» «
ספיטפייר
מהו המטוס יורק האש ספיטפייר?



מטוס הספיטפייר (Spitfire) בעברית 'יורק אש' היה מטוס קרב שניתן לומר עליו שהוא הציל את אנגליה. הספיטפייר היה מטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר הבריטי במלחמת העולם השניה. הוא היה מטוס הקרב שבו הצליחו הטייסים הבריטים להביס את מטוסי הקרב הגרמנים במה שנקרא "הקרב על בריטניה".

היתרון העיקרי של הספיטפייר היה כושר התמרון המצוין שלו. יכולת הפנייה החדה שלו עלתה זו של מטוס הקרב הגרמני העיקרי, המסרשמיט Bf 109. היא איפשרה לו תמרון טוב יותר בקרבות אוויר והקנתה יתרון לטייסי הקרב של בריטניה.

גם בארץ עשה היסטוריה, כשהצליחו אנשי חיל האוויר בשנת 1948 להרכיב את הספיטפייר הראשון של צה"ל, מחלקי מטוסים בריטיים שהבריטים עזבו בארץ.


כך הגנו מטוסי הספיטפייר על בריטניה מהמפציצים הגרמנים (עברית):

https://youtu.be/R1o8-PC0_CI


מטוס הספיטפייר בחומרים בריטיים ישנים:

https://youtu.be/_u4Md_aXVJE


חוויות של טייס שמטיס אותו כיום, 80 שנה אחרי ייצורו:

https://youtu.be/-u-uNzxzlCI?t=1m5s


קרב בו נלחמו מטוסי ספיטפייר של ישראל ובריטניה זה בזה - מי ניצח? (עברית):

https://youtu.be/pgV9QVh-2ig


ספיטפייר בפעולה:

https://youtu.be/mi7ARMfuLL4


החולשות שלו:

https://youtu.be/YzRlga2-Hho


טייס ממלחמת העולם השנייה שבגיל 91 חוזר לטוס על הספיטפייר:

https://youtu.be/rMsj_EAzmzc


מתוך סרט קולנוע - הנה הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM


ואיש שבנה בעצמו ספיטפייר:

https://youtu.be/XYD4IEd3zP0
מטוס חמקן
מהו המטוס החמקן?



מטוס חמקן הוא מטוס שלא מתגלה על ידי מערכות מכ"מ (רדאר), או לפחות מצליח להיעלם מרוב המכ"מ. במטוסים חמקניים הוטמעה היכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ לגבי מיקומו האמיתי של החמקן ומקטין את יכולת ההגנה למולו.

בשל הפיתוח היקר של מטוסים חמקנים, הם פותחו עד היום רק על ידי המעצמות. הראשונים היו הF-117A, המטוס החמקן הראשון של העת המודרנית, ה-F-22 ראפטור ומטוס הקרב F-35 לייטנינג II האמריקאי-בריטי, שפיתוחו נמשך עד היום, והמפציץ החמקן האמריקני הוותיק יותר B-2. בנוסף פותחו מטוסים חמקנים גם על ידי רוסיה וסין. יש סברה שהנאצים ניסו לייצר מטוס חמקן בעת מלחמת העולם השנייה ולא סיימו (ראו באאוריקה בתגית "הורטן 229").

מטוס הקרב החמקן אף 35 למשל, יכול לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו ולהפיל את מטוסי האויב בשלב מוקדם מאד, בטרם יתחיל קרב האוויר האמיתי.


הנה הסבר על נושא החמקנות (עברית):

https://youtu.be/65v0HOi9MAo


הכירו את המטוסים החמקנים ובמיוחד את הראשונים שתוכננו לחמוק כך:

https://youtu.be/X5aytDSnuxk


כדי לחמוק מהרדאר - כך הומצאו המטוסים החמקנים:

https://youtu.be/As0Z5ror0BA


הכירו את המפציץ החמקן B2:

https://youtu.be/fpXtcZ4CHmg


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


ואחד החמקנים החזקים בעולם - YF 23 "אלמנה שחורה":

https://youtu.be/dPgm-4TZ9Kk
הורטן 229
האם להיטלר היה מטוס חמקן?



הפרשה הזו מדהימה בכל קנה מידה ובעיקר קל ללמוד ממנה איזה מזל שהיטלר וגרמניה הנאצית הובסו במלחמת העולם השנייה ולא זכו לעוד כמה שנים.

מסתבר שכבר באמצע שנות ה-40, שנה לפני סיומה של מלחמת העולם השנייה, הצליחו שני האחים הגרמנים הורטן, מהנדסי מטוסים גאונים, לפתח אבטיפוס של מטוס קרב סילוני שהיה בעל תכונות מתקדמות וחסרות תקדים בשדה הקרב האווירי של אותה תקופה.

המטוס הזה הקדים בחצי מאה את המטוסים האמריקאים החמקנים. הוא היה בעל כנף משולשת, עשויה עץ ופלדה, שהקנתה לו יכולת לחמוק מהרדאר הבריטי. היו בו תותחים הרסניים והנעתו הסילונית הייתה חדשנית ופורצת דרך. בעת הנחיתה הופעלו בו מצנחים שבלמו אותו והיה בו גם כיסא מפלט לטייס. הוא היה העתיד של התעופה הצבאית.

הפיתוח של האחים הורטן נענה לאתגר שהציב שנה קודם לכן מפקד הלופטוואפה הרמן גרינג, הסגן של היטלר, מנהל חיל האוויר הגרמני ומבכירי המשטר הנאצי. גרינג רצה במטוס קרב סילוני שיוכל לחמוק מהרדאר הבריטי, להגיע אל מפקדות בעלות הברית עם משקל רב של חומרי נפץ ולהשמידן.

כמו החמקנים המודרניים התבסס המבנה עוצר הנשימה של המטוס החמקני שזכה לשם הורטן 229 (Horten 229) על כנף משולשת, הקונספט של מטוסים בעלי "גוף שלוב כנפיים", שבהמשך ישמש מטוסי לוחמה כמו "המפציץ החמקן", ה-B2 האמריקאי ולא מעט חמקנים נוספים.

ההורטן, מכל מקום, היה עשוי בחלקו מעץ משוח בדבק. כדי שיוכל לחמוק מהרדאר, ערבבו המהנדסים בדבק הזה אבקת פחם, שבולעת גלים אלקטרומגנטיים.

המטוס החמקן הנאצי היה גם מטוס לוחמה מצוין. במבחנים ותרגילים של פעולות אוויר שערך חיל האוויר הגרמני ב-1944 הוא הצליח להביס את מטוסי ה"מסרשמידט" מדגם Me 262, גאוות ההנדסה האווירית הגרמנית.

