» «
F16
מהו מטוס ה-F16?



בשנת 1980 קיבל חיל האוויר הישראלי את המטוס שעתיד להיחשב לאחד מטוסי הקרב המבוקשים ביותר בעולם. זה היה מטוס קל וזריז, המסוגל לבצע תמרונים חדים, המטוס המבצעי החדיש ביותר שיש ועבור היצרנית הצלחה שיווקית מדהימה.

מטוס הקרב האמריקאי F16 זכה לכינוי "נץ". הנץ בטבע הוא עוף דורס. ואכן F16 הוא כלי מלחמה מטורף שתוכנן בידי ג'נרל דיינמיקס וראוי להיקרא כך. עם זריזות, עוצמה ויכולת תמרון מצוינת הוא ללא ספק מכונת מלחמה מדהימה, או בקיצור נץ.

אבל איך הוא הפך למטוס קרב מעולה בקרבות אוויר צמודים? - לאף 16 חידושים שונים, שרק טייסים יודעים את משמעותם האמיתית. למשל חופת הבועה שלו, או מוט ההיגוי המותקן בצד ואיך לא? - המושב שלו שנשען לאחור.

זהו גם מטוס הקרב הראשון שהאמריקאים פיתחו ומסוגל לבצע פניות ב-9 ג'י.

ב-1981, שנה אחרי שה-F16 הראשון התקבל בצה"ל, לקחו ה"נצים" הללו חלק מוביל בהפצצת הכור הגרעיני בעיראק. מאז, ולאורך השנים, הם השתתפו באינספור תקיפות צבאיות וקרבות אוויר.

אם מטוסי ה-F35 ידועים ביכולתם להשתמש בטכנולוגיה המטורפת שיש בתוכם כדי להימנע מקרבות אוויר, אפשרו ל"נץ" 16 יכולת התמרון האדירה שלו, המחשוב הסופר מתקדם לזמנו וביצועים אדירים אחרים, להגיע לקרבות אוויר אוויר פנים אל פנים, שהוא ינהל בצמידות מדהימה - עד להפלת מטוס האויב.

היסטורית, מאפשר המיחשוב הזה, של אף 16, למשל, גם לנתק את הקשר המכני או השליטה במשטחי ההיגוי של מוט ההיגוי של הטייס, ה"סטיק". בכך המחשב ממטב את תגובתו של הטייס, מאזן את הפקודה שלו למוט ההיגוי ומתרגם אותה לפקודה מיטבית למטוס.

אגב, על אף ששמו הרשמי של F-16 הוא "פייטינג פלקון", בעברית "בז לוחם", הטייסים האמריקאיים מכנים אותו דווקא "צפע", באנגלית "viper".


הנה סיפורו של ה-F16 (עברית):

https://youtu.be/hF4YhowXi_c


אז איך קרה שמטוסי F16 נכשלו כל כך (עברית):

https://youtu.be/H1X7rF7Ua7o


כך זה לטוס בתא הטייס של F16:

https://youtu.be/Ys7JTWLB33k


סימולטור F16 (ללא מילים):

https://youtu.be/wSB41kzxKlU


עוד על המטוס המופלא הזה:

https://youtu.be/v_fu7bXwZsI


וסיפורו של טייס:

https://youtu.be/kdnfIE9gvl4
F6F הלקט
לאיזה מטוס יש את יחס ההפלות של מטוסים הטוב בהיסטוריה?



אמנם המסרשמיט Bf 109 זכה לשם של אלוף ההפלות העולמי. באמתחתו יש כ-15,000 מטוסי אויב שהופלו, אבל אין הוכחות לכך, בעיקר מכיוון שמפקדות חיל האוויר שניהלו את המסמכים שבהם צויינו ההפלות נכתשו בהפצצות בנות הברית. המסרשמיט גם סבל מיחס הפלות קשה ביותר. מרבית המטוסים הללו הופלו בעצמם.

נראה שיש לו יריב חזק ולא צפוי ועוד מהצד השני של המתרס. שם כל הרישומים נשמרו ושם היחס בין ההפלות של המטוס להפלות שהנחילו טייסיו לאויב הוא מדהים.

מדובר ב-F6F הלקט (Grumman F6F hellcat) שהטיסו האמריקאים אל מול הטייסים היפנים ובכללם טייסי הקמיקזה. אירוני לחשוב שעוד טרם עברו הטייסים המתאבדים לעולמם, הם פגשו, עדיין בעולם הזה, את "חתול הגיהנום" האווירי שהפיל אותם כמו זבובים.

ה-F6F hellcat היה מטוס של הצי האמריקאי, מטוס שפותח ויוצר במהירות, כמעט בחופזה, במהלך המלחמה. הפיתוח והייצור שלו היו כמעט הכי מהירים באותה תקופה. מפעלי גרומן ייצרו במהירות אדירה, במהלך המלחמה, לא פחות מ-1,600 מטוסים כאלה.

זה היה נס, חשבו אז, אם המטוס הזה יהיה טוב. איש לא ציפה שהוא יהיה מעולה.

עד כמה מעולה? - טייסיו של הגרומן F6F הפילו לא פחות מ-5,163 מטוסים של היפנים. היחס בין ההפלות שלו למספר ה"הלקטים" שנפלו הוא נהדר, אם אפשר לכתוב דבר כזה על מלחמה כזו - רק 270 מטוסי F6F נפלו במלחמה נגד הצבא היפני. במילים פשוטות - ביחס הפלות של 19 ל-1, הופלו ממנו כ-5% לעומת ההפלות שלו עצמו את מטוסי האויב היפנים.

אגב, המטוס האלוף הזה לא היה בדיוק מטוס קרב מה"רגילים". מדובר היה במטוס של הצי האמריקאי, אבל על זה כבר בפעם אחרת.


הנה סיפורו של המטוס שהפך לאלוף ההפלות ההיסטורי ובכלל לא היה מטוס קרב (עברית):

https://youtu.be/9ptBuWl0YjA


מעט הסברים על ה"חתול":

https://youtu.be/UwJa-dIeeHI


וההלקט שהופיע בזירה במהלך המלחמה והבריק:

https://youtu.be/7cYJjKSrQos
הפצצות אוויר
מה היו המפציצים הראשונים בהיסטוריה?



