצויינות, הוא היה בפשטות למטוס הקרב הטוב בעולם.

כך יצא שה-Zero היה מהמטוסים החזקים בזירה ועתיד לעשות חיים קשים מאד לטייסי האויב. הטייסים היפאניים לא היה פראיירים. לאחר שצברו ניסיון עצום במלחמה נגד סין, הם התגלו כמיומנים מאד בקרבות אוויר. ביחד עם כושר התמרון של הזירו והזריזות שלו ותוך שהם מפחידים את טייסי בנות הברית בתרגילי אירובטיקה מבלבלים ושחצניים, שבצעו אגב תוך כדי קרב, הם הורידו לא מעט מטוסי ספיטפייר בריטיים, שנפלו כמו זבובים.

מטוסי הזירו הללו תקפו בהמוניהם, בין השאר, את פרל הארבור, במתקפה שגרמה לארצות הברית להיכנס למלחמה נגד יפאן. המודיעין האמריקאי כל כך הופתע מכמות מטוסי הזירו שתקפו אותם, עד שהעריכו שליפאן יש המון נושאות מטוסים. הסיבה היא שאיש לא האמין שמטוסי קרב יכולים להגיע כל כך רחוק ללא שדה תעופה כזה בסביבה.

ואכן, בתחילה נהנו מטוסי הזירו מעליונות באוויר. אבל במלחמה הגדולה בהיסטוריה היו גם לאמריקאים לא מעט הפתעות. בהמשך מלחמת העולם השנייה שופרו המטוסים האמריקאים, בעוד שהיפאנים לא הצליחו לשמור את הזירו בעדיפות והוא כמעט ולא שופר. גם מטוסי הזירו הקיימים הלכו ונעלמו, כשארבע מנושאות המטוסים היפניות הוטבעו על ידי האמריקאים, כשאיתן יורדים למעמקים מאות מטוסי זירו ועימם גם צוותי הטיס הטובים ביותר של הקיסרות היפאנית.

אמנם למטוסי ה-Zero הזריזים, שחמקו מאש הנ"מ האמריקאית, היה תפקיד מכריע במבצעי הקמיקאזה היפאניים, שפגעו באניות רבות של צי ארצות הברית, אבל את הסוף כולם יודעים - המלחמה הוכרעה בהירושימה ונגסאקי והיפאנים הובסו, ביחד עם מטוסי הדגל שלהם, שכבר לא הונפו אל-על.

כך או כך, עולם מטוסי הקרב לא מצליח לשכוח את המטוס היפאני הקטן והזריז, עם כושר התמרון המדהים וטווח הטיסה המטורף, שכל תכונותיו הפכו אותו לאחד ממטוסי הקרב הטובים בתולדות התעופה הקרבית ולאבן דרך בהתפתחות מטוסי הקרב בכלל.


הנה סרטון בעברית על מטוס הזירו של יפאן:

https://youtu.be/no3RNmCoj1M


וסיפורו באנגלית:

https://youtu.be/Xl3Vanoq_sU


זירו טס בימינו:

https://youtu.be/wTHq_tJ_7Gk


בהדגמה לקהל הרחב:

https://youtu.be/np4pfMeiupE
מהם מטוסים ימיים?
מה זה מטוס ימי?
מהו מטוס ימי?


מטוס ימי הוא מטוס שממריא ונוחת בחופשיות מעל מקווה מים, כמו ים או אגם וכדומה.

ישנם מטוסים ימיים על מצופים. אלה הם מטוסים ימיים שממריאים ונוחתים על מצופים, במקום גלגלים. ישנן גם ספינות מעופפות. ספינה מעופפת היא מעין ספינת טיס שממריאה באוויר. וישנם גם מטוסים אמפיביים שמסוגלים לשוט על המים ולנוע על היבשה.


הנה סרטון שמסביר על מטוסי המים:

http://youtu.be/CjtnVn2-bMs


המראות ונחיתות של מטוסים ימיים על מצופים:

http://youtu.be/zdso6aTtD7U


מטוס ימי בסרט טבע:

https://youtu.be/NcsFGs3Unqk


ומטוסים ימיים מודרניים:

https://youtu.be/gQ-QHDt_6L0?long=yes


מה היה מפציץ הקרב עשוי העץ שנקרא "מוסקיטו"?



המטוס הזה היה מטוס קרב, מטוס קומנדו, מטוס ריגול ואפילו מפציץ והוא היה קטן ועשוי מעץ. לא ברור איך מסתדר כל הבלגן הזה במטוס אחד, שהרג מצחוק את כל תעשיית המטוסים כשתוכנן, אבל עובדה...

דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) נולד כמטוס קרב בריטי, דו-מנועי, שהגוף שלו התבסס על גוף מעץ לבוד, תרזה ובלזה, בתקופה שבה שימוש בעץ נחשב מיושן. כך קשה היה ליירט אותו והוא היה מוגן בהרבה ממטוסי המתכת.

בזמן מלחמת העולם השנייה שרת המטוס, שטיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, בשלל תפקידים, עד שנת 1956. אגב, גם בחיל האוויר הישראלי, הוא שרת עד שנה זו.

עם טייס ונווט שיושבים זה לצד זה, המוסקיטו הרב-תכליתי נבנה לתפקידים שונים במהלך מלחמת העולם השנייה. הייתה גרסת מטוס הקרב, שצוידו ליום או ללילה, היה מטוס הסיור והצילום, מטוס המוסקיטו כמפציץ טקטי, מוסקיטו מפציץ, גרסת התקיפה הימית וכן הלאה.