למזלן של בנות הברית הסתבכו העניינים בתחילת 1945. במקביל לתבוסתם המסתמנת של הגרמנים במלחמה, התרסק גם האבטיפוס הראשון של ההורטן 229 בטיסת ניסוי ועיכב את התהליך בזמן רב. האחים אמנם יבנו אבטיפוס נוסף אבל הנאצים ההולכים ומובסים כבר לא יספיקו להנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו.

ההורטן הוחבא עם התכניות בהאנגר סודי ומרוחק, שנתפס בגמר המלחמה על ידי הצבא האמריקאי. האבטיפוס והתכניות שלו הועברו לאמריקה וללא ספק היו חומר לימוד מצוין למהנדסי התעופה שם.

יותר מ-70 שנה אחר כך מככב בשמיים ה-B-2 המודרני, מטוס קרב חמקן ומפציץ אימתני שנראה ופועל ממש כמו ההורטן, אבל עם טכנולוגיות של המאה ה-21. בשנת 2009 סיים צוות חוקרים אמריקאי לבנות את ההורטן 229, על פי התכניות המקוריות שלו.

אמריקה למדה שוב עד כמה הקדימו האחים הורטן את עולם התעופה הצבאי של התקופה. הפרויקט הונצח בסרט תיעודי שנקרא "אצבעו של היטלר" והזכיר שוב את הגאונות הטכנולוגית הגרמנית ועד כמה היה העולם קרוב לגורל אחר לחלוטין מזה שבו זכינו במציאות.


הנה סיפורו של ההורטן 229 או החמקן הנאצי (עברית):

https://youtu.be/sGZkBj70rzQ


זה מה שהיה עלול לקרות אם היו הנאצים מספיקים לייצר אותו:

https://youtu.be/RtNr9mb6CZI


וסיפורה של הקבוצה שבנתה אותו 50 שנה אחרי:

https://youtu.be/KedwbUw6BDk
פנטום
מהו מטוס הפנטום, רוח הרפאים של מטוסי הקרב?



מטוס הקרב פנטום (Phantom) הוא ללא ספק מטוס הקרב הכי ידוע בישראל של הרבע האחרון של המאה ה-20. אבל אולי יעניין אתכם לדעת שמדובר באחד המטוסים הנחשקים בדורו, מטוס שחולל סערה, גם אם הוא התולדה של 3 וחצי מטוסים קודמים בסדרת הפנטומים, ש"לא ממש התרוממו", אם לנקוט כפל משמעות קצת משונה אבל לא לגמרי בלתי מדויק.

מטוס הקרב הזה, ששמו הרשמי הוא F-4 פנטום (F-4 Phantom II) הוא מטוס קרב סילוני, על־קולי ובעל שני מושבים. פיתח אותו ג'ים מקדונל, במפעלי מקדונל דאגלס (Mcdonnell Douglas) וסיפק אותו לצי האמריקאי.

מקדונל רצה במטוס קרב רב משימתי, שיוכל לעשות הכל. שיהיה כשמו "רוח רפאים אווירית", אחת שתגיח מכל מקום לא צפוי ותדע לעשות כל כך הרבה דברים שהאויב לא יבין מה זה היצור הטכנולוגי הזה שתוקף אותו.

ואכן, הפנטום כשמו היה הוא. המנוע שלו היה מנוע סילון חזק ביותר וקל במיוחד. עם משקל של פרפר ועוצמה של בולדוזר, בפנטום היו לא אחד אלא שני מנועים כאלו. בזכותם יכול היה הפנטום גם להגיע לגובה רב במהירות עצומה, מה שאפשר לו לחסל מפציצים שמתקרבים ליעדי הצי וגם את מטוסי הקרב שליוו אותם.

היה לו גם מכ"מ חזק במיוחד, שיאפשר לו גילוי של מטרות רחוקות והוא היה דו מושבי. שני המושבים הכילו את הטייס ואת מפעיל המכ"מ, שהוא גם מי שמפעיל את מערכות הנשק שלו. הם הפכו את הפנטום ללוחם מדהים, אלוף בקרבות אוויר, שיכול לנהל קרב יעיל ואגרסיבי, בסביבת קרב לחוצה במיוחד.

בצי האמריקאי, שהזמין אותו במקור, ההתלהבות מהפנטום הייתה עצומה. אבל קנאת טייסים הביאה לכך שכל החילות רצו גם. הן חיל האוויר האמריקאי והן המארינס רצו פנטומים וקיבלו.

ה-F4 פאנטום 2 היה גם בעל כושר נשיאה מדהים של נשק וטילים. הוא הצטיין ביכולת פעולה בכל מזג אוויר ולטווח ארוך. ממשימות יירוט ועד למשימות תקיפה, הפצצות ביעדים צבאיים ואף הפצצות בעורף האויב, כמו גם משימות צילום ומודיעין, ירי טילים מהאוויר ועוד.

הפאנטום היה מגשים החלומות האווירי של אותם ימים. מעין אייפון אווירי נחשק שכולם עומדים בתור כדי לרכוש ממנו. הוא טס בשירות ארצות הברית מ-1960 עד 1996. בנוסף לצבא האמריקאי הפנטום שירת גם בחיילות אוויר של עוד 11 מדינות נוספות.

בסוף שנות ה-50 הוא שבר שיא גובה עולמי, כשטס לגובה של יותר מ-30 קילומטרים. שנתיים אחר כך שבר את מהירות חציית יבשת אמריקה העולמי וכך הוא המשיך ושבר שיאים. מלחמת וייטנאם גילתה חוסרים שונים וליקויים ביכולת הקרבית שלו, אל מול המיגים הסובייטיים. אך הוא שופר כל הזמן ופותחו מערכות נשק והגנה שאפשרו לו לשמור על היתרון הקרבי שלו.

חיל האוויר הישראלי השתמש בפנטומים, החל משנת 1969 ועד 2004. בצה"ל הם נקראו "קורנס", מושג שפירושו הוא פטיש כבד. במלחמת יום הכיפורים הפנטומים עשו עבודה מצוינת בבלימת המתקפה המשולבת של המצרים והסורים כנגד מדינת ישראל, אבל במקביל נפלו בהמוניהם, מפאת חולשתו אל מול טילי הקרקע אוויר שלא תוכנן לעמוד בפניהם.