היה זה רק 8 שנים אחרי הטיסה הממונעת הראשונה של האחים רייט, בשנת 1911, כשהשליך טייס איטלקי רימוני-יד על חיילים עותמאנים בלוב. זה היה הרמז הראשון ליכולת ההפצצה של האווירון, הטכנולוגיה החדשה של תחילת המאה ה-20. אבל עם תחילת מלחמת העולם הראשונה עתיד להתחיל עידן חדש בתעופה - עידן הפצצות האוויר. אז נולדו המפציצים הראשונים בהיסטוריה, במקביל ללידת מטוס הקרב.

ממש כמו אותם רימונים שהושלכו מהמטוס ההוא, המפציצים הראשונים שהפציצו במלחמת העולם ה-1 היו מטוסים רגילים שמהם השליכו פצצות אל הקרקע. לא היו שם מערכות חכמות של אחסון ושחרור הפצצות, אלא השלכה, פצצה פצצה, ברגע שהטייס הביא את המטוס מעל היעד.

כך, למעשה, החליפו מטוסי ההפצצה את הצפלינים המפציצים, שבהם השתמשו עד אז רק הגרמנים. המעניין הוא שמבחינת מכשיר הפצצה היו הצפלינים יעילים הרבה יותר מהמטוס של אותם ימים. הן הטווח היעיל שלהם והן יכולת ההעמסה של הצפלין, היו טובים פי כמה מאלו של מטוסי מלחמת העולם הראשונה, מטוסים קלים ובעלי כושר נשיאה מוגבל. הצפלינים נשאו בקלות כמות פצצות גדולה יותר, מגרמניה אל בריטניה.

הצפלינים היו משוכללים ונוחים מאד לשימוש מלחמתי ואיתם הניחו הגרמנים במלחמת העולם הראשונה, את היסודות להפצצה האסטרטגית, שמשמעותה הפצצת הערים והתשתיות הכלכליות של האויב.

אבל היעילות של הצפלין לקתה בפגיעות היחסית שלו. מעצם היותו גדול מאד ואיטי, ביחס למטוס, הייתה יכולת לפגוע בו בקלות יחסית. זו הסיבה שהפצצות הצפלינים על לונדון, למשל, התבצעו בעיקר בלילות, אבל מרגע שאותר עקב האכילס של הצפלין, זה היה עניין של זמן עד שיחול המעבר למטוסים מפציצים.

ואכן, הגרמנים היו הראשונים להפציץ ערי אויב ממטוסים. בעקבות המעבר שלהם לשימוש במפציצים, למדו גם מדינות ההסכמה והלכו בעקבותיהם. כולם החלו ליצור מפציצים דו-כנפיים, בעלי כמה מנועים, שהיו מיועדים להפצצה אסטרטגית על יעדי האויב, ברוב המקרים יעדים אזרחיים ובעיקר ריכוזי אוכלוסיה גדולים.


הנה ה"גותה" הגרמני - אחד המפציצים הראשונים במלחמת העולם הראשונה (עברית):

https://youtu.be/_La7x7HJwzE


המפציץ הגרמני הראשון - גוטה:

https://youtu.be/pPsfUiv6_Tc


האם כך נראה הגוטה:

https://youtu.be/FDvEDjJFa2Q


ובחיוך, טיסני הגוטה של ימינו:

https://youtu.be/taRPf9H1sJw
מסרשמיט Bf-109
כיצד הפיל מטוס הקרב הנאצי מסרשמיט BF109 הכי הרבה מטוסים אי-פעם?



המסרשמיט Bf 109 היה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה. בשדה הקרב היה לו חימוש הכי כבד ומתקדם, יש לו תותחים ומקלעים שיכולים לירות המשך 55 שניות ברצף. אין ספק שבתחילת מלחמת העולם השנייה הוא היה המטוס הטוב ביותר בעולם.

המטוס החד-מנועי, שיוצר על ידי חברת מסרשמיט (Messerschmitt), היה מטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני. הנאצים קיוו לנצח בעזרתו את חיל האוויר הבריטי. תקוות היטלר הייתה להשיג עליונות אווירית, שתאפשר לו לקדם פלישה לבריטניה או לפחות להשיג שביתת נשק עם אנגליה. כמובן שהוא נכשל לגמרי בכך - מטוסי הספיטפייר של הבריטים הביסו את הטייסים הגרמניים ואת מטוסי המסרשמיט שלהם.

לפני מלחמת העולם השנייה זכה המסרשמיט Bf 109 בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני. הוא שימש בתור מטוס הקרב העיקרי של הצבא הנאצי. אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא החשוב שבהם. למעשה, הוא עתיד להיות למטוס עם הכי הרבה הפלות של מטוסי אויב בהיסטוריה של התעופה.

מחליפו Bf-110 היה מטוס קרב גרוע והותיר לו מקום עיקרי במלחמה גם בהמשך.

וילי מסרשמיט שעמד בראש החברה היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי לא קטן. הוא ניצל זאת כדי להקים בדרום גרמניה מפעלים גדולים ומוצלחים לייצור מטוסי המסרשמיט, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים. המפעלים הללו אף "זכו" לקבל עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.

לאחר מלחמת העולם השנייה נאסר על החברה לייצר מטוסים. בתחילה היא החלה לייצר מכוניות, בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנרכשה על ידי קבוצה שכללה את יצרני המרצדס ונעלמה מהמפה.


הנה סיפורו של מטוס הקרב העיקרי של הנאצים:

https://youtu.be/wkqirNxvNJE


על הנאצי יהודי שניסה למנוע את יצורו וכנראה צדק (עברית):

https://youtu.be/6Zm_l-Z9VE4


מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:

https://youtu.be/BzUUlO6ihwE


טיסה בטוחה אחרי הרבה שנים:

https://youtu.be/y_NTOOf2kzU


מתוך סרט - הספיטפייר נגד המסרשמיט Bf109 בקרב על בריטניה:

https://youtu.be/HHx3lWQjNWM


וסרט תיעודי על המסרשמיט BF109:

https://youtu.be/AqfWN-oaxaU?long=yes

מטוסים צבאיים

מטוסי ריגול
מתי נולדו מטוסי הביון?