מפציצי המוסקיטו נשאו פצצות במשקל של כמעט 2 טון. מנגד, מטוסי הקרב היו בעלי כושר תמרון מטורף, שניצח לא מעט מטוסי קרב חד מנועיים. על המוסקיטו אמר פעם במרירות מפקד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, הרמן גרינג, ש:"דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו. אני הופך ירוק וצהוב מקנאה. דווקא הבריטים, שיש להם יותר אלומיניום מאיתנו, בונים מטוס יפה כזה מעץ, במפעלי פסנתרים מקומיים ומקנים לו מהירות, שכל הזמן עולה..."


הנה סיפורו של המוסקיטו האגדי עשוי העץ:

https://youtu.be/MF1iztKmWg8
למה משמש מסוק תקיפה?



בשנות ה-70 של המאה הקודמת נכנסו לזירה הקרבית מסוקים מסוג חדש. מסוק הקוברה האמריקאי והמי24 הרוסי היו מסוקי תקיפה (Attack Helicopters), או מסוקי קרב. סוג זה של מסוקים הומצא עשור לפני כן, אבל הדגמים הללו היו דגמי המסוקים הבשלים והמוצלחים הראשונים בזירה הצבאית.

מסוק התקיפה הוא סוג של מסוק צבאי שתוקף מטרות בגובה נמוך, החל מטנקים, נגמ"שים וכלי רכב משוריינים ועד מבנים קטנים וכוחות חיילים. למעשה, מסוקי הקרב או התקיפה הם סוג של טנקים מעופפים. יש להם אמצעי מיגון ולוחמה אלקטרונית משוכללים והם מחומשים במגוון של כלי נשק, מתותחים וטילי נ"ט ועד רקטות וחימוש מונחה למטרה.

מסוק הקרב המפורסם ביותר הוא מסוק האפאצ'י, מסוק בעל כוח אש רב, משנות ה-80. המסוקים הללו התפרסמו בסרטוני טלוויזיה ממלחמת המפרץ, בהם נראו בקרבות נגד הצבא העיראקי, כשהם מנהלים לוחמה ביחידות שריון עיראקיות.


הנה מסוק התקיפה האמריקאי אפאצ'י גארדיאן:

https://youtu.be/jmddE0U4nTQ
מהו מסוק העתיד ומה הקשר שלו למטוס קרב?



החברות בואינג וסיקורסקי מפתחות בימים אלו את מסוק העתיד, שיחליף את מסוקי הבלק הוק ואת מסוקי התקיפה מסוג אפאצ'י. מדובר במטוסי קרב שיודעים להמריא ולנחות ללא כל צורך במסלול, כמו מסוקים. היתרון הגדול בכלי טיס שיש לו את היתרונות של מסוק ומטוס בו-בזמן הוא גם צבאי וגם כלכלי.

מטוס ה-X2 שהוא שילוב של מסוק ומטוס וגם המתחרה, מטוס ה-V-22, שניהם מסוקי-מטוס משוכללים ובעלי יכולות של נחיתה אנכית ויכולות ניווט מצויינות.

וגם ה"אקס טיוב", מסוק ה-X3 החדש של איירבוס, הציב שני רוטורים עליונים מקבילים ותחרות קשה לאחרים.


הנה מטוסי-מסוקי V-22 החדישים והמשולבים, עם הרוטורים המתכווננים למעלה ולמטה:

http://youtu.be/hUNJTAybCQQ


הטכנולוגיה של המסוק המהיר ביותר - הסיקורסקי X2:

http://youtu.be/gK7ktLXhq88


וה-X3 ה"אקס טיוב" שמומחים אומרים עליו שהוא "עומד לשנות את עולם התעופה":

http://youtu.be/cPYKktIdvoM
מהו מל"ט?



כמו המזל"ט, גם מל"ט הוא כלי טיס בלתי מאויש, מטוס ללא טייס, אך הוא אינו זעיר אלא מטוס לכל דבר. ממדי המל"טים כיום מגיעים גם לגודל של מטוס קרב ולעיתים הם גם נושאים פצצות וטילים, כך שבנוסף ליכולת הרגילה של נשיאת מערכות מודיעין מתקדמות, הם מהווים כלי תקיפה אוויריים.

השימוש במל"טים ילך ויגבר בשנים הבאות, בעיקר בשל העובדה שהם אינם מסכנים אנשי צוות ומאפשרים ביצוע של משימות מסוכנות מאד ללוחמים, בלא חשש לנפילת שבויים או אבדות בנפש. ההערכות מומחי תעופה אומרות שדור מטוסי הקרב שמסתיים פיתוחם כרגע הוא הדור האחרון של מטוסי קרב מאוישים.

ישנם מל"טים בצורה של מטוסים וישנם כאלו שהם מסוקים.


הנה טייסת המל"טים ששומרים עלינו בישראל:

http://youtu.be/4i-jQmGjSQU


הנה המל"ט העתידי של חיל האוויר - הרמס 900:

http://youtu.be/XyH8ULrAm44
איך כדור פורח עף?
מה מטוס הביון הוקאיי?
מה היה מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד?
מהו המטוס אנולה גיי?
מהו הסופרטנקר או האייר טנקר?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.