גם במלחמת לבנון הראשונה היה להם תפקיד חשוב מאוד ביתרון של חיל האוויר ובהתקדמות של צה"ל למעמקי לבנון ובמלחמה זו כבר פותחו פתרונות הגנה מעולים כנגד טילי הקרקע אוויר של הסורים.


הנה סיפורו של מטוס הפנטום (עברית):

https://youtu.be/BXlkHczaqI0


סיפורו של הפנטום 2 באנגלית:

https://youtu.be/2dUE1jLDf9E


קרב מיתולוגי של הפנטומים של חיל האוויר נגד המיגים המצריים (עברית):

https://youtu.be/OhLJMnJANIM


פנטומים בווייטנאם:

https://youtu.be/dfrscGQKg2g


אגדה עם כנפיים:

https://youtu.be/4LSKE2lU0Lk


על טייס שהצליח להטיס פנטום ללא חרטום ולהנחיתו בניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):

https://youtu.be/daEt-KhS3xY


מאבקים מטורפים במיגים הסובייטים בווייטנאם:

https://youtu.be/iWJlsibySsY


שיר הלל לפנטום:

https://youtu.be/savLtW-HXDQ


וגם במשחקי מחשב הוא שד אווירי של ממש:

https://youtu.be/HNmm8CAqd-M

מטוסים צבאיים

F16
מהו מטוס ה-F16?



בשנת 1980 קיבל חיל האוויר הישראלי את המטוס שעתיד להיחשב לאחד מטוסי הקרב המבוקשים ביותר בעולם. זה היה מטוס קל וזריז, המסוגל לבצע תמרונים חדים, המטוס המבצעי החדיש ביותר שיש ועבור היצרנית הצלחה שיווקית מדהימה.

מטוס הקרב האמריקאי F16 זכה לכינוי "נץ". הנץ בטבע הוא עוף דורס. ואכן F16 הוא כלי מלחמה מטורף שתוכנן בידי ג'נרל דיינמיקס וראוי להיקרא כך. עם זריזות, עוצמה ויכולת תמרון מצוינת הוא ללא ספק מכונת מלחמה מדהימה, או בקיצור נץ.

אבל איך הוא הפך למטוס קרב מעולה בקרבות אוויר צמודים? - לאף 16 חידושים שונים, שרק טייסים יודעים את משמעותם האמיתית. למשל חופת הבועה שלו, או מוט ההיגוי המותקן בצד ואיך לא? - המושב שלו שנשען לאחור.

זהו גם מטוס הקרב הראשון שהאמריקאים פיתחו ומסוגל לבצע פניות ב-9 ג'י.

ב-1981, שנה אחרי שה-F16 הראשון התקבל בצה"ל, לקחו ה"נצים" הללו חלק מוביל בהפצצת הכור הגרעיני בעיראק. מאז, ולאורך השנים, הם השתתפו באינספור תקיפות צבאיות וקרבות אוויר.

אם מטוסי ה-F35 ידועים ביכולתם להשתמש בטכנולוגיה המטורפת שיש בתוכם כדי להימנע מקרבות אוויר, אפשרו ל"נץ" 16 יכולת התמרון האדירה שלו, המחשוב הסופר מתקדם לזמנו וביצועים אדירים אחרים, להגיע לקרבות אוויר אוויר פנים אל פנים, שהוא ינהל בצמידות מדהימה - עד להפלת מטוס האויב.

היסטורית, מאפשר המיחשוב הזה, של אף 16, למשל, גם לנתק את הקשר המכני או השליטה במשטחי ההיגוי של מוט ההיגוי של הטייס, ה"סטיק". בכך המחשב ממטב את תגובתו של הטייס, מאזן את הפקודה שלו למוט ההיגוי ומתרגם אותה לפקודה מיטבית למטוס.

אגב, על אף ששמו הרשמי של F-16 הוא "פייטינג פלקון", בעברית "בז לוחם", הטייסים האמריקאיים מכנים אותו דווקא "צפע", באנגלית "viper".


הנה סיפורו של ה-F16 (עברית):

https://youtu.be/hF4YhowXi_c


אז איך קרה שמטוסי F16 נכשלו כל כך (עברית):

https://youtu.be/H1X7rF7Ua7o


כך זה לטוס בתא הטייס של F16:

https://youtu.be/Ys7JTWLB33k


סימולטור F16 (ללא מילים):

https://youtu.be/wSB41kzxKlU


עוד על המטוס המופלא הזה:

https://youtu.be/v_fu7bXwZsI


וסיפורו של טייס:

https://youtu.be/kdnfIE9gvl4
F6F הלקט
לאיזה מטוס יש את יחס ההפלות של מטוסים הטוב בהיסטוריה?



אמנם המסרשמיט Bf 109 זכה לשם של אלוף ההפלות העולמי. באמתחתו יש כ-15,000 מטוסי אויב שהופלו, אבל אין הוכחות לכך, בעיקר מכיוון שמפקדות חיל האוויר שניהלו את המסמכים שבהם צויינו ההפלות נכתשו בהפצצות בנות הברית. המסרשמיט גם סבל מיחס הפלות קשה ביותר. מרבית המטוסים הללו הופלו בעצמם.

נראה שיש לו יריב חזק ולא צפוי ועוד מהצד השני של המתרס. שם כל הרישומים נשמרו ושם היחס בין ההפלות של המטוס להפלות שהנחילו טייסיו לאויב הוא מדהים.

מדובר ב-F6F הלקט (Grumman F6F hellcat) שהטיסו האמריקאים אל מול הטייסים היפנים ובכללם טייסי הקמיקזה. אירוני לחשוב שעוד טרם עברו הטייסים המתאבדים לעולמם, הם פגשו, עדיין בעולם הזה, את "חתול הגיהנום" האווירי שהפיל אותם כמו זבובים.

ה-F6F hellcat היה מטוס של הצי האמריקאי, מטוס שפותח ויוצר במהירות, כמעט בחופזה, במהלך המלחמה. הפיתוח והייצור שלו היו כמעט הכי מהירים באותה תקופה. מפעלי גרומן ייצרו במהירות אדירה, במהלך המלחמה, לא פחות מ-1,600 מטוסים כאלה.

זה היה נס, חשבו אז, אם המטוס הזה יהיה טוב. איש לא ציפה שהוא יהיה מעולה.

עד כמה מעולה? - טייסיו של הגרומן F6F הפילו לא פחות מ-5,163 מטוסים של היפנים. היחס בין ההפלות שלו למספר ה"הלקטים" שנפלו הוא נהדר, אם אפשר לכתוב דבר כזה על מלחמה כזו - רק 270 מטוסי F6F נפלו במלחמה נגד הצבא היפני. במילים פשוטות - ביחס הפלות של 19 ל-1, הופלו ממנו כ-5% לעומת ההפלות שלו עצמו את מטוסי האויב היפנים.