מטוסי הריגול, או מטוסי ביון (Reconnaissance planes), נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, בתור מטוסי סיור. מטוסים קלים החלו אז לצאת לטיסות סיור, מעבר לקווי האויב.

לראשונה בהיסטוריה יכול היה טייס סיור לשוב לבסיסו עם מודיעין מעין הציפור. המידע שאמר היכן פרוס האויב, כמה עמדות יש לו, האם הוצבה הארטילריה והיכן. לא עוד רכבי סיור או פרשים המסתכנים בתצפיות קרקעיות על האויב - סוף סוף ידעו הגנרלים כמה כוח, חיילים ונשק יש לאויב והיכן בדיוק הוא פרוס.

למעשה, מטוסי הסיור הללו, שבהמשך יקראו להם בטעות מטוסי ריגול, היו המטוסים הצבאיים הראשונים בהיסטוריה. באותה מלחמה נוצרה תורת לחימה שהתבססה לחלוטין על מטוסי סיור. כל מתקפה תוכננה בעזרת תצלומי אוויר, כשהכוחות המסתערים יודעים היכן מתרכז האויב, איפה גדרות התיל פחות צפופות ומה עושה ובעיקר מתכנן הצד השני.

בגזרות רבות במלחמה נשלחו מטוסי סיור לגיחות צילום, לעתים פעמיים ביום ויותר בכל זירה.

רק בהמשך המלחמה, כשהאויב יבין כמה נזק גורמים מטוסי הביון הללו וירצה להפילם, יתחילו לייצר את מטוסי הקרב הראשונים.

החלוצים שהטיסו מטוסי סיור היו הצבאות שנלחמו במלחמה האיטלקית-עות'מאנית. בזמן המלחמה החלו מטוסי ביון פשוטים לטוס מעל ריכוזי הכוחות והמחנות של הטורקים העות'מנים ולצלם ולרשום את המספרים והנתונים של כלי הנשק והציוד שראו.

גם במערכה על ארץ ישראל טסו מטוסי הביון האנגליים והגרמניים מעל הכוחות, סימנו על המפה את ריכוזי הכוחות של האויב, צילמו ורשמו את הדברים שראו ואת מה שהמפקדים רצו לדעת לתכנון הקרב.

למטוסי הביון הראשונים הללו, של השנים הראשונות של מלחמת העולם הראשונה, לא היה חימוש עדיין. הטייסים לקחו איתם לא פעם אקדחים וניסו להפיל אווירוני אוייב בכדורי אקדח. הצלחות מרשימות לא ממש נרשמו שם.

כך או כך, עד סוף המלחמה לפחות חצי מיליון תצלומי אוויר מבצעיים צולמו. כ-200 אלף מטוסים נבנו בה, רובם היו מטוסים קטנים, עשויי קורות עץ ובד, שנשלחו למשימות סיור או נבנו מראש למטרה זו בלבד.


כך פתחו מטוסי הריגול במלחמת העולם הראשונה את הלוחמה מהאוויר בהיסטוריה וההתפתחות שחלה בהם מאז (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM


מטוסי הביון היו החלוצים במה שתהיה המלחמה הראשונה שתכלול מטוסים בהיסטוריה:

https://youtu.be/JbVZGLI8izk


סרטון אותנטי של מטוסים במלחמת העולם הראשונה (סרט אילם):

https://youtu.be/dwrIf_5gEEM


והנה מטוסי הריגול שהיו הראשונים להעביר את המלחמה אל השמיים אז:

https://youtu.be/cKUJhMgo47k?long=yes
מטוס קרב
מתי הופיעו מטוסי הקרב הראשונים?



מטוסי קרב הופיעו בפעם הראשונה בהיסטוריה במלחמת העולם הראשונה והיו מטוסים קטנים שהונעו על ידי מדחף אחד.

מבחינת כלי הנשק הם כללו בתחילת המלחמה בקושי מכונת ירייה אחת. הפוקר הגרמני יסיים את המלחמה עם שני מקלעי שפנדאו הרסניים.

מכונת הירייה היתה מסונכרנת עם סיבובי להב המדחף, כדי שהכדורים לא יפגעו בפרופלור (כמו שקראו אז למדחף) ויפילו את המטוס שלהם.

ההמצאה, אגב, הייתה של טייס קרב בשם רולאן גארוס. אתם מכירים אותו בזכות התחרות על שמו. קראו על ההמצאה והאיש בתגית "מקלע מסונכרן".

במלחמת העולם הראשונה עסקו המטוסים בדרך כלל במשימות תצפית, סיור ולחימה במטוסי האויב. אחריה שופרו מטוסי הקרב מאד ותפקידיהם הורחבו בהרבה ממשימות של מודיעין צבאי, כמו שהיה אז.

כיום מטוסי הקרב הסילוניים הם מכונות מלחמה משוכללות ביותר. דוגמה מוצלחת היא זו של המטוס החזק בעולם כיום: מטוס אף 35 לייטנינג 2 - מטוס הקרב החמקן האמריקאי. זהו מטוס רב משימתי, שמבצע בהצטיינות משימות מגוונות, כולל תקיפה, הפצצה ויירוט. שלא נדע...


הנה ההפלה הראשונה של מטוס על ידי מטוס (עברית):

https://youtu.be/alTa4poO3Ls


סצנה מהסרט "Flyboys" משנת 2006 של מטוסי הקרב של מלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/hnbiyUHR8i0


סיפורם של מטוסי קרב במלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/3rVA_yRoiek


מטוסי הקרב של צה"ל כיום:

https://youtu.be/DiY1y_4pWs8


ומטוס הקרב המודרני F35:

https://youtu.be/Kshe7-BYfWc
מטוס הרקולס
מה גדולתו של מטוס ההרקולס?



מטוסי ההרקולס (Hercules planes) מתוצרת חברת לוקהיד האמריקאית הם מהידועים מבין מטוסי המטען בעולם. עד היום משמשים המטוסים הללו, ממטוסי התובלה הטובים בהיסטוריה, כאמת מידה למטוסי המטען באשר הם.

מטוס ההרקולס, ששמו המדויק הוא הרקולס C-130, הוא מטוס תובלה בינוני בגודלו, המתמחה בהצנחת מטענים מגובה נמוך של מטרים בודדים, עבור הכוחות לוחמים. המשימות הללו הן מסוכנות מאוד, בעיקר כשהמטוסים הללו טסים בגובה של 5 מטרים מעל הקרקע.

אבל ההרקולס הוא לא רק מטוס תובלה לציוד ולוחמים. מדובר במטוס מטען שהיה בעצם גם מטוס התקיפה המאיים ביותר שיש. מ-1967 הוא סיפק לכוחות הצבא האמריקאי ובהתאם לדרישותיו כוח אש משמעותי.

במהלך מלחמת וייטנאם הוא היה מטוס התובלה העיקרי של הצבא האמריקאי, אך במקביל הוא שימש לא פעם גם כמפציץ שעסק בטיהור של יערות שבהם התבצרו לוחמי הגרילה של הווייטקונג.

אמינותו ויכולותיו של ההרקולס הביאו לתפוצה רחבה של המטוס, שנמכר בכל העולם. כמטוס ותיק, המשמש מאז שנות ה-60, ההרקולס עדיין נמצא בייצור שוטף. לוקהיד מכרה אותו למעל 60 מדינות, בהן ישראל וכמובן ארצות הברית.

וישראל,אגב, השתמשה בהרקולסים להטסת הלוחמים הנועזים לאוגנדה, במסגרת "מבצע אנטבה" המפורסם. קראו על כך בתגית "מבצע אנטבה".


הנה מטוס ההרקולס (עברית):

https://youtu.be/Ia7AmMRNFW4


כך הוא הפך לספינת תותחים אימתנית (עברית):

https://youtu.be/eC0K64wHnBg


איך מכונאי שחטף הרקולס כמעט וגרם למלחמת עולם (עברית):

https://youtu.be/l1zZ0Hib9D8


כך ההרקולס ממריא:

https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I


ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):

https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
הנמרים המעופפים
מי היו הנמרים המעופפים?



הנמרים המעופפים (Flying Tigers) היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".

הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.

"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.


הנה סרטון על הנמרים המעופפים:

https://youtu.be/F5Gaw-fKQr0


וסרטונים אותנטיים שלהם:

http://youtu.be/I36cglDOtJg


מטוס הסוחוי
מה הגדולה של מטוסי הסוחוי הרוסיים?



סוחוי (Sukhoi), יצרנית המטוסים הצבאיים והאזרחיים הרוסית, נולדה ממש ערב מלחמת העולם השנייה, בשנת 1939. הקים אותה מהנדס המטוסים ואחד מגאוני התעופה הגדולים בהיסטוריה, פאבל סוחוי מבלארוס.

מאז מיוצרים ברציפות מטוסי הסוחוי לדורותיהם ומשמשים כעמוד השדרה של חיל האוויר הסובייטי ושל חילות האוויר של גרורותיו, מדינות ברית המועצות לשעבר.

במהלך השנים נהנו ממטוסי הסוחוי גם חילות האוויר של מדינות רבות שקנו נשק מברית המועצות, כולל מדינות ערב.

בקרבות אוויר רבים שניהלו מטוסי חיל האוויר הישראלי נגד מטוסי סוחוי מצריים וסוריים הופלו רבים מהם, מה שלא מפחית מאיכויות המטוסים, אבל אולי מעיד גם על הרמה הגבוהה הנדרשת מטייסים המטיסים אותם.

לא פלא שמאז הוקמה ועד ימינו נחשבת סוחוי לאחת מיצרניות המטוסים המתקדמות ביותר בעולם.

אם כוכב העל של מטוסי הסוחוי היה הסוחוי Su-47, הרי שמטוס הקרב סוחוי SU-57 הוא המפלצת המעופפת והיריב הרוסי הנוכחי ל-F-22 של ארה"ב. בשנת 2011 הוא החליף את הדגם המיתולוגי של המפעל, הסוחוי 27, דגם שדי שלט באוויר במשך כ-30 שנה.

הסוחוי 57 המודרני נחשב לראש החץ של דור חדש של מטוסי סוחוי סופר מודרניים ומתקדמים שמייצרת או מתכננת רוסיה לייצר.

ברור, עם זאת, שהדגם המיתולוגי באמת מכל דגמי סוחוי הוא הסוחוי 27 של תחילת הסוונטיז. עם זינוק כמו של טיל ותמרון זריז במיוחד, ה-27 שצויד במנועים חזקים מאוד וגוף המתוכנן לתמרונים קיצוניים, היה בעל יתרונות על מטוסים מערביים רבים.

עם השנים נולדו לו במשפחת הסוחוי 27 לפחות 10 ממשיכים, רובם דמו לו, אבל בכל אחד מהם ניסו לחדש ולבדוק אפשרויות חדשניות. את הסוחוי 47 "ברקוט" ציידו היצרנים בכנפיים משוכות לפנים, על מנת שיוכלו לחקור את יכולות התמרון שנראו אפולו טובות משל אחיו האחרים.

מכל מקום, מאז המעבר למאה ה-21 פעילה החברה גם בעולם של מטוסי הנוסעים, לצד שתי ענקיות מטוסי הנוסעים, בואינג ואיירבוס. גם בתחום זה סוחוי נחשבת לאחת החדשניות והמתקדמות שבין היצרניות בעולם.


הנה סיפורו של הסוחוי הרוסי (עברית):

https://youtu.be/hBy7yNMcoVQ


מעט פלברות של מטוס על (ללא מילים):

https://youtu.be/FE6CTvs_g9Y


סוחוי 75 "שחמט" העתידי - החמקן שהוא או המבטיח או כולו תעמולה (עברית):

https://youtu.be/7mqLNU2g-ec


על התמרון שגילה טייס סורי בסוחוי 27 (עברית):

https://youtu.be/L9p4sgpt2vc


ורצף סרטונים של ה-57 המשובח:

https://youtu.be/ST6EvvdqVEA
מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?



מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!

המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.


הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk


המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:

http://youtu.be/aReAJ4t_ShU


מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:

https://youtu.be/wDlN8zMwKJs


וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes
כיצד הפך מטוס ה-F15 לאגדה?



מטוס הקרב F-15 הוא ללא ספק ממטוסי הקרב הטובים והמוצלחים בכל העולם. מדובר במטוס קרב מעולה המצטיין בקרבות אוויר ובפעולות תקיפה.

גודלו מאפשר לו לשאת בקלות מגוון של פצצות, טילים ואמצעי חימוש. אחרי ייצור של אלפי דגמים שונים של מטוסי F-15 ברור לכל שבהשוואה לכל מטוס קרב אחר בעולם, מטוסי ה-F-15 הם בעלי כושר נשיאה מצטיין ומוביל, של תחמושת ואמצעי לוחמה.

במהלך השנים F15 הצטיין בתקיפת מטרות קרקע ובביצועי אוויר-קרקע. הוא מטוס נועד לאפשר שמירה על עליונות אווירית.

מאז הגיעו אלינו המטוסים הראשונים מסוגו, בשנת 1976, הוא נחשב לחוד החנית של חיל האוויר של ישראל.

בצה"ל מבצעים מטוסים אלו חלק נכבד מהתקיפות בחזיתות הדרום והצפון. גם בקרבות אוויר הוא מצטיין, כשהטייס הראשון בעולם שהפיל מטוס אויב באמצעות מטוס F-15 הוא טייס חיל האוויר שלנו.

מטוסי F-15 הם שאבטחו את תקיפת הכור הגרעיני העיקרי ב-1981, כששמרו מלמעלה על שמיניית מטוסי ה-F-16 שהשמידו את מבני הכור.


הנה סיפורו של ה-F15 (עברית):

https://youtu.be/vHRuGMmK_cY


האם F15 הוא בלתי מנוצח (עברית):

https://youtu.be/_9nuD1vZbro


F15 ששרד עם כנף אחת (מתורגם):

https://youtu.be/t739hAxWnxM


וכתבת טלוויזיה על טייסת ה-F15 (עברית):

https://youtu.be/mgqy17AhweA?long=yes
מהו היורופייטר טייפון?



המיתוס מספר שהיה זה מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל ג'ון פ. ג'מפר, שסיפר בשנת 2004, בקנאה מסוימת, ש"הטסתי את כל מטוסי הסילון, אך אין טוב כמו הטייפון." מילים כדורבנות שבין אם אמר ובין אם לא אמר נציגה הבכיר של ארצות הברית, יצרנית המטוסים המתקדמים והיקרים בעולם, אומר כמעט הכל.

ואכן, יורופייטר טייפון (Eurofighter Typhoon) הוא מטוס קרב לאפשר מטוס קרב מובחר במחירים סבירים יותר מהמטוסים האמריקאים המתוכחמים אך יקרים להחריד. זהו מטוס על-קולי, בעל יכולת טיסה במהירות של 2,500 קילומטרים בשעה ומסוגל לטווח טיסה בתדלוק אחד של כ-2,900 קילומטרים. מהירותו העל קולית מאפשרת לו חיסכון עצום בדלק, מה שמגדיל את זמן השהייה שלו באוויר.

גם מבחינה קרבית, ביכולותיו הצבאיות, הוא נחשב הצלחה. באימונים משותפים לחילות האוויר של גרמניה, ארה"ב, איטליה ועוד, מוכיחים טייסי הטייפון יכולת "הפלה" מעולה, של מטוסי F-15 אמריקאים ועוד.

הטייפון פותח על ידי מספר מדינות במשותף, כולל גרמניה, בריטניה, ספרד ואיטליה. הוא משרת בחילות האוויר שלהן ושל עוד מדינות רבות שרכשו אותו. הטייפון נחשב להצלחה גדולה ונמכר היטב בשוק הצבאי-אווירי בעולם.

לטייפון תכונות מרשימות. ניתן, בין השאר, להפעילו בפקודות קוליות של הטייס, יש לו מערכת ניווט משלו שאינה תלויה במערכת ה-GPS האמריקנית, הוא כולל מערכת שמתקנת טעויות טייס חמורות ומונעת בכך התרסקויות. בנוסף, מוט ההיגוי שלו שולט בחלקי המטוס השונים בעזרת אותות דיגיטליים, במקום במערכות מכניות, מה שמקטין משמעותית את משקל המטוס ומונע טלטולים וסחרורים בעת הטיסה. עוד פרט חשוב - על אף שהוא לא תוכנן להיות מטוס חמקן, לטייפון יש אמצעים שונים שנועדו להקטין את חתימת המכ"ם שלו.


הנה היורופייטר טייפון המדהים (עברית):

https://youtu.be/TEbJDOcfizQ


הוא נמצא כיום בחילות אוויר רבים בעולם:

https://youtu.be/AAWGEeC8kCs


הצגת ביצועים:

https://youtu.be/QoVGz9xai1M


ומצגת וידאו שלו:

https://youtu.be/DcFZcF17GJk
מה הקסם בצלילה אל מטוסים טבועים?



ליד העיר קש שבטורקיה ישנו מטוס DC 3 שטבע בים. גם ליד העיר קפרנריי יש מטוס שהוטבע ובמעמקי הים טמונים עוד אלפי מטוסים מתקופות שונות.

רק מעטים מהם ניתן לראות בצלילה ולעתים צריך ציוד מיוחד וצלילה למעמקים של ממש כדי להגיע אליהם.

המטוסים הללו, כמו ספינות טבועות, הן קפסולות זמן - מקומות שהזמן קפא מלכת בהם וניתן לראות בהם דברים מרתקים, כמו כלי נשק מאובנים, ציוד צבאי ולעתים גם ציוד אישי, אם הוא לא נאסף קודם.