אגב, המטוס האלוף הזה לא היה בדיוק מטוס קרב מה"רגילים". מדובר היה במטוס של הצי האמריקאי, אבל על זה כבר בפעם אחרת.


הנה סיפורו של המטוס שהפך לאלוף ההפלות ההיסטורי ובכלל לא היה מטוס קרב (עברית):

https://youtu.be/9ptBuWl0YjA


מעט הסברים על ה"חתול":

https://youtu.be/UwJa-dIeeHI


וההלקט שהופיע בזירה במהלך המלחמה והבריק:

https://youtu.be/7cYJjKSrQos
כלי טיס בלתי מאויש
מהו מל"ט או כטב"מ?



כמו המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס), גם מל"ט (מטוס ללא טייס), או בשמו הכולל כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש), הוא כלי טיס בלתי מאויש, מטוס ללא טייס.

אך המל"ט אינו זעיר אלא מטוס לכל דבר. ממדי המל"טים כיום מגיעים גם לגודל של מטוס קרב ולעיתים הם גם נושאים פצצות וטילים, כך שבנוסף ליכולת הרגילה של נשיאת מערכות מודיעין מתקדמות, הם מהווים כלי תקיפה אוויריים.

השימוש במל"טים ילך ויגבר בשנים הבאות, בעיקר בשל העובדה שהם אינם מסכנים אנשי צוות ומאפשרים ביצוע של משימות מסוכנות מאד ללוחמים, בלא חשש לנפילת שבויים או אבדות בנפש.

ההערכות מומחי תעופה אומרות שדור מטוסי הקרב שמסתיים פיתוחם כרגע הוא הדור האחרון של מטוסי קרב מאוישים. במובן הזה ברור שהמל"ט הוא מטוס הקרב העתידי, או לפחות מטוס הצבא של העתיד.

ישנם מל"טים בצורה של מטוסים וישנם כאלו שהם מסוקים.


כך הפכה ישראל למעצמה מובילה בתחום הכטב"מים (עברית):

https://youtu.be/EW1sI4qKBj0


מל"ט של התעשייה האווירית והשולטים בו מהקרקע:

https://youtu.be/fV6stX6hBv0


טייסת המל"טים ששומרים עלינו בישראל (עברית):

http://youtu.be/4i-jQmGjSQU


המל"ט העתידי של חיל האוויר - הרמס 900:

http://youtu.be/XyH8ULrAm44


וכתבת טלוויזיה על יחידת הכטב"מים של צה"ל (עברית):

https://youtu.be/0M99F0nOAnk?long=yes
פוגה מגיסטר
איך הפך מטוס הפוגה מדאון צרפתי למטוס קרב ישראלי?



מטוס הפוגה (Fouga CM-170 Magister) הצרפתי הוא אחד המטוסים המפתיעים ביותר. זה מטוס שפוצח לצרכי אימון של קורסי טיס צבאיים וצוותים אווירובטיים, שנודע בזנב בצורת ה-"V" הייחודי שלו, צורת זנב שזכתה לכינוי החיבה "פרפר".

הפוגה נולד בכלל בתור דאון. ולא סתם דאון אלא מה שנועד להיות הדאון הכי טוב בעולם, כלי טיס קל לשליטה, סופר-דאון שהוא גם סופר יעיל וגם יפה להפליא.

ב-1948 הבינו בחברה שההימור על דאונים לא מוכיח את עצמו והם התגלו כבעייתיים בבטיחות, גרועים בקרב ובעלי אמינות נמוכה למדי.

כשבחברה הבינו שיש להם זהב אבל איש לא רוצה בו, הדאון-הגאון קיבל מנוע והפך למטוס. לא סתם מטוס, אלא מטוס סילון תת-קולי בעל שני מנועים, כלומר דו-מנועי, מטוס נמוך, קל, מאוד בטוח ובטיחותי, סלחן לטעויות של טייסים ודו מושבי, בעל שני מושבים.

היצרנית "אייר פוגה" ייעדה אותו להיות בעיקר מטוס אימון בקורסי טיס צבאיים. כשישראל הצעירה בחרה בו לחיל האוויר שלה, היא התעקשה לסגור עם היצרנית שתאפשר לה לבנות את מטוסי הקרב הללו כאן ובעצמה. מכאן תיוולד, אגב, התעשייה האווירית של ישראל.

במהלך מלחמת ששת הימים, הפעיל חיל האוויר הישראלי מטוסי פוגה מגיסטר רבים למשימות תקיפה, כולל תקיפת מתחמי הצבא המצרי ברפיח, בבוקרו של היום הראשון למלחמה.

מטרת המבצע הזה הייתה לאפשר למטוסי חיל האוויר המשוכללים לפעול בעומק האויב, במבצע "מוקד". זה היה מבצע נועז, שמטרתו הייתה להשבית את חיל האוויר המצרי ע"י השמדת כל מטוסי חיל האוויר שלו, השכם בבוקר ובעודם על הקרקע.

כמו כל הצלחות מבצע "מוקד", הוכיח גם הפוגה את עצמו בהצטיינות, כשחשוב לזכור שהמטוס הזה לא אמור היה בשום שלב להיות מטוס קרב.

מכאן ובמשך שנים רבות חזר והשתמש חיל האוויר הישראלי בפוגות, בתור מטוס ההדרכה. חניכי קורס טיס זוכרים אותו, במיוחד בשלב טיסות הסולו.

על שמותיו בצה"ל מספרים שבן גוריון הוא שנתן לדור הראשון שלהן את השם העברי "סנונית". בסוף שנות ה-70 יגיע הדור השני של מטוסי ההדרכה הללו ויזכה לשם "צוקית". את הגרסה המשודרגת של המטוס הפעיל חיל האוויר שלנו עד שנת 2010.


הנה סיפורו של הפוגה, שהפך צוקית (עברית):

https://youtu.be/YiGo_hxPrOw


הצוקית בסרטון אילם של חיל האוויר:

https://youtu.be/e8TSuxrY8UE


זיכרונות מהפוגה (עברית):

https://youtu.be/mF69j3sRItI


וסרט תיעודי על הפוגה והצוקית הישראלית שיצאה ממנה (עברית):

https://youtu.be/dbfdZZZPr2A?long=yes


מטוסי ריגול
מתי נולדו מטוסי הביון?



מטוסי הריגול, או מטוסי ביון (Reconnaissance planes), נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, בתור מטוסי סיור. מטוסים קלים החלו אז לצאת לטיסות סיור, מעבר לקווי האויב.

לראשונה בהיסטוריה יכול היה טייס סיור לשוב לבסיסו עם מודיעין מעין הציפור. המידע שאמר היכן פרוס האויב, כמה עמדות יש לו, האם הוצבה הארטילריה והיכן. לא עוד רכבי סיור או פרשים המסתכנים בתצפיות קרקעיות על האויב - סוף סוף ידעו הגנרלים כמה כוח, חיילים ונשק יש לאויב והיכן בדיוק הוא פרוס.

למעשה, מטוסי הסיור הללו, שבהמשך יקראו להם בטעות מטוסי ריגול, היו המטוסים הצבאיים הראשונים בהיסטוריה. באותה מלחמה נוצרה תורת לחימה שהתבססה לחלוטין על מטוסי סיור. כל מתקפה תוכננה בעזרת תצלומי אוויר, כשהכוחות המסתערים יודעים היכן מתרכז האויב, איפה גדרות התיל פחות צפופות ומה עושה ובעיקר מתכנן הצד השני.

בגזרות רבות במלחמה נשלחו מטוסי סיור לגיחות צילום, לעתים פעמיים ביום ויותר בכל זירה.

רק בהמשך המלחמה, כשהאויב יבין כמה נזק גורמים מטוסי הביון הללו וירצה להפילם, יתחילו לייצר את מטוסי הקרב הראשונים.

החלוצים שהטיסו מטוסי סיור היו הצבאות שנלחמו במלחמה האיטלקית-עות'מאנית. בזמן המלחמה החלו מטוסי ביון פשוטים לטוס מעל ריכוזי הכוחות והמחנות של הטורקים העות'מנים ולצלם ולרשום את המספרים והנתונים של כלי הנשק והציוד שראו.

גם במערכה על ארץ ישראל טסו מטוסי הביון האנגליים והגרמניים מעל הכוחות, סימנו על המפה את ריכוזי הכוחות של האויב, צילמו ורשמו את הדברים שראו ואת מה שהמפקדים רצו לדעת לתכנון הקרב.

למטוסי הביון הראשונים הללו, של השנים הראשונות של מלחמת העולם הראשונה, לא היה חימוש עדיין. הטייסים לקחו איתם לא פעם אקדחים וניסו להפיל אווירוני אוייב בכדורי אקדח. הצלחות מרשימות לא ממש נרשמו שם.

כך או כך, עד סוף המלחמה לפחות חצי מיליון תצלומי אוויר מבצעיים צולמו. כ-200 אלף מטוסים נבנו בה, רובם היו מטוסים קטנים, עשויי קורות עץ ובד, שנשלחו למשימות סיור או נבנו מראש למטרה זו בלבד.


כך פתחו מטוסי הריגול במלחמת העולם הראשונה את הלוחמה מהאוויר בהיסטוריה וההתפתחות שחלה בהם מאז (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM


מטוסי הביון היו החלוצים במה שתהיה המלחמה הראשונה שתכלול מטוסים בהיסטוריה:

https://youtu.be/JbVZGLI8izk


סרטון אותנטי של מטוסים במלחמת העולם הראשונה (סרט אילם):

https://youtu.be/dwrIf_5gEEM


והנה מטוסי הריגול שהיו הראשונים להעביר את המלחמה אל השמיים אז:

https://youtu.be/cKUJhMgo47k?long=yes
כיצד הפיל מטוס הקרב הנאצי מסרשמיט BF109 הכי הרבה מטוסים אי-פעם?



המסרשמיט Bf 109 היה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה. בשדה הקרב היה לו חימוש הכי כבד ומתקדם, יש לו תותחים ומקלעים שיכולים לירות המשך 55 שניות ברצף. אין ספק שבתחילת מלחמת העולם השנייה הוא היה המטוס הטוב ביותר בעולם.

המטוס החד-מנועי, שיוצר על ידי חברת מסרשמיט (Messerschmitt), היה מטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני. הנאצים קיוו לנצח בעזרתו את חיל האוויר הבריטי. תקוות היטלר הייתה להשיג עליונות אווירית, שתאפשר לו לקדם פלישה לבריטניה או לפחות להשיג שביתת נשק עם אנגליה. כמובן שהוא נכשל לגמרי בכך - מטוסי הספיטפייר של הבריטים הביסו את הטייסים הגרמניים ואת מטוסי המסרשמיט שלהם.

לפני מלחמת העולם השנייה זכה המסרשמיט Bf 109 בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני. הוא שימש בתור מטוס הקרב העיקרי של הצבא הנאצי. אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא החשוב שבהם. למעשה, הוא עתיד להיות למטוס עם הכי הרבה הפלות של מטוסי אויב בהיסטוריה של התעופה.

מחליפו Bf-110 היה מטוס קרב גרוע והותיר לו מקום עיקרי במלחמה גם בהמשך.

וילי מסרשמיט שעמד בראש החברה היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי לא קטן. הוא ניצל זאת כדי להקים בדרום גרמניה מפעלים גדולים ומוצלחים לייצור מטוסי המסרשמיט, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים. המפעלים הללו אף "זכו" לקבל עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.

לאחר מלחמת העולם השנייה נאסר על החברה לייצר מטוסים. בתחילה היא החלה לייצר מכוניות, בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנרכשה על ידי קבוצה שכללה את יצרני המרצדס ונעלמה מהמפה.


הנה סיפורו של מטוס הקרב העיקרי של הנאצים:

https://youtu.be/wkqirNxvNJE


על הנאצי יהודי שניסה למנוע את יצורו וכנראה צדק (עברית):

https://youtu.be/6Zm_l-Z9VE4


מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:

https://youtu.be/BzUUlO6ihwE


טיסה בטוחה אחרי הרבה שנים:

https://youtu.be/y_NTOOf2kzU


מתוך סרט - הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM


וסרט תיעודי על המסרשמיט BF109:

https://youtu.be/AqfWN-oaxaU?long=yes
מה היו המפציצים הראשונים בהיסטוריה?