הקסם במבט של הצולל במטוס טבוע, כמו באובייקטים דומים שטבעו, כמו אוניות או מבנים עתיקים שרעידת אדמה הורידה שאולה - הקסם הזה הוא אדיר ואנשים משקיעים ממון ומאמצים רבים בכדי להגיע אליהם.


הנה סרטון של המטוס הטבוע ליד חופי טורקיה:

https://youtu.be/8CNPVU5Y37E


צלילה אל המטוס הטבוע שליד קפרנריי:

http://youtu.be/hg8IgUlBueg


וצלילה עמוקה וחשוכה מאד אל מטוס נאצי שטבוע בעומק של 120 מטרים:

http://youtu.be/pvC-9nMcA3w?t=20s
מהי מפלצת הים הכספי?



חצי כלי טיס וספק כלי שיט, "מפלצת הים הכספי" היה הכינוי האמריקאי שניתן ל-KM, סוג של אקרנופלן (Ekranoplan) ענקי, מטוס אפקט הקרקע (אפקט שנסביר עוד מעט).

האקרנופלן היא משפחה של כלי טיס הדומים למטוס, אך טסים בסמוך לפני המים או הקרח, בזכות כרית אוויר שנוצרת בינם לפני המים.

כלי הטיס הללו נועדו לנוע במהירות וביעילות על פני המים, ובגובה נמוך, כדי שלא להתגלות על ידי מערכות הרדאר של האוייב.

נחזור ל"מפלצת הים הכספי". אורכה היה 100 מטרים, משקל של 540 טון ומהירות שמגיעה ל-400 קילומטרים לשעה.

צבא ברית המועצות, מי שיצרה אותם, השתמש באקרופלנים לתובלה מהירה של ציוד. שנבין - על אקרנופלן אחד ניתן היה להעמיס עד 100 טון של מטען.

את "מפלצת הים הכספי", שלאחר המלחמה התגלתה כסוג של אקרנופלן, ראו תצפיות של האמריקאים במהלך המלחמה הקרה, באימוני הצבא הסובייטי בים הכספי. במודיעין האמריקאי צפו בעניין בעצמים ענקיים הנעים במהירות על פני המים ומישהו שראה את כלי הטיס המוזר והענקי שנראה כאילו כנפיו קוצצו, נתן לו את כינוי ה"מפלצת".

על אף הנסיונות הרבים של צבא ברית המועצות, הסתבר שפיתוח האקרנופלנים אינו כדאי מבחינה כלכלית והם לא שרדו אל מול המטוסים וכלי הטיס הרגילים.

האקרנופלן טס בזכות אפקט הקרקע, שלפיו מואט קצב הירידה של המטוס, קצת לפני הנגיעה בקרקע, בשל כרית אוויר הנוצרת בינו לבין הקרקע.


הנה סיפורו של אקרנופלן, או "מפלצת הים הכספי" (עברית):

https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY


כך פותח האקרנופלן על ידי הסובייטים:

http://youtu.be/Wy0UNvL37vo


האקרנופלן שכונה על ידי האמריקאים "המפלצת של הים הכספי":

http://youtu.be/V8Nu94khHoo


זוהי המפלצת של הים הכספי:

https://youtu.be/hy4dRFbNnXg?long=yes


הסיפור של ה-Ekranoplans:

https://youtu.be/yVdH_dYlVB8?long=yes


סרטון תיעודי שמספר כיצד גילו אותו האמריקאים וכיצד פעל:

https://youtu.be/7Hv2dsVkA38?long=yes


וסרט רוסי אותנטי של "המפלצת" ומפתחיה:

http://youtu.be/VjyY3EFzXJI?long=yes
איך פועל מטוס תדלוק?



מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.

התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.

אחד ממטוסי התדלוק המוכרים בעולם היה הבואינג KC-135 סטרטוטנקר (Boeing KC-135 Stratotanker), ששימש במשך שנים רבות לתדלוק ותובלה בליל האוויר והצבא והאמריקאי, כמו גם בחילות אוויר נוספים.


#סוגי תדלוק אווירי
ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:

שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".

שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.

יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".

שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.


הנה תולדות התדלוק האווירי (עברית):

https://youtu.be/NsgjDLc3YOs


הסבר על התדלוק האווירי בארץ:

https://youtu.be/YV_1TDcA618


כמה דברים על התדלוק האווירי:

https://youtu.be/IMkWy4b7w-Y


מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":

https://youtu.be/k56OoEbuJEk


עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר (מתורגם):

https://youtu.be/bsGs0TuKB6k


מטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל":

https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c

כך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של מטוס התדלוק B52:

https://youtu.be/UFqRp0r0fNY


ותדלוק מטוס קרב בחיל האוויר הישראלי:

https://youtu.be/JW1lHcbIXYM
מה ההיסטוריה של מטוס הריגול ולהיכן הוא נעלם?



בדיוק 100 שנה אחרי מלחמת העולם הראשונה, המלחמה שבה נולדו מטוסי הביון ולמעשה היו לחלוצים של התעופה הצבאית, דומה שמטוסי הביון או הריגול הללו אינם קיימים יותר. כיצד הובילה ההיסטוריה הצבאית לכך?

היום הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) מחליפים או החליפו אותם, אבל פעם היו מטוסי הריגול הדבר הכי קרוב לעיניים שכל צבא היה רוצה על האויב שלו, מעליו בשמיים.

מטוסי הריגול, או מטוסי ביון, נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, כשמטוסים קלים טסו מעל הכוחות, סימנו על המפה ורשמו בפנקס את ריכוזי הכוחות שראו ואת מה שצריכים המפקדים לדעת.

אלה היו מטוסי איסוף אוויריים, מטוסים פשוטים ביותר שמהם צפו הטייסים אל האויב שלמטה ודיווחו. לעומתם, מטוס הריגול הראשון שפותח ככזה היה ככל הנראה מטוס הריגול או וי 1 מוהוק (OV1 MOHAWK).

הסוג הוותיק ביותר של מטוסי הריגול היו מטוסי הסיור. מטרתם הייתה זיהוי ותיעוד של נקודות עניין שיכולות לעניין את הכוחות שעתידים לפשוט כל האזור או שמסכנות את הגבולות.

למעשה, מטוסי הסיור הללו היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה. במלחמת העולם הראשונה, שהתקיימה בתחילת עידן התעופה, הם יכולים היו לעשות רק משימות כאלה, שהיו יחסית בטוחות. בהמשך, כשמטוסי הקרב נוצרו, נתקלו מטוסי הסיור במערכות נ"מ (נגד מטוסים) ובמטוסי קרב שרצו להפילם ולמנוע מהם גילוי סודות והיערכויות צבאיות. הטסת מטוסי ריגול הפכה בבת אחת למשימה מסוכנת במיוחד.

מלחמת העולם השנייה הפכה את מטוסי הריגול או הסיור האווירי לחשובים הרבה יותר. אם במלחמת העולם הראשונה הלוחמה הייתה גזרתית, באזור מצומצם לכל כוח והתמקדה בחפירות ובהסתערויות מקומיות, כאן הכל השתנה. מאות טנקים הסתערו תוך יום במלחמת העולם השנייה ושינו את תמונת הקרב במהירות אדירה. המידע על תמונת הקרב והיערכות האויב הופך קריטי. מטוס הריגול של היום הוא אחד הכלים היעילים והחשובים לניצחון בקרב של מחר.

בימי המלחמה הקרה של שנות ה-50 הופך השימוש במטוסי סיור וריגול הכרחי לשתי המעצמות, ארה"ב ובריה"מ, בדרכן להשיג מידע הכרחי זו על זו. מטוסי הסיור מתבססים מעתה על מצלמות בלבד.

פיתוח מבריק שנקרא SAR מאפשר עם הזמן להפיק תמונה מהרדאר, המכ"מ. זו המצאה של המתמטיקאי האמריקאי קארל וויילי, שפיתח אלגוריתם גאוני שאפשר ליצור מתמונות בודדות של החזר המכ"מ, בצירוף מדידת מהירות התנועה של המטוס תמונות תלת-ממד של שטחים עצומים.

ואז מייצרים את "הציפור השחורה", ה-SR71. זהו מטוס הריגול החדשני אי-פעם, שהוא גם כלי הטיס הסילוני הכי מהיר אי-פעם.

אבל עם תום המלחמה הקרה הגיעה גם תחילת הסוף של מטוסי הסיור והריגול הרגילים והיקרים כל כך. הביקוש החדש הפך למטוס מצויד היטב, שיודע לעשות משימות רבות ובכללן הסיור והריגול.

כשצבאות מעוניינים במטוסים רב משימתיים, הם בעצם רוצים מטוסים שהריגול והסיור הם רק חלק ממה שהם מאפשרים לטייסים. הסיור אווירי הופך לעוד משימה במערך המשימות של מטוסים מודרניים ולצורך כך מפותחים מכשירי-סיור, פריטי תיעוד וצילום מגוונים.

וכך כל מטוס קרב הפך גם למטוס סיור. כשהתווספו בהמשך גם הלוויינים הצבאיים והיכולת לאסוף מידע קרבי מההחלל, ברור היה שעידן מטוסי הריגול תם.


הנה סיפורם ותולדותיהם של מטוסי הריגול - מהמוסקיטו ועד "הציפור השחורה" (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM


מוהוק - ראשון מטוסי הריגול (בעברית):

https://youtu.be/llgsVOZBgLE


הנה מטוס הריגול המסתורי של ארה"ב - אורורה:

https://youtu.be/vUPYCAbW880


וגם מטוס ה"עיטם" - מטוס הריגול המודרני של צה"ל:

https://youtu.be/Upi_3dyRYP8
כמה גדולה היא נושאת מטוסים?



נושאת המטוסים (Aircraft Carriers) פותחה לראשונה עוד במאה ה-19, בשביל... כדורים פורחים. הללו שימשו אז צבאות ומדינות למשימות תצפית ובעזרת ספינת המשטח הגדולה ניתן היה להזניק כדורים פורחים שכאלה במקומות רחוקים מהבית. הגה אותה קלמנט אדר, מחלוצי התעופה והראשון שחשב על תעופה ממונעת.

אבל ההתפתחות המשמעותית שלה הייתה בתקופת מלחמת העולם השנייה. מאז היא היוותה חלק משמעותי ביתרון הצבאי של צבא ארה"ב במלחמה נגד יפאן.

נושאת המטוסים היא אוניית מלחמה עצומה במימדיה, שכל מטרתה הצבאית היא להוות שדה תעופה נייד לכלי טיס צבאיים. אורכן של נושאות המטוסים המודרניות הוא בין 100 מטרים ועד ליותר מ־300 מטרים.

נושאות המטוסים האמריקניות הן כיום הגדולות והמשוכללות בעולם. הן מהוות ערים צפות, כשעליהן אלפי מלחים ואנשי צוות אוויר ויש בהן את כל השירותים שניתן לחשוב עליהם בעיר קטנה, כולל אולמות קולנוע, כלי תקשורת מקומיים, בתי תפילה לדתות השונות ועוד. יש בעולם כ-20 נושאות מטוסים, כשחצי מהן אמריקניות. כל נושאת מטוסים מלווה במשחתות ואף בצוללות ששומרות עליה מתקיפות של האויב.


הנה ההיסטוריה של נושאת המטוסים ולמה ישראל ויתרה עליה? (עברית)

https://youtu.be/751AD9TT01Q


תולדות נושאות המטוסים המודרניות באנגלית:

https://youtu.be/k4Ia8ps3uBA


פעם גם בנו נושאות מטוסים שטסות באוויר (עברית):

https://youtu.be/3onJvDndRyI


נושאת מטוסים באילת:

http://youtu.be/zu-S6h_hjdE?t=6s


הנימיץ, נושאת המטוסים הגדולה בעולם שנשאה גם מטוסים עם נשק גרעיני:

https://youtu.be/DAx8sFALGTQ


סרטון תיעודי על נושאות המטוסים, שהן סוג של עיר צפה בים:

https://youtu.be/c0pS3Zx7Fc8?long=yes


ועל הפיתוח הסודי של היפנים במלחמת העולם השנייה - צוללות נושאות מטוסים:

https://youtu.be/gxyk84t4Q8w?long=yes


מהו המטוס החמקן?