היה זה רק 8 שנים אחרי הטיסה הממונעת הראשונה של האחים רייט, בשנת 1911, כשהשליך טייס איטלקי רימוני-יד על חיילים עותמאנים בלוב. זה היה הרמז הראשון ליכולת ההפצצה של האווירון, הטכנולוגיה החדשה של תחילת המאה ה-20. אבל עם תחילת מלחמת העולם הראשונה עתיד להתחיל עידן חדש בתעופה - עידן הפצצות האוויר. אז נולדו המפציצים הראשונים בהיסטוריה, במקביל ללידת מטוס הקרב.

ממש כמו אותם רימונים שהושלכו מהמטוס ההוא, המפציצים הראשונים שהפציצו במלחמת העולם ה-1 היו מטוסים רגילים שמהם השליכו פצצות אל הקרקע. לא היו שם מערכות חכמות של אחסון ושחרור הפצצות, אלא השלכה, פצצה פצצה, ברגע שהטייס הביא את המטוס מעל היעד.

כך, למעשה, החליפו מטוסי ההפצצה את הצפלינים המפציצים, שבהם השתמשו עד אז רק הגרמנים. המעניין הוא שמבחינת מכשיר הפצצה היו הצפלינים יעילים הרבה יותר מהמטוס של אותם ימים. הן הטווח היעיל שלהם והן יכולת ההעמסה של הצפלין, היו טובים פי כמה מאלו של מטוסי מלחמת העולם הראשונה, מטוסים קלים ובעלי כושר נשיאה מוגבל. הצפלינים נשאו בקלות כמות פצצות גדולה יותר, מגרמניה אל בריטניה.

הצפלינים היו משוכללים ונוחים מאד לשימוש מלחמתי ואיתם הניחו הגרמנים במלחמת העולם הראשונה, את היסודות להפצצה האסטרטגית, שמשמעותה הפצצת הערים והתשתיות הכלכליות של האויב.

אבל היעילות של הצפלין לקתה בפגיעות היחסית שלו. מעצם היותו גדול מאד ואיטי, ביחס למטוס, הייתה יכולת לפגוע בו בקלות יחסית. זו הסיבה שהפצצות הצפלינים על לונדון, למשל, התבצעו בעיקר בלילות, אבל מרגע שאותר עקב האכילס של הצפלין, זה היה עניין של זמן עד שיחול המעבר למטוסים מפציצים.

ואכן, הגרמנים היו הראשונים להפציץ ערי אויב ממטוסים. בעקבות המעבר שלהם לשימוש במפציצים, למדו גם מדינות ההסכמה והלכו בעקבותיהם. כולם החלו ליצור מפציצים דו-כנפיים, בעלי כמה מנועים, שהיו מיועדים להפצצה אסטרטגית על יעדי האויב, ברוב המקרים יעדים אזרחיים ובעיקר ריכוזי אוכלוסיה גדולים.


הנה ה"גותה" הגרמני - אחד המפציצים הראשונים במלחמת העולם הראשונה (עברית):

https://youtu.be/_La7x7HJwzE


המפציץ הגרמני הראשון - גוטה:

https://youtu.be/pPsfUiv6_Tc


האם כך נראה הגוטה:

https://youtu.be/FDvEDjJFa2Q


ובחיוך, טיסני הגוטה של ימינו:

https://youtu.be/taRPf9H1sJw
מי היו הנמרים המעופפים?



הנמרים המעופפים (Flying Tigers) היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".

הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.

"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.


הנה סרטון על הנמרים המעופפים:

https://youtu.be/F5Gaw-fKQr0


וסרטונים אותנטיים שלהם:

http://youtu.be/I36cglDOtJg
מתי הופיעו מטוסי הקרב הראשונים?



מטוסי קרב הופיעו בפעם הראשונה בהיסטוריה במלחמת העולם הראשונה והיו מטוסים קטנים שהונעו על ידי מדחף אחד.

מבחינת כלי הנשק הם כללו בתחילת המלחמה בקושי מכונת ירייה אחת. הפוקר הגרמני יסיים את המלחמה עם שני מקלעי שפנדאו הרסניים.

מכונת הירייה היתה מסונכרנת עם סיבובי להב המדחף, כדי שהכדורים לא יפגעו בפרופלור (כמו שקראו אז למדחף) ויפילו את המטוס שלהם.

ההמצאה, אגב, הייתה של טייס קרב בשם רולאן גארוס. אתם מכירים אותו בזכות התחרות על שמו. קראו על ההמצאה והאיש בתגית "מקלע מסונכרן".

במלחמת העולם הראשונה עסקו המטוסים בדרך כלל במשימות תצפית, סיור ולחימה במטוסי האויב. אחריה שופרו מטוסי הקרב מאד ותפקידיהם הורחבו בהרבה ממשימות של מודיעין צבאי, כמו שהיה אז.

כיום מטוסי הקרב הסילוניים הם מכונות מלחמה משוכללות ביותר. דוגמה מוצלחת היא זו של המטוס החזק בעולם כיום: מטוס אף 35 לייטנינג 2 - מטוס הקרב החמקן האמריקאי. זהו מטוס רב משימתי, שמבצע בהצטיינות משימות מגוונות, כולל תקיפה, הפצצה ויירוט. שלא נדע...


הנה ההפלה הראשונה של מטוס על ידי מטוס (עברית):

https://youtu.be/alTa4poO3Ls


סצנה מהסרט "Flyboys" משנת 2006 של מטוסי הקרב של מלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/hnbiyUHR8i0


סיפורם של מטוסי קרב במלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/3rVA_yRoiek


מטוסי הקרב של צה"ל כיום:

https://youtu.be/DiY1y_4pWs8


ומטוס הקרב המודרני F35:

https://youtu.be/Kshe7-BYfWc
מה הגדולה של מטוסי הסוחוי הרוסיים?



סוחוי (Sukhoi), יצרנית המטוסים הצבאיים והאזרחיים הרוסית, נולדה ממש ערב מלחמת העולם השנייה, בשנת 1939. הקים אותה מהנדס המטוסים ואחד מגאוני התעופה הגדולים בהיסטוריה, פאבל סוחוי מבלארוס.

מאז מיוצרים ברציפות מטוסי הסוחוי לדורותיהם ומשמשים כעמוד השדרה של חיל האוויר הסובייטי ושל חילות האוויר של גרורותיו, מדינות ברית המועצות לשעבר.

במהלך השנים נהנו ממטוסי הסוחוי גם חילות האוויר של מדינות רבות שקנו נשק מברית המועצות, כולל מדינות ערב.

בקרבות אוויר רבים שניהלו מטוסי חיל האוויר הישראלי נגד מטוסי סוחוי מצריים וסוריים הופלו רבים מהם, מה שלא מפחית מאיכויות המטוסים, אבל אולי מעיד גם על הרמה הגבוהה הנדרשת מטייסים המטיסים אותם.