מטוס חמקן הוא מטוס שלא מתגלה על ידי מערכות מכ"מ (רדאר), או לפחות מצליח להיעלם מרוב המכ"מ. במטוסים חמקניים הוטמעה היכולת לבלוע חלק מקרני המכ"מ ולהחזיר את השאר לכיוונים אחרים, מה שמטעה את המכ"מ לגבי מיקומו האמיתי של החמקן ומקטין את יכולת ההגנה למולו.

בשל הפיתוח היקר של מטוסים חמקנים, הם פותחו עד היום רק על ידי המעצמות. הראשונים היו הF-117A, המטוס החמקן הראשון של העת המודרנית, ה-F-22 ראפטור ומטוס הקרב F-35 לייטנינג II האמריקאי-בריטי, שפיתוחו נמשך עד היום, והמפציץ החמקן האמריקני הוותיק יותר B-2. בנוסף פותחו מטוסים חמקנים גם על ידי רוסיה וסין. יש סברה שהנאצים ניסו לייצר מטוס חמקן בעת מלחמת העולם השנייה ולא סיימו (ראו באאוריקה בתגית "הורטן 229").

מטוס הקרב החמקן אף 35 למשל, יכול לזהות מטוסים אחרים הרבה לפני שהם מזהים אותו ולהפיל את מטוסי האויב בשלב מוקדם מאד, בטרם יתחיל קרב האוויר האמיתי.


הנה הסבר על נושא החמקנות (עברית):

https://youtu.be/65v0HOi9MAo


הכירו את המטוסים החמקנים ובמיוחד את הראשונים שתוכננו לחמוק כך:

https://youtu.be/X5aytDSnuxk


כדי לחמוק מהרדאר - כך הומצאו המטוסים החמקנים:

https://youtu.be/As0Z5ror0BA


הכירו את המפציץ החמקן B2:

https://youtu.be/fpXtcZ4CHmg


מטוס הקרב הטוב בעולם - F35 החמקן:

http://youtu.be/iy35zJ3xGhc


ואחד החמקנים החזקים בעולם - YF 23 "אלמנה שחורה":

https://youtu.be/dPgm-4TZ9Kk
מה סיפורו של מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב.

הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים. בפשטות זה אומר שמטוס הוקאיי מעל שמי אילת יכול לגלות מטוס סורי שחודר בצפון הארץ.

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון המוגבל במקום של נושאת המטוסים.


הנה מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


מטוס הביון הוקאיי בפעולה:

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


ממריא מנושאת המטוסים:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


המראה של הוקאיי מסיפון של נושאת מטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והטיסה בהוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
במה התפרסם המטוס אנולה גיי?



אנולה גיי (Enola Gay) היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.

כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.


הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:

http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s


סיפורו של המפציץ אנולה גיי:

http://youtu.be/AgxTPFWvHjU


ושיר פופ אלקטרוני שהוקדש לו על ידי להקת הפופ "Orchestral Manoeuvres In The Dark":

https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo
מהו הקונספט של המטוס האטומי?



המטוס האטומי (Atomic plane), הוא מטוס המונע על ידי מנוע גרעיני. מדובר בקונספט, כלומר רעיון שעלה ותוכנן בתקופת המלחמה הקרה.

התכנון היה לרתום את היכולת של אנרגיה גרעינית כדי להניע מטוס ובכך להציע פוטנציאל לטווח אדיר, כמעט בלתי מוגבל ולמשך טיסה ממושך.

הרעיון הבסיסי היה להתקין על סיפון המטוס כור גרעיני שיחמם אוויר. לאחר מכן יוזרם האוויר החם וייצר כוח דחף. התכנון היה שהכור יחליף בכך את הצורך בדלק רגיל ויאפשר למטוס לטוס לזמנים ממושכים וללא תדלוק.

על אף שהמטוס הזה יכול היה להיות מכונת מלחמה מטורפת, דיברו עליו אז כעושה שלום. זה אף זיכה אותו בכינוי "Peace Maker".

לידתו של הרעיון לפתח מטוס אטומי הייתה בשנות ה-40, כשבמהלך שנות ה-50 הוא הלך וצבר אחיזה. מדובר בתקופה בה הטכנולוגיה הגרעינית נבחנה לצרכים שונים. באותה תקופה האמינו תומכי הרעיון ששימוש באנרגיה גרעינית יוכל להתגבר על הצורך של מנועי סילון בתדלוק תכוף ועל טווח הטיסה המוגבל שלהם.

אף שהרעיון בתיאוריה נראה מבטיח, מנעו כמה אתגרים וחששות את פיתוח המטוס הגרעיני הזה. בין הסיכונים הבטיחותיים היו הימצאו של כור גרעיני על סיפון של כלי טיס, ההגנה ההכרחית על הצוות מקרינה (נדרש לכך מיגון כבד ומגושם) והחשש מתאונות או תאונה אפשרית שיביאו לזיהום גרעיני.

משעלו על היתרונותיו הפוטנציאליים הסיכונים והאתגרים הקשורים בכלי טיס גרעיני, הופסק הפרויקט לחלוטין. מה גם שבאותה תקופה התקדמה מאוד טכנולוגיית מנועי הסילון הרגילים. כך יצא שעם כל התכנונים והמחקרים בנושא, אף מטוס גרעיני לא נבנה, הוכנס לשירות או הפך מבצעי בצבא כלשהו בעולם.


הנה המטוס האטומי (עברית):

https://youtu.be/-C1uZxcoLQY


סיפורו של המטוס האטומי (עברית):

https://youtu.be/_9zsj2ZDj90


וסיפור פצצת הגרעין האבודה באוקיינוס השקט:

https://youtu.be/x5NZ0K0uff0?long=yes
מהו המבצר המעופף B17?
מהו הופך את F-35 למטוס הקרב הטוב בעולם?
מה היה מטוס הקטלינה, הסירה המעופפת?
מה הופך מפציץ למפציץ חמקן?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.