לא פלא שמאז הוקמה ועד ימינו נחשבת סוחוי לאחת מיצרניות המטוסים המתקדמות ביותר בעולם.

אם כוכב העל של מטוסי הסוחוי היה הסוחוי Su-47, הרי שמטוס הקרב סוחוי SU-57 הוא המפלצת המעופפת והיריב הרוסי הנוכחי ל-F-22 של ארה"ב. בשנת 2011 הוא החליף את הדגם המיתולוגי של המפעל, הסוחוי 27, דגם שדי שלט באוויר במשך כ-30 שנה.

הסוחוי 57 המודרני נחשב לראש החץ של דור חדש של מטוסי סוחוי סופר מודרניים ומתקדמים שמייצרת או מתכננת רוסיה לייצר.

ברור, עם זאת, שהדגם המיתולוגי באמת מכל דגמי סוחוי הוא הסוחוי 27 של תחילת הסוונטיז. עם זינוק כמו של טיל ותמרון זריז במיוחד, ה-27 שצויד במנועים חזקים מאוד וגוף המתוכנן לתמרונים קיצוניים, היה בעל יתרונות על מטוסים מערביים רבים.

עם השנים נולדו לו במשפחת הסוחוי 27 לפחות 10 ממשיכים, רובם דמו לו, אבל בכל אחד מהם ניסו לחדש ולבדוק אפשרויות חדשניות. את הסוחוי 47 "ברקוט" ציידו היצרנים בכנפיים משוכות לפנים, על מנת שיוכלו לחקור את יכולות התמרון שנראו אפולו טובות משל אחיו האחרים.

מכל מקום, מאז המעבר למאה ה-21 פעילה החברה גם בעולם של מטוסי הנוסעים, לצד שתי ענקיות מטוסי הנוסעים, בואינג ואיירבוס. גם בתחום זה סוחוי נחשבת לאחת החדשניות והמתקדמות שבין היצרניות בעולם.


הנה סיפורו של הסוחוי הרוסי (עברית):

https://youtu.be/hBy7yNMcoVQ


מעט פלברות של מטוס על (ללא מילים):

https://youtu.be/FE6CTvs_g9Y


סוחוי 75 "שחמט" העתידי - החמקן שהוא או המבטיח או כולו תעמולה (עברית):

https://youtu.be/7mqLNU2g-ec


על התמרון שגילה טייס סורי בסוחוי 27 (עברית):

https://youtu.be/L9p4sgpt2vc


ורצף סרטונים של ה-57 המשובח:

https://youtu.be/ST6EvvdqVEA
מה גדולתו של מטוס ההרקולס?



מטוסי ההרקולס (Hercules planes) מתוצרת חברת לוקהיד האמריקאית הם מהידועים מבין מטוסי המטען בעולם. עד היום משמשים המטוסים הללו, ממטוסי התובלה הטובים בהיסטוריה, כאמת מידה למטוסי המטען באשר הם.

מטוס ההרקולס, ששמו המדויק הוא הרקולס C-130, הוא מטוס תובלה בינוני בגודלו, המתמחה בהצנחת מטענים מגובה נמוך של מטרים בודדים, עבור הכוחות לוחמים. המשימות הללו הן מסוכנות מאוד, בעיקר כשהמטוסים הללו טסים בגובה של 5 מטרים מעל הקרקע.

אבל ההרקולס הוא לא רק מטוס תובלה לציוד ולוחמים. מדובר במטוס מטען שהיה בעצם גם מטוס התקיפה המאיים ביותר שיש. מ-1967 הוא סיפק לכוחות הצבא האמריקאי ובהתאם לדרישותיו כוח אש משמעותי.

במהלך מלחמת וייטנאם הוא היה מטוס התובלה העיקרי של הצבא האמריקאי, אך במקביל הוא שימש לא פעם גם כמפציץ שעסק בטיהור של יערות שבהם התבצרו לוחמי הגרילה של הווייטקונג.

אמינותו ויכולותיו של ההרקולס הביאו לתפוצה רחבה של המטוס, שנמכר בכל העולם. כמטוס ותיק, המשמש מאז שנות ה-60, ההרקולס עדיין נמצא בייצור שוטף. לוקהיד מכרה אותו למעל 60 מדינות, בהן ישראל וכמובן ארצות הברית.

וישראל,אגב, השתמשה בהרקולסים להטסת הלוחמים הנועזים לאוגנדה, במסגרת "מבצע אנטבה" המפורסם. קראו על כך בתגית "מבצע אנטבה".


הנה מטוס ההרקולס (עברית):

https://youtu.be/Ia7AmMRNFW4


כך הוא הפך לספינת תותחים אימתנית (עברית):

https://youtu.be/eC0K64wHnBg


איך מכונאי שחטף הרקולס כמעט וגרם למלחמת עולם (עברית):

https://youtu.be/l1zZ0Hib9D8


כך ההרקולס ממריא:

https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I


ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):

https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?



מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!

המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.


הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk


המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:

http://youtu.be/aReAJ4t_ShU


מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:

https://youtu.be/wDlN8zMwKJs


וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes
מהו כיסא מפלט ואיך הוא פועל?



עם המצאת מטוסי הסילון החליטו המהנדסים שטייס שמטוסו נפגע לא חייב להתרסק עימו. המצאת כיסא המפלט (מושב המפלט) איפשרה לטייסים להיזרק עם כסא הטייס שלהם מהמטוס ולצנוח בביטחה אל הקרקע.

לכיסא המפלט יש מנגנון אוטומטי שמשחרר את הכיסא, כשהטייס צונח באוויר. אחרי זמן מה גם נפתח המצנח האוטומטי והטייס ממשיך לצנוח למטה בביטחון מוחלט. בשל העובדה שהם חשופים להתקפות והסיכוי לפגיעה בהם גבוה יותר, מטוסי קרב מצוידים כיום כמעט תמיד בכיסאות מפלט.


כך פועל כיסא המפלט או מושב המפלט:

http://youtu.be/_E5QSvxbnmw


והנה דרך הפעולה של כיסא מפלט מודרני:

http://youtu.be/e-RcMEDLu7Y


כיצד הפך מטוס ה-F15 לאגדה?



מטוס הקרב F-15 הוא ללא ספק ממטוסי הקרב הטובים והמוצלחים בכל העולם. מדובר במטוס קרב מעולה המצטיין בקרבות אוויר ובפעולות תקיפה.

גודלו מאפשר לו לשאת בקלות מגוון של פצצות, טילים ואמצעי חימוש. אחרי ייצור של אלפי דגמים שונים של מטוסי F-15 ברור לכל שבהשוואה לכל מטוס קרב אחר בעולם, מטוסי ה-F-15 הם בעלי כושר נשיאה מצטיין ומוביל, של תחמושת ואמצעי לוחמה.

במהלך השנים F15 הצטיין בתקיפת מטרות קרקע ובביצועי אוויר-קרקע. הוא מטוס נועד לאפשר שמירה על עליונות אווירית.

מאז הגיעו אלינו המטוסים הראשונים מסוגו, בשנת 1976, הוא נחשב לחוד החנית של חיל האוויר של ישראל.

בצה"ל מבצעים מטוסים אלו חלק נכבד מהתקיפות בחזיתות הדרום והצפון. גם בקרבות אוויר הוא מצטיין, כשהטייס הראשון בעולם שהפיל מטוס אויב באמצעות מטוס F-15 הוא טייס חיל האוויר שלנו.

מטוסי F-15 הם שאבטחו את תקיפת הכור הגרעיני העיקרי ב-1981, כששמרו מלמעלה על שמיניית מטוסי ה-F-16 שהשמידו את מבני הכור.


הנה סיפורו של ה-F15 (עברית):

https://youtu.be/vHRuGMmK_cY


האם F15 הוא בלתי מנוצח (עברית):

https://youtu.be/_9nuD1vZbro


F15 ששרד עם כנף אחת (מתורגם):

https://youtu.be/t739hAxWnxM


וכתבת טלוויזיה על טייסת ה-F15 (עברית):

https://youtu.be/mgqy17AhweA?long=yes
כיצד הפך מטוס המיראז' לאגרוף אווירי אדיר?



המיראז' (Mirage) מעולם לא היה מטוס אחד המיועד למטרה צבאית כלשהי ומתפתח אבולוציונית כמו מין זואולוגי.

נהפוך הוא - המיראז' הוא שמה של סדרת מטוסים צבאיים על-קוליים, סדרה שפותחה למטרות שונות וכללה סדרת מטוסי קרב, אך גם מטוסי תקיפה ואפילו מפציצים.

הסיפור שלו מתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה, כשצרפת, זו שבתחילת המאה ה-20 הייתה מעצמה ועכשיו ליקקה את הפצעים מהכיבוש הנאצי, זה שהיה התבוסה הכי גדולה שלה מאז הפלישה האנגלית אליה ב-1415.

צרפת שחוששת כמו כולם ממלחמת עולם שלישית, הפעם לצד ארצות הברית וכנגד ברית המועצות, רוצה לחזור ולהפוך למעצמה. היא מחליטה לפתח מטוס חדיש, שיחליף את המפציצים הכבדים והאיטיים ששלטו עד אז בתחום. החזון הצרפתי הוא של מטוס מהיר, נושא נשק גרעיני טקטי, שיגיע לאויב במהירות אדירה, יחדור את ההגנות שלו ויכה בו - כל זאת עוד לפני שהמפציצים הסובייטיים ייצאו להפציץ את צרפת.

חברת דאסו הצרפתית הציעה לממשלה הצרפתית מטוס תוצרת צרפת, שמהירותו 2 מאך, כלומר פי שניים ממהירות הקול, הטווח שלו 2,000 קילומטר ושיכול לתדלק באוויר. המנהל היהודי המבריק של החברה התכוון להתבסס על מטוס הקרב המהיר והמשוכלל שהחברה הייתה באמצע הפיתוח שלו - המיראז' 3.

חיל האוויר הצרפתי יצא מגדרו מהתלהבות ואישר את ההזמנה. בקיץ 1959 המריא המיראז' 4 לטיסת הבכורה שלו וימים ספורים אחר כך, הוא כבר שבר את השיא העולמי במהירות על מסלול סגור.

חיל האוויר הצרפתי חגג, עם מטות מטוסי קרב והפצצה משוכללים, שהתחזוקה והעמידות שלהם חלומיים ושהם לגמרי של צרפת. שארל דה-גול, הנשיא הנערץ של צרפת, בכלל התאהב במטוס שהחזיר לצרפת את הגאווה. הוא תלה בו את ציפיותיו לביסוס ההרתעה הצרפתית וראה בו את העתיד הביטחוני של צרפת במקרה חירום.

ואכן, המיראז' היה מטוס נהדר. בשלב מסוים הוא הפך אצלנו לנשר הישראלי והפציץ. מטוס המיראז' שימש את חיל האוויר שלנו כמטוס הקרב העיקרי שלה ולמשך תקופה ארוכה ומפוארת במיוחד. כשנשיא צרפת דה גול העניש את ישראל באמברגו מוחלט, היה מי שדאג להעביר את התכניות של המטוס והוקם יפעל ישראלי שיצר אותו כאן.


הנה סיפורו של המטוס שהחזיר את לצרפת את הביטחון, גם העצמי (עברית):

https://youtu.be/9A5BT_7wzjk


כך התערבבו מצוינות, שיתוף פעולה, אמברגו וריגול (עברית):

https://youtu.be/FmqK-zbV_hM


אחד מקרבות האוויר שבהם הוכיחו המיראז'ים את יכולותיהם ויכולות הטייסים שלנו (עברית):

https://youtu.be/ZLcZe1lzGDk


וסיפורו של המיראז' הצרפתי (עברית):

https://youtu.be/vbBTvmZ7j1c
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


הנה היורופייטר טייפון המדהים (עברית):

https://youtu.be/TEbJDOcfizQ


הוא נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


ומצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk
מהו המפציץ הרוסי האימתני טופולב ANT-20?



מטוס הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול ביותר שנבנה לפני מלחמת העולם השנייה. הוא תוכנן ונבנה על ידי אנדריי טופולב, מהנדס המפציצים הכבדים המצטיין של ברית המועצות. למטוס ה-ANT-20 היו לא פחות משמונה מנועים, שהניעו מכונת מלחמה כבדה וענקית.


הנה סרטונים אמיתיים של המפציץ טופולב ANT-20:

http://youtu.be/SARwg6kYOn8


והנה סרטונים נוספים של המפציץ הרוסי הענקי:

http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
מה הקסם בצלילה אל מטוסים טבועים?
מהי מפלצת הים הכספי?
מה ההיסטוריה של מטוס הריגול ולהיכן הוא נעלם?
מהו הסיפור של מסרשמיט?
כמה גדולה היא נושאת מטוסים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.